Народно събрание на Република България - Начало
Народно събрание
на Република България
Парламентарни комисии
Временна анкетна комисия за проверка и оценка на състоянието на енергетиката в Република България към 31 януари 2015 г.
Временна анкетна комисия за проверка и оценка на състоянието на енергетиката в Република България към 31 януари 2015 г.
01/04/2015
    ПРОТОКОЛ №5
    Р Е П У Б Л И К А Б Ъ Л Г А Р И Я
    ЧЕТИРИДЕСЕТ И ТРЕТО НАРОДНО СЪБРАНИЕ
    -----------------------------------------------------------------------------
    ВРЕМЕННА АНКЕТНА КОМИСИЯ ЗА ПРОВЕРКА ОЦЕНКА НА СЪСТОЯНИЕТО НА ЕНЕРГЕТИКАТА
    В РЕПУБЛИКА БЪЛГАРИЯ



    П Р О Т О К О Л

    № 5


    На 1 април 2015 г. /сряда/ от 16.00 часа в зала “Изток” на Народното събрание, се проведе заседание на Временната анкетна комисията за проверка и оценка на състоянието на енергетиката в Република България.
    Заседанието бе открито в 16.00 часа и ръководено от господин Валери Симеонов – председател на Комисията.

    Списъкът на присъствалите народни представители и гости се прилага към протокола.


    * * *


    / Начало 16.05 часа /


    ПРЕДС. ВАЛЕРИ СИМЕОНОВ: Уважаеми колеги, уважаеми гости, на вашето внимание предоставям следния дневен ред.
    На първо място продължаване с въпросите и подаването на информация от Комисията за енергийно и водно регулиране по предварително зададен въпросник.
    Второ, има една допълнителна информация от Националната електрическа компания, която ще имаме възможността да обсъдим, която за мен е доста интересна и затова я предоставям на вашето внимание, като точка от дневния ред.
    Ако има някакви други въпроси точка разни.
    Ако имате вие някакви предложения, моля заповядайте. Няма желаещи.
    Който е съгласен с така предложения дневен ред, моля да гласува.
    Против? Няма. Въздържали се? Няма.
    Приема се.
    Уважаема госпожо Тодорова поднесли сте информацията в три групи. Това са за трите енергоразпределителни дружества. Молбата ми е накратко да изложите информацията, която предстои да видим. Да се запознаем с нея като кратко въведение. И да се съсредоточим върху табличната част, защото тя е доста интересна.
    Сега сме по втора точка от въпросите. И тези три справки от извършени проверки на ЧЕЗ, на ЕVN и на Енергопро.
    СВЕТЛА ТОДОРОВА: Ние започваме с нещо, което последния път се разбрахме да ви предоставим.
    ПРЕДС. ВАЛЕРИ СИМЕОНОВ: Започнахме и трябваше да се предостави тази информация. За тези, които не са били миналия път накратко да кажа. Направихме проверки във връзка с присъединяването на производители от възобновяаеми източници на трите електроразпределителни дружества и на ЕСО или НЕК, тъй като периода на проверката обхваща период, в който НЕК и ЕСО са били в процес на разделяне. Така че и към двете дружества бяха отправени въпросите ни, защото не знаехме къде е документацията. Какви са резултатите?
    Обобщено има доста несъответствия, които са свързани с процедурата по присъединяване, която е от около 15 стъпки, докато се стигне до въвеждане в експлоатация и приемане на съществуването на всяка от тези възобновяеми централи. Разнообразни са, така да се каже нарушенията. Те са обикновено сключен някакъв договор преди изтичането на предишната стъпка. Може да бъде с дни, може да бъде и в същия ден или малко по-дълъг период. Това е единия вид.
    Другият вид е когато са изисквани становища например, които по закон не са необходими да бъдат изисквания. Това веднага може да се отнесе към нарушения на електроразпределителното дружество.
    Трети вида, изследвания са в какъв период от време след влизането в експлоатация на разрешението за ползване и съответно приемането му, че е в експлоатация, един обект реално е започнал да произвежда и да подава електроенергия към мрежата. Тук също варират в сравнително широк диапазон резултатите, като е възможно да бъде дни след това, което може да бъде оценено и като съвсем обективна причина, да липсва производство. Но има и такива, които са няколко месеца след въвеждането. Тоест, те не са продавали енергия, въпреки че са имали разрешение за ползване, сключен договор за изкупуване. И въпреки това няма регистрирани продажби.
    Основните проблеми бяха свързани с разминаване в информацията подавана ни от дружествата и от други институции от които искахме информация за конкретни случаи. Това не може да бъде установено от нас като нарушение от страна на дружеството или на друга институция. Тоест ние сме спрели до там, където сме установили, че има някакво несъответствие.
    Като обобщение на резултатите, Комисията стигна до извода, че независимо от това, че имаме таблици и списъци с всички обекти, за които са установени някакви нарушения, нашите правомощия като че ли спират до тук. И не може да се произнесем. Например един договор, защо не е сключен в определен срок, дали това е по вина на дружеството или по вина на присъединяващия се обект. Тук вече трябва много по-сериозна проверка, ако е необходимо да се прави. Затова ние изпратихме тези доклади до Министерство на регионалното развитие и благоустройството, до Министерство на енергетиката, Министерство на финансите и до прокуратурата, ако се сметне, че може да се търси някаква наказателна отговорност във връзка с тези нарушения.
    До момента нямаме обратна информация от тези институции. Единствено от Прокуратурата ни бяха върнати тези три доклада с указания. Ако смятаме, че има нещо, което може да говори за престъпления, да бъдем по-конкретни. Ние не сме предприели по-нататък стъпки, защото не смятам, че може да се произнесем по този въпрос.
    И на ДАНС сме изпратили. Те го поискаха в последствие и бяха им изпратени също трите доклада.
    ПРЕДС. ВАЛЕРИ СИМЕОНОВ: Молбата ми е, за да може практически по-делово да действаме и да се запознаят всички с информацията, някой който е подготвил тези документи, тези справки. Има ли някой от вас, който да ги е подготвил? Изготвили са ги Румяна Цветкова, Ивайло Александров, Петър Друмев. Така ли е? Те са ги изготвили.
    СВЕТЛА ТОДОРОВА: Работна група е имало по всяка проверка. Така че това са членовете на работната група, които са се подписали при внасянето на доклада в Комисията. Но той е приет от всички членове на Комисията. Няма тук хора, които са от работната група.
    ПРЕДС. ВАЛЕРИ СИМЕОНОВ: Пояснения по таблица 1. В таблица 1 са описани 14 обекта. За ЧЕЗ – стр.10. Разминаването във вашите процедури, закъснения с един, два дни изпреварване чисто хронологичните отклонения от документалния ред, не мисля че са кой знае колко съществени. Ще ги гледаме тях. Нас ни интересуват тези основни въпроси, които поставяме във въпросника, с който ви поканихме тук.
    Има ли разминаване между датата на въвеждане в експлоатация и датата на подаване на, първо количество електроенергия, респективно фактура? Това е табл.1, стр.10 за ЧЕЗ. Там са описани 14 производители на електроенергия от възобновяеми източници. Има ВЕЦ, има и фотоволтаици. Документ за въвеждане в експлоатация, съгласно данни предоставени от енергийни предприятия. Примерно първото е от 25.06.2007 г.
    Документ за въвеждане в експлоатация, съгласно данни от ДНСК няма.
    ИЛИЯН ИЛИЕВ: В тази таблица са отразени информацията, която сме изискали от ДНСК, съпоставимост тази от енергийните дружества. В таблицата на стр.10 от тези 14.
    ПРЕДС. ВАЛЕРИ СИМЕОНОВ: И от 14 производители на електроенергия имате информация от ДНСК за пет, а за останалите нямате.
    СВЕТЛА ТОДОРОВА: Искам да уточня, че веднъж беше разглеждан доклада и тогава решихме, че информацията, която е предоставена е много малко и въз основа на нея не може да приключим преписката и затова доклада беше върнат, за да бъдат изпратени нови писма с изискване на същата информация. Но това са вече крайните резултати, които сме получили. Тоест двукратно е.
    ПРЕДС. ВАЛЕРИ СИМЕОНОВ: Няма информация.
    СВЕТЛА ТОДОРОВА: Не е изпратена от тези институции. Това което е изпратено е отразено в таблиците.
    ИЛИЯН ИЛИЕВ: До третата колонка в която пише – данни за въвеждане в експлоатация, съгласно данни предоставени от енергийните предприятия е видимо за всичките 14 производителя, че те са декларирали документ за въвеждане в експлоатация, респективно всички други, които трябва, за да получат преференциалната цена. Обаче документи за въвеждане в експлоатация, съгласно данни предоставени от ДНСК, последната колонка видимо, че за някои от тях ги няма в ДНСК и те не ни ги изпратиха, за да може да ги съгласуваме.
    СВЕТЛА ТОДОРОВА: Не знаем причините.
    ДИМИТЪР ЖЕЛЕВ: В трета графа сте отбелязали, че съгласно ВЕИ-тата те са посочили документа кой номер е. Защо не питате ДНСК съществува ли документ под този номер?
    ИЛИЯН ИЛИЕВ: Доколкото зная, работната група е писала многократно писма. Тази проверка отне доста време, за да получим пълната информация.
    ЕВГЕНИЯ ХАРИТОНОВА: Във връзка с точно отговорите на ДНСК, за това беше включено и МРРБ като шеф на ДНСК, за да може те да ги задействат като министерство за процедурите, доколко са спазени от тяхна гледна точка.
    ПРЕДС. ВАЛЕРИ СИМЕОНОВ: Сега забелязвам между другото, че от тези пет ВЕИ-та за които са подали информация, четирите са въведени в същия ден, когато са подали първата електроенергия и само едното има отклонение. Това е доста интересно. Подали са тези, които в общи линии са редовни. Като само една има отклонение, а за другите няма никаква информация.
    СВЕТЛА ТОДОРОВА: Аз за това казах, тъй като тази проверка е започнала още юли месец миналата година и ние приехме окончателно доклада преди около месец. Тоест времето беше прекалено много, за да продължаваме да пишем писма и да искаме информация, но не ни отговарят. Така че решихме по този начин да приключим с това, което е събрано. Да изпратим писма до министерствата и вече по-нататък да мислим съвместно какво да правим.
    ИЛИЯН ИЛИЕВ: Тук искам да направя само една вметка, че както виждате всички ЕРП-та са ни дали това. Ние имаме правомощия да го изискваме, но нямаме към ДНСК. Това че не са ни предоставили, не знам дали е тяхно право. Но ние нямаме изискване.
    ПРЕДС. ВАЛЕРИ СИМЕОНОВ: Таблицата е същата работа. Таблица 3 на стр.15.
    ИЛИЯН ИЛИЕВ: Таблица 2 на стр.14. Тук е записано, периода на въвеждане в експлоатация и датата на първата фактура, както се различава.
