Народно събрание на Република България - Начало
Народно събрание
на Република България
Стенограми от пленарни заседания
ТРЕТО ЗАСЕДАНИЕ
София, петък, 9 май 1997 г.
Открито в 9,02 ч.
09/05/1997
    Председателствували: председателят Йордан Соколов и заместник-председателят Иван Куртев
    Секретари: Илия Петров и Иван Димитров

    ПРЕДСЕДАТЕЛ ЙОРДАН СОКОЛОВ (Звъни): Откривам заседанието.
    Уважаеми дами и господа народни представители! Днес е един голям празник, който чествуват демократичните сили в цял свят - годишнината от края на Втората световна война, взела много жертви, годишнината от победата на коалицията на демократичните сили над националсоциализма и хитлеристка Германия.
    Като ви поздравявам с този празник, предлагам с едноминутно мълчание да почетем светлата памет на жертвите, паднали в тази борба. (Всички стават прави. Едноминутно мълчание) Благодаря.
    Съгласно приетата вчера програма днешният дневен ред включва две точки:
    1. Проект за решение за изменение и допълнение на Правилника за организацията и дейността на Народното събрание. Вносител: Екатерина Михайлова и група народни представители.
    2. Съставяне на постоянни комисии на Народното събрание.


    Преминаваме към точка първа от дневния ред -
    ПРОЕКТ ЗА РЕШЕНИЕ ЗА ИЗМЕНЕНИЕ И ДОПЪЛНЕНИЕ НА ПРАВИЛНИКА ЗА ОРГАНИЗАЦИЯТА И ДЕЙНОСТТА НА НАРОДНОТО СЪБРАНИЕ.
    От името на вносителите има думата госпожица Екатерина Михайлова.
    ЕКАТЕРИНА МИХАЙЛОВА (СДС): Уважаеми господин председател, уважаеми дами и господа народни представители! Предложеното решение за изменение на Правилника за организацията и дейността на Народното събрание е във връзка с броя на парламентарните комисии. По сега действуващия правилник има 20 постоянно действуващи комисии. Ние предлагаме постоянно работещите комисии в Тридесет и осмото Народно събрание да бъдат 14 на брой, като всъщност само една от предишните комисии изцяло отпада, това е Комисията по парламентарна етика, а останалите комисии се групират - някои от тях преминават към други от комисиите, т.е. от две комисии правим една. Съображенията ни са следните: част от тези комисии на практика не бяха достатъчно натоварени. От опита, който имаме от предишните народни събрания, се получаваше, че половината от комисиите работеха пълноценно, а останалата част понякога имаха най-много по едно до две заседания месечно. Не се разпределяше равномерно работата в тези комисии.
    Идеята е да се направи една по-стегната организация на Народното събрание. Разбира се, това ще доведе и до възможности за по-голяма финансова дисциплина, т.е. да се намалят финансовите разходи. С намаляването на броя на комисиите тези разходи се намаляват. Но основното е, че по този начин всъщност ще се постигне едно нормално натоварване на комисиите. Освен това да се направи така, че във всяка една от комисиите да има представител от малките парламентарни групи. В противен случай се натоварваха прекалено много тези групи и не можеха да покрият всички парламентарни комисии.
    Това са съображенията, които са ни водили, когато сме предлагали тези комисии. Вие имате раздаден проекта за решение. Не е нужно да го чета подробно, още повече че тези комисии са съгласувани, в смисъл по време на консултациите, които се водиха с парламентарно представените политически сили във връзка с Декларацията за национално съгласие, ние обсъждахме и броя и състава на тези парламентарни комисии. Постигнахме почти пълно съгласие за броя. А за наименованията - ако има някъде някакви малки нюанси... Разбирам, че Временната комисия има предложения за промяна в едно от имената на комисиите, но общо беше съгласието да се намали броят на парламентарните комисии.
    ПРЕДСЕДАТЕЛ ЙОРДАН СОКОЛОВ: Благодаря.
    Има думата господин Корнезов.
    ЛЮБЕН КОРНЕЗОВ (ДЛ): Господин председател, господа народни представители! Демократичната левица е за един работещ и функциониращ парламент. Опитът досега ни учи, че многобройността на комисиите не означава рационална тяхна работа. Затова по принцип ние подкрепяме намаляването на техния брой.
    Всъщност отпадат три комисии, а именно: Комисията по парламентарна етика, Комисията за контрол върху приходите, разходите и имуществата на политическите партии и Комисията за развитието в планинските, полупланинските и гранични райони. Въпросът е в това кой ще се занимава с тези съществени проблеми на държавното ни управление. Ние не поставяме този въпрос днес да бъде решен, но явно е, че бъдещият правилник трябва да намери решение и на този въпрос.
    По предложения ни проект за решение имаме две възражения. Първото е от принципно естество, а второто - от редакционно естество.
    Относно принципното ни възражение. Първо, предлага се изменение на чл. 101, ал. 4, това е § 7, което практически означава, колеги, че всеки народeн представител трябва да декларира своите доходи пред председателя на парламента. Всъщност се предлага в § 9, това е чл. 106, практически председателят на Народното събрание да установява несъвместимостта на народния представител по чл. 68, ал. 1 от Конституцията. Следователно с предлаганите две изменения се дава де факто, подчертавам, де факто, правомощие на председателя на Народното събрание над народните представители.
    Искам от тази трибуна да изразя личното си уважение към господин Соколов, но въпросът не е в личността, а в принципите, защото въпросът е до конституционния статут на народния представител. Без да навлизам в теорията на конституционното право, съм длъжен тук на разбираем език да кажа, че народният представител няма началник, че председателят на парламента е пръв между равни. В тази насока ние положихме и клетва преди два дни, в която казахме, че ние сме подчинени само на Конституцията и закона и представляваме целия народ.
    Има и една друга, бих казал, юридическа безсмислица. Председателят на Народното събрание е също депутат и той е длъжен да декларира своите доходи. Ако той трябва да декларира своите доходи, пред себе си ли ще декларира, така както ни се предлага в проекта?
    И второ, несъвместимостта на всеки един народен представител по чл. 68 важи и за председателя на Народното събрание. По предлагания проект следва председателят сам да направи предложение за собствената си несъвместимост пред парламента.
    Следователно тези два текста, които ни се предлагат, изискват нова редакция и Парламентарната група на Демократичната левица предлага следното: чл. 101, ал. 4, думите "Комисия по парламентарна етика" да се заменят с "Комисия по бюджета, финансите и финансовия контрол". Всеки народен представител трябва да декларира своето имущество и доходи пред тази комисия...
    ИВАН КОСТОВ (от място): Това се имаше предвид.
    ЛЮБЕН КОРНЕЗОВ: Ами така пишете. Не знам, пишете "председател на Народното събрание". (Шум и реплики в блока на мнозинството)
    Добре, второто - чл. 106. Според мен целият член 106 трябва да отпадне. Съгласно чл. 72, ал. 1, т. 1 и ал. 2 от Конституцията единствено Конституционният съд прекратява правомощията на народния представител поради несъвместимост. Има редица решения на Конституционния съд. Едно от тях е за тълкуването специално на този текст. Това е Решение N 4 от 1993 г. И органите, които имат право по чл. 150 да сезират Конституционния съд, винаги могат да направят това и ако установи Конституционният съд тази несъвместимост, да прекрати правомощията. Следователно, чл. 106 според мен изцяло трябва да отпадне.
    Имам и две редакционни бележки. В § 1, ал. 1, т. 3 от проекта ни се предлага Комисия по държавното устройство и корупцията. Мисля, че наименованието не е много прецизно, защото държавното устройство е уредено в чл. 1, ал. 1 от Конституцията. България е парламентарна република, така че не е точно - може би да се каже "държавни органи", но трябва да се намери точният израз.
    И още една редакционна бележка, ще ми простите, но за прецизност - § 3 относно изменението на чл. 26, ал. 3 - трябва да се заличи "и европейска интеграция".
    Погледнете, защото вие предлагате комисията вече да се казва само: "Комисия по външната политика", а не "по външната политика и интеграцията". Значи, трябва и този термин да отпадне.
    В заключение. Демократичната левица не търси някакви политически дивиденти от тези предложения. Ние търсим една рационалност в работата.
    Благодаря ви за вниманието.
    ПРЕДСЕДАТЕЛ ЙОРДАН СОКОЛОВ: Благодаря на господин Корнезов.
    Господин Иван Костов...
    ИВАН КОСТОВ (от място): Може би първо председателят на комисията да вземе отношение.
    ПРЕДСЕДАТЕЛ ЙОРДАН СОКОЛОВ: Добре. Нека господин Симеонов вземе думата. Господин Костов, нека чуем господин Симеонов.
    Избраната вчера Временна комисия по Правилника за организацията и дейността на Народното събрание има становище.
    ДОКЛАДЧИК ТЕОДОСИЙ СИМЕОНОВ: Аз благодаря на господин Корнезов за препоръките. Беше твърде емоционален. Той малко избърза. Вчера временната комисия работи доста продължително върху всичко това, което той изложи.
    Аз искам да ви прочета становището, което ние взехме единодушно.
    Становище по проекта за решение за изменение и допълнение на правилника. Вх. N 54028 от 1997 г., внесено от народния представител Екатерина Михайлова и група народни представители.
    На свое заседание, проведено на 8 май 1997 г. комисията разгледа постъпилия проект за решение за изменение и допълнение на правилника.
    В заседанието участваха 13 народни представители.
    След проведени разисквания в представения проект комисията се произнесе чрез гласуване - 13 "за" - за следното:
    По § 1 на проекта за решение.
