Народно събрание на Република България - Начало
Народно събрание
на Република България
Стенограми от пленарни заседания
ТРИСТА СЕДЕМДЕСЕТ И ЧЕТВЪРТО ЗАСЕДАНИЕ

София, четвъртък, 26 май 1994 г.

(Открито в 15 ч. и 20 м.)
26/05/1994
Председателствували: председателят Александър Йорданов
Секретари: Трифон Митев и Илхан Мустафа.
ПРЕДСЕДАТЕЛ АЛЕКСАНДЪР ЙОРДАНОВ: Моля, фоторепортерите да напуснат пленарната зала.
Има един телевизионен екип от Съвета на Европа, на който даваме разрешение да заснеме малко от нашата работа. Там се интересуват от нашата работа. (Звъни)
Уважаеми госпожи и господа народни представители, откривам днешното заседание на Тридесет и шестото Народно събрание.
Най-напред ще ви запозная с реда за парламентарен контрол за утре, 27 май 1994 г.
Утре, 27 май 1994 г., петък, следва да се отговори на следните актуални въпроси и питания.
1. Министър-председателят Любен Беров следва да отговори на питания от народните представители Захари Захариев и Бончо Рашков.
2. Министърът на промишлеността Румен Биков следва да отговори на актуални въпроси от народните представители Елка Константинова, Маньо Манев, Петър Балабанов и Христо Марков и на питане от народния представител Христо Марков.
3. Министърът на териториалното развитие и строителството Христо Тотев следва да отговори на актуални въпроси от народните представители Елка Константинова, Емил Капудалиев и Христо Марков и на питане от народните представители Васил Златаров и Елка Константинова. МС/ЗТ 115.1
4. Министърът на културата Ивайло Знеполски следва да отговори на актуални въпроси от народните представители Петър Балабанов, Елка Константинова и Емил Капудалиев и на питания от народните представители Иван Тосев, Невен Пенев, Иво Атанасов и Захари Захариев.
5. Министърът на здравеопазването Танчо Гугалов следва да отговори на актуални въпроси от народните представители Христо Марков, Петя Шопова и Захари Захариев и на питания от народните представители Румяна Куртева и Донка Дончева.
6. Министърът на финансите Стоян Александров следва да отговори на актуални въпроси от народните представители Захари Захариев и Станка Величкова и на питане от народния представител Стоян Райчевски.
В заседанието утре няма да вземат участие министрите Кирил Ерменков, Станислав Даскалов, Евгений Матинчев и Георги Танев поради отсъствие от страната.
Министър Валентин Карабашев - поради отпуск.
Министър Виктор Михайлов - поради ангажираност с чуждестранна делегация.
Уважаеми госпожи и господа народни представители, днес в 11 ч. и 30 м. с писмо до Народното събрание Министерският съвет на Република България изпраща решение # 191 за искане на вот на доверие на Министерския съвет от Народното събрание.
Решението на Министерския съвет е от 26 май и е на основание чл. 112, ал. 1 от Конституцията на Република България.
Решението е - иска от Народното събрание да му гласува доверие по програмата за основните правителствени намерения до м.септември 1994 г.
Решението на Министерския съвет, проекта за решение на Народното събрание, мотивите, изложени от министър-председателя и програмата за основните правителствени намерения до септември 1994 г. са раздадени на народните представители.
Председателският съвет разгледа това предложение и с консенсус предлага на Народното събрание разискванията по проекта за решение и гласуването му да станат на днешното следващо заседание. (Шум и реплики) 115.2
Няма очевидно други мнения, ще поканим министър-председателят да заповяда.
НИКОЛАЙ ХРИСТОВ (от място): Искам думата.
ПРЕДСЕДАТЕЛ АЛЕКСАНДЪР ЙОРДАНОВ: От име на парламентарна група?
НИКОЛАЙ ХРИСТОВ (от място): Да.
ПРЕДСЕДАТЕЛ АЛЕКСАНДЪР ЙОРДАНОВ: Заповядайте, господин Христов.
Моля, министър-председателят да заповяда в пленарната зала.
НИКОЛАЙ ХРИСТОВ (СДС): Уважаеми господин председателю, уважаеми колеги!
Вчера Парламентарната група на Съюза на демократичните сили напусна пленарната зала като по този начин категорично заяви своя протест срещу неконституционността на ситуацията, в която се намираме и фактическото узурпиране на изпълнителната власт.
Когато говорим за фактическо узурпиране на изпълнителната власт, ние имаме предвид двата фактически вота на недоверие, които в два поредни дни получи Министерският съвет.
С излизането от пленарната зала ние категорично изявихме нашия протест и срещу парламентарното мнозинство, което се направи, че нищо в този парламент и в тази страна не се е случило.
Днес ние сме в залата не защото сме променили вчерашната своя позиция. Ние категорично продължаваме да смятаме, че се намираме в една неконституционна ситуация и, че подаването на оставка от страна на министър-председателя е единственият нормален политически и морален изход.
Нещо повече, уважаеми колеги. Ние смятаме, че това е и единственият нормален конституционен изход от създалата се криза.
Ние продължаваме да смятаме, че искането на днешния вот на доверие от Министерския съвет е също неконституционносъобразно.
