Народно събрание на Република България - Начало
Народно събрание
на Република България
Стенограми от пленарни заседания
ДЕВЕТНАДЕСЕТО ИЗВЪНРЕДНО ЗАСЕДАНИЕ
София, вторник, 23 януари 1996г.
Открито в 9,00 ч
23/01/1996
    Председателствувал: председателят Благовест Сендов

    Секретари: Иван Братулев и Красимир Момчев
    ПРЕДСЕДАТЕЛ БЛАГОВЕСТ СЕНДОВ (Звъни): Откривам извънред ното заседание на народното събрание с точка единствена в дневния ред - ПРЕДЛОЖЕНИЕ НА МИНИСТЪР-ПРЕДСЕДАТЕЛЯ ЗА ЧАСТИЧНИ И ПЕРСО НАЛНИ ПРОМЕНИ В МИНИСТЕРСКИЯ СЪВЕТ, ВКЛЮЧВАЩО ОСВОБОЖДАВАНЕ И ИЗБИРАНЕ НА МИНИСТРИ.
    Давам думата на министър-председателя господин Жан Виде нов.
    МИНИСТЪР-ПРЕДСЕДАТЕЛ ЖАН ВИДЕНОВ: Уважаеми господин председателю, уважаеми дами и господа народни представители! На основание чл. 84, т. 6 от Конституцията на Република България внасям в Народното събрание предложение за промени в Министерския съвет, а именно Народното събрание да освободи Кирил Петров Цочев от длъжността заместник министър-председател и министър на търговията и външноикономическото сътрудничество и Васил Димитров Чичибаба от длъжността министър на земеделието и храни телната промишленост, както и да избере заместник министър-председателя Светослав Стоянов Шиваров и за министър на земеделие то и хранителната промишленост, а Атанас Атанасов Папаризов -за министър на търговията и външноикономическото сътрудничество.
    Тези предложения са продиктувани от оценката за цялостната дейност на земеделието и хранителната промишленост и в търговията и външноикономическото сътрудничество през изтеклата година
    както и от стремежа на правителството на Демократичната левица към по-успешното развитие в тези две изключително важни сфери.
    Досегашните министри Цочев и Чичибаба заявиха пред мен желанието си да се оттеглят от заеманите постове в правителството, за да се създадат оптимални предпоставки за постигането на тази цел.
    Предлагам Народното събрание да удовлетвори молбата им, като гласува за внесеното предложение за освобождаването им от състава на Министерския съвет.
    При избора на нови титулярни министри на земеделието и хранителната промишленост и на търговията и външноикономи ческото сътрудничество от решаващо значение са обществено-полити ческите фактори, необходимостта от по-високо ниво на ангажиране с тежките проблеми на земеделието, императивите на борбата срещу спекулативния натиск върху българските пазари, бързото завършване на поземлената реформа, органичното вписване на страната ни в новите световни и европейски икономически реалности. Господата Шиваров и Папаризов отговарят на тези изисквания. И двамата са известни политици и държавници, които общественото мнение трайно свързва с политиката и управлението на Демократичната левица. Техните кандидатури съответствуват на формулата правителството и едновременно с това внасят в нея необходими и полезни подобрения. Притежават и съответните лични качества, на които бих искал да се спра малко по-подробно.
    Светослав Стоянов Шиваров е роден през 1944 г. в град Созопол. Има висше юридическо образование. Работил е като районен прокурор в Поморие, секретар на Изпълнителния комитет на Градския народен съвет в Бургас, заместник-председател на Окръжния народен съвет в Бургас, член на Постоянното присъствие на БЗНС, главен експерт в Комисията за защита на конкуренцията, народен предста вител в Седмото Велико Народно събрание, председател на Комисията по правата на човека, народен представител и в Тридесет и седмото Народно събрание.
    От 26 януари 1995 г. господин Светослав Стоянов Шиваров е заместник министър-председател и отговаря за законодателната политика на правителството, за работата на Министерството на земеделието и хранителната промишленост, за работата на Комитета по горите, за работата на Дирекцията по вероизповеданията, Нацио налното бюро за териториално убежище и бежанци, Агенцията за 136.2 българите в чужбина. Председател е и на Националния съвет по социалните и демографски въпроси на Министерския съвет.
    На 21 януари 1996 г. след обсъждане бе издигната кандида турата му и за министър на земеделието и хранителната промиш леност . В момента е председател на БЗНС "Александър Стамболий ски". Женен е, с две деца.
    Атанас Атанасов Папаризов е роден през 1951 г. в София. Има висше икономическо образование, специалност "Международни икономически отношения". Работил е повече от 12 години - от 1977 г. до 1990 г. включително - в Министерството на външната търговия, по-късно в Министерството на външноикономическите връзки. Започнал е като специалист, после главен специалист, директор, главен директор, началник управление, заместник-мини стър .
    От 22 септември 1990 г. до 11 ноември 1991 г. е министър на външноикономическите връзки. През октомври 1991 г. е избран за народен представител в тридесет и шестото Народно събрание и упражнява пълномощията си до разпускането на парламента през 1994 г. Понастоящем господин Папаризов е народен представител в Тридесет и седмото Народно събрание и в това си качество е председател на Икономическата комисия и член на Комисията по външната политика. Член е на Висшия съвет на Българската социалис тическа партия. Женен е, с едно дете.
    Всичко това, уважаеми дами и господа народни представите ли , дава необходимите гаранции, че с нови силни екипи съответно в земеделието и хранителната промишленост и в Министерството на търговията и външноикономическото сътрудничество министрите Шиваров и Папаризов реално ще усилят дейността на правителството на Демократичната левица в тези два изключително важни ресора.
    Предлагам Народното събрание да подкрепи при гласуването тяхното избиране за титулярни министри в ръководеното от мен правителство. Благодаря.
    ПРЕДСЕДАТЕЛ БЛАГОВЕСТ СЕНДОВ: Благодаря.
    Съгласно Конституцията Народното събрание трябва да проведе гласуване. Има ли предложения по начина на гласуване?
    Има думата по процедурен въпрос господин Валентин Василев.
    ВАЛЕНТИН ВАСИЛЕВ (СДС): Уважаеми господин председател, уважаеми господа министри, уважаеми колеги! Ние предлагаме канди датите за тези постове да излязат тук, да представят с по няколко 136.3 думи своите виждания за излизане от тази криза. Нека ги чуем. Нека да чуем бъдещия министър на земеделието и хранителната промишленост и да видим например дали знае кога се сее, кога се жъне. (Шум и реплики в мнозинството) Да каже на българския народ колко ще струва хлябът, сиренето, месото, изобщо какви виждания има за това селско стопанство. В това няма нищо лошо.
    Същото предлагаме да направи и бъдещият министър на търговията и външноикономическото сътрудничество, тъй като той е добре познато лице, но ние не знаем какви намерения има във външната търговия. Господин Виденов преди малко спомена, че самите тези имена са гаранция, а видяхме, че тази гаранция не издържа и една година.
    Затова нашето предложение е... (Шум и реплики в мнозинст вото)
    ПРЕДСЕДАТЕЛ БЛАГОВЕСТ СЕНДОВ: Моля за тишина!
    ВАЛЕНТИН ВАСИЛЕВ: Уважаеми господа отляво, защо се притес нявате? Аз предполагам, че сте избрали хора, които ще ви решат проблемите. Затова нашето процедурно предложение е да излязат и да предложат съвсем накратко своите програми и своите виждания, След което ние предлагаме да има кратки дебати, тъй като става въпрос за правителство и министри, които трябва да решават много важни проблеми.