    Чл. 17, ал. 2 се изменя, както следва: "Постоянните комисии на Народното събрание са:
    1. Икономическа комисия
    2. Комисия по бюджета, финансите и финансовия контрол
    3. Комисия по правни въпроси и законодателство срещу корупцията
    4. Комисия по местно самоуправление, регионална политика и благоустройство
    5. Комисия по външна политика
    6. Комисия по национална сигурност
    7. Комисия по земеделие, гори и поземлената реформа
    8. Комисия по труда и социална политика
    9. Комисия по образованието и науката
    10. Комисия по здравеопазването, младежта и спорта
    11. Комисия по опазване на околната среда и водите
    12. Комисия по енергетика и енергийните ресурси
    13. Комисия по култура и медии
    14. Комисия по правата на човека, вероизповеданията и по жалбите и петициите на гражданите
    По § 2 на проекта за решение.
    В чл. 18 комисията предлага да се извършат промени в съответствие с приетото от нея по § 1 от проекта за решение.
    Първо. В ал. 1 думите "Комисията по устройството и дейността на държавните органи" се заменя с думите "Комисията по правни въпроси и законодателство срещу корупцията".
    Комисията подкрепя предложените в проекта промени в чл. 18 като предлага новата т. 6 на ал. 1 да има следното съдържание:
    "6.Осъществява парламентарен контрол върху борбата с корупцията".
    Комисията предлага думите "Комисията против корупцията" като начални думи на ал. 3 да се заличат.
    Комисията подкрепя предложените промени в § 3 до § 9 на проекта за решение като счита за необходимо уточнението, че отпадналите функции на Комисията по парламентарна етика, които според проекта за решение преминават върху председателя на Народното събрание, се изпълняват от него до приемането на нов правилник за работа на Тридесет и осмото Народно събрание.
    Така че, господин Корнезов, надявам се да бъдете удовлетворен.
    Благодаря ви.
    ПРЕДСЕДАТЕЛ ЙОРДАН СОКОЛОВ: Благодаря.
    Господин Агов...
    СТЕФАН САВОВ (от място): Знаете ли отколко време вдигам ръка?! Моля Ви се!
    ПРЕДСЕДАТЕЛ ЙОРДАН СОКОЛОВ: Добре, заповядайте, господин Савов.
    СТЕФАН САВОВ (НС): Уважаеми господин председател, уважаеми колеги!
    Вчера временната комисия на правилника работи повече от три часа именно по това, което вие вчера получихте. То е в края на краищата много кратко. Оказа се обаче, че оптимизма на някои от нашите колеги, че ще можем за два-три часа едва ли не да претупаме правилника, се оказа неоснователен. Но мога да кажа, че в тези три часа ние успяхме да направим доста промени и още по-доброто беше, че всичките тези наши обсъждания в края на краищата завършиха с пълен консенсус по всички въпроси.
    Аз моля много, тъй като това са извънредно важни неща - нека не се забравя, че правилникът е своего рода закон, който в дадени моменти е по-важен, отколкото един закон - това, което прочете сега уважаемия господин Теодосий Симеонов да се отпечати. Това става много бързо, за половин час ще можем да имаме текст, защото прочетеното не е достатъчно. Не е достатъчно, защото тук имаме някои наименования на комисиите. Особено тази комисия, която я нарекохме по правни въпроси и за законодателни мерки против корупцията. Така че аз моля да се отпечати и да има всеки един от нас това. Междувременно ще можем от дневния ред да се извади нещо, за да можем да продължим да работим.
    ЕКАТЕРИНА МИХАЙЛОВА (от място): Няма какво да се извади!
    СТЕФАН САВОВ: Тогава, щом не сме го направили, госпожа Михайлова... Извинявайте, госпожа Михайлова ми направи реплика.
    Може да няма време, госпожа Михайлова. Тогава половин час ще имаме почивка, защото въпросът е сериозен. Как ще се казват тези комисии и как ще работят тези комисии, е от огромно значение.
    Аз лично поне от моя опит знам, че правилникът е с извънредно голямо значение. И след като ние се трудихме над една страничка три часа и действително постигнахме консенсус, нещо, което е рядко, мисля, че заслужаваме - вчера изглежда все още не работеше машината както трябва - това да се отпечата. Бързата кучка слепи ги ражда!
    ПРЕДСЕДАТЕЛ ЙОРДАН СОКОЛОВ: Благодаря, господин Савов.
    Думата има господин Ремзи Осман.
    РЕМЗИ ОСМАН (ОНС): Уважаеми господин председател, уважаеми колеги! Вчера по време на заседанието аз направих едно предложение, но с колегите се разбрахме по време на доклада да бъде споменато, че имаше предложения за увеличаване броя на комисиите, различно от проекта, който е предложен пред нас. От моя страна имаше предложение за Комисия по транспорта и съобщенията или само Комисия по транспорта. Доколкото разбрах и от колегите от Демократичната левица имаше едно предложение за Комисия по планинските и полупланинските региони.
    Уважаеми колеги, все пак ние сме една морска държава. Пред нас предстои тепърва да приемем няколко законопроекта, може да се нарече пакет от законопроекти в областта на транспорта. Ако ние се надяваме, че само Икономическата комисия ще свърши тази работа, според мен се лъжем. И тези мотиви, които бяха изложени от госпожица Екатерина Михайлова, че комисиите няма да имат работа, няма да бъдат натоварени, според мен не е много вярно. Зависи от ръководството и от членовете на тази комисия.
    Предстои да приемем няколко законопроекта в областта на автомобилния транспорт. Предстои да приемем един нов закон за гражданското въздухоплаване, няколко законопроекта в областта на водния транспорт. И ако ние предоставим всички тези неща в Икономическата комисия, тя ще стане една суперголяма комисия и не знам тази комисия дали изобщо ще има възможност да разглежда законопроекти, които са в областта на транспорта.
    Не съм убеден в това, което ще кажа, но в 90 на сто от страните, които имат излаз на море, има почти винаги комисия по транспорта. Ние сме морска държава, граничим с една много голяма река и ако си позволяваме лукса, че заради заплащането и заради това, че няма да има натоварване в тази комисия, ще изпуснем един много сериозен момент в нашата политика. И тази транспортна политика според мен трябва да бъде подготвена със законопроекти в една специална професионална комисия. Убеден съм, че от всички парламентарни групи има хора, които се занимават с транспорт и съобщения.
    Вие преценете все пак. Имаше една такава комисия в Тридесет и шестото Народно събрание и мисля, че тази комисия тогава свърши своята работа. В предишното Народното събрание имаше предложение от министъра на транспорта, но тогава не се възприе. Това е моето предложение. Аз се надявах, че председателят на временната комисия в своя доклад ще включи това предложение. Все пак мнозинството ще реши този въпрос. Благодаря.
    ПРЕДСЕДАТЕЛ ЙОРДАН СОКОЛОВ: Благодаря на господин Осман.
    Господин Папаризов има думата.
    АТАНАС ПАПАРИЗОВ (ДЛ): Уважаеми господин председател, уважаеми колеги! В проекторешението по изменение на правилника се предлага да се запази названието на Икономическата комисия, докато в следващото проекторешение, което сте ни предложили по т. 2, се говори за Комисия по икономическата политика. На мен лично ми се струва, че Комисия по икономическата политика е по-точно понятие и бих помолил да помислим действително дали това предложение, което се прави по т. 2, да не се отрази и тук, по т. 1.
    Що се отнася до самата комисия, тя винаги е работила след това и със създаване на подкомисии, така че по важни въпроси на отделни сектори Комисията по икономическа политика може да създаде и подкомисии. Благодаря.
    ПРЕДСЕДАТЕЛ ЙОРДАН СОКОЛОВ: Благодаря на господин Папаризов.
    Господин Асен Агов има думата.
    АСЕН АГОВ (СДС): Благодаря Ви, господин председателю! Уважаеми колеги, чух предложението на господин Корнезов за Комисията по външната политика. Но вчера ние тук, в това Народно събрание, гласувахме Декларация за национално съгласие, в която категорично в двете последни точки се изрази с едно много голямо мнозинство, а в единия случай с категорично, пълно мнозинство интеграционният характер на външната политика на България. И аз мисля, че това Тридесет и осмо Народно събрание няма да отрази пълноценно вчерашната декларация и вчерашното решение на парламента, ако приеме само предложението на господин Корнезов - за европейска интеграция.
    Моето предложение е комисията да се нарича Комисия по външна и интеграционна политика. Ще се мотивирам защо. Интеграцията не обхваща, съгласно вчерашната Декларация за национално съгласие, единствено и само присъединяването на България към Европейския съюз. Тя обхваща и интеграцията на България в организацията на Северноатлантическия договор. Ще добавя още нещо. Тя обхваща и твърде необходимата интеграция на България в Западноевропейския съюз. Тоест, ако ние трябва да изброим в названието на комисията всички тези три организации - европейска интеграция, атлантическа интеграция и западноевропейска интеграция на сигурността, тогава ние ще утежним изключително много заглавието на тази комисия.
    И за удобство аз предлагам днес да приемем моето предложение тази комисия да се казва Комисия по външната и интеграционната политика. Благодаря ви.
    ПРЕДСЕДАТЕЛ ЙОРДАН СОКОЛОВ: Благодаря Ви, господин Агов.
    Думата има Благой Димитров.
    БЛАГОЙ ДИМИТРОВ (СДС): Благодаря Ви, уважаеми господин председателю! Аз първо искам да взема отношение по предложението на господин Савов, за някаква почивка беше неговото предложение. Мисля, че в момента ние само изменяме отчасти действащия Правилник за организацията и дейността на Народното събрание с оглед на това три комисии, след малко ще стане ясно, да започнат да работят по приоритетните закони, свързани с финансовата политика и с въвеждането на борда.
    И нещо друго: за предложението на господин Осман. Да, наистина Икономическата комисия става мегакомисия, но в тази връзка след малко може би ще стане ясно, че ние там предлагаме и вероятно ще бъде прието, поне на база консултации стана ясно, комисията да бъде в състав от 33 члена, т. е. ще бъде по-голяма, ще има най-вероятно трима заместник-председатели, разбира се, ако пленарната зала приеме това.

    И нещо друго. В комисията може би трябва да има една подкомисия по транспорта, господин Осман, ако възприемете, и аз лично държа да има една подкомисия по телекомуникациите. При което Икономическата комисия ще се занимава всъщност с всички инфраструктурни отрасли. И тогава няма смисъл да дефинираме и да съставяме Комисия по транспорта.
