Временна анкетна комисия за проверка и оценка на състоянието на енергетиката в Република България към 31 януари 2015 г.
Временна анкетна комисия за проверка и оценка на състоянието на енергетиката в Република България към 31 януари 2015 г.
ПРОТОКОЛ N1
Р Е П У Б Л И К А Б Ъ Л Г А Р И Я
ЧЕТИРИДЕСЕТ И ТРЕТО НАРОДНО СЪБРАНИЕ
-----------------------------------------------------------------------------
ВРЕМЕННА АНКЕТНА КОМИСИЯ ЗА ПРОВЕРКА НА
СЪСТОЯНИЕТО НА ЕНЕРГЕТИКАТА В
РЕПУБЛИКА БЪЛГАРИЯ
П Р О Т О К О Л
№1
На 4 март 2015 г. /сряда/ от 16.00 часа в Огледалната зала на Народното събрание, се проведе заседание на Временната анкетна комисията за проверка и оценка на състоянието на енергетиката в Република България.
Заседанието бе открито в 16.00 часа и ръководено от господин Валери Симеонов – председател на Комисията.
Списъкът на присъствалите народни представители и гости се прилага към протокола.
* * *
/ Начало 16.00 часа /
ПРЕДС. ВАЛЕРИ СИМЕОНОВ: Уважаеми колеги, имаме необходимия кворум. Откривам заседанието на Временната анкетна комисията за проверка и оценка на състоянието на енергетиката в Република България.
Предлагам днешното заседание да премине при следния дневен ред.
Д н е в е н р е д:
1. Приемане на Вътрешни правила за работата и дейността на Временната анкетна комисията за проверка и оценка на състоянието на енергетиката в Република България.
2. Приемане на програма за работата на Комисията.
3. Разни.
Имате разпечатка на предложението за Вътрешни правила.
Ако сте се запознали слушам вашето мнение. Мисля че няма смисъл да четем член по член. В общи линии копирани са програмите на енергетиката, на ДКЕВР и на другите колеги. Ако поразширим по отношение на проверките, нормативната уредба, правата, функциите и правомощия. Там сме включили права да искаме информация от държавните институции. Защото от частните малко трудно ще може да искаме. Но какво ще получим е друг въпрос. Може и нищо да не получим, защото Комисията няма такива правомощия да изисква от частни фирми. Пак през държавните институции ще бъде. Включително сме добавили разглеждане сигнали на граждани, организации. Това което го има и в другите комисии.
По отношение на заседанията сме заложили задължителен текст, че всеки изказващ се има право да говори само по същество. Аз мисля, че достатъчно излишна политика правим в залата. Нека да бъдем делови и да не си губим времето. Всеки участва и в други комисии. Засега смятам да провеждаме Комисията в сряда. Евентуално има възможност и в петък.
ТАСКО ЕРМЕНКОВ: Господин председател, уважаеми колеги, аз прегледах Вътрешните правила за работа, но има едно нещо на две места, което ме притеснява.
Едното е в раздел втори. Това е цел, функции и правомощия на Комисията. И второто е заседания на Комисията.
Аз с господин Симеонов го споделих това нещо. Отправя писмени съобщения за органите на до съдебно производство. Предлага на главния прокурор създаване на специализирано междуведомствено звено. И в заседанията по покана със съвещателен глас каним прокурори, ДАНС и т.н. Още повече, че тук в чл.4 пишем, че може да се участва от експерти специалисти и длъжностни лица с държавната общинска администрация, както и такива извън нея.
Мисля че така записано, започваме априори да се превръщаме в трибунал. Според мен това не ни е работата. Ние може по всяко време господин председател, ако решим че има и констатираме, че има такива нарушения може да вземем решение на Комисията и да кажем, че ще изпратим писмо до еди кого си, ще информираме и т.н. Записано тук, публично няма такава красота, не хармонично ми изглежда, ако мога така да се изразя.
ПРЕДС. ВАЛЕРИ СИМЕОНОВ: С право на съвещателен глас на прокурора. Това ли ви притеснява?
ТАСКО ЕРМЕНКОВ: Тока 4 и точка 5 в чл.4 и т.3 в чл.7. Защото това са неща, които се подразбират от само себе си. Но според мен, ако открием, че има някакви закононарушения, сме длъжни да го направим това по закон. Иначе ще бъдем обвинение в укривателство. Ако това отпадне, аз нямам никакви други забележки. Но ако считате, че е необходимо, ваша воля. Но моето лично мнение е за чл.4 т.4 и т.5 и чл.7, ал.3, ако сметнете за целесъобразно да отпадне.
ПРЕДС. ВАЛЕРИ СИМЕОНОВ: Останалите колеги имате ли друго мнение? Въвеждането на тези точки е продиктувано основно от убеждението на председателя, че има доста сериозни нарушения на законодателството. Но има основание в това, което казвате.
МАГДАЛЕНА ТАШЕВА: Нашата Комисия трябва да излезе с ясно становище и с обяснение, защо състоянието на българската енергетика е такова, каквото е. Предполагам, че това е желание и на всеки от нас. Ние трябва да обясним парадокса, че в ХХІ век енергетиката в една държава се оказва губещ отрасъл.
Аз смятам, че многократно е било заявявано, обяснявано и аргументирано, че с редица договори, например за дългосрочно изкупуване на ток, Националната електрическа компания е била съзнателно фалирана.
И ми се струва, господин председател, ако позволите, тук сте записали документи. Но аз имам впечатление, че широко и преднамерено може да се тълкува това. Предлагам да запишем “и договори”. Това е чл. 4, ал.2, т.2 да се запише “договори и анексите към тях.”
