Народно събрание на Република България - Начало
Народно събрание
на Република България
Парламентарни комисии
Комисия по транспорт и телекомуникации
Комисия по транспорт и телекомуникации
30/06/2004 второ гласуване

    За второ гласуване
    ДОКЛАД
    ОТНОСНО: Общ Законопроект от приетите на първо гласуване
    на 22 януари 2004 г. Законопроект за допълнение на Закона за
    движението по пътищата, № 302-01-48, внесен от Министерски съвет на
    01. 10. 2003 г. и Законопроект за изменение и допълнение на Закона за
    движението по пътищата, № 354-01-94, внесен от н. п. н. п. Иван Н.
    Иванов и Евдокия Манева на 03. 10. 2003 г.
    Общ Проект
    За второ гласуване

    ДОКЛАД
    ОТНОСНО: Общ Законопроект от приетите на първо гласуване
    на 22 януари 2004 г. Законопроект за допълнение на Закона за
    движението по пътищата, № 302-01-48, внесен от Министерски съвет на
    01. 10. 2003 г. и Законопроект за изменение и допълнение на Закона за
    движението по пътищата, № 354-01-94, внесен от н. п. н. п. Иван Н.
    Иванов и Евдокия Манева на 03. 10. 2003 г.
    Общ Проект
    ЗАКОН
    за изменение и допълнение на
    Закона за движението по пътищата
    (Обн., ДВ, бр. 20 от 1999 г., изм. бр. 1 от 2000 г., изм. и доп. бр. 43 и бр.
    76 от 2002 г., доп., бр. 16 и 22 от 2003 г., изм. и доп., бр. б от 2004 г.)
    Комисията подкрепя наименованието на законопроекта.
    § 1. В чл. 1, ал. 2, след думата “пътищата” се добавя “и на живеещите в
    крайпътните имоти”.
    Комисията предлага § 1 да отпадне.
    § 2. В чл. 3, ал. 1, след думите “на околната среда” се добавя “от
    наднормен шум и”.
    1

    Предложение от н. п. н. п. Люцкан Далакчиев
    По§2
    В чл. 3, an. 1 след думата “пътищата, ” се добавя “ги подържат
    изправни с необходимата маркировка и сигнализация за съответния клас
    път или улица,
    Комисията подкрепя предложението.
    Комисията предлага § 2, който става § 1 да придобие следното
    съдържание:
    § 1. В чл. 3, ал. 1, след думата “пътищата,” се добавя “ги
    подържат изправни с необходимата маркировка и сигнализация за
    съответния клас път”, а след думите “на околната среда” се добавя
    “от наднормен шум и”.
    § 3. В чл. 5, ал. 2, т. 2 се изменя така:
    “2. с управляваното от него превозно средство да не затруднява другите
    участници в движението и живеещите в крайпътните имоти, като спазва
    действащите норми за шум, прах и вредни емисии на отработени газове
    от моторното превозно средство, както и други норми и изисквания за
    опазване на околната среда.”
    Комисията предлага § 3, който става § 2 да придобие следната
    подобрена редакция:
    § 2. В чл. 5, ал. 2, т. 2 се изменя така:
    “2. с управляваното от него превозно средство да не затруднява
    другите участници в движението и живеещите в крайпътните имоти,
    като спазва действащите норми за шум и вредни емисии на
    отработени газове от моторното превозно средство, както и други
    норми и изисквания за опазване на околната среда.”
    § 4. В чл. 20, ал. 2, след думите “с превозвания товар” се добавя “с
    нормите за шум и други норми и изисквания за опазване на околната
    среда”.
    Комисията предлага § 4 да отпадне.
    § 5. В чл. 21 се създава ал. 3:
    2