Но щом парламентарното мнозинство продължава да се прави и в момента със своята реакция показва това, че нищо не 115.3 се е случило в парламента и в държавата, щом не могат да се намерят други средства за излизане от агонията, в която се намира не просто правителството и парламентът, но и целият български народ, то нашата парламентарна група дава шанс на парламента, дава му шанс днес... (шум и реплики в блока на БСП)...да направи това, което той не събра сили да направи вчера, да направи през изминалата седмица.
Именно това обяснява нашето присъствие в пленарната зала и нашето участие в предстоящия вот на доверие, внесен от Министерския съвет. Именно това, да дадем последен шанс на този парламент, на това парламентарно мнозинство да излезе от ситуацията, да събере най-после сили да прекрати агонията, обяснява нашето присъствие днес тук. Благодаря. (Единични ръкопляскания от блока на СДС)
ПРЕДСЕДАТЕЛ АЛЕКСАНДЪР ЙОРДАНОВ: Благодаря на господин Христов.
Според силата на чл.42 от правилника, парламентарното време за разисквания, определено за всяка парламентарна група, то е 30 минути.
Имате думата за изказвания.
ЗЛАТКА РУСЕВА (от място): Къде е вносителят? Трябва да е тук! (Шум и реплики от блока на СДС)
ПРЕДСЕДАТЕЛ АЛЕКСАНДЪР ЙОРДАНОВ: Поканихме го. (Шум и реплики от блока на СДС)
Естествено, най-напред трябва да вземе думата министърпредседателят да изложи мотивите на своето искане и на решението на Министерския съвет.
Затова давам 15 минути почивка. (Звъни)
(15 ч. и 30 м.)
115.4
(След почивката)

15 ч. и 50 м.

ПРЕДСЕДАТЕЛ АЛЕКСАНДЪР ЙОРДАНОВ (звъни): Уважаеми госпожи и господа народни представители, продължаваме заседанието. Има думата министър-председателят на Република България господин Любен Беров да изложи пред Народното събрание решението, взето от Министерския съвет, мотивите към него и аргументите, които той лично смята за необходимо да представи пред народните представители. Заповядайте, господин Беров.
МИНИСТЪР-ПРЕДСЕДАТЕЛ ЛЮБЕН БЕРОВ: Уважаеми господин председател, дами и господа народни представители! Вчера сутринта Министерският съвет взе решение да поиска вот на доверие за цялата политика на кабинета, изложена в един документ за неговите намерения за по-важните мероприятия до началото на септември т.г.
Кои са причините, поради които искаме вот на доверие?
Развитието на политическата обстановка в страната в последно време доведе до кризисно нарастване на противоречията между позициите на отделните политически сили, синдикати, трудови колективи, професии и т.н. Сблъскват се противоположни становища относно данъчното облагане, отчитането на величината на ценовия шок през април т.г. и свързаните с него искания за компенсации от страна на засегнатите слоеве от работници, служители, пенсионери, относно равнището на работната заплата в различните отрасли на държавния сектор и отделни предприятия, относно насоката на реформите в здравеопазването, някои насоки на аграрната реформа, закриването на отделни нерентабилни отрасли или държавни предприятия, приемането на някои части на Закона за фалитите и т.н.
Налице са понякога остри, явни или подмолни противоречия между привърженици и противници на приватизирането на отделни предприятия или отрасли, на реформата в банковия сектор, на модела на валутния контрол, на реализирането на сделките по външния дълг на страната и т.н.
Стихийното, рязко покачване на цените през последните два месеца се отрази тежко върху материалното положение на широки слоеве от населението. Всички тези противоречия повишават БП/КП 116/1. социалното напрежение и забавят нашето движение напред, без да проличава възможност за постигане на трайно обществено съгласие по повечето от спорните проблеми. В обществото надделява становището, че тези противоречия във и вън от парламента водят до почти блокиране на обществено-политическия живот и че тяхното решаване е възможно само на основата на предсрочни парламентарни избори във възможно най-кратък срок до края на тази година, независимо от цената, която обществото трябва да плати за това. Не е задача на правителството да определя датата на такива избори.
Една правителствена промяна в момента с неизбежния период на вакуум при конституционното изреждане на мандатите на отделните парламентарни групи заплашва да стимулира някои стихийни фактори и да тласне страната в една или друга степен на икономически и социален хаос.
Без да надценяваме способността на КНСБ и на други синдикати действително да поведат многохилядни маси на активни стачни и протестни действия, не трябва и да отричаме масовото недоволство от продължаващото разрастване на безработицата и спадането на реалните доходи на работещите във все още преобладаващия държавен сектор, както и доходите на пенсионерите.
Разумният изход от това положение е преходът към ограничено във времето и в своите задачи целево правителство, което да осигури социалния мир като една от предпоставките за нормални избори, да продължи реформите, да избегне нов скок на цените и на валутните курсове и да започне плавно подготовката на предсрочните избори. Това правителство, запазвайки непартийния, експертен характер на ядрото на действащия на практика кабинет, ще решава наред с текущата ежедневна дейност неотложните задачи на страната, като осигуряването на разумни компенсации на засегнатите от ценовия шок социално слаби слоеве, продължаване на аграрната реформа, активизиране на приватизацията, категорично противодействие против по-нататъшното спекулативно повишаване на цените на дребно за артикулите от първа необходимост, продължаване на усилията за финализиране на сделката по външния дълг и т.н.