Защото аз съм изисквала договори от ДКЕВР и са ми представяли договорите без 12-те анекса. А дявола е в анексите. И фактически, за да не позволим някой да ни връзва ръцете с неизяснена терминология и тълкувания мисля, че няма нищо да загуби нашата работа, ако вложим договори и анексите към тях.
МАРТИН ДИМИТРОВ: Днес трябва да приемем Правилника. За да бъдем оперативни опитът показва, че в чл.8, ал.1 е добре да добавим. Текстът как е записан в момента.
“Ако след обявеното време за започване на заседанието кворумът не е налице, Комисията може да заседава и при наличния състав, когато той е не по-малко от трима членове.”
Това е правилно, но нека да добавим: Ако 15 минути след обявеното време за започване на заседанието.” Тъй като, ако няма срок е спорно. Нека да го фиксираме “15 минути”, за да е ясно. Ние сме осем човека. Даваме си 15 минути толеранс.
ВАЛЕНТИН НИКОЛОВ: Във връзка с договорите, аз съм напълно съгласен. Комисията трябва да се запознае с абсолютно всички документи. Разбира се, тези които са с някаква секретност може да се четат в Деловодството. Когато има търговски тайни е хубаво да бъде закрито заседанието на Комисията.
ПРЕДС. ВАЛЕРИ СИМЕОНОВ: Искам да изразя едно становище. По отношение на договори и анекси, смисъла на документите включва договори и анекси. Много са важни отчетите например, отчети за минали периоди и т.н. Ако искате може да го направим документи, в това число договори, отчети и т.н.
ТАСКО ЕРМЕНКОВ: Договори, анекси, становища, отчети и други необходими за работата.
ПРЕДС. ВАЛЕРИ СИМЕОНОВ: Пишем като. Други предложения? Ако няма други предложения ще ви предложа да гласуваме предложенията.
Първото беше на господин Ерменков.
Има ли някакви мнения по този въпрос? Няма.
Чл.4, ал.2, т.4 и т.5, както и чл.7, ал.3 да отпаднат.
Който е съгласен, моля да гласува.
Гласували 7 “за”.
Против? Няма. Въздържали се? Няма.
Приема се.
Предложението на госпожа Ташева е в чл.4, ал.2, т.2 текстът да придобие следния вид: “Изисква информация, документи и становища от всички държавни органи, като /договори, анексите към тях, отчети и т.н./
ВАЛЕНТИН НИКОЛОВ: Понеже пише – НЕХ, БЕХ, ЕСО. ЕСО и НЕХ са част от БЕХ. Има и други.
ТАСКО ЕРМЕНКОВ: И АЕЦ е там и Мариците са там и мините и ТЕЦ.
ПРЕДС. ВАЛЕРИ СИМЕОНОВ: Експлоатационни предприятия и длъжностни лица.
ТАСКО ЕРМЕНКОВ: Тогава може би трябва да започнем с БЕХ йерархично. Експлоатационни предприятия, длъжностни лица и други.
МАРТИН ДИМИТРОВ: Оставете длъжностните лица. Експлоатационни предприятия и други е ясно.
ПРЕДС. ВАЛЕРИ СИМЕОНОВ: Добре.
Всъщност позициите ще се представляват от длъжностните лица. Правим тази промяна.
Текстът придобива вида: “Точка 2. Изисква информация, документи като /договори, анексите към тях, отчети и други/ и становища от всички държавни органи, НЕК, БЕХ, ЕСО, експлоатационни предприятия и други.”
Който е за, моля да гласува.
Гласували 7 “за”.
Против? Няма. Въздържали се? Няма.
Приема се.
Предложението на господин Димитров е в чл.8, ал.1 да се добави “15 минути” и придобива следния вид: “Ако 15 минути след обявеното време за започване на заседанието, кворумът не е налице, Комисията може да заседава при наличния състав.
Който е за, моля да гласува.
Гласували 7 “за”.
Против? Няма. Въздържали се? Няма.
Приема се.
Предлагам да гласуваме Правилника за работата на Временната комисия с нанесените корекции.
Който е за, моля да гласува.
Гласували 7 “за”.
Против? Няма. Въздържали се? Няма.
Приема се.
Благодаря ви. Правилникът е приет.
По втора точка
Приемане на програма за работата на Комисията.
Предлагам на вниманието ви пет общи точки. Наистина са доста общи. Но мисля, че на първото заседание не може да имаме някаква много конкретна програма, тъй като не сме на ясно, с какво темпо ще се движи нашата работа. Никой не може да гарантира, дали ще успеем да изпълним всичките точки или ще забуксуваме някъде в началото. В края на краищата Комисията е с определен времеви срок два месеца, от които една седмица вече е минала.
Така че предлагам ви въпросната програма.
На първо място запознаване, проверка и оценка на актуалните регулаторни и ценови проблеми на НЕК. Тъй като там е синтезирана информацията, която е свързана и с производителите на енергия, с квотите. Набелязване на мерки за оздравяване на компанията.
Второ, проверка и оценка на дейността на ДКЕВР по отношение на формирането на цените на доставчиците на ел. енергия. Заложил съм един по-дълъг период от време, за да видим като цяло каква е вътрешната динамика на цените. На какво се дължи. В това число и на АЕЦ “Козлодуй”. Като конкретно тук подчертавам АЕЦ “Козлодуй”, защото аз не мисля, че е нормално едно държавно предприятие да продава на по-ниска от производствената си цена. Затова го цитирам. Ако искате може да отпадне. Казвам каква е причината да влиза вътре АЕЦ “Козлодуй”.
Трето, проверка и оценка на финансовия модел за формиране на цените на ЕРП -тата.
Там има информация за доста сериозна деформация и нарушение на Наредбата за ценообразуване, както и самата дейност на ДКЕВР. Не съм писал ДКЕВР, защото то е ясно.
