ТРИСТА ОСЕМДЕСЕТ И ВТОРО ЗАСЕДАНИЕ
София, сряда, 15 юни 1994 г.
(Окрито в 15 ч. и 20 м.)
15/06/1994
Председателствували: Председателят Александър Йорданов и заместник-председателят Йордан Школагерски
Секретари: Руснал Семерджиев и Ведат Саллъ
ПРЕДСЕДАТЕЛ АЛЕКСАНДЪР ЙОРДАНОВ (звъни): Уважаеми госпожи и господа народни представители! Откривам днешното заседание на Тридесет и шестото Народно събрание.
Най-напред ще ви запозная с постъпилите законопроекти и проекти за решение за обсъждане от Народното събрание в периода 8-15 юни 1994 година.
На 8 юни е постъпил проект за решение за реда и условията за откриване и преобразуване на висши училища в Република България. Вносител е народният представител Димитър Сепетлиев и група народни представители. Проектът е разпределен на Законодателната комисия и Комисията по образованието и науката.
На 8 юни народният представител Михаил Неделчев е внесъл проект за статут на Българска телеграфна агенция. Проектът е разпределен на Законодателната комисия и Комисията по радио и телевизия.
На 9 юни народният представител Стефан Маринов Стефанов е внесъл законопроект за изменение и допълнение на Закона за политическа и гражданска реабилитация на репресирани лица. Законопроектът е разпределен на Законодателната комисия, Комисията по правата на човека и Икономическата комисия.
На 9 юни народният представител Хасан Али е внесъл законопроект за изменение и допълнение на Закона за политическа и гражданска реабилитация на репресирани лица. Законопроектът е разпределен на Законодателната комисия и Комисията по правата на човека.
На 14 юни народният представител Гинчо Павлов е внесъл ББ/ЙА 98.1 проект за решение за отменяне на предвидената за месец август 1994 г. едномесечна парламентарна ваканция. Проектът за решение е разпределен на всички комисии.
На 14 юни Министерският съвет е внесъл проект за решение за утвърждаване на програма за приватизация на търговските банки, приета с решение # 230 на Министерския съвет от 30 май 1994 година. Проектът е разпределен на Законодателната комисия, Икономическата комисия и Комисията по бюджета и финансите.
Общо през тази седмица са постъпили шест законопроекта и проекти за решение.
Искам да ви информирам за някои промени, извършени в Парламентарната група Нов съюз за демокрация.
На 3 юни Парламентарната група Нов съюз за демокрация е била от 17 народни представители. На този ден с молби, прочетени и в пленарното заседание на 8 юни, са напуснали шест народни представители. По този начин тогава са останали 11 народни представители. Малко по-късно, на 9 юни, подава молба за напускане и народната представителка Велислава Гюрова. Молбата е прочетена на заседанието от 9 юни 1994 година. Така остават 10 народни представители. На 14 юни в деловодството на Народното събрание постъпи молба за членство в Парламентарната група Нов съюз за демокрация и съответно решение на парламентарната група по този въпрос от народния представител Янко Кожухаров. По този начин, съобщавайки за постъпването на тази молба на днешното заседание, в парламентарната група стават 11 народни представители. На следващия ден, а именно днес, 15, молба за напускане на Парламентарната група Нов съюз за демокрация е подал народният представител Христо Иванов. Молбата е постъпила днес в деловодството и използвам повода да съобщя за тази молба. По този начин Парламентарната група Нов съюз за демокрация в момента е от 10 народни представители.
На Председателски съвет бе обсъдено предложението на госпожа Митева за включване в дневния ред на заседанието на второто четене на проекта за Закон за отбраната и въоръжените сили. Прие се разбирането, че е необходимо Законодателната комисия в свое заседание във вторник и в сряда, на което да участват представители на Комисията по националната сигурност - ръководството на комисията и други народни представители, които желаят 98.2 - да обсъди направените предложения от Комисията по национална сигурност и да подготви законопроекта за второ четене.
Сега отиваме към един много важен въпрос.
ДИМИТЪР ЙОНЧЕВ (от място): Може ли една процедура по този въпрос.
ПРЕДСЕДАТЕЛ АЛЕКСАНДЪР ЙОРДАНОВ: По този въпрос няма дебати.
ДИМИТЪР ЙОНЧЕВ (от място): Не, искам процедурно предложение да направя.
ПРЕДСЕДАТЕЛ АЛЕКСАНДЪР ЙОРДАНОВ: заповядайте, господин Йончев.
ДИМИТЪР ЙОНЧЕВ (ПС на БСП, БЛП, ОПТ, ПХЖД, ХРП, СМС, ФБСМ, НЛП "Стефан Стамболов" и СДПД "Ера-3"): Благодаря Ви, господин председател! Уважаеми колеги, понеже по въпроса за Закона за въоръжените сили се създава малко усложнена обстановка, искам да се разсеят съмненията. Досега не съм срещнал от някоя от страните зла воля, нежелание да се работи по този закон. Но така или иначе имаше достатъчно пречки. Председателят на събранието знае, че ние от Комисията по национална сигурност сме представили една част от закона, приготвен за второ четене. Но аз бих искал да приветстваме това предложение, което прави председателството, да застанем всички зад него, тъй като законът е от национална важност. И едва ли е добре по този закон да конфронтираме и да търсим някакви усложнения самоцелно.