    Това са нещата, които исках да подчертая. Поне нашето виждане е, че тези подкомисии трябва да бъдат в състава на Икономическата комисия. Благодаря ви.
    ПРЕДСЕДАТЕЛ ЙОРДАН СОКОЛОВ: Благодаря, господин Димитров.
    Заповядайте, господин Миков.
    МИХАИЛ МИКОВ (ДЛ): Разбрах от колегата Стоилов, че Комисията по разработване на проекта за изменение на правилника е срещнала проблеми при определяне на наименованието на Комисията по устройството и дейността на държавните органи. Вследствие на това затруднение се е родило сегашното наименование - Комисия по правни въпроси и законодателство за борба с корупцията. Нещо, което смятам, че колегите юристи в залата разбират колко е недобре.
    Затова правя формално предложение да остане в този си вид засега. При по-нататъшното разработване на промени в правилника да бъде определено нейното наименование, така щото ние като юристи все пак да не се притесняваме от това наименование на тази комисия. Правни въпроси и прочие, и прочие - нима другите комисии няма да се занимават с правни въпроси в този парламент? И само законодателство за борба с корупцията ли тя ще разглежда? Въобще наименованието не се връзва с предмета на дейност, който би трябвало да има. Благодаря.
    ПРЕДСЕДАТЕЛ ЙОРДАН СОКОЛОВ: Благодаря на господин Миков.
    Господин Лучников има думата.
    СВЕТОСЛАВ ЛУЧНИКОВ (СДС): Уважаеми господин председател, уважаеми дами и господа! Вчера във Временната комисия по правилника ние загубихме около два часа да се занимаваме със заглавието на тази злощастна комисия, която навремето се наричаше законодателна, после се нарече Комисия по устройството и дейността на държавните органи, което нямаше нищо общо със съдържанието на нейната работа. И след много и много разсъждения се спряхме на едно такова заглавие, което не може да бъде съвсем прецизно и точно, но въпреки това е достатъчно широко и най-важното е, че не подвежда. Защото едно заглавие на комисията като Комисия за борба срещу корупцията, създава напразни илюзии, че тя може да се бори ефективно срещу конкретни прояви на корупцията. Това е абсолютно невъзможно, вие сами знаете. Тогава тя трябва да се превърне в едно гише, където гражданинът да представя своите оплаквания срещу прояви на корупция и след това тази комисия, приемайки тези оплаквания, да ги отпраща в съответни държавни органи, което е нещо съвсем неприсъщо с дейността на едно Народно събрание, изобщо на една законодателна власт.
    А по отношение на първата част, предлагаше се правно устройство, предлагаше се държавно устройство. Ние се спряхме на правни въпроси, понеже решихме, че всички законопроекти, в които има съществени правни въпроси, ще бъдат разпределяни и на тази комисия, както са били разпределяни на предишните комисии с различно название, но със същото съдържание и досега. Абсолютно съм съгласен, че това не е съвсем прецизно, но е едно много приемливо работно заглавие.
    Моля да не усложняваме въпроса с дебати по това заглавие, защото просто няма смисъл. Ние го обсъждахме много, бяха и вашите представители в комисията и те се съгласиха напълно с това. Затова ви моля да приемем нещата, както се предлагат. Благодаря.
    ПРЕДСЕДАТЕЛ ЙОРДАН СОКОЛОВ: Благодаря на господин Лучников.
    Заповядайте.
    ДОРА ЯНКОВА (ДЛ): Уважаеми господин председател, уважаеми колеги! Мисля, че всички колеги, които сме избрани от планинските райони, ни обединява нещо общо - по-тежкото състояние на живеещите в планинските райони. И така, както господин Корнезов постави въпроса, според мен е целесъобразно една по-малка, по-гъвкава и с повече професионалисти, представени от всички колеги от тези планински райони, да се обединим около съставянето на Комисия за планинските и пограничните райони. Не е нужно да развивам мотивите, предполагам, че колегите вносители визират тези дейности в Комисията по регионална политика и благоустройство. Това действително е целесъобразно, но проблемът е много специфичен, много конкретен и може би се налага да обсъдим една малка Комисия по планинските и пограничните райони.
    ПРЕДСЕДАТЕЛ ЙОРДАН СОКОЛОВ: Благодаря на госпожа Янкова.
    Господин Гайтанджиев, заповядайте.
    СТЕФАН ГАЙТАНДЖИЕВ (ДЛ): Уважаеми господин председателю, уважаеми колеги! Отново ще повторя една моя позиция, която изразих и по време на консултациите, че по принцип съм привърженик на намаляването на броя на комисиите. Лично аз се отнасям доста резервирано и скептично към така наречените отраслови комисии. Но има някои принципни неща, които трябва все пак да се застъпят и това е, че комисии, които изрично са упоменати в дадени закони, трябва да съществуват. Става дума за Комисията по контрола върху приходите и разходите на политическите партии. Това е единствената комисия, чието съществуване е фиксирано в Закона за политическите партии, този закон, който беше съгласуван и приет още на кръглата маса. Това трябва все пак нещо да говори, тъй като тогавашните съгласуваности, колкото и сега отделни представители на СДС и на БСП да се отнасят критично към тази формула на национално съгласие, все пак тя изигра огромна роля за развитието на страната. Това бе един много демократичен Закон за политическите партии, той безспорно се нуждае от усъвършенстване и бихме нарушили този закон, бихме нарушили и интересите на този, който по закона трябва да осигурява изпълнението му, а това е президентът на републиката.
    Не бих настоявал в този момент това да стане, но по принцип смятам, че въпросът за контрола върху политическите партии е една от най-важните функции на осъществяването на дейността на гражданското общество. Смятам, че трябва да се намери подходяща форма и за осигуряване дейността на политическите партии. Вярно, тази комисия не е натоварена, ако това е невъзможно, то тогава може да се обедини с някоя друга комисия, но е задължително това да присъствува и в наименованието. Благодаря.
    ПРЕДСЕДАТЕЛ ЙОРДАН СОКОЛОВ: Има думата за реплика господин Димитров.
    БЛАГОЙ ДИМИТРОВ (СДС): Уважаеми господин председателю, уважаеми колеги народни представители! В консултациите вчера с господин Гайтанджиев стана ясно и той, поне по моите впечатления възприе идеята Комисията по бюджет, финанси и контрол да бъде натоварена точно с тези функции за финансовия контрол върху политическите партии. В този смисъл по никакъв начин не противоречим на Закона за политическите партии. И аз разбрах преди малко от господин Лучников, че вчера е постигнато съгласие по този въпрос и във Временната комисия по Правилника за организацията и дейността на Народното събрание, следователно няма такъв проблем.
    Предлагам да вървим нататък.
    ПРЕДСЕДАТЕЛ ЙОРДАН СОКОЛОВ: Благодаря.
    Госпожица Екатерина Михайлова има думата.
    ЕКАТЕРИНА МИХАЙЛОВА (СДС): Благодаря Ви, господин председател. Аз искам да кажа от името на вносителите, че след направените предложения и възражения специално за Комисията по приходите, разходите и имуществата на политическите партии беше обяснено от господин Благой Димитров, ние го казахме и по време на консултациите. Всъщност функциите й ще се поемат от Комисията по бюджет, финанси и контрол. Тя ще осъществява този контрол, защото знаем иначе дейността на тази парламентарна комисия - веднъж в годината деклариране на имуществата на партиите. Горе-долу с това се свежда цялата й дейност.
    Комисията по планински и полупланински райони също точно влиза в проблемите на комисията, която ще се занимава с регионална политика, а също така, от друга страна, тези проблеми попадат и в Комисията по земеделието, горите и поземлената реформа, тъй като те също ще се занимават и с тези специфични проблеми на тези райони.
    Относно предложенията, които направи господин Корнезов, ние приемаме тези възражения и предложения. Декларирането да бъде пред Комисията по бюджет, финанси и финансов контрол, както и чл. 106 да отпадне. Той отдавна трябваше да отпадне, ако трябва да говорим истината. Ние възразявахме още в миналия парламент, че трябва да отпадне, така че в случая няма никаква причина да не искаме да отпадне. Наистина несъвместимостта не е наша работа, други са органите, които се занимават с това.
    Действително в проекторешението, което сме внесли за Икономическа комисия, сме предложили да се нарича "Комисия по икономическа политика" и наистина май е по-точното заглавие.
    Затова тук още в точка 1, където е дадено "Постоянни комисии на Народното събрание са:" да бъде: "1. Комисия по икономическа политика", а не Икономическа комисия, както беше записана.
    И също така предложението на господин Агов за заглавието на Комисията по външна политика да стане "Комисия по външна и интеграционна политика". Не възразяваме да бъде по този начин.
    Мисля, че по този начин решихме всички въпроси.
    А относно заглавието за комисията, която си я знаем като правна комисия, но никога не можем да й намерим точното заглавие вече втори-трети парламент, да приемем ми се струва в момента най-добре предложението на комисията. Тя се е обединила около него, а по-нататък, ако намерим по-добро заглавие, няма никаква пречка да го направим.
    ПРЕДСЕДАТЕЛ ЙОРДАН СОКОЛОВ: За реплика господин Осман.
    РЕМЗИ ОСМАН (ОНС): Благодаря Ви, господин председател! Репликата ми е, че когато съществува Комисия по икономическа политика, защо трябва да съществува Комисия по енергетика и енергийни ресурси? Преди малко имаше възражение да няма Комисия по транспорта и съобщенията. С какво ще се занимава Комисията по енергетика и енергийни ресурси? Дали ще приеме повече законопроекти в областта на енергийната политика, ако евентуално съществува Комисията по транспорт и съобщения, където най-малко ще има 7-8 законопроекта. Надявам се в енергийната комисия да има 10-15 законопроекта. Някой да се мотивира за това нещо.
    Репликата ми е към Вас, госпожо Михайлова.
