Народно събрание на Република България - Начало
Народно събрание
на Република България
Парламентарни комисии
Временна комисия за обсъждане и приемане на нов Изборен кодекс
Временна комисия за обсъждане и приемане на нов Изборен кодекс
17/01/2014 първо гласуване

    Относно: проект на Изборен кодекс, № 354-01-96, внесен от Мая Манолова и група народни представители на 12 декември 2013 г. и законопроект за изменение и допълнение на Изборния кодекс, № 354-01-34, внесен от Андон Андонов и група народни представители на 28 юни 2013 г.О
    РЕПУБЛИКА БЪЛГАРИЯ
    ЧЕТИРИДЕСЕТ И ВТОРО НАРОДНО СЪБРАНИЕ
    ВРЕМЕННА КОМИСИЯ ЗА ОБСЪЖДАНЕ И ПРИЕМАНЕ НА НОВ ИЗБОРЕН КОДЕКС



    ДОКЛАД
    за първо гласуване

    Относно: проект на Изборен кодекс, № 354-01-96, внесен от Мая Манолова и група народни представители на 12 декември 2013 г. и законопроект за изменение и допълнение на Изборния кодекс, № 354-01-34, внесен от Андон Андонов и група народни представители на 28 юни 2013 г.

    На свое заседание, проведено на 17 януари 2014г., Временната комисия за обсъждане и приемане на нов Изборен кодекс обсъди проект на Изборен кодекс № 354-01-96, внесен от Мая Манолова и група народни представители и законопроект за изменение и допълнение на Изборния кодекс, № 354-01-34, внесен от Андон Андонов и група народни представители.
    На заседанието присъстваха проф. Емилия Друмева - председател на Обществения съвет към Временната комисия за обсъждане и приемане на нов Изборен кодекс, членове на Обществения съвет и граждани.
    Проектът на нов Изборен кодекс беше представен от народния представител Мая Манолова, която посочи, че макар и формално внесен от народни представители от Коалиция за България, това е проект, изработен с участието на представители от всички парламентарни групи към Временната комисия за изработване на проект на нов Изборен кодекс, на граждански организации и движения, на извънпарламентарни партии, както и на институциите, които имат отношение към произвеждането на изборите.
    Промените, предложени в проекта са многобройни и важни, което налага съгласно чл. 11, ал. 1 от Закона за нормативните актове отмяната на действащия Изборен кодекс и приемането на нов кодекс.
    Предложеният проект на нов Изборен кодекс предвижда ново структуриране, опростяване и промяна в изборните правила в съответствие с препоръките на Венецианската комисия, на ограничената мисия на ОССЕ/СДИЧП за наблюдение на изборите, на Групата държави срещу корупцията и на гражданските организации и движения. Основната цел на проекта на нов Изборен кодекс е подобряване на правната уредба на изборите и произвеждането им в съответствие с международните стандарти. С кодекса се определят условията и реда за произвеждане на изборите, включително за народни представители за Велико народно събрание. За първи път се предвижда преференциално гласуване на избори за народни представители и на избори за общински съветници, като предлаганият праг на преференцията е достатъчно нисък, за да осигури реално разместване на кандидатите в листите и достатъчна мотивация на хората за участие в изборите. Предлага се въвеждане на машинно гласуване, което първоначално да се проведе паралелно с гласуването с хартиени бюлетини. Целта на въведената възможност за машинно гласуване е ограничаване контролирането на вота и злоупотребите с хартиените бюлетини. За да се отговори на високите обществени изисквания се предвижда бюлетините да се отпечатват от печатницата на Българската народна банка, която при необходимост ще ползва други специализирани печатници, при спазване на Наредбата за условията и реда за отпечатване и контрол върху ценни книжа. Бюлетините ще се отпечатват под контрола на Министерството на финансите и Централната избирателна комисия.
    При гласуването се създават условия, които да гарантират, че нито един избирател, който има право да гласува, няма да бъде лишен от възможността да упражни избирателното си право, включително и като се облекчава гласуването на избиратели с увредено зрение или със затруднения в придвижването и се намалява изискуемия брой на заявленията, необходими за образуване на избирателни секции извън страната. Внимателно са преразгледани изискванията, на които трябва да отговарят лицата, за да избират и да бъдат избирани. При формулирането на конкретните разпоредби са взети предвид Конституцията на Република България, директивите на Европейския съюз, чиито изисквания се въвеждат, практиката на Конституционния съд, практиката в другите държави - членки на Европейския съюз, международните стандарти, отнасящи се до изборите.
    Осигурява се възможност организациите на българските граждани извън страната да може да подпомагат дейността по подготовката и организацията на изборите и да осигуряват контакти с местната администрация.
    По отношение на избирателните списъци се въвеждат правила за по-строг контрол при съставянето и актуализирането им. Въвежда се възможност всеки гражданин да може да прави справка дали е вписан в избирателния списък, включително на безплатен телефонен номер. Искане за вписване в списък по настоящ адрес ще може да се прави и чрез електронно заявление през интернет страницата на съответната община.
