СТО ТРИДЕСЕТ И СЕДМО ЗАСЕДАНИЕ
София, понеделник, 4 август 2014 г.
Открито в 14,02 ч.
04/08/2014
» Преглед на видео архив
Председателствали: председателят Михаил Миков и заместник-председателят Мая Манолова
Секретари: Филип Попов и Шендоан Халит
ПРЕДСЕДАТЕЛ МИХАИЛ МИКОВ (звъни.): Откривам заседанието.
Присъстват 142 народни представители.
Уважаеми народни представители, преди да преминем към програмата, нека да изкажем нашите съчувствия и съпричастност към сънародниците ни в различни райони на страната, засегнати от последните бедствия на територията на различни области.
Преминаваме към програмата за днешното заседание.
Преди това ми позволете да направя няколко съобщения.
Оттеглен е внесеният Проект за решение за даване на съгласие служебното правителство, назначено от Президента при условията на чл. 99, ал. 5 от Конституцията, да води преговори и да сключва договори за външни заеми с други държави, Европейския съюз и неговите институции, както и с други международни организации и финансови институции при условията на последваща ратификация от Народното събрание.
Заповядайте, господин министър. Да кажем „Добре дошъл” на министъра в оставка господин Чобанов.
Постъпили са и две заявления от народните представители Димитър Аврамов и Гален Монев, с които те напускат Парламентарната група на „Атака”.
ТУНЧЕР КЪРДЖАЛИЕВ (ДПС, от място): Мъдро и навременно решение!
ПРЕДСЕДАТЕЛ МИХАИЛ МИКОВ: Постъпили законопроекти.
Не знам дали има смисъл да Ви запознавам. Мисля, че няма смисъл.
Желае ли някой от залата да чуе постъпилите законопроекти?
РАМАДАН АТАЛАЙ (ДПС, от място): Прочетете ги.
ПРЕДСЕДАТЕЛ МИХАИЛ МИКОВ: Да ги прочета ли? Добре.
Законопроект за изменение и допълнение на Закона за пазарите на финансови инструменти. Вносител – Министерският съвет.
Законопроект за изменение и допълнение на Закона за дипломатическата служба. Вносител – Министерският съвет.
Отчет за изпълнение на държавния бюджет за 2013 г., Доклад по отчета за изпълнението и Годишен доклад и отчет за дейността на Държавния фонд за гарантиране устойчивост на държавната пенсионна система и Годишния отчет за състоянието на държавния дълг. Внесени са от Министерския съвет. Разпределени са по съответните комисии.
Законопроект за допълнение на Закона за местното самоуправление и местната администрация. Вносител – Министерският съвет.
Законопроект за изменение и допълнение на Закона за гарантиране на влоговете. Вносители – господин Янаки Стоилов и група народни представители.
Ратификационен законопроект между Министерството на вътрешните работи на Република България, Унгария, правителството на Нидерландия, съответното министерство на Норвегия, Борда по миграция на Швеция, Министерството на правосъдието на Швеция и Международния център за развитие на миграционната политика относно изпълнението на проекта в подкрепа за партньорство за миграция в региона по пътя на коприната в рамките на Будапещенския процес.
Годишен доклад за младежта с приложен Проект за решение. Вносител – Министерският съвет.
Постъпил е отчет за изпълнение на Програмния бюджет на Министерството на труда и социалната политика към 30 юни. В съответните комисии е. Има го и в Библиотеката на Народното събрание.
На 4 август е постъпил Отчет за изпълнение на политиките и програмите на Държавна агенция „Държавен резерв и военновременни запаси”. Изпратен е в Комисията по бюджет и финанси, Комисията по европейските въпроси и контрол на европейските фондове и на Комисията по енергетика. Има го в Библиотеката.
Министърът на отбраната ни уведомява, че със своя заповед е разрешил изпращане на военен кораб с щатно въоръжение и екипаж извън територията на страната за участие в състава на Постоянната противоминна група НАТО-2 в Средиземно море.
Конституционният съд се е произнесъл по искане на Президента на Република България и обявява за противоконституционни точки 2 и 3 от § 6 от Заключителните разпоредби на Закона за държавния бюджет.
Приключихме със съобщенията.
Настъпват някои промени в дневния ред.
Има гласуван дневен ред за извънредното заседание от три точки. Трета точка е оттеглена от вносителите, така че тя няма да бъде предмет на днешното заседание.
Остават първа и втора точка от гласуваната програма за извънредното пленарно заседание.
Заповядайте, уважаеми господин Георгиев, по програмата за работа на Народното събрание.
ЗАХАРИ ГЕОРГИЕВ (КБ): Благодаря, уважаеми господин председател.
Уважаеми госпожи и господа народни представители! Искам да взема отношение по дневния ред, приет миналата седмица за това извънредно заседание. Доколкото бяхме свидетели на проведените преговори – да ги наречем така – при Президента на политическите сили, беше постигнато съгласие в днешното извънредно заседание да се обсъжда и гледа точката, свързана с бюджета на Националната здравноосигурителна каса. В тази връзка предлагам т. 2 в днешното заседание, а именно Второ четене на Законопроекта за изменение и допълнение на Закона за държавния бюджет на Република България за 2014 г. с вносител Министерския съвет от 16 юли 2014 г. да отпадне от дневния ред на днешното заседание. (Частични ръкопляскания от КБ.)
ПРЕДСЕДАТЕЛ МИХАИЛ МИКОВ: Благодаря, господин Георгиев.
Има ли противно предложение? Няма.
Моля, гласувайте предложението за отпадане на т. 2.
Докато върви гласуването, уважаеми народни представители, в кутийките пред Вас има съвсем малък спомен от Четиридесет и второто Народно събрание, който да Ви напомня за Вашата активна работа като народни представители в Българския парламент в тази легислатура.
Гласували 103 народни представители: за 78, против 24, въздържал се 1. (Частични ръкопляскания от КБ.)
Моля Ви, без аплодисменти. (Голяма част от Парламентарната група на ГЕРБ напуска залата.)
Предложението е прието.
Има думата господин Попов за процедура.
Заповядайте.
ФИЛИП ПОПОВ (КБ): Благодаря, господин председател.
Правя процедурно предложение точка първа и единствена от днешната програма на пленарното заседание да бъде пряко излъчвана по Българската национална телевизия и Българското национално радио.
ПРЕДСЕДАТЕЛ МИХАИЛ МИКОВ: Има ли противно предложение?
Няма.
Ако обичате, режим на гласуване.
Гласували 103 народни представители: за 98, против 1, въздържали се 4.
Предложението е прието.
Ако обичате, включете камерите на Националната телевизия и микрофоните на Националното радио, за да отразят това заседание.
