Народно събрание на Република България - Начало
Народно събрание
на Република България
Парламентарни комисии
Обществен съвет към Комисия за взаимодействие с граждански организации и движения
Обществен съвет към Комисия за взаимодействие с граждански организации и движения
08/07/2014

    ЧЕТИРИДЕСЕТ И ВТОРО НАРОДНО СЪБРАНИЕ
    КОМИСИЯ ЗА ВЗАИМОДЕЙСТВИЕ С ГРАЖДАНСКИ ОРГАНИЗАЦИИ И ДВИЖЕНИЯ


    О Б Щ Е СТ В Е Н С Ъ В Е Т

    П Р О Т О К О Л

    № 11

    На 8 юли 2014 година (вторник) от 11.15 часа в сградата на пл. „Княз Александър І” № 1, зала 238 се проведе заседание на Обществения съвет към Комисията за взаимодействие с граждански организации и движения при следния

    ДНЕВЕН РЕД:

    1. Обсъждане на проблеми, поставени от членове на Обществения съвет към Комисията за взаимодействие с гражданските организации и движения, които трябва да бъдат решени в спешен порядък до края на лятната сесия на 42-то Народно събрание;
    2. Приемане на Обръщение към 42-то Народно събрание и Министерски съвет на Република България.

    Заседанието на Обществения съвет бе открито в 11.15 часа от господин Светослав Николов - член на Обществения съвет към Комисията за взаимодействие с гражданските организации и движения.
    Списъкът на присъствалите членове на Обществения съвет се прилага към протокола.

    ***

    ПРЕДСЕДАТЕЛ СВЕТОСЛАВ НИКОЛОВ:
    Добър ден. Откривам заседанието на Обществения съвет.
    След като изчакахме 15 минути започваме нашата работа.
    Господин Недев ще бъде представляван от госпожа Мария Асими, а господин Спас Колев ще представлява госпожа Добрина Алексиева.
    Госпожо Асими, бихте ли ни прочели Вашето обръщение, което сте депозирали към политическите сили, за да обсъдим какво искаме от тях.
    Г-ЖА МАРИЯ АСИМИ:
    Уважаеми колеги, миналата седмица изпратихме писма до всички политически парламентарно представени партии, да се срещнем с тях и да обсъдим законопроектите, което сме обсъждали в Обществения съвет и държим да бъдат приети от 42-то Народно събрание.
    До този момент всички са входирани, но никоя от политическите партии не прояви желание да се срещне с нас, да чуе нашите проблеми и законопроектите, които сме искали да бъдат приети. Мога да ви прочета текста и на база на това мисля, че трябва да стъпим, защото с голямо пренебрежение явно се гледа. Текстът е един и същ и сме го изпратили до г-н Местан, г-н Борисов и до г-н Станишев.
    Уважаеми господин ………,
    Ние представителите на Обществения съвет към Комисията за взаимодействие с граждански организации и движения към Народното събрание молим за спешна среща, на която да ви запознаем с предложената от нас законодателна програма до края на лятната сесия, представени в съвместно заседание на Обществения съвет с народните представители.
    На срещата желаем да обсъдим възможностите за ваше лично съдействие като лидер на парламентарно представена, национално отговорна партия и участник в консултативната среща при президента относно политическата и финансовата ситуация в България. Ние желаем да чуем вашето становище, намерение и готовност да поемете ангажимент в спешен порядък да се приемат в парламента широко дискутирани в обществото неотложни промени в законодателството, третиращо правата и отговорностите на банките, принудителното заповедно производство, промените в Наказателния кодекс и нелоялните практики на търговските вериги и др.
    С уважение, Обществен съвет
    На тези председатели на парламентарно представените партии никой не ни отговори, нямаме обратна връзка и мисля, че на база на това наше обръщение към тях би трябвало да направим новото обръщение.
    ПРЕДС. СВЕТОСЛАВ НИКОЛОВ: Аз искам да припомня, че имахме преди две седмици Обществен съвет и бяхме поканили всички, даже всички представители на всички видове власти така да се каже, извънпарламентарните партии бяха поканени и видяхме кой дойде.
    В обобщението госпожа Мая Манолова точно и ясно каза какво трябва да се гласува в това Народно събрание и аз мисля, че е отстоявала тези наши искания, но в програмата за тези две изминали седмици видяхме само да се обсъжда Закона за защита на конкуренцията, така наречения закон за търговските вериги, който засяга и тях, защото има отлагателно вето на президента и той беше поставен назад в дневния ред, но видяхме какво се случи през тези две седмици. Нямаше кворум и Парламентът не работеше.
    Ако искате отново можем да им напомним, че искаме точно това, което тормози българина – своеволията на частните съдебни изпълнители, банките, които си вдигат еднолично процентите и променят условията по кредитите, а съответно се ползват с правата на държавата като първи кредитори. Също така се обсъдиха проблемите, свързани със заповедното производство.
    Ако желаете, кажете още какво искаме от тях, за да сме в синхрон с работодателите и синдикатите, така да се каже, защото и те явно се събудиха и решиха, че те могат да са активни, докато една година спаха и нищо не правиха.
    Някой иска ли да вземе думата?
    Има думата д-р Райчо Велков.
    Д-Р РАЙЧО ВЕЛКОВ: Искам да ви кажа, че точно преди около 15 минути, г-н Бойко Борисов каза, че няма да участва в абсолютно никакви контакти за стиковане на отношенията, за подготовка на избори и т.н. Той еднолично заяви, че него изобщо нищо не го интересува, т.е. той е сто процента сигурен, че следващите избори ще си ги спечели, което според мен означава, че той повече няма да влезе в Пленарна зала, което също означава, че няма да има кворум.
    Според мен обръщението, което г-жа Мария Асими е написала е прекалено меко, не само спрямо него, особено спрямо него, а и към всички, защото когато неговата парламентарна група, т.е. респективно той каже, че няма да влезе, това означава, че всичко е прах във въздуха, нищо не може да се направи. С една дума трябва да има едно лично обръщение изцяло обърнато към него, персонално, за да не си въобразява, че е вождът на държавата, а да си изпълнява парламентарните функции, за които е избран.
