Народно събрание на Република България - Начало
Народно събрание
на Република България
Стенограми от пленарни заседания
СТО СЕДЕМДЕСЕТ И СЕДМО ЗАСЕДАНИЕ

София, петък, 29 януари 1993 г.

(Открито в 9 ч. и 40 м.)
29/01/1993
Председателствали: председателят Александър Йорданов и заместник-председателят Кадир Кадир
Секретари: Христо Иванов и Георги Петров
ПРЕДСЕДАТЕЛ АЛЕКСАНДЪР ЙОРДАНОВ (Звъни): Уважаеми госпожи и господа народни представители! Откривам днешното сутрешно заседание на 36-то Народно събрание.
Преди да пристъпим към дневния ред, по който има едно предложение за нова точка в него, всъщност за промяна в дневния ред на днешното заседание, давам думата на госпожа Михайлова от името на Парламентарната група на СДС.
ЕКАТЕРИНА МИХАЙЛОВА (СДС): Уважаеми господин председател, уважаеми колеги! От името на Парламентарната група на СДС съм упълномощена да прочета следната декларация:
"Парламентарната група на Съюза на демократичните сили протестира срещу масовите политически уволнения... (неодобрителни възгласи, викове и ръкопляскания от блока на ПС на БСП), които правителството на проф. Беров предприема във всички министерства и регионални структури на изпълнителната власт. Уволнени са заместник-министри на земеделието, отбраната, търговията, околната среда, промишлеността и вътрешните работи, членове на областни управи и експерти, професионалисти, които по време на управлението на СДС допринесоха за промяна на системата, за вътрешна стабилизация и за издигане международния престиж на страната ни. Същевременно се възстановяват на тяхно място личности, тясно свързани с комунистическото управление и с правителствата на Андрей Луканов. Ние призоваваме правителството, избрано с гласовете на ДПС и БСП, да прекрати незабавно уволненията по политически причини и да се откаже от опити за реставрация в управлението на страната ни. ББ/ЛТ 134.1.
Като най-голяма политическа сила Съюзът на демократичните сили няма да позволи това. (Ръкопляскания от блока на СДС)
ПРЕДСЕДАТЕЛ АЛЕКСАНДЪР ЙОРДАНОВ: Благодаря.
Господин Мицев, по какъв въпрос? Процедурен? Добре, заповядайте.
МАРГАРИТ МИЦЕВ (СДС): Уважаеми господин председателю, уважаеми дами и господа народни представители! Преди близо 47 години на 1 февруари 1945 г. беше извършен един акт, който само съперничи на Вартоломеевата нощ. Цветът на българската политическа мисъл и на българските политически мъже бяха разстреляни по присъди, произнесени от два върховни състава и 64 областни, като делата се разглеждали в най-кратък срок и присъдите по тях не подлежали на обжалване и били окончателни.
Аз ви моля, дами и господа народни представители, със ставане на крака и едноминутно мълчание да почетем паметта им. (Представителите от СДС и ДПС стават на крака, а депутатите от ПС на БСП и коалиция остават седнали)
ПРЕДСЕДАТЕЛ АЛЕКСАНДЪР ЙОРДАНОВ: Постъпило е искане - молба от народния представител Васил Златаров, председател на Анкетната комисия за проучване и установяване на фактите, свързани с нарушаване принципа на доброволността при определяне етническата принадлежност на учениците от общините Якоруда и Гоце Делчев.
Господин Златаров моли Народното събрание да предвиди като точка първа в дневния ред за днешното заседание именно прочитането на този доклад на анкетната комисия.
В момента това е точка четиринадесета в програмата. Въпросът е тя да мине по-напред. Има ли други предложения и други разсъждения?
ЮНАЛ ЛЮТФИ (от място): Днес е ден за изслушване...
ПРЕДСЕДАТЕЛ АЛЕКСАНДЪР ЙОРДАНОВ: Пояснявам, че днес е по принцип ден за питания и изслушвания на министри, но молбата е подадена по съответния начин и няма причина да не бъде гласувана.
Заповядайте, господин Лютфи.
ЮНАЛ ЛЮТФИ (ДПС): Уважаеми господин председател, уважаеми колеги народни представители, уважаеми господин министър-председател! Както знаете днес, петък, е ден за отговори на актуални 134.2. въпроси и изслушване на министри. Но сме имали и прецеденти, когато по предложение на отделни народни представители, в този ден са се обсъждали и други проблеми и въпроси. Но конкретно за днес. За какво става дума!
Предлага се днес да се изслуша доклад на една анкетна комисия и да има дебати. Това значи днес да отиде целият ни ден по този въпрос. Защото дебатите, уважаеми колеги, ще бъдат доста много.
Освен това в доклада е писано след решението - приложение към материала - общо 326 страници, които се намират в библиотеката на Народното събрание. Или с други думи, примерно аз, за да взема отношение за или против това, което констатира докладът, на мен ми е необходимо време, господин председателю и вие уважаеми колеги, предполагам и на всички вас, за да се запознаете с този материал от 326 страници.
Ето защо аз ви моля да постъпиме разумно и за да бъдем обективни, когато ще се разглежда този проблем, да отложим днес предложението на господин Златаров за друг парламентарен ден. Благодаря.
ПРЕДСЕДАТЕЛ АЛЕКСАНДЪР ЙОРДАНОВ: Чухме едно възражение, в което има логика - именно непознаването от всички народни представители на този доклад като цяло.
Моля вносителят - господин Златаров - да вземе отношение дали настоява този доклад да бъде изслушан днес.
ВАСИЛ ЗЛАТАРОВ (от място): Не възразявам.
ПРЕДСЕДАТЕЛ АЛЕКСАНДЪР ЙОРДАНОВ: Или оттегляте доклада за едно от редовните заседания на парламента всъщност?
ВАСИЛ ЗЛАТАРОВ: Предлагам да се отложи за едно от следващите заседания на парламента - да кажем до сряда.
ПРЕДСЕДАТЕЛ АЛЕКСАНДЪР ЙОРДАНОВ: Благодаря Ви.
Съгласно чл. 78, ал. 1 от правилника съм задължен да ви запозная с новопостъпилите питания, внесени в Народното събрание.
ВЛАДИМИР ДЖАФЕРОВ (от място): Господин председателю, моля да поставите на гласуване това да стане точка първа на пленарното заседание в сряда. 134.3.
ПРЕДСЕДАТЕЛ АЛЕКСАНДЪР ЙОРДАНОВ: Господин Джаферов, Вие предлагате отсега да гласуваме в сряда това да стане точка първа? Заповядайте!
ВЛАДИМИР ДЖАФЕРОВ (СДС): Уважаеми господин председател, уважаеми колеги народни представители! Аз предлагам още сега, защото това е един важен, съществен въпрос за нашата страна. Да гласуваме днес на следващото пленарно заседание в сряда това да стане първа точка.
ПРЕДСЕДАТЕЛ АЛЕКСАНДЪР ЙОРДАНОВ: Моля да не се създава сега излишно напрежение, защото има ли доклад на анкетна комисия, той трябва да бъде прочетен. По този въпрос спор не може да има.
Господин Татарлъ, заповядайте. 134.4.
ИБРАХИМ ТАТАРЛЪ (ДПС): Аз се противопоставям на това предложение по следните съображения: запознах се с доклада на така наречената анкетна комисия. Този доклад не е подписан от всички членове на комисията. Затова предлагам да не се занимаваме с този въпрос засега. (Шум и реплики в залата)
ПРЕДСЕДАТЕЛ АЛЕКСАНДЪР ЙОРДАНОВ: Има думата господин Стефан Савов.
