Комисия по транспорт и телекомуникации
29/10/2004 второ гласуване
Доклад
За второ гласуване
ОТНОСНО: Законопроект за изменение и допълнение на Закона за
морските пространства, вътрешните водни пътища и пристанищата на Република България, № 402-01-29, внесен от Министерски съвет на 29. 06. 2004 г.
Проект
Доклад
За второ гласуване
ОТНОСНО: Законопроект за изменение и допълнение на Закона за
морските пространства, вътрешните водни пътища и пристанищата на Република България, № 402-01-29, внесен от Министерски съвет на 29. 06. 2004 г.
Проект
Проект
Закон
за изменение и допълнение на Закона за морските пространства,
вътрешните водни пътища и пристанищата на Република
България
(обн., ДВ, бр. 12 от 2000 г.; изм. и доп., бр. 111 от 2001 г., бр. 24 и бр. 70
от 2004 г.)
Комисията подкрепя наименованието на законопроекта.
§ 1. В чл. 8 се създават ал. 3 и 4:
“(3) Съюзнически военен или подводен кораб може да влезе във вътрешните морски води и да посети откритите пристанища и рейдове с разрешение на министъра на външните работи, когато това се извършва с цел учение, обучение, посещение на добра воля, както и в изпълнение на други съюзнически задължения.
(4) В случаите по ал. 3 разрешението трябва да се поиска най- малко 12 дни преди посещението. Министерството на външните работи съгласува постъпилото искане с министъра на отбраната, с министъра на вътрешните работи и с министъра на транспорта и съобщенията.”
Предложение от н. п. Любен Корнезов
В § 1, чл. 8 се правят следните промени:
1. В ал. 3 думите “министър на външните работи” се заменят с “Министерският съвет, който незабавно уведомява Народното събрание за постъпилото искане
2. В ал. 4, изречение второ да се заличи.
Комисията не подкрепя предложението.
Предложение от н. п. Йордан Мирчев
В § 1, чл. 8, ал. 3 да придобие следната редакция:
“(.3) Съюзнически военен ши подводен кораб може да влезе във вътрешните морски води и да посети откритите пристанища и рейдове с разрешение на министъра на външните работи, когато това се извършва с цел учение, обучение, посещения на добра воля, както и в изпълнение на други съюзнически задължения от мирен характер. ”
Комисията подкрепя предложението.
Комисията предлага § 1 да придобие следното съдържание;
§ 1. В чл. 8 се създават ал. 3,4 и 5:
“(3) Съюзнически военен или подводен военен кораб може да влезе във вътрешните морски води и да посети откритите пристанища и рейдове с разрешение на министъра на външните работи, когато това се извършва с цел учение, обучение, посещения на добра воля, както и в изпълнение на други съюзнически задължения от мирен характер.
(4) В случаите по ал. 3 разрешението трябва да се поиска най- малко 14 дни преди посещението. Министерството на външните работи съгласува постъпилото искане с министъра на отбраната, с министъра на вътрешните работи и с министъра на транспорта и съобщенията.
(5) Министърът на външните работи уведомява незабавно Министерския съвет за издадените разрешения по ал. 3.”
Предложение от и. п. Йордан Мирчев
Създава се нов § 1а със следното съдържание:
“§ 1а. В чл. 10, cm. 1 се изменя така:
“(1) Чуждестранен кораб, снабден с ядрени енергийни устройства, може да влезе във вътрешните морски води и да посети откритите пристанища и рейдове по реда на чл.8, ал. 1 и 2.
Комисията подкрепя предложението и предлага да се създаде нов § 2 със следното съдържание:
§ 2. В чл. 10, ал. 1 в края на изречението се поставя запетая и се добавя “ал. 1 и 2”.
Предложение от н. п. Йордан Мирчев
Създава се нов § 16 със следното съдържание:
“§ 16. В чл. 11, ал. 1 се изменя както следва:
“(1) Чуждестранен военен кораб, снабден с ядрени енергийни устройства или въоръжен с ядрено оръжие, може да влезе във вътрешните морски води и да посети откритите пристанища и рейдове при условията и по реда установени в чл. 8, ал. 1 и 2. Проверката на документите за безопасност на кораба, дозиметричният контрол и другите проверки, свързани с опазването на околната среда, се извършват от органите на Министерството на отбраната на определено от тях място. ”
Комисията подкрепя предложението и предлага да се създаде нов § 3 със следното съдържание:
§ 3. В чл. 11, ал. 1 в края на изречение първо се поставя запетая и се добавя “ал. 1 и 2”.
