ДВЕСТА ПЕТДЕСЕТ И ВТОРО ЗАСЕДАНИЕ
София, сряда, 29 януари 1997 г.
Открито в 9,00 ч.
29/01/1997
Председателствувал: председателят Благовест Сендов
Секретар: Илко Савов
ПРЕДСЕДАТЕЛ БЛАГОВЕСТ СЕНДОВ (звъни): Откривам заседанието на Народното събрание.
Ще ви прочета предложението за програмата за работата на Народното събрание за периода от 29 до 31 януари 1997 г.
I. Програма за 29 януари (сряда):
1. Второ четене на Законопроекта за изменение и допълнение на Закона за стандартизацията, приет на първо четене на 23 януари 1997 г.
2. Второ четене на Законопроекта за изменение и допълнение на Закона за горите, приет на първо четене на 23 януари 1997 г.
3. Второ четене на Законопроекта за изменение и допълнение на Закона за опазване на околната среда, приет на първо четене на 23 януари 1997 г.
4. Второ четене на Законопроекта за допълнение на Закона за изпълнение на наказанията, приет на първо четене на 23 януари 1997 г.
5. Второ четене на Законопроекта за откриване на извънбюджетна сметка на Бюрото за обслужване на Дипломатическия корпус, приет на първо четене на 23 януари 1997 г.
II. Програма за 30 януари (четвъртък):
1. Законопроект за ратифициране на Международната конвенция на Евроконтрол за сътрудничество за безопасност на въздухоплаването и на Многостранното споразумение за пътните такси. Вносител е Министерският съвет.
2. Законопроект за ратифициране на Споразумението за внос на предмети с образователен, научен и културен характер и на Протокола към Споразумението за внос на предмети с образователен, научен и културен характер.
3. Законопроект за ратифициране на Споразумението за заем (проект за администриране на социалното осигуряване) между Република България и Международната банка за възстановяване и развитие. Вносител е Министерският съвет.
4. Първо четене на Законопроекти за научните степени и научните звания.
III. Програма за 31 януари (петък):
1. Второ четене на Законопроекта за земеделската техника, приет на първо четене на 16 януари 1997 г.
2. Продължение на програмата от предходните дни.
Има ли бележки? - Няма.
Моля да гласувате програмата за седмицата.
От общо гласували 122 народни представители, за - 121, против - няма, въздържал се - 1.
Програмата е приета.
Ще ви прочета постъпилите законопроекти и проекторешения.
1. На 23 януари 1997 г. е постъпил Законопроект за ратифициране на Договора между правителството на Република България и правителството на Република Молдова за насърчаване и взаимна защита на инвестициите.
Вносител е Министерският съвет.
Законопроектът е разпределен на Икономическата комисия - водеща, и на Комисията по външната политика и европейската интеграция.
2. На 23 януари 1997 г. е постъпил Законопроект за ратифициране на Консулската конвенция между Република България и Руската федерация.
Вносител е Министерският съвет.
Законопроектът е разпределен на Комисията по външната политика и европейската интеграция - водеща.
3. На 23 януари 1997 г. е постъпил Законопроект за изменение и допълнение на Закона за морските пространства на Народна Република България.
Вносител е Министерският съвет.
Законопроектът е разпределен на Комисията по бюджет и финанси - водеща, и на Икономическата комисия.
4. На 23 януари 1997 г. е постъпил Законопроект за ратифициране на Споразумението за заем (проект за администриране на социалното осигуряване) между Република България и Международната банка за възстановяване и развитие.
Вносител е Министерският съвет.
Законопроектът е разпределен на Комисията по бюджет и финанси - водеща, и на Комисията по външната политика и европейската интеграция.
5. На 24 януари 1997 г. е постъпил Законопроект за изменение и допълнение на Закона за гражданското въздухоплаване.
Вносител е Министерският съвет.
Законопроектът е разпределен на Комисията по бюджет и финанси - водеща.
6. На 27 януари 1997 г. е постъпил Законопроект за изменение и допълнение на Закона за данъка върху общия доход.
Вносител е народният представител Муравей Радев.
Законопроектът е разпределен на Комисията по бюджет и финанси - водеща.
7. На 27 януари 1997 г. е постъпил Законопроект за изменение и допълнение на Закона за пенсиите.
Вносители са Благовест Сендов и Нора Ананиева.
Законопроектът е разпределен на Комисията по труда, социалните и демографските проблеми - водеща, и на Комисията по бюджет и финанси.
8. На 28 януари 1997 г. е постъпил проект за решение за даване на съгласие за предоставяне на концесия за добив на варовик и мергел на "Златна Панега" ЕАД, с. Златна Панега, област Ловешка, от находище "Златна Панега", област Ловешка.
Вносител е Министерският съвет.
Проектът за решение е разпределен на Комисията по устройството и дейността на държавните органи и на Икономическата комисия.
9. На 28 януари 1997 г. е постъпил проект за решение за даване на съгласие за предоставяне на концесия за добив на мергел на "Златна Панега" ЕАД, с. Златна Панега, област Ловешка, от находище "Коритна", област Ловешка.
Вносител е Министерският съвет.
Проектът за решение е разпределен на Комисията по устройството и дейността на държавните органи и на Икономическата комисия.
10. На 28 януари 1997 г. е постъпил проект за решение за даване на съгласие за предоставяне на концесия за добив на варовик на "Белоизворски цимент" ЕАД, с. Бели извор, област Монтана, от находище "Лиляче", област Монтана.
Вносител е Министерският съвет.
Проектът за решение е разпределен на Комисията по устройството и дейността на държавните органи и на Икономическата комисия.
