Народно събрание на Република България - Начало
Народно събрание
на Република България
Парламентарни комисии
Временна анкетна комисия за проверка и оценка на състоянието на енергетиката в Република България към 31 януари 2015 г.
Временна анкетна комисия за проверка и оценка на състоянието на енергетиката в Република България към 31 януари 2015 г.
20/05/2015
    ПРОТОКОЛ №11
    “Р Е П У Б Л И К А Б Ъ Л Г А Р И Я
    ЧЕТИРИДЕСЕТ И ТРЕТО НАРОДНО СЪБРАНИЕ
    -----------------------------------------------------------------------------
    ВРЕМЕННА АНКЕТНА КОМИСИЯ ЗА ПРОВЕРКА И ОЦЕНКА НА СЪСТОЯНИЕТО НА ЕНЕРГЕТИКАТА
    В РЕПУБЛИКА БЪЛГАРИЯ






    П Р О Т О К О Л

    № 11


    На 20 май 2015 г. /сряда/ от 16.00 часа в зала “Запад” на Народното събрание, се проведе заседание на Временната анкетна комисия за проверка и оценка на състоянието на енергетиката в Република България.
    Заседанието бе открито в 16.30 часа и ръководено от господин Валери Симеонов – председател на Комисията.

    Списъкът на присъствалите народни представители и гости се прилага към протокола.


    * * *


    / Начало 16 часа и 35 минути /



    ПРЕДС. ВАЛЕРИ СИМЕОНОВ: Добър ден уважаеми колеги и гости.
    Откривам поредното заседание на Временната анкетна комисията за проверка и оценка на състоянието на енергетиката в Република България.
    По точка 3. Останалите колеги са отговорили на тези въпроси и при проверката на ЧЕЗ и проверката на Енерго про. При вас обаче няма отговор.
    БЛАГОВЕСТ БАЛАБАНОВ: Нашата работна група предвид големия брой в началото се взе решение да се изиска от дружествата и другите държавни институции таблични данни, не целите досиета, защото обема работа става много голям. И на база на тези данни след като се отсеят, така да се каже съмнителните, след това да се проверява на място. Не можа да се случи това нещо. Таблицата с данните е 120 000 полета.
    Прегледахме ги всичките тези данни и тук в случая дружеството на нас не ни предостави конкретни данни за всеки случай, а се оправдаваха, че през 2008 г. НЕК им е забранило. После до три мегавата. И ги оставихме.
    ПРЕДС. ВАЛЕРИ СИМЕОНОВ: Вие имате задача, която ви е поставена. Ясна категорична, описана е. Пишете писма. Получавате отговори. Правите проверка. В крайна сметка вие не изпълнявате възложената си задача като служебно лице. Те не ни отговориха, но извинявайте, за мен това не е отговор. Те оказаха да ни отговорят също не е отговор. Как така? Имате поставена задача, която не изпълнявате. Ние тук в момента сме се събрали да се опитваме по някакъв начин, да ви го кажа направо, да изкараме някой лев за държавата, не за себе си.
    И веднага бих ви задал въпроса, защо вие не изпълнявайки вашите задължения по отношение нарушаването на наредбата, не сте съставили актове за установяване на административно нарушение. Защото актовете са на хубави суми, нали така госпожо Николова. И като ги умножите по не знам колко, защото няма информация при вас и ще стане една хубава сума, на която държавата има право. В края на краищата става въпрос за едно нарушение. Останалите две комисии са си свършили работа. Вие не сте си свършили работа. Вие казвате, те не ни отговориха. Искайте пак. Вие сте като длъжностно лице и си имате задължение. Това ви е възложено със заповед. Нали така?
    БЛАГОВЕСТ БАЛАБАНОВ: Таке е.
    ТАСКО ЕРМЕНКОВ: Един допълнителен въпрос към цялото това нещо. Не са ви отговорили на първите писма. Видели сте, че няма движение. Вие обърнахте ли се към ръководството на Държавната комисия за енергийно и водно регулиране да ги предупредите за това, че не са получени писма, че няма отговори. И ако сте се обърнали, каква е бил реакцията?
    БЛАГОВЕСТ БАЛАБАНОВ: Имаше отговор. И отговора е копието от тези протоколи, в които това е наистина е описано подробно. Ние изпратихме писмо до Националната електрическа компания с въпрос. На какво основание са подписали тези протоколи, с което на практика те са отменили разпоредба на Наредбата. Отговора на НЕК беше. Защото в този период е влезнал в сила ЗЕВИ. Те не ни отговориха нищо.
