ТРИСТА ОСЕМДЕСЕТ И ЧЕТВЪРТО ЗАСЕДАНИЕ
София, петък, 17 юни 1994 г.
(Открито в 9 ч. и 10 м.)
17/06/1994
Председателствували: заместник-председателят Кадир Кадир
Секретари: Илиян Илиев и Георги Петров
ПРЕДСЕДАТЕЛ КАДИР КАДИР (Звъни): Добро утро уважаеми народни представители на Тридесет и шестото Народно събрание. Откривам заседанието. Дали денят ще бъде за парламентарен контрол, зависи от гласуването на предложенията. Направени са две предложения за промяна в дневния ред.
Първото предложение е от господин Златимир Орсов на основание чл.37, ал.3 от Правилника за организацията и дейността на Народното събрание. Предлагам точка първа от дневния ред на Народното събрание на 17 юни 1994 г., петък да бъде второ гласуване на Законопроекта за съдебната власт (продължение). Имаме няколко текста. Следващите предложения от народния представител Стоян Иванов и на основание на същия член. Той предлага за точка първа да бъде избор на Комисия за проверка и оценка на дейността на Комитета по туризъм и борда на директорите на "Слънчев бряг" - АД при подготовката на сезона 1994 г.
Господин Иванов, втора точка. Съгласявате се. Благодаря Ви много.
Моля, режим на гласуване. Гласуваме точка първа от днешния дневен ред да бъде продължение по гласуването на Законопроекта за съдебната власт. Имаме пет-шест гласувания да довършим закона.
Гласуваме точка първа от дневния ред да бъде второ гласуване на проекта на Закона за съдебната власт.
Моля, прекратете гласуването и обявете резултата. СМ/КТ 124.1
От общо гласували 134 народни представители, за предложението на господин Орсов 103, против 27, 4 се въздържат.
Точка първа е второ гласуване на проекта за Закон за съдебната власт.
Точка втора. Направено е предложение да бъде избор на Комисия за проверка и оценка на дейността на Комитета по туризъм и борда на директорите на "Слънчев бряг" - АД при подготовка на сезона 1994 г.
Предлага се от 5 души. Раздаден ви е проект за решение.
Моля, режим на гласуване. Аз доколкото знам, господин Иванов, има назначена правителствена комисия по този въпрос.
Моля, прекратете гласуването и обявете резултата.
От общо гласували 127 народни представители, за предложението на господин Стоян Иванов 107, против 8, 12 се въздържат. Точка втора е предложението на господин Стоян Иванов за избор на Комисия за проверка и оценка дейността на Комитета по туризъм и борда на директорите на "Слънчев бряг" - АД и подготовката за 1994 г. Това ще бъде в началото дневният ред.
Като приключим с този дневен ред, тогава ще раздам, ако стигнем до парламентарен контрол, може да не стигнем днес, пет групи по половин час почивка до 13,00 ч. се уплътнява.
Господин Мулетаров, Вие ли ще докладвате или господин Джеров?
Моля квесторите, проверете господин Джеров дали е тук.
Имате думата, господин Мулетаров.
ДОКЛАДЧИК СПАС МУЛЕТАРОВ: Господин председател, искам предварително да Ви информирам, че ще чета проекта от моя собствен, тъй като стаята на Законодателната комисия в 9 ч. и 22 м. е заключена. Не мога да получа официалните материали.
ПРЕДСЕДАТЕЛ КАДИР КАДИР: Вие нали имате и специалния материал, освен това, което е раздадено на народните представители? Това е оригинал също, щом е раздаден.
ДОКЛАДЧИК СПАС МУЛЕТАРОВ: Ако не се лъжа, ние вчера разглеждахме отложеният текст на чл.76, раздел шести - "Апелативен съд" в неговите две алинеи - втора и трета, които бяха прочетени. Не си спомням дали бяха гласувани. 124.2
Те имаха следното съдържание:
"Чл.76 /2/ Общото събрание на Апелативния съд осъществява съответно правомощията по чл.59, ал.3, т.1, 2, 4 и 5 и ал.3. Решенията се вземат с обикновено мнозинство от общия брой на съдиите". Текстът е абсолютно идентичен с този, който гласувахме вчера на чл.69 от проектозакона.
ПРЕДСЕДАТЕЛ КАДИР КАДИР: Чл.76, ал.2 и 3 са гласувани. Вие прочетохте за чл.79 ли?
ДОКЛАДЧИК СПАС МУЛЕТАРОВ: Аз прочетох, господин председател, текста на раздел шести - "Апелативен съд", чл.76.
ПРЕДСЕДАТЕЛ КАДИР КАДИР: Гласуваме. Прочетете следващият чл.79. Чл.79 само т.3.
ДОКЛАДЧИК СПАС МУЛЕТАРОВ: Чл.79 не е приет и остава да се приеме само от ал.1, т.3, която има следното съдържание: "Председателствува съдебни състави от всички отделения".