    По ясен и категоричен начин се определя съдържанието на списъка на заличените лица в съответствие с Решение № 12 от 2011 г. на Конституционния съд, като подробно е разписана процедурата при отпадане или липса на основание за вписването на лице в списъка. Действията на администрацията при изготвяне на избирателните списъци ще подлежат на съдебен контрол. В преходните и заключителните разпоредби на проекта се предвижда поетапно създаване на изборен регистър, поддържан от Централната избирателна комисия.
    Правомощията на наблюдателите, застъпниците и на представителите на партии и коалиции са обособени в отделни глави и им се предоставя възможност да присъстват на всички етапи от изборния процес. За повишаване на прозрачността при изборите се дава право и на средствата за масово осведомяване да може да присъстват на заседанията на комисиите, по време на гласуването, при отваряне на избирателните кутии и при установяване на резултатите от гласуването.
    Предлага се професионална, експертна и независима Централната избирателна комисия, която да се избира от Народното събрание след публична процедура, изслушване на кандидатите и преценка на професионалните им качества. В работата на комисията ще се включат и представители на гражданските организации и движения чрез предвидения Обществен съвет. Обучението на членовете на избирателните комисии ще се извършва чрез обучително звено, което има за основна задача да подобри работата им.
    В изпълнение на исканията на гражданските организации и препоръките на международните институции решенията на избирателните комисии се предлага да подлежат на съдебен контрол, с изключение на постановените в изборния ден поради липса на технологично време.
    Основни принципи, залегнали в проекта, са равнопоставеността на участниците и облекчаване на режима за регистрация в изборите. Намалява се депозитът за участие в изборите, броят на подписите на граждани, които подкрепят участието на партия, коалиция или независим кандидат, предоставя се възможност за справки в списъците с данни на избиратели, подкрепящи регистрацията по единен граждански номер, включително и на безплатен телефонен номер.
    По отношение на регистрираните кандидати за участие в изборите се предвижда сваляне на имунитета при извършено престъпление от общ характер с разрешение на Централната избирателна комисия въз основа на мотивирано искане от главния прокурор, което напълно отговаря на практиката в другите държави.
    При финансирането на предизборната кампания се предвижда по-строг контрол и задължения за деклариране на определени обстоятелства, като подробно е дефинирано понятието „публичен административен ресурс“ в съответствие с международните препоръки.
    Особено място е отделено на осигуряването на условия за справедлив и равен достъп до медиите, който е един от най-важните стандарти за финансирането на предизборните кампании на Съвета на Европа и ОССЕ. Една от насоките, в които предложеният проект отбелязва значим напредък, е свързана с условията за медийно отразяване на предизборната кампания - въвеждат се медийни пакети, предлага се предизборната кампания в програмите на обществените медии да се излъчва безплатно, Съветът за електронни медии да изработва специализиран мониторинг на дейността на доставчиците на медийни услуги.
    В административнонаказателните разпоредби се предлага засилен контрол върху спазването на изборните правила, като се въвеждат нови състави за нарушения и по-строги санкции при неизпълнение.
    Методиките за определяне на резултатите от гласуването и разпределението на мандатите се предлага да бъдат неразделна част от кодекса.
    Законопроектът за изменение и допълнение на Изборния кодекс, № 354-01-34, внесен от Андон Андонов и група народни представители беше представен от народния представител Цецка Цачева.
    В подкрепа на внесения законопроект беше изложено становището, че промяната в изборните правила, която да отговаря в най-голяма степен на обществените нагласи за преустановяване на изборните манипулации и постигане на прозрачност в изборният процес, може да бъде осъществена чрез изменение и допълнение на действащия Изборен кодекс. Със законопроекта се предлага смесена изборна система със засилен мажоритарен елемент при изборите за народни представители - тридесет и един народни представители да се избират по мажоритарна система, а двеста и девет народни представители да се избират по пропорционална система. Предвижда се и преференциално гласуване с праг 5 на сто. Облекчават се условията за регистриране и участие в изборите на независими кандидати чрез намаляване на размера на депозита за участие във всички видове избори и на броя на подписите в подписка за кандидат за народен представител. Изборната бариера се намалява на три на сто, за да може да има по-широко представителство на българското общество в Народното събрание.
