СТО ПЕТДЕСЕТ И ПЪРВО ЗАСЕДАНИЕ София, сряда, 18 ноември 1992 г. (Открито в 15,16 ч.)
18/11/1992
Председателствували: председателят Александър Йорданов и Кадир Кадир
Секретари: Руслан Сербезов и Ведат Сакаллъ
ПРЕДСЕДАТЕЛ АЛЕКСАНДЪР ЙОРДАНОВ (звъни): Уважаеми народни представители, откривам днешното заседание. Пожелавам на всички спорна и добра за народа работа.
Най-напред искам да ви информирам за постъпилите законо¬проекти за обсъждане в периода 11-17 ноември.
На 11 ноември е постъпил законопроект за изменение и допълнение на Закона за възстановяване собствеността върху някои отчуждени имоти по Закона за териториално и селищно устройство, Закона за планово изграждане на населените места и други. Вносите¬ли са Радко Пандурски и Константин Размов. Законопроектът е разпределен на Законодателната комисия, Комисията по административно-териториално устройство и местно самоуправление.
Също на 11 е постъпил законопроект за закриване на Селско¬стопанската академия и създаване на Национален съвет за земеделски науки и научно обслужване. На мястото на оттеглените законопроекти влиза този законопроект. Предложен е от господата Тодор Пандов, Аспарух Панов, Петър Марков, Красимир Стефанов, Хасан Али. Разпре¬делен е на Законодателната комисия, Комисията по земеделието, Комисията по науката и образованието.
Също на 11 ноември е постъпил проект за решение по доклада на Анкетната комисия за установяване на лицата, организирали противопоставяне и неподчинение на Закона за земята и приложените към него материали. Смисълът на законопроекта е тези материали да се изпратят на главния прокурор. Вносител е Христо Марков и група народни представители. Законопроектът е разпределен на Законодателната комисия.
На следващия ден е постъпил проект за решение по доклада на същата Анкетна комисия от председателката на Предизборния съюз на БСП госпожа Нора Ананиева. Проекторешението е разпределено също на Законодателната комисия.
На 12 ноември е постъпил проект за решение за промени във временния статут за дейността на Българската телевизия и Българското радио от господин Михаил Неделчев. Законопроектът е разпределен на Законодателната комисия и. както сами се убежда¬вате, е включен в дневния ред.
На 13 ноември е постъпил законопроект за разсекретяване на досиетата на народни представители. Вносители са господата Нино Ставров, Чародей Чернев и Николай Слатински. Законопроектът е разпределен на Законодателната комисия, Комисията по националната сигурност и Комисията по правата на човека. На 17 ноември е постъпил законопроект за оттегляне резерва и приемане на декларации по международни конвенции от Министерския съвет. Разпределен е на Законодателната комисия, комисията по правата на човека и Комисията по външната политика.
На 17 ноември е постъпил законопроект за висшето образова¬ние или така нареченият проект "Алма матер" от вносителя народния представител Георги Панев. Разпределен е на Законодателната комисия, Комисията по науката и образованието, Комисията по бюджета и финансите.
Пак на 17 е постъпил проект за решение относно паричните средства за продажбите на имущество на организациите по § 12 от Преходните и заключителните разпоредби на Закона за собствеността и ползуването на земеделските земи. Вносител е народният представител Златимир Орсов. Проектът за решение е разпределен на Законодателната комисия, Икономическата комисия и Комисията по бюджета и финансите и Комисията по земеделието.
На 17 ноември Министерския съвет внася законопроект за измене¬ние и допълнение на Закона за възстановяване собствеността върху одържавени недвижими имоти. Законопроектът е разпределен на Законодателната комисия.
На 17 ноември проф. Петър Марков - народен представител, внася законопроект за висшите училища. Законопроектът е разпреде¬лен на Законодателната комисия и Комисията по науката и образова¬нието.
Народният представител Александър Йорданов внася на 17 ноември проект за решение по доклада на Анкетната комисия на господин Христо Марков. Законопроектът е разпределен на Законодателната комисия.
Това са постъпилите законопроекти за обсъждане от Народ¬ното събрание в периода 11-17 ноември.
Преди да пристъпим към предложенията, свързани с програма¬та за работата на Народното събрание от 18 до 20 ноември, която ви е раздадена, искам да ви обърна внимание върху един проблем, който в тези часове вълнува изключително много жителите на град Казанлък. Става дума за въпросите, свързани с бъдещето на военно¬промишления комплекс. Всъщност става дума за съдбата на много хора и става дума за проблеми, които са възникнали не изведнъж, но затова пък ние сме тези, които трябва да помогнем за тяхното решаване. И колкото по-бързо го направим, толкова по-добре ще бъде за всички.
В Народното събрание са постъпили няколко проекторешения, свързани с този проблем. На първо място бих посочил проекта за решение на народните представители Валентин Карабашев и Асен Мичковски, с което се предлага Народното събрание да задължи правителството на Република България в тридневен срок от приемане¬то на това решение да издаде разрешение за износ на специална продукция по перфектно сключени сделки във всички онези случаи, когато тези сделки не нарушават разпоредбите на Наредбата за контрол върху режима за търговия с военна и специална продукция приета с Постановление № 18/от 28 януари на Министерския съвет.Има становище по това проекторешение на Икономическата комисия.