ПРЕДСЕДАТЕЛ КАДИР КАДИР: Моля, режим на гласуване. Гласуваме този текст. Всичко друго е гласувано.
Моля, прекратете гласуването и обявете резултата.
При първоначално установен кворум от 140 души народни представители, в гласуването са участвували 122, от които за текста 115, против 2, 5 се въздържат. Приема се.
Има думата господин Мулетаров. 124.3 ДОКЛАДЧИК СПАС МУЛЕТАРОВ: Следващият отложен текст е на чл. 81, раздел седми - "Върховен касационен съд". Той се състои от две алинеи, които са преработени основно в Законодателната комисия и приети. Текстът има следното съдържание:
"Ал. 1. Върховният касационен съд е касационна инстанция за определените от закона съдебни актове.
Ал. 2. Върховният касационен съд решава споровете за подсъдност когато страна по тях е апелативен съд."
ПРЕДСЕДАТЕЛ КАДИР КАДИР: Има ли желаещи за изказване по чл. 81? - Няма желаещи.
Моля, режим на гласуване. Гласуваме текста на чл. 81.
От общо гласували 122, за текста - 111, против - няма, 11 се въздържат. Текстът се приема.
Минаваме към следващия текст.
ДОКЛАДЧИК СПАС МУЛЕТАРОВ: Следващият отложен текст е на чл. 84, също в раздела "Върховен касационен съд".
Отложена е за разглеждане т. 1, която има следното съдържание:
"1. от трима съдии, когато разглежда дела като касационна инстанция и спорове за подсъдност, ако законът не предвижда друго."
ПРЕДСЕДАТЕЛ КАДИР КАДИР: Моля, режим на гласуване. Моля, гласувайте.
Някои не желаят да участват в гласуването, но има установен кворум в началото.
От участвалите 116 в гласуването, за предложението са 110, против - няма, 6 се въздържат. Приема се т. 1 на чл. 84.
ДОКЛАДЧИК СПАС МУЛЕТАРОВ: Следващият член е 95 към раздел осем - "Върховен административен съд". Точка 1 е отложена и тя има следното съдържание, което следва да се гласува:
"1. от трима съдии, когато разглеждат дела като касационна инстанция, ако законът не предвижда друго."
Това е съдържанието на отложения текст.
ПРЕДСЕДАТЕЛ КАДИР КАДИР: Има ли желаещи за изказване? - Няма.
Моля, режим на гласуване. Гласуваме текста на чл. 95, т. 1. НИ/ВР 125.1
От присъстващите, участвали в гласуването са 116. За текста - 110, против - няма, 6 се въздържат.
Приема се т. 1 на чл. 95. Останалите точки на чл. 95 са приети.
Има думата господин Мулетаров. 125.2
ДОКЛАДЧИК СПАС МУЛЕТАРОВ: Последният текст, отложен и неприет, е към глава десета - "Статут на съдиите, прокурорите и следователите", раздел втори - "Несменяемост и несъвместимост", е чл.148, който се състои от две алинеи.
"(1) Съдиите, прокурорите и следователите се освобождават от длъжност при:
1. пенсиониране;
2. подаване на оставка;
3. осъждане на лишаване от свобода за извършено умишлено престъпление;
4. трайна фактическа невъзможност да изпълняват служебните си задължения за повече от една година, установена по съответния ред;
5. липса на качествата да изпълняват професионалните си задължения;
6. дисциплинарно уволнение;
7. завръщане на замествания;
8. изтичане срока на назначението.
(2) Несменяемите съдии, прокурори и следователи се освобождават от длъжност на основанията, посочени в т.1, 4 и 8 на предходната алинея".
ПРЕДСЕДАТЕЛ КАДИР КАДИР: Има думата госпожа Мариела Митева.
МАРИЕЛА МИТЕВА (ПС на БСП, БЛП, ОПТ, ПХЖД, ХРП, СМС, ФБСМ, НЛП "Стефан Стамболов" и СДПД "Ера-3"): Благодаря Ви, господин председателю. Искам да обясня на народните представители, че в чл.148 се въвеждат основания за уволнение за две категории магистрати. В първата алинея това са сменяемите съдии, прокурори и следователи, във втора алинея - несменяемите съдии, прокурори и следователи. В съдебната система срочни трудови договори няма, поради което т.8 е противоконституционна и не може несменяемите съдии, прокурори и следователи да се освобождават поради изтичане на срока.
Съжалявам много, че трябва да взема думата, но така е записано. Тази норма е противоконституционна. В този смисъл е и моето предложение: в ал.2, т.8 да отпадне, а в ал.1 вместо БП/ЗТ 126.1 текста на т.8 да бъде записано: "възстановяване на работа на незаконно уволнен".
ПРЕДСЕДАТЕЛ КАДИР КАДИР: Моля, гласуваме предложението на госпожа Мариела Митева.
От общо гласували 118 народни представители, за 111, против няма, 7 се въздържат. Приема се този текст.
Сега гласуваме целият текст с изменението.
От общо гласували 120 народни представители, за 114, против няма, 6 се въздържат. Приема се текстът.