СТЕФАН САВОВ (СДС): Уважаеми господин председател, действително този доклад е от голямо значение, но аз моля, знам, че 220 екземпляра от 360 страници не могат да се разпространят, но би трябвало поне в 15 или 20 екземпляра да се направят, като се разпределят по 5-6 на всяка парламентарна група.
Действително ние трябва да се запознаем с този доклад и в такъв случай може би тогава следващия петък ще можем изцяло да отделим деня за този доклад. Но само с доклада, който имаме, не е достатъчно. От друга страна, знаем, че вашите възможности все пак са малки, но 15-20-25 екземпляра могат да се размножат.
Благодаря ви.
ПРЕДСЕДАТЕЛ АЛЕКСАНДЪР ЙОРДАНОВ: Мисля, че това е едно разумно предложение. Има думата господин Мустакли.
АРИФ МУСТАКЛИ (ДПС): Уважаеми колеги, аз съм депутатът, който не е подписал доклада. Аз съм против начина на работа на комисията. Господин Златаров на мен ми даде един доклад, който беше направен от него. Съгласен съм с този доклад. След това се появи втори доклад - на господин Емил Костадинов от БСП, който е бил написан лично от него.
Аз съм възмутен от действията на комисията. Тя досега не се е събирала нито един път заедно. Събрахме се един път за 15 минути, не предприехме никакви действия, скарахме се, дори господин Джаферов го нямаше и снощи той ми каза, че е подписал доклада на комисията, но въобще не го е чел. А сега предлагате тук да започнем дебати.
Смятам, че въпросът, който ще разглеждаме тук, е изключително важен и трябва много сериозно да се запознаем с подготвения от комисията доклад, да прочетем стенографските записи и тогава да вземем отношение по въпроса.
Благодаря ви. ВТ/КП 135/1.
ПРЕДСЕДАТЕЛ АЛЕКСАНДЪР ЙОРДАНОВ: По принцип въпросът е ясен. Защо правим излишна дискусия в момента? (Шум и реплики от блока на БСП)
Заповядайте, господин Костадинов.
ЕМИЛ КОСТАДИНОВ (ПС на БСП, БЛП, ОПТ, ПХЖД, ХРП, СМС, ФБСМ, НЛП "Стефан Стамболов" и СДПД "Ера-3"): Аз мисля, че докладът на нашата комисия е вече факт и той е подписан от четирима от участниците в тази комисия и всякакви инсинуации, че той има един автор, са несериозни. Той е дело на колективната работа на тази комисия. Така че аз повтарям предложението, което вече беше направено, да гласуваме на заседанието в сряда това да бъде първа точка, а вече да бъде създадена необходимата организация 15 или 20 екземпляра от целия масив данни, с които разполага комисията, да бъдат разпределени по парламентарните групи.
Благодаря ви.
ПРЕДСЕДАТЕЛ АЛЕКСАНДЪР ЙОРДАНОВ: Благодаря и на господин Костадинов. За мен меродавно е единствено искането на вносителя - на председателя на анкетната комисия, който пожела този въпрос да се отложи, да се поднови всъщност искането за точка в дневния ред и това да стане на заседанието в сряда. Няма никаква причина вносителят да поднови искането си за сряда или за четвъртък, или за който и да е друг ден, а аз ще се разпоредя докладът да бъде раздаден на парламентарните групи така, както предложи господин Стефан Савов. За мен този въпрос е приключен.
Чета новопостъпилите питания:
На 22 януари е депозирал питане народният представител господин Венцеслав Димитров към министъра на финансите господин Стоян Александров относно образеца за данъчна декларация за облагане на доходите по чл. 13 от Закона за данъка върху общия доход. Срокът за отговор е 5 февруари 1993 г.
На 22 януари е депозирал питане народният представител господин Методи Ташев към министъра на образованието, науката и културата господин Марин Димитров относно налагане на мораториум върху организирането на конкурси за директори на училища. Срокът за отговор е 5 февруари 1993 г. 135/2.
На 26 януари е депозирал питане народният представител господин Звездалин Кафеджиев към министъра на финансите господин Стоян Александров относно осигуряването на финансови средства за водоснабдяване и изграждане на четвъртокласна пътна мрежа в Смолянския регион. Срокът за отговор е 5 февруари 1993 г.
На 22 януари е депозирал питане народният представител господин Пламен Денчев към министъра на вътрешните работи господин Виктор Михайлов относно обстоятелствата около смъртта на гражданин в гр. Павликени на 23 декември 1992 г.
Народният представител иска писмен отговор и срокът за представянето на писмения отговор е 4 февруари 1993 г.
На 22 януари 1993 г. е депозирал питане народният представител господин Методи Ташев към министъра на отбраната господин Валентин Александров относно причините за бягство на донаборниците от дълга да служат в казармата, броят на младежите, неявили се пред донаборните комисии, и обстоятелствата около смъртта на младши серажант Антон Раев. Срокът за отговор е 5 февруари 1993 г.
На 22 януари е депозирал питане народният представител господин Пламен Денчев към министъра на здравеопазването господин Танчо Гугалов относно даване на неверни показания за смъртта на гражданин от лекар от Районната болница в гр. Павликени. Срокът за представяне на писмен отговор е 4 февруари 1993 г.
Започваме парламентарния контрол. Отправено е питане от народния представител господин Васил Златаров относно отмяната на заповед # К-215 от 13 декември 1992 г. на предишния министър-председател. Питането е до министър-председателя господин Любен Беров.
Народният представител, тук напомням, има право да развие питането в рамките на пет минути и има право на два уточняващи въпроса и на изразяване на задоволство или незадоволство от отговора в рамките на две минути. Заповядайте.
ВАСИЛ ЗЛАТАРОВ (СДС): Уважаеми господин председател, уважаеми колеги, уважаеми господа министри, многоуважаеми господин министър-председателю! Една от първите мерки на Вашето правителство бе да спре издаването на удостоверения, съгласно заповед # К-215 от 13 декември 1992 г. на предишния министърпредседател. 135/3.
Междувременно Вие се изразихте, че това били индулгенции, макар че Вие не можете да не знаете, че с индулгенции са се покривали срещу заплащане действителни грехове, а тук става дума за установяване на невинност.
Питам Ви, господин министър-председателю, защо правите всичко това? Нима не знаете, че мир и спокойствие в нашата страна не може да има, докато не се разбере кой кой е и всеки отиде на мястото си, което сам си е определил със своето обществено поведение? Или искате досиетата да продължават да имат нови господари, които да изнудват своите жертви, да управляват България с подставени лица и да тормозят честните хора с инсинуации?
Имате ли Вие достъп до досиетата, уважаеми господин министър-председателю? Аз зная, че имате, защото един министърпредседател следва да има такъв достъп. Има ли такъв достъп уважаемият наш господин президент? Не може един държавен глава да няма такъв. Проверихте ли миналото на своите министри? Можете ли Вие да представите "индулгенция" за себе си? 135/4. Или може и подлеци да ръководят още България? Тяхното ли спокойствие ще пазим след като в продължение на 45 г. предателският им глас кънтеше единствено в нашата Родина? Подличко е да се мотивира отказът за издаване на тези удостоверения, че чрез тях подлеците ще получат индулгенция. Няма такава опасност!
Отказът в този смисъл дава възможност да продължи оплюването на честните хора в нашата страна, каквито все още има между нас и те не са малко, за да се справят с...
Междувременно след подаване на тази молба станаха две неща - измени се Наказателният закон, който дава възможност или по-скоро стават невъзможни компроматите в пресата, но това покрива и това, което не искат да съзнаят подлеците...
Мисълта ми е, че въпросът остава открит и аз държа министър-председателят да вземе отношение по тези въпроси.
ПРЕДСЕДАТЕЛ АЛЕКСАНДЪР ЙОРДАНОВ: Благодаря на господин Златаров.
Господин министър-председател, заповядайте за отговор.