Очакваните от този кабинет по-важни конкретни мероприятия са изложени в приложения проект в тази насока, чиято поред116/2. ност на разделите отразява и приоритетите в стопанската политика. Правителството гарантира, че неговата дейност през предстоящите няколко месеца до септември няма да осигурява предизборни предимства на никоя политическа партия или движение.
Благодаря за вниманието.
ПРЕДСЕДАТЕЛ АЛЕКСАНДЪР ЙОРДАНОВ: Благодаря на министърпредседателя господин Любен Беров.
Имате думата за изказвания. Моля парламентарните групи, ако желаят да участват в разискванията, да представят имената на ораторите. Ако няма желаещи за разискване (шум в залата), няма пречка да пристъпим веднага към гласуване.
По процедурен въпрос има думата господин Татарлъ. 116/3. ИБРАХИМ ТАТАРЛЪ (ДПС): Уважаеми председателю, уважаеми народни представители! От името на Движението за права и свободи правя процедурно предложение гласуването на вота за доверие да стане с тайно гласуване. (Шум и неодобрителни викове в блока на СДС)
ПРЕДСЕДАТЕЛ АЛЕКСАНДЪР ЙОРДАНОВ: Моля за тишина!
ИБРАХИМ ТАТАРЛЪ: Движението за права и свободи винаги е било за тайно гласуване (викове и свиркане в блока на СДС), защото това осигурява доброволност и пълна свобода на народните представители. Не е имало случаи, когато ние да сме ратували за открито гласуване. Това е най-демократично средство за гласуване на доверие на правителството.
ПРЕДСЕДАТЕЛ АЛЕКСАНДЪР ЙОРДАНОВ: Благодаря на господин Татарлъ.
Има думата по един народен представител от парламентарна група, която не е съгласна с направеното предложение. Госпожа Русева, заповядайте.
ЗЛАТКА РУСЕВА (СДС): Уважаеми господин председателю, уважаеми господин министър-председателю, уважаеми господа министри, уважаеми народни представители! За кой ли път се пледира, че тайното гласуване осигурявало свободата. Мисля, че свободата, ако я има човек, тя е навсякъде и най-вече трябва да бъде в съвестта на народните представители и в техния морал, да не ги е страх да заявят пред техните избиратели какво, кого поддържат и какви законопроекти гласуват и всичко останало, което правят в Народното събрание.
Това е по повод на думите на господин Татарлъ, който казва, че по този начин се осигурявала свободата. Свободата на избирателя се осигурява наистина в тъмната стаичка, когато трябва да изберат между конкуриращите се бюлетини. Но ние тук сме избрани именно от онези, които със своя вот, необезпокояван от никого, са ни изпратили в този парламент. И трябва да бъдем достатъчно честни, почтени, доблестни и морални да им кажем в този момент какво поддържаме.
Ето защо ние, Парламентарната група на Съюза на демократичните сили, винаги сме искали гласуването да бъде явно. И СД/КТ 117.1 това и сега поддържаме, защото няма какво да крием, защото под рамките на някакво прикритие се крият именно онези политически сметки, от които българският народ е отвратен и от които българският парламент не печели в никакъв случай.
Мисля, че още не сме стигнали до процедурата на това как ще гласуваме, но дори и да я гласуваме предварително, няма да е нарушение. Но това не изчерпва възможността за дебати, в които мисля, че трябва да участвуват всички по този вот, който днес е внесен.
Още веднъж казвам, че най-доброто гласуване е явното гласуване, за да стане ясно кой зад кого се крие в този парламент и кой поддържа и кой не поддържа това правителство.
Благодаря за вниманието. (Ръкопляскания в блока на СДС)
ПРЕДСЕДАТЕЛ АЛЕКСАНДЪР ЙОРДАНОВ: Благодаря на госпожа Русева.
Има думата господин Константин Аджаров от Парламентарната група "Независимост".
КОНСТАНТИН АДЖАРОВ (ПСН): Благодаря Ви, господин председателю. И когато ставаше дума за вота на недоверие, ние, Парламентарният съюз "Независимост", държахме гласуването да става не само явно, а поименно, всеки ясно да заяви пред избирателите зад кого стои. Защото ние трябва да имаме или да нямаме правителство, но то във всички случаи трябва да бъде политическо правителство. (Шум в залата) Трябва да се знае кои политически сили, кои народни представители лично стоят зад правителството или му се противопоставят. И да няма никакви, най-важното, манипулации с тях.
Така че това е процедурното ми предложение - поименно. (Ръкопляскания от ПСН и СДС)
ПРЕДСЕДАТЕЛ АЛЕКСАНДЪР ЙОРДАНОВ: Благодаря на господин Аджаров.
Гласуваме предложението, направено от господин Ибрахим Татарлъ, гласуването по вота на доверие да бъде тайно. Моля, гласувайте това предложение!
Гласували 223 народни представители, за 125, против 98, въздържали се няма. (Неодобрителна реакция в блока на СДС) 117.2
Предложението за тайно гласуване се приема.
Има ли желаещи за изказване? Председателят просто констатира, че няма желаещи. Има ли? - Има.