Преминаваме по същество към точка първа:
ВТОРО ГЛАСУВАНЕ НА ЗАКОНОПРОЕКТА ЗА ИЗМЕНЕНИЕ НА ЗАКОНА ЗА БЮДЖЕТА НА НАЦИОНАЛНАТА ЗДРАВНООСИГУРИТЕЛНА КАСА ЗА 2014 Г.
Господин Цонев, Вие ли – от Комисията по бюджет и финанси, ще представите пред пленарната зала доклада за второ гласуване? (Реплика от народния представител Йордан Цонев.)
Нямам друго предложение. Напротив, радвам се, че председателят ще го стори.
Заповядайте, уважаеми господин Цонев.
ДОКЛАДЧИК ЙОРДАН ЦОНЕВ: Благодаря Ви, господин председател.
Позволете ми да направя процедура за достъп до залата във връзка с второ четене на Законопроекта за изменение на Закона за бюджета на НЗОК.
Да допуснем в пленарната зала госпожа Людмила Петкова – заместник-министър на финансите, госпожа Людмила Елкова – също заместник-министър на финансите, господин Бойко Пенков – заместник-министър на здравеопазването и председател на Надзорния съвет на НЗОК, Румяна Тодорова – управител на Националната здравноосигурителна каса, госпожа Людмила Василева – директор на дирекция „Правна” в Министерството на здравеопазването, и Ганка Аврамова – директор на дирекция „Бюджет” в НЗОК.
ПРЕДСЕДАТЕЛ МИХАИЛ МИКОВ: Има ли противно предложение? Няма.
Моля да гласуваме, за да допуснем тримата заместник-министри, управителя на Националната здравноосигурителна каса и двама директори на дирекции на различни места.
Ако обичате, режим на гласуване.
Гласували 102 народни представители: за 102, против и въздържали се няма.
Предложението е прието.
Заповядайте, уважаеми господин Цонев, да докладвате.
ДОКЛАДЧИК ЙОРДАН ЦОНЕВ: Уважаеми господин председател, уважаеми господин министър, уважаеми колеги!
„Доклад относно Законопроект за изменение на Закона за бюджета на Националната здравноосигурителна каса за 2014 г., № 402-01-33, внесен от Министерския съвет на 16 юли 2014 г., приет на първо гласуване на 29 юли 2014 г.:
„Закон за изменение на Закона за бюджета на Националната здравноосигурителна каса за 2014 г.”
Комисията подкрепя по принцип текста на вносителя и предлага следната редакция за наименованието на закона: „Закон за изменение и допълнение на Закона за бюджета на Националната здравноосигурителна каса за 2014 г.”
ПРЕДСЕДАТЕЛ МАЯ МАНОЛОВА: Уважаеми колеги, има ли изказвания по заглавието на законопроекта? (Реплика от народния представител Менда Стоянова.)
Народният представител Менда Стоянова за изказване по наименованието на законопроекта.
Заповядайте, госпожо Стоянова.
МЕНДА СТОЯНОВА (ГЕРБ): Благодаря, госпожо председател.
Уважаеми колеги, започвам изказването си именно по заглавието на законопроекта, защото, след като се запознах с доклада на комисията, съм изключително изненадана.
Този доклад на практика противоречи на всичко това, което Вие, уважаеми дами и господа отляво, говорихте, че актуализацията на бюджета на Касата е достатъчна, за да реши проблемите в сектора такива, каквито Вие смятате, че могат да бъдат решени с 225 милиона и по никакъв начин не налага корекции в Закона за държавния бюджет. Многократно говорихме, че това не е възможно. И сега изведнъж вместо –„Законопроект за изменение на Закона за Здравноосигурителната каса”, имаме ново заглавие: „Законопроект за изменение и допълнение...” Защо „и допълнение”? Защото освен законопроекта за Касата, тук има изменение на още два закона. Първият закон – Законът за държавния бюджет в два текста, и вторият закон – Законът за гарантиране на влоговете в банки. (Реплики.)
Тоест Вие с този доклад признахте, че през цялото време сте лъгали, че не е необходима корекция, промяна в Закона за държавния бюджет. Няма как да се случи Касата да получи допълнително средства без източник, отразен в Закона за държавния бюджет. Вие го признавате. Нали нямаше да актуализираме Закона за държавния бюджет?!
Ще го актуализираме, но какво всъщност ни предлагате Вие сега, уважаеми господин Мерджанов, Райнов, Кънев, Манолова, Гечев, Нинова, Бойчев?! Какво ни предлагате? Предлагате ни да увеличим разходите на Националната здравноосигурителна каса с 225 милиона за сметка на намаление на разходите на 45 броя държавни институции.
Как обаче да ги намалим тези разходи? Там, господин министър, в закона, който Вие предложихте и ние приехме миналата година, беше предвиден буфер от 5% и за цялото първо полугодие на всички тези държавни институции, държавни органи, бюджетите бяха намалени с тези 5%.
Сега, уважаеми дами и господа, Вие предлагате за втората половина на годината да блокираме държавата като намалим бюджетите на всичките тези държавни институции и органи с 15%. Петнадесет процента по-малко?! Аз Ви гарантирам, че голяма част от тях няма да могат да си платят дори и заплатите на служителите до края на годината с това намаление.
Господин Мерджанов, обръщам се към Вас: как ще се реализира Законът за МВР, който беше приет преди две седмици в тази зала и в който се предвиждаха редица плащания – допълнителни, социални и така нататък, към органите на МВР, след като до края на годината бюджетът на МВР трябва да бъде намален с още 15%, в годишен размер с 98 млн. лв.?
ЦЕЦКА ЦАЧЕВА: (ГЕРБ, от място): Няма.
МЕНДА СТОЯНОВА: Вие ни предлагате като източник за решаване на проблемите в Националната здравноосигурителна каса до края на годината да бъде блокиране на държавата, аз така го разбирам – първа бомба в ръцете на служебното и на следващото правителство.
Втори текст. Имаме предложение да дадем възможност на служебното правителство да подпомогне бедстващите като увеличим в Закона за държавния бюджет с 50 милиона парите за бедствия и аварии за сметка на едни пари, които се наричат „за инвестиции и програми в областта на енергетиката”.
Господин министърът на финансите може тука да ни каже твърдо – и аз съм сигурна, че ако е честен, ще го каже – това е един от буферите, които той предвиждаше в Закона за държавния бюджет. (Министър Петър Чобанов кима с глава.)
Ето, кима утвърдително.
Тоест ние от един буфер – нула има в този буфер, уважаеми дами и господа, защото приходите се изпълняват перфектно и ще бъдат преизпълнени до края на годината – даваме пари, които реално трябва да бъдат дадени на хората там, където има бедствия. Защото не искате да признаете, че няма приходи, че ще има неизпълнение на приходи и тези разходи, които трябва да се направят и са жизнено необходими за бедствия и аварии, за Националната здравноосигурителна каса, трябва да бъдат за сметка на дефицита, за сметка на допълнителен дефицит. Не искате да го признаете и залагате втората бомба в ръцете на служебното правителство и на следващото правителство.