11. На 28 януари 1997 г. е постъпил проект за решение за даване на съгласие за предоставяне на концесия за добив на мергел на "Белоизворски цимент" ЕАД, с. Бели извор, област Монтана, от находище "Бели извор", област Монтана.
Вносител е Министерският съвет.
Проектът за решение е разпределен на Комисията по устройството и дейността на държавните органи и на Икономическата комисия.
12. На 28 януари 1997 г. е постъпил проект за решение за даване на съгласие за предоставяне на концесия за добив на варовик и мергел на "Гранитоид" ЕАД - в ликвидация, град Батановци, област Софийска, от находище "Бачище", област Софийска.
Вносител е Министерският съвет.
Проектът за решение е разпределен на Комисията по устройството и дейността на държавните органи и на Икономическата комисия.
13. На 28 януари 1997 г. е постъпил проект за решение за даване на съгласие за предоставяне на концесия за добив на варовик, мергел и пясък на "Гранитоид" ЕАД - в ликвидация, град Батановци, област Софийска, от находище "Бяла вода", област Софийска.
Вносител е Министерският съвет.
Проектът за решение е разпределен на Комисията по устройството и дейността на държавните органи и на Икономическата комисия.
14. На 28 януари 1997 г. е постъпил проект за решение за преобразуване на Полувисшия институт по библиотечно дело - София, в самостоятелен Колеж по библиотечно дело - София.
Вносител е Министерският съвет.
Проектът за решение е разпределен на Комисията по образованието и науката.
Едно съобщение.
Ще ви прочета заявление от народния представител Александър Иванов Маринов.
"Уважаеми господа, в съответствие с чл. 15, ал. 3 от Правилника за организацията и дейността на Народното събрание ви уведомявам, че напускам Парламентарната група на демократичната левица поради принципно несъгласие с нейната политика и поведението й в парламента." (Неразбираеми реплики от блока на мнозинството)
С това Парламентарната група на демократичната левица става 124 души. Мястото на новия независим депутат е заедно с останалите.
Друга молба:
"До председателя на Народното събрание
акад. Благовест Сендов
МОЛБА
от Константин Ванков Тодоров - народен представител
Уважаеми господин председател,
Моля да бъде прекратен мандатът ми като народен представител поради назначаването ми в админстрацията на президента на Република България на длъжността "секретар по вътрешната политика" с Указ N 55 от 24 януари 1997 г.
С уважение,
Константин Тодоров"
Във връзка с това предлагам Народното събрание да вземе следното решение за прекратяване пълномощията на народен представител.
"Народното събрание на основание чл. 72, ал. 1, т. 1 и ал. 2 от Конституцията на Република България
Р Е Ш И:
Прекратява пълномощията на Константин Ванков Тодоров, народен представител от 18. избирателен район Пловдив - окръг."
Има ли бележки по това решение? - Няма.
Моля да гласувате предложеното решение.
От общо гласували 122 народни представители, за - 114, против - 5, въздържали се - 3.
Предложеното решение се приема.
Засега Народното събрание се състои от 239 депутати, до включването на новия депутат от Съюза на демократичните сили и следователно кворумът е 120 души.
Преминаваме към точка първа от дневния ред -
ВТОРО ЧЕТЕНЕ НА ЗАКОНОПРОЕКТА ЗА ИЗМЕНЕНИЕ И ДОПЪЛНЕНИЕ НА ЗАКОНА ЗА СТАНДАРТИЗАЦИЯТА.
Процедура ли? - Заповядайте, господин Статков.
РУСИ СТАТКОВ (ПГДЛ): Уважаеми господин председател, уважаеми колеги! Моля да гласувате по обсъждания проблем да участва господин Венцислав Гаврилов - председател на Комитета по стандартизация.
ПРЕДСЕДАТЕЛ БЛАГОВЕСТ СЕНДОВ: Моля да гласувате да бъде допуснат в залата господин Гаврилов.
От общо гласували 122 народни представители, за - 122, против - няма, въздържали се - няма.
Моля да поканите господин Гаврилов в залата.
Давам думата на народния представител Кирил Желев да докладва законопроекта на второ четене.
ДОКЛАДЧИК КИРИЛ ЖЕЛЕВ: Благодаря Ви, уважаеми господин председателю!
Уважаеми дами и господа народни представители!
"З А К О Н
за изменение и допълнение на
Закона за стандартизацията
(Обнародван в "Държавен вестник", бр. 48 от 1964 г.;
изм. и допълнение бр. 81 от 1964 г.; бр. 48 от 1967 г.;
бр. 92 от 1969 г.; бр. 47 от 1970 г.; бр. 74 от 1975 г.;
бр. 102 от 1977 г.; бр. 102 от 1981 г.; бр. 85 от 1985 г.
и бр. 33 от 1988 г.)"
Моля да подложите първо на гласуване, ако няма други бележки, заглавието на закона, господин председател.
ПРЕДСЕДАТЕЛ БЛАГОВЕСТ СЕНДОВ: Заглавието на закон за изменение и допълнение на закон не се гласува.
ДОКЛАДЧИК КИРИЛ ЖЕЛЕВ: Предложение на комисията за нов параграф, преди текста на вносителя. Комисията предлага в чл. 14, ал. 1 числото "400" да се замени с "40 000" - условно § 1а.
ПРЕДСЕДАТЕЛ БЛАГОВЕСТ СЕНДОВ: Има ли други бележки? - Няма.
Моля да гласувате § 1а - в чл. 14, ал. 1 числото "400" да се замени с "40 000".
От общо гласували 120 народни представители, за - 120, против - няма, въздържали се - няма.
Параграф 1а е приет.