    ПРЕДС. ВАЛЕРИ СИМЕОНОВ: Какво значи за период? Това за м.септември 2009 г. ли е? Значи вашите периоди са едномесечни. Така ли да разбирам. Защото пише 09.2009 г. Първата фактура е за м.септември. Така ли да разбирам?
    ИЛИЯН ИЛИЕВ: Точно така. А е въведен м.март и не е работил до м.септември и м.септември излиза първата фактура. Примерно шест месеца.
    ПРЕДС. ВАЛЕРИ СИМЕОНОВ: Така както сте го дали в тази таблица, аз мога да допусна, че целия период от въвеждането 10 март до м.септември не е фактурирана енергията. Така сте го написали. И за периода до 09. 2009 г. На 9-ти вие издавате първата фактура. Това обаче на нас не ни говори нищо, защото ние не знаем, дали въпросното ВЕИ не е пуснато още от 10 март. И затова ви питам за какъв период от време тази фактура, ако е от 1.09 до 30.09. Във фактурата не се ли пише за кой период е.
    ИЛИЯН ИЛИЕВ: Тогава когато ни обясни работната група какво са имали предвид, аз това отговарям, което съм разбрал от заседанието. Въвеждането в експлоатация на 10 март нормално първата фактура да е април 2009 г. А първата фактура е м.септември. Това означава, че явно е имало довършителни работи, поради които не е могла да работи тази централа.
    МАРТИН ДИМИТРОВ: Господин Симеонов, ако позволите. Фактурите са едномесечни. Това е стандартно. Всички фактури са едномесечни, което означава, че първата фактура е шест месеца по-късно.
    ИЛИЯН ИЛИЕВ: Първата фактура на това предприятие започва м.септември 2009 г. и след това октомври. Но този период между март месец и м.септември няма нищо. А тя е въведена в експлоатация.
    ПРЕДС. ВАЛЕРИ СИМЕОНОВ: В такъв случай правилно ли би било, ако поправим вашата таблица № 2 и там където пише за период, горе да пишем за месец?
    ИЛИЯН ИЛИЕВ: Да.
    ПРЕДС. ВАЛЕРИ СИМЕОНОВ: Така го направете. С други думи тук се констатира едно разминаване от шест месеца на първата ВЕЦ – Станкова река, в който тя е въведен в експлоатация, но вероятно поради големите суши през лятото не е произвеждала. Това е възможно теоретично. Да видим какво е станало с някой фотоволтаик. От 27 септември, четвърта позиция. От 27 декември 2011 г. е въведена в експлоатация, но слънцето го е огряло м.юни 2012 г. и тогава е започнало да произвежда.
    ИЛИЯН ИЛИЕВ: Това което ми обясни работната група, един инвеститор, който е въведен в експлоатация е нормално веднага да започне да работи, за да си изплати инвестицията. Това беше обяснението на работната група.
    ПРЕДС. ВАЛЕРИ СИМЕОНОВ: Вие си купувате нов автомобил и го заключвате в гаража и ходите пеш на работа, докато юни месец нещо стане и се качвате на автомобила. Какво да ви обясняват. То е ясно, че не е била завършена централата. Имате ли представа коя категория са фотоволтаиците?
    ИЛИЯН ИЛИЕВ: Всичко което е на средно напрежение при фотоволтаиците е втора категория. Където има трафопостове е втора категория. Приема се затова от ДНСК. А пета и шеста категория са вече общините.
    ПРЕДС. ВАЛЕРИ СИМЕОНОВ: Подавляващото количество към ЕРП-тата са втора категория. Така ли да го разбирам? С държавно приемане втора категория.
    ИЛИЯН ИЛИЕВ: ДНСК.
    ПРЕДС. ВАЛЕРИ СИМЕОНОВ: Списъкът който ни е предоставен в тези таблици едно и две. Таблица 1 непълна и таблица 2 пълна. Пълен ли е целия списък с ВЕИ-тата, които са се присъединили към ЧЕЗ. Защото в началото те са 400. А тук виждам 9. И после 14 плюс 9 са 23.
    СВЕТЛА ТОДОРОВА: Таблиците са различно структурирани тематично. Тази таблица е за тези, които имат производство, първа фактура със закъснение след въвеждането в експлоатация. Значи девет от всички, които са присъединени, за тях има установена такава разлика.
    ПРЕДС. ВАЛЕРИ СИМЕОНОВ: В такъв случай каква е логиката на таблица 1, която ни предоставяте? Там четири от тези за които са подали информация от ДНСК.
    СВЕТЛА ТОДОРОВА: Тази таблица е за които има документи.
    ПРЕДС. ВАЛЕРИ СИМЕОНОВ: И четирите имат документи. Може би някои други документи нямат. За четири от обектите за които има информация от ДНСК, за четири от обектите от 14-те имате информация, кога са въведени от ДНСК. Защо са включени в таблицата тогава? Първа таблица на стр.10.
    СВЕТЛА ТОДОРОВА: За някои документи има разлика в датата. За първия има разлика в годината.
    ПРЕДС. ВАЛЕРИ СИМЕОНОВ: Сигурна ли сте, че няма грешка тук. Една година преди въвеждането да получава енергия. Има и такива неща.
    СВЕТЛА ТОДОРОВА: Възможно е да има техническа грешка, но ние сме отразили точно това, което са ни дали.
    МАРТИН ДИМИТРОВ: Ако видите данните на Агенцията за устойчиво енергийно развитие, между другото е хубаво да сравним двете справки. Това беше идеята. Там се вижда, че има минуси. Това означава, че някои централи са произвеждали преди да бъдат въведени в експлоатация. Тоест някой им е плащал тока, преди те да бъдат въведени в експлоатация. Така пише. Това също е нарушение. И в двете ситуации е нарушение. И в случая в който дълго време няма производство за мен е нарушение.
    Аз бих питал господин Илиев как е възможно такова нещо да се случи. Примерно в таблицата, която ни е дадена от АУЕР, фотоволтаични централи въведени в експлоатация през 2013 г. има пример с централа, последната, която пише минус 189. Това означава, че тя 189 дни е произвеждала ток преди да бъде въведена в експлоатация и някой го е купувал. Как е възможно такова нещо?
    ПРЕДС. ВАЛЕРИ СИМЕОНОВ: Аз въпреки всичко мисля, че в справката на КЕВР става въпрос за печатна грешка. Чак на същата дата. По скоро са объркали годината. На 29.12.2009 г е въведено в експлоатация, а на 29.12.2008 г. е пуснато. На едното място е объркана годината, според мен. Такова съвпадение.
    ЕВГЕНИЯ ХАРИТОНОВА: То затова е и отразено, защото не е нормално. Една година преди това да е работил.
    ПРЕДС. ВАЛЕРИ СИМЕОНОВ: Тук сме установили безспорно разминаване в датите на въвеждане на експлоатация и датите на първа фактура на девет ВЕИ-та плюс от таблица 1 № 14 още едно, десет. Ако приемем въпросното коментирано № 4 – 2008 – 2009 г., че не е грешка, ще станат 11. Но чак на същата дата малко е вероятно. Безспорно имаме десет нарушения на ЧЕЗ. Това ли е констатираното от вашата проверка? При ЧЕЗ сте нарушили десет разминавания между датата на въвеждане в експлоатация и датата на подаване на първа енергия.
    Аз предлагам да продължим трета таблица какво показва, защото не можах да разбера какво трябва да разберем от трета таблица. На стр.15.
    Подчертаните са тези, които са съмнителни. Това ли представлява тази таблица.
    Вие не ни давате колко сте фактурирали. Вие ни давате отчети. Отгоре пише - отчетени количества произведена електроенергия за първите 12 месеца след присъединяванего на централата. Първа редичка вземаме. Шест разпределения фотоелектрична централа. Ноември 2009 г. – 1166 киловатчаса. Декември 2009 г. – 600. Това е на половината. Това ли е впечатляващото.
    ЕВГЕНИЯ ХАРИТОНОВА: ЧЕЗ разпределение е едното, а ЧЕЗ електро е фактурираното.
    ТАСКО ЕРМЕНКОВ: Ако правилно съм ви разбрал, в ТЕЦ “Делектра”. ЧЕЗ разпределение е отчело, че там е било произведено 1166 киловат часа, но са фактурирани с 200 повече. Това сте констатирали, ако правилно съм ви разбрал.
    По-нататък ВЕЦ “Пирин”, отчетени произведени 52 505 киловат часа, фактурирани с 8000 повече и т.н. и го плаща накрая НЕК. На практика се получава че ЧЕЗ “Електро” е платило на ЧЕЗ “Разпределение” за 1166 киловат часа, но е поискало от НЕК за 1369. Така го разбирам.
    По принцип ЧЕЗ “Електро” е отчело и те са се разплатили с този, който е собственика на ТЕЦ по отчетената, по 1166 са се разплатили. А са фактурирали на НЕК 1369. В ЧЕЗ електро са останали свръх отчетени киловат часа, които те са задържали парите за себе си. Така ли да го разбирам?
    ПРЕДС. ВАЛЕРИ СИМЕОНОВ: Кое гарантира, че цифрата 1166 е тази. Откъде е взета тази цифра за произведеното от ЧЕЗ разпределение. Има ли някаква документация между ЧЕЗ “Разпределение” и ЧЕЗ “Електро” до която вие имате достъп или от някъде другаде имате тази информация? Защото вие сте я дали в тази таблица. Откъде е взета тази таблица?
    СВЕТЛА ТОДОРОВА: Ние искаме от двете дружества. Едното дружество ни дава едно число, другото дружество ни дава друго число за един и същи период.
    ИЛИЯН ИЛИЕВ: Само едно уточнение. Когато това е за минал период, това вече е записано и запаметено в терминала на ЧЕЗ разпределение и няма как да не излязат тези данни. А в същото време в ЧЕЗ електро е фактурирано.
    ПРЕДС. ВАЛЕРИ СИМЕОНОВ: Имам въпрос, а предполагам, че и колегите ще подкрепят един такъв въпрос. Кога е установено това разминаване? При тази проверка ли когато ви е даден доклада м.февруари или от преди това? Сега е установено това.
    Следващият ми въпрос. Преди вас правени ли са такива проверки, изисква ли се такава информация от съответните разпределителни дружества и фактуриращите дружества? Имате ли информация в документацията на ДКЕВР?
    СВЕТЛА ТОДОРОВА: Инициирана е юли месец. Тя е започнала при предишния състав.
    ПРЕДС. ВАЛЕРИ СИМЕОНОВ: А преди това нямате информация да са изискани такива данни? И от юли месец миналата година след извършената проверка резултата излиза сега м.февруари миналия месец.
    ГЕОРГИ НЕДЕВ: Може ли да предполагаме, че е продавано електричество, което е било черпено от мрежата и купувано на по-ниска цена и да е продавано като произведено от фотоволтаик вече на преференциална цена? Това дали е възможно по схемите, по които се извършва отчитането и съответно плащането?