Накрая искам да кажа две думи за промените в Закона за гарантиране на влоговете в банките.
ПРЕДСЕДАТЕЛ МАЯ МАНОЛОВА: Ще можете да го направите, госпожо Стоянова, в Преходните разпоредби, но Ви обръщам внимание, че промени в Закона за гарантиране на влоговете в банките не са включени в доклада.
МЕНДА СТОЯНОВА: Как да не са включени?
ЦЕЦКА ЦАЧЕВА (ГЕРБ, от място): Включени са в докладите, които са раздадени.
ПРЕДСЕДАТЕЛ МАЯ МАНОЛОВА: Ще имате възможност да го направите.
МЕНДА СТОЯНОВА: Позволете ми само 15 секунди, за да довърша.
Това, уважаеми дами и господа, е разход без осигурен ресурс. Най-голямата бомба в ръцете на служебното и следващото правителство, която вече може да дестабилизира и държавата. (Реплики между народния представител Цецка Цачева и водещия заседанието Мая Манолова.) Затова ние няма да участваме в тази дестабилизация.
ПРЕДСЕДАТЕЛ МАЯ МАНОЛОВА: Благодаря Ви, уважаема госпожо Стоянова.
Във връзка със спора, който се случва между мен и първия ред на ГЕРБ, искам да Ви обърна внимание, че предложения по ал. 4, т. 2 в случаите, в които не са подкрепени от комисията, не би следвало изобщо да фигурират в доклада. (Реплика от народния представител Цецка Цачева.) Докладът все пак е изготвен от председателя на Комисията по бюджет и финанси, но по това ще поспорим, когато стигнем до Преходните разпоредби. Това предложение не би следвало изобщо да фигурира в този доклад, тъй като не е подкрепено от комисията.
ЦЕЦКА ЦАЧЕВА (ГЕРБ, от място): Не може да не фигурира.
ПРЕДСЕДАТЕЛ МАЯ МАНОЛОВА: Сега сме на дебат по наименованието на законопроекта. Беше направено изказване от госпожа Менда Стоянова.
Уважаеми колеги, има ли реплики към това изказване? Няма желаещи.
Заповядайте за изказване, госпожо Атанасова.
ДЕСИСЛАВА АТАНАСОВА (ГЕРБ): Благодаря, госпожо председател.
Очаквахме реплики на изказването на госпожа Стоянова и то от водещи икономисти експерти, които може би отново ще останат в историята с това, че докарват държавата ни до фалит с тези безумни предложения, които са направили в Закона за бюджета на Националната здравноосигурителна каса.
Това, дами и господа социалисти, означава няколко неща.
Първо, че ние от партия ГЕРБ отново сме прави, когато твърдяхме, че трябва актуализация в Закона за държавния бюджет. Надявам се, че сега на всички Ви стана ясно, че това е било необходимо. В противен случай, не мога да си обясня поведението Ви, че със Закона за бюджета на Здравната каса променяте държавния бюджет. Понеже от първите редове има хора с доста години в предходни Народни събрания, вероятно си дават сметка, че това е на границата на противоконституционността.
Уважаеми дами и господа, Конституцията е дала правомощия единствено и само на Министерския съвет да предлага държавния бюджет и да го актуализира. В момента Вашите предложения са безсмислени, безпочвени и противоконституционни. Използвате актуализацията на бюджета на Здравната каса, за да докарате държавата до крах. (Реплика от народния представител Дора Янкова.)
По-късно, госпожо Янкова, може да ме репликирате – ще имате тази възможност.
Използвате лекарите, пациентите и цялото ни общество, за да промъкнете други промени, за които говори госпожа Стоянова, за това че над 90 ведомства ще бъдат с орязани средства до края на годината.
Моля господин Гечев и господин Мерджанов, съвсем умишлено ги споменавам поименно, да обяснят как ще се реализира Законът за МВР? Как ще се реализират всички промени, които направихте през тази почти година и половина?
В момента с тази актуализация, която предлагате в бюджета на Националната здравноосигурителна каса, не само, че осигурявате една трохичка за българските болници и българските пациенти, за доставките на лекарствени продукти, но трябва да сте наясно отсега, че тези средства доникъде няма да стигнат.
Ако не чувате какво Ви се говори от парламентарната трибуна от опозицията, то надявам се, че сте се запознали със становището и на Българския лекарски съюз, и на всички пациентски организации, а и всъщност със становището на Надзорния съвет на Националната здравноосигурителна каса, чийто управител Вие избрахте, дами и господа социалисти, които твърдят, че дупката в бюджета на Здравната каса до края на годината ще е 491 милиона.
Какво ще се случи след два месеца? Следващото правителство ще започне с актуализация отново на бюджета на Националната здравноосигурителна каса. Тогава обаче ще се наложи актуализация отново на държавния бюджет, но не под тази противоконституционна форма, която ще осигури достатъчно средства в бюджетите на всички ведомства, от които Вие в момента режете средства. Това няма да е глътка въздух за служебното правителство, особено с последните параграфи на този законопроект – според госпожа Манолова недопустими да влизат в доклада, а дупката в държавния бюджет ще е огромна.
Давайте си сметка за това, защото не само, че българските граждани няма да забравят какво им струваше Вашето управление за година и няколко месеца, но и следващите поколения ще плащат това, което успяхте да сътворите. Благодаря.
ПРЕДСЕДАТЕЛ МАЯ МАНОЛОВА: Уважаеми колеги, това беше изказване.
Има ли желаещи за реплики?
Заповядайте, господин Георгиев.
ЕМИЛ ГЕОРГИЕВ (КБ): Уважаема госпожо председател, уважаеми колеги! Уважаема госпожо Атанасова, явно нахалството Ви е безгранично. Ако то имаше криле, щяхте да кръжите непрекъснато в тази зала.
Имате право да ни учите на морал тогава, когато кажете къде отидоха милиард и не знам колко си още милиона лева, отклонени от Вашето финансово недоразумение Дянков. Благодаря Ви.
ПРЕДСЕДАТЕЛ МАЯ МАНОЛОВА: Милиард и 400 милиона.
Заповядайте за реплика, госпожо Янкова.
ДОРА ЯНКОВА (КБ): Уважаема госпожо председател, госпожи и господа народни представители! Аз искрено вярвах, че госпожа Атанасова в последния ден на Парламента ще бъде коректна към народното представителство. За пореден път се излъгах.
Госпожо Атанасова, все пак кажете кой прави промяната в Закона за бюджета? Упрекнахте левицата – не приемам този упрек. Отворете си материала и прочетете пред България и пред народното представителство кой прави тази промяна. (Реплики между народния представител Цецка Цачева и народния представител Дора Янкова.)
