Народно събрание на Република България - Начало
Народно събрание
на Република България
Стенограми от пленарни заседания
СТО ТРИДЕСЕТ И ШЕСТО ЗАСЕДАНИЕ
София, четвъртък, 15 октомври 1992 г.
(Открито в 15 ч. и 15 м.)

15/10/1992
Председателствували: заместник-председателката Снежана Ботушарова
Секретари: Илиян Илиев и Руслан Семердиев
ПРЕДСЕДАТЕЛ СНЕЖАНА БОТУШАРОВА (ЗВЪНИ); Откривам днешното заседание.
В залата има необходимия кворум.
Добър ден желая на всички уважаеми госпожи и господа народни представители! Да бъде лек и ползотворен!
Ще направя съобщения за парламентарния контрол утре, така както е по правилник.
Утре, петък, 16 октомври 1992 г., на актуални въпроси и питания от народни представители ще отговарят:
Министър-председателят Филип Димитров - на актуален въпрос, поставен от народния представител Гинчо Павлов, и на питания от народните представители Златимир Орсов, Стойчо Шапатов и Емил Филипов;
Министър Йордан Соколов ще отговори на актуален въпрос, поставен от народния представител Едвин Сугерав, и на питания на господата Стойко Пенчев и Методи Ташев;
Министър Векил Ванов ще отговори на актуални въпроси, поставени от народните представители Бончо Рашков, Стойчо Шапатов и Емил Капудалиев;
Министър Георги Стоянов ще отговори на питане на народ¬ния представител Стойчо Шапатов;
Министър Николай Василев ще отговори на пи тания от народните представители Савка бйовкова, Румяна Куртева, Донка Дончева и Димитър Велев;
Министър Иван Костов ще отговори на питане, поставено от народния представител Стойко Пенчев.
Поради отсъствие от страната, министър Румен Биков не може да отговори на актуален въпрос, поставен от народната представителка Недялка Трайкова, и на питане от народния пред¬ставител Златимир Орсов.
Програмата е приета и дневният ред е ясен, но има по¬стъпили няколко предложения за включване в дневния ред. Бих ви помолила за внимание, за да ги чуете.
Постъпило е предложение от председателите на Икономичес¬ката комисия по земеделието да се включи в дневния ред законо¬проект за осигуряване на есенните земеделскостопански работи от ликвидационните съвети на обявените в ликвидация организации по параграф 12 от Закона за собствеността и ползването на земе¬делските земи. На уважаемите народни представители искам да напомня, че този законопроект е раздаден на комисиите, но все още няма становище на законодателната комисия.
Постъпило е предложение от народния представител Любомир Павлов в днешния дневен ред като точка втора да бъде включено следното: законопроекти и проекти за решения във връзка със разсекретяването на информация от архивите на бившата Държавна сигурност.
Тази точка втора отпадна от програмата с гласуване, но господин Павлов в срок е направил своето предложение. Ще го поставя на гласуване.
Има предложение от господин Красимир Премянов и още 27 народни представители, които предлагат да се включи в дневния ред точка относно създаване на временна комисия за проучване проблемите и свързаните с тях инциденти в Българската православна църква и участието на народни представители в тях.
Това предложение също бе отхвърлено веднъж, но е по¬стъпило в законния срок и ще го поставя на гласуване.
Моля да се приготвите за гласуване по тези две допълне¬ния към вече приетата програма.
Господин Йорданов, заповядайте.
АЛЕКСАНДЪР ЙОРДАНОВ (СДС): Уважаема госпожо председател, дами и господа народни представители! Много е хубаво, когато парламентът не работи. Но още по-хубаво е, когато парламентът
работи. ("Браво!" от опозицията) В този смисъл предлагам пар¬ламентът да работи, а не да не работи. (Оживление)
Ето защо предлагам с тези мотиви - изключително важни... ОБАЖДАТ СЕ: Да се разпусне... (Смях)
АЛЕКСАНДЪР ЙОРДАНОВ: ... първа точка от дневния ред да стане точка седма от дневния ред. (Смях в залата) И да започ¬нем именно със закритото заседание да работим. Благодаря ви. (Шум в залата)
ПРЕДСЕДАТЕЛ СНЕЖАНА БОТУШАРОВА: Аз много съжалявам, но трябва да огорча уважаемите народни представители, в това число и господин бйорданов, че това предложение не е постъпило в срок вчера до 18 часа и не мога да го поставя на гласуване.
АЛЕКСАНДЪР ЙОРДАНОВ (от място): Това е от името на парламентарна група - за разместване на точките от дневния ред. Това не е промяна.
ЗЛАТКА РУСЕВА (от място): Това не е промяна.
МАРИЕЛА МИТЕВА (от място): Член 37, ал. 3.
ПРЕДСЕДАТЕЛ СНЕЖАНА БОТУШАРОВА: Заповядайте, госпожо Русева.
ЗЛАТКА РУСЕВА (СДС): Уважаема госпожо председател, уважаеми народни представители! Ние не променяме съдържанието на дневния ред, за да имаме допустимост или недопустимост, включ¬ване или невключване на една или друга точка. Става въпрос за пререждане на съответния дневен ред, което се прави от името... - една точка да мине по-напред, а друга по-назад. Така че това не променя същността на дневния ред и не би трябвало да се прави предварително. Още повече, че се прави от и мето на парламентарна група. (Оживление)
АЛЕКСАНДЪР ЙОРДАНОВ (от място): Да се гласува.