    ПРЕДСЕДАТЕЛ ЙОРДАН СОКОЛОВ: Благодаря на господин Осман.
    Втора реплика господин Папаризов.
    АТАНАС ПАПАРИЗОВ (ДЛ): Уважаеми господин председател, уважаеми колеги! Аз бих помолил госпожа Михайлова още веднъж да помисли по това предложение за външна и интеграционна политика. Все пак интеграцията в целия свят е главно икономическа интеграция. Днес не приемаме състава на тази комисия и нека още внимателно да помислим за такова заглавие, което да включва и този процес на приобщаване и т.н. Но все пак когато се говори за интеграция, тя е главно икономическа.
    Предлагам сега да не решаваме този въпрос за името на тази комисия, а да помисли още Комисията по правилника, тъй като днес не избираме нейния състав, ако не възразява и господин Агов.
    ПРЕДСЕДАТЕЛ ЙОРДАН СОКОЛОВ: Благодаря.
    Господин Ганев има думата.
    ГИНЬО ГАНЕВ (ДЛ): Уважаеми господин председател, дами и господа! Имам едно неудобство, когато се изреждаме по един въпрос, който не би трябвало да отнеме толкова време. Наистина вчера временната комисия, избрана от вас, се занима подробно.
    Предлагам след тази дискусия, а тя нека да бъде прекратена, да се приемат обобщенията, които се направиха, с уговорката, че всъщност ние като комисия ще представим на залата един цялостен правилник и тогава има още една възможност за ревизия, ако някой не се чувства достатъчно удовлетворен или пък аргументите натежат в една или друга полза.
    Понеже имаше от страната на демократичната левица едно чувство, че било добре да остане първоначалното предложение за Комисия по държавното устройство, мисля, че рязко трябва да се възрази на това. Държавното устройство се свързва с идеите, да речем, България да бъде конфедерация, федерация или нещо друго. И понеже философията на комисиите и в това Народно събрание да няма Законодателна комисия, а всяка комисия да има право да законодателства, а тя това и прави, затова се избра на тази сложна комисия относително доброто наименование "по правни въпроси и законодателството по корупцията".
    Молбата е и около това да се обединим и тогава ще стане едно гласуване, което ще ни събере всички заедно.
    Благодаря Ви, господин председател!
    ПРЕДСЕДАТЕЛ ЙОРДАН СОКОЛОВ: Благодаря на господин Ганев. (Напуска председателското място)
    ПРЕДСЕДАТЕЛ ИВАН КУРТЕВ: Давам думата на господин Йордан Соколов.
    ЙОРДАН СОКОЛОВ (СДС): Уважаеми господин председател, уважаеми колеги! Аз ще си позволя съвсем накратко да взема отношение по няколко от повдигнатите въпроси. Съгласен съм с повечето предложения.
    Хубаво е да се нарича "Комисия по икономическа политика", просто да се уеднакви. Вие виждате, че навсякъде наименованието е "комисия по...", а само първата комисия е с първоначалното предложение за Икономическа комисия.
    Смятам, че е добре четвъртата комисия, така както предлага временната комисия, да бъде "Комисия по местно самоуправление, регионална политика и благоустройство". Затова защото самото заглавие ще подсказва, че тя ще се занимава и с важните въпроси на местно самоуправление.
    Съвсем основателни са предложенията на господин Корнезов по отношение на чл. 101. Ако се възразява пред председателя, тогава трябва да се каже - пред Народното събрание се дават декларациите.
    И действително чл. 106 трябва изцяло да отпадне. Затова защото цялата тази постановка, че председателят внася доклад в Народното събрание, тя е отречена от самия Конституционен съд, а Конституционният съд може да бъде сезиран от една пета от народните представители, нито от председателя, нито от Народното събрание като институция.
    Аз искам обаче да взема думата по наименованието на третата комисия и да възразя срещу това наименование, което се предлага, и по отношение на което временната комисия единодушно се е съгласила - Комисия по правни въпроси и законодателството срещу корупцията.
    Предишното наименование беше малко тромаво - по устройство на държавните органи. Предложи се да е по държавно устройство именно затова, защото държавното устройство включва всички държавни органи. Няма се предвид форма на управление, а цялото държавно устройство.
    Предложи се да бъде и борба с корупцията, затова защото корупцията е едно актуално, опасно явление и то намира почвата си в държавните органи.
    Аз решително възразявам и смятам, че няма да е точно ние да наречем тази комисия "Комисия по правни въпроси и законодателство".
    Първо, всичките комисии се занимават със законодателство. Защо само в тази ще бъде?
    ГИНЬО ГАНЕВ (от място): Законодателството срещу корупцията.
    ЙОРДАН СОКОЛОВ: Да, ама тогава навсякъде трябва да казваме: Комисия по законодателството по местно самоуправление примерно.
    И на второ място, "Комисия по правни въпроси" - това означава, ако изходим, че заглавието трябва да отговаря на съдържанието на дейността, да възстановим Законодателната комисия. Какво значи "правни въпроси"?
    Всяка комисия действително, след като се произнася по актовете на Народното събрание, които са нормативни актове, се занимава с правни въпроси. Да приемем едно такова наименование означава наистина, когато дойде, да кажем, да се разпределя един или друг законопроект, той винаги да трябва да минава през Комисията по правни въпроси, защото няма законопроект, който да не решава правни въпроси. Благодаря ви.

    ПРЕДСЕДАТЕЛ ИВАН КУРТЕВ: Благодаря на господин Соколов.
    Има думата за реплика господин Лучников.
    СВЕТОСЛАВ ЛУЧНИКОВ (СДС): Уважаеми господин председател, уважаеми дами и господа! Наистина започна да замирисва малко на комично положението, когато ние спорим за наименованието на една комисия и забравяме старото предупреждение на Цицерон, че е непристойно да се спори за смяната на имена. Но тук името може би наистина може да подведе. По първата част аз съм готов да се приеме каквото искате. В края на краищата няма значение, само че ще бъде малко по-неточно.
    По отношение на втората част аз продължавам да твърдя, че ако ние наречем тази комисия Комисия за борба срещу корупцията, ние просто изместваме функциите на Народното събрание. Комисията по борба срещу корупцията не може да бъде комисията, която ефективно ще се бори срещу корупцията в конкретните случаи. Тя може да бъде само комисия по законодателството срещу корупцията, защото това е функцията на Народното събрание. По-нататък в текстовете ще се уточни още, че тя ще упражнява и парламентарен контрол по борбата срещу престъпността. Но иначе ви казвам, че ние ще я превърнем в едно гише, където всички граждани ще отправят своите основателни, а нека да си признаем, че в много случаи ще бъдат и неоснователни, сигнали за корупция. И ние ще се превърнем просто в една затрупана от неприсъщи задачи комисия, която няма да може да свърши основната си работа, а именно да се занимава със законите. Защото на всички е известно, че повечето от законите се преразпределят паралелно на другите комисии и на тази комисия и тя дава по тях мнение по правния им характер.
    Така че аз моля, в края на краищата комисията изхаби много време, изказаха се много съображения, поддържам да се приеме становището на комисията.
    Благодаря ви.
    ПРЕДСЕДАТЕЛ ИВАН КУРТЕВ: За реплика ли искате думата? Не, дуплика не може да има. На дуплика има право господин Соколов. След това ще дам думата на господин Иванов, въпреки че беше направено процедурно предложение от господин Гиньо Ганев, но по изключение ще дам думата на господин Христо Иванов и след това ще гласуваме процедурното предложение на господин Ганев.
    Има думата господин Агов.
    АСЕН АГОВ (СДС): Господин Папаризов, Вие прекрасно знаете, че не става въпрос само за икономическа интеграция. Става въпрос за три елемента на интеграцията на България - това е политическа интеграция, това е икономическа интеграция и това е правна интеграция. И от тази гледна точка аз мисля, че работа на Комисията по външна и интеграционна политика е да следи за политическата интеграция, да бъде втора, не водеща комисия по правната интеграция, тъй като виждам тук работата на Правната комисия, най-грубо да я наречем, която да осъществява хармонизацията на нашето законодателство с европейското законодателство, и разбира се, съвместната работа с Комисията по националната сигурност в зависимост от приоритетите - дали тя ще бъде водеща или Комисията по външна политика ще бъде водеща, и по въпроса за военната и политическата интеграция на България не само в Европейския съюз, но и в организацията на Северноатлантическия договор и в Западноевропейския съюз, тъй като вече сме интегрирани в Съвета на Европа.
    Следователно, тук става дума за много аспекти. И ще ми простите повторението, но за да спестим изброяването на всички тези дейности в едно може би бъдещо тромаво название на комисията, аз смятам, че най-леко бихме минали, ако наречем тази комисия Комисия по външната и интеграционната политика. Защото става въпрос за много аспекти.
    ЯНАКИ СТОИЛОВ (от място): Институционална интеграция е може би най-точно.
    АСЕН АГОВ: Моля? Институционна интеграция - отново пак влизаме..., защото става въпрос и за военните аспекти, става въпрос и за всички други аспекти. Нека да си спестим многословието и нека да бъдем максимално прагматични в названието на тази комисия. Нека да не мислим и да не спорим по-дълго. Аз предлагам, господин председателю, да гласуваме по този въпрос така, както е предложението. Мисля, че в хода на работата ще оправдаем нашето гласуване в полза на това предложение.
    Благодаря ви.
    ПРЕДСЕДАТЕЛ ИВАН КУРТЕВ: Вие го предложихте един път и едва ли беше необходимо да го повторите.
    За последно изказване има думата господин Христо Иванов.
    ХРИСТО ИВАНОВ (БББ): Уважаеми господин председател, уважаеми колеги народни представители! Всъщност повод за това да поискам думата беше изказването на господин Соколов. Но във връзка с това, което каза господин Агов, също бих желал да кажа две думи. Аз мисля, че той има основание, когато настоява в заглавието на комисията да влезе думата "интеграция" като съдържателен елемент. Мисля обаче, че понятието "интеграционна политика" е с немного ясно и легитимирано значение. Затова още по-леко ще бъде заглавието Комисия по външна политика и интеграция вместо интеграционна политика, тъй като това съчетание е малко смущаващо.
