Народно събрание на Република България - Начало
Народно събрание
на Република България
Парламентарни комисии
Комисия по транспорт и телекомуникации
Комисия по транспорт и телекомуникации
20/02/2004 първо гласуване

    Доклад
    ОТНОСНО: Законопроект за изменение и допълнение на Закона за гражданското въздухоплаване, № 302- 01-69, внесен от Министерски съвет на 14. 11. 2003 г.
    Доклад
    ОТНОСНО: Законопроект за изменение и допълнение на Закона за гражданското въздухоплаване, № 302- 01-69, внесен от Министерски съвет на 14. 11. 2003 г.
    На редовно заседание, проведено на 19. 02. 2004 г., Комисията по транспорт и телекомуникации разгледа и обсъди Законопроект за изменение и допълнение на Закона за гражданското въздухоплаване, № 302- 01-69, внесен от Министерски съвет на 14.11. 2003 г.
    На заседанието присъстваха г-н Никола Янков и г-жа Красимира Мартинова - заместник-министри на транспорта и съобщенията, г-жа Красимира Стоянова - Директор на Дирекция "Правна" в Министерството на транспорта и съобщенията, представители на неправителствени организации и на синдикатите.
    Законопроектът беше представен от г-жа Красимира Мартинова и г-н Никола Янков.
    Законопроектът решава следните основни въпроси:
    1. По хармонизацията на транспортното законодателство.
    Въвеждат се следните директиви на Европейския съюз:
    - Директива 96/67 за достъпа до пазара на наземно обслужване на летищата в Общността. Всяко лице, на което е издадена лицензия за оператор по наземно обслужване, има право на достъп до пазара по наземно обслужване на дадено летище за обществено ползване;
    - Директива № 295/91 относно общите правила за обезщетяване на пътници при отказ на въздушен превозвач да ги допусне на борда на въздухоплавателното средство по редовна въздушна линия. Директивата урежда условията и реда за обезщетяване и видовете обезщетения, които превозвачите по редовна въздушна линия предоставят на пътниците, на които са отказали достъп до борда на въздухоплавателното средство, поради изчерпване на седалковия капацитет;
    - Регламент № 2408/92 за достъпа на въздушни превозвачи от Общността до въздушните пътища на Общността. Урежда достъпа до редовни и нередовни въздушни линии;
    - Регламент № 2407 за лицензиране на въздушните превозвачи. Уреждат се условията и реда по първоначално издаване и преразглеждане

    на издадени лицензни за авиационна дейност на въздушните превозвачи в общността.
    - Директива № 94/56 за установяване на основните принципи за разследване на авиационни произшествия и инциденти.
    - Директива № 2000/79 за работното време на подвижния състав и Директива № 93/104 за някои аспекти за организацията на работното време. В проекта се предвижда издаването на наредба за работното време на авиационния персонал от министъра на транспорта и съобщенията;
    - Регламент 2409/92 за тарифите и цените на въздушните превози, който определя критериите и процедурите за установяване на тарифи и цени за търговски въздушен превоз до и от летища на територията на Общността.
    Освен привеждане на изискванията на директивите, законопроектът предвижда и съществено облекчаване на действащите режими, издаваните лицензни стават безсрочни, в съответствие със Закона за ограничаване на административното регулиране и административния контрол върху стопанската дейност.
    1. По модернизацията и развитието на летищната инфраструктура.
    В действащия Закон за концесиите не е решен въпросът за концесионирането на летищната инфраструктура. Тя сериозно изостава по отношение на съвременните стандарти за обслужване на пътниците и забавя развитието на туристическите услуги. Необходими са спешни инвестиции в кратки срокове. Един от начините за решаване на проблема е концесионирането на летищата.
    В тази връзка са предложени реда и условията за отдаване на концесия, които предвиждат летищните такси или част от тях да се получават от концесионера.
    За летищата, които няма да бъдат дадени на концесия и частта от таксите, които няма да постъпват в концесионера ще се предложи от 2005 г. да се използват изцяло за модернизация на летищната инфраструктура.
    Законопроектът регламентира реда и условията за концесионирането, изискванията към концесионерите, както и процедурата по провеждането.
    Определянето на летищните такси ще продължи да се осъществява от Министерския съвет.
    2. По безопасността на гранеданското въздухоплаване.
    Предвижда се, в съответствие с европейското транспортно право, към министъра на транспорта и съобщенията да се създаде звено по разследване на авиационните произшествия. Съгласно препоръките на Международната организация за гражданско въздухоплаване и изискванията на директивата разследващото звено трябва да бъде независимо от органа, който издава лицензни, разрешения, удостоверения и свидетелства в сферата на гражданското въздухоплаване.
    2

    При проведената дискусия членовете на комисията оцениха положително необходимостта от ускорено решаване на проблема по модернизацията и развитието на летищната инфраструктура.
    Подчертано бе, че в над 55 страни летищата са отдадени на концесии, или друга форма на управление, като по този начин се инвестира в модернизацията на летищната инфраструктура.
    Бяха направени предложения е цел усъвършенстване на законопроекта, които част от членовете на комисията се ангажираха да внесат между първото и второто му гласуване.
    След проведената дискусия, изразените мнения и направените предложения, Комисията по транспорт и телекомуникации е 11 гласа "за", 0 гласа "против" и 1 гласа "въздържали се" предлага на Народното събрание да приеме на първо гласуване Законопроект за изменение и допълнение на Закона за гражданското въздухоплаване, № 302 - 01 - 69, внесен Министерски съвет на 14.11. 2003 г.
    Форма за търсене
    Ключова дума