ПРЕДСЕДАТЕЛ МАЯ МАНОЛОВА: Трета реплика – господин Монов.
ХРИСТО МОНОВ (КБ): Уважаема госпожо председател, уважаеми госпожи и господа народни представители! Доколкото знам, Хипократовата клетва се полага на латински. Така е, нали? Затова моля тези, които са полагали тази клетва и се предполага, че знаят този език, да си спомнят какъв е преводът на думата „лъжа” на латински. Ще Ви го кажа –„мендасиум”.
МЕНДА СТОЯНОВА (ГЕРБ, от място): Лично обяснение.
ПРЕДСЕДАТЕЛ МАЯ МАНОЛОВА: Уважаеми господин Монов, правя Ви забележка за внушението, което правите от парламентарната трибуна.
ЦЕЦКА ЦАЧЕВА (ГЕРБ, от място): Този го изгонете!
ПРЕДСЕДАТЕЛ МАЯ МАНОЛОВА: Правя му забележка. Права сте, госпожо Цачева. При следващо провинение, както е в правилника, ще наложа следващата санкция.
Дуплика на госпожа Атанасова.
ДЕСИСЛАВА АТАНАСОВА (ГЕРБ): Благодаря, госпожо председател.
Госпожо Янкова, на Вашия призив: „Кой прави промени и предлага актуализация на държавния бюджет?”, чета Ви, госпожо Янкова, ако Вие не можете въпреки очилата: „Параграф 2. Предложение на народните представители Атанас Мерджанов, Емил Райнов, Петър Кънев, Мая Манолова, Румен Гечев, Корнелия Нинова, Жельо Бойчев.” (Единични ръкопляскания от ГЕРБ.)
„Създава се § 2а:
„§ 2а. Законът за държавния бюджет на Република България се изменя така...”
Госпожо Янкова, кой? Тези имена не са ли от Коалиция за България, или може би те бяха само в битката за лидер на разнопосочни мнения, а сега изведнъж са се обединили?! От Коалиция за България са, госпожо Янкова.
По-нататък, на господин Георгиев. Господин Георгиев, това за нахалството изглеждаше смислена сентенция, въпреки че не я очаквах от Вас. Ако то имаше крила, не само че мнозина от Вас нямаше да бъдат в тази зала, но дори и железните стени, които година и два месеца поставяхте пред Парламента, нямаше да има шанс да бъдат отместени.
Това е нахалство – в последния ден, в последния час на Българския парламент, който ще остане в историята, да променяте държавния бюджет, така че да заробите следващите поколения, това е нахалство, господин Георгиев! (Шум, смях, оживление от КБ.)
ПРЕДСЕДАТЕЛ МАЯ МАНОЛОВА: Госпожа Стоянова – за лично обяснение. (Шум и реплики от КБ.)
МЕНДА СТОЯНОВА (ГЕРБ): Имам право на лично обяснение, нали, особено след това изказване на господин Монов, от което съм изключително разочарована и изключително омерзена.
За колегите, които са били в предходното Народно събрание четири години, и за колегите, от това Народно събрание, които са били тук година и два месеца, никога от тази трибуна не съм си позволила да лъжа, за да бъде моето име емблема на това, господин Монов. Но Вашето изказване е емблема на поведение на Вашата парламентарна група през последната година и два месеца. Това е, за съжаление, което мога да направя като извод.
Обидена съм лично.
И по същество: не лъжа за 1 млрд. 400 милиона, защото те са във фискалния резерв и ако Вие днес имате волята днес да ги използвате за попълване на разходите на Касата, ще запишете плюс дефицит 225 млн. лв., който да се финансира от фискалния резерв, там, където са онези 1 млрд. 400 милиона. Господин министърът може да Ви го обясни, защото Вие нямате финансовата култура за това.
ПРЕДСЕДАТЕЛ МАЯ МАНОЛОВА: Благодаря Ви, госпожо Стоянова.
Преминаваме към следващи изказвания, ако има желаещи.
Заповядайте, проф. Гечев.
РУМЕН ГЕЧЕВ (КБ): Уважаема госпожо председател, уважаеми колеги! Да се върнем към фактите. Тези 1 млрд. 400 милиона, които през месец декември 2010 г. правителството на ГЕРБ взе от фискалния резерв с надпис „пари за Здравната каса”, са похарчени, те не са останали във фискалния резерв. Когато получиха властта, колегите от ГЕРБ получиха 8 млрд. 200 млн. лв. фискален резерв. Когато напуснаха властта с камъните на „Орлов мост”, оставиха 3 млрд. 700 млн. лв. фискален резерв, тоест 4 милиарда фискален резерв ги няма, няма ги и парите на Здравната каса. Следователно абсолютна лъжа е, че парите на Здравната каса са отишли в друга сметка. Не само са отишли в друга сметка, но са похарчени.
Нека направим едно сравнение. В момента Коалиция за България и нашите партньори предлагаме допълнителни 225 млн. лева за Здравната каса. Сравнени с общите бюджетни разходи от приблизително 32 млрд. лв., твърденията на колежките от ГЕРБ, че тези 225 млн. лв. ще предизвикат едва ли не апокалипсис във финансите на държавата, противоречат на здравата икономическа логика и на числата. Няма как тези 225 млн. лв. да се окажат някакъв воденичен камък, видите ли, за бюджетни разходи от 32 млрд. лв.
В същото време това са пари на данъкоплатците. Ние си даваме сметка, че сумата от 225 млн. лева е сериозна сума, това са пари на българските граждани. Ето защо ние имаме предвид, че тези 225 млн. лв. са необходими по две причини: не само поради недофинансиране на Касата, но и поради ниската ефективност при усвояването на тези средства.
Въпреки това, имайки предвид интересите на българските граждани, на болниците, на пациентите, на лекарите, решихме тези 225 млн. лв. да бъдат предоставени до края на 2014 г.
Освен това с предложенията, които направихме, се съобразяваме именно с ефективното използване на наличните бюджетни ресурси, поради което търсим източника на тези 225 млн. лв. да бъде за сметка на съкращаване на бюджетните разходи и по-точно на административните разходи в държавните институции. Това е практика, която се прилага и в Европейския съюз, и извън него. По-добре да оптимизираме тези разходи, отколкото да увеличаваме бюджетния дефицит.
Следва да се има предвид, че в момента фискалният резерв е около 8 млрд. лв., с очаквани близо 700 млн. лв. по предварителна информация от Брюксел, освобождаване от средства, които ние вече сме похарчили от българския бюджет и които ще бъдат осребрени от Брюксел във връзка с реализация на земеделски програми. Фактически до 2-3 седмици фискалният резерв на Република България ще бъде близо до 9 млрд. лв.
