СТО И ШЕСТДЕСЕТО ЗАСЕДАНИЕ
София, петък, 4 декември 1992 г.
(Открито в 9 ч. и 20 м.)
04/12/1992
Председателствували: заместник-председателят Снежана Ботушарова и заместник-председателят Кадир Кадир.
Секретари: Илиян Илиев и Руслан Семерджиев.
ПРЕДСЕДАТЕЛ СНЕЖАНА БОТУШАРОВА (звъни): Добър ден, уважаеми госпожи и господа народни представители! Моля, заемете местата си.
В залата има необходимия кворум. Откривам заседанието.
Господин Палчев вдига ръка. Заповядайте! По процедурен въпрос ли, господин Палчев?
ИВАН ПАЛЧЕВ (ДПС): Уважаема госпожо председател, уважаеми госпожи и господа народни представители! Парламентарната група на Движението за права и свободи Ви моли за половин час почивка. (Шум в залата.)
ПРЕДСЕДАТЕЛ СНЕЖАНА БОТУШАРОВА: Уважавам искането. Половин час почивка. В десет без пет продължаваме. (Звъни.) Ст.Б/ВР 33.1 ПРЕДСЕДАТЕЛ СНЕЖАНА БОТУШАРОВА: Моля, уважаеми госпожи и господа народни представители, заповядайте в пленарната зала. Продължаваме, но преди това се регистрирайте, за да се установи кворумът в пленарната зала.
Господа квестори, поканете народните представители да влязат в залата.
Госпожи и господа народни представители, моля влезте в пленарната зала да се регистрирате отново. Продължаваме заседанието.
Продължаваме заседанието. (Звъни) Преди това обаче трябва да ви уведомя какви предложения са постъпили за включване в дневния ред като точка първа. Така че моля да се приготвите, ще има гласувания. Ще ги съобщя по времето на тяхното постъпване в "Деловодството".
Постъпило е предложение от господин Евгени Друмев на основание чл.71, ал.2, 3 и 4 от правилника да бъде включен като т.1 от дневния ред за днес Проектът за изменение на Решението на Народното събрание от 26 май 1992 г. за утвърждаване на плана от Националния статистически институт за статистическите изследвания на 4 декември.
Този проект за решение е внесен от народните представители Евгени Друмев и Васил Златаров на 2 октомври 1992 г. Ще гласуваме по това предложение.
Следващото предложение е от господин Мичковски, който иска за днес като т.1 да бъде обсъждане на внесените проекти за решение, свързани с проблемите на военнопромишления комплекс. Независимо че ще наруша правилника, бих искала да дам думата и тук виждам господин Венцеслав Димитров. Господин Димитров, моля Ви, тъй като този въпрос вълнува много хора, вчера тук имаше и голяма делегация, която приехте и която връчи декларация, моля да кажете кога Вашата комисия ще се занимае или се е занимала
ВЕНЦЕСЛАВ ДИМИТРОВ (встрани от микрофоните): Ако ми давате думата...
ПРЕДСЕДАТЕЛ СНЕЖАНА БОТУШАРОВА: Заповядайте.
ВЕНЦЕСЛАВ ДИМИТРОВ (СДС): Уважаема госпожо председател, колеги народни представители! Нашата комисия се занима вече ВТ/КТ 34.1 с този проблем и имаме доклад по проекта за решение, предложен от Министерския съвет. Докладът е раздаден на всички народни представители тази сутрин. Така че не знам дали можем днес да го гледаме, но ние имаме готовност. Всички виждат какво сме написали. Ако има някакви други проблеми, в другите комисии, от нашата - няма.
ПРЕДСЕДАТЕЛ СНЕЖАНА БОТУШАРОВА: Благодаря Ви, господин Димитров. В такъв случай това решение бихме могли да го поставим за включване в дневния ред. Не виждам господин Мичковски.
ВЕНЦЕСЛАВ ДИМИТРОВ (встрани от микрофоните): Дали има време? 24 часа.
ПРЕДСЕДАТЕЛ СНЕЖАНА БОТУШАРОВА: Да, но то е датирано от вчера. Вчера комисията се е произнесла. Този срок беше само за законопроектите и за мотивите към тях.
Аз все пак ще предоставя на народното представителство да реши.
Второто предложение е на господата Йордан Куцаров и Дако Михайлов т.1 да бъде Законопроекти и проекти за решения във връзка с разсекретяването на информация от архивите на бившата Държавна сигурност. (Шум и реплики от блока на БСП)
Има още едно предложение на господата Христо Марков и Емил Бучков т.1 да бъде второ четене на Законопроекта за изменение и допълнение на Наказателния кодекс. Това са предложенията. Ще гласуваме по тях.
Моля народните представители да се приготвят за гласуване. Господин Джеров, бихте ли взели думата, тъй като сме в процес на изпълнение на законодателната ни програма, а чухте, че са направени нови предложения.
АЛЕКСАНДЪР ДЖЕРОВ (СДС): Уважаема госпожо председател, дами и господа народни представители, извинете, че реагирам, но все пак ми се струва, че най-важната задача на Народното събрание е да приема закони. Започнем нещо - спрем го. Помислете за положението на Народното събрание от гледище на законодателната дейност.
Доволен съм тогава, когато оттук излезе законопроект, когато влезе в "Държавен вестник" и когато сме свършили някаква работа. 34.2
Вчера и завчера започнахме Закона за околната среда. Какво налага да го спрем, да губим време в спорове, а в това време щяхме да минем няколко текста.
Много моля уважаемите колеги, нека да се обединим около това: да свършим Законът за изменение и допълнение на Закона за околната среда и тогава вече можем да разсъждаваме по други въпроси. Но нека да не започваме нещо и да стоим на средата. Благодаря ви. (Ръкопляскания от страна на депутати от СДС и ДПС)
ПРЕДСЕДАТЕЛ СНЕЖАНА БОТУШАРОВА: Господин Гинчо Павлов. По процедурен въпрос ли? Заповядайте, господин Павлов.
ГИНЧО ПАВЛОВ (ПС на БСП, БЛП, ОПТ, ПХЖД, ХРП, СМС, ФБСМ, НЛП "Стефан Стамболов" и СДПД "Ера-3"): Госпожо председател, колеги! Аз съм изненадан, че господин Джеров вчера не зае тази позиция, след като имаше прекъснато заседание в петък, при това на процедурен въпрос.
