Народно събрание на Република България - Начало
Народно събрание
на Република България
Парламентарни комисии
Комисия по транспорт и телекомуникации
Комисия по транспорт и телекомуникации
01/04/2002 второ гласуване

    ДОКЛАД
    ОТНОСНО 2 Законопроект за изменение и допълнение на Закона за железопътния транспорт,
    ПРОЕКТ-ВТОРО ЧЕТЕНЕ
    ДОКЛАД
    ОТНОСНО 2 Законопроект за изменение и допълнение на Закона за железопътния транспорт,
    ПРОЕКТ-ВТОРО ЧЕТЕНЕ

    ЗАКОН
    за изменение и допълнение на железопътния транспорт /Обн. ДВ, бр. 97 от 2000 г. в сила от 1.01.2002г./
    Комисията предлага да се създаде § 1 със следното съдържание:
    §1. В чл. 5 се правят следните изменения и допълнения:
    1. Създава се нова т. 2 :
    ‘‘2. определя с наредби съществените изисквания към железопътната инфраструктура и подвижния състав за осигуряване на необходимите параметри на „взаимодействие и оперативност” (“съвместимост”)
    с транс - европейската железопътна система.”
    2. Досегашните т. 2,3,4 и 5 стават съответно т. 3,4,5 и 6.
    § 1. В чл. 8, ал. 1, т. 2 думата „пет" се заменя с „две".
    Комисията предлага следната редакция на § 1, който става § 2:
    § 2. В чл. 8, ал. 1, т. 2 думата „пет” се заменя с „едно”.
    § 2. В чл. 14, ал. 2 думите „лично или представлявани от друг член на съвета. Присъстващ член не може да представлява повече от един неприсъстващ." се заличават.
    Комисията предлага следната подобрена редакция на § 2, който става § 3;
    § 3. в чл. 14, ал. 2 след думите ”2/3 от членовете” се поставя точка и текстът до края се заличава.
    §3. В чл. 15, т, 3 след думите „заместник-генералния директор" се добавят „главния ревизор по безопасността".
    Комисията подкрепя текста на § 3, който става §4.
    §4. В чл. 26, ал.1 се правят следните изменения:
    1. В т. 2 думите „деветдесет и пет" се заменят с „ деветдесет и осем".
    2. В т. 4 думата „процент" се заменя с „десет на сто".
    Комисията предлага § 4, който става § 5 да придобие следното съдържание:
    § 5. В чл. 26, ал.1 се правят следните изменения:
    1. В т. 2 думите „деветдесет и пет” се заменят с „ деветдесет и
    девет”.
    2. В т. 4 думата „процент” се заменя с „десет на сто”.
    §5. В чл. 30 се правят следните изменения и допълнения:
    1. Алинеи 2 и 3 се изменят така:
    „(2) В железопътните гари се извършват дейностите по приемане, изпращане, престой и преработка на влаковете, по осигуряването превоза на пътници и товари, както и други технологични операции, свързани с експлоатацията на железопътната инфраструктура и превозната работа.
    (3) Технологичните сгради и помещенията в железопътните гари, свързани с дейността по управлението на движението на влаковете, с безопасността на движението и с други технологични операции, свързани с експлоатацията на железопътната инфраструктура, са публична държавна собственост".
    2. Създава се нова ал.4 със следното съдържание:
    „(4) Управлението на движението на влаковете по железопътните линии и на дейностите в железопътните гари, свързани с влаковата работа се осъществяват от НК „Железопътна инфраструктура”."
    3. Досегашната ал. 4 става ал. 5.
    Комисията предлага следната подобрена редакция на § 5, който става § 6:
    § 6. В чл. 30 се правят следните изменения и допълнения:
    1. Алинеи 2 и 3 се изменят така:
    „(2) В железопътните гари се извършват дейностите по приемане, изпращане, престой и преработка на влаковете, по осигуряването превоза на пътници и товари, както и други технологични операции, свързани с експлоатацията на железопътната инфраструктура и превозната работа.