    По въпроса за комисията, която беше наречена първоначално Комисия по държавното устройство, мисля, че господин Соколов има пълното право да възрази срещу промяната на заглавието в първата му част в смисъла на комисия по правните въпроси. Това автоматически я поставя в ранга на законодателна комисия, т. е. на една надкомисия, по който въпрос ние сме единодушни, че такава не трябва да съществува. Всички комисии са равни по отношение на техните законодателни правомощия и задължения.
    Затова, от една страна, аз съм за това да се върнем към старото заглавие. Но смятам, че ако комисията се нарече Комисия по държавно устройство, това означава, че тя ще се занимава с проблемите на държавно-правното устройство като такова. Тоест тук неминуемо се свързва това с въпроса дали да бъде една или друга формата на държавно правно устройство на страната. За да няма такова недоразумение, мисля, че по-ясно ще бъде и това твърди господин Соколов, че е целта, да бъде Комисия по държавните органи. И тогава ще стане ясно, че се касае за координиране на дейността на всички държавни органи.
    Но във втората част на заглавието - борба срещу корупцията, тук съм склонен да дам предимство на версията на господин Лучников, тъй като ние не можем да използваме аналогията с Комисия по икономика и да ползваме тук краткото название Комисия по корупцията, тъй като тази комисия ще работи срещу корупцията. Вярно е, че няма да имаме тук пряка борба срещу корупцията, а ще бъде чрез законодателство. Именно за да стане ясно, че е така, нека да възприемем втората част от предложението на господин Лучников. Да стане ясно, че става дума не за борба в смисъла на тази борба, която осъществяват други органи, а законодателна борба.
    Така че аз предлагам за тази комисия заглавието като цяло да бъде Комисия по държавните органи и законодателство срещу корупцията.
    Благодаря ви.
    ПРЕДСЕДАТЕЛ ИВАН КУРТЕВ: Благодаря на господин Иванов.
    Имаше едно процедурно предложение от господин Гиньо Ганев.
    За реплика ли искате думата?
    Има думата за реплика госпожа Дончева. Заповядайте.
    ТАТЯНА ДОНЧЕВА (ДЛ): Има две принципни неща, когато се определят заглавия. Едното е: колкото по-кратко, толкова по-ясно, особено, когато става дума за наименования на парламентарни комисии, които имат гражданственост и традиция в българския парламентарен живот. С интеграция и с дезинтеграция наименованието Комисия по външна политика включва достатъчно много. Дайте да обогатим това наименование със съдържание в работата, отколкото с панделки в наименованието.
    Що се отнася до нашата прословута Правна комисия, вярвайте ми,- Комисия по държавни органи и Комисия по държавно устройство е безкрайно неточно. Вчера господин Джеров попита: а Законът за собствеността, който несъмнено ще бъде предмет на работа на тази комисия, в какво се вписва? В държавни органи или в държавно устройство?
    Мисля, че това наименование, което сме изработили, макар и с много резерви, е по-близко до точното и до спецификата на дейност на тази комисия. Освен всичко друго има функции и компетенции, които се изписват в правилника и които също я определят. Така че не е само наименованието, което казва всичко.
    Моля наистина да преминем към приключване на дебатите по наименованията на комисиите и към гласуване на проекта за предложение във вида, който е най-близък до консенсуса.
    ПРЕДСЕДАТЕЛ ИВАН КУРТЕВ: Благодаря на госпожа Дончева.
    Няма да поставям на гласуване предложението за прекъсване, защото няма и други желаещи да се изказват.
    Преминаваме към гласуване. Съгласно действащия правилник най-напред се гласуват предложения за отпадане, поради което най-напред поставям за гласуване предложението за отпадане на § 9 от предложения проект за решение, който се отнася към чл. 106 от действащия правилник.
    Моля, гласувайте!
    От общо гласували 212 народни представители, за - 203, против - 2, въздържали се - 7.
    Прието е предложението за отпадане на § 9.
    Моля?

    ЛЮБЕН КОРНЕЗОВ (от място): На чл. 106 от правилника, а не на § 9.
    ПРЕДСЕДАТЕЛ ИВАН КУРТЕВ: За отпадането на чл. 106, точно така, правилно. На чл. 106 от правилника. Правилно.
    Предложенията по § 1 са следните: Икономическата комисия да се нарича Комисия по икономическата политика.
    Моля, режим на гласуване за предложението комисията да се нарича Комисия по икономическата политика.
    От общо гласували 205 народни представители, за - 205, против и въздържали се - няма.
    Предложението е прието.
    Следващото предложение e по т. 3 - да се запази досегашното наименование на комисията, което беше Комисия по устройството и дейността на държавните органи.
    Моля, режим на гласуване за това да се запази сегашното наименование на Комисията по държавно устройство и борба с корупцията. Предложение да се запази старият текст. Не от предложението за решение, а от стария правилник. Да се запази старото наименование от предишния правилник.
    Беше направено предложение да остане старото наименование, което гласи: Комисия по устройството и дейността на държавните органи.
    От общо гласували 203 народни представители, за - 37, против - 141, въздържали се - 25.
    Предложението не се приема.
    По същата точка имаше предложение на комисията, което беше за Комисия по правни въпроси и законодателство срещу корупцията. Това е предложение на Временната комисия по правилника.
    Моля, режим на гласуване на тези, които са за това наименование.
    От общо гласували 207 народни представители, за - 152, против - 29, въздържали се - 26.
    Приема се наименованието, предложено от временната комисия.
    Направено е предложение за допълнение към наименованието на петата комисия - по външна политика.
    Първото предложение - Комисия по външна и интеграционна политика. Предложението е на господин Асен Агов.
    РЕПЛИКА ОТ БЛОКА НА ОПОЗИЦИЯТА: Имаше предложение по четвъртата комисия.
    ПРЕДСЕДАТЕЛ ИВАН КУРТЕВ: Аз се извинявам, обаче господин Соколов си взе бележките и ги нямам пред мен, за да видя всички комисии. Наистина, правилна е забележката ви. Има предложение и към четвъртата комисия, да се добави и да стане Комисия по местното самоуправление, регионалната политика и благоустройството.
    Моля, режим на гласуване за това допълнение. Добавят се думите "местното самоуправление" преди "регионалната политика".
    Гласува се т. 4 - Комисия по местното самоуправление, регионалната политика и благоустройството.
    От общо гласували 207 народни представители, за - 195, против - 4, въздържали се - 8.
    Приема се допълнението към т. 4.
    Стигаме до т. 5 - Комисия по външна политика, с допълнението на господин Агов става Комисия по външна и интеграционна политика.
    Моля, режим на гласуване. Допълнението, направено от господин Агов - Комисия по външна и интеграционна политика.
    ЕМИЛИЯ МАСЛАРОВА (от място): Най-отдалеченото предложение е на господин Христо Иванов - по външна политика и интеграцията.
    ПРЕДСЕДАТЕЛ ИВАН КУРТЕВ: Е, въпрос на преценка - кое е по-отдалечено. Тук вече става дума за текстоална отдалеченост, така че малко трудно може да се прецени.
    От общо гласували 201 народни представители, за - 122, против - 56, въздържали се - 23.
    Предложението се приема.

    Следващото предложение е направено по т. 14, където се прави добавката "и по жалбите и петициите на гражданите". Комисия по правата на човека и вероизповеданията, добавката е "и по жалбите и петициите на гражданите".
    Моля да гласувате за тази добавка.
    От общо гласували 200 народни представители, за - 199, против - няма, въздържал се - 1.
    Добавката е приета.
    Следващото предложение е направено по § 3, но то сега ще трябва малко да се промени, защото предложението от г-н Корнезов беше освен "Комисия по парламентарна етика" да отпадне и "европейска интеграция". Но ние току-що променихме наименованието на комисията, така че едва ли е необходимо да се гласува.
    ЯНАКИ СТОИЛОВ (от място): Има предложени още две комисии.
    ПРЕДСЕДАТЕЛ ИВАН КУРТЕВ: Накрая ще гласуваме и предложенията за нови комисии.
    ЯНАКИ СТОИЛОВ (от място): По този параграф е.
    ПРЕДСЕДАТЕЛ ИВАН КУРТЕВ: Добре, не споря.
    Направени са предложения за още три комисии. Едната е по транспорта, другата е по планинските райони, пълното й наименование е Комисия за развитие на планинските, полупланинските и граничните райони, и третото предложение е за Комисия за контрол върху приходите, разходите и имуществата на политическите партии.
    Най-напред поставям на гласуване въпроса за създаване на Комисия по транспорта и съобщенията.
    Моля, които са за създаването на такава комисия, да гласуват.
    От общо гласували 211 народни представители, за - 74, против - 121, въздържали се - 16.
    Предложението не се приема.
    Следващото предложение е за създаване на Комисия за развитие на планинските и граничните райони.
    Моля да гласувате за това предложение.
    От общо гласували 216 народни представители, за - 95, против - 104, въздържали се - 17.
    Предложението не се приема.
    Следващото предложение е за създаване на Комисия за контрол върху приходите, разходите и имуществата на политическите партии.
    Моля да гласувате.
    От общо гласували 215 народни представители, за - 27, против - 155, въздържали се - 33.
    Предложението не се приема.
    Следващото предложение е в § 3 наименованието на комисията "Външна и интеграционна политика".
    Моля да гласувате. Това произтича от решението да има такава комисия.
    РЕПЛИКИ ОТ ЗАЛАТА: Нали е гласувано.
    ПРЕДСЕДАТЕЛ ИВАН КУРТЕВ: В този текст не е допълнено. Комисията е създадена, но в този текст е посочена комисията с друго наименование. Сега трябва да бъде променен текстът и да бъде новото наименование.
    Моля да гласувате.
    От общо гласували 196 народни представители, за - 141, против - 30, въздържали се - 25.
    Предложението е прието.
    Следващите предложения за промени в проекта за решение са към § 7.