Предложение от н. п. Стефан Минков
Създава се нов § 1а:
§ 1а. Чл. 14 се изменя така:
“Член 14. Чуждестранните военни кораби се освобождават от такси при посещение във военните пристанища на Република България ”
Комисията не подкрепя предложението.
§ 2. В чл. 72 се създават ал. 7 и 8:
“(7) Съюзнически военен кораб на дунавска страна може да премине по вътрешните водни пътища и да посети откритите пристанища и рейдове по река Дунав с разрешение на министъра на външните работи, когато това се извършва с цел учение, обучение, посещение на добра воля, както и в изпълнение на други съюзнически задължения.
(8) Разрешението по ал. 7 трябва да се поиска най-малко 10 дни преди посещението. Министерството на външните работи съгласува постъпилото искане с министъра на отбраната, с министъра на вътрешните работи и с министъра на транспорта и съобщенията.”
Предложение от н. п. Любен Корнезов
В § 2, чл. 72 се правят следните промени:
1. B aЛ. 7 думите “министър на външните работи” се заменят с “Министерският съвет, който незабавно уведомява Народното събрание за постъпилото искане ”.
2. В ал. 8 изречение второ се заличава.
Комисията не подкрепя предложението.
Предложение от н. п. Йордан Мирчев
В § 2, чл. 72, ал. 7 да придобие следната подобрена редакция:
“(7) Съюзнически военен кораб на дунавска страна може да премине по вътрешните водни пътища и да посети откритите пристанища и рейдове по река Дунав с разрешение на министъра на външните работи, когато това се извършва с цел учение, обучение, посещения на добра воля, както и в изпълнение на други съюзнически задължения от мирен характер. ”
Комисията подкрепя предложението.
Комисията подкрепя текста на вносителя по принцип и предлага § 2, който става § 4 да придобие следното съдържание:
§ 4. В чл. 72 се създават ал. 7,8 и 9:
“(7) Съюзнически военен кораб на крайдунавска страна може да премине по вътрешните водни пътища и да посети откритите пристанища и рейдове по река Дунав с разрешение на министъра на външните работи, когато това се извършва с цел учение, обучение, посещения на добра воля, както и в изпълнение на други съюзнически задължения от мирен характер.
(8) Разрешението по ал. 7 трябва да се поиска най-малко 14 дни преди посещението. Министерството на външните работи съгласува постъпилото искане с министъра на отбраната, с министъра на вътрешните работи и с министъра на транспорта и съобщенията.
(9) Министърът на външните работи уведомява незабавно Министерския съвет за издадените разрешения по ал. 7.”
§ 3. В § 2 от Допълнителните разпоредби се правят следните изменения и допълнения:
1. Създава се нова т. 6:
“6. “Съюзнически кораб” е кораб, плаващ под знамето на държава, с която има ратифициран, обнародван и влязъл в сила международен договор от военен или политически характер, от който произтичат съюзнически задължения за Република България.”
2. Досегашните т. 6-33 стават съответно т. 7-34.
Предложение от н. п. Любен Корнезов
В § 2, т. 6 се изменя така:
“6. “Съюзнически кораб” е всеки кораб, който изпълнява задачи, възложени му от командването на НАТО. ”
Комисията не подкрепя предложението.
Предложение от н. п. Йордан Мирчев
§ 3 се изменя така:
“§ 3. В §2 от Допълнителните разпоредби се правят следните изменения и допълнения:
1. Създава се нова точка 6:
“6. “Съюзнически кораб” е кораб, плаващ под знамето на държава, с която има ратифициран, обнародван и влязъл в сила за Република България международен договор с военен и политически характер, от който произтичат съюзнически задължения за Република България. ”
2. Създава се нова т. 7:
“7. “Съюзнически задължения от мирен характер” по смисъла на този закон са задълженията, произтичащи от ратифициран, обнародван и влязъл в сила за Република България международен договор с военен и политически характер. ”
3. Досегашните т. 6-33 стават съответно т. 8-35. ”
Комисията подкрепя предложението и предлага следната редакция на § 3, който става § 5:
“§ 5. В § 2 от Допълнителните разпоредби се правят следните изменения и допълнения:
1. Създават се нови точки 6 и 7:
“6. “Съюзнически кораб” е кораб, плаващ под знамето на държава, с която има ратифициран, обнародван и влязъл в сила за Република България международен договор с военен и политически характер, от който произтичат съюзнически задължения за Република България.