    (3) Технологичните сгради в железопътните гари, свързани с дейността по управлението на движението на влаковете, с безопасността на движението и с други технологични операции, по експлоатацията на железопътната инфраструктура, са публична държавна собственост".
    2. Създава се нова ал. 4 със следното съдържание:
    „(4) Управлението на движението на влаковете по железопътните линии и на дейностите в железопътните гари, свързани с влаковата работа се осъществяват от НК „Железопътна инфраструктура”."
    3. Досегашната ал. 4 става съответно ал. 5.
    § 6. В чл. 32 се създават т. 3 и 4 със следното съдържание:
    „3. транзитните железопътни превози и превози в комбинирано съобщение транзит през България;
    4. в условия на кризи и бедствия приоритетът в разпределението на капацитета на железопътната инфраструктура се определя от Изпълнителна агенция „Железопътна администрация"."
    Комисията предлага § 6, който става § 7 да придобие следното съдържание:
    §7. В чл. 32 се правят следните изменения и допълнения;
    1. Досегашният текст става ал.1 и в нея се създава т. 3 със следното съдържание:
    „3. транзитните железопътни превози и превозите в комбинирано съобщение транзит през България и превозите в международно съобщение.”
    2. Създава се ал. 2;
    (2) В условия на кризи и бедствия приоритетът в разпределението на капацитета на железопътната инфраструктура се определя от Изпълнителна агенция „Железопътна администрация"."
    §7. В чл. 38 се създава т. 5 със следното съдържание :
    „5. предлага добро качество на железопътната услуга."
    Комисията подкрепя текста на § 7, който става § 8.
    § 8. Създава се чл. 38а:
    "Чл. 38а. Железопътни превозвачи или техните правоприемници, които до 1 януари 2002 г. са имали разрешение, съгласно националните и/или международните норми, да извършват вътрешни и/или международни железопътни превози на пътници и товари, се освобождават от изискванията на разпоредбите на чл. 38."
    Предложение на н. п. Иван Н. Иванов
    В §8, чл. 38а накрая се добавят думите “до 31.12.2002 г. ”
    Комисията не подкрепя предложението.
    Комисията подкрепя по принцип текста на § 8, като предлага да се премести на систематичното му място в “Преходни и заключителни разпоредби”, като нов § 20.
    § 9. В чл. 121 думите "250 до 1000" се заменят със "100 до 500".
    Комисията подкрепя текста на § 9.
    § 10. В чл. 122 се правят следните изменения и допълнения:
    1. Досегашния текст става ал.1 и в нея думите “250 до 1000 лева” се заменят със “150 до 500 лева”.
    2. Създава се ал.2:
    “(2) При повторно нарушение по ал. 1 глобата е от 200 до 750 лева."
    Комисията подкрепя текста на § 10.
    § 11. В чл. 123 се правят следните изменения и допълнения:
    1. Досегашният текст става ал. 1 и в нея думите ”200 до 750" се заменят със "100 до 200".
    2. Създава се ал. 2:
    "(2) При повторно нарушение по ал. 1 глобата е от 200 до 400 лева."
    Комисията подкрепя текста на § 11.
    § 12. В чл. 124 се правят следните изменения и допълнения:
    1. Досегашният текст става ал. 1 и в нея думите "150 до 1000" се заменят със "100 до 400".
    2. Създава се ал. 2:
    "(2) При повторно нарушение по ал. 1 глобата е от 200 до 800 лева."
    Комисията подкрепя текста на § 12.
    §13. В чл. 125, ал. 1 се изменя така:
    “(1) Наказва се с глоба от 150 до 250 лева и с временна забрана за упражняване на дейността за срок от 6 месеца до 1 година лице от персонала на НК „ЖИ" или на превозвача, което употреби по време на работа или работи с концентрация в кръвта на алкохол или друго силно упойващо вещество над 0,3 на хиляда."
