Обществен съвет към Комисия за взаимодействие с граждански организации и движения
Обществен съвет към Комисия за взаимодействие с граждански организации и движения
14/01/2014
Законопроект за изменение и допълнение на Закона за предотвратяване и установяване на конфликт на интереси, № 354-01-92, внесен от Мая Манолова и Кирил Добрев на 09.12.2013 г.
ДО: Г-ЖА МАЯ МАНОЛОВА
ПРЕДСЕДАТЕЛ НА
КОМИСИЯТА ЗА ВЗАИМОДЕЙСТВИЕ
С ГРАЖДАНСКИ ОРГАНИЗАЦИИ И
ДВИЖЕНИЯ
СТАНОВИЩЕ № 3/ 20.01.2014 г.
От: Обществения съвет към Комисията за взаимодействие с граждански организации и движения в 42-то Народно събрание
Относно: Законопроект за изменение и допълнение на Закона за предотвратяване и установяване на конфликт на интереси, № 354-01-92, внесен от Мая Манолова и Кирил Добрев на 09.12.2013 г.
Уважаема г-жо Манолова,
Във връзка с Ваше писмо изх. № КГ-453-16-11/ 08.01.2014 г., г., на свои заседания, проведени на 14.01.2014 г. и на 20.01.2014 г., Общественият съвет към Комисията за взаимодействие с граждански организации и движения в 42-то Народно събрание обсъди Законопроект за изменение и допълнение на Закона за предотвратяване и установяване на конфликт на интереси, № 354-01-92, внесен от Мая Манолова и Кирил Добрев на 09.12.2013 г.
По време на дискусиите, проведени от Обществения съвет, бяха отчетени причините, довели до необходимостта от извършване на промени в Закона за предотвратяване и установяване на конфликт на интереси. Членовете на съвета бяха запознати в резюме с проведената обществена дискусия по действащия закон, организирана от Комисията за взаимодействие с граждански организации и движения съвместно с Временната анкетна комисия за проучване на обстоятелствата по оповестените факти и данни за нарушения, извършени в Комисията за предотвратяване и установяване на конфликт на интереси (КПУКИ), както и с резултатите от обществена дискусия, организирана от КПУКИ. Членовете на Обществения съвет, също така, отчетоха и наличието на доклад, отразяващ констатациите на временната парламентарна анкетна комисия по повод дейността на КПУКИ и съдържащ препоръки за законодателни промени.
Представител на Граждански форум „Промяна“ изрази становище за отлагане разглеждането и приемането на внесения законопроект, поради особеното значение на закона и необходимостта от специализирани дискусии/ семинари с присъствието на експерти, което не беше подкрепено от Обществения съвет. На основание чл. 8, ал. 4 от Правилата за работа на Обществения съвет към Комисията за взаимодействие с граждански организации и движения, приет на основание чл. 19 ал. 4 от Вътрешните правила за работа на Комисията за взаимодействие с граждански организации и движения, позицията на Граждански форум „Промяна“ е приложена към настоящото Становище.
След задълбочен дебат и в резултат на проведено гласуване с 9 гласа „за“, 1 глас „против“ и без „въздържал се“ Общественият съвет подкрепи по принцип така внесения Законопроект за изменение и допълнение на Закона за предотвратяване и установяване на конфликт на интереси, като предлага между първо и второ четене да се обсъдят препоръки за допълнителни промени, посочени по-долу в това становище. Също така и със същото мнозинство Общественият съвет настоява за провеждане на сериозен обществен дебат по конкретните промени между първо и второ четене на законопроекта.
Като имаме яснотата, че в правомощията на народните представители е да преценят доколко отправени предложения за промени между първо и второ четене съответстват на духа и обхвата на приет на първо четене законопроект, конкретните препоръки за допълнителни промени между първо и второ четене, около които се обедини Общественият съвет, са в следните насоки:
1. Във връзка с обхвата на закона:
Обшественият съвет препоръчва в обхвата на закона да се включат още категории лица: членовете от България на Европейския съвет; членовете на Управителния и на Контролния съвет на Националната здравноосигурителна каса (след като внесеният в парламента ЗИД на ЗЗО бъде приет на второ гласуване); нотариусите; частните съдебни изпълнители.
В същото време, Общественият съвет препоръчва да се обсъди още веднъж редът за установяване на конфликт на интереси за президента, вицепрезидента и съдиите в Конституционния съд с оглед техния специален конституционен статут. В тази връзка и на основание 8, ал. 4 от Правилата за работа на Обществения съвет, към настоящото становище е приложена писмената позиция на представителя на „Равни пред закона“, която не беше разгледана обстойно от съвета в тази й част.
2. Във връзка с изискванията за членовете на КПУКИ:
Общественият съвет препоръчва да отпадне законовото изискване съставът на КПУКИ да се формира единствено от лица с висше юридическо образование. Според съвета, за членове на КПУКИ следва да могат да бъдат избирани лица с висше образование и пет годишен стаж по специалността.
Постъпиха предложения съставът на КПУКИ да се увеличи до 9 члена, като се включи и квота от страна на съдебната власт, които не бяха подкрепени от Обществения съвет. В тази връзка и на основание 8, ал. 4 от Правилата за работа на Обществения съвет, към настоящото становище е приложена писмената позиция на представителя на „Равни пред закона“.
Постъпи предложение съставът на КПУКИ да се избира изцяло от Народното събрание, което не беше подкрепено от Обществения съвет.
3. По повод производството пред комисията:
Общественият съвет предлага да се обмислят правила, които да гарантират в по-голяма степен компетентни и пълни експертни становища по отделните казуси пред комисията с гарантиране на независимостта на експертите. В този смисъл съветът предлага на народните представители и да се обмисли и възможността от създаване на изричен текст в закона, който да регламентира възможността за съставяне на работни групи от експерти по отделни казуси с оглед спецификата на конкретния казус.
Постъпи предложение от Граждански форум „Промяна“ за персонално, а не колективно вземане на решения по отделни казуси от отделен член на КПУКИ, при което той да носи индивидуална отговорност за взетото решение, което не беше подкрепено от комисията.
4. Други:
Общественият съвет предлага да се въведат допълнителни ограничения спрямо народните представители, а именно – забрана за упражняване на дейност по гражданско правоотношение и получаване на възнаграждение за тази дейност, като бяха дадени примери с упражняване на адвокатска дейност, което се счете за неприемливо.
Друго предложение, което постъпи, но не беше подложено на гласуване поради липсата на конкретна формулировка и отсъствие по обективни причини на представителя на фондация „Обща кауза“, която да предостави пояснения, е свързан с въвеждане на ограничения за извършване на определен тип стопанска дейност от народни представители в сфери, в които те разполагат с детайлно специфична информация в срок след изтичане на мандата им. Фондация „Обща кауза“ ще представи допълнително писмено становище.
Отделно, но във връзка с разглеждания законопроект, Общественият съвет настоява Комисията за взаимодействие с граждански организации и движения да инициира обществени обсъждания и заедно с неправителствени организации да помисли за създаване на Закон за лобизма в България, който считаме, че е свързан в известна степен и с разпоредбите на Закона за предотвратяване и установяване на конфликт на интереси.
Председател на ОС към КВГОД:
/Ивилина Алексиева/