ЧЕТИРИСТОТИН И ДЕВЕТНАДЕСЕТО ЗАСЕДАНИЕ
София, четвъртък, 6 октомври 1994 г.
(Открито в 15 ч. и 15 м.)
06/10/1994
Председателствували: председателят Александър Йорданов
Секретари: Руслан Семерджиев и Ведат Сакаллъ
ПРЕДСЕДАТЕЛ АЛЕКСАНДЪР ЙОРДАНОВ (звъни): Госпожи и господа народни представители! Откривам днешното заседание на Тридесет и шестото Народно събрание.
Най-напред ще ви запозная с реда за парламентарен контрол за утре - 7 октомври 1994 г.
Утре, 7 октомври, петък, следва да се отговори на следните актуални въпроси и питания:
1. Министър-председателят Любен Беров следва да отговори на актуални въпроси от народните представители Емил Капудалиев, Атанас Матеев, Лъчезар Тошев и Клара Маринова.
2. Заместник-министър председателят Кирил Цочев следва да отговори на актуален въпрос от народния представител Емил Капудалиев и на питане от народния представител Емил Цочев.
3. Министърът на земеделието Георги Танев следва да отговори на актуални въпроси от народните представители Милко Енчев, Стойчо Шапатов, Маньо Манев и Тодор Тодоров, Мариела Митева и Златимир Орсов, Иван Будимов и Ангел Димов и на питания от народните представители Стойчо Шапатов, Тошо Пейков, Стоян Райчевски, Недялка Трайкова и Атанас Матеев.
4. Министърът на външните работи Станислав Даскалов следва да отговори на актуален въпрос от народния представител Велко Вълканов.
5. Министърът на културата Ивайло Знеполски следва да отговори на актуални въпроси от народните представители Елка Константинова и Петър Балабанов и на питания от народните представители Иван Досев и Невен Пенев. ВЙ/ВР 17.1
6. В заседанието утре няма да вземат участие заместникминистър председателят и министър на труда и социалните грижи Евгений Матинчев поради отсъствие от страната, министърът на финансите Стоян Александров поради отсъствие от страната, министърът на вътрешните работи Виктор Михайлов поради важна служебна заетост и министърът на промишлеността Румен Биков поради служебна заетост в провинцията.
Има постъпили предложения за промени в приетия дневен ред.
Постъпило е предложение от народния представител Тошо Пейков да се включи като точка първа в дневния ред за днес Законът за изменение и допълнение на Закона за банките и кредитното дело. Както е добре известно, законът е насочен срещу прането на мръсни пари и според господин Пейков е съгласуван с Министерство на финансите. За съжаление няма все още становища от съответните комисии, на които е разпределен, и не мога да го предложа за гласуване.
РЕПЛИКА ОТ ЗАЛАТА: Но минаха повече от 14 дни!...
ПРЕДСЕДАТЕЛ АЛЕКСАНДЪР ЙОРДАНОВ: Постъпило е предложение и то е от Председателския съвет съгласувано със становищата съответно на Комисията по външната политика и на Комисията по национална сигурност да се разгледа като точка пред дневния ред проект за решение за даване на разрешение за прелитане над въздушното пространство на Република България на самолети на военновъздушните сили на Съединените американски щати с вносител Министерски съвет.
Моля, гласувайте това предложение.
Моля, прекратете гласуването и посочете резултата.
Гласували 182 народни представители, за - 145, против - 12, въздържали се - 25.
Предложението се приема.
Постъпило е предложение точка първа от дневния ред за днес да бъде законопроект за изменение и допълнение на Конституцията на Република България. Вносител е Парламентарният съюз "ДАР" и е разписано от неговия съпредседател д-р Йордан Тодоров. За да се ориентираме за какво става дума, искам да ви информирам, че има още едно предложение за точка първа, а именно проект за решение за избор на членове на Конституционния съд от квотата 17.2 на Народното събрание. Предложението е на парламентарната група на Съюза на демократичните сили и е подписано от нейния председател господин Стефан Савов.
Давам предложенията по реда на постъпването им.
Най-напред предложението за изменение и допълнение на Конституцията на Република България да стане точка първа от дневния ред. Моля, гласувайте това предложение.
Моля, прекратете гласуването и посочете резултата.
Гласували 206 народни представители, за - 171, против - 26, въздържали се - 9 народни представители.
Предложението се приема.
Поставяме на гласуване, освен ако парламентарната група не уточни мястото евентуално... точка втора? Добре. Благодаря.
Преди това обаче да гласуваме предложенията, които още има по точка първа.
Народният представител д-р Васил Михайлов е внесъл предложение за точка първа да бъдат следните проекти за решения:
Най-напред гласуваме предложението точка първа да бъде обсъждане на проекторешението за повишаване отговорността на изпълнителната власт. Моля, гласувайте! (Шум и реплики в залата)
Моля, гласувайте това предложение!
Моля, прекратете гласуването и посочете резултата.
Гласували 203 народни представители, за - 10, против - 170, въздържали се - 23.
Предложението не се приема. 17.3
Гласуваме предложението на народния представител д-р Васил Михайлов за обсъждане на проекторешение за правомощията на Народното събрание при извънредни обстоятелства. Срокът за решението също е изтекъл. Моля, режим на гласуване. Гласувайте за това проекторешение да стане точка първа от дневния ред.
Гласували 203 народни представители, за 15, против 146, въздържали се 42. Предложението не се приема.
Също така е постъпило предложение от д-р Васил Михайлов (възгласи "Е-е-е" и реплики: "Хайде стига!") точка първа от дневния ред да бъде проекторешение за приемане на процедура за провеждане на тайните гласувания. Моля, гласувайте това предложение.
Гласували 202 народни представители, за 21, против 171, въздържали се 10 народни представители. Предложението не се приема.
Постъпило е предложение от народния представител Георги Николов точка първа от дневния ред да бъде проект на решение за закриване на извънбюджетни и специални сметки. Засега няма становища от съответните комисии. Предвиденият от правилника 15-дневен срок все още не е изтекъл, не може да се постави на разглеждане.
Гласуваме направеното предложение от Парламентарната група на Съюза на демократичните сили точка втора от дневния ред да бъде проекта за решение за избор на членове на Конституционния съд от квотата на Народното събрание. Моля, гласувайте това предложение.
Гласували 217 народни представители, за 114, против 63, въздържали се 40. Предложението се приема.
Постъпило е, това е последното предложение, моля за внимание, предложение на Парламентарната група на Съюза на демократичните сили с вносител нейният председател господин Стефан Савов, а именно точка първа от дневния ред на заседанието утре, петък, да бъде изслушване на Министерския съвет за изпълнението на бюджета, нормалното функциониране на държавата по време на избори и готовността на Министерския съвет за техническата подВТ/ЗТ 18.1 готовка за провеждане на изборите. Председателският съвет обсъди това предложение и го намира за уместно да го предложи в пленарната зала да се гласува за утрешния дневен ред, точка първа. Моля, гласувайте.
Гласували 216 народни представители, за 182, против 11, въздържали се 23. Предложението на Парламентарната група на СДС се приема.
Започваме работа по приетия дневен ред. Моля председателят на Законодателната комисия да докладва проекта за решение за даване на разрешение за прелитане на въздушното пространство на Република България на самолети на военновъздушните сили на Съединените американски щати.
Преди това нека да гласуваме заместник-министърът на външните работи господин Валентин Гацински да присъства при обсъждането и гласуването на тази точка от дневния ред. Моля, гласувайте това предложение.
