Народно събрание на Република България - Начало
Народно събрание
на Република България
Архив Народно събрание

Комисия по европейските въпроси и контрол на европейските фондове
04/03/2020
    1. Обсъждане и приемане на проект на Годишна работна програма на Народното събрание по въпросите на Европейския съюз, съгласно чл. 118, ал. 3 от ПОДНС.

    2. Разни.
    П Р О Т О К О Л
    № 79


    На 4 март 2020 г., сряда, се проведе редовно заседание на Комисията по европейските въпроси и контрол на европейските фондове при следния


    ДНЕВЕН РЕД:

    1. Обсъждане и приемане на Проект на Годишна работна програма на Народното събрание по въпросите на Европейския съюз, съгласно чл. 118, ал. 3 от Правилника за организацията и дейността на Народното събрание.
    2. Разни.

    Списъците на присъствалите народни представители – членове на Комисията по европейските въпроси и контрол на европейските фондове, и на гостите се прилагат към протокола.
    Заседанието беше открито в 15,34 ч. и ръководено от Председателя на Комисията – господин Драгомир Стойнев.

    * * *

    ПРЕДС. ДРАГОМИР СТОЙНЕВ: Уважаеми колеги, имаме необходимия кворум и откривам редовното заседание на Комисията по европейски въпроси и контрол на европейските фондове.
    Предлагам да гласуваме дневния ред:
    1. Обсъждане и приемане на Проект на Годишна работна програма на Народното събрание по въпросите на Европейския съюз, съгласно чл. 118, ал. 3 от Правилника за организацията и дейността на Народното събрание.
    2. Разни.
    Моля да гласуваме така предложения дневен ред.
    За – 6, против и въздържали се няма.
    Дневният ред е приет единодушно.

