Народно събрание на Република България - Начало
Народно събрание
на Република България
Стенограми от пленарни заседания
СТО ШЕСТДЕСЕТ И ПЕТО ЗАСЕДАНИЕ

София, четвъртък, 17 декември 1992 г.

(Открито в 15 ч. и 15 м.)
17/12/1992
Председателствували: председателят Александър Йорданов
Секретари: Трифон Митев и Илхан Мустафа.
ПРЕДСЕДАТЕЛ АЛЕКСАНДЪР ЙОРДАНОВ (звъни): Уважаеми госпожи и господа народни представители, откривам днешното заседание на Народното събрание.
Преди да пристъпим към предложенията по дневния ред искам да ви обърна внимание върху един проблем, който многократно се е обсъждал на Председателски съвет и аз не знам доколко парламентарните групи са запознати с него в неговата цялост. Но така или иначе той продължава да стои на вниманието на председателя на Народното събрание и на Председателския съвет.
На 8 септември т.г. Министерският съвет е издал едно решение # 352, с което на Народното събрание се предоставя основната част на сградата на пл. "Александър Батенберг" # 1, описана в съответната точка на решението.
Народното събрание естествено е предприело съответните стъпки за оборудването, съхраняването, опазването на тази сграда, за да могат народните представители в най-скоро време да разполагат там със съответните кабинети и да могат да си гледат пълноценно работата. Става дума всъщност за това, че в България едва ли не всеки началник на отдел в кметство или началник на отдел в едно предприятие има своя кабинет, където може спокойно да работи. Единствено народните представители на България практически спят в хотелите и работят по улиците. Такова чудо няма в никакъв правен цивилизован мир. Това до голяма степен унижава народните Ст.Б/ЗТ 123.1 представители. Нормалната практика в нормалните държави, към които се стреми и Съюзът на демократичните сили със своя министър председател, е народните представители да имат възможност наистина да си вършат работата, да приемат гражданите, да отговарят на техни питания - изобщо да има място, където те да приемат хората на България, които идват всеки ден тук, в Народното събрание.
Затова беше направено и това предложение до Министерския съвет и затова Министерският съвет издаде своето решение # 352.
След това правителството, което е в оставка, започва една много странна демонстрация на сила в оставка. То започва да прехвърля всеки ден по етаж или по крило от тази сграда и да я дава на други държавни институции, без да се съобразява с това, което всъщност е предложило Народното събрание, и без да уважава практически народния представител като личност, избрана от народа. Вместо това се удовлетворяват амбициите на държавните чиновници и администратори. Това е неприемливо и от морална, и от всякаква друга гледна точка (ръкопляскания).
Ето защо е постъпило едно проекторешение от народни представители, с което се иска Министерският съвет да ускори изпълнението на своето решение # 352 от 8 септември, с което сградата се предоставя именно на Народното събрание, където да бъдат настанени комисиите, службите на Народното събрание и народните представители - примерно двама или трима народни представители да имат право да ползват поне един кабинет с един телефон, където хората да им се обаждат, а те ги търсят от цялата страна. И не да ги търсят по хотелите на град София.
Така че аз ще моля народните представители, когато това проекторешение влезе по съответния ред в дневния ред, да го подкрепят.
Това е, което исках да ви кажа.
ВЕНЦЕСЛАВ ДИМИТРОВ (от място): Имам едно предложение за дневния ред.
ПРЕДСЕДАТЕЛ АЛЕКСАНДЪР ЙОРДАНОВ: Дневния ред след малко ще започнем да разглеждаме.
Заповядайте, госпожа Ананиева. 123.2
НОРА АНАНИЕВА (ПС на БСП, БЛП, ОПТ, ПХЖД, ХРП, СМС, ФБСМ, НЛП "Стефан Стамболов" и СДПД "Ера-3"): Уважаеми господин председател, моля Ви за половин час почивка, която се налага във връзка с извънредното заседание на Комисията по външната политика по време на регулярната почивка.
Надявам се, че ще удовлетворите тази молба и моля колегите от Парламентарния съюз за социална демокрация да дойдат в зала "Запад".
ПРЕДСЕДАТЕЛ АЛЕКСАНДЪР ЙОРДАНОВ: Давам половин час почивка (звъни). 123.3(След почивката)

ПРЕДСЕДАТЕЛ АЛЕКСАНДЪР ЙОРДАНОВ: Продължаваме заседанието. Започвам да чета постъпилите предложения за промени в дневния ред. Те отново са много.
Постъпил е проект за решение, който гласи: "Народното събрание на основание чл.84, т.9 и чл.86, ал.1 от Конституцията на Република България реши:
Дава съгласие Министерският съвет да проведе преговори и подпише с Международната банка за възстановяване и развитие Договор за заем за енергийния сектор в размер на 93 млн.щат.долара".
Това е проекторешението. Получени са становища от Комисията по бюджет и финанси. Няма становище от Икономическата и от Законодателната комисия. Същевременно Комисията по енергетика също е дала становище. Тъй като въпросът всъщност не търпи отлагане: или преговорите ще се проведат и ще се подпише договор за искания размер, или преговорите няма да се проведат и няма да се подпише договор, в този смисъл аз моля председателите на комисиите да вземат думата. Господин Димитров, заповядайте.
ВЕНЦЕСЛАВ ДИМИТРОВ (СДС): Уважаеми господин председател, уважаеми колеги, аз също така настоявам разглеждането на подобно решение да влезе в дневния ред по спешност, защото миналата седмица тук бяха представители на Световната банка и доколкото знам, в ход са преговорите за сключване на такъв заем, този заем може да се сключи в срок от няколко дни, т.е. най-късно до коледните празници това нещо трябва да стане. Но за да е всичко в рамките на закона, по Конституцията правителството трябва да има един мандат, така да се каже, от страна на парламента, за да сключи този заем и естествено едва след това в парламента ние ще се занимаем с ратификацията, т.е. ще видим дали условията са изгодни за страната. Ние не поемаме сега ангажимент да се съгласим с всичко онова, което подпише правителството, а ние с това само даваме мандат на правителството. Така че аз не виждам пречка, даже настоявам една такава точка да влезе, тя няма да отнеме много законодателно време, да одобрим един БП/КТ 124.1 такъв мандат на правителството. Благодаря.
ПРЕДСЕДАТЕЛ АЛЕКСАНДЪР ЙОРДАНОВ: Има думата господин Джеров от името на Законодателната комисия.
АЛЕКСАНДЪР ДЖЕРОВ (СДС): Уважаеми господин председател, колеги, става дума за внесено проекторешение, което се предлага да бъде гласувано от Народното събрание. Съвсем точно мога да заявя, че Законодателната комисия няма да изрази друго становище, защото въпросът е абсолютно специфичен и той трябва да бъде гласуван и обсъден съобразно становището на Комисията по бюджет и финанси и евентуално Икономическата комисия.
Ние само юридически ще вземем отношение по оформянето, защото в случая трябва да изхождаме от Конституцията, имам предвид чл.84, т.9: "Народното събрание дава съгласие за сключване на договори за държавни заеми". При това положение юридически пречки няма това да бъде оформено, но трябва да бъде оформено с решение на Народното събрание. Оттук нататък уважаемите народни представители имат право да гласуват онова решение, което считат за правилно и законосъобразно. Ако го поставите на разглеждане днес, ще изразим становище, че въпросът е абсолютно специален, въпросът е само до формата. Благодаря ви.
ПРЕДСЕДАТЕЛ АЛЕКСАНДЪР ЙОРДАНОВ: Благодаря на Законодателната комисия. Очаквам становище на Икономическата комисия. Има думата господин Георги Николов от името на Икономическата комисия.
ГЕОРГИ НИКОЛОВ (ПС на БСП, БЛП, ОПТ, ПХЖД, ХРП, СМС, ФБСМ, НЛП "Стефан Стамболов" и СДПД "Ера-3", Свищов): Уважаеми господин председател, уважаеми колежки и колеги! Ние, Икономическата комисия, нямахме възможност вчера да разгледаме това предложение за решение, но от сондажа, който направих, Икономическата комисия е склонна да подкрепи това и да се гласува още днес. Благодаря.
ПРЕДСЕДАТЕЛ АЛЕКСАНДЪР ЙОРДАНОВ: Следователно проблем няма. Остава само да се направи предложението каква точка от днешния дневен ред може да бъде това проекторешение. Заповядайте, господин Димитров.
ВЕНЦЕСЛАВ ДИМИТРОВ (СДС): Аз вече казах, че по мое мнение въпросът няма да заеме много законодателно време, така че спокойно може да мине точка първа. 124.2
ПРЕДСЕДАТЕЛ АЛЕКСАНДЪР ЙОРДАНОВ: Моля, режим на гласуване. Гласуваме първа точка от днешния дневен ред да стане Проекторешение за даване съгласие за сключване от Министерския съвет на Договор за държавен заем за енергийния сектор. Моля, гласувайте.
От гласували 182 народни представители, гласували за - 173, против - няма, въздържали се - 9. Предложението се приема.