ПРЕДСЕДАТЕЛ СНЕЖАНА БОТУШАРОВА: Госпожа Митева има думата.
МАРИЕЛА МИТЕВА (ПС на БСП, БЛП, ОПТ, ПХЖД, ХРП, СМС, ФБСМ, НЛП "Ст. Стамболов" и СДПД "Ера-3"): Аз само бих искала да напомня, че в чл. 37, ал. З от Правилника за организацията и дейността на Народното събрание - правилник, който мнозинст¬вото гласува, е записано изрично, че не само предложенията за отпадане или за в ключване на нови точки в дневния ред трябва да се депозират писмено до 18 часа на деня, предшестващ заседа¬нието, но и предложенията за други промени в дневния ред. В това число и предложения за пренареждане на точките.
Ето защо аз ви моля да оставите без уважение това пред¬ложение.
ЗЛАТКА РУСЕВА (от място): Това не е друго предложение. То си стои вътре.
ПРЕДСЕДАТЕЛ СНЕЖАНА БОТУШАРОВА: Досега практиката е била, че дори когато става дума за промени вътре в утвърдената програма, се е предлагало предишния ден до 18 часа. Моля ви! Така че ще поставя на гласуване двете предложения.
Господин Лютфи, ако не е постъпило вчера до 18 часа, няма да ви го уважа. Разместването също се прави до 18 часа на предния ден - чл. 37, ал. 5.
Кажете вашето предложение.
ЮНАл ЛЮТФИ (ДПС): Уважаема госпожо председател, аз ще се постарая да спазя правилника. От името на нашата парла¬ментарна група поддържаме предложението на нашите колеги и съюз¬ници от Съюза на демократичните сили точката за закритото засе¬дание да бъде точка номер едно на днешния пленарен ден, а точка втора - избор на председател на Народното събрание - да стане точка втора.
Това е предложението на Парламентарната група на Движе¬нието за права и свободи.
ПРЕДСЕДАТЕЛ СНЕЖАНА БОТУШАРОВА: Уважаеми колеги, ще трябва да ви разочаровам, но мога да ви предложа друго проце¬дурно решение, тъй като две парламентарни групи настояват за това. След като точка първа е избор на председател, просто да предложите да се отложи нейното разглеждане за свое закритото заседание, аз просто ви подпомагам какво можете да направите, но ние не можем сега да правим промяна в дневния ред.
Така че позволете ми най-напред ва поставя на гласуване двете предложения и като стигнем до точка първа, тогава може да предложите това, което се съдържа в нашия правилник - отлага¬нето на тази точка да стане за след закритото заседание. Това можете да го направите, но не по реда на процедурата, а по съще¬ството на нещата.
Така че, моля ви, нека да спазваме правилника.
Първо, гласуваме предложението втора точка в днешния дневен ред да бъде законопроекти и проекти за решения във връзка с разсекретяването на информация от архивите на бившата Държавна сигурност, внесена от господин Любомир Павлов.
Моля, гласувайте.
От общо гласували 222 народни представители, за - 102, против - 113, въздържали се - 7.
Това предложение се отклонява.
Другото предложение е да се включи в дневния ред нова точка. Първи е подписал предложението господин Красимир Премянов. Точката е създаване на временна а нкетна комисия, която да проучи проблемите и свързаните с тях инциденти в Българската православна църква.
Мо-ля, гласувайте за това предложение.
От общо гласували 214, за - 94, против - 117, въздържали се - 3.
ЮНАЛ ЛЮТФИ (идва към трибуната): Аз гласувах против, но апаратът ми не работи.
ПРЕДСЕДАТЕЛ СНЕЖАНА БОТУШАРОВА: Моля, отбележете в стенограмата, че господин Лютфи е гласувал "против". В такъв с лучай гласували са 215, от които за 94, против 118, въздържали се 3.
Отклонява се това предложение.
Дневният ред за днес е определен. Първа точка е избор на председател на Народното събрание.
Господин Лютфи, можете сега да направите вашето пред¬ложение. Заповядайте, или господин Йорданов?
РЕПЛИКИ ОТ СДС: Няма значение.
ЮНАЛ ЛЮТФИ (ДПС): Благодаря, госпожо председател.
Уважаеми колеги, всъщност аз ще повторя това, което казах. Парламентарната група на Движението за права и свободи предлага точката за избор на председател на Народното събрание да стане непосредствено след точка първа, а именно точката за закритото заседание.
Това е нашето предложение, моля то да се гласува.
ПРЕДСЕДАТЕЛ СНЕЖАНА БОТУШАРОВА: Господин Лютфи, всъщност преди закритото заседание ще има две комисии. Закритото заседание ще бъде точка трета, вие предлагате да се отложи точката за избор на председател на Народното събрание след закритото засе¬дание.
ЮНАЛ ЛЮТФИ: Точно така. Веднага след закритото заседание непосредствено да бъде точката за избор на председател на Народ¬ното събрание.
ПРЕДСЕДАТЕЛ СНЕЖАНА БОТУШАРОВА: Благодаря за така фор¬мулираното предложение.
Моля, гласувайте да се отложат разискванията по точка първа и тя да премине след провеждането на закритото заседание.