Затова искам да кажа две неща. Имаме готова част, имаме разбирателство по принцип с ръководството на Законозателната комисия и ако проявим добра политическа воля от двете страни на залата, аз мисля, че можем по този закон да работим успешно, както работихме на първо четене.
Благодаря ви.
ПРЕДСЕДАТЕЛ АЛЕКСАНДЪР ЙОРДАНОВ: Благодаря на господин Йончев.
Постъпило е писмо от министър-председателя господин Любен Беров, който на основание чл. 84, т. 6 от Конституцията на Република България внася в Народното събрание проект за решение за персонални промени в правителството с молба то да бъде разгледано приоритетно - при възможност на първото предстоящо пленарно заседание. 98.3
Председателският съвет предложи този въпрос да бъде разгледан с предимство. Такава е практиката досега на Народното събрание.
Проектът за решение е раздаден и гласи:
"На основание чл. 84, т. 6 от Конституцията на Република България Народното събрание
РЕШИ:
1. Освобождава Валентин Стефанов Карабашев като заместникминистър председател и министър на търговията.
2. Избира Кирил Петров Цочев за заместник-министър председател и за министър на търговията".
Естествено е вносителят - Министерският съвет, да изложи мотивите, аргументите и логично е да изложи и биографичните данни на кандидата за министър и заместник-министър председател. Естествено е също така и такава е била практиката - да има дебати, да има дискусия според това, както предвижда правилникът.
Оттук нататък обаче ние трябва да решим някои процедурни въпроси.
Съгласно решението на Конституционния съд, публикувано в брой 1 на "Държавен вестник" 1993 г., съставът на Министерския съвет, когато се формира цялостно правителството, се гласува анблок. Гласуването на персонални, частични промени по чл. 84, т. 6 от Конституцията не е регламентирано. Но принципите на парламентаризма и водещата роля на министър-председателя по нашата Конституция, където той е самостоятелна фигура, която предлага промени, предлага състав на кабинета, насочват към идеята за гласуване анблок.
Практиката на Тридесет и шестото Народно събрание обаче е различна. Например при персоналните промени в правителството, ръководено от господин Филип Димитров, се е гласувало анблок "освобождава" и "избира". Това е видно от брой 44 от 1992 г. на "Държавен вестник". До гласуване анблок обаче се стигнало с предложение да има такова гласуване. Това предложение е било гласувано и Народното събрание е възприело да се гласува анблок. Гласуването е било явно. 98.4 При персоналните промени в правителството на Любен Беров, гласувани на 23.06.1993 г., решението се е гласувало на два пъти и по различен начин. Първо се е гласувало за освобождаването, при това гласуването е било явно и ан блок. След това се е гласувало за избиране и това е станало с тайно гласуване, също ан блок.
Очевидно, че е необходимо да се извърши в бъдеще едно допълнение в правилника, за да се уеднакви евентуално процедурата. Така че всички процедурни въпроси по повод на предстоящото гласуване за персонални промени, ви моля да ги поставите в пленарната зала и само с решение на Народното събрание ще се ориентираме към това каква да бъда процедурата по това гласуване.
Заповядайте, господин Савов.
СТЕФАН САВОВ (СДС): Уважаеми господин председателю, уважаеми господин министър-председателю, уважаеми колеги, доколкото ми е известен френският език, "ан блок" това не означава, че трябва ан блок, както се повтори тук няколко пъти, да бъде и избирането, и оставката. Просто това е невъзможно. Това са две съвършено различни процедури - освобождаването и избирането.
Ан блок е тогава, когато има няколко министри и тъй като министър-председателят е водеща фигура, както Вие казвате, тогава разбира се ние ще гласуваме ан блок. Защото той избира.
Но освобождаването, по мое мнение и мнението на парламентарната група на СДС, трябва да стане отделно. Първо да освободим министъра и след това да гласуваме вече за новия министър. Това е съвсем логично и аз се чудя дори, че се поставя този въпроси. Защото дори и в Конституцията, колкото и да не е точна, е казано, че Министерският съвет извършва промени, а сега става въпрос за Народното събрание, разбира се, правителството го прави по предложение на министър-председателя. Ами, че министър-председателят може да предложи да освободи и въобще да не иска да има втори вицепремиер. Така че първо трябва да гласуваме освобождаването и след това избирането, като същевременно, за да не взимам втори път думата, ние, парламентарната група на Съюза на демократичните сили, държим както освобождаването, така и избирането да станат явно.
Просто ние смятаме, че е време нашият народ, българският народ да види кой как гласува. Благодаря ви. ВТ/ВР 99.1
ПРЕДСЕДАТЕЛ АЛЕКСАНДЪР ЙОРДАНОВ: Благодаря на господин Стефан Савов. Предложението е отделно и явно.
Има думата господин Татарлъ.
ИБРАХИМ ТАТАРЛЪ (ДПС): Уважаеми господин председателю, уважаеми министър-председателю, уважаеми народни представители, аз искам да направя процедурно предложение, което е свързано с обсъждания въпрос.
Парламентарната група на Движението за права и свободи предлага персоналните промени в правителството на професор Любен Беров да станат чрез тайно гласуване. (Единични ръкопляскания и възгласи: "Е-е-е!" в блока на СДС)
Смятаме, както и друг път, че това дава възможност за пълна свобода на волеизявление на народните представители. Това до голяма степен решава и въпроса дали да се гласуват разделно или заедно освобождаването на един министър и избирането на друг министър.