    В ал. 3 вместо "председателя на Народното събрание" да бъде "Комисията по бюджет, финанси и финансов контрол". В ал. 4 същото - вместо "председателя на Народното събрание" да бъде "Комисията по бюджет, финанси и финансов контрол".
    Предлагам ви едновременно да гласуваме и двете поправки в ал. 3 и 4.
    ЛЮБЕН КОРНЕЗОВ (от място): Само ал. 4.
    ПРЕДСЕДАТЕЛ ИВАН КУРТЕВ: Ал. 3 на досега действуващия чл. 101 гласи, че народният представител в едномесечен срок от първото заседание на Народното събрание представя на Комисията по парламентарна етика чрез председателя декларация. В ал. 4 е казано, че народният представител ежегодно представя на Комисията по парламентарна етика. Значи и в двата случая трябва да бъде заменено с "Комисията по бюджет, финанси и финансов контрол".
    Моля да гласувате за тази промяна в ал. 3 и 4 на правилника, а тук в § 7 са ал. 1 и 2.
    От общо гласували 200 народни представители, за - 197, против - 1, въздържали се - 2.
    Предложението се приема.
    Аз не съм си отбелязал други предложения. Надявам се, че не е пропуснато нито едно от направените предложения.
    Имате думата.
    ТАТЯНА ДОНЧЕВА (ДЛ): В чл. 18, § 2 има предложение от работната комисия наименованието "Комисията против корупцията" да се заличи. Това е чисто техническо.
    ПРЕДСЕДАТЕЛ ИВАН КУРТЕВ: Вие ми обърнахте внимание и тук виждам, че наистина ще трябва и в § 2, ал. 1 да се направи още една корекция, защото сега комисията има друго наименование. Тя не е "по държавното устройство и борба с корупцията", а трябва да бъде извършена тази промяна и там. В ал. 1 думите "Комисията по устройството и дейността на държавните органи" се заменят с "Комисията по правни въпроси и законодателство срещу корупцията".
    Моля да гласувате за тази промяна.
    От общо гласували 197 народни представители, за - 190, против - 4, въздържали се - 3.
    Предложението се приема.

    Понеже нямаме комисии, които да докладват и трябва ние тук сами да водим бележки, искам още един път да ви попитам дали има нещо, което смятате, че сме пропуснали?
    Има още едно предложение, което е направено в становището на Временната комисия по правилника: думите "Комисията против корупцията", като начални думи на ал. 3 на чл. 18, да се заличат.
    Моля, гласувайте!
    От общо гласували 200 народни представители, за - 198, против - няма, въздържали се - 2.
    Предложението е прието.
    Сега вече можем да пристъпим към гласуване на целия проект за решение.
    Моля, гласувайте!
    От общо гласували 204 народни представители, за - 204, против и въздържали се - няма.
    Решението е прието с пълно единодушие.
    С това приключихме работата си по точка първа от дневния ред.
    ПРЕДСЕДАТЕЛ ЙОРДАН СОКОЛОВ: Преминаваме към разглеждането на точка втора от дневния ред:
    ИЗБИРАНЕ НА ПОСТОЯННИ КОМИСИИ НА НАРОДНОТО СЪБРАНИЕ.
    От името на вносителите ще докладва господин Цоньо Ботев.
    ДОКЛАДЧИК ЦОНЬО БОТЕВ: Уважаеми господин председател, уважаеми дами и господа народни представители! От името на вносителите и след проведени консултации предлагаме съставът на Комисията по икономическата политика да бъде от 33 члена.
    Разпределението между парламентарните групи е следното: Парламентарна група на СДС - 17 члена, Парламентарна група на Демократичната левица - 8 члена, парламентарните групи на Народен съюз, Евролевица, Обединение за национално спасение и Български бизнеслок - по 2 члена.
    За председател на Комисията по икономическата политика е предложен господин Никола Джипов Николов - народен представител от Парламентарната група на СДС.
    За заместник-председатели се предлагат народните представители - Александър Праматарски от Народния съюз, Атанас Папаризов от Демократичната левица и Юджел Атилла от Обединението за национално спасение.
    За членове на комисията от Парламентарната група на СДС се предлагат народните представители:
    Александър Иванов Хаджийски
    Благой Николаев Димитров
    Василка Добрева Папломатас
    Веселин Милков Чолаков
    Даниела Йорданова Николова
    Жеко Стоянов Иванов
    Захари Нанев Желязков
    Иван Драганов Шиляшки
    Илия Иванов Масларски
    Илиян Страхилов Попов
    Йордан Ангелов Нихризов
    Кирил Андреев Баев
    Найден Маринов Зеленогорски
    Николай Апостолов Апостолов
    Петър Стоянов Рафаилов
    Пламен Георгиев Радонов.
    От Парламентарната група на Демократичната левица за членове на Комисията по икономическата политика се предлагат народните представители:
    Иван Николов Иванов
    Михаил Райков Миков
    Никола Петров Койчев
    Петър Владимиров Димитров
    Румен Стоянов Овчаров
    Стефан Илиев Стоилов
    Петър Георгиев Башикаров.
    От Парламентарната група на Българския бизнесблок за членове на Комисията по икономическата политика се предлагат народните представители:
    Яшо Минков
    Христо Иванов
    За другите парламентарни групи предложенията ще бъдат направени от техни представители.
    ПРЕДСЕДАТЕЛ ЙОРДАН СОКОЛОВ: Благодаря.
    Господин Гайтанджиев има думата.
    СТЕФАН ГАЙТАНДЖИЕВ (ДЛ): Уважаеми господин председателю, уважаеми колеги! Точно това са предложенията, които ние правим от името на Парламентарната група на Демократичната левица за състава на Комисията по икономическата политика. Трябва да призная, че ние сме удовлетворени от вътрешното квотно разпределение на представителите на отделни парламентарни групи.
    Това, което още на предварителните консултации възникна у нас като различие с мнението на мнозинството, беше по отношение предложенията за ръководство на комисията. И досегашният правилник повелява, че парламентарните групи са представени пропорционално не само в съставите, но и в ръководствата на комисиите. Това би трябвало да означава, че ако ние приемем да съществуват 14 постоянни комисии, от тях 8 трябва да са за Съюза на демократичните сили - повече от половината, 2 - за Парламентарната група на левицата, и по една съответно за Обединението за национално спасение, Евролевицата, Народния съюз и Българския бизнесблок. При 15 комисии евентуално, съотношението става 8:3:1:1:1:1, и така нататък. Този принцип действително е последователно изведен за съжаление само във вътрешното разпределение.
    Смятам, че е правилно в подхода, който възприехме в рамките на контактната група, да се даде възможност абсолютно всяка парламентарна група да има поне по един представител във всяка комисия и това сега е осъществено, което е едно постижение, тъй като всяка парламентарна група трябва да знае във всяка сфера на дейност на парламента и контрола, който той осъществява, какви основни решения се взимат.

    Независимо че ние правим известно отстъпление от този принцип, смятам, че народното представителство, ако следва този принцип така, както беше спазен във Великото Народно събрание, този принцип за ръководството на комисиите беше спазен и в Тридесет и седмото Народно събрание, тогава ние предложихме на тогавашната опозиция в лицето на Съюза на демократичните сили, Народен съюз и ДПС, които за съжаление отказаха, но Българският бизнесблок тогава прие и по тяхно предложение той оглави две от комисиите.
    Съжалявам, че мнозинството се ориентира към такъв механизъм, при който действително представителството в ръководството ще противоречи на нашия правилник.
    ПРЕДСЕДАТЕЛ ЙОРДАН СОКОЛОВ: Има думата господин Жорж Ганчев.
    ЖОРЖ ГАНЧЕВ (БББ): Благодаря, господин председател. Уважавам репликата, защото ви поддържаше. Ние поддържаме и вас сега по принцип през първите 100 дни, на които народът, суверенът е дал властта, господине.
    Второ, говорихме с господин Костов и ръководството на СДС за уважаване на мажоритарния момент в Тридесет и осмото Народно събрание, на личностите, а не на телата в сградата. Днес откриваме - господин Гоцев, ще Ви помоля Вие да предадете тези думи на вашето ръководство, - че след разговорите и споразуменията господин Асен Агов, който елиминира моята личност от поканите в Торонто, Канада на Игнат Канев и голяма шпицкоманда щеше да пали голф-клуба на господин Канев, за да не отиде Жорж там, този път си е избрал колабораторски приятелчето си Камов от предишното Народно събрание и елиминират един човек на мое ниво с 23 на сто от народния вот - мажоритарно няма такъв човек в тази зала - от Комисията по външната политика. Ако това е началото и това е вашето поведение, ще получите съответна реакция от нас. (Единични ръкопляскания)
    ПРЕДСЕДАТЕЛ ЙОРДАН СОКОЛОВ: Има думата господин Гиньо Ганев.
    ГИНЬО ГАНЕВ (ДЛ): Уважаеми господин председател, дами и господа! Знам резултатите от предварителните консултации. Съзнавам повече от много други хора в тази зала принципа на мнозинството и необходимостта все пак да се знае, че мнозинството и малцинството заедно правят представителството на българския народ в един парламент. Няма съвременна парламентарна практика, която да е измислила друг принцип за формирането на съставите на трите вида комисии в парламента - постоянните по функции, тези, които са по контрол, и комисиите ад хок, освен начина, по който те трябва да рефлектират конфигурацията в даденото Народно събрание. Това е така нареченият принцип на пропорционалността. Той е заложен и в този Правилник за организацията и дейността на Народното събрание, който ние вчера направихме отново в живот. Тогава?
    Предложенията, които се правят, се отклоняват от този принцип. На опозицията - коалиция на Демократичната левица, не се предоставя по първоначалното предложение нито едно председателско място. Не говоря за това. Но нека още веднъж да се знае, а в залата и извън нея да прозвучи това, което не трябва да изоставим. Напомни господин Гайтанджиев опита на Великото Народно събрание. Не се връщам към него, за да не бъда обвинен в сантименталност. Но тогава БСП имаше абсолютно мнозинство. Никой не позволи да мисли, че опозицията няма да има ръководство на парламентарна комисия. Това, че някой след това е изоставил този опит, в никакъв случай прецедентът не се превръща в право.
