Народно събрание на Република България - Начало
Народно събрание
на Република България
Стенограми от пленарни заседания
ТРИСТА ШЕСТДЕСЕТ И ПЪРВО ЗАСЕДАНИЕ
София, петък, 15 май 2020 г.
Открито в 9,01 ч.
15/05/2020
Видео архив » Преглед на видео архив
Председателствали: председателят Цвета Караянчева и заместник-председателят Емил Христов

Секретари: Юлиан Ангелов и Слави Нецов

ПРЕДСЕДАТЕЛ ЦВЕТА КАРАЯНЧЕВА (звъни): Има кворум. Откривам заседанието.
Искам да Ви информирам, че веднага след приключване на първа точка ще продължим с парламентарен контрол.

Колеги, преминаваме към първа точка:
ЗАКОНОПРОЕКТ ЗА РАТИФИЦИРАНЕ НА ШЕСТИЯ ДОПЪЛНИТЕЛЕН ПРОТОКОЛ КЪМ СПОРАЗУМЕНИЕТО ЗА МНОГОНАЦИОНАЛНИТЕ МИРНИ СИЛИ В ЮГОИЗТОЧНА ЕВРОПА.
Вносител е Министерският съвет на 12 март 2020 г.
С Доклада на Комисията по отбрана ще ни запознае господин Попов.
Заповядайте, господин Попов.
ДОКЛАДЧИК КОНСТАНТИН ПОПОВ: Уважаема госпожо Председател, уважаеми колеги!
„ДОКЛАД
на Комисията по отбрана относно Законопроект за ратифициране на Шестия допълнителен протокол към Споразумението за Многонационалните мирни сили в Югоизточна Европа, № 002-02-3, внесен от Министерския съвет на 12 март 2020 г.
На заседание, проведено на 14 май 2020 г., Комисията по отбрана обсъди Законопроект за ратифициране на Шестия допълнителен протокол към Споразумението за Многонационалните мирни сили в Югоизточна Европа, № 002-02-3, внесен от Министерския съвет на 12 март 2020 г.
В заседанието участваха 18 народни представители.
Законопроектът и мотивите към него бяха представени от заместник-министъра на отбраната Анатолий Величков.
Шестият протокол е изменение на вече ратифициран договор с военно-политически характер, какъвто е Споразумението за Многонационалните мирни сили в Югоизточна Европа, подписано на 26 септември 1998 г. в Скопие. Шестият допълнителен протокол отразява необходимите и договорени между страните изменения в досегашното споразумение и петте допълнителни протокола към него в резултат на оттеглянето на Италия от Споразумението през 2015 г. Предоговорени са преамбюлът на Споразумението, приложения 2 и 3 към Анекс А, Анекс B, както и Приложения 3, 4 и 5 към Анекс C, които като цяло отразяват структурни и организационни промени и преразпределение на определени длъжности за заемане от страните. Изготвен и договорен е нов Анекс F регламентиращ реда за присъединяване към Споразумението на държави от региона. Измененията не водят до промяна на участието на Република България в инициативата с допълнителни сили и средства, тъй като допълнителни ангажименти не са поемани и не са договаряни длъжности извън заеманите досега.
Шестият допълнителен протокол към Споразумението за Многонационалните мирни сили в Югоизточна Европа подлежи на ратифициране със закон от Народното събрание на основание чл. 85, ал. 1, т. 4 и ал. 3 от Конституцията на Република България.
Председателят на Комисията по отбрана, народният представител Константин Попов посочи, че Многонационалните мирни сили функционират повече от 20 години. Те получават развитието си в резултат на постигнато съгласие на основни държави от региона, като българският принос и настойчивост за тяхното създаване са неоспорими. Няма съмнение, че въпреки някои трудности от организационен и финансов характер и свързаният с това процес на вземане на политическо решение за активиране на Бригадата „Югоизточна Европа“, Многонационалните сили и днес са важен фактор за стабилността и сигурността в региона. Той посочи, че в периода 6 февруари – 6 август 2006 г. Бригадата е участвала в Мисията на Международните сили за поддържане на сигурността (ISAF) и Мисия „Решителна подкрепа“ (RESOLUTE SUPPORT MISSION (RSM)) в Афганистан.
В изказването си народният представител Колю Милев изрази подкрепа за ратификацията, като посочи, че Механизираната бригада „Югоизточна Европа“ е знакова за България поради вложените усилия, приноса й в регионалното сътрудничество и придобития опит за работа в многонационална среда от редица офицери, сержанти и войници от Българската армия.