    Другото ми процедурно предложение е дебатите и изказвания та по този въпрос да бъдат предавани по Българската национална телевизия.
    ПРЕДСЕДАТЕЛ БЛАГОВЕСТ СЕНДОВ: Благодаря.
    Има направено процедурно предложение за провеждане на дебати. Кой е против?
    Има думата госпожа Мариела Митева.
    МАРИЕЛА МИТЕВА (ПГДЛ): Благодаря Ви, господин председате лю . От името на Парламентарната група на Демократичната левица призовавам Народното събрание да се придържа към трайно установе ната още от 1991 г. практика при избиране на Министерски съвет, при частични и персонални промени в Министерския съвет Народното събрание да гласува предложението на министър-председателя без дебати.
    Що се отнася до интереса на опозицията към политиката, която ще провеждат двамата министри, няма никакви пречки те да се ползуват от правата си по чл. 79 от Правилника за организа-136.А цията и дейността на Народното събрание и в рамките на парламен тарния контрол да направят питания до министрите по основни проблеми в тяхната политика. Благодаря ви. (Шум и реплики в опози цията)
    ПРЕДСЕДАТЕЛ БЛАГОВЕСТ СЕНДОВ: Моля да гласувате направе ното процедурно предложение от господин Валентин Василев за провеждане на дебати по предложението на министър-председателя.
    От общо гласували 200 народни представители, за - 81, против - 59, въздържали се - 60.
    Предложението не се приема.
    Има думата по процедурен въпрос народният представител Николай Христов.
    Ако има дебати, да се предават.
    НИКОЛАЙ ХРИСТОВ (НС): Уважаеми господин председателю, господин министър-председател, господа министри! Уважаеми колеги народни представители, аз вдигнах ръка преди малко, за да изложа своите аргументи против предложението на народния представител Валентин Василев. Той просто не биваше да прави такова проце дурно предложение. Тъй като ние сме в една ситуация на вземане на решение на парламента по общ ред и няма никакви основания този общ ред да бъде пренебрегнат. Ние просто вземаме едно решение, както всички други решения, законопроекти и парламен тарните групи имат своето право на време за дебати. Така че ние не се намираме в някаква изключителна ситуация. А още повече, опонирам на госпожа Митева, практиката именно от 1991 г. насам е винаги, когато са се правили промени, винаги, абсолютно ви наги ! Аз тук виждам хора, които са избирани за министри. Ето господин Цочев в момента. Спомням си, той дори направи едно свое изложение, към него имаше въпроси, имаше дебати и т.н. Така беше, господин Цочев, това беше точно така. И винаги, кога то се избираше кабинетът, нямаше ли дебати, госпожа Митева?
    МАРИЕЛА МИТЕВА (от място): Не е имало.
    НИКОЛАЙ ХРИСТОВ: Е как да не е имало?! Аз лично съм се изказвал тук, от тази трибуна в рамките на парламентарното време. Има стенограми. Как може да се подменят така нещата?! Тоест ние изобщо не трябваше да поставяме на гласуване едно такова процедурно предложение.
    Второ. Пред народните представители няма текст с проек торешението. Ние в момента не вземаме каквото и да е решение, ние не правим промяна в правилника или някаква процедура за извънредно заседание, че да няма такъв текст. Ние избираме и освобождаваме министри в момента. Това е една изключително важна функция на парламента и просто не е оправдано от проце дурна, не просто от техническа гледна точка, е пред народните представители да няма този проект за решение. Ла се видят име ната, да се видят министерствата, да се направи този дебат на базата на вече едно раздадено проекторешение. Така че моето процедурно предложение се свежда до следното:
    1. Да не се взема предвид току-що направеното гласуване, тъй като ние сме в общия ред на вземане на решение на парла- мента и няма право никой да нарушава този ред, установен от правилника.
    2. Преди да се пристьпи към дебатите, които се полагат на парламентарните групи, да се раздаде проектът за решение в писмен вид на народните представители. Благодаря ви.
    ПРЕДСЕДАТЕЛ БЛАГОВЕСТ СЕНДОВ: По отношение на второто предложение веднага се раздава проектът за решение.
    По отношение на това, което казвате, искам да ви кажа, че на 20 май 1992 г., когато са се обсъждали частични промени в правителството на Филип Димитров и са разглеждани кандидату рите за министър-председателя, за министър Пушкаров и Димитров, са били отхвърлени предложенията за промени да бъдат провеждани дебати. Това е от стенограмата. (Шум и неодобрителни реплики от блока на опозицията)
    По отношение на правилника. След гласуване парламен тарните групи, всеки представител на парламентарна група има право по всяко време да вземе думата за 10 минути. Ако има такова предложение.
    Има думата за процедура господин Шопов.
    Така че много е хубаво, че има стенограми, от които се правят справки.
    ПЕТКО ИЛИЕВ (от място): Какъв правилник действаше тогава?
    ПРЕДСЕДАТЕЛ БЛАГОВЕСТ СЕНДОВ: Тази част от правилника не е изменяна.
    ПАВЕЛ ШОПОВ (СДС): Уважаеми колеги, като се съгласявам с казаното от господин Василев, това е точно така, аз правя предложение да може да бъдат задавани въпроси от Народното събрание към министрите, които ще избираме. Нас ни интересуват много обстоятелства около тези хора.
    Избираме министри. В крайна сметка на мен ми се иска да питам уважаемите двама министри в коя партия са членували. Това беше спестено при така изложеното от господин министър-председателя за тях.
    Поради тази причина правя процедурно предложение, след като беше отхвърлено предложението за дебати по въпросите, да бъде дадена възможността на народните представители да зада дат своите въпроси. Аз считам, че ще има възможност да бъдат 137/2.
    зададени тези въпроси и ние да получим повече информация за тези хора. Тази информация, която беше изнесена, беше твърде оскъдна и по тази причина правя следното процедурно предложение.
    ПРЕДСЕДАТЕЛ БЛАГОВЕСТ СЕНДОВ: Съгласно коя точка от правилника се задават въпроси и се правят обсъждания?
    ПАВЕЛ ШОПОВ: Ами тук е нещо форсмажорно.
    ПРЕДСЕДАТЕЛ БЛАГОВЕСТ СЕНДОВ: Няма форсмажорно. Народното събрание работи спокойно по правилника. По коя точка от пра вилника?
    ПАВЕЛ ШОПОВ: Ако беше така, както Вие твърдите, трябваше да възприемем практиката да се правят дебати. И много ясно е това. При тази ситуация...
    ПРЕДСЕДАТЕЛ БЛАГОВЕСТ СЕНДОВ: Съгласен съм. Аз Ви моля да ми кажете по коя точка от правилника и ще го подложим на гласуване.
    ИВАН КОСТОВ (от място): А защо трябва да има точка, господин председател? Защо трябва да има точка, че трябва да има дебати?
    ПАВЕЛ ШОПОВ: Винаги Народното събрание може да вземе такова решение - да бъдат задавани въпроси. Това е била и по стоянна практика досега.
    ПРЕДСЕДАТЕЛ БЛАГОВЕСТ СЕНДОВ: Добре.
    ПАВЕЛ ШОПОВ: И си спомнете, че миналия път, когато избирахме кабинет...
    ПРЕДСЕДАТЕЛ БЛАГОВЕСТ СЕНДОВ: Обърнете се към залата и говорете.
    ПАВЕЛ ШОПОВ: Да, защото Вие ми задавате въпросите и останах с това впечатление, че зависи от Вас.
    ПРЕДСЕДАТЕЛ БЛАГОВЕСТ СЕНДОВ: Добре. Независимо от предната практика, подлагам на гласуване предложението на гос подин Шопов - да бъдат задавани въпроси на кандидатите за ми нистри.