    ПРЕДС. ВАЛЕРИ СИМЕОНОВ: Господин Балабанов това е до 2010 г. А след 2010 г., защо няма никаква информация? Между 2008 и 2010 г. така са се разбрали НЕК и ИВН. Хайде, приемаме това тяхно споразумение. От там нататък защо не вървят тези протоколи. Наредбата не ги изисква случайно. Ясно е. Предполагам, че сте професионалист. Контрол, решаване на спорове. Сещате ли се защо наредбата го изисква това? Защото Националната преносна мрежа може да се натовари неимоверно много там, където не може да поеме съответните обеми. С други думи, тук става въпрос за едно съвсем основателно изискване, което е нарушено. Наредбата се нарушава и вашето задължение беше да констатирате това нарушаване на Наредбата. Въпреки че то не засяга пряко крайния потребител, клиента след електромера. Но това си е нарушение. Тази Наредба за това е създадена.
    ТАСКО ЕРМЕНКОВ: Не получих отговор на въпроса, това било ли е известно на ръководството на Държавната комисия за енергийно и водно регулиране, тази констатация? И какво сте получили като указание, ако сте получили някакви?
    БЛАГОВЕСТ БАЛАБАНОВ: Не сме информирали. Имаше координатор по трите групи и директора на Дирекцията и човек, който в момента не работи там. И до там спряхме. Не сме информирали?
    ТАСКО ЕРМЕНКОВ: Кой е бил координатора, нищо че не работи?
    БЛАГОВЕСТ БАЛАБАНОВ: Галя Илиева се казва, а директора е Йордан Желев.
    ПРЕДС. ВАЛЕРИ СИМЕОНОВ: Господин Иванов, господин Ерменков тук предлага да се проучи. Поставяте задача на групата. Няма изпълнение на поставените задачи. Повторно не се иска информация. Да не правя изводи. Рано е още.
    По точка 4 и точка 5 на стр.8 от доклада. Аналогична ситуация. Заключението ви е такова.
    Предвид горното и с оглед липсата на информация относно датите, на които са подавани заявления от страна на производителите с искане за сключване на окончателен договор, не може да се направи категорично обоснован извод, за наличие на нарушение на действащите нормативни разпоредби.
    Тук провеждате един такъв писмен вътрешен диспут дали една, дали две години. но нито по едната, нито по другата давате информация при колко случая са нарушени. Дайте случая кога е нарушено изискването за една година, дайте кога за две. Защото вие също не отговаряте на тези точки четвърта и пета от предварителните задачи.
    БЛАГОВЕСТ БАЛАБАНОВ: Тога го имаше. Но понеже сключването на предварителния договор понякога изисква допълнителни документи. А ние работихме само с таблични данни, на които са написани началния и крайния срок и нямаме доказателства. Не сме ходили на място да проверяваме, дали не е имало през това време подаване на документи от страна на производителите, които се изискват от дружеството. И затова без проверка на място, това важи за всички други точки.
    ПРЕДС. ВАЛЕРИ СИМЕОНОВ: В крайна сметка тези две точки също са поставени като задача и не са изпълнени. Ние нямаме информация. Останалите ви колеги са си свършили работата и са дали тази информация. Говоря за проверката на другите две дружества.
    Следващата точка е шеста.
    Проверка на обстоятелствата по чл.30, ал.4 от Закона за възобновяемите източници, а именно предаването на данни в реално време, което е задължение за всички производители с мощност над 30 киловата. Казахте, че 269 централи не са изпълнили изискването на Закона. След което следва заключение.
    Електроразпределителното дружество следва незабавно да уведоми посочените производители да изпълнят своето законоустановено задължение по чл.30, прилагайки разпоредбата на чл.84 от Наредбата. Някакво пояснение по този текст? Този текст ваш ли е? Вие ли го писахте? Това ли е заключението на групата или това е заключените на Комисията, на ДКЕВР.
    БЛАГОВЕСТ БАЛАБАНОВ: Това е предложението на групата.
    ПРЕДС. ВАЛЕРИ СИМЕОНОВ: И беше утвърдено на заседание на Комисията. Това е ваше предложение.
