СТО ТРИДЕСЕТ И ПЕТО ЗАСЕДАНИЕ
София, сряда, 14 октомври 1992 г. (Открито в 15 ч. и 15 м.)
14/10/1992
Председателствували: заместник-председателят Снежана Ботушарова
Секретари: Христо Атанасов и Ведат Сакаллъ
ПРЕДСЕДАТЕЛ СНЕЖАНА БОТУШАРОВА (звъни): Добър ден, ува¬жаеми госпожи и господа народни представители! В залата има необходимия кворум. Откривам днешното пленарно заседание. Желая ви лека и спорна работа през днешния ден.
Искам да ви кажа, че гости на парламента са делегати от Непал. Парламентарната делегация от Непал е водена от пред¬седателя на Камарата на представителите господин Даман Дунгана. (Народните представители става на крака и с ръкопляскания при-вествуват гостите от Непал)
Получили сме решение на Централната избирателна комисия, според което са прекратени с решение на Народното събрание пред¬срочно пълномощията на народния представител Тодор Михайлов Кумчев, избран с листата на БСП в 22.избирателен район - гр.Смо¬лян.
По изложените съображения Централната избирателна комисия РЕШИ:
Обявява за народен представител в 22.избирателен район -гр. Смолян, Кольо Петков Парамов на мястото на Тодор Михайлов Кумчев.
Тук ли е господин Парамов? Тук е. Ще трябва да положи клетва господин Парамов. Моля, станете! Заповядайте, господин Парамов. (Господин Парамов застава пред микрифоните)
"Заклевам се в името на Република България..."
КОЛЬО ПАРАМОВ (ПС на БСП, БЖ1, ОПТ, ПХЖД, ХРП, СМС, ФБСМ, НЛП "Стефан Стамболов" и СДПД "Ера-3): "Заклевам се в името на Република България..."
ПРЕДСЕДАТЕЛ СНЕЖАНА БОТУШАРОВА: "...да спазвам Конститу¬цията и законите на страната..."
КОЛЬО ПАРАМОВ: "...да спазвам Конституцията и законите н астраната..."
ПРЕДСЕДАТЕЛ СНЕЖАНА БОТУШАРОВА: "...и във всичките си действия. . ."
КОЛЬО ПАРАМОВ: "...и във всичките си действия..."
ПРЕДСЕДАТЕЛ СНЕЖАНА БОТУШАРОВА: "...да се ръководя от интересите на народа. Заклех се!"
КОЛЬО ПАРАМОВ: "...да се ръководя от интересите на народа. Заклех се!"
(Ръкопляскания от залата, господин Парамов подписва клетвения лист. Заместник-председателите на Народното събрание госпожа Снежана Ботушарова и господин Кадир Кадир поздравяват народния представител)
ПРЕДСЕДАТЕЛ СНЕЖАНА БОТУШАРОВА: Преди да пристъпим към гласуване и обсъждане на програмата за двуседмичната ни зако¬нодателна дейност, ще ви запозная със законопроектите, които са постъпили за обсъждане във времето от 7 до 13 октомври.
Постъпил е законопроект за изменение на Закона з асобст-веността и ползването на земеделските земи. Вносител е народният представител проф. Петър Марков. Законопроектът е изпратен за обсъждане в Законодателната комисия, Комисията по земеделието и Икономическата комисия.
Постъпил е законопроект за театрите. Вносител е народният представител Петър Балабанов. Законопроектът е разпределен на Законодателната комисия, Комисията по културата и Икономичес¬ката комисия.
Постъпил е законопроект за допълнение на Закона за въз¬становяване собствеността върху държавни недвижими имоти. Вно¬сител е народният представител Гинчо Павлов. Законопроектът е разпределен на Законодателната комисия и Комисията по правата на човека.
Внесен е законопроект за изменение на Закона за собстве¬ността и ползването на земеделските земи. Вносител е народният представител Георги Панев. Законопроектът е разпределен на Зако¬нодателната комисия и Комисията по земеделието.
Внесен е законопроект за изменение на Указа за насърча¬ване на раждаемостта. Вносители са народните представители Ана Миленкова, Георги Николов и Пламен Денчев. Този законопроект е предоставен на Законодателната комисия, Комисията по труда и социалното осигуряване и Комисията по бюджета и финансите.
Постъпил е законопроект за социалното подпомагане. Вно¬сител е Министерският съвет. Законопроект е предоставен на Коми¬сията по труда и социалното осигуряване, Законодателната комисия, Икономическата комисия и Комисията по административно-терито-риално устройство и местно самоуправление.
Постъпил е проект за решение за установяване отнетата собственос тна физически и юридически лица по Закона за защита на нац;ията от 1941 г., която не им е била възстановена или не са били обезщетени. Вносител е народният представител Гинчо Павлов. Проектът за решение е разпределен на Законодателната комисия, Икономическата комисия и Комисията по правата на човека. Това са новопостъпилите законопроекти.
Уважаеми колеги, имате проекта за програма за работата на Народното събрание за две седмици. Но освен това, което е предложено в програмата, има и други предложения за включване в дневния ред. Искам да ви запозная с тях, за да може при гласу¬ването да определите и своето отношение към тях.
Днес на Председателски съвет представителите на парла¬ментарните групи бяха запознати с всички постъпили предложения. Постъпило е предложение за избор на председател на Народното събрание. Вносител е народната представителка Емилия Томова. Тя предлага това да бъде точка пърдва от дневния ред. Не се представят кандидатури. Господин Гинчо Павлов отново е подновил своето искане за същите кандидатури. Аз мисля, че обясних на господин Павлов, тъй като и мието име фигурира там, че това предложение не е съгласувано с хората, които се предлагат. Мис¬ля, че и господин Школагерски на предишното заседание също пот¬върди това. Но предложението на госпожа Томова остава, незави¬симо, че това на господин Павлов, може да се отклони.
Има предложение за избор на анкетна комисия по чл. 100, ал. 8 от правилника. Това предложение съществува в програмата. Така че, няма да се гласува отделно, освен ако няма някакво друго предложение за пререждане в програмата.
Постъпило е отново предложение за създаване на Временна анкетна комисия за проучване на инцидента в Софийската митропо¬лия и други подобни случаи. Вносител е госпожа Нора Ананиева. Това предложение бе отхвърлено миналата седмица за включване в дневния ред. А новото предложение не е събрало необходимия брой подписи на народните представители. Така че днес не можем да го поставим на гласуване.
Постъпили са две предложения за включване в дневния ред - разглеждане на изменение и допълнение на Правилника за организацията и дейността на Народното събрание. Днес се подновя¬ват тези предложения. Напомням, че са разпределени на Законо¬дателната комисия и ще помоля след това господин Джеров да вземе отношение по тях.
Направено е предложение за включване на законопроекта за отмяна на Закона за изповеданията от 1949 г. Отново е поднове¬но. Обръщам се към господин Вълканов: Знаете, че този законо¬проект е разпределен на две комисии, становища няма. Днес не можем да гласуваме включването му в програмата.
Има и трето предложение за включване в дневния ред -процедурни правила за изслушване. Не е ново и това предложение. То е внесено в Законодателната комисия. Няма становище към мо¬мента. Има по принцип предложение да се изслуша министърът на селскостопанското развитие, земеползването и възстановяването на поземлената реформа и разисквания по хода на есенните селско¬стопански работи и аграрната реформа. Предложението е да се включи за петък. Затова отново говорихме в Председателския съ¬вет и пак се обръщам към народните представители, които са го направили, за да им припомня, че има две форми за парламента¬рен контрол, които в момента могат да се използуват. И както разбрах, те са отправили актуални въпроси и питания по този въпрос. Но така, както е предложено, днес не можем да го включим в програмата.
Има предложение на народния представител Стойко Пенчев за избиране на постоянна комисия по транспорта. Има необходимия брой подписи. Това ще го поставим на гласуване по принцип -да бъде или не включено в дневния ред.
Има предложение, подписано от 80 народни представители, законопроектът за допълнителни изисквания към научните организа-
ции и ВАК да бъде разгледан преди Кодекса на труда и Наказател-но-процесуалния кодекс, което на практика означава точка първа от програмата.
Предложението на господин Гинчо Пав-лов за включване на неговия проект за решение, преди малко го прочетох, не може това предложение да го гласуваме. То е постъпило и е разпреде¬лено в трите комисии. Когато има становище, ще го включим.
Има предложение пак на господин Гинчо Павлов да се създа¬де постоянна комисия по проблемите на планинските райони.
Искам да напомня на господин Павлов, че Народното съб¬рание гласува решение за създаване на Временна комисия за раз¬витие на планинските райони. Решението е публикувано в "Дър¬жавен вестник", бр. 14, и мога само да му напомня, макар че това той е могъл да направи сам като справка, че срокът за дей¬ността на тази комисия е до 30 март 1993 г. Комисията има свое ръководство. Председател е господин Петър Марков, заместник-председатели са господата Ариф Мустакли и Йовчо Русев.
И има още едно постъпило предложение за включване в дневния ред, предложение за закрито заседание. Предложението дотук, което можем да решим, е дали да бъде включено в дневния ред и кога, а вече според това решение ще бъде закрито заседание¬то, за да се уточни предметът на това закрито заседание, кой да бъде поканен и т.н.
Предложението за закрито заседание на Народното събрание е направено от председателя на Комисията по национална сигурност господин Николай Слатински и също така е подкрепено с подписите на 26 народни представители, като искането е да бъде разгледана дейността на директгора на Националната разузнавателна служба ген.Бриго Аспарухов във връзка с изявлението му за правителствен съветник ис отказа му да даде информация на министър-председа-теля.
Има искане от министър-председателя, той също има право да иска такова закрито заседание. Предлага две точки:
1. Дейността на Националната разузнавателна служба и поведението на генерал Бригадир Аспарухов на дадената от него пресконференция на 18 септември т.г. и след нея.
2. Конституционните импликации на това поведение. При Председателството пристигна и писмо от президента д-р Желю Желев, който подкрепя подобни предложения. Самият той
не може да предложи закрито пленарно заседание, но се обръща към Народното събрание да има предвид да бъде разгледана инфор¬мацията, с която началникът на Националната резузнавателна служба господин Аспарухов запозна министър-председателя господин Филип Димитров, заместник-министър председателя Светослав Лучников, министъра на вътрешните работи, ръководството на Комисията по национална сигурност, и самия него.
Към тези искания господин Слатински, като председател на комисията, е помолил закритото заседание да бъде утре, тъй като в момента отсъства от страната.