Четвърто, проверка на състоянието и разходите по така наречените големи енергийни проекти. Това е един въпрос, който е с изключителна обществена значимост и би трябвало да се даде някакъв отговор естествено, ако стигне времето, в което много се съмнявам.
Доколко тези проекти са работещи? Доколко продължават и към настоящия момент да се изразходват средства там? Какво е тяхното състояние, спрени, не спрени. Съвсем умишлено съм заложил по-късно, в крайната фаза в работата на Комисията евентуално да разглеждаме тази точка, тъй като осъзнавам деликатността на това, че там се води дело. Особено случая с АЕЦ “Белене” и няма да е здравословно, прекалено много да се вдига шум по тази точка.
И накрая съответно изготвянето на доклада, който ни е възложен с решение на Народното събрание.
Ако имате някакви предложения заповядайте.
ТАСКО ЕРМЕНКОВ: Господин председател, във връзка с програмата, която сте направили, според мен резултатите, които трябва да имаме, съм си подготвил няколко неща които, ако имате търпение да ги чуете и които смятам, че са изключително необходими. Без тях няма как да направим оценката на състоянието на енергетиката. Тъй като всъщност под наименованието енергетика имаме топлоенергетика, електро-енергетика, пренос на природен газ. Всеки си има собствената специфика енергийна ефективност. И затова съм се опитал да ги разпределя като въпроси.
Примерно по отношение на електро енергетиката, за да може да направим разумни неща. Ще го оставя това, което съм написал. Хубаво е да се изяснят наличните генериращи мощности в момента. В това число колко са общо инсталирани, колко от тях са в експлоатация. Разрез на тези мощности по видове първични горива – ядрени, ТЕЦ, ВЕЦ, централи с комбиниран цикъл на производство на електро и топлоенергия при това специфицирани. Колко от тях са високо ефективни? Колко произвеждат едновременно топлоенергия и електроенергия, но не са високо ефективни, според изискванията и директивите на Европейския съюз.
ВЕИ също по видове – Солари, вятър, биомаса, малки ВЕЦ-ове и отчитане кога е станало въвеждането им в експлоатация. Защо е необходимо това нещо? Защото това ще ни даде динамиката на генериращите мощности, които са вкарани в експлоатация. И по-нататък, перспективите за експлоатация на съществуващите мощности. осигурени средства за ремонтно-възстановителни дейности. Това е също важен въпрос.
Крайни срокове за извеждането от експлоатация в зависимост от различните видове първична енергия. Кога му изтича ресурса и кога ще бъдат премахнати. Това за да може да видим какви са перспективите за развитие.
Перспективи за изграждане на нови генериращи мощности. Също и първични горива. Говорим за удължаване срока на 5-ти и 6-ти блок? Дали има нужда от седми блок? Какво ще правим нататък? Цените на мегават час на електроенергията от различните генериращи мощности и влиянието върху цената на микса на входа на НЕК. В това число договори и анекси добавям тук по централи, срокове и цени за изкупуване на електроенергията от НЕК.
МАГДАЛЕНА ТАШЕВА: Формулата на микса как се прави?
ТАСКО ЕРМЕНКОВ: И какво е било развитието. Защото ние не може да дадем картината сега, ако не я погледнем как се е движила в динамика.
Анализ на дейността на ЕРП-та и ЕСП-та. Това което сте го записали тук. И отношението на ДКЕВР към тази дейност и дали спазват задълженията си.
Договорите на продажба на електроенергия от НЕК на свободния и регулирания пазар. Неща които също знаем и бяхме информирани, че и там има някакви нарушения. В общо линии това е по електро енергетиката. Защото това като го получим, ще може да имаме вече ясна картина колко произвеждаме, с какво го произвеждаме, колко ни струва. Колко са инсталирани, но не работещи мощности? Колко от тях работят и докога ще работят?
В топлоенергетиката са горе долу същите проблемите. Тук имам само един въпрос. Ако ще навлизаме в топлоенергетиката, разбира се, това са регулационния режим, начина на измерване и един много относителен субективен критерий – какво е доверието от страна на потребителите към тази услуга. Защото ако не го анализираме това, реално погледнато проблемите на топлоенергетиката са основно там. Не плащането заради уж не точните измервания.
Преноса на газ. Необходими количества газ. Вариант за гарантиране на сигурността на доставките. Перспективи пред газотранзитната ни система. Перспективи в това число и интерконектори, къде, какво, колко от тях ще очакваме и т.н.
И не на последно място, според мен, за да може все пак да направим планиране. Обикновено при планиране на дейността в енергетиката се започва от това, но аз съм го записал като последно, Но това не означава, че ще бъде последно. Как стои въпроса с енергийната ефективност, от гледна точка на това. Какви са прогнозите за енергийното потребление и сценариите за това потребление, според мерките по енергийна ефективност, които ще бъдат предприети, икономически достъпните такива, теоретично достъпните такива и възможностите на бюджета да бъдат финансирани тези дейности. За да може от една страна да сложим потреблението. И от друга страна да сложим генерирането и да видим къде се намираме.
Тоест едновременно с установяване на положението, все пак да имаме възможност да дадем и някакви препоръки, за бъдещето на развитието на енергетиката. Това съвсем условно. Аз ще ви го предоставя това на вас.
ПРЕДС. ВАЛЕРИ СИМЕОНОВ: И аз съм си написал някъде към седем, осем страници. Много добра идея давате. Много добри са нещата, които сте ги написали. Само че ние в края на краищата имаме месец и три седмици.