    ЕВГЕНИЯ ХАРИТОНОВА: Схемата на присъединяване не трябва да позволява това нещо. И в Швейцария имаше някакъв такъв случай.
    ПРЕДС. ВАЛЕРИ СИМЕОНОВ: Когато се прави договор с едно ВЕИ дружество и производител, кой го прави договора? ЕРП-то ли го прави или вие го правите?
    ЕВГЕНИЯ ХАРИТОНОВА: ЕРП-то.
    ПРЕДС. ВАЛЕРИ СИМЕОНОВ: ЕРП-то ли определя стойността на електроенергията на цената, на която трябва да се изплаща.
    ЕВГЕНИЯ ХАРИТОНОВА: Цената се определя от нас. От Комисията.
    ПРЕДС. ВАЛЕРИ СИМЕОНОВ: Значи вие имате информация за този, който се присъединява. Обяснете как става това нещо?
    ЕВГЕНИЯ ХАРИТОНОВА: Комисията определя преференциалните цени за различните видове производители. Фотоволтаиците по мощности от 30, 200, над 200, от пет мегавата нагоре. А вятърните централи до 2250 часа и наоре. И съответно вече с различните видове ВЕЦ под 10 мегавата, Комисията ги определя един прът годишно. Към първи, а може и по-често. Ако се променят някак условията, както и сега бяха променени условията на дървесината. И заради това бяха намалени цените на биомаса от дървесина.
    Може когато има рязка промяна в параметрите. Примерът е точно сега януари месец променихме цените на биомасата. По закон е един път годишно или по-често при промяна на някои показатели в източниците. И това един път годишно е 1 юли до 30 юни. Тази година се промениха цените на биомасата от дървесина. Защото всички станахме свидетели какво става в България. Сече се на поразия и обезлесихме страната, а в същото време тези, които са биомаса от дървесина, те декларират, че използват съчки и вършинки, както аз казвам, но на практика горят масивна дървесина.
    СВЕТЛА ТОДОРОВА: Аз искам да кажа две неща за срока, понеже видях, че действително срока е от около шест месеца през който е извършена и приета тази проверка и ви се вижда дълъг. Това са същите тези 13 човека в отдел “Контрол и жалби”, които се занимават и с жалбите. Вчера споменахме колко хиляди са и с тези проверки и с одити и със съставяне на констативни протоколи. С представителство в съда, там където има лица, които са съставяли протоколите. Така че господин Иванов ще има възможност да ги организира по друг начин може би. Но това са 13 души.
    А тук е събирана много информация. Писани са много писма. Наистина изглежда дълъг периода, но това са реалностите с хората, които имаме.
    ПРЕДС. ВАЛЕРИ СИМЕОНОВ: Тази таблица това показва. За съжаление тази таблица е доста дълга.
    ДИМИТЪР ЖЕЛЕВ: Това не е ли основание за отнемане на лиценз на съответното дружество.
    ПРЕДС. ВАЛЕРИ СИМЕОНОВ: Аз точно това исках да питам. Към 13 февруари ли беше подадена тази информация? Оттогава вие сезирали ли сте някой, защото това според мен е за Прокуратура и т.н.
    СВЕТЛА ТОДОРОВА: Аз ви казах, че изпратихме на Прокуратура и те ни го върнаха.
    ВАЛЕНТИН НИКОЛОВ: Аз предишния път на господин Илиев зададох следния въпрос. Дали знаете фактурирането от едно ЕРП към ВЕИ-тата, дали е изравнено на сумата, която искат от НЕК. Тоест на фактурата, която представят от НЕК. От тези данни се предполага, че това което фактурират към НЕК и фактурите, които идват към тях се разминават драстично. Нали така да го разбирам.
    СВЕТЛА ТОДОРОВА: Мога да кажа, че най-големите проблеми имахме с НЕК и с предоставяне на информация от тях. Така че ние не можем да бъдем сигурни в коя колонка информацията е вярната. Дали това което ни е дало ЕРП-то, дали това което е дал снабдителя, дали това което е ДНСК. Ние не може да се произнесем по-нататък за достоверност на данните, за да пристъпим към някакви други действия. Попитахте отнемане на лиценз. Не мисля, че върху тази база могат да бъдат направени изводи.
    ПРЕДС. ВАЛЕРИ СИМЕОНОВ: Друго имах предвид. Ако ЕРП-то дава по-малко пари на производителите от ВЕИ централи, отколкото взема от НЕК, това за мен е престъпление.
    СВЕТЛА ТОДОРОВА: Има точки по които се прави проверката и тя е процедура по присъединяване. Ние не сме правили кръстосана проверка с НЕК и за тези суми. Това е нещо което е допълнително.
    ЕВГЕНИЯ ХАРИТОНОВА: Нещо което трябва да отбележим е, че всъщност трябва всяка година да се правят одити на енергийните дружества от други институции.
    ВАЛЕТИН НИКОЛОВ: Защо не ги възложихте на някоя одитна компания.?
    СВЕТЛА ТОДОРОВА: Миналата година не можахме да си платим заплатите от тези одити, че не ни върнаха парите на време.
    ВАЛЕНТИН НИКОЛОВ: По закон вие може да възложите и дружеството да плати.
    СВЕТЛА ТОДОРОВА: Ние ги плащаме и после Министерство на финансите не ни ги връща в продължение на половин година тези пари. Дружеството ги плаща на нас. Ние се разплащаме с тези, които са извършили. И след това чакаме половин година да ни бъдат върнати тези пари, които са фатални.
    ДИМИТЪР ЖЕЛЕВ: Един човек е достатъчно от вашите хора да вземе тази таблица. Да отиде в НЕК и да сравни числата. Вижда се кой период трябва да се гледа и нищо повече. За един ден работа е според мен това нещо.
    ПРЕДС. ВАЛЕРИ СИМЕОНОВ: Мога да ви кажа, че въпроса е леко безсмислен. Защото има две възможности за това разминаване в цифрите. Първата възможност е в случая ЧЕЗ електро да напише една по-голяма фактура, разбирайки че няма контрол, за да си получи едни пари. Но има една втора възможност. Чиновникът от НЕК при който отива фактурата, да се разбере с ЧЕЗ и да му каже: Този месец еди колко си стотин киловата ще пуснем повече и ще си делнем”
    Така че не предполагайте добронамереност от НЕК, че ако биха отишли там, те ще ги посрещнат и ще им кажат, разбира се ето. Може би това е една от причините, теоретично предполагам, да няма комуникация между двете институции. Теоретично е възможно. Защо да търсим умисъл само в ЕРП-то? Може да го има и в чиновника. Може да има и съвместна дейност.
    ПРЕДС. ВАЛЕРИ СИМЕОНОВ: Госпожо Ташева заповядайте имате думата.
    МАГДАЛЕНА ТАШЕВА: Аз имам въпрос към госпожа светла Тодорова, за да не се чудим какво сте изпратили и защо Прокуратурата ви е върнала сигнала. Може ли да ни предоставите този сигнал, за да видите как вие сте дефинирали проблема. Прокуратурата не са чак толкова безхаберни. Искаме да се убедим да видим датата и съдържанието на сигнала, който е бил изведен от вашето деловодство и предаден на Прокуратурата.
    СВЕТЛА ТОДОРОВА: С най-голямо удоволствие, след като имате съмнение, че тук се казва нещо не вярно, ще ви изпратим писмото с датата и с всички подробности.
    ПРЕДС. ВАЛЕРИ СИМЕОНОВ: Всеки народен представител има право да бъде подозрителен. Така че ако обичате да ги изпратите.
    Господин Илиев имате думата.
    ПЕТЪР ИЛИЕВ: Само да кажа във връзка с този въпрос, защото при нас има съмнение не по този случай. Затова изпратихме писма до всичките ЕРП-та, да ни предоставят показанията на електромерите по часово за 2014 г. и до 1 март. Като уведомихме, че няма да приемем нито една фактура за м.март, без показанията на електромерите по часово за целия месец. Отделно искаме разрешението за ползване. Всички тези неща мощности. това са едни писма. И сега като виждам тази информация, тъй като и за мен тя е нова, ми е много ясно защо те не са ни я предоставили тази информация.
    ПРЕДС. ВАЛЕРИ СИМЕОНОВ: Продължаваме нататък. Отиваме на стр.33. Отново сме на ЧЕЗ. Колеги, мисля че тази таблица е ясна.
    СВЕТЛА ТОДОРОВА: Може да продължим, но има един проблем, че писмото, което ни е изпратено, ние днес сме се явили по дневния ред, който е написан. Ние даже нямаме екземпляри от тези доклади и ни е малко трудно да се ориентираме.
    ПРЕДС. ВАЛЕРИ СИМЕОНОВ: Това е точка втора. Справка за всички въведени в експлоатация ВЕИ-та. Дата на въвеждане с разрешение за ползване.
    СВЕТЛА ТОДОРОВА: Това са различни неща. Тази справка ви е изпратена и тя представлява таблици с въведените сумирани данни.
    ПРЕДС. ВАЛЕРИ СИМЕОНОВ: Тук давате инвестиции по европейски проекти в проценти. Точно тук ги давате.
    ИВАЙЛО АЛЕКСАНДРОВ: По точка 1 и точка 2, това са отделни справки дълги, които са качени на диск и така са и предоставени. Тези справки по точка 1 и точка 2 нямат нищо общо със съдържанието на тези доклади, които коментираме. Това искам да уточня.
    ПРЕДС. ВАЛЕРИ СИМЕОНОВ: Ние не мислим така. Така сме го написали и тази информация я намираме тук.
    СВЕТЛА ТОДОРОВА: Не е така господин Симеонов. Тази информация ви беше изпратена още преди седмици по писмо, което искахте. А миналия път на срещата възникна въпроса с проверките и тогава казахме, че ние допълнително ще ви ги представим.
    ПРЕДС. ВАЛЕРИ СИМЕОНОВ: Това са проверките.
    СВЕТЛА ТОДОРОВА: Не са това проверките.
    ПРЕДС. ВАЛЕРИ СИМЕОНОВ: Откъде сме ги взели. Нали ги изпратихте.
    СВЕТЛА ТОДОРОВА: Те си имат статистика в отдела.
    ПРЕДС. ВАЛЕРИ СИМЕОНОВ: Тези три справки нали вие ги изпратихте. От вас сме ги получили.
    СВЕТЛА ТОДОРОВА: Други справки и списъци имате изпратени по точка 1 и точка 2.
    ПРЕДС. ВАЛЕРИ СИМЕОНОВ: Да не влизаме в такива методологични детайли. Не знам как да ги нарека. Това сме искали. Това получаваме. Сезираме го в тези доклади. Искаме информация. Получаваме информация. Така че не виждам някаква драма да става.