    Комисията подкрепя текста на § 13.
    § 14. В чл. 126 се правят следните изменения и допълнения:
    1. Досегашният текст става ал. 1 и в нея думите "200 до 400" се заменят със "100 до 200".
    2. Създава се ал. 2:
    "(2) При повторно нарушение по ал. 1 глобата е от 200 до 400 лева."
    Комисията подкрепя текста на § 14.
    §15. В чл. 127 числото "200" се заменя със "100".
    Комисията подкрепя текста на § 15.
    Комисията предлага да се създаде нов § 16 със следното съдържание;
    § 16. В чл. 130 числото “ 5” се заменя с “10”.
    Комисията предлага да се създаде нов § 17 със следното съдържание;
    § 17. В чл. 132, ал. 2 числото “5” се заменя с “10”.
    §16.В§1 на Допълнителните разпоредби т. 1, 7 и 21 се изменят така:
    „1. "Железопътна инфраструктура" са всички железни пътища и стационарни съоръжения, без тези по чл. 2, необходими за движението на железопътните возила и за сигурността на движението, включително железопътните линии и прилежащите и принадлежащите към тях терени и пожарозащитни пояси; изкуствените съоръжения - мостове, тунели, надлези, подлези и съоръжения за предпазване от лавини и падащи камъни; горното строене на железния път - релси, траверси, релсови скрепения, стрелки и баластова призма; железопътните прелези и техните съоръжения; коловозното развитие на посредните, участъковите, разпределителните, пътническите и товарните гари, пероните и товароразтоварните рампи към тях; осигурителните, сигнализационните и съобщителните съоръжения и инсталациите и съоръженията за производство, преобразуване и пренос на електрическа енергия за тяхното захранване; осветителните съоръжения и инсталации за осигуряване на безопасно движение в района на гарите; съоръженията за трансформиране и пренасяне на електроенергия за тягови нужди, включително тяговите подстанции, захранващите линии и контактната мрежа, стълбовете и другите съоръжения на енергосистемата за тягови нужди; терените, сградите и помещенията, служещи за осигуряване на контрола по поддържането на железопътната инфраструктура; фериботния комплекс; терените, сградите и помещенията в железопътните гари, в които се осъществяват дейностите по управлението на движението на влаковете и другите технологични операции, свързани с експлоатацията на железопътната инфраструктура и безопасността на движението, терените, върху които са разположени техническите средства за осигуряване безопасността на движението.
    7. „Експлоатация на железопътната инфраструктура" включва всички дейности, свързани с достъпа на превозвачите до железопътната инфраструктура, управлението на движението на влаковете по железопътните
    линии и управлението на технологичните операции в железопътните гари, свързани с влаковата работа и безопасността на движението.
    21. „Железопътна гара" е коловозното развитие и технологичните сгради, свързани с управлението на движението на влаковете, безопасността на движението и превоза на товари и пътници."
    Предложение на н. п. Иван Н. Иванов
    По §16:
    В § 1 от Допълнителните разпоредби се правят следните изменения и допълнения:
    1. В т. 7 след думите 'Управлението на движението на влаковете по железопътните линии ” се добавят “и в района на железопътните гари
    2. В т. 21 думите “и технологичните сгради” се заменят със “сградите и съоръженията, ограничени от входно-изходните сигнали
    Комисията подкрепя предложението по т. 1 по принцип и не подкрепя предложението по т. 2.
