Народно събрание на Република България - Начало
Народно събрание
на Република България
Парламентарни комисии
Комисия по транспорт и телекомуникации
Комисия по транспорт и телекомуникации
21/10/2003 второ гласуване

    Доклад
    Второ гласуване
    ОТНОСНО: Законопроект за изменение и допълнение на Закона за
    автомобилните превози, № 302-01-32, внесен от Министерски съвет на 19. 06.2003 г.
    ОТНОСНО: Законопроект за изменение и допълнение на Закона за
    автомобилните превози, № 302-01-32, внесен от Министерски съвет на 19. 06.
    2003 г.
    ПРОЕКТ
    ЗАКОН
    за изменение и допълнение на Закона за автомобилните превози
    (Обн., ДВ, бр. 82 от 1999 г.; изм. и доп., бр. 11 и 45 от 2002 г.)
    § 1. В чл. 1 след думата “превозвачи” се добавя “превозите за собствена
    сметка”.
    Предложение на н. п. Петър Мутафчиев
    §1 да отпадне.
    Предложението се оттегли.
    Комисията предлага § 1 да придобие следното съдържание:
    §1. Чл. 1 се изменя така:
    “Чл. 1. Този закон урежда условията и реда за:
    1. обществените вътрешни и международни превози на
    пътници и товари с автомобили, извършвани от български или
    чуждестранни превозвачи;
    2. превозите за собствена сметка;
    3. контрола при осъществяването на превозите по т. 1 и 2;
    4. особените правила при договорите за превоз на пътници и
    товари.”



    § 2. В чл. 2, ал. 5, т. 1 думите “и за ремонт и техническо обслужване” се
    заличават.
    Предложение на н. п. Петър Мутафчиев
    По §2
    В чл. 2, ал. 5, т. 1 да отпадне.
    Комисията не подкрепя предложението.
    Комисията подкрепя текста на вносителя за $ 2.
    § 3. Член 6 се изменя така:
    “Чл. 6. (1) Обществен превоз на пътници и товари може да се извършва
    от превозвач, който притежава лицензия или удостоверение за регистрация - за
    извършване на таксиметрови превози на пътници, и други документи, които се
    изискват от закона. Неразделна част от лицензията и удостоверението за
    регистрация е списък на превозните средства, с които се извършват превозите.
    (2) Лицензия и удостоверение за регистрация не се изискват за:
    1. превоз на товари с моторни превозни средства или състав от пътни
    превозни средства с товароносимост до 1,5 т или максимално допустима маса до
    3,5 т, с изключение на превозите, за които по силата на международни договори,
    по които Република България е страна, се изисква разрешително;
    2. превоз на пътници и товари при бедствия, аварии и други извънредни
    ситуации;
    3. превози на пътници и товари, извършвани от Министерството на
    отбраната, Министерството на вътрешните работи, държавните предприятия
    “Строителство и възстановяване”, “Транспортно строителство и възстановяване”
    и “Съобщително строителство”, свързани с изпълнението на нормативно
    определените им публични задачи.”
    Предложение на н. п. Петър Мутафчиев
    По § 3
    В чл. 6, ал. 1, изречение първо се изменя така:
    “Автомобилен превоз на пътници и товари може да извършва
    превозвач, който притежава лицензия или удостоверение за регистрация, както
    и разрешение или разрешително, които се изискват от този закон за определен
    вид превози."

    Комисията подкрепя предложението по принцип.



    Комисията подкрепя текста на вносителя за § 3 и предлага следната
    подобрена редакция:
    § 3. Чл. 6 се изменя така:
    “Чл. 6. (1) Обществен превоз на пътници и товари може да се
    извършва от превозвач, който притежава лицензия или удостоверение за
    регистрация - за извършване на таксиметрови превози на пътници, и други
    документи, които се изискват от този закон. Неразделна част от лицензията и
    удостоверението за регистрация е списък на превозните средства, с които се
    извършват превозите.
    (2) Лицензия и удостоверение за регистрация не се изискват за:
    1. превоз на товари с моторни превозни средства или състав от
    пътни превозни средства с товароносимост до 1,5 т или максимално
    допустима маса до 3,5 т, с изключение на превозите, за които по силата на
    международни договори, по които Република България е страна, се изисква
    разрешително;
    2. превоз на пътници и товари при бедствия, аварии и други
    извънредни ситуации;
    3. превози на пътници и товари, извършвани от Министерството на
    отбраната, Министерството на вътрешните работи, държавните предприятия
    “Строителство и възстановяване”, “Транспортно строителство и
    възстановяване” и “Съобщително строителство и възстановяване”, свързани
    с изпълнението на нормативно определените им публични задачи.”
    § 4. В чл. 7 се правят следните изменения:
    1. В ал. 2 думите “еднолични търговци и търговски дружества” се
    заменят с “търговци”.
    2. В ал. 4 думите “едноличните търговци и търговските дружества” се
    заменят с “търговците”.
    3. В ал. 5 думите “едноличните търговци и търговските дружества” се
    заменят с “търговците”.
    Предложение на н. п. Нина Чилова
    В § 4, чл. 7 се правят следните изменения и допълнения:
    Създава се нова т. 4 със следното съдържание:
    “4. В ал. 6 след думите “транспортно предприятие” се добавят “и
    няма задължения за данъци и осигурителни вноски ”.

    Комисията подкрепя предложението.



    Предложение на н. п. Господин Чонков
    В § 4, чл. 7 се правят следните изменения и допълнения:
    Създава се нова т. 4 със следното съдържание:
    “4. В ал. 6 след думите “транспортно предприятие” се добавят “и
    няма задължения за данъци и осигурителни вноски
    Комисията подкрепя предложението.
    Предложение на и. и. Благой Димитров
    §4 да отпадне.
    Комисията не подкрепя предложението.
    Предложение на и. п. Петър Мутафчиев
    По §4, чл. 7 се правят следните изменения и допълнения:
    Точка 3 се изменя така:
    "3. В ал. 5 се правят следните изменения и допълнения:
    а) думите "еднолични търговци и търговски дружества" се заменят с
    "търговци";
    б) думите "наредба по ал. 3" се заменят с "наредба, издадена от
    министъра на транспорта и съобщенията
    в) думите международните превози" се заличават, а след думата
    "вътрешните" се добавя "товарни".
    Комисията подкрепя предложението по буква “а”, по буква “б” не
    подкрепя, а по буква “в” се оттегли.
    Комисията предлага § 4 да придобие следната подобрена редакция:
    § 4. В чл. 7 се правят следните изменения и допълнения:
    1. В ал. 2 думите “еднолични търговци и търговски дружества” се
    заменят с “търговци по смисъла на Търговския закон”.
    2. В ал. 4 думите “едноличните търговци и търговските дружества”
    се заменят с “търговците”.
    3. В ал. 5 думите “едноличните търговци и търговските дружества”
    се заменят с “търговците”.
    4. В ал. 6 след думите “транспортното предприятие” се добавя “и
    няма задължения за данъци и осигурителни вноски, освен когато са



    отсрочени или разсрочени по реда на Данъчния процесуален кодекс или са
    разсрочени по реда на Кодекса за социално осигуряване.
    § 5. В чл. 7а се правят следните изменения и допълнения:
    1. В ал. 1 след думата “пътници” се добавя “и товари“.
    2. В ал. 2 думите “професионална компетентност” се заменят с
    “минимална възраст, правоспособност за управление на моторни превозни
    средства от съответната категория и за психологическа годност”.
    Предложение на н. п. Благой Димитров
    В§5, т. 2 да отпадне.
    Комисията не подкрепя предложението.
    Комисията подкрепя текста на вносителя за § 5.
    § 6. В чл. 8 се правят следните изменения и допълнения:
    1. Алинея 3 се изменя така:
    “(3) Срокът на лицензията може да бъде продължен за нови
    5 години, ако лицензираният превозвач е направил писмено заявление за това
    преди изтичането на срока на валидност на лицензията и отговаря на
    изискванията, определени в наредбата по чл. 7, ал. 3.”
    2. Създава се ал. 4:
    “(4) Издаването на лицензията или продължаването на срока й се
    извършва в едномесечен срок от подаване на заявлението.”
    Предложение на н. п. Нина Чилова
    §6, В чл.8, ал.3 да се измени така:
    1. Срокът на лицензията може да бъде продължен за нови 5 години, ако
    лицензираният превозвач е направил писмено заявление за това, преди изтичане
    на срока на валидност на лицензията, няма задължения за данъци и
    осигурителни вноски и отговаря на изискванията, определени в наредбата по чл.
    7, ал.3. ”
    Комисията подкрепя предложението по принцип, като текстът му се съдържа
    в чл. 7.