Заповядайте, господин Валентин Василев. Не е страшно човек да се изкаже. Заповядайте.
ВАЛЕНТИН ВАСИЛЕВ (СДС): Уважаеми господин председателю, уважаеми дами и господа народни представители, уважаеми господин Беров! След като сме свидетели на една тежка криза, в която Вашето правителство вкара страната, след двукратно бламиране на Вашето правителство през последната седмица, след като 90 на сто от българския народ вече заявяват, че не искат Вашето правителство, Вие днес ни предлагате един проект за решение, с който искате да Ви гласуваме вот на доверие, и то вот на доверие не за свършена работа, не за някаква програма, а за програмни намерения.
Този вот на доверие Вие започвате с едни мотиви. Мотивите се състоят от две части.
В първата част Вие фактически признавате тежкото състояние на нашата страна. Признавате ценовия шок, признавате обедняването на хората. Не признавате обаче своята вина за това нещо.
Трябва да Ви кажа, че в тези мотиви Вие се опитвате да скриете много неща от българския народ. Вие не признавате много други неща.
Вие не казвате на българския народ например, че от началото на годината досега българският лев се обезцени със 75 на сто.
Вие не казвате на българския народ, че индексът на потребителските цени е нараснал 141 на сто.
Вие не казвате на хората от бюджетната сфера, че от началото на годината са обеднели с 21,8 на сто.
Вие не казвате, че пенсионерите са обеднели от началото на годината приблизително с 12 на сто.
Вие не казвате, че основният лихвен процент се е повишил вече до 62 на сто.
Вие не казвате, че бюджетният дефицит, който сме Ви определили, вече наполовина е изчерпан. 117.3
Всички тези неща вие скривате от хората в тези мотиви. Какво правите във втората част на своите мотиви? Вие предлагате изход от катастрофалното положение. Вие предлагате изхода, като казвате, че изхода е едно ново целево правителство. Някакъв нов термин, който ние тук се чудихме и за първи път го чуваме. Не силно правителство, не социално правителство, не правителство на приватизацията, не служебно правителство, а този път някакво целево правителство. И това целево правителство, вие казвате, че ще бъде вашето правителство. И преминаваме след това на вашите цели.
Първа цел, чета: "Правителството ще продължи да прилага приетата политика и механизми за защита на доходите на населението от инфлацията през 1994 г."
Опазил господ България и българския народ, ако вие продължавате с тази политика. Вие казвате в мотивите си за ценовия шок, за обедняването и изведнъж вие в тези намерения твърдите, че отново ще продължавате тази политика. Докога господин Беров? Просто този народ не може да изтърпи повече тази ваша политика.
Какво казвате по-нататък? Усъвършенстване организацията и дейността на пряко отговорните държавни и общински органи за стриктно изпълнение на нормативните актове в областта на политиката. Излиза, че вие сега година и половина, седемнадесет месеца, както казвате, не сте предприели тези мерки. Тези средства са се разпилявали кой знае къде и изведнъж сега вие решавате да усъвършенствате тази работа.
След това казвате, стриктно да наблюдавате поредността на разходите, утвърдена със Закона за държавния бюджет за 1994 г., без да кажете каква е тази поредица и без да кажете на какво състояние днес ни е бюджетът. Ами, че той го няма половината, без да давате някакъв отчет за изпълнението на държавния бюджет.
След това, какво обещавате вие в тези намерения? До края на юни Министерският съвет да приеме програма за борба с престъпността. Тя ще влезне обаче реално в действие, след гласуването на Закона за съдебната власт и т.н. Тоест вие заявявате, че в тези намерения до края на септември вие няма да направите нищо по отношение на престъпността. Ами разходете се сега по Черноморието, където няма едно кафене, което да не е подложено СМ/ЗТ 118.1 на рекет. И то на официален рекет. Така ли защитавате вие дребния български частен бизнес? Така ли защитавате живота и сигурността на хората? Вие с този параграф обещавате на хората, че няма да се занимавате с престъпността.
По-нататък, прилагате някакви цифри за аграрната реформа и казвате: поради нежеланието на много от собствениците да получат земите отново до края на август, ние ще дадем гъвкава система за арендуване и коопериране. Може би искате да кажем някаква Орсова система за коопериране. Напишете го. Но да твърдите, че хората не искат да си вземат земята, това е вече твърде нагло.
От цялата тази програма не става ясно какви точно икономически мерки вие ще приемете. Как ще се преборите с престъпността. Как ще намерите тези пари. От цялата програма се вижда, че вие оттук нататък ще вкарате страната в още по-голяма криза, господин Беров. Никакви гаранции. Ние това ви го казахме миналата година. Това ви го казахме при приемането на бюджета и всички наши прогнози се оправдаха и се сбъднаха.
Господин Беров, Вие може би сте гледали вчера телевизия. Слушали сте радио. Видяли сте социологическите проучвания. Хората не Ви искат вече, господин Беров, затова си подайте оставката и освободете парламента от това тежко положение, в което сте го вкарали. (Ръкопляскания от блока на СДС) И ако Вие нямате тази сила да подадете оставката, аз се обръщам към всички мои колеги. Колеги, дайте да прекратим с това нещо и да помислим за България. Ако той не си подаде оставката, не гласувайте този вот на доверие. (Ръкопляскания от блока на СДС)
ПРЕДСЕДАТЕЛ АЛЕКСАНДЪР ЙОРДАНОВ: Благодаря на господин Василев.