    “(3) Забранява се форсирането на моторни превозни средства по
    пътища, край които има жилищни сгради.”
    Комисията предлага § 5 да отпадне.
    Предложение от н. п. Люцкан Далакчиев
    Създава се § 5а:
    § 5а. В чл. 70, ал. 3 се изменя така:
    “(3) В периода от 1 октомври до 31 март включително, автомобилите се
    движат с включени къси светлини или светлини за движение през деня и с
    включени габаритни светлини. За подобряване видимостта на автомобилите и
    осигуряване безопасността на движението те могат да се движат през деня с
    включени къси светлини или светлини за движение през деня и с включени
    габаритни светлини и в периода от 1 април до 30 септември включително. ”
    Комисията не подкрепя предложението.
    § 6. В чл. 91, ал. 3 след думите “Държавна агенция “Гражданска защита”
    се поставя запетая и се добавя “Главна дирекция “Охрана” и Главна
    дирекция “Изпълнение на наказанията” на Министерството на
    правосъдието”.
    Комисията подкрепя текста за § 6. който става § 3.
    Комисията предлага да се създаде нов § 4 със следното съдържание:
    § 4. В чл. 98, ал. 2 се създава точка 5:
    “5. на пътя, за регистрирани пътни превозни средства, свидетелство за
    регистрация, на които е отнето или върнато в Министерство на
    вътрешните работи.”
    Предложение от н. п. Люцкан Далакчиев
    Създава се нов § 6а:
    § 6а. В чл. 101, ал. 3 се създава т. 9:
    “9. Гумата има разкъсвания или дълбочината на протекторния рисунък
    е по-малка от 1,6 мм. ”
    Комисията подкрепя предложението по принцип и предлага да се
    създаде нов § 5 със следното съдържание:
    3

    § 5. В чл. 101, ал. 3 се създава т. 9:
    “9. гумата има разкъсвания.
    Предложение от н. п. Люцкан Далакчиев
    Създава се нов § 6б:
    § 6б. В чл. 108 се създава ал. 3:
    “(3) За подобряване на видимостта си през тъмната част от
    денонощието, пешеходците могат да носят светлоотразителни
    елементи. ’’
    Предложението се оттегли.
    Предложение от н. п. Йордан Мирчев и Тодор Костурски
    Създава се § 6в :
    § 6в. В чл. 139 се правят следните изменения и допълнения:
    1. Създава се нова ал. 3:
    “(3) Не се допуска движението на леки автомобили, обозначени с
    опознавателни знаци за извършване на таксиметрови превози, които не са
    включени в списък към издаден лиценз или издадено удостоверение за
    регистрация или не отговарят на изискванията, определени в нормативен
    акт. ”
    2. Досегашната ал. 3 става ал. 4.
    Комисията подкрепя предложението и предлага да се създаде нов § 6
    със следната подобрена редакция:
    § 6. В чл. 139 се правят следните изменения и допълнения:
    1. Създава се нова ал. 3:
    “(3) Допуска се обозначаване на автомобили с опознавателни знаци за
    извършване на таксиметрови превози само, ако са включени в списък
    към лиценз или удостоверение за регистрация за извършване на
    таксиметров превоз на пътници.”
    2. Досегашната ал. 3 става ал. 4.
    Предложение от н. п. н. п. Йордан Мирчев и Тодор Костурски
    Създава се нов §6г:
    §6г. В чл. 140 се правят следните изменения и допълнения:
    1. Създава се нова ал. 4:
    4


    “(4) Въвежда се допълнително техническо изискване при първоначална
    регистрация в страната моторните превозни средства да отговарят на
    стандарт ЕВРО 3."
    2. Досегашната ал. 4 става ал. 5.
    Предложението се оттегли.
    Предложение от н. п. Исмет Саралийски
    Създава се нов § 6г:
    § 6г. В чл. 140, ал. 4 след думите “въоръжените сили” да се добави
    “ и на Държавна агенция “Гражданска защита ”.
    Комисията подкрепя предложението и предлага то да стане текст на
    нов § 7.
    Предложение от н. п. н. п. Йордан Мирчев и Тодор Костурски
    Създава се нов § 6д:
    § 6д. В чл. 146, ал. 1 след думите “се извършва" се добавя “при условия и".
    Комисията подкрепя предложението и предлага то да стане текст на нов §8

    Предложение от н. п. Люцкан Далакчиев
    Създава се нов § бе:
    § бе. В чл. 165 се правят следните изменения и допълнения:
    1. В ал. 1, т. 10, в края на изречението се добавя израза “като
    извършват проверки по документи и на място
    2. В ал. 2 се създава т. 6:
    “6. За установяване на нарушенията на правилата за движение
    по пътищата имат право да използват технически средства или
    системи, заснемащи или записващи датата, точния час на
    нарушението и регистрационния номер на моторното превозно
    средство. ”
    Комисията подкрепя предложението и предлага то да стане текст на нов § 9.