Моля, гласувайте.
От общо гласували 226, за 127, против 76, въздържали се 23.
Приема се предложението.
В такъв случай започваме с точка първа -
ПАРЛАМЕНТАРНИ КОМИСИИ.
Останаха две предложения зак омисии.
направено е предложение от госпожа Савка бйовкова и още 24 народни представители, общо 25, за създаване на временна комисия за проучване реда за обявяване и провеждане на конкурсни изпити за експерти в районни инспекторати, в Министерството на образованието и науката, както и реда на обявяване резултатите и назначаване на експертите.
ЗЛАТКА РУСЕВА (от място): Имаме възражения.
ПРЕДСЕДАТЕЛ СНЕЖАНА БОТУШАРОВА: Аз само искам да поясня как стои въпросът с тази комисия. След това, ако искате, ще вземете думата.
Първо трябва да гласуваме дали да има такава комисия, тъй като в ключването в дневния ред е за такава комисия да се обсъди, след което ще се гласува каква да бъде тя - състав, срок на дейност и т.н.
Така сме процедирали, госпожа Йовкова, но вие сте вно¬сител, заповядайте. След това ще дам думата на господин Шотлеков
САВКА ЙОВКОВА (ПС на БСП, БЛП, ОПТ, ПХЖД, ХРП, СМС, ФБСМ, НЛП "Ст. Стамболов" и СДПД "Ера-3"): Уважаема госпожо предсе¬дател, уважаеми колеги! Комисията е гласувана. Народното съб¬рание гласува да има такава комисия. Не е определен само нейният
персонален състав от 5 члена.
ПРЕДСЕДАТЕЛ СНЕЖАНА БОТУШАРОВА: Госпожо Йовкова, прег¬ледахме стенограмите, тъй като и Председателството не беше наясно по този въпрос. Там е записано за включване в дневния ред такава точка. Тя е включена в дневния ред, но е е гласувано да има такава комисия. Сега ние ще го обсъдим. Моля ви, проверихме стенограмите, тъй като имаше съмнение как точно е станало. Гла¬сувано е включване в дневния ред. сега ние ще решим дали да има такава комисия и ще решим какъв да е съставът й и срокът на действие.
Заповядайте!
САВКА ЙОВКОВА: Уважаеми колеги, налага се да ви опресня
паметта. Вярно е, че един ден ние гласувахме и с два гласа се провали такава комисия. Подновихме предложението на следващия ден, беше потвърдено и беше избрана тази комисия. Моля ви, гос¬подин Стефан Савов ръководеше заседанието и той добри си спомня това.
ПРЕДСЕДАТЕЛ СНЕЖАНА БОТУШАРОВА: В стенограмата черно на бяло е казано какво сме правили. Гласували сме включване в дневния ред и това е обичайната практика, първо гласуваме да го има в дневния ред, а после го правим или го отричаме.
Господин Шотлеков, имате думата.
ИЛИАН ШОТЛЕКОВ (СДС): Уважаема госпожо председател, уважаеми колеги! Аз не знам дали сме гласували да влезе в дневния ред или не, но ако сме гласували за такава комисия, това деяние е противозаконно. Противозаконно е, защото Народното събрание не може да упражнява функциите на контролен или на съдебен орган. А съгласно Кодекса на труда, чл. 94 и следващите, конкурсите се провеждат по специален ред. И ако някой, който е участвал в конкурсите, е недоволен от начина на провеждане на конкурса, той може да обжалва този резултат по съдебен ред, като докаже,
че има незаконно провеждане на конкурса. Така че не може Народ¬ното събрание да встъпва в правата на заинтересованите лица и да проверява дали конкурсите са правилно проведени или не. За тази цел има съдебна система. И ако на някой в тази зала не му е ясно, че съдебната система е независима от законодател¬ната власт, п росто трябва да прочете Конституцията. Благодаря ви! (Възгласи: "Браво!" и ръкопляскане от мнозинството)
ПРЕДСЕДАТЕЛ СНЕЖАНА БОТУШАРОВА: Тъй като вие вече взехте думата като вносител, ще ви дам думата за реплика.
САВКА ЙОВКОВА : Ще си послужа с чл. 87 от правилника, който гласи: "Народното събрание или избраните от него комисии могат да извършват проучвания, анкети и изслушвания по въпроси, засягащи държавни или обществени интереси".
СВОБОДКА СТЕФАНОВА (от място): Това са лични интереси на комунистите!
ПРЕДСЕДАТЕЛ СНЕЖАНА БОТУШАРОВА: Господин Шотлеков, имате думата за дуплика.
ИЛИАН ШОТЛЕКОВ (СДС): Уважаема госпожо, аз не можах да разбера това дали е назначено едно лице за инспектор в инс¬пектората на Министерството на образованието и науката е обще¬ствен, държавен или не знам какъв интерес, или това е личният интерес на това лице, което е сключило трудов договор с това министерство. Аз за първи път научавам, че трудовите договори са обществен интерес или държавен интерес. Така че, моля ви се, ко гато се позовавате на правилника, имайте предвид какво е това държавен или обществен интерес. Благодаря ви за вниманието! (Бурни ръкопляскания от мнозинството)
ПРЕДСЕДАТЕЛ СНЕЖАНА БОТУШАРОВА: За изказване думата е на госпожа Василева.