ТАСКО ЕРМЕНКОВ: Това са писма подготвени и ние ги изпращаме за отговор. Всички въпроси свързани с електро енергетиката като налични мощности, ефективност, ВЕИ-та, експлоатационни проблеми, срок на експлоатация, живот, тенденции.
ПРЕДС. ВАЛЕРИ СИМЕОНОВ: Тенденциите мисля да не се занимаваме с тях, защото не са предмет на нашата комисия, нито в енергетиката, нито в газта. Да оставим бъдещето на бъдещите поколения. Ние да свършим това, което са ни гласували тук. Тенденциите да ги оставим. Но един по-детайлен анализ на различните отрасли ще бъде направен. И аз точно това имам предвид с първа точка. Запознаване, проверка и оценка проблемите на НЕК. Всички тези неща аз съм си ги описал. Може да ги опишем детайлно.
ТАСКО ЕРМЕНКОВ: Не е необходимо.
ПРЕДС. ВАЛЕРИ СИМЕОНОВ: Ако може да ги запазите за следващото заседание, когато аз мисля да поканя съответно председателя на НЕК. Господин Илиев ще дойде тук. Ще бъде предупреден по всички тези въпроси. Вече имаме един предварителен разговор и ще ни запознае с всички тези актуални и сега висящи проблеми, със състоянието, с мощностите, с разпределението и къде фактически са резервите за ограничаване на този дълг, който продължава да се трупа и към настоящия момент, към този дефицит в НЕК, който е. И мисля, че редно би било да го изслушаме първо него. Той ще ни даде доста добра информация по мощности, къде е нарушен баланса. Защото има много сериозно нарушаване на ценовия баланс специално, от негова гледна точка.
Аз ви предлагам така, след като го изслушаме, тогава да набележим съответните наши допълнителни проучвания.
Всички тези неща съм ги написал и аз и дори съм говорил вече с него, следващата сряда да го поканим официално да дойде тук.
ТАСКО ЕРМЕНКОВ: Тогава като го поканим, тези работи да му ги напишем предварително, за да знае за какво идва и какво очакваме да чуем от него.
ПРЕДС. ВАЛЕРИ СИМЕОНОВ: Точно това е смисъла – проверка, оценка на актуалните регулаторни ценови проблеми. Регулаторни имам предвид точно производителите, производството, преноса и разпределението. Ценовите проблеми са най-сериозния проблем на НЕК. Той по този въпрос, ако трябва ще си вземе и счетоводителката.
Следващата точка е насочена към ДКЕВР. Пак по същата схема предлагам да направим няколко изслушвания, след което да обобщим материята и да видим накъде ще продължаваме по-нататък.
МАРТИН ДИМИТРОВ: В тази връзка господин Симеонов, конкретно предложение. Освен да има изслушване на НЕК, да има представител на Министерство на енергетиката на най-високо ниво, поне заместник-министър да искаме на тази среща. И към предварителните въпроси към шефа на НЕК бих препоръчал, да го накараме да дойде тук с оздравителен план. Тоест, ако си шеф на НЕК с този голям дефицит, предвид и промените, които сега приехме в Закона за енергетиката, нека да дойде и да каже как той предлага да се излезе от тази ситуация.
ПРЕДС. ВАЛЕРИ СИМЕОНОВ: Тези неща, които господин Ерменков ги е подготвил, аз ще направя един списък, ако позволите и гласувате доверие и му изпращам въпросите, включително какво възнамерява да прави.
ВАЛЕНТИН НИКОЛОВ: Общо взето горе долу добре са структурирани според мен въпросите, но има някои пропуски.
Само първо да кажа във връзка с това, което каза господин Ерменков. Наистина липсва газовия елемент тук. Всичко е насочено към електричеството.
ПРЕДС. ВАЛЕРИ СИМЕОНОВ: Отворена е програмата, ще го включим.
ВАЛЕНТИН НИКОЛОВ: Единствено Булгаргаз. Трансгаз по принцип ДКЕВР му определя транзитните такси. Той е добро предприятие, с много добра печалба и няма смисъл да се занимаваме с него. Булгаргаз само. Той в момента е най-зле финансово. Така мисля.
ПРЕДС. ВАЛЕРИ СИМЕОНОВ: Другото предприятие също формира разходи.
ТАСКО ЕРМЕНКОВ: ДКЕВР му ги определя.
ВАЛЕНТИН НИКОЛОВ: Въпросът е следния. Във връзка с цената, понеже нашата Комисия е за проверка и оценка състоянието на енергетиката в Република България. Състоянието на енергетиката по принцип може да определи най-вече БЕХ. Защото нас ни интересуват две неща.
Първо, по какъв начин е формирана цената, която купува НЕК и цената, която отдава. Едното се формира от разходите, а другото се формира от ДКЕВР. Това как се формира, държавните предприятия плюс високо ефективното производство и дългосрочните договори. Тоест нас ни интересува общо състоянието. В БЕХ в момента има цял доклад, вие сте информиран. Допълнен е и е актуализиран към 2015 г., към настоящия момент.
ПРЕДС. ВАЛЕРИ СИМЕОНОВ: Допълнение нямам. Аз имам само 2014 г.
ВАЛЕНТИН НИКОЛОВ: Може да го изискаме, за да се запознаем и да знаем къде да фиксираме нашите питания. Защото НЕК много неща няма да може да ни каже.
ТАСКО ЕРМЕНКОВ: НЕК ще говори за генериращите мощности повече.
ПРЕДС. ВАЛЕРИ СИМЕОНОВ: И за цени ще говорят. На 190 произвежда, а на 120 продава и ще говори доста за цените.
ВАЛЕНТИН НИКОЛОВ: С този доклад ще е добре всички ние да се запознаем, за да знаем какви въпроси да зададем. Защото има някои държавни длъжности с много раздути цени, но ДКЕВР им подтиска цената. Хубаво е да знаем защо и по какъв начин.
