Комисия по европейските въпроси и контрол на европейските фондове
15/11/2017 първо гласуване
Законопроект за изменение и допълнение на Закона за защита на конкуренцията, № 702-01-36, внесен от Министерски съвет на 25 октомври 2017 г.
Д О К Л А Д
Вх. № 753-18-21/20.11.2017 г.
Относно: Законопроект за изменение и допълнение на Закона на защита на конкуренцията, № 702-01-36, внесен от Министерски съвет на 25.10.2017 г.
На свое редовно заседание, проведено на 15.11.2017 г., Комисията по европейските въпроси и контрол на европейските разгледа законопроект за изменение и допълнение на Закона на защита на конкуренцията, № 702-01-36, внесен от Министерски съвет. Законопроектът беше представен от г-жа Силвана Любенова - директор на дирекция ,, Техническа хармонизация и политика за потребителите" в Министерство на икономиката.
I. Настоящият законопроект е насочен към хармонизирането на българската нормативна уредба с изискванията на Директива 2014/104/ЕС на Европейския парламент и на Съвета от 26 ноември 2014 година относно някои правила за уреждане на искове за обезщетение за вреди по националното право за нарушения на разпоредбите на правото на държавите членки и на Европейския съюз в областта на конкуренцията. Целта е да се постигне ефективно упражняване на правото на обезщетение за вреди, причинени в резултат на нарушенията на националните антитръстови норми и на чл. 101 и 102 от Договора за функционирането на Европейския съюз (ДФЕС).
II. Предложените в законопроекта промени предвиждат да се даде право на всички физически и юридически лица да претендират обезщетение за претърпени вреди от нарушенията на антитръстовите норми, доколкото сред засегнатия кръг от лица могат да попаднат както конкурентни фирми, така и крайни потребители, контрагенти и други. Същевременно в проектозакона са включени разпоредби относно размера на евентуалното обезщетение и прехвърлянето на надценката по веригата на доставки. С цел да се осигури достатъчно време на потърпевшите да предявят иск за обезщетение, се предлагат правила относно прилагането на давностните срокове. В тази връзка законопроектът въвежда и оборимата презумпция, че картелът причинява вреди. По този начин следва от една страна да се улесни възможността увредените лица да докажат претенциите си за обезщетение, а от друга - да се гарантира правото на нарушителите да защитят своята позиция.
III. С цел преодоляване на трудностите при доказване на антитръстови нарушения, проектозаконът предлага да се придаде обвързваща сила за гражданския съд на влезлите в сила решения на Комисията за защита на конкуренцията по отношение на извършването на нарушение и установения нарушител, както и в случаите на решение на комисията, което не е обжалвано или когато жалбата срещу него е оттеглена. В допълнение, законопроектът урежда въпроса за отговорността, когато нарушението е извършено от две или повече предприятия. В тези случаи лицата следва да носят солидарна отговорност за причинените вреди. Настоящият проект на закон предвижда и въвеждането на норми, които да улеснят достъпа на засегнатите лица до необходимите доказателства, с оглед обосноваване на техните искове. Същевременно гражданският съд ще има възможност да налага глоби и имуществени санкции на физически или юридически лица, когато не изпълнят разпореждане на съда да предоставят доказателства или са ги унищожили. С предложения законопроект ще се изменят Допълнителните разпоредби на Закона за защита на конкуренцията като се добавят нови легални дефиниции, с цел достигане до еднакво и непротиворечиво прилагане на правилата на Директива 2014/104/ЕС.
В резултат на проведеното гласуване, Комисията по европейските въпроси и контрол на европейските фондове предлага (със 7 гласа „за”) на Народното събрание да приеме на първо гласуване законопроект за изменение и допълнение на Закона на защита на конкуренцията, № 702-01-36, внесен от Министерски съвет на 25.10.2017 г.
КРИСТИАН ВИГЕНИН
ПРЕДСЕДАТЕЛ
КОМИСИЯ ПО ЕВРОПЕЙСКИТЕ ВЪПРОСИ
И КОНТРОЛ НА ЕВРОПЕЙСКИТЕ ФОНДОВЕ