Запознах ви с всичко, което е постъпило по този въпрос и включването му в програмата. Така че, ако трябва да обобщя, за да имате предвид какво ще гласуваме, това е проектът за прог¬рама - по него имате думата, предложението за включване на точка - избор на председател, предложение за закрито заседание, размест¬вания, ако има; предложението за Комисия по транспорт; предложе¬нието точка първа да бъде законопроектът за ВАК.
Това са предложенията. Господин Михаил Неделчев има думата.
МИХАИЛ НЕДЕЛЧЕВ (СДС); Уважаема госпожо председател, с изненада установявам, че в програмата за работа на Народното събрание липсва една точка, която ние гласувахме миналата седмиза, а именно точката за обсъждане доклад на постоянната Комисия по радио и телевизия, относно конкурса на платформи за реформата в дейността на Българската национално радио и свързаните с тази платформа лица, които биха могли да ги реализират в качеството си на ръководители на Българска национално радио.
Този доклад вече е раздаден и доколкото си спомням, ние гласувахме точката да бъде № 6.
Така че аз моля да направите необходимото, за да се възстанови нашето собствено гласуване и тази точка да намери място в програмата.
ПРЕДСЕДАТЕЛ СНЕЖАНА БОТУШАРОВА: Господин Неделчев, мис¬ля, че е техническа грешка. Моля за извинение, това ще бъде точка шеста, по проекта, както беше гласувано миналата седмица.
Господин Добрев има думата.
НИКОЛА ДОБРЕВ (ПС на БСП, БЛП, ОПТ, ПХЖД, ХРП, СМС, ФБСМ, НЛП "Стефан Стамболов" и СДПД +Ера-3"): Уважаема госпожо председател, напълно подкрепям лансираната тук идея утре, 15 октомври, да се проведе закрито заседание на Народното събрание. Имаме известни различия с предложения от господин Слатински и 26-те колеги народни представители дневен ред.
Предлагам на закритото заседание да се обсъди следната темаЮ: "Обсъждане на възникналите проблеми в дейността на държав¬ните органи и институции по повод производството и търговията с оръжие".
Във връзка с това мое предложение и на основание чл. 90, ал. 1 от Правилника за организацията и дейността на Народното събрание е необходимо да бъдат поканени на заседанието с цел изслушване и отговор на поставените въпроси следните длъжностни лица: Филип Димитров, министър-председател на Република България, ген. Бриго Аспарухов, директор на Националната разузнавателна служба.
За по-пълното изясняване на така формулирания от мен проблем, предлагам и на основание чл. 88 от Правилника за органи¬зацията и дейността на Народното събрание, посочените длъжностни документи, в т.ч. стенограми и решения от проведените заседания в държавните органи и институции, за да могат народните предста¬вители да вземат най-точно, вярно и конструктивно отношение. Благодаря.
ПРЕДСЕДАТЕЛ СНЕЖАНА БОТУШАРОВА: Може ли дадепозирате писмено това, което предлагате?
(Никола Добрев й предава писмен материал) Благодаря. Господин Александър Йорданов има думата. АЛЕКСАНДЪР ЙОРДАНОВ (СДС): Уважаема госпожо председател! В духа на конструктивността и доверието между парламентарните групи, което става все по-голямо и се разширява в този парла¬мент, искам да се присъединя към казаното от колегата Добрев от БСП и направеното предложение, като го допълним, разбира се, от страна на Съюза на демократичните сили с поканата си към един човек, когото ние изключително много уважаваме и ценим неговото мнение, това е президентът на Републиката д-р Желю Желев, който също да дйде и да даде разяснения по случаяь с
оръжейните скандали и бизнеси. Благодаря.
ПРЕДСЕДАТЕЛ СНЕЖАНА БОТУШАРОВА: Господин Лютфи, имате думата, заповядайте.
ЮНАЛ ЛЮТФИ (ДПС): Уважаема госпожо председател, уважаеми колеги народни представители! Парламентарната група на Движение¬то за права и свободи, след като обсъди предложената програма и направените нови предложения, предлага следния вариант на днешния дневен ред:
Точка 1 на днешното пленарно заседание да бъде точка 5 от предложения проект за програма за работа на Народното събра¬ние, а именно - избор и конституиране на парламентарни комисии, като в тази точка бъде включено и новото предложение за състав на постоянна Комисия по транспорта.
Точка втора да бъде избор на председател на Народното събрание.
Точка трета да бъде (аз ще ви моля да има известен нюанс във формулировката на точка трета) провеждане на закрито заседание на Народното събрание за изслушване на стенограмата на срещата при президента на Република България на 2 октомври.
И оттук нататък точка четвърта и всички останали точки да бъдат така, както са предложени в програмата за работата на Народното събрание от 14 до 23 октомври.
По точка осма парламентарната група на Движението за права и свободи има следните съображения:
Не възразяваме този проблем в най-скорло време да бъде включен в дневния ред на най-близките заседания на нашия парла¬мент, но преди това, уважаема госпожо председател, знаете много добре вие и всички колеги, че председателят на Комисията по национална сигурност раздаде на ръководителите на политическите партии и парламентарни групи писмо, с което моли писмено те да дадат своето ПОЛ|,Т|,ЧУС(С с.&пизище по то-зи въпрос.
Пр@Ц§ДУР§Т§ НИК&К И& @ формална и аз предлагам, докато не стане тази важна процедура, бих К§§§л, е ДббТВ §§Ж§И П@лИтИ= чески акцент, да не бъде включвана в днешния дневен ред.
ПРЕДСЕДАТЕЛ СНЕЖАНА БОТУШАРОВА: Вие предлагате точка осма да отпадне?
ЮНАЛ ЛИТФИ: Да отпадне, да. Благодаря ви!
ПРЕДСЕДАТЕЛ СНЕЖАНА БОТУШАРОВА: Госпожа Клара Маринова има думата. Заповядайте.
КлАРА МАРИНОВА (ПС на БСП, БлП, ОПТ, ПХЖД, ХРП, СМС, ФБСМ, НлП "Стефан Стамболов" и СДПД "Ера-3"): Уважаема госпожо председателствуваща! Клара Маринова, Българска социалистическа партия.
От името на нашата парламентарна група ние подкрепяме току-що направеното предложение за промяна на поредността на точките в дневния ред.
С други думи, точка 5 - избор и конституиране на парла¬ментарни комисии - да стане точка 1.
Точка 2 да бъде изборът на председател на Народното събрание (по понятни причини).
Точка 3 да бъде решението за закрито заседание. Но настояваме, подкрепяйки председателя на Комисията за телевизия и радио, точка 4 да бъде избор на нов шеф на Бъл¬гарското национално радио. Мотивите ни са преди вскичко от съоб¬ражения на защитата независимостта на Българското национално радио.
Аз съжалявам, дано не се възприеме като политизиране мотивът ми, но миналата седмица българската общественост е била свидетел на поредната намеса на една от властите в България в работата на Българското национално радио. Аз не мисля, че дори и главен прокурор би могъл да дава оценка за художествено¬творческата страна на предаванията по радиото.
Затова предлагаме точка 4 да бъде избор на председател на Българското национално радио. Благодаря ви!
ПРЕДСЕДАТЕЛ СНЕЖАНА БОТУШАРОВА: Господин лютфи, по същия въпрос? Заповядайте!
ЮНАл лЮТФИ (ДПС): Уважаема госпожо председател! Моля да ме извините, уважаеми колеги, че за втори път взимам думата по процедура, но нашата парламентарна група изцяло се присъе¬динява към направените две предложения - на уважаемия господин Неделчев и на госпожа Клара Маринова. Действително въпросът с избора на директор на Българското национално радио, както и за изслушване концепциите за Българското национално радио, не търпи повече отлагане.
Предлагаме то да бъде дори не точка 6 (както отгово¬рихте на господин Неделчев), а да бъде точка 4.
ПРЕДСЕДАТЕЛ СНЕЖАНА БОТУШАРОВА: Господин Премянов има думата.
КРАСИМИР ПРЕМЯНОВ (ПС на БСП, Б-ЛП, ОПТ, ПХЖД, ХРП, СМС, ФБСМ, НЛП "Стефан Стамболов" и СДПД "Ера-3"): Уважаема госпожо председателствуваща, смятам, че това е техническа грешка: когато съобщихте предложенията за включване в дневния ред - на Нора Ананиева - за създаване на анкетна комисия, която да разследва случаите, проблемите в Българската православна църква, се позо¬вахте на това, че не съответствува на изискванията на правил¬ника - такова предложение да бъде направено с повече подписи.
Аз искам да ви съобщя, за да киригирам тази техническа грешка, че в края на миналата парламентарна седмица, по-точно в четвъртък, в 19,15 ч. надлежно оформено предложение от група народни представители от парламентарната група на Българската социалистическа партия и коалиция беше внесено по установения ред в Народното събрание, това ми дава основание да предложа в точката, в която е предвидено да се обсъждат предложения за създаване на анкетни комисии, да бъде включена тази точка и това предложение за анкетна комисия по този въпрос. Моля ви, да подложите това на гласуване.
ПРЕДСЕДАТЕЛ СНЕЖАНА БОТУШАРОВА: Господин Премянов, вие за кога сте поискали да бъде включена? Понеже не е сред доклад¬ваните предложения. Сега ще се направи справка по въпроса. Господин Васил Гоцев има думата.
ВАСИЛ ГОЦЕВ (СДС): Уважаема госпожо председателствуваща, дами и господа! От името на парламентарната група на Съюза на демократичните сили аз смятам, че не трябва да включим нито като точка първа ,нито като точка втора от дневния ред избора на председател на Народното събрание по следните съображения:
В момента има висящо дело в Конституционния съд по повод на запитване за тълкуване на конституционноста на чл. 5 от Пра¬вилника за организацията и дейността н аНародното събрание. В тази молба, която е отправена за тълкуване, е запитано дали изобщо при липсата на такава уредба в Конституцията е възможно председателят на Народното събрание да си подаде оставка. (Шум и протести отляво) Дали е възможно изобщо да се сменя предсрочно председателят на Народното събрание.