Реплики или изказвания. Реплики няма. Изказвания, проф. Петър Марков, заповядайте.
ПЕТЪР МАРКОВ (НСД): Уважаеми господин председателю, госпожи и господа народни представители! Нямам намерение да бъда адвокат на правителството. Напротив, трябва да се признае неоспоримия факт, че правителството действително можеше да направи значително повече през своето досегашно шестнадесетмесечно съществуване. Неоспоримо е също така, проявената наивност, както и 118.2 липсата на чувство за реални възможности, когато на 30 декември 1992 г. бе прокламирано, че това правителство е правителство на приватизацията и че в срок от една година ще бъде възстановена собствеността върху земеделските земи. Към тази до голяма степен еуфорична картина, при която се отъждествяваше възможното с желаното, постепенно бяха добавени изискванията за бърз прелом в икономиката, намиране на обширни пазари за нашите индустриални произведения, значително съкращаване на безработицата, непоклатимата стабилност на българския лев.
Всичките тези безспорно много важни мерки бяха оформени от средствата за информация в удобното, но неопределено и достатъчно дифузно понятие реформа.
Понастоящем, всички говорят за въпросната реформа и всички гръмогласно се учудват и възмущават защо още проф. Беров и неговото правителство не ни е отвело в благословената страна Аркадия, където според древните елини, всичко върви по мед и масло.
Госпожи и господа, като подчертавам отново, че в никакъв случай не бива да се премълчават значителните недостатъци на работата в изпълнителната власт, които се надяваме, че ще бъдат коригирани след структурните и персонални промени, необходимо е да признаем, че решаването на кардиналните проблеми, свързани с прехода от тоталитарното към демократичното общество, могат да бъдат решени не за пет, не за десет или за петнадесет месеца. Та даже, ако с тази задача се заеме правителство съставено от свръхталантливи люде.
Нека да се спрем на въпроса за приватизацията. Известно е, че приватизационният процес във Великобритания бе провеждан в рамките на уникалния за тази страна троен мандат на желязната лейди Тачър. Същият процес в Япония започна в края на Втората световна война и продължи цели тридесет години.
Аналогично бе положението в следвоенна Франция и съвременно Чили, Перу, Бразилия. При това никъде приватизационният процес не започваше от 96% държавна собственост и в условията на пълна икономическа, финансова и морална разруха. 118.3
Нещо повече, ние желаем приватизация, но не желаем безработица.
Преди години се твърдеше, че е имало достатъчно факти, че работата която се извършва за един час от десет български работници се извършва от пет италиански или от два германски, немски.
Логично е да си зададем въпроса, какво би направил евентуално новият частен собственик с излишните хора.
За съжаление този чуждестранен или наш купувач така и не се появява. Защо това е така? По всяка вероятност, защото голяма част от продаваната стока не струва или ние сме лоши продавачи. Напълно понятно и неоспоримо е обстоятелството, че ако нещо е непродаваемо, каквато и форма за приватизационен процес да измислим - касова, масова, чехски или унгарски тип приватизация, каквото и правителство да натоварим с тази задача, нищо съществено не може да се постигне в един кратък срок от време. Но даже да се намери въпросния купувач, срещу сделката ще се надигнат хора, които провокират процеси на скрита приватизация на принципа - държавата храни кравата, а аз я доя.
Госпожи и господа, добре известен факт е, че законодателните рамки на приватизацията се дават от законодателната власт. С други думи от тези, които заемат 240-те кресла на тази зала. Знаем каква е съдбата на проектозакона за изменение и допълнение на Закона за приватизация. Добре знае и целокупният български народ. Знае какво се случва в тази зала. Когато наближи разискването на този въпрос, точно тези, които сега толкова сериозно и загрижено обсъждат въпроса, защо приватизацията не напредва, ако използвам терминологията на Илфи Петров "във фриволен полугалоп" се изнасят от заседателната зала и надничайки през страничните врати, радостно потриват ръце, че и този път са сложили прът на колата на приватизацията. 118.4
Това обаче не им пречи нетърпеливо да се редят пред касата, а също така и да прекарват голяма част от времето си в задгранични командировки за сметка на пропадащата държава. (Ръкопляскания от блока на БСП и коалиция)
Друг проблем, който нашироко се коментира и се посочва като неоспоримо доказателство за заболяването на това правителство, е проблемът за възстановяването на собствеността върху земеделските земи. Отново хипнотизирани от идеята за бърза, безметежна и пълна аграрна реформа, говорим с висок тон, че нищо не е направено. Официалните данни за това, че е върната около 55 на сто от селскостопанската земя, включително и по – 18, ал. 5, се отричат и се свеждат до 5-10 на сто. Би могло да се твърди, че при по-добра организация този процент можеше да бъде наистина и 70 на сто. (Реплики от СДС) Но при нормално финансиране и наличие на подготвени хора, а добре известно е, че парите не стигат, а подготвени хора няма.