Има думата господин Димитър Георгиев. 126.2
ДИМИТЪР ГЕОРГИЕВ (ПС на БСП, БЛП, ОПТ, ПХЖД, ХРП, СМС, ФБСМ, НЛП "Стефан Стамболов" и СДПД "Ера-3"): Уважаеми колеги, от внимателния прочит на гласуването досега се вижда, че необходимо е да гласуваме и една допълнителна разпоредба. Тя се отнася до това, че трябва да кажем, в кои първоинстанционни граждански дела участват състави със съдебни заседатели.
Засега този въпрос е казан в Закона за устройство на съдилищата, а ние вчера отменихме неговото действие с преходните и заключителни разпоредби.
Ако в една допълнителна разпоредба не кажем днес това, то означава, че остава бяло поле кога могат да участват съдебни заседатели по първоинстанционни граждански дела.
Ето защо, аз ви предлагам следния текст.
"Допълнителна разпоредба. Параграф единствен с две алинеи.
Ал. 1. Първоинстанционните граждански дела, подсъдни на районния съд се разглеждат без участието на съдебни заседатели, с изключение на делата по брачни искове, по искове за лишаване от родителски права и по трудови спорове.
Ал. 2. Окръжният съд разглежда делата по искове за установяване или оспорване на произход, отмяна на осиновяване, поставяне под запрещение или отмяната му в състав от съдия и двама съдебни заседатели".
ПРЕДСЕДАТЕЛ КАДИР КАДИР: Има ли някой да се изказва по текста? - Няма.
Моля, режим на гласуване, гласуваме този текст.
Господин Минчо Минчев няма карта. Той гласува "за".
Моля, прекратете гласуването и обявете резултата.
От участвалите в гласуването 117 народни представители, за са 115, против - няма, 2 се въздържат.
С това последно гласуване най-после е приет Законът за съдебната власт, (ръкопляскания от блока на БСП) който за в бъдеще само може да бъде изменен, но няма да бъде отменен никога. (Весело оживление)
Нека да минем и другото гласуване - за комисията и след това ще ви дам почивка 15 минути.
Господин Стоян Иванов, имате ли ги хората за комисията? МС/НП 127.1
Преминаваме към точка втора - ИЗБОР НА КОМИСИЯ ЗА ПРОВЕРКА И ОЦЕНКА НА ДЕЙНОСТТА НА КОМИТЕТА ПО ТУРИЗЪМ И БОРДА НА ДИРЕКТОРИТЕ НА "СЛЪНЧЕВ БРЯГ" - АД ПРИ ПОДГОТОВКАТА НА СЕЗОНА ЗА 1994 ГОДИНА.
СТОЯН ИВАНОВ (ПС на БСП, БЛП, ОПТ, ПХЖД, ХРП, СМС, ФБСМ, НЛП "Стефан Стамболов" и СДПД "Ера-3"): Господин председателю, уважаеми колеги, аз мисля, че сега ще е по-колегиално да приемем само решението за създаване на подобна комисия, а гласуването на нейния състав да отложим за следващата седмица, когато в тази зала ще бъдат колегите от останалите парламентарни групи.
ПРЕДСЕДАТЕЛ КАДИР КАДИР: Моля, прочетете решението.
СТОЯН ИВАНОВ: "На основание чл. 29 от Правилника за организацията и дейността на Народното събрание, Народното събрание
Р Е Ш И:
1. Създава Временна анкетна комисия, която да провери и оцени действията на Комитета по туризъм и Съвета на директорите на Акционерно дружество "Слънчев бряг" по обезпечаване на нормалното протичане на курортния сезон 1994 г. в Туристическия комплекс "Слънчев бряг".
2. Комисията да се състои от 5 народни представители.
3. Комисията да представи своя доклад до 15 юли 1994 година."
Аз предлагам сега да приемем точка първа и ....
ПРЕДСЕДАТЕЛ КАДИР КАДИР: Точка първа и трета приемаме. Точка втора ще приемем допълнително.
Моля, режим на гласуване. Гласуваме само точки първа и трета от проекта за решение за съставяне на комисията.
Точка втора ще гласуваме когато има комисия. Сега гласуваме да има комисия.
Моля, режим на гласуване.
От общо участвали в гласуването 127, за точки 1 и 3 от проекта за решение - 102, против - няма, въздържали се 25.
Давам 15 минути почивка, за да могат да се явят министрите да отговарят на народните представители. (Звъни)
(10 ч. и 05 м.)
127.2(След почивката)
10 ч. и 35 м.
ПРЕДСЕДАТЕЛ КАДИР КАДИР: Моля квесторите, поканете народните представители да влязат в залата. Много ви моля да влезете в залата, министър-председателят е готов да отговаря на въпросите. (Звъни) Продължаваме заседанието.
Първо, новопостъпили питания след 10 юни 1994 г. Ще ви чета само в съкратен вид.