    Моля да гласувате!
    От общо гласували 200 народни представители, за - 80, против - 64, въздържали се - 56.
    Предложението не се приема.
    137/3.
    Има ли предложение за начина на гласуване - тайно или
    явно?
    Има думата господин Савов.
    РЕПЛИКИ ОТ БЛОКА НА НС: Има повредени пултове.
    ПРЕДСЕДАТЕЛ БЛАГОВЕСТ СЕНДОВ: Каква повреда, не са гласували? Колко души?
    ПЕТКО ИЛИЕВ (от място): Четири не работят. Точно тол кова, колкото трябва да са.
    ПРЕДСЕДАТЕЛ БЛАГОВЕСТ СЕНДОВ: Аз виждам, че от Народ ния съюз са гласували 14 души. Един, два, три, четири, пет, шест, седем, осем, девет, десет, единадесет. (Председателят брои народните представители от блока на Народния съюз)
    Господин Савов има думата.
    СТЕФАН САВОВ (НС): Уважаеми господин председател, ува жаеми колеги! Тъй като ни беше раздаден проект за решение за начина на гласуване и тъй като за нас е ясно, че въпросът е предрешен, още повече че вие не пуснахте вашите депутати дори да отидат в чужбина, докато нашите депутати отидоха в чужбина, защото ние знаем какъв ще бъде резултатът, тъй като и не се допуснаха дебати, аз предлагам не с една обща бюлетина, както е - двамата министри да бъдат избирани, а гласуването да стане явно. Това поне може би ще даде възможност на хората да пока жат своите предпочитания към господин Папаризов и към господин Шиваров. Това също е един начин...
    ПРЕДСЕДАТЕЛ БЛАГОВЕСТ СЕНДОВ: Явно и поотделно?
    СТЕФАН САВОВ: Явно и, разбира се, поотделно. Това е съвсем ясно. Може кабинетът да се гласува заедно, ан блок. Обаче когато се гласува за отделни министри, те трябва да бъдат поотделно.
    Моето предложение е явно и поотделно. Безсмислено е да губим толкова парламентарно време. Би могла да се събере някоя и друга комисия. Тъй че моето предложение е явно и поот делно.
    ПРЕДСЕДАТЕЛ БЛАГОВЕСТ СЕНДОВ: Благодаря. Има ли някой против това процедурно предложение? Има думата Мариела Митева.
    МАРИЕЛА МИТЕВА (ПГДЛ): Благодаря Ви, господин предсе дател. От името на Парламентарната група на Демократичната левица предлагам гласуването да стане тайно. А що се отнася до поотделното гласуване, бих искала да напомня, че и съгласно Конституцията, и съгласно становището на Конституционния съд Министерският съвет се избира ан блок. Това се отнася и за случаите, когато имаме частични персонални промени на Минис терския съвет. В този смисъл имаме и изрично гласуване на На родното събрание.
    Ето защо предложението да се гласуват кандидатите за министри поотделно противоречи на Конституцията и не би след вало да се възприема. Благодаря ви.
    ПРЕДСЕДАТЕЛ БЛАГОВЕСТ СЕНДОВ: Моля да гласувате пред ложението на народния представител Стефан Савов гласуването да бъде явно и поотделно.
    ФИЛИП ДИМИТРОВ (от място): Явно или поотделно? Защото явно е едно, а поотделно е друго.
    ПРЕДСЕДАТЕЛ БЛАГОВЕСТ СЕНДОВ: И едното, и другото заедно. Така беше предложено от председателя Савов.
    Прекратете гласуването и обявете резултата.
    От общо гласували 198 народни представители, за - 74, против - 88, въздържали се - 36.
    Предложението не се приема.
    Има думата за процедура народният представител Георги
    Панев.
    ГЕОРГИ ПАНЕВ (СДС): Уважаеми господин председателю, господа министри, господин министър-председател, уважаеми колеги! Така предложеното решение за приемане на процедурни правила при тайно гласуване и така нататък, според мен и моите колеги страда от един много съществен недостатък, а именно, че се предлага едновременно да се гласува и за оставки и за назначения.
    В точка 2 е казано така: "Предложението на министър-председателят гласи: Народното събрание освобождава министрите Кирил Цочев и Васил Чичибаба, и избира новите министри Атанас Папаризов и заместник министър-председателя Светослав Шиваров".
    В този си вид аз съм убеден и моля това да бъде показано с гласуване.
    ПРЕДСЕДАТЕЛ БЛАГОВЕСТ СЕНДОВ: Картата, моля Ви. ГЕОРГИ ПАНЕВ: Картата е сложена. Да я извадя, защото ме прекъсвате.
    ПРЕДСЕДАТЕЛ БЛАГОВЕСТ СЕНДОВ: Не, не я вадете, сложете
    я.
    ГЕОРГИ ПАНЕВ: Добре. В този си вид това предложение просто не може да бъде гласувано. Убеден съм, че гласуването по моето процедурно предложение ще покаже, че все пак в тази зала има здрав разум, има един трезв подход към проблемите, в случая към такъв важен проблем, като избирането на нови минист ри.
    Естествено е един човек, още повече един народен предста вител, да бъде съгласен примерно с оставките на двамата министри, но да не бъде съгласен с избора на предложените други двама. Как тогава това нещо може да бъде осъществено в един единствен вот - ан блок. Това просто не бива да бъде така.
    Затова аз предлагам процедурно гласуването да се извърши на два етапа или с две бюлетини, макар че то е редно във времето да бъде на два етапа - да се гласува най-напред за оставката на двамата министри, след което да се гласува за избора. Това е толкова естествено и това е толкова близко до здравия разум, че просто не мога да повярвам, че на таблото след една-две минути би се появил друг резултат, освен този, който подкрепя моето процедурно предложение.
    Благодаря ви за вниманието.
    ПРЕДСЕДАТЕЛ БЛАГОВЕСТ СЕНДОВ: Благодаря. Направено е процедурно предложение, което изпревари прочитането на проекто решението. В раздаденото ви проекторешение за процедурни правила за тайно гласуване да бъдат разделени на две - веднъж да се гласува за приемане на оставките, а след това да се гласува за новите предложения. Има ли против това предложение? Мариела Митева?
    МАРИЕЛА МИТЕВА (от място): Няма смисъл да се обясняваме непрекъснато. (Смях в залата)
    ПРЕДСЕДАТЕЛ БЛАГОВЕСТ СЕНДОВ: Няма против. Просто питам. (Смях в залата)
    Гласувайте предложението на доцент Панев да се разделят двете гласувания - едното да бъде за оставки, а второто - за приемане. Моля да гласувате.
    От общо гласували 205 народни представители, за - 87, против - 74, въздържали се - 44.
    Предложението не се приема.
    Ще ви прочета проекта за решение:
    "Решение
    за приемане на процедурни правила при тайно гласуване по предложение за частични и персонални промени в Министерския съвет
    Народното събрание на основание чл. 81, ал. 3 и чл. 84, т. 6 от Конституцията на Република България и § 3 и § 5 от допълнителните разпоредби на Правилника за организацията и дейността на Народното събрание
    РЕШИ:
    Приема процедурни правила за провеждане на тайно гласуване по предложение на министър-председателя за частични и персонални промени в Министерския съвет както следва:
    1. Тайното гласуване се провежда от Комисията за произ-
    веждане на тайно гласуване, създадане с Решение на Тридесет
    и седмото Народно събрание на 25 януари 1995 г.