Така че ние смятаме, ако Народното събрание приеме гласуването да стане тайно, в такъв случай едновременно в бюлетина, с който трябва да се гласува, ще фигурира "За предложението на министър-председателя за освобождаване на даден министър и избирането на нов министър". И също така ще има бюлетина, в която ще се пише "Против предложението на министър-председателя за освобождаване и избор".
Смятам, че по този начин много по-бързо и по-ефективно ще отидем до едно правилно решение. Благодаря ви.
ПРЕДСЕДАТЕЛ АЛЕКСАНДЪР ЙОРДАНОВ: Благодаря на господин Татарлъ. Други предложения - няма.
Сега, най-напред приемаме, че по принцип гласуването, така е и в правилника, и в Конституцията, гласуванията са лични и явни. Най-напред нека да решим следователно въпроса с тайното гласуване. Има направено предложение за тайно гласуване, гласуването на персоналните промени да стане тайно, от парламентарната група на ДПС - господин Ибрахим Татарлъ.
Моля, режим на гласуване, гласуваме за това гласуването по персоналните промени да бъде тайно.
Гласували 204 народни представители, за - 114, против - 89, въздържал се - 1. Предложението за тайно гласуване се приема. 99.2
Сега пристъпваме към следващия въпрос.
Направено бе предложение от господин Стефан Савов поотделно да се гласува за освобождаване и за избиране. Тоест да има отделни бюлетини. Сега вече говорим за тайното гласуване. Става дума за отделни бюлетини.
Моля режим за гласуване. Гласуваме за това гласуването за освобождаване да стане отделно от гласуването за избиране.
Моля гласувайте това предложение.
Моля прекратете гласуването и посочете резултата.
Гласували 206 народни представители. За това предложение 92, против 62, въздържали се 52.
Предложението не се приема.
При това положение гласува се тайно, както е направено предложението от министър-председателя, една бюлетина, на която пише за освобождаването и избирането съответно на съответните имена. А на другата бюлетина ще бъде против освобождаването и избирането на съответните имена.
Тоест написва се самият текст на проекторешението върху бюлетината.
Моля комисията да се подготви, но ние не тръгваме към гласуване, тъй като най-напред трябва да чуем. Това беше само уточняване на процедурата. Ще има време да се подготвят бюлетините, да ви ги покажа.
Има думата министър-председателят да направи своето предложение, след което имате думата за изказване.
МИНИСТЪР-ПРЕДСЕДАТЕЛ ЛЮБЕН БЕРОВ: Уважаеми господин председател, дами и господа народни представители! Ще бъда максимално кратък. Като се има предвид факта, че настоящият кабинет е строго лимитиран във времето, тоест до септември или за два месеца и половина или три, и лимитиран точно и от своите задачи, тоест в рамките на тази програма, която беше гласувана последния път, то поради това аз се ограничих в най-минимално необходимите персонални промени в кабинета, а именно освобождаването на господин министъра на търговията и заместник-министър председател господин Карабашев и избирането на нов министър на търговията и зам.-министър председател в лицето на господин Кирил Цочев. Същият има необходимата квалификация. Работил е дълги години СМ/ЗТ 100.1 в "Електроимпекс" и в други ведомства и има необходимата езикова подготовка, като един министър на търговията, включително и на външната търговия и поради това смятам, че е напълно подходящ за предлаганата длъжност.
Благодаря за вниманието.
РЕПЛИКА ОТ БЛОКА НА СДС: Суперкомунист.
ПРЕДСЕДАТЕЛ АЛЕКСАНДЪР ЙОРДАНОВ: Благодаря на господин Любен Беров.
Имате думата за изказване.
Господин Видьо Видев, заповядайте.
ВИДЬО ВИДЕВ (СДС): Уважаеми господин председател, колеги! Аз няма да правя изказване. Имам само един въпрос към Вас, господин председателстващ. Ако аз желая освобождаването примерно на господин Карабашев, обаче не съм съгласен с кандидатурата, която се предлага, по какъв начин да гласувам при извършването на процедурата.
МАРГАРИТ МИЦЕВ (от място): Може ли да се издигат други кандидатури?
ПРЕДСЕДАТЕЛ АЛЕКСАНДЪР ЙОРДАНОВ: Аз не съм този, който тълкува решенията на Народното събрание. Аз само ги обявявам. Така гласува Народното събрание и така обявих.
Има ли други изказвания по съществото на проблема?
Мога да кажа на господин Видев, че бележки в същия смисъл получих и от господин Велко Вълканов. Нищо повече не мога да кажа.
След като няма други изказвания, има ли изказвания?
Господин Стефан Савов, заповядайте.