На последвалото гласуване Комисията по отбрана с 18 гласа „за“, без „против“ и „въздържал се“ предлага на Народното събрание да приеме на първо гласуване Законопроект за ратифициране на Шестия допълнителен протокол към Споразумението за Многонационалните мирни сили в Югоизточна Европа, № 002-02-3, внесен от Министерския съвет на 12 март 2020 г.“
ПРЕДСЕДАТЕЛ ЦВЕТА КАРАЯНЧЕВА: Благодаря, уважаеми господин Попов.
Вторият доклад е на Комисията по външна политика.
КОНСТАНТИН ПОПОВ (ГЕРБ): Госпожо Грозданова, честит рожден ден!
ПРЕДСЕДАТЕЛ ЦВЕТА КАРАЯНЧЕВА: Честито!
Господин Танев, заповядайте да ни запознаете с Доклада на Комисията по външна политика.
ДОКЛАДЧИК РАДОСТИН ТАНЕВ: Уважаема госпожо Председател, уважаеми колеги народни представители! Представям на Вашето внимание:
„ДОКЛАД
относно Законопроект за ратифициране на Шестия допълнителен протокол към Споразумението за Многонационалните мирни сили в Югоизточна Европа, № 002-02-3, внесен от Министерския съвет на 12 март 2020 г.
На заседание, проведено на 14 май 2020 г., Комисията по външна политика разгледа Законопроект за ратифициране на Шестия допълнителен протокол към Споразумението за Многонационалните мирни сили в Югоизточна Европа, подписан на 12 юни 2019 г. в Скопие, Република Северна Македония.
Мотивите към Законопроекта бяха представени от Анатолий Величков, заместник-министър на отбраната.
Споразумението за Многонационалните мирни сили в Югоизточна Европа е подписано на 26 септември 1998 г. в Скопие от министрите на отбраната на Република Албания, Република България, Република Гърция, Италианската република, Република Северна Македония, Румъния и Република Турция. След ратифицирането му със закон споразумението е в сила от 27 ноември 1999 г. Със Споразумението се урежда установяването и функционирането на Бригада „Югоизточна Европа“ като многонационално военно формирование. Инициатива е реализирана в рамките на процеса „Срещи на министрите на отбраната от страните в Югоизточна Европа“.
Многонационалната бригада „Югоизточна Европа“ изпълнява задачи по поддържане на мира, изграждане на мир и хуманитарни операции, които са с мандат на ООН или ОССЕ, под ръководството на НАТО или ЕС.
Шестият допълнителен протокол към споразумението отразява необходимите изменения в досегашното споразумение и петте допълнителни протокола към него, наложили се поради оттеглянето на Италианската република от споразумението през 2015 г.
Предмет на предоговаряне са преамбюлът на споразумението и приложения към него, като е отчетена необходимостта от решаване на въпроси, свързани с функционирането на Щаба на Многонационалната бригада „Югоизточна Европа“ след 2015 г. Изготвен е и договорен нов анекс, който регламентира реда за присъединяване към споразумението на държави от региона – членки на НАТО или участнички в програмата „Партньорство за мир“, които биха могли да допринесат към инициативата.
В Шестия допълнителен протокол не са предвидени ангажименти за разширяване на участието на Република България в инициативата с допълнителни сили и средства, както и не са договорени допълнителни длъжности извън досега заеманите по споразумението.
Шестият допълнителен протокол към Споразумението за Многонационалните мирни сили в Югоизточна Европа подлежи на ратифициране със закон от Народното събрание на основание чл. 85, ал. 1, т. 4 и ал. 3 от Конституцията на Република България.
Въз основа на проведеното обсъждане и последвалото гласуване Комисията по външна политика с 13 гласа „за“, без „против“ и „въздържал се“ предлага на Народното събрание да приеме на първо гласуване Законопроект за ратифициране на Шестия допълнителен протокол към Споразумението за Многонационалните мирни сили в Югоизточна Европа, № 002-02-3, внесен от Министерския съвет на 12 март 2020 г.“ Благодаря.
ПРЕДСЕДАТЕЛ ЦВЕТА КАРАЯНЧЕВА: Благодаря, уважаеми господин Танев.
Колеги, откривам разискванията.
Имате думата за изказване. Няма желание.
Подлагам на гласуване Проект за закон за ратифициране на Шестия допълнителен протокол към Споразумението за Многонационалните мирни сили в Югоизточна Европа, № 002 02 3. Внесен от Министерския съвет на 12 март 2020 г.
Гласували 163 народни представители: за 158, против 1, въздържали се 4.
Предложението е прието.
Господин Попов, заповядайте за процедура.
КОНСТАНТИН ПОПОВ (ГЕРБ): Уважаема госпожо Председател, уважаеми колеги! На основание чл. 80, ал. 2 от Правилника за организацията и дейността на Народното събрание предлагам току-що приетият Законопроект на първо четене да бъде гласуван и на второ четене.
