ТРИДЕСЕТ И ТРЕТО ИЗВЪНРЕДНО ЗАСЕДАНИЕ
София, сряда, 9 декември 1998 г.
Открито в 16,00 ч.
09/12/1998
Председателствал: заместник-председателят Иван Куртев
Секретари: Атанас Мерджанов и Калчо Чукаров
ПРЕДСЕДАТЕЛ ИВАН КУРТЕВ (звъни): Откривам извънредното заседание с единствена точка:
ВТОРО ЧЕТЕНЕ НА ЗАКОНА ЗА ИЗМЕНЕНИЕ И ДОПЪЛНЕНИЕ НА ЗАКОНА ЗА КОРПОРАТИВНОТО ПОДОХОДНО ОБЛАГАНЕ - продължение.
Поставям на гласуване предложението на господин Руси Статков за отпадане на § 41.
Гласували 141 народни представители: за 47, против 82, въздържали се 12.
Предложението не се приема.
Моля, гласувайте § 41 така, както е предложен от вносителя.
Гласували 159 народни представители: за 139, против 15, въздържали се 5.
Параграф 41 е приет.
ДОКЛАДЧИК ЙОРДАН ЦОНЕВ: "§ 42. В Указа за учредяване на Държавна парично-предметна лотария се правят следните изменения и допълнения:
1. В чл. 4 думите "и запори за каквато и да е цел" се заличават.
2. В чл. 5, ал. 3 след думата "пласьорите" се поставя запетая и се добавя "имащи категория инвалидност".
§ 43. В Закона за отбраната и Въоръжените сили на Република България се правят следните изменения и допълнения:
1. В чл. 234, ал. 1 след думата "храна" се добавя "или левовата равностойност", а думите "или пари за тях" се заличават.
2. В чл. 237 се правят следните изменения и допълнения:
а) в ал. 1 накрая се поставя запетая и се добавя "умножени по 1,45";
б) в ал. 3 накрая се поставя запетая и се добавя "умножени по 1,45";
в) в ал. 4 накрая се поставя запетая и се добавя "умножени по 1,45";
г) алинея 8 се отменя."
Комисията подкрепя текста на вносителя за § 42 и § 43.
ПРЕДСЕДАТЕЛ ИВАН КУРТЕВ: Моля, гласувайте § 42 и 43 така, както са предложени от вносителя.
Гласували 155 народни представители: за 140, против няма, въздържали се 15.
Параграфи 42 и 43 са приети.
ДОКЛАДЧИК ЙОРДАН ЦОНЕВ: За § 44 няма направени предложения освен редакционни на комисията.
Чета окончателния вариант, който комисията предлага за § 44:
"§ 44. В Закона за Министерството на вътрешните работи се правят следните изменения и допълнения:
1. В чл. 223, ал. 2 думите "или се изплаща паричната му равностойност, която не подлежи на облагане с данък" и изречение второ се заличават.
2. В чл. 261 се правят следните изменения и допълнения:
а) в ал. 1 накрая се поставя запетая и се добавя "умножени по 1,45";
б) в ал. 3 накрая се поставя запетая и се добавя "умножени по 1,45";
в) в ал. 4 накрая се поставя запетая и се добавя "умножени по 1,45";
г) в ал. 5 думите "или на неговата равностойност" се заличават.;
д) алинея 6 се отменя."
ПРЕДСЕДАТЕЛ ИВАН КУРТЕВ: Моля, гласувайте § 44 така, както е предложен от комисията.
Гласували 144 народни представители: за 127, против няма, въздържали се 17.
Параграф 44 е приет.
ДОКЛАДЧИК ЙОРДАН ЦОНЕВ: "§ 45. В Закона за здравното осигуряване чл. 32 се отменя."
Предложение на народния представител Борислав Китов и група народни представители: § 45 да отпадне.
Предложение на народния представител Руси Статков: § 45 да отпадне.
Комисията не подкрепя предложението.
Комисията подкрепя текста на вносителя за § 45.
ПРЕДСЕДАТЕЛ ИВАН КУРТЕВ: Има думата господин Китов.
БОРИСЛАВ КИТОВ (НС): Уважаеми господин председател, уважаеми колеги! Текстът, който трябва да отпадне от Закона за здравното осигуряване, е, че имотите и средствата, които постъпват в Националната здравноосигурителна каса, да бъдат облагани с данък. За мен е парадоксално, че се иска такъв текст, по простата причина, че в момента нито имат средства, нито имат имоти. Мнозина от вас знаят какъв е проблемът за намиране наистина на помещения за осигуряване на здравноосигурителните каси в страната. При всички положения държавата е тази, според Закона за здравното осигуряване, която трябва да осигури определени имоти за Националната здравноосигурителна каса.
От друга страна, средствата на здравноосигурителната каса при всички положения поне на първия етап едва ли ще достигат. Аз разбирам, ако те имаха някакви допълнителни имоти, които не се ползват по предназначение, тогава с удоволствие бих подкрепил такъв текст. Но аз дори и в момента не разбирам текста на вносителите по отношение на здравноосигурителната каса.