    Аз искам да помоля г-жа Мария Асими да коригира обръщението, преди да бъде внесено в този смисъл, не може той да се чувства вожда на държавата: „От мен зависи всичко, аз каквото реша”.
    Г-ЖА МАРИЯ АСИМИ: Доктор Велков, да Ви отговоря.
    Това, което аз прочетох, беше вследствие на уточнението през миналата седмица ние да отидем в централите на всички парламентарно представени партии. Това беше нашата задача, а не е това обръщение , което сега ще бъде направено. Молбата ни беше да се срещнем с тях, да изложим проблемите, защото на последното заседание, което се проведе с госпожа Манолова, беше с депутатите от ДПС и БСП, от ГЕРБ и Атака нямаше представители. Те не знаят ние какви предложения сме дали. Аз мога да ви прочета за кои проектозакони става дума и това не е обръщение, което сега трябва да направим, а това беше един жест от наша страна да се срещнем с тях и да обсъдим тези неща. Неправилно сте ме разбрали.
    Д-Р РАЙКО ВЕЛКОВ: Динамиката на събитията е абсолютно ежечасна и ежеминутна.
    ПРЕДС. СВЕТОСЛАВ НИКОЛОВ: Искам само да добавя, че стенограмата излезе много бързо, за което благодарим на нашия стенограф и който е пожелал е могъл да се запознае какво сме искали, какво сме обобщили накрая на нашето заседание.
    Давам думата на г-н Илия Илиев.
    Г-Н ИЛИЯ ИЛИЕВ: Гражданска инициатива за нов обществен договор.
    Вие знаете много добре преди две седмици защо беше проведен този Обществен съвет, за тези закони или промени в закони, които поискахме да бъдат извършени. За съжаление присъстваха само депутати от две парламентарни сили. Бойко Борисов няма да го коментираме. Не искам да коментирам каква беше срещата с Бойко Борисов. От ГЕРБ декларираха, че няма да влязат в Парламентарна зала и няма да участват повече в дебатите. На излизане от заседанието ние направихме една случайна среща с представителите на Атака. От Атака също декларираха, че няма да влязат в Парламентарна зала, даже първи го направиха това нещо. Въпреки всичко тези няколко промени, които ние искаме да бъдат извършени и те засягат цялото население на България, и това са закони и промени в закони, които са много важни, защото зимата отново чука на вратата, и този път няма да бъдат само 6 души подпалили се, а ще бъдат сигурно 600. По-скоро ми се струва, че трябва да направим една по-сериозна покана и една среща с Атака, която има възможност с нейните представители да възстанови кворума и в това Народно събрание наистина да бъдат приети тези промени в рамките на това Народно събрание.
    ПРЕДС. СВЕТОСЛАВ НИКОЛОВ:
    Давам думата на г-жа Нина Гергова.
    Г-ЖА НИНА ГЕРГОВА: Приветства идеята на г-н Илия Илиев да направим една среща с Атака. Аз също исках това да предложа, защото по повечето законопроекти, които ние искаме да се разгледат, те са участвали в тях и така или иначе през годините са се борили за тях малко или много, така че предполагам, че ще ни подкрепят, ако намерим един конструктивен подход към тях, но този конструктивен подход е наистина само към тях.
    Съгласна съм и с г-н Райчо Велков, че трябва да се вземат някакви по-радикални мерки. Това, че ние сме направили някакъв Обществен съвет, че е излязла стенограмата е много похвално, но от там нататък нищо не сме направили, така че да стане тя достъпна и да се запознаят с нея. Какво означава: „Който е искал се е запознал”, трябваше да му я наврем в очите, да се запознае.
    В тази връзка предлагам, първо да си тръгнем от нашата къщичка. Ето, виждате сега колко човека сме тук.
    Политиците са отражение на гражданското общество. Колко човека реагираха, след като Бойко Борисов направи телефонен терор по всички телевизии и изпратиха сигнал до ДАНС? Аз лично го направих. Кой от вас го направи? Писах и покана до всички от Обществения съвет да се съберем. Абсолютно никаква реакция от никой от вас. Това за мен е страшно притеснително, защото това наистина беше дестабилизация на държавата, държавен преврат. Определени членове бяха цитирани, Прокуратурата нищо не направи и това си е наистина опит за дестабилизация на държавата и не само държавен преврат. Просто държавата отива, загива, край и не е преувеличено въобще, и се продължава по същия начин.
    Ние виждаме, че изказванията на Бойко Борисов и неговото поведение са заразни и то много заразни, и започва вече от трибуната на Народното събрание да се говори по неговия манталитет, като него. Ние трябва да настояваме, ако трябва ще блокираме Парламента и докато не гласуват тези закони, няма да излязат от там. Какво е това нещо, ще работят, когато си искат?
    Още от началото го казахме – който не работи не трябва да яде, има си българска поговорка.
    Още в началото, когато се обсъждаше Правилника на Народното събрание им бяхме предложили в тази посока някои неща, те не ги приеха. Наистина трябва да се предприемат радикални мерки.
    Ние трябва заедно да обсъдим какви радикални действия да предприемем, след поканата никой не се обърна към нас. Ние опитахме с добро – изпратихме покана, не беше приета, следващата стъпка каква е, да седим и да чакаме да се срине държавата.
    Д-Р РАЙЧО ВЕЛКОВ: Аз вземам повод относно репликата за манталитета на господин Борисов и бих го нарекъл с най-голямо задоволство псевдо екс премиер. Неговият манталитет се свежда до това да разпъва противопожарни шлангове в гориста местност. От там нататък той с този манталитет така и не можа да си подбере още тогава екип, с който да управлява държавата и затова пое държавата с фискален резерв 8.5 милиарда лева и я предаде с 3.5 милиарда лева. Изтегли от Здравната каса 1.5 милиарда лева, които сега се чудим от къде да ги възстановяваме и как да ги възстановяваме и с цялата си наглост излиза и започва да говори, че той бил спасил държавата. От какво? Сега пак отново ние трябва да направим така, че той да се върне във властта и какво ще направи? Господин Пламен Орешарски върна фискалния резерв от 3.5 милиарда лева, а той да го стопи на 1.5 милиарда лева.