Конституционният съд е образувал дело и това дело ще бъде в близко бъдеще разгледано. Ние вече се намираме в някаква трудна ситуация във връзка с това, че се подходи по начина,
който ни е известен. Още по-трудна би била ситуацията, ако се избере един председател, а Конституционният съд отговори, че е неконституционен целият чл. 5 от правилника. (Шумни протести от БСП и ДПС)
ПРЕДСЕДАТЕЛ СНЕЖАНА БОТУШАРОВА: Моля за тишина! БАСИ/! ГОЦЕВ: Заради това становището на парламентарната група на Съюза на демократичните сили е въпросът за избор на нов председател на Народното събрание, изобщо за избор на пред¬седател на Народното събрание да бъде решен след решението на Конституционния съд, който ще трябва да се произнесе дали изобщо оставката на председателя на Народното събрание е била консти¬туционна.
По въпроса, който се повдигна за точка 8 - законопроек¬та за досиетата, това е точка, която е включена в дневния ред и няма никакво основание да бъде махана или отлагана във връзка с искане, което е било направено от председателя на Комисията по нац;ионална сигурност, това, което той е поискал, са сведе¬ния, които всяка от парламентарните групи може да даде. Но вед¬нъж гласувана, тази точка от дневния ред трябва да остане така, както е била предложена.
ПРЕДСЕДАТЕЛ СНЕЖАНА БОТУШАРОВА: Господин Йовчо Русев има думата. Аз само ви моля не по същество на въпроса, тъй като оформяме програмата. С гласуване ще се решат нещата.
ЙОВЧО РУСЕВ (ПС на БСП, БЛП, ОПТ, ПХЖД, ХРП, СМС, ФБСМ, НлП "Стефан Стамболов" и СДПД "Ера-5"): Уважаема госпожо председа¬тел, дами и господа народни представители! В продължение на поредица от свои заседания Комисията по земеделието обсъжда предложения, свързани с осигуряване на есенната кампания на село. Аз се учудвам, че досега тези предлиожения на комисията не влюзоха в дневния ред на Народното събрание. Учудени са и са изненадани селскостопанските прлоизводители, че действително Народното събрание се занимава с много неща, в това число и със собствените си проблеми, а се отнася с пренебрежение към основните проблеми на страната сега - осигуряването на земе¬делската кампания за 1992-1993 г.
Положението на село и особено в планинските райони на страната, свързано с есенните селскостопански работи, е изклю¬чително тревожно.
Затова предлагам, госпожо председател, петъчният ден за парламентарен контрол да бъде посветен на проблемите на сел¬ското стопанство в съответствие с предложенията на Комисията по земеделието, моля това предложение да бъде подложено на гла¬суване. Вече се закъснява и сеитбата, и прибирането на гроздето и другите основни селскостопански продукти е в своя разгар. А всъщност никакво решение в подкрепа и осигуряване на тази нормална дейност досега няма.
Още веднъж предлагам това предложение да бъде подло¬жено на гласуване за петъчния ден. Благодаря ви!
ПРЕДСЕДАТЕЛ СНЕЖАНА БОТУШАРОВА: Господин Русев, по този въпрос вече стана ясно. Ако има питания и актуални въпроси по този въпрос. Да, но не см еприели ден, който да бъде само за това или за нещо друго.
ЙОВЧО РУСЕВ (от място): Нека Народното събрание да реши да посвети петъчния ден на това. Нека и депутатите кажат.
ПРЕДСЕДАТЕЛ СНЕЖАНА БОТУШАРОВА: Този въпрос бе обсъден на Председателския съ вет.
Госпожа Мариела Митева има думата.
МАРИЕЛА МИТЕВА (ПС на БСП, БЖ1, ОПТ, ПХЖД, ХРП, СМС, ФБСМ, НлП "Стефан Стамболов" и СДПД "Ера-5"): Госпожо председател, аз вземам думата, за да предложа точка дванадесета от раздадения ни проект за дневен ред да отпадне. Тя е "Доклбад на Анкетната комисия за установяване на лицата, организирали противопоставяне и неподчинение на Закона за собствмеността и ползуването на земеделските земи". Съображенията ми в тая насока са следните:
Комисията събра доста материал за изясняване на тези обстоятелст¬ва. На последното заседание на комисията, което беше в края на м.юли, беше раздаден проект за доклад, изготвен от нейния председател Христо Марков, като тогава в комисията се взе решение, след като нейните членове се запознаят с доклада, на следваощото заседание да представят свои бележки, за да може тя да излезе със свой окончателен доклад по тези случаи. Такова заседание не се е състояло и материалите, които бяха раздадени в пленарната зала, първо, не са целият доклад на председателя на комисията, предложен пред самата комисия, и, второ, не могат да бъдат доклад на комисията, такъв доклад ням агласуван и няма изготвен.
Ето защо аз ви моля тази точка от дневния ред да отпадне и може да бъде включена едва след като комисията изготви доклад за резултатите от своята дейност. Благодаря ви.
ПРЕДСЕДАТЕЛ СНЕЖАНА БОТУШАРОВА: Господин Марков, по същия въпрос? Заповядайте! Вие сте председател на тази комисия.
ХРИСТО МАРКОВ (СДС): Госпожа Митева, това, че двамата представители на БСП са участвували на едно заседание на комисия¬та, не е вина нито на комисията ,нито на народните представители от СДС и ДПС. Аз потърсих стенограмите от комисията, взел съм ги и ще ви ги редоставя, но това, което твърдите, просто не е вярно. Вашите възражения са получени. Вашите възражения също ще бъдат приложено към доклада и в това проблеми няма. Общото решение на комисията е съвсем друго и тук грешите.
А що се отнася до пълния текст на доклада, извинявайте много, обаче пълният текст на доклада, ни отговориха от техничес¬ките служби на Народното събрание, че просто не са в състояние да го размножат в 700 или 800 страници за 240 народни представи¬тели. Вие много добре знаете, че както и пълният текст на доклада,
така и абсолютно всички пристигнали материали в комисията, са на разположение и на вас, и на всеки един от народните представи¬тели. В тях няма нищо тайно, няма нищо скрито. Те ще бъдат пре¬доставени и тук, на ръководството на Народното събрание. Просто проблеми, що се отнася до достъпността на тези материали, ня¬ма.
А за заседанията на комисията не забравяйте, че в реше¬нието, публикувано в "Държавен вестник" за създаване на комисия¬та има изрично упоменат срок за приключване работата на комисията. Този срок е спазен и след това съответно не са приемани и не са включвани материалите, пристигнали след 20 юли. Това е истина¬та.
ПРЕДСЕДАТЕЛ СНЕЖАНА БОТУШАРОВА: Господин Димитър Михайлов има думата.
ДИМИТЪР МИХАЙЛОВ (ПС на БСП, БЛП, ОПТ, ПХЖД, ХРП, СМС, ФБСМ, НЛП "Стефан Стамболов" и СДПД "Ера-5): Благодаря ви, гос¬пожо председател. Уважаеми дами и господа народни представители, аз вземам думата по процедурен въпрос на дневния ред. Тук беше изнесено съображението, че има висящи въпроси пред Конститу¬ционния съд, поради което определени въпроси на Народното събра¬ние не трябва да се включват в неговия дневен ред.
Аз смятам, че тези аргументи са напълно несъстоятелни. Така както не може един съд да спре производството по дадено дело, защото Върховнинят съд ще трябва да издаде тълкувателно решение, с още по-малко основание суверенът в нашата държава - Народното събрание, може неговата дейност да бъде спряна или прекратена, поради това че има висящ проблем пред Конституционния съд.
Вземам думата по този въпрос, защото и днес в Заоконо-дателната комисия същото съображение беше изтъкнато и от юридичес¬ка гледна точка то е абсолютно несъстоятелно. Аз няма да се спирам по същество на въпроса, когато един председател си даде сам оставката, че може Върховният съд да я обяви за противоконсти¬туционна или противозаконна, това са смехотворни неща, тъй като в същото време имаше направено предложение от народни представи¬тели, които искаха вот на недоверие.
Така че ако, така както се пише в средствата за масова информация, си оттегли господин Савов оставката, тогава трябва
да се задвижи механизмът за гласуване вот на недоверие...
ПРЕДСЕДАТЕЛ СНЕЖАНА БОТУШАРОВА: Господин Михайлов, моля ви, нека не по същество на едно или друго становище.
ДИМИТЪР МИХАЙЛОВ: Така че този въпрос трябва да отпадне. Но главното е, госпожо председател, че такива съображения -че има висящо пред Конституционния съд производство, не могат да парализират дейността и дневния ред на Народното събрание.
Благодаря ви.
ПРЕДСЕДАТЕЛ СНЕЖАНА БОТУШАРОВА: Вижте, това са съображе¬ния по същество, които могат в комисията или когато дойде време за точката, да се кажат. Сега все още сме на офрмяне на дневния ред.
Господин Васил Михайлов!
ВАСИЛ МИХАЙЛОВ (СДС): Уважаема госпожо председателству¬ваща, дами и господа народни представители! По дневния ред взимам думата, като бих искал да кажа на уважемите народни представители, че вчера до 18 ч. бе внесено предложение за една точка в дневния ред, която да бъде и първа точка от дневния ред на Народното събрание. Тя се отнася (и сега е поставена като точка петнадесета) за проекта за решение за Националната разузнавателна служба. Не бих си позволил да направя това предложение, по-скоро да го подновя отново, ако не беше изказването на господин Добрев за закритото заседание на Народното събрание, което да се занимава с оръжейния бизнес. Проблемът, който стои пред нас, е проблем на Националната разузнавателна служба и действията на господин генерал Аспарухов. И в този смисъл едно разливане на тази тематика би било крайно неудачно.
В този смисъл аз, заедно с народния представител Христо Бисеров, тъй като сме внесли и по надлежния ред това предложение, го потвърждавам като предложение за първа точка от дневния ред. И на второ място, предлагам точка осма от дневния ред да стане точка втора (ръкопляскания от СДС), тъй като е изключи¬телно голям интересът на българското общество към този въпрос, отнасящ се до проблема за разсекретяването на така наречените "досиета". Аз зная, че в пленарната зала ще има хора, които не са убедени, че това е въпрос от национална важност, но това е точно такъв въпрос, особено в днешния момент. Не е необходимо
да има становища на отделните парламентарни групи, тъй като и Комисията по национална сигурност, и, от друга страна, Законода¬телната комисия се е произнесла по проекторешението, което е внесено от господин народния представител Христо Бисеров. И аз правя формалното предложение втора точка от дневния ред да бъде именно този проект за решение, като, убеден съм, от името на СДС ще се направи и предложение гласуването по тази точка да бъде явно и поименно. Благодаря ви.
ПРЕДСЕДАТЕЛ СНЕЖАНА БОТУШАРОВА: Господин Маринов искаше отдавна думата по процедурен въпрос.
