Комисия по транспорт и телекомуникации
18/03/2003 първо гласуване
ДОКЛАД
ОТНОСНО! Законопроект за изменение и допълнение на
Закона за морските пространства, вътрешните водни пътища и
пристанищата на Република България, № 202 - 01- 63, внесен от
Министерски съвет на 18. 09. 2002 г.
ДОКЛАД
ОТНОСНО! Законопроект за изменение и допълнение на
Закона за морските пространства, вътрешните водни пътища и
пристанищата на Република България, № 202 - 01- 63, внесен от
Министерски съвет на 18. 09. 2002 г.
На свое редовно заседание, проведено на 13 март 2003 г.,
Комисията по транспорт и телекомуникации разгледа и обсъди
законопроект за изменение и допълнение на Закона за морските
пространства, вътрешните водни пътища и пристанищата на Република
България, № 202- 01 - 63, внесен от Министерски съвет на 18. 09. 2002 г.
На заседанието присъстваха г-жа Красимира Мартинова-
заместник - министър на транспорта и съобщенията, г-н Пейчо Манолов -
директор на Изпълнителна агенция "Пристанищна администрация" в
Министерство на транспорта и съобщенията, представители на
Министерство на финансите и на неправителствени организации, работещи
в областта на морския и речния транспорт.
Законът за морските пространства, вътрешните водни пътища и
пристанищата на Република България приет през 2000 г. отмени действащия
тогава Закон за морските пространства на Република България. Приетият
през 2000 г. и действащ сега закон създаде правна уредба на режима на
морските пространства, на вътрешните водни пътища (река Дунав) и на
пристанищата. Законът обаче не успя да реши всички проблеми, свързани с
либерализацията на пазара на пристанищни услуги. С предложения
законопроект се регламентират неуредените с действащия закон проблеми,
както и се постига по - пълна хармонизация на законодателството ни в тази
област с европейското законодателството. При подготовката на
законопроекта са използвани както натрупания досега опит, така и
основните принципи на проекта на Директива 2001/ 0047 на Европейския
съюз за достъпа на пазара на пристанищни услуги. Най - важните изменения
и допълнения са свързани с:
1
- Либерализация на условията за достъп до пазара на
пристанищните услуги и създаване на законови гаранции за
равнопоставеност между участниците на този пазар. Проектът въвежда
гаранции за изключване на възможността за монопол върху пристанищните
услуги, създава условия за конкуренция както между отделните пристанища,
така и за вътрешна конкуренция между операторите в рамките на едно
пристанище. Създават се единни изисквания към доставчиците на
пристанищни услуги с цел осигуряване на задоволително и безопасно ниво
на професионално изпълнение на пристанищните услуги. Законопроектът
регламентира детайлно процедурите за достъп до пазара на пристанищните
услуги, създава предпоставки за прозрачност на всички процедури, свързани
с избор на доставчик на пристанищни услуги и възможностите за
обжалване. Въведено е изискване за доставчикът - да отчита инвестициите,
направени за периода на сключения от него договор, регламентира се
изрично и редът за извършване на ново пристанищно строителство.
- Създават се условия за използване на пристанищните такси за
развитие на пристанищната инфраструктура.
Решаването на този въпрос се постига чрез създаване на Национална
Компания "Пристанища", на която се възлага изграждането,
реконструкцията, рехабилитацията и поддържането на пристанищата за
обществен транспорт с национално значение, контролът на изискванията за
експлоатационна годност на пристанищата и осигуряването на достъп до
тях. Тази част от законопроекта ще бъде приложена, при положение, че не
се реши въпроса за стопроцентово използване на пристанищните такси за
модернизация и развитие на пристанищната инфраструктура.
До 2000 г., поради липса на правна уредба на пристанищата,
правни субекти придобиват по законен път терени, които използват като
пристанища за обществен транспорт. По отношение на тези заварените
случаи се приема подход, който признава правата на заварените
пристанища, придобити законно до 2000г. при определени условия,
характеризиращи се със следното:
1. пристанището за обществен транспорт да отговаря на
изискванията за експлоатационна годност;
2. да предоставя услуги на всички, които се обърнат с нужда за
извършване на пристанищни услуги;
3. да се заплащат специално нововъведени такси, наречени "такси
за използване на акваторията", които по определен начин биха могли да
уравновесят факта, че за останалите пристанища ще се предоставят
концесии срещу заплащане на концесионно възнаграждение.
- Прецизира се използваната терминология, с което се създават
предпоставки за еднозначно тълкуване на отделните текстове на закона и
унифицирането му с аналогичните закони на държавите - членки на
2
Европейския съюз. Законопроектът въвежда и дефинира нови понятия -
"пристанища за обществен транспорт с национално значение" и
"пристанища за обществен транспорт с регионално значение" и др.
Изясняват се статутът и определенията за отделните видове пристанища,
статутът на яхтените пристанища и дейностите, които могат да бъдат
извършени там, прецизират се критериите и редът за изменянето на списъка,
определящ пристанищата за обществен транспорт.
Изказани бяха мнения, че редица текстове на проекта се нуждаят от
прецизиране и бяха направени съответни предложения с цел
усъвършенстването му. Едновременно с това се изтъкна , че законопроектът
е необходим за по-доброто уреждане на обществените отношения в областта
на морския и речен транспорт.
След проведената дискусия и направените предложения, Комисията
по транспорт и телекомуникации с 8 гласа "за", 1 глас ”против" и 4
гласа "въздържали се", предлага на Народното събрание да приеме на
първо гласуване Законопроект за изменение и допълнение на Закона за
морските пространства, вътрешните водни пътища и пристанищата на
Република България, № 202-01-63, внесен от Министерски съвет на
18. 09. 2002 г.