    Предложение на н. п. Господин Чонков
    §6, В чл.8, ал.3 да се измени така:
    1. Срокът на лицензията може да бъде продължен за нови 5 години, ако
    лицензираният превозвач е направил писмено заявление за това, преди изтичане
    на срока на валидност на лицензията, няма задължения за данъци и
    осигурителни вноски и отговаря на изискванията, определени в наредбата по чл.
    7, ал.3. ”
    Комисията подкрепя предложението по принцип, като текстът МУ се съдържа
    в чл. 7.
    Предложение на и. п. Благой Димитров
    §6, т. 1 думата "може" се заменя със "следва".
    Комисията подкрепя предложението по принцип.
    Комисията подкрепя текста на вносителя за § 6 и предлага следната
    подобрена редакция:
    § 6. В чл. 8 се правят следните изменения и допълнения:
    1. Ал. 3 се изменя така:
    “(3) Срокът на лицензията се продължава за нови
    5 години, ако лицензираният превозвач е направил писмено заявление за
    това преди изтичането на срока на валидност на лицензията и отговаря на
    изискванията, определени в наредбата по чл. 7, ал. 3.”
    2. Създава се ал. 4:
    “(4) Издаването на лицензията или продължаването на срока й се
    извършва в едномесечен срок от подаване на заявлението.”
    § 7. В чл. 9 се правят следните изменения и допълнения:
    1. В ал. 1 след думата “лицензия” се добавя “или продължаването на
    срока й”.
    2. Създава се т. 3:
    “3. са налице условията по чл. 4.”
    3. В ал. 2 след думата “издаване” се добавя “или за продължаване
    срока”, а думата “лицензия” се заменя с “лицензията”.


    Комисията подкрепя текста на вносителя за § 7.



    § 8. В чл. 10 думите “на търговското дружество” се заличават, а думите
    “издаване на лицензия” се заменят с “отразяване на промяната в лицензията”.
    Предложение на н. п. Благой Димитров
    В §8 думите "на търговското дружество ” се заличават .
    Комисията не подкрепя предложението.
    Комисията подкрепя текста на вносителя за § 8.
    § 9. В чл. 11, т. 1, буква “б” думата “не” се заменя с “престане да”.
    Предложение на и. п. Петър Мутафчиев
    § 9, чл. 11, т. 1 да добие следния вид:
    "1. от лицензиращия орган след писмено предупреждение (предизвестие)
    с определен срок, когото:"
    Комисията не подкрепя предложението.
    Комисията подкрепя текста на вносителя за § 9.
    § 10. Член 12 се изменя така:
    “Чл. 12. (1) Таксиметров превоз на пътници може да се извършва от
    търговци, притежаващи удостоверение за регистрация, или от водачи,
    извършващи дейността от името на регистриран превозвач, но за своя сметка.
    (2) Регистрацията по ал. 1 се извършва в Изпълнителна агенция
    “Автомобилна администрация”, където се води регистър.
    (3) За вписване в регистъра лицата по ал. 1 трябва:
    1. да подадат заявление до Изпълнителна агенция “Автомобилна
    администрация”, което да бъде комплектувано с документите, определени в
    наредбата по чл. 12а, ал. 4;
    2. да отговарят на изискванията за благонадеждност, посочени в
    чл. 7, ал. 4;
    3. да отговарят на изискванията за професионална компетентност, посочени в чл. 7, ал. 5.


    (4) При непълноти на представените документи по ал. 3 Изпълнителна
    агенция “Автомобилна администрация” в 10-дневен срок от подаване на
    заявлението писмено уведомява лицето и дава срок за отстраняването им.
    (5) В 14-дневен срок от подаване на заявлението или от отстраняването
    на непълнотите по ал. 4 изпълнителният директор на Изпълнителна агенция
    “Автомобилна администрация” или упълномощени от него длъжностни лица
    извършват регистрацията и издават удостоверение за регистрация на лицата,
    които отговарят на изискванията на чл. 7, ал. 4 и 5 и са приложили документите
    по ал. 3.
    (6) Изпълнителният директор на Изпълнителна агенция “Автомобилна
    администрация” мотивирано отказва извършването на регистрация на лице, което
    не отговаря на някое от изискванията по чл. 7, ал. 4 или 5 или не е комплектувало
    заявлението с документите, определени в наредбата по чл. 12а, ал. 4, и уведомяват
    лицето за това.
    (7) Отказът да се извърши регистрация подлежи на обжалване по реда на
    Закона за административното производство.
    (8) Правото да се извършва таксиметров превоз на пътници се
    прекратява:
    1. по решение на органа, извършил регистрацията, когато:
    а) регистрацията е извършена въз основа на неистински документи или
    на документи с невярно съдържание;
    б) превозвачът престане да отговаря на изискванията на чл. 7, ал. 4 или
    5;
    в) при осъществяване на дейността от превозвача са нарушени този
    закон и подзаконовите нормативни актове, издадени въз основа на него;
    г) са използвани неистински документи или документи с невярно
    съдържание при осъществяване на дейността;
    2. по молба на притежателя на удостоверението за регистрация;
    3. с прекратяването на юридическото лице на притежателя на
    удостоверението за регистрация;
    4. с прекратяването на дейността на едноличния търговец.”
    Предложение на н. п. Благой Димитров
    В §10, чл. 12, ал. 1 думата "търговци" се заменя с думата "превозвачи".

    Комисията не подкрепя предложението.



    Предложение на н. п. Петър Мутафчиев
    В§10
    В чл. 12 навсякъде пред думите "Изпълнителна агенция Автомобилна
    администрация" се добавят думите "териториалните звена на... ”.
    Комисията подкрепя предложението по принцип.
    Комисията предлага §10 да придобие следната подобрена
    редакция:.
    § 10. Член 12 се изменя така:
    “Чл. 12. (1) Таксиметров превоз на пътници може да се извършва от
    търговци, притежаващи удостоверение за регистрация, или от водачи,
    извършващи дейността от името на регистриран превозвач, но за своя
    сметка.
    (2) Регистрацията по ал. 1 се извършва от Изпълнителна агенция
    “Автомобилна администрация”, където се води регистър.
    (3) За вписване в регистъра лицата по ал. 1 трябва:
    1. да подадат заявление до Изпълнителна агенция “Автомобилна
    администрация”, което да бъде комплектовано с документите, определени в
    наредбата по чл. 12а, ал. 4;
    2. да отговарят на изискванията за благонадеждност, посочени в чл.
    7, ал. 4;
    3. да отговарят на изискванията за професионална компетентност,
    посочени в чл. 7, ал. 5.
    (4) При непълноти на представените документи по ал. 3
    Изпълнителна агенция “Автомобилна администрация” в 10-дневен срок от
    подаване на заявлението писмено уведомява лицето и дава срок за
    отстраняването им.
    (5) В 14-дневен срок от подаване на заявлението или от
    отстраняването на непълнотите по ал. 4, изпълнителният директор на
    Изпълнителна агенция “Автомобилна администрация” или упълномощени
    от него длъжностни лица извършват регистрацията и издават удостоверение
    за регистрация на лицата, които отговарят на изискванията на чл. 7, ал. 4 и 5
    и са приложили документите по ал. 3.
    (6) Изпълнителният директор на Изпълнителна агенция
    “Автомобилна администрация” мотивирано отказва извършването на
    регистрация на лице, което не отговаря на някое от изискванията по чл. 7,