Също така има и още един проект. Той включва осем точки, които разширяват смисъла на това, което току-що ви прочетох. Във всички случаи смисълът на тези проектопредложения, на тези проектоточки е Министерският съвет да се ангажира с проблема за военнопромишления комплекс и да намери формули в конкретни срокове за неговото бързо решаване. Проекторешението е подписано от много народни представители - 30, между които личат имената на депутати и от трите парламентарни групи. По това проекторешение са получени становищата на Икономическата комисия и на Комисия¬та по националната сигурност.
Същевременно Бончо Рашков е направил също предложение относно проекта за решение на същите въпроси за търговията с оръжие и държавната политика в областта на отбранителната ин¬дустрия. Допълнението към това предложение също се вписва в този контекст.
Постъпило е също така проекторешение от народните предста¬вители Стефан Караджов, Павел Шопов, Пламен Йовчев, Марин Маринов, общо 38 души, между които личи и името на председателя на Комисия¬та по национална сигурност господин Николай Слатински, народни представители главно от СДС и от ДПС. То също се стреми да задължи Министерския съвет да трансформира в държавен дълг дълговете на държавните фирми от военната промишленост към търговските банки и да задължи правителствената комисия да изпълни всички надлежно сключени договори за износ на специална продукция.
Запознах ви накратко с тези проекторешения, защото става очевидно, че проблемът за оръжейния бизнес, за съдбата на воен¬нопромишления комплекс вълнува народните представители от всички парламентарни групи. И не само това. Те са предприели конкретни стъпки за неговото решаване.
Прочетените проекторешения са разпределени на Комисията по национална сигурност, на Комисията по бюджета и финансите, на Икономическата комисия и на Законодателната комисия.
От текста на проекторешенията става ясно, че всъщност проблемът е в компетенцията на изпълнителната власт и че парламен¬тът е готов в сътрудничество с правителството да помогне за решаването на този сложен въпрос. Разбира се, за да бъде той решен трябва да имаме правителство. Наивно е да се смята, че едно правителство в оставка може да предприеме такива сложни стъпки за решаване на такъв сложен проблем. Ето защо и от нас зависи не просто да очакваме новото правителство, а да имаме ново правителство, което в сътрудничество с парламента да поеме ангажимента и задължението по най-бърз начин да реши тези проблеми, които днес вълнуват хиляди хора в нашата страна. Аз съм убеден, че хората ще разберат трудностите в момента и че със своето поведение ще съдействуват по-бързо да бъде одобрено новото правителство на Република България, което единствено е в правата си да реши този изключително важен за цялата страна и конкретно за хората, които са свързани в това производство проблем.
Преминаваме към програмата за работа на Народното събра¬ние. Между прочем аз искам да попитам пак във връзка с това, което досега говорих, уважаемия господин Александър Джеров като председател на Законодателната комисия, има ли нещо да допълни по въпроса с проекторешенията, свързани с военнопромишления комплекс. Заповядайте, господин Джеров.
АЛЕКСАНДЪР ДЖЕРОВ (СДС): Уважаеми господин председател, уважаеми дами и господа народни представители! Става дума за няколко предложения и за да бъда точен ще ги спомена, за да можем да направим и съответните изводи.
Едното предложение е за решение, внесено от господата Караджов, Шопов, Йовчев и други на 13 юли 1992 г. То е предложение за решение във връзка с уреждане дълговете на фирмите от военната промишленост.
Второто предложение в поредността на внасянето има дата 16 октомври 1992 г. То е предложение за решение относно търговия с оръжие и държавната политика в областта на отбранителната индустрия. Пак е от група народни представители.
И третото е на господата Карабашев и Мичковски. То е пак проект за решение за задължаване на правителството да издаде разрешение за износ на специална продукция.
Това са трите материала, които са внесени и които трябва да бъдат разгледани. Съгласно разпореждането на Председателството на Народното събрание те са дадени на 4 комисии. Част от комисии¬те^ не говоря в случая за Законодателната комисия, част от комисиите и досега не са се произнесли. При това положение до Законодателната комисия в момента тези проекторешения не могат да стигнат поради чисто формалната пречка, но все пак ние гледахме този въпрос не днес и вчера. И днес го гледахме, но не това имам предвид. Преди една седмица в Председателския съвет го гледахме. Става дума за следното - мисля, че всички ние, народните представители, имаме абсолютно точно виждане по тези въпроси. Това е една област, на която безспорно трябва да бъде обърнато внимание. По този въпрос ние нямаме различия, но идва формалният момент. Парламентът е парламент. Той трябва да се занимава със законодателната дейност, а правителството е това, което трябва да се занимава с изпълнителната дейност. Като юрист разсъждавам пред вас. Изразявам мое лично мнение. Неправилно би било народните представители да се занимават с изпълнителна дейност, защото в такъв случай не само ще размием границите, но ще нарушим и един конституционен принцип и поради това беше много правилно решено, но това беше я преди да нямаме правителство или преди да чакаме новото правителство, когато имахме правителството и решенията в Председателския съвет беше тези комисии, които трябва да се занимаят с проблематиката, а това са Комисията по националната сигурност, Комисията по бюджета и финансите, Икономическата комисия, и Законодателната комисия да се срещнат в парламента с министър-председателя, с неговия заместник в тази област и с министрите, които са засегнати.
На такова едно съвещание можехме да решим тези въпроси, но на
мен ми се струва, че независимо от неговата важност, независимо от това, че всички би трябвало да се обърнем съвсем положително към неговото разрешаване, то е въпрос на правителство¬то и се надявам, след като бъде избрано новото правителство да му бъде възложено не като решение на Народното събрание, а просто по силата на неговите задължения да се произнесе. Не считам, че е правилно ние да казваме на правителството: "Реши този въпрос, реши този въпрос, реши този въпрос!" Затова е прави¬телството, затова носи отговорност.