    БЛАГОВЕСТ БАЛАБАНОВ: Да.
    ПРЕДС. ВАЛЕРИ СИМЕОНОВ: С други думи, вие поемате отговорността, че на 269 дружества, в които не са извършвани измервания е изкупувана енергия в противоречие на това, че те са извършили нарушение.
    БЛАГОВЕСТ БАЛАБАНОВ: Тези дружества когато закона влиза в сила през 2012 г. остават само 34 дружества. Преди това има давност една година. Ние не може да съставим никакви актове.
    ПРЕДС. ВАЛЕРИ СИМЕОНОВ: Значи в момента на влизане на закона в действие.
    БЛАГОВЕСТ БАЛАБАНОВ: Закона за административните нарушения и наказания влиза в сила на 17 юли и до тогава давността за установяване е една година. а от тогава насам става пет години. Така че ние до тогава не може да направим нищо и по другите неща, които са със задна дата.
    ПРЕДС. ВАЛЕРИ СИМЕОНОВ: Няма давностен срок. Към един момент влиза изискването, че всички трябва да подават информация. И това е до 15 март. Тогава вдигнахме от 30 на 200.
    РЕНЕТА НИКОЛОВА: Колегата се опита да ви обясни за промяната в Закона за административните нарушения и наказания, по-конкретно чл.34, ал.2. Нашата Комисия го прилага, когато открие нарушения по Закона за енергетиката и другите закони, които ние прилагаме. Става въпрос, преди промяната на закона с Държавен вестник брой от 17 юли 2012 г., това е важно да се каже, тогава давността е била една година от отриване на нарушението.
    След промяната 2012 г. давността става пет години.
    ПРЕДС. ВАЛЕРИ СИМЕОНОВ: Колко са?
    БЛАГОВЕСТ БАЛАБАНОВ: 34. От тях само шест са над 200 киловата, а другите са малки.
    Моята преценка беше, че тези централи с мощности от 20 – 30 – 50 киловата, предаването на данни в реално време не застрашава в голяма степен енергийната система. Все пак това е предаване само на данни.
    ПРЕДС. ВАЛЕРИ СИМЕОНОВ: Имате ли представа в какво състояние е от юли 2012 г., а даже и преди това, някаква обща представа. Личен въпрос ви задавам. В какво състояние е енергетиката на България? Имате ли обща представа, на печалба ли е, на загуба ли е?
    БЛАГОВЕСТ БАЛАБАНОВ: Не мога да кажа каква е състоянието.
    ПРЕДС. ВАЛЕРИ СИМЕОНОВ: Не предполагате, че тя може да е на загуба, на огромна загуба. И в такива случаи задължението на всеки държавен служител е по някакъв начин да ограничи тази загуба. Имате чудесна възможност да го направите, чрез налагане на актове. Имате нарушение на законово изискване, от което не следва даже акт за установяване на нарушение.
    БЛАГОВЕСТ БАЛАБАНОВ: Така е, но ние не можехме да отидем на място по таблични данни да съставим актове. Аз очаквах, след тази проверка, след като се приеме доклада, да се продължи проверката на място само на тези обекти и евентуално от тях ще остане част, които наистина са в нарушение. Но това са данни, които дружеството предоставя, в графата в която пише не. Специално ЕВН защо са ги включили, без да имат такова средство за предаване, срещу тях има и други жали, защото в техните общи услови е написано, че те трябва да ги доставят. Производителите го обжалват пред Комисията за защита на потребителите. И решихме, че данни в този си вид не са достатъчни за съставяне на актове, което после биха могли да паднат.
    ТАСКО ЕРМЕНКОВ: Аз още един път да задам въпрос. Добре, хубаво. Имали сте таблични данни, които според вас са недостатъчни за вземане на решение. Трябвало да се направи проверка на място. Някой от вас предложил л е да отиде на място?
    БЛАГОВЕСТ БАЛАБАНОВ: Имаше такива разговори, но не е предлагано официално и в писмена форма.
    ТАСКО ЕРМЕНКОВ: Информирано е ръководството на Държавната комисия за енергийно и водно регулиране тогава. Дори в нормални разговори, аз не питам за нищо повече, че данните които са получени са недостатъчни и че би било целесъобразно да се отиде на място. Имало ли е такива разговори или не е имало.
    БЛАГОВЕСТ БАЛАБАНОВ: Мисля, че имаше.