    Абсолютно категорично заставам зад думите на Нина Гергова, че трябва да се вземат радикални мерки да се спре агресията на Бойко Борисов към властта.
    ПРЕДС. СВЕТОСЛАВ НИКОЛОВ:
    Има думата г-н Петър Кичашки.
    Г-Н ПЕТЪР КИЧАШКИ: Предполагам, знаете, че аз съм един от последователните критици на Борисов от времето, когато беше кмет и даже преди това, и последният човек съм, който няма да се съгласи с това, че трябва да имаме едно критично око към тази политическа сила, която гледа основно интересите на лидера си. Нека да сме наясно обаче, че ние сме Обществен съвет, не сме нито парламентарно представена група, нито партия, нито сме пък мандатоносител, така че ние имаме мандат дотолкова, доколкото можем само и единствено да съветваме, да даваме идеи, да даваме предложения, да бъдем един консултативен орган.
    Не можем, колкото и да ни се иска, да казваме на депутатите кога ще работят и кога не, защото се намираме в парламентарна република и за добро или лошо, депутатите, всеки един от тях, включително и тези на ГЕРБ имат правото на автономна мисъл да решават те дали да бъдат отговорни политици и да бъдат на работа или не. Впрочем това с веригите аз съм го правил пред Столична община, нищо не се постига по този начин.
    Отново ви казвам, ако ние тръгнем в посока да правим някакви радикални действия, това просто ще изглежда смешно в очите на обществото, защото я няма тази масова сериозна гражданска подкрепа, да се изсипят пред Народното събрание 50 000 души, които да искат Парламентът да работи. Няма как да стане това, следователно трябва да си знаем къде се намираме. Колкото и да не ми харесва, зад ГЕРБ стоят ен на брой избиратели, той има право да избира, да влиза или да не влиза в залата, колкото и да не ми харесва, колкото и да смятам, че това е нарушаване на основни принципи на демокрацията. В случая няма механизъм, по който да бъде санкциониран, но пък има механизъм, по който ние можем да принудим като Обществен съвет някой да влиза на заседание на парламента.
    От тук насетне ние можем да излезем със становище, може всеки един от нас публично или в лично качество от собствената си леха да излезе, да говори, да се бори, да направи всичко възможно така, че те да се върнат на работа, но не можем да ги принудим. Можем да се опитаме да ги убедим, ако искат да разговарят с нас, но не можем да ги принудим. Нямаме такива инструменти, нямаме такова право и в интерес на истината слава богу, че нямаме, защото утре ще се появи друга група граждани и още се опитват други хора да принуждават да се случва нещо. Има правила на демокрацията, има правила на парламентарната република, в случая те са тези, които представляват суверена, не ние. Ние представляваме нашите си организации, не представляваме гражданското общество като цяло. Гражданите се представляват от политическите партии в политическия смисъл на думата.
    От тук насетне, колкото и да не ни харесва има една голяма маса от избиратели, които стоят зад ГЕРБ и тази маса от избиратели ще продължи да си гласува за ГЕРБ. От тук насетне, ние не можем да накараме ГЕРБ да влиза в зала. Можем да изпратим своето становище и всеки един от нас да говори публично. Всякакви по-радикални мерки, колеги, съветвам да ги оставим назад в момента, защото няма да съберем подкрепа, ще изглежда смешно и просто няма да стане, няма да се случи това, което искате да направите, а само ще понесем негативи.
    ПРЕДС. СВЕТОСЛАВ НИКОЛОВ:
    Господин Мирчев има думата.
    Проф. МИХАИЛ МИРЧЕВ: Бих искал да кажа кратко и ясно. Първо има нужда Парламентът да поработи малко, има време, защото има няколко неща, които вие споменахте. Освен това има неща, които трябва да се направят във връзка със заплашващи ни санкции от Европейската комисия и Европейския съюз. Освен това има няколко неща в самия Изборен кодекс, които не е лошо в спешен порядък да се пипнат, за да може да се подобри ситуацията с процедурите на следващите избори. Ние например в ГИСДИ сме направили предложение за 16 такива дреболийки, които обаче имат значим ефект по нещата в Изборния кодекс, които регулират участието на медиите в изборния процес.
    Това е първото. Значи трябва да положим усилия Парламентът да заработи.
    Второ. Общо взето с Бойко Борисов и с ГЕРБ не трябва да се занимаваме, защото всичкото това говорене, което е справедливо и аз го подкрепям абсолютно като оценка и като тезис, всъщност това е черният пиар, с който той се опитва всички нас да ни предизвиква, засмуква ни в една центрофуга и всъщност той ни провокира, ние се произнасяме срещу него. Това всъщност е хватката на Бойко Борисов поне от 2005 – 2007 година.
    Единственото поставяне на място на Бойко Борисов е, когато хората, медиите и организациите по-малко започнат да се занимават с него. От психологическа гледна точка е така, а избори се губят или печелят чрез психология, а не чрез рационални аргументи. Това е време да се разбере в България от всички, които се занимават с политически пиар и с печелене или губене на избори. Така че как може да заработи този Парламент, не като осъждаме Бойко Борисов, това може просто да бъде направено с две изречения накъде, но само толкова, без никакви подробности.
    Всъщност Парламентът може да заработи, ако Атака се върне в залата. Между другото Атака са в много жалко електорално състояние, говоря за проценти в момента и те само ще спечелят, ако в момента се обявят против позицията на ГЕРБ и се върната, и Парламентът заработи, именно приемайки, обсъждайки такива всенародно важни неща. Ние трябва да обсъдим според мен, среща ли ще правим, инициативна група тук от името на Обществения съвет ли ще сформираме, която да се срещне с ръководството на Атака. Ние трябва да убедим Атака да се върне в Парламента, защото има две парламентарни групи, някой друг от независимите, плюс половината от депутатите на Атака и този Парламент ще си пее и ще си танцува, и ще си работи спокойно, без изобщо да се интересува от лицето Бойко Борисов и Цветан Цветанов до 6-ти август. Дотогава могат да минат между 15 и 30 закона като технологично време. Това е оптимумът всъщност, от който се нуждае държавата и финансовата система, и не само финансовата система. Така че нека атакуваме с разумни аргументи Атака. Мисля, че това е в техния чисто егоистичен партиен интерес в случая, така че съчетаваме интереси.