Гласували 184 народни представители, за 174, против 1, въздържали се 9 народни представители. Предложението се приема. Моля господин Гацински да заповяда в пленарната зала.
Господин Джеров, заповядайте да докладвате проекта за решение. 18.2
ДОКЛАДЧИК АЛЕКСАНДЪР ДЖЕРОВ: Уважаеми господин председателю, дами и господа народни представители, в Народното събрание е постъпил проект за решение за даване на разрешение за прелитане на въздушното пространство на Република България на самолети на военновъздушните сили на Съединените американски щати.
Този проект за решение е внесен от Министерския съвет. Базата е, че Министерският съвет със своето решение от 5 октомври 1994 г. е изразил своето положително отношение към нотата на посолството на Съединените щати да бъде дадено разрешение за прелитане през въздушното пространство на нашата Република на шест американски военни самолета "Ф-16" на 11 октомври 1994 г. и на пет американски военни самолета "Ф-16" на 12 октомври 1994 г.
Чета от мотивите на Министерския съвет:
"Обявената в нотата цел на прелитането е предислоциране на посочените самолети от Германия във военновъздушната база "Инджерлик" - Турция, с оглед осигуряване спазването на наложената от Организацията на обединените нации зона, забранена за полети над северен Ирак. Дават се уверения, че самолетите няма да имат на борда си боеприпаси и фотографско оборудване.
По силата именно на действащото у нас законодателство, а това е Законът за гражданското въздухоплаване и Наредбата за разрешенията за полети на чуждестранни въздухоплавателни средства по гражданските въздушни трасета и летища на Република България, Министерството на външните работи извърши необходимото съгласуване с Министерството на отбраната и Генералния щаб, Министерството на вътрешните работи и Министерството на транспорта.
Министерският съвет поддържа становищата на компетентните органи и счита, че исканото от американската страна разрешение е операция с военна цел.
Съгласно решението на Конституционния съд, Народното събрание по силата на чл.84, т.11 от Конституцията на Република България има изключителната компетентност да разрешава пребиваването на чужди войски на територията на страната или преминаването им през нея, когато то има военен или военнополитически характер". ВТ/ЗТ 19.1
Уважаеми колеги, аз си позволих да прочета част от мотивите или от доклада на Министерския съвет, за да може да бъде правилно разбран смисълът и целта на исканото разрешение.
Проекторешението е разпределено от председателя на Народното събрание на Комисията по националната сигурност, на Комисията по външната политика и на Законодателната комисия. Поради това, че датата е съвсем предстояща и днес трябва да се вземе съответното решение, трите комисии днес в своите заседания разгледаха предложението.
Комисията по външната политика предлага на основание чл.84, т.11 от Конституцията Народното събрание да приеме решение за даване на разрешението.
Комисията по националната сигурност в своето заседание на 6 октомври също така в краткото си становище предлага на Народното събрание да разреши прелитането през въздушното пространство на Република България на въпросните самолети.
Това е специализираната комисия, която има правото да дава едно становище по съществото.
Законодателната комисия също така разгледа днес проекторешението и в своето становище изразява мнение, че единствено парламентът е този, който има право да дава разрешение за прелитането или за преминаването на военни самолети над територията на Република България. И ако бъде гласувано съответното решение, то ще бъде гласувано на основание чл.84, т.11 от Конституцията на Република България. Благодаря ви.
ПРЕДСЕДАТЕЛ АЛЕКСАНДЪР ЙОРДАНОВ: Благодаря на господин Александър Джеров. Мнения, становища? Да, господин Димитър Йончев, заповядайте.
ДИМИТЪР ЙОНЧЕВ (ПС на БСП, БЛП, ОПТ, ПХЖД, ХРП, СМС, ФБСМ, НЛП "Стефан Стамболов" и СДПД "Ера-3"): Уважаеми господин председателю, уважаеми колеги, ние в комисията стигнахме до извода да ви предложим да гласуваме това разрешение, но направихме за нас едно съществено уточнение. Бихме искали изпълнителната власт да подходи по-сериозно към въпроса, защото на втора страница на документа, наред с фразата, че става дума за самолети, които няма да имат фотооборудване и въоръжение, само няколко реда по-надолу пише, че в конкретния случай става дума за бойни самолети с ракети. 19.2
При нас възникна сериозният въпрос дали ракетите са към разряда на въоръженията и комисията беше единодушна, че става дума за такъв случай. Ние не сме против това самолетите да имат дори и въоръжение, при условие, че това е договорено между страните и има съответния контрол.
Но не е сериозно от страна на изпълнителната власт да ни предават документ, в който едновременно да се съчетават две такива постановки. Аз много моля не по съществото, а по формата на документа и ние помолихме вносителя, имаше няколко часа време, да внесе документ, който не противоречи, тъй като това остава в протоколите на събранието и не говори добре за нашето сериозно отношение към работата. Ако тази промяна е направена, бих искал събранието да знае, че не поема никакъв риск. Но тъй като не съм информиран и не са раздадени документи, в които да видя промяната, си позволявам да поставя този въпрос. Благодаря ви.
ПРЕДСЕДАТЕЛ АЛЕКСАНДЪР ЙОРДАНОВ: Благодаря на господин Димитър Йончев. Други мнения, становища? Реплика на господин Михайлов. Заповядайте. Реплика от д-р Васил Михайлов към господин Димитър Йончев. (Шум и реплики в залата) 19.3 ВАСИЛ МИХАЙЛОВ (независим): Благодаря Ви, господин председател! Васил Михайлов, СДС.
Репликата ми към господин Йончев е, че ние, след като внимателно се запознахме, че става дума за искане по чл. 84, т. 11, дадохме своето съгласие в Комисията по национална сигурност. Дали тези самолети са въоръжени или не са въоръжени, в крайна сметка проблемът е дали това са въоръжени сили или не. Така или иначе, след като е стигнало за решение до Народното събрание, очевидно изпълнителната власт е преценила, че става дума за казус по чл. 84, т. 11. И в този смисъл нашето отдаване на разрешение според мен не подлежи на някакви сериозни коментари по същината на това дали тези самолети са с ракети или са с друго военно оборудване. Това е моята реплика към уважавания господин Йончев.
Моето мнение е, че ние трябва да дадем това разрешение като Народно събрание, тъй като очевидно става дума за действия, свързани с позиции на Организацията на обединените нации. Благодаря ви за вниманието.
ПРЕДСЕДАТЕЛ АЛЕКСАНДЪР ЙОРДАНОВ: Благодаря на господин Михайлов. Други за реплики?
Господин Йончев, заповядайте да отговорите на направената Ви реплика.
ДИМИТЪР ЙОНЧЕВ (ПС на БСП, БЛП, ОПТ, ПХЖД, ХРП, СМС, ФБСМ, НЛП "Стефан Стамболов" и СДПД "Ера-3"): Колеги, ние днес обсъждахме наред с това предложение на изпълнителната власт, за което бяхме помолени доста отдавна, наречено концепция, която трябва да разрешава, да разграничава случаите, в които ние с вас даваме разрешение по смисъла на чл. 84, т. 11 и останалите случаи, по които ние не трябва да се ангажираме и които не носят според Конституционния съд - неговото питане отпреди два месеца - характер на военни формирования. Това може би е оставило впечатление у господин Михайлов, че ние разглеждаме въпросите им тук в цялата им общност. Не става дума за това, господин Михайлов, става дума в дадения случай събранието да постъпва перфектно.