СТЕФАН САВОВ (СДС): Уважаеми господин председател, уважаеми колеги! Най-нормалното беше да поискаме да видим господин кандидат-министъра. Можем да му зададем и някои въпроси. Мисля, че винаги е било така. Тука е, значи бихме могли да го видим. Може едни да го харесат, други да не го харесат. Мисля сега, че по-важен е следния въпрос, че след като и от двете страни се направиха забележки и то много основателни, а именно за това общо гласуване. С това се нарушават правата на народните представители. Значи господин Велко Вълканов, както и господин Видев направиха и може би трябва да помислим малко по този въпрос първо. Защото в края на краищата ние може да сме за освобождава100.2 нето и за приемането и т.н., и обратно. Тук как сега? Значи ние ще бъдем задължени да гласуваме непременно против или за. А тук има някакви разлики. Това лишава народните представители от една свобода, която е бих казал, конституционно закотвена. Така че аз моля господин председател, отново този въпрос да се обсъди, да се излезне да си кажат депутатите своите гледища и отново да гласуваме. 100.3
ПРЕДСЕДАТЕЛ АЛЕКСАНДЪР ЙОРДАНОВ: Господин Савов, вие правите предложение за прегласуване. (Реплики в СДС)
Има направено предложение за прегласуване на това решение, което приехме. Моля, режим на гласуване. Гласуваме за това да се прегласува решението. Има направено предложение за прегласуване на решението.
КЛАРА МАРИНОВА (от място): Господин Савов не е направил такова предложение.
ПРЕДСЕДАТЕЛ АЛЕКСАНДЪР ЙОРДАНОВ: Госпожице Русева, уточнете предложението.
ЗЛАТКА РУСЕВА (СДС): Уважаеми господин председател, уважаеми колеги! Искам просто да мислим нормално и затова ви призовавам да бъдем по-внимателни, за да не влезем в една процедура, за която после ще кажем, че сме сбъркали. Ако обаче ние имаме две бюлетини, представете си, че не се съберат гласове за освобождаване, тогава как ще избираме? Преди да е освободен един човек, ние да избираме на негово място?
Затова нормалната процедура е най-напред да се гласува за освобождаване и след това - за избиране. Казвам това като допълнение на това, което каза и господин Видев, и като допълнение може би на това, което други колеги писмено са дали. Просто аз не виждам защо да не приемем тази нормална процедура и с какво тя би нарушила или би объркала нещо във вота, който всеки от нас ще реши. Той ще реши дали гласува за освобождаване и дали гласува за новия кандидат.
Това е нашата молба отново - да има две бюлетини и първото гласуване да бъде за освобождаването, второто - за избирането. Поотделно, персонално. Оставката е депозирана от господин Карабашев, ние трябва да му я гласуваме, както гласуваме и оставките на народните представители. И тогава вече мястото е вакантно и гласуваме, тези, които желаят, за господин Цочев.
Това е цялата аргументация.
Благодаря.
ПРЕДСЕДАТЕЛ АЛЕКСАНДЪР ЙОРДАНОВ: Аз искам да информирам, че тези проблеми бяха обсъдени и на Председателския съвет. Изложиха се най-различни аргументи. Обратният на този аргумент е следният: че предложението на министър-председателя представлява Ст.Б/НП 101.1 едно цялостно предложение, тоест то обвързва освобождаването на господин Карабашев с избирането на господин Цочев. (Шум и реплики в СДС) Защото в противен случай вероятно той не би предложил освобождаването на господин Карабашев.
СТЕФАН САВОВ (от място): Може да има оставка, господин председателю!
ПРЕДСЕДАТЕЛ АЛЕКСАНДЪР ЙОРДАНОВ: Аз казвам какво се изложи като аргумент на Председателския съвет.
Народното събрание чу всички аргументи. Веднъж вече гласува. Сега има направено предложение да се прегласува.
Най-напред гласуваме да има прегласуване. Така е предложението. Най-напред гласуваме за това да се прегласува това предложение, а след това, ако се приеме идеята за прегласуване, го подлагам на прегласуване.
СТЕФАН САВОВ (от място): Само едно уточнение, може ли?
ПРЕДСЕДАТЕЛ АЛЕКСАНДЪР ЙОРДАНОВ: За уточнение? Заповядайте!
СТЕФАН САВОВ (СДС): Извинявайте, че пак вземам думата, но уточнението аз го направих от място. Разберете, че тук няма предложение на господин министър-председателя. Ние имаме оставка, която вече се влачи от един месец. Ние имаме оставка и тази оставка трябва да бъде гласуване. А след това вече ще гласуваме кого ще изберем за министър. Но не може, когато има оставка, да се направим, че нищо не е станало.
ПРЕДСЕДАТЕЛ АЛЕКСАНДЪР ЙОРДАНОВ: Благодаря на господин Стефан Савов.
Моля, режим на гласуване. Гласуваме за прегласуване на приетото решение.
От общо гласували 200 народни представители, за 86, против 84, въздържали се 30.
Предложението не се приема.
Остава това, което гласува Народното събрание.
Има още едни проблем, той е свързан с това, че народният представител ...
Господин Даскалов, по процедурен въпрос ли? Заповядайте!