РАДКА ВАСИЛЕВА (СДС); Уважаема госпожо председател, уважаеми колеги! На всички тук сигурно ни е ясно каква е дълбоката мотивация на това искане за създаване на такава комисия. Но аз трябва да припомня на госпожа Савка Йовкова, че Великото Народно събрание, а не това Народно събрание г ласува Закон за народната просвета. Член 9 на Преходните и заключителните разпоредби нарежда, че в определен срок, и този срок е двегодишен, трябва да бъдат извършени смени на държавните служители, директо-
ри, именно на тези от тях, които не заемат тази длъжност чрез конкурс. В момента в нашата страна има 6500 училища. Проведени са 738 конкурса. Процедурата, която вие искате тук като парла¬ментаристи да утвърдим, за да проверим, е ясно описана в Кодекса на труда и ясно регламентирана чрез Закона за народната просвета.
Абсолютно прав е в това отношение господин Шотлеков, който ви насочва към това да се обърнете към съда тогава, когато има някакви недоразумения по процедурата от тези, които са още¬тени. Но аз в н икакъв случай не мога да се съглася и никога не бих участвал в една такава комисия, която ще осъществява проверки на 738 конкурса или може би на посочени от вас, или в следващия момент на 6500 конкурса в тази страна. Ако някой се наема да направи това, то това няма да бъде депутат от Съюза на демократичните сили.
ПРЕДСЕДАТЕЛ СНЕЖАНА БОТУШАРОВА: Първо думата за реплика има госпожа Дончева.
ДОНКА ДОНЧЕВА (ПС на БСП, БлП, ОПТ, ПХЖД, ХРП, СМС, ФБСМ, НЛП "Ст. Стамболов" и СДПД "Ера-3"): Уважаема госпожо предсе¬дателстваща! Точно в духа на това, което госпожа Василева ни съобщи, е нужно да направим тази анкетна комисия. Още повече, че ние сме информирани, че след подписването на стачното спора¬зумение между Министерството на образованието и синдикатите тази процедура е в процес на при ключване и на изясняването по назначенията. Няма нищо нередно в духа на това, което искаме и смисълът на чл. 87 на Народното събрание, да провери и да изясни типичните случаи на основни закононарушения в областта на Кодекса на труда и на други документи.
Смея да улича господин Шотлеков, че лично той е съпри¬частен, тъй като неговият брат е началник на отдел "Просвета" в Пловдив (силен шум и ропот в СДС) и той има отношение в наз¬начаването на тези конкурси, в резултат на което той отклонява мотивите при създаването на тази комисия.
Затова молим, ако в духа на тази справедливост, която трябва да прозвучи, съгласете се да започне работа комисията, която е нужно да изясни технологиите и нарушенията. Анкетната комисия няма нищо общо. Много служители, които са нарушили право-
отношенията с Министерството на просветата по съдебен ред, госпо¬дин Шотлеков, са завели дела. Но тази анкетна комисия има по-широк обхват и Народното събрание неведнъж - и в селското стопан¬ство, и в областта на нефтохима назначи такива анкетни комисии. В духа на справедливостта!
ПРЕДСЕДАТЕЛ СНЕЖАНА БОТУШАРОВА: Госпожо Дончева, не разбрах кого репликирате - госпожа Василева или господин Шотлеков.
Думата за втора реплика има госпожа Савка Йовкова.
САВКА ЙОВКОВА: Репликата ми е към госпожа Василева. Общественият интерес, дами и господа, е свързан с проверката на начина на провеждане на конкурсите, а не с отмяна на резулта¬тите. Госпожо Василева, виве искахте да ми възразите. По същество вашето изказване се съвместява с моето. Точно така е - става дума за нарушение на Кодекса на труда, за нарушения на техноло¬гията и принципите при провеждането на тези конкурси, а не за персоналните решения.
ПРЕДСЕДАТЕЛ СНЕЖАНА БОТУШАРОВА: Госпожа Петя Шопова има думата за трета реплика. Процедурите ще бъдат след репликите и дупликите. Господин Марков, след като завършат репликите и дупликата.
ПЕТЯ ШОПОВА (ПС на БСП, БЛП, ОПТ, ПХЖД, ХРП, СМС, ФБСМ, НЛП "Ст. Стамболов" и СДПД "Ера-3"): Благодаря ви! Уважаема госпожо председател, уважаеми колеги! Аз бих искала госпожа Василева да ме чуе. моята реплика е свързана с това, което става в моя избирателен район. И аз говоря на базата на собствената си информация. Съобщила съм тези свои възгледи на заместник-министъра на образованието госпожа Костадинова, която не възрази по част от моите съображения.
Първо, госпожо Василева, никъде нито един директор не е бил атестиран, въпреки че е имало решение да бъдат атестирани директорите, след което вече да се правят изводи за техните качества.
Второ, има колизия между Кодекса на труда и закона. Действително законът е несъвършен. Аз съм съгласна с вас.
И трето, има сигнали в регионалните звена и в министер¬ството, че има некачествено и дори незаконосъобразно проведени конкурси.
Ето тези три съображения биха могли да ни наведат на мисълта, че би било полезно една комисия на парламента да се занимае с тези въпроси. Благодаря ви.
