Народно събрание на Република България - Начало
Народно събрание
на Република България
Стенограми от пленарни заседания
СЕДЕМНАДЕСЕТО ИЗВЪНРЕДНО ЗАСЕДАНИЕ
София, четвъртък, 11 декември 1997 г.
Открито в 16,03 ч.
11/12/1997
    Председателствал: заместник-председателят Иван Куртев
    Секретари: Камен Костадинов и Калчо Чукаров

    ПРЕДСЕДАТЕЛ ИВАН КУРТЕВ (звъни): Откривам извънредното заседание с единствена точка:
    ЗАКОН ЗА ДЪРЖАВНИЯ БЮДЖЕТ НА РЕПУБЛИКА БЪЛГАРИЯ ЗА 1998 г. - второ четене.
    Моля председателя на комисията да продължи с докладването на закона.
    ДОКЛАДЧИК ЙОРДАН ЦОНЕВ: Стигнахме до предложението на народния представител Георги Божинов. То се отнася до чл. 10, ал. 1. Комисията не подкрепя предложението.
    ПРЕДСЕДАТЕЛ ИВАН КУРТЕВ: Господин Божинов не е в залата.
    Поставям на гласуване предложението на народния представител господин Георги Божинов по чл. 10, ал. 1 за област Русенска и област Монтана.
    Гласували 165 народни представители: за 64, против 87, въздържали се 14.
    Предложението на господин Георги Божинов не се приема.
    ДОКЛАДЧИК ЙОРДАН ЦОНЕВ: Следващото предложение е на народните представители Георги Михайлов и Стефан Нинов, относно чл. 10, ал. 1 и не се подкрепя от комисията.
    ПРЕДСЕДАТЕЛ ИВАН КУРТЕВ: Искат ли да го обосноват? Няма такова желание.
    Поставям на гласуване предложението на народните представители Георги Михайлов и Стефан Нинов по ал. 1 на чл. 10.
    Гласували 165 народни представители: за 56, против 90, въздържали се 19.
    Предложението на народните представители Георги Михайлов и Стефан Нинов не е прието.
    ДОКЛАДЧИК ЙОРДАН ЦОНЕВ: Следващото предложение е на народните представители Георги Първанов, Кънчо Марангозов и Любомир Пантелеев, пак относно чл. 10, ал. 1. Предложението не се подкрепя от комисията.
    ПРЕДСЕДАТЕЛ ИВАН КУРТЕВ: Господин Марангозов, имате думата.
    КЪНЧО МАРАНГОЗОВ (ДЛ): Уважаеми господин председател, госпожи и господа народни представители, господин министър! Предложението се отнася до Бургаския регион, където има 14 общини. Направили сме предложение за три общини. Това са общини, които са в крайно тежко финансово състояние. Бяха така през 1997 г., така ще бъдат и през 1998 г.
    Аз не оспорвам начина, по който се определя републиканската субсидия от Министерство на финансите, но съм длъжен да кажа, че има черноморски общини, които имат достатъчно приходи и които имат по-малко население, но имат, да кажем, с 1 млрд. повече републиканска субсидия, отколкото общините във вътрешността на региона. Дори има съществени разлики между общини като Несебър и Созопол, които не визирам тук. И това не поставям като въпрос, те ще се оправят по обясними причини. Но общините Айтос, Карнобат и Малко Търново в никакъв случай няма да успеят през тази финансова година. Очаква се бюджетен дефицит над 700 млн. лв. в тези общини.
    И все пак, ако за Малко Търново, където съм предложил много малка сума - 100 млн., има някакъв резерв от въвеждането на така наречения екологичен данък, който се очаква да се въведе, и нещата там може да потръгнат за тази малка община от 5 хил. души, то в другите две общини - Карнобат и Айтос, положението е много тревожно. Пак казвам, господин министър, не оспорвам формулата, но на тези общини, наистина на тези две общини трябва да се помогне. Дори аз не предлагам такава община като Сунгурларе, където нещата пак има възможност да се оправят, но е бедстващо състоянието на две общини с близо 40 хил. души население. В Карнобат например има 40 населени места в общината. Малко по-малко са те в община Айтос.
    Ето защо аз предлагам да се обърне сериозно внимание и да подкрепите нашето предложение. Благодаря ви.
    ПРЕДСЕДАТЕЛ ИВАН КУРТЕВ: Благодаря на господин Кънчо Марангозов.
    Поставям на гласуване неговото и на господата Георги Първанов и Любомир Пантелеев предложение, отнасящо се до ал. 1, ред 1-ви - Айтос, ред 7-ми - Карнобат, и ред 9-ти - Малко Търново.
    Гласували 173 народни представители: за 59, против 98, въздържали се 16.
    Предложението не се приема.
    ДОКЛАДЧИК ЙОРДАН ЦОНЕВ: Следващото предложение е на народните представители Дора Янкова и Маргарита Петрова, също относно чл. 10, ал. 1. Комисията не подкрепя това предложение.
    ПРЕДСЕДАТЕЛ ИВАН КУРТЕВ: Госпожа Янкова, имате думата.
    ДОРА ЯНКОВА (ДЛ): Уважаеми господин председател, уважаеми дами и господа народни представители, уважаеми господин министър! Правя предложение за корекция на бюджета на общини от Смолянски регион, заедно с народния представител Маргарита Петрова. Разбира се, понятна ми е методиката, по която е формиран бюджетът, но тук бих искала да споделя няколко съображения за направеното предложение за увеличение. За общините Чепеларе и Смолян, съответно увеличение за целевата субсидия, имайки предвид общите принципи в предложението ми, че в нашия планински регион поне строителството е с шест пъти по-скъпо от строителството в другите региони. Отделно от това наличието на преходни и пускови обекти, които трябва да се завършат през 1998 г. И по тази причина за община Смолян предлагам увеличение на целевата субсидия 50 млн. и за община Чепеларе - 43 млн.
    Ако ви прави впечатление, че е голямо увеличението за Смолян, като предлагам плюс 200 млн., то е свързано с чл. 11, ал. 1. И ако позволите, господин председател, бих искала да го коментирам, тъй като това е едно предложение за пречиствателната станция за отпадни води в гр. Смолян с наличието на работен проект, финансиран от общината, с наличието на отреден общински терен, закупен от общината, и с наличието на ОВОС - това е финансирането, извършено дотук от общината. Предлагаме той да бъде записан в екологичните проекти за периода 1998 - 2001 г. с 200 млн. и по тази причина сумата за община Смолян е по-висока. Това са мотивите ми. Надявам се, че вие ще вникнете в проблемите на общините, които се намират в Смолянски регион и работят при по-друга ситуация.
    ПРЕДСЕДАТЕЛ ИВАН КУРТЕВ: Моля да гласувате за предложението на народните представителки Дора Янкова и Маргарита Петрова по ал. 1 за общините Девин, Смолян и Чепеларе.
    Гласували общо 181 народни представители: за 73, против 78, въздържали се 30.
    Предложението не се приема.
    И преди да продължим, господин Цонев, искам да предупредя, че ако има насрочени някакви комисии, не ме поставяйте в неудобното положение да правя съобщения тогава, когато има пленарно заседание. Как ще си проведете и кога, се разберете в комисиите, но аз нямам право по време на пленарно заседание да съобщавам за заседания на комисии, които да се провеждат по същото време.
    Бъдете достатъчно деликатни и към мен.
    ДОКЛАДЧИК ЙОРДАН ЦОНЕВ: Следващото предложение е на народните представители Иван Георгиев, Йордан Бакалов и Васил Клявков, което те оттеглиха.
    Следващото предложение е на народните представители Иван Георгиев, Пламен Марков, Жулиета Калчева и Димитър Димитров. Комисията не подкрепя това предложение.
    ПРЕДСЕДАТЕЛ ИВАН КУРТЕВ: Желае ли някой от тези народни представители да коментира предложението? Няма желание.
    Поставям на гласуване предложението на народните представители Иван Георгиев, Пламен Марков, Жулиета Калчева и Димитър Димитров по ал. 1 за общините Монтана и Лом.
    Гласували 168 народни представители: за 55, против 52, въздържали се 61.
    Предложението не се приема.
    ДОКЛАДЧИК ЙОРДАН ЦОНЕВ: Следващото предложение е на народния представител Иван Иванов относно чл. 10, ал. 1. Комисията не подкрепя предложението.
    ПРЕДСЕДАТЕЛ ИВАН КУРТЕВ: Господин Иванов, имате думата.

    ИВАН КОСТАДИНОВ ИВАНОВ (ДЛ): Уважаеми господин председател, уважаеми колеги народни представители! Искам да насоча вашето внимание към предложението, което правя, и да подчертая, че това е за увеличаване субсидията от Републиканския бюджет за малките общини. Аз не предлагам увеличаване на субсидията за гр. Русе, тъй като смятам, че големите общини имат достатъчно възможности и не е необходимо помощта към тях да се увеличава.
    Проведох срещи с всички кметове от тези общини. Каква е ситуацията през тази година? Много от тях имат преизпълнение на собствените си приходи. Но искам да ви обърна внимание, че преизпълнението през тази година се дължи на вноските, които правят земеделските структури, които миналата година имаха малки разходи за засяване на продукцията, а сега, на по-високите цени реализираха печалба. Искам да подчертая, че този източник за бюджетите на общините догодина няма да съществува. И отсега мога да прогнозирам, че до м. октомври с тези средства, които са заложени, малките общини ще могат да осигурят средства за работни заплати и минимална издръжка. Оттам нататък - нищо.