Ако ние искаме да вземем отношение - това е отношението чрез парламентарния контрол и тогава, когато правителството не реши един въпрос, ние в петъчното заседание можем да го поканим и да даде обяснение защо още не е решен този въпрос. Поради това считам, че на базата на така внесените проекторешения след като има ново правителство а би трябвало да бъде изискано по|не този формален начин да се занимае с въпроса и в рамките на контро¬ла да видим дали то е взело правилни решения.
Благодаря, господин председател.
ПРЕДСЕДАТЕЛ АЛЕКСАНДЪР ЙОРДАНОВ: Да разгръщаме ли дискусия по този въпрос? Виждам вдигнати ръце.
Госпожа Нора Ананиева - по процедурен въпрос.
НОРА АНАНИЕВА (ПС на БСП, БЛП, ОПТ, ПХЖД, ХРП, СМС, ФБСМ, НЛП "Стефан Стамболов" и СДПД "Ера-5"): Уважаеми господин председател, уважаеми колеги! Проблемът не търпи отлагане! Много¬кратно беше обсъждан. Колеги от Народното събрание при това от дясната страна на залата са се срещали на място с част от хората. Известно е, че в момента има акция на гражданско неподчи¬нение, че са засегнати съдбите на минимум 100 000 души. Известно е също, че правителството не успя да се справи с въпроса, а в раздадения проект за програма този въпрос не се третира сериозно. Известно е също, че от раздадените от така наречената Комисия за контрол върху търговията с оръжие и лицензни не се дава приори¬тет на лицензии за сделки именно с нашата оръжейна промишленост. Тези данни са достатъчно добре известни на залата и ние настояваме Народното събрание, което трябва да има грижа и за развитието на този отрасъл на страната, и за съдбата на заетите в него да приеме решение, което да има задължителен характер за правителст¬вото. Това изцяло е в неговата компетентност.
Предлагаме да се гласува включването на точката в дневния ред.
ПРЕДСЕДАТЕЛ АЛЕКСАНДЪР ЙОРДАНОВ: Господин Едвин Сугарев има думата.
ЕДВИН СУГАРЕВ (СДС): Уважаеми господин председател, дами и господа народни представители! Аз се учудвам от изявеното становище на госпожа Нора Ананиева, най-малкото, защото тя, а не аз или уважаемия господин председател беше човекът, който подписа Конституцията, която постулира разделение на властите. Това, което искате вие, госпожо Ананиева, е пряка намеса в прерогативите на изпълнителната власт. Ако ние сега решим този проблем, който, разбира се, трябва да бъде решен и от който, разбира се, зависи съдбата на много хора, но ако ние сега решим този проблем, утре може да се наложи да решаваме проблемите примерно на софийските метачи или нещо подобно...
И освен това, дами и господа, аз съвсем не съм убеден, че всички проекторешения заслужават разглеждане от парламента.
Например проекторешението за така наречените перфектни сделки.
Аз бих искал да попитам какви са тези перфектни сделки? Сделките с "Метрикс" ли става дума, които са извършвани с представител на "Метрикс" в България - президентът на държавната фирма "Тера-тон", с посредничеството на господин Мичковски.
В такъв случай аз бих искал да препоръчам Комисията по националната сигурност да се заеме с дейността на Икономическата комисия в парламента. (Единични ръкопляскания от депутати от СДС)
ПРЕДСЕДАТЕЛ АЛЕКСАНДЪР ЙОРДАНОВ: Дискусия по този проблем няма. Изказаха се двама представители на .парламентарните групи.
Има ли желение третата парламентарна група да вземе огношение по въпроса? - Няма. Лични обяснения, някой ако се чувства засегнат от диску¬сията, в края на заседанието. Минаваме към дневния ред. Господин
Мичковски, в края на заседанието, много ви моля. Все пак тук поставяме проблема от неговата важна за хората страна. И всички парламентарни групи бяха на едно мнение - че трябва да се помогне този въпрос да бъде решен. Той може да бъде решен, като има правителство. Като няма да има правителство, не може да бъде решен. Това вече и хората в страната го разбраха. Мисля, че и народните представители също го разбират.
Преминаваме по-нататък. Програмата за работата на Народно¬то събрание ви е раздадена. Според член 37, алинея пета от нашия правилник Председателският съвет може да предложи в изключителни случаи някои размествания в програмата. Той това и прави днес, предлагайки, както виждате, в програмата като точка трета да влезе Първо четене на законопроекта за осигуряване на есенните земеделско-стопански работи от ликвидационните съвети на обявените в ликвидация организации по § 12 от Закона за собствеността и ползването на земеделските земи.
Същевременно, изхождайки от решаването на някои неотложни въпроси, е извършено едно много малко разместване, като първото четене на законопроекта за отмяна на Указ 1923 за начално военно обучение на младежта, нещо, което е много кратно и не вярвам да срещне противоречие в пленарната зала, от точка осма е станало точка пета.
Също така по предложение на председателя на Комисията по радио и телевизия е включено в програмата едно проекторешение за промени в основните положения на временния статут за дейността на Българската телевизия и Българското радио. Става дума за промяна в някои названия и някои понятия, нещо, което, предпо¬лагам няма да срещне възражения. То е намерило място като точка осма.
Това са направените малки изменения и аз мисля ние да гласуваме програмата такава, каквато е предложена. Същевременно, след като я гласуваме, започва четенето на предложенията, които са постъпили до 18 часа от народниje представители и след това те ще намерят съответното място в тази програма.