    ал. 4 или 5 или не е комплектовало заявлението с документите, определени в
    наредбата по чл. 12а, ал. 4, и уведомява лицето за това.
    (7) Отказът да се извърши регистрация подлежи на обжалване по
    реда на Закона за административното производство.
    (8) Правото да се извършва таксиметров превоз на пътници се
    прекратява:
    1. по решение на органа, извършил регистрацията, когато:
    а) регистрацията е извършена въз основа на неистински документи
    или на документи с невярно съдържание;
    б) превозвачът престане да отговаря на изискванията на чл. 7, ал. 4
    или 5;
    в) при осъществяване на дейността от превозвача са нарушени този
    закон и подзаконовите нормативни актове, издадени въз основа на него;
    г) са използвани неистински документи или документи с невярно
    съдържание при осъществяване на дейността;
    2. по молба на притежателя на удостоверението за регистрация;
    3. с прекратяването на юридическото лице на притежателя на
    удостоверението за регистрация;
    4. с прекратяването на дейността на едноличния търговец.”
    § 11. Създава се чл. 12а:
    “Чл. 12а. (1) В регистъра по чл. 12, ал. 2 се вписват:
    1. пореден номер и дата на регистрацията;
    2. фирма, седалище и адрес на управление на търговеца;
    3. номер по БУЛСТАТ;
    4. номер на издаденото удостоверение за регистрация;
    5. дата на заличаване на регистрацията и основанията за това.
    (2) Искане за изменение и допълнение в регистъра и в удостоверението
    за регистрация се прави в 30-дневен срок от промяната на обстоятелствата, които
    подлежат на вписване.
    (3) Заличаването от регистъра се извършва със заповед на
    изпълнителния директор на Изпълнителна агенция “Автомобилна
    администрация”.
    (4) Редът за регистрация и заличаване от регистъра по чл. 12, ал. 2, както
    и за извършване на таксиметров превоз на пътници се определя с наредба на
    министъра на транспорта и съобщенията.”



    Предложение на н. п. Петър Мутафчиев
    В §11.
    В чл. 12а навсякъде пред думите "Изпълнителна агенция Автомобилна
    администрация" се добавят думите "териториалните звена на...".
    Комисията не подкрепя предложението.
    Комисията подкрепя текста на вносителя за $ 11.
    § 12. Създава се чл. 126:
    “Чл. 126. (1) Превоз на пътници и товари за собствена сметка може да се
    извършва от търговци или юридически лица с нестопанска цел, притежаващи
    удостоверение за регистрация.
    (2) Регистрация не се изисква за:
    1. превоз на пътници за собствена сметка, извършван с автомобили, в
    които броят на местата за сядане, без мястото на водача, е не повече от 8;
    2. превоз на товари с моторни превозни средства или състав от пътни
    превозни средства с товароносимост до 1,5 т или с максимално допустима маса до
    3,5 т, с изключение на превозите, за които по силата на международни договори,
    по които Република България е страна, се изисква разрешително;
    3. превоз на пътници и товари при бедствия, аварии и други извънредни
    ситуации;
    4. превози на пътници и товари, извършвани от Министерството на
    отбраната, Министерството на вътрешните работи, държавните предприятия
    “Строителство и възстановяване”, “Транспортно строителство и възстановяване”
    и “Съобщително строителство”, свързани с изпълнението на нормативно
    определените им публични задачи.
    (3) Регистрацията на лицата по ал. 1 се извършва в Изпълнителна
    агенция “Автомобилна администрация”, където се води регистър.
    (4) За вписване в регистъра лицата по ал. 1 трябва да подадат заявление
    до Изпълнителна агенция “Автомобилна администрация”, което да бъде
    комплектувано с документите, определени в наредбата по чл. 12в, ал. 4.
    (5) При непълноти на представените документи Изпълнителна агенция
    “Автомобилна администрация” в 10-дневен срок от подаване на заявлението
    писмено уведомява лицето и дава срок за отстраняването им.
    (6) В 14-дневен срок от подаване на заявлението или от отстраняване на
    непълнотите по ал. 5 изпълнителният директор на Изпълнителна агенция
    “Автомобилна администрация” или упълномощени от него длъжностни лица
    извършват регистрацията и издават удостоверение за регистрация на лицата.



    (7) Изпълнителният директор на Изпълнителна агенция Автомобилна
    администрация” мотивирано отказва извършването на регистрация на лице, което
    не е комплектувало заявлението с документите, определени в наредбата по чл.
    12в, ал. 4, и уведомява лицето за това.
    (8) Отказът да се извърши регистрация подлежи на обжалване по реда на
    Закона за административното производство.
    (9) Правото да се извършва превоз за собствена сметка се прекратява:
    1. по решение на органа, извършил регистрацията, когато:
    а) регистрацията е извършена въз основа на неистински документи или
    на документи с невярно съдържание;
    б) са използвани неистински документи или документи с невярно
    съдържание при осъществяване на дейността;
    2. по молба на притежателя на удостоверението за регистрация;
    3. с прекратяването на юридическото лице на притежателя на
    удостоверението за регистрация;
    4. с прекратяването на дейността на едноличния търговец.”
    Предложение на н. п. Благой Димитров
    В §12, чл. 126 се правят следните промени:
    1. В ал. 1 думата "търговци" се заменя с думите "еднолични търговци и
    търговски дружества"
    2. В ал.9, т.4 след думите "едноличния търговец" се добавят думите
    "или търговското дружество".
    Комисията не подкрепя предложението.
    Комисията подкрепя текста на вносителя за § 12 и предлага следната
    подобрена редакция:
    § 12. Създава се чл. 12б:
    “Чл. 12б. (1) Превоз на пътници и товари за собствена сметка може
    да се извършва от еднолични търговци или юридически лица, които
    притежават удостоверение за регистрация.
    (2) Регистрация не се изисква за:
    1. превоз на пътници за собствена сметка, извършван с автомобили,
    в които броят на местата за сядане, без мястото на водача, е не повече от 8;
    2. превоз на товари с моторни превозни средства или състав от
    пътни превозни средства с товароносимост до 1,5 т или с максимално
    допустима маса до 3,5 т, с изключение на превозите, за които по силата на



    международни договори, по които Република България е страна, се изисква
    разрешително;
    3. превоз на пътници и товари при бедствия, аварии и други
    извънредни ситуации;
    4. превози на пътници и товари, извършвани от Министерството на
    отбраната, Министерството на вътрешните работи, държавните предприятия
    “Строителство и възстановяване”, “Транспортно строителство и
    възстановяване” и “Съобщително строителство и възстановяване”, свързани
    с изпълнението на нормативно определените им публични задачи.
    (3) Регистрацията на лицата по ал. 1 се извършва от Изпълнителна
    агенция “Автомобилна администрация”, където се води регистър.
    (4) За вписване в регистъра, лицата по ал. 1 трябва да подадат
    заявление до Изпълнителна агенция “Автомобилна администрация”,
    комплектовано с документите, определени в наредбата по чл. 12в, ал. 4.
    (5) При непълноти на представените документи Изпълнителна
    агенция “Автомобилна администрация” в 10-дневен срок от подаване на
    заявлението писмено уведомява лицето и дава срок за отстраняването им.
    (6) В 14-дневен срок от подаване на заявлението или от
    отстраняване на непълнотите по ал. 5, изпълнителният директор на
    Изпълнителна агенция “Автомобилна администрация” или упълномощени
    от него длъжностни лица извършват регистрацията и издават удостоверение
    за регистрация на лицата.
    (7) Изпълнителният директор на Изпълнителна агенция
    “Автомобилна администрация” мотивирано отказва извършването на
    регистрация на лице, което не е комплектовало заявлението с документите,
    определени в наредбата по чл. 12в, ал. 4, и уведомява лицето за това.
    (8) Отказът да се извърши регистрация подлежи на обжалване по
    реда на Закона за административното производство.
    (9) Правото да се извършва превоз за собствена сметка се
    прекратява:
    1. по решение на органа, извършил регистрацията, когато:
    а) регистрацията е извършена въз основа на неистински документи
    или на документи с невярно съдържание;
    б) са използвани неистински документи или документи с невярно
    съдържание при осъществяване на дейността;
    2. по молба на притежателя на удостоверението за регистрация;
    3. с прекратяването на юридическото лице на притежателя на
    удостоверението за регистрация;
    4. с прекратяването на дейността на едноличния търговец.