Ние в никакъв случай не можем да сложим подписа си под документ - дали става дума за детски надбавки, дали става дума за военни самолети, дали става дума за минно дело - в който има противоречиви твърдения в един и същи текст. Това е просто НЧ/ВР 20.1 елементарно. Тук не става дума дори за съдържанието на решението, а за формата на решението. Аз не обсъждам съдържанието.
ПРЕДСЕДАТЕЛ АЛЕКСАНДЪР ЙОРДАНОВ: Благодаря на господин Йончев.
Госпожа Елена Поптодорова има думата за изказване. Заповядайте, госпожо Поптодорова.
ЕЛЕНА ПОПТОДОРОВА (ПС на БСП, БЛП, ОПТ, ПХЖД, ХРП, СМС, ФБСМ, НЛП "Стефан Стамболов" и СДПД "Ера-3"): Благодаря Ви, господин председателю! Аз само искам да информирам колегите, че този въпрос възникна по инициатива на един от колегите ни, членове на Комисията по външна политика, днес, когато и тази комисия се занима със същия въпрос.
Присъстващите на заседанието представители на външно министерство обясниха това с различни дати на внасяне на документите в правителството. Но може би наистина не би трябвало да създаваме сега процедурна пречка към гласуване на това решение, защото това наистина е формалната страна или процедурна пречка, защото в Комисията по външна политика най-малкото ние се съгласихме горе-долу с аргументацията, която тук изложи господин Михайлов за това, че когато се дава разрешение, то се дава по силата на това, че Народното събрание се занимава въобще с този случай тогава, когато става дума за въоръжени сили, за прелитане на военни самолети, които могат да съдържат, а могат и да не съдържат подобни товари на борда си.
Така че аз бих предложила ние да гласуваме по същество този въпрос. Още повече, че предложението на компетентните органи е прелитане над акваторията на Черно море, т.е. самото Министерство на отбраната е преценило да предложи решение, което да съдържа в най-висока степен сигурност от гледна точка на територията и населението на България. Защото в противен случай ние ще отлагаме решението, което ще бъде чисто процедурно отлагане, а може да доведе и до тълкувания, които няма да бъдат верни, на мотивите, с които бихме отложили това гласуване. Благодаря Ви, господин председателю.
ПРЕДСЕДАТЕЛ АЛЕКСАНДЪР ЙОРДАНОВ: Благодаря на госпожа Поптодорова. Други мнения и становища?
Господин Видьо Видев, заповядайте. 20.2
ВИДЬО ВИДЕВ (СДС): Уважаеми господин председателстващ, колеги! Под формата на реплика искам да не се съглася с казаното от госпожа Поптодорова. Защо? В края на краищата става въпрос за някакъв ред в тази държава и някакво уважение между институциите най-малкото. Може ли изпълнителната власт да иска някакво решение по принцип, без на нас да ни е ясно и безразлично ли е за нас в края на краищата колко примерно са тези самолети, с какво са въоръжени и т.н.? Иначе отиваме до чист формализъм и до абсурд да можем да гласуваме така да се каже с индиго, по принцип такива решения и самото конкретно съдържание да остава скрито за нас.
За мен въпросът е принципен за координация, ако щете и субординация между органите в тази държава. И ние просто да не сме като една машинка за гласуване тук. И след като самите ние себе си не уважаваме, не трябва да се учудваме защо и другите не ни уважават. Благодаря ви.
ПРЕДСЕДАТЕЛ АЛЕКСАНДЪР ЙОРДАНОВ: Благодаря на господин Видьо Видев. Това е реплика.
Още една реплика към госпожа Поптодорова. Заповядайте, господин Нино Ставров.
НИНО СТАВРОВ (СДС): Министерството на отбраната няма становище по този въпрос. Поне така заявиха хората, които бяха в Комисията по национална сигурност. А това, което се цитира, е на началника на "Оперативно управление" генерал-майор Василев. Ето защо ние трябва да постъпим така, както господин Йончев ни препоръча.
ПРЕДСЕДАТЕЛ АЛЕКСАНДЪР ЙОРДАНОВ: Благодаря на господин Ставров.
Госпожо Поптодорова, желаете ли да отговорите на направените Ви реплики? Благодаря, не.
Няма желаещи за други изказвания.
Пристъпваме към гласуване на решението за даване на разрешение за прелитане над въздушното пространство на Република България.
Господин Джеров, моля, прочетете текста на решението. 20.3
ДОКЛАДЧИК АЛЕКСАНДЪР ДЖЕРОВ: Министерският съвет предлага и трите комисии в Народното събрание са съгласни да се постави на гласуване следното съдържание на решението:
"Р Е Ш Е Н И Е
за даване на разрешение за прелитане през въздушното
пространство на Република България на военни самолети
на Военновъздушните сили на Съединените американски щати
Народното събрание, на основание чл. 84, т. 11 от Конституцията на Република България
Р Е Ш И:
Разрешава прелитането през въздушното пространство на Република България на 11 военни самолета Г-16 на Военновъздушните сили на Съединените американски щати на 11 и 12 октомври 1994 година по въздушно трасе Г-1 над акваторията на Черно море."
Това е съдържанието на предложеното проекторешение.
ПРЕДСЕДАТЕЛ АЛЕКСАНДЪР ЙОРДАНОВ: Благодаря. Моля режим на гласуване! Гласуваме текста на решението така както се докладвано от председателя на Законодателната комисия. Моля гласувайте!
Гласували 171 народни представители, за - 113, против 14, въздържали се - 44 народни представители.
Решението се приема.
Г-н Михайлов, заповядайте. Процедурен въпрос?
ВАСИЛ МИХАЙЛОВ (незивасими): Да. Благодаря Ви, г-н председател.
Проблемът е: когато ние обсъждахме току-що взетото решение, според мен има известно нарушение в процедурата. Това, което прочете уважаемият г-н Джеров, е самият текст на това проекторешение. Ние като Народно събрание можем да дадем разрешение или не за преминаването на въоръжени сили над нашата страна, но ние не сме тези, които определяме по какъв коридор това трябва да стане. Обвързаха ни сега с нещо, което ние не познаваме, не знаем, а дадохме едно разрешение. СД/МД 21.1
Мисълта ми е следната: да, ние сме и аз съм за това да се даде разрешение, но не е работа на Народното събрание, а на Министерския съвет, на военното министерство, на Генералния щаб да прецени по кой именно коридор да стане това придвижване. Странно е ние да се ангажираме непременно, че трябва да бъде прелетяно над акваторията на страната ни. Ами, може да се прецени, че трябва да прелетят над територията на страната ни! Ние не сме компетентните в тази област, нито сме институцията, която ще реши конкретно този въпрос. Ние само сме тези, които ще дадем разрешението за това транспортиране или няма да го дадем.
Ние току-що, слава Богу, дадохме това разрешение. Притеснява ме обаче, че тук народното представителство едва ли си дава сметка за това какво значи този коридор Г-1 или как беше назован, че това е точно над акваторията и т.н. Това е малко проблемен момент, в който ние не трябваше да попадаме. Исках да взема думата преди гласуването за едно оттегляне на това конкретизиране, но за съжаление това не стана.
Благодаря ви за вниманието, дами и господа.
ПРЕДСЕДАТЕЛ АЛЕКСАНДЪР ЙОРДАНОВ: Благодаря на г-н Михайлов.
Г-н Джеров, заповядайте.
ДОКЛАДЧИК АЛЕКСАНДЪР ДЖЕРОВ: Благодаря Ви.