    2. Предложението на министър-председателя гласи:
    "Народното събрание
    1. Освобождава:
    - Кирил Петров Цочев от длъжността заместник министър-
    председател и министър на търговията и външноикономическите връзки;
    - Васил Димитров Чичибаба - от длъжността министър на земеделието и хранителната промишленост.
    2. Избира:
    - Атанас Атанасов Папаризов за министър на търговията и външноикономическите връзки;
    заместник министър-председателят Светослав Стоянов Шиваров и за министър на земеделието и хранителната промиш леност" .
    3. Гласуването на предложението на министър-председателя
    се осъществява ан блок. Бюлетините са две: едната е с надпис
    "за предложението на министър-председателя", а другата - "против
    предложението на министър-председателя", като и двете бюлетини
    съдържат текста на предложението.
    4. Бюлетините от двата вида се поставят в изборните
    кабини.
    5. Пликовете за гласуване се предоставят на народните представители от членовете на комисията.
    6. Народните представители поставят в плика предпочете ната от тях бюлетина, след което пускат плика в изборната урна. Гласуването се отбелязва в изборен списък, съдържащ имената на всички народни представители. След гласуването народните представители се подписват в изборния списък саморъчно.
    7. Разкъсване, зачертаване и други знаци върху бюлетината не я правят недействителна. Плик с две или повече еднакви бюлетини се брои за една действителна бюлетина.
    8. Бюлетината е недействителна, когато е саморъчно
    направена или когато е намерена в изборната кутия без плик.
    Когато пликът съдържа бюлетини от двата вида - бюлетините се
    броят за една недействителна бюлетина.
    9. Плик, в който липсва бюлетина, се брои за празен
    плик.
    10. След приключване на тайното гласуване комисията обявява резултата.
    11. Предложението на министър-председателя за частични и персонални промени в Министерския съвет е прието, когато 138.3
    за него са гласували повече от половината от присъстващите народни представители."
    За процедура Петко Илиев.
    ПЕТКО ИЛИЕВ (НС): Благодаря Ви, уважаеми господин предсе дател! Тук става въпрос персонално да избираме двама министри, а пише: "предложение на министър-председателя". Предлагам бюлети ните да бъдат две поотделно и имената на двамата различни минист ри . Тук пише: "предложение на министър-председателя". Ами после може министър-председателят да каже: "Аз имах предложение да подавам оставка на целия кабинет", а опозицията може да не е съгласна с това, нали?
    Затова нека поотделно на всеки името за кандидат министър да бъде написано в бюлетините. Един може да иска да избира единия министър, а да не иска другия.
    И пак повтарям, аз се съмнявам министър-председателят да не каже: "Подавам оставка на целия кабинет", а аз може да не се съглася с тази работа, нали?
    ПРЕДСЕДАТЕЛ БЛАГОВЕСТ СЕНДОВ: Благодаря. Вече беше гласувано това предложение.
    За процедурно предложение господин Иван Костов.
    ИВАН КОСТОВ (СДС): Уважаеми господин председателю! Обръщам Ви внимание на крайната неграмотност, с която е формулира но предолжението на Парламентарната група на демократичната левица. Казвам: "крайната неграмотност на предложението на демократичната левица". Аз разбирам, че господин Премянов иска да сервилничи, ама чак пък толкова, че да ни предлага решение, в която има цитат от министър-председателя, такова нещо не се е случвало.
    Предложението, ако е предложение на министър-председателя и се приеме като предложение, няма да бъде акт от този тип, които са в прерогативите на Народното събрание. Народното събрание избира и сменя министри с решение.
    Затова аз предлагам процедурно да се даде време на министър-председателя да си оформи документа така, както е редно - не "предложение", а"решение за".
    Народното събрание реши: първо, освобождава еди какво си и второ, еди какво си. След това господин Премянов да бъде 138.А така добър в същото време да си махне точка 2 с цитатите, защото е неприлично да цитирате министър-председателя, защото все пак сте народен представител и долу, в точка 3, да пише: "За предложението за решение на министър-председателя" и "против предложението за решение на министър-председателя", и толкова.
    Защото в този си вид това не са документи, които приличат на един цивилизован парламент. (Ръкопляскания от опозицията)
    ПРЕДСЕДАТЕЛ БЛАГОВЕСТ СЕНДОВ: Има ли други? Госпожа
    Митева.
    МАРИЕЛА МИТЕВА (ПГДЛ); Благодаря Ви, господин председа телю! Не приемаме предложението за отпадане на т. 2 от предложе ния проект за решение, защото по същество в т. 2 е записано част от съдържанието на бюлетините. На практика, ако тази точка не съществува, проектът за решение би имал характер на изменение и допълнение на правилника, което се гледа по специален ред.
    ЕКАТЕРИНА МИХАЙЛОВА (от място): Къде е проектът за решение?
    МАРИЕЛА МИТЕВА: Параграф 3, посочен като основание за вземане на това процедурно решение, предвижда случаите, които не са уредени в правилника, да позволят на Народното събрание да взема решение за този конкретен случай.
    Именно затова се съдържа и т. 2, която, от една страна, визира част от съдържанието на бюлетините, и, от друга страна, посочва характера на решението, а именно ад хок.
    Що се отнася до другите коментари на господин Костов, смятам, че с тях могат да се занимават други специалисти. Те са въпрос на първите седем години. Благодаря ви.
    ПРЕДСЕДАТЕЛ БЛАГОВЕСТ СЕНДОВ: Има процедурно предложение, трябва да го гласуваме. След това ще ви дам думата.
    По процедурно предложение съгласно правилника, господин Соколов, след като се направи процедурното предложение, дава се думата на един против и се гласува.
    Моля, гласувайте предложението на господин Иван Костов да отпадне т. 2 от проекторешението.
    ИВАН КОСТОВ (от място): Да се преработи!
    ПРЕДСЕДАТЕЛ БЛАГОВЕСТ СЕНДОВ: И да се преработи! Така, както го предложихте.
    ИВАН КОСТОВ (от място): Да се преработиI Да им се даде 15 минути да преработят решението.
    ПРЕДСЕДАТЕЛ БЛАГОВЕСТ СЕНДОВ: Това е процедурно предложе ние, моля да го гласувате и да се дадат 16 минути за преработка.
    АЛЕКСАНДЪР БОЖКОВ (от място): Няма проект за решение!
    ПРЕДСЕДАТЕЛ БЛАГОВЕСТ СЕНДОВ: Има проект за решение. Моля, гласувайте!
    ИВАН КОСТОВ (от място): Какво гласуват в момента?
    ПРЕДСЕДАТЕЛ БЛАГОВЕСТ СЕНДОВ: Вашето процедурно предложе ние - да се преработи решението, така, както казахте. Това гласу ваме. Вашето предложение гласуваме.
    ПЕТКО ИЛИЕВ (от място): Аз имах предложение поотделно да се гласува!
    ПРЕДСЕДАТЕЛ БЛАГОВЕСТ СЕНДОВ: Вече беше гласувано това нещо. Вече беше гласувано. Моля, гласувайте!
    От общо гласували 205 народни представители, за - 85, против - 102, въздържали се - 18.
    Предложението не се приема.
    Искам да се извиня на господин Петко Илиев. Ще се върна към неговото предложение, тъй като то има много по-дълбок смисъл.
    Първо, ние гласувахме предложението на председателя Стефан Савов за явно и поотделно и го отхвърлихме. Оттук не следва как ще гласуваме.
    Предложението на господин Петко Илиев е да се гласува тайно, но поотделно.
    Моля, гласувайте предложението на господин Петко Илиев - тайно, но поотделно.
    Моля, гласувайте!