ДОКЛАДЧИК КИРИЛ ЖЕЛЕВ: Параграф 1. Текст на вносителя. Създава се чл. 14а:
"Чл. 14а. Ал. 1. Създава се към Комитета по стандартизация и метрология фонд "Стандартизация и метрология" с цел финансиране на разработки в областта на стандартизацията и метрологията с национално значение.
Ал. 2. Средствата по фонд "Стандартизация и метрология" се набират от:
1. субсидии от републиканския бюджет в размер, определян ежегодно в Закона за държавния бюджет;
2. лихви по сметката на фонда;
3. дарения и помощи, включително и по международни програми и споразумения;
4. други приходи.
Ал.3. Средствата по фонд "Стандартизация и метрология" се разходват за :
1. финансиране на анализи и разработки на проекти на нормативни актове и български държавни стандарти с национално значение;
2. създаване и усъвършенстване на материалната база на еталонни, проверочни и изпитвателни лаборатории на Комитета по стандартизация и метрология;
3. създаване и поддържане на информационни системи за международни, регионални и национални стандарти, сертификати, атестати и други документи, свързани с функциите на Комитета по стандартизация и метрология;
4. други разходи, отговарящи на предназначението на фонда.
Ал. 4. Редът за набиране, разходване, отчитане и контрол на средствата по фонд "Стандартизация и метрология" се определя с наредба на министъра на финансите по предложение на председателя на Комитета по стандартизация и метрология в съответствие с условията и реда, определени в Закона за устройството на държавния бюджет.
Ал. 5. Набирането, използването и отчитането на чуждите средства във фонда се извършва по ред, определен в наредба на министъра на финансите и управителя на Българската народна банка."
Няма предложения на народни представители по текста на вносителя.
Предложение на комисията: преномериране на параграфа в § 2, тъй като беше приет § 1.
Параграф 2. Създава се чл. 14а:
"Чл. 14а. Ал. 1. Създава се към Комитета по стандартизация и метрология фонд "Стандартизация и метрология" с цел финансиране на разработки в областта на стандартизацията и метрологията с национално значение.
Ал.2. Средствата по фонда се набират от:
1. субсидии от републиканския бюджет в размер, определян ежегодно в Закона за държавния бюджет;
2. лихви по сметката на фонда;
3. дарения, завещания, доброволни вноски и помощи, включително и по международни програми и договори;
4. други източници, определени със закон или с акт на Министерския съвет.
Ал. 3. Средствата по фонд "Стандартизация и метрология" се разходват за:
1. финансиране на анализи и разработки на проекти на нормативни актове и български държавни стандарти с национално значение;
2. създаване и усъвършенстване на материалната база на еталонни, проверочни и изпитвателни лаборатории на Комитета по стандартизация и метрология;
3. създаване и поддържане на информационни системи за международни, регионални и национални стандарти, сертификати, атестати и други актове, свързани с функциите на Комитета по стандартизация и метрология;
4. други разходи, определени със закон или с акт на Министерския съвет.
Ал. 4. Редът за набиране, разходване и отчитане на средствата по фонд "Стандартизация и метрология" се определя с наредба на министъра на финансите по предложение на председателя на Комитета по стандартизация и метрология в съответствие с условията и реда, определени в Закона за устройството на държавния бюджет."
ПРЕДСЕДАТЕЛ БЛАГОВЕСТ СЕНДОВ: Има ли бележки? - Няма.
Моля да гласувате предложението на комисията за съдържанието на § 2.
От общо гласували 121 народни представители, за - 121, против - няма, въздържали се - няма.
Параграф 2 е приет.
ДОКЛАДЧИК КИРИЛ ЖЕЛЕВ: Заключителна разпоредба - предложение на вносителя за § 2:
"§ 2. Изпълнението на чл. 14а се възлага на министъра на финансите и на председателя на Комитета по стандартизация и метрология".
Няма предложения на народни представители.
Комисията по бюджет и финанси предлага:
Създава се раздел "Преходни и заключителни разпоредби":
"§ 3. Навсякъде в закона думите "Комитетът (Комитета) по качество при Министерския съвет" и "Народна република България" се заменят съответно с "Комитетът (Комитета) по стандартизация и метрология при Министерския съвет" и "Република България".
ПРЕДСЕДАТЕЛ БЛАГОВЕСТ СЕНДОВ: Има ли бележки? - Няма.
Моля, гласувайте!
От общо гласували 121 народни представители, за - 120, против - няма, въздържал се - 1.
Параграф 3 е приет.
ДОКЛАДЧИК КИРИЛ ЖЕЛЕВ: Предложение на комисията за нови параграфи 4 и 5. Ще си позволя да ги прочета, тъй като няма други предложения.
"§ 4. С влизането на този закон в сила се закрива фонд "Стандартизация и метрология" като неразходваните средства в него се прехвърлят във фонд "Стандартизация и метрология". Средствата от източниците на фонд "Стандартизация и метрология" продължават да постъпват в създадения с този закон фонд "Стандартизация и метрология".
§ 5. Изпълнението на разпоредбите на чл. 14а се възлага на министъра на финансите и на председателя на Комитета по стандартизация и метрология".
ПРЕДСЕДАТЕЛ БЛАГОВЕСТ СЕНДОВ: Има ли бележки? - Няма.
Моля да гласувате § 4 и § 5.
От общо гласували 122 народни представители, за - 121, против - 1, въздържали се - няма.
Параграф 4 и параграф 5 са приети, с което законопроектът е приет на второ четене.
Преминаваме към точка втора от дневния ред -
ЗАКОНОПРОЕКТ ЗА ИЗМЕНЕНИЕ И ДОПЪЛНЕНИЕ НА ЗАКОНА ЗА ГОРИТЕ.