    Предложение от и. п. и. п. Йордан Мирчев и Тодор Костурски
    Създава се нов § 6ж:

    5



    § 6ж. В чл. 166, ал. 2 се създават т. 5, 6 и 7:
    “5. имат право да проверяват документите за самоличност на пътниците,
    превозвани с моторни превозни средства, предназначени за извършване на
    обществен превоз на пътници или за извършване на превоз за собствена сметка;
    6. не допускат движение на пътно превозно средство, предназначено за
    извършване на обществен превоз на пътници или товари, което има някоя от
    повредите или неизправностите, посочени в чл. 101, ал. 3;
    7. имат право да спират учебните автомобили, с които се провежда
    обучение на кандидатите за придобиване на правоспособност за управление на
    моторни превозни средства, да проверяват документите за самоличност на
    обучаващия и обучавания, както и техническата изправност на превозното
    средство, с което се извършва обучението. ”
    Комисията подкрепя предложението и предлага то да стане текст на нов § 10.
    Предложение от н. п. Люцкан Далакчиев
    Създава се нов § 6з:
    § 6з. В чл. 167, ал. 2 се създава т. 4:
    “4. регистрират пътните превозни средства с животинска тяга. “
    Комисията подкрепя предложението и предлага то да стане текст на нов §11.
    § 7. В Чл. 170 се правят следните допълнения:
    1. В ал. 1 се създава изречение второ: “Същите налагат и предвидените
    в този закон наказания.”
    2. Създава се ал. 7:
    “(7) Органите за контрол по тази глава подлежат на административно-
    наказателна санкция ако не изпълняват задълженията си по ал. 1.”
    Комисията предлага следната подобрена редакция на § 7, който
    става § 12;
    § 12. В Чл. 170 се правят следните допълнения;
    1. В ал. 1 се създава изречение второ; “Същите налагат и
    предвидените в този закон наказания.”
    2. Създава се ал. 7:
    “(7) За неизпълнение на задълженията си по тази глава на лицата
    от службите за контрол се налага дисциплинарно наказание.”
    § 8. В чл. 171, т. 2 се създава буква “д”:
    “д) до отстраняване на неизправности, когато моторното превозно
    средство е със снети шумозаглушители или други изменения,
    свързани с увеличение на шума и вредни емисии.”
    6



    Предложение от н. п. н. п. Йордан Мирчев и Тодор Костурски
    В § 8, чл. 171 се правят следните изменения и допълнения:
    1. В т. 1, буква “г" думите “списъка към съответната лицензия” се
    заменят със “списък към лиценз ши удостоверение за регистрация
    2. В т. 2:
    а) в буква “г " думите “списъка към съответната лицензия " се заменят
    със “списък към лиценза ши удостоверението за регистрация
    б) създава се буква “д
    “д) което е обозначено с опознавателни знаци за извършване на
    таксиметрови превози, но не е включено в списък към издаден лиценз ши
    издадено удостоверение за регистрация ши не отговаря на изискванията,
    определени в нормативен акт. ”
    Комисията подкрепя предложението.
    Комисията предлага § 8. който става § 13 да придобие следното
    съдържание:
    § 13. В чл. 171 се правят следните изменения и допълнения:
    1. В т. 1, буква “г” думите “списъка към съответната лицензия” се
    заменят със “списък към лиценз или удостоверение за регистрация”.
    2. В т. 2:
    а) в буква “г” думите “списъка към съответната лицензия” се
    заменят със “списък към лиценза или удостоверението за регистрация”.
    б) създава се буква “д”:
    “д) което е обозначено с опознавателни знаци за извършване на
    таксиметрови превози, но не е включено в списък към издаден лиценз
    или издадено удостоверение за регистрация или не отговаря на
    изискванията, определени в нормативен акт.”
    в) създава се буква “е”:
    “е) когато моторното средство е със снети шумозаглушители.”
    3. В т. 5, буква “в” накрая се добавя “или са изминали 30 дни от
    отнемане или връщане на свидетелството за регистрация на пътното
    превозно средство в Министерство на вътрешните работи.
    Предложение от н. п. Люцкан Далакчиев
    Създава се нов § 8а:
    §8а. В чл. 172 се създава ал. 5:
    “(5) Спрените от движение автомобили не се освобождават от
    дължимия данък върху превозните средства по реда на Закона за
    местните данъци и такси. ”
    Предложението се оттегли.
    7