ПРЕДС. ВАЛЕРИ СИМЕОНОВ: Към коя дата е това допълнение на доклада? Имате ли спомен?
ВАЛЕНТИН НИКОЛОВ: Към 31 януари. Доколкото знам са събрали актуалната информация и са я приложили към 2014 година. Ще може всички да се запознаем.
ПРЕДС. ВАЛЕРИ СИМЕОНОВ: За газта какво да добавим?
ВАЛЕНТИН НИКОЛОВ: Ще помоля за ВЕИ-тата към коя дата са въведени в експлоатация.
ТАСКО ЕРМЕНКОВ: Не само за ВЕИ-тата. Пишем за всичките. Не съм написал от кого. Става въпрос за ядрените мощности ТЕЦ, ВЕЦ, централи с комбиниран цикъл и ВЕИ, като се отчете и кога е станало въвеждането в експлоатация на всичките. Не само за ВЕИ-тата, а за всичко става въпрос.
ПРЕДС. ВАЛЕРИ СИМЕОНОВ: Колеги не търсете политически елемент.
МАГДАЛЕНА ТАШЕВА: Политическият ние не може да го избегнем.
ВАЛЕНТИН НИКОЛОВ: ВЕИ-тата са проблем от дългосрочност на договорите, плащане на НЕК към тях, може да разглеждаме генезиса откъде идва, по тази причина.
ТАСКО ЕРМЕНКОВ: Нямам нищо против и генезиса да разгледаме. Имаме АЕЦ, имаме Мариците, които са държавни, имаме американските централи, имаме ВЕИ-та. Като АЕЦ е въведен еди кога си в експлоатация Не случайно ви казвам тези неща, за да се знае. Колкото по-стара е една инсталация, толкова по-малко са амортизационните отчисления и толкова е по-ниска цената. От тази гледна точка искам да направим този анализ. Кое от тях влияе най-много. Ти го предлагаш същото върху цената, за да търсим варианта как да спадне. Ние ако не вземем времевия график няма как да разберем, защо цената към това време е такава. Нямам никакво отношение и не искам в доклада да пишем, ГЕРБ въведоха ВЕИ-тата, Костов въведе американските централи, а БСП подписаха за 10000 мегавата възобновяеми източници. Това няма да го пишем. Никаква политика. занимаваме се с енергетика тук.
ВАЛЕНТИН НИКОЛОВ: Между другото от ДКЕВР може да поискаме има един доклад още когато бях заместник-министър. В Североизточна България са въведени много ВЕИ-та, които са незаконно въведени в експлоатация. Примерно за три месеца са направили ОВОС, като по принцип ОВОС трябва да е двегодишен. Голяма част от парите, които се разпределят през ЕРП-тата, подчертавам, но НЕК ги плаща са незаконни ВЕИ-та.
ТАСКО ЕРМЕНКОВ: Не само това. Има и друго. Бяха започнали вече.
ВАЛЕНТИН НИКОЛОВ: Аз лично съм искал комисия да отиде и да направи проверки. За съжаление тогава вече не бях заместник-министър.
МАРТИН ДИМИТРОВ: Може да поискаме да започне проверката от тях.
ТАСКО ЕРМЕНКОВ: За това става въпрос. ДКЕВР бяха започнали от предишния си състав една проверка. Колко от тези които имат подписано въвеждане в експлоатация са построени. А ги няма построени реално. Това също го имаше като нарушение.
Другото нещо, което го има. Колко са декларирали, че са 4,9 мегавата, а на практика са 5,4. Има много неща, които трябва да бъдат проверени.
ПРЕДС. ВАЛЕРИ СИМЕОНОВ: Тези неща ще бъдат изискани от ДКЕВР. Аз нарочно не съм направил подробен доклад, но имам яснота какво търсим. И като че ли произхода, генезиса, регистрирането, съмнявам се дали ще ни остане време да го проверим. Но трябва да ви кажа, че към момента има жестоки нарушения. От рода на неспазване на съобразяването с инвестициите Има ВЕИ-та, които продават на 700 лм., а има ВЕИ-та, които продават на 300. Средната цена в момента е 333. Има такива, които продават на 100 и няколко, които са последните. Но там има големи аномалии. Има някои които примерно, надвишават квотите си. И тази елекроенергия се изкупува. Вижда се кои са. Защо има такива? И там ДКЕВР ще отговаря. Но доколко ще отговаря ДКЕВР, защото знаем, че до един месец ще бъде някакъв друг ДКЕВР. Институция която ще трябва да я викаме тук да отговаря.
По отношение на това диференцирано да разгледаме разходната част по отношение на ВЕИ-тата. И там също има големи чудесии, включително и несъответствие на слънчевите часове с произведената електроенергия. Знаете парадоксален случай с производство на електроенергия през нощта. Има и такива глупости. Това че те се опитват да изкарат пари, това е ясно. Въпросът е защо им се дава. Нека да остане тази точка за ВЕИ-тата. Като въпрос ще го оставим.
ГЕОРГИ НЕДЕВ: Това което господин Ерменков каза е важно, от гледна точка на това, да видим кога се е породил дефицита и как се е развивал в годините. То ще стане ясно. Политика не трябва да търсим.
ПРЕДС. ВАЛЕРИ СИМЕОНОВ: Има такива парадокси, че има ВЕИ-та, които нямат квоти.
ВАЛЕНТИН НИКОЛОВ: Или им се плаща, че не работят.