ПРЕДСЕДАТЕЛ СНЕЖАНА БОТУШАРОВА: За дуплика давам думата на госпожа Василева.
РАДКА ВАСИЛЕВА (СДС): Ще отговоря по принцип на трите реплики, които ми бяха направени.
Директорите са държавни служители. В Закона за народната просвета се казва, че министърът на образованието е този, който извършва назначенията. Това, че се провеждат конкурси, това е един проблем, който е съвършено различен. Аз не мисля, че ние като парламентаристи можем да се намесваме в проверката на тази процедура. И това е принципно положение, от което ние не можем просто да избягаме. В края на краищата се провеждат конкурси и тези конкурси се заемат от държавни служители. Аз се учудвам защо ви е не искахте проверка например тогава на инспекторите! Или тогава пропуснахте да искате тази проверка! Вие искате проверка, например, на един директор защо назначава който и да е свой държавен служител, защо точно него го назначава след конкурс.
САВКА ЙОВКОВА (от място): Вие не сте чули за какво става дума.
РАДКА ВАСИЛЕВА: Аз чувам, че вие говорите за това, че някъде процедурите според вас са опорочени и става въпрос за някаква обща грешка, която се допуска тенденциозно навсякъде. Аз ви уверявам, че такива грешки просто е невъзможно да бъдат допуснати (реакция на ПС на БСП: "Е-е-е..."), защото бяха органи¬зирани конкурсите по абсолютно законодателен ред.
Аз мисля, че оплакванията, които вие получавате, по някакъв начин не корелират с оплаквавнията, които ние получаваме. Защото имаме Комисия по образованието и в тази комисия няма постъпили оплаквания. (Шум в залата)
ПРЕДСЕДАТЕЛ СНЕЖАНА БОТУШАРОВА: Господин Христо Марков има думата по процедурен въпрос.
ХРИСТО МАРКОВ (СДС): Да, процедурно предложение, госпожа Ботушарова.
Нна госпожа Дончева ще кажа, че господин Тошко шотлеков е точно толкова умен, колкото брат си, и знае много добре съдеб¬ните процедури и няма да направи нарушение в провеждането на конкурсите.
А сега, тъй като дневният ред е за нещо съвсем друго, предлагам да прекратим ди скусиите и да гласуваме дали да има такава комисия или да няма такава комисия.
ПРЕДСЕДАТЕЛ СНЕЖАНА БОТУШАРОВА: Моля, гласувайте напра¬веното предложение да прекратим разискванията по тази точка. Моля, гласувайте.
Гласували са 207 народни представители, за - 160, против
- 31, 16 - се въздържат.
Прекратяваме разискванията.
Мога да предоставя на госпожа Йовкова стеногр амата, но и скам да прочета това, което господин Савов е казал: "Моля ви гласувайте за това дали да включим в дневния ред, не за днес, но в дневния ред между 18 и 20 септември, това предложение на госпожа Савка Йовкова. Моля, гласувайте." Стенограмата е от 17 септември 1992 г. Да, и е включено. За приемането - 101, 94 - против, б - въздържали се, и е включено за дневния ред. Прочитам го, за да бъете и вие спокойна, да няма съмнение.
моля, гласувайте по принцип дали да бъде създадена такава комисия. Прочитам още веднъж: "Създаване на Временна комисия за проучване реда за обявяване и провеждане на конкурсни и зпити за експерти в районни инспекторати в Министерството на образованието и науката, както и реда на обявяване на резул¬татите и назначаване на експертите." Моля, гласувайте дали да бъде създадена такава комисия. Които са за създаване, гласувът със зелено, които са против, гласуват с червено, който се колебае, се въздържа.
Гласували са 213 народни представители, за - 99, против
- 114, въздържали се - няма.
Отклонява се това предложение.
Следващата комисия, която е предложено да бъде създаде¬на, е тази по транспорта. Вчера гласувахме, всъщност предложе¬нието на господин лютфи бе обсъдено и той впоследствие го оттег¬ли, да бъде една комисия - Комисията по енергетиката да бъде и по транспорта. Така че предложението е на господин Пенчев. Той вчера се мотивира защо това трябва да бъде самостоятелна комисия. Подкрепи "о и господин Невен Пенев, и други участващи в дискусията. Така че сега трябва да решим по принцип да има ли постоянна Комисия по транспорта. Това е, което трябва да
решим по принцип да решим, след което ще стане дума, а ко решим със "за", какъв да бъде съставът й, кои да бъдат в него, ръко¬водство и т.н.
Моля, гласувайте по принцип дали да има постоянна Коми¬сия по транспорта.
Гласували са 208 народни представители, за предложе¬нието са 168, против - 22, 18 - се въздържат.
Приема се да се създаде постоянна Комисия по транспорта.
Предложението на господин Пенчев е тази комисия да се състои от 9 члена. Има ли други предложения за броя на чле¬новете на тази комисия? Господин Райчевски, заповядайте.
СТОЯН РАЙЧ^ВСКИ (СДС): Уважаема госпожо председатели, уважаеми дами и господа народни представители! Моето предложение е броят на комисията да бъде от пет човека, тъй като вече създа¬дохме доста постоянни комисии, има и временно действуващи коми¬сии, много от членовете са в две и повече комисии и за да може да върши прецизно работата си нашият парламент по отношение на дейността на комисиите, смятам, че е по-разумно да бъде от пет члена, тъй като ще се наложи да правим положително и други комисии.