    Господин председател, предлагам да се гласува формално предложението ми формирането на комисиите в Народното събрание да съответствува на принципа на пропорционалността на представените в Народното събрание народни представители и по парламентарни групи, и в съответствие с действуващия Правилник за организацията и дейността на Народното събрание.
    Благодаря ви много.
    ПРЕДСЕДАТЕЛ ЙОРДАН СОКОЛОВ: Има думата господин Димитров.
    ЕВГЕНИ ДИМИТРОВ (ЕЛ): Господин председател, във връзка с предоставените ни две места в Икономическата комисия Евролевицата предлага да бъдат включени като членове господата Стефан Нешев и Иван Бойков от Евролевицата.
    ПРЕДСЕДАТЕЛ ЙОРДАН СОКОЛОВ: Поставям на гласуване първо проекта за решение, така както е внесен, за броя на членовете на комисиите и разпределението.
    ГИНЬО ГАНЕВ (от място): Господин председател, аз повдигнах с предложение искане за гласуване на начина на формиране на комисиите съобразно правилника. Това не е дебат.
    ПРЕДСЕДАТЕЛ ЙОРДАН СОКОЛОВ: Трябва да имате по съответния начин внесено предложение. Това няма връзка с конкретното решение. Вие предлагате някакъв общ принцип, който сега не можем да го гласуваме.
    ГИНЬО ГАНЕВ (от място): Извинете, аз предлагам общ принцип...
    ПРЕДСЕДАТЕЛ ЙОРДАН СОКОЛОВ: Не можете да предлагате по конкретно решение ние да взимаме общ принцип.
    ГИНЬО ГАНЕВ (ДЛ): Извинете, аз предложих конкретно решение. Извинявайте, ако натежавам на залата. Предложих решение, което да звучи така: комисиите в Тридесет и осмото Народно събрание ще се съставят въз основа на принципа на пропорционалността в съответствие с чл. 20, ал. 1 на действуващия Правилник за организацията и дейността на Народното събрание. Моля ви - по този въпрос.
    ГЛАС ОТ ЗАЛАТА: Реплика.
    ПРЕДСЕДАТЕЛ ЙОРДАН СОКОЛОВ: По процедурно предложение не може реплика.
    ГЛАС ОТ ЗАЛАТА: За да бъде решение, трябва да се внесе писмено.
    ПРЕДСЕДАТЕЛ ЙОРДАН СОКОЛОВ: Вижте, няма да го поставям изобщо на гласуване. Аз се учудвам, че един юрист като господин Гиньо Ганев не съзира разликата между един проект за конкретно решение за дадена комисия и едно предложение как трябвало да бъдат избирани всичките комисии. Това ще си го направите, когато се гласува правилникът. А пък аз не виждам Вашето предложение да се различава от текста на правилника.
    Има думата Моньо Христов.
    МОНЬО ХРИСТОВв (НС): От имeто на Народен съюз предлагам в Комисията по икономическата политика народния представител господин Георги Манов.
    ПРЕДСЕДАТЕЛ ЙОРДАН СОКОЛОВ: Има думата Лютви Ахмед.
    ЛЮТВИ АХМЕД (ОНС): Уважаеми господин председател, уважаеми госпожи и господа народни представители! От името на Парламентарната група на Обединението за национално спасение, съгласно утвърдения квотен принцип, за член на Комисията по икономическа политика правя предложение за господин Рамадан Халилов като член на комисията.
    ПРЕДСЕДАТЕЛ ЙОРДАН СОКОЛОВ: Имате право на още един.
    МОНЬО ХРИСТОВ (от място): Той е вписан като заместник-председател.
    Поставям на гласуване т. 1 на проекторешението:
    Комисията по икономическа политика се състои от 33 народни представители, от които 17 от Парламентарната група на СДС, 8 от Парламентарната група на Демократичната левица и по двама от парламентарните групи на Обединението за национално спасение, Евролевицата, Народния съюз - БЗНС, Демократическа партия и Българския бизнесблок.
    Който е съгласен, моля да гласува.
    От общо гласували 218 народни представители, за - 218, против и въздържали се - няма.
    Сега ще прочета състава на комисията, съобразно предложенията на отделните парламентарни групи и много моля за общо внимание, защото са дадени на отделни листчета, да не пропуснем някого.
    Председател на комисията - Никола Джипов Николов, заместник-председатели - Александър Манолов Праматарски, Атанас Атанасов Папаризов, Юджел Наим Атилла. И членове: Александър Иванов Хаджийски, Благой Николаев Димитров, Василка Добрева Папломатас, Веселин Милков Чолаков, Даниела Йорданова Николова, Жеко Стоянов Иванов, Захари Нанев Желязков, Иван Драганов Шиляшки, Илия Иванов Масларски, Илиян Страхилов Попов, Йордан Ангелов Нихризов, Кирил Андреев Баев, Найден Маринов Зеленогорски, Николай Апостолов Апостолов, Петър Стоянов Рафаилов, Пламен Георгиев Радонов, Иван Николов Иванов, Михаил Райков Миков, Никола Петров Койчев, Петър Владимиров Димитров, Румен Стоянов Овчаров, Стефан Илиев Стоилов, Петър Георгиев Башикаров, Рамадан Байрамов Халилов, Стефан Станчев Нешев, Иван Димитров Бойков, Георги Йорданов Манов, Яшо Димитров Минков, Христо Иванов Иванов.
    Поставям на гласуване състава и ръководството на комисията.
    От общо гласували 215 народни представители, за - 215, против и въздържали се - няма.
    Да честитим на избраните и да им пожелаем успешна работа.
    Следващият проект за решение е за избиране състав на Комисията по бюджет, финанси и финансов контрол.
    Има думата господин Ботев.
    ЦОНЬО БОТЕВ (СДС): Уважаеми господин председател! Уважаеми дами и господа народни представители!
    Предложението за броя на членовете на Комисията по бюджет, финанси и финансов контрол е тя да се състои от 21 народни представители.
    В ръководството на комисията да влязат народните представители:
    председател - народният представител Йордан Кирилов Цонев, от Парламентарната група на СДС, заместник-председатели - народните представители Стефан Илиев Стоилов, от Парламентарната група на Демократичната левица и Венцеслав Асенов Димитров, от Парламентарната група на Обединението за национално спасение и за членове народните представители: от Парламентарната група на СДС: Васил Йорданов Клявков, Иван Иванов Димов, Иван Георгиев Иванов, Илиян Страхилов Попов, Йордан Иванов Бакалов, Найден Маринов Зеленогорски, Николай Апостолов Апостолов, Пламен Димитров Стоилов, Пламен Иванов Иванов и Симон Николов Спасов, или 11 от 21 общо членове на комисията.
    От Парламентарната група на Демократичната левица за членове на Комисията по бюджет, финанси и финансов контрол квотата е от 5 народни представители, а именно:
    - за членове: Асен Димитров Гагаузов
       Васил Недялков Козалиев
       Георги Георгиев Пирински
       Руси Иванов Статков
    Съобщавам за членове четирима, тъй като петият е заместник-председателят господин Стоилов.
    И от Парламентарната група на Българския бизнесблок член на Комисията по бюджет, финанси и финансов контрол е народният представител господин Яшо Минков.
    От останалите парламентарни групи:
    За член на Комисията по бюджет, финанси и финансов контрол от Парламентарната група на Народния съюз е предложен господин Стефан Петров Личев.
    Предложението на Евролевицата го нямам и би трябвало да бъде направено от представител на парламентарната група. Благодаря.
    ПРЕДСЕДАТЕЛ ЙОРДАН СОКОЛОВ: Заповядайте.
    ИВАН ТОДОРОВ (ЕЛ): Уважаеми господин председател, уважаеми колеги! Предложението на Парламентарната група на Евролевицата за член на Комисията по бюджет, финанси и финансов контрол е за Александър Трифонов Томов - 3.Варненски избирателен район.
    ПРЕДСЕДАТЕЛ ЙОРДАН СОКОЛОВ: Благодаря.
    Има думата господин Кемал Еюп.
    КЕМАЛ ЕЮП (ОНС): Уважаеми господин председател, уважаеми дами и господа народни представители! От името на Парламентарната група на Обединението за национално спасение предлагаме за член на Комисията по бюджет, финанси и финансов контрол господин Димитър Петров Луджев от 2.Бургаски избирателен район.
    ПРЕДСЕДАТЕЛ ЙОРДАН СОКОЛОВ: Попълнен е съставът на комисията. Поставям на гласуване проект за решение, направо с едно гласуване:
    "Избира Комисия по бюджет, финанси и финансов контрол в състав от 21 народни представители... (с прочетеното ръководство)."
    Има думата народният представител Любомир Божков.
    ЛЮБОМИР БОЖКОВ (ДЛ): Уважаеми господин председателю, уважаеми колеги! Ние не възразяваме председателят на Комисията по бюджет, финанси и финансов контрол да бъде от мнозинството, но по отношение на предложения за председател Йордан Цонев считаме, че това, което е известно и на обществеността, и това, с което той се занимава, прави несъвместима функцията му на председател на тази комисия. Ето и днес във вестник "Новинар" също е записано, че той е крупие и собственик на множество чейнчбюра. Мисля, че тази дейност просто ще направи несъвместима длъжността му като председател на тази комисия.
    Ето защо ние няма да възразим по отношение на предложен нов представител на Парламентарната група на СДС за председател на тази комисия, но категорично сме и ще го сторим с гласуване, ще гласуваме против личността за председател на тази комисия да бъде господин Йордан Цонев. Благодаря ви.
    ПРЕДСЕДАТЕЛ ЙОРДАН СОКОЛОВ: Благодаря.