Давам думата на народния представител Руси Статков за процедура.
РУСИ СТАТКОВ (ПГДЛ): Уважаеми господин председател, колеги! Моля да бъде допуснат в залата господин Валентин Карамфилов - председател на Комитите по горите.
ПРЕДСЕДАТЕЛ БЛАГОВЕСТ СЕНДОВ: Моля да гласувате допускането в залата на председателя на Комитета по горите господин Карамфилов.
От общо гласували 125 народни представители, за - 122, против - 1, въздържали се - 2.
Предложението се приема. Моля да поканите господин Карамфилов в залата.
Давам думата на народния представител Кирил Желев - председател на Комисията по бюджет и финанси, да докладва законопроекта на второ четене.
ДОКЛАДЧИК КИРИЛ ЖЕЛЕВ:
"З А К О Н
за изменение и допълнение на Закона за горите
(Обнародван изв. бр. 69 от 1958 г.;
изм., "Държавен вестник", бр. 26 от 1968 г.;
бр. 44 от 1977 г., бр. 36 от 1979 г. и бр. 55 от 1994 г.)
§ 1. Създава се нов раздел VI:
"VI. Финансиране на горското стопанство.
Чл. 41а. Ал. 1. Финансирането на дейностите по управление, опазване и възпроизводство на горите, дивеча и рибата в държавния горски фонд се извършва от фонд "Лесокултурни мероприятия и строеж на горски пътища".
Ал. 2. Фонд "Лесокултурни мероприятия и строеж на горски пътища" се образува към Комитета по горите".
Предложение на народния представител Меглена Плугчиева:
В чл. 41а, ал. 2 да се измени така:
"Ал. 2. Фонд "Лесокултурни мероприятия и строеж на горски пътища се образува и управлява от Комитета по горите".
Комисията по принцип е подкрепила предложението на народния представител Меглена Плугчиева.
И ал. 3 - текст на вносителя:
"Ал.3. Фондът се набира по сметка, открита в Българската народна банка".
Предложение на комисията: предлага нова редакция на чл. 41а:
"Чл. 41а. Ал. 1. За финансиране на дейностите по опазване, възпроизводство и управление на горите, дивеча и рибата в държавния горски фонд към Комитета по горите се създава фонд "Лесокултурни мероприятия и строеж на горски пътища", който се управлява от него.
Ал. 2. Фондът се набира по сметка, открита в Българската народна банка".
Предлагам да продължим с четенето на целия параграф.
"Чл. 41б. Ал.1. Приходите във фонда се набират от:
1. вноските по чл. 8;
2. тарифни такси на корен за облите дървени материали, дърва за горене и вършината, добити от държавния горски фонд;
3. такси за странични ползвания от горите и страничните горски продукти без добиването им;
4. експортни такси при износ на обла дървесина и дърва за горене;
5. приходите от предоставяне ловни площи от държавния горски фонд по чл. 9 от Закона за ловното стопанство;
6. такси за маркиране на дървесината, добита извън горския фонд;
7. такси за съгласуване и издаване на разрешителни и удостоверения по този закон;
8. 20 на сто от глобите за извършени административни нарушения на основание чл. 64 от Закона за горите, чл. 54 от Закона за ловното стопанство и чл. 47 от Закона за рибното стопанство;
9. такси за изготвяне и съгласуване на проекти, касаещи горския фонд;
10. средства, получени от лица и организации, за изпълнение на проекти с горскостопанска насоченост;
11. постъпления от дарения, спонсорство, помощи и др.;
12. приходи от лихви и финансови операции със средствата на фонда;
13. средства от държавния бюджет.
Ал. 2. Средствата на фонда се изразходват за:
1. придобиване на дълготрайни активи и строеж на горски пътища;
2. лесокултурни мероприятия;
3. ловно- и рибностопански мероприятия;
4. защитени територии и обекти;
5.доставка на материали, препарати, торове, инструменти и предпазни средства за лесокултурната дейност;
6. издръжка на поделенията на Комитета по горите, финансирани от фонда;
7. събиране на суха и паднала маса;
8. издръжка на Инспекцията по горскостопански и финансов контрол;
9. издръжка на специализирана горска полиция;
10. финансиране на пропагандна дейност, издаване на брошури, плакати, книги, нагледни помагала, обучения, разходи за провеждане Седмица на гората, Месец на защита на природата;
11. работа с обществеността, зелени движения, средствата за масово осведомяване;
12. провеждане на международна дейност в областта на горскостопанската наука и практика;
13. погашения на лихви по ползвани кредити за лесокултурни мероприятия;
14. научно обслужване на горското, ловното и непромишленото рибно стопанство;
15. лесоустройствено, паркоустройствено и ловноустрой-ствено проектиране.
Ал. 3. Остатъците от средствата по фонда в края на годината преминават като наличност за следващата година.
Ал. 4. Министерският съвет утвърждава наредба за приходите и разходите, по която се съставя, изпълнява, отчита и приключва фондът.
Ал. 5. Фондът "Лесокултурни мероприятия и строеж на горски пътища" се утвърждава от министъра на финансите по предложение на председателя на Комитета по горите."
Предложение на Комисията по бюджет и финанси: в чл. 41б:
1. в ал. 1, т. 1 накрая се добавя "ал. 2";
2. в ал. 1, т. 8 се изменя така:
"8. глоби";
3. в ал. 2 се създава нова т. 16:
"16. награждаване на горските надзиратели"
4. ал. 5 се изменя така:
"Ал. 5. Министърът на финансите по предложение на председателя на Комитета по горите ежегодно утвърждава план-сметка за приходите и разходите по Фонд "Лесокултурни мероприятия и строеж на горски пътища"."