Известно е например, че юристите в поземлените комисии в цяла България се броят на пръсти. Средствата за земеразделянето са разчетени преди една година и възлизат на 30 до 50 лв. на декар при цени на бензина около 6 лв. на литър. Възможно ли е да очакваме сензационни резултати при сегашното състояние на нещата? Ние гласувахме прословутия чл. 50 на Закона за пенсионното осигуряване, като по такъв начин отнехме възможността на хора в пенсионна възраст да се включват активно в земеразделянето.
Какво може да се каже за над стоте хиляди броя дела, заседнали в съдебната система, свързани със спорове около земеразделителните планове? Кога - може би през ХХI век - съдебните органи ще завършат тази грандиозна задача?
Би трябвало да се запитаме какъв закон за аграрната реформа сътворихме ние тука и кои са повече виновни за това състояние на нещата? (Ръкопляскания от блока на БСП и коалиция) Кое наляво и надясно се определя като катастрофално? Дали професор Беров, дали професор Танев или някой междувременно появил се старши научен сътрудник ще бъде в състояние да разреже гордиевия възел, наречен – 4? (Единични ръкопляскания от блока на БСП) ЦМ/КП 119/1.
ОБАЖДАТ СЕ ОТ БЛОКА НА СДС: И ти си го гласувал.
ПЕТЪР МАРКОВ: Да, и аз съм гласувал, господа, и не отричам това. (Оживление)
Какво да се прави, когато не намерихме законодателни механизми, които да позволят запазването на имуществото, животните и трайните насаждения? (Реплики) Странно, непонятно и в известна степен зловещо е, господа, обстоятелството, че България - плодната градина на Балканите и на Европа, в резултат на нашите законодателни напъни внася понастоящем ябълки от Гърция, Франция и даже от Калифорния! (Ръкопляскания от блока на БСП и коалиция) Бяха унищожени стотици хиляди животни, а сега се вайкаме, че сиренето е 100 лв. и че доларът подгони 100левовата граница. (Реплики от СДС)
На какъв трудов ентусиазъм от страна на хората, занимаващи се все още със земеделие, може да се разчита, когато не намерихме пътища за обезпечаването им с необходимия малогабаритен стопански инвентар? (Реплики от СДС)
Уважаеми госпожи и господа народни представители, биха могли да бъдат намерени и други аргументи, за да се подкрепи тезата, че се отнасят до комплицирани проблеми на нашето настояще и бъдеще, за което не е виновна - забележете! - единствено изпълнителната власт, която е подложена тука на всестранна критика.
За решаването на тези изключително отговорни проблеми са задължени както изпълнителната, така и законодателната и съдебната власт. Ето защо, когато съдим действията на правителството през изминалия период, нека да бъдем така добри да имаме предвид и нашите собствени действия и особено действията на тези, които сега гръмогласно раздават категорични присъди.
Във връзка с това нека все пак си припомним, че няколко милиарда лева дефицит на предходното правителство бяха джиросани на сегашното.
ОБАЖДАТ СЕ ОТ СДС: Мръсник!
ПЕТЪР МАРКОВ: Че повече от две години в резултат на ембаргото страната понася огромни загуби. Че външният дълг не е уреден, поради което липсват чужди инвестиции. (Реплики от СДС) 119/2.
Господа, ще видим кой е мръсник след известно време... (Единични ръкопляскания от блока на БСП и коалиция, от блока на СДС се обаждат: "Юда!...")
Че съществува противопоставяне на местната власт срещу централната. Че правораздавателната система функционира бавно и трудно. Че жизненоважни проблеми и законопроекти се блокират по системата на влизането и излизането в пленарната зала и в Законодателната комисия.
При произнасянето на присъдата си не е зле да си припомним също така, че макроикономическата рамка на правителствената декларация от 1993 г. е изпълнена, а именно: спад на националния брутен продукт не повече от 4 на сто; ограничаване на инфлацията до 60 на сто; задържане на безработицата на нивото на 1992 г. и намаляването й с 1 на сто (недоволство от блока на СДС); укрепването на основните демократични институции; подготвяне и прокарване на споразумение относно рамките на изплащане на външния дълг на страната.
Що се отнася до значителния ръст на инфлацията през последния месец, то освен другите причини трябва да се отбележи, че именно това правителство, а не предходните, въведе данъка върху добавената стойност, което е едно от необходимите условия за въвеждането ни в Европейската икономическа общност.
В заключение, без да се омаловажават грешките и недостатъците на правителството, искането за бламиране на това правителство не почива на всестранен анализ... (Обаждат се от СДС: "Шут!...") ... и поради това е немотивирано. Истинската и ясна за всички мотивировка е, че става въпрос за последния напън за предизвикване на министерска и, ако е възможно, на парламентарна криза.
Накрая бих искал да поставя следния въпрос. На едната страна на везните поставете уреждането на външния дълг и уреждането на кардиналните проблеми на България. На другата страна на везните натрупайте всичко, каквото можете. Нека да видим накъде ще се наклонят везните!
Благодаря. (Ръкопляскания от блока на БСП и коалиция, викове "Юда!" от СДС)
ПРЕДСЕДАТЕЛ АЛЕКСАНДЪР ЙОРДАНОВ: Благодаря на господин Марков. 119/3.
Има думата за реплика госпожа Елка Константинова, след това господин Павел Шопов.