Има ли някакви други виждания? Госпожа Свободка Стефанова, госпожа Вержиния Велчева.
СВОБОДКА СТЕФАНОВА (СДС): Уважаеми господин председател, не съм знаела, че въпреки категоричното ви мнение, че законопроек¬тът за околната среда е много важен и ще влезе веднага след Кодекса на труда в дневен ред в парламента, ще отиде отново на девето място. Иначе всеки ден, всяка вечер до 18 часа ще внасям предложение да бъде на първо място в дневния ред. А, надявам се, ви е известно, аз съм от Русе и русенци също могат да правят стачки, да окупират Дунав-мост, да правят граждански протести и граждански неподчинения. Само че ние не сме комунисти и просто преценяваме, че в момента държавата има нужда от работещ парламент. (Оживление в блокан а БСП, реплики.) Благодаря ви.
ПРЕДСЕДАТЕЛ АЛЕКСАНДЪР ЙОРДАНОВ: И аз благодаря. Госпожица Велчева, заповядайте.
ВЕРЖИНИЯ ВЕЛЧЕВА (СДС): Аз искам да направя едно възраже¬ние относно така предложената програма и то го правя от името на парламентарната група на Съюза на демократичните сили.
Днес явно Председателският съвет не е бил добре информи¬ран. Става дума за така предложената точка трета от дневния ред. Защото този въпрос, включително и в Законодателната комисия, е поставен на обсъждане, без да има становище на Комисията по бюджет и финанси. Всички ние сме съгласни, че трябва по някакъв начин да се уреди помощта, която държавата да окаже в този труден момент за селското стопанство. Но как точно да стане тази помощ, това е бюджетен въпрос.
Бюджетната комисия вече реши - създаде една работна група. Тази група - ние сме благодарни на господин Георги Николов, много бързо можа да се произнесе, да внесе едно становище и дори един коригиран законопроект. Обаче все пак този законо¬проект не е минал през Бюджетната комисия.
Ето защо ние правим предложение тази точка просто да бъде отложена от днешното заседание, тъй като точка трета означава тя да се гледа днес, за да можем да имаме едно становище и на Бюджетната комисия, тъй като става дума именно за бюджетни въпро¬си. Просто да бъде преместена по-назад в дневния ред, за да се даде възможност комисиите да се произнесат по този вече разра¬ботен от работната група под ръководството на господин Георги Николов проект.
Освен това, господин председател, аз лично се чудя как точки, които от седмици наред присъстват в дневния ред, сега са отишли на толкова задно място.
ПРЕДСЕДАТЕЛ АЛЕКСАНДЪР ЙОРДАНОВ: Например?
ВЕРЖИНИЯ ВЕЛЧЕВА (СДС): Толкова се говори за тази нарастваща
престъпност и в същото време непрекъснато се отлага довършването на Наказателно-процесуалния кодекс и се отлагат непрекъснато измененията в Наказателния кодекс. Тези точки всяка седмица се включват в програмата и то на такива места, съвсем умишлено, бих казала, че да не се стигне до тяхното разглеждане. Благо¬даря.
ПРЕДСЕДАТЕЛ АЛЕКСАНДЪР ЙОРДАНОВ: Програмата такава, каквато е, беше приета миналата седмица от уважаемите господа народни представители. В нея практически са настъпили две измене¬ния. Практически! Появила се е нова трета точка като неотложна и е внесено едно чисто езиково, да го наречем, тук е господин Неделчев може да поясни, ако трябва допълнително, проекторешение, свързано с Българската телевизия и Българското радио.
Никоя друга точка не е премествана. Това е просто една зрителна илюзия. Господин Манев вдигаше по-напред ръка и след това господин Николов.
МАНЬО МАНЕВ (ПС на БСП, БЛП, ОПТ, ПХЖД, ХРП, СМС, ФБСМ, НЛП "Стефан Стамболов" и СДПД "Ера-5"): Уважаеми господин предсе¬дател, уважаеми колеги, моето отношение и предложение е също към точка трета. И аз бих искал Народното събрание да вземе оконча¬телно отношение след като изслушаме господин Георги Николов. Но като един от съвносителите на законопроекта, който има изключи¬телно важно значение, по това не се съмнявам, че всички имаме единодушно мнение, за селскостопанската дейност в нашата страна, моето предложение е. ако действително нещата са в ред, т.е. законопроектът е минал през Законодателната комисия, презКомисията по бюджета и финансиите, има съответнотостановище, то да изтеглим точка трета на мястото на точка втора, без да подценявам, разбира се, значението на точка втора.
ЗЛАТКА РУСЕВА (СДС, от място): Не може, не сте го внесли писмено.
МАНЬО МАНЕВ (ПС на БСП) Моля ви се, моля 8и се, госпожице. Нека да изслушаме Георги Николов. Моите съображения са, че този законо¬проект чака повече от месец и половина. А, повтарям, неговото значение е изключително голямо за страната, за селскостопанската дейност и за активизиране на онези наши селски стопанства и дейци, които изостанаха с тази изключително важна есенна дейност.
Затова моля, след като изслушаме господин Георги Николов, да вземем отношение и при възможност да се разгледа, да преродим точка трета, която да стане точка втора. Благодаря.
ПРЕДСЕДАТЕЛ АЛЕКСАНДЪР ЙОРДАНОВ: Господин Николов, запо¬вядайте.