Питане от народния представител Борис Александров към министъра на вътрешните работи Виктор Михайлов относно взаимоотношенията между МВР - като наемател и гражданин - собственик на имот. Срок за писмен отговор - 24 юни 1994 г.
Питане от госпожа Мариела Митева към министъра на финансите Стоян Александров относно контрола върху цените на стоки и услуги с особено важно значение за жизненото равнище на населението и на икономиката на страната. Срок за отговор - 24 юни 1994 г.
Питане от народния представител Борис Александров към министъра на правосъдието господин Петър Корнажев относно независимостта на съдебната власт. Касае се за конкретен случай. Срок за отговор 24 юни 1994 г.
Питане от народния представител Веселин Иванов към министъра на финансите Стоян Александров и министъра на промишлеността Румен Биков относно проверка на сигнали. Касае ООД "Гарант" - Дупница.
Питане от народния представител Веселин Иванов към министъра на финансите Стоян Александров относно постъпления от продаден обект в община Дупница. Срок за отговор 29 юни 1994 г.
Питане от народния представител Веселин Иванов към министъра на науката и образованието Марко Тодоров относно изясняване на проблемите на педагози, ученици и персонал на Дупнишка и Кочериновска община. Срок за отговор 30 юни 1994 г.
Питане от народния представител Лъчезар Тошев (те питат, само че ги няма в залата) към министъра на вътрешните работи Виктор Михайлов относно недопускането в страната на Владимир Пауновски - лидер на ВМРО. Срок за отговор 29 юни 1994 г. ВТ/КТ 128.1
Питане от народния представител Иво Атанасов към министъра на земеделието Георги Танев относно обезземляването на опитна станция по изпитания в село Багреници, община Кюстендил.
Питане от народния представител Петър Балабанов към министър Христо Тотев относно забавянето на документация за разширяване границите на град Ахтопол. Срок за отговор 24 юни 1994 г.
Питане от народния представител Георги Попов към министър Христо Тотев относно въвеждане във владение на възстановен имот в село Юндола. Срок за отговор 29 юни 1994 г.
Постъпили са писмени отговори. С измененията в дневния ред ние се объркахме, объркахме и министрите днес.
Писмен отговор от министъра на промишлеността по актуален въпрос на народния представител Минчо Минчев. Господин Минчев, заповядайте.
Писмен отговор от министъра на земеделието проф.Георги Танев по питане на народния представител Васил Златаров - отсъствува от залата.
Писмен отговор от министъра на земеделието проф.Георги Танев по питане на народния представител Христо Марков - отсъствува от залата.
Писмен отговор до народния представител Христо Марков от министъра на науката и образованието. Христо Марков отсъствува от залата.
Писмен отговор от министъра на промишлеността на питане на народните представители Атанас Велчев и Петко Гинев. Отсъствуват от залата.
Преминаваме към питания и актуални въпроси, отправени към министър-председателя Любен Беров.
Димитър Йончев бърза, за да пътува за Бургас. Той ще бъде кратък. Господин Йончев, имате думата да развиете актуалния си въпрос. 128.2
ДИМИТЪР ЙОНЧЕВ (ПС на БСП, БЛП, ОПТ, ПХЖД, ХРП, СМС, ФБСМ, НЛП "Стефан Стамболов" и СДПД "Ера-3"): Уважаеми господин председател, уважаеми господин министър-председател! Искам предварително да направя две съществени за мен бележки.
Първо, изключително ценя усилията, които полагате и се обръщам с актуален въпрос към Вас преди всичко поради нарасналите затруднения в разбирателството ни с ръководството на Министерство на отбраната и защото проблемът, който предизвика моя актуален въпрос, е публикуването в "Държавен вестник" на Постановление на Министерския съвет, което засяга изпълнението на Закона за бюджета за тази година. В това постановление има една 17-а точка, която дава право на министъра на отбраната и на ръководителите на Националната разузнавателна служба и на Националната служба за охрана със свои заповеди да определят продължителността на срока на службата на взетите в разпореждане за уволнение офицери в зависимост от утвърдените за целта средства с бюджета за 1994 г.
Аз съм изложил в писмена форма аргументацията защо смятам тази разпоредба за неадекватна към момента и бих прибавил едно ново обстоятелство. Смятам, че, когато правихме разчета за финансиране на Министерство на отбраната, в основата заложихме няколко несъмнени числа. Едното беше сумата, която трябва да се требва за заплати на военнослужещи. Тя е планирана до края на годината. Няма никакъв ущърб заявен, няма никакво условие. Фактически за 12 месеца на текущата година ние сме гарантирали чрез Закона за бюджета заплатите на военнослужещите. И дали военнослужещият ще бъде отдаден в разпореждане и ще продължи да изпълнява службата си при тези условия или ще си остане без разпореждане на служба, това е без значение по отношение на осигуреността му със заплата. И оттук следователно даването право на министъра да накърнява тези заплащания в някакъв интерес - негов, на министерството или както там те решат - е в противоречие със самия смисъл на Закона за бюджета, освен другите сложности, които нарастват в армията и доста силно тревожат хората. Мисля, че поне това е в нашата възможност да преустановим това право, като се отмени т.17 от въпросното Постановление на Министерския съвет, за когото Вие отговаряте. И затова се обръщам към Вас. ББ/ЗТ 129.1
Няма да бъда обстоятелствен. Мисля, че въпросът е съществен и ако намерим разбирателство, това би било добре и за армията, и за нас и да бъдем последователни в нашето собствено законодателство.