    Прощавайте!
    Моля, гласувайте не ан блок, а тайно и поотделно. От общо гласували 200 народни представители, за - 82, против - 18, въздържали се - 38.
    Предложението не се приема.
    Остана още едно предложение, което беше направено и което беше прочетено тук - да се гласува тайно ан блок.
    Който е за гласуване тайно, ан блок, моля да гласува.
    След това ще ви дам думата за процедура. Искате да се из кажете против това предложение? Предложението е тайно, ан блок. Има противно на това предложение.
    АЛЕКСАНДЪР БОЖКОВ (СДС): Господин председател! Обръщам се към Вас с един процедурен въпрос. Аз казвам, въпреки че гласу ването ще бъде тайно, аз заявявам явно, че ще гласувам за осво бождаването на двамата министри и против назначаването на новите двама. Как ще се отрази това в моя вот по Вашата процедура? Как може един народен представител да заяви вота си при тази процедура, която предлагате?
    ПРЕДСЕДАТЕЛ БЛАГОВЕСТ СЕНДОВ: С Вашата интелигентност всичко можете да направите. 139.2
    АЛЕКСАНДЪР БОЖКОВ: С моята интелигентност аз заявявам много ясно, че трябва да има един вот за освобождаването на министрите и втори вот - за назначаване на новите министри. Иначе практически се подменя вотът на народните представители. Никой никога няма да знае кой е бил за освобождаването, кой е бил за назначаването.
    ПРЕДСЕДАТЕЛ БЛАГОВЕСТ СЕНДОВ: Беше направено едно проце дурно предложение за гласуване тайно, ан блок. Имаше едно изказ ване против това процедурно предложение.
    Моля, гласувайте предложението гласуването да бъде тайно,
    ан блок!
    ИВАН КОСТОВ (от място): Това е безсмислено! Ето тук
    го пише!
    ПЕТКО ИЛИЕВ (от място): Искам думата за процедурен въпрос. Аз искам да питам нещо. Аз съм за единия министър, но против другия. Как ще го отразя във вота си? Вие ограничавате вота на народните представители.
    ПРЕДСЕДАТЕЛ БЛАГОВЕСТ СЕНДОВ: Прекратете гласуването и обявете резултата!
    От общо гласували 174 народни представители, за - 122, против - 49, въздържали се - 3.
    Предложението се приема.
    Заповядайте. Има думата господин Кисьов.
    НИКОЛАЙ КИСЬОВ (нез.): Господин председател, имам проце дурно предложение, което смятам, че ще внесе малко яснота в целия процес на гласуване. След като се гласува, че изборът ще бъде таен и ан блок, процедурното ми предложение е първо да се гласува оставката на двамата министри. Комисията да съобщи резултата в залата и тогава да гласуваме избора на новите двама министри. Защото абсурдът ще е налице, ако се окаже, че не са освободени двамата министри, а са избрани двамата нови министри.
    Процедурното ми предложение е да се разграничат двете гласувания.
    ПРЕДСЕДАТЕЛ БЛАГОВЕСТ СЕНДОВ: Невъзможно е това нещо да стане, тъй като се гласува ан блок. Има ли други предложения?
    Заповядайте. Има думата господин Муравей Радее за проце дурен въпрос. 139.3
    МУРАВЕЙ РАДЕВ (СДС): Благодаря Ви, господин председател. Аз Ви моля да преустановите този цирк, на който сме свидетели. Изключително важно нещо се решава и не може да се процедира по този начин.
    Аз Ви моля, господин председател, да се издигнете на нивото на председател на българския парламент. Избират се минис три на българския кабинет. Избират се министри, които утре ще носят отговорност за управлението на тази държава. И не можем така да опорочаваме този процес.
    Аз Ви моля всяко едно събитие за освобождаването на всеки един поотделно и за назначаването на всеки един поот делно да бъде предмет на отделна процедура на гласуване. В про тивен случай вотът на хората няма да бъде в никакъв случай от четен правилно. Благодаря ви.
    ПРЕДСЕДАТЕЛ БЛАГОВЕСТ СЕНДОВ: Вече гласувахме това пред ложение. Има ли други предложения? - Петко Илиев. Вече сме приели гласуването да бъде тайно ан блок.
    ПЕТКО ИЛИЕВ (НС): Благодря Ви, господин председател.
    И все пак аз настоявам някой от вашите професори и висо коинтелигентни хора да излязат и да ми обяснят как народният представител Петко Илиев ще си изрази вота, че не иска да осво боди единия от министрите и не иска да приеме и да избере еди ния от новопостъпилите. Как да стане това нещо? Това е ограниче ние свободата, волята, правата на един депутат. Какви са тези процедури, аз не знам. Вие хептен вече се увлякохте и ни пра вите тук не на маймуни, ами не знам на какво.
    ПРЕДСЕДАТЕЛ БЛАГОВЕСТ СЕНДОВ: Други предложения? Запо вядайте. Има думата Моньо Христов.
    МОНЬО ХРИСТОВ (НС): Господин председател, струва ми се, че наистина трябва да гласуваме поотделно, тъй като осво бождаваме от длъжност заместник-министър председател и министър на търговията, а ще избираме само министър на търговията и външно икономическите връзки. Същевременно оттатък пък е обратното. Заместник-председател ще го слагаме за министър на земеделието и хранителната промишленост. Вижте, тук има промяна и в струк турата на самия министерски кабинет. Така че не може да ги гла суваме общо. Тук има пълна промяна. Фактически отпада един за- местник-министър председател, така че не можем да ги гласуваме.
    И аз мисля, господин председател, че трябва да се върнем някъде в началото на дебатите.
    ПРЕДСЕДАТЕЛ БЛАГОВЕСТ СЕНДОВ: Какво е процедурното Ви предложение?
    МОНЬО ХРИСТОВ: Процедурното ми предложение е да ги гла суваме поотделно.
    ИВАН КОСТОВ (от място): Да се даде половин час на минис тър-председателя да си напише каквото трябва.
    МОНЬО ХРИСТОВ (НС): Първо, трябва да гласуваме освобож даването на заместник-министър председателя Цочев и като минис тър на външноикономическите връзки, след това освобождаването на министър Чичибаба. И отделно избирането на Атанас Атанасов Папаризов, и отделно избирането на Светослав Стоянов Шиваров, и т.н. Просто по отделен вот. Това, освен персонални промени, е и структурна промяна.
    ПРЕДСЕДАТЕЛ БЛАГОВЕСТ СЕНОДВ: Вече гласувахме по този
    въпрос.
    МОНЬО ХРИСТОВ (встрани от микрофоните): Това е и струк турна промяна на Министерския съвет.
    ПРЕДСЕДАТЕЛ БЛАГОВЕСТ СЕНДОВ: Край, гласувано е.
    Има ли други въпроси? За процедура доцент Панев.
    ГЕОРГИ ПАНЕВ (СДС): Господин председателю, господа ми нистри , колеги! Току-що изказалият се колега беше повече от прав и аз подкрепям неговото, макар и недокрай формулирано пред ложение, като го конкретизирам така. Ще трябва да има и отделно гласуване за намаляване на броя на заместник-министър предсе дателите с един. И този заместник-министър председател трябва да бъде този, който отговаря за търговията и прочие, не помня. Значи едно отделно гласуване за намаляване на броя на заместник-министър председатели с един,
    И позволете ми само за 15 секунди да се възползвам от това, че съм излязъл на трибуната и още един път да изразя пъл ното си недоумение, протеста на цялото ми същество и разум, казвам го съвсем откровено, срещу това, че не беше прието про цедурното ми предложение, което след това беше подкрепено от много колеги, тъй като аз не мога да кажа, че съм за освобожда ването на двамата министри и да кажем против назначаването на 140/2.