Постъпило е предложение от народния представител Вержиния Велчева - проект за решение на Народното събрание за едностранно въвеждане на визов режим за гражданите от републиките на бившия Съветски съюз и Румъния. Комисията по национална сигурност бе дала своето становище. Има ли становище Комисията по външна политика и Законодателната комисия? Има думата госпожица Велчева.
ВЕРЖИНИЯ ВЕЛЧЕВА (СДС): Благодаря, господин председател. Аз предполагам, че господин Лютфи ще информира за днешното заседание на Комисията по външна политика. Но искам да декларирам, че аз ще продължа да внасям това предложение за проект на решение, дотогава, докато този въпрос не намери най-благоприятното за националните интереси на страната решение. Аз не настоявам непременно текстът, който ще бъде приет, да бъде този и мерките на ограничение да бъдат непременно тези. Наистина вече декларирах и това съм го записала и в мотивите, това е въпрос от компетенциите на изпълнителната власт. Но ние в момента имаме едно правителство в оставка, което не подлежи на парламентарен контрол и такъв не се осъществява най-малкото. Вече е допуснато и известно забавяне и въпреки че вчера е внесен в Министерския съвет такъв проект за решение, аз мисля, че най-малкото може да се изиска текстът, за да се запознае и Народното събрание с него. Но според мене това решение не предвижда такива мерки, които да гарантират националните ни интереси, интересите на българските граждани. И аз мисля, че ние трябва да престанем да робуваме на националния нихилизъм и да мислим какво другите страни ще си помислят за нас и дали няма да бъдат обидени. Защото когато Полша прие такива мерки и по отношение на българските граждани, никой от техните компетентни органи не се замисли дали България няма да се обиди, а в Полша помислиха преди всичко за собствените си национални интереси и за защита на интересите на полските граждани. 124.3
Аз призовавам Народното събрание да приеме активно отношение по този въпрос, защото с този национален нихилизъм, който дълги години ни преследваше, е време да се сложи край. (Ръкопляскания от мнозинството)
ПРЕДСЕДАТЕЛ АЛЕКСАНДЪР ЙОРДАНОВ: Дали Комисията по външна политика има становище по този въпрос? Има думата господин Аспарух Панов. 124.4
АСПАРУХ ПАНОВ (СДС): Уважаеми колеги, днес Комисията по външна политика дискутира внесеното от госпожица Велчева проектостановище, и то в присъствието на заместник-министъра на външните работи господин Валентин Добрев и на други отговорни лица от Министерството на външните работи. В дискусията, без да правя преценка, надделя мнението, че действително има сериозни мотиви за ограничаване на достъпа на граждани от бившия Съветски съюз след 1 януари. И мотивите за това са ясни. Но тъй като господин Валентин Добрев съобщи, че днес в Министерския съвет ще бъде разглеждан именно такъв проект на Министерството на външните работи от 1 януари за въвеждане на ограничения върху достъпа на гражданите, Комисията по външна политика реши да се събере днес в редовната почивка и на базата на това, което е решил Министерският съвет, да изработи своето становище. Дори беше приета една проектогрупа от трима души - господин Папаризон, господин Лютфи и моя милост, която група да изработи проектостановището.
ПРЕДСЕДАТЕЛ АЛЕКСАНДЪР ЙОРДАНОВ: Благодаря. Следователно за мен становище на тези комисии все още няма. Не мога да подложа този въпрос на гласуване.
Постъпило е предложение от народните представители Емил Костадинов и Александър Маринов, подкрепено с подписите на още 21 народни представители. Те предлагат да бъде създадена временна анкетна комисия за проучване инцидента в с. Илинденци, община Струмяни, Софийска област и действията на полицията на 16 декември т.г. Те предлагат и проект на решението. Предложили са и членове на комисията.
Има ли някакви коментари по този въпрос? Господин Костадинов.
ЕМИЛ КОСТАДИНОВ (ПС на БСП, БЛП, ОПТ, ПХЖД, ХРП, СМС, ФБСМ, НЛП "Стефан Стамболов" и СДПД "Ера-3"): Уважаеми господин председателю, колеги! Преди всичко 24 колеги депутати са подписали предложението. На гърба на предложението са последните подписи.
ПРЕДСЕДАТЕЛ АЛЕКСАНДЪР ЙОРДАНОВ: Да, прощавайте. Наистина. СД/ЗТ 125.1
ЕМИЛ КОСТАДИНОВ: Вчера, след началото на парламентарния ден, когато в Народното събрание бяха получени сигнали за инцидент в Илинденци, една работна група със знанието на Председателството и в състав: колегите Мехмед Тибер от Движението за права и свободи, господин Владимир Джаферов от Съюза на демократичните сили и аз, заминахме на място и късно снощи бяхме в община Струмяни, в с. Илинденци и в община Сандански.
Впечатленията, които имаме. Разговаряхме първо с представители на районното полицейско управление, чиито твърдения бяха, че насилие по отношение на населението не е извършено. След това присъствувахме на среща в центъра на с. Илинденци с на практика цялото население. Хората твърдяха не без доказателства, че насилие е приложено по отношение на тях. Ние не сме гледали информациите, които са излъчени по Българска телевизия и по Българско радио. Допускам, че част от колегите са ги видяли и чули. И след това разговаряхме в гр. Сандански с представители на ръководството на районното полицейско управление и районния прокурор.
Проблемът има две страни. Едната е технологична, структурна. На този етап аз считам, че този проблем нас не ни интересува, въпреки че същата работна група тази сутрин бяхме в Министерството на промишлеността. Разговаряхме със заместник-министър Ненчев. Той пое ангажимента, всъщност в отговор на нашата молба, отговорен представител на министерството още днес или най-късно утре с работна група да бъде в Илинденци.
Без да си позволявам да квалифицирам действията на нито една от страните - нито на кмета на община Струмяни, който е издал заповед в изпълнение на чл. 44, ал. 4 от Закона за местното самоуправление и местната администрация, нито на населението, което е изразявало свой граждански протест, нито на специализираните органи, считам, че и тримата колеги, които бяхме там от трите парламентарни групи, се убедихме в необходимостта да има такава комисия и тя да бъде създадена незабавно. След като бъде гласувано нейното създаване, ние имаме разбирането да допълним, да трансформираме предложението по структурния и персоналния състав на комисията предвид обстоятелствата, с които се запознахме на място.
Благодаря. 125.2
ПРЕДСЕДАТЕЛ АЛЕКСАНДЪР ЙОРДАНОВ: Благодаря на господин Костадинов. Господин Джаферов, заповядайте.
ВЛАДИМИР ДЖАФЕРОВ (СДС): Уважаеми господин председател, уважаеми колеги! Владимир Джаферов, 1.Благоевградски избирателен район.
Аз също, както разбрахте, участвувах в тази работна група. Трябва да споделя с вас, че ние констатирахме вчера само някои от фактите.
Първият факт, който констатирахме, и предполагам, че моите колеги също са съгласни с това, е фактът, че населението на с. Илинденци е изразило своя протест чрез гражданско неподчинение.
Вторият факт, който констатирахме, е това, че районно полицейско управление в гр. Сандански е изпълнило дадената му заповед от кмета на община Струмяни. При изпълнението на тази заповед полицаите, които са се опитвали да разкъсат кордона, не са могли. При тези им действия и оказания протест от жителите на с. Илинденци се е получило мимолетно стълкновение, от което ние установихме и констатирахме, че някои от жителите на с. Илинденци са частично пострадали. (Оживление в залата)
Разбира се, бих казал и това: колкото и да се смеете и да не приемате факта, но там е присъствувала линейка и никой от жителите не е пожелал да се качи в линейката и да отиде да бъде освидетелстван.
Аз пак повтарям, че в случая ние като законодателен орган е необходимо да установим дали има нарушение на законите в страната и ако има такова нарушение, кой е нарушил законите. И затова също се присъединявам към предложението, което е направено от колегата Костадинов и група депутати от Парламентарната група на БСП и коалиция. Правя и процедурно предложение тази временна анкетна парламентарна комисия да се състои от пет члена..
ПРЕДСЕДАТЕЛ АЛЕКСАНДЪР ЙОРДАНОВ: Господин Джаферов, първо трябва да гласуваме изобщо тя да попадне в дневния ред, и то като каква точка. Ако може най-напред това да уточните. А каква ще бъде комисията след това ще мислим, когато дойде съответната точка. 125.3
ВЛАДИМИР ДЖАФЕРОВ: Ами тогава ще прекъсна до тук и като член на работната група се присъединявам и подкрепям да бъде създадена такава временна анкетна комисия. Смятам, че това няма да отнеме много време на парламента. В рамките на 5-10 минути въпросът може да бъде приключен и аз предлагам тя да бъде точка втора. 125.4
ПРЕДСЕДАТЕЛ АЛЕКСАНДЪР ЙОРДАНОВ: Има ли друго мнение, господин Костадинов, за мястото на точката?
ЕМИЛ КОСТАДИНОВ (от място): Поддържам предложението си. Исках да бъде точка първа, понеже ще отнеме не повече от пет минути.