    ПРЕДС. ВАЛЕРИ СИМЕОНОВ: По друг начин ще поставя въпроса на господин Ерменков. Вие извършвате своята проверка на база на документите, които са ви предоставени. Изготвяте доклад, който в момента четем. И в този доклад по всяка от възложените задачи вие правите изводи и съответно препоръки. Правите го навсякъде. Аз виждам. Тук обаче вие не сте направили даже препоръка, че трябва да се извърши проверка за установяване. Вие не сте го поискали това. Защото сега, ако поканя госпожа Тодорова, тя ще каже, ние гледахме какво предлага и това правим. Нали така?
    БЛАГОВЕСТ БАЛАБАНОВ: Не мисля, че е така.
    ПРЕДС. ВАЛЕРИ СИМЕОНОВ: Има ли някакво специално отношение, тук ми се подсказва от господин Ерменков, специално отношение към ИВН. Има ли някакво по-специално отношение което да ви е внушено, да ви е намекнато.
    БЛАГОВЕСТ БАЛАБАНОВ: Няма абсолютно никакво.
    РЕНЕТА НИКОЛОВА: Мисля, че количествата. Все пак това са 1044 броя. Информацията, която ни е предоставена е в един табличен вид, за който ние със сто процента не сме сигурни, дали някъде не е допусната грешка.
    ПРЕДС. ВАЛЕРИ СИМЕОНОВ: За 269 случая, едва ли ще е допусната грешка или за шест или за 46.
    РЕНЕТА НИКОЛОВА: Цялата идея беше, като се отсеят тези, които са съмнителни, да им се проверят досиетата.
    ПРЕДС. ВАЛЕРИ СИМЕОНОВ: Не се правим на ченгета. Задаваме ви абсолютно елементарни логически въпроси. Аз задава въпроси, на които аз не мога да си отговоря. Защо след като е факт нарушаването на закона или имате таблични данни за това, вие не сте указали да се извърши проверка или не сте предложили на комисарите да вземат някакви мерки? Това е въпроса ми.
    БЛАГОВЕСТ БАЛАБАНОВ: Да не прозвучи като оправдание, но през същото време, съм съставил и връчил 150 акта. Освен това над 110 – 120 жалби е работено през това време. Комисията е много натоварена. Да не останете с впечатление, че сме работили само това.
    ПРЕДС. ВАЛЕРИ СИМЕОНОВ: Съгласен съм, че вашата проверка е била най-обемна. При другите ви колеги при единия случай са 400, а при другия случай са 300 обекта. При вас са 1000 обекта. Виждам готова нещо. До тук по всички тези точки, вие бихте могли, по мое скромно мнение да съставите актове. Защото имате нарушаване било на закон, било на наредба. От които актове да следват някои по-полезни за държавата действия.
    БЛАГОВЕСТ БАЛАБАНОВ: Другите две групи също не са съставили актове. Предполагам, че и те имат някаква мотивация. Ние сме представили нашите виждания, нашите констатации на Комисията и тя ги е приела. По този начин ги е потвърдила и ние считаме, че мнението ни е правилно.
    Аз съм инженер, не съм юрист. Юристите също са го чели.
    ПРЕДС. ВАЛЕРИ СИМЕОНОВ: Преминаваме към точка седма.
    Като инженер според вас, какво обяснение може да има, че за 43 централи, които са присъединени, разликата между мощността, която е записана в разрешението за ползване на ДНСК и присъединената мощност, по която се плащат пари по фактура е по-голяма от 25 киловата? Как си го обяснявате това нещо? Технически как го тълкувате?
    БЛАГОВЕСТ БАЛАБАНОВ: Технически това са също данни, които ние сме съпоставили от дружествата и от ДНСК.
    ПРЕДС. ВАЛЕРИ СИМЕОНОВ: Какво обяснение ще ни дадете вие на това разминаване в мощността?
    БЛАГОВЕСТ БАЛАБАНОВ: Това може да бъде в част от тях и техническа грешка.
    ПРЕДС. ВАЛЕРИ СИМЕОНОВ: Технически грешки 43. И в нито един от тези случаи мощността не е по-малко от ДНСК. Смятате, че това е техническа грешка.