МИНИСТЪР-ПРЕДСЕДАТЕЛ ЛЮБЕН БЕРОВ: Господин председател, дами и господа народни представители! Формулираният в питането проблем има две страни - първо, как да бъде защитена честта и достойнството на гражданите, които се считат оклеветени с неоснователни твърдения, че са били привлечени от органите на службите за сигурност и полицията като щатни или нещатни техни сътрудници. Второ, как да бъдат защитени обществените интереси такива лица да не участвуват в структурите на управление на държавата.
Доста път до информационните фондове и архиви на Министерството на вътрешните работи би било известно решение на проблема, ако черпените оттам сведения биха били пълни, не само частични, каквито са те относно сътрудничеството с някои служби и ако не бяха поднесени в негативен аспект. Не е обаче от компетентността на министър-председателя да разреши такъв пълен достъп.
В посочения обем проблемът не може да се реши дори от министъра на вътрешните работи, който именно съгласно чл.48, ал.1 от Закона за Министерството на вътрешните работи разрешава достъп до информациите и документите, които се събират и съхраняВЙ/КТ 136.1 ват в автоматизираните информационни фондове и в архива на МВР. Това е така, защото законът не е постановил разсекретяване на тези сведения, а е оставил достъпа до тях при един разрешителен режим, т.е. като достъп, възможен само по изключение.
Проблемът през последните месеци започва да намира своето адекватно решение в актовете на Народното събрание, което означава две неща - първо, парламентът е на становището, че именно той е компетентният по този въпрос орган и второ, всяко решение на изпълнителната власт, което тя би взела в рамките на своята компетентност би се оказало ненавременно и необосновано.
Наред с това, Народното събрание чрез свои актове е в състояние да даде много по-пълна защита както на обществения интерес, така и на интересите на гражданите. Пример за това е установената с последното изменение на Наказателния кодекс наказателна отговорност за лицата, които разгласяват сведения или разпространяват документи или други информационни носители на сведения, свързани с дейността на службите за сигурност и полицията по привличане на щатни и извънщатни секретни сътрудници, както и съдейността на тези сътрудници.
Много по-пълна защита гражданинът ще намери в наказателния процес, възбуден по този новоприет състав на Наказателния кодекс, тъй като съдът служебно ще трябва да провери и да се произнесе по верността на разпространената информация като момент по преценката на обективната страна на престъплението.
Друг пример е Законът за временно въвеждане на някои допълнителни изисквания към членовете на ръководствата на научните организации и на ВАК. В чл.3, т.4 се въвежда изискването в определени управленски структури да не участвуват сътрудници на Държавна сигурност и на Управлението за безопасност и охрана. Законодателят би могъл да въведе това изискване и към други държавни служители и това е в неговата компетентност, защото съгласно чл.116, ал.2 от Конституцията само със закон следва да бъдат определени условията, при които държавните служители се назначават и освобождават от длъжност.
Благодаря за вниманието.
ПРЕДСЕДАТЕЛ АЛЕКСАНДЪР ЙОРДАНОВ: Благодаря на господин министър-председателя. 136.2
Господин Златаров, заповядайте.
ВАСИЛ ЗЛАТАРОВ (СДС): Безспорно този въпрос може да бъде решен окончателно със закон, но това беше една открита вратичка, която вие затворихте. Затова аз съм недоволен от Вашия отговор.
Второто нещо, което преди малко не си спомних - аз имах един разговор с министъра на вътрешните работи, който искаше да ме убеди, че тези работи нямали смисъл, че досиетата били обработени, че те не отразявали нещата. Аз не мога да се съглася с такова нещо. Аз си взех такъв документ, че съм честен човек. Аз зная най-добре какъв съм! Но когато ми зададоха въпрос, ако някой е удурдисал нещо за миналогодишния главен секретар на Министерството на външните работи... Аз отговорих: "Каквото и да е искам да го знам! Искам да го знам за всички в тази страна!" (Частични ръкопляскания от СДС)
ПРЕДСЕДАТЕЛ АЛЕКСАНДЪР ЙОРДАНОВ: Благодаря на господин Златаров.
Господин министър-председател отново, ако трябва да вземете отношение по въпроса, моля.
МИНИСТЪР-ПРЕДСЕДАТЕЛ ЛЮБЕН БЕРОВ: Дами и господа народни представители! Тук бе поставен междудругото и въпросът дали министър-председателят има достъп до тези документи. Аз казвам, че нямам този достъп, тъй като съгласно Закона за Министерството на вътрешните работи министърът на вътрешните работи определя и режима на гласност на тези документи. Така че аз самият досиета с моите две очи, които виждате в момента тук, не съм виждал.
Няколко пъти напоследък в служебна битност, бих казал, съм искал от министъра на вътрешните работи да даде отговор за това дали имат такива прегрешения отделни лица, които съм имал намерение да бъдат привлечени на работа, примерно, в Министерството на външните работи, но сам достъп до тези документи нямах.
ПРЕДСЕДАТЕЛ АЛЕКСАНДЪР ЙОРДАНОВ: Благодаря на господин министър-председателя. Господин Златаров, доволен или не сте от отговора на министър-председателя? Имате право на едно такова отношение. 136.3
ВАСИЛ ЗЛАТАРОВ (СДС): Аз няма да бъда спокоен, докато не решим въпросът с досиетата! И господин Татарчев каза, че смисълът на неговия живот е да разкрие предателите. Смисълът на моя живот е да открием досиетата в нашата страна! (Ръкопляскания)
ПРЕДСЕДАТЕЛ АЛЕКСАНДЪР ЙОРДАНОВ: Благодаря на господин Златаров.
Актуален въпрос от народните представители госпожа Клара Маринова и господин Златимир Орсов към министъра на вътрешните работи относно мерките на Министерството на вътрешните работи във връзка с изявления на лидер на Движението за права и свободи в с.Млечно за набиране на доброволци за Босна на територията на Република България.
Един от народните представители има право да развие този въпрос в рамките на 3 минути и да заяви дали е доволен или не от отговора.
Заповядайте, господин Орсов.
ЗЛАТИМИР ОРСОВ (ПС на БСП, БЛП, ОПТ, ПХЖД, ХРП, СМС, ФБСМ, НЛП "Стефан Стамболов" и СДПД "Ера-3"): Уважаеми господиин председателю, уважаеми колеги, уважаеми господин министре!
Във вестник "24 часа" от 18 януари 1993 г. беше отпечатано съобщение, че лидерът на Движението за права и свободи в с.Млечино, Кърджалийско Ремзи Халил бил направил изявление в следния смисъл, че тамошните мюсюлмани са разтревожени от избиването на техни братя в Босна и Херцеговина нещо, от което всички сме разтревожени, но сме разтревожени и от следващата част от изявлението на господин Халил, който е заявил, че следващата стъпка ще е набиране на доброволци за Босна. 136.4
Уважаеми господин министре, досега България пази политика на неутралитет към конфликта в Босна и Херцеговина. Нашата територия и наши граждани не са използвани и не са поставяни в услуга на една или друга страна в конфликта. Изявления, в смисъл, че има намерение или се планира на територията на Република България да бъдат набирани доброволци за сраженията в Босна и Херцеговина, според мен и госпожа Клара Маринова поставя пряко под заплаха националната сигурност на страната.
В този смисъл Ви моля, господин министър, да отговорите какви мерки взима министерството, за да се предотвратят подобни действия и по този начин да се отстрани една заплаха за националната сигурност на страната и за мира по нейните граници.
Благодаря ви.
ПРЕДСЕДАТЕЛ АЛЕКСАНДЪР ЙОРДАНОВ: Благодаря на господин Орсов. Господин министър, заповядайте за отговор.