Уважаеми г-н председател, уважаеми колеги! Позволявам си да помоля едно допълнително гласуване. Става дума за следното. Миналата седмица, на 29 септември, ние гласувахме Закон за допълнение на Закона за данък върху общия доход. Той беше разгледан на първо и второ четене. Преди второ четене Народното събрание спря за малко и една работна група тук в момента уточни текста. При това уточняване е пропуснато позоваването на един друг закон, на чл. 68 от Закона за МВР. Това предложение е направено при първото четене, то е гласувано и трябваше да влезе в самия текст, който гласувахме.
Позволявам си да помоля уважаемите колеги да прегласуваме текста, като в Закона за допълнение на Закона за данъка върху общия доход, гласуван на 29 септември т.г. от Народното събрание, – 1 да гласи: 21.2
"В чл. 2, ал. 1, буква "к", след думата "труда" се добавя: "по чл. 87 от Закона за всеобщата военна служба в Република България и по чл. 68 от Закона за Министерството на вътрешните работи".
Много моля, г-н председател, да поставите на гласуване това предложение. То е съгласувано с вносителите и с Бюджетната комисия.
ПРЕДСЕДАТЕЛ АЛЕКСАНДЪР ЙОРДАНОВ: Благодаря. Ще проведем евентуално 2 гласувания. Най-напред ще гласуваме този въпрос да бъде разгледан по изключение в днешния дневен ред - Закона за допълнение към текст на Закона за изменение на Закона за данъка върху общия доход. Моля, гласувайте предложението за разглеждане по изключение.
Гласували 165 народни представители, за - 164, против - няма, въздържал се 1 народен представител.
Предложението се приема.
Сега гласуваме поправката към съответния член от Закона за изменение на Закона за данък върху общия доход, така както тя бе докладвана от председателя на Законодателната комисия. Моля, гласувайте!
Гласували 177 народни представители, за - 176, против -няма, въздържал се - 1 народен представител.
Предложението за промяна се приема и се включва в текста на законопроекта. 21.3
Сега преминаваме към първа точка от дневния ред, а именно въпроса за изменение и допълнение на Конституцията на Република България. Ние сме пред приключване на дебатите по тази точка, като малко парламентарно време остава единствено на парламентарните групи на Движението за права и свободи, на ДАР и на независимите народни представители. Ако желаят да го използват, могат да направят това.
Господин Савов, заповядайте.
СТЕФАН САВОВ (СДС): Уважаеми господин председател, аз бих искал само да уточните колко предложения има. Защото сега имаме едно ново предложение от ДАР, имаме едно предложение от СДС и имаме едно предложение от БСП. Така ли е?
ЗЛАТКА РУСЕВА (от място): Няма от ДАР.
СТЕФАН САВОВ: ДАР оттегля ли си ги? Не е внесено? Аз смятам, че има нещо. Нека да знаем за какво гласуваме.
ПРЕДСЕДАТЕЛ АЛЕКСАНДЪР ЙОРДАНОВ: Ние сме приели процедурни правила относно законопроекта за изменение и допълнение на Конституцията, като е ясно, че на първото гласуване той се приема с 3/4 от всички народни представители. На първо гласуване той се приема по принцип, а при второто гласуване се обсъждат различните предложения. Още повече те засягат принципно една и съща материя.
Господин Слатински, заповядайте.
НИКОЛАЙ СЛАТИНСКИ (СДС): Уважаеми господин председател, уважаеми дами и господа! Аз отново апелирам към нашия парламент, който върви към своя край, да прояви една добра воля и да гласува заедно с предложението, което предстои на дневен ред, и предложението на 66 народни представители към чл. 59 да се създаде нова ал. 3 със следното съдържание: "Държавата поема грижите за българските граждани, пострадали при изпълнение на воинския дълг и на задължения, свързани с гарантирането на суверенитета, отбраната, сигурността, независимостта и защитата на териториалната цялост на страната. Условията и редът за полагане на тези грижи се уреждат със закон." БП/ВЙ 22.1
Това положение беше защитено не само от мен при дебатите. Аз си мисля, че нашият парламент може да набере морал и воля да гласува това предложение за промяна на Конституцията.
ПРЕДСЕДАТЕЛ АЛЕКСАНДЪР ЙОРДАНОВ: Благодаря на господин Слатински. Господин Михайлов, заповядайте за реплика на господин Слатински.
ВАСИЛ МИХАЙЛОВ (независим): Благодаря Ви, господин председател. Уважаеми дами и господа народни представители, репликата ми към господин Слатински е не по съществото на неговото предложение, където и аз включително съм се подписал във връзка със загрижеността за военноинвалидите.
За втори път се налага да правя тази реплика. Цяла глава в Закона за отбраната и въоръжените сили третира тази материя. Закрепването на подобен текст в Конституцията към този момент е само опит да се отвори врата за нейната промяна под един благовиден предлог. Нищо повече. Много очевидна и много прозрачна истина.
От друга страна, не бих желал да използвам времето си за изказване по конкретно предложеното обсъждане за конституционните промени. Ще направя това, ако ми разрешите, господин председател, не в качеството си на реплика. Благодаря ви.
ПРЕДСЕДАТЕЛ АЛЕКСАНДЪР ЙОРДАНОВ: Благодаря на господин Васил Михайлов.
Въпросът, който поставя господин Слатински, не може да се разгледа на това заседание на Народното събрание.
По въпроса за изказванията за Конституцията вече казах, че времето на основните парламентарни групи е изчерпано, освен ако господин Михайлов се изкаже като независим народен представител. (Шум в залата) Това е просто така.
Заповядайте за изказване, господин Михайлов, по промяната в Конституцията.
ВАСИЛ МИХАЙЛОВ (независим): Благодаря Ви, господин председател на Народното събрание. Васил Михайлов не е член на Парламентарната група на Съюза на демократичните сили, но е народен представител от Съюза на демократичните сили и това никой не може да ми го вземе. 22.2
А що се отнася, господин Савов, за току-що взето някакво решение от някого, искам да Ви кажа ясно, че Съюзът на демократичните сили е против промени на Конституцията и това е решението на Съюза на демократичните сили.
В този смисъл аз искам просто да го припомня. Който се опитва сега да съчетае своята загриженост - уж висока загриженост за тези два месеца предстоящо време, в което ще има служебно правителство, но няма да има Народно събрание, това е само благовидният предлог може би някой да продължи своя имунитет през тези два месеца. Сигурно това е именно така. Защото за мен е необяснимо защо трябва ние да уточняваме конституционен текст, по-скоро да го променяме в смисъла, в който по чл. 64, ал. 2 има ясно становище на Конституционния съд, където е казано, че в случаите по чл. 64, ал. 2 или по чл. 100 за извънредните положения, за обявяването на война и т.н., има възможност да бъде свикано Народното събрание. Така че тази псевдозагриженост за тези два месеца от време има само един единствен начин на обяснение - става дума за загриженост за депутатския имунитет на тези, които ще гласуват промяната на Конституцията. Ни повече, нни по-малко. И страх от бъдещите предстоящи парламентарни избори.
Благодаря ви, дами и господа.
ПРЕДСЕДАТЕЛ АЛЕКСАНДЪР ЙОРДАНОВ: Благодаря на господин Михайлов.
Искам да посоча преди да се започнат такива дебати. Ние сме приели процедурни правила и не може да се каже примерно, че ако на първо четене е приет един закон за изменение на Конституцията, то той е вече окончателно приет. Може да се окаже, че при второто четене няма да се приеме или при третото четене няма да се приеме, или между първото и второто ще се измени, тоест не може да се прогнозира какви са целите на народните представители, когато го приемат или отхвърлят още на първо четене.