Благодаря ви.
ПРЕДСЕДАТЕЛ КАДИР КАДИР: Благодаря Ви и аз.
Зададохте актуалния въпрос.
Господин Беров, имате думата.
МИНИСТЪР-ПРЕДСЕДАТЕЛ ЛЮБЕН БЕРОВ: Уважаеми господин председател, дами и господа народни представители! Съгласно чл.8 от Закона за всеобщата военна служба цитирам: "Военната служба се урежда от уставите и правилниците, наставленията, инструкциите, заповедите, издавани и утвърждавани за Българската армия от министъра на отбраната, за войските на Министерство на вътрешните работи - от министъра на вътрешните работи.
Чл.14 от този закон урежда, че преминаването на военната служба от офицерския състав се урежда с правилник, утвърден от Министерския съвет, а за войнишкия и сержантския състав с правилник, утвърден от министъра на отбраната съответно от министъра на вътрешните работи.
Със заповед 256 от юни 1981 г. на министъра на отбраната е обявен утвърдения от него правилник. Този правилник не е обаче обнародван в "Държавен вестник" съгласно изискванията на Закона за нормативните актове и чл.5 от Конституцията на Република България, нито е утвърден от Министерския съвет съгласно изискванията на чл.14 от Закона за всеобщата военна служба. Този факт само потвърждава крайната необходимост от приемането на един Закон за отбраната и въоръжените сили. Министерство на отбраната и Министерският съвет имат готовност да изготвят необходимите подзаконови актове по прилагането на този закон. А в Закона за всеобщата военна служба, нито в друг нормативен акт, не са реглментирани срокове за вземане в разпореждане за уволнение на офицери от Българската армия, Националната разузнавателна служба и НСО. За сравнение в Наредбата за назначаване, преминаване на службата или уволняване на личния състав от Министерство на вътрешните работи, издадена на основание – 11 от Преходните разпоредби на Закона за Министерство на вътрешните работи 129.2 от 1991 г., е разпоредено следното." При предложение, цитирам, за уволнение на офицери и сержанти по чл.66 в Закона за Министерство на вътрешните работи се отправя писмено предизвестие в срок от 30 дни до 3 месеца съобразно заеманата длъжност".
Действително текстът на чл.17 в Постановление 77 на Министерския съвет предоставя възможността на ръководителите на посочените ведомства да определят срока на службата на взетите в разпореждане без да е определена долна и горна граница.
Освен предвидените за целта средства, те неминуемо ще имат предвид и професионалните качества на тези офицери. Като се има предвид разпоредбата на чл.71 от действащия закон и предстоящите изменения в нормативната уредба, свързани с реформата на въоръжените сили, е създадена възможност срокът за разпореждане да бъде и повече от 6 месеца. Нямаме данни за субективен произвол от страна на ръководителите, указани в чл.17 от въпросното постановление.
Целта на постановлението е да бъдат защитени интересите на държавния бюджет, без, подчертавам, да накърнява гражданските права за военнослужещите.
Ето защо, като благодаря на господин Йончев, приемам, за целесъобразно предложението за гаранции по отношение уволняваните през текущата година офицери от тези ведомства.
За целта ще бъде обсъдено изменение на чл.17 от Постановление 77 на кабинета от тази година за определяне на минимална и максимална граница на така наречения срок за разпореждане.
Благодаря ви.
ПРЕДСЕДАТЕЛ КАДИР КАДИР: Благодаря Ви, господин министърпредседател.
Господин Йончев, имате думата да изразите дали сте доволен или не от отговора.
ДИМИТЪР ЙОНЧЕВ (ПС на БСП, БЛП, ОПТ, ПХЖД, ХРП, СМС, ФБСМ, НЛП "Стефан Стамболов" и СДПД "Ера-3"): Аз благодаря на господин министър-председателя. Смятам, че това е път към едно справедливо решение и според мен дейността на управника трябва да изхожда преди всичко от необходимостта да се установява справедливост. И тъй като практиката е била винаги такава с това разпореждане, и тъй като противното би ги поставило в неравностойно положение спрямо другите им колеги, аз приветствам това 129.3 предложение, което прави министър-председателят и очаквам поскоро това да се реши.
Използвам случая да изразя своята увереност, че в Министерския съвет трябва да има някакво звено, което да гарантира с експертната си помощ правомерността на едни или други действия, свързани с войската и сигурността. Мисля, че там такова звено засега не работи или поне не работи ефективно. Това е просто едно указание.
ПРЕДСЕДАТЕЛ КАДИР КАДИР: Благодаря Ви, господин Йончев.