Благодаря за вниманието.
ПРЕДСЕДАТЕЛ СНЕЖАНА БОТУШАРОВА: Други предложения за броя на комисията? Две предложения има - девет и пет. Ще ги гласуваме по реда, по който са постъпили. Други предложения има ли, за друг брой? - Няма.
Първо, гласуваме предложението членовете на тази комисия да бъдат девет. Другото предложение пет. Първо гласуваме да бъдат девет. Моля, гласувайте!
Прекратете гласуването и посочете резултата. Гласували са 211 народни представители, за - 102, против - 80, 29 се въз¬държат.
Отклонява се това предложение.
Другото предложение е тази комисия да има пет члена. Моля, гласувайте!
Прекратете гласуването и посочете резултата.
Гласували са 204 народни представители, за - 161, против - 24, 19 се въздържат.
Приема се това предложение.
Отправям молба към ръководствата на парламентарните групи да направят консултации и да представят своите кандидати за членове на комисията.
ЗЛАТКА РУСЕВА (от място): В какво съотношение?
ПРЕДСЕДАТЕЛ СНЕЖАНА БОТУШАРОВА: Две - две - едно. Или друго предложение, което дойде от ръководствата на парламентар¬ните групи. Ако сега имате конкретно предложение как да са квоти¬те, направете го, може и него да гласуваме. Ако имате предложе¬ние сега как да бъде разпределението по парламентарни групи, предложете, ще поставим на гласуване. Петчленна е комисията.
ЗЛАТКА РУСЕВА (СДС): Уважаема госпожо председател, ува¬жаеми народни представители! Мисля, че най-нормално би било разпределението две - едно - едно, две - СДС, две - БСП; един представител на ДПС.
Ако може сега да го гласуваме, ще остане само имената да представим.
ПРЕДСЕДАТЕЛ СНЕЖАНА БОТУШАРОВА: Има ли възражения по такова разпределение на квотата?
Моля, гласувайте в тази комисия да бъдат представени парламентарните групи, както следва: двама представители на СДС; двама представители на Предизборния съюз; един представител на ДПС. Моля, гласувайте!
Прекратете гласуването и посочете резултата. Гласували са 196 народни представители, за предложението са 194, против - 1, 1 се въздържа.
Предложения веднага има тук постъпили от две от парла¬ментарните групи, но може би ще трябва и трите групи да дадат предложения, тъй като на Предизборния съюз предложенията са в повече от квотата им. Ще трябва да уточните за кои двама става дума.
Така че с това тази точка приключи.
Следващата точка е закритото заседание и аз се обръщам с молба да останат в пленарната зала само народните представители. Моля също и гостит, журналистите, експертите, които са на бал¬кона да напуснат пространството на залата. Моля и квесторите да излязат извън пленарната зала.
Аз ще ви помоля пет минути, уважаеми госпожи и господа народни представители, да изчакате в залата, тъй като преди да започнем закритото заседание има един процедурен въпрос, който с гласуване следва да решим. Ще има почивка от около поло¬вин час, за да може да се осигури пространството около залата да няма чуваемост, след което ще започне закритото заседание. Но за да може въпроса да го гласуваме, аз просто моля всички, които не са народни представители, да напуснат пленарната зала и също да освободят балконите.
Много ви моля, седнете за няколко минути да решим един процедурен въпрос, който няма нищо общо с това, което ще обсъжда¬ме по същество, но има значение да решим за присъствие, но това
може да го решим с гласуване.
Аз моля двамата парламентарни секретари - господата Илиян Илиев и Руслан Семерджиев да заемат местата си, тъй като те ще подпомагат воденето на заседанието. Няма да разчитаме на квесторите.
Искам да проверите дали вече се изключват камерите.
Моля и господа квесторите също да излязат от пленарната зала. Моля заемете местата си и затворете вратите.
Пак искам да напомня. В началото сега, преди да направим едно прекъсване за 30 минути, трябва да уточним за присъствие в залата, извън народните представители, кой ще бъде. Това е, което искаме с господин Кадир да поставим на вашето внимание. Затова задържаме малко и времето и да могат да се оттеглят външ¬ните лица. Много моля всички да седнат!
Моля за тишина в пленарната зала.
Освен народните представители в пленарната зала е необ¬ходимо да присъствуват няколко технически лица. Това са стеногра¬фите, господинът или господата, които ще водят фонограмата, и операторката на компютъра. Това ние не можем да поставим на гласуване, тъй като без тях работата не може да стане, но те са длъжни да знаят, че това е държавна тайна. В чл. 34, ал. 4 сме записали, че обсъжданията и протоколът от закритото заседа¬ние са държавна тайна и обвързват със съответните задължения всички народни представители и други лица, които имат достъп до тях.
Фонограма ще се прави тук, в залата, а няма да бъде изведена, както е при нормалните заседания, извън залата. Затова ви уведомявам кои ще присъствуват тук като технически лица.
Председателството иска да представи на вашето внимание следния въпрос: считате ли, че е необходимо да поканим президен¬та - господин Желев, да присъствува от началото на закритото заседание, т.е. от момента на изслушване на предложителите. Тъй като по правилник той в тази част не може да присъствува, но ако народните представители, решат, можем да го поканим да присъствува от самото начало, т.е. още от първата част на закритото заседание.