ПРЕДСЕДАТЕЛ АЛЕКСАНДЪР ЙОРДАНОВ: Възможно ли е тези, които желаят да има такава временна комисия, да се уточнят помежду си първа точка ли искат да бъде или втора точка, за да не затрудняват председателя. Той и без това е затруднен от политическия живот в момента. (Смее се)
ЕМИЛ КОСТАДИНОВ: Приемам да бъде точка втора.
ПРЕДСЕДАТЕЛ АЛЕКСАНДЪР ЙОРДАНОВ: Моля гласуваме за това точка втора от дневния ред днес да бъде Временна анкетна комисия за проучване инцидента в село Илинденци, община Струмяни, Софийска област, на 16 декември, тази година, и действията на полицията.
Моля гласувайте.
Гласували 205 народни представители, за 146, против 41, въздържали се 18.
Приема се това предложение.
Преминаваме към следващото предложение - на народната представителка Соня Младенова.
ДИМИТЪР КУМАНОВ (от място): Господин председател, имам процедурно предложение. То се отнася до точка трета.
ПРЕДСЕДАТЕЛ АЛЕКСАНДЪР ЙОРДАНОВ: Господин Куманов, Вие искате думата във връзка със Законопроекта за имотите на Католическата църква.
ДИМИТЪР КУМАНОВ (от място): Вие поискахте вчера да се съглася тази точка да бъде на трето място, аз се съгласих. Снощи мина за 15 минути на първо четене, но... (шум в залата)
ПРЕДСЕДАТЕЛ АЛЕКСАНДЪР ЙОРДАНОВ: Господин Куманов, разбирам всичко. Разбирам какво искате да ми кажете. Остава да убедите залата, в това, което искате да ми кажете. Но нека да минем предложенията и ще стигнем и до Вас.
ДИМИТЪР КУМАНОВ (от място): Защо, след като се гласува? Аз мисля, че третото място е за този законопроект.ЦМ/НП126.1
ПРЕДСЕДАТЕЛ АЛЕКСАНДЪР ЙОРДАНОВ: Няма запазени места в това Народно събрание. Както виждате, всеки ден се променя нещо в дневния ред.
ДИМИТЪР КУМАНОВ: То беше в процедура, моля Ви се.
ПРЕДСЕДАТЕЛ АЛЕКСАНДЪР ЙОРДАНОВ: Соня Младенова предлага да бъде включено като точка първа приемането на декларация на Народното събрание на основание чл.86 от Конституцията.
Аз разпоредих, ако съм забравил да разпоредя, в момента разпореждам текстът на тази декларация да ви бъде раздаден.
ОБАЖДАТ СЕ: Не е раздаден.
ПРЕДСЕДАТЕЛ АЛЕКСАНДЪР ЙОРДАНОВ: Значи разпореждам в момента текстът на декларацията да бъде раздаден. Но раздаден или нераздаден, истината е, че няма становище на Комисията по национална сигурност и няма становище на Законодателната комисия. А чл.71 от Правилника за организацията и дейността на Народното събрание всъщност уточнява как става приемането на декларации, решения и други такива актове на Народното събрание. Не мога да го поставя на гласуване в залата.
Народният представител Юрий Борисов предлага да се включи нова точка в програмата за работа на Народното събрание и това да бъде проект за решение за продължаване на срока на дейност на Временната анкетна комисия по въпросите на вноса, преработването, реализирането и износа на нефт и нефтопродукти и състоянието на "Нефтохим"-АД Бургас и "Плама"-АД Плевен.
Председател на тази комисия е госпожица Вержиния Велчева. Може би тя трябва да вземе отношение към това предложение.
Заповядайте, господин Карабашев. Това е повод да напомня че срокът на тази комисия наистина е изтекъл и е време тя да докладва какво е свършила досега.
ВАЛЕНТИН КАРАБАШЕВ (СДС): Уважаеми господин председател, уважаеми колеги! Упълномощен съм от председателката на Временната анкетна комисия госпожица Велчева, да запозная уважаемото народно представителство със състоянието на работите по разследване на случая, свързан с "Нефтохим".
Анкетната комисия не смята, че има нужда от удължаване на срока на работата на Временната анкетна комисия, тъй като по същество работата е приключена. Докладът на комисията е изгот126.2 вен и остават просто някои чисто технически въпроси, за да може да бъде разпределен на всички народни представители. Най-вероятно това ще стане през следващата седмица, така че моля господин Борисов, да оттегли своето предложение, тъй като няма смисъл от него.
Благодаря.
ПРЕДСЕДАТЕЛ АЛЕКСАНДЪР ЙОРДАНОВ: Господин Борисов, заповядайте като вносител на предложението.
ЮРИЙ БОРИСОВ (ПС на БСП, БЛП, ОПТ, ПХЖД, ХРП, СМС, ФБСМ, НЛП "Стефан Стамболов" и СДПД "Ера-3"): Уважаеми господин председател, уважаеми колеги! Това не е първото уверение, което получават и народните представители, и журналистите, че работата вече е приключила и че ние вече ще разполагаме с тези материали.
Добре си спомняте, че това решение беше прието на 8 юли. От 8 юли тази година е създадена тази анкетна комисия. В момента тя е без ясен ангажимент към Народното събрание. Срокът изтече на 15 октомври.
В средствата за масова информация постоянно се появяват коментари във връзка с работата на комисията и нейните заключения. Ще ви цитирам само едно изречение: "Анкетната парламентарна комисия констатирала фрапиращи нарушения на процедурите от финансовия министър, шефовете на рафинерии, БНБ, кабинета и така нататък".
Нека да гласуваме един ясен срок, който да не се просрочва повече и действително тези факти да дойдат тук, за да не се говори това, което ние не знаем дали е истина или не. Просто нещата да бъдат изяснени в парламентарната зала.
ПРЕДСЕДАТЕЛ АЛЕКСАНДЪР ЙОРДАНОВ: Господин Борисов, аз приемам, че думата, която казват представителите на комисията, на нас може да ни звучи като: казана дума, хвърлен доклад в парламента ... (Оживление) Така че оставяме комисията да си изнесе доклада в най-скоро време.
(Госпожа Соня Младенова иска думата от място)
Госпожа Младенова, ако е по Вашия въпрос, той вече отмина.
СОНЯ МЛАДЕНОВА (от място): Вие не ми дадохте думата. Аз вдигах ръка, но Вие гледахте надолу.
ПРЕДСЕДАТЕЛ АЛЕКСАНДЪР ЙОРДАНОВ: Въпросът е вече пределно ясен.126.3
СОНЯ МЛАДЕНОВА: Не е.
ПРЕДСЕДАТЕЛ АЛЕКСАНДЪР ЙОРДАНОВ: Моля ви, продължаваме по-нататък.
ЮРИЙ БОРИСОВ (от място): Аз искам гласуване на моето предложение.
ПРЕДСЕДАТЕЛ АЛЕКСАНДЪР ЙОРДАНОВ: Не може да се гласува, господин Борисов. Анкетната комисия по този въпрос сама потвърди тук. По въпроса за "Нефтохим" пред всички нас комисията потвърди, че е завършила работата си. И след като е завършила работата си и има доклад, на нас ни се каза, че е въпрос само на технически подробности този доклад да влезе в пленарната зала. Нека да не си извиваме взаимно ръцете. Много хубаво би било, ако всички комисии си вършеха работата. (Реплики от блока на БСП и коалиция)
За мене въпросът е ясен. Аз очаквам следващата седмица комисията да внесе този доклад. Господин Карабашев, следващата седмица докладът трябва да бъде внесен в Народното събрание.
Декларацията, за която госпожа Младенова пледира и е внесла предложение, се раздава в момента. 126.4 Преминаваме към предложението на госпожа Ананиева. На заседанието утре първа точка да бъде изслушване на министърпредседателя и на министъра на вътрешните работи относно решението за предоставяне платени справки за досиетата на народните представители и другите длъжностни лица.
За да се гледа една такава точка и да бъде включена тя, трябва да бъде уточнен регламентът на изслушването. Така е предвидено в правилника и така трябва да бъде. Да се направи предложение как да се проведе изслушването. Но аз предлагам точката като предложение да бъде гласувана.
НОРА АНАНИЕВА (от място): Ние сме внесли и процедурни правила.
ПРЕДСЕДАТЕЛ АЛЕКСАНДЪР ЙОРДАНОВ: Така че моля режим на гласуване. Гласуваме за това в дневния ред за утре да бъде включена точка: Изслушване на министър-председателя и министъра на вътрешните работи относно решението за предоставяне платени справки за досиетата на народните представители и другите длъжностни лица.
Моля гласувайте.
Прекратете гласуването и посочете резултата.
Гласували 205 народни представители, за предложението за изслушване на министър-председателя 112, против - 91, въздържали се - 2.
Предложението се приема.
Дочувам от залата, че има въпроси, свързани с раздавания ви в момента проект за декларация, всъщност, че не е подписан. Това е проектът на госпожа Соня Младенова и предложението е направено от нея и то представлява първа страница, където се казва: "Приложение съгласно текста". На вас всъщност ви е раздадено приложението, съгласно предложението на народната представителка Соня Младенова. И затова изрично горе пише "Проект", а не вече готова декларация.
Вероятно госпожа Младенова е забравила да си напише отдолу името.
СОНЯ МЛАДЕНОВА (от място): Не е вярно. Не ми давате думата, за да Ви обясня. РД/ПП 127.1.
ПРЕДСЕДАТЕЛ АЛЕКСАНДЪР ЙОРДАНОВ: Моля ви, часът е 17. Преминаваме към следващото предложение. Има много предложения още. Вносител на това предложение е госпожа Ананиева като председател на Парламентарния съюз на БСП и коалиция.
Предлага се да се възложи на Комисията по национална сигурност да образува работна група, която да извърши парламентарно проучване на обстоятелствата, довели до поставянето в опасност живота на генерал Бриго Аспарухов. (Бурна реакция от блока на СДС)
Сега, според чл.21 от правилника... (Шум в залата) Моля за внимание! Според чл.21 от правилника всяка комисия може да образува работни групи. Така че този въпрос не е нужно да се поставя на гласуване в пленарната зала.
Аз съм убеден, че естествено при едно такова съмнение за поставяне в опасност на живота на шефа на Националната разузнавателна служба, Комисията по националната сигурност несъмнено ще образува съответната работна група и ще изясни случая.
Постъпило е предложение също да се възложи на същата комисия да образува работна група, която да извърши парламентарно проучване на обстоятелствата и фактите, свързани с преназначаването на майор Тихомир Стойчев на друга длъжност.
Това е на същото основание. Аз обръщам внимание на Комисията по национална сигурност, това са проблеми, които комисията, предполагам, сама обсъжда, решава и взима становище.
Постъпило е предложение за точка в дневния ред - Проект за Закон за изменение и допълнение на Закона за собствеността и ползването на земеделските земи. Това предложение е направено от група народни представители неколкократно. Става дума за изменение на дати, на години. Аз няма да влизам в съществото на проекта, но вносители са, от една страна, Георги Марков, а от друга страна, Петър Марков, Георги Николов и още четири народни представители.
Има становища по въпроса на Комисията по земеделието, на Икономическата комисия и на Законодателната комисия.
Добре е председателят на Законодателната комисия да заповяда и да изясни смисъла на съединяването на тези всички 127.2 законопроекти, които преследват една и съща цел.
АЛЕКСАНДЪР ДЖЕРОВ: Господин председател! Щях да подам и аз молба, спазвайки часа 18, за да включим утре този законопроект за разглеждане в пленарната зала.
Колегите, предполагам, си спомнят, че с – 4 от Преходните и заключителните разпоредби към Закона за собствеността и ползването на земеделските земи задължихме лицата, които са построили сгради върху отстъпените им за ползване земеделски земи, да заплатят или да получат съответни плащания. Първият срок е 31 декември 1992 г., за да бъде платена земята от лицата, които са построили сгради. Следващият срок е 30 юни 1993 г., в който ако не стане това плащане, собственикът на земята трябва да извърши плащане на стойността на сгради по тарифа, определена от Министерския съвет, на базата на пазарните цени.
Има твърде много оплаквания, че този срок въобще не може да бъде спазен.
Първо, поради това, че независимо от нашето гласуване през м.април, Министерският съвет издаде съответната наредба в средата на м.август. Същевременно, докато тя влезе в действие, докато бъдат направени оценки, като че ли мина годината.
И при това положение аз съм за включване на този законопроект в дневния ред или днес, или утре, както вие пожелаете, но молбата ми е на всяка цена да бъде включен в дневния ред, защото това е законопроект, който ако бъде одобрен, ще бъде одобрен и на двете четения.
Съображението ми е, че срокът 31 декември изтича съвсем наскоро и ние трябва да вземем някакво отношение. Дали положително или отрицателно, е друг въпрос, но моля ви, задължително да го разгледаме. Въпросът не е сложен. Той е елементарен, аз горе-долу ви го докладвах и затова бихме могли да го поставим при спазване изискванията на правилника евентуално утре като точка първа, втора, както кажете, но молбата ми е на всяка цена да го разгледаме.
Благодаря.
НОРА АНАНИЕВА (от място): Това корекция на закона ли е? 127.3
АЛЕКСАНДЪР ДЖЕРОВ: Корекция. То не е корекция в този смисъл, а това е един срок, който трябва да бъде отсрочен, за да може хората да се възползват от него. Иначе, ако не го отстрочим, има опасност хората, които искат и които трябва да премислят дали да го направят, да бъдат поставени в един много по-тесен срок.
ПРЕДСЕДАТЕЛ АЛЕКСАНДЪР ЙОРДАНОВ: Благодаря на господин Джеров.
Тогава поставям този въпрос на гласуване, а някой от вносителите да предложи като каква точка в дневния ред може да бъде този законопроект. Може би точка втора в утрешния дневен ред?
АЛЕКСАНДЪР ДЖЕРОВ: Вижте, все пак би могло да бъде втора точка, но моята молба е утре в рамките на заседанието тя да бъде обсъдена. Дали е първа или втора - да има съответно време тя да бъде разгледана.
ПРЕДСЕДАТЕЛ АЛЕКСАНДЪР ЙОРДАНОВ: Така. Моля режим на гласуване. Гласуваме за това законопроектът за изменение и допълнение на Закона за собствеността и ползването на земеделските земи да бъде включен като точка втора в утрешния дневен ред.
Прекратете гласуването и посочете резултата.
Гласували 186 народни представители, за - 168, против - 11, въздържали се - 7.
Приема се и това предложение. 127.4
Започваме работа по днешния дневен ред. Първа точка в него...
ДИМИТЪР КУМАНОВ (от място): Извинете, но на мен бяхте обещали да ми дадете думата.
ПРЕДСЕДАТЕЛ АЛЕКСАНДЪР ЙОРДАНОВ: Господин Куманов, заповядайте.
ДИМИТЪР КУМАНОВ: Аз какво да Ви кажа. От два месеца наблюдавам Вашето крайно отрицателно отношение към този проблем.
ПРЕДСЕДАТЕЛ АЛЕКСАНДЪР ЙОРДАНОВ: Господин Куманов твърди и аз държа това да се чуе, че аз лично имам отрицателно отношение към него. Нямам такова отрицателно отношение. И искам ясно да се чуе, че нямам отрицателно отношение. Но за съжаление парламентът си има правилник. А за още по-голямо съжаление, председателят е задължен да спазва правилника. Нещо, което винаги мен ме е дразнело, но се съобразявам.
ДИМИТЪР КУМАНОВ: Най-малко искам да си развалям отношението с председателя.
ПРЕДСЕДАТЕЛ АЛЕКСАНДЪР ЙОРДАНОВ: Убедете сега народните представители това, което Вие искате, да стане точка първа от дневния ред. Заповядайте, ето Ви трибуната, убедете ги.
ДИМИТЪР КУМАНОВ (СДС): Уважаеми господин председател, уважаеми колеги! След четири месеца изчакване за този малък по обем законопроект, който вчера мина за 15 минути на първо четене, и по предложение на господин Джеров трябваше да започне второто четене, намесиха се нашите колеги от БСП и господин Росен Карадимов предложи той евентуално да бъде отложен за днес. Цитирам думите му: "Приемането на второ четене на този законопроект, очевидно е работа за няколко минути". Нека да проявим разум, да оставим закона за утре и утре, ако трябва, той да мине като първа точка". Из след допълнителни обяснения заяви, че иска от името на парламентарната група на БСП половин час почивка в 7,45 ч., за да не може да се подложи този законопроект на гласуване на второ четене. Той беше просто в процедура и времето, което е необходимо, за да бъде отхвърлен като точка от дневния ред, нищожно малко. Моля да се гласува за вкарването МЦ/ПП 128.1 му в днешния дневен ред.
ВЕНЦЕСЛАВ ДИМИТРОВ (от място): Той е вече вкаран, нали е вкаран?
ДИМИТЪР КУМАНОВ: Той беше в процедура. Взеха почивка и го отложиха. Днес не дойде ред до него, след като БСП беше съгласно дори и като точка първа да влезе. Нека да бъде трета, да речем, четвърта. Има ли време според вас или няма?
ВЕНЦЕСЛАВ ДИМИТРОВ (от място): Има само една друга точка първа, която няма да отнеме повече от пет минути.
ПРЕДСЕДАТЕЛ АЛЕКСАНДЪР ЙОРДАНОВ: Давам разяснение. Според чл.37, ал.3 предложение за отпадане или за включване на нови точки в дневния ред, или за други промени в него, извън утвърдената програма, могат да се правят само писмено пред председателя на Народното събрание най-късно до 18 часа на деня, предшестващ заседанието. В момента ние сме гласували с волята на Народното събрание първа точка от дневния ред да бъде въпросът за енергетиката, втора точка да бъде създаването на временната комисия и след това дневният ред следва такъв, какъвто е приет преди това.
ВЕНЦЕСЛАВ ДИМИТРОВ (от място): Значи трета точка е твоето предложение.
ДИМИТЪР КУМАНОВ: Понеже вчера беше резервирано трето място, влезе в процедура и с взимане на почивка беше отклонено.