    новите двама министри. Това нещо никой в тази зала не може да го каже.
    И аз ще ви кажа каква е причината, уважаеми дами и гос пода. Изключително слабата кандидатура на господин Шиваров. Хората отляво се боят, че ако гласуването стане по този начин, господин Шиваров може да не се окаже на поста министър на земе делието. (Частични ръкопляскания от СДС и НС)
    Още един път казвам, протестирам и нека всички, които ни слушат, да разберат - тук се върши един изключителен парла ментарен произвол. Това е един диктат, който не е подчинен на най-елементарното нещо, което трябва да има в един парламент -здравия разум.
    И Ви питам Вас лично, господин председателю, като ака демик, като математики, като интелигент, като представител на каймака на интелектуалците в България - как ще изразите Вие Вашия вот и смятате ли, че има логика в това изкуствено напра вено предложение? Благодаря.
    ПРЕДСЕДАТЕЛ БЛАГОВЕСТ СЕНДОВ: За мен няма никакви за труднения да изразя своя вот. (Реплики от залата)
    Други предложения има ли? - Господин Соколов за про цедурно предложение.
    ЙОРДАН СОКОЛОВ (СДС): Уважаеми господин председател, уважаеми колеги, уважаеми господин министър-председател, ува жаеми господа министри! Настоящото Народно събрание е свидетел на доста объркани ситуации в своята дейност, но такава бърко тия , каквато днес се получава, то не познава. И ние съжалява ме, че мнозинството не иска да се вслуша з едни разумни про цедурни бележки, които се правят от наша страна.
    Вземете проекта за решение на Парламентарната група на Демократичната левица:
    "РЕШИ:
    Приема процедурни правила за провеждане на тайно гла суване по предложение на министър-председателя за частични и персонални промени в Министерския съвет, както следва:"
    Може ли в едни процедурни правила за освобождаване или за частични и персонални промени в Министерския съвет да съще ствуват конкретни имена? Това са процедурни правила, които няма да се приемат за всеки министър, който е подал оставка, или 140/3.
    за всеки нов министър, който ни се предлага да изберем. Това са именно процедурни правила, както е в заглавието, за частични и персонални промени в Министерския съвет. Точка втора е аб сурдно да съществува в такова решение на Народното събрание, което приема процедурните правила.
    Оттам нататък абсурдно е да се предлага едно гласуване ан блок за двама министри, които са подали оставка, или за двама, които се предлага да бъдат избрани, може би по може да се приеме. Но ние едновременно да гласуваме да се приема оставка и кой се избира... Ами, ако не бъде приета оставката, кого ще избираме? И как може действително на един народен представител да се от неме това право?
    ПРЕДСЕДАТЕЛ БЛАГОВЕСТ СЕНДОВ: Изтече времето за про цедурата.
    ЙОРДАН СОКОЛОВ: Само ни давате основание утре едно такова решение да го атакуваме в Конституционния съд. И после пак той ще ви бъде виновен, че едно глупаво действие на Народното събра ние ще бъде отменено.
    ПРЕДСЕДАТЕЛ БЛАГОВЕСТ СЕНДОВ: Още една процедура от Иван Костов.
    ИВАН КОСТОВ (СДС): Уважаеми господин председателю, колеги народни представители! Обръщам ви внимание на още една прелюбо-питна подробност. Господин Премянов е цитирал неточно министър-председателя. Моля ви, обърнете внимание на госпожа Мариела Митева всички, които четете това, което стои пред вас. Вижте какво казва министър-председателят: "Освобождава Кирил Петров Цочев от длъжността заместник министър-председател и министър на търговията и външноикономическото сътрудничество", госпожо Клара Маринова. А вижте как го цитира господин Премянов, слушайте внимателно: "Освобождава Кирил Петров Цочев от длъжността замест ник министър-председател и министър на търговията и външноикономи ческите връзки".
    Вижте как назначаваме господин Атанас Папаризов, според предложението на министър-председателя: "Избира Атанас Атанасов Папаризов за министър на търговията и външноикономическото сътруд ничество". Лошо е като се цитира от неопитен човек. Просто не бива да се цитира в един документ на Народното събрание. (Шуи и реплики от мнозинството) Ето както казва той: "Избира Атанас Атанасов Папаризов за министър на търговията и външноикономически те (отново) връзки".
    КРАСИМИР ПРЕМЯНОВ (от място): Вие сте гениален ръководи тел!
    ИВАН КОСТОВ: Не съм гениален, но Вие сте некадърно цитиращ народен представител. И понеже не бива да се цитира неточно, аз искам да Ви обърна внимание на моето първоначално предложение: да дадем на госпожа Мариела Митева половин час да си поправи домашното и на Вас, господин Премянов, да махнете тази точка с неточния цитат, да си приемете моето предложение, което да бъде: "За предложението за решение на министър-председателя", той също да бъде така добър да го оформи така...
    ПРЕДСЕДАТЕЛ БЛАГОВЕСТ СЕНДОВ: Времето изтече, господин
    Костов.
    ИВАН КОСТОВ: Аз помагам на министър-председателя.
    ПРЕДСЕДАТЕЛ БЛАГОВЕСТ СЕНДОВ: Аз ще Ви кажа, Вие слушахте ли това, което четох?
    ИВАН КОСТОВ: Нашето предложение е за персонални и струк турни промени на Министерския съвет. Той даже не знае какво
    управлява, според мен.
    ПРЕДСЕДАТЕЛ БЛАГОВЕСТ СЕНДОВ: Господин Костов, времето Ви изтече. (Силен шум и реплики в залата) Господин Костов, моля, когато стоите в Народното събрание, да слушате какво чете предсе дателят. Аз прочетох коригирания текст. Аз коригирах текста. Вие сте напълно прав, но това, което влиза в стенограмите, е това, което се чете от катедрата.
    РЕПЛИКИ ОТ СДС: Не е вярно!
    ПРЕДСЕДАТЕЛ БЛАГОВЕСТ СЕНДОВ: Когато аз ви предлагам да гласувате, ви предлагам това, което аз чета. Иначе Вие сте прав. (Многобройните реплики от опозицията продължават) Поправих го. Сгрешил е човекът, поправих го. Аз го поправих.
    Има думата председателят Савов.
    СТЕФАН САВОВ (НС): Уважаеми господин председател, уважаеми госпожи и господа народни представители, уважаеми господин мини стър-председател, уважаеми министри! Няма да повтарям всичко, което се каза тук. Мисля, че всички са убедени, че предложенията са некоректни, предложенията са някои дори за съжаление неграмот ни . Поради това "Народният съюз" смята, че просто няма смисъл да участвува в гласуването. Защото по този начин ние ще покажем по-ясно не тук в Народното събрание, а и на нашите избиратели, че нашето отношение е негативно. Нашето отношение е негативно, защото ние нямаме възможност да се изкажем нито за персоналните промени, нито за структурните промени и нямаме възможност въобще да вземем становище така, както би трябвало.
    Заявявам от името на "Народния съюз", че ние няма да участвуваме в гласуването. Благодаря ви.
    ПРЕДСЕДАТЕЛ БЛАГОВЕСТ СЕНДОВ: Други бележки? - Господин Соколов има думата.
    ЙОРДАН СОКОЛОВ (СДС): Господин председател, наистина процедурата, която се очертава, че ще бъде -п^илоявки , е един абсурд. Тя не позволява на народните представители да изразят своята воля по двата въпроса, които са поставени на тяхното внимание. Затова Парламентарната група на Съюза на демократичните сили, който е инициатор на предложението да не се участвува в гласуването, също няма. да участвува в това гласуване.