    ВАЛЕНТИН НИКОЛОВ: Господин Илиев, на база тази справка аз не съм сигурен детайлно, но разполага се примерно с данни от ЧЕЗ. Лесно може да се сметне каква е сумата, която са произвели и да видите каква фактура сте им платили, за да сравним. Може ли следващия път това да видим.
    ПЕТЪР ИЛИЕВ: Аз нямам тази информация. Ще я направя тази справка. Ще я направя точно по фактури. Това ще бъде направено. Само ще моля да ми бъде предоставена.
    МАРТИН ДИМИТРОВ: Ако господин председателя позволи, освен да ни направите справка за разликата, добре е тези пари да си ги поискате обратно.
    ПРЕДС. ВАЛЕРИ СИМЕОНОВ: Имате ли го това нещо на файл, за да може да се изпрати. Ще го изпратите ли на господин Илиев или през нас трябва да стане това? През нас, ако обичате. Официално на диск. Тези трите доклада за трите дружества. Ние ги имаме на диск и ще ги изпратим на господин Илиев.
    СВЕТЛА ТОДОРОВА: На вас трябва да са ви изпратени освен на хартия и на диск.
    ПРЕДС. ВАЛЕРИ СИМЕОНОВ: Колеги, има ли смисъл да гледаме EVN или Енергопро.
    На първо четене госпожо Тодорова, отворил съм на EVN на стр.14, започва продължение от първата таблица. Като поглеждам, друг път по някакъв друг начин е дадена информацията. Пише предпоследната страница и предишната. Искане за проучване на условията за присъединяване на 20 март 2007 г. Становище за присъединяване 3 март 2011 г. Това е свързано с чисто административната работа на ЕРП-то.
    ЕВГЕНИЯ ХАРИТОНОВА: Аз мога да отговоря по въпроса. По същото време бях в ЕСО и знам каква е процедурата. Съответното ЕРП изпращаше запитване към НЕК за начина на присъединяване и дали НЕК е съгласно. И след отговора на НЕК вече предлага становище на съответния производител.
    ПРЕДС. ВАЛЕРИ СИМЕОНОВ: Това на нас не ни е нужно. Просто уточнявам.
    Приложение 3 са дали документ за въвеждане в експлоатация. Там няма дата на реалното изплащане на присъединяване. Така че EVN така хубаво са си свършили работата.
    ЕВГЕНИЯ ХАРИТОНОВА: Съгласно Закона за енергията от възобновяеми източници трябва над 30 киловата централите да имат условното, както ние го казваме скада система. Тоест система за предаване на данни в реално време към съответния оператор. Тоест в случая на EVN разпределението. Това е приложение 3.
    Тези са без такива системи за предаване в реално време на данни от централата. Тази година изменението на Закона за енергетиката. Вие гласувахте едно изменение в чл.31 на ЗЕВИ, където се вдигна границата от 200 киловата нагоре. Тъй като се оказа, че между 30 и 200, те са много скъпи.
    ПРЕДС. ВАЛЕРИ СИМЕОНОВ: Тези изброени фирми ВЕИ-та, по приложение 3, те всъщност не са незаконни. Отчитането трябва да стане на място механично. Дайте ми пояснение 4.1.
    ЕВГЕНИЯ ХАРИТОНОВА: При подписването на договор за присъединяване вътре е записана и присъединената мощност. В същото време ДНСК издава разрешенията със съответната мощност. И тук се е получило несъответствие повече от 25 киловата между разрешението на ДНСК и договора за присъединяване в случая с EVN.
    ПРЕДС. ВАЛЕРИ СИМЕОНОВ: Как ще ни обясните според вас, защо всички разрешения на ДНСК за разрешена мощност са по-ниски почти на половина, отколкото тези, които са обявени за присъединяване, че са по-ниски.
    ЕВГЕНИЯ ХАРИТОНОВА: Да ви кажа защо са по-ниски. Малко трудно за всички мога да кажа. Предполагам, че част от тези централи, да кажем производители, част от тези производители са поискали разрешение. Първо по-голямо разрешение в договора за присъединяване. И след това вече при въвеждането в експлоатация и ДНСК, когато издава техния документ, те или не са имали достатъчно пари, за да изпълнят целия обем, както е договора за присъединяване или там вече може да говорим за не добри практики.
    МАРТИН ДИМИТРОВ: Госпожо Харитонова, един уточняващ въпрос на стр.29. Уточняващия ми въпрос е следния. Вие казвате така. Логично е компанията да поиска по-голямо разрешение за мощност и после да изпълни в рамките на това разрешение по-малък капацитет, в зависимост от парите. Тук обаче виждаме обратната ситуация.
    Вижте какво се получава. Разрешената мощност е по-малка от присъединената мощност. Тоест те получават от ДНСК разрешение за 3000 киловата или 3 мегавата, а са инсталирали пет мегавата. Тоест те присъединяват повече от това, което им е разрешено. Как е възможно? Моля ви господин Симеонов да видите на стр.29 разрешената мощност още първото е 3000 киловата или 3 мегавата, а присъединената е 5 мегавата или 5000 киловата. Два пъти повече. Как става това?
    ПРЕДС. ВАЛЕРИ СИМЕОНОВ: Те преди да получат разрешението за ползване, те заявяват мощността.
    ЕВЕНИЯ ХАРИТОНОВА: Те подписват договора за присъединяване. И след това вече при въвеждането в експлоатация ДНСК дава разрешението.
    МАРТИН ДИМИТРОВ: Госпожо Харитонова, това не е ли все едно да имаш разрешение за къща на два етажа, а да построиш на четири.
    ПРЕДС. ВАЛЕРИ СИМЕОНОВ: Това е да имаш разрешение за къща на четири етажа, а да построиш два етажа. Това означава.
    МАРТИН ДИМИТРОВ: Ако е така е добре.
    ПРЕДС. ВАЛЕРИ СИМЕОНОВ: Имаме такова допълнително искане. Възможно ли е да бъде подадена информация от вас за тази таблица, Приложение 3. Може ли да получим информация за същите тези фирми, каква електроенергия фактически са продавали от периода на тяхното въвеждане до момента? Това трябва да го вземем от НЕК.
    ЕВГЕНИЯ ХАРИТОНОВА: От АУЕР ще го вземем, Защото те издават тези сертификати от 2012 г. насам.
    ПЕТЪР ИЛИЕВ: Това е от АУЕР заедно с двете и ще сравним дете неща. Защото може да има също разминаване.
    ПРЕДС. ВАЛЕРИ СИМЕОНОВ: Господин Илиев не може да има разминаване в документи издадени от ДНСК. Документът от ДНСК е безспорен. Там е записано каква е мощността. След като ДНСК е установило и е записало, че такава е мощността, то тази мощност съответства на проекта, който е защитен. Еди колко си фотоволтаици. Всичко по проекта трябва да отговаря. Това е работа на ДНСК. Да провери цялата документация, строителните работи, бетоновите стъпки, всичко което е реализирано. И то е за тази мощност. След като ДНСК дава тази мощност, значи това е записано, това е защитено, това е проектирано, това е направено. Не може да има по проект някаква мощност една, а те да направят друга. Това го забравете.
    С други думи за мен в тази таблица безспорно е мощността, която е дадена от ДНСК, защото тя отговаря на проекта, който е защитен и реализиран от фирмата. И остава загадка.
    Първо, защо са подали два пъти по-голяма мощност?
    Второ, дали случайно след като са я въвели в експлоатация тази ВЕИ, дали не е започнала да подава високата мощност, която са заявили. Защото това ще означава следното. Те не подават само електроенергия от съответната слънчева енергия, която е преработена и трансформирана, а купуват от вас примерно на 70 лева или на 120 лв. ток. Завъртат го през два електромера или през един и след това го продават пак на държавата, която им го плаща по 300 лева ток, който е купен по 120 лв. Това е въпроса. Но това ще го установим, като видим какви фактури са подавали в месеците след въвеждане в експлоатация. Колкото фактурите са по-близки към момента на експлоатация по-добре. Защото може да има след това допълнително пристрояване. Възможно е теоретично. И да са разширили парка. Но вие трябва да имате тази информация, за да присъедините фактически ЕРП-тата. Ако се установи, че те са подали повече електроенергия, отколкото е тяхната мощност по документ по въвеждане в експлоатация, това означава, че безспорно е кражба.
    ПЕТЪР ИЛИЕВ: Може ли само да допълня? Те когато са взели разрешените за мощност от EVN или от друг, са заявили еди колко си мегавата. И те са им дали 3000 в случая киловата или 3 мегавата. Те са си платили такса за присъединяване за 3 мегавата. Те имат съоръжения, които са за три мегавата. Това че после са присъединили пет, това значи, че има някъде нещо. Защото EVN също подписва акта за присъединяване. Това води до това, че те са спестили една такса за присъединяване, която е равна на два мегавата. После защо EVN присъединява повече отколкото им е разрешило.
    ПРЕДС. ВАЛЕРИ СИМЕОНОВ: Връщаме отново в началото разговора. Първо кое се заявява. Първо се заявява мощността, която трябва да бъде изградена и въведена в експлоатация или първо се въвежда в експлоатация и след това се заявява мощността.
    Инвеститорът първо заявява мощността. На база на разрешението той започва да строи.
    ЕВГЕНИЯ ХАРИТОНОВА: Първо по Наредбата за присъединяване, която едно време беше 6, сега е някаква нова номерация.
    Първо, всеки който решава да изгражда някаква централа отправя запитване, прави заявление до съответното енергийно дружество. Като до пет мегавата се питат ЕРП-тата, а от пет мегавата нагоре се питаше НЕК. Говоря когато НЕК беше собственик на електропреносната мрежа. В определени срокове те трябва да отговорят на този заявител, как трябва да стане присъединяването. Начина на присъединяване на тази централа.
    Същевременно в началото ЕРП-тата 2007, 2008 г. още като беше, не питаха НЕК, тъй като бяха малко заявените за изграждане на възобновяеми енергийни източници. От 2009 г. те отправяха искания към НЕК да съгласува. Те си дават начина на присъединяване на тази централа, но НЕК да го съгласува. И това беше точно заради така наречения добрички пръстен, където електропроводите може да пренасят 97,5 мегавата, сечението на електропроводите е такова. В резултат на появилите се много вятърни паркове. Тогава беше бума на вятърните паркове, се оказа, че през този добрички пръстен трябва да се върти над 300 мегавата. Тоест невъзможно. И то заради това после започнаха ограничения. НЕК си имаше големи централи в порядъка на 200 мегавата. Това бяха двете големи централите на НЕК. И изведнъж в ЕО.Н се получиха 180 мегавата. Значи са били някъде около 380 мегавата да добричкия пръстен, който носеше 97,5. И затова започнаха да се искат съгласувания от НЕК. Така че НЕК е трябвало да съгласува на всички ЕРП-та, да съгласува от 2009 г. централите, които се присъединяват към средно напрежение. Не говорим за ниско напрежение. Те не са интересни.