    Комисията предлага следната подобрена редакция на §16, който става §18:
    § 18. В § 1 на Допълнителните разпоредби се правят следните изменения и допълнения:
    1. Точки 1,7 и 21 се изменят така:
    „1. ’’Железопътна инфраструктура” са всички железни пътища и стационарни съоръжения, без тези по чл. 2, необходими за движението на железопътните возила и за сигурността на движението, включително железопътните линии и прилежащите и принадлежащите към тях терени и пожарозащитни пояси; изкуствените съоръжения - мостове, тунели, надлези, подлези и съоръжения за предпазване от лавини и падащи камъни; горното строене на железния път - релси, траверси, релсови скрепения, стрелки и баластова призма; железопътните прелези и техните съоръжения; коловозното развитие на посредните, участъковите, разпределителните, пътническите и товарните гари, пероните и товароразтоварните рампи към тях; осигурителните, сигнализационните и съобщителните съоръжения и инсталациите и съоръженията за производство, преобразуване и пренос на електрическа енергия за тяхното захранване; осветителните съоръжения и инсталации за осигуряване на безопасно движение в района на гарите; съоръженията за трансформиране и пренасяне на електроенергия за тягови нужди, включително тяговите подстанции, захранващите линии и контактната мрежа, стълбовете и другите съоръжения на енергосистемата за тягови нужди; терените и сградите, служещи за осигуряване на контрола по поддържането на железопътната инфраструктура; железопътните фериботни комплекси; терените и сградите в железопътните гари, в които се осъществяват дейностите по управлението на движението на влаковете и другите технологични операции, свързани с експлоатацията на железопътната инфраструктура и безопасността на движението, терените, върху които са разположени техническите средства за осигуряване безопасността на движението.
    7. „Експлоатация на железопътната инфраструктура" включва всички дейности, свързани с достъпа на превозвачите до железопътната инфраструктура, управлението на движението на влаковете по железопътните линии и управлението на технологичните операции в железопътните гари, свързани с влаковата работа и безопасността на движението.
    21. „Железопътна гара" е коловозното развитие и технологичните сгради, свързани с управлението на движението на влаковете, безопасността на движението и превоза на товари и пътници."
    2. Създава се нова т. 25 със следното съдържание:
    “25. “Добро качество на железопътната услуга” е такова равнище ( скорост, комфорт и др.) на предлаганата услуга, при което тя е на по- високо ниво от достигнатото.
    3. Досегашните т. 25,26,27 и 28 стават съответно т. 26,27,28 и 29.
    4. Създава се нова т. 30 със следното съдържание:
    “30. “Транс-европейска железопътна система” обхваща железопътната инфраструктура, включваща всички железни пътища и стационарни съоръжения на транс - европейската транспортна мрежа, изградени или преустроени за високоскоростен, конвенционален и комбиниран транспорт, както и подвижния състав, подходящ за използване на тази инфраструктура.”
    § 17. Създава се § 5а със следното съдържание:
    „§5а. (1) Едноличното акционерно дружество „БДЖ" ЕАД е правоприемник на Национална Компания „БДЖ" по отношение на всички задължения на НК „БДЖ" - несъбрани държавни вземания, възникнали до 30 ноември 2001 г.
    (2) Капиталът на „БДЖ" ЕАД се увеличава с непарична вноска на държавата, съставляваща несъбраните държавни вземания от НК „БДЖ" по ал. 1, за задължения по данъка върху добавената стойност, задължения по чл. 35 и 36 от Закона за корпоративното подоходно облагане, лихви по просрочени задължения и временна финансова помощ в размер 127,9 млн. лв.
    (3) Увеличаването на капитала се извършва не по-късно от 30 март 2002 г. Министърът на финансите определя размера на отделните вземания, които се включват в общия размер по ал. 2.
    (4) Увеличаването на капитала се извършва чрез издаване на 12 790 000 (дванадесет милиона седемстотин и деветдесет хиляди) нови акции с номинална стойност 10 лв. всяка, които се придобиват от държавата."
    Комисията предлага следната подобрена редакция на § 17, който става §19:
    § 19. Създава се § 5а със следното съдържание:
    „§5а. (1) Едноличното акционерно дружество „БДЖ” ЕАД е правоприемник на Национална Компания „БДЖ” по отношение на всички задължения на НК „БДЖ” - несъбрани държавни вземания, възникнали до 30 ноември 2001 г.