    От тази гледна точка ви призовавам да подкрепите предложението, което правя за общините от Русенския регион и да ви насоча особено към две от тези общини - община Вятово и община Иваново.
    В община Вятово повече от 50 на сто от хората са с турско етническо самосъзнание. Безработицата е над 40 на сто. Естествено, че местните приходи, които се очакват, не могат да покрият разходите. Безработните само консумират, безработните не могат да внасят в общинските бюджети.
    В община Иваново от пет месеца няма една електрическа крушка, която да свети в цялата тази община. Дължат 100 млн. лв. за електроенергия. Три от кметствата са изключени от захранване и ползват временни телефони от съседните пощи.
    Това е равнището, което можем да постигнем със средствата, които заделяме от Републиканския бюджет за общините. Мисля, че това за цивилизована България е нещо, което не бива да позволим.
    Моля процедурно, господин председател, тъй като това са седем мои отделни предложения, поне отделете ред Вятово и ред Иваново да се гласуват отделно.
    И второ, не знам защо комисията е елиминирала предложението на народния ни представител Емилия Масларова, тъй като то също е направено, регистрирано в необходимия срок. По някакъв начин е близко до моето предложение. Комисията сигурно е решила, че не трябва то да се записва в предложенията, което според мен е неправилно. Моля също и предложението на Емилия Масларова да бъде подложено на гласуване. Благодаря ви.
    ПРЕДСЕДАТЕЛ ИВАН КУРТЕВ: Давам думата за реплика на господин Благой Димитров.
    БЛАГОЙ ДИМИТРОВ (СДС): Благодаря Ви, уважаеми господин председателю! Уважаеми господин Иванов, досега, когато сме гледали бюджети, винаги посочваме само от разходната част, за да се запази макрорамката, откъде да се вземат тези пари.
    Аз просто съм провокиран, за да го кажа това нещо. За съжаление, при разглеждането на този бюджет Вие посочвате само по някакъв виртуален начин вдигане на приходната част за сметка на разходната част. Аз например бих гласувал за едно такова предложение - ето, вие споменавате особено за община Иваново, обаче ако Вие посочите в рамките на разходната част откъде да се вземат парите. За съжаление, Вие не сте сторили това. Аз в момента съм изправен пред невъзможността да подкрепя едно такова предложение. Просто, може би за другия бюджет, живот и здраве, трябва народните представители, които правят предложение в разходната част, да се съобразяват с макрорамката на разходната част. Това просто е една практика, която е особено важен елемент, за да може народният представител наистина да подкрепи едно такова предложение.
    ПРЕДСЕДАТЕЛ ИВАН КУРТЕВ: Благодаря на господин Благой Димитров.
    Господин Иван Иванов има думата за дуплика.
    ИВАН КОСТАДИНОВ ИВАНОВ (ДЛ): Уважаеми колега Димитров, аз съжалявам, че Вие не сте прочел предложенията за гласуване по второ четене на Републиканския бюджет. Там щяхте да видите къде съм направил предложение за увеличаване на приходите в Републиканския бюджет, които напълно съответстват на моите предложения за увеличаване на разходите. Логиката, която Вие току-що развивате, изисква да прекратим по-нататък обсъждането по бюджета. Значи ние сме приели вече рамката, няма никакъв смисъл да обсъждаме тези десетки предложения на народните представители. Ами направете го процедурно. Кажете да прекратим обсъжданията и да останат само Преходните и заключителни разпоредби, т. е. параграфите. Не Ви се карам, но това, което Вие аргументирахте, означава точно това. Поне го кажете по-ясно, да го разбере цялото народно представителство.
    БЛАГОЙ ДИМИТРОВ (СДС, от място): Аз достатъчно ясно го казах за Вас.
    ИВАН КОСТАДИНОВ ИВАНОВ: Добре, вижте, ако има добро желание и Вие наистина искате да подкрепите, подкрепете го. Аз съм сигурен, че Комисията по бюджет, финанси и финансов контрол ще се събере и ще ни предложи на нас като на народни представители къде да пипнем с едно гласуване така, че да няма разлика между приходната част, бюджетния дефицит и разходната част.
    ПРЕДСЕДАТЕЛ ИВАН КУРТЕВ: Благодаря на господин Иванов.
    Поставям най-напред неговите предложения по ал. 1 за общините Борово, Бяла, Две могили, Сливо поле и Ценово, а след това - за останалите две общини.
    Моля, гласувайте!
    Гласували 174 народни представители: за 64, против 83, въздържали се 27.
    Това предложение не се приема.
    Господин Иванов помоли отделно да поставя на гласуване неговите предложения за община Вятово и община Иваново.
    Сега поставям на гласуване предложенията за тези две общини.
    Моля, гласувайте!
    Гласували 158 народни представители: за 47, против 69, въздържали се 42.
    Предложението не се приема.
    ДОКЛАДЧИК ЙОРДАН ЦОНЕВ: Следващото предложение е на народния представител Кръстьо Трендафилов относно чл. 10.
    Комисията не подкрепя това предложение.
    ПРЕДСЕДАТЕЛ ИВАН КУРТЕВ: Господин Трендафилов в залата ли е? Няма го.
    Поставям на гласуване предложението на народния представител Кръстьо Трендафилов по чл. 10, което се отнася за община Враца.
    Моля, гласувайте!
    Гласували 155 народни представители: за 48, против 79, въздържали се 28.
    Предложението на господин Кръстьо Трендафилов не се приема.
    ДОКЛАДЧИК ЙОРДАН ЦОНЕВ: Предложение на народните представители Любен Корнезов и Атанас Мерджанов относно чл. 10, ал. 1.
    Също не е подкрепено от комисията.
    ПРЕДСЕДАТЕЛ ИВАН КУРТЕВ: Няма ги господин Мерджанов и господин Корнезов.
    Поставям на гласуване тяхното предложение по ал. 1, което се отнася за общините Болярово, Елхово, Стралджа, Тунджа и Ямбол.
    Моля, гласувайте!
    Гласували 159 народни представители: за 46, против 84, въздържали се 29.
    Предложението на господин Корнезов и господин Мерджанов не се приема.

    ДОКЛАДЧИК ЙОРДАН ЦОНЕВ: Следващото предложение е на народния представител Михаил Миков.
    Комисията не подкрепя предложението.
    ПРЕДСЕДАТЕЛ ИВАН КУРТЕВ: Господин Миков има думата.
    МИХАИЛ МИКОВ (ДЛ): Благодаря Ви, господин председател! За да разсея някакви притеснения откъде да дойдат приходите за направеното от мен предложение в разходната част, аз в своето предложение съм предложил да се увеличат приходите от концесии, които от сутринта, от първото ми предложение бяха 12 млн., а вече станаха 21. Може би това е във връзка с моето предложение да ги купя за 20 млн. до Коледа.
    ДОКЛАДЧИК ЙОРДАН ЦОНЕВ: Пак станаха 21?
    МИХАИЛ МИКОВ: Двадесет и един приехте на едно място, още 9 млн. ги увеличихте.
    Тоест тези български природни богатства, които трябва да бъдат концесионирани, от тях трябва да дойдат някакви пари и тези пари отнякъде трябва да се появят и някой трябва да каже колко пари ще дойдат и къде ще отидат.
    Що се касае до предложението ми за тези три малки градчета, то се основава на това, че свръхсъвършената методика, която се прилага от доста години, аз не обвинявам по никой начин вносителите за нея, е довела дотам, че едни градове, които са в крайграничната зона, в регион, попадащ преди в бившето постановление N 22 на Министерския съвет, аналогични са случаите, които и Дора Янкова посочваше, относителното увеличение в сравнение с миналата година при тях е доста по-ниско от средното за област Монтана. Ако за област Монтана става въпрос за 51 на сто, там порядъците са 35-38. При селата има увеличение 50-60 на сто.
    Тази методика по никой начин не отчита условията в тези крайгранични градчета, казвам.
    Същият случай е и със Симитли. Направих си труда да сметна отношението между тазгодишната и миналогодишната субсидия и процентното му увеличение - на Симитли, на Девин, както и на тези в този край - на Трън, на Брезник - нещо, от което се правят много лоши изводи: че по никой начин вносителите не са чели текста на чл. 20 от Конституцията, че "държавата създава условия за балансирано развитие на отделните райони на страната".
    Това балансирано развитие го няма и там най-ясно личи - в тези крайгранични малки градчета.
    И ако държавата смята да води такава политика по отношение на тези крайгранични райони, където влашка асоциация вече рекрутира студенти и им плаща образованието в Румъния, това означава, че държавата никак не държи в тези райони хората нито да се връщат да работят земята, нито да се спре демографският срив при създалата се сега демографска обстановка след толкова десетки години, казвам, особено отношение към тези райони.
    И затова аз пледирам, за да остана с чиста съвест, освен пред избирателите от оня регион, и пред всички тези хора, които живеят в малките крайгранични градчета, казвам, защото за селата там методиката е дала по-друго увеличение. Това е проблемът, който е проблем не само на тези три градчета.
    Благодаря ви и ви моля да гласувате за това.
    ПРЕДСЕДАТЕЛ ИВАН КУРТЕВ: Благодаря на господин Миков.
    Поставям на гласуване неговото предложение по ал. 1, отнасящо се до общините Белоградчик, Брегово и Кула.
    Гласували 158 народни представители: за 53, против 79, въздържали се 26.
    Предложението не се приема.
    ДОКЛАДЧИК ЙОРДАН ЦОНЕВ: Следващото предложение е на народните представители Найден Зеленогорски и Никола Николов относно чл. 10, ал. 1.