    Преминаваме към точка първа:
    ОБСЪЖДАНЕ И ПРИЕМАНЕ НА ПРОЕКТ НА ГОДИШНА РАБОТНА ПРОГРАМА НА НАРОДНОТО СЪБРАНИЕ ПО ВЪПРОСИТЕ НА ЕВРОПЕЙСКИЯ СЪЮЗ, СЪГЛАСНО ЧЛ. 118, АЛ. 3 ОТ ПРАВИЛНИКА ЗА ОРГАНИЗАЦИЯТА И ДЕЙНОСТТА НА НАРОДНОТО СЪБРАНИЕ.
    Сред нас е господин Цветан Кюланов, който изпълнява длъжността ръководител на Европейската комисия в България.
    Има ли вероятност да поемете длъжността?
    ЦВЕТАН КЮЛАНОВ: Изпълнявам длъжността почти 8-9 месеца. Функцията е една и съща, а и отговорностите и задачите.
    ПРЕДС. ДРАГОМИР СТОЙНЕВ: Сред нас са Леда Шиякова, Любка Арсова. Изключително ми е приятно, че тук са Петя Василева и Владимир Недялков. Добре дошли!
    Господин Кюланов, да започнем с Вас. Преди около две седмици представихте Годишната работна програма на Комисията. Ако има нещо ново, може да споделите с нас.
    ЦВЕТАН КЮЛАНОВ: Първо, благодаря за поканата, благодаря за сътрудничеството. Надяваме се да продължим така.
    Откакто се прие Програмата, започна да се изпълнява със стремглави темпове. Виждате международната обстановка и от гледна точка на вируси, от гледна точка на миграция, че е доста сложна. В тази връзка това, за което се говори доста – гъвкавостта и в бюджета, и в програмата, най-вероятно ще започне да се прилага веднага. Всичко, което си говорихме и си поставихме като цели, ще се опитаме да изпълним, но предизвикателствата, които идват и изискват внимание, човешки и финансов ресурс, ще отнемат от останалите. Основна, най-важна, на преден план цел остава приемането на бюджета; Срещата на Върха постигна някакъв ограничен прогрес. Даваха се примери, че няма приет бюджет на първа Среща на Върха, ако на втората успеем, всичко ще е много добре.
    В момента се разглеждат сценарии B, C и D. Най-добрите сценарии – А и B, вече ги няма като време. Тоест остава под риск в началото на 2021 г. финансирането на всичко, освен на селскостопанска политика. В тази връзка е и нашият апел към Вас като народни представители: каквото може и зависи от Вас да допринесете за приемане на бюджета.
    Другото, което имаме от днес, като новина, е предложението на Комисията за климатичен закон – това, което поставя климатичният неутралитет до 2050 г. като законодателно предложение. Тук законодателният процес в Европейския съюз Ви е познат – предложенията на Комисията не означава, че има приет закон, но имаме предложение. Оттук натам ще се работи по това предложението да бъде прието най-скоро, след което ще се вкарват допълнителни детайли. Това е накратко. Очакваме да чуем какво се планира от Ваша страна.
    ПРЕДС. ДРАГОМИР СТОЙНЕВ: Благодаря.
    Госпожо Василева, ще Ви дам думата. Вие сте директор на дирекция „Координация по въпросите на Европейския съюз“.
    Повечето от колегите са запознати с Годишната програма на Народното събрание по въпросите на Европейския съюз, но може би да ни информирате накратко.
    Заповядайте.
    ПЕТЯ ВАСИЛЕВА: Благодаря Ви, уважаеми господин Председател.
    Уважаеми членове на Комисията, колеги! Аз благодаря за поканата и, разбира се, за отличното сътрудничество, което имаме като част от администрацията с тази Комисия, с която бих казала, че най-тясно работим в Народното събрание.
    Съвсем накратко бих отбелязала процедурно нещата. Традиционно в началото на всяка година правителството приема своята Годишна програма за участие в процеса на вземане на решения в Европейския съюз и като неразривна част от нея – съответната шестмесечна програма за ротационното председателство. В първото шестмесечие на тази година е Хърватското председателство на Съвета на Европейския съюз. Двата документа разглеждаме като едно цяло, тъй като в Годишната програма са дадени политическите теми и въпроси, докато Шестмесечната програма представя в оперативен порядък конкретните досиета с много по-ясно разписани червени линии – позицията на България, която нашите представители в институциите следва да защитават като национална позиция.
    Досиетата и темите на Шестмесечната програма, които залягат в двата документа, подлежат на много по-стриктен контрол в рамките на Съвета по европейски въпроси. Те периодично се докладват в хода на преговорите и съответно начинът, по който се защитава нашата позиция.
    Дирекцията е координаторът, който изготвя двата документа. Като представител на тази част от администрацията днес съм тук при Вас. Успяхме да се запознаем с Проекта на Годишна работна програма на Народното събрание. Смятаме, че е достатъчно балансирана, включва както незаконодателни инициативи, така и законодателни предложения, които предстои да излязат. Смятаме, че е доста фокусиран документ. Разбира се, ангажиментите, които администрацията има по отношение на предложенията, залегнали във Вашата Годишна работна програма за изпращане на рамковите позиции по тези досиета, ще бъдат изпълнявани в рамките на предвидените срокове. Благодаря Ви.
    ПРЕДС. ДРАГОМИР СТОЙНЕВ: Благодаря Ви.
    Колеги, имате Програмата, която благодарение на Вашите усилия всички ние изготвихме. Наистина е доста тематична в почти всички области, което ме радва.
    Имате думата, заповядайте за предложения.
    ИМРЕН МЕХМЕДОВА: Благодаря, господин Председател.
    Няколко предложения по тематични области – това са нови инициативи на Европейската комисия. Първата област е във връзка със Европейския Зелен пакт. Имаме няколко предложения, които са: „Обновена стратегия за устойчиво финансиране“ – това не е законодателна инициатива; Нов план за действие за кръговата икономика; Стратегия „от фермата до трапезата“; Производство на енергия от възобновяеми източници в морето. В тематична област „Европа подготвена за цифровата ера“ – План за действие в областта на цифровото образование и Бялата книга за изкуствен интелект.
    ПРЕДС. ДРАГОМИР СТОЙНЕВ: Благодаря.