    Трето, да повторя още веднъж, с Бойко Борисов дайте, колеги, да не се занимаваме. Премълчаването, маргинализирането, това е убийството на подобни пиарски партии. Тази партия от една страна е пиарска, от друга страна е криминална. Срещу криминалната сила на Бойко Борисов ние засега сме безсилни, защото държавата не иска да бъде силна, ние сме още по-безсилни. Единственото, с което можем да уязвяваме ГЕРБ и Бойко Борисов и Цветан Цветанов, който се очертава да бъде председател на предизборния щаб, което е диво издевателство върху всички видове принципи за европейска демокрация, това е премълчаването. Дайте да не налапваме повече тази въдица, с която той ходи и по много брутален начин я поднася тази въдичка и ние непрекъснато я захапваме.
    ПРЕДС. СВЕТОСЛАВ НИКОЛОВ: Само ще добавя, че в психологията на групата го има това нещо. Когато сме безразлични към даденото лице или към неговите действия, това е най-добрият начин да ги отразим, а не да се включваме в неговата игра.
    Проф. МИХАИЛ МИРЧЕВ: Една корекция, не говоря за безразличие, говоря за много ясно артикулирано отношение, но само с две изречения. Вижте, когато съм в телевизията, там ми дават 15 минути за анализ, за 10 секунди трябва да кажа какво мисля за Бойко Борисов и от там нататък нито дума за тях, това значи като пропорция.
    ПРЕДС. СВЕТОСЛАВ НИКОЛОВ:
    Има думата Спас Колев за изказване.
    Г-Н СПАС КОЛЕВ: Аз ще взема повод от думите на господин Мирчев и абсолютно съм съгласен с него, но бих искал да разгледаме нещата малко от по-друг ъгъл.
    Първо не съм съгласен с предложението от миналата седмица, защото нещата се промениха. Не съм съгласен и с някои от колегите, който каза, че трябвало да направим среща с Атака. Те трябва нас да ни търсят, ние ще гласуваме за тях, а не обратното. От къде накъде аз ще ходя да се моля, на която й да е политическа сила, ако изобщо са политически сили, за да направи нещо. Те са поели ясен, точен, стриктен, разграфен и в тяхно присъствие ангажимент към обществото. След като не го изпълняват, както казват французите, толкова по-лошо за тях. Това е едната страна.
    Второ. Ние би трябвало да настояваме в четвъртък, когато ще се направи отчет на комисията, Парламентът да задължи, доколкото е в състояние, доколкото може, има такава възможност, поне държавните средства за информация да отразяват това, което се случва, защото в момента всичко е на пенкелер, с извинение за тази непристойна за Парламента и сградата, в която се намираме дума. Аз съм съгласен да не заседава Парламентът. Ние тук почти всички си вършим добре работата и в Министерски съвет. Като не заседава Парламентът няма кой да приеме оставката на Пламен Орешарски. Ако влязат в залата от ГЕРБ, тогава БСП ще излезе. Ако започнат да си играят апаратните игри и ние като граждани също можем да ги разиграваме.
    Що се отнася до днешната ситуация, защото казах, че е малко видоизменена от миналата седмица и защо настоявам средствата за масова информация да бъдат ангажирани. Защото и в стенограмата от предишното заседание е отразено, че има много точни и ясни поети ангажименти и от страна на депутатите от ДПС и БСП, които единствени присъстваха, и от страна на председателя на комисията Мая Манолова, и от страна на нейните заместник-председатели, и от страна на всички тук присъстващи, и от страна на омбудсмана и от страна на други, които бяхме поканили и които се отзоваха.
    В тази насока нека да се знае кой за какво работи и обществото не го приема, тъй като не е информирано, защо днес синдикати и работодателски организации стъпват на нашите идеи. Цялата преса гърми как те са предложили нещо, за което ние една година говорим. Ако се вземат всички стенограми на заседанието и се погледнат всички разговори, които сме водили в тази зала, повече от тези неща ние сме ги предложили. То е обсъждано, то е задействано, то е вкарано в зала на първо четене. Някои от тези неща, които сме ги правили са минали на първо четене и тук в момента само е необходимо да се съберат за един ден и да ги минат, тези вече приети на първо четене законопроекти, на второ четене. Не искат, ОК, на 5 октомври тази години или на 5 октомври другата година и ние няма да поискаме. Затова и с авторитета на организацията, която аз представлявам, и с авторитета на упълномощилите ме организации да ги представлявам на днешното заседание, нямаме никакво намерение да се молим и да се умилкваме. Те не говорят за нас добре. Какво означава това? Държавният преврат, конституционният преврат, госпожо Гергова, беше преустановен с решаващата намеса на двама души в България. Няма да ги цитирам от уважение, и това не е Бойко Борисов, не е ГЕРБ, не са Атака и не са ДПС. Напротив, цялата тази нова политическа групировка работеше именно за този конституционен преврат.
    В момента нещата се успокоиха. Синдикатите и работодателите се усетиха, защото голяма част от работодателите разчитаха точно на този вариант, точно на този сценарии, който между впрочем ние в Обществения съвет сме го обсъждали и ако трябва да бъдем откровени нашият председател в продължение на един месец и 7 - 8 дни беше написал и в фейсбук, и в другите възможни сайтове за това, което се готви.
    Ето защо аз предлагам да изпратим едно много остро писмо с копие и до медиите и до ръководството на Народното събрание, което да бъде връчено днес, а ако не успеем да го представим в четвъртък, преди заседанието на комисията, където ще се дава отчет за свършената работа. Това е едното.