Затова предлагам да се минат всички предложения, включително и предложенията за досиетата на редовно гласуване в пленарната зала.
ПРЕДСЕДАТЕЛ СНЕЖАНА БОТУШАРОВА: Разбира се, че ще минат, господин Павлов.
Господин Дако Михайлов иска думата. Той е един от вносителите на искане за промяна.
ДАКО МИХАЙЛОВ (СДС): Колеги, разбирайки значимостта на започнатия вчера закон, ние с колегата Куцаров оттегляме нашето предложение за днес. (Ръкопляскания и възгласи от блока на БСП)
ПРЕДСЕДАТЕЛ СНЕЖАНА БОТУШАРОВА: Благодаря. Моля, пригответе се за гласуване. Други изказвания по предложенията? Някой да иска да оттегли своето? - Няма.
Много моля нека да се слушаме внимателно, за да не се получи после, че не се е разбрало за какво се гласува.
Подлагам на гласуване първото постъпило по време предложение - за включване проектът за решение, да го кажа накратко, за изменение в плана за преброяването. Моля, гласувайте. Проект за решение за изменение на Решението на Народното събрание за утвърждаване плана на Националния статистически институт за 34.3 статистическите изследвания и преброяването днес. Предложението е на господин Евгени Друмев. (Шум и реплики в залата)
Моля ви, нека с гласуване да решите този въпрос.
Гласували са 209 народни представители, за - 99, против - 105, 5 се въздържат. Отклонява се. Моля, изписвайте резултата на таблото.
Господин Савов иска думата. Заповядайте. 34.4
Сега гласуваме текста на – 19, предложен от Законодателната комисия и Комисията по околната среда.
ДОКЛАДЧИК АЛЕКСАНДЪР ДЖЕРОВ: Ако ми позволите, госпожа председателстваща, само с една промяна - точка 3, говорим за – 19, свързан с чл. 27 - една промяна в точка 3. Ще ви прочета цялата точка 3.
"3. На територията на няколко общини в обхвата на различни районни инспекции по опазване на околната среда - министъра на околната среда".
Това е единствената промяна, която направихме снощи след пленарното заседание в рамките на едно прецизиране на текста.
ПРЕДСЕДАТЕЛ СНЕЖАНА БОТУШАРОВА: Да гласуваме ли първо това уточняване? Не миждам да има възражения.
ДОКЛАДЧИК АЛЕКСАНДЪР ДЖЕРОВ: Не може да има възражения, защото това е прецизиране.
ДОКЛАДЧИК СНЕЖАНА БОТУШАРОВА: Моля, гласувайте текста на – 19.
Гласували общо 188 народни представители. От тях 184 за, 4 против, въздържали се няма.
Приема се текстът.
Господин Джеров, кой текст ще гледаме?
ДОКЛАДЧИК АЛЕКСАНДЪР ДЖЕРОВ: Ако обичате, уважаеми колеги, да върнем на – 16. Вчера бяха изказани някои съображения за уточняване и преди заседанието днес направихме съответното уточняване.
Става дума за цялостно коригиран – 16. Това е чл. 24. И след като е коригиран в някои точки, не по същество, разбира се, а съобразно направените предложения. Аз ще ви го прочета целия, за да можем да го поставим след това на гласуване.
"– 16. В чл. 24 се правят следните изменения и допълнения:
1. Точка 2 на ал. 1 се изменя така:
"2. Управлява Националния фонд за опазване на околната среда и разпределя средствата за дейности по опазване на околната среда, научни изследвания и проекти, включително за физически и юридически лица." НЧ/КП 36/1.
2. В точка 3 на ал. 1 накрая се добавят думите "забранява или спира дейности, увреждащи околната среда".
3. В точка 4 на ал. 1 накрая се добавя "по отношение на околната среда".
4. Точка 7 на ал. 1 се изменя така:
"7. Съвместно с министъра на здравеопазването, министъра на селскостопанското развитие, земеползването и възстановяването на поземлената собственост, министъра на териториалното развитие, жилищната политика и строителството и другите държавни органи утвърждава:
а) норми за емисии и концентрации на вредни вещества по райони, компоненти на средата и видове замърсители, както и за използването на възобновимите и невъзобновимите природни ресурси;
б) специални режими на райони със застрашена околна среда, проекти и мероприятия за възстановяване на нормалните качества на средата в тях, които представя за утвърждаване от Министерския съвет;
в) инструкции за етикетирането на стоките в съответствие с изискванията на чл. 14;
г) тарифи за такси за използване на природни ресурси и допустимо замърсяване;
д) инструкции за транспортирането, складирането, употребата и депонирането на опасни вещества."
5. Точка 8 на ал. 1 се изменя така:
"8. Направлява и контролира опазването на биологичното разнообразие и природните екосистеми, обявява защитените видове и територии."
6. Точка 9 на ал. 1 се заличава.
7. Точка 10 на ал. 1 става точка 9 и се изменя така:
"9. Утвърждава и публикува методиките за контрол и оценка на въздействието върху околната среда по глави трета и четвърта. Организира национална система за наблюдение и контрол върху състоянието на околната среда."
8. Точка 11 на ал. 1 става точка 10.
9. В ал. 2 думите "точки 7 и 9" се заменят с "точка 7".
Това е прецизираното предложение, което правим по – 16, касаещо чл. 24. И както още отначалото ви казах, по същество 36/2. промени няма никакви, само взехме предвид направените възражения и прецизирахме текста.
ПРЕДСЕДАТЕЛ СНЕЖАНА БОТУШАРОВА: Уважаеми колеги, моля, гласувайте за текста, който току-що чухте. Взети са предвид вчерашните бележки. Моля, гласувайте!
Гласували общо 172 народни представители. От тях 159 за, 2 против, 11 въздържали се.
Приема се текстът на – 16.
Господин Джеров, следващият текст.
ДОКЛАДЧИК АЛЕКСАНДЪР ДЖЕРОВ: Преди следващия текст, все пак трябва да вървим по нормите, по текстовете на самия закон - постъпило е своевременно предложение от господин Лъчезар Тошев. То е за създаване на нов – 19а. Ако го гласуваме сега, ще бъде 19а, но след това вече в окончателния вид ще си заеме съответната цифра на параграфа.
