ДВАДЕСЕТО ЗАСЕДАНИЕ
София, петък, 13 декември 1991 г.
(Открито в 11 ч. и 10 м.)
13/12/1991
Председателствувал: председателят Стефан Савов
Секретари: Георги Петров и Ведат Сакаллъ
ПРЕДСЕДАТЕЛ СТЕФАН САВОВ (звъни): Откривам заседанието. Преди всичко, както обикновено в петък, ще ви прочета постъпилите питания в Председателството на Народното събрание след 6 декември 1991 г.
Първо. Питане от народния представител господин Георги Попов към министъра на образованието и науката господин Николай Василев относно статута и дейността на Националния фонд "Научни изследвания", постъпило на 10 декември 1991 г.
Второ. Питане от народния представител господин Йордан Куцаров към председателя на Комитета по съобщения и информатика господин Стефан Софиянски относно причините за негоден сигнал на парламентарния радиоканал в Добрички район, постъпило на 10 декември 1991 г.
Трето. Питане от народния представител госпожа Недялка Трайкова към министъра на здравеопазването господин Никола Василев относно мерките на министерството за регламентирането на кръводаряването, постъпило на 11 декември 1991 г.
Четвърто. Питане от народните представители господата Стефан Стефанов и Минчо Минчев към министър-председателя на Република България Филип Димитров относно решаването на актуален въпрос за гражданите на гр. Кърджали, постъпило на 11 декември 1991 г.
Чухте запитванията, в другия петък целият ден ще бъде отделен на питанията, ще го посветим на парламентарния контрол. Министрите са непрекъснато осведомявани, но във вторник ще излезе правилникът и ще можем вече да работим така, както се изисква.
Проектът за дневен ред ви е раздаден.
1. Решение за продължаване срока на действие до края на 1992 г. на решението на Великото Народно събрание от 9 април 1991 г.
2. Решение за временно спиране разпореждането с движимо имущество на ТКЗС.
3. Разисквания по писмото на проф. Кръстю Петков.
4. Първо четене на законопроекта за стопанската дейност на чуждестранни лица и за закрила на чуждестранните инвестиции.
5. Първо четене на законопроекта за държавните служители.
6. Първо четене на законопроекта за имуществата на политическите партии.
7. Второ четене на законопроекта за изменение и допълнение на Закона за Висшия съдебен съвет.
По дневния ред - оказва се че първа точка - РЕШЕНИЕ ЗА ПРОДЪЛЖАВАНЕ СРОКА НА ДЕЙСТВИЕ ДО КРАЯ НА 1992 г. и т.н. не е минала през двете комисии - Законодателната и Комисията по труда. Законодателната комисия и Комисията по труда са извикали представители на КНСБ и на КТ "Подкрепа" и на правителството, за да може да се вземе решение, така че първа точка поради неподготвеност отпада.
Но още вчера ви е раздаден законопроект за изменение на Закона за актуализиран държавен бюджет на Република България. Това е въпрос, който е свързан с бюджета на Народното събрание, и ще помоля господин Венцеслав Димитров да докладва за този бюджет, защото явно, че ние ще трябва да вземем решение, за да може действително, така да се каже, да "вържем" бюджета.
За съжаление просто по техническа грешка не е влязло в дневния ред, но е раздадено още вчера на народните представители. Моля, народните представители да гласуват този въпрос да влезе в дневен ред, тъй като ние нямаме друг изход, за да могат да се платят заплатите на чиновниците и т.н. Моля, гласу127.2 вайте като първа точка от дневния ред да влезе разглеждането на този въпрос.
Моля, народните представители да гласуват точка първа, която по технически причини е отпаднала, раздадена е от вчера - бюджетът на Народното събрание.
От общо 151 народни представители, за - 132, против - 8, въздържали се - 11. Въпросът за бюджета на Народното събрание се включва като първа точка в дневния ред. Моля, господин Венцеслав Димитров да даде обяснение.
ВЕНЦЕСЛАВ ДИМИТРОВ (СДС): Уважаеми господин председателю, колеги народни представители, вчера на всички вас беше раздаден този законопроект за изменение на Закона за актуализирания държавен бюджет. Той се състои от една-единствена точка, предполагам, че сте се запознали с него.
Точка 1, ал. 1 на чл. 4 от Закона за актуализирания държавен бюджет се изменя така: "Народното събрание - 49 млн. лева." Това е разходната част на бюджета на Народното събрание. Народното събрание няма приходи.
Става дума за увеличаване на бюджета на Народното събрание от 42 млн. лева на 49 млн. лева. Аз искам да се спра поспециално на два въпроса.
Първият, по-скоро процедурен от бюджетна гледна точка. Съгласно сега действуващата Конституция, бюджетът на страната може да се изработи и предложи само от Министерството на финансите. Аз смятам, че тук няма никакво нарушение, защото, първо - не става дума за изработване на бюджет, а става дума за една корекция в него, не много съществена корекция от формална гледна точка, само от съществена гледна точка проекцията възлиза на 7 милиона. От друга страна, ние имаме съгласието на министъра на финансите господин Иван Костов и съвета какво точно да направим и как точно да завишим бюджета. За 7 млн. лева аз предлагам да не спорим, защото идваха хора от Министерство на финансите, провериха нашите книжа, на Народното събрание, и се съгласиха. Между другото нашето искане предварително, мисля, че беше 9 млн. да се увеличи, те се съгласиха на 7 млн. Одобриха го и министърът ни препоръчва именно да увеличим със 7 млн. и аз мисля, че тук няма какво да спорим. 127.3
Следващият въпрос - защо не стигат парите и дали трябва да виним някого за това. По втората част на въпроса аз не искам да се произнеса. Защо не стигат парите, тези 42 млн., са изложени в мотивите към законопроекта, който между другото е изработен от юридическия отдел на Народното събрание, обаче от формална гледна точка трябваше вчера много бързо да го внесем, беше подписано от колегата Асен Мичковски и от мен.
Сега аз бих могъл да ви занимавам надълго и нашироко - тук има един доклад, подписан от началника на Финансовосчетоводния отдел на Народното събрание господин Митев, там се казва точно защо. Чета само в груби линии. Ще имаме преразход на средствата за работна заплата от около 2 млн. лв., други разходи, най-напред транаспортни разходи - около 1 млн. и 700 хил. лева. Между другото, тези транспортни разходи въобще не бяха включени в предварителната сметка, когато трябваше да дадем обосновка за бюджета на Народното събрание, която да влезе в актуализирания бюджет, защото впоследствие се оказа, че въпреки постановката, която е залегнала и в правилника, че народните представители имат право на безплатно пътуване по вътрешната мрежа, по железопътния транспорт и т.н., впоследствие се е състояло едно заседание между министъра на транспорта, министъра на финансите и председателя на Великото Народно събрание, при което председателят на Великото Народно събрание се е съгласил ежемесечно да се отчисляват пари от бюджета на Народното събрание, които пари предварително не са били гласувани в Министерството на транспорта, за да покрият такива разходи. И тези разходи възлизаат на доста голяма сума. Допреди няколко месеца те бяха 714 лв. на човек. Аз не искам да ви занимавам повече с тези неща, но искам все пак да кажа, че според мен тези разходи са завишени, защото някои пътуват, но една голяма част от народните представители не пътуват, не използуват това право и сигурно при преговорите за бюджета за следващата година ще трябва да водим по-сериозни разговори.
За повишаването на цените на някои разходи, например електроенергия, вестникарска хартия за "Държавен вестник" и т.н., също допринася за повишаване на дефицита, така да се каже, на Народното събрание, който искаме да покрием с тези 7 млн. лв. изменение на хотелските разходи, знаете нашите депутати от провинцията живеят по хотели и т.н. 127.4
Тук има и някои други причини - актуализираният бюджет се изготвяше в момент, когато не се знаеше какво ще става понататък с Великото Народно събрание. Кога ще има избори. Вярно е, че една част от Народните представители през някои месеци от действието на Великото Народно събрание се постараха да облекчат бюджета, като не получаваха заплати за времето на отсъствието, но това не помогна този дефицит да бъде заличен, така че аз с това искам да завърша и ви призовавам да гласуваме без много обсъждане този законопроект за изменение на актуализирания държавен бюджет. Той ще направи възможно да бъдат изплатени възнагражденията както на народните представители, така и на техническия персонал в Народното събрание и най-вече аз не виждам от правна гледна точка дали ние можем да се занимаваме тук с проблема защо Великото Народно събрание е похарчило повече пари или е поело тези разходи. Има един такъв разход например - изплащане на отпуските на народните представители. Защото знаете, че Великото Народно събрание не можа да си намери време да осигури отпуск за народните представители и понеже беше закрито, от правна гледна точка отпуските трябваше да бъдат изплатени. Благодаря ви и ви призовавам да гласувате този законопроект.