    БЛАГОВЕСТ БАЛАБАНОВ: Би могло да бъде. Ние работим с едни огромни количества данни и това са само съмнения. Ако се отиде на място и се провери. Ние също имаме своите съмнения като технически лица, че това е нарушено. Но не може да дадем категорично заключение само по това, че са дадени данните в таблицата да съставим акт, който после ще отиде на съд. Освен това в таблиците, които изпратиха ДНСК и не само в таблиците, защото ние на тях наблегнахме повече и изискахме и самите разрешения за ползване. Там има издадени разрешения за ползване, в които изобщо не пише каква е разрешената мощност. Описани са, ако ги видите в приложенията, те са описани по такъв начин, че не може да се направи извод. Трябва да се върнем назад и да изискаме досието. Да вземем разрешението за строеж в което би трябвало да има тази мощност. Да се отиде на място да се види тази централа по обем и по мощност, дали отговаря. Защото имахме и такива съмнения. Имахме предоставяне и на снимки, в които един обект от 300 киловат, той изглежда като такъв от 400, но това е само визуално. Не сме направили нищо, което така предоставените данни ни дават възможност.
    ПРЕДС. ВАЛЕРИ СИМЕОНОВ: Аз смятам, че при такова драстично разминаване в мощностите 25 киловата, не 0,25 мисля, че е логичен извода, че тук става някаква измама. Логично е да предположи човек. И когато приключи проверката да препоръчана на Комисията. Дайте тези 43 да ги проверим. Само че вие не го препоръчвате това. Вие препоръчвате още един път да се вземат данни от ДНСК и да се провери, дали не са направили грешка ДНСК. Няма как да са направили толкова много грешки. Това препоръчвате. Аз чета вашата препоръка накрая точка 7. Това сте написали.
    КАМЕЛИА КИРИЙ: Ако позволите. Понеже в точка 7 става конкретно въпрос за разрешение за ползване с може би неверни данни. и ние не бихме могли да установим, дали действително има неверни данни. И точно поради тази причина сме препоръчали на Комисията, да изпратим тези данни в Министерство на регионалното развитие и благоустройството. Ние не бихме могли да кажем, тук има престъпление. Това не е в нашите правомощия.
    ПРЕДС. ВАЛЕРИ СИМЕОНОВ: Вие сте тези, които давате право за изплащане на едни много сериозни суми на високи цени.
    КАМЕЛИЯ КИРИЙ: Да, така е в крайна сметка.
    ПРЕДС. ВАЛЕРИ СИМЕОНОВ: Някой разрешава грубо казано. И в крайна сметка като върнете тези материали и искате нови материали от ДНСК какво стана? Получихте ли нещо? Сега вече въпроса ми е конкретен. Имате ли отговор по това ваше искане и отправено ли е то или е просто препоръка към Комисията. Знаете ли дали е изпратено такова писмо до ДНСК?
    КАМЕЛИЯ КИРИЙ: Ние до ДНСК сме изпратили писмо, в което сме им изискали разрешителните за ползване, които разрешителни не сме ги взели, но мога да ви ги покажа, но в тях няма мощност. Имат разрешително за ползване на обект без мощност.
    ПРЕДС. ВАЛЕРИ СИМЕОНОВ: Госпожо Кирий, в момента ви говоря за тези 43 при които има мощност и тази мощност е много по-малка от тази, която е присъединена. Вие сте писали, че ще пишете до МРРБ.
    КАМЕЛИЯ КИРИЙ: Тази която дружество ни е изпатило в този табличен вид, че е присъединило. Дали наистина е тя. Без да видим досието, ние не може да кажем дали е тя. Ние изпратихме таблици, които Дружеството попълни.
    ПРЕДС. ВАЛЕРИ СИМЕОНОВ: Вижте какво пишете тук. “С оглед изясняване на обстоятелствата по присъединяване на централите към електроразпределителната мрежа следва информацията да бъде предоставена на Министерство на регионалното развитие и благоустройството с цел установяване, дали разрешенията за ползване на горепосочените енергийни съоръжения мощност, разрешенията за ползване са издадени в действителност и за каква точно създадена мощност.
    Въпросът ми е такъв. Това следва информацията да бъде предоставена. Предоставихте ли я. Изпратихте ли писмо, поискахте ли отговор? Това е въпроса.
    КАМЕЛИЯ КИРИЙ: От ДНСК.
    ПРЕДС. ВАЛЕРИ СИМЕОНОВ: До МРРБ. Така сте го написали вие.