Той предлага една добавка, едно изменение на чл. 29 от действащия закон. Предложението на господин Лъчезар Тошев към чл. 29 да се добави изречението: "Обезщетението не може да бъде по-малко от размера на средствата, нужни за възстановяване на причинените щети". Това е предложението на господин Тошев. Би било добре, ако той си го аргументира.
Нека да ви прочета основния текст на чл. 29, за да разберете за какво допълнение става дума.
Действащият текст на чл. 29 - "Който виновно причини другиму вреди от замърсяване или увреждане на околната среда, е длъжен да ги обезщети" и господин Тошев предлага допълнението: "Обезщетението не може да бъде по-малко от размера на средствата, нужни или необходими за възстановяване на причинените щети".
ПРЕДСЕДАТЕЛ СНЕЖАНА БОТУШАРОВА: Господин Тошев, заповядайте! 36/3. ЛЪЧЕЗАР ТОШЕВ (СДС): Благодаря Ви, госпожо председател. Аз съм направил това предложение, за да дадем възможност на съда, който в крайна сметка е компетентният орган, да има основание да наложи такава санкция, която да не бъде по-малка от причинената щета. Но има възможност да бъде по-голяма от причинената щета. Аз говорих с господин министъра и той възприема също това нещо, за да има възможност в съда да се гарантира, че глобата ще бъде достатъчно голяма или таксата, която се налага.
Благодаря.
ПРЕДСЕДАТЕЛ СНЕЖАНА БОТУШАРОВА: Благодаря, господин Тошев. Министър Василев или госпожа Стефанова, ще вземете ли отношение към текста? (Чува се отрицателен отговор.)
Господин Джеров.
ДОКЛАДЧИК АЛЕКСАНДЪР ДЖЕРОВ: Уважаеми колеги, тук навлизаме в една правна област. Изразявам положителното си отношение, защото действуващият текст се нуждае от прецизиране. Така както е сложен сега, той малко виси във въздуха. А с предложението на господин Тошев се казва нещо, което е необходимо: "Обезщетението не може да бъде по-ниско като размер от сумата, необходима за възстановяването". И затова за мен това е едно много полезно уточняване и бих помолил уважаемите колеги да гласуват положително за предложението на господин Тошев.
ПРЕДСЕДАТЕЛ СНЕЖАНА БОТУШАРОВА: Има ли други становища, противни на изказаните досега? - Няма. Моля, гласувайте за създаване на нов – 19а с текста, който господин Тошев аргументира.
Гласували са 153 народни представители, за - 133, против - 9, 11 се въздържат. Приема се нов – 19а.
ДОКЛАДЧИК АЛЕКСАНДЪР ДЖЕРОВ: Благодаря ви за това гласуване, защото действително беше полезно да направим тази промяна.
Минаваме към – 20. Уважаеми колеги, не бих искал пак да повтарям, много пъти съм ви докладвал, че тогава, когато такива междинни текстове влязат вътре, много естествено е, че при обнародването на закона ще бъде нарушено това, което докладвам като цифра на параграфа. Но сами разбирате, че след като се обнародва, не може да даваме 19, 19а, 19б, а с новия параграф всичко нататък ще бъде изместено с една цифра или с две цифри в зависимост от това, което е необходимо. СД/КТ 37.1
Сега да минем към – 20, чл.32. Чл.32 се изменя цялостно така:
"/1/ За нарушения на този закон, които не представляват престъпления, на физическите лица се налагат глоби от 1000 до 150 000 лева".
"/2/ Ако нарушението е извършено повторно или от длъжностно лице, глобата е в размер от 3000 до 300 000 лева".
"/3/ При явно маловажни нарушения, извършени от физически лица, глобата е до 1000 лева".
"/4/ При увреждане или при замърсяване на околната среда над допустимите норми, на юридическите лица се налагат месечни санкции в размер до 30 000 000 лева".
Това е предложението на Законодателната комисия за промяна в чл.32. Съгласувано е, разбира се, с министъра и със специализираната комисия. Тъй че ние различия по предложения текст нямаме. Няма и постъпили други предложения до този момент.
ПРЕДСЕДАТЕЛ СНЕЖАНА БОТУШАРОВА: Не виждам и вдигнати ръце на народните представители за изказвания по текста. Моля, в такъв случай гласуваме текста на – 20, така както го чухте и го четете пред себе си. Моля, гласувайте.
Гласували са 159 народни представители, за - 149, против - 1, 9 се въздържат.
Приема се текстът на – 20.
ДОКЛАДЧИК АЛЕКСАНДЪР ДЖЕРОВ: Минаваме към – 21. Чл.34, ал.1, думите "до 250 000" се заменят с "до 350 000".
Това е предложението. Няма постъпили други предложения.
ПРЕДСЕДАТЕЛ КАДИР КАДИР: Желаещи да се изказват? - Няма.
Моля, гласуваме...
ДОКЛАДЧИК АЛЕКСАНДЪР ДЖЕРОВ: Има промяна в цифрите, и то съвсем обосновани, с оглед на инфлацията.
ПРЕДСЕДАТЕЛ КАДИР КАДИР: Моля, гласувайте за – 21.
От общо 157 гласували, за - 140, против - 1, 16 се въздържат.
Приема се текстът на – 21.
ДОКЛАДЧИК АЛЕКСАНДЪР ДЖЕРОВ: Да минем към – 22. И той сравнително е по-лек. По него също така няма направени предложения. 37.2
– 22. В чл.35 накрая се добавя "или упълномощени от него лица".
Това е предложението, уважаеми колеги. Както казах, предложения по него не са постъпили.
ПРЕДСЕДАТЕЛ КАДИР КАДИР: Текстът е пред вас.
ДОКЛАДЧИК АЛЕКСАНДЪР ДЖЕРОВ: С оглед необходимостта от работа и в работата се налага това допълнение към действуващата норма.
ПРЕДСЕДАТЕЛ КАДИР КАДИР: Моля, гласувайте текста, предложен от Законодателната комисия. Не са постъпили други предложения. Гласуваме, моля.