ПРЕДСЕДАТЕЛ СТЕФАН САВОВ: Благодаря Ви, желаещи да се изкажат? Господин Янаки Стоилов. 127.5 ЯНАКИ СТОИЛОВ (ПССД): Господин председателю, дами и господа! Благодаря на господин Димитров за разясненията, които даде. Те са и по-подробни, отколкото са мотивите, подписани от него и от колегата му Мичковски. Въпреки отчасти да споделям аргументите, които той даде, аз не преодолявам всички съмнения, които предизвиква у мене това предложение за повишаване със 7 милиона лева за разходите на Народното събрание, които естествено със същата сума ще задълбочат и държавния дефицит.
Заради това аз съм склонен да ви предложа друго разрешение.
Първо, да се направи от ръководството на Народното събрание един отчет за разходите на Великото Народно събрание.
(Реплика на депутат от СДС, която не се чува)
Не, доста по-подробно, защото вие премълчахте някои неща. Аз не знам подробности, въпреки че щях да бъда благодарен, ако чуем повече информация за то ва, какви са били тези разходи. Тъй като аз имам впечатление, че те не бяха добре планирани, много служители трябваше да пътуват извън страната, докато в същото време не достигаха средства за повишаване на заплатите на всички от тях, които работят в Народното събрание.
Освен това ние вече сме изминали почти периода до края на годината и аз бих ви предложил да помислим и върху едно друго разрешение. Да обсъдим бюджета на Народното събрание от 1 януари 1992 г., а до края на текущата финансова година ние така да редуцираме разходите, че по възможност да не се налага това завишение от 7 милиона лева. Ако трябва даже, това трябва да се отрази и с една преходна разпоредба в бюджета, приложението към правилника, който приехме, за да могат заплатите, които ние гласувахме и някои от другите разходи, да влязата в сила от 1 януари 1992 г. и съответно да бъдат редуцирани с такава част, за да не се налага това завишение.
Но най-малкото аз не бих подкрепил направеното предложение без един по-сериозен анализ и не бих искал точно парламентът да става причина за задълбочаване на държавния дефицит. Нещо, което мисля, че няма да бъде посрещнато с прекомерно одобрение. ББ/ВЙ 128.1
РЕПЛИКА НА ДЕПУТАТ ОТ СДС: Стига си демагогствувал.
ЯНАКИ СТОИЛОВ (ПССД): Господа, аз виждам, че недоволствувате. Вие ще изразите мнението чрез гласуването. Знам, че вие сте склонни да употребявате изцяло властта, затова ще се обърна към моите колеги от Парламентарния съюз за социална демокрация най-малкото да се въздържат на този етап да подкрепят едно такова предложение, въпреки че в някои свои пунктове то има своите основания, но не ни дава отговор на всички въпроси и главният проблем - не ни дава възможност достатъчно добре да обосновем това пред своите избиратели.
ПРЕДСЕДАТЕЛ СТЕФАН САВОВ: Господин Стоилов, един подробен анализ, който аз се опитвам и започвам да правя, е много труден, защото изисква действително много време. Бих Ви казал така, просто като данни. Оказва се, че Народното събрание и сега имало 47 леки коли. Председателят и заместник-председателите са с превозни средства, които се дават от управление "Охрана", бившето УБО или не знам точно как се казва сега. Така че не са дори коли от Народното събрание. Аз искам сега и вярвам, че до вдруги ден, до понеделник, началникът на гаража ще ми донесе сведение тези 47 коли къде и как са се движили. И мога да ви кажа, че във Великото Народно събрание аз поне не съм ползувал нито веднъж кола на Народното събрание. Именно от групата на БСП изглежда, че са се ползували колите.
КЛАРА МАРИНОВА (от място): Недейте така да говорите, без да имате доказателства.
ПРЕДСЕДАТЕЛ СТЕФАН САВОВ: Добре, ще говорим тогава, но 47 коли има, а никой не ги вижда.
Има разходи, да речем, за "Държавен вестник", които няма начин да се избегнат, това са полиграфически услуги и т.н. Но един подобен анализ е много сложен и много дълъг и не знам дали бихме могли да го направим.
Госпожица Русева има думата.
ЗЛАТКА РУСЕВА (СДС): Уважаеми господин председател, уважаеми народни представители! Искам да се обърна към моя колега Янаки Стоилов, който беше и в миналото Народно събрание - Великото Народно събрание, и да му кажа да не се учудва толкова много, защото това са дълговете, които Великото Народно събрание 128.2 ни остави. И нека не забравя, че тогава, ако той казва, че сега ние упражняваме властта, щом така го разбира в Народното събрание, тогава неговата фракция упражняваше властта и председателят Николай Тодоров лично е разпоредил тези разходи и не знам как той се е разпореждал с тези 47 автомобила. И нека да не бъдем, както се казва, по-католици от папата, господин Стоилов! Не бързайте да ни приписвате неща, които вие, вашата фракция, с вашия представител, с бюджета на това Народно събрание направихте. Но няма да навлизам в подробности и да се връщам в недалечното минало и да описвам това, което сторихте с целия ни държавен бюджет. Така че, много Ви моля, когато произнасяте популистки речи, да се съобразявате кой къде е бил и кой чии дългове плаща. (Ръкопляскане от блока на СДС)
ПРЕДСЕДАТЕЛ СТЕФАН САВОВ: Има ли други желаещи? - Няма.
В такъв случай ще трябва да гласуваме. Но преди да гласуваме, позволете ми да ви обърна внимание на следното. И в бъдеще това ще бъде вече една практика.
Вчера сме имали 52 гласувания. Господин Андрей Карлов Луканов е гласувал тридесет и два пъти. Ако някой го е видял господин Луканов и може тук да дойде на трибуната да каже, че е гласувал, че го е видял, ще му благодаря. Ние не сме го видели. И в бъдеще Председателството ще следи. Андрей Карлов Луканов е гласувал вчера 32 пъти (ръкопляскания от блока на СДС и ДПС). Тридесет и два пъти е гласувал и ще си получи възнаграждението. Щом става въпрос за популистки изказвания, господин Янаки Стоилов, така ли е? - Така е. Защото, щом е гласувал, значи е присъствувал. Андрей Карлов Луканов е личност, който обаче аз не мога да не забележа, че не е присъствувал. Ще направя проверка на всичко. Обаче Андрей Карлов Луканов е личност, която всичките можем да го забележим дали присъствува, или не.
Така че точно, както казах вчера, много хора гласуват, без да са тук, и след това няма защо да се сърдим на чуждите журналисти, че ни заснимат и че има снимки, които аз съм видял, господа!
РЕПЛИКА ОТ ДЕПУТАТ ОТ ПССД (от място): Какво общо има това с бюджета? 128.3
ПРЕДСЕДАТЕЛ СТЕФАН САВОВ: За бюджета става въпрос.
Моля, гласувайте! Предложението на господин Янаки Стоилов е въобще да отложим разискването.
Моля, прекратете гласуването. Има предложение, което е за прекратяване.
Господин Стоилов, ако обичате, с няколко думи обяснете, какво е Вашето предложение?
ЯНАКИ СТОИЛОВ (от място): Предложението ми е сега да се отложи този въпрос, докато се направи анализът.
ПРЕДСЕДАТЕЛ СТЕФАН САВОВ: Предложението на господин Стоилов е да се отложи въпроса за гласуването на бюджета. Но господин Венцеслав Димитров да облясни дали можем да направим това.
ВЕНЦЕСЛАВ ДИМИТРОВ (СДС): Ние, разбира се, като Народно събрание можем всичко да направим, но това ще означава, да не вземем заплати за тези три месеца, за които не сме взимали, а освен това същото се отнася и за служителите. Няма откъде да се намерят пари, за да се изплатят заплатите. Така че, поемете цялата отговорност, който иска да отлага, който иска, да гласува против. Но ситуацията е такава. Ние трябва да носим дълговете на Великото Народно събрание.
ПРЕДСЕДАТЕЛ СТЕФАН САВОВ: Гласуваме за предложението на господин Янаки Стоилов, което е ясно какво означава.
Моля, гласувайте.
57 народни представители гласуват за, 108 против, 13 въздържали се от общо 178 народни представители.
Моля ви, сега гласувайте предложението на Комисията по бюджета и финансите.
От общо гласували 175 народни представители, 110 са гласували за, 24 против, 41 се въздържат.
Приема се предложението.
(Мотивите и текстът на законопроекта - Приложение # 1, I)
Преминаваме към точка втора -
РЕШЕНИЕ ЗА ВРЕМЕННО СПИРАНЕ РАЗПОРЕЖДАНЕТО С ДВИЖИМО ИМУЩЕСТВО НА ТКЗС.
Моля, да се подготвят както вносителите, така и председателя на Комисията по земеделието - господин Красимир Стефанов. 128.4 СТЕФАН СТОИЛОВ (ПССД): Аз гласувах за приемане на бюджета, тъй като това е необходимост. Тук Венцеслав Димитров е абсолютно прав, но ви правя предложение и ви моля да подкрепите приемането на предложението за увеличаване на бюджетните субсидии да бъде съпроводено с едно допълнително решение, задължаващо ръководството на събранието да се извъръши този анализ.
ВЕНЦЕСЛАВ ДИМИТРОВ (от място): Това е задължение по правилника и ние ще го направим.
ПРЕДСЕДАТЕЛ СТЕФАН САВОВ: Задължени сме, разбира се.
СТЕФАН СТОИЛОВ: Задължени сме?
ПРЕДСЕДАТЕЛ СТЕФАН САВОВ: Във всеки случай, разбира се. Ние ще направим един анализ на разходите на Великото Народно събрание.
СТЕФАН СТОИЛОВ: Защото наистина много неща ще дойдат на мястото си и ще отпаднат основанията за такива спекулации и манипулации.
ПРЕДСЕДАТЕЛ СТЕФАН САВОВ: Заповядайте, господин Филипов.
ЕМИЛ ФИЛИПОВ (ПССД): Господин председател, аз съм смутен, че ние минаваме към следващата точка. Пред нас е законопроектът за изменение на Закона за актуализиране на държавния бюджет. Ние гласувахме само първо четене. Това значи, че не сме си свършили работата и кога ще бъде второто четене? Би трябвало ръководството да обясни защо минаваме към втора точка?
ПРЕДСЕДАТЕЛ СТЕФАН САВОВ: Добре, ние можем и сега, ако предлагате, да направим второто четене. Аз смятах да остане за вторник, но при това положение...
Има предложение от Народен представител да минем законопроекта на второ четене. Моля, гласувайте за това да мине на второ четене законопроектът за изменение на Закона за актуализирания бюджет на Република България. Моля, гласуваме за това дали да го гласуваме на второ четене.
От общо 175: за - 132, против - 12, въздържали се 31.
Сега, моля ви, започваме второто гласуване. Има ли желаещи да се изкажат? - Няма. Моля ви, гласувайте тогава! РД/ВЙ 129.1
От общо 150: за - 101, против - 16, въздържали се 33.
(Текстът на закона - Приложение # 1, II)
Приема се законопроектът на второ четене.
Господин Красимир Стефанов, имате думата.
ДОКЛАДЧИК КРАСИМИР СТЕФАНОВ (СДС): Многоуважаеми господин председател, уважаемо Председателство, почитаеми дами и господа народни представители! Позволете ми да ви представя решение на Парламентарната комисия по земеделие относно временното спиране разпродажбата на имущество, собственост на трудовокооперативни земеделски стопанства, агрофирми, земеделски организации, които по преценка на Комисията по земеделието, пак предполагам и вие ще подкрепите това наше решение, след разгледани две предложения, внесени от народните представители господин Иван Будимов, Георги Николов, господин проф. Пандов, единодушно се обединихме около тезата, че трябва да пристъпим към временно спиране на безцеремонната разпродажба на инвентар, селскостопанска техника, резервни части, машини, съоръжения, които са свързани с нашето земеделие.
Предполагам, че вие всички имате подадена информация и сте наясно как стоят нещата. Затова не искам да се впускам в подробности. Само ще ви спомена, че ние сме затрупани с огромно количество писма, предложения и жалби за това безцеремонно разпродаване на безценица, където се облагодетелствуват определен кръг от ръководни кадри, които по наша преценка действуват недобросъвестно.
Затова ви приканвам да подкрепите това наше решение, с което ще сложим край на тези злодеяния.
ПРЕДСЕДАТЕЛ СТЕФАН САВОВ: Сега вносителите. Има вносители и от едната, и от другата страна. Първо господин Пандов има думата.
ТОДОР ПАНДОВ (ПССД): Господин председателю, уважаеми дами и господа! Искам само още два момента да отбележа.
Първо, аз мисля, че настоящото решение не само е необходимо и наложително, а че ние закъсняхме с неговото приемане. Това предложение се прави с една единствена цел - не да 129.2 се спре или блокира реформата, а да се създадат условия за нейното едновременно ускоряване и правилно провеждане. В смисъл именно на този етап, тогава, когато ние пристъпваме към реформирането изцяло на обществения сектор към провеждането на поземлената реформа съществуват в отделни райони, това пресата го изнесе, това също господин Стефанов го отбеляза, масово предварително разпореждане с имущество, с което по същество се създават затруднения по-нататък във функционирането на новите земеделски частни ферми и на новите земеделски кооперативни стопанства.
Мисля и искам в тази връзка (вчера в комисията този въпрос беше обсъждан) само два момента допълнително да помоля да не се включват в решението, които вчера бяха предмет на дискусия. А именно, имаше предложение да бъдат включени в това разпореждане и резервните части. Аз мисля, че на този етап въпросът за резервните части не бива да се включва, тъй като ние сме пред прага на пролетната кампания. Знаете, че в есенната кампания останаха близо 20 на сто незасети. Сега се извършва ремонтът. Те са дефицитни. Нека една машинно-тракторна станция да може от друга да купи. Нека едно стопанство да може от друго да купи, за да може в началото на февруари ние, независимо от реформата, да проведем по-нататък съответно и кампанията.
И второто нещо, което е свързано, е въпросът с т. 3, която се добави, а именно да се имат предвид точно онези сделки, които са сключени като несъответно изгодни за периода от 1 януари 1990 г.
Аз и вчера се изказах на комисията, и днес предлагам: този срок да бъде 1 януари 1991 г. (Шум в залата)
Имам предвид едно. Вижте, реално този процес започна след приемането на Закона за собствеността и ползуването на земеделските земи и Закона за кооперациите. Миналата година основно такива сделки се сключиха с продажба на продуктивни животни, на много други още средствата за подпомагане, развитие и стимулиране на частното стопанство. И много арендатори си купиха и животни, и овце, и други, и някъде нямаше кой в планинските райони да ги купи. Те ги купиха действително на една 129.3 намалена цена и се заеха хората да ги отглеждат със собствен труд и средства. Ние сега ще кажем, че е купил овцата за 100 лева, неизгодна за предприятието сделка.
Много внимателно този въпрос трябва да го разгледаме, с оглед да не блокираме развитието на частната инициатива и на частния сектор на онези, които са поели и тръгнали.
ПРЕДСЕДАТЕЛ СТЕФАН САВОВ: За реплика думата има господин Стоянов. 129.4 МИЛЕН СТОЯНОВ (СДС): Господин председателю, дами и господа! Репликата ми е изключително кратка. Не мога да се съглася с преждеговорившия наш уважаем колега, поради простата причина, че в това решение или тази точка трета ударението е поставено върху така нареченото свръхзагубното естество на сделката, а не датата, откогато това нещо става. Когато и да е станало, то трябва да бъде обявено за недействително именно поради безкрайното увреждане.
ПРЕДСЕДАТЕЛ СТЕФАН САВОВ: Думата за реплика има господин Шопов.
ПАВЕЛ ШОПОВ (СДС): Уважаеми госпожи и господа, не съм съгласен да се изключи и разпореждането с резервни части, както преждеговорившият имаше предвид.
Съображенията ми са, че се злоупотребява изключително много точно в тази насока. Всички знаете, че годни за работа машини се разформироват именно с тази цел, за да става разпродажбата им във вид на резервни части.
Ето защо, ако ние приемем това предложение, се поставя една възможност, създава се една вратичка за такова разпореждане с годни машини, с годен парк, след като те бъдат разформировани.
И ако ми позволите, господин председател, искам да направя по същество една забележка в чисто юридически план.
Имам предвид точка трета - за недействителността на сделките на разпореждане с имущество, които са извършени при явно неизгодни условия за организациите и т.н. Тук според мен съществува това противоречие, че се прогласяват сделки, така както е казано, при явно неизгодни условия. В чисто юридически план такива сделки, които се сключват при неизгодни условия и без да се прогласяват в закона, следва да се считат за недействителни. Така че юридически тук трябва да се търси една друга формулировка, едно друго разрешение, което струва ми се, че не е никак удачно в този вид, в който е прието по точка трета.
Моля, да се има предвид тази забележка относно точка трета.
И в този план мисля, че и господин Ескенази иска да каже нещо. НЧ/ВЙ 130.1
ПРЕДСЕДАТЕЛ СТЕФАН САВОВ: Аз бих помолил господин Джеров или господин Школагерски, или господин Бучков също да дойдат тук и да вземат отношение по въпроса.
Думата има господин Николов.
ГЕОРГИ НИКОЛОВ (ПССД): Уважаеми дами и господа народни представители! Аз ще се огранича като вносител, в обстановка на мотивите, тъй като мисля, че всички сме пределно убедени в този преходен период за редица действия на една прослойка в лично облагодетелствуване и ощетяване правото на тези, които имат право на дял от имуществото на ТКЗС.
Мисля, че господин Стефанов предложи конкретния текст на Комисията по земеделие като решение и аз като вносител напълно подкрепям предложените решения.
Необосновано господин Пандов засегна въпроса за резервните части. Този въпрос беше дебатиран надълго в Комисията по земеделие, господин председател. Там се обединихме около тези решения. Мисля, че който чете точка първа на решението, след "продуктивни и други дълготрайни активи", в това се намира трактовката именно в направлението, за което някои се опасяват.
Смея да кажа обаче, че решението е продиктувано и от един друг замисъл. Именно в точка втора временното спиране на разпореждане не се отнася там, където разпределението на имущество в трудовите кооперативни земеделски стопанства и машинно-тракторни станции е започнало по сега съществуващи законни разпоредби. А това е чл. 27 по Закона за собствеността и ползуването на земеделските земи и чл. 49 от правилника. Именно ние не постигаме някакво блокиране на по-нататъшното извършване на репреватизацията на средствата за производство в трудовите кооперативни земеделски стопанства, а въвеждаме временната забрана, търсим отговорност от онази част от ръководствата, които се облагодетелствуват и нарушават правото на тези, които имат равностойни дялове, съобразно тяхната земя и трудовото им участие.
Напълно подкрепям предложеното за решение от Комисията по земеделие.
ПРЕДСЕДАТЕЛ СТЕФАН САВОВ: Думата има господин Будимов. 130.2
ИВАН БУДИМОВ (СДС): Уважаеми господин председателю, уважаеми дами и господа! Подкрепям така внесеното предложение от името на Комисията по земеделието при Народното събрание. Бих желал само да допълня нещо по точка четвърта.
"Изпълнението на това решение се възлага на министъра на земеделието и министъра на финансите." В първоначалния проект, внесен от мен, по точка трета фигурира: "Изпълнението на настоящото решение се възлага на кметовете на общините."
Искам да обясня защо. Защото сигналите ще пристигат до кметовете. Кметовете ще организират по места икономически екипи, които ще извършват проверка. Кметовете ще сезират районните прокурори, които съответно ще решат за даване ход на следствието или - не.
Така, както е дадено от Комисията по земеделие, процедурата се усложнява. И отново ще създаде известно недоверие у хората. Липсва междинната инстанция, която да набере информация.
Затова предлагам да се обединим всички и да гласуваме точка четвърта на това решение да бъде: "Изпълнението на това решение се възлага на кметовете на общините."
Бих желал да обърна внимание и върху още един факт. Много хора се смущават от ретроспективността на решението. Тоест, от неговото влизане в сила със задна дата. Вчера имах разговор с господин главния прокурор на България, господин Гунев. Той каза, че няма никакви процедурни затруднения за установяване и съответно възбуждане на следствия за сделки, които са извършени със селскостопанско имущество, без да има необходимия нормативен документ за това.
Разполагам пред себе си с едно писмо на министъра на финансите, господин Иван Костов, до главния прокурор на Република България. В него се казва, че са ревизирани през м. април т.г. 798 текезесета и агрофирми. Резултатът е такъв, уважаеми дами и господа, аз като физик ще говоря точно с езика на цифрите. Тези 798 трудово-кооперативни земеделски стопанства и агрофирми представляват някъде около 20 на сто от всички селскостопански организации в страната. Само за тях са продадени 587 основни средства, от които 309 трактора и други селскостопански машини, 218 товарни автомобила, леки коли и автобуси и 60 машини и съоръжения. 130.3
Искам да ви кажа, че струг, който е в ремонтна работилница, на който само електромоторът струва около 3000 лева, се продава за 201,50 лева. Трактор, на който остатъчната стойност е 4800 лева, се продава за 203 лева. Трактори с големи остатъчни стойности се бракуват и се купуват като старо желязо.
Така, от селскостопанските работници, от членовете -кооператори са откраднати милиони левове.
Още нещо, много от фактурите, квитанциите не се завеждат в съответните необходими класьори. Тоест, не може да се извърши една точка финансова ревизия на постъпленията от тези средства.
Възбудени са дела в прокуратурата. За съжаление, все още няма нито един селскостопански ръководител, който да е наказан за извъръшени своеволия. Това е бездействието.
И накрая искам да обърна внимание върху един политически момент в това решение. Той е следният, уважаеми дами и господа: много от хората се въздържат да си поискат своята собствена земя именно поради страха от това как ще я обработват после. Те виждат какво става. Те виждат, че селскостопанската техника се разпродава по шуробаджанашкия начин.
Предлагам точка четвърта да бъде: "Изпълнението на настоящото решение се възлага на кметовете на общините." Поддържам да остане "резервните части", защото под "резервни части" се разбира и цели блокове на двигатели, глави на двигатели и т.н., които имат голяма стойност.
ПРЕДСЕДАТЕЛ СТЕФАН САВОВ: Думата има господин Слав Данев. 130.4
СЛАВ ДАНЕВ (СДС): Уважаеми господин председател, уважаеми колеги! Ще ме извините, аз не съм юрист, но очевидно трябва да се внесат тук някои добавки към текстовете на членовете на този закон. Ще предложа към чл. 1 след "животни" да се добави и думата "птици". Не че птиците не са животни, но под продуктивни животни ние разбираме едър рогат добитък, прасета и т.н. Така че да се добави след "продуктивни животни" изразът "птици и други дълготрайни активи".
Конкретно по чл. 3 предлагам следния нов текст: "Обявяват се за недействителни сделките на разпореждане с имущество по точка 1 след 1 януари 1990 г." Дотук текстът остава същият. Но след 1990 г. да се постави, или се запише: "с изключение на извършените при изгодни за организациите продавачи условия и които не увреждат техните и на членовете им интереси". Мисля, че това е изключително важно. Колегата Будимов достатъчно добре обоснова необходимостта от нова формулировка на чл. 3.
ПРЕДСЕДАТЕЛ СТЕФАН САВОВ: Има думата господин Стоилов.
СТЕФАН СТОИЛОВ (ПССД): Аз имах намерение да направя предложението, което преди мен стори господин Данов. То е целесъобразно, аз активно го подкрепям.
Второ, моля юристите да помогнат, но да включим една формула, която да осигури продаване на резервни части от стопанства на стопанства. В момента върви кампанията, тези, които познават селското стопанство, са наясно. Мораториумът, който миналата година установихме, касаеше всички - и частни, и юридически лица.
ГЕОРГИ НИКОЛОВ (ПССД): Не ги спираме.
ПРЕДСЕДАТЕЛ СТЕФАН САВОВ: Има думата господин Даскалов.
ВЛАДИСЛАВ ДАСКАЛОВ (СДС): Уважаеми господин председател, госпожи и господа! За да има по-голяма яснота в предложения от господин Данов текст и да не буди никакви съмнения, след като го подкрепям, предлагам вместо думата в т. 3 "недействителни", да се запише "нищожни". Значи обявяват се за нищожни сделките. Целта на това, което господин Данов предложи, е именно обстоятелството, че за разлика от случаите, когато неизгодни сделки са сключени между физически лица, едно от физическите лица винаги е заинтересовано и би предявило своите права. В случая обаче двете официални страни в неизгодната сделка ще мълчат и ще затаят нищожния характер на тази сделка. Ст.Б/НП 131.1
Затова именно е и това предложение, за да се прехвърли доказателствената тежест не върху тези лица, а обратното - те да доказват, че сделката е сключена при изгодни за членовете и за самите тях условия.
ПРЕДСЕДАТЕЛ СТЕФАН САВОВ: Господин Райчевски има думата.
СТОЯН РАЙЧЕВСКИ (СДС): Господин председател, уважаеми колеги! Искам да направя едно предложение. Смятам, че е посправедливо срокът да отпадне след 1 януари 1990 г. Да няма нито 1990, нито 1991 година. Обявяват се за недействителни сделките по т. 1 към чл. 3. Само това. Срокът фиксира все пак една дата, два месеца, два дни или две седмици, преди която могат да се извършат разни сделки, които да ни убягнат от вниманието.
ПРЕДСЕДАТЕЛ СТЕФАН САВОВ: Има думата господин Джеров.
АЛЕКСАНДЪР ДЖЕРОВ (СДС): Уважаеми господин преседателю, госпожи и господа народни представители! Смятам, че представеното решение, говоря като принцип, е правилно и навременно. Това, което се чува и което получавам като информация от писмата, които постъпват в Законодателната комсиия, някой път ужасяват. Продават се камиони за по 200 лева, трактори и т.н. Това е едно раздаване на обществено имущество, което бих нарекъл, макар и от тази трибуна, че е безобразие. Естествено такова нещо не можем да търпим, то не може да продължава. Но все пак отговорността на юристите в това Народно събрание е налице. И аз бих помолил колегите от Комисията по земеделието, след като чухме направените изказвания и предложения, да ни оставят малко време да помислим по предложеното проекторешение, както и по направените предложения.
Разбира се, ние говорихме с председателя на Комисията по земеделието, но все пак, когато седнем спокойно да оглеждаме нещата, виждаме и някои дефекти, които не са редакционни дефекти. Примерно в чл. 1 финалът "и други селскостопански организации", понятието малко е неуточнено - дали влизат тук и кооперациите, които се създадоха между гражданите през последните месеци, онези граждани, селскостопански труженици, така да се изразя, земеделските стопани на базата не на текезесетата, а на кооперациите по Закона за кооперациите. Дали и тях трябва да ограничим? Те трябва да останат свободни в своята дейност или трябва обхватът на това решение да бъде спрямо онези организации, които действи131.2 телно заслужават да бъдат огледани какво правят и какво работят. А когато говорим за новосъздадена кооперация, тя много добре си знае отговорността и няма да продава трактори за 100 лева. Защото влиза и излиза от личния й джоб.
По отношение на т. 2. Тук някои от колегите възразиха, защото има обединени ТКЗС, които обхващат няколко населени места. Безспорно те трябва да разпределят имуществата си между отделните текезесета. За съжаление, те все още съществуват. Там не би трябвало да пречим и да спираме разпределението между тях, защото там нищо не се губи. Там просто се оформят нещата в рамките на по-низовите ТКЗС и тогава вече ще стигнем до приватизацията.
По чл. 3 колегата Даскалов насочи вниманието си правилно, ние разсъждавахме с ръководството на комисията преди един-два дни, но мен ме е страх малко да кажем, че се обявяват за недействителни сделките. Недействителността има две форми - коя от тях ще се приложи. И ако ние тук само кажем, че се обявяват за недействителни сделките, докъде стигаме, какво правим, какви права създаваме или какви задължения създаваме.
Само нахвърлих някои от основните си възражения. Ще моля, след като завършат всички изказвания и бъдат направени съответните предложения, те да бъдат дадени на Комисията по земеделието, защото те са специалистите, те ще обосноват същността на нещата, а след това материалът да бъде предаден в Законодателната комисия. Разбира се, ако трябва, ние ще представим и някои изменения, които се налагат, съобразно прецизността и точността. Не е въпросът само да вземем едно решение, това решение трябва, влизайки в практиката, да бъде ясно и да действува.
ПРЕДСЕДАТЕЛ СТЕФАН САВОВ: Господин Джеров, както разбирам, при новото предложение и при възраженията, които прави господин Джеров, може би най-доброто ще бъде да оставим решението за вторник.
Имате думата, господин Тодоров. 131.3
ТОДОР ТОДОРОВ (ПССД): Уважаеми господин председателю, уважаеми колеги! Само едно допълнение към т. 2. При разпределяне на имуществото да се добави "разпределение и получаване на имуществото". Това е след консултации с юристи и специалисти в този аспект.
Тъй като разпределението между отделните села така, както господин Джеров го допълни, е едната страна, а ние имаме разпределение и получаване и от физически лица в натура. Нека да бъде абсолютно точно.
ПРЕДСЕДАТЕЛ СТЕФАН САВОВ: Имате думата.
ХРИСТО ТОДОРОВ (СДС): Уважаеми господин председателю, уважаеми колеги! Имам конкретно предложение - да се гласува решението по принцип, и мисля, че всички колеги са съгласни с духа на това решение, а текстовете да се изгладят в Комисията по земеделието и в Законодателната комисия и на следващото заседание на Народното събрание да бъде прието.
Мен например ме смущават критериите в т. 3 за явно неизгодни условия на една сделка или пък за изгодни условия на сделката. Предполагам, че на места ще възникнат много скандали на и в това отношение моля да приемете моето предложение за гласуване на решението по принцип и с изгладен текст, във вторник да приемем решението така, както то ще действува.
ПРЕДСЕДАТЕЛ СТЕФАН САВОВ: Господин Тодоров, не можем да приемем Вашето предложение, защото решенията се приемат на едно гласуване. Така че може би ще остане предложенето, което се поддържа от повечето. В понеделник и вторник сутринта Комисията по земеделието и Законодателната комисия да се съберат, да направят необходимите допълнения, да направят необходимите уточнения и във вторник да гласуваме това явно необходимо решение.
Така че аз моля народните представитеил, които са съгласни Законодателната комисия и Комисията по земеделието да направят необходимите подобрения в този проект, за да може във вторник да гласуваме, да гласуват.
От общо 157, за 142, против 9, въздържали се 6. Моля, двете комисии да представят одобрения проект във вторник.
Преминаваме към точка трета:
РАЗИСКВАНИЯ ПО ПИСМОТО НА ПРОФЕСОР КРЪСТЬО ПЕТКОВ
Има думата господин Сугарев. ДП/НП 132.1
ЕДВИН СУГАРЕВ (СДС): Уважаеми господин председател, уважаеми дами и господа! Учуден съм от включването на тази точка в дневния ред. Първо, тя не е гласувана в седмичния график на Народното събрание. Второ, ние не разполагаме с текста на господин Кръстьо Петков, така че - какво точно трябва да обсъждаме? Трето, с какво се различава господин Кръстьо Петков от един обикновен гражданин, а знаем, че имаме Комисия по жалби, писма, препоръки и т.н. на гражданите, където мисля, че това писмо трябва да бъде отпратено.
И накрая, четвърто, господин Кръстьо Петков е човек, който в момента търчи да организира стачки в защита на своя си кокал, поставяйки под натиск не само правителството, но и парламента. Затова мисля, че тази точка трябва да отпадне от дневния ни ред, за което правя процедурно предложение. (Частични ръкопляскания от мнозинството)
ПРЕДСЕДАТЕЛ СТЕФАН САВОВ: Включихме тази точка в дневния ред, защото писмото от господин Кръстьо Петков като председател на Конфедерацията на независимите синдикати в България и това решение на разширеното заседание на Изпълнителния комитет на Конфедерацията на независимите синдикати в България от 11 декември тази година е отправено по някакъв начин, макар че неформално и юридически съвсем коректно към парламента. Тъй като се говори, че Независимите синдикати ще стачкуват против бездействието на парламента и правителството... (шум и оживление в залата), моля ви се, изслушайте ме, защото мисля, че все пак, без да отговорим по някакъв начин и да вземем някакво становище и отношение, не би било съвсем коректно.
Бих предложил следното нещо: ако искате просто една комисия от няколко души да се занимае с това писмо...
ЗЛАТКА РУСЕВА (СДС, от място): Искам думата.
ПРЕДСЕДАТЕЛ СТЕФАН САВОВ: Бих искал да изслушаме няколко мнения, защото става въпрос за тази продупредителна стачка и аз смятам, че и един ден да се стачкува, за България не е полезно.
ЗЛАТКА РУСЕВА (СДС): Уважаеми господин председателю, уважаеми народни представители! Ако ние създадем практика с всички прошения, било от обществени организации, било от синдикати, било от граждани да се занимаваме в пленарната зала ... Преди беше казано, че ще станем Народно събрание на петициите, 132.2 а сега ще станем Народно събрание на прошенията и на решаване на отделни проблеми. Всички знаем колко са важни синдикалните проблеми, но ако ние тук се занимаваме с този проблем, това означава, че утре, когато примерно Конфедерацията на труда "Подкрепа" или другият профсъюз "Единство" обяви същото и обвини парламента, че е един безплоден орган, както се казва в подтекста на този Изпълнителен съвет на КНСБ, ние сега, разтревожени от това, че не можем да родим закони, каквито на тях им се искат, трябва всеки ден тук да се занимаваме с различни писма.
Имам предложение това писмо да бъде изпратено в Комисията по труда и в съответната Комисия по жалбите - и в двете комисии.
Много Ви моля, господин председателю, откогото и да получавате писма, дори и да е лидер от съответна партия или организация, не занимавайте пленарното заседание. Тук трябва да влизат законопроекти, решения, декларации и т.н., както е казано по Конституция, защото не трябва да толерираме някой синдикат или пък някоя обществена организация, тъй като всички те са съставени и имат правата на българските граждани. (
Частични ръкопляскания)
ПРЕДСЕДАТЕЛ СТЕФАН САВОВ: Има ли други становища?
Има думата господин Сепетлиев.
ДИМИТЪР СЕПЕТЛИЕВ (ДПС): Уважаеми господин председателю, дами и господа народни представители! Току-що получих и прочетох вестника на господин Кръстьо Петков, който препоръчва да се прочете и разисква писмото му в Народното събрание. Писмото е синтезирано в заглавието, което носи вестникът - "КНСБ няма да се подчини на антидемократичния закон" - същият този закон, който ние с такава мъка и усилие успяхме едва в края на деня ... (реакция на неодобрение сред народните представители от малцинството) някъде към 11 часа за чест на парламента да приемем. (Ръкопляскания от мнозинството)
Смятам, че е съвсем излишно разглеждането на това писмо и нека то си отиде по каналния ред към Комисията по жалбите, препоръките, писмата на гражданите и т.н.
ПРЕДСЕДАТЕЛ СТЕФАН САВОВ: Друго становище? Има думата господин Николай Камов.
НИКОЛАЙ КАМОВ (ПССД): Аз имам следното предложение. Вместо различни комисии да се затрудняват с разглеждането на 132.3 писмото, предлагам извадка от стенограмата на това обсъждане да бъде изпратена вместо отговор до Конфедерацията на независимите синдикати в България. (Частични ръкопляскания)
ПРЕДСЕДАТЕЛ СТЕФАН САВОВ: Друго становище? Имате думата.
НЕВЕН ПЕНЕВ (СДС): Мисля, че имаше такова процедурно предложение - точка трета от дневния ред да отпадне. Моля, господин председател, да се прогласува.
ПРЕДСЕДАТЕЛ СТЕФАН САВОВ: Има думата госпожа Томова.
ЕМИЛИЯ ТОМОВА (ПССД): Понеже има процедурно предложение, аз се изказвам против, не защото не разбирам желанието на господата от управляващите коалиции да махнат от дневния ред на Народното събрание проблема за социалното напрежение в страната, за което ни обръща внимание в писмото си професор Кръстьо Петков, а защото преди това имаше друго процедурно предложение - на господин Николай Камов.
Сненограмите от протокола да се изпратят като документ на парламента с подписа на неговия председател, като отговор на господин Петков.
Моля да се подложи на гласуване.
ЗЛАТКА РУСЕВА (СДС, от място): На основание на какво?
ПРЕДСЕДАТЕЛ СТЕФАН САВОВ: Стенограмите не могат да се изпратят. Аз мога да напиша писмо на господин Петков и съм задължен да напиша писмо, след като съм получил от него такова. Това е отделен въпрос, в който мога да прибавя, разбира се, и стенограмите. Бъдете спокоен.
Искам да разделя въпроса. Има процедурно предложение, ще гласуваме. Не съм се запознал с това, което господин Сепетлиев каза, но разбира се, ако е вярно, че господин Кръстьо Петков смята да не се подчинява на закона, мисля, че този въпрос е съвсем ясно уреден.
С господин Кръстьо Петков трябва да се занимава Прокуратурата... (частични ръкопляскания), защото е съвсем ясно, че този, който не се подчинява на законите на страната и не иска да ги изпълнява, той попада под ударите на съдебната власт. 132.4
Но това е отделен въпрос. Ние нямаме потвърждение. Една вестникарска статия все пак не може да служи като доказателство. Аз обаче ще го запитам, разбира се, да отговори писмено на този въпрос - смята ли, или не смята господин Кръстьо Петков да се подчинява на законите, гласувани от Народното събрание, и когато изказва такива мнения, изказва ли мнения, становища на Изпълнителния комитет, защото това означава фактически революция. Когато един човек не се подчинява на законите на страната, това означава - революционни действия. Това е много ясно! (Ръкопляскания)
В такъв случай господин Кръстьо Петков ще трябва да отговаря и да носи цялата отговорност пред закона. И този закон трябва да бъде много суров, защото, ако да речем примерно казано Иван Драганов или Драган Иванов може да заявят, че не се подчиняват на закона - това са отделни изказвания, но един председател на синдикат да заявява пулично, че не се подчинява на законите - от този човек трябва да се иска съдебна отговорност. Толкоз по това.
Съвсем естествено е и се чудя как може в залата на Народното събрание да има хора, които да се противопоставят на възгледа, че неподчинението на законите не означава нищо друго, освен революционни действия! Има ли някой? Кой? Кой?
ЖАН ВИДЕНОВ (ПССД, от място): Ето ги! (Сочи към парламентарната група на СДС)
ПРЕДСЕДАТЕЛ СТЕФАН САВОВ: Кажете кой? Кой? Какво? Защо? Кой от тази страна е протестирал? Ние можем да протестираме против закон, може нещо друго, но това да не се подчиняваш е друг въпрос. Значи всеки един от нас може да изрази мнение, както вие изразявате мнение... Аз не съм получил писмо, не съм чул някой от депутатите, които сочите, да е казал, че не се подчинява на закона. Моля ви! Когато такова нещо установите, моля, донесете ми го, за да мога да направя съответната забележка. И не аз! Прокурорът би трябвало служебно да прави това нещо.
Поставям на гласуване предложението, което е, че т. 3 от .... (Шум в залата)
Вижте какво, откажете се. Аз гледах много внимателно и то към господин Виденов, и щях да Ви забележа Вас (обръща се към един депутат от ПССД, който настоятелно иска думата), ВЙ/НП 133.1 когато поставям нещо на гласуване, не може да се вдига ръка. Тази практика е невъзможна!
Поставям на гласуване процедурното предложение точка трета да отпадне от дневния ред. Моля, гласувайте!
Резултат от гласуването - от общо 182, за - 105, против - 72, въздържали се - 5 души.
Имате обяснение на вот? Добре.
МИРОСЛАВ ДЪРМОВ (ПССД): Уважаеми колеги, аз гласувах против, защото смятам, че при подготовката на дневния ред Бюрото априорно е решило въпроса за неразглеждане на писмото на проф. Кръстьо Петков, тъй като то не беше раздадено с материалите. Доколкото ми е известно, проблемът който третира писмото, е в бездействието на правителството. Ние тук чухме отношението на управляващата партия към синдикатите и разсъждения на тема революция, но ако наистина писмото третира бездействието на правителството, ние все пак трябва да вземем отношение като парламент. Затова аз гласувах против.
ПРЕДСЕДАТЕЛ СТЕФАН САВОВ: Не ставаше въпрос за бездействие на парламента, господин Дърмов, което беше по-важно, затова го поставих, но имаме вече решение. Моля ви сега!
Бих искал първо господин Джеров да вземе отношение по дневния ред.
АЛЕКСАНДЪР ДЖЕРОВ (СДС): Уважаеми колеги, уточнихме с господин председателя някои моменти, но моля да бъда правилно разбран от вас. Дневният ред така, както е раздаден за 13 декември съдържа: на първо четене - законопроекта за стопанската дейност на чуждестранни лица и за закрила на чуждестранните инвестиции; първо четене на законопроекта за държавните служители; първо четене на законопроекта за имуществото на политическите партии; второ четене на законопроекта за изменение и допълнение на Закона за Висшия съдебен съвет.
Мисля, че ви е ясна работата на Законодателната комисия. Ние нямаме момент, когато не заседава пленарната зала, да не заседаваме. Всяка сутрин непрекъснато сме в действие, но нека да бъдем разбрани. Не можем да удържим на това темпо, нито можем да подаваме нещата ... (Неодобрителен шум от блока на ПССД)
Моля ви! Когато ви говоря откровено в края на краищата трябва да се разбираме. За вторник тези законопроекти могат 133.2 да бъдат внесени в пленарната зала. Аз предложих вчера на Законодателната комисия в понеделник да направим сутрешно заседание от 10 часа и следобедно заседание от 14 часа. И съответно на това и във вторник от 10 часа, т.е. три заседания. Колегите от ляво казаха, че имат конгрес и в понеделник не могат да заседават. При това положение не мога да правя заседание на Законодателната комисия в понеделник. Искам - не искама, задължен съм да го направя във вторник. И във вторник за два часа Законодателната комисия трябва да запълни следобеда на пленарното заседание. Затова ви казвам, че ние все пак трябва да имаме готовност, за да внесем тези законопроекти. В момента никакъв друг законопроект не е готов, освен Закона за защита на конкуренцията изменение, което даже в момента редактирам. Но нищо не може да влезе в пленарната зала от днес. Моля тези точки да бъдат отложени за следващата седмица, за да можем да ви подадем материалите.
ПРЕДСЕДАТЕЛ СТЕФАН САВОВ: Аз бих запитал тогава господин Виденов, защото става въпрос за конгрес и че Законодателната комисия нямало да може да действа.
ЖАН ВИДЕНОВ (ПССД): Благодаря. Не, в моето изказване няма да става дума за конгрес. Аз оставям това на господин Александър Йорданов. Той обича да се занимава с конгресите и пленумите на тази партия и преди, и сега.
Внасям процедурно предложение, господин Савов, тъй като очевидно след приемането на Закона за конфискацията не отпадна необходимостта да заседаваме интензивно, да заседаваме във вторник и става съвършено ясно каква беше целта на това предложение и доколко то не съответствува на реалните възможности на един парламент и неговата Законодателна комисия и да вземем процедурно решение въз основа на временните правила, пък и на правилника, ако щете, и във вторник повече да няма заседания.
ПРЕДСЕДАТЕЛ СТЕФАН САВОВ: Аз бих предложил така - за да може действително парламентът да функционира - понеделник трябва да задължим всички депутати, които са членове на Законодателната комисия, да се явят на заседание. Този конгрес въобще е много по-маловажен, отколкото Законодателната комисия.
СТОЙЧО ШАПАТОВ (ПССД, от място): Аз може да не се явя!...
ПРЕДСЕДАТЕЛ СТЕФАН САВОВ: Но, господин Шапатов, ето 133.3 на кой спира работата! (Оживление в залата) Виждате ли кой спира работата? Добре. Господин Сугарев, моля.