Следователно и служебното, и следващото правителство трябва да направят всичко възможно за ефективното използване на бюджетните средства, за използване на ефектите на преструктуриране на бюджетните разходи и само в краен случай, ако се докаже такава необходимост, може да се използва една малка част – 225 милиона или по-малко милиона лева от значителния финансов резерв от близо 9 милиарда, който ще бъде оставен на служебното и на следващото правителство след изборите на 5 октомври 2014 г.
Държавните финанси се намират в добро състояние, поради което можем да си позволим отпускането на тези 225 млн. лв., отчитайки интересите на българските граждани. Благодаря Ви за вниманието. (Ръкопляскания от КБ.)
ПРЕДСЕДАТЕЛ МАЯ МАНОЛОВА: Благодаря Ви, уважаеми проф. Гечев.
Колеги, има ли желаещи за реплики към това изказване? Няма желаещи.
Има ли желаещи за други изказвания?
Заповядайте, господин Райнов.
ЙОРДАН ЦОНЕВ (ДПС, от място): Това е по наименованието на законопроекта.
ПРЕДСЕДАТЕЛ МАЯ МАНОЛОВА: Това е по наименованието на законопроекта.
ЙОРДАН ЦОНЕВ (ДПС, от място): Нито един човек не се изказа по наименованието. Не сме на първо четене.
ПРЕДСЕДАТЕЛ МАЯ МАНОЛОВА: Прав сте, господин Цонев.
Уважаеми колеги, основателна е забележката на господин Цонев.
Опитах се да убедя и колегите от ГЕРБ да направят своите изказвания на съответното място, те напуснаха обаче пленарната зала. Очевидно с това са приключили участието си в парламентарния дебат. След като обаче направих компромис за ГЕРБ, не мога да не го направя за Коалиция за България.
Заповядайте, господин Райнов.
ЕМИЛ РАЙНОВ (КБ): Благодаря Ви, уважаема госпожо председател.
Господин министър, уважаеми колеги, уважаеми и Вие, липсващи колеги от ГЕРБ! Коалиция за България, вярна на последователната си политика, ще подкрепи актуализацията на бюджета на Касата. Това е нещо, което заявявахме от два месеца насам. Заявихме това, без да подписваме каквито и да било споразумения, за разлика от други партии.
Актуализацията е за 225 млн. лв. Да, това не са парите, които иска Националната здравноосигурителна каса. Това не отговаря на желанията, които има всеки един от нас. Аз лично бих приветствал актуализация с 1 млрд. 400 млн. лв., но това са реалностите.
Колеги, Коалиция за България ще я подкрепи.
Говорилите преди мен споменаха, че Коалиция за България е излъгала, внасяйки промени по законопроекта. Първо, не сме излъгали. Ако има някой, който излъга, това бяха тези, които подписаха споразуменията, които казваха, че гласувайки бюджета на Касата, ще влизат в Парламента. В момента обаче на влязоха. Всички вече обаче разбраха, че те се опитаха чрез бюджета на Касата да променят държавния бюджет. Всички разбраха вече, че това няма как да се случи. Така разбрахме кой излъга и кой подведе. Надявам се и българските зрители да са разбрали кои са отговорни за българското здравеопазване, за българските лекари, за българските пациенти. Доказваме го всички, които присъстваме тук.
И накрая, понеже напоследък се говори за различни коалиции, КТБ и така нататък, и така нататък, колеги, искрено се надявам в следващия парламент най-накрая да видя една коалиция в здравеопазването от всички Вас, за да се пристъпи към решаване на проблемите, които, за съжаление, с тази актуализация ние няма да решим. Благодаря. Успех на всички!
ПРЕДСЕДАТЕЛ МАЯ МАНОЛОВА: Благодаря Ви, д-р Райнов.
Колеги, има ли реплики към това изказване? Няма желаещи за реплики.
Има ли желаещи за други изказвания? Няма желаещи за изказвания.
Закривам дебата.
Подлагам на гласуване наименованието на законопроекта, както е предложено от Комисията по бюджет и финанси.
Моля, гласувайте.
Гласували 82 народни представители: за 82, против и въздържали се няма.
Наименованието е прието.
Заповядайте, господин Цонев.
ДОКЛАДЧИК ЙОРДАН ЦОНЕВ: Госпожо председател, уважаеми колеги, комисията подкрепя по принцип текста на вносителя и предлага следната редакция на § 1:
„§ 1. В чл. 1 се правят следните изменения и допълнения:
1. В ал. 1:
а) в текста преди таблицата числото „2 823 110” се заменя с „3 048 110”;
б) в колона 3 на ред I „ПРИХОДИ И ТРАНСФЕРИ – ВСИЧКО” числото „2 823 110” се заменя с „3 048 110”;
в) в колона 3 на ред 1 „Здравноосигурителни приходи” числото „2 795 160” се заменя с „3 020 160”;
г) създава се ред 1.3:
„1.3. Допълнителни трансфери от централния бюджет 225 000”.
2. В ал. 2:
а) в текста преди таблицата числото „2 823 110” се заменя с „3 048 110”;
б) в колона 3 на ред II „РАЗХОДИ И ТРАНСФЕРИ – ВСИЧКО” числото „2 823 110” се заменя с „3 048 110”;
в) в колона 3 на ред 1 „Разходи” числото „2 820 020” се заменя с „3 045 020”;
г) в колона 3 на ред 1.1 „Текущи разходи” числото „2 520 104” се заменя с „2 745 104”;
д) в колона 3 на ред 1.1.3 „Здравноосигурителни плащания” числото „2 472 462” се заменя с „2 697 462”;
е) в колона 3 на ред 1.1.3.7 „лекарствена терапия при злокачествени заболявания” числото „145 000” се заменя с „170 000”;
ж) в колона 3 на ред 1.1.3.8 „здравноосигурителни плащания за болнична медицинска помощ” числото „1 017 128” се заменя с „1 217 128”.”
ПРЕДСЕДАТЕЛ МАЯ МАНОЛОВА: Благодаря Ви, господин Цонев.
Уважаеми колеги, има ли изказвания по § 1 на законопроекта? Изказванията бяха направени по наименованието, така че по § 1 няма.
Подлагам на гласуване § 1 в редакция на Комисията по бюджет и финанси.
Моля, гласувайте.
Гласували 83 народни представители: за 83, против и въздържали се няма.
Параграф 1 е приет.
Заповядайте, уважаеми господин Цонев.
ДОКЛАДЧИК ЙОРДАН ЦОНЕВ: Комисията подкрепя по принцип текста на вносителя и предлага следната редакция за наименованието: „Заключителни разпоредби”.
Комисията подкрепя текста на вносителя за § 2.
ПРЕДСЕДАТЕЛ МАЯ МАНОЛОВА: Уважаеми колеги, има ли изказвания по наименованието на подразделението и по § 2? Няма изказвания.
Подлагам на гласуване предложената от Бюджетната комисия редакция на наименованието на подразделението „Заключителни разпоредби” и § 2 по вносител.