ПРЕДС. ВАЛЕРИ СИМЕОНОВ: Ясно, че е необходимо по-диференцирано вглеждане във ВЕИ-тата. По отношение на ТЕЦ 1 и 3, аз ви предлагам да изчакаме. На 9-ти би трябвало да излезе доклада на АДФИ. Да изчакаме да работим върху някаква база данни върху доклада, а не да тръгваме да искаме някакви нови. Защото Министерство на енергетиката има информация, че доста са напреднали в това отношение. Целта е да използваме готова информация от НЕК, от Министерството, от ДКЕВР готова информация върху която да стъпим и анализите и цифрите няма как да ни излъжат.
ВАЛЕНТИН НИКОЛОВ: Само да вметна нещо. Защо ще ни излъжат. Аз знам АДФИ какво проверява там, но въпроса е следния. Примерно знае се, че тройката се изкупува на около 90 лв. от НЕК, а единицата на около 120. Единственият проблем, който се вижда, че НЕК прави едни разходи, които им влизат в тази цена. НЕК примерно им купува квоти, които са част от договора.
ТАСКО ЕРМЕНКОВ: В договора е записано, че всякакви допълнителни разходи, в това число, такси, глоби и други влизат в цената.
ВАЛЕНТИН НИКОЛОВ: Ако ги сложим тях ще се получи много интересно.
ПРЕДС. ВАЛЕРИ СИМЕОНОВ: И други интересни работи има. На една цена се купуват въглищата от двойката.
ТАСКО ЕРМЕНКОВ: И последното нещо, което е, че договора е подписан така. Ти купуваш електроенергията все едно, че е произведена сто процента на пълна мощност. Аз обаче продължавам да имам съмнение и никой досега не можа да ме обори, че тройката не може да вдигне мощността, която е гарантирала, че е инсталирана. А ние така или иначе я плащаме. Така че това са неща, които също трябва да ги проверим.
ПРЕДС. ВАЛЕРИ СИМЕОНОВ: Нека да видим какво Агенцията ще изкара и след това ще видим, дали да влизаме в техническите детайли. Вероятно ще трябва да се влезе.
МАРТИН ДИМИТРОВ: Няколко уточняващи неща. Едното уточняващо е, че подкрепяме това изслушване, което да бъде направено. Първо НЕК, после ДКЕВР и след това ще има и други изслушвания. Нека да поискаме този доклад на НЕК за състоянието на БЕХ и на ДКЕВР доклада, който имат за нарушения, включително свързани с ВЕИ-та.
ВАЛЕНТИН НИКОЛОВ: Те имат доста сигнали, които са обобщени.
ПРЕДС. ВАЛЕРИ СИМЕОНОВ: Аз не знам да имат доклад ДКЕВР.
ТАСКО ЕРМЕНКОВ: Предишния състав беше подготвил един и още по-предишния.
МАРТИН ДИМИТРОВ: Според мен не им е поискан с точните думи, господин председател, затова не е даден.
ПРЕДС. ВАЛЕРИ СИМЕОНОВ: Точно така
МАРТИН ДИМИТРОВ: Към НЕК има друг важен уточняващ въпрос. Освен плана за оздравяване. Друг уточняващ въпрос е ДКЕВР всяка една година определя количествата, които трябва да изкупува от различните източници електроенергия. И купува винаги повече. Затова искаме от НЕК, като дойде другата седмица, да ни каже за последните години какво е несъответствието по видове - ВЕИ-та, ТЕЦ-ове.
ПРЕДС. ВАЛЕРИ СИМЕОНОВ: Не може да подпише повече. Едното става за сметка на другото.
МАРТИН ДИМИТРОВ: Има план на ДКЕВР. Всяка година се нарушава. Да видим какво е несъответствието? Какво се купува повече от плана на ДКЕВР?
ПРЕДС. ВАЛЕРИ СИМЕОНОВ: Нарушава се чисто технологично, защото когато произведеш електроенергия, трябва да я консумираш. И този който си има квота произвежда повече, примерно ВЕИ-тата. Произвежда повече, тока се приема. Но вместо да имаш санкция за това, че той ти дава повече ток и с тази санкция да платиш. Това не се прави. Те като дойдат ще обяснят тези работи.
ВАЛЕНТИН НИКОЛОВ: Аз само искам да обясня. Те увеличават количеството енергия, която регулирания пазар ще поеме. Защото да кажем две трети, защото е намалял регулирани пазар, две трети са дългосрочни договори. Възобновени когенерации, които са задължителни. Те за да намалят цената увеличават АЕЦ, увеличават и ТЕЦ.
МАРТИН ДИМИТРОВ: Други неща се оказват. Да видим какво увеличават.
ПРЕДС. ВАЛЕРИ СИМЕОНОВ: Какво увеличават? АЕЦ за сметка на какво?
ТАСКО ЕРМЕНКОВ: Те просто го декларират.
ВАЛЕНТИН НИКОЛОВ: Те не го изкупуват. За ценообразуването го увеличават.
ТАСКО ЕРМЕНКОВ: При ценообразуването ще бъде подобрението сто единици на регулирания пазар. От тях 70 ще са задължителни, а 30 са на АЕЦ. Обаче, ако направиш 30 на 70, цената става изключително висока. Затова те казват, макар че ще се консумират сто, 70 са тези, които не може да пипаме. На АЕЦ няма да са 30, а ще се 50. Това правят. И после определят цената.
ВАЛЕНТИН НИКОЛОВ: Тази предварителна енергия, която се изкупува от когенерации т .н., разбира се ВЕИ-тата извън часовете. Ние ги коригирахме със закона.
ПРЕДС. ВАЛЕРИ СИМЕОНОВ: За газта нещо ще добавим ли?
МАГДАЛЕНА ТАШЕВА: Аз искам да добавя нещо. Проверка на състоянието и разходите по така наречените големи енергийни проекти. Цанков камък голям проект ли е? Горна Арда каскада ли или само един язовир? Голям или малък? Нека да ги изредим. Нека да пише АЕЦ “Белене”, Южен поток.