    Заповядайте, госпожо Василева.
    ИВЕЛИНА ВАСИЛЕВА: Благодаря Ви.
    Уважаеми господин Председател, уважаеми господа! Благодаря за приноса към изготвянето на този документ и предложения проект за доклад, както казахте, предвид амбициозната програма на Комисията и темите, които вълнуват всички ни. Тази година е доста обемен материалът, който е включен като предложения от страна на Комисията по европейските въпроси и контрол на европейските фондове към Народното събрание.
    Не знам как да формулирам своето изказване – дали като коментар, или по-скоро да го подложа на някакво обсъждане. Това, което виждам, е, че разделението е направено на база на тематични области. В предложените актове присъстват и законодателни, и незаконодателни такива по тематични области. В същото време тази процедура е съобразена с принципа на субсидиарност и възможността на националния парламент да интервенира относно законодателни актове на ниво предложени от Европейската комисия и възможността държавата членка да изрази своето мнение, а ако има консолидация на повече държави, респективно да се промени в някаква посока законодателната инициатива.
    В този смисъл, изхождайки от опита ни в предишни години – тогава делението беше в първата част на документа да се впишат законодателните актове, които подлежат на такава процедура, а във втората – незаконодателните, към които безспорно парламентът има интерес, и биха могли да бъдат представени на вниманието ни, но те биха могли да бъдат обсъждани не в комисии и не е нужно да се включват официално в програмата. Подлагам това на обсъждане. Това явно е подходът, който е възприет от експертите при изготвянето на тази програма.
    Може би в някакъв елемент от документа просто да се упомене, че от гледна точка на заложената в Договора за функциониране на Европейския съюз процедура, ние имаме възможност в рамките на осем седмици да се произнесем по законодателните инициативи, а другите – за сведение. Нямаме възможност да интервенираме.
    ПРЕДС. ДРАГОМИР СТОЙНЕВ: Тук експертите трябва да кажат.
    ГЕОРГИ ТАШКОВ: Добър ден! Аз съм експерт към Комисията по европейските въпроси.
    Този казус го обсъдихме с експертите от Комисията по правни въпроси. Те също имаха това запитване – дали има нормативна пречка в Годишната работна програма на Народното събрание да включим незаконодателна инициатива.
    Предвид факта, че през 2019 г. програмата беше такава поради това, че Европейската комисия приключваше работата си и присъстваха много незаконодателни инициативи и само две законодателни, миналата година не възникна правна пречка. След това и колегите от Правна комисия стигнаха до извода, че и тази година няма да има някаква пречка в самата Годишна работна програма да има законодателни и незаконодателни инициативи с уговорката, че може да влияем на принципа за субсидиарност и пропорционалност само върху законодателните инициативи. В самия доклад към Годишната работна програма е записано, че с приоритет са законодателните инициативи. Затова във всяка тематична област те са на първо място. Не са подредени по тематична област, а с приоритет са законодателните инициативи, върху които можем да влияем реално.
    Ако Комисията реши, винаги може да се направи разделение – да се отделят законодателните инициативи по тематични области и отгоре да се напише „законодателни инициативи“, след което да се изредят незаконодателните инициативи. Ако изключим законодателните инициативи, самата програма ще придобие по-работен, по-постен вид и ще се изпразни от съдържание, грубо казано.
    Не пречи на ресорните комисии да следят незаконодателните инициативи и отговорните лица от изпълнителната власт да се извикат за дискусия, за дебат, да се види докъде е стигнало по тази инициатива, при все че не може да се влияе по принципа за субсидиарност.
    ИМРЕН МЕХМЕДОВА: Работната програма на Комисията е представена с анексите, които принадлежат към нея. Съответно в Анекс № 1 на Работната програма на Комисията също инициативите са представени така – смесени са законодателни с незаконодателни. Смятам, че не би било това проблем нашата Годишна работна програма да бъде изградена също от законодателни и незаконодателни инициативи.
    ИВЕЛИНА ВАСИЛЕВА: Принципно не възразявам срещу това и смятам, че няма проблем да присъстват. Въпросът е, че Правилникът, който предвижда приемането на този документ, е обвързан със задължението на националните парламенти да се произнасят по смисъла на ДФЕС. В този смисъл може в рамките на тематичните области да изведем като водещи законодателните инициативи и после да се отделят незаконодателните, за да има някаква по-логична подредба и да е ясно, че по законодателните ние можем да се произнасяме, а по незаконодателните – просто да ги проследяваме. (Шум и реплики.)
    ГЕОРГИ ТАШКОВ: За да съм разбрал правилно: да не са в кавички отстрани, а в самата тематична област да има подзаглавие „законодателни инициативи“ – изброяват се; ново подзаглавие „незаконодателни инициативи“ – изброяват се. (Шум и реплики.)
    ПРЕДС. ДРАГОМИР СТОЙНЕВ: Добре, благодаря, госпожо Василева. Така ще го направим.
    Други въпроси, питания, предложения? Няма.
    Подлагам на гласуване Годишната работна програма на Народното събрание по въпросите на Европейския съюз.
    Който е съгласен, моля да гласува.
    За – 6, против и въздържали се – няма.
    Приема се единодушно.
    Много благодаря за Вашето присъствие.

    Точка втора:
    РАЗНИ.
    Няма теми.
    С това дневният ред е изчерпан. Благодаря на всички.
    Закривам заседанието на Комисията по европейските въпроси и контрол на европейските фондове.

    (Закрито в 16,00 ч.)


    ПРЕДСЕДАТЕЛ:
    Драгомир Стойнев




    Стенограф:
    Емилия Огнянова
    Форма за търсене
    Ключова дума