От общо 146, за - 130, против - 1, 15 се въздържат.
Преминаваме към следващия параграф. 37.3 ДОКЛАДЧИК АЛЕКСАНДЪР ДЖЕРОВ: Следващият параграф, това е параграф 23. Ще ви го дам и него, за да го обсъдим съвместно и да го поставим на гласуване.
Параграф 23 има следното съдържание: "В – 1 от Допълнителната разпоредба се правят следните изменения:
1. Точка 6 се изменя така: "Увреждането на околната среда е такова изменение на един или повече от съставящите я компоненти, който води до влошаване качеството на живот на хората, до обедняване на биологичното разнообразие или до затруднено възстановяване на природните екосистеми.
2. Точка 7 се изменя така: "Опасни вещества и отпадъци са тези, които увреждат или могат да увредят човешкото здраве, животинския или растителния свят и качествата на околната среда при тяхното производство, транспортиране, складиране, употреба или изхвърляне".
Това е направеното предложение.
Както сами виждате, става дума за уточняване съдържанието на две понятия, които се намират в закона - едното е увреждането на околната среда, а второто е "опасни вещества и отпадъци". По този начин при прилагането на закона не би могло да има различие относно определяне съдържанието на тези две понятия.
Трябва да ви кажа също така, че няма постъпили никакви предложения в двете комисии, както и в министерството е направено необходимото да бъдат уточнени по-добре двете понятия.
ПРЕДСЕДАТЕЛ КАДИР КАДИР: Щом министърът няма нищо против, моля да гласуваме текста.
Резултат: от общо гласували 147, за - 142 народни представители, против - 2, 3 - се въздържат.
Един от най-дългите параграфи е следващият. Господин Джеров, моля.
ДОКЛАДЧИК АЛЕКСАНДЪР ДЖЕРОВ: Ще го дадем поотделно, защото става дума за отделни текстове.
Дотук ние минахме основното тяло на закона и всичките промени, които бяха, касаеха основната част. Сега трябва да преминем със следващите параграфи към Преходните и заключителните разпоредби на закона. 38.1. ВЙ/ПП
Първият параграф е: "В – 5 думите "чл.24" се заменят с "членове 18 и 24", а думите "се отменя" се заменят с думите "се отменят".
Това е предложението, господин председател. Няма други предложения.
ПРЕДСЕДАТЕЛ КАДИР КАДИР: Няма други предложения. Чухте текста. Моля, гласувайте! Гласуваме точка 1 на – 24. Текстът е пред вас - стр.10.
Резултат: от общо 138 народни представители, за са гласували 131, против - 1, 6 - се въздържат.
Продължаваме, господин Джеров.
ДОКЛАДЧИК АЛЕКСАНДЪР ДЖЕРОВ: Пак сме в областта на Преходните и заключителни разпоредби.
В чл.8 от Преходните разпоредби на Закона за държавните таксти в края на първото изречение се добавят думите: "както и таксите, събирани по Закона за опазване на околната среда".
Това е съдържанието на направеното предложение за създаване на нов – 6 в Преходните и заключителни разпоредби на закона.
ПРЕДСЕДАТЕЛ КАДИР КАДИР: Гласуваме! Господин Джеров, нали трябва да гласуваме?
ДОКЛАДЧИК АЛЕКСАНДЪР ДЖЕРОВ: Да, да. Както казах - но него няма постъпили предложения, тъй че направо можем да го поставим на гласуване.
ПРЕДСЕДАТЕЛ КАДИР КАДИР: Моля, гласувайте!
Моля, побързайте с гласуването. Кворумът в залата чувствително намаля. Идва време за редовната почивка, може би за това.
Резултат: от общо 141 гласували, за - 134 народни представители, против - 2, 3 - се въздържат. 38.2
ДОКЛАДЧИК АЛЕКСАНДЪР ДЖЕРОВ: Продължаваме с Преходните и заключителни разпоредби. Следващата промяна или по-скоро следващото допълнение - създава се нов – 7 със следното съдържание. Две алинеи има – 7.
Първата алинея на – 7: "Таксите по чл.3 и чл.3а се определят с акт на Министерския съвет".
"(2) Размерът и редът за определяне на санкциите по чл.3, ал.3 се определят с акт на Министерския съвет."
Това е предложението за създаване на нов параграф 7 в Преходните и заключителни разпоредби на закона.
По него не са постъпили никакви предложения за ново съдържание или за промени в предложения от мен текст.
ПРЕДСЕДАТЕЛ КАДИР КАДИР: Чухте текста. Моля гласувайте!
Прекратете гласуването и дайте резултата.
От общо 133 народни представители, за - 126, против - 1, 6 - се въздържат.
ДОКЛАДЧИК АЛЕКСАНДЪР ДЖЕРОВ: Следващата разпоредба. Създава се нов – 8 със следното съдържание:
"– 8. (1) При реституция, приватизация и инвестиране на обекти за ново строителство от чуждестранни и български физически и юридически лица същите не носят отговорност за екологичните щети, настъпили от минали действия или бездействия.
(2) Обектите по ал.1 задължително се подлагат на оценка на въздействието, причинено върху околната среда до момента на реституция, приватизация или инвестиране."
Това е предложението за нов – 8 в Преходните и заключителни разпоредби на закона.
И тук някакви други предложения не са постъпили.
ПРЕДСЕДАТЕЛ КАДИР КАДИР: Параграф от две алинеи. Няма постъпили предложения. Моля гласувайте!
Моля прекратете гласуването.
От общо 137 гласували, за - 113, против - 12, 12 -. се въздържат.
Редовната почивка от половин час до 11,45 ч. (Звъни) 39.1. РД/ПП(След почивката)
ПРЕДСЕДАТЕЛ КАДИР КАДИР: Моля народните представители да заемат местата си в залата, продължаваме заседанието. (Звъни)
Междувременно няколко съобщения:
Заседание на Комисията по околната среда ще има на 9 декември - сряда - от 9,00 ч. в зала 411 на бул. "Дондуков" 2.
На 9 декември, сряда от 10,00 ч. в зала 510 на бул. "Дондуков" 2 ще има заседание на Комисията по правата на човека. Дневният ред включва всички законопроекти, свързани с разсекретяването на досиетата.