    ПРЕДСЕДАТЕЛ БЛАГОВЕСТ СЕНДОВ: Само че тук, господин Соколов, в аналите на Народното събрание инициатор ще бъде все пак господин Савов. Сори! 141.2
    ЕКАТЕРИНА МИХАЙЛОВА (от място): Няма никакво значение. Вие не се притеснявайте за това.
    ПРЕДСЕДАТЕЛ БЛАГОВЕСТ СЕНДОВ: Думата има господин Тахир.
    ГЮНЕР ТАХИР (ДПС): Уважаеми господин министър-председател, в продължение може би вече на почти час слушаме най-различни предложения, дебати, абсурдни, и не искам да излолзувам още други квалификации за предложенията. Мисля, че ние не можахме да обсъдим кандидатурите. Не ни се даде тази възможност. Без да споменавам отделни имена, аз мисля, че щом като се подава оставка от страна на министъра на земеделието и хранителната промишленост, не може на негово място да се избира човекът, който отговаря като ресор в Министерския съвет именно за Министер ството на земеделието и хранителната промишленост. Не искам да споменавам за Дирекцията по вероизповеданията, тъй като това е един много болен въпрос. Ние смятаме, че именно този човек обърка вероизповеданията в страната.
    Затова Парламентарната група на ДПС подкрепя предложението на депутатите от Съюза на демократичните сили и "Народния съюз" и също няма да участвува в гласуването. Благодаря ви. (Ръкопляска ния в опозицията)
    ПРЕДСЕДАТЕЛ БЛАГОВЕСТ СЕНДОВ: Заповядайте, господин
    Кисьов.
    НИКОЛАЙ КИСЬОВ (независим): Поради антидемократичния начин на предложението за гласуване, депутатите от "Нова демокра ция", независимите, също ще подкрепят предложението на господин Савов. (Ръкопляскания от опозицията)
    ПРЕДСЕДАТЕЛ БЛАГОВЕСТ СЕНДОВ: Думата има госпожа Митева. И Вие като се откажете, свършваме. (Смях в залата)
    МАРИЕЛА МИТЕВА (ПГДЛ): Благодаря Ви, господин председате лю! Всъщност стана ясно защо ясни текстове, показващи досегашната практика на Народното събрание в това отношение, предизвикаха ненужни спорове.
    И няколко аргумента в тази посока. С Решение № 20 от 23 декември 1992 г. по конституционно дело № 30 за тълкуване на чл. 99 от Конституцията, Конституционният съд казва следното: "Друго, което следва категорично от конституционния текст, е относно гласуването на състава на Министерския съвет по начина, наречен "ан блок". Утвърждаването на така неречения екипен принцип изключва възможността съставът на Министерския съвет да се опреде-141.3 ля от парламента, има за последица в случай на неизбиране на предложения състав като цяло неуспешно приключване на мандата и неговото изчерпване и т.н."
    Вече обясних, че същите правила се прилагат както при избиране на Министерския съвет, така и при частични и персонални промени в него. Следователно всякакви аргументи за недемократич-ност на процедурата отпадат, тъй като ние имаме ясно определени параметри от Конституциионния съд, Конституцията и Правилника за организацията и дейността на Народното събрание.
    На второ място, чл. 84, т. 6 от Конституцията казва, че Народното събрание приема предложението на министър-председа теля. То не може да извършва промени в него, не може да издига нови лица за министри и следователно то може да гласува само за или против това предложение.
    Следователно аргументите, изложени от тази трибуна срещу тази процедура, също са несъстоятелни. Очевидно опозицията не иска да се ангажира с гласуване по повод предложението на минис тър-председателя и така както не участва в гласуването при изби рането на Министерски съвет, отказва да участва в гласуването и при частичните и персонални промени. Това, разбира се, е въпрос на нейно поведение, трайна практика и заради това тя може би още дълго време ще бъде опозиция. Благодаря.
    ПРЕДСЕДАТЕЛ БЛАГОВЕСТ СЕНДОВ: Има думата по процедурен въпрос господин Божинов.
    ГЕОРГИ БОЖИНОВ (ПГДЛ): Уважаеми господин председател, уважаеми колеги народни представители, уважаеми господа министри! Тук госпожа Митева предложи юридически аргументи и основания, с които защити едната от двете тези. Но работата е много по-проста. Ние сме изправени пред проблема да подкрепим или не едно предложение на министър-председателя. До това това се форма лизира и свежда актът, който трябва да извършим - подкрепя ли парламентът или не подкрепя предложението на министър-председате ля.
    С тези много прости разсъждения аз искам да покажа, че този театър, който се разигра тук, не е по съществото на спора. Българският народ стана свидетел, че президентът на Репуб лика България и опозицията публично оповестиха пред българския народ своята договореност да дестабилизират правителството на републиката, да компрометират управлението му, като за цената няма да се пазарят, може да бъде компрометирана страната, за да бъдат постигнати теснополитическите им интереси и цели. И ние днес сме свидетели на първите актове и действия от това позорно съглашателство.
    Така че нека българският народ, нека нашите слушатели да не се учудват и изненадват. Ние сигурно ще бъдем свидетели
    по-нататък и на други действия, но здравият разум трябва да надделее, отговорността пред страната трябва да надделее, и аз призовавам народните представители, онези, които са отговорни, със своя глас да подкрепят или не предложението на министър-председателя. За това става дума.
    Уважаеми господин председател, предлагам да преминем към гласуване.
    ПРЕДСЕДАТЕЛ БЛАГОВЕСТ СЕНДОВ: Има думата Красимир Премя нов .
    КРАСИМИР ПРЕМЯНОВ (ПГДЛ): Уважаеми господин председателю, дами и господа народни представители! Имам молба към вас да направим промяна в комисията, която ще проведе гласуването, тъй като по причини, свързани с важни ангажименти с участието на народни представители от нашето Народно събрание в междуна родната дейност на събранието, отсъства Георги Аврамов. В досе гашния състав на комисията той е на второ място, след госпожа Валентина Крумова. Предлагаме на негово място да бъде избран Боян Борисов Киров.
    Моля да подложите това предложение на гласуване.
    ПРЕДСЕДАТЕЛ БЛАГОВЕСТ СЕНДОВ: Ще започнем последователно по предложенията.
    Най-напред ще прочета процедурните правила, за да ги гласуваме, а след това ще гласуваме и промяната в състава на комисията.
    "РЕШЕНИЕ
    за приемане на процедурни правила при тайно гласуване по предложение за частични и персонални промени в
    Министерския съвет
    Народното събрание на основание чл. 81, ал. 3 и чл. 84, т. 6 от Конституцията на Република България и § 3 и § 5 от допъл нителните разпоредби на Правилника за организацията и дейността на Народното събрание
    РЕШИ:
    Приема процедурни правила за провеждане на тайно гласуване по предложение на министър-председателя за частични и персонални промени в Министерския съвет както следва: 142.2
    1. Тайното гласуване се провежда от комисията за произ-
    веждане на тайно гласуване, създадена с Решение на 37-то Народно
    събрание от 25 януари 1995 г. със съответна промяна - на мястото
    на господин Георги Аврамов да бъде включен господин Боян Борисов
    Киров.
    2. Предложението на министър-председателя гласи:
    Народното събрание
    1. Освобождава Кирил Петров Цочев от длъжността заместник министър-председател и министър на търговията и външноикономичес кото сътрудничество; Васил Димитров Чичибаба от длъжността минис тър на земеделието и хранителната промишленост.