Госпожа Русева.
ЗЛАТКА РУСЕВА (СДС): Уважаема госпожо председател, ува¬жаеми народни представители! Парламентарната група на Съюза на демократичните сили още когато се решаваше въпросът за включ¬ването на тази точка в дневния ред, заяви, че желае господин президентът да присъствува и е редно той да присъствува от самото начало, защото както виждам това, което сте ни раздали, има една възможност, ако той пожелае, да даде информация на Народното събрание. А за да я даде, той трябва да има обратната, тази, която... (Реплика от опозицията)
Аз цитирам това, което ни е представено като проект, мисля, че от Правния отдел.
ПРЕДСЕДАТЕЛ СНЕЖАНА БОТУШАРОВА: Не, не, вижте, това е друго нещо...
ЗЛАТКА РУСЕВА: Така че не можете да ме обвините, че
аз съм го измислила. Така пише в една от точките.
Но ние смятаме, че е редно той да присъствува през цялото време, от самото начало, за да няма после разминаване в инфор¬мацията за това кой какво е чул и кой какво не е чул.
Освен това предлагам на закритото заседание, тъй като Вие неслучайно казахте, че трябва да присъствуват народните представители, в правилника е казано само какво е закрито заседа¬ние, не е казано точно, че не могат да присъствуват и други лица и смятам, че Народно събрание може да го реши. Би следвало да присъствува министър-председателят Филип Димитров, който също така беше отправил искане за това заседание в Комисията по национална сигурност, един от вносителите на това искане, и министрите Светослав Лучников, Йордан Соколов и Иван Костов. (Шум и изразено неодобрение от опозицията)
Мисля, господа, че ние сме Народно събрание, което е излъчило правителство и то е все още правителство на Република България. И ние не можем да имаме тайни от него, както и прави¬телството не може да има тайни от нас. Благодаря ви. (Шумно изразено неодобрение от опозицията, ръкопляскания от мнозин¬ството)
ПРЕДСЕДАТЕЛ СНЕЖАНА БОТУШАРОВА: Моля ви, по този въпрос дискусия няма да правим. За да има в залата... Това не е по същество въпрос. Това е, за да поканим президента, ако се реши с гласуване.
Направи се едно допълнително предложение да присъству¬ват и министри. Специално за премиер-министъра, господин Димит¬ров, той е един от вносителите на това предложение.
ЗЛАТКА РУСЕВА (от място): Той не е министър, а Министер¬ският съвет.
ПРЕДСЕДАТЕЛ СНЕЖАНА БОТУШАРОВА: Той е поканен да присъст¬вува, защото трябва да изложи мотивите за това предложение.
Господин Димитров, заповядайте. Моля ви, нека не правим дебати. Ще гласуваме, предложенията са ясни.
МИНИСТЪР-ПРЕДСЕДАТЕЛ ФИЛИП ДИМИТРОВ: Уважаема госпожо председател, уважаеми дами и господа народни представители! Ползувам се от правото си да взема думата, за да ви обърна вни¬мание върху обстоятелството, че вносител на предложението съглас-
но действуващата в страната Конституция не е министър-председа-телят, а Министерският съвет. Така пише в Конституцията.
Ето защо, позволявам си да ви изтъкна, че от тази гледна точка присъствието на вносителя, сиреч на целия ни Министерски съвет, би следвало да се приеме за допустимо. (Възражения в опозицията)
Разбира се, Министерският съвет е един орган, който е натоварен в този момент с доста дейности. Ето защо ние си позволяваме да предложим пред вас да проявите необходимото сниз-хождение и да извините неприсъствието на останалите министри, извън тези, които са в залата. Благодаря ви. (Ръкопляскания от мнозинството)
МИРОСЛАВ ДЪРМОВ (от място): Процедура.
ПРЕДСЕДАТЕЛ СНЕЖАНА БОТУШАРОВА: Господин Дърмов, заповя¬дайте. О, извинете, господин Лютфи беше преди Вас. Извинете ме.
ЮНАЛ ЛЮТФИ (ДПС): Уважаема госпожо председател, уважаеми колеги народни представители, уважаеми господин Филип Димитров! Аз искам да изкажа становището на Парламентарната група на Движе¬нието за права и свободи относно присъствието на президента.
Става въпрос за следното. Госпожо председател, Вие вчера, ако не ме лъже паметта, казахте, че има писмо, което е постъпило в Председателството на Народното събрание, с което президентът желае, първо, да има такова закрито заседание и той желае да присъствува на това заседание.
Така че аз не виждам защо трябва да се гласува и трябва да се дабатира. Просто той поканен ли е, моля да информирате народното представителство. И естествено той вече ще прецени дали трябва да дойде или не. Но след като той е изпратил писмо и настоява да има такова заседание, следователно редно е най-малкото той да бъде поканен. Това е.
ПРЕДСЕДАТЕЛ СНЕЖАНА БОТУШАРОВА: Господин Дърмов, запо¬вядайте.