ГЕОРГИ НИКОЛОВ (Свищов, ПС на БСП, БЛП, ОПТ, ПХЖД, ХРП, СМС, ФБСМ, НЛП "Стефан Стамболов" и СДПД "Ера-5"):
Уважаеми господин председатели, уважаеми дами и господа народни представители! Аз поддържам най-малкото тази точка да остане на трето място, като с удоволствие ще подкрепя измества¬нето 'и на второ място. Още повече, че сега условията - след падна¬лия сняг и дъжд, са благоприятни за довършване на някои сеитбени работи.
Действително Бюджетната комисия този вариант, с който разполага Законодателната комисия, не го е разглеждала. Но аз моля да вникнете в доклада на Бюджетната комисия, където е запи¬сано, че по-голямата част от членовете на комисията са на мнение, че по принцип е необходима държавна подкрепа.
В крайна сметка, когато законопроектът се приема на първо четене, той се възприема по принцип. И в този смисъл аз мисля, че можем да започнем работа без окончателно, дума по дума Комисията по бюджета и финансите да се е произнесла.
Комисията, която имах възможност да оглавя, беше създаде¬на, за да подготви и съгласува от различните варианти, които бяха предложени като становища, едно приемливо законодателно решение. И така, както е записано, да подпомогне вземането на становище по законопроекта. Значи Комисията по бюджета и финанси¬те веднъж принципно е дала съгласието си, че земеделието се нуждае от подкрепа.
Ние съвсем добросъвестно, представители от различни парламентарни комисии, в срок свършихме тази задача. Уверявам ви, намерен е подходящ механизъм. При положение, че ще влезе като трета или втора точка, аз по-подробно ще се изкажа. Намерен е подходящ защитен механизъм, за да не се допусне спекулативно използване на тези кредити, да се гарантира неговото връщане, да не се натоварва бюджета за тази година - в рамките на възмож¬ните средства.
Моля ви да остане в дневния ред и надявам се, че ще гласувате дори и за предвижването й на второ място, а по някои текстове, по които Бюджетната комисия вероятно ще има бележки, това тя може да направи при второто четене. Благодаря ви!
ПРЕДСЕДАТЕЛ АЛЕКСАНДЪР ЙОРДАНОВ; Моля, ако е възможно. да спрем дискусията дотук и да дадем думата после и на господин Джеров да каже своето становище точно по същността на този казус.
Господин Размов, заповядайте!
КОНСТАНТИН РАЗМОВ (СДС): Уважаеми господин председатели, уважаеми дами и господа народни представители! Като един от вносителите на проекта вземам думата, за да помоля всички в тази пленарна зала да не отлагаме повече разглеждането на този въпрос. Предлагам той да стане точка втора и да свършим веднъж завинаги с това. (Ръкопляскане от БСП)
Проектът е внесен на 25 септември, господа, а днес вече сме към края на ноември. Но законът не е загубил своето значение, защото в него се дава обратна сила за всички кредити, взети по 39$ решение (ако не се лъжа) и защото той обхваща и всички подготвителни работи за пролетната сеитба, както и самата, пролетна сеитба. Недопустимо е Комисията по бюджета и финансите в продължение на два месеца да държи този закон в чекмеджето.
Моля ви, нека най-после да се гласува. Благодаря ви за внимането! (Ръкопляскане от СДС)
ПРЕДСЕДАТЕЛ АЛЕКСАНДЪР ЙОРДАНОВ: Аз имам голямо желание това да стане, но ми пречи правилникът. (Шум в залата.) Вече говорих че не е хубаво да следваме буквата на правилника, хубаво е да гледаме неговия дух. Но в този случай няма внесено писмено предложение от народен представител или група народни представи¬тели за промяна в дневния ред.
НОРА АНАНИЕВА (ПС на БСП, от място): 20 пъти сме внасяли предложение!
ПРЕДСЕДАТЕЛ АЛЕКСАНДЪР ЙОРДАНОВ: Аз мисля, че едно голямо положително решение е решението, колкото и да беше трудно, на Председателския съвет тази точка не да остане 16 и последна, а веднага да влезе възможно най-напред. И възможно най-напред е едно много хубаво трето място, което означава, и аз мисля, че гаранцията това сте вие, че днес този въпрос ще започне да се гледа, а може би и ще се гледа до края на днешния ден. Сама по себе си тази гаранция е достатъчна. Нека да не спорим дали да бъде на второ или на трето място.
И за да бъде това по-добре, аз очаквах някой да направи предложение да се гласува да се работи 2 часа по точка втора и след това да се премине към точка трета. Това би било най-логичното. Но понеже и такова предложение не е направено, всъщност има всички възможности да се премине и по други процедурни правила към точка трета в определен час от днешния дневен ред.
ВЕРЖИНИЯ ВЕЛЧЕВА (СДС, от място): Няма становище на една от комисиите. Има правилник в крайна сметка!
ПРЕДСЕДАТЕЛ АЛЕКСАНДЪР ЙОРДАНОВ: Мисля, че едва ли е необходимо аз да разяснявам ситуацията. Точката по предложение на Председателския съвет, според съответния член 37, ал. 5 е включена в проектопрограмата за дневния ред. Този, който не иска тя да съществува, естествено ще гласува "против" и по този начин ще я отложи. Мисля, че е пределно ясно. Затова аз ви предлагам...
Заповядайте, госпожо Михайлова!