Комисията по здравеопазване ще има заседание на 9 декември, сряда от 9,00 ч. в зала 412 на "Дондуков" 2.
Комисията по труда и социалното осигуряване ще заседава в четвъртък, 10 декември от 11,00 ч. в зала 412 на "Дондуков" 2.
Комисията по бюджета и финансите ще има извънредно заседание на 8 декември от 13,00 ч. на "Дондуков" 2 в кабинет 503.
Моля, господин Джеров, да довършим закона. Имаме още един параграф и нещо.
Заповядайте, господин Джеров. Продължаваме заседанието. (Звъни)
ДОКЛАДЧИК АЛЕКСАНДЪР ДЖЕРОВ: – 8 е приет.
Следващият параграф, който си позволявам да поставя на вашето внимание, това е предложението за отделен параграф: досегашният – 6 става – 9.
Моля да го гласувате. Струва ми се, че е безспорно, защото това предложение е свързано с досега гласуваните параграфи, които заеха съответните места и – 6 не може да остане там, а трябва да се превърне в – 9.
Мисля, че различия не може да имаме.
ПРЕДСЕДАТЕЛ КАДИР КАДИР: Гласуваме т.5 на – 24.
Моля, гласувайте.
Текстът е: – 6 става – 9.
От общо 156 народни представители, които са гласували, за - 147, против - 4, 5 се въздържат. ЦМ/КТ 40.1
Приема се.
Следващият параграф, господин Джеров.
ДОКЛАДЧИК АЛЕКСАНДЪР ДЖЕРОВ: Следващият параграф е означен като – 25 в раздадения законопроект, но естествено след тези гласувания, които станаха, ще си намери съответната нова цифра. Засега го докладвам така, както е означен в раздадените екземпляри.
– 25. Т.10 на Приложение # 1 се изменя така:
"10. Съоръжения за унищожаване или депониране в земята и земните недра на отпадъци".
Това е предложението.
ПРЕДСЕДАТЕЛ КАДИР КАДИР: Текстът е ясен. Имате го всички пред вас.
Моля, гласувайте.
От общо 139 народни представители, за - 132, 1 - против, 6 се въздържат.
Приема се.
ДОКЛАДЧИК АЛЕКСАНДЪР ДЖЕРОВ: А сега минаваме към последния параграф от раздадените текстове. Това е – 26.
– 26. В Приложение # 2 се правят следните изменения:
1. Буква "в" на т.2 "Минно дело" се изменя така:
"в) проекти за добив на инертни, скално-облицовъчни и ефективни материали";
2. Буква "и" на т.2 "Минно дело" се изменя така:
"и) проекти за добив на битуминозни шисти, нарудни и минерални суровини";
3. Буква "и" на т.3 "Енергийно стопанство" се изменя така:
"и) проекти за хидроенергиен добив";
4. Буква "в" на т.11 "Други проекти" се изменя така:
"в) съоръжения за преработване, обезвреждане и складиране на отпадъци, необхванати от Приложение # 1".
Това е съдържанието на предложения – 25, свързан с Приложение # 2.
ПРЕДСЕДАТЕЛ КАДИР КАДИР: Чухме текстът, няма предложения.
Моля, гласувайте. 40.2
ДОКЛАДЧИК АЛЕКСАНДЪР ДЖЕРОВ: Това са промени, по които мисля, че не може да има спорове.
ПРЕДСЕДАТЕЛ КАДИР КАДИР: Моля, гласувайте.
Гласували 162 народни представители, за - 158, против - 1, 3 се въздържат.
Приема се.
Приет е последният текст от тези, които са ви раздадени.
Има още две допълнителни предложения.
ДОКЛАДЧИК АЛЕКСАНДЪР ДЖЕРОВ: Има още две предложения. Едното е на господин Лъчезар Тошев, а другото - на господин Стоян Райчевски. Разбира се, по съдържание ви ги предоставям на вас - както и каквото реши пленарната зала. Само ще моля да не бъде фиксирано, че това е 4а, 4б или 9, защото, ако бъдат гласувани, ние бихме намерили малко по-друго място. Така че моля ви да се произнесете по тяхното съдържание.
Господин Лъчезар Тошев прави следните две предложения:
Един – 4а, който гласи: "Общините съвместно с районните инспекции по околната среда, Министерството на околната среда и ХЕИ да определят временни норми за заустване на промишлени и отпадни води в канализационната система на населеното място съобразно изискванията на водоприемника, мощността на локалните пречиствателни съоръжения и общоградската пречиствателна станция.
Второто предложение - 4б, гласи: "Общините съвместно с районните инспекции по околната среда, Министерството на околната среда и ХЕИ да контролират и санкционират промишлените предприятия, изхвърлящи токсични или радиоактивни отпадъци в канализационната система на населените места".
Има и едно друго предложение - на господин Стоян Райчевски, но бих помолил да не ги събираме сега едното с другото, за да може господин Лъчезар Тошев първо да вземе думата и да обоснове своето виждане, евентуално да бъде поставено на гласуване и след това ще видим другото предложение.
ПРЕДСЕДАТЕЛ КАДИР КАДИР: Благодаря Ви, господин Джеров.
Господин Тошев, като предложител имате думата. 40.3 ЛЪЧЕЗАР ТОШЕВ (СДС): Уважаеми господин председател, уважаеми дами и господа! Аз оттеглям предложението за чл. 4б и внасям заместващ текст по чл. 4а, както съм го внесъл, който гласи следното. Замествам текста по 4а със следния текст, а 4б оттеглям.
"Министерството на околната среда, Министерството на териториалното развитие, жилищната политика и строителството, Министерството на здравеопазването съвместно с общинските органи определят норми за заустване на промишлени отпадъчни води в канализационните системи на населените места."
Ето го текстът.
Бих искал да го обоснова с две думи. Тъй като този закон не определя и не санкционира за изхвърлянето на отпадни води в градската канализация и изобщо канализацията на населените места, а това се определя с подзаконов акт, смятам, че трябва да има законова гаранция за това, че заводите и другите предприятия няма да бъдат стимулирани по този начин да изхвърлят своите отпадни води в градския канал. Това е изключително важно и държа да бъде гласувано. Благодаря ви.