Господин Орсов, от Вас кой ще развие въпроса? Вие или господин Кирил Желев, Юрий Борисов? От тримата е отправен въпроса към министър-председателя.
Вие имате желанието.
ЗЛАТИМИР ОРСОВ (ПС на БСП, БЛП, ОПТ, ПХЖД, ХРП, СМС, ФБСМ, НЛП "Стефан Стамболов" и СДПД "Ера-3"): Уважаеми господин председател, уважаеми господин министър-председателю, уважаеми колеги! Актуалният въпрос се отнася до един проблем, който последните няколко дни занимава българската общественост и средствата за масова информация. Става дума за бързо нарастващите цени на дребно на рафинираното слънчогледово масло, известно ни като олиото. Олиото е стока с особено важно значение за жизненото равнище на населението и според наредбата за наблюдение и контрол на цените, се наблюдава от Министерския съвет. Според данните, които преди два дни Министерството на промишлеността публикува, средната заводска цена на олиото в страната е 29,50 лв. И ако се спазват изискванията на наредбата за контрол на цените, то би следвало да се продава в магазинната мрежа между 32 и 35 лв.
Според данните на Националния статистически институт обаче към 31 май 1994 г. средната цена за литър олио в страната е 44,33 лв. А в последните дни то се продава между 50 и 60 лв. Очевидно е, че наредбата за наблюдение и контрол на цените върху стоки с жизнено важно значение за жизненото равнище на населението и икономиката на страната по повод на рафинираното слънчогледово масло не се спазват. Цената, която в момента е в магазините на дребно, означава, че от производителя до потребителя олиото преми129.4 нава през четири-пет прекупвачи и всеки от тях си слага надценката от 10% вместо всички прекупвачи да се вместят в предвидените в наредбата 10% надценка за търговеца. 129.5
Във връзка с това, уважаеми господин министър-председателю, ние задаваме следните въпроси:
Първо, на какво се дължи голямата разлика (до два пъти) в цените на рафинираното слънчогледово масло за един литър в различните райони на страната?
Второ, какви мерки са взели Националната комисия по цените и областните управители, на които е възложено контролирането на цените, по повод на рафинираното слънчогледово масло, а именно колко проверки са извършени, какви нарушения са констатирани, колко търговци и производители са санкционирани и колко от наложените санкции са реализирани?
Трето, какви мерки е предприел Министерският съвет, за да осигури от страна на кметовете на общините, на които също е възложено контролирането на цените, изпълнението на нормативните актове за наблюдение и контрол върху цените на стоки и услуги с особено важно значение за жизненото равнище на населението по повод на олиото?
Искам да обърна внимание, че според чл. 4, ал. 1 от Указ # 115 от 1988 г. и чл. 32, ал. 2 от Закона за нормативните актове възможностите на Министерския съвет в това отношение са да наложи глобата 10 хил. лв. на онези кметове, които не изпълняват наредбата за контрол и наблюдение на цените.
И последния въпрос: смята ли Министерският съвет и в какъв срок да предприеме други икономически мерки за регулиране на цената на рафинираното слънчогледово масло, като например промяна във вносно-износния режим, улесняване на предприятиятапроизводители да реализират на дребно продукцията си и други такива мерки?
Благодаря ви.
ПРЕДСЕДАТЕЛ КАДИР КАДИР: Благодаря Ви, господин Орсов.
Господин министър-председател имате думата.
МИНИСТЪР-ПРЕДСЕДАТЕЛ ЛЮБЕН БЕРОВ: Уважаеми господин председател, дами и господа народни представители! Бяха зададени четири въпроса, на които ще отговоря поотделно.
Първият въпрос е на какво се дължи голямата разлика в цените на олиото. Силно превишаващите цени на дребно над цените на производителя за олиото и големите разлики в тези цени по райони в страната са спекулативно раздути и, бих казал, неСБ/КП 130/1. законни.
Незначително е влиянието в това отношение на различията в разходите на отделните производители на олио, както и на различията в костуемата цена на закупени количества от търговци по времето, когато производителите нямаха ограничения в нормата за рентабилност в производството на олио. Такова незначително е влиянието и на транспортните разходи, свързани с различните разстояния, на които се превозва олиото от производителя до търговеца на дребно.
По втория въпрос - какви мерки е взела Националната комисия по цените, както и областните управители за санкциониране на нарушенията по отношение на наблюдението на цената на олиото.
Съгласно Постановление 41 на кабинета от миналата година и постановления 68 и 73 от тази година контролът на цените на наблюдаваните стоки е възложен на Националната комисия по цените, Министерството на финансите, на областните управители и кметовете на общините. Националната комисия по цените е извършила и провежда проверки по цените на допълнително включените в списъка на наблюдаваните стоки, в това число и на олиото, веднага след влизането в сила на Постановление # 73 на Министерския съвет, т.е. веднага след 15 април т.г. Проверени са повече от 150 обекта из цялата страна - Кърджали, Враца, Шумен, Благоевград, Търговище, Плевен, София и т.н. В по-голямата част от тях не е констатирана продажба на олио, а в тези, в които то е продавано, до средата на май са констатирани неправомерни доходи в размер на 270 хил. лв. и са съставени съответни доклади, констативни протоколи и актове. Предложени са за налагане на икономически санкции и персонални глоби общо в размер на 600 хил. лв. Тече законната процедура за правото на обжалване на съставените актове.