ЕКАТЕРИНА МИХАЙЛОВА (СДС): Уважаеми господин председатели, уважаеми колеги! На Председателския съвет, на който присъствах и дори аз самата предложих да е точка трета, ми беше съобщено, че има становища на всички комисии. Но днес като влязохме в залата установих, че няма становище на Бюджетната комисия. И господин Николов даде разяснение точно на това. Бюджетната комисия има доклад, с който е натоварва една работна група да подготви законопроект, който е готов, но след това не е разгледан от Бюджетната комисия. Това е, което аз разбрах сега в залата.
При това положение ми се струва, че не може, просто няма как да стане да гледаме тази точка. Иначе нямаме нищо против, но се явява в нарушение на правилника и процедурно е невъзможно да го направим. Беше съобщено, че всичко е спазено, но сега се оказва, че няма становище, а това е въпрос, свързан с бюджета.
ПРЕДСЕДАТЕЛ АЛЕКСАНДЪР ЙОРДАНОВ: Господин Джеров, какво е вашето становище по този въпрос?
АЛЕКСАНДЪР ДЖЕРОВ (СДС): Уважаеми колеги, на мен ми се струва, че тук трябваше да бъде председателят на Бюджетната комисия, който да вземе становище и да изясни въпроса имат ли окончателно становище или нямат окончателно становище.
Пред нас е един доклад, с който се възлага на господин Георги Николов съвместно с вносителите да изработят един проект
При това положение не ние, никой друг не може да вземе отношение освен председателят на Бюджетната комисия и да изясни. Това е целият въпрос, а оттам нататък вече е въпрос на гласуване.
Същевременно, господин председателю, разрешете ми: ако се гласува да бъде точка от дневния ред, трябва тази точка да бъде назована съвсем правилно. Защото в заглавието, така както ни е раздадено, грешно е подадено наименованието на точка трета.
Става дума за законопроект за финансовото осигуряване на есенната и пролетната сеитба за стопанската 1992-1993 г. Това е истинското заглавие на внесения законопроект.
ПРЕДСЕДАТЕЛ АЛЕКСАНДЪР ЙОРДАНОВ: Господин Николов, какво друго уточнение може да се направи? Според мен е пределно ясно това, което каза председателят на Законодателната комисия.
Заповядайте, госпожа Миленова, но времето неумолимо лети.
ЕЛИСАВЕТА МИЛЕНОВА (ПС на БСП, БЛП, ОПТ, ПХЖД, ХРП, СМС, ФБСМ, НЛП "Стефан Стамболов" и СДПД "Ера-3"): Уважаеми господин председатели,"Вие ни дадохте един добър съвет, макар и добронаме¬рено индиректно. Аз смятам, че няма да има нарушения на правилни¬ка, ако ние вземем решение като парламент,, без да се променя поредността на точките в дневния ред, до почивката да разглеждаме първа и втора точка, а след това, след почивката да преминем към точка трета. Понеже има първо четене, ние така или иначе ще изясним какъв е проблемът, ще изслушаме, ако председателят на Бюджетната комисия го няма - заместник-председателят на комисия¬та, който би трябвало да е наясно в ситуацията в тази комисия.
Аз мисля, че вие не може да носите отговорността пред избирателите, пред българския народ за това, че някоя от комисиите забавя решенията, както и ние като парламент.
Затова аз предлагам да подложите на гласуване моето процедурно предложение след почивката, която ние ще решим кога да бъде и Вие ще обявите, да се премине директно към точка трета. Мисля, че това не е конфликтна ситуация.
Благодаря.
ПРЕДСЕДАТЕЛ АЛЕКСАНДЪР ЙОРДАНОВ: Това е ново по същността си предложение.
Четем внимателно текста на доклада на председателя на Комисията по бюджета и финансите. В този текст се предлага да бъде образувана смесена временна комисия, в която да участвуват народни представители от няколко комисии - земеделие, бюджет и финанси и Икономическата комисия, които да проучат необходимата информация от Министерството на земеделието и Министерството на финансите. По-нататък се казва: "Тази комисия със своето решение да подпомогне вземането на становище по законопроекта^) Всъщност комисията го е изпълнила. В нея са участвували и предста¬вители на Бюджетната комисия. Те са намерили за необходимо текс¬тът, документът, с който да се излезе от ситуацията да бъде именно законопроектът, който се води с вносител господин Георги Николов. В този смисъл струва ми се, че Председателският съвет правилно е постъпил, като е включил точката в дневния ред. И нека Народното събрание с вота си да потвърди или да отхвърли становището на Председателския съвет.
Така че аз ще поставя на гласуване този въпрос в програма¬та за работа на Народното събрание точка трета да бъде именно законопроектът за осигуряване на есенните земеделско-стопански работи.
Поставям този въпрос на гласуване. Който е за това законопроект да бъде в програмата като точка трета, моля да гласува. От общо гласували 200 народни представители, за 173, против - 13, въздържали се 14.
Председателският съвет в мое лице благодари на народните представители за проявената подкрепа към неговото мъдро решение. (Оживление.)
Госпожа Миленова направи предложение по точка първа и втора да се работи до почивката и след това да се премине по точка трета. Аз няма да поставям на гласуване това предложение, защото ние можем да свършим с точка първа и втора много по-рано, преди почивката и да се чудим какво да правим след това. Или. което е все същото, може да се направи така, че по точка първа да се работи безкрайно дълго и да не остане време за работа върху точка втора или да остане много малко време. И в двата случая някоя от точките ще бъде ощетена - или ще бъде претупана, или няма да бъде сериозно разгледана.
Ето защо всеки е в правото си, когато започне разглеждане¬то на един законопроект, да направи предложение за прекъсване на разглеждането и за преминаване към следващата точка. Така е според правилника.