ПРЕДСЕДАТЕЛ КАДИР КАДИР: Господин Тошев, това изглежда, че е ново предложение?
ЛЪЧЕЗАР ТОШЕВ (извън микрофоните): Това е заместващ текст.
ПРЕДСЕДАТЕЛ КАДИР КАДИР: Заместващ текст? Как ще бъде?
ЛЪЧЕЗАР ТОШЕВ (извън микрофоните): Замествам 4а.
ПРЕДСЕДАТЕЛ КАДИР КАДИР: Имате право на поправки и изменения на текста. Не се ли изменя съдържанието на първоначалното предложение?
ЛЪЧЕЗАР ТОШЕВ (извън микрофоните): Не, не се изменя.
ПРЕДСЕДАТЕЛ КАДИР КАДИР: Не се изменя. Благодаря Ви.
Господин Трендафилов има думата.
КРЪСТЬО ТРЕНДАФИЛОВ (ПС на БСП, БЛП, ОПТ, ПХЖД, ХРП, СМС, ФБСМ, НЛП "Стефан Стамболов" и СДПД "Ера-3"): Според мен текстовете, които се предлагат от господин Тошев, са напълно излишни, тъй като не може общината или министерството за всеки обект да определя дали може да се зауства или не може, тъй като това се решава с проекта. А вече в текстовете, които минаха ББ/ЛТ 41.1. по закона, е казано кой преглежда проекта и екологически съобразени ли са проектите и т.н. Така че това е вече решено и е напълно излишно това да се вписва сега в някакъв допълнителен текст.
ПРЕДСЕДАТЕЛ КАДИР КАДИР: Благодаря Ви. Господин Караиванов, имате думата.
КОСТЯ КАРАИВАНОВ (ПС на БСП, БЛП, ОПТ, ПХЖД, ХРП, СМС, ФБСМ, НЛП "Стефан Стамболов" и СДПД "Ера-3"): Уважаеми дами и господа! Това са предложения, които се правят в съвсем последната фаза на обсъждане на закона.
ЛЪЧЕЗАР ТОШЕВ (от място): Не е вярно, те са обсъждани на първо четене.
КОСТЯ КАРАИВАНОВ: Те не са сериозно обсъждани в Комисията по околната среда, още повече, че това пълномощие и в досегашните правомощия, които ги има в сегашния вариант на закона, се съдържат за съответните институции. Така че, според мен е напълно излишно да се вписва една такава нова норма в закона и аз не бих подкрепил една такава норма сега в последния момент да се включва в закона.
ПРЕДСЕДАТЕЛ КАДИР КАДИР: Госпожа Стефанова иска думата.
СВОБОДКА СТЕФАНОВА (СДС): Уважаеми господин председател, уважаеми колеги! Текстът, който е предложен от господин Тошев в писмен вид, спазвайки срока, е предложен и на първо четене. Обсъждан е в комисията, но отпадна поради съмнението, че се съдържа в чл. 24, точка 7, ако не се лъжа. Но не протестирам срещу това, защото наистина в някои случаи, особено при неизяснени функции, такъв, какъвто е случаят при заустването на отпадните води, защото много често се прави така, че не се изпълняват точно така, както категорично го предлага господин Тошев, смятам, че може да се приеме. Още повече, че когато беше обсъждан в комисията, той не отпадна заради принципно несъгласие, а заради това, че БСП имаха тогава болшинство на заседанието.
ПРЕДСЕДАТЕЛ КАДИР КАДИР: Благодаря Ви. БСП нямат нищо общо с...
Господин Тошев? Нямате желание за думата.
Искате ли думата, господин министър.
МИНИСТЪР ВАЛЕНТИН ВАСИЛЕВ: Благодаря Ви, господин председател, уважаеми дами и господа народни представители! В чл. 24 на сега действащия закон наистина в точка 7 е казано, че министърът заедно с другите ведомства разработва норми за емисии, 41.2. концентрации на вредни вещества и т.н., и т.н. Искам да ви кажа, че този текст е всеобхватен, но текстът, който предлага господин Тошев не пречи и не противоречи. Имаше много хора, които застанаха зад него. Той просто не пречи, той допълва това нещо.
ПРЕДСЕДАТЕЛ КАДИР КАДИР: Нито пречи, нито помага.
Моля, гласувайте предложението на господин Тошев.
Резултат: от общо гласували 172 народни представители, 97 са гласували за, 63 против, 12 се въздържат. Приема се текстът на господин Тошев.
Господин Джеров, имате думата.
ДОКЛАДЧИК АЛЕКСАНДЪР ДЖЕРОВ: Последното, по което трябва да вземем отношение във връзка с проектозакона, който вече става закон, е предложението на господин Стоян Райчевски. Той предлага да се създаде нов параграф. Няма да го назовавам като цифра, ще си дойде на мястото, със следното съдържание:
"За услуги във връзка с организирането на оценки за въздействие върху околната среда, издаването на разрешителни, удостоверения, писмени съгласия и за определянето на квоти за ползване на застрашени биологични ресурси Министерството на околната среда събира такси по ред, определен от Министерския съвет, които постъпват в националния фонд за опазване на околната среда".
Това е предложението, което господин Стоян Райчевски прави. Въпрос, който би трябвало да бъде дискутиран и между специалистите.
ПРЕДСЕДАТЕЛ КАДИР КАДИР: Господин Райчевски, имате думата да обосновете Вашето предложение.
СТОЯН РАЙЧЕВСКИ (СДС): Уважаеми господин председател, уважаеми дами и господа народни представители! Правя предложение да се създаде към допълнителните и заключителни разпоредби отделен параграф. Номерът му - съответно от поредицата, която тук в момента нямам становище по него, със следното съдържание. Независимо, че той беше прочетен, аз ще го повторя.
Създава се нов параграф със следното съдържание:
"За услуги във връзка с организирането на оценки за въздействие върху околната среда, издаването на разрешителни, удостоверения, писмени съгласия и за определянето на квоти за ползване на застрашени биологични ресурси Министерството на 41.3. околната среда събира такси по ред, определен от Министерския съвет, които постъпват в националния фонд за опазване на околната среда".