ЕДВИН СУГАРЕВ (СДС): Господин председател, уважаеми дами и господа народни представители! Противопоставям се на направеното процедурно предложение. Във вторник се работи не заради конкретен законопроект, а за да се ускори работата на Народното събрание, с оглед важните закони, които наистина трябва да бъдат приети в името на икономиката и бъдещето на нашата страна. Това, че една партия има конгрес, не освобождава представителите й да участвуват в работата на парламентарните комисии. Ако някой реши да не участвува - има си съответните санкции за това. Предлагам това процедурно предложение да не бъде приемано и Законодателната комисия да заседава в понеделник. (Ръкопляскания)
ПРЕДСЕДАТЕЛ СТЕФАН САВОВ: Господин Джеров, имате думата.
Аз смятам, че въобще не може да става въпрос, че може заради конгрес Законодателната комисия да не заседава. Това е съвсем ясно.
АЛЕКСАНДЪР ДЖЕРОВ (СДС): Господин председател, при това положение моля, Законодателната комисия да има заседание в понеделник от 14 часа. На това заседание ще бъде разгледан законопроектът за чуждестранните инвестиции, защото вече имаме базата, т.е. Икономическата комисия е подала това, което трябва и втора точка - подготовка за второ четене на законопроекта на Висшия съдебен съвет.
ПРЕДСЕДАТЕЛ СТЕФАН САВОВ: Искате ли още думата? Заповядайте. 133.4
АНГЕЛ ДИМОВ (БСП, ПССД, 17. Пловдивски избирателен район): Уважаеми председателю, уважаеми народни представители, аз протестирам против това обвинение, че ние спъваме работата на парламента. Вече два месеца...
ПРЕДСЕДАТЕЛ СТЕФАН САВОВ: Господин Димов, ние не работим два месеца, господин Димов...
АНГЕЛ ДИМОВ: Вече два месеца вие насочвате нашата работа към една цел: да се възстанови....
ПРЕДСЕДАТЕЛ СТЕФАН САВОВ: Кога два месеца, господин Димов, кога сме се събрали ние?
АНГЕЛ ДИМОВ (ПССД): ... да се възстанови господствуващото положение на бившите богаташи и техните наследници. (Бурни протести от страна на мнозинството) Досега не е внесен нито един закон за съживяване на производството, което икономическия екип на СДС съсипа през тази година. Досега не е внесен нито един закон за защита интересите на земеделските стопани, за пенсионерите, за Въоръжените сили, за повишаване покупателната способност на населението, което хронично гладува. (Бурни протести и възгласи от страна на мнозинството)
И аз не мога да се съглася, господин председателю, че ние спъваме работата.
ПРЕДСЕДАТЕЛ СТЕФАН САВОВ: Моля ви се, тишина в залата!
АНГЕЛ ДИМОВ (ПССД): Досега вие отклонявате нашите настоятелни искания да се появят министрите, правителството, да чуем тяхната програма. Ето това трябва да работи парламентът, господин председателю.
Благодаря за вниманието.
ПРЕДСЕДАТЕЛ СТЕФАН САВОВ: Заповядайте господин Вълканов.
ПЛАМЕН ВЪЛКАНОВ (ПССД): Господин председателю, уважаеми колеги, когато в Законодателната комисия разисквахме въпроса кога да насрочим следващото си заседание, аз вярвам, че всички колеги както от СДС, така и от ПССД, мислеха единствено и само за това да имаме достатъчно време да подготвим парламентарните заседания. Аз обаче съм обезспокоен от друго. Вие виждате, че в последните две седмици се работи всяка вечер с няколко часа повече. Не затова, че е само и единствено уморително, но и защото отнема на нас специално, на мен и на колегите от Законодателната ДЕ/НП 134.1 комисия част от времето, което бихме могли да използуваме за подготовка. Практически, ако ние имаме заседание в понеделник, както и да го съчетаем с едно следващо заседание във вторник, едва ли бихме могли да се справим с цялата тази материя.
(Господин Венцеслав Димитров се опитва да поправи нещо в кутията за озвучаване на подиума)
ПРЕДСЕДАТЕЛ СТЕФАН САВОВ: Господин Димитров, какво правите? Има техници за тези работи. Не работи ли? Моля Ви, господин квесторе, вижте да се извикат техниците. Не е работа на депутатите да поправят високоговорителите. Моля ви, заемете местата си! Ще Ви дам думата, господин Мичковски.
ПЛАМЕН ВЪЛКАНОВ (ПССД): Казвайки тези неща, уважаеми колеги, аз имам предвид не конкретния случай, а принципното разрешение на този въпрос. Законодателната комисия трябва да заседава спокойно, за да може да огледа законопроектите от всички страни, за да може, когато тя ги внася в залата на парламента, те да бъдат изпипани, както ние казваме, юристите, за да могат колегите в тази зала да направят наистина предложеня, които са извън онова, което е изпипано и внесено в залата така, както следва да бъде от Законодателната комисия.
Мисля, че едно заседание вповече в понеделник няма да ни донесе кой знае какви успехи в законодателния процес. Затова аз се противопоставих, като изказах свое лично становище, че такова заседание не е необходимо в понеделник. Освен това то се свързва и с физическите възможности. Аз трябва да ви каже, че все пак и ние, юристите, сме хора. Ние не можем постоянно да работим на предела на физическите си възможности и да оглеждаме цели законопроекти и да даваме своите мнения както в комисията, така и в парламента, защото бихме желали да участвуваме не само активно, но да участвуваме съдържателно и качествено в дискусиите. Благодаря за вниманието.
ПРЕДСЕДАТЕЛ СТЕФАН САВОВ: Благодаря, господин Вълканов. Господин Карадимов.
РОСЕН КАРАДИМОВ (ПССД): Благодаря Ви, уважаеми господин председателю, уважаеми колеги, аз ви моля за малко повече реализъм и липса на емоции, когато разискваме тези въпроси. Тук в случая не става изобщо проблем за конгреса. Четиринадесет човека 134.2 са в Законодателната комисия, това няма да навреди кой знае колко на конгреса, ако те дойдат за няколко часа да работят и не бива този въпрос да се политизира. Друг е въпросът, че те могат и да не дойдат, и да им бъде удържано от дневното възнаграждение, но тогава аз се съмнявам дали Законодателната комисия ще има кворум да взема решения, защото съвсем не смятам, че другата страна идва безупречно на заседания.
Проблемът обаче е в друго. Във вторника, господин Сугарев каза, че настоява да работим. Той има своята мотивация и каза, че трябва да бъде ускорена работата на Народното събрание, но разглеждайки този дневен ред, който ще остане за вторника, господин председател, дори и в понеделник да заседава Законодателната комисия, ние отново ще се окажем в абсурдната ситуация във вторник, когато влезем в три часа на нас да ни бъде раздаден доклада на Законодателната комисия заедно със законопроекта за чуждестранните инвестиции за първо четене. Няма да са минали и два часа, нещо повече, и 15 минути, за да се запознаят народните представители с този доклад и ние ще започнем разглеждането на законопроекта за чуждестарнните инвестиции. По същия начин е и законопроектът за държавните служители, политическите партии, ако щете и за Висшия съдебен съвет на второ четене.
Ето защо не за да се противопоставя на аргументите на господин Сугарев, но ми се струва, че от гледна точка на целесъобразност и време за подготовката на тези законопроекти, трябва да се обяви, че във вторник след обяд тези материали ще бъдат на разположение на народните представители, те да минат да си ги вземат оттук и в сряда да се започне с конкретното гледане на законите. Иначе ще правим отново нещо на коляно, ще си раздаваме материали и ад хок ще приемаме закони, което, повярвайте ми, особено за Закона за чуждестранните инвестиции според мен не е допустимо. Това са фундаментални закони, за които трябва много изследвания, нека поне един ден да имат народните представители да се запознаят с аргументите и доклада на Законодателната комисия. Всичко друго е формално, то, разбира се, може да бъде прогласувано, но мисля, че не това е съдържателната същност на работата на Народното събрание. Благодаря ви.
ПРЕДСЕДАТЕЛ СТЕФАН САВОВ: Благодаря. Има решение на Народното събрание във вторник да заседава, тъй че ние не бихме 134.3 могли сега, освен да гласуваме нещо противно. Господин Мичковски.
АСЕН МИЧКОВСКИ (СДС): Благодаря, господин председател. Аз подкрепям това, което каза колегата Димов - трябва да се работи бързо за икономическата реформа. Не ми се струва възможно заради една от партийните фракции, представена в парламента, да се променя нормалният график на работа.
НОРА АНАНИЕВА (ПССД, от място): Коногресът свършва в неделя. Бъдете спокойни. Просто го няма. Това вече не е аргумент.
АСЕН МИЧКОВСКИ (СДС): Един момент, но вие не ме изслушвате, госпожо!
Просто искам да ви кажа графика на работата на Икономическата комисия за първите три дни на седмицата.
ПРЕДСЕДАТЕЛ СТЕЖАН САВОВ: Госпожа Ананиева, Вие винаги сте били сторонник да не се интерпелира от място. А сега доста често го правите.
Господин Мичковски, моля Ви не влизайте в диалог, просто кажете Вашето становище.