Пред вас е отново програмата за работа на Народното събрание от 18 до 20 ноември.
Господин Сербезов, имате думата.
РУСЛАН СЕРБЕЗОВ (СДС): Господин председател, Свободка Стефанова направи предложение, обаче то беше отминато с безразличие и това предложение аз отново го подновявам. Ако знаехме, че Законът за околната среща щеше да бъде запратен някъде и надолу из тази програма, щяхме да направим десет предложения.
Затова молим девета точка да се придвижи на четвърто място. Много ви моля, гласувайте това предложение, защото просто ставаме смешни пред себе си, пред парламента и пред страната.
Този закон седи вече сума ти месеци в парламента, готов е, чака второ четене, а ние изобщо не вземаме отношение по този въпрос.
Благодаря.
ПРЕДСЕДАТЕЛ АЛЕКСАНДЪР ЙОРДАНОВ: Господин Сербезов, имам огромно желание да се съглася с Вас, обаче Председателският съвет за съжаление не е предложил това. И, второ, чл. 37, ал.З не ни позволява да направим това, което предлагате. Той предвижда до 18 часа да бъде внесено писмено предложение. Но аз Ви уверявам, че в тази гласувана програма са настъпили много малки изменения, които няма да навредят, дори времево няма да навредят на гледането на закона. Тоест той ще се гледа и то ако не днес, то в близките един - два дни най-късно.
Затова Ви моля сега, часът наближава 16,10, да приемем програмата, след което тепърва има предложения за промени в дневния ред.
Моля да се приеме тази програма, за да видим какво ще изменяме после в нея.
Моля, гласувайте за програмата за работа на Народното събрание през тази седмица.
От общо гласували 194 народни представители, за-175, против няма, въздържали се 19.
Програмата се приема с резултат, напомнящ консенсус.
Пристъпваме към направените до 18 часа предложения за промени в дневния ред.
Народният представител Минчо Минчев е внесъл искане точка втора от дневния ред днес да бъде проект за решение на Народното събрание за създаване на парламентарна анкетна комисия по случая в Якорудска община, където са забелязани случаи на насилие при определяне на етническата принадлежност на учениците от тази община.
Моля, гласувайте това предложение за проекторешение да стане точка втора от дневния ред.
От общо гласували 198 народни представители, за 98, против 86, въздържали се 14.
Предложението се отхвърля.
Постъпило е предложение от народните представители Евгени
Друмев и Васил Златаров, на основание чл. 37, ал. З от Правилника за организацията и дейността на Народното събрание. Те предлагат разглеждането на проекта за изменение на решение на Народното събрание от 26 май 1992 г. за утвърждаване от Националния статистически институт за статис¬тически изследвания на 4 декември да стане т. 1 от дневния ред на заседанието на 18 ноември, сряда.
Това предложение бе направено няколко пъти вече. Няма да го разяснявам, няма да го пояснявам.
Направените предложения за изменения в дневния ред, според този същия чл. 37, който аз се опитах да науча наизуст, не се подлагат на обсъждане.
Като вносител ще ви дам думата, да, заповядайте.
ЕВГЕНИ ДРУМЕВ (ПС на БСП, БЛП, ОПТ, ПХЖД, ХРП, СМС, ФБСМ, Н-ЛП "Стефан Стамболов" и СДПД "Ера-3"): Благодаря, уважаеми господин председател! Аз направих това предложение за т. 1 от дневния ред в часовете в петък, когато още не беше завършила работата по въпроса за доклада на Анкетната комисия. Понеже, така или иначе, въпросът трябва да бъде приключен, приемам т. 1 да си остане на мястото, което є е предложено в програмата. В същото време обаче мястото, което е отредено на решението за предложение - последна т. 17 от програмата, ми дава основание да считам, че се прави всичко възможно да дойде 4 декември, без тя да може да намери място в дневния ред. И в същото време, поглеждайки към т. 7 - Закон за ратификация на спогодбата и т.н. между прави¬телството на България и Оман за въздушни съобщения и т.н. -смятам, че съвсем нормално е, ако сме български парламент, един такъв много важен въпрос за държавата, какъвто е въпросът за преброяването на 4 декември/ смятам, че е съвсем нормално Народно¬то събрание да приеме поне това място, като т. 7 да бъде заета от предложението за решение, което с господин Златаров сме напра¬вили още на 2 октомври.
ПРЕДСЕДАТЕЛ АЛЕКСАНДЪР ЙОРДАНОВ: Аз приемам Вашите аргу¬менти, но залата трябва да реши. Предлагам да се гласува предложе¬нието на господата Друмев и Златаров с направеното уточнение, Точка 7 да стане именно проекторешението на Народното събрание за изменение на решението на Народното събрание от 26 май 1992 г. за утвърждаване от Националния статистически институт за статис¬тически изследвания. Моля»гласувайте!
Моля, прекратете гласуването и посочете резултата. Гласу¬вали 194 народни представители, за - 114, против - 72, въздър¬жали се - 8.
Предложението на господата Друмев и Златаров се приема и става т. 7 от нашата програма.
Следва предложение от народните представители Йордан Куцаров и Дако Михайлов, които също на основание чл. 37, ал. З предлагат да бъде включена като първа следната точка: "Законопроекти и проекти за решение във връзка с разсекретяването на информация от архивите на бившата "Държавна сигурност". Тази точка сега е т. 12. Под първа точка неизбежно се разбира всъщ¬ност втора точка в този дневен ред.
Вносителят е господин Куцаров. Заповядайте!