    Предвижда се промяна в правомощията на Централната избирателна комисия, свързана с поддържането на избирателните списъци. Техническото изработване и отпечатването на изборните книжа, включително на бюлетините, се предлага да се осъществява от Българска народна банка. Предлага се възможност търговските медии да предоставят безплатно време за отразяване на предизборната кампания при наличие на договореност между субектите, заявили желание за участие в изборите.
    Народните представители от парламентарната група на Коалиция за България подкрепиха внесения законопроект за нов Изборен кодекс. Изразиха становище, че проекта е плод на усилията на много неправителствени организации и граждани. Подчертаха, че са налице съществени идейни и конструктивни промени в проекта на нов Изборен кодекс в сравнение със сега действащия, което налага и приемането му.
    Народните представители от парламентарната група на Движението за права и свободи заявиха позиция, че е необходимо приемането на нов Изборен кодекс, с който да се създадат нов ред и правила, които да гарантират, че всички действия до изборния ден водят до безспорен резултат, в който участниците и гражданите нямат съмнение. Изразиха становище, че следва да се даде обща дефиниция на понятието „живял” по начин, който да не ограничава конституционни права на български гражданин. Беше изказано становище за необходимостта от прецизиране на разпоредбите, свързани с преференциалното гласуване, за да не се допусне драстична промяна на подредбата на кандидатите в партийните листи. Застъпи се становището, че следва да отпадне ограничението за водене на предизборната кампания само на български език.
    Народните представители от парламентарната група на партия Атака подкрепиха принципно внесения законопроект за нов Изборен кодекс, като изразиха позиция за запазване и дори разширяване на принципа за уседналост, въвеждане на възможност за задължително гласуване, както и недопускане на възможност предизборната кампания да се води на език, различен от българския. Заявиха, че следва да се предвидят повече възможности за ограничаване фалшифицирането и манипулирането на гласовете чрез поставяне на видеокамери в избирателните секции, предаване онлайн на документите и други.
    Народните представители от парламентарната група на ПП ГЕРБ изказаха принципно несъгласие с проекта на нов Изборен кодекс. Изразиха становище, че текстовете на внесения проект до голяма степен съвпадат с тези на действащия Изборен кодекс. По отношение на въведената възможност за отпадане на имунитета на кандидатите подчертаха, че това може да се превърне в разправа с политическия опонент извън полето на изборната надпревара. Изразиха становище против въвеждането на машинното гласуване, като недоказан метод за предотвратяване на изборни манипулации и поради отмяната му в много държави.
    Проектът на нов Изборен кодекс беше подкрепен по принцип и в цялост в становището на Обществения съвет, представено от неговия председател. По отношение на внесения законопроект за изменение и допълнение на Изборния кодекс Общественият съвет застъпва позиция, че предложените изменения няма да изпълнят предназначението си и да отговорят на исканията от различни страни на обществото за нови изборни правила, поради което изразява становище за отхвърлянето му и за съсредоточаване на обсъждането върху проекта за нов Изборен кодекс. Отбелязано беше, че след приемане на проекта на нов Изборен кодекс на първо гласуване Общественият съвет ще започне обсъждането му по отделните теми. Препоръчва на Временната комисия при разглеждането на проекта на второ гласуване да разгледа предложенията за номерацията на бюлетините, намаляване броя на избирателите за формиране на избирателна секция, гласуването по интернет, формиране на самостоятелен изборен район за гласовете от чужбина, реформа в пасивното избирателно право за народни представители, засилване на контрол при ползването на медийните пакети, както и за въвеждане на задължителна единствена преференция и като вариант факултативна преференция с праг три на сто и намаляване бариерата за разпределяне на гласовете на национално ниво при парламентарни избори от 4 на три на сто.

    В резултат на проведеното обсъждане, Временната комисия за обсъждане и приемане на нов Изборен кодекс предлага на Народното събрание:
    1. Да приеме на първо гласуване проекта на Изборен кодекс, № 354-01-96, внесен от Мая Манолова и група народни представители на 12 декември 2013 г.
    Становището на комисията е прието със 7 гласа “за”, 0 гласа “против” и 3 гласа “въздържал се”.
    2. Да не приеме на първо гласуване законопроекта за изменение и допълнение на Изборния кодекс, № 354-01-34, внесен от Андон Андонов и група народни представители на 28 юни 2013 г.
    Становището на комисията е гласувано с 3 гласа “за”, 3 гласа “против” и 3 гласа “въздържал се”.



    Мая Манолова

    Председател на Временната комисия
    за обсъждане и приемане на
    нов Изборен кодекс
    Форма за търсене
    Ключова дума