ВЕЛКО ВЪЛКАНОВ (ПС на БСП, БЛП, ОПТ, ПХЖД, ХРП, СМС, ФБСМ, НЛП "Стефан Стамболов" и СДПД "Ера-3"): Аз смятам, че колегата Куманов е съвършено прав. (Ръкопляскания) Ние имахме подобен случай. Въпросът беше вчера обсъждан, прекъсна се процедурно и би трябвало да се приеме, че тази точка си остава в дневния ред и продължаваме с нея. Подобен случай имахме преди, колеги, вие обаче взехте друго решение. И виждам, че продължавате да го отстоявате. Аз продължавам да отстоявам старата си позиция, че щом въпросът е бил включен в дневния ред и процедурно е приключил по някакъв начин, сега отново трябва същият въпрос да бъде точка първа от дневния ред, както беше за преброяването. (Единични ръкопляскания) Това е коректното според мен решение.
ПРЕДСЕДАТЕЛ АЛЕКСАНДЪР ЙОРДАНОВ: Но по същия начин беше прекъснат и Наказателният кодекс. И Наказателният кодекс беше 128.2 първа точка. Господин Вълканов, първа точка в нашата програма беше Наказателният кодекс. Започнахме, прекъснахме и преминахме към точката, която предлага господин Куманов. Ако следваме Вашата логика, трябва да се върнем сега и днес да отсечем: започваме отново Наказателния кодекс. Това е логиката. (Реплики, които не се разбират)
ВЕНЦЕСЛАВ ДИМИТРОВ (от място): Като трета точка ще мине. Досега да бяхме минали двете точки.
ПРЕДСЕДАТЕЛ АЛЕКСАНДЪР ЙОРДАНОВ: Правим всъщност едно изключение очевидно. Изключение обаче от правилника не можем да правим. И в този смисъл днес всички, които взеха думата, правиха предложение кое да бъде първа точка, кое да бъде втора точка. Всичките народни представители, които се изказаха, и тези, които бяха в залата, имаха предвид кой закон кога е бил прекъснат и в каква фаза. И аз не мисля, че народните представители имат слаба памет и не помнят кой закон кога е прекъснат и в техните умове няма същите аргументи, които тук изложи и господин Вълканов. Но според логиката на тези аргументи, първа точка трябва да бъде Наказателният кодекс. Знаейки всичко това, народните представители решиха, че не трябва да бъде Наказателният кодекс, а трябва да бъде Комисията по енергетика и другата временна комисия. А всички точки след това остават в реда, в който са били досега в програмата.
Моля господин Димитров да докладва първа точка от дневния ред.
ДОКЛАДЧИК ВЕНЦЕСЛАВ ДИМИТРОВ: Уважаеми господин председателю, колеги! От Министерския съвет е постъпило в Народното събрание искане за даване съгласие за сключване на договор за държавен заем за развитието на енергийния сектор от Световната банка. Ние в Комисията по бюджета и финансите разгледахме това искане. На практика не става дума за условията на заема. Това, което се искаше от нас, е да преценим дали енергетиката има нужда от пари, дали има нужда от външен заем, дали има нужда от инвестиции. Естествено в настоящия момент отговорът не може да бъде друг, освен позитивен.
Освен това, като се има предвид, че кредиторът е Световната банка, т.е. обикновено Световната банка има практика да дава 128.3 заеми при стандартни условия - това, разбира се, ние по-късно пак ще го разгледаме, какви са точно условията - но условията по принцип не са по-лоши, отколкото се дават нормално от Световната банка. Имайки предвид, че заемът е за една добра сума - 93 млн.щатски долара, които по днешния курс са равни на 2 млрд. и 300 млн.лв., даже и повече, ние предлагаме на Народното събрание да вземе следното
"Р Е Ш Е Н И Е

На основание чл.84, точка 9, и чл.86, ал.1 от Конституцията на Република България дава съгласие Министерският съвет да проведе преговори и подпише с Международната банка за възстановяване и развитие договор за заем за енергийния сектор в размер на 93 млн. щатски долара."
Това е решението, което ние предлагаме. Тук Международна банка за възстановяване и развитие е известна иначе като Световната банка, нашият партньор в преговорите, една от основните международни финансови институции. Това е нашето предложение и аз моля народното преставителство да гласува позитивно, за да се даде възможност на хората, които в момента водят преговори за сключване на заема, наистина със санкцията на Народното събрание да използват мандата и да сключат договор, който впоследствие естествено трябва да бъде ратифициран. Ние не поемаме днес риска от евентуалните условия на договора, защото впоследствие ние ще имаме възможност, примерно, ако не сме съгласни, ако са много тежки, да ги разгледаме пак и да се произнесем при ратификацията на договора.
Благодаря ви.
ПРЕДСЕДАТЕЛ АЛЕКСАНДЪР ЙОРДАНОВ: Заповядайте, господин Денчев. 128.4 ПЛАМЕН ДЕНЧЕВ (ПС на БСП, БЛП, ОПТ, ПХЖД, ХРП, СМС, ФБСМ, НЛП "Стефан Стамболов" и СДПД "Ера-3"): Уважаеми дами и господа, без да повтарям това, което каза господин Димитров, искам само да ви обърна внимание, че ако днес ние не приемем това предложение, преговорите могат да бъдат възобновени найрано през месец април следващата година, което означава, че е загубена цялата 1993 г.
Искам да подчертая и това, че ангажирането на Международната банка, както и на специализираните международни организации освен чисто финансовите аспекти има и един друг много важен аспект, а това е преодоляването на тази мнителност, която беше създадена в международната общественост спрямо българската енергетика, за което, разбира се, ние си имаме и своя дял, има и много причини.
От особена важност е достигането на едно ниво на експлоатация, което да даде възможност за включването на нашата енергетика в европейската енергийна система.
Също така искам да изразя убеждението, че уважаемите народни представители ще подкрепят това предложение. Благодаря ви.
ПРЕДСЕДАТЕЛ АЛЕКСАНДЪР ЙОРДАНОВ: Благодаря Ви, господин Денчев. Други становища не виждам.
Моля да поканим народните представители да заповядат в залата, ще има гласуване. Ще гласуваме проект за решение за даване съгласие за сключване от Министерския съвет на Договор за държавен заем за енергийния сектор. Текстът на решението бе прочетен от председателя на Комисията по бюджета и финансите и той гласи:
"Народното събрание на основание чл.84, т.9 и чл.86, ал.1 от Конституцията на Република България
Р Е Ш И:

Дава съгласие Министерският съвет да проведе преговори и подпише с Международната банка за възстановяване и развитие Договор за заем за енергийния сектор в размер на 93 млн.щат.долара".
Моля, режим на гласуване. Моля, гласувайте! ВТ/КТ 129.1
Гласували 164 народни представители, за това решение - 163, против - 1, въздържали се - няма. Приема се това решение.
Преминаваме към точка втора от дневния ред -
СЪЗДАВАНЕ НА ВРЕМЕННА АНКЕТНА КОМИСИЯ ЗА ПРОУЧВАНЕ НА ИНЦИДЕНТА В СЕЛО ИЛИНДЕНЦИ, ОБЩИНА СТРУМЯНИ, СОФИЙСКА ОБЛАСТ.
Изказалите се преди това по предложението господин Костадинов и господин Джаферов навлязоха и в същността на въпроса. Така че на всички е ясно за какво става дума.
Най-напред сега ви предлагам да гласуваме дали да има такава комисия. Който е за това да има такава комисия, моля да гласува. Моля, режим на гласуване. Моля, гласувайте.
Гласували 180 народни представители, за предложението - 143, против - 25, въздържали се - 12. Приема се да има такава комисия.
Задача на комисията - да проучи инцидента в село Илинденци, община Струмяни, Софийска област на 16 декември 1992 г. и действията на полицията.
Моля, режим на гласуване, гласуваме за задачата на комисията. Моля, гласувайте.
Гласували 171 народни представители, за тази задача на комисията - 146, против - 12, въздържали се - 12. Приема се задачата.
Предлага се комисията да има състав от трима души.
ЕМИЛ КОСТАДИНОВ (реплика от място): Може ли? Трансформираме предложението.
ПРЕДСЕДАТЕЛ АЛЕКСАНДЪР ЙОРДАНОВ: Заповядайте, господин Костадинов.
ЕМИЛ КОСТАДИНОВ (ПС на БСП, БЛП, ОПТ, ПХЖД, ХРП, СМС, ФБСМ, НЛП "Стефан Стамболов" и СДПД "Ера-3"): Предвид характера на проблема, с който се запознахме, ние се договорихме с колегите, с които вчера бяхме на място, по структурния въпрос комисията да се състои от 5 души. Колегата, който е вписан в предложението от Движението за права и свободи, господин Ариф Мустакли, но предвид на това, че господин Мехмед Тибер участвуваше в работата на групата, уговорихме се господин Мехмед Тибер да бъде член на комисията. А от Предизборния съюз на БСП и коалиция като втори представител в групата госпожа Ана Караиванова. Колегата 129.2 Джаферов ще направи предложение за втори член от СДС.
ПРЕДСЕДАТЕЛ АЛЕКСАНДЪР ЙОРДАНОВ: Господин Куртев, заповядайте за предложение.