АЛЕКСАНДЪР МАРИНОВ (ПС на БСП, БЛП, ОПТ, ПХЖД, ХРП, СМС, ФБСМ, НЛП "Стефан Стамболов" и СДПД "Ера-3"): Благодаря ви, госпожо председател! Уважаеми колеги, времето напредва, поради което аз правя процедурното предложение да прекратим разискванията по седмичната програма и да гласувам енаправените предложения.
Благодаря ви.
ПРЕДСЕДАТЕЛ СНЕЖАНА БОТУШАРОВА: На противно становище? Госпожа Стефанова.
СВОБОДКА СТЕФАНОВА (СДС): Уважаема госпожо председател, уважаеми колеги. Най-после виждам на четвърта позиция законопроек¬та за изменение и допълнение на Закона за опазване на околната среда. (Шум в залата)
ПРЕДСЕДАТЕЛ СНЕЖАНА БОТУШАРОВА: Моля ви... СВОБОДКА СТЕФАНОВА: Настоявам този законопроект да остане на четвърта позиция, като поддържам направеното от господин Васил Михайлов първа точка да бъде законопроектът от позиция петнадесета, втора точка - законопроектът на господин Бисеров;
трета - Законът за ВАК, и четвърта да бъде Законът за околната среда. (Шум в залата)
А що се отнася до подвикванията на така самонаричащата се "конструктивна" опозиция, искам оттук да заявя, че дори члено¬ве на Комисията по околната среда, които не участвуват в заседа¬нията, и по-добре да не участвуват, защото пречат с присъствието си, но тези хора на предното заседание са гласувавали против
влизането на законопроекта в пленарна зала. (Силен шум в блока на ПС на БСП, реплики)
Много ви моля ,нека днес законопроектът да влезе на позиция четвърта. (Викове от блока на ПС на БСП: "Браво!", ръко¬пляскания .
ПРЕДСЕДА1ЕЛ СНЕЖАНА БОТУШАРОВА: Моля, напомням на госпожа Стефанова да не нарушава правилника.
Подлагам на гласуване предложението да се птрекратят разискванията по предложения дневен ред. Моля, гласувайте!
Гласували са 216 народни представители, за - 197, против -10, въздържали се - 9.
Ще трябва да гласуваме направените предложения. Те станаха много. За т. 1 конкурират три предложения. За т. 2 конкурират две. Нека да започнем първо с предложенията, които са за т. 1. Ще ги казвам едно по едно. Ако нещо пропусна, моля търпеливо да ми припомните.
Най-старото предложение, което е внесено писмено, е т. 1 да бъде Законопроектът за допълнителни изисквания към научни¬те организации и ВАК. Това е за т. 1. Моля, гласувайте. Всичките предложения ще бъдат поставени на гласуване.
Точка първа да бъде Законопроектът за допълнителни изиск¬вания към научните организации и ВАК. Моля, гласувайте.
От общо гласували 211 народни представители, за - 83, против - 121, въздържали се - 7.
Изписвайте на таблото резултатите по партии. Следващото направено предложение е т. 5 от сегашната програма - избори и конституиране на парламентарни комисии, да стане т. 1. Моля, гласувайте!
От общо гласували 217 народни представители, за - 167, против - 48, въздържали се - 2. Точка първа се приема.
Към т. 1 има две допълнителни предложения. Едното е към комисиите да се включи и предложението за избиране на постоян¬на Комисия по транспорта. Това, което трябва да гласуваме, е дали да влезе към тази точка, а вече дали да има комисия или да няма, ще се гласува след това. Така че, към т. 1 да се включи и въпросът за избор на постоянна Комисия по транспорта - като подточка в тази точка първа. То ще бъде на четвърто място в тази точка. След това ще се реши, ако се включи, дали да има или да няма комисия състав и т.н. Моля, гласувайте!
От общо гласували 211 народни представители, за - 164, против - 35, въздържали се - 12.
На четвърта позиция в т. 1 идва и този въпрос за избор на постоянна Комисия по транспорта.
Предложението на господин Премянов, постъпило в четвъртък, може да бъде уважено и да се гласува, тъй като там не е посочена дата за миналата седмица, а е по принцип да има такава комисия. И аз ще прочета - пак към тази точка, но на пета позиция: създава¬не на Временна комисия за проучване проблемите и свързаните
с тях инциденти в Българската православна църква и участието на народни представители в тях.
Припомням: веднъж бе гласувано за включване в дневния ред миналата седмица и бе отхвърлено. Сега отново е предложено за включване в програмата. Но тъй като т. 1 са комисии, мястото би било на пета позиция. Моля, гласувайте!
От общо гласували 217 народни представители, за - 101, против - 113, въздържали се - 3.
Отклонява се това предложение. (Ръкопляскания от СДС) Моля за едно уточнение. Господин Георги Панев ми напомня, че неговото искане е законопроектът да бъде включен преди Кодекса на труда и аз неправилно съм поставила да бъде т. 1. Затова ви предлагам така: нека гласуваме и другите предложения за т. 1 и 2 и ще ви помоля да прегласуваме, тъй като има неточност от моя страна - да бъде преди Кодекса на труда. Моля ви, нека да уважим. Господин Панев има пълно основание. Така е и записано -преди Кодекса на труда, но след като има вече пререждания, като се подреди началото, ще поставя още веднъж на гласуване този въпрос.
Друго предложение - господин Васил Михайлов предложи т. 15 да стане т. 1. Точка 1 не може да стане. Може да се гласува да бъде т. 2, но за т. 2 има други предложения. (Шум и реплики) Все пак искането за т. 1 е по-силно. Нека гласуваме предложението на господин Васил Михайлов. Точка 15 се отнася за двата законо¬проекта и едно решение, свързани с Националната разузнавателна служба, съответно Разузнавателното управление.
Моля, които са затова т. 15 да стане т. 2, да гласуват със зелено, против - с червено... Гласуваме т. 15 да мине в началото като т. 2. Моля, гласувайте!
От общо гласували 214 народни представители, за - 93, против - 121, въздържали се - няма.
Отклонява се предложението.
За т. 2 е направено предложение да бъде избор на предсе¬дател на Народното събрание. Чухте аргументи "за" и "против" въобще включването на точката и за включването на точката.
Моля, гласувайте това предложение - т. 2 да бъде избор на председател на Народното събрание.
От общо гласували 216 народни представители, за - 122, против - 94, въздържали се - няма. Приема се това предложение.
По т. 8 има две предложения. Едното предложение е на госпожа Митева - да отпадне от законодателната програма. Другото предложение е на господин Михайлов - да отиде като т. 2. Тоест, сега то не може да бъде т. 2, а т. 3.
Но първо следва да гласуваме предложението да отпадне от дневния ред т. 8.
Моля, гласувайте за това предложение на госпожа Мариела Митева. (Шум и възражения в залата) Извинете, и на господин Лютфи.
Вие всички сте много и помните, но тук не разполагам със стенографски запис, а с бележки, в които може и нещо да се пропусне.
Моля, гласувайте за предложението, което беше направено, т. 8 да отпадне от законодателната програма. Моля, гласувайте!
От общо гласували 219 народни представители, за - 117, против - 102, въздържали се - няма.
Предложението се приема. Точка 8 отпада от законодателната програма.
За т. 5 е предложено да бъде закрито заседание, като вече, ако влезе в дневния ред, на закрито заседание ще се уточни предметът на обсъждането, кой да бъде поканен и другите проблеми, за които наченахте тук да говорите.
Моля, гласувайте за предложението т. З да бъде провеждане на закрито заседание по кръга от въпроси, които бяха споменати и в предложението на господин Слатински, и от министър-председа-теля, и от депутатите, които взеха отношение.
От общо гласували 207 народни представители, за - 198, против - 4, въздържали се - 5. Това става т. 3.
Направено бе предложение т. 4, но, госпожа Маринова, т. 4 след основнитен законопроекти ли?
КЛАРА МАРИНОВА (от място): Не, след закритото заседание. ПРЕДСЕДАТЕЛ СНЕЖАНА БОТУШАРОВА: След закритото заседание. Госпожа Маринова прави предложение т. 4 да бъде докладът на Комисията по радио и телевизия плюс избор на нов председател.
Аз искам да чуя господин Неделчев, тъй като неговото предложение беше само за доклада. (Михаил Неделчев потвърждава от място) И решение за избор на нов председател.
КЛАРА МАРИНОВА (от място): В самия доклад се съдържа.
ПРЕДСЕДАТЕЛ СНЕЖАНА БОТУШАРОВА: В самия доклад се съдържа. Добре. Точка 4 да бъде доклад на Комисията по радио и телевизия и избор на нов председател на Българското национално радио. Моля, гласувайте!
От общо гласували 208 народни представители, за - 194, против - 2, въздържали се - 12.
Приема се това предложение.
Други предложения няма. В такъв случай моля, гласувайте за цялостната законодателна... Не, това предложение е...
МАРИЕЛА МИТЕВА (от място): Т. 12 да отпадне. Аз поддържам предложението си.
ПРЕДСЕДАТЕЛ СНЕЖАНА БОТУШАРОВА: По повод предложението на госпожа Митева т. 12 да отпадне, мисля, че не може да се уважи. При създаването на временна комисия имаше срок, в който докладът трябваше да постъпи. Задължава ни да го разгледаме. Съжалявам много, но тази точка не мога да я поставя на гласуване.
МАРИЕЛА МИТЕВА (от място): Моля Ви, Вие не сте точна. Решението е друго.
ПРЕДСЕДАТЕЛ СНЕЖАНА БОТУШАРОВА: Кажете, госпожа Митева.
МАРИЕЛА МИТЕВА (ПС на БСП, БЛП, ОПТ, ПХЖД, ХРП, СМС, ФБСМ, НЛП "Стефан Стамболов" и СДПД "Ера-3"): В решението, което цитирате, се дава срок до 20 юли тя да приключи своята работа, а кога ще бъде изслушан нейният доклад, е работа на Народното събрание. Срокът 20 юли не е за доклада, а за приключване работата на анкетната комисия. Аз продължавам да твърдя, че тя доклад няма.
ПРЕДСЕДАТЕЛ СНЕЖАНА БОТУШАРОВА: Аз мисля, че решенията са за всички ни и не мога да наруша това, което веднъж сме гласу¬вали.
Предложението на господин Русев просто сега не може да се постави на гласуване, тъй като не съставлява точка, по която ние можем да вземем решение.