Мисля, че може би господин Цонев ще бъде така любезен да обясни мотива, но въпреки всичко малкото средства, които все пак ще постъпят, ако и ги обложим, особено при прощъпалника на здравноосигурителната каса, аз мисля, че ще създадем известен дефицит в малкото, което ще се събира. Това е бил смисълът на нашето предложение. То е защитавало единствено тезата максимално да влезе в касата, максимално първоначално тя да бъде облекчена, за да може наистина да извършим това, което всички искаме, в системата на националното здравеопазване. Благодаря.
ПРЕДСЕДАТЕЛ ИВАН КУРТЕВ: Благодаря на господин Китов.
Думата има господин Руси Статков.
РУСИ СТАТКОВ (ДЛ): Уважаеми господин председател! Аз няма да отнемам време, уважаеми колеги, просто искам да кажа, че действително това, което господин Китов аргументира, е това, което ни мотивира всички нас. Защото това е един от законите, които ние заедно приехме, заедно с вас да го направим. И ви моля, въпреки че сте изморени, наистина да не правим поне това, в смисъл да предрешаваме онези решения, които сме взели с ясното съзнание, че правим нещо сериозно.
Нека, господин Цонев, най-малкото да обясните и колегите да разберат за какво става дума.
ПРЕДСЕДАТЕЛ ИВАН КУРТЕВ: Господин Цонев не е вносител, но има думата.
ЙОРДАН ЦОНЕВ (СДС): Благодаря, господин председател. Ще се постарая да разсея поне част от страховете на колегите. Всички средства в Националната здравноосигурителна каса са освободени от данъци на входа при начина на събирането им и на изхода при начина на изразходването им. Един от текстовете, които приехме за приходи, ставаше въпрос от пенсионни и здравни фондове, се имаше предвид, ако някоя от личната доброволна застраховка или пенсионна бъде развалена или прекратена и си върнеш парите обратно, тоест има такива възможности, само тогава се облагат като прекратена. Защото когато ги получаваш, не ти се облагат.
КЪНЧО МАРАНГОЗОВ (ДЛ, от място): Не е така!
БОРИСЛАВ КИТОВ (НС, от място): Тя е задължителна!
ЙОРДАН ЦОНЕВ: Аз в момента коментирам едно старо предложение, което го коментирахме вън с хората от финансовото министерство, с лекарите, с вашите колеги, които се занимават с това. Там няма опасност, всички средства са освободени. Данък сгради ще плащат, защото приехме да плащат всички в страната - и Българска академия на науките, и други обществени организации и институти и т.н. Той не е толкова голям. Данък сгради се плаща от всички, това го приехме като принцип и няма да утежни здравноосигурителната каса. На всяко място тя ще има по една сграда, която ще плаща 100 или 200 хиляди.
Но искам да те успокоя, доктор Марангозов, няма такива средства в здравноосигурителните каси, които да се облагат с данъци! Заявявам го от тази трибуна, записва се в протокола. Какво повече искате от това?
КЪНЧО МАРАНГОЗОВ (ДЛ, от място): Ами текстът трябва да се прецизира!
ЙОРДАН ЦОНЕВ: Така е текстът, текстът е коректен. Излишно е да го записвате като текст - че не се облагат с доходи средствата. И да го запишете като текст, ако не бяхме го записали в отделните данъци при набирането, пак щяхме да ги облагаме. Ние направихме механизма да не бъдат облагани. Абсолютно излишен е този текст.
ПРЕДСЕДАТЕЛ ИВАН КУРТЕВ: Благодаря на господин Цонев.
Поставям на гласуване предложението на господата Борислав Китов и Руси Статков за отпадане на § 45.
Гласували 164 народни представители: за 59, против 76, въздържали се 29.
Предложението не се приема.
Моля, гласувайте § 45 така, както е предложен от вносителя.
Гласували 143 народни представители: за 104, против 30, въздържали се 9.
Параграф 45 е приет.
ДОКЛАДЧИК ЙОРДАН ЦОНЕВ: "§ 46. Параграф 9 от закона не се прилага за договорите, сключени преди 1 януари 1999 г., по които изпълнението е започнало."
Комисията подкрепя текста на вносителя.
ПРЕДСЕДАТЕЛ ИВАН КУРТЕВ: Поставям на гласуване § 46 така, както е предложен от вносителя.
Гласували 123 народни представители: за 105, против 6, въздържали се 12.
Параграф 46 е приет.
ДОКЛАДЧИК ЙОРДАН ЦОНЕВ: "§ 47. Законът влиза в сила от 1 януари 1999 г., с изключение на:
1. параграфи 6, 7, 10, 11, т. 2, 12, 13 и § 22, т. 2, които се прилагат от 1 януари 1998 г.
2. Параграфи 28 и 29, които влизат в сила от деня на обнародването на закона."
Предложение на народните представители Венко Вълчев и Иван Бойков - в §47 т. 1 да отпадне.
Комисията не подкрепя предложението.
Има предложение на народния представител Йордан Цонев, което е подкрепено от комисията.