    И тогава като се гласува, те предлагат договори за присъединяване на съответния производител. И той си тръгва по пътищата на ЗУТ. Да се съгласуват мощности, пупове и т.н. Всъщност след това идва този процес. И вече след изграждането се прави приемателна комисия с представители на различните учреждения. Мога да кажа институции, мога да кажа, че са някои от по-малките паркове. Участваха и представители на НЕК или по скоро на електропреносните райони, които тогава бяха към НЕК.
    ПРЕДС. ВАЛЕРИ СИМЕОНОВ: Тук стана ли ясно или не, защото господин Илиев говори обратното. Първото е инвестиционното намерение. След това е заявление за присъединяване на мощността, която инвеститора, аз или вие възнамерявате да изградите. След като НЕК си направи сметката и прецени, че може да ви приеме мощността, той съгласува вашето питане и вие сключвате договор за присъединяване.
    След сключването на договора за присъединяване, с договора за присъединяване отивате и започвате да подготвяте проекта и да правите проект. Получават разрешително за строеж, в който вероятно, аз не съм запознат детайлно, но вероятно се иска освен проектната документация, всички съгласувания и ще ви трябва и този договор за присъединяване. Без този договор за присъединяване, в който е определена мощността, въпросната по-висока мощност, никой няма да ви разреши да строите. След което построявате. Въвеждате в експлоатация, но там вече може би да сте въвели в експлоатация по-ниска мощност. Те това са направили. Такъв е случая. Те са проектирали по-ниска мощност, отколкото мощността, която са получил като право да присъединят. И са платили тази по-висока такса, ако има някаква по-висок такса за договор за присъединяване там. Нали такъв е процеса?
    ПЕТЪР ИЛИЕВ: Те са получили 3000, а са проектирали и изградили 5000.
    ПРЕДС. ВАЛЕРИ СИМЕОНОВ: Обратното е. Виж таблицата. Те са получили право за по-голяма мощност, а са изградили и въвели с решение на ДНСК по-малка мощност.
    МАРТИН ДИМИТРОВ: Господин председател, госпожо Харитонова, искам да ви помоля да погледнем заедно стр.29. Става въпрос за доклада на EVN, приложение 4.1. На стр.29 най-долу имаме присъединена мощност в киловати 5000 и разрешена мощност в киловати 3000. Това по което има известно неразбиране, кое от двете събития се случва първо. Тоест, понеже имаме една дата, не две дати. По документи въпроса е, ако фирмата има първо получена разрешена мощност от 3000 киловата и след това присъединява 5000 киловата, това очевидно е нарушение.
    Ако е обратния случай, първоначално разрешената мощност е 5000 киловата, а след това поради липса на средства изгражда 3000 киловата, това може да бъде приемливо. Кое от двете събития се случва по дати на документи.
    МИЛЕНА МИЛАНОВА: Само да ви прочета текста, който е пояснение към таблицата на стр.9.
    При сравнение на данните свързани с реквизитите на документите за въвеждане в експлоатация, това е по точка 7 на стр.9, предоставени от ДНСК с предоставените от дружеството такива се констатираха следните несъответствия. Това са несъответствия по документите.
    Между посоченото от дружеството присъединение инсталирана мощност и разрешената от ДНСК такава се констатираха 43 броя централи, при които разликата е по-голяма от 25 киловата. Като при всички случаи присъединената мощност надвишава разрешената.
    МАРТИН ДИМИТРОВ: Госпожо Харитонова, ако това е така, не би трябвало да им признаем за разликата преференциалната цена. Защото ако са построили повече от това, което им е разрешено, не би трябвало да важи за разликата преференциалната цена. То въобще не трябва да се плаща.
    ПРЕДС. ВАЛЕРИ СИМЕОНОВ: Как се установява мощността на присъединяване, че е 5000 в случая, при първия случай. Предварително са заявили 5000. След което казват, че са готови. Дават разрешението за въвеждане в експлоатация. Никой не гледа, че там пише 3000. Коя е институцията, която го приема, която разрешава?
    ЕВГЕНИЯ ХАРИТОНОВА: ДНСК и ЕРП-тата.
    ПРЕДС. ВАЛЕРИ СИМЕОНОВ: ЕРП-то приема, че те произвеждат тази мощност, на която са заявили присъединяване. Трябва да ви кажа, че няма как те да са направили по-голяма мощност 5000. Защото целия тип проект е за 3000. Изграждането, строителните работи са въведени със съответната проверка и с държавна комисия. И в 90 процента и в 95 процента от случаите, аз не допускам там да има разминаване в мощността. Не казвам, че не може да се купи една комисия. Такива големи бройки ВЕИ-та, по вероятното е, че те са си въвели едни по-ниски мощности, но по някакъв странен начин, тези ниски мощности са се увеличили и се продава на ЕРП-тата една по-голяма мощност фактурирана и ЕРП-то я продава на НЕК и я продава на по-високата цена. Тук си изяснихме тази ситуация. Ситуацията е много тъжна.
    Въведени са по-малки мощности, но заедно с ЕРП-то продават повече.
    Приложение 4. Искам да приключим с тази таблица, защото начина по който са правени проверките е различен. Различните работни групи нямат ли еднакви задания. Поне таблиците да са еднакви. Защо не са си свършили работата еднакво? Защото са им инсталирали и на тях някои мощности сигурно.
    Стр.33 приложение 4.2. Продължаваме по таблиците. Списък на присъединени централи, за които от ДНСК не е предоставена информация относно наличие на разрешение за ползване. Това е ясно.
    4.3. Списък на централите без посочени стойности на разрешените инсталирани мощности в разрешенията за ползване предоставени от ДНСК. Има и такива за които ДНСК в разрешението за ползване не е предоставил информация.
    Това в работната документация на обекта го има. Спокойно може да бъде изискано.
    ЕВЕНИЯ ХАРИТОНОВА: Тук е анализ на моментите, които са получени от различните институции.
    МАГДАЛЕНА ТАШЕВА: Аз искам да се върнем на т.4.2 да обясните как може да се получи такъв парадокс. Има присъединени централи. Не ги е грижа. Няма разрешение. Присъединяват се, започват да печелят. ДНСК нямат информация за тях. Как става това? Каква е вашата роля в такива случаи?
    СВЕТЛА ТОДОРОВА: Тук не е предоставена информация. По какви причини не е предоставена ние не знаем. Дали я няма.
    МАГДАЛЕНА ТАШЕВА: Не се ли интересувате? Придобиването на информация трябва да се предхожда от усилия.
    СВЕТЛА ТОДОРОВА: Пращали сме много писма. В края на краищата нямаме други правомощия освен да кажем: Моля предоставете ни тази информация. Какво друго може да направим?
    МАГДАЛЕНА ТАШЕВА: ДНСК крие ли ги? Нарочно ли не иска? Какви са причините? Дайте обяснение.
    ИВАЙЛО АЛЕКСАНДРОВ: Тя може въобще да не ни изпрати писма. Това че сме получили нещо е наш плюс. Можеше въобще да не ни изпрати нищо.
    ДИМИТЪР ЖЕЛЕВ: ДНСК имат публичен регистър и вашите служители са били коректни да го напишат. И в този публичен регистър за тези четири централи няма никаква информация. Следователно няма информация в ДНСК в тях. Следователно ДНСК не е участвала при тяхното изграждане. Вашите служители са били коректни да напишат, че информация за тези централи липсва в публичния регистър на ДНСК. От там нататък повече какво?
    ПРЕДС. ВАЛЕРИ СИМЕОНОВ: Един въпрос имам към вас. Има ли други документи, по които да се установява, че физически такива централи са построени. В смисъл предоставят ли се освен на ЕРП-то към което се свързва това ВЕИ, предоставят ли се на други институции, примерно на вас, на НЕК някакви документации, които да удостоверят, че физически има такова ВЕИ.
    АУЕР какво им издава?
    ЕВГЕНИЯ ХАРИТОНОВА: Гаранция за произход.
    ПРЕДС. ВАЛЕРИ СИМЕОНОВ: Гаранциите на база на които вие им плащате. С други думи АУЕР е издал гаранции на четири фирми, които теоретично, фактологически нямат строително разрешение. И които никой не знае дали въобще съществуват. Това може да са измислени фирми наименования, които да са ги измислили ЕVN. Ние се приближаваме със страшна скорост към африканските държави в това отношение.
    Списък на централите без посочени стойности на разрешителна инсталирана мощност. Това е 4.3. Колеги има ли нещо? Мисля че е ясно.
    Приложение 5. Списък на централи с начало на производство повече от шест месеца след въвеждането им в експлоатация. Тук е ясно.
    Приключихме с тази справка на ЕVN.
    Тук сме вече на Енергопро. Таблица 1 на стр.9. Вашите специалисти от ДКЕВР са ни подали информация, разрешено за ползване, дата и номер.
    ВАЛЕНТИН НИКОЛОВ: Господин председател, може ли да се върна на предишната точка. Има една фирма Смолник Енереджи 2013 г. Видях, че е въведана в експлоатация на 9 юли. Последната която коментирахме 2013 г. Тази централа която е работила 189 дни без разрешение за ползване, което коментираме е същата, която има 1070 киловата разрешение, а е инсталирала 2800 киловата. 2800 е фактурирано. Това е по Агенция за устойчиво енергийно развитие. Каква е инсталираната мощност. И 2,8 си е инсталираната мощност. А е разрешена 1070. Те първо не са заплатили такса. Второ, произвеждат и вземат преференциална цена. И са работили 189 дни, без да имат разрешение за ползване. Това е ясно. Това са инсталираните мощности, които надвишават многократно разрешението от ДНСК. Аз не мога да си обясня, как ДНСК е разрешила 1070. Трябва да видим правото на ползване. Ако правото на ползване е 1070, то договора как е 3000 мегавата, което се плаща? Примерно казвам.
    ПРЕДС. ВАЛЕРИ СИМЕОНОВ: Или ДНСК ни подвежда, след като не си е свършила работата, а е направила комисия или не е направила и е приела обекта по декларирана изградена мощност. Или другата вероятност е ДНСК е била правата, въвеждайки точната мощност. АУЕР създава фалшив документ и въвежда с невярна мощност този обект. И съответно от там нататък следва плащането. И от вас одобряването на гаранциите. От АУЕР, но вие ги признавате.
    ВАЛЕНТИН НИКОЛОВ: Едно е ясно, че без ЕРП-то, “Смолник” нямаше да работи 189 дни, без разрешение за ползване и да се плаща. Да им позволят да изградят по-голяма мощност и пак да им се плаща, въпреки че ДНСК дава 1000 мегавата. Това е ясно, че дружеството тотално по всякакъв начин не спазва законите и му позволява да работи. Това показва, че има много незаконна практика за източване на НЕК.
