Комисия по европейските въпроси и контрол на европейските фондове
13/09/2017 първо гласуване
Законопроект за изменение и допълнение на Наказателния кодекс, № 702-01-10, внесен от Министерски съвет на 01.08.2017 г.
Д О К Л А Д
Вх. № 753-18-10/15.09.2017 г.
Относно: Законопроект за изменение и допълнение на Наказателния кодекс, № 702-01-10, внесен от Министерски съвет на 01.08.2017 г.
На свое редовно заседание, проведено на 13 септември 2017 г., Комисията по европейските въпроси и контрол на европейските фондове разгледа законопроект за изменение и допълнение на Наказателния кодекс, № 702-01-10, внесен от Министерския съвет. Законопроектът беше представен от г-н Евгени Стоянов, заместник-министър на правосъдието.
I. Настоящият законопроект цели да хармонизира българската нормативна уредба с изискванията на Директива 2013/40/ЕС на Европейския парламент и на Съвета от 12 август 2013 година относно атаките срещу информационните системи и за замяна на Рамково решение 2005/222/ПВР на Съвета; Директива 2014/57/ЕС на Европейския парламент и на Съвета от 16 април 2014 година относно наказателноправните санкции за пазарна злоупотреба и Директива 2014/62/ЕС на Европейския парламент и на Съвета от 14 май 2014 година относно защитата по наказателноправен ред на еврото и на другите парични знаци срещу подправяне и за замяна на Рамковото решение 2000/383/ПВР на Съвета. Въвеждането на посочените директиви е залегнало в Плана за действие за 2017 г. с мерките, произтичащи от членството на Република България в ЕС.
II. По отношение транспонирането на Директива 2013/40/ЕС, вносителят предлага замяна в Наказателния кодекс на понятието „компютърна система“ с понятието „информационна система“, за да разшири неговия обхват. Предвижда се се и синхронизиране на съставите и размера на наказанията в редица членове, свързани с незаконния достъп до информационни системи, незаконната намеса в информационни системи и компютърни данни, както и незаконното им прихващане. С тази цел в чл. 319 б от НК ще се включат деянията: „пренасяне“, „повреждане“, „влошаване“, „скриване“ и „спиране на достъпа“ до компютърни данни в информационна система. В същия член се криминализира и създаването на „ботнети“ (установяване на контрол върху компютри чрез зловреден софтуер посредством кибернетични атаки). Необходимостта от въвеждането на съответните разпоредби на директивата в срок е свързано със стартирала процедура за нарушение срещу Република България, която се намира на етап мотивирано становище.
III. В допълнение, законопроектът следва да транспонира изискванията на Директива 2014/57/ЕС чрез промени в Особената част на НК, които да засилят мерките срещу пазарната злоупотреба. Предвижда се въвеждането на наказателноправни санкции, които имат по-силно обществено въздействие в сравнение с административните такива, тъй като пазарната злоупотреба вреди на целостта на финансовите пазари и разколебава доверието на обществеността.
IV. Във връзка със синхронизирането на НК с разпоредбите на Директива 2014/62/ЕС за защита на еврото и на другите парични знаци се предлага да бъде допълнен чл. 244, ал. 1 от НК като се включват две нови изпълнителни деяния: „приемане“ и „превозване“. В чл. 244 а, ал. 1 се въвеждат изпълнителните деяния: “приемане“, „придобиване“, „внасяне“, „изнасяне“ и „превозване“, като се разширява и предметът на престъплението чрез добавянето на текста: „парични знаци, които все още не са емитирани, но са предназначени за пускане в обръщение като законно платежно средство“, съгласно изискването на чл. 3, параграфи 2 и 3 от директивата. В чл. 246, ал. 3 се допълват, както предметът на изпълнителните деяния с „приемане“, така и предметът на престъплението с „данни, както и всякакви други средства с оглед въвеждането на разпоредбата на чл. 3, параграф 1, буква „г“ от директивата.
V. Следва да бъде отбелязано, че законопроектът цели да изпълни и препоръките на Комитета на експертите за оценка на мерките за борба срещу изпирането на пари и финансирането на тероризма (MONEYVAL) към Съвета на Европа, като приведе националното законодателство в съответствие с изискванията на редица ратифицирани от Република България конвенции и протоколи. На 55-то Пленарно заседание на Комитета в края на декември 2017 г. ще бъде разгледан проект на доклад за напредъка на България по предприетите мерки в рамките на IV кръг за оценка и ако бъде преценено, че препоръките на MONEYVAL за противодействие са изпълнени, страната ни ще бъде извадена от механизма на мониторинг, под който е поставена след Доклада за взаимна оценка през 2013 г. Ако България не демонстрира реален напредък във връзка с установените несъответствия, като се има предвид, че са изминали 4 години, на заседанието през м. декември 2017 г. , Пленумът на Комитета MONEYVAL би могъл да бъде приканен да обмисли поставянето на страната под т. нар. Процедури за подобряване на съответствието.
VI. Предвижданите изменения допълват действащата нормативна уредба с оглед на по – ефективното противодействие на тероризма, като инкриминира неговото финансиране що се отнася и до дейности свързани с осъществяване на набиране, обучаване и пътуване с цел тероризъм; допълва се съставът на кражба с въвеждането на нов квалифициран състав, когато деянието е извършено с цел тероризъм. Измененията адресират и са в съответствие с предвидени разпоредби в Предложението за директива на Европейския парламент и на Съвета относно борбата с тероризма, което предстои да бъде прието до края на годината. Не на последно място следва да се отбележи, че се предлага изменение на чл. 251 от НК във връзка с получено допълнително официално уведомително писмо – C (2016) 2395 oт 28.04.2016 г. от Генералния секретариат на ЕК, свързано с нарушение № 2012/2085 по описа на ЕК за отстраняване на противоречие на режима на санкции за недеклариране на пари в брой при излизане или влизане в ЕС.
След представяне на мотивите от страна на заместник-министъра на правосъдието, от негова страна, както и от страна на Председателя на Комисията бе подчертано, че законопроектът е отложен за обсъждане и приемане поради предсрочнoто прекратяване на мандата на 43-тото Народно събрание.
С оглед на гореизложеното и в резултат на проведеното гласуване, Комисията по европейските въпроси и контрол на европейските фондове единодушно предлага (с 8 гласа „за“) на Народното събрание да приеме на първо гласуване законопроект за изменение и допълнение на Наказателния кодекс, № 702-01-10, внесен от Министерски съвет на 01.08.2017 г.
КРИСТИАН ВИГЕНИН
ПРЕДСЕДАТЕЛ
КОМИСИЯ ПО ЕВРОПЕЙСКИТЕ ВЪПРОСИ
И КОНТРОЛ НА ЕВРОПЕЙСКИТЕ ФОНДОВЕ