    Предложение от н. п. н. п. Йордан Мирчев и Тодор Костурски
    Създава се нов § 8б:
    § 8б. В чл. 175, ал. 1 се създава т. 7:
    "7. управлява моторно превозно средство, което е обозначено с
    опознавателни знаци за извършване на таксиметрови превози, но не е
    включено в списък към издаден лиценз или издадено удостоверение за
    регистрация или не отговаря на изискванията, определени в нормативен
    акт. ”
    Предложението се оттегли.
    Предложение от н. п. Люцкан Далакчиев
    Създава се нов § 8в:
    § 8в. В чл. 182 се правят следните изменения:
    1. Вал. 1 се правят следните изменения:
    а) в т. 1, числото “5” се заменя с “10”;
    б) в т. 2, числото "10” се заменя с "30”;
    в) в т. 3, числото "20 ” се заменя с “40 ”;
    г) в т. 4, числото "30” се заменя с “50”;
    д) в т. 5, числото “50” се заменя с “70”;
    2. В ал. 2, числото “100” се заменя с “150”;
    3. Алинея 3 се изменя така:
    “(3) Нарушенията по ал. 1 се установяват с технически средства
    или системи:
    1. фиксиращи скоростта, датата и точния час;
    2. заснемащи или записващи скоростта, датата, точния час и
    регистрационния номер на моторното превозно средство. ”
    Комисията не подкрепя предложението по т. 1, букви “а”, “б”. “в” и
    “г”. подкрепя по буква “д” и по т. 2 и 3.
    Комисията предлага да се създаде нов §14 със следното съдържание:
    § 14. В чл. 182 се правят следните изменения;
    1. В ал. 1, в т. 5, думите “50” се заменя с “70 лева”;
    2. В ал. 2, числото “100” се заменя с “150”;
    3. Алинея 3 се изменя така:
    “(3) Нарушенията по ал. 1 се установяват с технически средства
    или системи;
    1. фиксиращи скоростта, датата и точния час;
    2. заснемащи или записващи скоростта, датата, точния час и
    регистрационния номер на моторното превозно средство.”
    8

    Предложение от н. п. Люцкан Далакчиев
    Създава се нов § 8г:
    §8г. В чл. 183 се правят следните изменения и допълнения:
    1. В ал. 2, точки 4, 5 и 9 се заличават;
    2. В ал. 3, точки 1, 3, 4 и 8 се заличават;
    3. Създава се ал. 4:
    “(4) Наказва се с глоба 40 лева водач, който:
    1. неправилно преминава през пешеходна пътека;
    2. неправилно преминава покрай спирка на превозни средства за
    обществен превоз на пътници или покрай спиращ или спрял автобус;
    3. преминава при сигнал на светофара, който не разрешава
    преминаването;
    4. управлява превозно средство без необходимите светлини;
    5. управлява моторно превозно средство с износени или разкъсани
    гуми;
    6. използва мобилен телефон по време на управление на превозното
    средство, освен при наличие на устройство, позволяващо използването на
    телефона без участието на ръцете му;
    7. не изпълнява задължението за използване на предпазен колан или
    носене на каска;
    8. неправилно престоява или паркира в зоната на пешеходна пътека,
    спирка за обществен превоз на пътници или кръстовище;
    9. престоява или паркира като втори ред в активна лента за
    движение до спрели моторни превозни средства по посока на
    движението.
    Комисията подкрепя предложението и предлага да се създаде нов § 15
    със следната подобрена редакция:
    § 15. В чл. 183 се правят следните изменения и допълнения:
    1. В ал. 2, точки 4, 5 и 9 се заличават;
    2. В ал. 3, точки 1,3,4 и 8 се заличават;
    3. Създава се ал. 4:
    “(4) Наказва се с глоба 40 лева водач, който:
    1. неправилно преминава през пешеходна пътека;
    2. неправилно преминава покрай спирка на превозни средства за
    обществен превоз на пътници или покрай спиращ или спрял автобус;
    3. преминава при сигнал на светофара, който не разрешава
    преминаването;
    4. управлява пътно превозно средство, което не е моторно без
    необходимите светлоотразителни елементи;
    9