МИНИСТЪР ВИКТОР МИХАЙЛОВ: Господин председател, дами и господа народни представители! В Министерството на вътрешните работи няма постъпила информация, която да дава основание да предприемем някакви мерки, и нямаме данни да се прави такава организация за събиране на доброволци за Босна и Херцеговина. Проблемът се контролира от нашите служби и ако такива действия започнат да се провеждат, ние ще вземем необходимите мерки, предвидени в закона, за да бъдат предотвратени.
ПРЕДСЕДАТЕЛ АЛЕКСАНДЪР ЙОРДАНОВ: Благодаря Ви, господин министър. Господин Орсов, допълнителни въпроси?
ЗЛАТИМИР ОРСОВ (от място): Нямам право на допълнителни въпроси.
ПРЕДСЕДАТЕЛ АЛЕКСАНДЪР ЙОРДАНОВ: А, това е актуален въпрос. Прощавайте, точно така.
ЗЛАТИМИР ОРСОВ (ПС на БСП, БЛП, ОПТ, ПХЖД, ХРП, СМС, ФБСМ, НЛП "Стефан Стамболов" и СДПД "Ера-3"): Аз съм доволен от Вашия отговор, господин министър, и вярвам, че наистина, ако получите конкретни данни за предприети действия за събиране на такива доброволци, не се съмнявам, че ще вземете необходимите мерки, за да бъдат пресечени още в самото им начало. СД/ЗТ 137.1
ПРЕДСЕДАТЕЛ АЛЕКСАНДЪР ЙОРДАНОВ: Благодаря и на господин Орсов.
Питане от народните представители господата: Христо Марков, Илиан Шотлеков, Георги Игнатов, Здравко Кацаров, Александър Карадимов и Иван Тосев относно критериите за политически уволнения във връзка с изявленията на министър Михайлов в пресата за освобождаване на назначени по политически причини офицери.
Моля господин Марков да развие питането.
ХРИСТО МАРКОВ (СДС): Благодаря, господин председател. Въпросът ми е свързан наистина с няколко публикации в пресата в последно време, визиращи ведомството, в частност новия министър на вътрешните работи. Става дума конкретно за някои изявления, направени на 20 януари, че ще се освободи от назначени офицери по политически причини и конкретно, че в регионалната Дирекция на вътрешните работи - Пловдив, цитирам: "Ще възстановя уволнените по политически причини полицаи от пловдивския регион". Край на цитата.
И особено тревожен за нас е фактът, че предложенията за възстановяване и уволнение, пак повтарям, според написаното са направени от някой си майор Христо Ковачев от НПО "Защита", при това предоставил, същият господин Ковачев, списък с имена.
Същият този Ковачев за нас стана известен с амбициите си преди време да стане директор на Районно полицейско управление - Асеновград, и няколко небалансирани негови изказвания преди време в пловдивската преса.
От наше име като народни представители от пловдивския регион искаме да ви уведомим, че уволнените полицаи от този регион, доколкото ги има, са освободени изключително за груби нарушения, свързани с изпълнението на служебните им задължения. Например печално известните случаи в Цалапица. За същото можем да предоставим доказателства, и то доста сериозен обем.
Та питането ни е: какви са Вашите лични критерии за политически уволнения и считате ли, че новите назначения, които трябва да бъдат направени, трябва да бъдат извършени по списък от профсъюзни лидери, и то популярни с пристрастията си в близкото минало към комунизма? 137.2
ПРЕДСЕДАТЕЛ АЛЕКСАНДЪР ЙОРДАНОВ: Благодаря на господин Марков. Господин министър, заповядайте за отговор.
МИНИСТЪР ВИКТОР МИХАЙЛОВ: Господин председател, господа народни представители! Просто се радвам, че ми беше зададен този въпрос, защото вчера в кулоарите една млада дама от масмедиите ми зададе няколко въпроса, един от които беше: "Господин Михайлов, какво ще кажете за политическите уволнения, които са започнали в Министерството на вътрешните работи?" И аз я попитах какво има предвид, но тя не можа да ми обясни. Каза, че така се чувало.
Аз господин Ковачев го познавам, недостатъчно добре, просто съм го виждал преди няколко месеца един път. Но трябва да ви кажа, че този вестник, от който тук има изрезка и пише за тези мои намерения да правя политически чистки, не го знам. За пръв път виждам, че има такъв вестник. А господин Ковачев никога не е идвал при мен, не е представял списък и не е поставял въпроса за възстановяването на когото и да било в региона на Пловдив.
Но тъй като въпросът е малко по-широк, аз искам да ви уверя, че нямам никакво намерение да правя ревизия на кадрите, които са назначени в Министерството на вътрешните работи. Защото ако продължаваме да се ревизираме по този ред, по който горе долу вървяха нещата досега, сигурно няма да остане кой да се бори с престъпността.
Нямам критерии за политическа принадлежност и те просто не ме интересуват. Интересува ме дали човекът е професионалист или дали е имало основание да бъде уволнен. Досега не съм възстановявал уволнени служители. Няколко души обаче дойдоха и депозираха молби за възстановяване. Възложил съм проверки. Ако те имат основание да бъдат върнати, сиреч, ако са добри професионалисти и са уволнени с недостатъчни мотиви, аз ще ги възстановя. Политическата им принадлежност и техните пристрастия, ако те не са свързани с упражняване на службата им, просто не ме интересуват.
И за успокоение на всички трябва да ви кажа, че откакто съм министър, за един месец, съм уволнил само един регионален директор - Богдан Кръстев, и съм пенсионирал един заместник137.3 началник на една от централните ни служби, за което вие трябва да ми благодарите. Нямам намерение, пак ви казвам, да правя ревизия на кадрите за политическата им принадлежност, нито пък да ревизирам уволненията по същия признак. Искам да настане все пак някакво спокойствие в това министерство и не всеки да трепери дали ще си отиде утре или в други ден. Защото тези хора трябва да работят и мисля, че вие най-добре го знаете.
ПРЕДСЕДАТЕЛ АЛЕКСАНДЪР ЙОРДАНОВ: Благодаря на господин министъра. Господин Марков, за допълнителни въпроси.
ХРИСТО МАРКОВ (СДС): Ще започна поред.
Изненадан съм, господин Михайлов, че източникът, от който е почерпена информацията, не Ви е известен. Този вестник е ежедневник и излиза в София, мисля, че около един месец вече. (Клара Маринова, от място: Кой?) "Новинар" се казва, госпожа Маринова. "Новинар" се казва! Вие сте журналист и би трябвало да ги знаете тези неща, ако не ги знае милицията. А още повече, че подобни публикации се появиха във в. "24 часа", който не може да се оплаче от популярност.
А що се касае за политическите критерии, аз съм доволен от това, което казахте. Дано бъде спазено занапред. Но конкретният ми въпрос е: ако са възстановени хора, които са освободени за нарушения, и то груби нарушения, колко са възстановените сега на работа? Аз, разбира се, съм учуден и смутен и от факта, че Вие говорите за политическа принадлежност, след като ведомството ви е деполитизирано. Може би имате предвид политизацията на това ведомство преди, но надявам се, че критериите... (Клара Маринова, от място: По времето на Соколов доста силно се политизира.) Така ли, не знаех, това за пръв път го чувам. (Шум в блока на ПС на БСП)
Надявам се, че ще спазите казаното тук.
И пак искам да получа отговор на въпроса: колко са възстановените офицери досега от уволнените преди?
КЛАРА МАРИНОВА (от място): Ами той ти каза, че няма.
МИНИСТЪР ВИКТОР МИХАЙЛОВ (от място): Нито един.