Това беше текстът. Мотивите към него: министерството издава разрешение за транзитно преминаващи през страната ни опасни вещества и други такива товари. Специалисти отиват на места за експертизи, извършват услуги на фирми и е редно да заплащат разходите по това. Всички други министерства събират такси за разрешителни и услуги. Ако Министерството на околната среда не събира тези такси от фирмите, те ще се поемат от бюджета. С тази поправка бюджетът ще се освободи от допълнителни разходи от една страна, а от друга страна - ще се създаде фонд към министерството, който ще се ползва само за природозащитни дейности. Затова призовавам ви, уважаеми дами и господа, да подкрепите с вашия вот това мое предложение, в чиято целесъобразност вярвам, че сте се уверили.
ПРЕДСЕДАТЕЛ КАДИР КАДИР: Благодаря Ви. Господин Караиванов, господин министърът искаше думата. Отказва се.
Господин Караиванов, имате думата.
КОСТЯ КАРАИВАНОВ (ПС на БСП, БЛП, ОПТ, ПХЖД, ХРП, СМС, ФБСМ, НЛП "Стефан Стамболов" и СДПД "Ера-3"): Искам да се изкажа против това предложение. Първо, то би трябвало, ако беше направено навреме, да мине през Комисията по бюджета и финансите. При положение, че не е минало и няма становище от тази комисия, според мен изобщо не може да се поставя тук на обсъждане на второто четене на законопроекта.
Аз мисля, че и досега има възможности да се събират подобни такси. Част от тези неща, които бяха изброени, просто министерството е длъжно да ги прави. Що се отнася до оценките - по изменението на закона, което приехме, те се възлагат от инвеститора и вече инвеститорът на договорна основа с организацията, която ще извършва оценката, ще определя заплащането. Така че, този текст е излишен.
ПРЕДСЕДАТЕЛ КАДИР КАДИР: Благодаря Ви, господин Караиванов. Имате думата, господин министър! 41.4.
МИНИСТЪР ВАЛЕНТИН ВАСИЛЕВ: Благодаря Ви, господин председател. Аз подкрепям напълно предложението на господин Райчевски поради следните допълнителни съображения.
Тук се каза, че наистина инвеститорът поема тези разходи, но вие натоварихте министерството например по тази процедура да обявяваме средства за масова информация по друг начин. Това са също разходи. Крайната оценка също се дава, викат се експерти. Вижте сега, за едно разрешително една фирма иска да внесе някакви отпадъци с цел производство, ние назначаваме хора, правят се анализи, опити, химикали и т.н., защото една фирма иска да започне своята дейност. Вижте, такси се заплащат за всичко. Ако отидете дори медицинско да си извадите, за един преглед ти искат такса. Такса в Министерството на правосъдието, такса в Министерството на транспорта. За всяко едно разрешително да ви издадат, това са разходи, които не са само загуба на време на хората, които трябва да вършат всичко друго, което вие им препоръчвате със закона, но и разходи за транспорт, разходи за химикали, разходи за апаратура. Аз не виждам нищо нередно, след като тези средства не са предвидени в бюджета. В бюджета са предвидени средствата за заплата на определените служители да вършат тази работа и да контролират територията на този район. В бюджета вие ми отпускате толкова, за да мога аз да контролирам района, а не казвате, че ако от този регион дойдат 10, 15 или 20 фирми - частни или държавни - и искат да им се направи това нещо, кой ще плати тези разходи. Бюджетът ли? Е, ако ги дадете от бюджета, да.
Затова призовавам. През настоящата година особено някъде след приемането на някои закони от страна на парламента тази дейност много се разшири, частният бизнес започна да набира скорост. Не съм съгласен дори като слушам непрекъснато, че частният бизнес не е вървял, изглежда той излиза извън статистиката, аз всеки ден преглеждам предприятия, мандри, кланици и т.н. от леката, хранителната промишленост. Така че изключително много допълнителна работа трябва да се върши, която въобще не е предвидена. Тя не може да бъде предвидена, защото никой не знае в кой регион колко фирми ще поискат да започнат да извършват някаква дейност. СБ/КП 42/1.
Затова моля ви да подкрепите това предложение. Освен това парите отиват точно в този фонд, който ще се използва за околната среда.
ПРЕДСЕДАТЕЛ КАДИР КАДИР: Благодаря, господин министър.
Моля, гласуваме за предложението на господин Райчевски. Последно гласуване по законопроекта.
От общо гласували 173 народни представители, за 113, против 49, въздържали се 11.
С това гласуване приключихме законопроекта. Приет е Закон за изменение и допълнение на Закона за опазване на околната среда на второ четене.
Има думата министър Василев.
МИНИСТЪР ВАЛЕНТИН ВАСИЛЕВ: Благодаря Ви, господин председател, благодаря ви дами и господа народни представители! Наистина ви благодаря от сърце. Това е началото на цялостната промяна на природозащитното ни законодателство. Както знаете от програмата, която ние ви предложихме преди един месец, следват специализирани закони за опазване на околната среда. Те ще бъдат готови и внесени до средата на следващата година.
Пожелавам ви ползотворна работа, защото аз знам, че има много други по-важни закони, които променят системата. Все пак аз днес виждам, че вие всички сте убедени, че околната среда заема също много важно място, защото без нея няма промишленост, няма туризъм, няма селско стопанство, няма нищо. Ние всички сме само частица от околната среда. И колкото по-добре се отнасяме към нея, толкова по-добре ще живеем.
Благодаря ви за вниманието. (Ръкопляскания)
ПРЕДСЕДАТЕЛ КАДИР КАДИР: Има думата госпожа Свободка Стефанова.
СВОБОДКА СТЕФАНОВА (СДС): Уважаеми господин председател, уважаеми колеги! Искам да изразя задоволството от името на комисията, че най-после този наистина важен законопроект стана закон. За това, че беше уважен трудът на тези, които наистина се трудиха в Комисията по околната среда. Наистина това беше много трудно, при положение че има хора с по 24 отсъствия и хора, които идваха да четат само в. "Дума" и часовите вестници. (Смях в опозицията) А това, че се смеят от лявата страна, нека да не ви изненадва. Те по същия начин са се държали и в комисията, 42/2. защото не са имали интерес към околната среда с изключение може би на Костя Караиванов и на господин Чакъров. (Шум в залата) А дори това, че – 6 трябваше да стане – 9 беше гласувано с 4 против и 9 въздържали се от страна на БСП, доказва, че те не мислят за това, че трябва да мине Законът за околната среда, а мислят за това по какъв начин да осигурят националното съгласие. А национално съгласие те не искат да постигнат дори и по въпросите на Закона за околната среда.