Господин Сталийски, заповядайте.
АЛЕКСАНДЪР СТАЛИЙСКИ (СДС): Уважаеми господин председател, дами и господа народни представители! Тук ако не половината, три четвърти знаят, че аз нямам намерение да седя в Народното събрание за пари. Ето, гледам го Спас Мулетаров и госпожа Ананиева - с баща й сме приятели и сега, независимо от политическите ни разногласия. Аз изкарвам достатъчно пари и ми стигат. Но 22.3 става въпрос за нещо друго - за морал.
Решение има на Парламентарната група на СДС по този въпрос. Все едно да стане Спас Мулетаров и да каже, и да се бърка в Парламентарната група на СДС. Спасе, няма да стане тази
работа.
А колкото до НКС, НКС няма нищо общо с парламента. (Оживление в блока на БСП) 22.4
Така е, така е, Янаки. И на тебе ти го казах. НКС не ме е пратило мен в парламента, а 17 800 души! Бяхме противници с Янаки, сега сме приятели, макар че сме от различни отбори. НКС - това е едно дружество. Събрали се 10 души (силен смях от блока на ДПС), подали си ръката и по чл. 78, ал. 2 от Закона за задълженията и договорите винаги може да се развали! (Силен смях и единични ръкопляскания от блока на БСП и коалиция и ДПС)
Не съм против НКС. Лошото е там, че в НКС се намериха хора, които станаха по-големи антиболшевики от Стефан Савов и мене. Благодаря. (Силен смях)
ПРЕДСЕДАТЕЛ АЛЕКСАНДЪР ЙРОДАНОВ: Благодаря на г-н Сталийски.
Г-н Шопов има думата. (Силна глъчка)
ПАВЕЛ ШОПОВ (СДС): Г-н Сталийски, когато комунистите ръкопляскат някому и когато някой започне да пише в "Дума", трябва да си направят съответните изводи и тогава всеки от нас трябва да се замисли кой колко голям антикомунист е. (Оживление)
Но репликата ми беше към г-н Михайлов.
Г-н Михайлов, прощавайте, не е това единствената причина да не се правят тези поправки в Конституцията.
Съюзът на демократичните сили излезе с ясна и категорична позиция пред българския народ по въпроса за поправките в Конституцията. Нито една политическа сила до този момент официално ясно и категорично не е излезнала по този въпрос.
Тук се говори от г-н Сталийски по въпроса за морала. Не е морално този парламент да прави поправки в тази Конституция. Така както не беше морално и Великото Народно събрание да прави изобщо тази Конституция. (Силен смях от блока на БСП и коалиция)
И Съюзът на демократичните сили, който в основата на своята политика и своите действия винаги е разчитал и е залагал преди всичко на морала, ви казва именно това: не е морално този парламент, който е изчерпан изцяло, напълно, който съществува в момента, ако щете 70-80 души пенсионери да дочакат 13 октомври, за да навършат стаж от 3 години... - и това българският народ трябва да го знае - да прави поправка в основния закон на държавата. (Шум и реплики) ЦМ/МД 23.1
Господа, опомнете се! Просто не е морално това, защото и тази поправка на Конституцията...
Г-н Михайлов, това е репликата ми към Вас. Не е вашата причина, която изложихте. Не е морално този парламент да прави и тази поправка, която отново - заявявам най-отговорно - отново е резултат на една сделка, на една мръсна сделка между комунистите и тези, които се опитват да си удължат мандата още с 2 месеца.
Благодаря ви. (Смях от блока на БСП и коалиция и ДПС)
ПРЕДСЕДАТЕЛ АЛЕКСАНДЪР ЙОРДАНОВ: Благодаря на г-н Шопов за репликата.
За трета реплика заповядайте, г-н Видев.
ВИДЬО ВИДЕВ (СДС): Г-н Михайлов, Вие казахте, че никой не Ви е отнел правото да сте от СДС. Аз съм депутат от СДС и съм безпартиен. Винаги съм бил такъв.
Понеже Вие казахте "някакво СДС", аз съм от това СДС. От СДС, което тръгна за тия избори с един основен мотив, че тая Конституция наистина е несъвършена. Така наречените 39, които поведоха българския народ - бих казал по-честната половина от него - към ясни правила на играта, като съпротива срещу лъжата в политиката изобщо.
Та питам Ви аз за какво СДС става въпрос? (Ръкопляскания от блока на ПСНИ)
За кое СДС? - СДС ООД или СДС, което спечели изборите? (Единични ръкопляскания)
ПРЕДСЕДАТЕЛ АЛЕКСАНДЪР ЙОРДАНОВ: Сега д-р Михайлов ще отговори. (Силна глъчка)
Само едно искам да подчертая. Не приемам тези думи, казани за народните представители, които са в пенсия, защото останалите пенсионери в момента, може би в този момент някои от тях са си у дома и ни слушат. А народните представители, освен че са работили цял живот и са изкарали за пенсия, сега са пенсионери, но продължават да работят в Народното събрание. И е естествено, че за работата си ще получат и възнаграждение, ако това е предвидено от закона. И ако го има този закон, ще получат. Ако го няма, няма да получат. Тези неща просто не се обсъждат, защото който работи, ще получава. Който не работи, няма да получава. (Оживление) 23.2
Г-н Михайлов, заповядайте.
ВАСИЛ МИХАЙЛОВ: Г-н председател, уважеми колеги! Ползувам правото си на дуплика, като няма да отвърна на г-н Сталийски, на началото на предизборното студио. Кой какъв е българският народ слава Богу знае (силен смях) или го видя. В този смисъл аз нямам проблем. Какъв е г-н Савов, ще стане ясно. Кой кой е много скоро ще стане ясно. (Шум и реплики) Така че аз на г-н Сталийски няма какво да отговарям. Ще му отговорят, както се казва, фактите, а избирателите ще кажат приемат ли ги или не. (Смях в залата)
Що се отнася до г-н Видев, г-н Видев, наистина има само едно СДС. Избирателите пак го различават много добре. Никакви вълци в овчи кожи не могат да го излъжат. Няма да стане. (Шум и реплики)
А що се отнася до това, г-н Видев, че тук доста добре забавлявате българските комунисти, искам да Ви кажа, че стачката на 39-те имаше едно важно и първо искане и то беше да се приеме или отхвърли Конституцията, г-н Видев, с референдум...
ЗЛАТКА РУСЕВА (от място): Тебе тогава те нямаше.
ВАСИЛ МИХАЙЛОВ: Което първо искане - зная г-н Савов беше забравено. (Оживление) Аз съм човек, който не признава, че тази Конституция е съвършена, меко казано. И ще работя тя да бъде променяна. Това е така.
Но сега това е една конюнктурна игра. Една игра, която няма стойност и за пред българските избиратели - помнете ми думата! - е много лесно обяснима и разгадаема. (Оживление) Така че дружбата и сътрудничеството между БСП и формации - буфери, много скоро ще бъде очевидна.
Благодаря ви за вниманието. А на г-н Шопов няма какво да кажа. Наистина, г-н Шопов, не казах всички аргументи за това защо някои искат да променят Конституцията.
Благодаря ви
ПРЕДСЕДАТЕЛ АЛЕКСАНДЪР ЙОРДАНОВ: Благодаря на г-н Михайлов.