ПРЕДСЕДАТЕЛ АЛЕКСАНДЪР ЙОРДАНОВ: Благодаря на господин Марков. Господин Михайлов, заповядайте за отговор. 137.4
МИНИСТЪР ВИКТОР МИХАЙЛОВ: Господин Марков, аз Ви казах, че тъй като досега молби са постъпили за възстановяване, но те изискват известна проверка. Никога няма да възстановя човек, който е изгонен по причини на лошо изпълнение на службата му. Казвам за политическа принадлежност, защото аз не си правя илюзията, че хората, които работят в моето министерство, нямат някакво политическо пристрастие. Това обаче мен не ме касае. Касае ме само тогава, когато изпълнявайки службата си, те ще вмесят това политическо пристрастие в работата си. Откъде ще намерите човек, който да бъде дървен, примерно, и да не може да има някакво пристрастие? Това си е негов проблем, но на него му е забранено от закона да го проявява като полицай или като служителна Службата за сигурност и да го използва в службата си точно от тези позиции. Иначе всеки може да си има каквито си иска пристрастия.
ПРЕДСЕДАТЕЛ АЛЕКСАНДЪР ЙОРДАНОВ: Благодаря на министър Михайлов!
Актуален въпрос от народния представител господин Георги Петров относно изявления на министър Танев за образуване на кооперации от собственици, които не са получили актове за собственост. Заповядайте, господин Петров!
ГЕОРГИ ПЕТРОВ (СДС): Уважаеми господин председателю, уважаеми дами и господа народни представители, уважаеми господин министър! В последно време, уважаеми господин министър, Вие правите много изказвания в почти всички ежедневници, като заявявате, че ще внесете законопроект за закриване на ликвидационните съвети до края на м. март, а също така заявихте, че ще върнете до същата дата цялата земя. След това казахте пък, че ще бъде върната 70 на сто от нея, а след това се спряхте на цифрата 50 на сто. Дай Боже, това да бъде вярно!
Снощи целият български народ имаше щастието да Ви се разва във Вашата наполеоновска поза и разбра, че Вие действително обичате много цифрата 6. Аз нямам предвид някакво управление на тази цифра - цифрата 6.
Мен ме безпокои обаче Вашето желание за образуване на кооперации или дружества, в които да участват лица имащи право да възстановяват собствеността си върху земеделски земи, като НЧ/КП 138/1. общинската поземлена комисия да им предоставя земя, но не в реални граници, както е сега в закона, или това да е тяхната земя, а изобщо да им се предоставя земя, включително и земя заета от трайни насаждения. Тази земя трябва да е равностойна по количество и качество на сумата от земята на членовете на кооперацията или на дружеството по местности в съответното землище при условията на чл. 17, ал. 5 от Закона за собствеността и ползването на земеделските земи.
Моят въпрос е свързан със следното: не е ли това образуване на кооперации без хората да са станали реални собственици върху своята земя и да са получили актове за собственост? Не е ли това едно възстановяване на бившите ТКЗС, но под друго наименование? Земеделският съюз е също за кооперации, но кооперации на свободни собственици на земята, както беше по времето на Александър Стамболийски.
Благодаря ви!
ПРЕДСЕДАТЕЛ АЛЕКСАНДЪР ЙОРДАНОВ: Благодаря на народния представител господин Георги Петров.
Моля, министърът на земеделието, заповядайте за отговор на въпроса.
МИНИСТЪР ГЕОРГИ ТАНЕВ: Уважаеми господин председателю, дами и господа народни представители! Възстановяването на собствеността върху земеделските земи върви едновременно с процеса на утвърждаване на новите производителите в селското стопанство. Това естествено поражда множество усложнения и противоречия, които дават основание за загриженост при формирането на производствените структури в отрасъла. Пример за такова безпокойство е и актуалният въпрос на депутата Георги Петров.
Законът за собствеността и ползването на земеделските земи, отчитайки сравнително дълготрайния процес на земеразделяне и издаване на окончателните актове за собственост, предвижда възможността за предварителен въвод във владение - чл. 17, ал. 5. По този начин се смекчават неблагоприятните последици от противоречието между неотложните изисквания на производството и продължителната процедура за възстановяване на собствеността върху земите. Така законът обслужва необходимостта собствениците като нови производители да получат реален достъп 138/2. до земята.
Предварителният въвод се извършва от общинската поземлена комисия по искане на всеки отделен собственик. Начинът, по който ще се обработват земите, е въпрос на лична преценка. В законодателството ни са предвидени разнообразни правни форми за организиране на стопанската дейност: частно земеделско стопанство, гражданско или търговско дружество, кооперация, даване под наем или аренда. Специалното изискване на чл. 33 от Закона за кооперациите за внасянето на земеделска земя, за която е необходим акт за собственост, засяга единствено земеделските кооперации. Законът за кооперациите регламентира създаването на кооперативни организации с предмет на дейност, който свободно се избира от членовете й с оглед на техните интереси в рамките на закона.
Свободата на сдружаване е основно право на гражданите на Република България според чл. 44 на Конституцията. Ходът на процеса за изготвяне на плановете за земеразделяне не се спъва от предварителния въвод във владение. Необходимите технически и правни действия се извършват в предвидените срокове от поземлените комисии и изпълнителите, спечелили търгове за земеразделяне.
Министерството на земеделието последователно се придържа към позицията на закона, а именно: всеки собственик трябва да получи имота си в реални граници чрез стабилен и окончателен документ за собственост. Връщане към анонимната собственост и задължителното коопериране от типа на ТКЗС, което предполагам ви е известно, е недопустимо и неприемливо в условията на пазарната икономика, към която се стремим.
Предварителният въвод във владение гарантира правата на собствениците да произвеждат в условията на конкуренция, без да създават пречки за окончателното възстановяване на собствеността на земеделските земи.
Благодаря ви за вниманието!
ПРЕДСЕДАТЕЛ АЛЕКСАНДЪР ЙОРДАНОВ: Благодаря на господин министъра!
Господин Петров, трябва да заявите само дали сте доволен или не от отговора. 138/3.
ГЕОРГИ ПЕТРОВ (СДС): Не, аз не съм доволен от отговора, тъй като въводът значи въвеждане в реални граници. Уважаемият господин министър в многото свои изказвания никога не е казал, че виждате ли, за да бъдат образувани кооперации, самите собственици трябва да получат акт за собственост и едва тогава да направят кооперации и то кооперации от свободни собственици. (Недоволство от БСП) Това, че господата отляво са недоволни, това е техен проблем. Те са били недоволни винаги след 1989 г.
КЛАРА МАРИНОВА (от място): Ти си недоволен, не ние.
ГЕОРГИ ПЕТРОВ: Не, аз съм недоволен, но и вие сте недоволни. Не зная защо се обаждате.
Кажете, госпожа Ананиева. Вие ли имате нещо да кажете? А, Вие сте доволна. Добре, един път и Вие да бъдете доволна. Радвам се. (Шумът на недоволство от БСП продължава)
ПРЕДСЕДАТЕЛ АЛЕКСАНДЪР ЙОРДАНОВ: Постъпил е актуален въпрос от народния представител господин Георги Петров относно изключително тежкото състояние на Завода за микроелектроника АД, Ботевград. Моля народния представител да развие своя въпрос в рамките на три минути.
ГЕОРГИ ПЕТРОВ (СДС): Уважаеми господин председателю, уважаеми дами и господа народни представители и от лявата страна, и към вас се обръщам, и вас ви уважавам, макар че вие показвате, че не уважавате, уважаеми господин министър! Георги Петров, БЗНС "Никола Петков" за съжаление на някои от лявата страна. Съюзът, който вие най-много избивахте, господа комунисти! Когото най-много изпращахте по лагери и затвори. Недейте забравя това. Затова когато чуете това име, трябва да благоговеете, а не да викате като, да не кажа какво. Хайде да спестя това. Пак повтарям, да благоговеете и да прекланяте глава! (Реплики и шум от БСП)
ПРЕДСЕДАТЕЛ АЛЕКСАНДЪР ЙОРДАНОВ: Моля за спокойствие в залата и да се съсредоточим върху въпроса.