    Комисията не подкрепя предложението.
    ПРЕДСЕДАТЕЛ ИВАН КУРТЕВ: Господин Зеленогорски е тук, но не иска да го обосновава.
    Предложението е по ал. 1, община Плевен.
    Моля, гласувайте.
    Гласували 157 народни представители: за 51, против 36, въздържали се 70.
    Предложението не се приема.
    ДОКЛАДЧИК СТЕФАН СТОИЛОВ: Следващото предложение е на народните представители Николай Добрев, Георги Карабашев и Руси Статков.
    ПРЕДСЕДАТЕЛ ИВАН КУРТЕВ: Господин Руси Статков иска да обоснове своето предложение по ал. 1.
    РУСИ СТАТКОВ (ДЛ): Уважаеми господин председател, господин министър, колеги! Поех заедно с колеги народни представители да направя предложение за общини, които не са в моя избирателен район, тъй като според мен има принципни проблеми, свързани с тези общини, и държа по тях да получа отговор от господин министъра.
    Става дума за следното. Общините Пирдоп и Златица са с основен приходоизточник, който тази година беше приватизиран от белгийска фирма, става дума за МДК "Пирдоп". При това положение вече по Закона за приватизацията нещата, като разпределение на приходите, стават съвсем различни. И именно в тази посока са претенциите и на тези общини, защото те сега са на вноска. (Реплики от блока на СДС.) Не знам какво ще ми отговори, защото това, което е казано на кметовете, не ги е удовлетворило, напротив, има писмо, господин Димитров от МДК, в което им се казва, че те няма да получат следващата финансова година тези приходи, даже съвсем нищожни приходи ще получат и това трябвало да бъде съобразено. Когато разговаряхме в комисията, на мен ми се каза: търси данъчните. Аз няма да ги търся, а трябва да се види в министерството и да се въведе ред в това отношение и да не се ощетяват общините.
    И на следващо място, освен това предприятие, има още две предприятия, които са основни за този район. За тези предприятия също перспективата, особено за едното, е крайно неблагоприятна. То е пред закриване.
    При това положение, уважаеми колеги, аз ви моля да вникнете, тъй като голяма част от мнозинството гласуват "въздържали се", тук проблемът е много сериозен. Това са общини, които действително са имали едни възможности, тези възможности вече са променени за собствени приходи и оттам за вноски.
    Ето защо аз съм подкрепил колегите си, повтарям, без да съм от този избирателен район за нещо, за което действително трябва да бъдат подкрепени, а именно, преразглеждане въпроса за вноските в бюджета от тези общини и съответно корекции, които съм предложил. Като размер не бих желал да чета цифрите, защото не за това става дума.
    Така че, господин министър, чакам Вашия отговор.
    Уважаеми колеги, моля ви да се вникне в това, защото по този начин с лека ръка се слага кръст на някои общини, на които и без това им е трудно положението.
    ПРЕДСЕДАТЕЛ ИВАН КУРТЕВ: Само един въпрос, господин Статков, да уточните. Във Вашето предложение за община Златица казвате: да отпадне числото еди-кое си и да се замени с числото... Все пак кажете какво число, защото ще го гласуваме.
    РУСИ СТАТКОВ: Господин Куртев, Вие сте прав дотолкова, доколкото този въпрос аз го поставих пред представителите на министерството от гледна точка на принципно важния въпрос за това дали общината да бъде на вноска или не, и там те трябваше да уточнят със съответните данъчни служби действително променена ли е ситуацията, тъй като ви казах, че има писмо от МДК - Пирдоп, което е отправено до общинската администрация, до кмета, в което се казва, че вече следващата година нещата ще бъдат по друг начин поставени.
    Когато разговаряхме в Бюджетната комисия господин Радев каза: това го провери с данъчните. Аз няма да се занимавам с въпрос, който е въпрос на Министерството на финансите. Извинявайте, затова са останали тези точки и чакам отговора на министъра на финансите.

    ПРЕДСЕДАТЕЛ ИВАН КУРТЕВ: Благодаря на господин Статков.
    Поставям на гласуване предложението на господата Николай Добрев, Георги Карабашев и Руси Статков само за общините Пирдоп и Самоков, защото за община Златица не можем да гласуваме многоточие, господин Статков. Аз Ви помолих да уточните число. Ние гласуваме сега конкретен текст. Не може да остане с многоточие и след това да се уточнява.
    Моля, гласувайте!
    Гласували 153 народни представители: за 48, против 75, въздържали се 30.
    Предложението не се приема.
    За процедура има думата господин Пирински.
    ГЕОРГИ ПИРИНСКИ (ДЛ): Господин председател, процедурата ми е по чл. 38, ал. 3, която предвижда, че председателят може да извърши проверка на кворума, ако прецени, че е необходимо това.
    Моят въпрос към Вас е: Вие, като човек, който стриктно спазва правилника, преценявате ли в момента, че е нужно да проверите кворума? Оставям отговора на Вас.
    ПРЕДСЕДАТЕЛ ИВАН КУРТЕВ: Вие не поставяте въпроса от името на парламентарна група да се иска проверка на кворума.
    ГЕОРГИ ПИРИНСКИ: Не е нужно. Оставям го на Ваша преценка.
    ПРЕДСЕДАТЕЛ ИВАН КУРТЕВ: Господин Стоилов, Вие докладвахте предложение N 15 на господин Такоров. Господин Такоров иска ли да го обоснове? Заповядайте.
    РУМЕН ТАКОРОВ (ДЛ): Уважаеми господин председател, уважаеми колеги! Аз вече казах днес, че с методиката за формиране взаимоотношенията на общините с Републиканския бюджет до голяма степен се решава субективизмът при формирането му. Казах също така, че тя е обогатена с проектобюджета за 1998 г., но от няколко години в общините в Търговищки район тя не действа добре именно поради големия брой населени места, които се намират в общините... (Шум и реплики.)
    Господин председател, моля Ви, малко сме, но много шум има в залата.
    ПРЕДСЕДАТЕЛ ИВАН КУРТЕВ: Малко хора - много шум. Прав сте. Моля за тишина!
    РУМЕН ТАКОРОВ: Именно големият брой на населените места в общините на бившия Търговищки окръг или както сега е модерно да се нарича Търговищкият регион, оказва много голямо негативно влияние върху финансирането на системата на образованието, здравеопазването и учебните и детски заведения, които са разпръснати в много населени места и утежняват много издръжката на мрежата. Така например в община Антоново има 60 населени места с 29 кметства, в община Омуртаг - 44 кметства, в община Търговище - 42, в Попово - 35...
    Общинските съвети в много общини взеха решение за намаляване броя на учебните заведения, за сметка на което нараснаха значително транспортните разходи за превоза на ученици и учители. Така например, ежемесечно в община Търговище се изплащат 13 млн.лв. транспортни разходи, в това число превоз на ученици - 9 млн.лв. и превоз за учители - около 4 млн.лв. Считам, че в тази оскъпена издръжка не намират място показателите на методиката и се отразяват много неблагоприятно върху изпълнението на бюджета. В училищата и детските заведения децата студуват, храната е недостатъчна и крайно лоша.
    Също така не се отчита и един много важен показател. Благодаря на министъра на финансите господин Муравей Радев, който го призна днес и това е така. Именно Търговище и Монтана, доколкото си спомням, са двата бивши окръжни центъра, в които няма изградена централна топлофикация и която фирма не се субсидира от Републиканския бюджет с така наречената "скрита субсидия" на общините. Оскъпяването на действителните средства, които се плащат за отоплението в тези общини, е може би 3 пъти повече, отколкото тези, в които има фирми в системата на НЕК.
    На още един момент искам да се спра, защото вече стана практика в едногодишните бюджети на повечето общини, а това са почти всички общини на територията на Търговищки регион, от няколко години заплатите за месец декември да не се разчитат и изплащат, а да се изплащат в следващата година. Именно заради това искам това увеличение, за да може именно с бюджета за 1998 г. всички тези работи да отпаднат.
    Ще Ви помоля, господин председател, да отделим гласуването за община Търговище за целевите субсидии, което е последната точка и където искам от 248 млн.лв., да се завиши с 200 млн.лв. и да стане 448 млн.лв. Това са средства, които искаме за завишаване целевата субсидия за изграждането на Хирургическия блок в град Търговище, за което ние всички станахме свидетели миналия петък. На мое питане именно господин министър Бояджиев каза, че този обект не може да спре да функционира. Той трябва да продължи да се изгражда. Именно заради това моля тази точка за целевите субсидии на град Търговище да се гласува отделно от другите ми предложения. Благодаря ви.
    ПРЕДСЕДАТЕЛ ИВАН КУРТЕВ: Благодаря на господин Такоров.
    Най-напред ще гласуваме неговото предложение по ал. 1 за общините Антоново, Омуртаг, Опака, Попово и Търговище, без последния, трети ред от предложението за Търговище, което се отнася за целевите субсидии и което ще гласуваме отделно.
    Моля, гласувайте!
    Гласували 160 народни представители: за 51, против 83, въздържали се 26.
    Предложението не се приема.
    Поставям на гласуване предложението на господин Такоров само за целевата субсидия за Хирургическия блок в град Търговище.
    Гласували 171 народни представители: за 63, против 68, въздържали се 40.
    Предложението не се приема.
    Господин Такоров, Ваше ли е предложението за отпадане на ал. 2?
    РУМЕН ТАКОРОВ (ДЛ, от място): Да.