ПРЕДСЕДАТЕЛ ЦВЕТА КАРАЯНЧЕВА: Благодаря, господин Попов.
Моля, режим на гласуване по така направената процедура от господин Попов.
Гласували 157 народни представители: за 154, против 1, въздържали се 2.
Предложението е прието.
Заповядайте господин Попов.
ДОКЛАДЧИК КОНСТАНТИН ПОПОВ: Благодаря, госпожо Председател.
„ЗАКОН
за ратифициране на Шестия допълнителен протокол към Споразумението за Многонационалните мирни сили в Югоизточна Европа
Член единствен: Ратифицира Шестия допълнителен протокол към Споразумението за Многонационалните мирни сили в Югоизточна Европа, подписан на 12 юни 2019 г. в Скопие, Република Северна Македония.“
ПРЕДСЕДАТЕЛ ЦВЕТА КАРАЯНЧЕВА: Благодаря, господин Попов.
Изказвания? Не виждам.
Подлагам на гласуване наименованието на Закона и член единствен.
ПРЕДСЕДАТЕЛ ЕМИЛ ХРИСТОВ: Гласували 161 народни представители: за 155, против 1, въздържали се 5.
Предложението е прието.

Преминаваме към точка втора:
ПАРЛАМЕНТАРЕН КОНТРОЛ.
На основание чл. 96, ал. 3 и чл. 99, ал. 2 от Правилника за организацията и дейността на Народното събрание отлагане на отговори със седем дни са поискали:
- заместник министър-председателят по правосъдната реформа и министър на външните работи Екатерина Захариева – на един въпрос с писмен отговор от народния представител Иво Христов;
- министърът на финансите Владислав Горанов – на два въпроса с писмен отговор от народните представители Боряна Георгиева и Елена Пешева;
- министърът на икономиката Емил Караниколов – на един въпрос с писмен отговор от народния представител Георги Гьоков;
- министърът на здравеопазването Кирил Ананиев – на три въпроса с писмен отговор от народните представители Христо Проданов, Иво Христов и Анна Славова;
- министърът на труда и социалната политика Деница Сачева – на един въпрос с писмен отговор от народния представител Георги Гьоков;
- министърът на образованието и науката Красимир Вълчев – на два въпроса с писмен отговор от народния представител Елена Пешева.
Поради отсъствие по уважителни причини на народни представители се отлагат отговорите на:
- едно питане от народния представител Кристиан Вигенин към министъра на здравеопазването Кирил Ананиев;
- един въпрос от народния представител Станислав Станилов към министъра на образованието и науката Красимир Вълчев;
- три въпроса от народния представител Кръстина Таскова към заместник министър-председателя по икономическата и демографската политика Марияна Николова, към министъра на здравеопазването Кирил Ананиев и към министъра на земеделието, храните и горите Десислава Танева.
Поради установени случаи на COVID-19 в системата на Министерството на околната среда и водите в заседанието за парламентарен контрол няма да участва министърът на околната среда и водите Емил Димитров.
Писмени отговори от:
- заместник министър-председателя по правосъдната реформа и министър на външните работи Екатерина Захариева на един въпрос от народния представител Иво Христов;
- министъра на културата Боил Банов на въпрос от народния представител Вежди Рашидов;
- министъра на труда и социалната политика Деница Сачева на два въпроса от народния представител Елена Пешева;
- министъра на образованието и науката Красимир Вълчев на въпрос от народния представител Елена Пешева;
- писмен отговор от министъра на здравеопазването Кирил Ананиев на въпрос от народния представител Елена Пешева;
- министъра на труда и социалната политика Деница Сачева на въпрос от народния представител Виолета Желева;
- министъра на икономиката Емил Караниколов на въпрос от народния представител Кристиан Вигенин;
- министъра на здравеопазването Кирил Ананиев на въпрос от народния представител Явор Божанков.
Уважаеми колеги, започваме контрола с госпожа Петя Аврамова – министър на регионалното развитие и благоустройство. Тя ще отговори на въпрос от народния представител Валентин Касабов относно изграждане на околовръстен път на град Провадия, област Варна.
Имате думата, господин Касабов, да зададете въпроса. (Шум.)
ВАЛЕНТИН КАСАБОВ (ОП): Уважаеми господин Председател, уважаеми колеги, уважаеми министри! Моят въпрос е към министъра на регионалното развитие и благоустройството госпожа Петя Аврамова, а именно изграждане на околовръстен път… (Шум.)
ПРЕДСЕДАТЕЛ ЕМИЛ ХРИСТОВ: Извинете, господин Касабов.
Имам гореща молба към всички народни представители, които обсъждат въпроси, нека да не е в пленарната зала. Благодаря Ви.