    Второ. Пак апелирам, не правя никакви четки на един от изявените социолози в страната, но той е абсолютно прав. Колкото повече им обръщаме внимание, колкото повече техните имена са в нашите уста като обръщение, толкова повече им даваме възможност да летят на височина, на която те не могат да летят.
    Голямата трагедия на половината от тези, които се занимават с политика е това, че са едни дребни хорица, на които сборният таван е 5 000 фута, а те се опитват да летят като Боинг 777 на 36 000 фута. Ето там е големият проблем. Благодаря ви за вниманието.
    Призовавам ви да не коментираме, а просто да направим едно сериозно обръщение в няколко реда, което днес да бъде задействано.
    ПРЕДС. СВЕТОСЛАВ НИКОЛОВ: Има ли още желаещи за изказвания? Реплика на проф. Мирчев и после ще дам думата на Нина Гергова.
    Проф. МИХАИЛ МИРЧЕВ: Всъщност това, което Вие казвате наистина е справедливо, но има три радикални действия. Има радикално действие в Рим и Мадрид, което правят. Излизат 100 000 – 200 000 души. Ние това нямаме сила в момента да го направим.
    Второто нещо е контрареволюционни, организирани, фашизоидни и т.н., това е Майдан в Киев. Ние това не искаме да го направим и все още няма нито организация, нито атмосфера в България.
    Третото нещо за радикалните действия всъщност са изборите. Радикалното справяне с тази ситуация е да не избираме такива хора в Парламента и да не ги овластяваме по този начин. От една страна е много разбираемо и на всеки му се иска по такъв емоционален начин да подходи, и на предприеме радикални неща, но когато се замислим практически как стават нещата, няма да станат по начина, по който ни се иска на нас.
    Изборите. Изборите дават на ГЕРБ примерно 30 или 40 %. Изборите на едни по-умерени политически сили, които в никакъв случай не са идеални и т.н. им дават да кажем 15 – 20 – 30 %.
    Изборите на едни политически сили, които претендират, че са носители на друг тип култура, на европейски политически маниери и т.н. им дават 1 – 2 – 3%. Изборите са тези. Така че това е радикалното, да съдействаме изборите да доведат в края на краищата до някакъв по-здравословен вариант, когато овластяваме парламента.
    ПРЕДС. СВЕТОСЛАВ НИКОЛОВ:
    Има думата Нина Гергова.
    Г-ЖА НИНА ГЕРГОВА: Като казах по-радикални, имах предвид това да бъдем чути, защото до този момент ние не сме чути. Нямаме медии, не сме си купили медии, не сме си купили преса и в тази връзка съм съгласна наистина, че трябва да се направи нещо в тази посока, т.е. трябва да се популяризира това, което ние сме направили, това което ние искаме и каквото изискваме. Трябва да се намери някакъв начин това да стигне до медиите. Аз това имах предвид, да се направи нещо, с което да предизвикаме медиите. Миналия път присъстваха много медии, но никой не го отрази после. Да е нещо провокативно, което да ги предизвика да ни чуят. Нещо да измислим в тази връзка.
    Не съм съгласна с мнението на Спас, че не трябва да се молим. Никой не е казал, че трябва да се молим. Ние просто трябва да поискаме среща, защото както казахте, това е в наш общ интерес. Те имат интерес като си правят така пиар, като прокарват тези закони, като кажат: „Ние помогнахме на хората”, а пък ние ще направим това, което сме искали. Не съм съгласна, че изборите са добрият вариант, защото виждаме, че на избори отиват вече все по-малко хора да гласуват – гласуват вече само 40 %. Ние не сме направили нищо в тази посока да убедим хората да гласуват. Също така Спас каза – до другия 5-ти октомври. Дотогава колко хора ще бъдат изгонени от ЧСИ-та, колко хора ще се самоубият и т.н. Тези закони са наистина много важни и не могат да чакат нито минута, нито ден повече. Ние трябва да настояваме за тези закони още в този Парламент.
    ПРЕДС. СВЕТОСЛАВ НИКОЛОВ: Кратка реплика на проф. Мирчев.
    Проф. МИХАИЛ МИРЧЕВ: Колеги, оплели са ни в едни такива неправилни представи. И ние не се измъкваме. Например вие споменавате ниска избирателна активност. Няма такова нещо, 40 % ниска избирателна активност. Спрямо фалшивите държавни списъци за 7 милиона избиратели, това е ниска избирателна активност. Спрямо реалното избирателно тяло, което е около 5 млн. нашата избирателна активност е средно висока от гледна точка на европейските стандарти, а понякога отиваме и към относително висока избирателна активност. Например на национални избори, когато гласуват 4 милиона избиратели плюс – минус 200 000, на базата на реално избирателно тяло, което не е повече от 5 300 000, това е избирателна активност от порядъка между 65 – 70 % . Къде го има в Европа това? Непрекъснато от телевизора ни набиват в главите – ниска избирателна активност. Няма такова нещо. Българският народ продължава да бъде много активен избирател. Това е точно промивката на мозъците, които са ни направили през тези 25 години. Няма такова нещо ниска избирателна активност. Погледнете европейските стандарти. Ниска избирателна активност е, когато в Словения имате 13 %. Ние спрямо средното повече от 20 % имаме 34 % избирателна активност. Това е висока избирателна активност. Говори се за това, че българският народ бил пасивен. Няма такова нещо. Българският народ се интересува от политиците и всъщност много активно гласува за тях. Друг е въпросът, че го подлъгват този български народ непрекъснато да гласува все по-лоши и по-лоши политици.
    Извинявам се много за последната реплика, но вижте, и нас ни подхлъзват с такива динени кори непрекъснато
    ПРЕДС. СВЕТОСЛАВ НИКОЛОВ: Аз само ще добавя, че ние си ги знаем медиите, аз само ще добавя, че виждате къде отиват, където има пари, при нас няма пари и те не идват при нас.
    Госпожа Мария Асими.
    Г-ЖА МАРИЯ АСИМИ: Професор Мирчев, аз мисля, че неправилно ни разбрахте. Това поведение ни обижда. В този смисъл госпожа Гергова говори. Човек като си помисли, че има толкова много безработни хора.