    ПРЕДСЕДАТЕЛ ИВАН КУРТЕВ: Поставям на гласуване и третото предложение на господин Такоров - за отпадане на ал. 2 от чл. 10.
    Гласували 155 народни представители: за 52, против 90, въздържали се 13.
    Предложението не се приема.

    ДОКЛАДЧИК СТЕФАН СТОИЛОВ: Предложение на народния представител Руси Статков по чл. 10, ал. 1. Комисията не подкрепя предложението.
    ПРЕДСЕДАТЕЛ ИВАН КУРТЕВ: Господин Статков, имате думата.
    РУСИ СТАТКОВ (ДЛ): Уважаеми господин председателстващ, колеги, господин министър! Надявам се, че този път особено господин министърът няма да има отличен в час по мълчание и ще ми отговори на въпроса, който ще задам.
    Колеги, тъй като действително много се изморихме, а и разбираемо е това, борави се с цифри, с конкретни предложения, които имат, разбира се, и емоционален заряд, бих искал да привлека вашето внимание върху предложение, което е подкрепено и от колегите от СДС в региона. Става дума за няколко общини, които, както се потвърди и от сутрешното интервю на заместник-министъра на труда и социалната политика, едни от най-онеправданите от гледна точка на субсидиите за социални помощи, които трябва да се отделят. В смисъл, сумите са много големи. Има ромско население, има много проблеми, които дeйствително по стечение на обстоятелствата изискват именно такива суми. Особено в община Лом социалната субсидия беше неразплатена в размер на 465 млн.лв.
    Предложението, което правим, повтарям - то беше направено и от колеги от СДС, за съжаление обаче вие не го подкрепихте, а ние го подкрепихме, е следното. За да не се повтаря ситуацията през тази година, когато няколко от общините бяха на ръба на бунтовете, а циганите в Лом бяха на линията, защото този експеримент един път минава, втори път няма да мине, аз ви моля, повтарям - за да няма това социално напрежение, да няма бунтове, да подкрепите именно сега, когато се предлага бюджетът, увеличения, които са съвсем символични за тези общини.
    Господин председател, искам да Ви помоля специално за община Лом да направите отделно гласуване. Използвам, че господин министърът е тук и още веднъж ще го попитам: на какво основание, господин министър, община Лом, която има едни от най-големите проблеми, ромско население, която има предприятия за съжаление в лошо състояние, получава увеличение на субсидията 1,37? Това, което хората от общинската администрация и кметът представиха и пред колегите от СДС, е, че те се нуждаят от още 3 млрд., вмeсто тези 3 млрд. са нужни 6 млрд.лв. Така че нека да не си правим повече експерименти, уважаеми колеги. Нека въпреки умората да предотвратим нещо, което следващата година ще ни коства не само авторитет, а ще коства на хората - на някои живота, на други... (Шум в блока на мнозинството.) Не цъкайте така, защото тези, които не са били в този район, съжалявам, че ги няма всички колеги от СДС от региона, те може би ще станат и ще имат смeлостта да потвърдят това.
    Чакам, господин министър, да ми отговорите на този въпрос.
    ПРЕДСЕДАТЕЛ ИВАН КУРТЕВ: Господин министърът наистина ще Ви отговори. Имате думата, господин министър.
    МИНИСТЪР МУРАВЕЙ РАДЕВ: Благодаря Ви, господин председател. Уважаеми дами и господа народни представители! Господин Статков, най-малко от Вашата уста подобава от тази трибуна да хвърляте такива предупреждения и заплахи за бунтове, за революции, за не знам какви суматохи. Господин Статков, апокалипсисът се отлага тази година, разберете го най-после! И догодина няма да се състои! Няма да се състои, защото това управление - днешното, и това мнозинство си вършат работата както трябва. Имаше вълнения, имаше бунтове по време на вашето управление. И те няма да се повторят, господин Статков, колкото и на някои хора в тази зала да им се иска това. Разберете го най-после.
    И още нещо. Общините тази година получават субсидии по така наречената методика за обективни критерии. Тази методика действаше точно и по време на вашето управление. Тогава тя беше добра, днес тя не е добра, защото не ви уйдисва.
    Разберете добре - общините получават субсидия на база на тези обективни критерии. А това, че Вие или някой друг желае точно неговата община да излезе от тези критерии и да получи по-голям приход, това е нормално, това е естествено. Това го правят и отдясно. И техните предложения обаче са отхвърлени от комисията, затова защото считаме, че всичко това трябва да почива на една ясна, обективна база, на обективни критерии. И ако Вие, господин Статков, намерите една община, която да не се подчинява на тази методика, на тези критерии, можете да дойдете тук и да обвините министъра на финансите и Комисията по бюджет, финанси и финансов контрол, че не са си свършили работата. Но да излезете тук и да приказвате за бунтове, да приказвате тук за апокалипсис тази година и следващата година, това е недостойно за който и да било народен представител.
    РУСИ СТАТКОВ (ДЛ, от място): Аз Ви попитах за община Лом.
    МИНИСТЪР МУРАВЕЙ РАДЕВ: Искахте отговор - отговорих Ви.
    РУСИ СТАТКОВ (ДЛ, от място): Това не е отговор. Общи приказки!
    ПРЕДСЕДАТЕЛ ИВАН КУРТЕВ: Благодаря на господин министъра.
    Поставям на гласуване предложението на господин Руси Статков по ал. 1, отнасящо се за общините Берковица, Вършец, Монтана и Якимово.
    Гласували 165 народни представители: за 55, против 85, въздържали се 25.
    Предложението не се приема.
    Моля, гласувайте само искането за увеличаване на общата субсидия за община Лом по предложение на господин Руси Статков - отделно гласуване.
    Гласували 165 народни представители: за 67, против 58, въздържали се 40.
    Предложението не се приема.
    ДОКЛАДЧИК ЙОРДАН ЦОНЕВ: Седемнадесето по ред предложение - предложението на народния представител Станимир Калчевски по чл. 10, ал. 1.
    Комисията не подкрепя предложението.
    ПРЕДСЕДАТЕЛ ИВАН КУРТЕВ: Господин Калчевски, имате думата.
    СТАНИМИР КАЛЧЕВСКИ (ДЛ): Уважаеми господин председател, уважаеми господин министър, уважаеми колеги! Качвам се на тази високоотговорна трибуна по две причини, за да не вземам и след това думата.
    На 15 май се случи една нелепост, една тежка катастрофа, в която аз попаднах, в резултат на което бях изваден близо 5 месеца от активна работа в парламента. Искам да изкажа своята благодарност за съдействието, което получих, и подкрепата както от господин Соколов и господин Сендов, както от Вас, господин Куртев, и от господин Джеров, така и от десетки колеги и от двете страни на залата. Разбрах, че причастен към това е бил господин Рафаилов от Шумен, към Елена Поптодорова, към Иван Колев от Бизнесблока и към десетки свои колеги от Демократичната левица, начело с господин Георги Първанов. Така че искрено ви благодаря. Но нека повече такива нелепости с нас да не се случват.
    А сега по същество. При внимателен прочит на бюджета правят впечатление изключително занижените показатели на субсидиите за добруджанските общини. Господин Радев, виждам, че горе беше и Бойко Георгиев от Министерството на финансите - от 30 до 32 на сто.
    МИНИСТЪР МУРАВЕЙ РАДЕВ (от място): Това е методиката.
    СТАНИМИР КАЛЧЕВСКИ: Независимо от това каква е методиката. Аз съм се спрял тук на община Каварна. При обещани средно 60 на сто субсидии - от 30 до 32 на сто се дават за добруджанските общини.
    При една община, каквато е Каварна, където няма ясно изразен промишлен лидер в града, отнеха плажа на града, който е изкуствен и се изгражда от 1960 г. насам. При едно селско стопанство, което не пълни общински бюджет, нещата за добруджанските общини стават наистина нерозови.
    Аз не се съмнявам в това, че парламентът ще отхвърли това предложение. Но апелирам към депутатите от Добруджа. Виждам тук Калчо Чукаров и Ганчо Стоянов. Другите колеги отсъстват в момента. Апелирам към това: нека добруджанските общини да получат средното завишение на субсидията си.
    Моля ви да подкрепите това предложение.
    ПРЕДСЕДАТЕЛ ИВАН КУРТЕВ: Благодаря на господин Станимир Калчевски.
    Поставям на гласуване неговото предложение за община Каварна, по ал. 1 на чл. 10.
    Гласували 147 народни представители: за 55, против 40, въздържали се 52.
    Предложението не се приема.
    ДОКЛАДЧИК ЙОРДАН ЦОНЕВ: Следващото предложение е на народния представител Стефан Стоилов.
    Комисията не подкрепя предложението.
    ПРЕДСЕДАТЕЛ ИВАН КУРТЕВ: Господин Стоилов, имате думата.
    СТЕФАН СТОИЛОВ (ДЛ): Уважаеми господин председател! Уважаеми колеги! Господин министър, никой не желае да има апокалипсиси нито следващата, нито в която и да е от следващите години. Но многократно и в тази зала, и в комисията, и в страната през последните месеци, а и от вън наши партньори, съвършено добронамерено отнасящи се към нас предупреждават и внушават, че не трябва да се получава значително разстояние между финансовата, нека влезем и в една реална макроикономическа стабилизация и социалната стабилизация.
    Предупрежденията са, че такова разстояние е налице. И увеличението му непрекъснато ще се превръща в силен отрицателен фактор, който не благоприятства провеждането на онази политика, която вие обявихте като правителство и която дотолкова, доколкото е насочена към стабилизиране и влизане в една траектория на растеж, ние подкрепяме.