ИВАН КУРТЕВ (СДС): Уважаеми господин председател, уважаеми колеги! От Парламентарната група на Съюза на демократичните сили предлагам господин Владимир Джаферов и господин Константин Размов, като за председател на Временната комисия предлагам господин Джаферов.
ПРЕДСЕДАТЕЛ АЛЕКСАНДЪР ЙОРДАНОВ: Благодаря на господин Куртев. Гласуваме състава на комисията да бъде от 5 души. Моля, режим на гласуване. Моля, гласувайте 5-членния състав на комисията.
Гласували 169 народни представители, за предложението за пет души състав на комисията - 157, против - 3, въздържали се - 9. Приема се. 129.3
Сега ще гласуваме за състава. В комисията да влязат следните народни представители: Константин Размов, Владимир Джаферов, Мехмед Тибер, Емил Костадинов и Ана Караиванова.
Моля, гласувайте за този състав на комисията.
От общо гласували 170 народни представители, за - 159, против - 2, въздържали се - 9.
Приема се съставът на комисията.
Сега гласуваме за направеното предложение председател на комисията да бъде народният представител Владимир Джаферов. Няма други предложения.
Моля, гласувайте за тази кандидатура.
От общо гласували 171 народни представители, за - 152, против - няма, въздържали се - 19.
Приема се кандидатурата на господин Джаферов.
И последно, гласуваме срока, в който комисията да докладва за направените констатации. Предлага се това да бъде десетдневен срок.
Господин Джаферов, заповядайте.
ВЛАДИМИР ДЖАФЕРОВ (СДС): Уважаеми господин председател, уважаеми колеги! Аз искам да предложа нещо реално и разумно за срока, в който анкетната комисия да докладва в пленарната зала. Имайте предвид сложната политическа обстановка и това, че най-важното нещо в момента е да се излезе от политическата криза, в която се намираме и да се състави правителство на страната, и имайки предвид и това, че предстоят и коледни празници, аз смятам, че малкото удължаване на срока... Защото ако има нарушение на законите, то вече е консумирано и когато се докаже нарушение на законите, предстоящото наказание на лицата, които са нарушили законите, смятам, че няма да е фатално за десет или петнадесет дни.
Затова аз ви моля срокът, в който да докладва анкетната комисия, да бъде първата работна седмица след ваканцията, разбира се, ако има такава.
Благодаря ви. СБ/ЗТ 130.1
ПРЕДСЕДАТЕЛ АЛЕКСАНДЪР ЙОРДАНОВ: Направено е първо предложение за 10-дневен срок. Най-напред гласуваме това предложение.
Който е за това срокът на комисията да бъде десет дни, моля да гласува.
От общо гласували 168 народни представители, за - 84, против - 66, въздържали се - 18.
Не се приема.
Гласуваме второто предложение - комисията да има срок на работа за изготвяне на доклада първата седмица след парламентарната ваканция.
От общо гласували 179, за - 152, против - 14, въздържали се - 13.
Приема се.
По този начин решението за създаване на временна анкетна комисия за проучване инцидента в с. Илинденци, община Струмяни на 16 декември и действията на полицията е прието.
Преминаваме към точка трета от дневния ред. Малко разсъждения по това коя е тази точка. (Оживление) Вчера в пленарната зала не е гласувано предложението законопроектът на господин Куманов за Католическата църква да мине на второ четене в един и същи ден. Направено е такова предложение, обаче не се е стигнало до гласуване. Междувременно е била дадена почивка. А съгласно чл. 88, ал. 1 от Конституцията само с изрично решение на Народното събрание, т.е. след гласуване, един закон може да се гласува на две четения в един и същи ден.
Ето защо, както казах и одеве, без да съм чел Конституцията, но знаете, че съм я научил наизуст, точка трета от дневния ред е въпросът за Наказателния кодекс.
Аз моля господин Джеров да заповяда...
РЕПЛИКА ОТ МНОЗИНСТВОТО: Няма ли да има почивка днес?
ПРЕДСЕДАТЕЛ АЛЕКСАНДЪР ЙОРДАНОВ: Часът е 17,40. Виждам, че има настроение за почивка. Тези две решения преумориха залата. Давам почивка до 18,10 ч. (Звъни) 130.2
(След почивката)

ПРЕДСЕДАТЕЛ СНЕЖАНА БОТУШАРОВА: Моля уважаемите народни представители да заповядат в заседателната зала. Има думата господин Шотлеков.
ИЛИАН ШОТЛЕКОВ (СДС): Уважаема госпожо председател, уважаеми колеги! От името на Парламентарната група на СДС моля за половин час почивка.
ПРЕДСЕДАТЕЛ СНЕЖАНА БОТУШАРОВА: Обявявам тридесет минути почивка. В 19 ч. продължаваме. БП/ЗТ 131.1(След почивката.)

ПРЕДСЕДАТЕЛ АЛЕКСАНДЪР ЙОРДАНОВ (звъни): Продължаваме заседанието. Моля, господин Школагерски, заповядайте!
ДОКЛАДЧИК ЙОРДАН ШКОЛАГЕРСКИ: Параграф 15. В чл.211 след думите "и по чл.210" се добавя "е в особено големи размери, представляваща особено тежък случай".
По този параграф няма предложения, господин председателю.
ПРЕДСЕДАТЕЛ АЛЕКСАНДЪР ЙОРДАНОВ: Щом няма...
Господин Пенев, заповядайте! По какъв въпрос?
НЕВЕН ПЕНЕВ (от място): Процедурно предложение.
ПРЕДСЕДАТЕЛ АЛЕКСАНДЪР ЙОРДАНОВ: Заповядайте! Направете го!
НЕВЕН ПЕНЕВ (СДС): Уважаеми господин председателю! Невен Пенев - 21. избирателен район, СДС. Моля да проверите кворума в пленарната зала.
ПРЕДСЕДАТЕЛ АЛЕКСАНДЪР ЙОРДАНОВ: Моля да бъдат поканени народните представители. Ще се извършва проверка на кворума. Моля режим за проверка на кворума! Моля народните представители да се регистрират!
Както и аз забелязах още преди да бъде поискана регистрацията, имаше кворум в залата. Затова и открих заседанието.
Продължаваме по-нататък. Господин Школагерски, заповядайте. Сега всъщност ние трябва да гласуваме - това беше Вашето предложение - гласуваме – 15. Моля режим на гласуване! Моля, гласувайте!
Гласували 137 народни представители, за – 15 - 136, против - няма, въздържал се - само един народен представител.
Продължаваме по-нататък. Заповядайте, господин Школагерски.
ДОКЛАДЧИК ЙОРДАН ШКОЛАГЕРСКИ: Параграф 16. Алинея 1 на чл.212 се изменя така: "Който чрез използване на документ с невярно съдържание или на неистински или преправен документ получи без правно основание чуждо движимо имущество с намерение да го присвои, се наказва с лишаване от свобода до 8 години".
Предложения няма, господин председател.
ПРЕДСЕДАТЕЛ АЛЕКСАНДЪР ЙОРДАНОВ: Моля народните представители да се приготвят за гласуване! Моля режим на гласуване! МЦ/ВР 132.1 Гласуваме текста на – 16. Моля, гласувайте!
Гласували 135 народни представители, за – 16 - 135 народни представители, против - няма, въздържали се - няма. Параграфът се приема с пълен консенсус.
ДОКЛАДЧИК ЙОРДАН ШКОЛАГЕРСКИ: Параграф 17. В чл.213 думите "свой осигурен имот" се заменят с думите "свое осигурено имущество", а думите "до 600 лв." се заменят с "до 10 хил. лева".
Предложения по този параграф няма, господин председател.
ПРЕДСЕДАТЕЛ АЛЕКСАНДЪР ЙОРДАНОВ: Моля режим на гласуване! Гласуваме текста на – 17. Моля, гласувайте!
Гласували 138 народни представители, за – 17 - 138, против - няма, въздържали се - няма. Приема се и този текст.
ДОКЛАДЧИК ЙОРДАН ШКОЛАГЕРСКИ: Параграф 18. Алинея 1 на чл.214 се изменя така: "Който с цел да набави за себе си или за другиго имотна облага чрез сила или заплашване, принуди някого да извърши, да пропусне или да претърпи нещо, противно на волята му, и с това причини нему или на другиму имотна вреда, се наказва за изнудване с лишаване от свобода до 5 години".
Предложения по този параграф също няма, господин председател.
ПРЕДСЕДАТЕЛ АЛЕКСАНДЪР ЙОРДАНОВ: Моля режим на гласуване! Гласуваме текста на – 18. Моля, гласувайте!
Гласували 134 народни представители, за текста на – 18 - 134 народни представители, против - няма, въздържали се няма. Текстът се приема.
Продължаваме по-нататък.
ДОКЛАДЧИК ЙОРДАН ШКОЛАГЕРСКИ: Параграф 19. В чл.215 се правят следните изменения.
Алинея 1 се изменя така: "Който с цел да набави за себе си или за другиго имотна облага укрие, придобие или спомогне да бъдат отчуждени чужди движими вещи, за които знае или предполага, че са придобити от другиго чрез престъпление, се наказва с лишаване от свобода до 5 години, но с наказание не по-тежко от предвиденото за самото престъпление".