    Аз съм съгласна, че не трябва да величаем господин Борисов в никакъв случай и моля винаги да му се казва д-р Борисов, той изрично каза, че е научен работник. Неговото задължение е да бъде в Парламента. Четири години господин Доган не влизаше в Парламента, сега господин Пеевски не влиза. Има неща, които са очевадни. Може би това имаше предвид госпожа Гергова.
    Ние обаче с поведението си позволяваме те да ни яхнат. Това е наша вина, някъде ние грешим.
    Аз съм съгласна с Вашата позиция, не опонирам и на господин Колев. Аз не искам да се молим на никой, а трябва да се проведат едни разговори с Атака задължително. Това нещо го предложих миналата седмица на председателя. Задължително трябва да говорим с тях, да се влезе в Парламента. Пред мен е списъкът от закони, които говорихме на заседанието на 23 юни т.г. Тези закони трябва да се приемат. Ако ние можем да си позволим да си купим пиле, има хора които не могат да си позволят. Ние не представляваме тези 5 млн. души или 7 млн. души, както пишат, но 50 или 200 човека да представляваме, все пак това е общество и във всички случаи нещо трябва да се направи, но не с остър, груб език. На тези хора мястото им е в Парламента, затова се казват народни представители. Вие чухте господин Миков какво каза – ползват квартирите, ползват колите, ползват стола, ползват всички благинки, но това са пари взети от вас и от мен, това са народни пари, това е бюджетно предприятие.
    ПРЕДС. СВЕТОСЛАВ НИКОЛОВ: Предлагам да се ориентираме към обсъждане на даден текст на обръщение.
    Предлагам с помощта на проф. Мирчев да направим една конструкция на това обръщение, да го обсъдим, след което да го гласуваме.
    Обявявам 15 минути почивка.
    СЛЕД ПОЧИВКАТА
    ПРЕДС. СВЕТОСЛАВ НИКОЛОВ: Към нас се присъединиха след почивката господин Недев и госпожа Диана Димитрова, която представлява г-н Стилиян Иванов. Също така госпожа Цвете Борисова казва, че представлява Патриция Кирилова. Имаме кворум.
    Обявихме 15 минути почивка, за да си съберем мислите и възложихме на проф. Михаил Мирчев да изготви скелет на едно обръщение, което ние да допълним и да приемем и съответно да запознаем лично политическите сили и ръководството на Народното събрание.
    Давам думата на проф. Михаил Мирчев.
    Проф. МИХАИЛ МИРЧЕВ:
    Обръщение от Обществения съвет.
    Уважаеми дами и господа народни представители от 42-то Народно събрание, предстоят извънредни парламентарни избори през м. октомври 2014 година и ситуацията в страната, особено след банковата криза от началото на м. юни 2014 година е взривоопасна.
    България е на границата на властови политически и икономически хаос. В тази обстановка от изключителна важност е Парламентът да работи интензивно и ефективно до началото на м. август 2014 година. Ето защо решението на Атака и ГЕРБ да парализират Парламента чрез отказ от явяване и участие в зала чрез бламиране на кворума е трудно разбираемо. Разбираемо е единствено в логиката колкото по-зле, толкова по-добре. По-зле за държавата и народа, по-добре за нас и ловците на големи риби в мътни води. Това е антидемократично и е злоупотреба с парламентарния правилник и механизми. Този Парламент за оставащите 3 – 4 седмици работа е в състояние да работи по някои изключително важни закони.
    Тук трябва да се направи едно изреждане на законите.
    На първо място свързани със санкциите на Европейския съюз към България.
    Може да се изброят конкретни неща, тези неща, които вие първоначално ги споменахте.
    Накрая съм написал само за Изборния кодекс, защото това много ме вълнува.
    Някои спешни промени в Изборния кодекс, отнасящи се до медиите и тяхното участие в изборния процес, до наблюдателите, партийните представители и застъпниците в СИК, до регистрите за жалбите и сигналите в ЦИК и РИК. Отнасящи се до ефективното действие и синхрон между администрациите, доколкото имат прерогативи и функции за демократични избори и други подобни.
    Всичко това трябва да се оформи като конкретни точки.
    Ние като представители на над 30 граждански организации настоятелно призоваваме народните представители от Атака и ГЕРБ да се върнат в зала и в парламентарните комисии. Това им е работата, затова им се плаща. Избирателите затова са ги овластили като народни представители в изборите от 12 май 2013 година.
    Ето това е текстът на обръщението, който трябва още малко да се дооформи.
    Предлагам да обсъдим и приемем по принцип този текст на обръщението.
    Г-Н СПАС КОЛЕВ: Тъй като ми се налага да изляза по-рано искам да кажа следното.
    Подкрепям изцяло това, което господин Мирчев предложи, като се допълни с текстовете на Мария Асими за банките, ЧСИ и т.н. Ние с Добрина Алексиева ще гласуваме „за”.
    ПРЕДС. СВЕТОСЛАВ НИКОЛОВ:
    Аз също съм написал един текст, който ще бъде записан в началото на обръщението.
    Уважаеми дами и господа народни представители,
    Вие сте избрани от българския народ, да бъдете народни представители и да участвате в Народното събрание на Република България. Вие имате конституционни задължения и отговорности, които са разписани по Конституция. Ние гражданите няма да търпим грубото погазване на Конституцията, от който и да е, а още по-малко от народните представители на Република България.
    Ако одобрите този текст, след това ще продължим с текста, който е изготвил проф. Мирчев.
    Да им напомним, че те имат задължения и отговорности.
    Г-Н СТОЯН ТОДОРОВ: За да им напомним, че имат отговорности и са народни представители, първо трябва да зададем на тях въпроса, кой подписа смъртната присъда на този Парламент и на това правителство и кое наложи да се говори за разпускане на този Парламент, и за оставка на това правителство.
    В крайна сметка все още няма оставка на това правителство. За какви предсрочни избори говорим. Тъй като всички ни манипулираха да влезем в тази матрица, трябва да предложим кои законопроекти да бъдат обсъдени. На първо място това е Законът за образованието, който трябваше през м. септември да е готов, също така антимонополното законодателство, което все още не е готово, цялостната реформа на правосъдната система, промяната в законодателството за реформата на Националната агенция по приходите, промяна на закона който ни касае нас за влизането в търговския регистър на 56 граждански сдружения еднолични търговци и т.н.