    Днес, макар че някои колежки се усмихваха и внушаваха на Руси Статков и четвърти и пети път да моли, един орган на печата в Германия, който не може да бъде уличен в някакво пристрастие към леви или полулеви позиции, силно предупреждава и дава една характеристика на положението в страната, което наистина буди тревога. Именно във връзка със състоянието на хората, именно във връзка с проблемите в социалната област.
    И ако ние днес, както и в течение на 20 дни, и колеги от другите парламентарни групи внушавахме, настоявахме да обърнете внимание да бъдат мобилизирани допълнителни ресурси в приходната част, тогава и на общините можеше да бъде дадено повече, и да бъдат запушени някои от най-острите дупки, така и в някои от основните социални системи нещо да бъде дадено.
    Вие не възприехте тази философия, не възприехте такъв начин на решаване на проблемите, които са натрупани пред страната, и не са резултат на вашата политика през тези шест месеца само, но които проблеми са остри и се изострят. Не приехте. И дотолкова, доколкото днес не се гласува някакво увеличение на приходната част, ясно е, че това мое предложение увисва във въздуха.
    Благодаря ви. Исках само да обърна внимание още веднъж върху една пропусната възможност, която щеше да натрупа допълнителен капитал и кредит към политиката, която обявявате, че искате да следвате. Благодаря.
    ПРЕДСЕДАТЕЛ ИВАН КУРТЕВ: Благодаря на проф. Стоилов.
    Поставям на гласуване неговото предложение.
    Гласували 152 народни представители: за 49, против 65, въздържали се 38.
    Предложението не се приема.
    ДОКЛАДЧИК ЙОРДАН ЦОНЕВ: Следващото предложение е на народната представителка Татяна Дончева.
    Комисията не подкрепя нейното предложение.
    ПРЕДСЕДАТЕЛ ИВАН КУРТЕВ: Не виждам госпожа Дончева. Нейното предложение е по ал. 1 за общините Габрово, Дряново, Севлиево и Трявна.
    Поставям го на гласуване.
    Гласували 123 народни представители: за 20, против 70, въздържали се 33.
    Предложението на госпожа Дончева не се приема.
    Има пропуснато предложение. Заповядайте, господин Мутафчиев.
    ПЕТЪР МУТАФЧИЕВ (ДЛ): Уважаеми господин председател! Дами и господа народни представители! Вероятно комисията от бързане е забравила едно от нашите предложения, отнасящо се до чл. 10, ал. 1: "В община Лъки да се завиши субсидията с 50 млн. лв. като сумата от 631 819 стане 681 819, обща субсидия от 547 млн. 819 на 597 млн. 819."
    Правя това предложение, защото разбрах, че колегите Бакалов и Клявков са оттеглили своето предложение.
    Настоявам да се гласува, имайки предвид, че на община Лъки наистина завишаването на субсидията е от порядъка на 34 на сто. А също и това, че е една родопска община с малко население, но същевременно на голяма площ и с немалко дългове през 1996 и 1997 г. Благодаря ви.
    ПРЕДСЕДАТЕЛ ИВАН КУРТЕВ: Поставям на гласуване предложението на господин Мутафчиев.
    Гласували 141 народни представители: за 35, против 64, въздържали се 42.
    Предложението не се приема.
    ДОКЛАДЧИК ЙОРДАН ЦОНЕВ: Предложение на комисията по чл. 10: "Подкрепя текста на вносителя, като предлага следните промени:
    1. Ал. 2 се изменя така:
    "(2) Утвърждава субсидиите на общините в размер на 90 на сто от определените им суми по ал. 1, като останалите 10 на сто се предоставят само в случай, че не се превиши дефицитът по чл. 1, ал. 3."
    2. Във връзка с уточняването на натуралните показатели на четири общини, включени в Методиката за определяне взаимоотношенията им с централния републикански бюджет, се изменят взаимоотношенията, както следва:
    1. Увеличение на субсидията за:
    - Белоградчик + 49 488 хил. лв.;
    - Айтос + 49 319 хил. лв.;
    - Гоце Делчев + 51 670 хил. лв.;
    2. Намаляване вноската от община Козлодуй с 35 057 хил. лв."
    Предложението на комисията за окончателния текст на чл. 10, това е текстът на вносителя, със следните промени:
    "Чл. 10. (1) Приема по методика, съгласно Приложение N 1, размерите на взаимоотношенията между централния републикански бюджет и бюджетите на общините за 1998 г. на обща сума 434 913 234 000 лв. под формата на общи субсидии 425 969 754 000 лв., целеви субсидии 52 033 000 000 лв., и вноски в централния републикански бюджет в размер на 43 089 520 000 лв., разпределени по общини, както следва:"
    Тук прикрепям към стенограмата текста на вносителя със следните промени:
    БУРГАСКА ОБЛАСТ
    Айтос:
    В графата "Бюджетни взаимоотношения, субсидии (+)" -   1 803 368 000 лв.; и в графата "Общи субсидии" -    1 729 368 000 лв.
    Там, където приключват селищата от Бургаска област, сборовете на първа и втора графа, тоест на "Бюджетни взаимоотношения, субсидии и вноски" и "Субсидии", общата част, общите субсидии, а не целевите, има също две промени. 
    Чета първата графа - "Бюджетните взаимоотношения" -  46 454 286 000 лв.
    И втората графа - "Общи субсидии" -    42 392 286 000 лв.
    ОБЛАСТ МОНТАНА
    Белоградчик:
    Първа графа - "Бюджетните взаимоотношения" -  1 105 447 000 лв.
    Втората графа - "Общите субсидии" -       1 028 447 000 лв.
    Козлодуй:
    Първата графа -             -8 461 741 000 лв.
    Втора графа няма.
    Трета графа няма.
    Четвърта графа - "Вноски" -       -8 461 741 000 лв.
    И сборът на ОБЛАСТ МОНТАНА:
    За първа графа -    "Субсидия" -     35 603 203 000 лв.
    Втората графа - "Обща субсидия" -      40 917 944 000 лв.
    Третата графа - "Целеви субсидии" -      3 147 000 000 лв.
    И четвъртата графа - "Вноски" -           -8 461 741 000 лв.

    Следващата промяна е в СОФИЙСКА ОБЛАСТ.
    Гоце Делчев:
    Първата графа - 1 965 368 000 лв.
    Втората графа - "Общи субсидии" -      1 835 368 000 лв.
    Сборът на СОФИЙСКА ОБЛАСТ:
    Първата графа - 48 239 084 000 лв.
    Втората графа - 52 255 188 000 лв.
    Има още една промяна, това е за ХАСКОВСКА ОБЛАСТ.
    Мъглиж:
    Първата графа - 1 575 793 000 лв.
    Втората графа - 1 488 793 000 лв.
    Гурково, пак от Хасковска област:
    Първа графа - 646 497 000 лв.
    Втора графа - 586 497 000 лв.
    Сборът на ХАСКОВСКА ОБЛАСТ е същият.
    Сега чета общия сбор на всички общини:
    Първата графа   - 434 913 234 000 лв.
    Втората графа  -    425 969 754 000 лв.
    Третата графа   -     552 033 000 000 лв.
    Четвъртата графа - "Вноски" -        - 43 089 520 000 лв.
    ПРЕДСЕДАТЕЛ ИВАН КУРТЕВ: Поставям на гласуване чл. 10 така, както е предложен от вносителя, с направените от комисията изменения, които бяха докладвани от господин Цонев.
    Гласували 147 народни представители: за 126, против 19, въздържали се 2.
    Член 10 е приет.
    ДОКЛАДЧИК ЙОРДАН ЦОНЕВ: "Чл. 11. (1) Министърът на финансите утвърждава представените от общините поименни списъци на обектите за строителство и на другите разходи с инвестиционен характер, финансирани с целевите субсидии по чл. 10, ал. 1, в рамките на които задължително се осигуряват поименно указаните екологични обекти в Приложение N 2 в размер не по-малко от посочените в приложението.
    (2) Министърът на финансите по предложение на общините през четвъртото тримесечие на 1998 г. може да трансформира целева субсидия в обща субсидия, с изключение на целевата субсидия за екологичните обекти по Приложение N 2.
    (3) Процентът на разходите, извършвани за финансирането на определените в Приложение N 2 екологични обекти, към 31 декември 1998 г. Не може да бъде по-малък от средния процент на разходите за придобиването на дълготрайни активи в другите отрасли.
    (4) При разпределението на целевата субсидия се прилагат следните отраслови приоритети: питейно водоснабдяване, здравеопазване и социални грижи, образование и екология, съчетани с изискването обектите да са с близък срок на въвеждане в действие.
    (5) При разпределянето на субсидиите, съгласно предходните алинеи, в поименните списъци задължително се включват средства в размер не по-малък от 600 млн.лв. по програмата "Столипиново" за общините Пловдив, 3 млрд.лв. за обект "Метро София" и прилежащата към него инфраструктура, 200 млн.лв. за основен ремонт на Аспаруховия мост - община Варна, 100 млн.лв. за доизграждане на училището в квартал "Тева" - община Перник."
    Предложение на народните представители Валентин Симов и Ахмед Юсеин относно Приложение N 2.
    Комисията не подкрепя предложението.
    ПРЕДСЕДАТЕЛ ИВАН КУРТЕВ: Господин Симов, имате думата.