А, щях да пропусна още едно предложение, което трябваше да гласуваме. Това е предложението на господин Панев т. 5 от проекта, т.е. Законопроектът за ВАК, казано по-накратко, да бъде преди Кодекса на труда, т.е. да бъде т. 5.
МАРИЕЛА МИТЕВА (от място): Ще гласувате ли отпадането на т. 12 или не?
ПРЕДСЕДАТЕЛ СНЕЖАНА БОТУШАРОВА: Не, няма да гласуваме. Моля, гласувайте т. 5 да бъде сегашната т. З от програмата, преди Кодекса на труда. Моля, гласувайте! (Реплики от опозицията)
МАРИЕЛА МИТЕВА (от място): Т. 12 трябва да се гласува. Не може да не се гласува. Вие не можете да отклонявате предложе¬нието ми. Подложете го на гласуване, а гласуването ще покаже. Как така?
ПРЕДСЕДАТЕЛ СНЕЖАНА БОТУШАРОВА: Гласували са 214 народни представители, за - 105, против - 105, въздържали се - 4. При равно гласуване предложението се отклонява. То всъщност е по-малко от половината.
Сега искам само това да уточня преди последното гласуване. Този доклад, госпожо Митева, ние не можем да искаме да отпадне, защото той е направен. Когато точката дойде, а тя е доста назад, ще изложите Вашите съображения. То не е свързано с решение. Ние просто трябва да вземем отношение. И тогава Вие по същество ще кажете възраженията си. (Мариела Митева възразява от място) Решението на събранието за създаване на комисия е решило, че ние трябва да го разгледаме.
МАРИЕлА МИТЕВА (от място): Кога ще го разгледаме? За някои не е... Вие сте длъжна да поставите моето предложение на гласуване.
ПРЕДСЕДАТЕЛ СНЕЖАНА БОТУШАРОВА: Има много време до раз¬глеждането, виждате колко е назад.
Моля, гласувайте за законодателната програма за тези седмици. Първите точки са определени, а нататък продължава така, както са предложени. Моля, гласувайте!
Гласували са 217 народни представители, за - 124, против - 88, въздържали се - 5.
Приема се програмата за работата на Народното събрание за тези две седмици.
Искам още един път да обясня нещо, за което господин Йовчо Русев току-що говори с мен и оспори - защо не поставяме на гласуване предложението петъкът да бъде посветен за изслушване на министъра по проблемите на земеделието, сеитбата и пр. Такава форма за изслушване не е регламентирана в правилник? как да стане. Но няма пречка, господин Русев, да се поставят актуални
въпроси и питания към министъра, който отдавна е изявил готовност да говори по тези въпроси. И има информация, че такива към него са зададени. Така че, ползувайте петъчния ден, още има време да поставите под формата на актуални въпроси проблемите, които Ви интересуват.
НАРИЕЛА МИТЕВА (от място): Аз искам да се гласува отпада¬нето на т. 12.
ПРЕДСЕДАТЕЛ СНЕЖАНА БОТУШАРОВА: Заповядайте. Господин Али има думата.
ХАСАН АЛИ (ДПС): Уважаема госпожо председателствуваща, уважаеми колеги народни представители! По повод есенната сеитба и осигуряване на кредитите за земеделието, има законопроект, който е внесен официално от името на трима колеги - Размов, Манев и моя милост. И аз моля, ако не утре, вдругиден Законодател¬ната комисия също да внесе своето становище, както това направи Комисията по земеделието, днес Икономическата комисия, защото след 15 дни просто няма да има нужда от разглеждане на този въпрос.
Става въпрос не само за изслушване на министъра, а за приемане на законопроект за осигуряване на кредити за есенната сеитба. Благодаря ви.
ПРЕДСЕДАТЕЛ СНЕЖАНА БОТУШАРОВА: Вашите думи са към Законо¬дателната комисия и нейния председател. (Венцеслав Димитров от място иска думата)
По този въпрос, господин Димитров, се върши работа в комисиите и като има становище...
ВЕНЦЕСЛАВ ДИМИТРОВ (от място): По същия въпрос искам да кажа. Той е разпределен и в нашата комисия.
ПРЕДСЕДАТЕЛ СНЕЖАНА БОТУШАРОВА: За Вашата комисия? По този законопроект?
Думата има господин Венцеслав Димитров.
ВЕНЦЕСЛАВ ДИМИТРОВ (СДС): Уважаема госпожо председател, колеги! Аз прегледах този законопроект, както ое разпределен в комисията, но така, както е съставен, ще кажа и на господин Хасан Али, той не може да бъде разгледан в комисията. Поне моето виждане е такова, защото той е бюджетен закон. А съгласно нашата Конституция, господин Али, бюджетните закони, които изменят бюджета, могат да бъдат предлагани само от правителството. Така че, контактувайте с правителството. Само правителството може да предложи такъв законопроект и тогава той да се разглежда в комисията. Преди това не може. Ние започваме да изпълняваме функциите на изпълнителната власт, след като започваме да разпре¬деляме едни пари, които не ги знаем къде се намират и как да се направят. Моля ви се да спазваме Конституцията, каквато и да е тя.
Затова аз съм против преди да бъде внесен подходящ зако¬нопроект от правителството (бюджета), ние да го разглеждаме. Или ако го разглеждаме, да го разглеждаме без бюджетната част, т.е., без намесата на бюджета. Там има параграфи, които предвиж¬дат, че известна част от сумите трябва да се поемат за сметка на държавния бюджет - примерно лихвите над 10 на сто. Така не може.
ПРЕДСЕДАТЕЛ СНЕЖАНА БОТУШАРОВА: Господин Али, господин Димитров! Защо не се съберете комисиите заедно и да обсъдите въпросите, а не сега в пленарна зала...
ВЕНЦЕСЛАВ ДИМИТРОВ (СДС): Аз ви казвам защо не може да се съберем в комисията. Именно затова, защото спазваме Консти¬туцията.
ПРЕДСЕДАТЕЛ СНЕЖАНА БОТУШАРОВА: Не, моля ви, нека да няма дебати по нещо, което не е в дневния ред.
Господин Александър Йорданов искаше думата. Заповядайте!
АЛЕКСАНДЪР ЙОРДАНОВ (СДС): Уважаема госпожо председател, госпожи и господа народни представители!
ПРЕДСЕДАТЕЛ СНЕЖАНА БОТУШАРОВА: Моля за тишина. Господин Димитров, моля за тишина и спокойствие.
АЛЕКСАНДЪР ЙОРДАНОВ: Уважаема госпожо председател! Госпо¬дин Димитров!
ПРЕДСЕДАТЕЛ СНЕЖАНА БОТУШАРОВА: Много моля, господин Димитров, да пазите реда в залата. Моля за тишина. Тези проблеми са за комисията и след това ще се разглеждат тук.
АЛЕКСАНДЪР ЙОРДАНОВ: Уважаема госпожо председател, госпо¬жи и господа народни представители! Аз мислех да взема думата още одеве, когато се обсъждаше дневният ред, но сега, след като видях как гласува и Парламентарната група на СДС, специално по въпроса за досиетата и Проекторешението за Националната разуз¬навателна служба, вземам думата от името на Парламентарната група на СДС.
Уважаеми колеги, няма съмнение, че това, което днес, тук през 1992 г. - октомври месец, ние говорим, утре, в друга година, може би не следващата, а след десет, двадесет години, става неизбежно част от нашата история - от българската история. Ще дойдат други народни представители. Ще дойдат други политици. Други млади хора може би ще седят на нашите места тук в парла¬мента. Всъщност ще дойдат нови поколения, които, ако не друго, поне от парламентарно задължение и от професионализъм, който неизбежно ще бъде техен спътник, ще надзърнат в стенографските записки на това Народно събрание. И тогава те ще видят, че на днешната дата - 14 октомври, един ден след като отмина една година от първите демократични и свободни избори в България, на които демократична организация спечели тези избори, а именно Съюзът на демократичните сили, точно тогава в българския парламент е бил поставен въпросът за агентите, доносниците и всички онези, които бяха първи помощници на репресивния апарат на Комунисти¬ческата партия, установила, създала, подкрепяла тоталитарната система през близо половин век управление на страната. САВКА ЙОВКОВА (от място): За какво говорна? АЛЕКСАНДЪР ЙОРДАНОВ: Аз говоря за това, че въпросът за досиетата, въпросът за тайните служби е принципен въпрос и аз като народен представител просто не мога да се съглася с мисълта, че утре ние в тази зала след днешното гласуване, ще бъдем същите. Това ще бъдат вече други хора. Аз подозирам оттук нататък абсолютно всички, които не гласуваха за влизане в дневния ред поне на решението за досиетата и всички, които не приеха да се разгледа въпросът за Националната разузнавателна служба, която сега е придадена към един човек, а не под контрола на парламента. Аз не приемам с тези хора просто дори да водя диалог в тази зала. И казвам това, не защото съм убеден, че тези хора ще ме разберат. Те, след като гласуваха така, естестве¬но е, че няма да ме разберат. Аз го казвам затова да се запише
в стенографските записки на Народното събрание: че на 14 октомври 1992 г. СДС е единствената честна, демократична сила в Република България (ръкопляскания от блока на СДС), защото той иска да се разберат кои са били агентите, които са били шпионите, ченге¬тата и всички комунистически мръсници в мръсната комунистическа държава, в която живяхме. Казвам го за историята, не за вас, с които няма да разговарям оттук нататък. Благодаря! (Ръкопляскане от блока на СДС, неодобрителни възгласи от блока на БСП)
ПРЕДСЕДАТЕЛ СНЕЖАНА БОТУШАРОВА: Гласуван е дневният ред и законодателната програма.
Точка първа от дневния ред е
ИЗБОР И КОНСТИТУИРАНЕ НА ПАРЛАМЕНТАРНИ КОМИСИИ. Първата комисия е Комисия по енергетиката и енергийните ресурси. Решение за създаване на такава комисия бе взето отдавна. Това, което не бе направено, е да се попълни нейният състав.
Ще прочета предложенията, направени от парламентарните групи.
Съставът на комисията брои 15 души. Съотношението е 7:6:2. Но това беше в предишния вариант: 7:6:1.
Предложенията на Парламентарната група на СДС са след¬ните. За членове на комисията се предлагат народните представи¬тели: Драгия Драгиев, Здравко Кацаров, Марин Маринов, Красимир Стоянов, Лъчезар Тошев, Петър Тодоров и Красимир Чернев.