ВЛАДИСЛАВ ДАСКАЛОВ (СДС): Уважаеми господин председател, уважаеми господин министър-председател! Уважаеми колеги! Действително ние сме запознати от средствата за масова информация с 101.2 оставката на господин заместник-министър председателя и министър на търговията господин Карабашев. Обаче ние не сме запознати със събитията, които са станали в Министерския съвет. Приета ли е тази оставка, при какви условия е приета. Конклудентно бихме могли да приемем, че е приета, след като министър-председателят прави такова предложение, но явно това волеизявление на Министерския съвет би следвало пред нас да бъде тук обявено - с какво точно решение тази оставка, депозирана от господин Карабашев, е била приета, с какви мотиви тази оставка от Министерския съвет е била приета и на какво основание Министерският съвет в лицето на министър-председателя се обръща към Народното събрание и иска да бъде подкрепена тази оставка и съответно, разбра се, в ан блок, както вече беше решено, да се гласува избирането на другия министър. Макар и така взето решението, ан блок да се гласува, както за освобождаването на министъра на търговията, така и за приемането на новия такъв, то явно е, че народните представители ще трябва да преценяват и двата въпроса, когато решават исканата от Вас промяна, господин министър-председател.
Така че ако надделее макар и единият аргумент, това, че някой от народните представители не е съгласен с оставката, а друг не е съгласен пък с промяната, с новото лице, то тогава, макар и само на едно основание, субективно народният представител би гласувал против предложената промяна.
Затова аз настоявам господин министър-председателят да изложи пред Народното събрание мотивите, които са накарали Министерския съвет да вземе решение да приеме оставката на господин Карабашев, както и мотивите, разбира се, за избора върху господина, чиято кандидатура вие издигате и за когото само няколко бегли биографични данни и данни за неговата квалификация се дават.
При това положение явно е, че ние не можем да формираме нашата воля, господин министър-председателю, така както вие желаете.
ПРЕДСЕДАТЕЛ АЛЕКСАНДЪР ЙОРДАНОВ: Благодаря на господин Даскалов.
Тук е и господин министър-председателят, тук е и господин Карабашев. Те могат, ако желаят, да внесат разяснение по обсъжда101.3 ния проблем.
Има ли други желаещи за изказвания?
Има направено предложение господин Кирил Цочев да бъде допуснат в пленарната зала по време на дискусията по тази точка.
Моля, гласувайте това предложение.
От общо гласували 195, за 154, против 14, въздържали се 27.
Предложението се приема.
Моля, господин Цочев да заповяда в пленарната зала.
Има думата. 101.4 При персоналните промени в правителството на Любен Беров, гласувани на 23.06.1993 г., решението се е гласувало на два пъти и по различен начин. Първо се е гласувало за освобождаването, при това гласуването е било явно и ан блок. След това се е гласувало за избиране и това е станало с тайно гласуване, също ан блок.
Очевидно, че е необходимо да се извърши в бъдеще едно допълнение в правилника, за да се уеднакви евентуално процедурата. Така че всички процедурни въпроси по повод на предстоящото гласуване за персонални промени, ви моля да ги поставите в пленарната зала и само с решение на Народното събрание ще се ориентираме към това каква да бъда процедурата по това гласуване.
Заповядайте, господин Савов.
СТЕФАН САВОВ (СДС): Уважаеми господин председателю, уважаеми господин министър-председателю, уважаеми колеги, доколкото ми е известен френският език, "ан блок" това не означава, че трябва ан блок, както се повтори тук няколко пъти, да бъде и избирането, и оставката. Просто това е невъзможно. Това са две съвършено различни процедури - освобождаването и избирането.
Ан блок е тогава, когато има няколко министри и тъй като министър-председателят е водеща фигура, както вие казвате, тогава разбира се ние ще гласуваме ан блок. Защото той избира.
Но освобождаването, по мое мнение и мнението на парламентарната група на СДС, трябва да стане отделно. Първо да освободим министъра и след това да гласуваме вече за новия министър. Това е съвсем логично и аз се чудя дори, че се поставя този въпроси. Защото дори и в Конституцията, колкото и да не е точна, е казано, че Министерският съвет извършва промени, а сега става въпрос за Народното събрание, разбира се, правителството го прави по предложение на министър-председателя. Ами, че министър-председателят може да предложи да освободи и въобще да не иска да има втори вицепремиер. Така че първо трябва да гласуваме освобождаването и след това избирането, като същевременно, за да не взимам втори път думата, ние, парламентарната група на Съюза на демократичните сили, държим както освобождаването, така и избирането да станат явно.
Просто ние смятаме, че е време нашият народ, българският народ да види кой как гласува. Благодаря ви. ВТ/ВР 99.1
ПРЕДСЕДАТЕЛ АЛЕКСАНДЪР ЙОРДАНОВ: Благодаря на господин Стефан Савов. Предложението е отделно и явно.
Има думата господин Татарлъ.
ИБРАХИМ ТАТАРЛЪ (ДПС): Уважаеми господин председателю, уважаеми министър-председателю, уважаеми народни представители, аз искам да направя процедурно предложение, което е свързано с обсъждания въпрос.
Парламентарната група на Движението за права и свободи предлага персоналните промени в правителството на професор Любен Беров да станат чрез тайно гласуване. (Единични ръкопляскания и възгласи: "Е-е-е!" в блока на СДС)
Смятаме, както и друг път, че това дава възможност за пълна свобода на волеизявление на народните представители. Това до голяма степен решава и въпроса дали да се гласуват разделно или заедно освобождаването на един министър и избирането на друг министър.
Така че ние смятаме, ако Народното събрание приеме гласуването да стане тайно, в такъв случай едновременно в бюлетина, с който трябва да се гласува, ще фигурира "За предложението на министър-председателя за освобождаване на даден министър и избирането на нов министър". И също така ще има бюлетина, в която ще се пише "Против предложението на министър-председателя за освобождаване и избор".
Смятам, че по този начин много по-бързо и по-ефективно ще отидем до едно правилно решение. Благодаря ви.
ПРЕДСЕДАТЕЛ АЛЕКСАНДЪР ЙОРДАНОВ: Благодаря на господин Ибрахим Татарлъ. Други предложения - няма.
Сега, най-напред приемаме, че по принцип гласуването, така е и в правилника, и в Конституцията, гласуванията са лични и явни. Най-напред нека да решим следователно въпроса с тайното гласуване. Има направено предложение за тайно гласуване, гласуването на персоналните промени да стане тайно, от парламентарната група на ДПС - господин Ибрахим Татарлъ.
Моля, режим на гласуване, гласуваме за това гласуването по персоналните промени да бъде тайно.
Гласували 204 народни представители, за - 114, против - 89, въздържал се - 1. Предложението за тайно гласуване се приема. 99.2 НИКОЛАЙ ХРИСТОВ (СДС): Уважаеми господин председателю, уважаеми колеги. Ние наистина приемаме решение на Народното събрание, госпожо Митева.
И в това решение просто пише: "Избира Кирил Петров Цочев за министър на търговията". Аз не разбрах какво искате да кажете Вие с това, че ние приемаме решение на Народното събрание, пък не сме го избирали за министър на търговията, защото точно това се разбра от Вашите думи.
И именно за това по процедурен въпрос вземам думата, за да поясня може би за Вас лично, включително, за какво става дума.
Става дума за това, че ние държим на това - да се проведат дебатите, както и Вие отбелязахте, в рамките на половин час за всяка група. И по това спор просто няма.
И призовах, аз нямам право и никой няма право тук в крайна сметка да задължи кандидата за министър да излезе и да бъде разпитван, но в духа на конституционализма, доколкото се доближаваме до него все пак, изисква и това да влезе в процедурата. Нормално е в крайна сметка да бъдат зададени въпроси. Или, ако не бъдат зададени въпроси, аз го призовах да изложи своите виждания като, разбира се, каже няколко думи и за себе си. И аз ще бъде доста учуден, ако наистина господин Цочев е член на радикалдемократическа партия или преди това е членувал в нея, просто защото аз в друга партия не съм членувал. Единствената, в която членувам е радикалдемократическа и бих искал да чуя това от господин Цочев в случая. Ето, това е пък вече и мой личен въпрос към него.
Нека тези мои думи се считат като едно уточняване на процедурния въпрос, който аз поставих в предишното си изказване.
Благодаря ви.
ПРЕДСЕДАТЕЛ АЛЕКСАНДЪР ЙОРДАНОВ: Благодаря на господин Христов.
Който желае може да вземе думата. Микрофонът е на народните представители ...
Заповядайте, господин Маринов.
АЛЕКСАНДЪР МАРИНОВ (ПС на БСП, БЛП, ОПТ, ПХЖД, ХРП, СМС, ФБСМ, НЛП "Стефан Стамболов" и СДПД "Ера-3"): Уважаеми господин председателю, уважаеми господин министър-председателю, ВЙ/ЙА 103.1 уважаеми колеги.
Аз съм съгласен, че в духа на добрите парламентарни традиции при желание да се изслушат кандидатите и се радвам, че вашата позиция е променена в сравнение с началото на мандата на нашето Народно събрание, когато вие категорично отказахме при избирането на правителството на господин Филип Димитров да приложим тази процедура.
Разбира се, в правото на господин Цочев е да отговаря на вашите въпроси. Разбира се, да изложи и своите виждания, но аз все пак искам да припомня, че ние ще избираме евентуално заместник-министър председател и министър на търговията, а не член на Националния координационен съвет на СДС или депутат и затова ви моля да не задавате такива въпроси, които са предвидени във вашите анкетни карти. (Шум и реплики в залата)
ПРЕДСЕДАТЕЛ АЛЕКСАНДЪР ЙОРДАНОВ: Благодаря на господин Маринов.
Очевидно няма много желаещи за изказване.
Има направено предложение от народния представител Маргарит Мицев за попълване на състава на комисия за тайно гласуване, затова именно гласуване. Ако няма други предложения ще подложа това предложение на гласуване.
Моля, гласуваме предложението господин Атанас Велчев от Парламентарната група "Независимост" да стане член на комисията по провеждане на тайно гласуване за това гласуване.
Моля, гласувайте.
Моля, прекратете гласуването и посочете резултата.
Гласували 176 народни представители, за 165, против няма, въздържали се 11.
Господин Велчев е избран за член на комисията за това гласуване.
Бюлетините са готови. И двете са бели с еднакъв размер. На едната е написано: "за предложените от министър-председателя персонални промени в правителството:
1. Освобождава Валентин Стефанов Карабашев като заместникминистър председател и министър на търговията.
2. Избира Кирил Петров Цочев за заместник-министър председател и министър на търговията".
На втората бюлетина е написан същият текст. Отгоре пише: 103.2 "против" с големи букви.
Това е.
Заповядайте, господин Савов.
СТЕФАН САВОВ (СДС): Уважаеми господин председател, искам почивка от 15 минути и предлагам на Парламентарната група на СДС да се събере в зала "Изток".