ЕЛКА КОНСТАНТИНОВА (СДС): Уважаеми господин председателю, уважаеми дами и господа, колеги! На мен ми беше крайно неудобно да слушам как един български професор (обаждат се от СДС: "Такива са!...") защищава едно правителство, което докара хората на науката, на образованието, хората на изкуството и на България до просешка тояга. (Шум в залата)
Как си позволява един професор, който се вози с "Мерцедес" и има бодигард (викове: "У-у-у!" от блока на СДС), да излиза и да говори от тази трибуна? Да се обърнат в гробовете си всички големи български професори от Иван Шишманов насам...
Това е един цинизъм, господин Марков! Цинизъм, какъвто не можем да понесем, защото хората на науката, на образованието и на културата никога не са били поставяни в такова унизително положение, в каквото ги поставя правителството, което Вие защищавате! Вие, професорът, срамота! (Ръкопляскания от блока на БСП и коалиция, викове "Мръсник!" от блока на СДС)
ПРЕДСЕДАТЕЛ АЛЕКСАНДЪР ЙОРДАНОВ: Благодаря на госпожа Константинова.
Има думата за реплика господин Павел Шопов.
ПАВЕЛ ШОПОВ (СДС): Госпожа Константинова беше много мека, много деликатна.
Госпожа Константинова, защо се обръщате към това човекоподобие? Нямаше смисъл! (Шум в залата)
За друго съм излязъл да кажа нещо. (Силно недоволство от блока на БСП)
Тука, от тази трибуна, когато това правителство ставаше правителство и когато вие го подкрепяхте, господин Стефан Савов отправи едно предупреждение: че всеки, който влезе в колаборация с комунистите, става дрипа, става парцал! (Шум и реплики) И дойде това време! Онова, което чухме преди малко от въпросния професор, е пълна илюстрация за това! (Силно недоволство от блока на БСП)
И ако излизам, за да кажа нещо, това е предупреждение към всички в момента, които се колебаят. И просто ги моля: колеги, не се превръщайте в парцали, не се превръщайте в дрипи! Имате още един шанс и той е след няколко минути. 119/4.
Благодаря ви. Помислете си! (Единични ръкопляскания от блока на СДС, реплики на недоволство от блока на БСП и коалиция)
ПРЕДСЕДАТЕЛ АЛЕКСАНДЪР ЙОРДАНОВ: По силата на чл. 105 от Правилника за организацията и дейността на Народното събрание налагам наказание "забележка" на господин Павел Шопов за израза "човекоподобие". (Оживление в залата)
Други желаещи за изказване има ли? (Шум в залата) Ако няма желаещи, само ще ви представя как ще изглежда бюлетината и ще внеса известно уточнение в процедурата.
ОБАЖДАТ СЕ ОТ СДС: Червена да бъде!
ПРЕДСЕДАТЕЛ АЛЕКСАНДЪР ЙОРДАНОВ: Най-напред моля комисията в състав Христо Марков, Руслан Семерджиев, Мариела Митева, Кирил Желев, Ремзи Осман да влезе в своите права по гласуването.
На бюлетината, която ще бъде бяла, е написано: "За доверие на Министерския съвет по програмата за основните правителствени намерения до септември 1994 г.". И: "Против доверие на Министерския съвет по програмата за основните правителствени намерения до септември 1994 г.".
Гласуването ще се извърши в зала "Изток", както винаги е било. Ще започне след 10 минути.
Има ли някакви други мнения?
Сега давам почивка от 10 минути, след което ще започне гласуването. (Звъни)
(16 ч. и 35 м.)
119/5.
(След гласуването)

20 ч. и 20 м.

ПРЕДСЕДАТЕЛ АЛЕКСАНДЪР ЙОРДАНОВ (звъни): Уважаеми госпожи и господа народни представители! Продължаваме заседанието.
Моля представителят на комисията господин Кирил Желев да обяви резултатите от гласуването по искането за вот на доверие на Министерския съвет.
ДОКЛАДЧИК КИРИЛ ЖЕЛЕВ: "Днес, 26 май 1994 г. се произведе тайно гласуване по искането за вот на доверие на Министерския съвет по програмата за основните правителствени намерения до септември 1994 г., внесено от Министерския съвет на 26 май 1994 г.
Комисия в състав:
Христо Марков,
Руслан Семерджиев,
Мариела Митева,
Кирил Желев,
Ремзи Осман, обявява следните резултати:
Общ брой на гласувалите народни представители - 221.
Брой бюлетини за доверие на Министерския съвет - 125.
Брой бюлетини против доверие на Министерския съвет - 95.
Брой на празните пликове - 1.
Брой на пликовете с две или повече различни бюлетини недействителни - няма.
Пликове с две или повече еднакви бюлетини са броени за една действителна бюлетина.
Въз основа на резултата от произведеното тайно гласуване Народното събрание на Република България на основание чл. 112 ал. 1 от Конституцията, във връзка с чл. 83, – 4 от Правилника за организацията и дейността на Народното събрание
Р Е Ш И:

Гласува искането на Министерския съвет за доверие по програмата за основните правителствени намерения до септември 1994 г.