Моля, гласувайте.
Гласували 86 народни представители: за 86, против и въздържали се няма.
Наименованието на подразделението и § 2 са приети.
Заповядайте, уважаеми господин Цонев.
ДОКЛАДЧИК ЙОРДАН ЦОНЕВ: Има предложение от народния представител Атанас Мерджанов и група народни представители за създаване на нов § 2 – всъщност това ще бъде § 2а:
„Създава се § 2а, а досегашните параграфи се преномерират: …”.
Тъй като това предложение, както и предложението на народния представител Йордан Цонев, направено по реда на чл. 79, ал. 4, т. 2 от нашия правилник, са приети и са отразени в редакцията, която предлага комисията, госпожо председател, позволете ми да прочета направо редакцията.
ПРЕДСЕДАТЕЛ МАЯ МАНОЛОВА: Точно така, уважаеми господин Цонев.
ДОКЛАДЧИК ЙОРДАН ЦОНЕВ: Комисията предлага да се създаде нов § 3 – с включени тези две предложения:
„§ 3. В Закона за държавния бюджет на Република България за 2014 г. (ДВ, бр. 109 от 2013 г.) се правят следните изменения:
1. В чл. 1:
а) в ал. 2:
аа) в Раздел II „Разходи”, т. 4.1.1 числото „70 000,0” се заменя със „120 000,0”;
бб) в Раздел II „Разходи”, т. 4.1.2 числото „790 000,0” се заменя със „740 000,0”;
б) в ал. 5, т. 5 числото „150 000” се заменя със „100 000”.
2. Член 55 се изменя така:
„Чл. 55. (1) Утвърждава трансферите по чл. 1, ал. 2, Раздел III, т. 1.1 в размер 95 на сто, като останалите 5 на сто се предоставят, в случай че не се превиши бюджетният дефицит по държавния бюджет.
(2) Утвърждава разходите, минималните размери на новите задължения за разходи по чл. 4-46 и трансферите по чл. 1, ал. 2, Раздел III, т. 1.4, 1.5 и 1.6 в размер 90 на сто, като останалите 10 на сто се разпределят, както следва:
1. средства в размер на 225 000 хил. лв. се предоставят като допълнителен трансфер по бюджета на Националната здравноосигурителна каса за сметка на намаление на бюджетните взаимоотношения на централния бюджет с бюджетите на съответните първостепенни разпоредители с бюджет по чл. 4-46 и по трансферите по чл. 1, ал. 2, Раздел III, т. 1.4, 1.5 и 1.6;
2. остатъкът от средствата от 10 на сто, след намалението със сумата по т. 1, се предоставят по бюджетите на съответните първостепенни разпоредители с бюджет, в случай че не се превиши бюджетният дефицит по държавния бюджет.
(3) Ограничението по ал. 1 и 2 не се отнася за средствата по стандарти за финансиране на дейностите в средното образование, здравеопазването, културата, социалните грижи, общинската администрация, функция „Отбрана и сигурност” в общините и средствата за текущи трансфери, обезщетения и помощи за домакинствата по бюджета на Министерството на труда и социалната политика.
(4) Първостепенните разпоредители с бюджет по ал. 2, с изключение на Националната здравноосигурителна каса, в едномесечен срок от обнародването на този закон в „Държавен вестник” уведомяват министъра на финансите за извършените промени по показателите по бюджетите им, произтичащи от ал. 2, съгласно Приложение № 7а, при условия и по ред, определени от министъра на финансите.”
3. Създава се Приложение № 7а към чл. 55, ал. 4:” – към стенограмата прилагаме Приложение № 7а към чл. 55, ал. 4.
ПРЕДСЕДАТЕЛ МАЯ МАНОЛОВА: Благодаря Ви, господин Цонев.
Уважаеми колеги, има ли изказвания по предложенията към този параграф и редакцията на комисията?
Заповядайте, господин Цонев.
ДОКЛАДЧИК ЙОРДАН ЦОНЕВ: Уважаема госпожо председател, уважаеми господин министър, уважаеми колеги! Когато дебатирахме на първо четене Законопроекта за изменение на Закона за бюджета на Националната здрвноосигурителна каса за 2014 г., аз казах от трибуната, и от името на Парламентарната група на Движението за права и свободи, че не е възможно да бъде направена тази корекция в Закона за бюджета на Националната здравноосигиурителна каса, без да се направи промяна в съответните пера, от които ще бъде взет този трансфер. Независимо дали те са бюджетен дефицит, или намаление на разходите на други ведомства, такова изменение трябва да се направи. Това, което колегите от Коалиция за България са предложили – за изменение на Закона за държавния бюджет, всъщност потвърждава нашата правота, че без тези изменения няма как да се случи този трансфер. Това – първо.
Второ, няма да се спирам на въпроса доколко е удачно и дали е конституционосъобразно и законосъобразно с изменения в Закона за бюджета на Националната здравноосигурителна каса да се правят изменения в Закона за държавния бюджет, при положение че има такъв проект, внесен от Министерския съвет, към момента на разглеждане на този проект. Тоест отворена е процедурата по промяна на Закона за държавния бюджет от органа, който единствен има право да инициира такава процедура – това не е използвано, а вместо него, се използва друга техника. Ще оставя на юристите – аз не съм юрист, ще оставя на конституционалистите – те ще се произнесат вероятно по-късно.
Тук бих искал да кажа, че ние от Парламентарната група на Движението за права и свободи подкрепихме днес в комисията, ще подкрепим и сега в залата тези изменения, въпреки че според нас не е целесъобразно в настоящия бюджет при настоящата ситуация в страната, при сегашното равнище на приходите, при рисковете, които има пред страната, това да бъде за сметка на намаляване на разходите на други сериозни ведомства, които ще бъдат затруднени да функционират в оставащата част от годината. Така или иначе ние няма да бламираме Закона за бюджета на Националната здравноосигурителна каса и след като няма друга възможност, която според нас беше по-добра, ще подкрепим тази, както го направихме и в комисията.
Убеден съм обаче и го казвам от трибуната, защото вероятно още в началото на следващия Парламент ще се върнем към тези мои думи или ще се върнат тези, които са в него, че това няма да свърши работа, а ще има нужда от актуализация и на бюджета на държавата във връзка и с тази промяна, която сме направили, и във връзка с правилното и нормално функциониране на останалите министерства и ведомства. Благодаря Ви.
ПРЕДСЕДАТЕЛ МАЯ МАНОЛОВА: Благодаря Ви, уважаеми господин Цонев.
Уважаеми колеги, има ли желаещи за реплики към това изказване? Няма.
Госпожо Нинова, заповядайте за изказване. (Реплика от докладчика Йордан Цонев.)
Един момент – след това под формата на реплика ще го направите.