Окончателен текст на § 47, предложение на комисията:
"§ 47. Законът влиза в сила от 1 януари 1999 г., с изключение на:
1. параграфи 6, 7, 10, 11, т. 2, 12, 13 и § 22, т. 2, които се прилагат от 1 януари 1998 г.;
2. § 28, който влиза в сила от деня на обнародването на закона в "Държавен вестник"."
ПРЕДСЕДАТЕЛ ИВАН КУРТЕВ: Благодаря на господин Цонев.
Не виждам господата Вълчев и Бойков.
Поставям на гласуване предложението на господата Вълчев и Бойков за отпадане на т. 1.
Гласували 139 народни представители: за 22, против 103, въздържали се 14.
Предложението не се приема.
Моля, гласувайте § 47 така, както е предложен от комисията.
Гласували 147 народни представители: за 132, против 12, въздържали се 3.
Параграф 47 е приет.
ДОКЛАДЧИК ЙОРДАН ЦОНЕВ: Да се върнем към § 8, който отложихме:
"§ 8. В чл. 24 се създава ал. 3:
(3) Необложените с данъци и/или с недоказан произход средства, формиращи собствен капитал на данъчно задължените лица, се облагат по реда на чл. 44, ал. 1 и чл. 45."
ПРЕДСЕДАТЕЛ ИВАН КУРТЕВ: Приемлива ли е тази редакция на § 8?
ОБАЖДАТ СЕ: Да.
ПРЕДСЕДАТЕЛ ИВАН КУРТЕВ: Моля, гласувайте.
Гласували 131 народни представители: за 110, против 7, въздържали се 14.
Параграф 8 е приет.
ДОКЛАДЧИК ЙОРДАН ЦОНЕВ: Господин председател, към § 19, който сме приели, който касае изменението на чл. 60, ал. 2 има приложение. Това предложение представлява списък на общините с безработица по-висока 1,5 пъти от средната за страната за периода 1993-1997 г. Аз го прилагам към стенограмата съгласно текста на ал. 2. Там пише: "Намалението по ал. 1 се ползва само за инвестициите, попадащи изцяло в административните граници на общини, в които за последните три години преди текущата има безработица 1,5 пъти по-висока от средната за страната за същия период съгласно приложението."
Ето го приложението.
ПРЕДСЕДАТЕЛ ИВАН КУРТЕВ: Добре, след като в следващото изречение е казано, че списъкът се актуализира след изтичането на всяка календарна година по предложение на Министерството на труда и социалната политика, това означава ли, че всяка година ще трябва да се гласува тук този списък или просто той се прави от министерството?
ДОКЛАДЧИК ЙОРДАН ЦОНЕВ: По силата на тази алинея той автоматично се актуализира от Министерството на труда и социалната политика. Посочено е от кой. (Неразбираема реплика.)
ПРЕДСЕДАТЕЛ ИВАН КУРТЕВ: Сега дали е абсурдно или не... (Неразбираема реплика от Борислав Китов.)
ДОКЛАДЧИК ЙОРДАН ЦОНЕВ: Е добре, дори и така да е, няма проблеми. Текстът е достатъчно ясен. Юристите ще кажат дали трябва или не. Текстът е ясен. Моето задължение е да приложа списъка към стенограмата.
ПРЕДСЕДАТЕЛ ИВАН КУРТЕВ: Господин Китов, ние сме приели § 19, където в ал. 2 се цитира приложението. Това приложение вече е част от закона, но догодина то вече няма да има никаква стойност, защото нещата ще са се променили. Едни общини ще са отпаднали, други ще са влезли, така че очевидно тук, когато е гласуван § 19, е трябвало да се мисли. Ние сега не можем да се върнем към него. Най-вероятно ще се наложи една корекция на този текст по-нататък, но сега засега не е фатално, защото в цялата 1999 г....
БОРИСЛАВ КИТОВ (НС, от място): За протокола исках да кажа, че щом е в закона Народното събрание пак ще го промени.
ПРЕДСЕДАТЕЛ ИВАН КУРТЕВ: Абсолютно прав сте за протокола. И тъй като § 19 е гласуван, това означава, че и приложението е прието тогава. С това приключихме работата по този закон.
Има съобщения за заседания на комисиите, но сигурно на някои от тях часовете ще се променят или ще се отложат.
Комисията по образованието и науката отлага насроченото за днес заседание.
Комисията по икономическата политика е трябвало да има заседание от 14,30 ч. в зала "Запад".
Комисията по правата на човека, вероизповеданията и по жалбите и петициите на гражданите отлага заседанието за днес.
Комисията по местното самоуправление, регионалната политика и благоустройството също е дала съобщение за заседание днес от 15,00 ч.
Утре, четвъртък, от 14,30 ч. в зала 356 ще има заседание Комисията по правни въпроси и законодателство срещу корупцията.
Следващото заседание на Народното събрание е утре, 10 декември, от 9,00 ч.
Закривам заседанието. (Звъни.)
(Закрито в 16,23 ч.)
Заместник-председател:
Иван Куртев
Секретари:
Атанас Мерджанов
Калчо Чукаров