Подписали: Христо Марков, Руслан Семерджиев, Мариела Митева, Кирил Желев, Ремзи Осман." (Ръкопляскания от блока на ББ/КП 120/1. БСП, ДПС и НСД)
ПРЕДСЕДАТЕЛ АЛЕКСАНДЪР ЙОРДАНОВ: Благодаря на господин Желев.
Господин министър-председател, заповядайте, имате думата.
МИНИСТЪР-ПРЕДСЕДАТЕЛ ЛЮБЕН БЕРОВ: Уважаеми господин председател, дами и господа народни представители! Обикновено в такива случаи е прието да се благодари. Обаче аз вярвам, че даже и между тези, които най-много са против мен поради едни или други причини, от тях едва ли има някой да завижда на тази роля, която ми се отрежда за три месеца и половина (да кажем).
Това е да бъде отведен корабът, на който сме всички ние, от едни бурни води покрай скали в някое най-близко пристанище.
Това е трудна задача в тази противоречива страна.
Обещавам да положа усилията, за да направя това и да не обърнем кораба до това пристанище.
Благодаря. (Ръкопляскания от блока на БСП и ДПС)
ПРЕДСЕДАТЕЛ АЛЕКСАНДЪР ЙОРДАНОВ: Благодаря на министърпредседателя, господин Любен Беров.
Има думата господин Васил Гоцев от името на парламентарната група на Съюза на демократичните сили.
ВАСИЛ ГОЦЕВ (СДС): Уважаеми господин председателю, уважаеми дами и господа народни представители, господин професор Беров, когото след всичко това, което се случи през тези дни, не бих могъл спокойно да назова господин министър-председателю.
Свидетели сме на поредния парламентарен фарс, който се разигра в тази зала и в сградата на това Народно събрание в течение на почти една седмица. След като при вот на недоверие, който беше поставен от Съюза на демократичните сили, господин министър-председателят бе подкрепен само от 25 души, което означава, че от 240 народни представители зад неговото правителство стоят само 25, след като видяхме самотника сам на столовете на Министерския съвет, без да е придружен от нито един от министрите в неговия кабинет, след като той поиска да се направят промени в конструкцията на кабинета и персонални промени, без които той от тази трибуна заяви преди няколко дни, че не може да изведе този кораб на държавата, за който говори, и неговите искания бяха отхвърлени, той не направи онова, което 120/2. във всяка демократична държава, където се уважава парламентът и Конституцията, и принципите, въз основа на които тя е създадена, не подаде оставката на своето правителство, за да може онова мнозинство, което стои тук в тази зала, да създаде правителство, което да стои зад един Министерски съвет, който да може да изпълни, ако не всички, поне част от тези задължения, които сега, при този вот на доверие, се сочи, че стоят пред него. Вместо да направи това, извинете за израза, лишен от всякакво, не само политическо, а и човешко достойнство, този министър-председател ни накара днес да гласуваме доверие за онова, което правителството желае да направи до месец септември на текущата година. Не може да не си поставят въпроса всички разумни в тази зала, от която и в нейните страни да седят, защо точно до месец септември. Нали правителството е избрано с един мандат, който е мандатът и на Народното събрание? Защо той смята, че само до месец септември му стигат силите да управлява тази страна? И защо при тази конфигурация на кабинета и при този състав, който остава, той не направи всичко онова, което смята, че трябва да се направи досега, за да трябва да се иска доверие, за да го направи в бъдеще?
Вие не получихте доверие за това, което сте направили досега от повече от 25 души. Защо искате на кредит доверие за месец септември и кои са тези парламентарни групи, които са готови да дадат това доверие? Нима днес това, което се разигра в залите - от едната страна вероятно не без дискусии - от страна на Българската социалистическа партия, където сигурно разумни хора смятат, че трябва разумно да се отиде към едни предсрочни парламентарни избори, или онова, което се разигра във Вашата стая, господин Доган, Вие, който изпълнихте волята на един посланик на една чужда държава (ръкопляскания в блока на СДС), същата тази държава, която, когато се казваше Съветски съюз, диктуваше изобщо за всичко, каквото става в страната! Вие днес се подчинихте на посланика Авдеев. И това добре Ви легитимира пред цивилизования свят. (Ръкопляскания от блока на СДС)
Дами и господа народни представители! Ние изживяваме продължаващата агония не на едно правителство, но ние изживяваме продължаващата агония за задължения на нашата държава, към която я тласнахте всички вие, които подкрепихте един минис120/3. тър-председател, пренебрегнал Конституцията, пренебрегнал принципите на парламентаризма и пренебрегнал интересите на българския народ. Но той, българският народ, в предсрочните избори, които ще станат въпреки волята Ви да управлявате до края на вашия живот, ще даде гласа си на тези, които днес не ви подкрепиха. (Ръкопляскания в блока на СДС).
ПРЕДСЕДАТЕЛ АЛЕКСАНДЪР ЙОРДАНОВ: Благодаря на господин Васил Гоцев.
Закривам заседанието. Следващото заседание е утре от 9 ч. (Звъни)
(Закрито в 20 ч. и 30 м.)

ПРЕДСЕДАТЕЛ:(Александър Йорданов)
СЕКРЕТАРИ:(Трифон Митев)
(Илхан Мустафа)
Форма за търсене
Ключова дума
ТРИДЕСЕТ И ШЕСТО НАРОДНО СЪБРАНИЕ