А лично аз без да съм упълномощен от групата на СДС мисля, че нежеланието на Парламентарната група на БСП и т.н. ... И "Ера-3" да изслушаме господин Цочев показва, че господин Цочев е бил много близко свързан с комунистическата партия, а то си личи от биографичната справка.
Благодаря.
ПРЕДСЕДАТЕЛ АЛЕКСАНДЪР ЙОРДАНОВ: Благодаря на господин Стефан Савов.
Давам исканата почивка от 15 минути, след което ще започне гласуването. (Звъни)
Гласуването е в зала "Изток", както обикновено.
(16 ч. и 25 м.)
103.3
ПРЕДСЕДАТЕЛ ЙОРДАН ШКОЛАГЕРСКИ (Звъни): Продължаваме заседанието. Кой ще докладва? Господин Христо Марков.
Един момент, нека да получим информация къде е господин министър-председателят.
Заповядайте! (Господин министър-председателят Любен Беров влиза в залата)
Господин Марков, имате думата да докладвате резултатите.
ДОКЛАДЧИК ХРИСТО МАРКОВ: Днес, 15 юни 1994 г. се произведе тайно гласуване по искането за персонални промени в Министерския съвет, внесено от министър-председателя на 14 юни 1994 г.
Комисия в състав:
Христо Марков
Атанас Велчев
Мариела Митева
Кирил Желев
Ремзи Осман
обявява следните резултати:
- общо брой на гласувалите народни представители - 123;
- брой на бюлетини за предложените персонални
промени - 117;
- брой бюлетини против предложените персонални
промени - 6;
- брой на празните пликове - няма;
- брой на недействителни бюлетини - няма.
Въз основа на резултата от произведеното тайно гласуване Народното събрание на основание чл. 84, т.6, чл.86 и чл.81 от Конституцията на Република България, във връзка с – 4 от Правилника за дейността на Народното събрание
Р Е Ш И:
1. Освобождава Валентин Стефанов Карабашев като заместникминистър председател и министър на търговията.
2. Избира Кирил Петров Цочев за заместник-министър председател и за министър на търговията. ББ/ЗТ 104.1
Следват подписите на комисията.
ПРЕДСЕДАТЕЛ ЙОРДАН ШКОЛАГЕРСКИ: Благодаря Ви, господин Марков.
Заповядайте, господин Савов.
Ако новоизбраният министър се намира в Народното събрание, да заповяда в залата.
СТЕФАН САВОВ (СДС): Да изчакаме новоизбрания заместникминистър. Мисля, че е правилно.
ПРЕДСЕДАТЕЛ ЙОРДАН ШКОЛАГЕРСКИ: Зависи от Вас, господин Савов.
(Новоизбраният заместник-министър председател господин Кирил Цочев влиза в залата)
СТЕФАН САВОВ: Уважаеми господин председател, уважаеми господин министър-председател, уважаеми колеги! Излизам на трибуната, за да обясня защо Съюзът на демократичните сили не гласува. Мисля, че на всички става ясно сега в България кои подкрепят правителството на господин проф. Беров. Този път не може да има зловредни господа, нека да не споменавам имената им, които след това да говорят, че правителството на Беров било подкрепено от депутати на Съюза на демократичните сили. Цяла България сега знае, че правителството на Беров е подкрепяно единствено от БСП и "Ера-3" и от господата от ДПС. Но господата от ДПС, като че ли забравят, че се бориха за антикомунизъм и си избраха един човек, който по цялата му биография не може да бъде друг освен комунист. (Ръкопляскания от блока на СДС)
Защото един господин, който е стоял с години по чужбина като представител на това или онова ведомство, той си е от ведомството (ръкопляскания от блока на СДС).
На мен ми се струва, че в историята на България, не на сегашната история, а въобще, няма по-недостойно правителство от това на проф. Беров. И проф. Беров отново показа моралния си лик с това, че след като е избран при 123 депутата, със 117 срещу 6 гласа, продължава да стои на това председателско място.
Господа, не се смейте, защото на вас се смеете. На вас се смеете и хубавото е, че България ви гледа сега. България ви слуша сега. България разбира, че вие сте готови да продадете 104.2 България, но само и само да имате още два-три месеца ваш министърпредседател. И това няма да го забрави България.
Конституцията, господа, вие си я направихте и затова пък е толкова сполучлива.
Аз мисля, че във всяка една нормална страна министърпредседателят би си подал от срам оставката.
РЕПЛИКА ОТ БЛОКА НА СДС: Ако е нормален!
СТЕФАН САВОВ: Ако, разбира се, това не е една страна, която се връща към комунизма.
Аз бих искал да кажа, че беше срамна и гледката, че господата от ляво, господата комунисти водеха с автомобили този или онзи от болница, пък и някои други господа за ръчички ги водеха, защото смятат, че могат да станат посланици. На тези, които се излъгаха по този начин, искам да й кажа: уважаема госпожо, че няма да станете посланик. По всяка вероятност няма да станете посланик, въпреки че днес си дадохте гласа за комунистите. Просто е недостойна Вашата роля. Защото с тези два-три гласа Вие успяхте да попълните именно това мнозинство.