Продължете, моля, господин Касабов.
ВАЛЕНТИН КАСАБОВ: Уважаеми господин Председател, моят въпрос е относно изграждане на околовръстен път на град Провадия, област Варна.
Уважаема госпожо Министър, обръщам се към Вас по повод довършването на важния за хората в Провадия околовръстен път. Вече 30 години държавата не може да намери пари, за да изгради пътното съоръжение. Това създава изключително сериозни проблеми за жителите във втория по големина град на област Варна.
Увеличеният трафик, особено на тежкотоварни автомобили, тормози гражданите. Рушат се къщите и апартаментите на живеещите покрай основните улици в Провадия. Трябва да отбележим, че на места 60 тонните автомобили минават на 4 – 5 метра от леглата на хората. Улиците са тесни, пресичането им при такъв оживен трафик е рисково, особено за децата и възрастните. Авариите на водопроводната мрежа са често явление.
През града ежедневно преминават множество цистерни от базата на „Лукойл“ в село Аспарухово, община Дългопол. По тази причина има сериозни притеснения, че евентуален инцидент може да превърна Провадия в ново Хитрино. Трафикът е в непосредствена близост до три училища и две детски градини. През летния сезон движението към плажовете Обзор, Бяла, Шкорпиловци, Камчия и обратно…
ПРЕДСЕДАТЕЛ ЕМИЛ ХРИСТОВ: Моля, задайте въпроса, господин Касабов.
ВАЛЕНТИН КАСАБОВ: …създава допълнителни задръствания. Предстои да се извърши рехабилитация на Айтоския проход. След направата на ремонта се очаква рязко да се увеличи автомобилният поток през Провадия, особено на тежки камиони и цистерни. (Шум и реплики.)
ПРЕДСЕДАТЕЛ ЕМИЛ ХРИСТОВ: Извинете, господин Касабов.
Колеги, поставяте ме в…
Моля, завършете, господин Касабов.
ВАЛЕНТИН КАСАБОВ: С оглед на тази тежка обстановка, държавата, цитирам пред Вас писмо на Министерството на регионалното развитие и благоустройството до община Провадия от месец май 2017 г., подписано от министър Нанков тогава: „АПИ изразява становището, че е целесъобразно да насочи усилията си към изграждането на АМ „Черно море“. По отношение на изграждането на обходен път на град Провадия АПИ счита, че реализацията му не е целесъобразна при намерение за изграждане на магистралата, поради което на този етап се въздържа от предприемане на действия по проучване, изработване и доклад.“
ПРЕДСЕДАТЕЛ ЕМИЛ ХРИСТОВ: Добре, благодаря Ви.
Въпросът е ясен. Да дадем думата на министър Аврамова да отговори.
ВАЛЕНТИН КАСАБОВ: Само конкретният въпрос е…
ПРЕДСЕДАТЕЛ ЕМИЛ ХРИСТОВ: Четири минути станаха, господин Касабов.
ВАЛЕНТИН КАСАБОВ: Вие два пъти ме прекъсвате.
ПРЕДСЕДАТЕЛ ЕМИЛ ХРИСТОВ: Продължете.
ВАЛЕНТИН КАСАБОВ: Така. Кога и в какви срокове считате, че ще бъде проектиран и изграден околовръстният път на град Провадия? Това е моят въпрос.
ПРЕДСЕДАТЕЛ ЕМИЛ ХРИСТОВ: Благодаря.
Госпожо Министър, моля, заповядайте. Имате думата да отговорите на въпроса.
МИНИСТЪР ПЕТЯ АВРАМОВА: Благодаря, уважаеми господин Председател!
Уважаеми господин Касабов, уважаеми дами и господа народни представители! Развитието на републиканската пътна мрежа в България е част от цялостната ни визия за разгръщане на модерна европейска транспортна инфраструктура, която да осигурява свързаност на транспортните потоци и безопасно движение. Тя е предмет на комплексно планиране и е съобразена с приоритетите, които управленската програма на правителството си поставя. В този смисъл е и отговорът на господин Нанков по отношение на подготовката на инвестиционния проект за изграждане на автомагистрала „Черно море“.
Строителството на обходни пътища на населените места е елемент от тази политика, защото обиколните трасета безспорно са най-ефикасната и ефективна мярка за намаляване на вредното въздействие на шума и емисиите от превозните средства, както, разбира се, за повишаване безопасността на движението.
Чрез обходните пътища ще се създават реални предпоставки за ограничаване на пътнотранспортните произшествия в рамките на населеното място, а превозните средства ще имат оптимална скорост на пътуване.
Всички знаем, че републиканската, както и общинската пътна мрежа в България, във времето е строена, като всички пътища минават през населените места. Именно затова през последните години в страната ни се построиха и продължават да се строят обиколни трасета, като обходът на град Провадия също е част от инвестиционната програма на Агенция „Пътна инфраструктура“.