ПРЕДС. ВАЛЕРИ СИМЕОНОВ: Бургас Александруполис се оказа, че доскоро са плащани заплати.
МАГДАЛЕНА ТАШЕВА: Точно така. Набуко също. Днес премиера каза, че ще го възроди. В присъствието на Илхам Алиев заяви, че ще възраждат Набуко.
ТАСКО ЕРМЕНКОВ: Господин председател, това което госпожа Ташева има предвид, че по Набуко има направени разходи някакви .
ПРЕДС. ВАЛЕРИ СИМЕОНОВ: Бургас Александруполис, АЕЦ “Белене”, Набуко, Южен поток, VІІ блок.
МАГДАЛЕНА ТАШЕВА: Договори с Уестингхаус.
ПРЕДС. ВАЛЕРИ СИМЕОНОВ: Има ли разходи за Набуко?
ТАСКО ЕРМЕКОВ: Правени са разходи, не се знае колко са големи.
МАГДАЛЕНА ТАШЕВА: След днешната пресконференция трябва да пишем Набуко.
ВАЛЕНТИН НИКОЛОВ: Набуко нали знаете, че ние сме акционер миноритарен.
ТАСКО ЕРМЕНКОВ: Ние говорим за нашата част.
МАГДАЛЕНА ТАШЕВА: Какви са разходите, каква е равносметката с проекта Горна Арда? Трябваше да бъде поставено. Тя е вече 70 процента собственост на ЕVN. Отпадат от проекта два язовира, остава един азовир. Пътища са прекроявани. Има доста неща да се научат и какво струва това.
ПРЕДС. ВАЛЕРИ СИМЕОНОВ: Предлагам след Набуко да напишем и други, защото времето ни е много малко. И само някакви амбиции ще демонстрираме.
МАГДАЛЕНА ТАШЕВА: Вие имате право да искате удължаване на работата. Като приемем нашия план, въз основа на това да поискаме удължаване. За две месеца не може да изрине авгиевите обори на българската енергетика.
ПРЕДС. ВАЛЕРИ СИМЕОНОВ: Аз предлагам сега да не тръгваме с това, защото ще започнат приказки.
МАГДАЛЕНА ТАШЕВА: От това зависи престижа на Комисията и какво ще кажем.
ПРЕДС. ВАЛЕРИ СИМЕОНОВ: Престижът зависи от резултата. Нека да направим първо анализ в НЕК. Да видим ДКЕВР и БЕХ.
Проверка на състоянието на разходите на големи енергийни проекти - Бургас Александруполис, АЕЦ “Белене”, Набуко, Южен поток, VІІ блок и други
ТАСКО ЕРМЕНКОВ: Предлагам ви понеже говорихме за газ.
ПРЕДС. ВАЛЕРИ СИМЕОНОВ: Трябва да споменем БЕХ.
ТАСКО ЕРЕМНКОВ: В тази връзка ви предлагам да ги разделим на две нещата. Едното нещо да бъде, проверка на състоянието и разходи при осъществяването на инвестиции за нови генериращи мощности. Звучи по-красиво и няма да бъда обвинен, че политизираме нещата. Това е АЕЦ “Белене”, VІІ блок евентуално.
ПРЕДС. ВАЛЕРИ СИМЕОНОВ: Южен поток каква генерираща мощност е?
ТАСКО ЕРМЕНКОВ: Другото нещо, което трябва да напишем е, да добавим точката за газ. И в тази точка да напишем какви са направените разходи. Проблеми с преноса на газ и направени разходи във връзка с прегледа Южен поток и Набуко. Две отделни точки и да не вкарваме оценка на състоянието на така наречените големи енергийни проекти. защото в момента, в който така прозвучи, аз ще кажа, че има малък политически нюанс.
Да се направи проверка на състоянието и разходите по инвестиции за нови генериращи мощности. Тук слагаме за електроенергията. Добавяме една точка. После ще стане пета. Изясняване на проблемите с доставката на газ в България – състояние, перспективи, количества и разходите, които са направени във връзка с Южен поток, Набуко.
ВАЛЕНТИН НИКОЛОВ: Може ли да направим така. Нови енергийни проекти, всичките. Ако може една нова точка, примерно както изслушваме НЕК, да изслушаме шефа на Булгаргаз.
ПРЕДС. ВАЛЕРИ СИМЕОНОВ: То е същото. Проверка на състоянието и разходите по така наречените. Като махнем “така наречените” големи енергийни проекти.
ТАСКО ЕРМЕНКОВ: Вместо “така наречените големи ”, да напишем разходите по “нови”.
ПРЕДС. ВАЛЕРИ СИМЕОНОВ: Бургас Александруполис също не е нов.
ТАСКО ЕРМЕНКОВ: Те са нови, защото не са реализирани.
ПРЕДС. ВАЛЕРИ СИМЕОНОВ: Да ги изредим.
ТАСКО ЕРМЕНКОВ: В момента в който запишем АЕЦ “Белене” и ще дойдат от Министерството и ще кажат, че имат процедура.
МАГДАЛЕНА ТАШЕВА: Това може много лесно да констатира съответния чиновник от Министерството.
ПРЕДС. ВАЛЕРИ СИМЕОНОВ: Да не произнасяме думата АЕЦ “Белене” ли?
ТАСКО ЕРМЕНКОВ: Ние ще произнесем, но няма да направим нищо.
ПРЕДС. ВАЛЕРИ СИМЕОНОВ: Няма да ни стигне времето.