7. “Съюзнически задължения от мирен характер” по смисъла на този закон са задълженията от мирен характер, произтичащи от ратифициран, обнародван и влязъл в сила за Република България менщународен договор с военен и политически характер.”
2. Досегашните т. 6-33 стават съответно т. 8-35.”
Предложение от н. п. Стефан Минков
Създава се нов § 4:
§ 4. В Кодекса на търговското корабоплаване (Обн. , ДВ, бр. 55 от и 56 от 1970 г., попр., бр. 58 от 1970 г.,
изм. бр. 55 от 1975 г., доп., бр. 10 от 198 7 г., изм., бр. 30 от 1990 г., изм. и доп., бр. 85 от 1998 г., доп., бр. 12 от 2000 г., изм. и доп., бр. 41 от 2001 г., бр. 113 от 2002 г., бр. 55 от 2004 г.) се правят следните следните изменения и допълнения:
I. Член 79 се изменя така:
“Чл. 79. (1) В Министерството на транспорта и съобщенията се създава специализирано звено за разследване на морски произшествия.
(2) Звеното по ал. 1:
1. поддържа система за докладване на морски произшествия;
2. извършва разследването на морски произшествия;
3. води архив за разследванията и поддържа информационна база данни за морски произшествия;
4. изготвя и разпространява информационен бюлетин за морските произшествия;
5. при разследване на морски събития анализира действията на физическите и на юридическите лица в областта на корабоплаването и функционирането на обектите и съоръженията, свързани с конкретното събитие.
(3) Издръжката на специализираното звено по ал. 1 се осъществява от бюджета на Министерството на транспорта и съобщенията.
(4) След приключване на разследването на морско събитие звеното изпраща доклад до министъра на транспорта и съобщенията с препоръки за мерки за предотвратяване на подобни произшествия в бъдеще.
(5) Заключенията в доклада с препоръки на комисията не подлежат на обжалване и не могат да бъдат използвани в хода на гражданско, административно-наказателно или наказателно съдопроизводство.
(6) Министърът на транспорта и съобщенията определя с наредба реда за разследване на морските произшествия. ”
II. В чл. 244а:
1. Досегашният текст става ал. 1.
2. Създава се ал. 2:
“(2) За предоставените услуги по управление на трафика и информационно обслужване на корабоплаването Изпълнителна агенция “Морска администрация ” събира такси в размер определен от Министерски съвет. ”
III. В чл. 360 се правят следните изменения и допълнения:
1. В ал. 3 думите “ал. 2” се заменят с “ал. 1 ”.
2. Създава се нова ал. 4:
“(4) Собствените приходи по ал. 3 се за разходват за:
1. издръжка на Изпълнителна агенция “Морска администрация
2. повишаване на квалификацията на служителите на Изпълнителна агенция “Морска администрация
3. допълнително възнаграждение на служителите на агенцията, по ред определен от изпълнителния директор. ”
3. Досегашните ал. 4 и ал. 5 стават съответно ал. 5 и ал. 6.
IV. В Допълнителните разпоредби се правят следните изменения и допълнения:
а) В параграф 1а се създават т. 35, 36 и 37:
“35. “Задгранично плаване” означава плаване, започващо от пристанище на Република България до пристанище извън територията на Република България.
36. “Длъжности от управленско ниво” са капитан, старши помощник капитан, главен механик, втори механик.
37. “Длъжности от оперативно ниво” са вахтен помощник капитан, вахтен (дежурен) механик, електромеханик, радиоелектроник за Световната морска система за бедствие и безопасност, радиооператор за Световната морска система за бедствие и безопасност. ”
б) Създава се нов параграф 16:
“§ 16. За поддържане на своята квалификация, като морски лица и придобиване на правоспособност, служителите на Изпълнителна агенция “Морска администрация” имат право да сключват допълнителни трудови договори за работа, като членове на корабни екипажи през време на неплатен отпуск. ”
V. В Преходните и заключителните разпоредби се създава
нов § 2а:
“§ 2а. До създаването на звеното по чл. 79 разследванията на произшествията се осъществява от Изпълнителна агенция ’’Морска администрация ”. ”
Комисията не подкрепя предложението, на основание чл. 71, ал. 2, изречение трето от Правилника за организацията и дейността на Народното събрание, съгласно което предложенията, които противоречат на принципите и обхвата на приетия на първо гласуване законопроект, не се обсъждат и гласуват.