    § 13. Създава се чл. 12в:
    “Чл. 12в. (1) В регистъра по чл. 126, ал. 3 се вписват:
    1. пореден номер и дата на регистрацията;
    2. наименование, седалище и адрес на търговеца или на юридическото
    лице с нестопанска цел;
    3. номер по БУЛСТАТ;
    4. номер на издаденото удостоверение за регистрация.
    (2) Искане за изменение и допълнение в регистъра и в удостоверението
    за регистрация се прави в 30-дневен срок от промяната на обстоятелствата, които
    подлежат на вписване.
    (3) Заличаването на регистрацията се извършва със заповед на
    изпълнителния директор на Изпълнителна агенция “Автомобилна
    администрация” или на упълномощени от него длъжностни лица.
    (4) Редът за регистрация и за извършване на превози за собствена сметка
    се определя с наредба на министъра на транспорта и съобщенията.”
    Комисията подкрепя текста на вносителя за § 13 и предлага следната
    подобрена редакция:
    § 13. Създава се чл. 12в:
    “Чл. 12в. (1) В регистъра по чл. 126, ал. 3 се вписват:
    1. пореден номер и дата на регистрацията;
    2. наименование, седалище и адрес на едноличния търговец или на
    юридическото лице;
    3. номер по БУЛСТАТ;
    4. номер на издаденото удостоверение за регистрация.
    (2) Искане за изменение и допълнение в регистъра и в
    удостоверението за регистрация се прави в 30-дневен срок от промяната на
    обстоятелствата, които подлежат на вписване.
    (3) Заличаването на регистрацията се извършва със заповед на
    изпълнителния директор на Изпълнителна агенция “Автомобилна
    администрация” или на упълномощени от него длъжностни лица.
    (4) Условията и редът за регистрация и за извършване на превози
    за собствена сметка се определя с наредба на министъра на транспорта и
    съобщенията.”



    § 14. В чл. 14 се правят следните изменения и допълнения:
    1. В ал. 1 след думата “(ADR)” се добавя “(ратифицирана със закон от
    Народното събрание на 16 март 1995 г. - ДВ, бр. 28 от 1995 г., в сила от
    12 юни 1995 г.; обнародвана, ДВ, бр. 73 от 1995 г.)” и след думата “наредба” се
    добавя “за условията и реда за извършване на превоз на опасни товари”.
    2. В ал. 2 след думата “Удостоверението” се добавя “се издава от
    изпълнителния директор на Изпълнителна агенция “Автомобилна
    администрация” и”.
    3. В ал. 4 думите “по чл. 6, ал. 1 и по чл. 12” и думата “включително” се
    заличават, а след думата “превози” се добавя “на опасни товари и/или”.
    4. В ал. 5:
    а) в изречение първо думата “сигурността” се заменя с “безопасността”
    и след нея се добавя “при превоза на опасните товари”, а след думите “посещения
    в” се добавя “съответни”;
    б) в изречение второ след думата “Удостоверението” се добавя “се
    издава от изпълнителния директор на Изпълнителна агенция “Автомобилна
    администрация” и”.
    5. Създава се ал. 7:
    “(7) Контролът при превозите на опасни товари се осъществява по ред,
    определен в наредбата по ал. 1.”
    Комисията подкрепя текста на вносителя за § 14 и предлага
    следната подобрена редакция:
    § 14. В чл. 14 се правят следните изменения и допълнения:
    1. В ал. 1 след думата “наредба” се добавя “за условията и реда за
    извършване на превоз на опасни товари”.
    2. В ал. 2 след думата “Удостоверението” се добавя “се издава от
    изпълнителния директор на Изпълнителна агенция “Автомобилна
    администрация” и”.
    3. В ал. 4 думите “по чл. 6, ал. 1 и по чл. 12” и думата “включително”
    се заличават, след думата “превози” се добавя “на опасни товари и/или”, а
    думата “сигурността” се заменя с “безопасността”.
    4. В ал. 5:
    а) в изречение първо думата “сигурността” се заменя с
    “безопасността” и след нея се добавя “при превоза на опасните товари”, а
    след думите “посещения в” се добавя “съответни”;



    б) в изречение второ след думата “Удостоверението” се добавя “се
    издава от изпълнителния директор на Изпълнителна агенция “Автомобилна
    администрация” и”.
    5. В ал. 6 думата “сигурността” се заменя с “безопасността”.
    6. Създава се ал. 7:
    “(7) Контролът при превозите на опасни товари се осъществява по
    ред, определен в наредбата по ал. 1.”
    § 15. Създава се чл. 14а:
    “Чл. 14а. (1) Курсове за обучение на водачи на моторни превозни
    средства за извършване на превоз на опасни товари и/или на консултанти по
    безопасността при превозите на опасни товари се организират от търговци и
    юридически лица с нестопанска цел с разрешение на министъра на транспорта и
    съобщенията или на упълномощено от него длъжностно лице.
    (2) Обучението се извършва по учебна документация, утвърдена от
    изпълнителния директор на Изпълнителна агенция “Автомобилна
    администрация”.
    (3) Разрешение за организиране на курсове за обучение на водачи на
    моторни превозни средства за извършване на превоз на опасни товари и/или на
    консултанти по безопасността на превоза на опасни товари се издава, когато
    учебните кабинети, преподавателите, учебните помагала и средствата за
    провеждане на практически упражнения отговарят на изискванията на наредбата
    по чл. 14, ал. 1.
    (4) В едномесечен срок от подаване на заявлението министърът на
    транспорта и съобщенията или упълномощеното от него длъжностно лице:
    1. издава разрешения на лицата, които отговарят на изискванията на
    наредбата по чл. 14, ал. 1;
    2. отказва да издаде разрешение на лице, което не отговаря на
    изискванията на наредбата по чл. 14, ал. 1.
    (5) Отказът подлежи на обжалване по реда на Закона за
    административното производство.
    (6) Разрешението се издава за срок 5 години.
    (7) Срокът на разрешението може да бъде продължен за нови
    5 години, когато лицето по ал. 1 е направило писмено заявление за това преди
    изтичането на срока на валидност на разрешението и отговаря на изискванията на
    наредбата по чл. 14, ал. 1.
    (8) Правата, произтичащи от разрешението, се прекратяват:



    1. с отнемането на разрешението;
    2. с прекратяването на дейността на едноличния търговец;
    3. с прекратяването на юридическото лице;
    4. с изтичането на срока, за който е издадено;
    5. по молба на неговия притежател.
    (9) Разрешението се отнема, когато се установи, че е издадено въз основа
    на неистински документ или документ с невярно съдържание или при нарушение
    на условията и реда за извършване на обучението, определени в наредбата по чл.
    14, ал. 1.
    (10) Разрешението се отнема с мотивирана заповед на министъра на
    транспорта и съобщенията или на упълномощено от него длъжностно лице.
    (11) Отнемането на разрешението подлежи на обжалване по реда на
    Закона за административното производство.
    (12) Лицата, чието разрешение е отнето, могат да кандидатстват за
    получаване на ново разрешение не по-рано от една година от датата на
    отнемането му.”
    Комисията подкрепя текста на вносителя за § 15.
    § 16. В чл. 15 след думата “лицензирани” се добавя “или регистрирани”.
    Комисията подкрепя текста на вносителя за § 16.
    § 17. В чл. 17, ал. 4, т. 1, след думата “градски“ преди тирето се добавя
    “основни и/или допълнителни”.
    Комисията подкрепя текста на вносителя за § 17.
    § 18. Член 19 се изменя така:
    “Чл. 19. (1) Превозите по автобусни линии се възлагат на лицензирани
    превозвачи чрез конкурс.
    (2) Превозвачите са длъжни да изпълняват възложените им автобусни
    линии и разписания в съответствие с изискванията на този закон, Закона за
    движението по пътищата, подзаконовите нормативни актове, издадени въз основа
    на тях, и постигнатите договорености с възложителя.”