На мен ми се струва, че съдрания кожух на това правителство, закърпен набързо с червени конци, няма да може да излъже българския народ. Просто бих казал, че не ние тук, а българският народ би трябвало да се срамува. Защото това беше една цяла поредица от манипулации. Защо, господа, не искате да се гласува явно? Защо не приемате нашето искане? Явно всеки един да покаже пред хората защо гласува за това провалено правителство. Вие гласувате тайно, защото ви е срам и не искате да си го признаете. Защото ви е срам! Но от комуниста аз смятам, че никога не съм очаквал нищо друго. Чудесно се смеете, не забравяйте една поговорка, която не е само българска, но и в България я употребяват, че най-добре се смее този, който последен се смее, госпожо Ананиева. Тъй че кръшният Ви смях едва ли ще помогне на каузата Ви.
Аз смятам, че беше нарушена всяка една парламентарна практика, като не се даде възможност да разберем господин Цочев дали пък не е глухоням. Откъде да знаем. Че е хубав, червендалест, - това видяхме. (Ръкопляскания от блока на СДС) Обаче ние просто не разбрахме този човек освен, че добре е вършил работата в чужбина, дали може да върже две изречения на кръст. Това не 104.3 го разбрахме. А би трябвало един заместник-министър председател да обясни тук своята програма, да изясни къде стои, бил ли е член на партията, не е ли бил член, бил ли е приятел на господин Луканов, както пише във вестниците, не е ли бил. И въобще да разберем що за човек е.
Но естествено, че крепкият съюз между БСП и бившите антикомунисти от ДПС този път пак победи. Ориенталският пазарлък, на който бяхме свидетели, е позор за България. Аз не очаквам от господин Беров в никакъв случай някакъв жест на чест. Той показа, че просто не е способен да прави такива жестове. 104.4 Но аз смятам, че господата и госпожите от ДПС и тези няколко други депутати, които гласуваха, защото много малко са те, а разбира се, не говоря за комунистите, те са си винаги били едни и същи, така че ясно е какъв щеше да бъде вотът, но този път господин, да речем, Юнал Лютфи, който го няма, няма да може да каже пред телевизията или пред радиото, аз съм го чул, видял, че от СДС били гласували десетина души. Никой от СДС не е гласувал и няма да гласува за правителството на Беров! (Бурни ръкопляскания и възгласи в блока на СДС)
Мога да кажа едно в заключение, България не заслужава едно кърпено правителство на пет-шест партии, България не заслужава тази съдба. Клетата България не заслужава такъв министърпредседател! България, мисля, вярвям, че с помощта на всички хора, които вярват в борбата против комунизма, ще оцелее. И господин Беров няма да го запомни дори историята, защото никога не може, при един слаб министър-председател, един министър-председател, който няма чест, няма достойнство да се оттегли, когато е получил такъв плачевен резултат, да се надяваме, че България ще преуспее.
Аз завършвам с това: клета България! Но тази клета България ще има съдба, ще има надежда, ще има бъдеще и то ще бъде бъдеще тогава, когато господин Беров си отиде и когато господата комунисти загубят най-после и си отидат там, където им е мястото. Благодаря. (Бурни ръкопляскания и възгласи в блока на СДС,у смях и реплики в блока на БСП)
ПРЕДСЕДАТЕЛ ЙОРДАН ШКОЛАГЕРСКИ: Един момент, господа.
Уважаеми дами и господа, следва да се положи клетвата след избора. Моля Ви, повтаряйте след мен. (Кирил Цочев застава пред микрофоните и повтаря след председателя Йордан Школагерски)
"Заклевам се в името на Република България да спазвам Конституцията и законите на страната и във всичките си действия да се ръководя от интересите на народа. Заклех се."
Благодаря Ви. (Ръкопляскания в блока на БСП и ДПС) Заповядайте, подпишете клетвения лист.
КЛАРА МАРИНОВА (от място): Да се протоколира, че не е глухоням! ВТ/ЙА 105.1
ПРЕДСЕДАТЕЛ ЙОРДАН ШКОЛАГЕРСКИ: Вие желаете думата? Заповядайте.
ЗАМЕСТНИК-МИНИСТЪР ПРЕДСЕДАТЕЛ КИРИЛ ЦОЧЕВ: Уважаеми господин председателю, уважаеми господин министър-председателю, уважаеми дами и господа народни представители, благодаря на всички онези, които дадоха доверието си да вляза в състава на това правителство, и макар и за къс срок от време, с професионализма на хората, с които ще работя в икономическата област, да защитавам интересите на Република България. Благодаря. (Ръкопляскания в блока на БСП и ДПС)
ПРЕДСЕДАТЕЛ ЙОРДАН ШКОЛАГЕРСКИ: Благодаря Ви.
Заповядайте, колега.
ПЕТКО ГИНЕВ (ПСН): Уважаеми господин председателю, от името на Парламентарния съюз "Независимост" искам половин час почивка.
ПРЕДСЕДАТЕЛ ЙОРДАН ШКОЛАГЕРСКИ: Като давам половин час почивка, закривам днешното заседание на Народното събрание.
Утрешното заседание ще бъде от 15 часа. (Звъни)
(Закрито в 19 ч. и 40 м.)
ПРЕДСЕДАТЕЛ:
Александър Йорданов
ЗАМЕСТНИК-ПРЕДСЕДАТЕЛ:
Йордан Школагерски
СЕКРЕТАРИ:
Руслан Семерджиев
Ведат Сакаллъ