В ал.2 думите "до 7 години" се заменят с "до 10 години".
Предложения по този параграф няма, господин председател.
ПРЕДСЕДАТЕЛ АЛЕКСАНДЪР ЙОРДАНОВ: Госпожа Караиванова, заповядайте! 132.2
АНА КАРАИВАНОВА (ПС на БСП, БЛП, ОПТ, ПХЖД, ХРП, СМС, ФБСМ, НЛП "Стефан Стамболов" и СДПД "Ера-3"): Благодаря Ви, господин председателю. Ана Караиванова - 31. Ямболски избирателен район, БСП и коалиция.
Уважаеми колеги! Аз възразявам против изменението на втора алинея. Аз просто не си спомням. В Законодателната комисия много дълго обсъждахме текстовете, много възражения се правеха и не си спомням чие е това предложение за увеличаване на досега предвиденото наказание от 7 години на 10 години.
Моята позиция винаги е била, такава е позицията и на теорията, че тежестта на наказанието преди всичко се определя от обществената опасност на престъплението и така са степенувани в целия Наказателен кодекс.
Престъплението по чл.215, вещното укривателство, е едно вторично, ако бих могла така да кажа, престъпление, защото съветската литература използва "прикосновеност". И значи, извършено е първо едно престъпление, кражба, присвояване или каквото и да било против собствеността друго престъпление, а след това вече някой помага да бъдат укрити вещите или ги купува на пониска цена, защото този, който е откраднал от един магазин или от един камион цигари, бърза да се освободи от тях и ги дава на доста по-ниска цена, от което печели естествено и този, който е укрил вещите. Ако пък предварително е дал съгласие за тази дейност, то това предполага - единодушна е теорията, че това е форма на интелектуалното помагачество към основното престъпление и той ще си отговаря по основния текст.
Колеги, след като по чл.214, който гласувахме преди малко, това е изнудването, или така модният сега рекет, от който се страхуваме всички, е предвидено наказание до 5 години лишаване от свобода, след като в застрахователната измама, чл.213 - вече знаем има доста частни застрахователни компании - някой може да вземе доста много пари да спечели за себе си от едно такова измамливо разрушаване на застрахован имот или имущество, след като в чл.216, ал.3 за унищожаване, за повреждане на имот, което е също една от формите на рекета, едно от престъпленията, които могат да се присъединят към този, нека го наричаме "изнудване" все още с българския термин, т.е. когато не си се съгласил да 132.3 дадеш откуп, могат да ти направят на сол магазина, с много поголеми вредни последици и това е едно лично деяние, се наказва до 10 години, аз не виждам логиката за вещното укривателство дори и в големите размери наказанието да бъде до 10 години. Дори и да го сравним с текста на чл.211, който преди малко също така гласувахме, за опасен рецидив на измама, за измама в особено големи размери, сега практиката ще се ориентира сигурно над 100 хил.лв., наказанието е до 10 години. И пак ви казвам, вещното укривателство също до 10 години.
Аз намирам, че съвсем неправилно е да се увеличи наказанието по втората алинея. Затова ви призовавам да гласувате против. Благодаря ви.
ПРЕДСЕДАТЕЛ АЛЕКСАНДЪР ЙОРДАНОВ: Благодаря на госпожа Караиванова.
Заповядайте, господин Михайлов. 132.4 ДИМИТЪР МИХАЙЛОВ (ПС на БСП, БЛП, ОПТ, ПХЖД, ХРП, СМС, ФБСМ, НЛП "Стефан Стамболов" и СДПД "Ера-3"): Димитър Михайлов, 14.Пернишки избирателен район.
Уважаеми господин председател, уважаеми дами и господа народни представители! Искам да подкрепя изцяло и напълно направеното предложение да отпадне в – 19, ал.1, т.2. Увеличаване на наказанието за квалифицирани случаи на вещно укривателство от 7 на 10 години е едно необосновано предложение.
Искам да ви информирам, уважаеми дами и господа народни представители, че този текст е бил изменен през 1982 г., когато вместо до 5 години, е увеличено на 7 години.
Основателно колежката Караиванова ви съобщи, че наказанието за изнудване, което е много по-тежко престъпление, е по основния състав до 5, а по квалифицираните случаи до 8 години. А тук за едно престъпление суи генерис... (Реплика от залата: "Двойно".) Двойно, да.
Аз смятам, че има и още едно съображение: през 1982 година в ал.1 класическото за укривателство, което и обосновава обществената опасност и користния характер, когато деецът цели за себе си имотна облага. А през 1982 г. се разшири - и когато за другиго целии облага. Тоест, когато от мотив на съчувствие, от мотив да помогне на някой непълнолетен или възрастен човек, е извършил престъпление, пак той ще извърши престъпление. А класическото е, когато с цел за себе си да набави облага при това престъпление суи генерис, се счита, че трябва да се наказва.
И затова аз мисля, уважаеми дами и господа народни представители, че ще бъде справедливо да отпадне изменението на ал.2 на чл.215.
Благодаря ви.
ПРЕДСЕДАТЕЛ АЛЕКСАНДЪР ЙОРДАНОВ: Благодаря на господин Михайлов.
Всъщност, господин Школагерски, имаме предложение за отпадане на ал.2. Трябва ли според Вас да поставим това предложение на гласуване?
Господин Аджаров, заповядайте по процедурен въпрос. СД/КТ 133.1
КОНСТАНТИН АДЖАРОВ (ПС на БСП, БЛП, ОПТ, ПХЖД, ХРП, СМС, ФБСМ, НЛП "Стефан Стамболов" и СДПД "Ера-3"): Благодаря Ви, господин председател. Правя следното процедурно предложение: след гласуването на този параграф, от 19 ч. и 30 м. всъщност да преминем към второ четене на Закона за имотите на Католическата църква в България (ръкопляскания от мнозинството), който можем да приемем и днес да имаме един приет закон на второ четене.
Благодаря. Моля да поставите това предложение на гласуване.
ПРЕДСЕДАТЕЛ АЛЕКСАНДЪР ЙОРДАНОВ: Разбира се.
Моля, пригответе се за гласуване. Гласуваме предложението на господин Аджаров, след като се гласува по – 19 на Наказателния кодекс, да преминем към разглеждане на второ четене на Законопроекта за имотите на Католическата църква. Моля, гласувайте.
Гласували 188 народни представители, за предложението - 98, против - 71, въздържали се - 19. Предложението се приема.
Заповядайте, господин Школагерски.
ДОКЛАДЧИК ЙОРДАН ШКОЛАГЕРСКИ: И тъй като предложението е след като се гласува параграфа, следва да гласуваме параграфа, господин председател. Аз предлагам най-напред да поставите на гласуване предложението на Караиванова, подкрепено от проф.Михайлов.
ПРЕДСЕДАТЕЛ АЛЕКСАНДЪР ЙОРДАНОВ: Поставям на гласуване предложението, направено тук, в залата, в ал.2 думите "до 7 години" се заменят с "до 10 години" - този текст да отпадне.
Моля, гласуваме за отпадане на този текст. Моля, гласувайте.
Гласували 190 народни представители, за отпадането 92, против - 85, въздържали се - 13.
Отклонява се това предложение. Следователно трябва да гласуваме...
ДОКЛАДЧИК ЙОРДАН ШКОЛАГЕРСКИ: Целия параграф 19, с двете му алинеи.
ПРЕДСЕДАТЕЛ АЛЕКСАНДЪР ЙОРДАНОВ: Сега гласуваме – 19 с двете му алинеи. Моля, режим на гласуване. Моля, гласувайте.
Гласували 181 народни представители, за – 19 - 142, против - 22, въздържали се - 17. 133.2
Текстът се приема.
Заповядайте. Обяснение на отрицателен вот.
ДИМИТЪР МИХАЙЛОВ (ПС на БСП, БЛП, ОПТ, ПХЖД, ХРП, СМС, ФБСМ, НЛП "Стефан Стамболов" и СДПД "Ера-3"): Господин председател, аз гласувах против този текст не защото съм против ал.1, а защото Вие поставихте ан блок двете алинеи. Първата грешка, която се допусна, е, че трябваше да се гласува ал.1 на чл.215 така както е изменен. Никой не възразява. И след това да се гласува моето предложение за отпадането на чл.215, ал.2 в – 19.
Вярно е, че Вие поставихте най-напред на гласуване ал.2 и не се прие това предложение от пленарната зала. Но това не значи, че трябваше да поставите ан блок да се гласува и първата, и втората алинея.
И затова аз Ви моля, господин председателю, да отмените това гласуване и да поставите най-напред чл.215, ал.1, а след това ал.2.
Благодаря ви. 133.3
ПРЕДСЕДАТЕЛ АЛЕКСАНДЪР ЙОРДАНОВ: Имам голямо желание да уважа Вашата молба, но едва ли мога да го направя. Първо, защото няма писмени предложения за едно такова решение. И второ, вече ние пределно ясно гласувахме затова ал.2 да остане. И гласувахме два пъти. Първият път като приехме тя да не отпада, а втория - като гласувахме да бъде заедно с ал.1.