    2. Избира Атанас Атанасов Папаризов за министър на търго вията и външноикономическото сътрудничество заместник министър-председателя Светослав Стоянов Шиваров и за министър на земеде лието и хранителната промишленост.
    3. Гласуването по предложението на министър-председателя се осъществява ан блок. Бюлетините са две: едната с надпис "за предложението на министър-председателя", а другата - "против предложението на министър-председателя", като и двете бюлетини съдържат текста на предложението.
    4. Бюлетините от двата вида се поставят в изборните
    кабини.
    5. Пликовете за гласуване се предоставят на народните представители от членовете на комисията.
    6. Народните представители поставят в плика предпоче тената от тях бюлетина, след което пускат плика в изборната урна. Гласуването се отбелязва в изборен списък, съдържащ имената на всички народни представители. След гласуването народните представители се подписват в изборния списък саморъчно.
    7. Разкъсване, зачертаване и други знаци върху бюлети ната не я правят недействителна. Плик с две или повече еднакви бюлбетини се брои за една действителна бюлетина.
    8. Бюлетината е недействителна, когато е саморъчно напра вена или когато е намерена в изборната кутия без плик. Когато пликът съдържа бюлетини от двата вида - бюлетините се броят за една недействителна бюлетина.
    9. Плик, в който липсва бюлетина, се брои за празен
    10. След приключване на тайното гласуване комисията обявява резултата.
    11. Предложението на министър-председателя за частични и персонални промени в Министерския съвет е прието, когато за него са гласували повече от половината от присъстващите народни представители."
    Моля да гласувате.
    От общо гласували 125 народни представители, за - 125, против - няма, въздържали се - няма. Решението е прието.
    С решение на 37-то Народно събрание, прието на 25 януари 1995 г., е създадена комисия за произвеждане на тайно гласуване.
    Постъпи предложение на мястото на народния представител Георги Аврамов, който отсъства, да бъде избран народният предста вител Боян Борисов Киров за днешния избор.
    Може ли госпожа Мариела Митева да формулира още веднъж решението?
    МАРИЕЛА МИТЕВА (ПГДЛ): Решението на Народното събрание е: в комисията за произвеждане на тайно гласуване избира Боян Борисов Киров на мястото на Георги Аврамов до неговото завръщане.
    ПРЕДСЕДАТЕЛ БЛАГОВЕСТ СЕНДОВ: Моля да гласувате това предложение.
    От общо гласували 124 народни представители, за - 124, против - няма, въздържали се - няма.
    Ще ви прочета състава на комисията за произвеждане на тайно гласуване:
    Валентина Крумова
    Боян Борисов Киров
    Георги Димитров Георгиев
    Мариела Митева
    Анатолий Величков
    Иван Сотиров
    Моньо Христов
    Ремзи Осман
    Румен Русев.
    Моля комисията да проведе гласуването.

    (Гласуване)
    (След тайното гласуване)

    ПРЕДСЕДАТЕЛ БЛАГОВЕСТ СЕНДОВ: Моля народните представители да се регистрират за кворум.
    Продължава заседанието на Народното събрание. (Звъни)
    Моля да поканите госпожа Мариела Митева, председател на комисията, да обяви резултата.
    Заповядайте, госпожо Митева.
    ДОКЛАДЧИК МАРИЕЛА МИТЕВА: Благодаря Ви, господин председа телю.
    "ПРОТОКОЛ
    Днес, 23 януари 1996 г., се проведе тайно гласуване по предложение на министър-председателя за частични и персонални промени в Министерския съвет, внесено на 18 януари 1996 г.
    Комисията за произвеждане на тайно гласуване в състав: Мариела Митева, Боян Киров, Драгомир Шопов, Георги Юруков, Георги Георгиев, Валентина Крумова, Румен Русев, Моньо Христов, Ремзи Осман, Иван Сотиров, Анатолий Величков, обявява следните резулта ти :
    Общ брой на гласувалите народни представители - 124. Гласували за предложението на министър-председателя Гласували против предложението на министър-председателя
    Брой на празните пликове - няма. Пликове с две или повече различни бюлетини - няма. Саморъчно направени бюлетини - няма. Бюлетини в изборната кутия без пликове - няма. Въз основа на произведеното тайно гласуване и на основа ние чл. 84, т. 6 и чл. 86, ал. 1 от Конституцията на Република България Народното събрание реши:
    Освобождава Кирил Петров Цочев от длъжността заместник министър-председател и министър на търговията и външноикономичес кото сътрудничество, Васил Димитров Чичибаба от длъжността министър на земеделието и хранителната промишленост и избира Атанас Атанасов Папаризов за министър на търговията и външноиконо мическото сътрудничество (ръкопляскания), заместник министър-председателя Светослав Стоянов Шиваров и за министър на земеде-^ лието и хранителната промишленост." (Ръкопляскания). ВЙ/ВР 143.1
    Следват подписите на комисията. Благодаря.
    ПРЕДСЕДАТЕЛ БЛАГОВЕСТ СЕНДОВ: Благодаря.
    Моля новоизбраните министри да заповядат, за да положат клетва. (Всички народни представители и членове на Министерския съвет стават прави. Новоизбраните министри излизат на трибуната, за да положат клетва)
    Моля да повтаряте след мен:
    "Заклевам се в името на Република България да спазвам Конституцията и законите на страната и във всичките си действия да се ръководя от интересите на народа! Заклех се!" (Новоизбрани те членове на кабинета повтарят клетвените думи)
    Благодаря. (Ръкопляскания)
    Моля да подпишете клетвените декларации.
    Давам думата на министър-председателя Жан Виденов.
    МИНИСТЪР-ПРЕДСЕДАТЕЛ ЖАН ВИДЕНОВ: Уважаеми господин председателю, уважаеми дами и господа народни представители!
    Първо бих искал да благодаря на Народното събрание, на всички депутати, които взеха участие в това важно гласуване, за техния отговорен и достоен акт днес. Той е израз на държавни ческа мъдрост, на политическа отговорност и на истински парламен таризъм. Той е израз за мен и на една достойна оценка, която давате на работата на досегашните двама министри, излизащи днес от състава на правителството. То е израз и на вашата подкрепа за усилията на техните приемници - новите титуляри на Министер ството на земеделието и на хранителната промишленост, на Министер ството на труда и външноикономическото сътрудничество в техните усилия да постигнат много по-големи успехи в тези два изключително важни ресора.
    Сигурен съм, че в момент, когато очевидно безотговорността на някои политици и държавници търси начин да се реализира чрез обща дестабилизация на страната - пример за това бяха вчерашните изявления на президента; пример за това беше днешното поведение на парламентарната опозиция - няма да бъдат те, които ще определят насоката на развитие на България, излизането й от кризата и нейното обновяване в съответствие с европейските и световните стандарти на 21 век. Тези тенденции ще бъдат определени от това взаимодействие на парламент и правителство, което днес демонстрирахте със своето гласуване и което, сигурен съм, ще гарантира успеха ни в бъдещата работа и като цяло, и в двата много важни ресора.
    Благодаря ви за всичко това. (Ръкопляскания)
    ПРЕДСЕДАТЕЛ БЛАГОВЕСТ СЕНДОВ (звъни): Закривам заседание то!

    Закрито в 11,40 ч.



    ПРЕДСЕДАТЕЛ:
    Благовест Сендов



    СЕКРЕТАРИ:
    Иван Братулев Красимир Момчев
    Форма за търсене
    Ключова дума
    ТРИДЕСЕТ И СЕДМО НАРОДНО СЪБРАНИЕ