    ПРЕДС. ВАЛЕРИ СИМЕОНОВ: Продължаваме нататък за Енергопро. Последната справка, да приключим с нея. Таблица 1 на стр.9 на мен не ми носи никаква информация. Дадена е датата за въвеждане в експлоатация. Разрешение за ползване.
    ЕВГЕНИЯ ХАРИТОНОВА: Това са данни за централите от които сме получили информация от ДНСК, но не сме получили информация от Енергопро.
    ПРЕДС. ВАЛЕРИ СИМЕОНОВ: Това е чудесно. Това означава, че те не произвеждат. Така ли? И не са присъединени.
    ЕВГЕНИЯ ХАРИТОНОВА: Не сме получили от Енергопро.
    ПРЕДС. ВАЛЕРИ СИМЕОНОВ: Те са много. Трябва да видим в АУЕР, дали са присъединени по някакъв магически начин.
    Отиваме на стр.12 таблица 2. Следните 34 централи за производство на ел. енергия предоставени с разрешителни за ползване, издадени от ДНСК не бяха намерени в данните от таблица 1 в приложение 2 предоставени от Енергопро. Какво означава това? Да, 34 отсъства. А как ги установихте тях?
    ЕВГЕНИЯ ХАРИТОНОВА: Сверяване на данните.
    ПРЕДС. ВАЛЕРИ СИМЕОНОВ: От ДНСК.
    ЕВГЕНИЯ ХАРИТОНОВА: Да.
    ПРЕДС. ВАЛЕРИ СИМЕОНОВ: Таблица 3. Сертификати за произход издадени от ДКЕВР. А таблица 3 какви са?
    ЕВГЕНИЯ ХАРИТОНОВА: Те са преди 2012 г. Сертификатите за произход са издавани от ДКЕВР.
    ПРЕДС. ВАЛЕРИ СИМЕОНОВ: Няма някакво нарушение.
    ЕВГЕНИЯ ХАРИТОНОВА: Няма. Просто информация.
    ПРЕДС. ВАЛЕРИ СИМЕОНОВ: Групата докладва за някакви разминавания с класическата стандартна информация.
    Таблица 4. Констатира се, че на 53 броя фотоволтаични централи със средна мощност 31 мегавата, документа за въвеждане в експлоатация е издаден през м. юни и началото на м.юли 2012 г., а първата фактура с няколко месеца по-късна дата. И тук сте дали датата на въвеждане в експлоатация. За периода, това е фактура за месец. Стр.17, там където пише за период е за месец.
    Тук са разминаванията в датите.
    ЕВГЕНИЯ ХАРИТОНОВА: Има някъде, където нещата се разминават поради други причини. понеже тук е господин Илиев. Ще му напомня присъединената централа към Хелиос проджикт – 50 мегавата. Една фотоволтаична централа Плевенско присъединена, която на втория ден ли беше или на трети, след като я въведоха в експлоатация, някой се упражняваше да стреля по трансформатора.
    ПРЕДС. ВАЛЕРИ СИМЕОНОВ: Това са единични случаи.
    ЕВГЕНИЯ ХАРИТОНОВА: Да, но това са 50 мегавата. Тук не са 5 киловата.
    ПРЕДС. ВАЛЕРИ СИМЕОНОВ: На стр.24 – заповед за поставяне в напрежение. Документ за въвеждане в експлоатация. Търсим разминаването в датите.
    ЕВГЕНИЯ ХАРИТОНОВА: Тук в тази таблица са предоставените от Енергопро данни за заповедта за поставяне под напрежение и 72 часовите проби.
    ПРЕДС. ВАЛЕРИ СИМЕОНОВ: За нас по-интересно е разликата в датите на документа за въвеждане в експлоатация и поставянето под напрежение. Това е продължение все едно на предишната таблица. Заповедта за поставяне под напрежение е необходима, за да им дадат гаранция.
    ЕВГЕНИЯ ХАРИТОНОВА: Под 5 мегавата гаранцията беше 25 000 лева, а над 5 мегавата, 50 000 лв. за всеки мегават.
    ПРЕДС. ВАЛЕРИ СИМЕОНОВ: Стр.26 ползвалите евро финансиране, Държавен фонд земеделие. Таблица 6 е това. И сте заложили колко процента.
    Таблица 7. От дружеството не са отбелязани като обекти използвали средства за безвъзмездно финансиране. А те въобще не са отбелязали. А тук им давате по колко процента са ползвали. А те не са отбелязали. Не са декларирали.
    Тази информация защо не я видяхме при другите проверки.
    ЕВГЕНИЯ ХАРИТОНОВА: Навсякъде я има, но тук има тези нарушения.
    ПРЕДС. ВАЛЕРИ СИМЕОНОВ: Къде примерно при работната група проверяваща EVN, аз не видях къде е подала колко процента европейско финансиране. Досега гледахме EVN. Нали всички таблици ги разгледахме внимателно.
    ЕВГЕНИЯ ХАРИТОНОВА: Не са толкова много, които ползват.
    ПРЕДС. ВАЛЕРИ СИМЕОНОВ: Възможно е.
    ЕВГЕНИЯ ХАРИТОНОВА: В Енергопро това е Добрич, където масово се изграждаха и то се изграждаха върху земеделски земи.
    ПРЕДС. ВАЛЕРИ СИМЕОНОВ: А при ЧЕЗ имаше ли. Имаше една таблица с 62 обекта. EVN няма, ЧЕЗ има.
    Съобразно докладите на ДКЕВР, КЕВР при EVN няма присъединени обекти, които да са изградени с европейско финансиране по докладите. Не казвам, че де факто няма. Докато при ЧЕЗ и при Енергопро в единия случай 62 обекта, а в другия случай са 44, които не са го заявили. Специално при Енергопро самата проверяваща група е подчертала, че те даже не са декларирали, че са ползвали европейски пари или по програми и след това са продавали ток на НЕК на максимална цена за целия обем, който са произвеждали. А не само за процент от него, както е по наредба или по закон.
    ИЛИЯН ИЛИЕВ: В EVN ги има пак на стр.11.
    ЕВГЕНИЯ ХАРИТОНОВА: Ние имаме определени цени, в зависимост от процентите, които са ползвали, с каква сума трябва да се намалява преференциалната цена на тези производители. И това го има на страницата на Комисията.
    ИЛИЯН ИЛИЕВ: На стр.11 започва текста, т.13.
    ПРЕДС. ВАЛЕРИ СИМЕОНОВ: Значи при EVN има само три.
    ЕВГЕНИ ХАРИТОНОВА: Ако трябваше да представим доклад за НЕК, нещата щяха да бъдат много неприятни.
    ПЕТЪР ИЛИЕВ: В НЕК има толкова неща, че въобще в НЕК не е идеално положението. Дали тези, които са го декларирали, дали наистина това е вярно или не са скрили някой. Защото вече започвам във всичко да се съмнявам. Сега ще ви прочета какво е правил НЕК.
    ПРЕДС. ВАЛЕРИ СИМЕОНОВ: Обръщам внимание на уважаемите колеги на стр.32. Сега гледам Енергопро. След като махнем първата фирма Етачилър, на която не разплатено още нищо. Следващата фирма от продължаващата таблица Агроер ЕООД не е представила декларация за процент на мощността. Реално вашите хора са си направили справка по договора да видят, че са ползвали 80 процента инвестиции чужди. И до момента на тези господин Петър Илиев им плаща 699 лв. на мегават час. По 700 лв. продължаваме да им плащаме на цялото количество.
    МИЛЕНА МИЛАНОВА: В тази връзка искам само да ви напомня, че проблема е в самия закон. Аз миналия път го коментирах § 11. Там има една уговорка, че всъщност тези намаления се прилагат само за тези производители, които тепърва ще се заявяват пред държавен фонд “Земеделие” подпомагането. А те всички се оказа, че преди това са заявили това подпомагане. И покрай тази вратичка са всички тези производители, които са тук, за които ви казахме, че сме ги констатирали. И заради това доколкото знам, може би трябва да се изисква от самото земеделие информация. Даже има някаква процедура срещу държавата, защото това е недопустимо по европейските правила. Да се ползва помощ и за инвестиция и оперативна помощ в пълен обем, който всъщност при тези производители се получава.
    ПРЕДС. ВАЛЕРИ СИМЕОНОВ: Имало е достатъчно институции да съзрат, че тук става въпрос за едно брутално закононарушение и можеше да сезират законодателя.
    МИЛЕНА МИЛАНОВА: То в закона е написано.
    ПРЕДС. ВАЛЕРИ СИМЕОНОВ: Законът се променя, както виждате.
    МИЛЕНА МИЛАНОВА: Трябва да се промени категорично.
    ПРЕДС. ВАЛЕРИ СИМЕОНОВ: Някой подаде ли искане или сигнал.
    МИЛЕНА МИЛАНОВА: Сега сме пуснали до икономиката.
    ПРЕДС. ВАЛЕРИ СИМЕОНОВ: От 2012 г. е така.
    ВАЛЕНТИН НИКОЛОВ: Ако държавата иска да си свърши работата може да си я свърши. Това е като неправомерна държавна помощ. Може да се хване.
    МИЛЕНА МИЛАНОВА: Сега със задна дата могат да станат. Това е неправомерна държавна помощ, по смисъла на договора за функциониране на Европейския съюз. Ние имаме и Закон за държавни помощи в този смисъл. Нарушава при всички случаи договора за функциониране на Европейския съюз, което е първично право. Повече от това няма какво да наруши.
    ВАЛЕНТИН НИКОЛОВ: Трябва да се изземат парите или да се национализират.
    ЕВГЕНИЯ ХАРИТОНОВА: Това което направиха испанците, аз това нещо съм го казвала нееднократно. В началото на миналата година. те провериха доходите на лицата, които са изграждали възобновяеми източници и когенерация. И така в общи линии национализираха с техни кралски декрет, национализираха 1000 мегавата.
    Да се проверят доходите за изграждането на тези централи. Големите централи се изграждат от корпорации, наистина по-мощни. Малките които са по 30 до 200 киловата се изграждат от български граждани с по-ограничени възможности. Обаче от 200 киловата до 10 мегавата.
    ВАЛЕНТИН НИКОЛОВ: Мисля че по някакъв начин трябва да задължим министерствата, да дадат по един специалист от ДНСК, от Националната електрическа компания, от ЕРП-тата да проверят всички тези данни, да ги обобщят. Да отидат ако трябва на място да видят за какво става дума. И по някакъв начин трябва да се предприемат някакви стъпки и действия. Ние ще излезем с някакъв доклад и какво от това?
    ПРЕДС. ВАЛЕРИ СИМЕОНОВ: Колеги имаме ли още някакви въпроси към колегите от КЕВР или да ги освободим. Бих желал много кратка оперативка да направим и да видим какво ще правим от тук нататък. Имаме ли някакви въпроси още? Вероятно ще имаме, но на този етап, от този списък, който ви поставихме, състояние на балансиращия пазар, не сме допрели до там. Пазара за търговия на ел.енергия. Действие на КЕВР във връзка с реализиране на промените в закона. На това вече отговорихте. Това го има.