    Предложение на н. п. Петър Мутафчиев
    По §18
    В чл. 19 се правят следните промени:
    1. Създава се нова ал . 2:
    "(2) Не се обявява конкурс за нови автобусни линии и не се
    удовлетворяват молби за участие в конкурс за съществуващи автобусни линии,
    когато заявеният автобусен превоз:
    1. застрашава пряко съществуването на вече разрешена и действаща
    автобусна линия, с изключение на случаите при които автобусна линия или група
    линии по дадено направление се експлоатират от един превозвач;
    2. ще нанесе сериозни икономически щети на функционирането на
    подобна железопътна (трамвайна, тролейбусна) линия по участък, който в по-
    голямата си част е директно засегнат от нея;
    3. се окаже, че цели единствено онзи маршрут от съответната
    транспортна схема, измежду всички останали, който носи най-голяма печалба."
    2. Досегашната ал. 2 става ал.3.
    Комисията не подкрепя предложението.
    Комисията подкрепя текста на вносителя за § 18.
    Предложение на н. п. Петър Мутафчиев
    Създава се нов §18а.
    § 18а. Член 21 се изменя така:
    " Чл. 21. Министърът на транспорта и съобщенията определя с
    наредба изискванията за експлоатационна годност на автогарите и
    автоспирките, и тяхната категоризация, които се удостоверяват със
    удостоверение за експлоатационна годност, издавано от министъра или
    упълномощено от него длъжностно лице."
    Комисията подкрепя предложението по принцип и предлага да се
    създаде нов § 19 със следното съдържание;
    § 19. Чл. 21 се изменя така:
    “Чл. 21. (1) Министърът на транспорта и съобщенията определя с
    наредба задължителните изисквания към автогарите, условията и реда за
    работа в тях.
    (2) С наредбата по ал. 1 се определят и:
    1. категориите на автогарите;
    2. условията и редът за категоризация на автогарите, които
    отговарят на изискванията по ал. 1.”



    § 19. В чл. 22, ал. 4 думите “на база на категоризиране на автогарите и
    автоспирките” се заличават.
    Комисията предлага § 19 на вносителя да отпадне.
    § 20. Член 23 се изменя така:
    “Чл. 23. (1) Специализирани и случайни автобусни превози се извършват
    от лицензирани превозвачи по договорени с клиента цени при условия и по ред,
    определени с наредба на министъра на транспорта и съобщенията.
    (2) Извършването на случаен превоз започва след попълване на пътен
    лист по образец, определен в наредбата по ал. 1, и заверен от Изпълнителна
    агенция “Автомобилна администрация”.
    (3) В населени места, в които няма териториално звено на Изпълнителна
    агенция “Автомобилна администрация”, пътният лист се заверява от кмета на
    съответната община или от упълномощено от него длъжностно лице и се
    уведомява най-близкото териториално звено на изпълнителната агенция.”
    Предложение на н. п. Петър Мутафчиев
    По §20
    В чл. 23 се правят следните изменения и допълнения:
    1. Ал. 2 се изменя така:
    "(2) Извършването на случаен превоз започва след попълване на пътен
    лист по образец, определен в наредбата по ал.1 и предварително издадена
    фактура за платен превоз. Пътният лист задължително се заверява от:
    1. лицензиран туроператор възложил превоза;
    2. юридическо лице възложило превоза;
    3. териториалното звено на И А "Автомобилна администрация", извън
    случаите по точки 1 и 2, където е седалището на превозвача."
    2. Създава се ал. 3.
    "(3) Случайните автобусни превози не могат да придобиват характер
    на автобусна линия (постоянство, регулярност, обявени спирки)."
    3. Досегашната ал. 3 става ал. 4.
    Комисията подкрепя предложението по т. 2 и т. 3, а по т. 1 се оттегли.
    Предложение на н. п. Йордан Мирчев
    По §20
    В чл. 23 се правят следните промени:



    1. В ал. 2 след думите “пътен лист ” се поставя точка и думите “по
    образец, определен в наредбата по ал. 1 и заверен от Изпълнителна агенция
    “Автомобилна администрация ” се заличават.
    2. Ал. 3 се отменя.
    Комисията подкрепя предложението.
    Комисията предлага § 20 да придобие следното съдържание:
    § 20. Член 23 се изменя така:
    “Чл. 23. (1) Специализирани и случайни автобусни превози се
    извършват от лицензирани превозвачи по договорени с клиента цени при
    условия и по ред, определени с наредба, издадена от министъра на
    транспорта и съобщенията.
    (2) Извършването на случаен превоз започва след попълване на
    пътен лист по образец, определен в наредбата по ал. 1.“
    (3) Случайните автобусни превози не могат да придобиват характер
    на автобусна линия.”
    § 21. Член 24 се изменя така:
    “Чл. 24. (1) Таксиметровите превози на пътници се извършват от
    регистрирани превозвачи или от водачи, извършващи дейността от името на
    регистриран превозвач, но за своя сметка, с леки автомобили до 5 места,
    включително мястото на водача, с електронен таксиметров апарат с фискална
    памет, по ред, определен в наредбата по чл. 12а, ал. 4, след издаване на
    разрешение за таксиметров превоз на пътници.
    (2) Регистрираните превозвачи могат да осъществяват таксиметрови
    превози на пътници само с моторни превозни средства и водачи, които отговарят
    на изискванията на наредбата по чл. 12а, ал. 4.”
    Комисията подкрепя текста на вносителя за § 21.
    § 22. Създава се чл. 24а:
    “Чл. 24а. (1) Разрешението за таксиметров превоз на пътници се издава
    от кмета на общината или от упълномощено от него длъжностно лице.
    (2) Разрешението по ал. 1 се издава въз основа на:
    1. заявление от превозвача;
    2. удостоверение за регистрация;



    3. списък на автомобилите, с които превозвачът кандидатства - на
    хартиен носител;
    4. копия от удостоверенията за годност на автомобилите, включени в
    списъка;
    5. копия от удостоверенията на водачите - "водач на лек таксиметров
    автомобил" и "психологическа годност".
    (3) Общинският съвет определя срока на валидност на разрешението по
    ал. 1, който е еднакъв за всички превозвачи и не може да бъде по-малък от 12
    месеца.
    (4) Общинският съвет определя броя на таксиметровите автомобили,
    работещи на територията на общината, както и условията и реда за
    разпределянето им между превозвачите.”
    Предложение на н. п. Благой Димитров
    В §22, в чл. 24а се създава нова ал. 5:
    “(5) При условие, че броят на желаещите за регистрация
    таксиметрови автомобили превишава броя определен съгласно изискванията на
    ал. 4, се провежда конкурс по ред и условия определени от общинския съвет"
    Комисията не подкрепя предложението.
    Предложение от н. п. Петър Мутафчиев
    По §22
    В чл. 24а се правят следните промени:
    1. В ал. 1:
    а) В края на изречението точката се заличава и се добавя ”за всеки
    отделен таксиметров автомобил ”.
    б) Създава се изречение второ: “Не се издава разрешение за
    таксиметров превоз, ако броят на таксиметровите автомобили в общината
    достигне лимита определен вал. 4 ”.
    2. В ал. 4 след думите “Общинският съвет” се добавя ”веднъж
    годишно ”, а думите накрая ”както и условията и реда за разпределението им
    между превозвачите ” се заличават.
    Комисията не подкрепя предложението.
    Комисията подкрепя текста на вносителя за § 22.