ГЕОРГИ ПЕТРОВ: Изпитвайте респект пред това име, пред този страдалец, когото вие унищожихте, когото вие убихте, обесихте и т.н. Хайде да не ви изнасям лекция. Вие знаете по-добре. (Клара Маринова непрекъснато апострофира от място) Зная много добре какво сте направили с него. Вие го убихте. Вие знаете 138/4. много добре, че го убихте. Нали така?
При последното си посещение в Ботевград ме запознаха с изключително тежкото положение в Завода за микроелектроника. Поради липса на пазари, на материали и други, работниците през последните две години от 4000 сега са останали едва 1300 души. В същото време тези, които са останали да работят, не са получавали заплата през последната година. Много от работниците са пуснати в принудителен неплатен отпуск, като много инженери специалисти са принудени да се занимават с търговия и друга несвойствена за тях дейност.
Държа да ви заявя, че има случаи, когато и двамата членове на семейството са от този завод, същите имат две или повече деца и поминикът на тези семейства е ликвидиран. Това води до тежки психологически травми в тези високообразовани технически кадри, за които държавата е похарчила толкова пари за обучение. Една част от тях напускат страната, което от своя страна води до изтичане на мозъци.
Моят въпрос е: какво мисли да направи за в бъдеще Министерството на промишлеността, за да се осигурят първо материали, а след това и пазари на произведената продукция на този завод, за да могат хората да издържат себе си и семействата си. Не е за подценяване фактът, че от 12 хиляди работещи в Ботевград (това е общата цифра на заетите в промишлеността) една трета са работещите в този елитен завод. Имам сведение, че именно тези работници ще преминат и към ефективни стачни действия, като те ще блокират и пътя Ботевград-София.
Благодаря ви!
ПРЕДСЕДАТЕЛ АЛЕКСАНДЪР ЙОРДАНОВ: Благодаря на народния представител господин Георги Петров.
Моля господин министърът на промишлеността Биков да отговори на въпорса на народния представител. 138/5. МИНИСТЪР РУМЕН БИКОВ: Уважаеми господин председател, уважаеми дами и господа народни представители, уважаеми господин Петров! "Микроелектроника" АД - Ботевград, както знаете вероятно, беше изградена при едни доста сериозни преференциални условия, като част от генералните направления за развитие на електрониката в страната. Неизпитвала никаква конкуренция, изградена с много вътрешни несъразмерности, без спазване на основните икономически изисквания за финансов баланс между инвестиции и производство, без завоювани пазари и авторитет, сега тя е безпомощен гигант със 108 млн.лв. дългове, непродадена и в голямата си част непродаваема продукция на стойност 25 000 000 лв. и с персонал около 2000 души, който от май 1992 г. на практика не работи. Средната производителност на работещите, дори в най-спешните години, е била много пъти 50 и дори повече процента по-ниска от ненормалната в света. Цените на продукцията са били до 10 пъти по-високи от световните.
Благодарение на преференциите около 4000 души са работили със средна работна заплата по-висока от тази за страната, независимо от горните показатели. В града беше изкуствено поддържана висока заетост и беше създаден съответният бюрократичен управленски апарат. Най-добрите технологически съоръжения на завода и технологии съответствуват на световното ниво от 1983-1985 г.
Основните фактори за тежката криза на "Микроелектроника" АД - Ботевград са следните:
- пълно разрушаване на стария пазар, който включваше потребностите на българската електроника и източноевропейските страни, главно в ОНД;
- липса на поръчки за разработка и производство на нови видове интегрални схеми;
- с премахване на ембарговите и валутни ограничения ясно се очерта конкретната неспособност на нашите схеми и прибори и тяхната неконкурентоспособност като номенклатура. Имам предвид интегрални схеми и прибори, които представляват стари аналози, излизащи вече от употреба;
- липса на търговска марка за западния пазар; РД/КТ 139.1
- неправилна ориентация на микроелектронната ни промишленост. С производство на стандартни схеми и тяхната директна реализация на пазара без износ е трудно да се постигне икономическа ефективност;
- енергоемки производства, които при повишените цени на енергията налагат необходимостта от пълно натоварване на технологичните линии. При производствена натовареност на технологичните линии по-малко от 75 на сто е неефективно да се работи.
Отчитайки тежкото положение на "Микроелектроника" АД през юли-август 1992 г. Министерството на промишлеността възложи на две групи от експерти да разработят концепция за развитието на дружеството. Двете работещи независимо една от друга групи стигнаха до един и същи извод. Необходимо е "Микроелектроника" АД - Ботевград да се раздели на няколко независими дружества с различна продуктова структура. Независимо от това, вероятно не всички от тях ще оцелеят в условията на пазарната икономика.
За решаване изключително сложните и тежки проблеми на "Микроелектроника" АД - Ботевград, Министерството на промишлеността е предприело действия в следните основни направления:
Първо, в съответствие с препоръките на експертните групи е взето принципно решение в Министерството на промишлеността за преструктуриране на акционерното дружество в осем дружества с ограничена отговорност.
Подготвени са икономически обосновки и проекти за обособяването на тези дружества, в които ще бъдат ангажирани не повече от 700 човека.
Преструктурирането се забавя поради трудностите при разделяне на материалните активи и задължения и други технически подробности.
В момента се актуализира дейността на съвместното предприятие "Микроприбор" - Киев за реализация на нашата продукция.
Актуализират се и договорите с:
- Завод "Нуклокас" - Литва;
- Завод "Зенит" - Ташкент;
- Завод "Саратов" - Саратов;
- Институт по приложна физика - Пловдив и други фирми в страната. 139.2
През 1992 г. Министерството на промишлеността одобри два проекта на "Микроелектроника" АД - Ботевград за създаване на смесени дружества с чуждестранно участие.
Регистрирани са:
- Смесено дружество "Микроакс" ООД с турската Фирма "Аксант". Предметът на дейност на дружеството е производство и търговия с инструментална екипировка, полуфабрикати и метални изделия, така наречените "конектори за електрониката", които ще реализират главно в Турция. Размерът на първоначалната чуждестранна инвестиция е около 9 млн.лв. и ще осигури работа за около 100 души;
- Регистрирано е Смесено дружество "Асим" ООД в германската Фирма "Асобулгар". Предметът на дейност на дружеството е производство на домашни търговски хладилни уреди, като при учредяването първоначалната чуждестранна вноска е 26 млн.лв., но се предвижда още през настоящата година дружеството да получи чуждестранни инвестиционни кредити в размер на 62 млн.лв. и да се разкрият 250 работни места.
В процес на разработка е проект за образуване на Смесено дружество между "Микроелектроника" АД и "Диотек" ООД - Германия за производство на полупроводникови прибори. Засега се очертават чужди инвестиции за около 5 млн.лв. и заетост - 100 души.
Бяха проведени предварителни консултации с президента на френската Фирма "Мисил" за намирането на допълнителни възможности за натоварването на производствените мощности на "Микроелектроника" АД - Ботевград и Института по микроелектроника в София.
Очаква се в резултат на всички тези мероприятия и действия в новообразуваните самостоятелни фирми и дружества да се създаде възможност за работа между 700 и 900 човека.
Благодаря ви.
ПРЕДСЕДАТЕЛ АЛЕКСАНДЪР ЙОРДАНОВ: Благодаря на господин Биков.
По повод запитване на народния представители от Парламентарната група на СДС пояснявам, че както винаги досега, днешната наша дискусия се предава по парламентарния канал на програма "Хоризонт". 139.3
Заповядайте, господин Петров, за да отговорите дали сте доволен или не от отговора на министъра.