Сега отново повтарям, че парламентарните групи са изчерпали времето си. Остава като независим, извън парламентарната група г-н Иван Куртев, който поиска думата. (Силна глъчка) 23.3
ИВАН КУРТЕВ: Уважаеми г-н председател, уважаеми дами и господа народни представители! Преди всичко взимам думата, за да апелирам към малко по-голяма сериозност, защото не може да се обсъждат промени в Конституцията и да делим българския народ на честна и нечестна половина, да се обясняваме кой от коя политическа сила е и изобщо тонът, който възприехме мисля, че е най-неподходящият, най-неуместният за това, което сме се заели да правим.
А сега по същество. 23.4
Конституцията, която беше приета през 1991 г. е била подлагана на критики едва ли не от всеки в тази зала. И очевидно много са в нея недостатъците, много са в нея онези неща, които не позволяват, дори и на държавата да функционира нормално. Аз ще ви дам само един конкретен пример.
Сега ние се сетихме, че два месеца ще остане парламентарната република без парламент, но година и кусур, предвидената в Конституцията институция на вицепрезидент на държавата - просто не съществува такъв човек, няма вицепрезидент и никой от нас не се сети, че трябва да се направи нещо.
Сега поставяте въпроса не дай си Боже стане нещо с президента, няма и председател на Народното събрание, държавата остана без глава. Ами година и половина не можахме ли да се замислим по този въпрос? Не можахме ли да го решим? (Шум и реплики в залата)
Чувам тук доста викове от залата, те не влизат в микрофона за тези, които слушат по радиото, го казвам. Очевидно, тези, които опонират в момента от залата, също им е минала тази мисъл през главата, но са смятали, че не е най-важното това.
Ето, ние сега в момента сме в още една ситуация, която показва несъвършенствата на Конституцията.
Двадесет дни ще станат възложен мандат на парламентарна група, която никой не е избирал в Народното събрание, която всеки момент се променя. Тя впрочем беше създадена само няколко дни преди да й бъде възложен мандата. Двете основни политически сили казват, че няма да съставят правителство и връщат мандата. Те могат да решат това нещо за три дни, а останалите ходят по коридорите сега 20 дни и фактически ползват възложения мандат за предизборна кампания. Очевидно, Конституцията и тук ще се наложи да бъде пипната някой ден, защото има несъвършенства.
Хайде кажете ми какво ще стане, ако в седемдневния срок, в който трябва да бъде гласувано тук одобрение или не на кандидата за министър-председател, на когото вече е възложен мандата, ако той не се яви тук, за да го гласуваме. Пак не е казано - никъде. МС/ЗТ 24.1
Така че Конституцията, мога да ви изреждам още десетки пунктове, където има слабости и където трябва да бъде пипната.
Но дали сме избрали най-подходящия момент, за да се занимаваме с Конституцията?
Само преди около две седмици или три, вече не мога да си спомня кога, аз също подписах предложението, което най-вероятно сега ще бъде обсъждано, за промяна в Конституцията. И бях готов да обсъждаме в залата и да гласувам за това предложение. Но какво стана междувременно?
Българският парламент в този си състав извърши поредния неконституционен, противоконституционен акт, като след решението на Конституционният съд по въпроса за Висшия съдебен съвет, прие едно решение в очевидно противоречие с действащата Конституция.
Кой ни дава право като цяло, като парламент, и найвече на онова мнозинство, което прие тогава това противоконституционно решение сега да променя българската Конституция? Нямаме го моралното право!
Аз считам, че нямаме това право и затуй този път, в пленарна зала ще гласувам против промяната в Конституцията. И съм доволен, че тогава ръководството на Парламентарната група на СДС реагира по най-моралния, най-политическия, най-правилния начин като заяви от същата тази трибуна, че СДС няма да подкрепи промените в Конституцията, защото този парламент, мнозинството в този парламент, в този парламент има и достатъчно почтени хора, но мнозинството прие едно противоконституционно решение.
И съгласете, че в броените часове или дни, които остават на българския парламент, ако се заемем сега да променяме Конституцията, всичките ние ще бъдем поставени пред едно крайно неизгодно положение пред хората. Логичният въпрос ще бъде - какво правихте три години? Къде бяхте три години, та се сетихте в последния момент, че българската Конституция допускала еди какво си?
Освен това, в този си текст, както е сега чл.64 при едно вникване на нещата ще се види, че наистина съществуват тези възможности, ако не дай си Боже стане някоя екстрена ситуация, да бъде свикан парламентът. Оттам нататък тълкуванието 24.2 ще бъде само едно и вървете доказвайте на хората, че не е това, в което ще ни обвиняват.
Ето защо мисля, че решението, което, може да стане някой и да оспорва дали аз представлявам СДС или не, това си е негов проблем, но решението, което беше взето и от политическата сила, което беше потвърдено и от парламентарната й група и заявено тук, от тази трибуна, беше най-правилното. И аз ще се подчиня на това решение и няма да гласувам за промени в Конституцията.
Благодаря ви за вниманието. (Единични ръкопляскания от блока на СДС)
ПРЕДСЕДАТЕЛ АЛЕКСАНДЪР ЙОРДАНОВ: Благодаря на господин Иван Куртев.
Остават още около 3 минути и половина за изказване на още един независим народен представител, но първо господин Стефан Савов като председател на парламентарна група.
СТЕФАН САВОВ (СДС): Уважаеми господин председател, уважаеми колеги!
Не смятам да правя, както повечето тук предишни оратори, предизборно студио, а просто искам само, тъй като се слушат нашите думи от много хора, да уточня някои работи.
Преди всичко, господин Шопов говори за някакво съглашение с БСП. Няма такова нещо. Въобще не съществува такова нещо, господин Шопов, освен ако във Вашата фантазия хвърчат бръмбари. (Весело оживление, ръкопляскания в залата) Защото не имало и просто по тези въпроси никакво споразумение.
Второ, към господин Куртев.
Господин Куртев, какви година и половина говорите? Преди повече от година аз бях този, който пръв започна една кампания, че е необходимо да се промени точно този текст от Конституцията. Вие и всичките представители сега, които говорите за НКС и т.н., го подписахте. Два пъти се изработи - веднъж работи по него господин Иван Костов и госпожа Ботушарова мисля, че и други. Вторият път - госпожа Рашеева. И в края на краищата бе прието от Народното събрание, че по този въпрос трябва да се направи нещо. Трябва нещо да се направи по много причини, ако щете неслучайно всички сме хора, една болест на президента оставя България без никаква върховна власт. 24.3
Неслучайно се е казвало: "Льо роа е мор, вив льо роа!" - "Царят е мъртъв, да живее царят!", защото в монархията, да речем този принцип е извънредно важен и в момента когато царят умира, идва другият цар.
В републиките също си има точно определен принцип. Само в България, поради това че свалихме вицепрезидентката, поради това че ще бъде разпуснат парламента, няма кой да замести. Но това е само едната страна. И това, което е особено важно, е че в България поне, аз смятам, аз уважавам президента Желев и когато президентът Желев дойде тук да говори именно за Конституцията, той каза - според мен, ако се налага изменение на Конституцията, то трябва да следва логиката на току-що цитирания текст.
Да, господин Михайлов, това, което ние искаме е точно в рамките на цитирания текст на Конституционния съд. Но според нас има една малка разлика, че Конституционният съд не обхваща всичките тези въпроси, за които говорим.
И второ, че Конституционният съд говори за приключване на мандата, а ние по този начин не приключваме мандата. Това съм го казвал веднъж. Господин Стоилов тогава не беше съгласен, но в края на краищата има различни гледища.
Особено важно е това, че оттук се прави една, бих казал, непочтена, нетолерантна пропаганда. Защото не става въпрос, не знам вече кой от преждеговорившите оратори говори за някакви два месеца удължение, за някакви си срокове 13-и и т.н.
Аз мога да ви уверя едно нещо. Парламентарната група, нашата, реши това, ако днес се гласува на първо четене, през един, защото така е редът, такива са процедурните правила, така се изисква цялата процедура по промяна може да завърши другия четвъртък. Или с други думи тогава, когато фактически, може би ще дойде денят, в който ще се гласува доверие или недоверие на третата парламентарна група, на господин Луджев. Така че няма да има никакво продължение и не лъжете хората! Защото действително, че трябва да има морал. Във всичките наши постъпки трябва да има морал и на мен ми се струва, че е крайно време да се придържаме към морал, а не да лъжем хората. (Ръкопляскания)
Благодаря ви! 24.4
ПРЕДСЕДАТЕЛ АЛЕКСАНДЪР ЙОРДАНОВ: Благодаря на господин Стефан Савов.
Господин Едвин Сугарев като независим народен представител. 24.5 ЕДВИН СУГАРЕВ (Независим): Уважаеми господин председател, дами и господа народни представители! Аз исках думата като реплика на господин Куртев, но след като ми я давате като на независим народен представител ще използувам това свое право.
Бих започнал именно все пак с възражение срещу тезата, изразена тук от господин Куртев. Неговите подозрения, че някой в тази зала се грижи какво ще стане в България, ако президентът случайно се разболее или не дай си Боже почине, са просто несъстоятелни. В тази зала никой не се интересува от това, господин Куртев! В тази зала се интересуват от съвсем други неща. Мнозинството от хората тук се интересуват какво ще стане, ако президентът започне да действува на своя глава. Какво ще стане, ако той просто не се съобрази с нужните регламенти?
Трябва да ви кажа, че аз разбирам тези притеснения, че съм се подписвал при първото предложение за промяна в Конституцията и че и днес на драго сърце бих гласувал за това. Само че бих гласувал, ако пред моите очи не бяха се разиграли тези странни циркове и размени, които станаха.
Аз искам да ви попитам, примерно вас, господа от "Нов избор". Вие бяхте против промените в Конституцията, а сега, при последните преговори сте за. Защо?
Получихте си мандата. Вече няма защо да сте против.
Искам да ви попитам и вас, господа от ДАР. Вие също бяхте против промените в Конституцията. Сега защо сте "за"?
Бих искал да попитам господин Стефан Савов, който толкова много говореше за чест, за достойнство, против лъжата и т.н. преди малко. Ами само преди няколко дни, господин Савов, парламентарната група - именно Парламентарната група на СДС заяви, че няма да гласува тези промени. Защо?
Подхвърлиха Ви един-двама конституционни съдии и всичко е наред.
Става дума за сделки, господа! Това е истината! Това е истината в таза зала! За сделки и за страх от страна на някои, че наистина могат да попаднат в затвора.
СТЕФАН САВОВ (от място): А залък ли е това? Залък ли е?! ВЙ/КТ 25.1
ПРЕДСЕДАТЕЛ АЛЕКСАНДЪР ЙОРДАНОВ: Благодаря.
С това практически времето изтече. Мога да дам време само за реплика. (Шум и реплики в залата)
Тошо Пейков - за реплика. Реплика на господин Едвин Сугарев, но без хитрости, по същество!
ТОШО ПЕЙКОВ (Независим): Уважаеми господин председател, дами и господа народни представители!
Аз искам като реплика на господин Едвин Сугарев да кажа, че не харесвам днешната Конституция, приета през 1991 г. от мнозинството на Българската социалистическа партия и съм за това да бъде тя отменена напълно и да бъде възстановена Търновската конституция! (Шум и реплики в залата)
Аз ще внеса осъвременен проект за изменение на Търновската конституция, защото днешната Конституция, за която аз казах, че не харесвам... (Силен шум в залата, реплики, провиквания) Днешната Конституция позволи на предишните властници да дадат и днешните властници и БСП чрез групировки като "Мултигруп", както ви казах вчера, да продължи да бъде партията-държава и да се превърне в идеологически център на "Мултигруп".
Аз съм за пълната отмяна на сегашната Конституция!
Благодаря.
ПРЕДСЕДАТЕЛ АЛЕКСАНДЪР ЙОРДАНОВ: Благодаря на господин Пейков.
Господин Михайлов, за реплика ли? Заповядайте.
ВАСИЛ МИХАЙЛОВ (Независим): Благодаря Ви, господин председател.
Моята реплика към уважаемия господин Сугарев е следната:
Сигурен съм, разбира се, че става дума за сделки и то нечистоплътни сделки. Сигурен съм, че те имат за цел да отложат изборите или да дадат живот на едно правителство с премиер Луджев. Това е безспорно, но в крайна сметка би трябвало да е ясно за всички нас. Един такъв момент има! Позволявам си да акцентирам отново върху него.
Тази загриженост, за която говори господин Сугарев наистина има няколко измерения. Загриженост за тези месеци, в които Народното събрание няма да функционира. Решение # 20 на Конституционния съд, от което, да речем, господин Савов чете някои извадки, но ги чете много избирателно, е достатъчно обширно, достатъчно ясно 25.2 и в този смисъл не е и вярно това, което казва, а това беше важен момент! Конституционният съд има решение, в което Народното събрание макар разпуснато може да бъде свикано. И не е вярно, че всичко това не е там. (Шум и реплики в залата)
Та, в този смисъл, господин Сугарев, е моята реплика, уважаеми дами и господа народни представители!
ПРЕДСЕДАТЕЛ АЛЕКСАНДЪР ЙОРДАНОВ: Благодаря на господин Михайлов.
И трета реплика от господин Стефан Стоилов към господин Едвин Сугарев.
СТЕФАН СТОИЛОВ (ПС на БСП, БЛП, ОПТ, ПХЖД, ХРП, СМС, ФБСМ, НЛП "Стефан Стамболов" и СДПД "Ера-3"): Уважаеми господин председател, уважаеми колеги!
Господин председател, мисля, че трябва да прекратите тази поредица от изказвания, които от една страна приличат на митинг на една политическа сила, и от друга страна дават допълнително основание на гражданите на България да разглеждат парламента като цирк или най-малко като несериозно учреждение.
Настоятелно Ви моля да прекратите тези дискусии!
ПРЕДСЕДАТЕЛ АЛЕКСАНДЪР ЙОРДАНОВ: Благодаря на господин Стоилов.
Господин Сугарев, моля отговорете на направените Ви реплики.
ЕДВИН СУГАРЕВ (Независим): На господин Стоилов няма какво да отговарям, тъй като това беше процедурно предложение.
Що се отнася до репликата на господин Пейков, аз не я разбирам като реплика. Аз също смятам, че Конституцията, създадена от Великото Народно събрание е едно от най-калпавите неща, правени в тази зала.
Що се отнася до изказването на господин Михайлов обаче има известна разлика между тълкуванието на Конституционния съд и исканата промяна в Конституцията. Тя е свързана с това, че в исканата промяна на Конституцията се запазват правата на народните представители и най-вече техният депутатски имунитет. Това е нещото, което тревожи очевидно много народни представители в тази зала! 25.3
ПРЕДСЕДАТЕЛ АЛЕКСАНДЪР ЙОРДАНОВ: Благодаря на господин Сугарев.
Намираме се в ситуацията на чл.3 от приетото решение - правила за процедурата относно Законопроекта за изменение и допълнение на Конституцията на Република България.
Очевидно става дума за законопроект, с който се създава нова алинея на чл.64, фиксираща продължаването да се изпълняват функциите на Народното събрание до избиране на ново Народно събрание, като има разлики в отделните текстове. В единия това е точно така, както го прочетох, а в другия има уточнението вече как то се свиква на заседание в кои в предвидените по ал.2 случаи от президента на Република България. Тъй като в чл.3 на правилата е казано, че законопроектът ще се приеме по принцип на първо четене, аз го поставям на гласуване по принцип, а вариантите, предложенията, включително има и новопостъпили предложения те ще се гледат на второто четене.
Моля, режим на гласуване. Гласуваме на първо четене предложението за Законопроект за изменение и допълнение на Конституцията на Република България. Моля, гласувайте!
Моля, прекратете гласуването и посочете резултата.
Гласували 210 народни представители, за 178, против 30, въздържали се 2 народни представители.
Предложението за приемане на законопроекта на първо четене не се приема.
Заповядайте, господин Маринов. 25.4
АЛЕКСАНДЪР МАРИНОВ (ПС на БСП, БЛП, ОПТ, ПХЖД, ХРП, СМС, ФБСМ, НЛП "Стефан Стамболов" и СДПД "Ера-3"): Уважаеми господин председателю! Моля Ви да подложите на прегласуване законопроекта на първо четене, тъй като нямаше достатъчно време народните представители да влязат в залата и да гласуват.
ПРЕДСЕДАТЕЛ АЛЕКСАНДЪР ЙОРДАНОВ: Това не може да е аргумент - за трите минути, тъй като подложих на гласуване наистина три минути. Може, ако посочите друг аргумент. (Шум и реплики отляво)
АЛЕКСАНДЪР МАРИНОВ: Господин председателю, държа да обърна вниманието Ви, че в случая не става дума за едно обикновено процедурно гласуване в парламента. Виждате, че до последния момент влизаха народни представители, за да вземат участие в гласуването. Става дума все пак за поправка в Конституцията. Ясно е, че ако липсва политическа воля, тя няма да бъде приета.
Става дума за това да се даде възможност всички народни представители, които имат желание да вземат участие в гласуването, да изразят своята воля.
ВАСИЛ МИХАЙЛОВ (от място): Искам думата по процедурен въпрос.
ПРЕДСЕДАТЕЛ АЛЕКСАНДЪР ЙОРДАНОВ: Не, няма процедура. (Протести от Васил Михайлов) Заповядайте, спокойно, господин Михайлов!
ВАСИЛ МИХАЙЛОВ (независим): Благодаря Ви, господин председател! Господин Маринов е напълно прав в това, когато каза, че не става дума за обикновено гласуване. Но ако все пак това гласуване се подложи отново, в смисъл отново имаме гласуване за този текст, нека това стане - защото в противен случай ще стане с карти, господин Маринов, а не с хора - нека това да стане поименно, а не с карти. Защото наистина става дума за промяна на конституционен текст. Сега, разбира се, ще донесат отнякъде някоя и друга допълнителна карта.
И за да не се случи това, моето процедурно предложение е, ако се подложи на прегласуване, това да стане поименно с участието на хората тук, а не с карти.
Благодаря ви.
ПРЕДСЕДАТЕЛ АЛЕКСАНДЪР ЙОРДАНОВ: Направено е предложение... НЧ/КП 26/1.
ХРИСТО БИСЕРОВ (от място): Искам думата.
ПРЕДСЕДАТЕЛ АЛЕКСАНДЪР ЙОРДАНОВ: По кой въпрос? Добре, заповядайте.
ХРИСТО БИСЕРОВ (независим): Господин председател на Народното събрание, аз се обръщам към Вас! Всички в тази зала много добре разбират, че става въпрос за игра с карти. Просто картите не стигнаха и господата, които искат да променят Конституцията, ги докараха до 178. Тук не става въпрос за това кой депутат пиел кафе в кафенето и кой не го правел. Повече депутати в тази зала днес няма да има. За всички това е ясно.
Господин председател, важното е за Вас това ясно ли е! Вие съзнавате ли, че в момента се прави опит да се промени Конституцията с карти, а не с депутатски гласове!
Господин председател, тъй като процедурата предвижда, че само Вие сте този, който трябва да вземе решението в случая, залата в случая не може да Ви повлияе. Когато Вие вземате решение по този въпрос - дали да има прегласуване или не, помислете за това, помислете за играта с карти и помислете за Вашата отговорност в случая!
Благодаря Ви, господин председател. (Ръкопляскания от СДС)
ПРЕДСЕДАТЕЛ АЛЕКСАНДЪР ЙОРДАНОВ: За да няма противоречия: първо е направено искане за прегласуване. Естествено аргументите могат да се уважат. Факт беше, че гласуването е изключително важно, може би наистина не предупредихме, че става дума за важно гласуване и т.н.
Колкото и да е важно това гласуване, то предстои да се гласува още два пъти, като включително последния път саморъчно се подписва изменението.
Направено е обаче предложение от народни представители това да стане поименно. Аз обаче им обръщам внимание на чл. 52, който казва, че предложение за поименно гласуване, за гласуване чрез саморъчно подписване или за тайно гласуване може да бъде направено от една десета от всички народни представители или от една парламентарна група. Тоест то не може да бъде направено от отделен народен представител. Предложението - казва - се поставя на гласуване без разискване, но само ако е направено. Тъй като отделен народен представител не може да направи това 26/2. предложение за поименно гласуване, а трябва само група от една десета от народните представители да го направи или парламентарна група, аз не мога да поставя на гласуване предложението за поименно гласуване.
Ето защо, моля, режим на гласуване. Гласуваме на основание изложените аргументи от господин Маринов. Прегласуваме всъщност на първо четене законопроекта. Моля, гласувайте. И нека не драматизираме този въпрос. Драмата ще бъде малко покъсно, не точно днес. Така е.
Гласували общо 212 народни представители. От тях 180 за, 30 против, 2 въздържали се.
На първо четене се приема законопроектът за изменение на Конституцията по принцип.
Следващото приемане ще бъде според приетите процедурни правила. Резултатът е окончателен.
Господин Октай, заповядайте.
ОСМАН ОКТАЙ (ДПС): От името на парламентарната група искам половин час почивка.
ПРЕДСЕДАТЕЛ АЛЕКСАНДЪР ЙОРДАНОВ: Давам половин час почивка. (Звъни)
(17 ч.)
26/3.(След почивката)
18 ч. и 05 м.)
ПРЕДСЕДАТЕЛ АЛЕКСАНДЪР ЙОРДАНОВ (звъни): Моля народните представители да заповядат в пленарната зала, за да продължим заседанието!
Моля режим на регистрация за проверка на кворума, за да видим дали можем да продължим заседанието или не! (Реплика от залата: "Кой го иска?") Аз го искам, естествено. (Реплики от залата) Ами, да видим дали има хора, за да продължим заседанието.
Господин Мичковски, регистрирайте се!
Моля народните представители да се регистрират, за да продължим заседанието!
Моля прекратете режима на регистрация. В парламента, за съжаление, няма необходимия брой народни представители, за да продължим заседанието, ето защо го прекратявам за днес.
Утре от 9,00 часа започваме с изслушване на представителите на правителството във връзка с готовността на Министерския съвет и държавната администрация за провеждане на предсрочни парламентарни избори. (Звъни)
(18 ч. и 10 м.)
ПРЕДСЕДАТЕЛ:
Александър Йорданов
СЕКРЕТАРИ:
Руслан Семерджиев
Ведат Сакаллъ