    ПРЕДС. СВЕТОСЛАВ НИКОЛОВ: Ние ще запишем точно и ясно кои законопроекти искаме да се разгледат.
    Г-ЖА МАРИЯ АСИМИ:
    Това са следните законопроекти:
    1. Закон срещу нелоялните практики на търговските вериги, това което се върна от президента;
    2. Закон за промяна на ГПК, премахващ картелното положение на банките и възможностите за ограбване и потъпкване правата на гражданите, както и ограничаващ злоупотребите и измамите на съдебните изпълнители;
    3. Промяна на Закона за ЧСИ. Премахване на условия за злоупотреби, лобизъм, контрол и санкции;
    4. Закон за фалита на физическите лица, гарантиращ правата на гражданите;
    5. Процедури за отмяна на лицензите на ЕРП-та;
    6. Публично достояние на концесиите, приватизационните и енергийните договори;
    7. Процедура за отмяна на концесиите;
    8. Реформа в Здравната каса и лекарствената политика;
    9. Реформа в съдебната система;
    10. Реформа в образователната система;
    11. Външна политика изцяло в интерес на България, с изработване на национално отговорна стратегия, както за балканските държави, така и към партньорите ни от Европейския съюз, САЩ, Русия и др.
    Г-ЖА ЦВЕТЕ БОРИСОВА: Предлагам да отпадне текста за външната политика.
    ПРЕДС. СВЕТОСЛАВ НИКОЛОВ: Обединяваме се около становището, че закони, които са влезли в Народното събрание и са на фаза за първо и второ четене и отлагателно вето да бъдат обсъдени и приети.
    Предлагам да гласуваме обръщението, подготвено от проф.Мирчев, като допълним точно кои закони трябва да бъдат приети.
    Ние всички се обединихме около това обръщение, което прочете професор Мирчев, като допълним кои закони да бъдат приети.
    Предлагам да пристъпим към гласуване.
    Който е съгласен с това предложение, моля да гласува.
    Гласували „за” - 12, против – няма, въздържали се – няма.
    Приема се единодушно.
    След закриване на заседанието с проф. Мирчев ще подготвим пълния текст на обръщението.
    Имате ли други въпроси, които искате да поставите?
    Постъпи предложение да бъде прочетено обръщението на госпожа Цвете Борисова, преди да закрием заседанието.
    Има думата госпожа Патриция Кирилова.
    Г-ЖА ПАТРИЦИЯ КИРИЛОВА: Ние от месеци наред идваме тук с една единствена цел. Тъй като ние се занимаваме с култура, имахме тук едно предложение да се гласува също на Обществен съвет, но не ни се даде думата месеци наред. Даже чух, че сте искали да напусна Обществения съвет. Аз имах срещи и пътувания с български будители в страната, те имат нужда от тези срещи, няма как да ги поканим тук, ние ходим при тях.
    Имаме според нас и според хората, с които сме се срещали в цялата страна необходимост да се промени това, което децата ни учат в учебниците по история и българска литература, тъй като знаете, че там промени постоянно се правят като се ползва финансиране от чужда фондация. До такава степен вече е променено всичко, което се пише и случва с децата ни, че те просто са подготвени за емигранти от 1-ви до 11-ти клас и нищо повече. Това е най-важното, което влиза в главите им, че трябва да емигрират.
    Не знам защо не се обърна внимание на това наше искане. Бихме искали да се гласува тук, да се придвижи в Парламента. Става дума за научна конференция с държавно участие. Държавата да я подкрепи тази научна конференция, да се направи учебник по българска история. Децата ни да научат, че нашият народ е древен, създател на днешната цивилизация и Варненския некропол е живо доказателство затова, което сме. Не може да учим, че ние съществуваме от 681 година, хан Аспарух е тюрк, който идва тук с някакви монголи. Безобразие е това, което се случва, не знам защо на никой не му прави впечатление.
    ПРЕДС. СВЕТОСЛАВ НИКОЛОВ: Това е свързано с реформа на образованието, това не е история.
    Има думата г-н Илия Илиев.
    Г-Н ИЛИЯ ИЛИЕВ: На последната среща в Министерски съвет, която беше с на,с присъстваше министъра на образованието и науката. Този въпрос, който Вие го поставяте в момента тук беше поставен на тази среща, и не само този въпрос, а още много други въпроси и ние го знаем това нещо. В момента има подготвен законопроект. Първото, което е да се премахнат тези няколко учебника, които по някакъв странен начин учителите избират по кой учебник ще се пише. Второто, което е, че те премахват практиката университетски преподаватели да пишат учебници за деца, което е безумие. Вече ще се прави един учебник и за него там имаше други подробности. Има Обществен съвет там и министърът на образованието и науката беше учудена защо и ние не участваме в този съвет. Явно тези неща някой ги е поставил на обсъждане. Има подготвен законопроект, предполагам че той не е пълен, има още неща, които могат да бъдат добавени вътре в този законопроект. Въпросът е в това дали е хубав или лош, във всеки случай ще бъде по-хубав отколкото е сега в момента. Даже след това вече имаше реакция, по телевизиите гледахме най-различни хора, които са участвали в тези авторски колективи, които в момента явно ще останат без едно доста сериозно препитание, след като бъде приет, но го има изготвен и е хубаво да бъде приет, даже и да не е съвършен, да бъде приет сега от това Народно събрание.
    Г-ЖА ПАТРИЦИЯ КИРИЛОВА: Само едно допълнение.