ГЕОРГИ ПЕТРОВ (СДС): Аз съм доволен от отговора на министъра, но дано останат доволни и хората, които все пак са без работа. Дано това се реши в един по-кратък срок, намирането на нови работни места, за да могат те да решат своите насъщни житейски проблеми.
Благодаря Ви още един път, господин министър.
ПРЕДСЕДАТЕЛ АЛЕКСАНДЪР ЙОРДАНОВ: Благодаря на господин Петров.
Сега, с оглед на това, че след малко трябва да започне едно заседание на Комисиите по външна политика и национална сигурност, давам половин час почивка. Отново след това в залата продължаваме работа. (Звъни) 139.4(След почивката)

ПРЕДСЕДАТЕЛ КАДИР КАДИР (Звъни): Продължаваме заседанието.
Остана актуалният въпрос, отправен към заместник-министър председателя и министъра на транспорта господин Неев.
Господин Капудалиев, моля да развиете въпроса си.
ЕМИЛ КАПУДАЛИЕВ (СДС): Уважаеми господин председател, уважаеми дами и господа народни представители, уважаеми господин министър! Вие и Вашето министерство в последния месец буквално сте засипани от декларации, молби, писма, факсове, докладни и обръщения от работещите и работниците и профсъюзната организация на СОМАТ - Видин. Копие от тях в двадесетина страници приложих към настоящия въпрос.
Всички те в една или друга степен застъпват едно-единствено настоятелно искане - освобождаването на Христо Лалов Томов от заеманата от него длъжност управител на СОМАТ - Видин. По повод събитията в клона и неговия управител близо година се занимава видинската общественост и преса, столични вестници, списания, радио и телевизия; фирмата СОМАТ-АД, Министерството на транспорта, Министерският съвет и сега парламентът.
Дивата приватизация на клона, към която се е насочил господин Томов, незачитането на елементарни човешки права и достойнство, грубото погазване на Кодекса на труда и даже Конституцията на Република България - всичко това прави присъствието на споменатия управител в Министерството на транспорта необяснимо.
Напослъдек положението е неудържимо. Там хората бяха или пред стачка, или не работеха, или биваха пускани в неплатени отпуски. И това ме кара да отправя настоящия въпрос.
Защо не се прави финансова ревизия, за каквато настояват синдикатите, и само в района на клона и в града се говори тайнствено за някакви си 83 млн. лв. загуби, натрупани от идването на господин Томов досега?
Защо се разбиват трудовите колективи?
Защо се закриват социалните придобивки на колектива - стол, магазин, оранжерия?
Защо се вършат безразборни уволнения на дългогодишни работници? СБ/ЛТ 140.1.
Защо чрез съдебни дела по-късно те биват връщани на работа, но това естествено се отразява на бюджета на предприятието?
Защо спада общият обем на работата и цялата ефективност на СОМАТ - Видин?
Защо има нелоялно и користно сътрудничество с частни конкурентни фирми с цел облагодетелствуването им - фирма "ФантиГ", фирмата на Александър Стамболийски и други?
Защо има корупция на едро и дребно не само със знанието, но и с участието на господин Томов?
Всичко това не са само въпроси, но и обвинения, които Вие, господин Неев, отлично знаете. Приватизацията, към която се води едно печелившо, добре работещо до вчера предприятие, е видна, разбираема и обяснима. Надявам се, че след папките, с които биехте по главата областните управители, няма да посегнете с ножа да заколите кокошката, която снася златни яйца не само във Видин, не само във фирмата СОМАТ-АД,но и в повереното Ви Министерство на транспорта?
РЕПЛИКИ ОТ БСП: Къде са тези златни яйца? Кой ги създаде всички тези неща?
ПРЕДСЕДАТЕЛ КАДИР КАДИР: Господин Неев, имате думата.
ЗАМЕСТНИК-МИНИСТЪР ПРЕДСЕДАТЕЛ НЕЙЧО НЕЕВ: Уважаеми господин председател, уважаеми народни представители! Съжалявам, че господин Капудалиев повтаря думи, които никога не съм казвал. Имахте възможност да работите с мен, смятам, че съм се държал в Народното събрание изключително интелигентно освен към хората, които са настъпателни към мен необосновано.
Това - само като въведение.
Какъв е проблемът в СОМАТ? Наистина в последно време тези неща, които казахте, господин Капудалиев, от средата на 1992 г. се развиват главоломно.
Какво лично аз съм направил до този момент? Въпреки всичко имам си принципи, които искам да споделя с вас. Може и да са прави, може и да не са. Независимо откъде идва информацията, каква е, държавата не е толкова голяма, за да не може лично да бъде проверен всеки един проблем. 140.2.
На 26 януари 1993 г. с всички тези господа от СОМАТ, мога да ги изредя по име, които са в борда на директорите и също и управата, аз се срещнах. Тук имам протокол за техните мнения. Утре от 14 часа аз ги поканих по всички тези проблеми, които Вие изредихте - нарушения, какво е състоянието на всеки клон, приходи, разходи, фирмите зад граница. Всеки ще си дойде с материала и ще се гледа поотделно в общата схема на СОМАТ.
Вие казахте правилно, не трябва да заколим златната кокошка. Именно така и на утрешното заседание ще заседаваме толкова, колкото е нужно, за да не заколим кокошката. Но аз ще ви кажа нещо във връзка с тази приватизация. Казах и на господата: ако вие си продавате леката кола, предварително ще я изчистите, ще я измиете, ще я боядисате. СОМАТ в този вид, в който се намира, не може да бъде продаден. Първо трябва да бъде оптимизиран. Не мога да ви кажа всичко, каквото съм разпоредил за тази цел, това е целият материал пунктуално, но първо трябва да се направи пълен разчет на транспортните единици, които са около 3500, на колко години са, каква е експлоатацията, кой ги притежава, защо, какво е движението на товарните потоци. Всичко това го има, ноу-хауто, което притежава СОМАТ, е незаменимо. Тя е една почти уникална фирма за мащабите на Европа. Транспортните потоци от две-три години са прекъснати, което е много лошо. Един голям недостатък, който ние тук, парламентаристите, не сме решили, както и правителството, е, че де факто нашите превозни средства се движат без товари докъдето отиват, а всички фирми, които влизат в България, излизат с товари. 140.3.
Тъй като мога да изредя много неща, но аз ще ви моля това да ми бъде последния въпрос, по простата причина, че в момента ме чакат - в същото положение е и селскостопанската авиация, няколко фирми и нашите стари клиенти ме чакат в Министерство на транспорта, за да може и там да се отпушат нещата.
За Видин. С господин Томов, тъй като тези сигнали дойдоха по много канали и пътища, не само от парламента, се разбрахме той утре да дойде с материалите и да се защити пред всички, тъй като едноличното решение на всеки един ръководител, бил и той министър, води до разцепване на колектива. Петдесет процента защитават една личност, 50% - друга. Затова смяната на ръководителите в Министерство на транспорта и подведомствените й министерства става точно както е записано по Търговския закон. Кандидатите за директори, кандидатите, които ще бъдат освобождавани, се явяват пред целия колектив и във вид на конкурс се провежда процедурата. Разбира се, това не се отнася за групите нарушители, които са нарушавали законите. Така че можете да бъдете напълно спокойни. Аз утре ви каня от 14 ч. да присъствате.
Всичко, което вие съобщихте, и аз ще взема сега стенографския запис, за да го сравня с документите, които имам при мен, за да се съобразя с желанието на народните представители.