ПРЕДСЕДАТЕЛ БЛАГОВЕСТ СЕНДОВ: Госпожа Плугчиева има ли бележки по предложението? - Няма. Взети са предвид. Други бележки няма.
Моля да гласувате § 1 от законопроекта.
От общо гласували 120 народни представители, за - 114, против - 1, въздържали се - 5.
Параграф 1 е приет.
ДОКЛАДЧИК КИРИЛ ЖЕЛЕВ: Параграф 2 - предложение на вносителя:
"Параграф 2. Раздел шести "Наказателни разпореждания" става раздел седми "Наказателни разпореждания"."
Предложение на комисията:
Думите "Наказателни разпореждания" в края на изречението да отпаднат, тъй като става дума само за преномериране на раздела. Всъщност раздел шести "Наказателни разпореждания" става раздел седми.
ПРЕДСЕДАТЕЛ БЛАГОВЕСТ СЕНДОВ: Моля да гласувате § 2 така, както е предложен от комисията.
От общо гласували 122 народни представители, за - 118, против - няма, въздържали се - 4.
Параграф 2 е приет.
ДОКЛАДЧИК КИРИЛ ЖЕЛЕВ: Предложение на Комисията по бюджет и финанси за нови параграфи 3, 4, 5 и 6:
"§ 3. В чл. 64, ал. 2 думите "в извънбюджетна сметка за награждаване на горските надзиратели" се заменят с "във Фонд "Лесокултурни мероприятия и строеж на горски пътища".
"§ 4. В чл. 6, ал. 1, чл. 8, ал. 1 и 2, чл. 10, ал. 1 и 2, чл. 11, чл. 25, чл. 26, ал. 2, чл. 31, чл. 33, чл. 47 и чл. 50 думите "Министерство на земеделието и горите" се заменя с "Комитет по горите".
" § 5. В чл. 5, ал. 4, чл. 9, чл. 11, чл. 14, ал. 1, чл. 18, ал. 2, чл. 29 и чл. 39, ал. 2 думите "министърът на земеделието и горите" се заменят с думите "председателят на Комитета по горите".
"§ 6. В чл. 11 думите "Министерство на строежите и архитектурата" се заменят с "Министерство на териториалното развитие и строителството"."
ПРЕДСЕДАТЕЛ БЛАГОВЕСТ СЕНДОВ: Има ли бележки? - Няма.
Моля да гласувате параграфи от 3 до 6 включително така, както бяха представени.
От общо гласували 125 народни представители, за - 123, против - 1, въздържали се - 1.
Параграфи от 3 до 6 са приети.
ДОКЛАДЧИК КИРИЛ ЖЕЛЕВ: Предложение на комисията - да се създаде раздел "Преходни и заключителни разпоредби" със следното съдържание:
"Преходни и заключителни разпоредби
§ 7. Чл. 54 от Закона за ловното стопанство (Обн., ДВ, бр. 91 от 1982 г.) се изменя така:
"Чл. 54. Двадесет процента от събраните глоби по закона се внасят във Фонд "Лесокултурни мероприятия и строеж на горски пътища".
Параграф 8, чл. 47 от Закона за рибното стопанство (Обн., ДВ, бр. 91 от 1982 г.) се изменя така:
"Чл. 47. Двадесет процента от събраните глоби по закона се внасят във Фонд "Лесокултурни мероприятия и строеж на горски пътища"."
ПРЕДСЕДАТЕЛ БЛАГОВЕСТ СЕНДОВ: Има ли бележки? - Няма.
Моля да гласувате съдържанието на § 7 и § 8.
От общо гласували 124 народни представители, за - 119, против - 1, въздържали се - 4.
Параграфи 7 и 8 са приети.
С това Законът за изменение и допълнение на Закона за горите е приет.
Преминаваме към точка трета от дневния ред -
ВТОРО ЧЕТЕНЕ НА ЗАКОНОПРОЕКТА ЗА ИЗМЕНЕНИЕ И ДОПЪЛНЕНИЕ НА ЗАКОНА ЗА ОПАЗВАНЕ НА ОКОЛНАТА СРЕДА
Има думата Борис Колев за процедура.
БОРИС КОЛЕВ (ПГДЛ): Уважаеми господин председател, уважаеми колеги, имам следното процедурно предложение. Предлагам да гласуваме да бъде поканен в залата и да участва в дискусията заместник-министърът на околната среда господин Ботьо Захаринов.
ПРЕДСЕДАТЕЛ БЛАГОВЕСТ СЕНДОВ: Моля да гласувате това процедурно предложение.
От общо гласували 122 народни представители, за - 117, против - 2, въздържали се - 3.
Предложението се приема.
Моля да поканите заместник-министър Ботьо Захаринов в залата.
Има думата господин Руси Статков за процедура.
РУСИ СТАТКОВ (ПГДЛ): Уважаеми господин председател, уважаеми колеги! Моля да бъде допуснат в залата господин Владимир Петров от Министерството на финансите, за да участва в обсъждането на този и на останалите два законопроекта, свързани с бюджетните сметки и планове.
ПРЕДСЕДАТЕЛ БЛАГОВЕСТ СЕНДОВ: Моля да гласувате и това процедурно предложение.
От общо гласували 126 народни представители, за - 123, против - няма, въздържали се - 3.
Предложението се приема.
Моля да поканите заместник-министър Владимир Петров в залата.
Има думата народният представител Кирил Желев да докладва Законопроекта за изменение и допълнение на Закона за опазване на околната среда на второ четене.
ДОКЛАДЧИК КИРИЛ ЖЕЛЕВ: "Закон за изменение и допълнение на Закона за опазване на околната среда (обн., ДВ, бр. 86 от 1991 г., попр., бр. 90 от 1991 г., изм., бр. 100 от 1992 г. и бр. 31 и 63 от 1995 г.)