Дейността на Националната комисия по цените в областта на контрола на цените на наблюдаваните стоки е особено системна в последно време. За последния месец са разкрити на територията на страната неправомерни доходи и са наложени санкции и глоби близо за 7 млн. лв. Реално са постъпили в бюджета над 1 млн. лв. Пречка за още по-активна работа се явява дългата процедура по обжалването по съдебен ред на наложените санкции 130/2. и глоби. Така е по закон.
Проверките показват категорично, че главната причина за необосновано високите цени на олиото е многократното начисляване и то в силно повишаващи размери на норматива за търговска надценка до 10 на сто, който беше определен от Министерския съвет. В редица случаи превишаването е 4-5 пъти. Прилагането на такива незаконни надценки се улеснява от факта, че едри дистрибутори изкупуват и складират огромни количества от произведеното олио, забавят продажбите, като манипулират по този начин прилагането на пазара, като го ограничават. Продават се малки количества и в повечето случаи направо от камиони и леки коли. Бързо разпродават олиото и изчезват от мястото на продажбата, което нарушава възможността за контрол от страна на общините, Комисията по цените и т.н. 130/3. ДОКЛАДЧИК СПАС МУЛЕТАРОВ: Следващият отложен текст е на чл. 81, в раздел седми - "Върховен касационен съд". Той се състои от две алинеи, които са преработени основно в Законодателната комисия и приети. Текстът има следното съдържание:
"Ал. 1. Върховният касационен съд е касационна инстанция за определените от закона съдебни актове.
Ал. 2. Върховният касационен съд решава споровете за подсъдност когато страна по тях е апелативен съд."
ПРЕДСЕДАТЕЛ КАДИР КАДИР: Има ли желаещи за изказване по чл. 81? - Няма желаещи.
Моля, режим на гласуване. Гласуваме текста на чл. 81.
От общо гласували 122, за текста - 111, против - няма, 11 се въздържат. Текстът се приема.
Минаваме към следващия текст.
ДОКЛАДЧИК СПАС МУЛЕТАРОВ: Следващият отложен текст е на чл. 84, също в раздела "Върховен касационен съд".
Отложена е за разглеждане т. 1, която има следното съдържание. Текстът се състои от две точки:
"1. от трима съдии, когато разглежда дела като касационна инстанция и спорове за подсъдност, ако законът не предвижда друго."
ПРЕДСЕДАТЕЛ КАДИР КАДИР: Моля, режим на гласуване. Моля, гласувайте.
Някои не желаят да участват в гласуването, но има установен кворум в началото.
От участвалите 116 в гласуването, за предложението са 110, против - няма, 6 се въздържат. Приема се т. 1 на чл. 84.
ДОКЛАДЧИК СПАС МУЛЕТАРОВ: Следващият член е 95 към раздел осем - "Върховен административен съд". Точка 1 е отложена и тя има следното съдържание, което следва да се гласува:
"1. от трима съдии, когато разглежда дела като касационна инстанция, ако законът не предвижда друго."
Това е съдържанието на отложения текст.
ПРЕДСЕДАТЕЛ КАДИР КАДИР: Има ли желаещи за изказване? - Няма.
Моля, режим на гласуване. Гласуваме текста на чл. 95, т. 1. НИ/ВР 125.1
От присъстващите, участвали в гласуването са 116. За текста - 110, против - няма, 6 се въздържат.
Приема се т. 1 на чл. 95. Останалите точки на чл. 95 са приети.
Има думата господин Мулетаров. 125.2
Съгласно решение на Министерския съвет една сграда на територията на бившето АОНСУ се предостави за Регистрационен център, в който за кратко време, до 15 денонощия, се извършват дейностите по първоначално регистриране и медицинско обслужване на бежанците. В него няма да бъдат настанявани незаконно пребиваващи чужденци. Взети са мерки за охраняване и за изолиране на споменатия център.
В съответствие с принципите на европейските държави от септември 1993 г. група бежанци е настанена по хуманитарни причини във Велинград, като срествата за тяхната издръжка се осигуряват от Министерството на труда и социалните грижи. Подкрепа в това отношение имаме и от ООН.
Друга малка група бежанци се издържат с помощта на обществени организации. Става дума за няколко десетки души.
По своето географско положение България е предмостие към Централна и Западна Европа по отношение на емиграционните потоци. Прогнозите не дават основание да се очаква тяхното намаляване, особено при сегашната нестабилност на Балканския регион. Регулирането на емиграционните процеси не може да бъде осъществявано самостоятелно от нито една администрация. Ето защо е важно да се укрепва сътрудничеството по миграционните проблеми с такива институции като ООН, Европейския съюз, Съвета на Европа, международните организации по миграция и други. Прилагането на световните и европейския стандарти и критерии е гаранция за защита на националните, икономически и политически интереси и нашата национална сигурност. Благодаря.