Преди 36 години – през 1984 г., е изработен работен проект за обходен път на Провадия, разделен на четири участъка, като на първите два с обща дължина 2,5 км не е извършено строителство. На третия – тунел с дължина 360 м, и на четвъртия са извършени частични строителни дейности, които през 1991 – 1992 г. са преустановени.
За възстановяване на строителството е необходимо възлагане на ново задание за проектиране, тъй като във времето от 1984 г. досега влязоха в сила редица нови разпоредби, касаещи проектирането на големи съоръжения, проекти за управление на отпадъците и други. Това налага рестарт на този инвестиционен проект.
През тази година АПИ планира обявяване на обществена поръчка за изработване на технически проект за строителството на път ІІІ-208 от км 0+600 до 5+260 – обход на град Провадия, с извършване на пълни инженерно-геоложки проучвания и изработване на подборен устройствен план, парцеларен план. Към момента се подготвя документацията за тази обществена поръчка и съгласно план-графика на Агенция „Пътна инфраструктура“ процедурата за избор на проектант ще стартира през месец септември 2020 г.
При готов технически проект за строителство на обход на град Провадия и – много важен елемент – осигуряване на средства за обезпечаване на дейности по строителството, ще се пристъпи към обявяване на обществена поръчка за избор на изпълнител за строителство, както и изпълнител на строителния надзор.
Въпреки финансовите ограничения за подобряване на технико-експлоатационните качества на път ІІІ-208 през 2019 г. са извършени ремонтни дейности за над 230 хил. лв., като Агенция „Пътна инфраструктура“ поддържа пътя в състояние, в което той може да бъде използван – в добро техническо експлоатационно състояние. От началото на тази година е изпълнено монтиране на вертикална сигнализация и ограничителни системи и полагане на хоризонтална маркировка. Благодаря Ви.
ПРЕДСЕДАТЕЛ ЦВЕТА КАРАЯНЧЕВА: Благодаря, уважаема госпожо Министър.
Заповядайте, господин Касабов, за реплика.
ВАЛЕНТИН КАСАБОВ (ОП): Благодаря Ви, госпожо Министър.
От това разбрах, че все пак държавата след 30 години и повече прави някакви първи стъпки в решаването на този проблем. Но проблемът е толкова назрял, че не знам в следващите няколко години – тогава, когато вече трябва да стартира изграждането на този път, дали жителите ще имат това необходимо търпение. Молбата ми е колкото се може по-бързо Вашето министерство, разбира се, заедно с останалите институции, да ускорят тази процедура.
Все пак не можах да разбера кога ще има окончателен край на тази драма на провадийци, тоест кога ще се приключи с този път? От септември, ако не се лъжа, започва проектирането, оттам нататък може би ще стигнат няколко години. Това е моята молба и Ви благодаря още веднъж.
ПРЕДСЕДАТЕЛ ЦВЕТА КАРАЯНЧЕВА: Благодаря, уважаеми господин Касабов.
Госпожо Министър, заповядайте за дуплика.
МИНИСТЪР ПЕТЯ АВРАМОВА: Благодаря, уважаема госпожо Председател.
Уважаеми господин Касабов, Вие сте запознат с цялата процедура за изграждане на ново трасе и на нов път. Разбира се, започваме с възлагане на проектирането, на техническия проект и на парцеларния план, за да може след него да извършим процедурите по теренно осигуряване и след това да пристъпим към избор на изпълнител за строителството и за строителния надзор.
Това, разбира се, отнема време. Вероятно ще отнеме година и половина цялата процедура по проектиране, изработване на парцеларен план, неговото процедиране, както и последващо отчуждаване на имоти и терен на осигуряване, както и процедурата по възлагане на самото строителство.
Разбира се, във времето трябва да намерим възможност и начин този проект да бъде обезпечен и финансово, така че да имаме възможност да пристъпим към неговото изграждане. Агенция „Пътна инфраструктура“ е приоритизирала в България пътни отсечки, които трябва да бъдат изградени, в частност обходни пътища, които са необходими във връзка с изграждането и на новите магистрали, по които се работи в момента, както и такива случаи, какъвто е в частност и обходният път на Провадия. Благодаря.
ПРЕДСЕДАТЕЛ ЦВЕТА КАРАЯНЧЕВА: Благодаря, уважаема госпожо Министър.
Вторият въпрос е от народния представител Джевдет Чакъров относно необходимостта от предприемане на ремонт, реконструкция и рехабилитация на третокласен път „Юговски разклон – Лъки“/ ІІІ-861 (Бачково – Хвойна) – Югово – Лъки – Джурково – местност Здравец – местност Момина вода – местност Рожен (Чепеларе – Соколовци) в община Лъки, област Пловдив, до границата с област Смолян.