    ВАЛЕНТИН СИМОВ (ОНС): Уважаеми господин председател, уважаеми колеги! Аз ще спра вашето внимание върху трите обекта, които сме предложили с господин Ахмед Юсеин, като ще помоля да бъде направено разделно гласуването за община Стамболово. Ще се помъча да ви обясня защо.
    В община Крумовград и в община Минерални бани са започнати работи по корекцията на реките. Там са хвърлени средства и особено тежко е положението в община Крумовград, където има опасност реално градът да бъде залят - една част от него. И тогава може би ще се окаже, че тези 100 млн., с които сега предлагам да бъде увеличен бюджета, ще са една троха в сравнение с това, което ще трябва да дадем, защото всички помним в Златоград колко пари се дадоха.
    За община Стамболово - учудвам се, че в ал. 4 приоритет е даден на първо място на питейното водоснабдяване. Във всичките предложения по таблица 2, по приложението, няма нито едно за водоснабдяване - всичките са пречиствателни станции, за отпадъци, за битови и най-различни... В община Стамболово в момента от 36 км водопровод, 32 са изградени! Значи, водопроводът е готов на 96 на сто. Остават само 4 на сто!
    В момента сме говорили с Националното управление по горите. Настояваме там да бъдат освободени от такси 3 км, където минава просеката през гората. Много е сложен проблемът. Цялата селищна система - 23 села, могат да се захранват само от две помпени станции, тоест себестойността на водата ще намалее. В момента в почти всяко от селата има помпена станция и чрез електроенергията цената се покачва.
    Тук изхождам от това, че въпросът е социален - хората искат да имат вода и постоянно ни питат какво става. Години наред този въпрос не се решава. Аз виждам, че тук в залата присъстват и представители на Министерството на финансите. Съжалявам, че господин министърът излезе. Апелирам да подкрепите тези предложения! Благодаря ви.
    ПРЕДСЕДАТЕЛ ИВАН КУРТЕВ: Благодаря на господин Симов.
    Тъй като той поиска поотделно да се гласува - най-напред поставям на гласуване неговото предложение в Приложение N 2 да бъдат включени община Крумовград и община Минерални бани.
    Гласували 158 народни представители: за 50, против 48, въздържали се 60.
    Предложението не се приема.
    И второто предложение на господата Симов и Юсеин е за включване в Приложение N 2 на община Стамболово.
    Гласували 166 народни представители: за 62, против 44, въздържали се 60.
    Предложението не се приема.
    Господин Цонев, докладвайте следващото предложение.
    ДОКЛАДЧИК ЙОРДАН ЦОНЕВ: Следващото предложение е на народните представители Георги Божинов и Ангел Такев. То не е подкрепено от комисията.
    ПРЕДСЕДАТЕЛ ИВАН КУРТЕВ: Желят ли вносителите да го обосноват? Не виждам.
    Поставям на гласуване предложението на народните представители Георги Божинов и Ангел Такев в Приложение N 2 да бъдат направени промени за община Кубрат, община Разград и в област Монтана - община Враца, които комисията не е подкрепила.
    Гласували 156 народни представители: за 46, против 77, въздържали се 33.
    Предложението на господата Георги Божинов и Ангел Такев не е прието.
    ДОКЛАДЧИК ЙОРДАН ЦОНЕВ: Предложение на народните представителки Дора Янкова и Маргарита Петрова относно ал. 1 на чл. 11, което не е подкрепено от комисията.
    ПРЕДСЕДАТЕЛ ИВАН КУРТЕВ: Поставям на гласуване предложението на госпожа Дора Янкова и госпожа Маргарита Петрова към Приложение N 2 да се запише и община Смолян - пречиствателната станция.
    Гласували 147 народни представители: за 44, против 63, въздържали се 40.
    Предложението не се приема.
    ДОКЛАДЧИК ЙОРДАН ЦОНЕВ: Следващото предложение е на народния представител Румен Такоров и то е да отпадне ал. 2 на чл. 11. То също не се подкрепя от комисията.
    ПРЕДСЕДАТЕЛ ИВАН КУРТЕВ: Господин Такоров има думата.
    РУМЕН ТАКОРОВ (ДЛ): Господин председател, искам да направя една малка промяна - тъй като не желая разходите, които са предвидени за екологични обекти да бъдат пипани, ще предложа нов текст на ал. 2: "Целевата субсидия за екологични обекти по Приложение N 2 не може да се трансформира в обща субсидия".
    Целта на това предложение е да не могат общините в края на годината да трансформират целевата субсидия в обща субсидия, тъй като болшинството от тях, където имат проблеми със средствата, остават и не извършват необходимите инфраструктурни промени в населените си места. Всички знаем, че този бюджет беше наречен бюджет за стабилизацията, така че проблеми не трябва да има. Благодаря ви.
    ПРЕДСЕДАТЕЛ ИВАН КУРТЕВ: И аз Ви благодаря, но освен първото Ви предложение, друго не мога да поставя на гласуване, защото Вие предлагате нов текст. Това не е редакционна поправка.
    Затова мога да поставя на гласуване само ако искате първото Ви предложение за отпадане на ал. 2.
    РУМЕН ТАКОРОВ (ДЛ, от място): Тогава няма смисъл. Оттеглям предложението си.
    ПРЕДСЕДАТЕЛ ИВАН КУРТЕВ: Добре, оттегляте предложението. Благодаря Ви.
    Господин Цонев, моля да докладвате следващото предложение.
    ДОКЛАДЧИК ЙОРДАН ЦОНЕВ: Следващото предложение е на народния представител Стефан Стоилов. То е оттеглено.
    Комисията подкрепя текста на вносителя за чл. 11. И това е текста, който ви прочетох в началото.
    ПРЕДСЕДАТЕЛ ИВАН КУРТЕВ: Моля, гласувайте за чл. 11 така, както е предложен от вносителя.
    Гласували 144 народни представители: за 109, против 28, въздържали се 7.
    Член 11 е приет.
    ДОКЛАДЧИК ЙОРДАН ЦОНЕВ: "Чл. 12. (1) Разходите по републиканския бюджет се извършват до размера на постъпилите приходи по сметката в банката (в касата).
    (2) Министерството на финансите периодично разпределя постъпилите приходи, като спазва следните приоритети:
    1. плащания по обслужване на външния дълг;
    2. трансфери за социалното осигуряване и общините;
    3. субсидии за бюджета на съдебната власт;
    4. разходи за министерствата, ведомствата и другите бюджетни организации;
    5. субсидии за стимулиране на производството.
    (3) Министерствата, ведомствата и организациите им изразходват бюджетните средства при съблюдаване на следните приоритети:
    1. медикаменти, включително за извънстационарно безплатно лекарствено снабдяване, заплати, стипендии, пенсии, социални обезщетения и помощи, храна, отопление, осветление, както и издръжка на социалните, здравните и образователните заведения;
    2. придобиване на дълготрайни активи за пусковите и предходните обекти в образователната, здравната и социалната сфера, водоснабдяването, пречиствателните станции и други екологични обекти с най-близък срок за въвеждане в експлоатация.
    (4) Министрите, ръководителите на ведомствата, ректорите на висшите училища и кметовете могат да поемат задължения за разходи при съобразяване на ограничителните условия по чл. 5, ал. 2; чл. 6, ал. 2; чл. 8, ал. 2 и чл. 10, ал. 2.
    (5) Държавните органи издават задължителни указания за подведомствените си организации и заведения за спазване изискванията по предходната алинея".
    Предложение на народния представител Руси Статков - в чл. 12, ал. 2 да се промени реда на приоритетите и субсидиите за стимулиране на производството да станат четвърти приоритет.
    Комисията не подкрепя предложението.
    Комисията подкрепя текста на вносителя за чл. 12 като в ал. 4 след думата "ректорите на" се добавя "държавните".
    ПРЕДСЕДАТЕЛ ИВАН КУРТЕВ: Благодаря на господин Цонев.
    Господин Руси Статков има думата.



    РУСИ СТАТКОВ (ДЛ): Уважаеми господин председател, колеги, господин министър! Предложението, което направих за производството, и това, което ще се даде за него от гледна точка на държавния бюджет, за неговото подпомагане, беше обсъждано в комисията. Тъй като се спомена, че в по-предходната точка влизат и средства за здравеопазването и отделно от това, че има средства и за други сфери, аз прецених, че няма смисъл при това положение да поддържам предложението си. Но държа да подчертая - начинът, по който записваме тези приоритети, показва, че стимулирането на производството е на последно място и е остатъчна величина, която е застрашена и фактически ние при това положение реално сме обречени на възпроизводство циклично на тази криза, в която сме, защото само финансовата стабилизация е крайно недостатъчна. Трябва да има производство, така че оттеглям предложението си. Оставам с убеждението, че ние, за съжаление, не решаваме проблемите.
    ПРЕДСЕДАТЕЛ ИВАН КУРТЕВ: Благодаря на господин Статков. Той оттегли предложението си.
    Поставям на гласуване чл. 12 така, както е предложен от вносителя с редакционната добавка от комисията в ал. 4.
    Гласували 115 народни представители: за 113, против няма, въздържали се 2.
    Член 12 е приет.
    ДОКЛАДЧИК ЙОРДАН ЦОНЕВ: "Чл. 13. (1) При съставянето на общинските бюджети относителният дял на бюджетните средства за здравеопазване, образование, социални грижи и помощи (без средствата за дълготрайни активи, основен ремонт, чистота и общински транспорт) не може да бъде по-малък от относителния дял на същите по отчета за касовите разходи за предходната година, изменен с извършените структурни промени.
    (2) Бюджетните средства се изразходват от общините при съблюдаване на приоритетите, определени с чл. 12, ал. 3.