§ 1. В чл. 3 се създават ал. 6 и 7:
"Ал. 6. Националният фонд за опазване на околната среда и общинските фондове за опазване на околната среда се създават съответно към Министерството на околната среда и към общините.
Ал. 7. Редът за набиране, разходване и контрол на средствата по Националния фонд за опазване на околната среда и общинските фондове за опазване на околната среда се определя с наредба на Министерския съвет."
Няма предложения от народни представители.
Комисията по бюджет и финанси подкрепя текста на вносителя.
ПРЕДСЕДАТЕЛ БЛАГОВЕСТ СЕНДОВ: Има ли бележки? - Няма.
Моля да гласувате § 1.
От общо гласували 126 народни представители, за - 118, против - 2, въздържали се - 6.
Параграф 1 е приет.
Параграф 2.
ДОКЛАДЧИК КИРИЛ ЖЕЛЕВ: Параграф 2 - текст на вносителя:
"§ 2. В чл. 3б се създава ал. 2:
"Ал. 2. Набирането, използуването и отчитането на чуждите средства във фонда се извършват по ред, определен от министъра на финансите и от управителя на Българската народна банка."
Няма предложения на народни представители.
В залата беше направено предложение от председателя на Комисията по опазване на околната среда господин Борис Колев за отпадане на този § 2.
Комисията по бюджет и финанси се е съобразила с това предложение и предлага § 2 да отпадне.
ПРЕДСЕДАТЕЛ БЛАГОВЕСТ СЕНДОВ: Моля да гласувате отпадането на § 2.
От общо гласували 121 народни представители, за - 116, против - 1, въздържали се - 4.
Параграф 2 отпада.
Параграф 3.
ДОКЛАДЧИК КИРИЛ ЖЕЛЕВ: Параграф 3 - текст на вносителя:
"§ 3. В чл. 18, ал. 2 накрая се създава ново изречение:
"Средствата постъпват в извънбюджетна сметка към Министерството на околната среда, която се утвърждава от министъра на финансите по предложение на министъра на околната среда."
Няма предложения на народни представители.
Комисията по бюджет и финанси е подкрепила текста на вносителя.
ПРЕДСЕДАТЕЛ БЛАГОВЕСТ СЕНДОВ: Има ли бележки? - Няма.
Моля да гласувате съдържанието на § 3.
От общо гласували 121 народни представители, за - 113, против - 4, въздържали се - 4.
Параграф 3 е приет.
С това е приет изцяло Законопроектът за изменение и допълнение на Закона за опазване на околната среда на второ четене.
Преминаваме към точка четвърта от дневния ред -
ВТОРО ЧЕТЕНЕ НА ЗАКОНОПРОЕКТА ЗА ДОПЪЛНЕНИЕ НА ЗАКОНА ЗА ИЗПЪЛНЕНИЕ НА НАКАЗАНИЯТА.
Давам думата на народния представител Кирил Желев, председател на Комисията по бюджет и финанси, да докладва законопроекта.
ДОКЛАДЧИК КИРИЛ ЖЕЛЕВ: "Закон за допълнение на Закона за изпълнение на наказанията (обн., ДВ, бр. 30 от 1969 г., изм. и доп., бр. 34 от 1974 г., бр. 84 от 1977 г., бр. 36 от 1979 г., бр. 28 от 1982 г., бр. 27 и 89 от 1986 г., бр. 26 от 1988 г., бр. 21 от 1990 г., бр. 109 от 1993 г. и бр. 50 от 1995 г.)
Параграф единствен. Създава се глава четвърта "А":
"Глава четвърта "А"
ФОНД "ЗАТВОРНО ДЕЛО"
Чл. 64а. За подобряване на условията за изпълнение на наказанието "лишаване от свобода" се създава фонд "Затворно дело", който се управлява от началника на Главното управление на местата за лишаване от свобода.
Чл. 64б. Ал. 1. Средствата по фонд "Затворно дело" се набират от:
1. приходите от стопанската дейност и от други дейности, осъществявани от местата за лишаване от свобода;
2. приходите от отдадени под наем и аренда сгради и съоръжения;
3. неполагащата се част от трудовото възнаграждение на лишените от свобода;
4. иззетите пари и вещи на основание чл. 87а;
5. дарения от физически и юридически лица;
6. други приходоизточници.
Ал. 2. Приходите по фонд "Затворно дело" се освобождават от данъчно облагане.
Чл. 64в. Набраните средства във фонд "Затворно дело" се използуват за:
1. изграждане и подобряване на битовите и производствените условия в местата за лишаване от свобода и за оборудване с охранителни и технически съоръжения;
2. оборотен капитал с производствено предназначение;
3. подобряване на медицинското обслужване в местата за лишаване от свобода;
4. финансиране на изследователска и издателска дейност в областта на затворното дело;
5. подготовка и професионална квалификация на лишените от свобода и на служителите;
6. културна и спортна дейност;
7. стимулиране на лишени от свобода и служители;
8. стимулиране на граждани, оказали съдействие на местата за лишаване от свобода;
9. финансиране на рискови мероприятия, свързани с производствената дейност;
10. други разходи в областта на затворното дело.
Чл. 64г. Набирането и разходването на средствата по фонд "Затворно дело" се уреждат с наредба на министъра на правосъдието и министъра на финансите."
Няма предложения от народни представители.
Комисията по бюджет и финанси подкрепя текста на вносителя.
ПРЕДСЕДАТЕЛ БЛАГОВЕСТ СЕНДОВ: Има ли бележки? - Няма.