    Контрол върху производителите на ел.енергия. съответствие на лицензията, проектните мощности и решение за ползване на отчетените количества.
    Фактически всичките тези доклади това представляват. Като не е обхванат НЕК. Където НЕК ще ни предостави данни за присъединените.
    СВЕТЛА ТОДОРОВА: Почти навсякъде изводите са, че не можем да получим информация нито от НЕК, нито от ЕСО. Едните твърдят, че информацията е в ЕСО, другите, че е в НЕК. При разделянето имаме няколко такива писма и накрая се отказаха.
    ИЛИЯН ИЛИЕВ: Само да допълня. Всичко завършва с писма на НЕК и ЕСО едновременно. Няма ги при нас. И при нас ги няма.
    ПРЕДС. ВАЛЕРИ СИМЕОНОВ: Добре е да ни предоставите тези доклади. Не ги носите. Какъв срок ви е необходим. Готови са. Ще ви бъдем благодарни да ги пуснете. Да ги имаме като документи.
    И остава механизъм за определяне цените на регулирания пазар чрез така наречения енергиен микс, което е изключително важно. Механизъм за дефиниране на високо ефективно производство на ел.енергия и комбинирано производство на ел. енергия. Финансови модели на дългосрочните договори за изкупуване на ел.енергия Марица – изток 1 и 3.
    Тези финансови модели вие имате ли ги? В диска ли са. Те са предоставени. Друго нещо има ли предоставено? По 7-ма и 8-ма точка енергийния микс, механизъм за определяне на цените.
    СВЕТЛА ТОДОРОВА: Това е само в доклада. Няма нищо на диска, което да е различна информация. Тези приложения, които са към доклада.
    ПЛАМЕН МЛАДЕНОВСКИ: На диска има приложения към писмото, как са определяни цените на НЕК с таблици и какво включва енергийния микс.
    ДИМИТЪР ЖЕЛЕВ: Дали е възможно в тези доклади теоретично да има пропуснати ВЕИ-та.
    СВЕТЛА ТОДОРОВА: Като списък не, ако това питате, дали има в списъка на проверяваните.
    ДИМИТЪР ЖЕЛЕВ: Това което сте описали трите доклада, дали е възможно според вас да има пропуснато.
    СВЕТЛА ТОДОРОВА: Ние казваме, че са сто процента. Ако някъде има допусната грешка. Смятаме, че това са сто процента, тези които са въведени в експлоатация.
    ПРЕДС. ВАЛЕРИ СИМЕОНОВ: Колеги, въпроси някакви към КЕВР имате ли?
    ВАЛЕНТИН НИКОЛОВ: Аз искам да попитам нещо. След като Прокуратурата ви е върнала и ви е казала да направите по-разбираемо и да кажете евентуално какво мислите, дали е извършено някакво престъпление. Вие опитахте ли се да направите нещо по този въпрос? В смисъл такъв, защото като погледнете докладите е много трудно човек, особено когато не се е занимавал с тази работа, може да се ориентира. Да кажете примерно има констатирано еди какво си нарушение.
    СВЕТЛА ТОДОРОВА: Това писмо и връщането на материалите беше преди около седмица, така че не сме предприемали нищо.
    ИЛИЯН ИЛИЕВ: Аз искам да прочета нещо по този въпрос, което ние на първо четене го уточнихме.
    Примерно всяка една тема, която е разглеждана като проблем винаги завършва със следното нещо, с един извод. Съгласно одитен доклад на база програмата по време на одита, 17 броя нарушения по чл.26 от ЗЕВИ. Недоумяваме какво друго ние трябва да кажем освен, че сме посочили, че има 17 нарушения по чл.26 от ЗЕВИ, какво друго трябва да кажем на Прокуратурата, като ние сме го констатирали. Не ни беше ясно как да процедираме. Защото всяка точка завършва с извод. Кое се нарушава. От кой закон, от коя наредба, от кои правила.
    Прокуратурата се занимава с престъпления, а не с нарушения.
    ВАЛЕНТИН НИКОЛОВ: По същия начин ни го върнаха. И казаха: Според вас какво престъпление е извършено? Ние писахме, че това е престъпление. Но го написахме по-разбираемо и го върнахме. Като казахме, че вие може да констатирате кое е престъпление. Ние писахме, че имаме подозрение, че тук има нарушения и т.н. Това не е един обект.
    СВЕТЛА ТОДОРОВА: Трябва да ни някакъв външен човек, който да ни посъветва как може да се формулира едно такова искане. Нашите знания са до тук. Ако махнете пет, шест изречения и пак им го изпратите, те няма да ви го върнат. Те гледат по този начин да ви обезсърчат.
    ПРЕДС. ВАЛЕРИ СИМЕОНОВ: Колеги, имате ли други въпроси? Няма. Благодарим ви за съдействието.
    Пожелавам да се виждаме занапред.
    Тук ни е предоставена една справка от господин Петър Илиев по отношение използваемостта на вятърните и соларните централи, присъединени към преносната мрежа за 2014 г. Чисто информативно, няма да я гледаме. Само ви информирам, че при положение, че имат разрешени 2050 часа за работа. Има такива с по 7800, с по 7700, което е ужас и безумие, но това е факт. И всичката тази енергия е плащана на цена на 180, 480, 485 повечето, 699. Това е положението. 1250 за соларните.
    ПЕТЪР ИЛИЕВ: Господин Симеонов, ако позволите. Защо е тази информация? Защото миналия път обърнах внимание на уважаемата комисия, разпоредбите на чл.31, ал.5 от ЗЕВИ, че обществения доставчик, съответно крайните снабдители изкупуват произведената електрическа енергия от възобновяемите източници при следните условия. По преференциална цена за количествата енергия.
    ПРЕДС. ВАЛЕРИ СИМЕОНОВ: Господин Илиев всички го знаем това нещо.
    ПЕТЪР ИЛИЕВ: Миналият път представих само за 2014 година. Сега ви представям какво е за 2014 г. по реалните отчетни данни. И се получава нещо фрапиращо. Само по това НЕК е ощетен с 92 млн. Само от тези, които са присъединени. Нямаме данни. Аз се учудвам, че ЕРП-тата не ни предоставиха данни за това, но сега разбирам, че те освен заради тази информация не са ни предоставили информация по часово, по електромери.
    ПРЕДС. ВАЛЕРИ СИМЕОНОВ: Тази информация е скрита в завишената мощност. Може само да гадаем.
    ПЕТЪР ИЛИЕВ: Да скрита е в завишената мощност. И другото което е, че ДКЕВР няма за една част от производителите няма определени часове.
    ПРЕДС. ВАЛЕРИ СИМЕОНОВ: За една част има една голяма таблица, където няма и мощности даже.
    ПЕТЪР ИЛИЕВ: Ще ви кажа какво ще предприема.
    ВАЛЕНТИН НИКОЛОВ: Тук пише, че 125 лв. и 32 ст. е цената на обществен доставчик.
    ПЕТЪР ИЛИЕВ: Над превишените часове трябва да им се плаща по тази цена. Освен тези, аз ще предява претенции към други институции. Искам да събера тази информация заедно с тези неща. Това което ще искам от тези, които са присъединени към високото, директно към производителите, а които са присъединени към средно и напрежение към ЕРП-тата директно от ЕРП-тата да ми префактурират незаконното. Нямам информацията за тях. Те не са ми я представили тази информация по часове. Защото това е прието. Днес гледахме с адвокати, с юристи. Включително и мотивите към закона. всички са убедени, че точно така трябва да бъде тълкувано. Така че НЕК ужасно е ощетен.
    ПРЕДС. ВАЛЕРИ СИМЕОНОВ: Не без съдействие на самия НЕК.
    ПЕТЪР ИЛИЕВ: Вече започвам във всичко да се съмнявам. Така че нещата са много сериозни. Става въпрос за над 400 млн.
    ПРЕДС. ВАЛЕРИ СИМЕОНОВ: Колеги, помолих ви да останем само на бързо да определим от тук нататък как ще действаме. До тук сме изслушали само няколко институции. НЕК сме изслушали, КЕВР, АУЕР и ЕСО. До тук на мен ми се струва, че има материал за няколко прокуратури. Какво правим от тук нататък. Установихме много разминаване и нарушения. Много от тях по закон. Те от 2011 г. като са вкарали тази клауза, че за всички се отнася след това, всички преди това са останали да доят държавата на високи цени.
    Установяваме големи разминавания в документите на ДНСК. Некоректна работа или на ДНСК. Най-вероятно е и на АУЕР. Аз лично започвам да си променям мнението. Досега мислех, че най-големия злодей в тази държава е ДКЕВР, но се оказа, че може би не е така.
    От тук нататък не сме говорил с централите – първа и трета. Редно е да ги повикаме. Редно е да видим там как се формира цената. Да поискаме част от договорите. Тази част, която ни интересува. Защо не първоначалните инвестиции, в които също имаме информация, че има злоупотреба. Не сме огледали топлофикациите. Съответните заводски централи и по тях нищо не сме правили.
    ВАЛЕНТИН НИКОЛОВ: Дали проверката на АДФИ е приключила?
    ПРЕДС. ВАЛЕРИ СИМЕОНОВ: Трябваше до края на м.март, но не мога да кажа.
    ВАЛЕНТИН НИКОЛОВ: Да ги изискаме.
    ПРЕДС. ВАЛЕРИ СИМЕОНОВ: Ние ще ги изискаме. Ако и на другите места констатациите са от този род, аз не знам какво може да правим от тук нататък като такава комисия.
    Първо, срока на Комисията се удължава до края на април, заради ваканцията. Сега ние имаме едно заседание другата седмица в сряда. След 20-ти се очертават две заседания. Ако искаме да си завършим работата ще трябва да искаме удължаване. Кажете си и вие мнението. От там нататък доклада сигурно ще бъде доста сериозен, доста тежък ще бъде доклада. Не смятате ли, че е целесъобразно част от данните да ги подаваме.
    ВАЛЕНТИН НИКОЛОВ: Може да направим междинен доклад.
    ПРЕДС. ВАЛЕРИ СИМЕОНОВ: Аз имам предвид Прокуратура и т.н.
    Може би трябва да направим междинен доклад за това, което сме констатирали до тук. За следващата седмица кого да каним и какво да правим повече. Ще имаме още информация да получаваме от ДКЕВР, респективно от КЕВР.
    Другата седмица какво ще правим. Предлагам ви да поканим още някой. Да видим хубаво блатото и след това в тези 10 почивни дни, аз ще се опитам да направя някакъв междинен доклад. И евентуално да ви го предоставя да го видите. Като някакви обобщения от това, което до момента сме констатирали и тогава да решаваме какво ще правим от там нататък.
