Народно събрание на Република България - Начало
Народно събрание
на Република България
Архив Народно събрание

Комисия по европейските въпроси и контрол на европейските фондове
22/11/2017 първо гласуване

    Законопроект за изменение и допълнение на Закона за безопасно използване на ядрената енергия, № 702-01-43, внесен от Министерски съвет на 02.11.2017 г.
    Д О К Л А Д
    Вх. № 753-18-24/27.11.2017 г.

    Относно: Законопроект за изменение и допълнение на Закона за безопасно използване на ядрената енергия, № 702-01-43, внесен от Министерски съвет на 02.11.2017 г.


    На свое редовно заседание, проведено на 22 ноември 2017 г., Комисията по европейските въпроси и контрол на европейските фондове разгледа законопроект за изменение и допълнение на Закона за безопасно използване на ядрената енергия, № 702-01-43, внесен от Министерски съвет на 02.11.2017 г.. Законопроектът беше представен от г-н Алексей Алексиев - заместник-председател на Агенцията за ядрено регулиране, г-жа Юлия Димитрова – главен секретар към същата агенция, Деяна Досиева – директор на дирекция „Радиационна защита“ към същата агенция, г-жа Катерина Костадинова - началник отдел „Сигурност на ядрената енергетика“ в Дирекция „Сигурност на енергоснабдяването и управление при кризисни ситуации“ към Министерството на енергетиката, г-жа Полина Денчева - началник отдел в дирекция „Административни актове и договори“ към Министерството на здравеопазването и г-н Илия Тасев - главен експерт в дирекция “Здравен контрол“ към същото министерство.

    I. Изменението в Закона за безопасно използване на ядрената енергия (ЗБИЯЕ) се налага с оглед привеждането му в състояние с Директива 2013/59/Евратом на съвета от 5 декември 2013 година за определяне на основни норми на безопасност за защита срещу опасностите, произтичащи от излагане на йонизиращо лъчение и за отмяна на директиви 89/618/Евратом, 90/631/Евратом, 96/29/Евратом, 97/43/Евратом и 2003/122/Евратом (Директива 2013/59/Евратом). Съгласно член 106 от Директива 2013/59/Евратом крайният срок за въвеждане на нейните разпоредби в националното законодателство е 6 февруари 2018 година.

    II. Директива 2013/59/Евратом установява степенуван подход за регулаторен контрол, като въвежда уведомителен, регистрационен и лицензионен режим при ситуации на планирано облъчване и регламентира изискванията и критериите за прилагането на тези режими.

    III. Съгласно чл. 27 от Директива 2013/59/Евратом всяка държава-членка на Европейския съюз, може по своя преценка да въведе в националното законодателство регистрационен или лицензионен режим за дейностите извън обхвата на чл. 27 и 28 от Директива 2013/59/Евратом. Съгласно чл. 26 от Директива 2013/59/Евратом дейностите с пренебрежим радиационен риск подлежат на освобождаване от регулаторен контрол, т.е. за тях не се прилага уведомителен, регистрационен или лицензионен режим.

    IV. В съответствие с изложеното в § 4 и 18 от Закона за изменение и допълнение на Закона за безопасно използване на ядрената енергия (ЗИД на ЗБИЯЕ) се въвеждат изисквания за освобождаване от регулаторен контрол, съответно за останалите случаи се въвеждат изисквания за уведомление, регистрация и издаване на лицензии и разрешения за дейности, които са в обхвата на ЗБИЯЕ. Предложените промени са в пълно съответствие с чл. 24 от Директива 2013/59/Евратом, който въвежда принципа за степенуван подход при осъществяване на регулаторен контрол. Промените са в съответствие с изискванията на чл. 26, 27 и 28 от Директива 2013/59/Евратом и със Закона за ограничаване на административното регулиране и административния контрол върху стопанската дейност (ЗОАРАКСД). С оглед на тези промени с § 2 на ЗИД на ЗБИЯЕ се предлага в чл. 5 от ЗБИЯЕ правомощията на председателя на Агенцията за ядрено регулиране да се допълнят с правомощия за издаване, прекратяване и отнемане на удостоверения за регистрация.

    V. Освен това, в съответствие с чл. 54 и 100 от Директива 2013/59/Евратом при ситуации на съществуващо облъчване и облъчване от радон на работни места контролните органи ще имат възможност да предписват мерки за радиационна защита, когато е необходимо.

    VI. Съгласно чл. 28 буква „в“ от Директива 2013/59/Евратом в § 5 от ЗИД на ЗБИЯЕ се предлага въвеждане на лицензионен режим за производство на потребителски продукти, включително на медицински изделия по смисъла на Закона за медицинските изделия, чрез добавяне на радиоактивни вещества.

    VII. С предложение в § 7 от ЗИД на ЗБИЯЕ промени в чл. 17 на ЗБИЯЕ се въвеждат изискванията на чл. 21 от Директива 2013/59/Евратом, като се забранява повишаването на активността на продукти, като храни, играчки и лични украшения, чрез добавянето на радиоактивни вещества или активирането им при производството.

    VIII. В § 24 от ЗИД на ЗБИЯЕ е предложена промяна в чл. 99 от ЗБИЯЕ по отношение на контрола на ядрената безопасност, физическата защита и радиационната защита в съответствие с изискванията на Директива 2013/59/Евратом. Предвидено е председателят на Агенцията за ядрено регулиране да утвърждава програми за инспекционната дейност и да дава обобщена информация за изпълнението на тази дейност и да дава обобщена информация за изпълнението на тази дейност с ежегодния доклад до Министерски съвет.

    IX. Приемането на Закона за изменение и допълнение на Закона за безопасно използване на ядрената енергия ще има положително въздействие като цяло, включително положителен икономически ефект, върху заинтересованите лица, чиито дейности са свързани с използването на ядрената енергия и йонизиращите лъчения. Въвеждането на регистрационен и уведомителен режим ще доведе до значително ограничаване на административното регулиране и административния контрол върху стопански дейности в съответствие със Закона за ограничаване на административното регулиране и административния контрол върху стопанската дейност.

    В последвалата дискусия г-н Кристиан Вигенин отбеляза, че съгласно предоставената Справка за съответствие с правото на ЕС към законопроекта, Директивата е транспонирана коректно. Също така попита, дали тази стъпка за облекчаване на регулаторния контрол, може да доведе до риск за българските граждани. Г-н Алексей Алексиев отговори, че регулаторния режим е водещ за ядрената общност, поради което се следва един балансиран подход на контрол, като обаче не се прави компромис с безопасността.


    С оглед на гореизложеното и в резултат на проведеното гласуване, Комисията по европейските въпроси и контрол на европейските фондове предлага (с 8 гласа „за”) на Народното събрание да приеме на първо гласуване законопроект за изменение и допълнение на Закона за безопасно използване на ядрената енергия, № 702-01-43, внесен от Министерски съвет на 02.11.2017г.




    КРИСТИАН ВИГЕНИН

    ПРЕДСЕДАТЕЛ
    КОМИСИЯ ПО ЕВРОПЕЙСКИТЕ ВЪПРОСИ
    И КОНТРОЛ НА ЕВРОПЕЙСКИТЕ ФОНДОВЕ
    Форма за търсене
    Ключова дума