Заповядайте, господин Чакъров.
ДЖЕВДЕТ ЧАКЪРОВ (ДПС): Благодаря Ви, уважаема госпожо Председател.
Уважаеми госпожи министри, уважаеми колеги народни представители! Уважаема госпожо Аврамова, за пореден път поставям пред Вас въпроса за изключително лошото състояние на третокласен път, който подробно беше посочен, маркиран в частта от Юговски разклон до Лъки – Джурково, местността Здравец, до местност Рожен в община Лъки.
От регулярните срещи, които провеждам в избирателния ми район, живеещите в град Лъки, в община Лъки, представителите на бизнеса – тук е коректно да посоча, че основна загриженост има кметът на община Лъки, който изрично настоява да зададем този въпрос, за да се уверят живеещите там, всички, които са – и посетителите и на Света гора, и на община Лъки, че е на дневен ред подобряване състоянието – изключително критичното състояние, лошото състояние, на тази пътна отсечка, и затова поставям отново този проблем на Вашето внимание.
На 20 септември 2019 г. по време на парламентарния контрол Вие ме уверихте, че до края на месец септември трябва да стартират строителните дейности – най-спешните и неотложните, да се ремонтират, най-общо казано, компрометираните участъци, да се подготви техническият проект за посочените пътни отсечки както за основен ремонт, така и за частична реконструкция.
В тази връзка моят въпрос към Вас е: какво е актуалното състояние към днешния момент? Има ли техническа готовност, предприети ли са от Вас и от Агенцията за пътна инфраструктура необходимите действия и мерки, както проектирането и всички необходими дейности, които се отнасят, включително и изготвянето на екологични процедури, така че тази пътна отсечка наистина да се приведе в годност? Защото тя крие огромни рискове за тези, които пътуват в тази пътна отсечка с оглед на това, че има и пропадания, има и изключително лошо състояние, което кара водачите на моторни превозни средства да бъдат изключително внимателни и в рискова ситуация. Очаквам Вашите положителни отговори, уважаема госпожо Министър.
ПРЕДСЕДАТЕЛ ЦВЕТА КАРАЯНЧЕВА: Благодаря, уважаеми господин Чакъров.
За отговор – заповядайте, госпожо Аврамова, министър на регионалното развитие и благоустройството.
МИНИСТЪР ПЕТЯ АВРАМОВА: Благодаря, уважаема госпожо Председател.
Уважаеми господин Чакъров, това е вторият въпрос, в който Вие ме питате за пътя Югово – Лъки – Здравец, аз знам, и това, което е написано в отговора, подготвен от Агенция „Пътна инфраструктура“, е, че състоянието на този път в преобладаващата си част действително е лошо. Пътят се наблюдава постоянно от Областно пътно управление – Пловдив, като то организира и извършва дейности по текущ ремонт и поддържане, ремонтни дейности на асфалтовата настилка.
Ще Ви изчета отговора, който е подготвен от Агенция „Пътна инфраструктура“ и който касае процедурите по обезпечаване на този участък с проект и стартиране на неговата реконструкция в части от този път и неговото рехабилитиране, като Ви каня в удобно за Вас време, което да уточним днес, в следващата седмица с ръководството на Агенция „Пътна инфраструктура“, на която среща да изговорим всичките процедури и начина, по който ще процедираме занапред за рехабилитация на този път.
Техническият проект за основен ремонт и частична реконструкция на обект: Път III-861 Югово – Лъки – Здравец от км 0+000 до км 31+040, за който Агенция „Пътна инфраструктура“ сключи договор след проведена обществена процедура по ЗОП, актуалната информация е следната.
Като част от проекта са изпълнени проучвателно-проектантски работи, които са изяснили причините за възникналия дестабилизационен процес на път III-861 при км 5+485 ляво, предложени са конкретни мерки за трайно укрепване на свлачището, регистрирано под № 15.86012-03.
Както вече Ви информирах в предходния ми отговор по въпроса, договорът за проектиране е разделен на три етапа – за разработване на техническия проект и за проекта на Подробен устройствен план – парцеларен план.
Разработката по Първи междинен етап е приета на Експертен съвет в Агенция „Пътна инфраструктура“, а през месец октомври 2019 г. е приета документацията на Втори междинен етап. Този етап съдържа цялостно завършен технически проект за основен ремонт и реконструкция, както и разработването на пилотен екземпляр на Подробен устройствен план – парцеларен план.
Като част от стартиралата в Министерството на околната среда и водите екологична процедура, компетентният орган – РИОСВ – Смолян, постанови да бъде проведена процедура по преценяване необходимостта от извършване на Оценка на въздействието върху околната среда на основание чл. 6, ал. 1 от Наредбата за условията и реда за извършване на оценка на въздействието върху околната среда. Агенция „Пътна инфраструктура“ е предприела действия по възлагане изработването от правоспособно лице на информация по Приложение № 2 от Наредбата, която трябва да бъде внесена в РИОСВ – Смолян, с искане за преценяване на необходимостта от извършване на ОВОС.
Също така към момента се отстраняват постъпилите забележки по проекта на ПУП – парцеларен план, след което предстои окончателното му приемане от Възложителя, което представлява Трети междинен етап. С това ще може да стартира производство по одобряването му от Министерството съгласно разпоредбите на Закона за устройство на територията.
Следва изработване на Комплексен доклад за оценка на съответствието със съществените изисквания към строежите, включително и техническия контрол по част „Конструктивна“ на Инвестиционния проект.
След приключване на отчуждителните процедури ще може да се пристъпи към одобряване на техническия проект и издаване съответно на разрешение за строеж. Благодаря Ви.
ПРЕДСЕДАТЕЛ ЦВЕТА КАРАЯНЧЕВА: Благодаря, уважаема госпожо Министър.
За реплика – господин Чакъров, заповядайте.
ДЖЕВДЕТ ЧАКЪРОВ (ДПС): Уважаема госпожо Председател, уважаема госпожо Министър, уважаеми колеги! Уважаема госпожо Министър, ако е необходимо, аз и следващия въпрос ще Ви задам относно тази пътна отсечка, защото тя наистина е в изключително критично състояние. Това се споделя и от колегите, които са от Пловдив-област, и от Смолянска област. Току-що даже с госпожа Янкова обсъждахме тук колко е важно и за живеещите там, и с оглед на туризма, подстанцията под Рожен, Здравец – за транспорта, за Света гора преди малко казах. Като цяло е видно, че трябва да се ускорят и диалогът, и съвместната работа на компетентните ведомства.
Благодаря Ви за идеята за срещата. Оттук, от високата трибуна на Народното събрание аз изразявам веднага готовност – другите колеги, които са заинтересовани, също каня и тях, но считам, че основно е редно да поканим кмета на община Лъки, както и всичките други субекти, които са компетентни по този казус, наистина да се направи една работна група и да се ускори работата, така че да се преодолеят най-компрометираните участъци. В смисъл да бъдат възстановени за едно нормално функциониране на пътните платна, да няма риск за здравето и живота на хората, които пътуват там, пък и Родопите са красива планина, така че там да има по-добри условия за туризъм, което би допринесло за по-добрия живот на всички ни. Считам, че е редно да се придвижи този въпрос.
Очаквах и по-голям напредък, но явно предстои работа. Благодаря Ви за готовността да откликнем. Очаквам за организираната от Вас среща да бъдем уведомени, да присъстваме на нея и да има реален напредък по дадения казус. Благодаря Ви.
ПРЕДСЕДАТЕЛ ЦВЕТА КАРАЯНЧЕВА: Благодаря, уважаеми господин Чакъров.
Няма да има дуплика. Мисля, че всичко стана ясно.
Наистина Родопите са много красива планина, потвърждавам.
Благодаря на министър Аврамова за участието в днешния парламентарен контрол.
Сега следват въпроси към министър Десислава Танева – министър на земеделието, храните и горите.
Въпросът е от народния представител Стоян Радков Божинов относно териториално поделение на Държавно горско стопанство „Първомай“.
Заповядайте, господин Божинов.
СТОЯН БОЖИНОВ (ОП): Уважаема госпожо Председател, уважаема госпожо Министър! В Благоевградска област „Горското стопанство“ е един от важните сектори на икономиката. Същият сектор се администрира и управлява от „Югозападно държавно предприятие Благоевград“.
Очевидни са проблемите, които съществуват в този сектор. Много хора сигнализират мен като народен представител в това, че липсва контрол, липсва залесяване – всичко това е отговорност на Югозападното предприятие. Заради тези проблеми в Югозападното предприятие се решава да бъдат обединени две държавни горски стопанства – „Петрич“ и „Първомай“. Първомайското горско стопанство е по-голямото като територия и като обем, Петричкото е по-малкото.
Вие получавате предложение от директора на Югозападното предприятие да бъдат обединени, като предприятието „Държавно горско стопанство Първомай“ премине към Петрич, което не трябва да бъде така, тъй като „Държавно горско стопанство Първомай“ е по-голямо. По този начин господин директорът на Югозападното предприятие се опитва да реши проблемите на двете предприятия, единият, от които е, че липсват пари за заплати и въобще не върви дейността.