КОРНЕЛИЯ НИНОВА (КБ): Уважаема госпожо председател, уважаеми господин министър, колеги! Аз ще говоря по първата част на § 3, която не касае бюджета на Националната здравноосигурителна каса, но касае един друг много важен и човешки проблем. Направихме тази поправка в последния момент, сутринта, по наше искане.
Господин министър, благодаря Ви, че съдействахте.
Господин Цонев, и на Вас, като председател на комисията.
Става въпрос за това, че в § 3, ал. 1, т. „аа” се отпускат в допълнение 50 млн. лв. в помощ на бедстващите хора и райони след наводненията. Абсолютно необходими средства, тъй като във фонда за реакция при бедствия и аварии в момента има само около 5 млн. лв., с които не могат да се покрият щетите и не може да се помогне на хора, които загубиха и домовете си, и реколтата, и покъщнината в последния месец. Затова приканвам да подкрепим тази промяна. Тези средства са необходими – от държавния бюджет са. Разбира се, те не изключват стъпките, които ще бъдат направени от тук нататък, за да получим европейски средства от Фонд „Сигурност”. Една реакция – наша и на правителството, в помощ на хората, които пострадаха.
Използвам случая да изразя съболезнования от името на всички колеги на семействата в Мизия, които загубиха близки хора и да кажа, че всички сме на разположение да помогнем в тази ситуация, макар и в последния си работен ден. Благодаря Ви за това разбиране.
ПРЕДСЕДАТЕЛ МАЯ МАНОЛОВА: Благодаря Ви, уважаема госпожо Нинова.
Уважаеми колеги, има ли реплики към това изказване? Няма.
Има ли желаещи за други изказвания?
Уважаеми господин Цонев, ако ще правите някаква корекция в текста, направете го, защото ще го подлагам на гласуване.
ДОКЛАДЧИК ЙОРДАН ЦОНЕВ: Госпожо председател, благодаря Ви.
Прочел съм неправилно в ал. 2 „утвърждава разходите, максималните размери на новите задължения”, аз съм прочел „минималните”. Коректно е да бъде „максималните”. Просто моя грешка – на езика. Благодаря Ви.
ПРЕДСЕДАТЕЛ МАЯ МАНОЛОВА: Текстът е записан по този начин в доклада на Бюджетната комисия. При четенето господин Цонев се е объркал и вместо „максималните” – това е ал. 2, е прочел „минималните”. Това е редакция, която може да бъде отбелязана и в протокола.
Благодаря Ви за уточнението, господин Цонев.
Подлагам на гласуване предложението на Комисията по бюджет и финанси за нов § 3.
Моля, колеги, гласуваме.
Гласували 86 народни представители: за 86, против и въздържали се няма.
Предложението е прието - § 3 е приет.
ДОКЛАДЧИК ЙОРДАН ЦОНЕВ: По § 4 има предложение от народния представител Йордан Цонев, направено по реда на чл. 79, ал. 4, т. 2 от правилника ни:
„Създава се § 4:
„§ 4. В Закона за гарантиране влоговете в банките (Обн., ДВ, бр. 49 от 1998 г.; изм. бр. 73, 153 и 155 от 1998 г., бр. 54 от 1999 г., бр. 109 от 2001 г., бр. 92 и 118 от 2002 г., бр. 31 и 39 от 2005 г., бр. 59, 64 и 86 от 2006 г., бр. 67 и 98 от 2008 г., бр. 42 и 44 от 2009 г., бр. 97 и 101 от 2010 г. и бр. 109 от 2013 г.) в чл. 23 ал. 1 се изменя така:
„(1) Фондът изплаща задължения на съответната банка към нейни вложители до гарантираните размери, когато:
1. Българската народна банка е отнела издадената лицензия за банкова дейност на търговската банка;
2. Българската народна банка не е отнела издадената лицензия за банкова дейност на търговската банка в срок до 60 дни от поставяне на търговската банка под особен надзор;
3. в случаите по т. 1 или 2 е разкрита банковата тайна за вложителите, които имат или са имали задължение да подават декларации по реда на Закона за публичност на имуществото на лица, заемащи висши държавни и други длъжности;
4. в случаите по т. 1 или 2 дружествата, регистрирани в юрисдикции с преференциален данъчен режим, са разкрили действителните си собственици по реда на Закона за икономическите и финансовите отношения с дружествата, регистрирани в юрисдикции с преференциален данъчен режим, свързаните с тях лица и техните действителни собственици.”
Това предложение не е подкрепено от комисията.
И остава още един § 3.
ПРЕДСЕДАТЕЛ МАЯ МАНОЛОВА: Параграф 3 – отделно.
Уважаеми колеги, става дума за предложение, което е направено по реда на чл. 79, ал. 4, т. 2 от правилника. Тъй като то не е подкрепено от Бюджетната комисия, не може да бъде част от доклада на Комисията по бюджет и финанси, тъй като не е направено в тридневния срок определен по чл. 79, ал. 1.
Сега, ако искате, ще Ви прочета и текста на ал. 4, който казва, че в мотивирания доклад на водещата комисия за второ четене се включват направените в срока по ал. 1 писмени предложения на народни представители и становището на комисията по тях. Това не е такова предложение.
И – 2, предложенията на комисията по обсъждания законопроект, когато тя приеме такива по повод предложение на някой от нейните членове, направено по време на заседанията.
Това предложение би било част от доклада, ако беше подкрепено от Бюджетната комисия, но то не е, така че предлагам на залата да реши дали да бъде обсъждано изобщо в залата.
Преди това, заповядайте, уважаеми господин Местан.
ЛЮТВИ МЕСТАН (ДПС): Уважаема госпожо председател, уважаеми господин министър, уважаеми колеги!
Възползвам се от възможностите на процедурата по начина на водене, за да изразя една много ясна позиция.
По това кой е в залата и кой как гласува току-що направеното предложение ще познаете кой какви отношения и какви зависимости има с КТБ. (От КБ: „О! О-о!”)
Няма нищо по-лесно от това на формално основание да отхвърлите предложението. Тук става въпрос за една неоспорима целесъобразност и никакви възгласи „О!” няма да потушат тази целесъобразност, свързана с огромен публичен интерес.
Публичният интерес е свързан с разкриването на банковата тайна, свързана с КТБ на абсолютно всички публични фигури и, забележете, само на тях!
За да не бъдем обвинени от експерти, анализатори, че едва ли не нарушаваме основополагащи принципи на банковата система – не, забележете, в предложението, което чухте от господин Цонев, се говори не само за лица, заемащи публични статути днес, а „заемали”. Това е изключително важно!
Няма никакво оправдание, няма никакво обяснение както отсъствието от залата, така и отхвърлянето на това предложение по чисто формални процедури, зад които да се скрие реалното несъгласие с едно безспорно предложение, което е направено от Парламентарната група на ДПС.
