ТРИСТА ПЕТДЕСЕТ И ШЕСТО ЗАСЕДАНИЕ
София, четвъртък, 7 април 1994 г.
(Открито в 15 ч. и 15 м.)
07/04/1994
Председателствали: председателят Александър Йорданов и
Секретари: Трифон Митев и Илхан Мустафа.
ПРЕДСЕДАТЕЛ АЛЕКСАНДЪР ЙОРДАНОВ (звъни): Уважаеми дами и господа народни представители, откривам днешното заседание на Народното събрание.
Най-напред ще ви запозная с актуалните въпроси и питания на които утре трябва да се даде отговор в деня за парламентарен контрол.
Първо, заместник-министър председателят и министър на труда и социалните грижи, Евгений Матинчев, следва да отговори на актуални въпроси от народните представители Елена Поптодорова, Румяна Куртева и Донка Дончева и на питания от народните представители Стефан Савов, Златка Русева, Иван Костов, Екатерина Михайлова, Николай Христов и Гинчо Павлов.
Второ, заместник-министър председателят и министър на търговията Валентин Карабашев, следва да отговори на актуални въпроси от народните представители Гинчо Павлов и Тошо Пейков и на питане от народния представител Руслан Сербезов.
Трето, министърът на външните работи Станислаав Даскалов следва да отговори на питане от народния представител Стоян Райчевски.
Четвърто, министърът на отбраната Валентин Александров следва да отговори на питане от народния представител Георги Карев. СМ/НП 13.1
Пето, министърът на транспорта Кирил Ерменков следва да отговори на актуални въпроси от народните представители Тошо Пейков и Христо Марков и на питания от Васил Златаров.
Шесто, министърът на териториалното развитие и строителството Христо Тотев следва да отговори на актуални въпроси от народните представители Емил Капудалиев и Христо Марков и на питане от народния представител Васил Златаров.
Седмо, министърът на земеделието Георги Танев следва да отговори на актуални въпроси от народните представители Милко Енчев, Христо Марков и на питане от народния представител Тошо Пейков и народния представител Васил Златаров.
Народният представител Стойчо Шапатов ще зададе допълнителни въпроси по отговор на питане от 25 март.
Народният представител Йордан Куцаров ще изрази отношение по писмен отговор на питане.
Осмо, министърът на здравеопазването Танчо Гугалов следва да отговори на актуални въпроси от народните представители Христо Марков и Петя Шопова.
Девето, министърът на финансите Стоян Александров следва да отговори на актуален въпрос от народния представител Захари Захариев.
Десето, министърът на промишлеността Румен Биков следва да отговори на актуални въпроси от народните представители Маньо Манев и Петър Балабанов.
Единадесето, министърът на науката и образованието Марко Тодоров следва да отговори на актуален въпрос от народните представители Нина Михайлова, Станка Величкова и Костя Караиванов.
На заседанието утре няма да участват министър Петър Корнажев поради заболяване, министър Виктор Михайлов, поради служебна командировка и министър Ивайло Знеполски поради годишен отпуск. (Шум от блока на СДС)
Има предложение за промени в дневния ред.
На основание чл. 37 народният представител Невен Пенев предлага точка първа от дневния ред да стане Законопроекта за изменение и допълнение на Закона за движение по пътищата. По този законопроект няма становища от Законодателната комисия. Не мога да го подложа на гласуване. 13.2
Направено е предложение от народните представители Атанас Папаризов и Златимир Орсов на основание чл. 37, ал. 3 от правилника, точка първа да бъде второ четене на проекта за закон за изменение и допълнение на Закона за преобразуване и приватизация на държавни и общински предприятия.
ВЕНЦЕСЛАВ ДИМИТРОВ (от място): Целият закон да се гледа.
ПРЕДСЕДАТЕЛ АЛЕКСАНДЪР ЙОРДАНОВ: От приложената стенограма е видно, че в пленарна зала председателят на Законодателната комисия е предложил създаване на сборна работна група, която да изготви проект за окончателно второ четене. Тоест този проект замества доклада на Законодателната комисия, съгласно чл. 67, ал. 2 от правилника.
В момента целият закон го няма. Има част от закона. Вчера този въпрос бе обсъден на председателския съвет и се стигна до разбирането, че е желателно при този законопроект да влезне целия законопроект, защото се рискува, ако се приемат на части да се допуснат сериозни грешки. И затова молбата на Председателския съвет беше, в този смисъл, специализираната комисия и Законодателната комисия и тази работна група така да си свършат работата, че да представят цялостно идеята, принципите на законопроекта, след което той да започне да се приема.
Практиката, която понякога се налага да се приемат законопроекти на второ четене на отделни части не е най-добррата практика и не трябва, ако веднъж е започнало така да се работи, това да се превръща в абсолютно правило. Не подлагам на гласуване този въпрос. (Шум от блока на СДС) Групата да си свърши цялостно работата.
Преминаваме по-нататък.
Народният представител Асен Мичковски е предложил в днешното заседание точка първа да бъде обсъждане на програмата за приватизация на държавни предприятия за 1994 г. и приемане на решения на Народното събрание за одобряване на програмата.
Както вчера казах, тук има становища от Икономическата комисия. Няма становища от Бюджетната комисия и Законодателната комисия. Тъй като става дума за проект за решение, срокът за произнасяне на тези комисии е изтекъл и няма пречка още повече, че тази програма е свързана със Закона за бюджета, който вече е приет да бъде поставена на гласуване в пленарната зала. От 13.3 процедурна гледна точка няма пречки.
Заповядайте, господин Димитров, по процедурен въпрос.
ВЕНЦЕСЛАВ ДИМИТРОВ (СДС): Уважаеми господин председател, колеги, мисля че е много важно, днес ние да започнем с това, с което завършихме вчера. Да си свършим започнатата работа по Закона за данъка върху общия доход, защото се предвижда той да влезне от 1 април за доходите, реализирани след 1 април. Вижте коя дата е днес. Сигурно ще изтече и днешния ден. Не зная дали ще се приеме или не. След това трябва да се публикува в "Държавен вестник". След това трябва още три дни законовият срок да изтече и оттогава трябва главните счетоводители на всички предприятия, фирми и така нататък да започнат да си правят сметките и да изчисляват този общ доход. Моля ви се, аз не зная какво е това неразбиране от цялата пленарна зала, която настоява разни други законопроекти да влезнат в сила. Този закон трябваше да бъде гласуван преди Закона за държавния бюджет и това го знаят всички. Такава е практиката в последните три години. Само тази година се отклонихме. Бюджетът го приехме преди колко време, а този закон изостава.
Между другото, понеже на господин Мичковски предложението искате да го поставите на гласуване, аз смятам, че след като има предложен закон за поправка допълнение в Закона за приватизацията, хубаво е да прогласуваме този закон, да видим какво ще стане и тогава да гласуваме програмата. Защо? Защото ние ще гласуваме програмата и после ще направим една поправка и може би тази програма ще бъде може би неадекватна в съответствие с новия закон. Защо да го правим това нещо? Най-напред законът и после програмата. Нормално е това.
ПРЕДСЕДАТЕЛ АЛЕКСАНДЪР ЙОРДАНОВ: Господин Димитров, разбирам Ви.
Господин Мичковски, Вашето становище. Аз гледам да спазвам процедурата. 13.4 АСЕН МИЧКОВСКИ (НСД): Уважаеми господин председател, уважаеми колеги! Вече съм имал възможност неколкократно да обосновавам потребността от приемането на програмата за приватизация както за 1993 г., така и за 1994 г. Аргументите на господин Димитров са правилни, но те с още по-голяма сила важат за програмата за приватизация за 1994 г. и 1993 г., защото Народното събрание продължава вече близо 10 месеца да нарушава закона. А законът повелява програмата за приватизация да се приема заедно с държавния бюджет на страната за всяка календарна година. Това е законът, който задължава Народното събрание да приеме тази програма.
На всичкото отгоре една специализирана комисия на Народното събрание има утвърдително становище и за двете програми. На няколко заседания на Икономическата комисия, в присъствието на всички заинтересовани страни, беше прието обосновано становище, което аз бих могъл да ви предложа по всяко време.
Когато говорим за това, че процесът на приватизация в страната се забавял, аз не желая да се счита, че Народното събрание е една от основните пречки за това. Има получени приходи от приватизацията, които надхвърлят вече 600 млн.лв. Тези приходи не могат да бъдат разпределени без приемането на тази програма.
Ние не можем на всичкото отгоре да поставяме под съмнение всички сключени приватизационни сделки, защото когато се изповядват нотариално сделките, винаги аргументът на противната страна е, че не е приета програмата, в смисъл, че в тази програма се съдържа едно ограничително условие и това е забранителният списък, който не позволява на определени предприятия и отрасли да бъдат приватизирани. Всеки един нормален съд, всеки един нотариат е в правото си да оспори всяка приватизационна сделка, тъй като след като няма приета програма за приватизация, не се знае кои са предприятията и отраслите, които са под забрана за приватизация.
С това Народното събрание реално спъва процеса на приватизация и пречи на този процес. И аз ви умолявам, уважаеми колеги, и Вас, господин председателю, да придвижите този въпрос, тъй като не може висшият законодателен орган на страната да нарушава СД/КТ 14.1 закона, който самият този орган е приел.
ПРЕДСЕДАТЕЛ АЛЕКСАНДЪР ЙОРДАНОВ: Благодаря на господин Мичковски. Въпросът е само от процедурен характер.
Ако точката се приеме да стане точка, то тогава ще се изложат вече становища по същество и няма никаква пречка парламентът дори да гласува да отложи гледането на тази точка.
НОРА АНАНИЕВА (от място): От името на парламентарната група господин Папаризов да изложи нашето становище.
ПРЕДСЕДАТЕЛ АЛЕКСАНДЪР ЙОРДАНОВ: От името на парламентарна група господин Атанас Папаризов.
АТАНАС ПАПАРИЗОВ (ПС на БСП, БЛП, ОПТ, ПХЖД, ХРП, СМС, ФБСМ, НЛП "Стефан Стамболов" и СДПД "Ера-3"): Благодаря Ви, господин председател. Нашата парламентарна група, разбира се, е съгласна с аргументите, изложени от господин Венцеслав Димитров, че Законът за общия доход е изключително важен. Но ние считаме, че не по-малко важни са и програмата за приватизация, за която говори господин Мичковски и която предлага да бъде разгледана. Но бихме искали да подчертаем, че започването с тези текстове, които вече са съгласувани в Законодателната комисия на разглеждането на Закона за приватизация на второ четене, за което няма процедурни пречки, е изключително важен сигнал за нашата политическа воля да работим по този закон и да ускорим приватизацията. И това има особено значение преди някои международни ангажименти на нашата страна на 11 и 13 т.м.
Затова ние не виждаме никакви пречки да подложите на гласуване вече съгласувания в Законодателната комисия текст. А, разбира се, по следващите текстове, които са от други области, ще продължи да работи групата.
Бих помолил от името на нашата група тази политическа воля, която съществува по един важен закон на реформата, да може да бъде изразена чрез започване на работата по закона на второ четене също.
Благодаря, господин председател.
ВЕНЦЕСЛАВ ДИМИТРОВ (от място): А общият доход кога да го гледаме?
АТАНАС ПАПАРИЗОВ: Може това да стане след общия доход. Предлагаме в тази връзка второто четене на Закона за приватизацията в тези текстове, които са от общ характер и не са свързани 14.2 със следващите, да стане втора точка от дневния ред, като уважаваме съображенията на господин Венцеслав Димитров по първа точка.
Благодаря Ви, господин председател.
ПРЕДСЕДАТЕЛ АЛЕКСАНДЪР ЙОРДАНОВ: Благодаря на господин Папаризов. Този въпрос Председателският съвет ще го обсъди следващата седмица. (Шумна реакция в залата) Точно така, защото една работна група не може да бъде над Председателския съвет и над комисията. Комисията е помощен орган на Народното събрание, моля ви се! (Шум и реплики)
АТАНАС ПАПАРИЗОВ (встрани от микрофоните): Господин председател, става дума за готовия текст на самата Законодателна комисия.
ПРЕДСЕДАТЕЛ АЛЕКСАНДЪР ЙОРДАНОВ: Разбирам. Ще го обсъдим, защото вчера имаше едни мнения, сега други.
Въпросът обаче на господин Мичковски е правилен от процедурен характер. Поставям го на гласуване. Моля, режим на гласуване точка първа да бъде "Обсъждане на програмата за приватизация и приемане на решение на Народното събрание за одобряване на програмата". Моля, гласувайте това да бъде точка първа.
Гласували 203 народни представители, за 58, против 74, въздържали се 71 народни представители.
Предложението на господин Мичковски не се приема.
Точка първа от дневния ред е:
СЪДЕБНАТА ВЛАСТ.
Има готов материал по нея. Започваме. Моля господин Джеров като председател на Законодателната комисия да докладва по т.1 от програмата.
ПРЕДСЕДАТЕЛ КАДИР КАДИР: Моля, кой ще докладва от Законодателната комисия? Господин Мулетаров, имате думата, докладвайте.
ДОКЛАДЧИК СПАС МУЛЕТАРОВ: Уважаеми господин председател, уважаеми госпожи и господа народни представители! Ние продължаваме глава петнадесета, озаглавена "Дисциплинарна отговорност". Вчера беше приет чл.171. Днес продължаваме със следващите текстове.
Първият от текстовете е чл.172 - "Решението на дисциплинарния състав може да се обжалва в 7-дневен срок от произнасянето от дисциплинарноотговорния и вносителя". 14.3
ПРЕДСЕДАТЕЛ КАДИР КАДИР: В залата е направено предложение да участвува заместник-министърът на правосъдието Павлин Неделчев. Моля, режим на гласуване да допуснем в залата Павлин Неделчев.
От общо гласували 138, за допускането на Павлин Неделчев в залата - 100, против 23, 15 се въздържат.
Моля, поканете заместник-министърът на правосъдието да влезе в залата.
Господин Савов, имате думата от името на парламентарна група. 14.4 СТЕФАН САВОВ (СДС): Уважаеми господин председател, уважаеми колеги! Почва да се толерира една абсолютно неправилна практика. Аз запитах господин Спас Мулетаров, който днес председателства Законодателната комисия, имало ли е кворум.
Господин Мулетаров, имало ли е кворум на Законодателната комисия?
СПАС МУЛЕТАРОВ (извън микрофоните): Има стенографски протокол.
СТЕФАН САВОВ: Господин Спас Мулетаров отговаря за публиката в цяла България, че не знаел дали има кворум или няма кворум. Как може това нещо! И такъв човек председателства Законодателната комисия!
Кажете, кажете, как да не знаете. Имате протокол. Вижте го протокола.
СПАС МУЛЕТАРОВ (извън микрофоните): Вие го вижте.
ДРАГИЯ ДРАГИЕВ (от място): Нямаше кворум!
СТЕФАН САВОВ: Явно, Вашето държание показва, че не е имало кворум. Щом няма кворум, значи не можете да докладвате. Вие може да се съберете двама души и ...
Искаме половин час почивка. И моля председателството да установи имало ли е кворум или не е имало кворум.
ПРЕДСЕДАТЕЛ КАДИР КАДИР: Председателстващият събранието има пред себе си писмено становище на Законодателната комисия, подписано от заместник-председателя. Има готови текстове.
Давам половин час почивка.
СТЕФАН САВОВ (СДС): Ако председателят на Законодателната комисия лъже, тогава Вие към какво, към този лъжедокумент ли се придържате.
ПРЕДСЕДАТЕЛ КАДИР КАДИР: Давам половин час почивка (звъни).
(15 ч. и 42 м.)
(След почивката)
16 ч. и 25 м.
ПРЕДСЕДАТЕЛ КАДИР КАДИР (звъни): Кой ще докладва от Законодателната комисия?
Имате думата от името на парламентарна група, господин Христов. ББ/ЙА 15.1
НИКОЛАЙ ХРИСТОВ (СДС): Уважаеми господин председателю, уважаеми колеги! Непосредствено преди почивката председателят на Парламентарната група на СДС господин Стефан Савов постави един въпрос, на който ние смятаме, че преди да се даде отговор, не може да бъде подновено заседанието. Става дума за нещо много съществено, а именно представеният документ - становище на Законодателната комисия по законопроекта за съдебната власт законно ли е приет. Тоест, имало ли е кворум в самата комисия? Пред мен е извлечение от протокола на днешното заседание, в което буквално се казва: "Председателства Спас Мулетаров. Колеги, ние просто не можем да гласуваме и аз заради това не поставям въпроса на гласуване. Не можем, защото сме дванадесет души в залата. Заради това аз моля при отбелязването в протокола, че в залата се намират дванадесет души, след като представителите на СДС с изключение на господин Ескенази напуснаха, а от останалите парламентарни групи присъства само господин Атанасов. Тринадесет души са в момента. Считам, че перфектно гласуване на можем да проведем".
Този текст е достатъчно безапелационен, за да спорим по него. Но в интерес на правилника, в интерес на редовното провеждане на заседанието от името на Парламентарната група на СДС аз ви призовавам да свикате Председателски съвет с присъствието на председателя на Законодателната комисия и нейния заместник-председател господин Спас Мулетаров, за да се изяснят тези въпроси преди да подновим заседанието.
Благодаря ви.
ПРЕДСЕДАТЕЛ КАДИР КАДИР: От името на председателя на Народното събрание, който е запознат със случая, свиквам Председателски съвет и давам половин час почивка. Председателският съвет е с участието на председателя на Законодателната комисия и заместник-председателя на комисията.
Той е запознат, помоли да свикаме Председателски съвет (звъни).
(16 ч. и 30 м.)
15.2
(След почивката)
17 ч. и 17 м.
(Депутатите, станали прави, с ръкопляскания посрещат председателя на Асамблеята на Западноевропейския съюз сър Дъдли Смит)
ПРЕДСЕДАТЕЛ АЛЕКСАНДЪР ЙОРДАНОВ (звъни): Уважаеми госпожи и господа народни представители, продължаваме заседанието.
Уважаеми господин председател, уважаеми госпожи и господа народни представители, уважаеми дами и господа! Приоритетният външнополитически курс на Република България към интегриране в европейските и евроатлантическите структури се изявява активно и на полето на междупарламентарното сътрудничество. За това свидетелстват разширяващите се връзки на Народното събрание с парламентарните инстицуии на Съвета на Европа, Европейския съюз, Западноевропейския съюз, Североатлантическия съюз и Съвещанието за сигурност и сътрудничество в Европа.
През изминалата година от трибуната на Народното събрание ни приветстваха председателят на Парламентарната асмблея на Съвета на Европа господин Мигел Мартинес, председателят на Североатлантическата асамблея господин Лоик Бувар и председателят на Европейския парламент доктор Егон Клепш.
Днес, дами и господа, за нас е висока чест и голямо удоволствие да се запознаем и да ви представя сър Дъдли Смит, председател на Асамблеята на Западноевропейския съюз (ЗЕС). (Ръкопляскания)
Нашият именит гост се ползва с широка известност в европейските парламентарни среди. Започнал обществената си дейност като журналист и специалист по въпросите на промишлеността и управлението, през 1959 г. той влиза като консерватор в английския парламент и от 1968 г. насам неизменно се избира в графство Уоруик и Лемингтън, чийто депутат е и днес.
Сър Дъдли е заемал високи държавни постове. Бил е помощник-държавен секретар по проблемите на заетостта и военен министър в правителството на консерваторите от 1970 до 1974 г. За заслуги в политическата област е отличен с почетното звание "Рицар". РД/КП 16/1.
Сър Дъдли е дългогодишен член на Парламентарната асамблея на Съвета на Европа - от 1979 г. От 1983 г. е генерален секретар на Европейската демократична група. Той е бил докладчик за България на Парламентарната асамблея на Съвета на Европа при изборите за Велико Народно събрание през 1990 г. През 1993 г. сър Дъдли Смит е избран за председател на Асамблеята на Западноевропейския съюз.
Асамблеята, която нашият гост възглавява, е парламентарен орган на Западноевропейския съюз, международна организация, създадена в първите години след войната, за развитие на западноевропейското междуправителствено сътрудничество в областта на сигурността. След влизането в сила на договора от Маастрихт и след решенията на Североатлантическия съюз от месец януари т.г. Западноевропейският съюз се изявява в двойното си качество на отбранителен компонент на Европейския съюз и на европейска опора на НАТО.
Западноевропейският съюз е един от централните приоритети в стратегическия избор на България за интегриране в европейските и евроатлантическите структури. Приобщаването и пълното членство на България в Европейския съюз, Западноевропейския съюз и НАТО са първостепенни цели на външната политика на България. Това са цели, по които сред българската общественост и междупарламентарните политически сили има широк консенсус, намерил израз и в Декларацията на Народното събрание от 21 декември 1993 г.
Тази ориентация произтича от ясното съзнание, че няма друга разумна алтернатива за сигурността и мястото на България в нова Европа. Пълноценната ни интеграция в Европа ще отговори по най-добър начин на споделяните общи ценности и на нашите национални интереси. Това ще бъде израз и на готовността ни да споделим отговорността за укрепване на стабилността и сигурността в Европа.
Към тези цели е насочено сътрудничеството ни със Западноевропейския съюз, което се развива активно на различни равнища, включително и във форума за консултации на ЗЕС. Това се отнася и до връзките на Народното събрание с Асамблеята на Западноевропейския съюз. 16/2.
Народното събрание вече отговори положително на поканата да изпрати двама постоянни наблюдатели в Асамблеята на Западноевропейския съюз. Участието ни в такива инициативи като Партньорство за мир на НАТО и проектирания от Европейския съюз План за стабилност в Европа откриват нови възможности за сътрудничество и със Западноевропейския съюз.
Високото отличие орден "Мадарски конник" - I степен, с което президентът на републиката доктор Желев награди днес сър Дъдли Смит, е признание и за неговия принос за успешното развитие на нашите отношения с Асамблеята на Западноевропейския съюз.
Уважаеми дами и господа, заплахите, които кризата в бивша Югославия създава за нашата сигурност, придават още поголямо значение на отношенията ни със Западноевропейския съюз. Той дава своя принос в усилията за мирно уреждане на югоконфликта и ние си сътрудничим за спазването на санкциите на Организацията на обединените нации срещу Сърбия и Черна гора по река Дунав.
Ние ценим обстоятелството, че наскоро сър Дъдли и парламентаристи от Асамблеята споделиха нашето разбиране за ненамеса на балканските и другите съседни страни в конфликта в бивша Югославия.
Ние придаваме голямо значение на перспективите за разширяване на Западноевропейския съюз и по-специално на този етап на решението за предоставяне на така наречения "засилен статут" на страните от Централна и Източна Европа, които като България имат споразумение за асоцииране с Европейския съюз.
Искаме да вярваме, че предстоящата среща на министрите на ЗЕС на 9-10 май т.г. ще предостави новия статут в максимално възможен обем и без каквато и да е дискриминация между асоциираните страни от Централна и Източна Европа. Дълбоко сме убедени, че нашето интегриране в Западноевропейския съюз ще бъде от полза не само за нашата сигурност, но и за сигурността на Балканите и в Европа.
Вие можете да бъдете уверен, уважаеми господин председател, в решимостта на българските парламентаристи да влагат и занапред своите усилия за заздравяване на връзките и сътрудничеството със Западноевропейския съюз и за реализиране на об16/3. щите идеали, към които се стремим.
А сега позволете ми да предоставя думата на председателя на Западноевропейския съюз сър Дъдли Смит. (Ръкопляскания)
ПРЕДСЕДАТЕЛ НА ЗЕС СЪР ДЪДЛИ СМИТ: Уважаеми господин председател, уважаеми госпожи и господа! Преди всичко бих искал да споделя и то съвсем искрено с вас дълбокото си удовлетворение, че днес съм тук, в София, на първото си посещение като председател на Асамблеята на Западноевропейския съюз. Идвал съм във вашата страна и преди, но тогава посещението беше по линия на Съвета на Европа, както споменахте, господин председател, а с него България вече, разбира се, има добре развити отношения.
Позволете ми да добавя и още нещо. За мен е голяма чест, че бях награден от президента на републиката с отличието "Мадарски конник", което високо ценя. 16/4.
В Асамблеята на ЗЕС имаме двама представители на вашия парламент като постоянни наблюдатели - господин Николай Слатински и господин Емил Филипов и аз бих искал да отдам дължимото и на двамата за приноса им към нашите дебати. Те помогнаха да се повлияе за вземането на решение на нашите страни да се създаде така нареченият засилен статут, който ще бъде предоставен на предстоящата среща на министрите на ЗЕС на 9 май в Люксембург, на страните - членки на Форума за консултации на ЗЕС, подписали споразумение за асоцииране с Европейския съюз. И аз наистина подчертавам, че техните усилия представляваха голям принос към работата ни.
Имах удоволствието да приветствам на последното пленарно заседание на Асамблеята на ЗЕС в Париж министъра на отбраната на България господин Александров. От него и от останалите министри, с които имах удоволствието да се срещна през последните няколко дни в София, разбрах колко голямо значение отдава вашето правителство на тези събития, на по-нататъшното развитие на отношенията между нас, на бъдещето на един разширен Западноевропейски съюз, на бъдещето на България.
В Асамблеята на ЗЕС работим за постигането на тази цел, още откакто бе сложен край на злощастното разделение на Европа. Но с края на студената война възникна една нова опасност, която всички ние признаваме, или по-скоро надвисна отново може би една стара заплаха - отприщиха се някои демони, които до голяма степен носеха отговорност за нестабилността и конфликтите в далечното минало, а и особено в началото на века. Главната опасност сред тях е възраждането на национализма. За съжаление не бяхме достатъчно бдителни, за да предвидим конфликта, породен от крайностите на национализма в Югославия, конфликт, който само за две години отне живота на около 200 хил. души, а още хиляди рани и осакати. Жертвите са повече, отколкото в цяла Европа за целия период от края на Втората световна война.
Господин председател, всички ние сме донякъде отговорни, че допуснахме това да се случи, въпреки че мнозина от нас, включително и вашата страна, положиха всички усилия, за да поправят стореното чрез хуманитарни акции или чрез изпращане на наши войници в омиротворителните сили на ООН. Опитвахме се да сложим край на конфликта чрез дипломатически средства и съгласувани БП/ЛТ 17.1. действия, като например между властите на вашата страна и страните - членки на ЗЕС по река Дунав, операция, с която се запознах на място вчера. За нея вие трябва да бъдете поздравени найсърдечно, защото прилагате наложеното от ООН ембарго на значителна за вас цена, както от икономическа, така и от човешка гледна точка. Трябва да призная, че бях впечатлен от проявената решителност и ефективност на действията, както и от разбирането и надеждата на всички хора, с които се видях там.
Ако искаме да предотвратим по-нататъшни трагедии на нашия континент, трябва да разработим система за съдържателна колективна сигурност, която да гарантира запазването на нашите общи ценности и жизнени интереси. За целта в момента приспособяваме различните европейски институции и им вдъхваме нов живот. Първо, с оглед на перспективите за развитие на трансатлантическите връзки променяме ориентацията на НАТО, като откриваме организацията не само за страни - бивши участнички във Варшавския договор чрез Североатлантическия съвет за сътрудничество, но и за страни, които досега бяха неутрални или необвързани, но участват в Съвещанието за сигурност и сътрудничество в Европа и затова могат да се включат в инициативата на НАТО "Партньорство за мир". Макар и тази инициатива да не оправдава редица очаквания, твърдя, че тя въпреки всичко е стъпка в правилната посока. С удовлетворение научих за напредъка на България в тези нови отношения. Между другото трябва да добавя, че особено приветствам неотдавнашната вест за намерението на Русия да се включи в "Партньорство за мир".
Господин председател, Европейската общност, която сега наричаме Европейски съюз, също се разширява, отваря се към централната и северната част на континента. Според мене именно тази инициатива трябва да предложи много повече за стабилността на Европа, отколкото всякакви други така наречени гаранции за сигурността, особено в тази част на света. Западноевропейският съюз се развива като мост между НАТО и Европейския съюз. Януарската среща на високо равнище на НАТО утвърди ЗЕС като европейския стълб на организацията, който не конкурира, а допълва НАТО. Развиваме значителна прозрачност и реципрочност между нас и разработваме средствата, чрез които например инфраструктурата на НАТО ще бъде предоставена на разположение на ЗЕС и ще се реализира концепцията за съвместни сили под общо командване. 17.2. Според мен е много важно, че за пръв път НАТО и особено САЩ, признаха подобаващо законната европейската отбранителна идентичност - роля, отредена на ЗЕС, не само в изменения и допълнен Брюкселски договор, който е правната основа на нашето съществуване, но и в Договора от Маастрихт, довел до създаването на Европейския съюз със ЗЕС-ката оперативна формация.
Европейският съюз е едва на няколко месеца и ни предстои да развием с него същите отношения, каквито имаме с НАТО. Това е главният ни вътрешен приоритет.
Главният външен приоритет в момента, приоритет, който и аз си поставих, когато бях избран за председател на Асамблеята през юни миналата година, е да развием и разширим връзките си с Централна Европа, така че да се обединим в партньорство за една по-голяма Европа, да се справим с заобикалящите ни неясноти, които трудно бихме преодоляли самостоятелно.
Отколешният девиз "Съединението прави силата" никога не е звучал по-актуално.
Господин председателю, това е една от главните причини, поради която съм дошъл тук. През последната година и половина развиваме форма за консултации на ЗЕС, създадена от Съвета на министрите на ЗЕС и колегите от Централна Европа през юни 1992 година. В декларацията по този повод се подчертаваха конкретните отношения, които съществуват и се развиват между съответните страни и Европейския съюз и неговите страни-членки.
Вниманието бе насочено към структурите на сигурността и стабилността в Европа, по-нататъшното развитие на Съвещанието за сигурност и сътрудничество в Европа, контролът върху въоръженията и разоръжаването, особено изпълнението на договорите за обикновените въоръжени сили и въоръжения в Европа и за открито небе, както и Виенския документ от 1992 година.
Декларацията от 1992 г. добави пророчески, цитирам: "Развоят на събитията в Европа и съседните райони ще представлява особен интерес на участниците", край на цитата.
Всъщност, както всички добре знаем, тази тема зае преобладаващо място в редица наши дискусии. Не бива обаче да губим от поглед многобройните специфични особености във връзка със ЗЕС, които допълват отбелязания от нас политически напредък. ВТ/ЙА 18.1
Така например в момента работим по създаването на Европейска агенция по въоръженията, за която имах възможност да разговарям вчера с вашия министър на отбраната и проучваме възможностите за използване на европейски спътници за наблюдение при предаването на изображения за Спътниковия център на ЗЕС в Испания - част от процеса за осигуряване на собствена информационна система в Европа като помощно средство за управление на кризисни ситуации в бъдеще.
Силно се надявам, че България ще вземе участие и в двете инициативи, както и в други, нееднократно препоръчвани от Асамблеята на ЗЕС по различни поводи.
Господин председателю, госпожи и господа, надявам се, че чрез днешното си присъствие тук, в резултат на изключително любезната ви покана да посетя България и чрез краткото си слово съм успял да изразя пред вас поне част от оптимизма, с който гледам на бъдещото сътрудничество между България и Западноевропейския съюз. Надявам се, че и Вие лично споделяте този оптимизъм и ще можем занапред заедно да организираме нашата сигурност, за да гарантираме траен мир и стабилност из цяла Европа. Това е, което всички искаме. И нещо още по-важно - точно това е, което искат всички хора, които ние представляваме в парламентите на нашите страни. Ако се вгледаме добре, ще видим, че възможности съществуват. Нека заедно се възползваме от тях. Благодаря ви много. (Бурни ръкопляскания в залата)
ПРЕДСЕДАТЕЛ АЛЕКСАНДЪР ЙОРДАНОВ: Уважаеми госпожи и господа народни представители, сега е време за оптимизъм, защото наистина Европа върви към своето обединение. Ние сме част от Европа и на сградата на българския парламент историята, народът е оставил своето послание: "Съединението прави силата".
Благодарим на сър Дъдли за неговото проникновено и богато на идеи и предложения слово и искаме да го уверим като председател на тази изключително авторитетна европейска организация Парламентарната асамблея на Западноевропейския съюз, че България и занапред ще продължи да играе важна конструктивна роля за запазването на сигурността и стабилността на Балканите и за реализиране на идеите за европейска интеграция. Благодаря. (Ръкопляскания в залата)
Давам пет минути почивка. (Звъни)
(17 ч. и 50 м.)
18.2(След почивката)
18 ч. и 5 м.
ПРЕДСЕДАТЕЛ АЛЕКСАНДЪР ЙОРДАНОВ (Звъни): Продължаваме заседанието.
Господин Аджаров, имате думата.
КОНСТАНТИН АДЖАРОВ (ПСН): Господин председател, така и така се вижда, че нямаме кворум, а от друга страна имаме посещение на сър Дъдли.
Искам половин час почивка от името на Парламентарния съюз "Независимост".
ПРЕДСЕДАТЕЛ АЛЕКСАНДЪР ЙОРДАНОВ: Давам половин час почивка. (Звъни)
(18 ч. и 7 м.)
МС/КТ 19.1(След почивката)
18 ч. и 51 м.
ПРЕДСЕДАТЕЛ АЛЕКСАНДЪР ЙОРДАНОВ (Звъни): Уважаеми госпожи и господа народни представители, продължаваме заседанието.
Моля да бъда извинен за това закъснение, но като домакин бях задължен да бъда заедно с председателя на Асамблеята на Западноевропейския съюз. (Шум и реплики)
Имах...
НИКОЛАЙ ХРИСТОВ (от място): Процедурен въпрос.
ПРЕДСЕДАТЕЛ АЛЕКСАНДЪР ЙОРДАНОВ: Да, господин Христов, заповядайте.
НИКОЛАЙ ХРИСТОВ (СДС): Уважаеми господин председателю, по реакцията на малкото останали хора в залата разбирам, че става ясно за какво се отнася тази процедура. (Шум и реплики от блока на БСП)
Ясно е, че за да се проведе едно заседание просто трябва да има кворум.
Моето искане се отнася до кворума на основание чл.36, ал.2 и за да бъде процедурното ми искане перфектно, преди това правя процедурно предложение на основание чл.39, ал.2, т.1 за прекратяване на заседанието, което следва да бъде подложено на гласуване и преди гласуването искам проверка на кворума. (Шум и реплики, възгласи на неодобрение от блока на БСП)
Благодаря ви.
ПРЕДСЕДАТЕЛ АЛЕКСАНДЪР ЙОРДАНОВ: Благодаря на господин Христов.
Госпожа Митева, заповядайте също по процедурен въпрос.
МАРИЕЛА МИТЕВА (ПС на БСП, БЛП, ОПТ, ПХЖД, ХРП, СМС, ФБСМ, НЛП "Стефан Стамболов" и СДПД "Ера-3"): Благодаря Ви, господин председателю!
Аз бих искала да не се съглася с предложението на господин Христов за прекратяване на заседанието, тъй като според мен то може да бъде израз само на безотговорно поведение. Съжалявам, че го казвам. МС/КТ 20.1
ВЕЛКО ВЪЛКАНОВ (от място): Начело с председателя.
МАРИЕЛА МИТЕВА: На второ място, бих искала да кажа, че Народното събрание в момента се намира в разглеждане на т.1 от дневния ред - второ четене на Законопроекта за устройството на съдебната власт.
Разбира се, че станаха несъвсем приятни скандали, но аз бих искала да кажа, тъй като днес присъствувах на заседанието на Законодателната комисия, че Законодателната комисия тогава, когато се постави на разглеждане ратифицирането на един международен договор, на Закона за изменение и допълнение на Закона за приватизацията започна работа с 18 човека.
ВЕНЦЕСЛАВ ДИМИТРОВ (от място): А с колко завърши?
МАРИЕЛА МИТЕВА: Ако бяхте дошли, господин Димитров, можехте да ги преброите. Но, понеже Вие не дойдохте, не може сега да твърдите с колко сме завършили.
ВЕНЦЕСЛАВ ДИМИТРОВ (от място): О, о, значи лъжете!
МАРИЕЛА МИТЕВА: Не, аз не лъжа, аз твърдя, че Вие не сте били днес на заседанието на Законодателната комисия и всякакви Ваши твърдения са неверни.
На второ място, бих искала да отхвърля обвиненията към господин Мулетаров относно това дали той...
ВЕНЦЕСЛАВ ДИМИТРОВ (от място): Това не е процедура!
МАРИЕЛА МИТЕВА: Не, аз не съм господин Мулетаров и не се обяснявам лично.
Дали той е казал, че няма кворум тогава, когато се разглежда Законът за устройство на съдебната власт?
Господин Мулетаров направи този коментар, когато ставаше въпрос за гласуване предложението на господин Илко Ескенази за отпадане от дневния ред на Законодателната комисия на Закона за изменение и допълнение на Закона за приватизацията.
Тогава, когато беше обсъждан Законът за устройство на съдебната власт никой не е искал кворум.
ВЕНЦЕСЛАВ ДИМИТРОВ (от място): Каква процедура е това?
МАРИЕЛА МИТЕВА: И вие, които сте отсъствували от заседанието на Законодателната комисия, не може да твърдите дали ние сме имали или не сме имали кворум. Вас просто ви нямаше там. 20.2
ВЕНЦЕСЛАВ ДИМИТРОВ (от място): Но това го кажете на Председателския съвет, а не тук на нас.
МАРИЕЛА МИТЕВА: Но, тъй като господин Димитров продължава да крещи и за да може днес парламентът да свърши работа, за да не позволим на хора, които, пак казвам, имат безотговорно поведение да пречат на парламента да работи, аз правя предложение да отложим дебатите по точка първа от дневния ред - второ четене на Законопроекта за устройство на съдебната власт за утре, а сега да продължим със Закона за данък върху общия доход.
Благодаря ви.
НИКОЛАЙ ХРИСТОВ (от място): От името на парламентарна група, господин председател.
ПРЕДСЕДАТЕЛ АЛЕКСАНДЪР ЙОРДАНОВ: Така. Сега моля ви, запазете спокойствие!
Да изчерпим първо процедурите.
НИКОЛАЙ ХРИСТОВ (от място): Тя не направи процедурно предложение.
ПРЕДСЕДАТЕЛ АЛЕКСАНДЪР ЙОРДАНОВ: Госпожа Митева направи процедурно предложение по силата на чл.39 - именно, за да се премине към отлагане на дебатите по тази точка и преминаване към следващата точка от дневния ред. А тя е именно - данък общ доход.
Вие предложихте проверка на кворума. Ако още държите на Вашето процедурно предложение, ще го поставя на гласуване.
НИКОЛАЙ ХРИСТОВ (от място): Да.
ПРЕДСЕДАТЕЛ АЛЕКСАНДЪР ЙОРДАНОВ: Държите. Това е!
Моля, режим на регистрация за проверка на кворума. (Шум и реплики в залата) Ще изчакаме 3 минути.
Моля, прекратете регистрацията.
В залата има 122 народни представители. Тъй като господин Георги Николов няма карта, но е тук, в залата, обади се, че гласува.
Има необходимият кворум.
Сега подлагам на гласуване...
НИКОЛАЙ ХРИСТОВ (от място): Не може да се предложи на гласуване предложението на госпожа Митева. (Шум и реплики) 20.3
ПРЕДСЕДАТЕЛ АЛЕКСАНДЪР ЙОРДАНОВ: Предлагам на гласуване направеното процедурно предложение по силата на чл.39, ал.2, т.1 за прекратяване на заседанието.
Моля, режим на гласуване. Гласувайте това предложение! (Весело оживление в блока на БСП, депутатите от блока на СДС влизат в залата. Реплики от блока на БСП: "О-о-о!")
Моля, прекратете гласуването и посочете резултата.
Гласували 132 народни представители, за 15, против 115, въздържали се 2.
Предложението за прекратяване не се приема. 20.4 ПРЕДСЕДАТЕЛ АЛЕКСАНДЪР ЙОРДАНОВ: Сега подлагам на гласуване и третото предложение. Направено бе предложение от госпожа Митева точка първа от дневния ред да се отложи. Моля режим на гласуване. Моля гласувайте това предложение. Да се отложи до следващото заседание.
Моля прекратете гласуването и посочете резултата.
Гласували 162 народни представители. За отлагане 44, против 100, въздържали се 18.
Първа точка не се отлага.
Давам думата на господин Венцеслав Димитров да докладва първа точка. Това е точката за Данък общ доход. Заповядайте господин Димитров.
Госпожа Митева Вашето предложение беше гласувано. Точката не се отлага. Това е точката, която трябва да докладва господин Димитров. Няма какво да спорим повече.
ДОКЛАДЧИК ВЕНЦЕСЛАВ ДИМИТРОВ: Уважаеми господин председател, колеги! Стигнали сме на – 7, точка първа приехме, точка втора приехме, точка трета приехме. Сега сме на точка четвърта.
Защо не си седнете на местото, ако искате Вие да докладвате закона заповядайте, но не виждам квалификация у Вас. С удоволствие ще Ви отстъпя. Ако искате да стенографирате? Аз Ви зная Вашите процедури.
ПРЕДСЕДАТЕЛ АЛЕКСАНДЪР ЙОРДАНОВ: Госпожа Митева, моля Ви седнете на мястото. Нека господин Димитров да продължи да докладва законопроекта.
ДОКЛАДЧИК ВЕНЦЕСЛАВ ДИМИТРОВ: Ако правите безредие, аз и без това имам работа.
ПРЕДСЕДАТЕЛ АЛЕКСАНДЪР ЙОРДАНОВ: Процедурен въпрос ще дам на госпожа Митева, когато приключи този на когото вече съм дал думата да докладва и той докладва. Не може да се сваля оратор от трибуната, за да се даде на друг за процедурен въпрос. Това е нарушаване на правото на народния представител.
ДОКЛАДЧИК ВЕНЦЕСЛАВ ДИМИТРОВ: Тук правят безредици пред мен. Виждам безредици около трибуната. И друг път е имало големи безредици от страна на БСП.
ГЕОРГИ ПИРИНСКИ (встрани от трибуната): Вие нарушавате правилника. Вие сте длъжен да дадете думата по процедурен въпрос.
ПРЕДСЕДАТЕЛ АЛЕКСАНДЪР ЙОРДАНОВ: Господин Димитров продълСМ/ЙА 21.1 жете да докладвате законопроекта.
ДОКЛАДЧИК ВЕНЦЕСЛАВ ДИМИТРОВ: Точка четвърта. Създават се нови алинеи. Няма ли квестори тук в тази зала господин председател.
ПРЕДСЕДАТЕЛ АЛЕКСАНДЪР ЙОРДАНОВ: Поради шум и безредици в залата прекратявам заседанието. (Звъни)
(Прекратено в 19 ч. и 10 м.)
(След прекратяване на заседанието)
(19 ч. и 15 м.)
ПРЕДСЕДАТЕЛ АЛЕКСАНДЪР ЙОРДАНОВ (звъни): Продължаваме заседанието. Определеното време за прекъсване според чл. 49 премина.
Моля господин Венцеслав Димитров да заповяда.
Искате сега процедура, заповядайте госпожа Митева.
МАРИЕЛА МИТЕВА (ПС на БСП, БЛП, ОПТ, ПХЖД, ХРП, СМС, ФБСМ, НЛП "Стефан Стамболов" и СДПД "Ера-3"): Господин председателю, взех думата, за да изразя процедурен протест във връзка с това, че Вие давате на господин Венцеслав Димитров да докладва точка първа от дневния ред. Така както стана ясно тя е Закона за устройството на съдебната власт. Той от съдебна власт мисля че не разбира. И заради това смятам, че думата следва да бъде дадена на ръководството на водещата комисия, каквато безспорно е Законодателната. Вие знаете, че аз направих предложение да се отложи гледането на точка първа, второ четене на Закона за устройство на съдебната власт и да преминем към Закона за данък върху общия доход.
Залата обаче не прие това предложение. Следователно ние се намираме в точка първа. Второто четене на законопроекта за устройство на съдебната власт. Имаме няколко текста. Дайте да ги изгласуваме и ще ги обсъдим. Ако има някакви възражения и да продължаваме нататък. Струва ми се, че не е особено почтено толкова време да спорим за неща, които са ясни. Така или иначе в края на краищата волята на мнозинството в Народното събрание е определяща и не може опозицията или дори председателя на Народното събрание да пречи на мнозинството да работи осъществявайки мек или твърд диктат върху него. Ето защо, аз пак казвам, протестирам срещу това, че Вие възлагате на господин Димитров, който дори не е член от Законодателната комисия да докладва точка първа от дневния ред, тъй като тя е Закон за устройство на съдеб21.2 ната власт. (Шум в залата)
ПРЕДСЕДАТЕЛ АЛЕКСАНДЪР ЙОРДАНОВ: Госпожа Русева заповядайте. 21.3 ЗЛАТКА РУСЕВА (СДС): Уважаеми господин председател, уважаеми народни представители! Днешният ден е израз на ината на една столетница партия, наложен върху парламентаризма в България. Това е цялата истина и нека всички, които се интересуват от работата на парламента, да знаят, че днешният ден беше провален заради това, че трябва да се гледат пет текста от Закона за съдебната власт. Така или иначе тези пет текста не бяха разгледани на редовно заседание на Законодателната комисия и този процедурен спор така или иначе струва на българските данъкоплатци, за които Българската социалистическа партия говори, един парламентарен ден.
Защо е така и защо не се интересуват от състоянието на страната и от състоянието на болното си правителство, а се интересуват от пет текста, а не от Закона за данък върху общия доход? И аз питам това.
Днешният пленарен ден беше провален затова, че мнозинството искаше на всяка цена да се гледа една точка, която тя желае, а не това, от което в момента се нуждае страната.
И така или иначе, с тези ваши опити да блокирате парламента, вие доказвате, че сте тези, които са против работата на този парламент. И е най-добре наистина да отидем на избори, за да няма повече тук на инат приказки и хора, които говорят, че мислят за българския народ, а цял ден мислят как да докажат, че са били прави в нещо, за което протоколите говорят, че не са били прави.
Вие днес провалихте един парламентарен ден, защото искахте да вкарате един законопроект, който не е гледан в комисията. Това е истината. (Ръкопляскания в блока на СДС, викове: "Уу-у!")
ПРЕДСЕДАТЕЛ АЛЕКСАНДЪР ЙОРДАНОВ: Благодаря на госпожа Русева.
Има думата госпожа Нора Ананиева като председател на парламентарна група.
НОРА АНАНИЕВА (ПС на БСП, БЛП, ОПТ, ПХЖД, ХРП, СМС, ФБСМ, НЛП "Стефан Стамболов" и СДПД "Ера-3"): Уважаеми господин председател, уважаеми колеги! Имаше две верни неща в изказването на госпожица Русева: първото, че някой е болен. Само че този въпрос - кой е болен - подлежи на уточняване. И второто, че СД/ЙА 22.1 някой провали и някой проваля системно работата на Народното събрание. И е ясно кой е и е ясно от много неща.
Истината е, че ние сме поставени в абсурдна ситуация. Госпожицата току-що каза (Златка Русева, от място: "Аз не съм госпожица!"), че мнозинството иска да наложи нещо.
Така е, госпожице Русева, при демокрацията - мнозинството решава. Проблемът е, че вие като опозиция и като малцинство се опитвате да диктувате, опитвате се да наложите на парламента една разрушителна тактика, която междупрочем не само като опозиция, а и като управляващи прилагахте доста трагично за българския народ.
Абсурдът, в който сме поставени сега, е следният:
Първо, всички ние, в това число и дясната половина на залата, сме се заклели в тази Конституция. И това не беше формален акт. В тази Конституция е записано, че до края на 1992 г. трябва да бъдат приети основните устройствени закони за съдебната власт. Ние сме в неустойка към Конституцията и се прави всичко възможно тази ситуация да продължи.
Вторият абсурд. Имаме правилник. Съгласно този правилник, след първото четене на един закон в седемдневен срок се внася текстът за второ гласуване. Този закон - за устройство на съдебната власт - е приет на първо четене точно преди две години. И вече две години се прави всичко възможно и невъзможно, всичко допустимо и недопустимо и всичко, което в крайна сметка пада върху авторитета на българския парламент, за да не се допусне нормализиране на работата на съдебната власт.
Трети абсурд. Законодателната комисия, която дори и да е съставена от гении, все пак има определена компетентност, се е наела със свръхзадачата да бъде горна камара на българския парламент, да приема и да се произнася компетентно и по приватизацията, и по другите закони. И всичко това в крайна сметка, благодарение на нашата компромисна позиция, благодарение на това, че навреме ние не решихме въпроса с ръководството на Законодателната комисия и с нейния състав, защото (следва четвъртият абсурд) при трима извадени с решение на Народното събрание членове на Законодателната комисия, да се брои кворумът от несъществуващите двадесет и осем члена. 22.2
Четвърти абсурд. Законодателната комисия, както и всички парламентарни комисии са помощни органи. Те трябва да помагат, а не да пречат на работата на парламента. И когато една комисия или част от нея, или една групичка от нея, както беше днес на заседанието, иска да наложи своята воля и, както е присъщо на малките деца, го прави с крясъци, с ритане, с напускане, с удряне на врати, това да влияе на работата на един цял парламент! Помислете докъде сме стигнали! Четири-пет "малки деца", четири-пет безотговорни хора за работата на парламента и за състоянието на държавата с крясъци днес в заседанието на Законодателната комисия да довеждат до днешното заседание на парламента!
Ето, всичко това, взето заедно, означава, че мнозинството трябва да си влезе в ролята. Ние подписахме вече инициираната от група народни представители подписка, проект за решение за трансформиране на Законодателната комисия в юридическа, за промяна на целия й състав, за преобразуване и се надяваме, че този проект за решение утре ще влезе в дневния ред на Народното събрание. (Ръкопляскания в блока на БСП и коалиция)
ПРЕДСЕДАТЕЛ АЛЕКСАНДЪР ЙОРДАНОВ: Благодаря на госпожа Нора Ананиева.
Господин Сталийски, по процедурен въпрос? Заповядайте.
АЛЕКСАНДЪР СТАЛИЙСКИ (СДС): Уважаеми господин председател, дами и господа! За да спазим процедурата, трябва да ви кажа заданието. А то е ясно: без Иван Григоров и без Иван Татарчев. Какво ще се лъжем и да си приказваме глупости?! (Шум и реплики)
Госпожа Ананиева, недейте, поне досега съм бил в добри отношения с Вас заради баща Ви!
Сега, за да махнете Иван Татарчев и Иван Григоров, процедурата е много проста - трябва да влязат в сила пет закона. Дотогава вие ще паднете и няма да бъдете болшинство. То е проста работа. (Глас от залата: "Така е!") Е, така е! (Шум в залата)
ПРЕДСЕДАТЕЛ АЛЕКСАНДЪР ЙОРДАНОВ: Благодаря на господин Сталийски.
Господин Димитров, заповядайте по процедурен въпрос.
ВЕНЦЕСЛАВ ДИМИТРОВ (СДС): Уважаеми господин председател!... (Неразбираема реплика от блока на БСП и коалиция)
Кой си ти, бе? (Шум в залата) Я стани да видя, като говориш тия глупости, имаш ли смелост да те видят хората тук, 22.3. дето говориш глупости? Имаш ли или се криеш като гадните комунисти, каквито сте били винаги? Стани да те видя, бе! (Шум в залата) Стани, бе! Стани, комунист гаден, долен, мръсен! (Шум и реплики)
Уважаеми господин председател! Тези не ги уважавам, защото са гадни. (Шум и реплики)
ПРЕДСЕДАТЕЛ АЛЕКСАНДЪР ЙОРДАНОВ: Господин Димитров, процедурния въпрос да не го забравите!
ВЕНЦЕСЛАВ ДИМИТРОВ: Процедурният въпрос, господин председател, няма да го забравя. Искам комунистите да си кажат всичките гадости и тогава. (Шум в залата) Искам да се успокоят. Винаги са били страхливи, винаги са се крили зад техните "бойни другари" и никога не са имали способността да поемат отговорност. Това е характерен белег, характерна черта на бившия комунист, на дрешния комунист или на днешния социалист. Това мога да кажа. (Реплика от блока на БСП и коалиция: "И на бъдещия.") И на бъдещия, може би... Дано да не е така, защото в Европа такива като вас няма. (Шум и реплики в блока на БСП и коалиция)
Успокойте се и ще ви кажа това, което мисля. 22.4.
Уважаеми господин председател, колеги! Преди малко ми бяхте дали думата да докладвам един закон и аз мисля, че започнах. Впоследствие обаче дисциплината в залата беше нарушена от госпожа Мариела Митева и господин Пирински, които влязоха в доста голяма близост с трибуната (смях в залата), нарушиха дисциплината и станаха причина за прекратяване на заседанието.
Процедурният въпрос е за всички, които са за реда за провеждане на заседанието. Тъй като те нарушиха реда, Вие после подозрително бързо възстановихте заседанието, аз все пак очаквам някакви санкции спрямо тези народни представители, които нарушиха дисциплината. Това е процедурата. Очаквам санкции, защото процедурата включва реда за провеждане на заседанието. Когато един нарушава този ред, той трябва да бъде санкциониран. Това е.
ПРЕДСЕДАТЕЛ АЛЕКСАНДЪР ЙОРДАНОВ: Сега ще ви помоля да запазим малко разум. (Шум в залата) Госпожа Митева, моля Ви се. По процедурен въпрос ли? Много Ви моля.
МАРИЕЛА МИТЕВА (ПС на БСП, БЛП, ОПТ, ПХЖД, ХРП, СМС, ФБСМ, НЛП "Стефан Стамболов" и СДПД "Ера-3"): Господин председателю, тъй като виждам, че има много желаещи за изказвания, правя процедурно предложение да удължим работното време до изчерпване на точка първа от дневния ред второ четене на законопроекта за устройство на съдебната власт. (Шум и реплики в залата)
ПРЕДСЕДАТЕЛ АЛЕКСАНДЪР ЙОРДАНОВ: Сега, госпожа Митева, направихме Председателски съвет. На този Председателски съвет се изтъкнаха съображения и информации за това, че има евентуално нередовност по време на заседанието на Законодателната комисия.
НОРА АНАНИЕВА (от място): Няма такова нещо.
ПРЕДСЕДАТЕЛ АЛЕКСАНДЪР ЙОРДАНОВ: Това първо.
Второ, чета стенограмата от вчера, където след приемане на чл. 171 от Закона за съдебната власт, следва текстът на председателстващия, а именно: "Член 171 от закона е приет и с това точка първа от нашата програма е изпълнена". Това е констатирал водещият вчерашното заседание.
Днес предложение перфектно Законът за съдебната власт да стане първа точка няма. Имало е желание за това, имало е досещане за това и затова е направено такова предложение, само че е направено по-късно от 18 часа. Тези, които са направили предложението точка първа да бъде съдебната власт, са изхождали РД/ЛТ 23.1. от презумпцията, че днес точка първа не е съдебната власт и именно затова са направили предложението. Въпросът е, че са го направили след 18 часа и възниква чисто процедурното, че аз не можах да го поставя естествено в началото на гласуване.
Моля ви да проявим разум. В Председателския съвет бе проявен такъв разум. Предложи се Законодателната комисия да работи активно, включително направих предложение да работи и във вторник.
НОРА АНАНИЕВА (от място): Не е решено това.
ПРЕДСЕДАТЕЛ АЛЕКСАНДЪР ЙОРДАНОВ: Да приеме отново тези текстове...
НОРА АНАНИЕВА (от място): Не е вярно.
ПРЕДСЕДАТЕЛ АЛЕКСАНДЪР ЙОРДАНОВ: ..., да приеме и следващите текстове и в сряда да работи.
НОРА АНАНИЕВА (от място): Това не е вярно. Лъжа е.
ПРЕДСЕДАТЕЛ АЛЕКСАНДЪР ЙОРДАНОВ: Това, което ви казвам, е също толкова истина, колкото е истина, че на сградата на Народното събрание е написано "Съединението прави силата".
Затова ако предложа процедурното предложение, което уважавам, на госпожа Митева за удължаване на заседанието, а ние си го заслужаваме да си удължим заседанието, ние ще продължим с работата върху данъка върху общия доход. (Шум и реплики от блока на БСП и коалиция) Това е единственото, което е според правилника, според разума и според парламентаризма.
НОРА АНАНИЕВА (от място): Ние сме на първа точка от дневния ред.
ПРЕДСЕДАТЕЛ АЛЕКСАНДЪР ЙОРДАНОВ: Това е. Благодаря ви за вниманието.
Госпожа Митева, поддържате ли в този смисъл Вашето предложение или просто трябва да се позаяждаме още малко?
МАРИЕЛА МИТЕВА (ПС на БСП, БЛП, ОПТ, ПХЖД, ХРП, СМС, ФБСМ, НЛП "Стефан Стамболов" и СДПД "Ера-3"): Вижте, господин председателю, нямам никакво намерение и желание да се заяждам с Вас. Вие знаете, че аз Ви уважавам. Но, колкото и да Ви уважавам, не мога да приема Вие да преформулирате моите предложения. Аз направих предложение да се удължи работното време до изчерпване на точка първа от дневния ред - второ четене на законопроекта за устройство на съдебната власт. (Шум и реплики от блока на СДС) 23.2.
Ако Вие, като народен представител, правите предложение да се удължи работното време с два часа и да гледаме Закона за данък върху общия доход, аз не възразявам. Вие имате право да го направите. Може да го подложите на гласуване. Но просто и двете предложения трябва да се подложат на гласуване.
Във всеки случай аз поддържам предложението си такова, каквото го направих и Вие не можете да откажете да го подложите на гласуване. Каквито и разсъждения да прави Председателският съвет, колкото и мъдър да е той, той не може да подмени волята на 240 народни представители.
ПРЕДСЕДАТЕЛ АЛЕКСАНДЪР ЙОРДАНОВ: Това е точно така. Председателският съвет не подменя никаква воля. Той само констатира фактите.
Сега, преди да дам думата за процедура, просто отново искам да ви призова към разбиране.
Заповядайте, господин Пирински, за процедура.
ГЕОРГИ ПИРИНСКИ (ПС на бСП, БЛП, ОПТ, ПХЖД, ХРП, СММС, ФБСМ, НЛП "Стефан Стамболов" и СДПД "Ера-3"): Господин председателю, възразявам срещу Вашата интерпретация за точките от дневния ред, защото тя противоречи на Вашите собствени действия от началото на днешния ден. Вие сам дадохте думата на господин Спас Мулетаров, който започна да докладва текстовете по точка първа - Закона за устройството на съдебната власт, и започна да ги чете за подлагане на гласуване. Вие председателствахте това заседание. Ако сте в състояние да се върнете към началото на днешния ден, сигурно ще си спомните, че това е така.
Сега Вие се опитвате да ни внушите, че това не е станало, че не е тази точката, с която сме почнали днешното заседание и че не е имало начало на работата по точка първа. Това не Ви прави чест. Разбирам състоянието и поръчката, която изпълнявате, но ако сте обективен председател, Вие никога не може да си позволите по този начин да се опитвате да манипулирате залата в този час.
Затова Вас сега правилникът Ви задължава само и единствено за едно - да поставите на гласуване процедурното предложение на народната представителка Мариела Митева. Вие нямате право нищо друго да правите, защото правилникът в това отношение е категорично ясен. Всичко друго, което ще се опитате сега да обясните, да разясните, да разтълкувате, ще бъде една недостойна 23.3. манипулация и злоупотреба с Вашата длъжност на председател на Народното събрание.
Затова Ви моля без повече, както казвате, да се дразним и да не проявяваме разум, да поставите на гласуване процедурното предложение на Мариела Митева.
ПРЕДСЕДАТЕЛ АЛЕКСАНДЪР ЙОРДАНОВ: Благодаря на господин Пирински.
ГЕОРГИ ПИРИНСКИ: Но аз не разбрах ще го поставите ли на гласуване? (Шум и реплики от блока на СДС) Това че ми благодарите въобще не означава нищо за мен.
ПРЕДСЕДАТЕЛ АЛЕКСАНДЪР ЙОРДАНОВ: Много е важно председателят да Ви благодари, господин Пирински.
ГЕОРГИ ПИРИНСКИ: В някои случаи това не ме интересува.
ПРЕДСЕДАТЕЛ АЛЕКСАНДЪР ЙОРДАНОВ: Добре.
ГЕОРГИ ПИРИНСКИ: Ще поставите ли на гласуване предложението?
ПРЕДСЕДАТЕЛ АЛЕКСАНДЪР ЙОРДАНОВ: Сега Вие ме карате да сгреша два пъти.
ГЕОРГИ ПИРИНСКИ: Недейте го прави трети път. (Смях и ръкопляскания от блока на БСП и коалиция)
ПРЕДСЕДАТЕЛ АЛЕКСАНДЪР ЙОРДАНОВ: Ако в началото на заседанието аз съм допуснал грешка...
ГЕОРГИ ПИРИНСКИ: Сега трябва да я поправите.
ПРЕДСЕДАТЕЛ АЛЕКСАНДЪР ЙОРДАНОВ: ..., трябва да я поправя в края на заседанието. И аз точно това правя в момента.
ГЕОРГИ ПИРИНСКИ: Не можете да я направите.
ПРЕДСЕДАТЕЛ АЛЕКСАНДЪР ЙОРДАНОВ: След запознаването...
ГЕОРГИ ПИРИНСКИ: Не можете да я направите.
ПРЕДСЕДАТЕЛ АЛЕКСАНДЪР ЙОРДАНОВ: Няма да водя диалог с Вас.
ГЕОРГИ ПИРИНСКИ: Разбира се.
ПРЕДСЕДАТЕЛ АЛЕКСАНДЪР ЙОРДАНОВ: След запознаването с протокола от вчера...
ГЕОРГИ ПИРИНСКИ: Поставете предложението на гласуване и няма проблем.
ПРЕДСЕДАТЕЛ АЛЕКСАНДЪР ЙОРДАНОВ: Господин Пирински, приключихте ли с процедурния въпрос? 23.4.
ГЕОРГИ ПИРИНСКИ: Но не получих отговор. (Шум и реплики от блока на СДС)
ПРЕДСЕДАТЕЛ АЛЕКСАНДЪР ЙОРДАНОВ: В момента в залата има шум и безредици. Ето защо прекъсвам заседанието до 20 часа и го закривам. Благодаря ви. (Звъни)
(Закрито в 19 м. и 32 м.)
ПРЕДСЕДАТЕЛ:Александър Йорданов
ЗАМЕСТНИК-ПРЕДСЕДАТЕЛ:Кадир Кадир
СЕКРЕТАРИ:Трифон Митев
Илхан Мустафа