ПРЕДСЕДАТЕЛ КАДИР КАДИР: Благодаря Ви, господин министърпредседател.
Господин Минчев, имате думата.
МИНЧО МИНЧЕВ (ПС на БСП, БЛП, ОПТ, ПХЖД, ХРП, СМС, ФБСМ, НЛП "Стефан Стамболов" и СДПД "Ера-3"): Господин министър-председател, на 9 март на заседание на Комисията по разпределение и използване на административните сгради, държавна собственост, е взето решение една част от сградите на "Овча купел" ЕООД (това е бившето АОНСУ) да бъдат предоставени, и по-специално хотел "Бреза", да бъдат предоставени за нуждите на Националното бюро НЧ/НП 132.1 като допълнение към обектите, предложени за предоставяне с решение по т. 2 по Протокол # 21.
Разбира се, като задавам този въпрос трябва да заявя също така, че уважавам нашите собствени решение на Народното събрание, уважавам документите и на ООН и всички споразумения, които сме постигнали с тях. Разбирам каква е ситуацията в днешно време и на Балканите, и в страната. Но въпросът беше конкретно зададен: защо именно в АОНСУ се настаняват тези бежанци.
Тази територия, за която става дума, и тези сгради, е оформена досега като център с подчертано образователни, културни и социални функции. Тук са разположени 151-во средно общообразователно училище с профилиране по интереси, с над 2000 ученици, не само от "Овча купел", но и от цяла София, ръководството на което училище разработва и прилага експериментални програми за обучение, което има широк отзвук сред обществеността. Там се намира Новият български университет с над 1000 студенти, 21-ва поликлиника, която обслужва население над 50 000 души, 72-ра детска градина, читалище "Хармония", което наред с разнообразната си дейност е единственото място в този район на столицата, на чиято сцена се играят театрални постановки, състоят се и други културни прояви.
Вие знаете, че имаше граждански протест във връзка с това решение. То не може да се окачествява като проява на национализъм или ксенофобия, по-скоро хората са разтревожени от опасността от настаняването в този бъдещ бежански лагер на хора с неустановена самоличност, неясен статут, за чието бъдещо поведение държавата и държавните органи не могат да дадат никакви гаранции, страхуват се от разпространение на СПИН, примерно на такива явления, каквато е проституцията, наркоманията и т.н. И в същото време това става в една близост до деца, които са с особени заложби и интереси.
Моята молба е, господин министър-председател, ако е възможно Министерският съвет да преразгледа решението си, тай като има и други възможности за установяване и създаването на един такъв филтър. Знаете, че това, което се прави в момента в АОНСУ, е близо и до сгради, в които живеят и дипломати. Сами разбирате, че един такъв лагер, един такъв филтър в центъра 132.2 на София не е най-удачното решение.
Аз изразявам и желанието на една голяма част от гражданите на София да бъде преразгледано решението на Министерския съвет и бъдещият бежански лагер да бъде преместен на друго място, има и конкретни предложения в този смисъл. Благодаря.
ПРЕДСЕДАТЕЛ КАДИР КАДИР: Благодаря и аз. Мисля, че нямаше уточняващи въпроси.
Господин Беров, благодаря Ви много.
По отношение на останалите министри - няма ги, понеже ги няма и народните представители, които трябва да задават въпроси. Така че кабинетът няма проблеми.
Само има едно писмо от министър Гугалов:
"Съгласно чл. 74, ал. 3 от правилника да се отложи за срок от 7 дни отговорът на актуалния въпрос, поставен от народната представителка госпожа Нина Михайлова. Във връзка с проблемите, които тя поставя, насрочих допълнителни консултации с ръководството на Софийска област, Столична голяма община и ВМЕИ, София." Това са причините. Иска отлагане.
Няколко съобщения:
Комисията за младежта, спорта и туризма - 23-ти, четвъртък, от 9 часа на "Дондуков" # 2.
Комисията по опазване на околната среда - 22-ри, сряда, от 9 часа, на "Дондуков" # 2.
Комисията по жалбите, предложенията и петициите - 23-ти, четвъртък, от 11 часа в сградата на пл. "Княз Александър Батенберг" (новия парламент), кабинет 350.
Комисията по правата на човека - 22-ри, сряда, от 10 часа, сградата на Народното събрание на пл. "Княз Александър Батенберг". 132.3
Комисията по национална сигурност - 23-ти, четвъртък, от 10 часа на "Дондуков" # 2.
Поради изчерпване на дневния ред закривам заседанието.
Следващото заседание ще бъде в сряда от 15 часа. (Звъни)
(Закрито в 11 ч. и 15 м.)
ЗАМЕСТНИК-ПРЕДСЕДАТЕЛ:Кадир Кадир
СЕКРЕТАРИ: Илиян Илиев
Георги Петров