Госпожо председател, Ваша воля е дали ще подложите тези текстове на гласуване.
Ваша воля е дали ще се възползвате от правото си да ги отхвърлите на формално основание, но смятам, че публичният интерес налага текстовете да бъдат обсъдени, респективно гласувани, за да се види кой какво реално отношение има, върху кого тегне сянката на КТБ, инак много удобно ще останете в рамките на мита за КТБ и връзките на определени политически сили. Сега ще стане ясно кого тресат страховете и кой е за разкриване на пълната истина, свързана с КТБ и зависимостите, в това число и политически. Благодаря за вниманието. (Ръкопляскания от ДПС.)
ПРЕДСЕДАТЕЛ МАЯ МАНОЛОВА: Благодаря Ви, господин Местан.
Аз не откривам Вашите опасения в текстовете на предложението на господин Цонев, но тъй като в крайна сметка дума има пленарната зала, аз предлагам следния подход.
Това предложение няма как да бъде част от доклада на Комисията по бюджет и финанси, тъй като не се подкрепя от самата комисия и предполагам, че нейният председател – господин Цонев, ще се съгласи с това.
Това, което аз мога да направя е да подложа на гласуване възможността предложение, което не е направено по надлежния ред, да бъде възприето от залата като редакционно и да се обсъжда в пленарната зала, тоест ще подложа на гласуване не по същество предложението, а възможността това предложение, което неправилно е включено в доклада на Бюджетната комисия, да бъде обсъждано в пленарната зала.
ДОКЛАДЧИК ЙОРДАН ЦОНЕВ: Не е „неправилно”!
ПРЕДСЕДАТЕЛ МАЯ МАНОЛОВА: Има ли възражения към подобен подход?
Уважаеми колеги, внимавайте!
Подлагам на гласуване допускането до разглеждане на предложение направено от народния представител Йордан Цонев, което не е част от доклада на Бюджетната комисия.
Моля, гласувайте.
Успяхте ли всички да гласувате? Не.
Ще изчакам председателя на Парламентарната група на Коалиция за България да гласува.
Моля, прекратете гласуването.
Гласували 97 народни представители: за 40, против 26, въздържали се 31.
Предложението не е прието.
Две заявки... (Шум и реплики.)
Моля, покажете резултата от гласуването по групи. (Шум и реплики.)
Изчакайте, господин Цонев, залата да види гласуването по групи. (Шум и реплики от ДПС: „Седем са чисти, само седем са чистите!”.)
ЛЮТВИ МЕСТАН (ДПС, от място): Всяка промяна с гласуване е промяна на правилника ад хок! (Шум и реплики.)
ПРЕДСЕДАТЕЛ МАЯ МАНОЛОВА: Заповядайте, господин Цонев – процедура по прегласуване.
ДОКЛАДЧИК ЙОРДАН ЦОНЕВ: Благодаря Ви, госпожо председател.
Уважаеми господин министър! Уважаеми колеги, всяко гласуване е промяна на Правилника ад хок, така че ние с това гласуване можехме да допуснем предложението. Аз не бих искал да оспоря легитимността на този текст, но ще Ви кажа, че в практиката, която имаме, в докладите са вкарвани предложения, които не са подкрепени от комисиите, и това е масова практика. Ако се прегледат докладите, ще видите, че е имало такава практика в работата ни, но Вие сега се опряхте върху буквата на текста от Правилника.
Аз обаче искам да Ви кажа да обмислите това предложение и да го гласуваме наново, защото то е изключително важно не само за хората и за бизнеса, които имат гарантирани влогове, важно е за банковата система и за нейната стабилност. От петък имаме предложение от Европейската комисия, в което ни предлагат да постъпим така.
Ще Ви припомня, че не приехме първото предложение на Европейската комисия за отделяне в здрава и болна банка. Това направи вчера Португалия с втората си по големина банка – Банко Еспирито Санто, където с 4,9 млрд. евро спаси банката и гарантира всички вложения.
В закона, който отхвърлихте и Вие, и колегите от ГЕРБ, още тогава имаше предложение за разкриване на тайната – тези предложения, които сега правим. Още тогава всъщност отхвърлихме това предложение, което Европейската комисия направи и което сега Португалия прие, уважаеми колеги.
Може би си мислите, че в Португалия богатите плащат на бедните – не. Това е европейският модел за спасяване на банки, на вложенията, на икономиката и така нататък, така че помислете, не е късно да гласуваме и променим – да влезе този текст.
ПРЕДСЕДАТЕЛ МАЯ МАНОЛОВА: Уважаеми колеги, това беше предложение за прегласуване.
Отново напомням, че в момента ще прегласуваме възможността този текст, предложен от господин Цонев, да влезе за обсъждане в пленарната зала. Залата решава да обсъждаме или не предложението на господин Цонев за § 4.
Моля, гласувайте.
Гласували 98 народни представители: за 40, против 32, въздържали се 26.
Предложението не е прието.
Заповядайте, господин Цонев.
ДОКЛАДЧИК ЙОРДАН ЦОНЕВ: Параграф 3, който ще стане § 4: „Законът влиза в сила от деня на обнародването му в „Държавен вестник”.”
ПРЕДСЕДАТЕЛ МАЯ МАНОЛОВА: Уважаеми колеги, има ли изказвания по последния параграф на законопроекта? Няма изказвания.
Тогава подлагам на гласуване текста на вносителя за § 3, който става § 4, подкрепен от Комисията по бюджет и финанси.
Моля, гласувайте.
Гласували 96 народни представители: за 96, против и въздържали се няма.
Уважаеми колеги, това беше последното гласуване по Законопроекта за бюджета на Националната здравноосигурителна каса и последното гласуване на Четиридесет и второто Народно събрание. (Ръкопляскания от КБ.)
Господин Цонев иска да благодари може би, или да се възмути.
ДОКЛАДЧИК ЙОРДАН ЦОНЕВ: Госпожо председател, искам да благодаря на всички, които работиха през тази година и два месеца в Бюджетната комисия, които подкрепяха, опонираха! Благодаря на всички!
Господин министър, за мен беше чест да работя с Вас, и с Вас, колеги! (Ръкопляскания от КБ и ДПС.)
ПРЕДСЕДАТЕЛ МАЯ МАНОЛОВА: Уважаеми колеги, с това Четиридесет и второто Народно събрание приключва своята работа. Оценката за него тепърва ще дадат българските граждани. Факт е, че то имаше кратък живот, че работеше в трудна среда, работеше под засиления контрол на гражданското общество и прие много закони в интерес на българските граждани и българския бизнес. Това е последното заседание.
Пожелавам на всички Вас успешна и честна предизборна кампания!
Последният звънец! (Звъни.)
(Закрито в 15,17 ч.)
Председател:
Михаил Миков
Заместник-председател:
Мая Манолова
Секретари:
Филип Попов
Шендоан Халит