МИРОСЛАВ ДЪРМОВ (ПС на БСП, ОПТ, ПХЖД, ХРП, СМС, ФБСМ, НЛП "Стефан Стамболов" и СДПД "Ера-3"): Уважаеми колеги, имам процедурно предложение. Тъй като в момента обсъждаме темата на нашето закрито заседание ние обсъждаме и кой да бъде поканен. Съгласно правилника аз моля в залата да останат само народните представители и техническият персонал. (Ръкопляскания отляво)
ЗЛАТКА РУСЕВА (от място): Браво на ОСД! Браво!
Къде е казано, че министрите не могат да присъствуват! Да извади правилника, където е казано! (Реплики и недоволство от опозицията)
Е, защо, защото са социалдемократи!
ПРЕДСЕДАТЕЛ СЕНМАНА БОТУШАРОВА: Пак ще направим процедурен въпрос от това, но аз все пак се обръщам към господин министър-председателя и уважаемите министри - нека да останат само народ¬ните представители в залата, за да можем да... (Шум на недовол¬ство и реплики от СДС)
ЗЛАТКА РУСЕВА (от място): Тогава ще напуснем. Никъде в правилника не е казано, че министрите не могат да присъствуват! Ще си заседавате сами! (Министър-председателят Филип Димитров иска думата)
ПРЕДСЕДАТЕЛ СНЕЖАНА БОТУШАРОВА: Въпросът е процедурен, моля ви!
Моля, да не правим скандал. Може да има и моя вина. Нека да чуем мнение.
Кажете, господин министър-председател.
МИНИСТЪР-ПРЕДСЕДАТЕЛ ФИЛИП ДИМИТРОВ: Госпожо председа¬тел, уважаеми дами и господа народни представители!
Не, защото искам да ви създавам затруднения, а в името на това, което искаме да направим от България, аз си позволявам да изкажа протест срещу самата идея...
РЕПЛИКА СЯ БЛОКА НА БСП: Кажете, защото скоро няма да сте и министър-председател...
МИНИСТЬР-ПРЕДСЕДАТЕЛ ФИЛИП ДИМИТРОВ: Това е съвършено отделен въпрос, любезни господине.
Позволявам си да изкажа протест срещу самата идея, че в една парламентарна република парламентът, който избира и излъч¬ва, включително и измежду своите среди правителството, би могъл да реши да проведе заседание, в което правителството да не бъде
допуснато. Благодаря ви. (Ръкопляскания от СДС)
ПРЕДСЕДАТЕЛ СНЕЖАНА БОТУШАРОВА: Поставяте в деликатно положение Председателството и моля Ви, доколкото решението трябва да се вземе, аз ще го взема с риска да се сърдите.
Предложението за закрито заседание е направено от Минис¬терския съвет ти една десета от народните представители. Затова считам, че те трябва да присъствуват. Отделен въпрос е дали ще има ограничения в броя или за целия Министерски съвет, ако имате спор по това. (Златка Русева протестира отново)
Казах, с риск да ми се разсърдите, споделям с вас. Така че единствено възможното предложение за допускане, т.е. за покан¬ване, се отнася до господин президента.
Моля, гласувайте предложението да поканим господин Желю Желев да присъствува, ако желае, още от самото начало на закритото пленарно заседание. Моля, гласувайте!
Казах ви аргумента - вносител е Министерският съвет, следователно има право да присъствува. Президентът не може да прави предложение за закрито пленарно заседание. Моля, гласувай¬те!
Резултати: от 220 народни представители, за - 215, про¬тив - няма, въздържали се - 5.
Искам само да напомня на господин лютфи, че в писмото на президента не е казано, че той иска да присъствува или друго. Той просто...
Мога да ви го прочета, ако желаете.
"Уважаема госпожа Ботушарова, обръщам се към Вас в ка¬чеството Ви на заместник-председател на Тридесет и шестото Народно събрание с молба на пленарно заседание на българския парламент да бъде разгледана информацията, с която началникът на Национал¬ната разузнавателна служба господин Аспарухов запозна министър-председателя господин Филип Димитров, заместник-министър-председа-теля Светослав лучников, министъра на вътрешните работи Йордан Соколов, ръководството на Комисията по националната сигурност и мен на 2.10.1992 г.
Убеден съм, че такова обсъждане на представените сведения от Националната разузнавателна служба от Народното събрание
ще даде отговор на възникналите впоследствие многобройни въпроси.
Отправям настоящата молба, като имам предвид, че Народно¬то събрание само определя дневния ред на своите пленарни заседа¬ния по реда, определен в Правилника за организацията и дейността му, както и факта, че само то може да реши въпроса този проблем да бъде разгледан на закрито заседание, когато важни държавни интереси налагат това.
Подпис: Президент на Република България."
А според правилника господин президентът не е сред субек¬тите, които могат да предлагат закрито пленарно заседание, но това е едно негово мнение, така че от ваше име ще отправим покана на господин Желев да присъствува, ако желае, разбира се. Ние го каним да присъствува от началото на закритото заседание.
Сега - 30 минути... (Шум от опозицията)
Уточнихме се на Председателския съвет, че след почивката ще започне обсъждане по процедурата. По предмета ще се изслушат вносителите, кой да бъде поканен и ще се вземе решение.
Аз моля ръководствата на парламентарните групи да запоз¬наят своите депутати за това. (Протести от опозицията)
Тридесет минути почивка. (Звъни)
(Следва закрито заседание)
Форма за търсене
Ключова дума
ТРИДЕСЕТ И ШЕСТО НАРОДНО СЪБРАНИЕ