    МАРТИН ДИМИТРОВ: Подкрепям общата насока, която давате. Удължаването на Комисията трябва да е поне с три месеца, като гледам естеството на нещата. Не пречи да има междинни доклади. Във връзка с междините доклади имам две конкретни идеи. Едната е към господин Илиев.
    Господин Илиев, взимате всички тези неща е моята препоръка към вас. Хващате вашите юристи и ни връщате, как да ги запушим тези дупки, които ги видяхме. Законови промени ли трябват.
    А и в този междинен доклад, господин Симеонов ще прецени, дали някои от вашите предложения да не попадне.
    Господин Иванов вие утре вероятно ще бъдете избран. Хващате вашите юристи в ДКЕВР, виждате ги тези дупки и вие давате също вашите предложения. Тези които нищо не са направили ги уволнявате и ни давате също какво да правим, за да запушваме тези дупки.
    И вече ние ще преценим от това, което НЕК предлага като решение. Господин Иванов при вас ще стане малко по-бавно, докато уволните и назначите и изградите капацитет. Господин Симеонов вие сам не може да се справите. И няма нужда да се справяте сам с писането на такъв доклад.
    Имам предложение да поискаме от Министерство на енергетиката техните мерки и решения на тези проблеми. Изпращаме им докладите. Даваме срок на Министерство на енергетиката. Ние сме Парламентарна република. В този срок и те да ни дадат предложеине за действие. Така че господин Симеонов не вие на гола поляна да пишете доклад, а да имате доклад на НЕК, на ДКЕВР, най-вече на Министерство на енергетиката и да видим от тези неща, кое за нас е най-важното. Аз това ви предлагам.
    ПРЕДС. ВАЛЕРИ СИМЕОНОВ: Ние до момента имаме доклади. Въпросът е че докладите са направени от техни работни групи и са с много голям обем. Илиев ми е дал много папки. Всички са дали по едни големи папки. Те дават доклади, които ги имат готови от работни групи. Пак трябва да се работи. Аз да ви кажа честно се притеснявам, доколко сам ще мога да се оправя за десет дни. Голям е обема. Кажете друга форма на работна група, която да работи. Сам човек трудно ще се оправи. Не бягам от отговорност.
    ВАЛЕНТИН НИКОЛОВ: Аз предлагам да извикаме от Националната електрическа компания. И там има присъединени. От юристите. От Министерство на енергетиката. Примерно Светла може да дойде, Налбантов. Да сформираме една група, която да разгледа нещата. Да ги обобщи и да ни ги даде.
    ПРЕДС. ВАЛЕРИ СИМЕОНОВ: Трябва да се съберат и да им дадем насоки. Те са на ясно, но забележете как се капсулира ДКЕВР.
    МАРТИН ДИМИТРОВ: Валери не отивай в посоката ти да пишеш доклада. Ние трябва да формулираме какво да включва доклада и как да изглежда и да направим работна група от НЕК, от ДКЕВР, от Министерство на енергетиката и от ЕСО. Ние ще им дадем задачите какво да включва доклада. Задачите и срок. Аз ви предлагам другата седмица да набележим хората, които да поканим. Примерно господин Илиев ще ни даде двама души, най-добрите му юристи. Министерство на енергетиката да даде двама, трима души най-добрите специалисти. Вие господин Симеонов трябва с наша помощ да формулираме заданието, а не да пишете доклада цялата ваканция.
    ПЕТЪР ИЛИЕВ: Може ли аз да предложа. Тук има много данни, които аз искам да ги анализирам. Тези доклади искам да направя сравнение с АУЕР. Моята реакция може да бъде единствена към ЕРП-тата. Няма да ви плащам. Тези пари са незаконни. Аз не искам ДНСК да ми представя документи. ЕРП-то като не е представило документи, значи е незаконна неговата енергия. И аз нямам основание да му я изкупувам. Моята логика е това. Аз изкупувам само тази енергия, която има разрешение за ползване. Това е моята логика. Ако има нарушение, там си има други органи. Та мога да кажа, тук има нарушение. Но това за една седмица едва ли ще успея. Има много информация.
    ПРЕДС. ВАЛЕРИ СИМЕОНОВ: Работната група следващата сряда в 16.00 часа. КЕВР също ще искаме двама. ЕСО двама и АУЕР.
    ВАЛЕНТИН НИКОЛОВ: Според мен Министерството повече работа ще свърши.
    ПРЕДС. ВАЛЕРИ СИМЕОНОВ: ДНСК ще викаме ли? Има ли риск за изтичане на информация и евентуално да започнат да творят документация ДНСК? Тогава да извикаме един юрист от ДНСК.
    ИВАН ИВАНОВ: Повече или по-малко юристи са от институции, които носят отговорност. Вие имате право с доклад до госпожа Цачева да бъде привлечен на граждански договор. Това трябва да бъде юрист на високо ниво, абсолютно независим от тези институции, който да бъде и шеф на тази работна група. Това би дало по-високо професионално ниво на материала, който ще се направи.
    ПРЕДС. ВАЛЕРИ СИМЕОНОВ: Част от тях може да се окажат заинтересовани лица. И на тях не им е за 500 или за 1000 лева, като има да крият примерно 100 000 лева.
    Няма какво да крием. Викаме ги. Поставяме задачи. На нас ни се изясняват нещата. Фактите са ужасни.
    ИВАН ИВАНОВ: Трябва да намерите точния човек за точната задача.
    ВАЛЕНТИН НИКОЛОВ: Министерството няма пряк материален интерес.
    ПРЕДС. ВАЛЕРИ СИМЕОНОВ: Следващата сряда в 16.00 часа викаме юристи. До тогава молбата ми и вие нахвърляйте нещата. Да се съберем предварително към 15.00 часа, за да съгласуваме задачите. Аз ако успея по-рано да ги пусна на имейлите ви, основните задачи, които трябва да поставяме. Горе долу е ясно. несъответствие в датите на въвеждане в експлоатация. Несъответствие в мощностите. Липсата на информация за ВЕИ-та на които се плащат пари и които са въведени в експлоатация. Да видим нарушенията, да ги групираме.
    До тук в общи линии какво правим. Изясняваме работата на отделните институции и констатираме много нарушения във ВЕИ-тата и ЕРП-тата.
    Трябва да установим кой е присъединявал, кой е издавал фалшиви документи.
    ИВАН ИВАНОВ: 23 милиона са тези три вятърни централи за които са изпуснати часовете. При разрешение, което е 2050 часа годишен лимит са работили между 6900 и 7800. Те са взимали преференциална цена за четири, пет пъти по-голямо количество електроенергия.
    ПРЕДС. ВАЛЕРИ СИМЕОНОВ: Колеги, формулираме първия етап от работата на Комисията. Общо казано нарушение в областта на ВЕИ-тата. Съвсем естествено е, защото те са 30 процента от това, което се продава на бита, от микса. Вече нормално е да хванем най-големите нарушители. Да отидем към някакво обобщаване за ВЕИ-тата и чак тогава да продължаваме нататък.
    ВАЛЕНТИН НИКОЛОВ: Господин Илиев, аз си мисля следното нещо. Понеже говорите за часовете от ЕРП-тата, които идват при вас. Нали в АУЕР има фактура. Там пише колко часа по колко лева. Може да се направи справка и сега.
    ПЕТЪР ИЛИЕВ: Всичко може. Въпросът е, че досега не е предоставяно. От сега нататък няма да приема нито една фактура без часовете и без показанията на електромерите. Защото какво цела с показанията на електромерите.
    Първо, когато е фотоволтаик, мога да хвана когато е най-силно греенето, дали това му е нормалата мощност, която той ми предоставя. Там ще си направим един анализ. Тази информация ще обработим и там ще излиза. Тази централа примерно е 20 мегавата, а в пика на слънчевото греене примерно в един или в два часа е произвела 22 мегавата. Или нощно време дали има произведено. Дали има вятър. Винаги може да се проверят тези данни. Тази информация, която е в АУЕР досега няма никаква връзка при нас. Не е само при нас тази информация. Има много информация, която пристига по различни канали. Но нито една от тези информации не е пристигала. Има информация, която ще ни помогне и в ДЕКВР и в Министерството.
    Аз поемам ангажимента да предложа мерки. Вие може да ги допълните.
    ПРЕДС. ВАЛЕРИ СИМЕОНОВ: Преди да приключим искам да ви информирам, че лично съм взел решение и съм подал информация на ДАНС, която не е от тук, а я имам предварително, която я дадоха чак сега. Тази информация е свързана с изплащането на пълно количество енергия на тези, които са ползвали средства по разни европейски програми. Просто ви информирам, че съм подал такава информация. Аз съм и длъжен, както и всеки български гражданин да установи това. Предполагам, че няма да ме укорите за това. Както и тази информация, която сега ми предоставиха за разминаването между датите на въвеждането. Предполагам, че нямате нищо против, макар и със закъснение.
    Имахме преди по-малко от месец разговор с господин Борисов, единствения разговор след първоначалните преговори, при което той настоя и изпрати шефа на ДАНС. Тъй като аз имах тази информация от други източници, подчертавам, не от тук. Защото те чак сега я предоставиха. И тя не е пълна, тази която предоставят от трите проверки. Но така или иначе съм предоставил тази информация.
    Господин Недев нещо против имате ли?
    По отношение на публичността на нашия резултат, мисля да продължаваме да не ги оповестяваме. Мисля, че в тази обстановка се работи по-лесно и по-приятно. Може би някъде веднага след ваканцията, за да мотивираме искането за удължаване, ще трябва да изнесем частична информация, която ще обсъдим. Аз няма да изнасям никаква информация. И каквото решим, да подадем някаква частична информация, за да може да мотивираме пред Народното събрание основанието за искане за удължаване.
    Колегите от БСП всеки ден правят някакви заседания. Аз не мисля, че трябва да имаме всеки ден заседания. На мен ми е трудно да асимилирам това, което до момента се е изсипа. Много неприятно е това.
    Така че продължаваме с досегашния ред. Следващият път ще повикаме юристи и ако са готови докладите от АДФИ.
    ИВАН ИВАНОВ: Ако може всички материали от изслушванията да ми бъдат предадени.
    ПРЕДС. ВАЛЕРИ СИМЕОНОВ: Това може да стане само с решение на Комисията господин Иванов.
    Другата седмица го гласуваме това решение и ще го предоставим.
    Да се подготви информация от КЕВР, АУЕР и НЕК.
    Закривам заседанието.

    / Закрито в 18 часа и 25 минути /


    ПРЕДСЕДАТЕЛ НА ВРЕМЕННАТА КОМИСИЯТА
    ЗА ПРОВЕРКА И ОЦЕНКА НА СЪСТОЯНИЕТО НА
    ЕНЕРГЕТИКАТА В РЕПУБЛИКА БЪЛГАРИЯ:


    / Валери Симеонов /


    Файлът съдържа
    75 522 знака
    42 стр.
    Форма за търсене
    Ключова дума