РЕПЛИКА ОТ ОПОЗИЦИЯТА: Господин Кадир, тя не е в час!
СВОБОДКА СТЕФАНОВА: В момента те продължават да викат, но аз предлагам по същия начин, по който днес беше приет Законът за околната среда, да имаме възможност представителите от ДПС и от СДС да можем да претворим в дело (смях в опозицията), както казваха те в лозунгите си, останалите законопроекти. И понеже в Комисията по околната среда има хора, които са специалисти в тази област, искам да изразя благодарността си към специалистите от Законодателната комисия, които оформиха така текстовете, че единствено само по един член срещнаха насмешката на една завършила АОНСУ професорка.
Благодаря за вниманието.
РУМЯНА КУРТЕВА (от място): Все едно че Тодор Живков произнесе реч.
ПРЕДСЕДАТЕЛ КАДИР КАДИР: Има думата господин Костя Караиванов.
КОСТЯ КАРАИВАНОВ (ПС на БСП, БЛП, ОПТ, ПХЖД, ХРП, СМС, ФБСМ, НЛП "Стефан Стамболов" и СДПД "Ера-3"): Уважаеми дами и господа народни представители, от името на Парламентарния съюз на Българската социалистическа партия и коалиция искам да благодаря на всички вас за конструктивното участие и добрата работа, която свършихме с приемането на този закон. Смятам, че с работата си по този закон ние показахме как трябва да работи Народното събрание, без опити да се трупат политически дивиденти за сметка на едни или други въпроси...
РУМЯНА КУРТЕВА (от място): С изключение на Свободка.
КОСТЯ КАРАИВАНОВ: ... И с мисъл единствено за избирателите, които са ни изпратили тук, с мисъл за най-доброто решаване на проблемите. 42/3.
Нашият парламентарен съюз винаги е поставял екологичните проблеми на приоритетно място в законодателната програма на Народното събрание. Ние сме много доволни, че този закон беше приет.
Аз изказвам съжаление, че народните представители гласуваха според мен малки суми от санкциите и таксите, които се събират, за общините. Според мен, ако беше прието нашето предложение, за разпределение по равно поне на сумите, които се събират, щяхме да дадем по-големи възможности на общинските ръководства да решават екологичните проблеми и да поемат част от отговорността за решаването на тези сериозни проблеми на страната.
Накрая аз изказвам и съжаление за изказването на госпожа Свободка Стефанова затова, че тя за пореден път се опита в залата да политизира един толкова сериозен проблем.
Уважаеми дами и господа, крайно време е да разберем, че има проблеми, по които не можем да бъдем различни, има проблеми, по които трябва да поставим общите интереси на страната над отделните политически интереси на партиите. И екологията един от тези проблеми. Защото смешно е по екологични проблеми, при положение че залата показа завидно единодушие при гласуване на този закон, някой да се опитва да политизира нещата и да трупа дивиденти за сметка на решаването на тези сериозни проблеми.
Още веднъж ви благодаря и се надявам, че и при гласуването на другите, следващите екологични закони залата ще работи по същия конструктивен начин.
ПРЕДСЕДАТЕЛ КАДИР КАДИР: Има думата господин Илхан Вели. 42/4.
ИЛХАН ВЕЛИ: Уважаеми господин председател, дами и господа народни представители! Днес ние приехме един закон, който решава проблемите на една материя от която сме част и всички ние като хора, като биологични индивиди. И аз в този смисъл искам да изразя задоволството на нашата парламентарна група и да благодаря на всички онези, които подкрепиха днес със своя вот и с участието си при обсъждането на този закон, а също така и да благодаря и на всички онези колеги, и на всички онези специалисти извън парламента, които участвуваха при обсъждането и творенето, ако мога така да кажа, на този закон.
Искам да използвам случая, уважаеми колеги, и да напомня на всички нас това, че преди всичко, преди да сме сини, червени, пембени и всякакви, ние преди всичко сме граждани на Републиката и сме преди всичко хора. И като такива би трябвало в такива моменти, съдбовни за нашата страна и за нашата нация, да не забравяме основните човешки ценности, които са заложени, разбира се и в тази материя, и водещо начало в нашите действия в този парламент да бъдат както националните интереси, така и дълбоко хуманните, човешките ценности.
С това искам да приключа и с пожеланието и при приемането и обсъждането на други закони да се проявява това мнозинство, този конструктивен дух, който беше проявен днес в залата. Благодаря. (Ръкопляскания в залата)
ПРЕДСЕДАТЕЛ КАДИР КАДИР: Благодаря Ви, господин Вели. При следващия закон ще се прояви това нещо. Господин Премянов имате думата.
КРАСИМИР ПРЕМЯНОВ (ПС на БСП, БЛП, ОПТ, ПХЖД, ХРП, СМС, ФБСМ, НЛП "Стефан Стамболов" и СДПД "Ера-3"): Уважаеми господин председател, от името на Парламентарния съюз на Българската социалистическа партия и коалиция моля да ни бъде предоставена 30минутна почивка. (Весело оживление в залата)
ПРЕДСЕДАТЕЛ КАДИР КАДИР: Благодаря. Моля за тишина в залата. Едно съобщение:
Комисията по външната политика ще има заседание на 9 декември, сряда, от 10 часа и на 10 декември от 9,30 часа.ВТ/НП 43.1
Сега е 12 ч. и 35 м. Давам половин час почивка и закривам заседанието.
В сряда от 15 часа. Председателски съвет от 14 часа във вторник. (Звъни)
(Закрито в 12 ч. и 35 м.)
ЗАМЕСТНИК-ПРЕДСЕДАТЕЛ:Снежана Ботушарова
ЗАМЕСТНИК-ПРЕДСЕДАТЕЛ:Кадир Кадир
СЕКРЕТАРИ: Илиан Илиев
Руслан Семерджиев