Така че според мен текстът е приет. Тук може и господин Школагерски да уточни, но с него точно това си казахме по време на гласуването.
Преминаваме към направеното и гласувано предложение на господин Аджаров.
Започваме второто четене на Законопроекта за възстановяване собствеността на конфискуваните с Указ # 88 на Президиума на Народното събрание от 12.III.1953 г. недвижими и движими имоти, принадлежащи на Католическата църква в пределите на Народна република България.
Моля, господин Джеров, заповядайте.
ДОКЛАДЧИК АЛЕКСАНДЪР ДЖЕРОВ: Уважаеми господин председател, уважаеми колеги! Преминаваме към второто четене на Законопроекта за възстановяване на собствеността върху конфискуваните с указ имоти. Ще ми позволите вместо мотиви да ви прочета указа, защото тогава, когато трябва да се отмени един нормативен акт - закон или указ, ние трябва да познаваме неговото съдържание, за да можем да преценим доколко е правилно или неправилно неговото отменяне.
Указът е от 12 март 1953 г. Подписан е от тогавашния председател на Президиума Георги Дамянов и секретар Минчо Минчев. Указът е кратък и ще го прочета:
1. Конфискуват се в полза на държавата принадлежащите на Католическата църква недвижими и движими имоти, посочени в приложения списък.
2. Сключените след 1 януари 1952 година договори, с които се прехвърлят вещни права или се учредяват вещни тяжести по отношение на посочените в списъка имоти, се считат недействителни.
3. Уточняването на границите на конфискуваните имоти, както и на изключените от конфискация такива, се възлага на съотЦМ/НП 134.1 ветните изпълкоми на околийските народни съвети на депутатите на трудещите се.
4. Изпълнението на указа се възлага на министъра на комуналното стопанство и благоустройството, на министъра на земеделието и на ръководителя на отдел "Организационно-инструкторски" за изпълкомите на народните съвети на депутатите на трудещите се при Министерския съвет.
Това е указът и към него има един голям списък, който струва ми се, че няма защо да ви чета, защото само бих отегчил аудиторията.
Предлага се на уважаемите народни представители да гласуват на второ четене следния законопроект:
Заглавието е "Закон за възстановяване собствеността върху конфискуваните с Указ # 88 на Президиума на Народното събрание от 12 март 1953 година недвижими и движими имоти, принадлежащи на Католическата църква, в пределите на Народна република България". След това ще минем към отделните текстове.
ПРЕДСЕДАТЕЛ АЛЕКСАНДЪР ЙОРДАНОВ: Гласуваме най-напред заглавието на законопроекта. Моля гласувайте.
Гласували 173 народни представители, за 1114, против 32, въздържали се 27.
Приема се.
За процедурно предложение думата има господин Пенев.
НЕВЕН ПЕНЕВ (СДС): Уважаеми господин председателю, предлагам да преминем към следващата точка от дневния ред. Моля предложението ми да бъде поставено на гласуване. (Оживление)
ПРЕДСЕДАТЕЛ АЛЕКСАНДЪР ЙОРДАНОВ: Председателят в живота си е изпадал и в по-трудни ситуации. (Смях в залата) Затова, гледайки залата и гледайки часовника, аз съм длъжен да поставя това процедурно предложение на гласуване. Ако по него обаче има възражения, аз съм длъжен да дам думата на някой, който иска да възрази.
Заповядайте, господин Даскалов.
ВЛАДИСЛАВ ДАСКАЛОВ (СДС): Уважаеми господин председателю, уважаеми колеги! Струва ми се, че предложението на господин Пенев е просто невъзможно да бъде поставено на гласуване, тъй като в момента се намираме в процес на глусаване на вече започналия 134.2 да се разглежда текст по текст закон. (Шум и реплики)
ПРЕДСЕДАТЕЛ АЛЕКСАНДЪР ЙОРДАНОВ: Следващата точка от дневния ред е въпросът за статистиката всъщност и за изследванията. Тогава ще ви помоля ...
НЕВЕН ПЕНЕВ (от място): Оттеглям предложението си.
ПРЕДСЕДАТЕЛ АЛЕКСАНДЪР ЙОРДАНОВ: Господин Пенев оттегля своето предложение. Следователно, господин Джеров, заповядайте и продължаваме нататък.
ДОКЛАДЧИК АЛЕКСАНДЪР ДЖЕРОВ: Законопроектът се състои от четири члена и една заключителна разпоредба. След гласуването на заглавието на закона следва чл. 1. Предлагам следното съдържание:
"Чл.1. Възстановява се собствеността върху конфискуваните с Указ # 88 на Президиума на Народното събрание от 12 март 1953 г. недвижими и движими имоти на Католическата църква, които са собственост на държавата, общините, обществените организации или на техни фирми или на еднолични дружества по чл.61 от Търговския закон и съществуват реално до размерите, в които са конфискувани.
Това е съдържаните на чл.1, което предлагам. По него не са постъпили предложения за промени.
ПРЕДСЕДАТЕЛ АЛЕКСАНДЪР ЙОРДАНОВ: Моля гласувайте за чл.1 на законопроекта.
Гласували 168 народни представители, за чл.1 - 99, против 41, въздържали се 28.
Текстът се приема.
Продължаваме по-нататък.
ДОКЛАДЧИК АЛЕКСАНДЪР ДЖЕРОВ: Продължаваме с чл.2.
Чл.2. Когато не са налице условията за възстановяване правото на собственост по предходния член, Католическата църква се обезщетява по ред и условия, определени от Министерския съвет.
И по този текст няма постъпили предложения.
ПРЕДСЕДАТЕЛ АЛЕКСАНДЪР ЙОРДАНОВ: Моля гласувайте чл.2 на законопроекта.
Гласували 164 народни представители, за чл.2 - 95, против 39, въздържали се 30.
Член втори се приема.
Заповядайте, господин Джеров. 134.3
Ето защо ние предлагаме, така както беше решено в първия реституционен закон, който гласувахме, да се даде възможност на държавната власт в един определен срок да потърси подходящ начин за разрешаване на проблемите на заведенията, които в момента са настанени в такива имоти, да могат да им намерят сгради, например Пловдивският университет е в такава сграда, и да се даде подходящ срок да преместят тези заведения и да ги устроят в подходящи сгради. Предложението е внесено от мен и от госпожа Елисавета Миленова и ви моля да го подкрепите.
ПРЕДСЕДАТЕЛ АЛЕКСАНДЪР ЙОРДАНОВ: Господин Куманов, заповядайте. Това, бих казал, е вашият закон, може би ще се нарече "Законът Куманов".
ДИМИТЪР КУМАНОВ (СДС): Уважаеми господин председател, уважаеми колеги, аз не съм католик, нито участвам в някакво ръководно католическо тяло, но доколкото ми е известно, тези имоти, които досега са имали такова предназначение, ще продължат да бъдат такива. Освен това Католическата църква и техните спомагателни благотворителни организации имат намерение тепърва да създават такива социални и болнични сгради и учреждения в страната. Това е, което имам да кажа. Няма никаква опасност в това отношение.
ПРЕДСЕДАТЕЛ АЛЕКСАНДЪР ЙОРДАНОВ: Госпожа Поптодорова, не зная по какъв въпрос искате думата, но има конкретно предложение, то е пределно ясно и трябва да се гласува. Смисълът му е тази част от имотите, които изпълняват социални функции в този тежък за страната и за хората момент, да останат през следващата година за тези социални нужди.
ДИМИТЪР КУМАНОВ: Мисля, че спокойно можем да приемем това предложение. (Частични ръкопляскания, оживление в залата)
ПРЕДСЕДАТЕЛ АЛЕКСАНДЪР ЙОРДАНОВ: Господин Джеров, прочетете още веднъж предложението.
ДОКЛАДЧИК АЛЕКСАНДЪР ДЖЕРОВ: Предложението на госпожа Мариела Митева е следното: Преходни разпоредби, параграф единствен - "Имотите по чл. 1, които се използват за социални и здравни нужди, запазват предназначението си за срок от една година от влизане на закона в сила". Това е съдържанието. Аз БП/ЗТ 136.1 още в началото ви казах, че предлагам на уважаемите госпожи и господа народни представители да гласуват за този текст.
ПРЕДСЕДАТЕЛ АЛЕКСАНДЪР ЙОРДАНОВ: Моля режим на гласуване. Гласуваме предложения текст.
От гласували 179 народни представители, за предложението - 173, против - 3, въздържали се - 3. С това законът е приет. И като добри българи и дори англичани точно в 8 часа приключваме нашето заседание. Утре в 9 часа е следващото заседание.
Закривам заседанието.
(Закрито в 20,00 ч.)

ПРЕДСЕДАТЕЛ:Александър Йорданов
ЗАМЕСТНИК-ПРЕДСЕДАТЕЛ:Снежана Ботушарова
СЕКРЕТАРИ:Трифон Митев
Илхан Мустафа
Форма за търсене
Ключова дума
ТРИДЕСЕТ И ШЕСТО НАРОДНО СЪБРАНИЕ