    БЛАГОВЕСТ БАЛАБАНОВ: Няколко пъти имаше среща. Те са идвали при Комисията от ДНСК точно по тези въпроси. Данните които те предоставят не ни дават достатъчно възможност да преценим кой е правия в числата. А ние не може да контролираме ДНСК.
    ПРЕДС. ВАЛЕРИ СИМЕОНОВ: Аз питам дали сте писали писмо и дали сте получили отговор?
    РЕНЕТА НИКОЛОВА: Доколкото разбирам, вашия въпрос е дали след приемането на доклада.
    ПРЕДС. ВАЛЕРИ СИМЕОНОВ: Да, чета вашата препоръка. Дали е изпълнено това?
    РЕНЕТА НИКОЛОВА: Доколкото на нас ни е известно, доклада е изпратен до всички заинтересовани лица. Ние няма как да знаем дали действително е така. Може би протокола ще има повече информация.
    ПРЕДС. ВАЛЕРИ СИМЕОНОВ: Господин Иванов ще очакваме да направите проверка и да видим, дали има отговор. И ако има отговор, да видим какво са отговорили.
    РЕНЕТА НИКОЛОВА: До нас отговор не е достигнал на този етап.
    ПРЕДС. ВАЛЕРИ СИМЕОНОВ: Първо казвате ние не знаем.
    РЕНЕТА НИКОЛОВА: Да, не знаем дали е изпратен.
    ПРЕДС. ВАЛЕРИ СИМЕОНОВ: Всъщност внушавате, че вие сте правила доклад, но никой не е длъжен на вас да ви предостави отговора на писмата.
    РЕНЕТА НИКОЛОВА: Не, погрешно ме разбирате.
    ПРЕДС. ВАЛЕРИ СИМЕОНОВ: Тогава кажете получили ли сте отговор на тези писма или не сте получили?
    РЕНЕТА НИКОЛОВА: Нямаме получени отговори. В момента изказвам предположение, че този доклад е изпратен най-вероятно.
    БЛАГОВЕСТ БАЛАБАНОВ: Изпратен до ИВН – България разпределение, до снабдяване, до Министерство на регионалното развитие, до Прокуратурата, Министерство на финансите.
    ПРЕДС. ВАЛЕРИ СИМЕОНОВ: Има ли отговор?
    БЛАГОВЕСТ БАЛАБАНОВ: Не знаем.
    ТАСКО ЕРМЕНКОВ: Господин председател, това е онзи случай, който на миналото заседание го открихме, че доклада се хваща целия и се изпраща на съответната институция. Какво очаквате, че съответната институция ще започне да чете какво трябва да направи и какво не трябва да прави, ако не й е препоръчано в придружителното писмо. Примерно, ако в писмото не е написано - приложено ви изпращаме доклад еди какъв си, с констатации направени по точки 5, 8, 9 и 15 и чакаме вашето становище. Ако го няма това изречение, нали административно Комисията няма да има никакъв отговор никога.
    ПРЕДС. ВАЛЕРИ СИМЕОНОВ: Точка осем от работната програма.
    Проверка на количествата произведена енергия в периода на първите 12 месеца след присъединяване на централата.
    Такива писма вие сте изпратили в началото на доклада. Описали сте, че сте изпратили до ИВН – България електроснабдяване и до ИВН електроразпределение. Имате ли отговор на тези въпроси?
    БЛАГОВЕСТ БАЛАБАНОВ: Имаме отговор на тези въпроси. Изпратени са отчетените количества от дружеството и съответно изплатените фактури от разпределителното дружество и след това от снабдителното, които съвпадат. Там няма разлики. Съмнението тук е в това приложение 5 в 63 случая, а те всъщност са повече. При които първата фактура е издадена повече от шест месеца след включване на обекта в експлоатация. Кой нормален производител, ако има разрешение за ползване, няма да си включи централата, а ще чака шест месеца, за да започне да произвежда. Това също е нещо, което не е от нашата компетенция. Защото няма как да узнаем една централа през периода от 2007 г. насам, кога е била включена и как е била включена. Затова мнението ни беше да се сезират институциите, които биха могли да проверят това нещо. И за нас това е много по-сериозно нарушение, отколкото предаването на данни с дистанционно.
    ПРЕДС. ВАЛЕРИ СИМЕОНОВ: Пак се връщаме на предмета на точка 8 от заданието ви. Изпратени ли са ви тези справки на двете дружества за първите 12 месеца.
    БