Народно събрание на Република България - Начало
Народно събрание
на Република България
Стенограми от пленарни заседания
ДВЕСТА И ШЕСТДЕСЕТО ИЗВЪНРЕДНО ЗАСЕДАНИЕ

София, понеделник, 9 август 1993 г.

(Открито в 15 ч. и 15 м.)
09/08/1993
Председателствували: председателят Александър Йорданов
Секретари: Трифон Митев и Ведат Сакъллъ
ПРЕДСЕДАТЕЛ АЛЕКСАНДЪР ЙОРДАНОВ (звъни): Откривам днешното извънредно заседание. Както на всички е добре известно, то се свиква по искане на Министерския съвет на Република България като председателят на Министерския съвет изпрати специално писмо и решението на Министерския съвет.
Дневният ред за днешното заседание е определен от искането на Министерския съвет и включва две точки:
1. Второ четене на законопроекта за изменение и допълнение на Закона за данъка върху оборота и акцизите.
2. Второ четене на законопроекта за изменение и допълнение на Указ 56 за стопанската дейност.
Днес по време на Председателския съвет се изнесоха, според мен, много сериозни аргументи затова, че втората точка, която Министерският съвет иска, всъщност не е окончателно готова за разглеждане на заседание в пленарната зала.
И аз бих помолил тук председателя на Законодателната комисия или негов заместник да докладва как наистина стои въпросът по тази втора точка - дали реално можем да я гледаме или не.
Затова моля председателя на Законодателната комисия да заповяда или му предайте, ако е тук.
Междувременно искам да ви информирам и затова, че на Председателския съвет се предложи и с консенсус се прие предложението ново извънредно заседание на парламента да няма нито днес, нито в сряда, и че проблемите, които Парламентарната група на БСП смята за изключително важни за поставяне в дневния ред на едно от заседанията на парламента, ще бъдат поставени в програмата за работа на парламента от първия ден на редовната му сесия през месец септември.
В този смисъл има и едно предложение на вносителите, с което те оттеглят искането си за извънредно заседание. Аз съм съгласен с тях.
Така че, ако днес приключим успешно нашата работа, ще имате възможност да продължите своята законна и уважавана от целия наш народ ваканция. (Оживление в залата)
Да. Сега кой ще докладва? (Реплики от блока на БСП: "Господин Джеров, господин Джеров")
ПРЕДСЕДАТЕЛ АЛЕКСАНДЪР ЙОРДАНОВ: Тогава господин Мулетаров, ако е тук, да каже как стои въпросът.
НОРА АНАНИЕВА (от място): Господин Джеров беше тук. Той беше и на Председателския съвет. (
Шум и реплики в залата)
ПРЕДСЕДАТЕЛ АЛЕКСАНДЪР ЙОРДАНОВ: Господин Мулетаров да докладва как стои въпросът от гледна точка на Законодателната комисия с второто четене на законопроекта за изменение и допълнение на Указ 56 за стопанската дейност.
СПАС МУЛЕТАРОВ (ПС на БСП, БЛП, ОПТ, ПХЖД, ХРП, СМС, ФБСМ, НЛП "Стефан Стамболов" и СДПД "Ера-3"): Уважаеми господин председателю, уважаеми народни представители, след приемането на законопроекта за изменение на Указ 56 на първо четене, той не е разглеждан от Законодателната комисия за второ четене. Това е информацията, с която аз разполагам.
ПРЕДСЕДАТЕЛ АЛЕКСАНДЪР ЙОРДАНОВ: Благодаря на господин Мулетаров. Тогава днес просто ще работим само върху точката второ четене на законопроекта за изменение и допълнение на Закона за данъка върху оборота и акцизите.
Господин Мичковски. (Реплика от залата, която не се разбира) Да, разбирам Вашето предложение. Има предложение от господин Асен Мичковски да гласуваме господин Бисер Славков да бъде допуснат да участва в заседанието. Моля, режим на гласуване. Гласувайте това предложение.
Гласували 137 народни представители, за това предложение - 133, против - няма, въздържали се - 4. Приема се. Моля господин Славков да заповяда в залата.
Господин Джеров, Вашето становище също по въпроса за 143.2 Указ 56. Заповядайте.
АЛЕКСАНДЪР ДЖЕРОВ (СДС): Да, благодаря.
Уважаеми господин председателю, дами и господа народни представители, днес в Председателския съвет стана дума на тема Указ 56. Трябва съвсем професионално да ви докладвам, че така, както е предложено съдържанието на Указ 56, той не трябва да влезе на второ четене.
Първо, направените предложения не са в синхрон с Закона за защита на стопанската дейност на чуждестранните инвестиции. Има известно противоречие между предложения чл. 87 и цитирания от мен закон.
На второ място, в предложените текстове се включват нови понятия, които никъде не са изяснени. Те не са понятия, свързани с налични термини в нашето законодателство, и ако действително ще влагаме нови понятия, те трябва да намерят и своето законодателно изясняване.
Другите съображения са изложени в становището на Законодателната комисия за първото четене.
ПРЕДСЕДАТЕЛ АЛЕКСАНДЪР ЙОРДАНОВ: Благодаря и на господин Джеров. А сега моля господин Венцислав Димитров да заповяда да докладва първа точка от дневния ред. Ние сме на последния – 12. 143.3
ДОКЛАДЧИК ВЕНЦЕСЛАВ ДИМИТРОВ: Уважаеми господин председателю, колеги! Може би понеже от гласуването на този закон минаха десетина дни, няколко предварителни думи да напомня докъде сме стигнали. Още повече, че преобладаващата част от тук присъстващите в залата, когато гласувахме закона отсъстваха. (Шум от блока на БСП) Аз докладвах тук. Намираме се на – 12. Моля ви се отворете вашите листове. Законопроектът е предложен от правителството. Ние гласувахме някои работи от – 12. Дължа да припомня какво гласувахме точно. Гласувахме еротичните, порнографските книги, вестници, списания и видеокасети с порнографско съдържание, да се обложат с 60 на сто акцизите. Това го гласувахме. Това беше прието от мнозинството. Това беше една от точките в – 12, които гласувахме.
Освен това гласувахме една заключителна алинея от – 12, със следния текст: "Акцизът се определя в процент към продажната цена". Между другото, след това направихме консултации и се оказа, че това нещо ние не можем да го гласуваме в тарифата, но дайте право после, когато се оформя законът, да му се намери мястото. Аз не зная, може би това нещо от юридическа гледна точка да се направи или да предложим възможност народните представители да направят своите предложения къде точно в закона да влезне. Защото в тарифата наистина ние не може да определяме какво е това акциз и как той се определя. Трябва да отиде някъде в закона.
Дължа да припомня също така, че еротичните и порнографските книги, вестници и списания, видеокасети с порнографско съдържание беше прието от пленарната зала да се обложат с 60 процента акциз, за да се компенсира намаляването на вестниците списанията, учебната литература и книгите от български автори, които се освобождават от акциз. Аз лично миналият път изразих известно съмнение, че едното може да бъде компенсирано от другото. Тоест, намаляването на акциза върху вестниците, списанията, учебната литература и т.н. от 22 на 10 процента може да бъде компенсирано само с еротичните и порнографските издания да даде необходимата информация дали се получава компенсация, защото мисля, че тази поправка в закона за данъка и оборота СМ/ВЙ 144.1 от акцизите е обусловена от необходимостта за затягане на бюджетната дисциплина, тоест, на повишаване на приходите в бюджета. Неслучайно този законопроект беше предложен от правителството в рамките на така наречените бюджетни закони и те настояваха, естествено със съгласието на цялата наша Комисия по бюджета и финансите, този закон да мине през пленарната зала колкото се може по-бързо. Така че имаше съмнения относно възможността едното да компенсира другото. Като че ли вместо да затегнем бюджетната дисциплина, като че ли приходите на държавния бюджет ще бъдат намалени. Аз бих желал да чуя от господин Бисер Славков или от господин министъра на финансите това дали става.
Процедурата, която предлагам, за да приключа с уводната част. Най-напред има едно предложение всички останали предложения на правителството в – 12 да отпаднат. Има друго предложение, естествено, всички останали да отпаднат, да останат само бензина, дизелово гориво и газ пропан-бутан поотделно да бъдат гласувани. Ако не бъдат приети тези предложения, тогава да гласуваме точка по точка оставащите постановки от – 12. Това е, господин председателю. Мисля, че трябва да се уточним какво да правим. Но наистина може би най-напред е целесъобразно да се гласува цялото предложение за отпадане на всички други текстове и тогава ще остане проблемът къде да сложим последната алинея в закона.
ПРЕДСЕДАТЕЛ АЛЕКСАНДЪР ЙОРДАНОВ: Това всъщност е било и Вашето предложение миналият път. За отпадане на текстовете от – 12, без това, което сме гласували.
ДОКЛАДЧИК ВЕНЦЕСЛАВ ДИМИТРОВ: Точно така.
ПРЕДСЕДАТЕЛ АЛЕКСАНДЪР ЙОРДАНОВ: Няма други предложения.
Господин Мичковски, заповядайте да направите Вашето предложение.
АСЕН МИЧКОВСКИ (НСД): Уважаеми господин председател, уважаеми колеги! Моето предложение е – 12 да започне разглеждането му текст по текст. Тези от текстовете, които народните представители решат, че нямат място в законопроекта за изменение и допълнение на Закона за данъка върху оборота, чрез гласуване те ще ни дадат своето становище. Но така да отпаднат всички текстове, с изключение на т. 7 в раздел втори за еротичните и порнографски издания, според мен е неправилно и затова моето предложение е тези текстове, които не разгледахме на предишното заседание, сега да бъдат разгледани от – 12 текст по текст. 144.2
ПРЕДСЕДАТЕЛ АЛЕКСАНДЪР ЙОРДАНОВ: Благодаря на господин Мичковски. Най-напред е предложението за отпадане. Такава е поредността на гласуванията.
Моля, режим на гласуване.
Гласуваме предложението за отпадане на текстовете от – 12. Моля, гласувайте това предложение.
Моля, прекратете гласуването и посочете резултата.
Гласували са 138 народни представители. За това предложение за отпадане - 1 народен представител, против - 129, въздържали се - 8 народни представители.
Предложението не се приема.
Тогава пристъпваме към предложението на господин Мичковски за отпадане на точка по точка от – 12. Да се гласува точка по точка. Това предложение остава. Сега започваме да четем – 12 и точка по точка гласуваме.
Моля, господин Димитров.
ДОКЛАДЧИК ВЕНЦЕСЛАВ ДИМИТРОВ: Точка 1 в раздел първи - стоки, които се облагат със 70 на сто, се създава нова точка 3 - Тютюневи изделия.
Ако ми позволите да прочета какво предвижда раздел първи, точка 1 и 2, за да знаете с кои изделия ще приравните тютюна.
Точка 1 - уиски, водки, подсладени маркови специални спиртни напитки.
Точка 2 - бижутерия от благородни метали. И се предлагат и тютюневите изделия. 144.3
ДОКЛАДЧИК ВЕНЦЕСЛАВ ДИМИТРОВ: Господин председателю, ако ми позволите, да взема отношение по тази точка.
ПРЕДСЕДАТЕЛ АЛЕКСАНДЪР ЙОРДАНОВ: И други ще вземат отношение.
ДОКЛАДЧИК ВЕНЦЕСЛАВ ДИМИТРОВ: Разбира се.
Господин председателю, колеги! Аз предлагам това нещо да не бъде утвърдено от парламента. Още повече, че ние в нашата комисия взехме решение да не се разглеждат тези предложения, с изключение на последната точка, която предложихме да се постави на вниманието на пленарната зала. Защо? Защото когато разглеждахме предложенията по другия Закон за акцизите, който ще придружава Закона за данъка върху добавената стойност, ние оставихме открит въпроса как следва да се събират акцизите върху тютюневите изделия и спиртните напитки. Мисля, естествено, ние нямаме становище в комисията, но доста от хората са на мнение, че може би е целесъобразно да се въведе друга система за определяне на акцизите тъкмо върху тези две групи стоки съобразно практиката в редица други страни. Защо? Защото ако увеличим акцизите, това значи, че увеличаваме както за вносните, така и за българското производство. Вносните, виждаме, че има ред канали, може би с този закон ние ще затворим вратите, обаче има начини да заобикалят плащането на акцизите. Не плащат акцизи. Имаме куриоз, че вносните цигари се продават много евтино на българския пазар, а потреблението на български цигари рязко намалява. Това можете да го видите и по рекламите, и т.н.
Мисля, че е целесъобразно акцизът върху тютюна освен че трябва да се определя на друга база, да се стимулира родното производство, като Министерският съвет упражни правата си по отношение на повишаването на мита, импортни такси и т.н., чрез които вносните цигари да станат по-скъпи, а родните цигари относително по-евтини, за да се стимулира тяхното потребление. И без това имаме големи трудности с пласирането на тютюните, а също така и на цигарите на международните пазари.
Така че моето предложение е народните представители да гласуват против това предложение на правителството. А между другото, в момента те се облагат с 60 на сто. Така че не мислете, че не се облагат. Касае се за увеличение от 60 на 70 на сто. СБ/КП 145/1.
ПРЕДСЕДАТЕЛ АЛЕКСАНДЪР ЙОРДАНОВ: Благодаря Ви.
Има думата за изказване господин Хасан Али.
ХАСАН АЛИ (ДПС): Уважаеми господин председател, уважаеми госпожи и господа народни представители! Напълно съм съгласен с аргументите, които изтъкна председателят на Комисията по бюджета и финансите към Народното събрание. Парламентарната група на Движението за права и свободи също смята, че не трябва да се увеличи акцизът върху цигарите българско производство от 60 на 70 на сто, тъй като де факто те ще станат непродаваеми. С това ние фактически ще намалим и средствата, които внася Стопанско обединение "Булгартабак" в държавния бюджет. Докато през 1992 г. са внесени 2 млрд. 321 млн. лв., за 1993 г. се очакват 1 млрд. и 500 млн. лв. Ако завишим още с 10 на сто, фактически нашите цигари няма да бъдат продадени. Пушачите, а и пушачките купуват почти само вносни цигари. Техният внос рязко се увеличи, особено през последните години. На наши срещи с министрите, с уважаемия министър на финансите ние го помолихме правителството да вземе мерки за предотвратяване на заобикалянето на закона по отношение на неплащането на акцизите и митата при вноса на цигари чуждестрано производство.
Разбира се, ако увеличим от 60 на 70 на сто акциза върху цигарите българско производство, ние ще ударим и тютюнопроизводството в страната. И без това положението на тютюнопроизводителите у нас напоследък се влоши рязко.
Така че моите колеги от парламентарната група на Движението за права и свободи ще гласуват акцизът върху българските цигари да си остане 60 на сто.
Благодаря ви за вниманието.
ПРЕДСЕДАТЕЛ АЛЕКСАНДЪР ЙОРДАНОВ: Благодаря на господин Али.
Господин Юруков, заповядайте за изказване.
ЕМИЛ ЮРУКОВ (СДС): Уважаеми господин председател, уважаеми колеги депутати! Ако в тази зала наистина се приеме този текст за българските цигари да се прилага този акциз от 70 на сто, десетте нищожни процента, които даде правителството увеличение на цените на тютюна, по един много хитър начин се отнемат от производителите. Затова аз мисля, че не бива по такъв начин да ощетяваме производителите. Това ще създаде допълнителни 145/2. затруднения на производителите. В този период вие сами разбирате каква е обстановката в цялата страна, просто процесите, които ни предложи природата, намалиха тютюнопроизводството близо с може би 20 хил. тона тютюн за тази година. И ако това стане, по един изкуствен начин самите изкупвателни организации, а това е "Булгартабак", към тях са и преработвателните тютюневи предприятия, към тях са и цигарените фабрики, естествено е, че по начина, по който се изкупуват тютюните, с една окомерна оценка тези 10 на сто да се сложат на самия производител.
Затова, като заинтересован да защитя интересите на тютюнопроизводителите, предлагам с тютюневите изделия българско производство да не се приема такъв текст.
Благодаря ви за вниманието.
ПРЕДСЕДАТЕЛ АЛЕКСАНДЪР ЙОРДАНОВ: Благодаря на господин Юруков.
Има думата за реплика господин Георги Николов.
ГЕОРГИ НИКОЛОВ (ПС на БСП, БЛП, ОПТ, ПХЖД, ХРП, СМС, ФБСМ, НЛП "Стефан Стамболов" и СДПД "Ера-3", Свищов): Уважаеми господин председателю, уважаеми господин премиер, дами и господа народни представители! Парламентарната група на БСП също ще подкрепи отпадането на увеличението на акциза за тютюна.
Ставам не за да изразя нашата подкрепа на запазване на досегашния акциз, а да репликирам господин Юруков. Вижте, правете разлика между данъците. Тези 10 на сто, за които казвате, че се увеличава изкупната цена, данъкът върху оборота е косвен данък. Той действително влияе върху потреблението, но той не ги отнема, т.е. плюс 10, минус 10. Това са различни данъци и като човек, който милее за тютюнопроизводителите, не биваше по този начин непрофесионално да обяснявате нещата.
ПРЕДСЕДАТЕЛ АЛЕКСАНДЪР ЙОРДАНОВ: Благодаря и на господин Николов.
За отговор на репликата, заповядайте, господин Юруков.
ЕМИЛ ЮРУКОВ (СДС): Господин Николов, Вие изобщо не сте запознат с тютюнопроизводството! Първо! (Шум в БСП и коалиция, смях) Тъй като Вие не си давате сметка, че това ще рефлектира върху производителите. Не в данъци, господин Николов! Просто Вие не можете да разберете, че там е окомерна оценката. И когато е окомерна оценката с 10 или 15 на сто си се дава ей така, без 145/3. да се мисли. Ако искате точно да разберете. Ако това не го разбирате Вие, жалко като икономист! (Шум и реплики в БСП и коалиция)
ПРЕДСЕДАТЕЛ АЛЕКСАНДЪР ЙОРДАНОВ: Господин Пушкаров, заповядайте за изказване. Аз лично нищо не разбирам, защото не пуша цигари.
ИВАН ПУШКАРОВ (независим): Уважаеми господин председател, колеги! Не ви пожелавам и да пропушите. Искам да подкрепя предложението на Венцеслав Димитров с още два аргумента, които само отчасти бяха засегнати от Движението за права и свободи.
На първо място, увеличаването на акциза ще създаде допълнително ограничение пред продаваемостта на българските цигари, ще свие дохода на "Булгартабак" и оттам естествено, че и изкупуването на българските тютюни ще намалее поради липса на средства.
Така че това искаше да каже и господин Бучков. Смятам, че е неразумно по този начин да слагаме бариера пред българското тютюнопроизводство.
Затова имам и процедурно предложение - да пристъпим към гласуване.
Благодаря ви.
ПРЕДСЕДАТЕЛ АЛЕКСАНДЪР ЙОРДАНОВ: Благодаря на господин Пушкаров.
Моля, режим на гласуване. Гласуваме за отпадането на точка 1 от – 12 на законопроекта.
От общо гласували 141 народни представители, за отпадането на точка 1 са гласували 132, против 3, въздържали се 6 народни представители.
Точка 1 отпада.
Преминаваме по-нататък. 145/4.
ДОКЛАДЧИК ВЕНЦЕСЛАВ ДИМИТРОВ: Точка втора. В точка втора на практика стоки и услуги, които се облагат с 60 на сто, подточка "а" ние не можем да я заличим, защото в момента току-що отхвърлихме предложението за 70 на сто. Значи тютюневите изделия оставт 60 на сто. Подточка "а" не я заличаваме.
Подточка "б" - създават се нови точки 6 и 7. Точка 6 или 7 ние я създадохме. Това са еротичните и порнографски книги и така нататък.
ИВАН КОСТОВ (от място): Точка шеста.
ДОКЛАДЧИК ВЕНЦЕСЛАВ ДИМИТРОВ: Точка шеста. Сега, точка седма "Ракии обикновени". Предлага се, ракиите обикновени, да се увеличат от 50 на сто на 60 на сто. (Шум и реплики)
Това е предложението.
ПРЕДСЕДАТЕЛ АЛЕКСАНДЪР ЙОРДАНОВ: Сега, господин Димитров, ...
ДОКЛАДЧИК ВЕНЦЕСЛАВ ДИМИТРОВ: Еротичните и порнографските книги миналия път ги гласувахме.
ПРЕДСЕДАТЕЛ АЛЕКСАНДЪР ЙОРДАНОВ: Но те са точка седма. А "Ракии обикновени" са точка шеста.
ДОКЛАДЧИК ВЕНЦЕСЛАВ ДИМИТРОВ: Мисля, че е все едно, след като ние миналия път създадохме една точка. Ако сме създали седма без да има шеста. Така че сега дали ще направим шеста или седма е все това. После ще го подредим в закона. Важното е да има такива постановки.
ПРЕДСЕДАТЕЛ АЛЕКСАНДЪР ЙОРДАНОВ: Да, разбирам. (Шум и реплики)
ДОКЛАДЧИК ВЕНЦЕСЛАВ ДИМИТРОВ: Шеста точка - "Ракии обикновени".
ИВАН КОСТОВ (от място): Шеста е порнографските издания.
ДОКЛАДЧИК ВЕНЦЕСЛАВ ДИМИТРОВ: Тогава седма точка. Все това е.
ПРЕДСЕДАТЕЛ АЛЕКСАНДЪР ЙОРДАНОВ: Добре, разменят си местата. Ясно.
ДОКЛАДЧИК ВЕНЦЕСЛАВ ДИМИТРОВ: Тук няма проблеми. Ако ми позволите на мен, да кажа една приказка, аз също съм против, както бях против преди увеличаването на акцизите върху тютюневите изделия, въпреки че не употребявам ракия (шум и реплики), госпоМС/НП 146.1 дин Орсов, но мисля, че не от гледна точка на потреблението, не от гледна точка да накажете тези, които потребяват, а от гледна точка на производството.
Между другото доста ще се доближат акцизите между вносните напитки, тези, луксозни, които им казваме, и българските ракии. Мисля, че това ние пак от гледна точка на стимулирането на родното производство не би трябвало да го допуснем, защото, вярно е че някои смятат, че ракиите това е нещо много лошо, обаче ракиите също носят доход за държавата, но те носят доход и за производителите. И колкото са по-големи продажбите или оборота, толкова са по-големи и приходите на държавата, макар и с по-нисък данък. Така че, аз пледирам, тази точка да отпадне.
ПРЕДСЕДАТЕЛ АЛЕКСАНДЪР ЙОРДАНОВ: Благодаря на господин Димитров! За изказвания! Господин Йовчо Русев, след него проф. Стоилов. (Шум и реплики)
ЙОВЧО РУСЕВ (ПС на БСП, БЛП, ОПТ, ПХЖД, ХРП, СМС, ФБСМ, НЛП "Стефан Стамболов" и СДПД "Ера-3"): Уважаеми господин председател, дами и господа народни представители! Преди малко изслушахме аргументите за отпадане на завишението на акцизите за тютюна. Те бяха основателни. И, господин председателю, Вие казахте, че не пушите и не разбирате от тютюн, но предполагам, че от ракия разбира целия български народ.
ПРЕДСЕДАТЕЛ АЛЕКСАНДЪР ЙОРДАНОВ: И председателят включително. (Весело оживление в залата)
ЙОВЧО РУСЕВ: И председателят в това число. Освен това, производството на грозде засяга една огромна част от българскокто население, не по-малко от броя на тютюнопроизводителите в България. И аз мисля, че както за тютюна, така и за алкохола, липсва държавна политика. Държавна политика, която да защитава, да насърчава националното производство и да ограничава вноса на продукти, които са хомологични, или задоволяват едни и същи потребности, за които има условия да бъдат произвеждани в България.
И аз смятам, че ние ще допуснем нелогично отношение ако приемем аргументите за тютюна, а не приемем аргументите за алкохола. Предстои кампанията по изкупуването на гроздето в България. 146.2
Миналата година гроздето беше изкупено на безценица, на безценица, защото "Винпром" не можеше и тези преработвателните предприятия, не можеха да понасят едногодишния кредит при такава завишена лихва. Сега гроздопроизводителите са застрашени, цените от миналата година да бъдат или същите, или занижени, което вие сами може да се убедите сега, когато пътувате из България - изоставени огромни площи от лозови насаждения. Лозарството в България е една национална култура, между другото, господин председател, цивилизацията в земеделието се измерва до голяма степен с лозарството. И ако ние не подкрепим и не поддържаме лозарството, ние по този начин убиваме най-новото, най-съвременното в земеделието в света.
Затова, аз моля, народните представители да изхождат от една и съща логика и да не подкрепят завишението на акциза за обикновените ракии. Благодаря Ви.
ПРЕДСЕДАТЕЛ АЛЕКСАНДЪР ЙОРДАНОВ: Благодаря на господин Йовчо Русев! Господин Стефан Стоилов има думата. Заповядайте!
СТЕФАН СТОИЛОВ (ПС на БСП, БЛП, ОПТ, ПХЖД, ХРП, СМС, ФБСМ, НЛП "Стефан Стамболов" и СДПД "Ера-3"): Уважаеми господин председател, уважаеми колеги! Малко неблагодарно е аз да отстоявам противната теза, но ми се струва, че има много солидни аргументи, с които тя може да бъде защитена.
Първо, сегашните цени на ракиите през последните 10 месеца скачат главно поради това, че от производителя до крайния потребител има поне половин дузина купувачи и прекупвачи. Поради което не е случайно, че едни и същи марки ракии може да купите за 23-24 и за 33-34 лева. Това трябва да се има предвид.
Второ, в тази зала прозвучаха гласове, че щом се намалява данъкът върху оборота за вестници, за научна, художествена българска литература, учебници и прочие, и прочие, трябва да въведем в действие някакви нови помпи, които да попълват бюджета. Това е второ, немаловажно съображение.
И трето, в рамките на една, бих казал, дългосрочна политика, съобразявайки се с данните на науката, с изискванията за преминаване към една по-здравословна структура на консумиране на алкохолни напитки, ние трябва да благоприятстваме и увеличаваме консумацията на бирата, на вината и в рамките на възможното, макар че сега тези възможности са ограничени, да свиваме потреблението на концентратите. 146.3
Мастити учени из целия свят говорят - знаете как за вината и колко отрицателно е тяхното становище по отношение на концентратите. Това може да бъде прието не съвсем сериозно, но това са данни на науката.
Ще завърша с това - в Икономическата комисия аз проявявах една документирана даже от журналистите грижа да не правим все пак българските ракии недостъпни за обикновения българин, така че тази грижа не ми е чужда. Въпреки това аз ви призовавам ние да увеличим тук, при ракиите, акциза от 50 на 60. Мисля, че ще подкрепите това виждане. Благодаря ви.
ПРЕДСЕДАТЕЛ АЛЕКСАНДЪР ЙОРДАНОВ: Благодаря на господин Стоилов.
Реплика от господин Венцеслав Димитров.
След това - господин Мичковски за изказване.
ДОКЛАДЧИК ВЕНЦЕСЛАВ ДИМИТРОВ: Уважаеми господин председателю, позволявам си да направя една реплика. Това, което каза господин Стоилов за ракиите, че се различавали в цените, сигурно е така, обаче то е така, защото пазарът е неперфектен и защото търговията все още има къде да се развива и конкуренцията да се развива. Толкоз по тази част.
Обаче, господин Стоилов, в нашата комисия ние сме водили дискусия. И не само в нашата комисия. Знаете, че това се пренесе, когато обсъждахме и онзи закон за данъка върху акцизите, който пак преди малко го споменах - той ще съпровожда данъка върху добавената стойност. Нека сега да не гласуваме неперфектни предложения. И нека ние да определим не само един процент. Може би за вас или за някои други може би е по-атрактивно, че можем много лесно да изменим закона, обаче какво значи ракия, господин Стоилов?... Всяка ракия, да кажем, има определени градуси. Имахме идеята на алкохолен градус да облагаме различните спиртни напитки (весело оживление) не се смейте - така е. Ако, дай Боже, в България някой направи това, което Швейк мечтаеше - безалкохолна ракия, и нея ли ще обложите с 60 на сто? Затова ви казвам, че предложението е неперфектно. Не се знае какво ще се облага може да има слаба ракия, може да има силна ракия и т.н. Нека да направим един свестен закон и да преминемм към преобладаващо облагане на алкохолен градус. И тогава наистина нещата ще си дойдат на място. Така слагате един висок акциз, цената се вдига, ВЙ/ВЙ 147.1 обаче, понеже нямате база, не знаете и какво става.
ПРЕДСЕДАТЕЛ АЛЕКСАНДЪР ЙОРДАНОВ: Благодаря на господин Димитров.
Отговор на репликата от господин Стоилов.
СТЕФАН СТОИЛОВ (ПС на БСП, БЛП, ОПТ, ПХЖД, ХРП, СМС, ФБСМ, НЛП "Стефан Стамболов" и СДПД "Ера-3"):
Две думи по повод репликаката на моя колега.
Вижте какво - Вашите приказки за пазара, господин Димитров, са, меко казано, несъстоятелни. Никой не оспорва, че пазарът си е пазар, но това, което става с цените на редица стоки това е полуцирк, ако не пълен цирк и правителството, което преди няколко месеца прие един документ за някаква намеса в тази област - нерегламентиране, регулиране и планиране, и пр., и пр., но един елементарен контрол, който го има във всички нормални пазарни стопанства, трябва да влезе в действие. И потребителят не трябва да бъде този, който ще плаща за това, че 56 човека по веригата трупат пари от нищо. Това е първо.
Второ. Що се отнася до алкохолните градуси - аз генерално по принцип съм съгласен, както предполагам и повече от хората, които познават различните видове ракия. Вие не ги познавате.
ВЕНЦЕСЛАВ ДИМИТРОВ (встрани от микрофоните): Аз пия само бира...
СТЕФАН СТОИЛОВ: А, така... Но това е въпрос, който стои пред нас. Става дума сега за три-четири месеца, когато се опитваме в рамките на един баланс, давайки за едно да вземем от друго.
Благодаря.
ПРЕДСЕДАТЕЛ АЛЕКСАНДЪР ЙОРДАНОВ: Благодаря на господин Стоилов.
Господин Асен Мичковски има думата за изказване.
АСЕН МИЧКОВСКИ (НСД): Уважаеми господин председател, уважаеми колеги.
Без да повтарям аргументите на проф.Стоилов, аз искам да ги подкрепя.
Господин Русев не е прав. Проблемите не са идентични. Има огромна разлика между акциза върху тютюневите изделия като 147.2 влияние върху производството и акциза върху обикновените ракии. Още повече - няма пряка връзка между реколтата от грозде, нейното изкупуване и производството на ракия. Знаете добре, че между тях застава виното.
И на трето място - българският потребител, общо взето, задоволява своите потребности чрез домашно производство, така че тук аргументите са според мен несъстоятелни и аз призовавам колегите да гласуват предложението на Министерския съвет за увеличаване на акциза от 50 на 60.
ПРЕДСЕДАТЕЛ АЛЕКСАНДЪР ЙОРДАНОВ: Благодаря на господин Мичковски.
Започваме гласуването.
Най-напред ще гласуваме за т. 2а , а именно: "Точка 3 се заличава".
ВЕНЦЕСЛАВ ДИМИТРОВ (от място): Не може да се гласува това!
ПРЕДСЕДАТЕЛ АЛЕКСАНДЪР ЙОРДАНОВ: Как да не може да се гласува?!
ДОКЛАДЧИК ВЕНЦЕСЛАВ ДИМИТРОВ: Не може да се гласува тази точка, защото в такъв случай тютюните ще останат без всякакъв акциз. Ако това искате да гласувате - нека някой да го предложи, но никой не го е предложил, тоест, ние го заличаваме, защото го увеличихме в друга категория. В случая той си остава в старата категория, така че това нещо - точка "а" не може да го гласуваме! Тя отпада автоматически с предишното гласуване...
Отпада, защото ако бяхме гласували, че тютюнът се облага със 70 на сто, тогава щяхме да гласуваме да отпадне, че се облага с 60 на сто. Тъй като отхвърлихме всички, че тютюнът се облага със 70 на сто - той остава с 60 на сто. Ако някой предложи тютюна да е без акциз, то тогава нека да бъде така добър и тук да го предложи.
ПРЕДСЕДАТЕЛ АЛЕКСАНДЪР ЙОРДАНОВ: Ясно е, обаче ние трябва да гласуваме. Сега ние гласуваме проекторешението и трябва да гласуваме точка "а" да отпадне.
ДОКЛАДЧИК ВЕНЦЕСЛАВ ДИМИТРОВ: Тя е отпаднала автоматически.
Представете си, че народното представителство из един път се съгласи да отпадне, това значи, че тютюнът няма да има 147.3 акциз. Никой не го е предложил. Не можем ние да гласуваме нещо, което никой не го е предложил. (Шум и реплики в залата)
ПРЕДСЕДАТЕЛ АЛЕКСАНДЪР ЙОРДАНОВ: Точка "а" отпада в този проектозакон, а не, че т. 3 се заличава. Разбирате ли? (Реплики в залата)
Въпросът е сега да гласуваме за отпадане на точка "а" от точка 2 на – 12 на законопроекта. Моля, режим на гласуване. Моля, гласувайте това предложение.
Моля, прекратете гласуването и посочете резултата.
Гласували 141 народни представители - за отпадане на буква "а" от точка 2 - 138, против - няма, въздържали се - 3.
Приема се.
Отиваме към буква "б": "Създават се нови точки 6 и 7".
ДОКЛАДЧИК ВЕНЦЕСЛАВ ДИМИТРОВ: Точка 6 я създадохме, а 7: "ракии обикновени"...
ПРЕДСЕДАТЕЛ АЛЕКСАНДЪР ЙОРДАНОВ: Значи първо гласуваме буква "б" с текст: "Създават се нови точки 6 и 7".
ДОКЛАДЧИК ВЕНЦЕСЛАВ ДИМИТРОВ: Не, не. Мисля, че може цялото да гласуваме наведнъж. Какво означава: "Създават се нови точки 6 и 7"? Шеста точка сме я гласували, а 7: "Ракии обикновени". (Шум и реплики в залата)
Ами, като отпаднат ракиите - нищо. Остава си с 50 на сто.
ПРЕДСЕДАТЕЛ АЛЕКСАНДЪР ЙОРДАНОВ: Добре. Точката за еротични и порнографски книги и т.н. - тя вече е гласувана.
Всъщност тогава ще гласуваме за ракии обикновени, а това - как ще гласуваме, ще зависи какво ще гласи текстът на буква "б".
Значи гласуваме за това да отпадне "ракии обикновени".
ДОКЛАДЧИК ВЕНЦЕСЛАВ ДИМИТРОВ: Точно така. "Ракиите обикновени" гласуваме да си остане както преди.
ПРЕДСЕДАТЕЛ АЛЕКСАНДЪР ЙОРДАНОВ: Точно така - да не се увеличава... против увеличението... (Шум в залата)
Сега - в проектозакона има точка. Написана е "ракии обикновени". Тя е включена в раздела, който е разде за увеличаване и облагане с 60 на сто. 147.4
Този, който е против облагането с 60 на сто, гласува против.
ДОКЛАДЧИК ВЕНЦЕСЛАВ ДИМИТРОВ: Имаше предложение за отпадане. Съгласно правилника, предложението за отпадане се гласува по-напред от предложението за допълнение.
ПРЕДСЕДАТЕЛ АЛЕКСАНДЪР ЙОРДАНОВ: Гласуваме предложението за отпадане, тоест, няма да има в този раздел този текст и ракиите няма да се облагат с 60 на сто.
Гласуваме за отпадане на "ракии обикновени" от този раздел на стоките и услугите, които се облагат с 60 процента. Моля, гласувайте.
Моля, прекратете гласуването и посочете резултата.
Гласували 142 народни представители, за отпадането 9, 1 - няма карта и се обади как гласува, против - 114, въздържали се - 19.
Тази точка не отпада.
Значи, сега ще я гласуваме като точка. Гласуваме за това "ракии обикновени" да бъде точка 7 в раздел 2 на – 12 на законопроекта.
Моля, режим на гласуване. Моля, гласувайте.
Моля, прекратете гласуването и посочете резултата. Гласували - 140 народни представители, за - 127, против - 2, въздържали се - 11 народни представители.
Текстът се приема.
147.5 И сега гласуваме буква "б" , а именно:
"Създават се нови точки 6 и 7", тъй като вече сме ги гласували.
Моля, гласуваме буква "б" на точка втора от – 12.
Моля, гласувайте!
Резултатът: от общо гласували 129 народни представители, 123 са гласували за, 3 против, 3 се въздържат.
Текстът се приема.
Сега отиваме към точка трета.
ДОКЛАДЧИК ВЕНЦЕСЛАВ ДИМИТРОВ: Точка трета. В раздел трети "Стоки и услуги, които се облагат с 50 на сто", т. 1 се заличава.
Тя следва от гласуването за ракиите.
ПРЕДСЕДАТЕЛ АЛЕКСАНДЪР ЙОРДАНОВ: Моля, гласуваме точка 3 от – 12.
Моля, гласувайте!
Резултатът: от общо гласували 138 народни представители, 134 са гласували за, против - няма, 4 въздържали се.
Приема се точка 3.
ДОКЛАДЧИК ВЕНЦЕСЛАВ ДИМИТРОВ: Точка четвърта. Раздел четвърти "Стоки, които се облагат с 40 на сто" се изменя както следва:
"А заглавието става: "Стоки и услуги, които се облагат с 40 на сто;
б) Точка 4 се изменя така:
"Ооротите от карти за игра, табла, моникс, кегелбан и други подобни".
Мисля, че най-напред е хубаво да гласуваме точка "б", защото ако не я гласуваме, няма смисъл от точка "а". Тоест найнапред да гласуваме фактологията и после подробностите.
ПРЕДСЕДАТЕЛ АЛЕКСАНДЪР ЙОРДАНОВ: Най-напред гласуваме буква "б" от точка 4 на – 12. А именно точка 4 се изменя така:
"Оборотите от карти за игра, табла, моникс, кегелбан и други подобни".
ДОКЛАДЧИК ВЕНЦЕСЛАВ ДИМИТРОВ: Между другото искам да прочета оригиналния текст, този, който го изменяме. Сега текстът гласи следното: ББ/АН 148.1
"Карти за игра, табла, моникс, кегелбан и други подобни".
Тук правя едно уточнение, че се касае за оборотите, а не за самите карти. Става дума за парите, които се печелят чрез тях.
ПРЕДСЕДАТЕЛ АЛЕКСАНДЪР ЙОРДАНОВ: Моля, гласуваме тази точка. Моля, гласувайте!
Резултатът: От общо гласували 139 народни представители, 138 са гласували за, против няма, 1 се въздържа.
Буква "в" от точка четвърта на – 12 се приема.
ДОКЛАДЧИК ВЕНЦЕСЛАВ ДИМИТРОВ: В такъв случай трябва да гласуваме и промяна в заглавието. Вместо "Стоки" да стане "Стоки и услуги", защото на практика това е услуга.
ПРЕДСЕДАТЕЛ АЛЕКСАНДЪР ЙОРДАНОВ: Сега гласуваме буква "а" от тази точка четвърта.
Моля, гласуваме буква "а" от точка четвърта на – 12. Моля, гласувайте.
ДОКЛАДЧИК ВЕНЦЕСЛАВ ДИМИТРОВ: "Стоки и услуги, които се облагат с 40 на сто". Досега беше: "Стоки, които се облагат с 40 на сто".
ПРЕДСЕДАТЕЛ АЛЕКСАНДЪР ЙОРДАНОВ: Резултатът: от общо гласували 141 народни представители, 140 са гласували за, против няма, въздържал се е 1 народен представител.
Приема се.
ДОКЛАДЧИК ВЕНЦЕСЛАВ ДИМИТРОВ: Остава да гласуваме точка "в". Точка шеста се отменя.
Искам да ви прочета точка шеста: "Видеоуредби, компакдискове, касети и друга подобна аудиовизуална техника".
Значи и досега са се облагали с 40 на сто, въпреки че като гледам какви са цените, аз не знам кой е плащал такъв акциз. И на практика остава да се облага с данък оборот 22 на сто. Мисля, че това е един анахронизъм, който разбира се, трябва да се ликвидира. Едно време някои господа, другари тогава, от идеологическа гледна точка гледаха много, много тия работи да не се разпространяват между хората да не би да не разберат нещо. (Шум в залата) 148.2
ПРЕДСЕДАТЕЛ АЛЕКСАНДЪР ЙОРДАНОВ: Гласуваме буква "в" от точка четвърта на – 12.
Моля, гласувайте!
Резултатът: от общо гласували 138 народни представители, 103 са гласували за, 12 против, 23 се въздържат.
Буква "в" се приема.
Сега преминаваме към точка пета.
ДОКЛАДЧИК ВЕНЦЕСЛАВ ДИМИТРОВ: Преминаваме към точка пета, която може би е най-важната в предложението на правителството. Затова ще си позволя да прочета както новия текст, така и стария.
Новият текст: "Раздел шести. Течни горива, процент към цената на дребно се изменя както следва:
"Течни горива"
1. Автомобилен бензин А 96 и А 98 - 60%.
2. Автомобилен бензин А 86 и А 93 - 50%.
3. Дизелово гориво - 35%.
4. Газ пропан-бутан - 15%.
За справка ще ви прочета сега действащата тарифа.
Автомобилен бензин - всички видове - 50%. Значи се предлага увеличение за акциз за автомобилния бензин А 96 и А 98 от 50 на 60. А 86 и А 93 си остават същите - 50.
Точка втора дизелово гориво - 30% действа в момента - предлага се увеличение на 35%.
Точка трета "Газ пропан-бутан" - 10%, предлага се увеличение 15%.
Това е текстът.
Ако ми позволите аз да взема отношение съвсем накратко, господин председателю?
ПРЕДСЕДАТЕЛ АЛЕКСАНДЪР ЙОРДАНОВ: Да, заповядайте.
Преди това има процедурно предложение от господин Асен Мичковски.
АСЕН МИЧКОВСКИ (НСД): Уважаеми господин председател, уважаеми колеги! Аз предлагам да чуем мотивите на Министерския съвет, поднесени тук от министъра на търговията и министъра на финансите или заместник-министъра на финансите преди да пристъпим към обсъждането на предлаганите промени и тогава да започнем дискусия между народното представителство за един или друг текст. Това мисля, че е най-редното. 148.3.
ПРЕДСЕДАТЕЛ АЛЕКСАНДЪР ЙОРДАНОВ: Да, ако желае Министерският съвет, може да вземе думата. Той е вносител.
Господин Стоян Александров!
Ние сме ги чували вече тези мотиви. 148.4.
МИНИСТЪР СТОЯН АЛЕКСАНДРОВ: Уважаеми господин председател, уважаеми господа депутати! Аргументите са следните:
Първо, не е тайна, че това са фискалните съображения, тъй като увеличаването на акциза за течните горива води до увеличаване на бюджетните постъпления. И това е едно предложение, което от две години по принцип е съгласувано с някои от междунарнодните финансови институции, отчитайки кои са по-безболезнените възможни начини за увеличаване на бюджетните постъпления. Предлагаше се именно да се акцентира повече върху акцизните стоки, в това число и върху течните горива. Във връзка с това бяха и предложенията за увеличаване на акциза за цигарите, за ракиите и за течните горива. Търсим източници за бюджета, които касаят една по-малка част от населението, вместо да търсим увеличаване примерно на данъка върху оборота, където потърпевши ще бъдат основната част от населението.
Второто нещо, което искам да посоча, е, че увеличението е сравнително незначително, тъй като вие виждате, че основната консумация на бензини "86" и "93" не се коригира, а че тук се коригират цените на автомобилен бензин "98" и "96" - за луксозните автомобили. Една малка част от гражданите фактически ще бъдат потърпевши от гледна точка на цената на горивата. А що се касае до дизеловото гориво и газта - там увеличението е само 5 на сто.
Така че това са главно съображенията - преди всичко фискални. Затова аз лично бих ви помолил да подкрепите това предложение. Вярно е, че правителството внася веднъж корекции в размира на акцизите за горивата, но то просто отмени едно постановление, с което беше нарушен законът, тъй като с постановление бяха намалени значително размерите на акциза, които бяха предвидени в Закона за данъка върху оборота и акцизите. И преди месеци именно Министерският съвет постанови едно правило - а именно, че не може подзаконов акт да обезсилва нормативен акт от по-висш ранг, какъвто е законът. И сега единствено си позволяваме да правим предложения в закона за увеличаване на размера на акцизите, което разбира се ще даде определено отражение върху цените на тези стоки. Става въпрос главно за горивата. ЦМ/КП 149/1.
Други аргументи трудно бих могъл да ви изтъкна, макар че фискалният ефект няма да е малък - очаква се някъде около 637 млн. лв. да дойдат в бюджета от тази корекция на цените.
Друг е проблемът, който вече е задача на правителството - как да спре нелоялната конкуренция и безмитното и безакцизно внасяне на горива, т.е. криминалният внос, тъй като според една справка, която ни беше дадена от "Плама" и "Нефтохим" се вижда, че някъде около 70 на сто от мазута е внесен по неведоми пътища в България, за което по същество почти не са платени дължимите акцизи и мита, а също и някъде около 30 на сто от горивата. Затова задача на правителството е да разгледа работата на "Петрол" и въобще целия режим на внос и да вземе съответните мерки, за да бъде предотвратен в бъдеще или поне ограничен този безмитен и безакцизен внос.
И аз смятам, че с това, което вие гласувахте, а именно на митницата да се събира дължимият данък върху оборота и акциз за вносните стоки и стоките да не се освобождават от контрол преди да бъдат платени дължимите данъци, е едно много съществено решение, тъй като на всички фирми-фантоми, които досега се явяват като вносители на течните горива, на цигари и уиски, вече ще бъде затруднен техният живот, защото дори и да е фирмафантом, ние няма да освободим стоката да влезе в страната преди да бъде платен дължимият данък.
Това е, което бих могъл да посоча като аргументи за искането.
ПРЕДСЕДАТЕЛ АЛЕКСАНДЪР ЙОРДАНОВ: Благодаря.
Думата има господин Венцеслав Димитров.
РОСЕН ХУБЕНОВ (от място): Защо той? В качеството си на какъв?
ВЕНЦЕСЛАВ ДИМИТРОВ (СДС): В качеството си на народен представител, господин Хубенов. Аз не виждам Вие какъв сте, че да ми забранявате да говоря.
РОСЕН ХУБЕНОВ (от място): Ако искаш да се изказваш по всеки един проблем, няма да си докладчик.
ВЕНЦЕСЛАВ ДИМИТРОВ: Сигурен ли си? А аз искаш ли да ти кажа, че в нашата комисия ние нарочно ги снехме тези въпроси, за да се приеме по-бързо законът. Ето го и господин Георги Николов - той е заместник-председател на комисията и ще ти каже, 149/2. че ние не сме ги дискутирали.
Ти знаеш ли, господин Хубенов, че във всяка една цивилизована страна, когато се прави едно такова предложение, то се оценява всяко едно колко струва. Примерно, първа точка "А-96", "А-98" - колко струва; втората точка - колко струва; третата точка колко струва... Защото всичките тези хора не са длъжни да знаят и аз не знам колко струва. Не съм сигурен, че и министърът на финансите знае всяка точка колко струва.
Защото има приет един държавен бюджет. И вие ако подкрепяте това правителство, сте заинтересовани този държавен бюджет да се изпълнява така, както е приет. Затова бъди така добър да ме изслушаш.
ПРЕДСЕДАТЕЛ АЛЕКСАНДЪР ЙОРДАНОВ: По същество.
ВЕНЦЕСЛАВ ДИМИТРОВ (СДС): Господин председателю, колеги! Аз искам да се изкажа против предложението на правителството и това мнение го изказах на господин министъра на финансите тук и в Комисията по бюджета и финансите...
РОСЕН ХУБЕНОВ (от място): Изказваш ли се или си докладчик на комисията?
ВЕНЦЕСЛАВ ДИМИТРОВ: Нямам ли право да се изказвам по всяка точка?
РОСЕН ХУБЕНОВ (от място): Имам въпрос - процедурен въпрос...
ВЕНЦЕСЛАВ ДИМИТРОВ: Аз сега се изказвам, думата ми е дадено. Като свърша, тогава му дайте на този господин за процедурен въпрос...
ПРЕДСЕДАТЕЛ АЛЕКСАНДЪР ЙОРДАНОВ: Нека да завърши своето изказване. Той взима думата именно като...
ВЕНЦЕСЛАВ ДИМИТРОВ: Аз не знам да се прекъсват изказванията по процедурни въпроси.
РОСЕН ХУБЕНОВ (от място): Като какъв е взел думата?
ВЕНЦЕСЛАВ ДИМИТРОВ: Като народен представители.
ПРЕДСЕДАТЕЛ АЛЕКСАНДЪР ЙОРДАНОВ: Като народен представител.
РОСЕН ХУБЕНОВ (от място): А не като докладчик на комисията?
ВЕНЦЕСЛАВ ДИМИТРОВ: Разбира се, че не като докладчик на комисията. Като докладчик на комисията аз си свърших ра149/3. ботата, като ви прочетох и единия текст, и другия, за да разберете за какво става дума.
РОСЕН ХУБЕНОВ (от място): На какво основание преди нашия представител тук?
ВЕНЦЕСЛАВ ДИМИТРОВ: На основание, че поисках по-напред думата. Ако иска господин Стоилов да се изкаже, да се изкаже. (Оживление в блока на БСП)
Господин председателю, аз Ви призовавам да въведете ред в тази зала и да не се водят такива диалози. И да ми се даде думата да се изкажа.
ПРЕДСЕДАТЕЛ АЛЕКСАНДЪР ЙОРДАНОВ: Имате думата, господин Димитров.
ВЕНЦЕСЛАВ ДИМИТРОВ: Благодаря Ви.
Уважаеми господин председателю, колеги! Аз призовавам колегите народни представители да гласуват против предложението на комисията. Една част от мотивите да направя такова предложение вече размених в реплики тук с един господин.
Защо? - Защото в нашата комисия ние не обсъдихме въпроса така, както трябва, с цел да се приемат другите предложения за затягане на граничния режим. А в нашата комисия - аз съм председател, но има и други членове на комисията и те знаят, че когато се правят такива предложения, Министерството на финансите дава точни сведения на народното представителство за това всяко едно предложение колко струва. Аз не знам - мисля, че преобладаващата част от автомобилния бензин, който се потребява в България, е "А-86" и "А-93". С какво ще помогне на бюджета увеличаването на "А-96" и "А-98" или само ще бъдат натоварени собствениците на онези автомобили, които потребяват такъв бензин? (Оживление в блока на БСП) Това казвам.
Щом се вълнувате, значи е имало за какво да се изказвам... 149/4. Освен това, дизеловото гориво. На мен ми се струва, че и сега акцизът върху дизеловото гориво е по-висок от приемливия. Защо? Защото всички знаете, че дизеловото гориво се използва в най-масовите превозни средства в страната, тоест за транспорт. Когато се увеличи това ще служи като мотив. Тук господин Стоилов се изказа за пазара, който все още не съществува. Тоест оказва се, че щом могат да съществуват четири или пет вида цени, значи няма добра конкуренция, не използвам "съвършена конкуренция", защото такова нещо много трудно може да се постигне. Няма добра конкуренция, тоест те ще използват увеличението на цената на дизеловото гориво като претекст да си повишат тарифите, а хората, които прекарват стоки със свой собствен превоз, ще използват това като претекст да увеличат цените. Нека ние да не им даваме такова нещо, защото то се калкулира и ще се калкулира много повече, отколкото те самите са дали като пари.
Още повече, че се получи едно предложение от господин Георги Николов да не се променя акцизът върху дизеловото гориво и газ пропан-бутан, което аз безусловно подкрепям. Но аз предлагам също така да не се променя и акцизът върху автомобилния бензин А 96 и А 98. Още повече, това ви го каза току-що и господин министърът на финансите, тази година веднъж бяха правени промени, макар и не по нормалния ред, защото действаше едно постановление на правителството. То беше отменено и по този начин бяха увеличени цените.
Между другото, всички запознати разбира се, знаят, че правителството използва една формула за изчисляване на цените на течните горива. Не е хубаво в течение само на една година акцизът да се вдига два пъти - фактически плащаните суми.
Затова аз предлагам да се гласува отпадането на раздел пети. Още повече, че в Комисията по бюджета и финансите ние с господин министъра на финансите се уточнихме, че това нещо, тъй като той настоява, наистина трябва да се подложи на гласуване в пленарната зала и хората със своя глас да покажат дали искат увеличаване на цените или не искат. Но ми се струва, че въпросът е твърде важен, за да може за втори път в течение на една и съща календарна година цените на горивата да бъдат увеличени. Благодаря ви. ВТ/АН 150.1
ПРЕДСЕДАТЕЛ АЛЕКСАНДЪР ЙОРДАНОВ: БЛагодаря на господин Димитров. Господин Стоилов иска думата за изказване. Господин Карабашев, заповядайте. Имате думата.
ЗАМЕСТНИК-МИНИСТЪР ПРЕДСЕДАТЕЛ ВАЛЕНТИН КАРАБАШЕВ: Благодаря, господин председателю.
Уважаеми дами и господа народни представители, прпав е господин Венцеслав Димитров, че такива важни неща не могат да се решават без депутатите да знаят точните числа и да знаят тяхното решение колко струва, образно казано.
В момента цената на бензин А 98 за литър е 12 лева и с предлаганата промяна тя ще стане 14,80 лева, тоест увеличение от 2,80 лева или 23,3 на сто.
При А 96 увеличението също е 2,80, като цената от 11,60 лева се изменя на 14,40 лева или 24,1 на сто.
За сведение на господа депутатите под 10 на сто от потреблението на бензиничаван акцизът в страната са от А 96 и А 98, като специално А 98 се продава на няколко бензиностанции в страната, мисля, че на 3-4.
При дизеловото гориво. Увеличението е 5 на сто, а не 10 на сто. Пет процента - от 30 на 35 на сто, което в стойностно изражение е 40 стотинки или от 7,60 лева на 8 лева се вдига цената за литър дизелово гориво, което е 5,3 на сто.
При газ въглеводороден - втечнен, увеличението е 60 стотинки или това е 5,9 на сто.
Какво носи това на бюджета, разхвърляно като приход от бензините и от дизеловото гориво?
От продажби за производствено потребление, това е дизеловото гориво преди всичко, са 440 млн. лева, докато от продажби на населението са 197 млн. лева - това е от бензин А 98 и А 96.
И ще завърша с това, че не е коректна формулировката на господин Димитров, че два пъти през тази година се изменят акцизите. При първото изменение просто се отмени едно постановление, което противоречеше на Закона за данъка върху оборота и акцизите и останаха онези ставки, които е гласувал парламентът. Сега се предлага всъщност първото изменение на акцизите. Благодаря ви. 150.2
ПРЕДСЕДАТЕЛ АЛЕКСАНДЪР ЙОРДАНОВ: Благодаря на господин Карабашев. Господин Стоилов, имате думата.
СТЕФАН СТОИЛОВ (ПС на БСП, БЛП, ОПТ, ПХЖД, ХРП, СМС, ФБСМ, НЛП "Стефан Стамболов" и СДПД "Ера-3"): Уважаеми господин председателю, уважаеми колеги, и тук, както и при други искания на Министерския съвет, ще трябва да потърсим, хайде, нека да бъде някаква златна среда.
Ето в какъв смисъл: пари са нужни на бюджета и същевременно трябва да внимаваме, когато пипаме цената например при позицията "Дизелово гориво".
Основната част от тези 600-700 милиона лева, както виждаме идват от повишаване на цената макар и 6-7 на сто на дизеловото гориво. Но дизеловото гориво ще влезе с увеличената си цена в цената на градския транспорт. Цените на билетите на градския и междуградския транспорт са една болна тема, много непосредствено и остро засягаща обикновения потребител. Тоест тук ние се сблъскваме с един социален въпрос, с какъвто не се сблъкваме, когато повишаваме с 10 на сто цената на високооктановите бензини - 96 и 98.
Така че нашата парламентарна група подкрепя искането за увеличаване на акцизите на високооктановите бензини, но моли Министерският съвет да се съгласи да не пипаме акцизите на дизеловото гориво. Настоятелно молим. Нашата парламентарна група е за такова решение по въпроса за акцизите на бензините. Нещо ще влезе в бюджета, но не цялата планирана сума. Благодаря ви.
ПРЕДСЕДАТЕЛ АЛЕКСАНДЪР ЙОРДАНОВ: Благодаря на господин Стоилов. Господин Семерджиев иска думата.
РУСЛАН СЕМЕРДЖИЕВ (независим депутат): Уважаеми господин председателю, уважаеми господин министър-председателю, уважаеми колеги, аз до момента от водените дебати предлагам и ще защитавам идеята, която изказа господин Венцеслав Димитров. За голяма съжаление за мен до момента сериозни аргументи за увеличението на акцизите на бензините и нафтата не бяха предоставени. Защо?
Първо, виждам едно противоречие в това, което каза господин Александров, че увеличението е крайно необходимо само за бюджетни постъпления. В същото време той каза, че ще засегне малко хора. Значи противоречието е следното: щом като са малко хора, естествено и тези приходи от допълнително увеличение ще 150.3 бъдат малки. Така излиза. Още повече, че голямата част от народните представители изказаха мнение и ще подкрепят да не бъде увеличаван акцизът за дизеловото гориво. Тогава аз си задавам въпроса какъв ще бъде смисълът от увеличаването на акциза върху високооктановите бензини. Бих искал да чуя едно съображение и факти как ще се отрази това в смисъл на замърсяване на околната среда. Защото знае се, че нискооктановите бензини замърсяват повече околната среда. Тогава няма ли да изтекат средства за възстановяване на замърсявания по друга причина. Това от една страна. 150.4 От друга страна каква е гаранцията, че днес ако потребителя купува бензин А-96 и си кара автомобилите, бивше съветско производство, утре когато бъде увеличена цената на бензин А-96, дали те ще продължат да купуват от този бензин т.е. една фикс идея, че ще бъдат увеличени приходите в бюджета от увеличението на акциза на А-96, който просто ще спре да бъде продаван в такива количества. И такива съображения аз тук не чух. Не се сърдете господин Александров, но не сте ме убедили. Ако бяхте казали колко бензин се продава днес на днешна дата, какви са очакванията да бъдат продавани по-нататък, тогава бихте могли да ме убедите. Но за момента няма никаква аргументация.
В крайна сметка, аз бих казал, че ние делим в момента на автомобили съветско производство и автомобили западно производство, защото няма нито един качествен автомобил, който да се движи с бензин А-93. Всички други се движат с А-96 и А-98. И ако има някакви аргументи, че хората които карат най-скъпите автомобили, карат с бензин А-98, това е така, но това не важи, това не е аргумент за тези които употребяват бензин А-96. (Шум в залата от блока на БСП). Ивинявайте, но когато вие говорите аз не ви прекъсвам. Имаше смисъл да дойдем да говорим и да помогнем за приемането на закона, ако твърдите, че е обратното можем да си излезем. Благодаря ви.
ПРЕДСЕДАТЕЛ АЛЕКСАНДЪР ЙОРДАНОВ: Господин Александров, заповядайте.
МИНИСТЪР СТОЯН АЛЕКСАНДРОВ: Благодаря господин председател. Действително могат да се намерят много аргументи в подкрепа на една или друга теза, но аз мисля, че това което казах има много силен аргумент. Фиска на държавата не е малък фактор, тъй като многократно съм посочвал от тази трибуна, че над три милиона българи разчитат на издръжка от този бюджет, а не от някакви други доходи. Така че никакви други аргументи да не изтъкваме, а самия факт, че ние ще осигурим определени постъпления в бюджета, за да може да плати нормално пенсии, заплати, социални осигуровки и други, мисля че по-силен аргумент от това няма.
Аз по принцип не зная кои руски автомобили вървят с А-96. Много малко са тези, които работят много добре на А-93. Ако искаме да бъдем далновидни и да бъдем откровенни и ако искаме да се грижим за здравето на хората, ние трябва да стимулираме СМ/ЙА 151.1 карането с безоловен бензин. А именно за безоловния, ние слагаме най-ниския акциз. А в момента тук се прокрадват защитници на тези, които карат от ВМ нагоре мерцедеси. Те не са основната част от населението. Те са някакъв процент може би, но те не спират своите коли. И точно когато ние искаме да натоварим именно тях тук се явяват адвокати точно на тази категория. Значи той може да даде пет-шест милиона да си купи лека кола, а няма да може да си плати с три лева по-скъп бензин. Това е смешно просто. И аз не зная точно какви допълнителни аргументи бихме могли да изтъкваме, за да се подкрепи едно таково искане.
Що се касае до това което беше казано за дизеловото гориво, ние казахме покачването е незначително 5,3 на сто е. Така че аз не мога да ви кажа точно какъв е относителният дял на горивата в издръжката на градския транспорт. За да може веднага механично от тази гледна точка да пледираме заради това, че ще бъде засегнат градския транспорт да не се приеме предвиденото увеличение на цената.
Преценете, вие с мнозинството си ще подскажете дали сме прави или не, когато предявяваме искания за увеличения и на цените на дизеловите горива.
ПРЕДСЕДАТЕЛ АЛЕКСАНДЪР ЙОРДАНОВ: Благодаря на министър Александров.
За изказване господин Николов и след това господин Мичковски.
ГЕОРГИ НИКОЛОВ (ПС на БСП, БЛП, ОПТ, ПХЖД, ХРП, СМС, ФБСМ, НЛП "Стефан Стамболов" и СДПД "Ера-3"): Уважаеми господин председателю, уважаеми колеги! Излизам за да сведа до ваше знание направеното вече от мен предложение, споменато от господин Димитров, без да влизам в дискусия с изказалите се по отношение на един или друг бензин какъв акциз да се определи.
Първо, предлагам гласуването, господин председател, да бъде по отделни точки и да гласуваме, което ще бъде подкрепено от Парламентарната група на Българската социалистическа партия и коалиция, увеличение само на акциза на автомобилен бензин А-96 и А-98 от 50 на 60 на сто. За автомобилен бензин А-86 и А-93, масовия за по-голямата част от българския народ да остане непроменен акциза както е предложен 50, а така също дизеловото гориво и 151.2газ пропан-бутан в размери както досега т.е. по 30 и 10 на сто, без да увеличаваме акцизните ставки. Мисля, че след като могат да се дадат достатъчно средства за купуване на скъпи западни коли, може да се плати още 2-3 лева за литър бензин от хора каращи тези коли. Останалото просто в момента ще създаде до ненужно увеличаване на цените, без да имаме защитни механизми на това увеличение. Благодаря ви.
ПРЕДСЕДАТЕЛ АЛЕКСАНДЪР ЙОРДАНОВ: По този начин ще натоварим и част от бюджета на парламента.
Заповядайте господин Мичковски.
АСЕН МИЧКОВСКИ (НСД): Уважаеми господин председател, уважаеми колеги! Аз мисля, че сигурно малко са тези от народните представители, които не са убедени в целесъобразността от увеличаването на акцизната ставка на бензините А-96 и А-98 и точно поради това няма да спирам вниманието си върху този въпрос. Очевидно е за всички и това беше споменато и от вицепремиера Карабашев, че делът на потреблението на тези видове бензин е под 10 на сто. Те засягат хора, които са достатъчно платежоспособни. Така че тук проблем няма и мисля, че всички вие ще подкрепите направеното предложение от страна на Министерския съвет.
Не е верен аргумента господин Костов, който прочетох в пресата и който изтъквате, че луксозните автомобили горят малко. Напротив най-луксозните автомобили горят най-много бензин. Така че в случая не сте съвсем прав. Но аз искам да се обърна към Парламентарната група на БСП и коалиция. Увеличението което се предлага на дизеловото гориво и на газ пропан-бутан ще доведе до значими приходи в бюджета и това беше изтъкнато от министъра на финансите.
От друга страна бюджетът е абсолютно притиснат от необходимостта за разходи по различни социални плащания. Ефектът върху цените ще бъде незначителен, а може изобщо да не се появи защото другите фактори са значително по-силни в тази посока. Затова аз се обръщам към вас да преразгледате вашето решение и да подкрепите предложението на правителството, защото ако трябва да говорим наистина за социален елемент на фиска точно по този начин той може да бъде постигнат само сега. Може би след време и по друг начин да може да стане, но социалната функция на бюджета може да бъде подсилена сега по този начин. Много 151.3 повече хора ще бъдат облагодетелствани от незначителното увеличаване на акциза, отколкото броя на тези хора, които ще бъдат засегнати от него в другата посока и затова аз апелирам към вас, и към всички останали колеги народни представители, да подкрепим изцяло направеното предложение от страна на Министерския съвет.
ПРЕДСЕДАТЕЛ АЛЕКСАНДЪР ЙОРДАНОВ: Благодаря на господин Мичковски.
Сега преминаваме към гласуване. Най-напред ще гласуваме т. 5 да отпадне. Ако това не се приеме преминаваме на гласуване точка по точка, както правихме и досега.
Моля режим на гласуване. Гласуваме за това т. 5 от – 12 да отпадне. Моля гласувайте.
Моля прекратете гласуването и посочете резултата.
Гласували 144 народни представители. За отпадане на т. 5 - 3, против - 133, въздържали се - 8 народни представители.
Това предложение не се приема. 151.4
Направено бе предложение от господин Георги Николов. Моля да внимавате - да отпаднат точки 3 и 4.
Господин Николов, да отпаднат точки 3 и 4?
ГЕОРГИ НИКОЛОВ (от място): Не е така.
ПРЕДСЕДАТЕЛ АЛЕКСАНДЪР ЙОРДАНОВ: А как е предложението?
ГЕОРГИ НИКОЛОВ (ПС на БСП, БЛП, ОПТ, ПХЖД, ХРП, СМС, ФБСМ, НЛП "Стефан Стамболов" и СДПД "Ера-3"): Предложението е т.5 на – 15 да има следния вид:
"Течни горива:
1. автомобилен бензин А-96 и А-98-60.
2. автомобилен бензин А-86 и А-93 - 50 на сто.
Не да отпаднат. Вижте текста - раздел I, точка "Течни горива". Процент към цените на дребно се изменя както следва. Така ще отпадне целият раздел. Така че трябва да преповторим отново с т.3 - "Дизелово гориво" - 30 на сто.
Точка 4. "Газ пропан-бутан" - 10 на сто.
ПРЕДСЕДАТЕЛ АЛЕКСАНДЪР ЙОРДАНОВ: Започваме да гласуваме точка по точка.
ДОКЛАДЧИК ВЕНЦЕСЛАВ ДИМИТРОВ: Не, има предложение на господин Николов за изменение и мисля, че то трябва да се гласува най-напред.
"3. Дизелово гориво - 30 на сто.
4. Газ "Пропан-бутан" - 10 на сто."
Нали така, господин Николов? Това е предложението за изменение. Да се гласува то и после да се гласуват другите. Сега е 10,30. На практика господин Георги Николов предлага да се запазят. Но в интерес на перфекцията е хубаво да се приеме това, което предлага господин Николов - да се гласуват точките поотделно и да останат. За да не се изменят другите текстове, свързани с този раздел.
ПРЕДСЕДАТЕЛ АЛЕКСАНДЪР ЙОРДАНОВ: Проблемът е ясен.
Господин Мичковски, заповядайте.
АСЕН МИЧКОВСКИ (НСД): Господин председател, аз мисля, че е най-добре да подложите на гласуване точките от 1 до 4 поотделно с различните предложения и всичко да бъде ясно, точно и да не оставя никакви съмнения у никого. За това става дума.
ПРЕДСЕДАТЕЛ АЛЕКСАНДЪР ЙОРДАНОВ: Според чл.54, а именно за начина на извършване на гласуване, най-напред трябва да гласуСт.Б/НП 152.1 ваме именно за измененията, които се предложиха в трета и четвърта точка.
Най-напред гласуваме т. 3 с предложението:
"Дизелово гориво - 30 на сто"
Моля, гласувайте това предложение.
От общо гласували 135 народни представители, за 92, против 28, въздържали се 15.
Точка 3 става: "Дизелово гориво - 30 на сто".
Преминаваме към т. 4.
"4. Газ "Пропан-бутан" - 10 на сто".
Моля, гласувайте това предложение.
От общо гласували 139 народни представители, за - 75, против 41, въздържали се 23.
Точка 4 се приема - "Газ "Пропан-бутан" - 10 на сто".
Гласуваме т.1.
"1. Автомобилен бензин А-96 и А-98 - 60 на сто.
Моля, гласувайте това предложение на Министерския съвет. От общо гласували 142 народни представители, за 136, против 4, въздържали се 2. Точката се приема.
"2. Автомобилен бензин А-86 и А-93 - 50 на сто."
ДОКЛАДЧИК ВЕНЦЕСЛАВ ДИМИТРОВ: Господин председателю, мисля, че тук трябва да се сложи друга формулировка - всички останали видове автомобилен бензин. Защото утре някой може да направи 85, да кажем, или 87, които не са записани в закона и това значи, че няма никакъв акциз да се слага върху тези ...
РЕПЛИКИ ОТ БСП: Няма такива марки.
ДОКЛАДЧИК ВЕНЦЕСЛАВ ДИМИТРОВ: То няма, ама може да има. Откъде да знаем?
ГЕОРГИ НИКОЛОВ (от място): Те са по стандарт.
СТЕФАН СТОИЛОВ (от място): Това е БДС - български държавен стандарт.
ПРЕДСЕДАТЕЛ АЛЕКСАНДЪР ЙОРДАНОВ: Господин Славков поиска думата.
ЗАМЕСТНИК-МИНИСТЪР БИСЕР СЛАВКОВ: Уважаеми господин председател, уважаеми дами и господа народни представители! Моля да имате предвид, че при сегашните условия типовете автомобилен бензин се определят по стандарт. Това е първото условие. И второто е - цените на тези типове се определят на всеки 15 152.2 дни от Министерския съвет. Така че това е въобще прецедент, който довежда до нов тип бензин, който подлежи на цялостна, пълна регламентация.
ПРЕДСЕДАТЕЛ АЛЕКСАНДЪР ЙОРДАНОВ: Благодаря на господин Славков.
Гласуваме т. 2 със съдържание:
"2. Автомобилен бензин А-86 и А-93 - 50 на сто".
Моля, гласувайте.
От общо гласували 139 народни представители, за 129, против 9, въздържал се един народен представител. Приема се и т. 2.
Сега гласуваме текста на т. 5 от – 12, заедно с направените изменения и допълнения.
Моля, гласувайте. 152.3
Моля, прекратете гласуването и посочете резултата.
Гласували 141 народни представители, за 138, против няма, въздържали се 3 народни представители.
Точка 5 на – 12 се приема.
И сега един последен проблем, който възниква със законопроекта. Господин Школагерски, заповядайте!
ЙОРДАН ШКОЛАГЕРСКИ (ПС на БСП, БЛП, ОПТ, ПХЖД, ХРП, СМС, ФБСМ, НЛП "Стефан Стамболов" и СДПД "Ера-3"): Уважаеми господин председателю, уважаеми господин министър-председател, уважаеми колеги!
След приемането на закона възниква един въпрос, който Народното събрание трябва да го оправи.
При изменението на – 2, при приемането на – 2, с оглед изменението на чл. 3 ние гласуваме за създаването на ал. 2 със следното съдържание: "Размерът на данъка върху оборота, съответно на акциза за внесените в страната стоки, се определя по ставки, установени в тарифите върху митническата облагаема стойност, увеличена с митните сборове". Следователно в тази ал. 2 вие имате създадена една основа за облагането. Става дума за вносните стоки.
В приетия текст, който е след – 12, който току-що гласуваме, ние сме приели текст "акцизът се определя в процент към продажната цена". Създават се две основи за облагане. Разумът е очевиден, че става дума за онези услуги и стоки, които се извършват в страната, и стоките, които се произвеждат в страната, а не са внос.
Това съдържание, при наличието на този конфликт, както сме го създали при приемането на закона, е неясен и води до противоречия в текста на чл. 3.
Следователно моето предложение е следното. Това изменение, което ние сме го приели като текст в края на – 12, да влезе като редакционна поправка на мястото си в ал. 1 на чл. 3 и да добие следното съдържание ал. 1: "Размерът на данъка върху оборота и акцизите се определя в процент към продажната цена по тарифи съгласно приложения # 1 и # 2 към закона". Тоест това е принципът и ал. 2, която ние сме приели, става изключението към общия принцип по отношение на вносните стоки. МС/КП 153/1.
Мисля, че бях ясен. Ако не съм ясен, да повторя.
ГЕОРГИ НИКОЛОВ (от място): А за гласуване?
ЙОРДАН ШКОЛАГЕРСКИ: Приетият текст "акцизът се определя в процент към продажната цена" трябва да отпадне и да отиде като редакция, редакционно допълнение на ал. 1 на чл. 3.
ПРЕДСЕДАТЕЛ АЛЕКСАНДЪР ЙОРДАНОВ: Така, ясно. Най-напред гласуваме за това приетият текст "акцизът се определя в процент към продажната цена", записан в края на – 12, да отпадне.
Моля, режим на гласуване, моля гласувайте.
Моля, прекратете гласуването и посочете резултата.
Гласували 137 народни представители, за това предложение 132, против няма, въздържали се 5 народни представители.
Предложението се приема. Текстът отпада.
Сега второто предложение.
ЙОРДАН ШКОЛАГЕРСКИ: Той отпада като част от – 12.
ПРЕДСЕДАТЕЛ АЛЕКСАНДЪР ЙОРДАНОВ: Точно така.
ЙОРДАН ШКОЛАГЕРСКИ: Така. И същият текст се включва в редакцията на чл. 3, ал. 1, която добива следния вид. Повтарям - "Размерът на данъка върху оборота и акцизите се определя в процент към продажната цена по тарифи съгласно приложения # 1 и # 2 към закон".
ПРЕДСЕДАТЕЛ АЛЕКСАНДЪР ЙОРДАНОВ: Така, предложението е ясно. Моля, режим на гласуване, гласувайте това предложение. Моля, гласувайте.
Моля, прекратете гласуването и посочете резултата.
Гласували 132 народни представители, за 128, против няма, въздържали се 4 народни представители.
И този текст се приема.
ДОКЛАДЧИК ВЕНЦЕСЛАВ ДИМИТРОВ: Господин председателю, има едно предложение за последно гласуване. За създаването на нов параграф в преходните и заключителни разпоредби.
Създава се нов параграф със следното съдържание: "Законът влиза в сила от деня на обнародването му в "Държавен вестник". (Шумни и неразбираеми реплики) Нов параграф, има – 3, то други няма, първи и втори са отменени, така че това е подробност. Нов параграф - може и първи, и втори...
ПРЕДСЕДАТЕЛ АЛЕКСАНДЪР ЙОРДАНОВ: Така. Други предложения няма. 153/2.
Моля, режим на гласуване, гласуваме това предложение. Моля, гласувайте.
Моля, прекратете гласуването и посочете резултата.
Гласували 135 народни представители, за 127, против 3, въздържали се 5.
И последният текст се приема.
С това законът е приет.
Искам да благодаря на всички, които взеха участие в днешното заседание (весело оживление), да им пожелая спокойни и приятни дни. Всъщност това са малко дни, тъй като много малко дни остават за почивка на народните представители.
Сесията, както добре знаете, се открива на 1 септември.
В сряда заседание няма да има.
Благодаря! (Звъни)
(Закрито в 17 ч. и 10 м.)

ПРЕДСЕДАТЕЛ:(Александър Йорданов)
СЕКРЕТАРИ:(Трифон Митев)
(Ведат Сакаллъ)
Форма за търсене
Ключова дума
ТРИДЕСЕТ И ШЕСТО НАРОДНО СЪБРАНИЕ