    5. управлява моторно превозно средство с износени или
    разкъсани гуми;
    6. използва мобилен телефон по време на управление на
    превозното средство, освен при наличие на устройство, позволяващо
    използването на телефона без участието на ръцете му;
    7. не изпълнява задължението за използване на предпазен колан
    или носене на каска;
    8. неправилно престоява или паркира в зоната на пешеходна
    пътека, спирка за обществен превоз на пътници или кръстовище;
    9. престоява или паркира като втори ред в активна лента за
    движение до спрели моторни превозни средства по посока на
    движението.”
    Предложение от н. п. Люцкан Далакчиев
    Създава св нов § 8д:
    § 8д. В чл. 184 св правят следните изменения и допълнения:
    1. Вал. 1:
    а) Създава се нова т. 2:
    “2. Водач на пътно превозно средство, което не е моторно, нямащо
    необходимите светлоотразителни елементи. ”
    б) Досегашните точки 2, 3 и 4 стават съответно т. 3, 4 и 5;
    2. В ал. 2 числото “10” се заменя с “20”;
    3. В ал. 3 числото “10” се заменя с “20”.
    Комисията подкрепя предложението по т. 3, а предложението по
    т. 1, буква “а” подкрепя по принцип - отразено е в чл. 183, ал. 4,
    т. 4, а по буква “б” не подкрепя.
    Комисията предлага да се създаде нов § 16 със следното
    съдържание;
    § 16. В чл. 184 се правят следните изменения и допълнения:
    1. В ал. 1 се създава т. 5:
    “5. собственик на пътно превозно средство, което е паркирано на
    пътя 30 дни след датата на отнемане или връщане на
    свидетелството за регистрация на пътното превозно средство в
    Министерство на вътрешните работи.”
    2. В ал. 3 думите “до 10” се заменят с “20”.
    Предложение от н. п. Люцкан Далакчиев
    Създава се нов § 8д:
    § 8е. В чл. 186, ал. 1 числото “ 15 ” се заменя с “50”.
    10

    Комисията подкрепя предложението и предлага то да стане текст
    на нов § 17.
    Предложение от н. п. н. п. Йордан Мирчев и Тодор Костурски
    Създават се Преходни и заключителни разпоредби:
    § 9. Разпоредбата на чл. 140, ал. 4 влиза в сила от 1 януари 2005 г.
    § 10. В Закона за автомобилните превози ( Обн., ДВ, бр. 82 от 1999г., изм. и
    доп., бр. 11 от 2002 2., изм., бр. 45 от 2002 г., изм. и доп., бр. 99 от 2003 е. ) се
    правят следните допълнения:
    1. В чл. 11, т. 1 се създава буква “д”:
    “д) превозвачът не направи заявление в 14-дневен срок от настъпването
    на промени в обстоятелствата, вписани в лиценза или в списъка към него за
    отразяването им, извън случаите по чл. 10".
    2. В чл. 19 се създава ал. 3:
    “(3) Превози по автобусна линия се извършват само от превозвачи, които
    имат валиден договор с възложителя. "
    3. В чл. 39, ал. 1 накрая се добавя “ши от фискални устройства по реда на
    Наредба №4 от 16. 02. 1999 г. за регистриране и отчитане на продажби в
    търговските обекти (обн. ДВ, бр. 16 от 23. 02. 1999 г., изм. бр. 55 от 18. 06.
    1999 г., в сила от 05. 07. 1999 г., изм. и доп. бр. 113 от 28. 12. 1999 г., бр. 4 от 14.
    01. 2000 г., доп. бр. 16 от 25. 02. 2000 г., в сила от 25. 02. 2000 г. "
    4. В чл. 91 се правят следните допълнения:
    а) В ал. 2 накрая се добавя “и контролните органи на Министерство на
    вътрешните работи ”
    б) В ал. 3 след думите “Автомобилна администрация” се добавя “и
    контролните органи на Министерство на вътрешните работи ”.
    5. В чл. 96, ал. 1 се създава т. 7:
    “7. не осигури документите, необходими за извършване на превоз на
    пътници ши товари, определени в този закон ши в подзаконовите нормативни
    актове, издадени въз основа на него. ”
    Предложението се оттегли.
    Форма за търсене
    Ключова дума