    Поставям на гласуване решението:
    "Народното събрание, на основание чл. 79, ал. 1 от Конституцията на Република България,
    Р Е Ш И:
    1. Комисията по бюджет, финанси и финансов контрол се състои от 21 народни представители, от които: 11 от Парламентарната група на СДС, 5 - от Парламентарната група на Демократичната левица, 2 - от Парламентарната група на Обединението за национално спасение и по 1 от парламентарните групи на Евролевицата, на "Народния съюз - БЗНС, Демократическа партия" и Българския бизнесблок.
    2. Избира Комисията по бюджет, финанси и финансов контрол в състав: председател, двама заместник-председатели и членове, както следва: (така както бяха съобщени имената)."
    Моля, гласувайте!
    РЕПЛИКИ ОТ БЛОКА НА ДЕМОКРАТИЧНАТА ЛЕВИЦА: Има направен отвод!
    ПРЕДСЕДАТЕЛ ЙОРДАН СОКОЛОВ: Отвод не се гласува. Който иска, няма да гласува. (Шум и реплики в залата)
    Отменям режима на гласуването.
    Има думата господин Сендов.
    БЛАГОВЕСТ СЕНДОВ (ДЛ): Уважаеми господин председател, съгласно практиката и правилника, при това изказване, което беше направено от господин Божков, не можем да гласуваме преди да се обсъди направеното предложение за изменение в текст на решението. Най-напред ще се гласува да се смени ли председателят или да не се смени. Вие може да гласувате да не се смени. Ние ще гласуваме да се смени. След това се преминава към гласуване на общия текст. Това е изменение в текста, затова не може да се гласуват ан блок двете решения.
    ПРЕДСЕДАТЕЛ ЙОРДАН СОКОЛОВ: До момента такова предложение нямаше направено. Имаше едно изказване, че дадена парламентарна група ще гласува против определен член от състава на комисията. (Шум и реплики в залата)
    Добре, да го разбирам ли Вашето предложение като предложение за отделно гласуване? (Шум и реплики от ляво)
    ЛЮБОМИР БОЖКОВ (ДЛ): Искам да уточня това, което казах преди малко за председателя, който е предложен за тази комисия. Правя формално предложение да се гласува първо против избирането на председателя господин Цонев за тази комисия. Да се гласува. Да се гласува поотделно - първо за председател, а след това...
    ПРЕДСЕДАТЕЛ ЙОРДАН СОКОЛОВ: Е, това е друго нещо.
    Добре. Поставям на отделно гласуване... (Шум и реплики в залата)
    Има направено процедурно предложение за отделно гласуване. Който е съгласен с това процедурно предложение - за отделно гласуване за председател и за останалия състав на комисията моля да гласува. (Шум и реплики от блока на Демократичната левица)
    Защо спорите? Има едно предложение за общо гласуване. Има предложение за отделно гласуване. Първо ще гласуваме дали да се гласува общо или отделно.
    Сега се гласува предложението за отделно гласуване - само на председателя и отделно - за останалите членове.
    От общо гласували 223 народни представители, за - 68, против - 148, въздържали се - 7.
    Не се приема предложението.
    Заповядайте, господин Сендов.
    БЛАГОВЕСТ СЕНДОВ (ДЛ): Господин председател, смятам, че тръгнахме не както трябва. Имаме да избираме персонално хора.
    Първо, предложенията бяха много неподготвени и ние загубихме много време във формални неща. Това е естествено за началото. За това не правя бележка, но когато се предлагат хора и гласуването ан блок може да бъде тогава, когато няма възражение по отношение на някои от тях персонално. Смятам,


    че начинът, по който процедирате показва, че никаква разлика от предишното Народно събрание няма. (Ръкопляскания от ляво)
    АЛЕКСАНДЪР ЙОРДАНОВ (от място): Искам думата!
    ПРЕДСЕДАТЕЛ ЙОРДАН СОКОЛОВ: Чакайте сега, дебат при гласуването няма.
    АЛЕКСАНДЪР ЙОРДАНОВ (от място): За процедура, тогава.
    ПРЕДСЕДАТЕЛ ЙОРДАН СОКОЛОВ: Процедура ли искате? - Заповядайте. Но реплика на процедура няма!
    АЛЕКСАНДЪР ЙОРДАНОВ (СДС): Уважаеми господин председател! Винаги съм защитавал тезата, че когато се избират персонални личности добре е парламентът да види тези личности, да ги чуе от трибуната на Народното събрание и тогава ще отпаднат евентуални съмнения и обвинения. Към всеки може да се отправи, вероятно, най-различно обвинение. Съмненията ходят по улиците на София и на България, а слуховете стигат и до Народното събрание.
    В този смисъл председателят на бъдещата комисия е тук - той е достатъчно авторитетен човек, след като Съюзът на демократичните сили го издига за такъв. Нека да излезе пред вас. Ще се представи. Вие ще го одобрите. Чувствувам, че още отсега имате симпатии към него.
    Благодаря. (Ръкопляскания)
    ПРЕДСЕДАТЕЛ ЙОРДАН СОКОЛОВ: Ние сме в процедура на гласуване, господин Йорданов.
    Моля, които са съгласни с така предложения състав на комисията и на нейното ръководство, да гласуват.
    От общо гласували 174 народни представители, за - 171, против - няма, въздържали се - 3.
    Избран е съставът на комисията.
    Да честитим на нашите колеги този избор и да им пожелаем успешна работа.
    Преминаваме към проект за решение за избиране състава на третата комисия, като в проекта за решение направо трябва да се промени наименованието: Комисия по правни въпроси и законодателство срещу корупцията.
    От името на вносителите думата има господин Цоньо Ботев.
    ЦОНЬО БОТЕВ (СДС): Уважаеми господин председател, уважаеми дами и господа народни представители!
    От името на Парламентарната група на СДС и след проведените консултации предлагаме Комисията по правни въпроси и законодателство срещу корупцията да се състои от 21 народни представители при следното разпределение: 11 - от Парламентарната група на СДС, 5 - от Парламентарната група на Демократичната левица, 2 - от Парламентарната група на Обединението за национално спасение, и 1 - от парламентарните групи на Евролевица, Народен съюз, БЗНС, Демократическа партия и Български бизнесблок.
    За председател на комисията се предлага господин Светослав Денчев Лучников, народен представител от Парламентарната група на СДС. За заместник-председатели се предлагат народните представители Янаки Боянов Стоилов от Парламентарната група на Демократичната левица и Александър Асенов Джеров от Парламентарната група на Народен Съюз, БЗНС, Демократическа партия.
    За членове се предлагат народните представители от Парламентарната група на СДС - Велислав Величков Величков, Димитър Иванов Абаджиев, Жулиета Любомирова Калчева, Здравко Василев Зафиров, Иван Иванов Димов, Неделчо Крумов Беронов, Петър Стоянов Рафаилов, Пламен Иванов Марков, Теодосий Стефанов Симеонов, Юрий Иванов Александров-Юнишев.
    За членове на Комисията по правни въпроси и законодателство срещу корупцията от Парламентарната група на Демократичната левица са предложени народните представители Гиньо Гочев Ганев, Михаил Райков Миков, Татяна Дончева Тотева, Любен Андонов Корнезов.
    За член на Комисията по правни въпроси и законодателство срещу корупцията от Парламентарната група на Български бизнесблок е предложен народният представител господин Георги Дилков.
    От парламентарните групи на Евролевицата и Обединението за национално спасение предложенията ще бъдат направени от техни представители.
    Благодаря ви.
    ПРЕДСЕДАТЕЛ ЙОРДАН СОКОЛОВ: Заповядайте, господин Бойков.
    ИВАН БОЙКОВ (ЕЛ): Уважаеми господин председател, за член на Комисията по правни въпроси и законодателство срещу корупцията Парламентарната група на Евролевицата предлага проф. Драгомир Павлов Драганов.
    Благодаря ви.
    ПРЕДСЕДАТЕЛ ЙОРДАН СОКОЛОВ: Благодаря.
    Има ли да се правят предложения от други парламентарни групи?
    Господин Кемал Еюп има думата от Парламентарната група на Обединението за национално спасение.
    КЕМАЛ ЕЮП (ОНС): Уважаеми господин председател, уважаеми колеги! От името на Парламентарната група на Обединението за национално спасение за членове на Комисията по правни въпроси и законодателство против корупцията предлагаме господата народни представители Арлин Григоров Антонов и Камен Костов Костадинов.

    ПРЕДСЕДАТЕЛ ЙОРДАН СОКОЛОВ: Предлагам да гласуваме проекта за решение.
    "Народното събрание, на основание чл. 79, ал. 1 от Конституцията на Република България,
    Р Е Ш И:
    Комисията по правни въпроси и законодателство срещу корупцията се състои от 21 народни представители, от които: 11 от Парламентарната група на СДС, 5 от Парламентарната група на демократичната левица, 2 от Парламентарната група на Обединението за национално спасение и по 1 от парламентарните групи на Евролевицата, Народен съюз - БЗНС, Демократическа партия, и Български бизнесблок.
    Избира Комисия по правни въпроси и законодателство срещу корупцията в състав: председател, двама заместник-председатели и членове, както следва (както бяха посочени поименно)."
    Моля да гласувате.
    От общо гласували 221 народни представители, за - 221, против и въздържали се - няма.
    С това се изчерпва дневният ред на днешното заседание на парламента.
    На основание чл. 25, ал. 2 от Правилника за организацията и дейността на Народното събрание свиквам Комисията по бюджет, финанси и финансов контрол на заседание във вторник от 15 часа в зала "Изток".
    Следващото заседание е в сряда от 9 ч. сутринта.
    Закривам заседанието. (Звъни)
    Закрито в 11,15 ч.

    ПРЕДСЕДАТЕЛ:
       Йордан Соколов

    ЗАМЕСТНИК-ПРЕДСЕДАТЕЛ:
    Иван Куртев

    СЕКРЕТАРИ:
           Илия Петров

           Иван Димитров
    Форма за търсене
    Ключова дума
    ТРИДЕСЕТ И ОСМО НАРОДНО СЪБРАНИЕ