Поради тази причина съм Ви задал три въпроса: ще отмените ли Ваша Заповед № 63 от 26 февруари 2020 г. поради нейната очевидна несправедливост; чувствате ли се подведена от директора на „Югозападно държавно предприятие Благоевград“ господин Дамянов и ще му потърсите ли отговорност; колко служители ще бъдат съкратени при обединението и какви финансови резултати очаквате от това? Очаквам Вашия отговор.
ПРЕДСЕДАТЕЛ ЦВЕТА КАРАЯНЧЕВА: Благодаря, уважаеми господин Божинов.
За отговор – госпожо Танева, заповядайте.
МИНИСТЪР ДЕСИСЛАВА ТАНЕВА: Уважаема госпожо Председател, уважаеми господин Божинов! В отговор на първия Ви въпрос – не, няма да отменя заповедта. Заповедта за вливането на двете държавни горски териториални поделения и мотивите за това са изцяло и само икономически. Даже бих казала, че бих стимулирала, бих уважила и други предложения за вливане на единици, които са малки по обем и трудно съществуват финансово самостоятелно.
Следва да отбележим, че пандемията се отрази и на тези стопанства. За „Югозападното държавно горско предприятие“ за първите четири месеца от плановете и бизнес плановете, които сме имали, изоставаме с 20% по всеки един от показателите – и намалена реализация, и намалено изпълнение на залесяването, то е отложено и за есента. Знаете, че имаше и пълна карантина в обхвата на това предприятие.
В този смисъл се предприемат действия за окрупняване на единиците с цел, пак казвам, възможност за самостоятелно функциониране. Категорично по никакъв начин това вливане не може да окаже влияние върху обичайните дейности и снабдяването с дървесина на населението. То е, пак казвам, единствено и само от икономически мотиви за по-ефективно управление на единицата.
Мога да направя кратка ретроспекция и в исторически план. „Държавно горско стопанство Петрич“ възниква първо в далечната 1913 г. Възниква наистина като стопанска… (Шум.)
ПРЕДСЕДАТЕЛ ЦВЕТА КАРАЯНЧЕВА: Колеги, моля за тишина в залата.
МИНИСТЪР ДЕСИСЛАВА ТАНЕВА: ...единица за управление на горска територия. Далеч по-късно – с Постановление на Министерския съвет от 1968 г., възниква „Първомай“ не като Горско стопанство, то се създава поради други причини – за предпазване от ерозия на определена местност в региона, като Земеделско горско стопанство за залесяване и участък от стопанство „Петрич“.
Така че смятам, че Вашите притеснения са излишни. Това е обичайна практика, пак казвам, от стопанска и мениджърска гледна точка, дори бих насърчила подобни предложения.
ПРЕДСЕДАТЕЛ ЦВЕТА КАРАЯНЧЕВА: Благодаря, уважаема госпожо Министър.
За реплика – господин Божинов, заповядайте.
СТОЯН БОЖИНОВ (ОП): Уважаема госпожо Председател, уважаема госпожо Министър! Естествено, че не съм доволен от Вашия отговор. Вие не ми отговорихте конкретно на въпроса дали се чувствате подведена от директора на „Югозападно държавно предприятие“ господин Дамянов и какви финансови резултати очаквате от това обединение, като имаме предвид, че предишните обединения на държавни горски стопанства в нашия регион са се провалили. Може да Ви цитирам „Държавно горско стопанство Елешница“, при което се е върнало пак към разединяване на държавните горски стопанства. Тази сутрин имаше репортаж също за „Югозападно държавно предприятие“, което не говори добре за директора му, при него имаше достатъчно скандали. Аз Ви уверявам, че това обединение няма да донесе никакви по-добри финансови резултати за двете горски стопанства. От двама бедни не може да направите един богат. И двете предприятия не могат да си плащат заплатите, не могат да си изпълняват плановете. Какво ще се получи, когато се обединят – същото? Благодаря Ви.
ПРЕДСЕДАТЕЛ ЦВЕТА КАРАЯНЧЕВА: Благодаря, уважаеми господин Божинов.
Госпожо Министър, за дуплика? Няма да направите дуплика.
Да благодарим на министър Танева за участието в днешния парламентарен контрол.
Колеги, това беше последният въпрос.
Поради изчерпване на дневния ред закривам днешното заседание.
Следващо редовно пленарно заседание – на 20 май 2020 г. от 9,00 ч. (Звъни.)


(Закрито в 9,46 ч.)

Председател:
Цвета Караянчева


Заместник-председател:
Емил Христов


Секретари:
Юлиан Ангелов
Слави Нецов
Форма за търсене
Ключова дума
ЧЕТИРИДЕСЕТ И ЧЕТВЪРТО НАРОДНО СЪБРАНИЕ