МАГДАЛЕНА ТАШЕВА: Две години българския парламент е блокиран по темата за АЕЦ “Белене”, защото има арбитраж. Онзи ден стана ясно, че ЕРП-тата са подали арбитраж, независимо, че няма да го спечелят. Не се знае, дали ще го спечелят. Само и само да си осигурят спокойствие и никой да не ги пита. Енергопро са глупави, че още не са подали дело срещу България в някой арбитражен съд, за да си осигурят медиен комфорт и всякакъв.
Ето един въпрос, който може да се изясни, колко сме платили на тези консултантски фирми, които уж защитават българския интерес. Това също е проблем на енергетиката. И те да си гледат работата. Нека да си гледат своя занаят и да си вършат работата, а ние да си вършим нашата работа.
ПРЕДС. ВАЛЕРИ СИМЕОНОВ: Аз предлагам да гласуваме по реда на постъпилите предложения.
Първото е да се изброят, което е предложението на госпожа Ташева.
Второто, предложението на господин Ерменков.
ТАСКО ЕРМЕНКОВ: Аз оттеглям моето предложение. Вашето предложение е по-големите енергийни проекти да бъдат.
ПРЕДС. ВАЛЕРИ СИМЕОНОВ: Гласуваме предложението на госпожа Ташева да се изредят в реда, в който ви ги прочетох.
Който е съгласен, моля да гласува.
Против? Няма. Въздържали се? Няма.
Приема се.
Сега е добре да запишем една точка за газта.
Проверка и оценка работата на Булгаргаз.
ВАЛЕНТИН НИКОЛОВ: Ако искате да извикаме БЕХ, а той ще извика който иска да му помага.
ПРЕДС. ВАЛЕРИ СИМЕОНОВ: Да го направим така.
Към първа точка. Запознаване, проверка и оценка на актуалните регулаторни ценови проблеми на НЕК и БЕХ към 31 януари.
Разширяваме тази точка. Там влиза и газта.
Съгласни ли сте?
Приема се.
Нещо друго по програмата?
МАГДАЛЕНА ТАШЕВА: Аз мисля, че господин председател, в момента, в който вие си създадете деловодство, веднага може да изисквате по етапния ред одитните доклади, които бяха оповестени през май месец 2014 г. трите ЕРП-та за разпределителните им предприятия. И да започнем да ги четем и да поканим експерти. Не знам как стои въпроса с бюджета на Комисията.
ПРЕДС. ВАЛЕРИ СИМЕОНОВ: Малък е бюджета. Няма някакъв кой знае какъв щат. Първо трябва да свършим малко работа и след това ще поискаме удължаване.
МАГДАЛЕНА ТАШЕВА: Да изискаме одитните доклади. Има ги в интернет. Въпроса е по етапния ред те да ги предоставят. В една друга комисия изискахме не по етапния ред одитния доклад от 2010 г. и се оказа, там че една страница я няма. Няма ги приложенията.
ПРЕДС. ВАЛЕРИ СИМЕОНОВ: Записали сме. Изискваме доклад от БЕХ към 31 януари 2015 г. плюс 2014 г. Всичко, което може да бъде предоставено.
Доклад от ДКЕВР. Одитните доклади към м.май 2014 г. на ЕРП-тата. Но ЕРП-тата са едно, а общия доклад на ДКЕВР е друго. Има ли такива доклади?
МАРТИН ДИМИТРОВ: Обобщените сигнали дадени към ДКЕВР.
ДКЕВР понеже сега ще има смяна, ще гледат нищо да не ни дават.
ПРЕДС. ВАЛЕРИ СИМЕОНОВ: Други документи има ли? Няма. И доклада на шефа на НЕК другата сряда.
ВАЛЕНТИН НИКОЛОВ: Само да питам за регулираните енергийни проекти на каква информация ще стъпваме?
ТАСКО ЕРМЕНКОВ: Информацията ще дойде от Министерството и от БЕХ. В БЕХ трябва да има задължително. Защото БЕХ е страна по договорите и с Русия и с Южен поток и с Набуко, навсякъде.
ПРЕДС. ВАЛЕРИ СИМЕОНОВ: В тази посока, като че ли има една статичност по отношение на тези големи енергийни проблеми. Аз смятам, че нашата задача за това, което са ни избрали е да се опитаме да анализираме какви са впечатленията за цената на тока, за големите разходи, за високите цени. Като започнем с това, ако остане време ще стигнем и до големи енергийни проекти. Няма да направим някакви епохални открития. Тук става въпрос за стотици милиони лева. Ако ни дадат удължаване, не бягаме от задълженията.
ВАЛЕНТИН НИКОЛОВ: Интересуват ни финалните цифри, без някакви конкретни детайли.
ПРЕДС. ВАЛЕРИ СИМЕОНОВ: Може да излязат някои работи, но аз мисля че едно по едно трябва да ги гледаме нещата. НЕК, БЕХ, ДКЕВР.
ТАСКО ЕРМЕНКОВ: Ценовия модел, който съществува. И евентуално ако намерим някои резерви.
ПРЕДС. ВАЛЕРИ СИМЕОНОВ: На български нарушения. И пак накрая ще викаме някой прокурор тук. Бъдете сигурни.
Гласуваме го.
Приема се.
За следващата сряда да поканим представители от НЕК с финансист и представител от Министерство на енергетиката.
Закривам заседанието.
/ Закрито в 17.00 часа /
ПРЕДСЕДАТЕЛ НА ВРЕМЕННАТА АНКЕТНА КОМИСИЯ ЗА ПРОВЕРКА И ОЦЕНКА НА СЪСТОЯНИЕТО НА
ЕНЕРГЕТИКАТА В РЕПУБЛИКА БЪЛГАРИЯ:
/ инж. Валери Симеонов /
38 075 знака
21 стр.