Предложението на Предизборния съюз е за следните народни представители като членове на комисията: Пламен Денчев, Фидел Косев, Наташа Тачева, Георги Попов, Стоян Иванов и Илиян Илиев.
Предложението на Парламентарната група на Движението за права и свободи е за народния представител Мехмед Тибер.
Предлагам ви да гласуваме състава на тази комисия така, както е предложен по парламентарни групи. Има ли възражения? РЕПЛИКА ОТ ЗАЛАТА: Няма.
ПРЕДСЕДАТЕЛ СНЕЖАНА БОТУШАРОВА: Моля ви, гласувайте за състава на тази комисия. Поименният състав бе прочетен. Гласувайте за него!
Резултат: от общо гласували 153 народни представители, за - 153, против и въздържали се - няма.
Моля за предложения за ръководство на комисията - за председател, заместник-председател или заместник-председатели
на тази комисия. Такива предложения не са направени.
Госпожа Екатерина Михайлова има думата.
ЕКАТЕРИНА МИХАЙЛОВА (СДС): Парламентарната група на СДС предлага за председател господин Красимир Чернев.
ПРЕДСЕДАТЕЛ СНЕЖАНА БОТУШАРОВА: Госпожа Нора Ананиева има думата.
НОРА АНАНИЕВА (ПС на БСП, БЛП, ОПТ, ПХЖД, ХРП, СМС, ФБСМ, НЛП "Стефан Стамболов" и СДПД "Ера-3"): Уважаеми колеги, предлагаме за председател този път да бъде избран представител на Парламентарния съюз за социална демокрация - господин Пламен Денчев. Мисля, че е редно да се даде най-после един жест на добра воля, още повече, че той е компетентен, добър специалист, един от хората, които са автори на тази идея и застъпник, защит¬ник на идеята за такава комисия.
Нека не повтаряме грешката с Комисията за планинските и полупланинските райони, когато идеята беше издигната от господин Йовчо Русев. Беше избран друг председател и комисията всъщност няма заинтересован председател, който да движи работата.
ПРЕДСЕДАТЕЛ СНЕЖАНА БОТУШАРОВА: Други предложения за ръководство?
Сега, тъй като има двама кандидата, ще гласуваме по реда на постъпването и за избран ще бъде този, който е получил най-много гласове. Това правило основавам на чл. 4, ал. 4 от правил¬ника.
Моля, уважаеми колеги, ще има гласуване, заповядайте в пленарната зала. Избираме председател на Комисията по енергетика. Предложени са двама народни представители. Парламентарната група на СДС предлага господин Красимир Чернев, а Предизборният съюз на БСП и другите партии предлага господин Пламен Денчев.
Гласуваме най-напред предложението господин Красимир Чернев да оъде председател на тази комисия. Моля, господа квесто¬ри, поканете народните представители и да седнат, не само да влязат, но и да седнат. Моля, гласувайте! Гласуваме предложението господин Красимир Чернев да бъде председател на Комисията по енергетика.
Прекратете гласуването и посочете резултата.
Гласували са 211, за 112, против 92, 7 се въздържат.
Госпожо Ананиева, Вие поддържате ли кандидатурата на господин Денчев за председател или предлагате за заместник-пред-седател?
НОРА АНАНИЕВА (от място): Ние не участвуваме в комисиите.
ПРЕДСЕДАТЕЛ СНЕЖАНА БОТУШАРОВА: За председател на комисия¬та е избран господин Красимир Чернев.
За заместник-председател ще има ли предложения или замест-ник-председатели на комисията? За заместник-председател на коми¬сията, уважаеми ръководства на парламентарните групи, ще правите ли предложения? Не се правят предложения за заместник-председател на комисията. Ще има само председател тази комисия, тъй като гласувахте, уважаеми колеги, само за председател.
С оглед формирането и на останалите комисии, тъй като бе включена нова точка за транспортна комисия, Председателството ще даде 20 минути почивка, за да може парламентарните групи да направят своите предложения по останалите точки.
Кажете, господин Лютфи, заповядайте по процедура.
ЮНАЛ ЛЮТФИ (ДПС): Уважаема госпожо предсседател, уважае¬ми колеги! Действително преди почивката ви предлагам предложе¬нието на нашата парламентарна група, което също да бъде обсъдено по време на вашите заседания.
Ние предлагаме комисията, новата комисия, която се предла¬га да бъде постоянна Комисия по транспорта, да бъде слята с Пос¬тоянната комисия по енергетика и да бъде Комисия по енергетиката и транспорта.
Ако не възразявате, това е нашето предложение. И моля, след като се обсъди, отново да се предложи на обсъждане и гласу¬ване предложението на парламентарната група на Движението за права и свободи.
Благодаря ви.
ПРЕДСЕДАТЕЛ СНЕЖАНА БОТУШАРОВА: Председателството дава 20 минути почивка, за да може парламентарните групи да дадат своите становища за комисиите.
Двадесет минути почивка (звъни).
(След почивката)
ПРЕДСЕДАТЕЛ СНЕЖАНА БОТУШАРОВА (звъни): Продължаваме пленарното заседание. Думата по процедурен въпрос давам на господин Шотлеков.
ИЛИАН ШОТЛЕКОВ (СДС): Уважаема госпожо председател, уважае¬ми колеги! От името на парламентарната група на Съюза на демокра¬тичните сили молим за 30 минути почивка.
ПРЕДСЕДАТЕЛ СНЕЖАНА БОТУШАРОВА: Уважавам искането ви. Тридесет минути почивка.
(След почивката)
ПРЕДСЕДАТЕЛ СНЕЖАНА БОТУШАРОВА (звъни): Моля, заемете местата си. Продължаваме заседанието.
Нека да продължим с точката, с която започнахме и след това настъпи прекратяване на работата ни.
Имаше предложение на господин Лютфи Комисията по енерге¬тиката и енергийните ресурси да се съчетае с Комисия по транспор¬та (да не се избира специална комисия). И тъй като бе формирана тази комисия, аз искам да поставя на вас и съответно да получа мнението ви за това предложение. След това ще продължим с другите комисии, както са в програмата.
Има предложение за създаване на специална постоянна комисия по транспорта. Господин Лютфи направи предложение вместо отделна комисия, функциите на парламентарен контрол по транспорта да се осъществяват от Комисията по енергетиката, т.е. да бъде Комисия по енергетика и транспорт.
Моля за становището на групите. Ако се приеме това предло¬жение ще има едно развитие на нещата, ако не се приеме - ще има Друго.
Заповядайте!
ПЛАМЕН ДЕНЧЕВ (ПС на БСП, БЛП, ОПТ, ПХЖД, ХРП, СМС, ФБСМ, НЛП "Стефан Стамболов" и СДПД "Ера-5"): Уважаеми колеги, аз искам да изразя едно становище на несъгласие с това предложение.
Мотивите ми са следните:
Първо, когато формирахме състава на Комисията по енерге¬тика и енергийни ресурси, в нея бяха включени хора, които се занимават с тези проблеми, които са специалисти в тази област. Предполагам, че така са подходили и колегите от СДС и ДПС. Ние не знаехме, че ще се съчетават два проблема в една комисия. Още повече че материята е съвсем различна. Едно е енергетика, друго е транспорт. Не съм убеден, че тази комисия ще може да работи пълноценно и по двата проблема. И без това струва ми се, че повече от девет месеца ние се мъчихме да направим една Комисия по енерге¬тика. Едва сега тя е формирана вече, има възможност да работи. Нека да не разрушаваме това, което сме направили, а да подходим по друг начин - да формираме Комисия по транспорта, която може да бъде и с временен статут. Но да не смесваме двете неща. Това е нашето становище. Благодаря ви!
ПРЕДСЕДАТЕЛ СНЕЖАНА БОТУШАРОВА: Благодаря ви! Заповядай¬те!
СТОЙКО ПЕНЧЕВ (ПС на БСП, БЛП, ОПТ, ПХЖД, ХРП, СМС, ФБСМ, Н-ЛП "Стефан Стамболов" и СДПД "Ера-3"): Уважаема госпожо предсе¬дател, колеги! Тъй като аз съм вносител на предложението за транс¬портна комисия, искам да обоснова направеното предложение за самостоятелна комисия по транспорта.
Причините са някоко. Първият момент това е, че законодател¬ството по транспорта тепърва започва движение. Имайте предвид, че става дума за около 12-15 закона.
Вторият момент, това е, че изграждането на Комисия по транспорта и енергетиката ще даде възможност трудно да се работи, защото ще бъде голяма група. Просто се получават 21 човека. Няма да има маневреност.
И третият момент, който според мен е също много важен, това е, че министърът на транспорта господин Александров в петък в пледоарията, която тук се води по парламентарен контрол, видяхте неговото желание. Тоест тук има един консенсус от страна на колеги¬те транспортници в изпълнителната власт.
Затова ви моля да уважите това - транспортната комисия да си остане. Тя е необходима. В много страни в Западна Европа тези комисии отдавна същетвуват и те изпълняват своите функции по отношение на транспортната система на страната. Благодаря ви за вниманието!
ПРЕДСЕДАТЕЛ СНЕЖАНА БОТУШАРОВА: Господин Пенев има думата. Заповядайте!
НЕВЕН ПЕНЕВ (СДС): Аз искам да подкрепя становището на колегите от БСП и да изложа мнението, че двете комисии трябва да бъдат различни. Мотиви се казаха. Просто темите и специфи¬ката на работа е различна, особено за Комисията по енергетиката, която се бави от няколко месеца тук в пленарната зала. Тази комисия трябва да започне своята работа по същността на проблемите.
Затова предложението ми е да има отделна комисия по транс¬порта. Благодаря!
ПРЕДСЕДАТЕЛ СНЕЖАНА БОТУШАРОВА: Господин Лютфи, Вие оттег¬ляте предложението? Господин Лютфи оттегля от място предложението си това да бъде една обща комисия по енергетиката и транспорта.
В такъв случай, като дойде мястото й в пункт четвърти, тогава ще се постави въпросът да я има ли и ако я има - състав и т.н.
Следващата комисия, която предстои да се формира, това е анкетната комисия във връзка с искането на главния прокурор за снемане имунитета на народен представител. Има решение на Народното събрание да се направи такава комисия, като отделните парламентарни групи имат своето становище за това. Моля, предложения за тази комисия.