Моля да гласувате.
От общо гласували 124 народни представители, за - 120, против - няма, въздържали се - 4.
Единственият параграф е приет.
С това законопроектът е приет на второ четене.
Преминаваме към точка пета от дневния ред -
ВТОРО ЧЕТЕНЕ НА ЗАКОНОПРОЕКТА ЗА ОТКРИВАНЕ НА ИЗВЪНБЮДЖЕТНА СМЕТКА НА БЮРОТО ЗА ОБСЛУЖВАНЕ НА ДИПЛОМАТИЧЕСКИЯ КОРПУС.
Моля, господин Желев, да докладвате законопроекта на второ четене.
ДОКЛАДЧИК КИРИЛ ЖЕЛЕВ: "Закон за откриване на извънбюджетна сметка на Бюрото за обслужване на дипломатическия корпус
Чл. 1. Открива от 1 януари 1997 г. извънбюджетна приходно-разходна сметка на Бюрото за обслужване на дипломатическия корпус към Министерството на външните работи (БОДК) за осъществяване на дейността му."
Няма предложения на народни представители. Комисията подкрепя текста на вносителя.
ПРЕДСЕДАТЕЛ БЛАГОВЕСТ СЕНДОВ: Моля да гласувате чл. 1 на законопроекта.
От общо гласували 126 народни представители, за - 111, против - 8, въздържали се - 7.
Член 1 е приет.
ДОКЛАДЧИК КИРИЛ ЖЕЛЕВ: Член 2, текст на вносителя:
"Чл. 2. Ал. 1. Източници на средства по извънбюджетната сметка са средствата, получени от експлоатацията на сградния фонд и материално-техническата база, предоставена на Бюрото за обслужване на дипломатическия корпус, и от свързаните с предмета на БОДК стопански дейности.
Ал. 2. Средствата по извънбюджетната сметка се разходват за поддържането, издръжката и експлоатацията на сградния фонд и материално-техническата база на Бюрото за обслужване на дипломатическия корпус, за покупка на терени и сгради и за ново строителство за нуждите на чуждестранните представителства, за Фонд "Работна заплата" на работниците и служителите на БОДК и за финансиране на извършваните от БОДК дейности."
Няма предложения на народни представители. Комисията е подкрепила текста на вносителя.
ПРЕДСЕДАТЕЛ БЛАГОВЕСТ СЕНДОВ: Моля да гласувате чл. 2 така, както е представен.
От общо гласували 122 народни представители, за - 118, против - 1, въздържали се - 3.
Член 2 е приет.
ДОКЛАДЧИК КИРИЛ ЖЕЛЕВ: "Чл. 3. Извънбюджет-ната приходно-разходна сметка се утвърждава ежегодно от министъра на финансите по предложение на министъра на външните работи."
Няма предложения на народни представители. Комисията е подкрепила текста на вносителя.
ПРЕДСЕДАТЕЛ БЛАГОВЕСТ СЕНДОВ: Моля да гласувате чл. 3.
От общо гласували 127 народни представители, за - 123, против - 1, въздържали се - 3.
Член 3 е приет.
ДОКЛАДЧИК КИРИЛ ЖЕЛЕВ: Член 4, текст на вносителя:
"Чл. 4. Неизразходваните средства в края на годината остават по сметка за следващата година и се разходват по предназначението им."
Няма предложения на народни представители. Комисията подкрепя текста на вносителя.
ПРЕДСЕДАТЕЛ БЛАГОВЕСТ СЕНДОВ: Моля да гласувате чл. 4 така, както беше предложен.
От общо гласували 127 народни представители, за - 123, против - 1, въздържали се - 3.
Член 4 е приет.
ДОКЛАДЧИК КИРИЛ ЖЕЛЕВ: Заключителни разпоредби, § 1, текст на вносителя:
"§ 1. За прилагането на закона се приема наредба от Министерския съвет."
Няма предложения на народни представители. Комисията подкрепя предложението за § 1 на вносителя.
ПРЕДСЕДАТЕЛ БЛАГОВЕСТ СЕНДОВ: Моля да гласувате § 1 от законопроекта.
От общо гласували 126 народни представители, за - 123, против - няма, въздържали се - 3.
Параграф 1 е приет.
ДОКЛАДЧИК КИРИЛ ЖЕЛЕВ: "§ 2. Изпълнението на закона се възлага на министъра на финансите и на министъра на външните работи."
Няма предложения на народни представители. Комисията подкрепя текста на вносителя.
ПРЕДСЕДАТЕЛ БЛАГОВЕСТ СЕНДОВ: Моля да гласувате § 2 от Законопроекта за откриване на извънбюджетна сметка на Бюрото за обслужване на дипломатическия корпус, с което законопроектът се приема изцяло на второ четене.
От общо гласували 122 народни представители, за - 120, против - няма, въздържали се - 2.
Параграф 2 е приет. С това е приет и целият законопроект.
Давам думата на Яшо Минков от името на Парламентарната група на Българския бизнесблок.
Комисията по бюджет и финанси ще има заседание утре от 11 часа.
Заповядайте, господин Минков.
ЯШКО МИНКОВ (БББ): "Декларация на Политическия съвет и Парламентарната група на Българския бизнесблок.
Уважаеми господин председател, уважаеми дами и господа народни представители! Вчера президентът на Република България официално връчи мандат на кандидата на Парламентарната група на Демократичната левица господин Николай Добрев за съставяне на правителство. С това пред лицето на нашата и международната общественост БСП и ОДС отхвърлиха предложението на Българския бизнесблок за съставяне на временно програмно правителство. В официални писма до ръководствата на парламентарните партии и коалиции и до ръководствата на всички парламентарни групи, Българският бизнесблок призова към преговори тук, в Народното събрание, за приемане на краткосрочна програма на съставен от експерти кабинет. Тази програма съдържаше:
- спешни мерки за въвеждане на дисциплина и контрол в управлението на държавните финанси;
- законова защита на спестяванията на гражданите;
- приемане на Закон за бюджета, за да осигурим здравеопазването, училищата, армията, полицията и другите държавни сфери;
- спешни мерки за изхранване на населението през 1997 г.
Не само Българският бизнесблок, но и чуждестранните дипломати и институции заявиха, че за да се финализират преговорите с Международния валутен фонд, са нужни: първо, редовно действащо правителство и, второ, работещ парламент. Предложената от нас формула на експертен кабинет изискваше неговата програма да бъде подкрепена от всички парламентарни групи. При наличието на такъв консенсус мандатоносителят е формален. Кратката програма на това експертно правителство трябваше да определи технологично и срока за изборите, като ние заявихме, че предсрочните избори не трябва да са по-късно от септември 1997 г.
Още на 24 декември 1996 г. политическото ръководство на Българския бизнесблок взе решение за предсрочни избори, защото конфронтацията между БСП и ОДС превърна Народното събрание в неработещ орган. Абсурдният правилник на парламента спъваше нашата законодателна инициатива, а законопроектите на Българския бизнесблок се блокираха системно. Особено показателен е случаят с внесения от нас Закон за малкия и средния бизнес, без който в България няма да има нито конкурентоспособен частен сектор, нито средна класа. А в общество без средна класа няма нито политическа, нито социална стабилност.
Уважаеми дами и господа! Предлаганата от нас формула на краткосрочен програмен кабинет, подкрепен от всички парламентарни сили, беше и остава единственият и спасителен вариант, конституционен изход от дълбоката политическа криза. С отказа си от програмен кабинет от експерти БСП и ОДС поемат цялата отговорност за отприщването на хиперинфлацията, за стопяването на спестяванията на българските граждани, за възможни граждански сблъсъци, защото протестите и недоволството на българина от 7-годишното лошо управление са основателни. След 7-годишна конфронтация и невъзможност на политиците да разговарят помежду си, оставихме децата на България без бъдеще. Не е виновен българският народ, а неговите управници и политици, че го наредиха на опашката сред бившите соцстрани.
Уважаеми дами и господа! В знак на протест срещу безотговорната позиция на БСП и ОДС, в знак на протест срещу техния отказ да се въведат спешни спасителни мерки за нацията и държавата преди предсрочните избори, Парламентарната група на Българския бизнесблок от днес няма да участва в пленарни заседания. Следващото заседание, на което ще присъствува нашата парламентарна група, ще бъде по време на дебатите по програмата и съставяне на второто правителство на Демократичната левица. Сега аз и моите колеги от Парламентарната група на Българския бизнесблок напускаме пленарната зала." Благодаря ви.
ПРЕДСЕДАТЕЛ БЛАГОВЕСТ СЕНДОВ: Благодаря.
Съобщения... (Шум и реплики в залата)
Господин Гайтанджиев има думата от името на Парламентарната група на Демократичната левица.
СТЕФАН ГАЙТАНДЖИЕВ (ПГДЛ): Уважаеми господин председателю, уважаеми колеги народни представители!
Парламентарната група на Демократичната левица и коалицията БСП, БЗНС "Александър Стамболийски" и Политически клуб "Екогласност" ясно заявиха своето желание за коалиционно или експертно програмно правителство. Те ясно заявиха своето желание за предсрочни избори към края на тази година.
Тази програма, която вие, колеги от Българския бизнесблок искате, ние също желаем заедно да направим. Имаме варианти. Зная, че и вие имате варианти. Нека да седнем да я разработим.
Голяма е нашата отговорност именно в този момент да се опитаме да стабилизираме финансовото, икономическото състояние на страната, социалното положение на всеки български гражданин. Ето защо ние ще останем в парламента и желаем заедно да работим за България.
Призоваваме и Българския бизнесблок да помогне в общите усилия. Това, че определени политически сили не желаят разбирателство в дадения момент, може би след време те ще преосмислят своите виждания и гледища, не е основание поради липсата на разбирателство да се отказваме от отговорността.
Парламентарната група на Демократичната левица знае каква огромна отговорност носи сега в момента. Ако ние изоставим парламента, ако тръгнем към предсрочни избори, това означава много по-тежки последици за страната, отколкото всички тези трудности, които ние се опитваме заедно да решим.
Ето защо още веднъж се обръщаме към вас, уважаеми колеги, да работим заедно във или извън парламента за добруването, за спасяването на страната от грозящите я икономически и социални опасности. По този начин ние ще дадем пример за поставянето на националните интереси над партийните.
Благодаря.
ПРЕДСЕДАТЕЛ БЛАГОВЕСТ СЕНДОВ: Благодаря.
С Ъ О Б Щ Е Н И Я:
На 29 януари 1997 г., сряда, от 15,00 ч. в зала 356 на пл. "Княз Александър Батенберг" N 1 Комисията по здравеопазването ще проведе редовното си заседание.
Комисията по земеделието и горите ще проведе заседание на 30 януари 1997 г., четвъртък, от 15,00 ч. в зала 356 на пл. "Княз Александър Батенберг" N 1.
Икономическата комисия ще проведе заседание на 29 януари 1997 г., сряда, от 14,30 ч. в зала 248 на пл. "Княз Александър Батенберг" N 1.
Закривам заседанието. (Звъни)
Закрито в 10,02 ч.
ПРЕДСЕДАТЕЛ:
Благовест Сендов
СЕКРЕТАР:
Илко Савов