    (3) От общинските бюджети могат да се извършват допълнителни разходи за придобиване на дълготрайни активи над определените с този закон с източник собствен приход и банкови кредити в размер до 10 на сто от годишния размер на собствените приходи.
    (4) В случаите, в които с ал. 3 допълнителният размер за придобиване на дълготрайни активи бъде превишен, със сумата на превишението се намалява субсидията от републиканския бюджет.
    (5) По бюджетите на общините на вноска към републиканския бюджет се разчитат и извършват разходи за придобиване на дълготрайни активи и основен ремонт в размер до 10 на сто от собствените им приходи за годината".
    По този член няма направени предложения.
    Комисията подкрепя текста на вносителя.
    ПРЕДСЕДАТЕЛ ИВАН КУРТЕВ: Моля, гласувайте текста на чл. 13 така, както е предложен от вносителя.
    Гласували 127 народни представители: за 121, против 6, въздържали се няма.
    Член 13 е приет.
    Кворумът е 182, така че с 92 гласа може да бъде прието всичко. Това е просто за информация на негласуващите.
    ДОКЛАДЧИК ЙОРДАН ЦОНЕВ: "Чл. 14. (1) Когато фактическата доходност на глава от населението надвиши прогнозната такава, определена с Методика по Приложение N 1, с разликата на превишението, умножена по броя на населението се увеличава вноската за републиканския бюджет.
    (2) В случаите, в които фактически достигнатата доходност е по-ниска от прогнозната такава, министърът на финансите отсрочва вноската за републиканския бюджет в размер на разликата, умножена по броя на населението".
    Има предложение на народните представители Иван Георгиев, Йордан Бакалов и Васил Клявков.
    Това предложение е оттеглено. Няма да го чета.
    Предложение на народния представител Руси Статков - чл. 14 да отпадне.
    Комисията не подкрепя предложението.
    Комисията подкрепя текста на вносителя.
    ПРЕДСЕДАТЕЛ ИВАН КУРТЕВ: Господин Статков, искате ли думата? Не, но господин Статков поддържа предложението си.
    Поставям на гласуване предложението на господин Руси Статков за отпадане на чл. 14.
    Гласували 148 народни представители: за 39, против 99, въздържали се 10.
    Предложението на господин Статков не е прието.
    Моля, гласувайте за текста на чл. 14 така, както е предложен от вносителя.
    Гласували 148 народни представители: за 123, против 24, въздържал се 1.
    Член 14 е приет.
    ДОКЛАДЧИК ЙОРДАН ЦОНЕВ: "Чл. 15. Закони, които влошават баланса на бюджета, влизат в сила най-рано от началото на следващата бюджетна година".
    Предложение на народния представител Венцеслав Димитров чл. 15 да отпадне.
    Комисията подкрепя предложението.
    ПРЕДСЕДАТЕЛ ИВАН КУРТЕВ: Същото предложение е направил и господин Руси Статков.
    ДОКЛАДЧИК ЙОРДАН ЦОНЕВ: Да, прощавайте. Просто вече съм много уморен.
    ПРЕДСЕДАТЕЛ ИВАН КУРТЕВ: Поставям на гласуване предложението на народните представители Венцеслав Димитров и Руси Статков за отпадането на чл. 15, който е подкрепен от комисията.
    Гласували 153 народни представители: за 144, против няма, въздържали се 9.
    Предложението е прието. Член 15 отпада.

    ДОКЛАДЧИК ЙОРДАН ЦОНЕВ: Чл. 16. (1) Нови нормативни актове, които задължават общините да извършват допълнителни разходи, се прилагат през течение на бюджетната година при спазване на условията по чл. 34 и чл. 35 от Закона за устройството на държавния бюджет.
    (2) Ако условията по предходната алинея не са изпълнени, нормативните актове влизат в сила от началото на следващата бюджетна година.
    Предложение на народния представител Венцеслав Димитров - чл. 16 да отпадне.
    Комисията не подкрепя това предложение.
    Предложение на народния представител Руси Статков - чл. 16 да стане параграф към Преходни и заключителни разпоредби.
    Комисията подкрепя това предложение.
    ПРЕДСЕДАТЕЛ ИВАН КУРТЕВ: Господин Цонев, само че Вие подкрепяте и предложението на господин Венцеслав Димитров. Защото за да стане параграф, трябва да отпадне оттук.
    Поставям на гласуване отпадането на чл. 16, защото ще стане параграф от Преходните и заключителни разпоредби.
    Гласували 138 народни представители: за 134, против 1, въздържали се 3.
    Предложението се приема.
    Член 16 отпада и ще бъде в Преходните и заключителни разпоредби като параграф.
    ДОКЛАДЧИК ЙОРДАН ЦОНЕВ:
    "Преходни и заключителни разпоредби
    § 1. Държавните органи и бюджетните организации са администратори на приходите, предвидени да постъпят по собствените им бюджети, освен ако със закон не е предвидено друго."
    Предложение на народния представител Руси Статков - § 1 да отпадне. Предложението е оттеглено.
    Комисията подкрепя текста на вносителя за § 1.
    ПРЕДСЕДАТЕЛ ИВАН КУРТЕВ: Моля, гласувайте заглавието "Преходни и заключителни разпоредби" и текста на § 1 така, както е предложено от вносителя.
    Гласували 142 народни представители: за 139, против няма, въздържали се 3.
    Параграф 1 и наименованието на раздела са приети.
    ДОКЛАДЧИК ЙОРДАН ЦОНЕВ: "§ 2. (1) Банковото обслужване на държавния бюджет, държавните висши училища, общините и извънбюджетните сметки и фондове се осъществява от Българската народна банка чрез търговски и други банки - първични дилъри с развита клонова мрежа, отговаряща на критерии, определени от министъра на финансите и управителя на Българската народна банка.
    (2) Първостепенните разпоредители с бюджетни кредити и извънбюджетни средства на територията на град София се обслужват от Българската народна банка."
    Предложение на народния представител Руси Статков - в § 2, ал. 1 се изменя така:
    "(1) Банковото обслужване на държавния бюджет, държавните висши училища, общините и извънбюджетни сметки и фондове се осъществява от Българската народна банка чрез банки-кореспонденти, определени от министъра на финансите и управителя на Българската народна банка по утвърдена от тях система от критерии."
    Комисията подкрепя предложението.
    ПРЕДСЕДАТЕЛ ИВАН КУРТЕВ: Поставям на гласуване § 2 с ал. 1, както е предложена от господин Руси Статков и подкрепена от комисията, и ал. 2, както е предложена от вносителя.
    Гласували 133 народни представители: за 128, против 3, въздържали се 2.
    Параграф 2 е приет.
    ДОКЛАДЧИК ЙОРДАН ЦОНЕВ: "§ 3. Касовото изпълнение в левове и във валута на държавния бюджет, бюджетите на държавните висши училища, бюджетите на общините и извънбюджетните сметки и фондове, както и обслужването на сметките на организациите по чл. 7 се извършват от банките по реда на чл. 29, ал. 3 от Закона за устройството на държавния бюджет."
    Комисията подкрепя текста на вносителя за § 3.
    ПРЕДСЕДАТЕЛ ИВАН КУРТЕВ: Моля да гласувате за § 3 така, както е предложен от вносителя.
    Гласували 130 народни представители: за 126, против няма, въздържали се 4.
    Параграф 3 е приет.
    ДОКЛАДЧИК ЙОРДАН ЦОНЕВ: "§ 4. Банките олихвяват сметките на бюджетните организации с процент не по-малък от прилагания в банките по текущи сметки."
    Предложение на народния представител Руси Статков - в § 4 след думите "сметките на" се добавя "държавните органи и".
    Комисията подкрепя предложението.
    ПРЕДСЕДАТЕЛ ИВАН КУРТЕВ: Ще прочета окончателния текст на § 4 с предложението на господин Статков, което е прието: "§ 4. Банките олихвяват сметките на държавните органи и бюджетните организации с процент не по-малък от прилагания в банките по текущи сметки."
    Моля, гласувайте § 4.
    Гласували 147 народни представители: за 146, против няма, въздържал се 1.
    Параграф 4 е приет.
    ДОКЛАДЧИК ЙОРДАН ЦОНЕВ: "§ 5. Лихвите от депозити на средства от бюджетните сметки и фондове и от набирателните сметки по разпореждане на министъра на финансите се внасят в приход на Централния републикански бюджет."
    Предложение на народния представител Руси Статков - в § 5 думите "Централния републикански бюджет" се заменят с "Републиканки бюджет".
    Комисията не подкрепя предложението.
    Комисията подкрепя текста на вносителя.
    РУСИ СТАТКОВ (ДЛ, от място): Оттеглям предложението си.
    ПРЕДСЕДАТЕЛ ИВАН КУРТЕВ: Господин Статков оттегля предложението си, затова моля гласувайте § 5 така, както е предложен от вносителя.
    Гласували 149 народни представители: за 143, против 3, въздържали се 3.
    Параграф 5 е приет.
    ДОКЛАДЧК ЙОРДАН ЦОНЕВ: "§ 6. Лихвите за невнесени в срок държавни вземания постъпват в приход на съответния бюджет, извънбюджетна сметка или фонд, където следва да постъпи невнесеното държавно вземане."
    Комисията подкрепя текста на вносителя за § 6.
    ПРЕДСЕДАТЕЛ ИВАН КУРТЕВ: Моля да гласувате за текста на § 6 така, както е предложен от вносителя.