    (2) Капиталът на „БДЖ” ЕАД се увеличава с непарична вноска на държавата, съставляваща несъбраните държавни вземания от НК „БДЖ” по ал. 1, за задължения по данъка върху добавената стойност, задължения по чл. 35 и 36 от Закона за корпоративното подоходно облагане, лихви по просрочени задължения и временна финансова помощ в размер 127, 9 млн. лв.
    (3) Увеличаването на капитала се извършва до един месец от влизането в сила на закона. Министърът на финансите определя размера на отделните вземания, които се включват в общия размер по ал. 2.
    (4) Увеличаването на капитала се извършва чрез издаване на 12 790 000 (дванадесет милиона седемстотин и деветдесет хиляди) нови акции с номинална стойност 10 лв. всяка, които се придобиват от държавата.”
    § 18. Създава се § 5б със следното съдържание:
    "§5б. (1) Министерският съвет в срок от 1 януари 2002 г. образува Консорциум "Български държавни железници" ЕООД (К "БДЖ" ЕООД) от НК- „ЖИ" и "БДЖ" ЕАД, със задачи:
    1. да ръководи, координира и контролира изпълнението на оздравителния проект за БДЖ;
    2. да координира и регулира взаимодействието на НК - „ЖИ" и ж. п. превозвачите през преходния период.
    (2) Към Консорциум "БДЖ" ЕООД се създава Консултативен съвет от представители на заинтересованите министерства, железопътните предприятия, експертната общност и синдикатите по въпросите, посочени в ал, 1
    Предложение на н. п. Иван Н. Иванов
    § 18 да отпадне.
    Комисията подкрепя предложението и предлага § 18 да отпадне.
    § 19. Създава се § 5в, със следното съдържание:
    "§ 5в. Не по-рано от три години след влизане в сила на този закон. Министерският съвет може да преобразува Консорциум "БДЖ" ЕООД в холдинг, да се слее в едно от предприятията или да бъде закрит."
    Предложение на н. п. Иван Н. Иванов
    § 19 да отпадне.
    Комисията подкрепя предложението и предлага § 19 да отпадне.
    § 20. Създава се § 5г със следното съдържание:
    “§ 5г. До 31. 12. 2003 г. лицензни по чл. 37 се издават само на превозвачи с предмет на дейност транзитни и международни превози/’
    Предложение на н. п. Иван Н. Иванов
    § 20 да отпадне.
    Комисията подкрепя предложението и предлага § 20 да отпадне.
    Комисията предлага да се създаде нов § 20 със следното съдържание:
    § 20. Създава се § 5б:
    “§5б. Железопътният превозвач “БДЖ”-ЕАД като правоприемник на Национална компания “БДЖ” извършва железопътни превози на пътници и товари и се освобождава от изискванията на разпоредбите на чл. 38 за срок от 2 години.”
    Комисията предлага да се създаде нов § 21 със следното съдържание:
    § 21. Създава се § 6а:
    “§ 6а. От набраните средства от такси върху течните горива за 2002 г. се отчисляват средства за финансиране на дейностите за железопътната инфраструктура в размер не повече от сумата на таксите, постъпили по бюджета на Изпълнителна агенция ”Пътища” от течните горива, закупени от железопътните превозвачи.”
    § 21. Създава се §11а със следното съдържание:
    „§ 11а. Чл. 48, ал. 1, т. 3 на Закона за пътищата (Обн., ДВ, бр.26 от 29.
    03. 2000 г., изм. и дои. бр. 88 от 27. 10. 2000 г., изм. бр. 111 от 28. 12. 2001 г.) се изменя така:
    „3. Десет на сто - за финансиране дейностите по текущото поддържане и експлоатацията на железопътната инфраструктура".
    Комисията подкрепя текста на § 21, който става § 22.
    Форма за търсене
    Ключова дума