ЙОРДАН КУЦАРОВ (СДС): Благодаря, господин председатели! Уважаеми дами и господа! Предвид важността на сегашната точка трета - законопроект за осигуряване на есенните земеделско-стопански работи, която с една неподражаема мъдрост е била вклю¬чена като т. З от Председателския съвет, двамата вносители сме съгласни предложената от нас точка да бъде т. 4 в днешния дневен ред.
Благодаря ви.
ПРЕДСЕДАТЕЛ АЛЕКСАНДЪР ЙОРДАНОВ: Предложението е ясно.
Точка 4 да бъде "Законопроекти и проекти за решение във връзка с разсекретяването на информация от архивите на бившата "Държавна сигурност".
Който е за тази точка, моля да гласува за, който е против това преместване на тази точка, моля да гласува против. Моля, гласувайте!
Гласували 209 народни представители, за преместването на т. 12 като т. 4 - 93, против - 90, въздържали се - 26. Не се премества точката и си остава на своето хубаво дванайсто място.
Внесено е предложение от господин Михаил Неделчев, което бе обсъдено в Председателския съвет. Председателският съвет го е включил в дневния ред. Този въпрос следователно е решен.
Господин Панев е направил предложение да му бъде запазена т. 2 и тя беше запазена. Значи и този въпрос е решен.
Господата Размов, Манев, Хасан Али са направили предложе¬ние да бъде включена точката за проекта за есенните земеделски работи. И това е включено.
С това предложенията по дневния ред са изчерпани. Дневният ред за седмицата е готов. И ви моля в следващите дни да се въздър¬жате от промени в него.
Започваме работа по дневния ред.
Продължават дебатите по доклада на Анкетната комисия, станала известна като "Комисията на господин Христо Марков".
Има двама народни представители, които трябва да се изкажат. Давам думата на госпожа Емилия Томова, която има на разположение три минути. След това е господин Едвин Сугарев, който също има на разположение три минути.
ЕМИЛИЯ ТОМОВА (ПС на БСП, БЛП, ОПТ, ПХЖД, ХРП, СМС, ФБСМ, НЛП "Стефан Стамболов" и СДПД "Ера-3"): Уважаеми народни пред¬ставители! Докладът на анкетната комисия ни представя сведения, но тя не е проверила сведенията факти ли са. Анкетната комисия съзнателно не се е занимавала с фактите. Разбира се, тя се е сгушила зад мандата си да проучи лицата, съставили брошури, да проучи лицата, които са организирали по места действия за противопоставяне на закона.
Ако комисията беше се занимавала с факти, а не с "този казал - онзи рекъл", тя вероятно би стигнала до отговора на въпроса^ 1^ои са причините за недоволоството на земеделските стопани от закона и неговото приложение. Има ли случаи на недовол¬ство?
Дори в данните на анкетната комисия се посочват 95 случая на недоволство. От тях 70 са насочени срещу ликвидационните съвети. Ако тя беше проверила тези данни, може би щеше да отговори на въпроса срещу ликвидационните съвети като органи, създадени по закона, или срещу техния състав. Защото в закона е записано, § 15, преходните разпоредби: "В едномесечен срок след влизането на този закон в сила областните управители назначават ликвида¬ционни съвети) Законът не разпорежда как, по каква процедура. Ето един типичен пример за процедура:
След влизането на закона в сила собствениците на земя и дялове в земеделските кооперации в община Брегово - Видинско, на общо събрание, излъчват кандидати за членове на ликвидационни съвети. (Георги Ка[]ед^___от^я^т^."Не_^^а^ по закона!") Законът не забранява, господин Карев. Значи разрешава.
Кметът на общината, убеден, че като е избран пряко от жителите на общината, представител на държавната власт, трябва да отстоява техните интереси. Занася предложението на областния управител в Михайловград господин Пламен Марков. Той, областният управител, задава на кмета безхитростния въпрос: "Съгласувани ли са съставите с регионалния координационен съвет на СДС?" Кметът простичко отговаря, че ^Това са предложенията на собстве¬ниците на дялове и земя"*. Следва отговорът на областния управи¬тел: "Назначеният от министър-председателя хранен човек на властта. Терминът не е мой, той е на българските ханове.
Аз вече издадох заповед за назначаване на ликвидационните съвети по предложение на регионалния координационен съвет."
Какви са професионалистите в тези съвети, уважаеми народни представители, които са предложени от регионалните координационни съвети и са утвърдени от областния управител? Строителен техник, хладилен техник, лица, съдени за злоупотреби, бръснар, акушерка.
Уместно е да попитаме кои са причините за недоволството на собствениците на земя и дялове - брошури, изказвания на народни представители, критика на закона или незачитането на техните интереси? Би трябвало да разберем учудването им какво ще прави хладилният техник в ликвидационния съвет, бръснарят дяловете им ли ще пръсне, акушерката на поземлената реформа ли ще бабува.
Би трябвало да разберем и горчивата ирония в намерението на един главен агроном, уволнен след 27 години работа на полето, който имаше намерение да подаде молба до областния управител да бъде назначен на мястото на акушерката. (Шум в блока на СДС)
Има ли в състава на ликвидационните съвети хора почтени и професионалисти? Аз казвам, господар имаше. Защото при мен е молбата на един такъв член от община Грамада, който пише на областния управител и на председателя на ликвидационния съвет:
"Не съм съгласен да участвам в провалянето на една такава важна задача. Нямам за цел да давам оценка на работата ви, но за 20 дни нанесохте щети на стопанството за 72^