    Гласували 142 народни представители: за 135, против 4, въздържали се 3.
    Параграф 6 е приет.

    ДОКЛАДЧИК ЙОРДАН ЦОНЕВ: "§ 7. (1) Всички приходи от държавно имущество, стопанисвано от областните управители в изпълнението на Закона за държавната собственост, постъпват в приход по извънбюджетни сметки към областните администрации.
    (2) Необходимите разходи по стопанисването на държавното имущество се извършва от постъпления по извънбюджетните сметки по ал. 1.
    (3) В 15-дневен срок след изтичане на всеки 3-месечен отчетен период 90 на сто от наличностите по извънбюджетните сметки по ал. 1 се превеждат в Централния републикански бюджет".
    ПРЕДСЕДАТЕЛ ИВАН КУРТЕВ: Господин Статков си е оттеглил предложението, така че можете да докладвате и § 8.
    ДОКЛАДЧИК ЙОРДАН ЦОНЕВ: "§ 8. Недвижимите имоти и обектите на незавършено строителство, предоставени на Министерството на отбраната и Министерството на вътрешните работи или изграждани от тях, нуждата от които е отпаднала, се продават по установения в Закона за държавната собственост ред, като чистият приход от продажбите постъпва по бюджетите им".
    Комисията подкрепя текста на вносителя за § 7 и § 8.
    ПРЕДСЕДАТЕЛ ИВАН КУРТЕВ: Поставям на гласуване § 7 и § 8 така, както са предложени от вносителя.
    Гласували 127 народни представители: за 123, против няма, въздържали се 4.
    Параграфите 7 и 8 са приети.
    ДОКЛАДЧИК ЙОРДАН ЦОНЕВ: "§ 9. Набирането и разходването на средствата по извънбюджетните сметки и фондове за 1998 г. съгласно Приложение N 3 се извършва по досега установения ред до уреждането им със закон".
    Предложение на народните представители Никола Николов и Найден Зеленогорски - в Приложение N 3 за извънбюджетни сметки и фондове с предстояща законова регламентация да се запише: фонд "Малки и средни предприятия".
    Комисията подкрепя текста на вносителя и предложението на народните представители.
    ПРЕДСЕДАТЕЛ ИВАН КУРТЕВ: Поставям на гласуване § 9 така, както е предложен от вносителя с приетото предложение на господата Николов и Зеленогорски.
    Гласували 145 народни представители: за 141, против няма, въздържали се 4.
    Параграф 9 е приет.
    ДОКЛАДЧИК ЙОРДАН ЦОНЕВ: "§ 10. Наличните остатъци по извънбюджетните сметки и фондове с отпаднало нормативно основание на държавните органи и бюджетните организации се превеждат в едномесечен срок след обнародването на закона по съответните им бюджети, освен ако със закон не е уредено друго.
    Предложение на народния представител Руси Статков - в § 10 след думите "бюджетните организации" се добавя "държавните висши училища и общините".
    Комисията подкрепя предложението за добавяне на общините.
    ПРЕДСЕДАТЕЛ ИВАН КУРТЕВ: Господин Статков държи ли да се гласува за висшите училища или го оттегля? Понеже го няма господин Статков, поставям на гласуване онази част от неговото предложение, която не е приета от комисията - да се добави "държавните висши училища".
    Моля, гласувайте.
    Гласували 146 народни представители: за 26, против 84, въздържали се 36.
    Предложението за включване на думите "държавните висши училища" не се приема.
    Поставям на гласуване § 10 така както е предложен от вносителя с приетата на господин Статков добавка.
    ДОКЛАДЧИК ЙОРДАН ЦОНЕВ: Чета редакцията на § 10, която комисията предлага:
    "§ 10. Наличните остатъци по извънбюджетните сметки и фондове с отпаднало нормативно основание на държавните органи и бюджетните организации, както и на общините се превеждат в едномесечен срок след обнародването на закона по съответните им бюджети, освен ако със закон не е уредено друго".
    ПРЕДСЕДАТЕЛ ИВАН КУРТЕВ: Моля, гласувайте текста на § 10 така, както е предложен от комисията в последната редакция.
    Гласували 145 народни представители: за 138, против няма, въздържали се 7.
    Параграф 10 е приет.
    ДОКЛАДЧИК ЙОРДАН ЦОНЕВ: "§ 11. Средствата за социално-битово и културно обслужване се разходват и отчитат от държавните органи и бюджетните организации по реда на извънбюджетните средства".
    Предложение на народния представител Руси Статков - в § 11 след думите "бюджетните организации" се добавя "държавните висши училища и общините".
    Комисията не подкрепя предложението.
    Комисията подкрепя текста на вносителя, като предлага следната редакция, в която включва общините:
    "§ 11. Средствата за социално-битово и културно обслужване се разходват и отчитат от държавните органи и бюджетните организации, както и от общините по реда на извънбюджетните средства".
    Това е текстът на § 11, както го предлага комисията.
    ПРЕДСЕДАТЕЛ ИВАН КУРТЕВ: Понеже господин Статков го няма, независимо че част от неговото предложение е прието, аз съм длъжен да го поставя на гласуване.
    Поставям на гласуване предложението на господин Статков, което не е прието от комисията.
    Гласували 137 народни представители: за 24, против 104, въздържали се 9.
    Предложението не се приема.
    Моля, гласувайте § 11 в окончателната редакция, която ни беше предложена от комисията.
    Гласували 141 народни представители: за 124, против няма, въздържали се 17.
    Параграф 11 е приет.
    ДОКЛАДЧИК ЙОРДАН ЦОНЕВ: "§ 12. (1) Средствата по Програмата на Европейския съюз за спешна социална помощ на Република България се отчитат и разходват по реда на чл. 45, ал. 2 от Закона за устройството на държавния бюджет и се съхраняват по отделна банкова сметка на Министерството на труда и социалната политика, в съответствие с договореностите.
    (2) Изплащането на обезщетенията се осъществява от Националния център за социални грижи чрез териториалните центрове за социални грижи, като министърът на труда и социалната политика осигурява от сметката по ал. 1 необходимия размер на средствата в левова равностойност."
    Комисията подкрепа текста на вносителя за § 12.
    "§ 13. Максималният лимит за емисия на гаранционни държавни ценни книжа в съответствие с чл. 9, ал. 2 от Закона за държавна защита на влогове и сметки в търговски банки, за които Българската народна банка е поискала откриване на производство по несъстоятелност, е до 60 млрд. лв. и 80 млн. щатски долара. Емисиите се намаляват с използваните средства от специалния Фонд за държавна защита на влогове и сметки на физически и юридически лица в банки по чл. 7 и чл. 8 от Закона за държавна защита на влогове и сметки в търговски банки, за които Българската народна банка е поискала откриване на производство по несъстоятелност."
    Комисията подкрепя текста на вносителя за § 13.
    ПРЕДСЕДАТЕЛ ИВАН КУРТЕВ: Моля да гласувате текстовете на параграфи 12 и 13 така, както са предложени от вносителя.
    Гласували 143 народни представители: за 126, против 1, въздържали се 16.
    Параграфи 12 и 13 са приети.
    ДОКЛАДЧИК ЙОРДАН ЦОНЕВ: "§ 14. С цел оптимизиране на обслужването на държавния дълг Министерският съвет може да емитира държавни ценни книжа за обратно изкупуване на вътрешни и външни задължения на страната, при условие, че не се увеличава държавният дълг."
    Предложение на народния представител Стефан Стоилов § 14 да отпадне.
    Комисията не го подкрепя.
    Комисията подкрепя текста на вносителя.
    СТЕФАН СТОИЛОВ (ДЛ, от място): Във връзка с добавката го оттеглям.
    ПРЕДСЕДАТЕЛ ИВАН КУРТЕВ: Господин Стоилов оттегля предложението си.
    ДОКЛАДЧИК ЙОРДАН ЦОНЕВ: Значи се оттегля, заради добавката, която направихме допълнително "при условие, че не се увеличава държавният дълг". Аз го прочетох.
    Комисията подкрепя текста на вносителя за § 14.
    ПРЕДСЕДАТЕЛ ИВАН КУРТЕВ: Моля, гласувайте § 14 така, както беше докладван от председателя на комисията господин Цонев.
    Гласували 143 народни представители: за 126, против 4, въздържали се 13.
    § 14 е приет.
    ДОКЛАДЧИК ЙОРДАН ЦОНЕВ: Уважаеми господин председател, ако разрешите да направя едно процедурно предложение.
    ПРЕДСЕДАТЕЛ ИВАН КУРТЕВ: Да, заповядайте.
    ДОКЛАДЧИК ЙОРДАН ЦОНЕВ: Във връзка с чл. 41, ал. 2 от Правилника за организацията и дейността на Народното събрание, правя процедурно предложение за прекратяване на заседанието.
    ПРЕДСЕДАТЕЛ ИВАН КУРТЕВ: Противно становище има ли? Няма.
    Поставям на гласуване процедурното предложение на господин Цонев за прекратяване на заседанието.
    Гласували 142 народни представители: за 111, против 25, въздържали се 6.
    Предложението се приема.
    Следващото заседание на Народното събрание е утре, 12 декември, от 9,00 ч.
    Закривам извънредното заседание. (Звъни.)


    (Закрито в 18,00 ч.)


    Заместник-председател:
      Иван Куртев

    Секретари:
             Камен Костадинов

            Калчо Чукаров
    Форма за търсене
    Ключова дума
    ТРИДЕСЕТ И ОСМО НАРОДНО СЪБРАНИЕ