    § 23. Създава се чл. 24б:
    “Чл. 24б. Изискванията към електронните таксиметрови апарати с
    фискална памет се определят с наредба на министъра на транспорта и
    съобщенията, министъра на финансите и председателя на Държавната агенция за
    метрология и технически надзор.”
    Комисията подкрепя текста на вносителя за § 23.
    § 24. В чл. 25 се правят следните изменения и допълнения:
    1. Създава се нова ал. 3:
    “(3) Разрешителните не подлежат на преотстъпване.”
    2. Досегашната ал. 3 става ал. 4.
    Комисията подкрепя текста на вносителя за § 24.
    § 25. В чл. 29 се правят следните изменения и допълнения:
    1. Създава се нова ал. 3:
    “(3) Разрешителните не подлежат на преотстъпване.”
    3. Досегашната ал. 3 става ал. 4.
    Комисията подкрепя текста на вносителя за § 25.
    Предложение на н. п. н. п. Илчо Дуганов, Петър Мутафчиев,
    Радослав Илиевски и Исмет Саралийски
    Създава се нов § 25а със следното съдържание:
    § 25а. В чл. 35 се правят следните изменения:
    1. Текстът на чл. 35 става ал. 1.
    2. Създава се ал. 2:
    “(2) Не се допуска договарянето на безплатен превоз на работещите в
    бюджетната сфера."
    Комисията не подкрепя предложението.
    § 26. Заглавието на глава шеста се изменя така:



    “Време за управление на превозното средство, прекъсване и време за
    почивка. Ограничаване на скоростта”
    Комисията подкрепя текста на вносителя за § 26.
    § 27. В чл. 88, ал. 3 думите “наредба, издадена от министъра на
    транспорта и съобщенията” се заменят с “наредбата по чл. 89, ал. 1”.
    Комисията подкрепя текста на вносителя за § 27.
    § 28. В чл. 89 се правят следните изменения и допълнения:
    1. В ал. 1 думите “по стандартизация и метрология” се заменят със “за
    метрология и технически надзор”.
    2. В ал. 2:
    а) точки 3 и 4 се изменят така:
    “3. автобуси за превоз на територията на Република България, с
    изключение на:
    а) автобуси, в които броят на местата за сядане, без мястото на водача, е
    не повече от 16;
    б) автобуси, извършващи превози по автобусни линии с дължина на
    извършвания превоз до 50 км;
    4. автомобили за превоз на товари на територията на Република
    България, които самостоятелно или в състав от пътни превозни средства имат
    допустима максимална маса над 3,5 т, с изключение на:
    а) пътни превозни средства, които не могат да развиват или на които не
    е разрешено да развиват скорост над 30 км/ч;
    б) пътни превозни средства на Министерството на отбраната,
    Министерството на вътрешните работи и Държавна агенция “Гражданска
    защита” или намиращи се под тяхно разпореждане;
    в) пътни превозни средства, предназначени за службите по канализация,
    водоснабдяване, газификация, електрификация и чистота, пътните, телеграфните,
    телефонните и пощенските служби, службите за радиоразпръскване,
    телевизионните служби и службите за изграждане на радио- и телевизионни
    предаватели и приемници;
    г) специализирани пътни превозни средства с медицинско или
    екарисажно предназначение;



    д) пътни превозни средства, превозващи цирков, театрален или панаирен
    инвентар;
    е) специализирани пътни превозни средства за ремонт и техническо
    обслужване;
    ж) пътни превозни средства, извършващи превози за собствена сметка в
    радиус до 50 км.”;
    б) точка 5 се отменя.
    Комисията подкрепя текста на вносителя за § 28.
    § 29. Създава се чл. 89а:
    “Чл. 89а. (1) Министърът на транспорта и съобщенията определя с
    наредба изискванията за задължителна употреба на устройства за ограничаване на
    скоростта, монтирани в моторните превозни средства.
    (2) Условията и редът за монтаж и настройка на устройствата за
    ограничаване скоростта на моторните превозни средства, произведени без такива
    устройства, както и изискванията към лицата, извършващи техния монтаж и
    настройка, се определят с наредбата по ал. 1.
    (3) С устройства за ограничаване на скоростта трябва да бъдат
    оборудвани моторните превозни средства от категория М3 с технически
    допустима максимална маса над 10 т и от категория N3, с изключение на:
    1. моторните превозни средства с конструктивна максимална скорост
    по-малка от ограничената, определена в наредбата по ал. 1;
    2. моторните превозни средства на Министерството на отбраната,
    Министерството на вътрешните работи и Изпълнителна агенция “Гражданска
    защита” или намиращи се под тяхно разпореждане;
    3. моторните превозни средства, с които се извършват превози по
    градски линии от общинската транспортна схема;
    4. моторните превозни средства, с които се извършват превози извън
    пътищата отворени за обществено ползване.”
    Предложение от н. п. Петър Мутафчиев
    По §29
    В чл. 89а, ал. 3 се правят следните промени:
    1. В края на изречението - основния текст на алинеята думите ”с
    изключение на : ” се заменят с “които извършват международни превози ” и се
    поставя точка.



    2. Точки 1- 4 се заличават.
    Предложението се оттегли.
    Комисията подкрепя текста на вносителя за § 29.
    § 30. Член 90 се изменя така:
    “Чл. 90. (1) Превозвачите организират труда на водачите при спазване
    изискванията на чл. 78 - 88 и съхраняват тахографските листове или другите
    носители на информация, регистрирана от тахографите, за срок не по-малък от
    една година.
    (2) Водачите на автомобили са длъжни да използват тахографите в
    съответствие с изискванията на наредбата по чл. 89, ал. 1.
    (3) Данните, регистрирани върху тахографските листове или другите
    носители на информация, служат като доказателство за скоростта на движението
    на автомобилите и за режима на работа на екипажите.”
    Комисията подкрепя текста на вносителя за § 30.
    § 31. В чл. 91, ал. 3 се правят следните изменения и допълнения:
    1. В т. 3 след думите “да изискват” се добавя “от водачите и
    превозвачите”.
    2. Създават се т. 8 и 9:
    “8. да осъществяват контрол по спазване на правилата за извършване
    превоз на опасни товари;
    9. да контролират състоянието на материалната база и изпълнението на
    учебните програми от търговците или юридическите лица с нестопанска цел,
    получили разрешение за организиране на курсове за обучение на водачи на
    моторни превозни средства за извършване превоз на опасни товари и/или на
    консултанти по безопасността при превозите на опасни товари.”
    Предложение на н. п. Петър Мутафчиев
    По §31
    В чл. 91, ал. 2 накрая се добавят думите “и контролните органи на
    пътна полиция ”.
    Комисията не подкрепя предложението.



    Комисията подкрепя текста на вносителя за § 31.
    § 32. Създава се чл. 916:
    “Чл. 916. Превозвачите и собствениците на автогари са длъжни:
    1. да предоставят на служителите от Изпълнителна агенция
    “Автомобилна администрация” за проверка всички документи, свързани с
    превозите на пътници и товари;
    2. да осигуряват на служителите на Изпълнителна агенция
    “Автомобилна администрация” достъп до гаражи, сервизи, автогари и всички
    други помещения, свързани с дейността по превозите на пътници и товари или с
    автогаровото обслужване на тази дейност.”
    Комисията подкрепя текста на вносителя за § 32.
    § 33. В чл. 93 се правят следните изменения и допълнения:
    1. В ал. 1, т. 1 след думата “глоба” се добавя “от 100 до”.
    2. Създава се ал. 3:
    “(3) Водач, който извършва обществен превоз на пътници или товари с
    пътно превозно средство, което не отговаря на изискванията за транспортна
    годност, се наказва с глоба от 20 до 100 лв.”
    Предложение от и. п. Петър Мутафчиев
    По §33
    В чл. 93 се създава ал. 4:
    "(4) Водач, който чрез подканваме, викане или радиоуредба привлича
    пътници от и около спирките, автогарите, ж. п. гарите и аерогарите се наказва
    с глоба от 20 до 50 лева. ”
    Предложението се оттегли.
    Комисията подкрепя текста на вносителя за § 33.
    Комисията предлага да се създаде нов § 34 със следното съдържание:
    § 34. В чл. 94 се правят следните изменения и допълнения:
    1. Досегашният текст става ал. 1.



    2. Създава се ал. 2:
    “(2) Който допусне или разпореди извършването на обществен превоз на
    пътници без документ за платена превозна цена се наказва с глоба от 200 до
    400 лева.”
    § 34. В чл. 95 се правят следните изменения и допълнения:
    1. Досегашният текст става ал. 1 и в нея думите “контролен уред” се
    заменяте “тахограф”.
    2. Създава се ал. 2:
    “(2) За повторно нарушение по ал. 1 наказанието е глоба от 500 до 1000
    лв.
    Комисията подкрепя текста на вносителя за § 34, който става § 35.
    § 35. Член 96 се изменя така:
    “Чл. 96. (1) Наказва се с глоба от 500 до 1000 лв., който:
    1. допусне или разпореди извършването на превоз с пътно превозно
    средство, което не е включено в списъка към издадената лицензия или
    удостоверението за регистрация;
    2. преотстъпи издаденото му разрешително за превоз на пътници или
    товари;
    3. ползва преотстъпено му разрешително за превоз на пътници или
    товари;
    4. разпореди или допусне извършването на превоз на пътници или
    товари с пътно превозно средство, което не отговаря на изискванията за
    транспортна годност;
    5. не осигури съхраняването на тахографските листове или другите
    носители на информация, регистрирана от тахографите, в законоустановения
    срок;
    6. откаже да предостави на контролните органи за проверка документите
    по т. 5 или други документи, свързани с превоза на пътници или товари.
    (2) Който допусне или разпореди извършване на превоз на пътници или
    товари, без да има това право, се наказва с глоба от 1000 до 5000 лв.
    (3) Който допусне или разпореди извършване на превоз на пътници или
    товари в нарушение на разпоредбите на този закон или на подзаконовите
    нормативни актове, издадени въз основа на него, извън случаите по ал. 1 и 2, се
    наказва с глоба от 100 до 500 лв.



    (4) За повторно нарушение по ал. 1 или 2 наказанието е глоба от 5000 до
    10 000 лв. и отнемане на лицензията или удостоверението за регистрация.”
    Предложение на н. п. Благой Димитров
    В §35, чл. 96 се изменя както следва:
    1. В ал. 1 думите "от 500 до 1 000 лв." се заменят с "от 1000 до 2 000 лв."
    2. В ал. 2 думите "от 1 000 до 5 000" се заменят с "от 2 000 до 10 000 лв."
    3. В ал. 4 думите "от 5000 до 10 000 лв." се заменят с "от 10 000 до 20 000 лв."
    Комисията не подкрепя предложението.
    Комисията подкрепя текста на вносителя за § 35, който става § 36 и предлага
    следната подобрена редакция:
    § 36. Член 96 се изменя така:
    “Чл. 96. (1) Наказва се с глоба или имуществена санкция от 500 до
    1000 лв., който:
    1. допусне или разпореди извършването на превоз с пътно превозно
    средство, което не е включено в списъка към издадената лицензия или
    удостоверението за регистрация;
    2. преотстъпи издаденото му разрешително за превоз на пътници
    или товари;
    3. ползва преотстъпено му разрешително за превоз на пътници или
    товари;
    4. разпореди или допусне извършването на превоз на пътници или
    товари с пътно превозно средство, което не отговаря на изискванията за
    транспортна годност;
    5. не осигури съхраняването на тахографските листове или другите
    носители на информация, регистрирана от тахографите, в
    законоустановения срок;
    6. откаже да предостави на контролните органи за проверка
    документите по т. 5 или други документи, свързани с превоза на пътници или
    товари.
    (2) Който допусне или разпореди извършване на превоз на пътници
    или товари, без да има това право, се наказва с глоба или имуществена
    санкция от 1000 до 5000 лв.
    (3) За повторно нарушение:
    1. по ал. 1 - наказанието е глоба или имуществена санкция от 1000
    до 5 000 лв. и отнемане на лицензията или удостоверението за регистрация.



    2. по ал. 2 - наказанието е глоба или имуществена санкция от 5000
    до 10 000 лв. и отнемане на лицензията или удостоверението за регистрация.”
    Комисията предлага да се създаде нов § 37 със следното съдържание:
    § 37. Създава се нов чл. 96а със следното съдържание:
    “Чл. 96а. (1) Който извърши превоз на пътници по автобусни линии
    под формата на случаен или специализиран превоз се наказва с имуществена
    санкция от 1000 до 5000 лева.
    (2) При повторно нарушение по ал. 1 наказанието е имуществена
    санкция от 5000 до 10000 лева и отнемане на лицензията.
    § 36. В чл. 97 се правят следните изменения и допълнения:
    1. Досегашният текст става ал. 1.
    2. Създава се ал. 2:
    “(2) За повторно нарушение по ал. 1 наказанието е глоба от 5000 до 10
    000 лв.”
    Комисията подкрепя текста на вносителя за § 36. който става § 38.
    § 37. Член 98 се изменя така:
    “Чл. 98. Който наруши изискванията за състоянието на материалната
    база и изпълнението на програмите за обучение на водачи на моторни превозни
    средства за превоз на опасни товари или консултанти по безопасността при
    превозите на опасни товари, се наказва с глоба от 100 до 1000 лв.”
    Комисията подкрепя текста на вносителя за 8 37, който става § 39.
    като предлага следната подобрена редакция:
    §39.Член 98 се изменя така:
    “Чл. 98. Който наруши изискванията за състоянието на
    материалната база и изпълнението на програмите за обучение на водачи на
    моторни превозни средства за превоз на опасни товари или консултанти по
    безопасността при превозите на опасни товари, се наказва с глоба или
    имуществена санкция от 100 до 1000 лв.”
    § 38. В чл. 102 се правят следните изменения и допълнения:
    1. В ал. 1 след думата “автоспирка” се добавя “или длъжностно лице”,
    след думата “който” се добавя “(което)”, а думите “или с имуществена санкция”
    се заличават.



    2. В ал. 3, т. 3 се отменя.
    Комисията подкрепя текста на вносителя за $ 38, който става § 40 и предлага
    следната подобрена редакция:
    § 40. В чл. 102 се правят следните изменения и допълнения:
    1. В ал. .1 след думата “автоспирка” се добавя “или длъжностно
    лице” и след думата “който” се добавя “(което)”.
    2. В ал. 3, т. 3 се отменя”.
    § 39. В чл. 103, ал. 1 думите “а моторното превозно средство
    задължително се премества за сметка на собственика му от мястото, където е
    констатирано нарушението, до безопасно място” се заличават.
    Комисията подкрепя текста на вносителя за § 39, който става § 41.
    § 40. Създава се глава девета:
    “Глава девета
    Принудителни административни мерки
    Чл. 106. Пътно превозно средство, превозващо опасни товари, може да
    бъде спряно от движение или да бъде разпоредено преместването му за сметка на
    превозвача до безопасно място до отстраняване на нарушението в случаите,
    когато:
    1. липсва декларация от изпращача, че товарът и опаковката отговарят
    на изискванията за превоз на опасни товари;
    2. е установен теч на опасни вещества от пътното превозно средство
    поради нарушена цялост на цистерните или опаковките;
    3. пътното превозно средство е без пожарогасител;
    4. пътното превозно средство е без удостоверение за одобрение за
    превоз на опасни товари;
    5. пътното превозно средство е без съответния опознавателен знак за
    опасен товар или е с нестандартен знак;
    6. липсват писмени указания съгласно наредбата по чл. 14, ал. 1;
    7. водачът не представи удостоверението по чл. 14, ал. 2;
    8. пътните превозни средства са без етикети, съответстващи на товара и
    на вида превоз;
    9. водачът не носи транспортно-съпроводителните документи съгласно
    наредбата по чл. 14, ал. 1;



    10. водачът управлява пътното превозно средство с неукрепен товар;
    11. липсва удостоверение за годност на автомобила за превоз на опасни
    товари;
    12. се установи препълване на каросерията;
    13. автомобилите не отговарят на изискванията на Европейската
    спогодба за превоз на опасни товари по шосе (ADR).
    Чл. 107. (1) Принудителната административна мярка по чл. 106 се
    прилага с мотивирана заповед на изпълнителния директор на Изпълнителна
    агенция “Автомобилна администрация”.
    (2) Обжалването на заповедите по ал. 1 се извършва по реда на Закона за
    административното производство.
    (3) Подадената жалба не спира изпълнението на приложената
    административна мярка.”
    Комисията подкрепя текста на вносителя за § 40, който става § 42.
    § 41. В Допълнителните разпоредби се правят следните изменения и
    допълнения:
    1-В § 1:
    а) точка 4 се изменя така:
    “4. “Превоз за собствена сметка” е превоз на пътници и/или товари без
    заплащане, предназначен единствено за собствена дейност или произтичащ от
    собствена дейност, извършван със собствени или наети без водач пътни превозни
    средства, управлявани от водачи, назначени по трудов договор с лицето, за чиято
    сметка се извършва превозът, когато този превоз не е основна дейност за него, и:
    а) превозът е предназначен да се доставят товари на лицето, за чиято
    сметка се извършва превозът, да се експедират негови товари, товарите да се
    превозят в рамките на предприятието му или за негови собствени нужди извън
    предприятието, а товарите принадлежат на лицето, за чиято сметка се извършва
    превозът, или са били продадени, закупени, дадени или наети под наем,
    произведени, добити, преработени или поправени от него;
    б) превозваните пътници са работници на лицето, за чиято сметка се
    извършва превозът, а когато то е лице с нестопанска цел - негови членове, или са
    деца или ученици от детски градини, домове и училища.”
    б) в т. 5 думата “автомобилен” се заличава;
    в) в т. 26 думата “лицензирани” се заменя с “регистрирани”;
    г) в т. 32 думата “сигурността” се заменя с “безопасността”;
    д) създават се т. 33 и 34:



    “33. "Тахограф" е средство за измерване по смисъла на Закона за
    измерванията, предназначено да бъде монтирано в автомобила, за да регистрира
    или показва в автоматичен или полуавтоматичен режим данни за движението на
    автомобила и за определените периоди на управление, прекъсване и почивка на
    водачите.
    34. “Допълнителни автобусни линии” са линиите с режим на движение,
    осигуряващ възможност за спиране, слизане и качване по желание на пътниците
    на разрешените за това места, допълващи основните линии на градския
    транспорт, без да ги дублират напълно.”
    2. В § 2 след думата “документи” се добавя “и за извършване на
    административни услуги”.
    Предложение на н. п. Йордан Мирчев
    В § 41, т. 1, б “в” се изменя така:
    “в) в т. 26 думите “лицензиран” и “лицензирани” се заменят
    съответно с ‘‘регистриран ” и “регистрирани ”
    Комисията подкрепя предложението.
    Комисията подкрепя текста на вносителя за § 41, който става § 43 и
    предлага следната подобрена редакция:
    § 43. В Допълнителните разпоредби се правят следните изменения и
    допълнения:
    1. В § 1:
    а) точка 4 се изменя така:
    “4. “Превоз за собствена сметка” е превоз на пътници и/или товари
    без заплащане, предназначен единствено за собствена дейност или
    произтичащ от собствена дейност, извършван със собствени или наети без
    водач пътни превозни средства, управлявани от водачи, назначени по трудов
    договор с лицето, за чиято сметка се извършва превозът, когато този превоз
    не е основна дейност за него, и:
    а) превозът е предназначен да се доставят товари на лицето, за
    чиято сметка се извършва превозът, да се експедират негови товари,
    товарите да се превозят в рамките на предприятието му или за негови
    собствени нужди извън предприятието, а товарите принадлежат на лицето, за
    чиято сметка се извършва превозът, или са били продадени, закупени,
    дадени или наети под наем, произведени, добити, преработени или поправени
    от него;
    б) превозваните пътници са работници или служители на лицето, за
    чиято сметка се извършва превозът, а когато то е лице с нестопанска цел -


    негови членове, или са деца или ученици от детски градини, домове и
    училища.”
    б) в т. 5 думата “автомобилен” се заличава;
    в) в т. 26 думите “лицензиран” и “лицензирани” се заменят
    съответно с “регистриран” и “регистрирани;
    г) в т. 32 думата “сигурността” се заменя с “безопасността”;
    д) създават се т. 33 и 34:
    “33. "Тахограф" е средство за измерване по смисъла на Закона за
    измерванията, предназначено да бъде монтирано в автомобила, за да
    регистрира или показва в автоматичен или полуавтоматичен режим данни
    за движението на автомобила и за определените периоди на управление,
    прекъсване и почивка на водачите.
    34. “Допълнителни автобусни линии” са линиите с режим на
    движение, осигуряващ възможност за спиране, слизане и качване по желание
    на пътниците на разрешените за това места, допълващи основните линии на
    градския транспорт, без да ги дублират напълно.”
    2. В § 2 след думата “документи” се добавя “и за извършване на
    административни услуги”.”
    § 42. В Заключителните разпоредби се правят следните изменения и
    допълнения:
    1. В § 4:
    а) В ал. 2 след думите “прилагат за” се добавя “превози по градски
    допълнителни линии, за”.
    б) Създава се ал. 3:
    “(3) Условията и редът за предоставяне на средствата по ал. 1 се
    определят с наредба, издадена от министъра на финансите съгласувано с
    министъра на транспорта и съобщенията.”
    2. Създава се § 46:
    “§ 46. Правата за пътуване по вътрешноградския транспорт с ценови
    облекчения, предоставени със закони и актове на Министерския съвет, се отнасят
    само за основните градски линии.”
    Комисията подкрепя текста на вносителя за § 42. който става § 44.
    ПРЕХОДНИ И ЗАКЛЮЧИТЕЛНИ РАЗПОРЕДБИ


    § 43. Лицензните за извършване на таксиметров превоз на пътници,
    издадени до влизането в сила на този закон, запазват действието си до изтичането
    на срока на тяхната валидност.
    Комисията подкрепя текста на вносителя за § 43. който става § 45.
    § 44. Процедурите за издаване на лицензни за извършване на
    таксиметров превоз на пътници, не приключили до влизането в сила на този
    закон, се прекратяват.
    Комисията подкрепя текста на вносителя за § 44, който става § 46.
    § 45. Този закон влиза в сила един месец след обнародването му в
    “Държавен вестник”, с изключение на разпоредбите на чл. 89, ал. 2, т. 3 и 4 и чл.
    89а, ал. 3, които влизат в сила, както следва:
    1. Разпоредбите на чл. 89, ал. 2, т. 3 и 4:
    а) за моторни превозни средства, регистрирани след 1 януари 2000 г. -
    от 1 януари 2004 г.;
    б) за моторни превозни средства, регистрирани между 1 януари 1991 г. и
    31 декември 1999 г. - от 1 май 2004 г.;
    в) за моторни превозни средства, регистрирани между 1 януари 1985 г. и
    31 декември 1990 г. - от 1 септември 2004 г.;
    г) за моторни превозни средства, регистрирани преди 1 януари 1985 г. -
    от 1 януари 2005 г.
    2. Разпоредбата на чл. 89а, ал. 3:
    а) за моторни превозни средства от категории М3 с технически
    допустима максимална маса над 10 тона и N3 за международни превози на
    пътници и товари, регистрирани след 1 януари 1994 г. - от 1 януари 2004 г.;
    б) за автобуси от категория M3 с технически допустима максимална
    маса над 10 тона за превоз на пътници на територията на Република България,
    регистрирани след 1 януари 1994 г. - от 1 юни 2003 г.;
    в) за моторни превозни средства от категория N3 за превоз на товари на
    територията на Република България, регистрирани след 1 януари 1994 г. - от 1
    юни 2003 г.
    Комисията подкрепя текста на вносителя за § 45. който става § 47 и
    предлага следната подобрена редакция;



    § 47. Този закон влиза в сила един месец след обнародването му в
    “Държавен вестник”, с изключение на разпоредбите на § 28 относно чл. 89,
    ал. 2, т. 3 и 4 и разпоредбите на § 29 относно чл. 89а, ал. 3, които влизат в
    сила, както следва:
    1. Разпоредбите на чл. 89, ал. 2, т. 3 и 4:
    а) за моторни превозни средства, регистрирани след 1 януари 2000
    г. - от 1 януари 2004 г.;
    б) за моторни превозни средства, регистрирани от 1 януари 1991 г.
    до 31 декември 1999 г. - от 1 май 2004 г.;
    в) за моторни превозни средства, регистрирани от 1 януари 1985 г.
    до 31 декември 1990 г. - от 1 септември 2004 г.;
    г) за моторни превозни средства, регистрирани до 1 януари 1985 г.
    - от 1 януари 2005 г.
    2. Разпоредбата на чл. 89а, ал. 3:
    а) за моторни превозни средства от категории М3 с технически
    допустима максимална маса над 10 тона и N3 за международни превози на
    пътници и товари, регистрирани след 1 януари 1994 г. - от 1 януари 2004 г.;
    б) за автобуси от категория M3 с технически допустима максимална
    маса над 10 тона за превоз на пътници на територията на Република
    България от 1 януари 2006 г.;
    в) за моторни превозни средства от категория N3 за превоз на
    товари на територията на Република България - от 1 януари 2006 г.
    Форма за търсене
    Ключова дума