АСЕН МИЧКОВКИ (СДС): Просто искам да уведомя председателите на подкомисиите на Икономическата комисия, че в 10 ч. в понеделник е първата редовна пресконференция на Икономическата комисия и те трябва да присъствуват. Разбира се, както и всеки желаещ член на Икономическата комисия е добре дошъл на нея.
От 16 часа в понеделник - заседание на подкомисията по приватизацията и във вторник от 10 часа - заседание на подкомисията по външноикономическа политика. На тези две подкомисии ще бъдат разглеждани изключително важни законопроекти за чуждестранните инвестиции и двата законопроекта за приватизация и мисля, че няма нищо по-разумно от това, както сме започнали, така да продължим да работим, за да свършим някаква работа. Благодаря.
ПРЕДСЕДАТЕЛ СТЕФАН САВОВ: Благодаря, господин Мичковски. Сега Вие, след това господин Папаризов.
КОСТЯ КАРАИВАНОВ (ПССД): Уважаеми господин председателю, уважаеми колеги, надявам се, че ще се съгласите с мен, че колкото повече се увеличава политизацията в този парламент, толкова повече спада качеството на неговата работа. Затова аз искам да взема отношение по един конкретен процедурен въпрос. 134.4
Уважаеми колеги, може би ние сме единственият парламент в света, в който има възможност да влезе един въпрос в дневния ред официално, който не е окончателно подготвен, който не е минал през комисиите и няма становище на комисиите и не е окончателно подготвен да влезе в дневния ред.
Господин председателят при подготовката на дневния ред не може да предполага за колко време една или друга комисия, на която е предаден законопроектът за становище, може да свърши своята работа. Във всички парламенти един въпрос може да влезе в дневния ред, когато окончателно е подготвен и съответните документи са депозирани в Председателството.
Аз мисля, че това е ненормален стил на нашата работа и смятам, че това в бъдеще не трябва да се допуска. Също смятам, че колкото повече бързаме, толкова повече и грешим. Има много поговорки на българския народ за бързането. Всички ги знаем - за бързата кучка и нейните рожби, за майстора, който бързал и резултатът от неговата работа. Но аз не смятам, че в този парламент...
ГЛАСОВЕ ОТ ЗАЛАТА: Какво иска сега той?
КОСТЯ КАРАИВАНОВ: ... трябва да се бърза на всяка цена. Моля ви, колеги, помислете по този въпрос, защото вкарването на един въпнрос в дневния ред - това кара комисията да бърза, кара я тя за много малко време да свършва своята работа, а това се отразява на качеството на подготовката на тези актове, които се внасят в парламента. Благодаря ви.
ЗЛАТКА РУСЕВА (СДС, от място): Като ни бавихте 45 години, сега ще бързаме!
ПРЕДСЕДАТЕЛ СТЕФАН САВОВ: Благодаря, господин Караиванов. Сега, първо, получих една бележка, съвсем справедлива - моля, господата вдясно да заемат местата си. Тази практика да се стои, знаете, че не е приемлива. Моля, господа народните представители, да заемат местата си. И вдясно, и в центъра, и вляво - винаги трябва да бъде така.
Аз получих уверения от господин Джеров, че за вторник, щом Законодателната комисия ще се събере в понеделник и във вторник, ние ще имаме подготвени закони. Смятам, че след като всичките първоначално изразиха мнение, че парламентът трябва да работи, и то преди всичко стопански закони, аз просто сега 134.5 не виждам - щом уверения от комисиите, господин Карадимов, колкото и да вярвам във Вашите способности, мисля, че господин Джеров е показал досега, че действително може да му се вярва. Господин Джеров ми каза, че може да подготви законите, тъй че аз смятам, че при това уверение няма никакви пречки, стига всичките, разбира се, законодатели, така да се каже, всичките господа народни представитеил действително да се отзоват на поканата.
КРЪСТЮ ТРЕНДАФИЛОВ (ПССД, от място): Кога ще ги видим ние законите? Те не са готови.
ПРЕДСЕДАТЕЛ СТЕФАН САВОВ: Вие можете да дойдете и в понеделник сутринта да ги видите. Аз смятам, че ... Добре, тогава в понеделник следобед. Това е ваша работа в Законодателната комисия. Заповядайте, господин Папаризов. 134.6 АТАНАС ПАПАРИЗОВ (ПССД): Уважаеми господин председателю, уважаеми колеги! Аз бих помолил в продължение на това, което казва господин Мичковски, вие видяхте, че имаме доста натоварена програма, Законът за чуждестранните инвестиции да бъде включен в дневния ред за сряда. Тъй като към заседанието за вторник ще имаме окончателното становище само на подкомисията, редно е ние пред вас да излезем със становището на цялата Икономическа комисия. А заседанието на Икономическата комисия е в сряда сутринта. Ние вече проведохме две заседания по този законопроект, повдигнати са много въпроси. В дискусията в комисията поканихме проф.Тодор Вълчев, представители на Министерството на финансите и моля да ни дадете възможност и подкомисията, и комисията да завършим работата си, за да можем действително окончателно да оформим своите предложения.
ПРЕДСЕДАТЕЛ СТЕФАН САВОВ: Благодаря Ви, господин Папаризов. Освен това Председателският съвет ще има предвид, когато ще прави програмата.
Аз съм сигурен, че ако да речем Комисията по външна политика е работила и свършила това, което трябваше да направи, ние имаме около три или четири ратификации, които трябва да приемем и които отдавна стоят, от Великото Народно събрание още. Аз не зная какво е работено в Комисията по външна политика, но предполагам, че там е минало. Изобщо считам, че като съберем Председателския съвет във вторник, ще имаме доста много въпроси, които ще могат да се обсъждат в Народното събрание.
Има думата господин Иванов.
СТОЯН ИВАНОВ (ПССД): Колеги, аз в разговор с някои от членовете на Законодателната комисия разбрах, че все пак има подготвен законопроект, готов за внасяне в пленарната зала. Поради това предлагам Законопроектът за изменение на Семейния кодекс да влезе като точка в сегашния дневен ред на днешното заседание, за да не се налага във вторник отново да дебатираме така безплодно, както дебатирахме и днес повече от два часа.
ПРЕДСЕДАТЕЛ СТЕФАН САВОВ: Господин Иванов, знаете ли, както и господин Димов каза, че два месеца заседаваме и Вие казвате, че повече от два часа пък не можах да събера народните представители, преди да беше станало 11 ч. и 15 м. Нека да бъдем все пак точни тук, когато се изказваме. ББ/КТ 135.1
Вторник, както обикновено, в 15,00 ч. ще има пленарно заседание. Ще ви прочета няколко съобщения, освен тези, които господин Мичковски вече каза.
На 19 и 20 декември, четвъртък и петък, в зала "Изток" ще се проведе заседание на Комисията по юридическите въпроси и човешките права на Парламентарната Асамблея на Съвета на Европа. Часът ще се каже допълнително.
Обръщам особено внимание. Знаете, че Съветът на Европа е нашата първа цел и по този въпрос няма различие в парламентарните групи. Среща на Комисията по икономическа политика с господата Дейвид Фарма и Робърт Оксфорд от Великобритания, специалисти по ноу-хау. Срещата ще се проведе на 17 декември, вторник, от 13,00 ч. в зала 412 в сградата на бул. "Дондуков" # 2.
Подкомисия по държавно регулиране на икономиката ще заседава на 17 декември, вторник, от 10,00 ч. в стая 418 на бул. "Дондуков" # 2.
Поредното заседание на Комисията за телевизия и радио ще се проведе в понеделник, 16 декември, от 14,00 ч. в зала 411 на Президентството.
Пресконференцията, за която спомена господин Мичковски, Пресцентърът и Клубът на парламентарния журналист при Народното събрание канят всички акредитирани колеги на пресконференция на тема "Икономическо законодателство - какво и кога?" Ще участвува ръководството и членовете на Икономическата комисия, председателствувана от господин Асен Мичковски. Пресконференцията ще се състои на 16 декември, понеделник, от 10,00 ч. в зала "Запад".
Вторник, 10,30 ч. - Комисия по административното устройство - зала 412.
Сряда, 10,30 ч. Комисия по националната сигурност ще проведе заседание в сградата на бул. "Дондуков" # 2, ет. 3, стая 309.
Комисията по правата на човека на 17 декември, вторник, от 11,00 ч. в зала 412 в сградата на бул. "Дондуков" # 2.
Законодателната комисия ще има заседание в понеделник, 14,00 ч. в зала "Запад". 135.2
На вниманието на Комисията по земеделието. Всички, които проявяват желание за срещата с Националния поземлен съвет в Пазарджик, в 7,30 ч. автобусите ще бъдат тук, пред Народното събрание.
Комисията по труда ще има заседание във вторник, 11,00 ч. в зала 411 на бул. "Дондуков" # 2.
Ако няма други съобщения и предложения, закривам заседанието. (Звъни)
(Закрито в 13 ч. и 5 м.)
ПРЕДСЕДАТЕЛ:
Стефан Савов
СЕКРЕТАРИ:
Георги Петров
Ведат Сакаллъ