Предизборният съюз на БСП и коалиция е предложил двама членове за тази комисия. Но преди това трябва да се реши въпросът колко члена ще има комисията, кога трябва да се произнесе... Господин лютфи, имате думата. Заповядайте! ГлАС ОТЛЯВО: Ние сме гласували за тази комисия. ПРЕДСЕДАТЕЛ СНЕЖАНА БОТУШАРОВА: Не, решение за самата комисия като състав. Не, не сме гласували, моля ви. Имаше предло¬жение на господин школагерски... Гласувано е да има само комисия. Господин Лютфи, заповядайте!
ЮНАЛ ЛЮТФИ (ДПС): Уважаема госпожо председател, уважаеми колеги! Движението за права и свободи предлага от нашата парла¬ментарна група да участвуват двама души в тази комисия. Поименно вероятно след това ще ги предлагаме. Но за да не излизам втори път, предлагам в комисията да бъде включен председателят на Коми¬сията по правата на човека господин Мехмед Ходжа и господин Исмаил Исмаил.
ПРЕДСЕДАТЕЛ СНЕЖАНА БОТУШАРОВА: Дотук има предложения за четирима членове на тази комисия. Други предложения?
В такъв случай предложенията са за четирима души в тази комисия.
Господин Михайлов, заповядайте!
ДИМИТЪР МИХАЙЛОВ (ПС на БСП, БЛП, ПХЖД, ХРП, СМС, ФБСМ, НЛП "Стефан Стамболов" и СДПД "Ера-3"): Госпожо председател, уважаеми дами и господа народни представители! Мисля, че когато вземахме решението за създаването на тази комисия, се гласува и да бъдат от трите парламентарни комисии по двама души. Аз много Ви моля да направите справка по стенограмата и така, както вече двете парламентарни групи предложиха по двама души, така и от Съюза на демократичните сили да бъдат предложени още двама души. В решението влизаше: по двама души от трите парламентарни групи, всичко шест.
Благодаря ви.
ПРЕДСЕДАТЕЛ СНЕЖАНА БОТУШАРОВА: Аз имам стенограмата пред себе си, господин Михайлов. Гласувано е за "създаване на анкетна комисия, която да проучи данните, съдържащи се в искането на главния прокурор" и т.н.; точка 2 - "Да информира събранието, съобразно сроковете в правилника", като тук има моя реплика - "Такива не са уточнени", и продължава "преди приемане от Народ¬ното събрание на решението по същество"; и точка 3 - "Избира за членове на комисията", след което аз казвам: "Предложено е комисията да има шест души състав", но това не е гласувано. Ние гласувахме за комисия, но не за състава и срока на работа, тъй като това, казахме, че ще стане, след като мине гласуването за самата комисия.
Така че в момента вие може да предложите, господин Михай¬лов, шест членове да има, но са предложени конкретно и поименно за четирима души. Така че аз мога да предложа реално комисията да има четирима души. Тъй като в становището на Парламентарната група на СДС бе казано, то е ясно и точно, те няма да предложат, освен ако има друго нещо, но аз просто цитирам това, което вече е казано.
И другото, което е - трябва да се уточни срокът, в който комисията ще е готова и ще се произнесе със своето становище.
Така че предлагам да се гласува. (Шум в залата) Господин Михайлов, не е гласувано шест души. Предлагат се четири души поименно.
КРАСИМИР ПРЕМЯНОВ (от място): Съгласни сме за четирима души.
ПРЕДСЕДАТЕЛ СНЕЖАНА БОТУШАРОВА: Съгласни сте. Добре, господин Премянов. Господин Премянов е съгласен от името на групата. Моля да се гласува броят на членовете на тази комисия да бъде четири. Моля, гласувайте.
Гласували са 194 народни представители, за 111, против
- 28, 55 се въздържат. Приема се предложението комисията да има състав от четирима народни представители.
Сега ще прочета отново имената и ще поставя на гласуване състава вече като имена.
От името на Парламентарната група на Движението за права и свободи са предложени господата Мехмед Ходжа и Исмаил Исмаил а от името на Предизборния съюз са предложени господин Димитър Георгиев Димитров и госпожа Наташа Тачева.
Има ли други предложения, промяна по кандидатурите?
- Няма. Тогава моля гласувайте за този състав на комисията. Гласували са 188 народни представители, за - 120, против
- 14, 54 се въздържат. Приема се предложението за този състав на комисията.
За председател на комисията. Господин Палчев, имате думата.
ИВАН ПАЛЧЕВ (ДПС): Уважаема госпожо председател, уважаеми госпожи и господа народни представители! Парламентарната група на Движението за права и свободи предлага за председател на комисията господин Исмаил Исмаил.
Освен това предлага срокът за работа на комисията да завърши във вторник и в сряда нейният доклад да бъде точка 1 от дневния ред.
Благодаря.
ПРЕДСЕДАТЕЛ СНЕЖАНА БОТУШАРОВА: Господин Премянов, имате думата. Заповядайте.
КРАСИМИР ПРЕМЯНОВ (ПС на БСП, БЛП, ОПТ, ПХЖД, ХРП, СМС, ФБСМ, НЛП "Стефан Стамболов" и СДПД "Ера-3"): Уважаема госпожо председателствуваща, уважаеми колеги народни представители! Ние не издигаме кандидатура за председател на тази комисия, с което по същество приемаме кандидатурата, която издига Движение¬то за права и свободи.
Смятаме, че срокът не е реалистичен. Смятаме, че две календарни седмици, а реално шест дни, са възможният срок, в
който тази комисия може добросъвестно да си свърши работата. Но искам да направя едно уточнение по нашето съгласие да бъде 4-членен съставът на тази комисия. Ние не искаме да злепоставяме, по-скоро да поставим в неудобно положение нашите колеги от Съюза на демократичните сили и предполагаме и очакваме, че когато те имат готовност с това, ние ще се наложи да попълним състава с още двама членове, които Съюзът на демократичните сили да предложи.
ПРЕДСЕДАТЕЛ СНЕЖАНА БОТУШАРОВА: Направено е предложение за председател на комисията да бъде избран господин Исмаил Исмаил. Друго предложение няма. Моля, гласувайте.
Гласували са 196 народни представители, за предложението - 146, против - 5, 45 се въздържат. Приема се предложението.
Това, което липсва в решението за тази комисия, е срокът за нейната работа. Предложението на господин Палчев е до вторник
- 20 октомври 1992 г. Има две предложения. Нека да ги уточним по дати. Вторник е 20 октомври. Предложението е комисията до вторник включително да работи и в сряда да докладва своето стано¬вище на Народното събрание. Предложенията са еднакви по същество. Ще ги гласуваме по реда на постъпването.
ЮНАЛ ЛЮТФИ (от място): Те са близки.
ПРЕДСЕДАТЕЛ СНЕЖАНА БОТУШАРОВА: Те са близки, да. Другото предложение е за двете календарни седмици. (Недоволство от парла¬ментарната група на ДПС)
Това са двете предложения.
ОБАЖДАТ СЕ ОТ БСП: 29 октомври.
ПРЕДСЕДАТЕЛ СНЕЖАНА БОТУШАРОВА: Гласуваме първото предло¬жение. То е на господин Палчев: анкетната комисия да проучи данните в срок до 20 октомври 1992 г. включително и да докладва становището си на Народното събрание в сряда, 21 октомври 1992 г.
Моля, гласувайте това предложение!
Гласували са 205 народни представители. За - 75, против
- 104, 28 се въздържат.
Отклонява се това предложение.
Следващото предложение за срока е две седмици. Смисълът на съдържанието на този текст ще бъде: създава анкетна комисия, която да проучи данните в срок от две седмици и да информира Народното събрание за становището си.
Моля, гласувайте за това предложение!
Гласували са 205 народни представители. За - 120, против
- 62, въздържали се - 25.
Искам да припомня текста на това решение, за да се види какъв вид придобива:
"РЕШЕНИЕ за избиране на анкетна комисия
Народното събрание на основание чл. 29 и чл. 100, ал. 8 от Правилника за организацията и дейността на Народното събрание РЕШИ:
1. Създава анкетна комисия за проучване данните, съдържащи се в искането на главния прокурор за даване разрешение от Народно-
то събрание за възбуждане на наказателно преследване срещу народ¬ния представител Димитър Велев Димитров.
2. Комисията да информира Народното събрание за становище¬то си след две седмици, преди приемане от Народното събрание на решението по същество.
3. Избира за членове на комисията... - четиримата колеги народни представители.
За председател на комисията избира господин Исмаил Исма-ил."
Това е съдържанието на решението за тази комисия.
В дневния ред е включено предложението за временна коми¬сия. ..
ЮНА-Л лЮТФИ (от място): Искам думата по процедурен въпрос.
ПРЕДСЕДАТЕЛ СНЕЖАНА БОТУШАРОВА: Господин Лютфи, заповядай¬те по процедурен въпрос.
ЮНАл ЛЮТФИ (ДПС): Уважаема госпожо председател, уважаеми колеги! Взимам думата по процедурен въпрос преди да пристъпим към съставянето и избора на нова комисия.
Времето много напредна, а днес ние сме минали само една точка. Ето защо искам за миг да ви върна към дневния ред и правя следното процедурно предложение:
Първо, предлагам да продължим нашето работно време тази вечер с оглед на следното. Парламентарната група на Движението за права и свободи направи предложение за точка втора - да бъде включен избор на председател на Народното събрание. В почивката, която имахме преди 20 минути, имахме кратка, блиц-среща с ръковод¬ството на Парламентарната група на Съюза на демократичните сили и стигнахме до споразумението, че все още няма предложение за кандидат за председател на Народното събрание. С оглед на това предлагаме следното: тази точка от днешния дневен ред да бъде точка номер едно за утрешния дневен ред.
Тази вечер обаче Парламентарната група на Движението за права и свободи настоява точка трета от дневния ред, а именно тази вечер да бъдат обсъдени, дебатирани, разбира се колкото се може по-кратко, процедурите за провеждането на закритото заседание, което е фиксирано в точка трета. И това заседание да бъде точка номер две в утрешната дейност на нашия парламентарен ден.
Моля, уважаема госпожо председател, тези предложения на нашата парламентарна група да бъдат подложени на гласуване.
Благодаря ви.
ПРЕДСЕДАТЕЛ СНЕЖАНА БОТУШАРОВА: Госпожа Ананиева има думата по процедурата.
Господин -Лютфи, уточнете.
ЙНАЛ -ЛЮТФИ: Извинете, госпожо Ананиева.
Тъй като не фиксирах с колко да бъде продължено работното време, аз предлагам да бъде до изчерпването на предложенията, които прави Парламентарната група на Движението за права и свобо¬ди.