Мога доста да ви приказвам за СО МАТ и доста неща да ви кажа, но моята цел е тази фирма преди да бъде приватизирана или избрана друга форма на собственост, моето желание е в рамките на два месеца тя да бъде оптимизирана. Доведена до онова положение, в което е била. Има възможност и са много пътищата. Много пробойни са станали в последните седем-осем месеца и една от причините е именно политизирането на колективите. Много кадровици станахме в България и оттук вече нещата стават почти нерешими. Всеки награбил някакви папки, носи, предлага и то само ръководители. Обаче никой не предлага как да излезем от тази ситуация. И аз бих благодарил на всички мои колеги, които ме познават и така искам да внуша и на специалистите, които са край мен: не е въпросът да се постави проблема, а да се покаже начина на решаването му. А СО МАТ като организация е една мобилна и доста простичка схема, в която може да се осъществи контрол. ББ/ЗТ 141.1
И аз ви обещавам, че в рамките на два месеца СО МАТ ще изглежда такъв, какъвто наподобява. Не можеш да носиш товари и да губиш! Това е необяснимо. Да носиш товари и да губиш!
Обаче, колеги, искам да ви кажа: ние трябва да решим проблемите и на останалите транспортни единици в България. А те са общо около 10 хил. Затова аз ще предложа в Министерския съвет по някакъв начин всичко да се рецензира. Ние не можем да напълним България с товарни коли и да чакаме някаква ефективност при една безкрайно нелоялна конкуренция. По този път ние сме загубили доста. Затова, по-възрастните знаят - преди 9 септември и бозаджиите се събираха вечер, за да кажат на другия ден бозата каква цена ще има. А сега такива важни неща като транспорта, са оставени в един хаос. Всеки се договаря, всеки подписва договор. Да, може, но до една минимална цена, която вече не накърнява интересите на другите. Това е лоялната конкуренция и аз ви обещавам, че това ще стане.
Благодаря за вниманието. Бих желал да ме освободите.
ПРЕДСЕДАТЕЛ КАДИР КАДИР: Да, благодаря.
Господин Капудалиев, само да заявите доволен ли сте, или не сте доволен.
ЕМИЛ КАПУДАЛИЕВ (СДС, извън микрофоните): Искам да задам доуточняващи въпроси.
ПРЕДСЕДАТЕЛ КАДИР КАДИР: Няма други въпроси вече.
ЕМИЛ КАПУДАЛИЕВ: Тогава аз запомних срока, който господин Неев си даде сам от два месеца и ще помоля моите приятели във Видин да ме уведомят за реалните промени, които ще настъпят както в СО МАТ - Видин, така и в системата на транспорта. Благодаря ви.
МИНИСТЪР НЕЙЧО НЕЕВ: Господин Капудалиев, много лоша практика е да ни уведомяват. Заедно ще отидем, за да видим на място. Прекалено малка е държавата, за да не отидем по место (единични ръкопляскания от залата).
ПРЕДСЕДАТЕЛ КАДИР КАДИР: Изчерпахме дневния ред за днес.
На Председателски съвет стана дума за работата ни през следващата седмица. 141.2
Имаше предложение от депутати следващата седмица да нямаме пленарни заседания, а да заседават комисиите с оглед по-следващата седмица да имаме готовност от понеделник да приемаме съответни закони в залата. Никой не поддържа това предложение?
РЕПЛИКИ ОТ ЗАЛАТА: Поддържаме го.
ПРЕДСЕДАТЕЛ КАДИР КАДИР: Кой го поддържа? Който го поддържа, да се яви. Господин Харизанов, ако го поддържате... Но аз не мога да направя това предложение от името на Председателството. Би трябвало някой депутат да направи подобно предложение и евентуално да се постави на гласуване. Въпросът беше поставен пред парламентарните групи да вземат отношение. Никой не взима отношение по този въпрос.
Искам да формулирам предложението, което може би трябва да се гласува.
РЕПЛИКА ОТ ЗАЛАТА: Няма предложения!
ПРЕДСЕДАТЕЛ КАДИР КАДИР: Имате думата, госпожа Михайлова.
ЕКАТЕРИНА МИХАЙЛОВА (СДС): Уважаеми господин председател, действително на Председателски съвет се постави този въпрос и аз правя формално това предложение и нека да се гласува от залата.
РЕПЛИКА ОТ ЗАЛАТА: Кое е предложението?
ЕКАТЕРИНА МИХАЙЛОВА: Предложението е да няма пленарни заседания в идващата седмица, а следващата от понеделник - да има пленарни заседания. Нека се подложи на гласуване.
ПРЕДСЕДАТЕЛ КАДИР КАДИР: Противно становище ли имате? Заповядайте.
ЕМИЛИЯ ТОМОВА (ПС на БСП, БЛП, ОПТ, ПХЖД, ХРП, СМС, ФБСМ, НЛП "Стефан Стамболов" и СДПД "Ера-3"): Уважаеми господин председател, уважаеми колеги! Нашата парламентарна група обсъди този проблем, който е възникнал в някои от парламентарните групи и смятаме, че парламентът не може да се откаже от пленарните си заседания през следващата седмица. Има достатъчно работа, която трябва да свършим тук, в пленарната зала. Имаме и приемане на законодателна програма и смятаме, че нямаме основания да се откажем от привичния ни график на работа - да си работят пленарните заседания и парламентарните комисии.
Така че, ние не поддържаме това предложение. 141.3
ПРЕДСЕДАТЕЛ КАДИР КАДИР: Благодаря Ви. Вашата парламентарна група предложи програмата да се представи на Министерския съвет и той да вземе отношение по нея и тогава да се постави на гласуване в залата. Мисля, че не лъжа, така беше поставен въпроса. Не можем да приемем тази програма следващата седмица. Да изчакаме Министерският съвет да се произнесе по програмата.
ЕМИЛИЯ ТОМОВА: Господин председател, ние действително пледирахме на Председателския съвет, че законодателната програма на парламента трябва да отчита потребностите на изпълнителната власт, за да може последната да прави смяна на системата. И затова парламентът не би могъл да работи без мнението на изпълнителната власт дали неговата програма достатъчно добре ще осигури дейността на Министерския съвет. Затова ние помолихме действително за становището на министър-председателя, господин Йорданов я изпрати и обеща, че в сряда ще разгледаме този въпрос. Ние не сме отлагали въпроса, искахме само становище.
Така че, не влизаме в противоречие.
ПРЕДСЕДАТЕЛ КАДИР КАДИР: Благодаря Ви, госпожа Томова.
Гласуваме предложението следващата седмица да няма пленарни заседания, а да заседават комисиите. Заседанието да бъде в последващия понеделник от 15 ч. или фактически ще работим два дни повече в по-следващата седмица.
Моля, гласувайте! Много правилно беше формулирано от страна на госпожа Михайлова.
Моля, гласувайте! Гласуваме за предложението на госпожа Михайлова.
Резултата: от общо гласували 177 народни представители, 84 са гласували за, 84 - против, 9 се въздържат. Следващото пленарно заседание ще бъде в сряда от 15 ч. 141.4
С Ъ О Б Щ Е Н И Я:

Комисия по околната среда - заседание на 3 февруари, сряда, от 9,00 ч. в зала 411.
Комисия по енергетиката - на 4 февруари, четвъртък, от 11,00 ч. на "Дондуков" 2.
Комисията по административно-териториално устройство и местно самоуправление - на 3 февруари от 9,00 ч. на "Дондуков" 2.
Други комисии няма.
В сряда, 12,00 ч. - Председателски съвет.
До сряда - 15,00 ч.
Закривам заседанието. (Звъни)
(Закрито в 12 ч. и 40 м.)

ПРЕДСЕДАТЕЛ:(Александър Йорданов)
ЗАМЕСТНИК-ПРЕДСЕДАТЕЛ:(Кадир Кадир)
СЕКРЕТАРИ:(Христо Иванов)
(Георги Петров)
Форма за търсене
Ключова дума
ТРИДЕСЕТ И ШЕСТО НАРОДНО СЪБРАНИЕ