    Явно говорим за различни неща. Ние писахме до Министерски съвет, г-н Орешарски и той ни пусна копие от писмото, което изпраща до Министерство на образованието и науката и Министерство на културата. Да се изходи от техния професионализъм и да се отговори на нашето изискване, тъй като то беше за научна конференция на базата, на която да се промени всичко, което пише за българската история. Дори в сайта на Министерство на външните работи, на Правителството и Парламента има големи глупости, които се пишат за българската история. Не става дума просто за едно козметично поправяне на учебник. Трябва да се направи изцяло нова история, която да залегне официално в нашите сайтове. В момента пише в цял свят това, което ние премахнахме само от сайта на Министерство на външните работи, това че сме тюрки, защото е невъзможно народ, който е по-древен от тюркския, да е създаден от тюрки. Това са толкова сбъркани комунистически идеологии, че просто не ми се коментира тази тема. Бяхме подкрепени от над 50 организации, включително от военните, които са наясно какво правим. Така че не става дума за козметични промени в образованието, а от Министерство на образованието и науката ни отговориха тогава на това писмо, че не е от тяхната компетентност да се прави историческа конференция по въпроса, по който ние толкова много говорим.
    Писмото ни беше внесено на 1 ноември т.г., в Деня на будителите, като инициативата беше да събудим институциите. Сега вече сме м. юли, продължаваме да ги събуждаме.
    Ще помоля Цвете Борисова да представи една друга наша инициатива, която е продиктувана от българите в Съединените щати и в други държави, където има наши емигранти, които наблюдават с голяма болка какво се случва в България.
    Идеята е на българите в Америка, които изискваха от нас да се направи такова писмо до Светия синод и до Патриарха на България.
    Ще ви го прочета, то е съвсем кратко.
    От български неправителствени организации, работещи в ползу роду.
    Ваше преосвещенство, достигна до нас вест от много народо население по света все българи, все християнски чеда от Чувашия, Молдова, Московие, Новгородско, Киевско, Банат, Цариград и Писмас с просби и молби от далечни земи божи, населявани с българи, българи в Испания, Италия, Франция, Австралия, Бразилия и други. Да може да се обяви канасюбиги Кубрат за светец, поради щото да се докаже на инакомислещите религии, че ние не сме тюрки, а тюрките, кевгизите и узбеките, които произлизат от Тюрк са всъщност грешен превод на Котрак и че тези народи произлизат от българския род. Да може всички по света да знаят, че са родом българи и че не са българите долни, лоши хора, не правят посегателства и пакости, а другите народи да уважават рода, който хан Кубрат е обединил, да има мир и разбирателство между чадата божии.
    В историческите извори намираме благи вести за канасюбиги Кубрат е приел християнството в Цариград и го е пренесъл в Цариград и го е пренесъл на част от народите си на север от Черно и Каспийско море.
    Писмото е подкрепено от нашите сдружения, както и вие сега може да подкрепите това искане. Не знам дали забелязвате каква е целта на това искане, но общо взето ние в момента имаме нужда повече от всякога от обединение, тъй като ние много говорим на тема българи, защо сме родени българи, защо от нас се иска сега да водим този духовен поход, похода, по който преди се е наричал по друг начин. Знаете, че цялата ни история, като вземем богомилите, е свързана с духовното развитие на днешната цивилизация. Можем много да говорим за материално развитие, но трябва да поговорим и малко за духовното развитие. Това ни е идеята. Благодаря.
    ПРЕДС. СВЕТОСЛАВ НИКОЛОВ: Предлагам да го представите на председателя на Народното събрание Михаил Миков и той може да вземе отношение. От тяхна страна имаше най-различни изложби, инициативи.
    Г-ЖА ПАТРИЦИЯ КИРИЛОВА: Ние това писмо отправихме към Светия синод, но искаме да ни подкрепят и другите.
    Г-Н СТОЯН ТОДОРОВ: Могат ли да се представят доказателства, че Кубрат е бил християнин?
    ПРЕДС. СВЕТОСЛАВ НИКОЛОВ: Аз предлагам този въпрос да го обсъдим след заседанието.
    Г-Н СТОЯН ТОДОРОВ: На второ място за учебника. Добре, вие предлагате да се организира такава конференция. Тази идея е чудесна, нека да я организираме. В момента това, което е проблем на Министерство на образованието и науката е, че се прие закон предложен от Даниела Дамянова, бивш министър от предишното правителство. Централизираното въвеждане на учебниците отпадна, заради този закон, затова една година вървят тези спекулации, че се махат светини на българската литература и т.н. Затова в новия законопроект отново е въведено и се предвижда да се върне централизирано налагане на учебниците в средното образование.
    Подкрепям това, което предложихте, защото е чудесна тази идея наистина да направим научна конференция, макар че не виждам как може в разгара на лятото да се организира и това не е свързано с определено правителство, без значение кое ще бъде то или кой Парламент. Действително да подготвим тази конференция. Може да е абстрактно предложението ми, но на база на тази конференция, която да е по-обширна, дори да има хора от балканските страни, дори и да поканим специалисти от Иран, от където една част от нашите тръгват навремето, но на база на тази конференция да се извади един научен труд, който да бъде подготвен със съответните рецензенти и редактори за учебници.
    ПРЕДС. СВЕТОСЛАВ НИКОЛОВ: Предлагам това предложение да бъде отправено към Българската академия на науките и съответно към всички видове власти – президент, Народно събрание, Министерски съвет. Да им напомним отново, обаче чрез Българска академия на науките.
    Предлагам така да се разберем – да започнем организация на такава конференция и да поискаме подкрепата на Българската академия на науките и на цялата държава.
    Г-Н ИЛИЯ ИЛИЕВ: Аз имам едно предложение. Към Министерство на образованието и науката има Обществен съвет, в който участват много от нашите организации. Предлагам да свикаме един Обществен съвет и да ги решим тези неща и с тяхна помощ да преценим кого ще поканим.
    ПРЕДС. СВЕТОСЛАВ НИКОЛОВ: Прието е предложението да се направи Национална конференция за изясняване историята на българския народ.
    Закривам заседанието.
    Край на заседанието 13.00 часа.


    ПРЕДСЕДАТЕЛСТВАЩ
    ЗАСЕДАНИЕТО НА ОБЩЕСТВЕНИЯ СЪВЕТ:
    Светослав Николов


    Стенограф:
    Траянка Стоянова
    Форма за търсене
    Ключова дума