ПРЕДСЕДАТЕЛ СНЕЖАНА БОТУШАРОВА: Госпожа Ананиева, имате думата.
НОРА АНАНИЕВА (ПС на БСП, БлП, ОПТ, ПХЖД, ХРП, СМС, ФБСМ, НЛП "Стефан Стамболов" и СДПД "Ера-3"): Уважаеми колеги, вероятно е реалистично това предложение. Ние бихме настоявали, разбира се и имахме желание още днес да тръгне процедурата по избора на председател на Народното събрание. Още повече, че ние сме заявили своите очаквания за председател, за промяната в ръководството на събранието. Заявили сме, макар и не във формал¬ната процедура тук нашата кандидатура за председател.
Бихме желали обществото да знае, че ние сме готови с такава кандидатура и не ние задържаме този процес. Но разчитаме, че колегите за утре ще се подготвят, тъй като ние бихме желали да участвуваме в едно реално състезание, в което кандидатите за председател на Народното събрание ще изложат своите виждания за това как ще се организира и как ще работи парламентът в пер¬спектива.
В този смисъл по-добре е на прясна глава утре да се обсъжда този въпрос.
И второ, настояваме още сега да се формулират за утре точно заглавието, предметът на закритата дискусия.
ПРЕДСЕДАТЕЛ СНЕЖАНА БОТУШАРОВА: Аз ще поставя на гласуване предложенията, направени от господин лютфи и госпожа Ананиева.
Направено е предложение, което е и процедурно, и по същество едновременно, точка 2 - избор на председател на Народното събрание, да бъде отложена за утре като точка 1 в дневния ред. Моля, гласувайте за това предложение.
Повтарям пак, точка 2 - избор на председател на Народното събрание, да бъде отложена за утре като точка 1 в дневния ред.
Гласували са 213 народни представители, за предложението са 186, против - 7, 20 се въздържат.
Приема се това предложение.
И второто предложение - на господин лютфи - е за удължава¬не на работното време до... Да, заповядайте, госпожо Русева. Да, да, заповядайте по процедурата, която се отнася до точка 3.
ЗЛАТКА РУСЕВА (СДС): Уважаема госпожо председател, ува¬жаеми народни представители! В нашия правилник в чл. 34 е уредено как се провеждат закритите заседания. Ако ние ще дебатираме за това какво ще бъде заседанието, това е отделен въпрос. Но ако ще правим някаква друга процедура, това би било извън правил¬ника.
Аз ви моля да видите чл. 34. Тук всичко е казано. Въпро¬сът е да бъдем наясно. Ако има удължаване на работното време, каква процедура ще гледаме?
Може би колегите от ДПС имат предвид нещо по същността на въпроса. Тя би могла да се обсъжда и преди точката, какво точно да включва или по какъв ред да се говори, но редът си е един. Той е както на заседанията на парламента, само че е закрито.
Затова може би има някакво... Не зная, не искам да кажа недоразумение, но нищо друго не сме получили писмено, пък и не виждам защо. Благодаря.
ПРЕДСЕДАТЕЛ СНЕЖАНА БОТУШАРОВА: Госпожо Русева, днес на Председателски съвет и вчера стана дума за закритото заседание. И това, което и Правният отдел предложи като основано на правилни¬ка, е следното: тъй като има едно предложение, но за да може предложителите да се изслушат защо те предлагат да е закрито, това трябва да стане на закрито заседание. След което парламентът
ще реши дали да бъде закрито или открито, да се уточни и темати¬ката, по която ще се дебатира. Това беше смисълът на тази първа част на закритото заседание. Това всъщност няма да е по същество дискусия, а да се чуят предложенията.
ЗЛАТКА РУСЕВА (СДС): Извинявайте, Вие искате да кажете процедурата по обсъждане на темата и на протичането.
ПРЕДСЕДАТЕЛ СНЕЖАНА БОТУШАРОВА: Точно така. И темата, и предложителите да изложат...
ЗЛАТКА РУСЕВА: Значи трябва точно да се каже, за да знаят колегите.
ПРЕДСЕДАТЕЛ СНЕЖАНА БОТУШАРОВА: Да, ако по този въпрос има неяснота.
Моля още веднъж за вниманието ви. Закритото заседание в първата си част, ако мога така да кажа, ще бъде да се изслушат предложителите защо искат то да бъде закрито. И съответно събра¬нието ще изслуша само предложителите, без дебати по същество - какви са тези интереси, които налагат то да бъде закрито, предмета... (Не, не сме чели детайли...) След което самата диску¬сия ще бъде насрочена с решение на събранието. Кой ще бъде пока¬нен, това ние не можем да направим на открито заседание. Събрание¬то трябва да прецени предложенията на вносителите, тъй като там е дадена само обща формулировка, но подробности няма.
В такъв смисъл предложението е да се удължи работното време за тази точка 5, но не като дебати, а като уточняване на регламента за дебатите. И ще се реши кога да бъде то.
Да, господин Савов, заповядайте.
СТЕФАН САВОВ (СДС): Госпожо председателко и всички остана¬ли, които внесоха предложението: мислите ли, че е сериозно, че утре ще можем да изберем председател и същевременно да правим закрито заседание? (Отговор от опозицията: "Да!")
На мен ми се струва, че това е невъзможно, защото вие знаете, че преди всичко, когато ще се избира председател, тук ще присъствуват журналисти, това е съвсем нормално, този акт не може да трае по-малко от два часа, това е тайно гласуване, така че колко време ще ни остане тогава за закрито заседание?
Смятам, че ако сме сериозни, ако сериозно стоим на пози¬цията, че това зесадение - закритото, е от значение, както разбира се е от значение изборът на председател, не би трябвало да под-
насяме за гласуване тук две точки от дневния ред, които просто се самоизключват. Благодаря ви.
ПРЕДСЕДАТЕЛ СНЕЖАНА БОТУШАРОВА: Господин Пейков, по процедурата Ви моля само.
ТОШО ПЕЙКОВ (СДС, посрещнат с реплики и възгласи от опозицията): Уважаема госпожо председател, дами и господа народни представители! Аз съм вторият от съвносителите на предложението на закрито заседание на Народното събрание да се разгледа дейност¬та на директора на Националната разузнавателна служба ген. Брига¬дир Аспарухов във връзка с изявленията му за правителствен съвет¬ник, забъркан в оръжеен бизнес, и с отказа му да даде информа¬ция на министър-председателя по този въпрос.
Закрито заседание предлагам да насрочим за петък, тъй като тайните на една тайна служба могат да бъдат разглеждани от парламента само на едно закрито заседание, обратното на това, което направи самият ген. Бригадир Аспарухов, който изнесе тайните на своята тайна служба открито, и което ние трябва да разгледаме, според мен, в петък на едно закрито заседание.
Практически е невъзможно утре да бъде избиран председател на Народното събрание, да бъдат поканени журналистите да напуснат сградата на Народното събрание и да бъде разгледан един такъв въпрос, който е свързан със сигурността на държавата. Благодаря. (Единични ръкопляскания от мнозинството, реплики от опозицията)
ПРЕДСЕДАТЕЛ СНЕЖАНА БОТУШАРОВА: Това е в дневния ред и не става дума... Става въпрос конкретно за самата дискусия кога да се проведе - дали утре или да остане за петък. Ще гласува¬ме удължаване на времето.
Има един въпрос, който господин Кулишев току-що дойде да ми каже, че са го уведомили - в момента залата не е подготвена за закрито заседание. В момента не е подготвена. Просто това искам да ви кажа, но вие ще решите.
Подлагам на гласуване предложението да се удължи работното време тази вечер с оглед именно първата част на закритото заседа¬ние да стане сега - до изчерпването й. Смисълът е да се реши кога да се изслушат вносителите и за кога да бъде насрочено обсъждането. Това е предложението засега. Моля, гласувайте.
Пак искам да ви напомня току-що получената информация - залата в момента не е пригодена за закрито заседание. Това
е, което идва от Службата за охрана на сградата. Казвам ви съобще¬нието, което ми е предадено, и кой ми го е предал. Моля, продъл¬жете с гласуването.
Гласували са 216 народни представители, за - 102, против - 105, 11 се въздържат. (Гласуването е посрещнато от единични ръкопляскания и възгласи от мнозинството)
Времето няма да се удължи тази вечер. Но това не означава, че се променя дневният ред. Моля ви!
За утре залата ще бъде подготвена за закритото заседание.
Има още няколко минути. Стигнахме с комисиите доникъде, но утре продължаваме с точка първа... Моля ви, не излизайте, за да уточним утре какво ще бъде.
Гласувахме утре първа точка да бъде избор на председател. След това продължаваме по дневния ред - комисиите, след това е точка трета - закритото заседание. Това е гласувано.
Моля ви, гласувахме първа точка да бъде избор на председа¬тел на Народното събрание. Прекратихме избора на комисиите по средата. Продължаваме с тях. След това продължаваме точка трета - закритото заседание.
Има още една-две комисии да се изберат.
Процедурен въпрос ли имате? Няма по процедура въпрос.
Какво желаете, господин Добрев? Побързайте, има една минута.
НИКОЛА ДОБРЕВ (ПС на БСП, БЛП, ОПТ, ПХЖД, ХРП, СМС, ФБСМ, НлП "Стефан Стамболов" и СДПД "Ера-3"): Уважаема госпожо председател, видоизменям проваленото предложение на господин лютфи. Аз предлагам да продължим работата си тази вечер до при¬ключване на започнатата точка от дневния ред, т.е. да свършим работата с комисиите. Благодаря.
ПРЕДСЕДАТЕЛ СНЕЖАНА БОТУШАРОВА: Моля, гласувайте предложе¬нието да се удължи работното време до приключване на точка първа, т.е. за комисиите.
ВЕНЦЕСЛАВ ДИМИТРОВ (от място): Искам думата, за да изкажа противно становище.
ПРЕДСЕДАТЕЛ СНЕЖАНА БОТУШАРОВА: Не, това е само процеду¬ра...
ВЕНЦЕСЛАВ ДИМИТРОВ (от място): Не може да се гласува, докато не се чуе противното мнение. Искам процедурно - имам противно становище.
ПРЕДСЕДАТЕЛ СНЕЖАНА БОТУШАРОВА (звъни): Закривам заседа¬нието. Утре продължаваме от 15 часа.
(Закрито в 20 ч.)
ЗАМЕСТНИК-ПРЕДСЕДАТЕЛ:
Снежана Ботушарова
СЕКРЕТАРИ:
Христо Атанасов
Ведат Сакаллъ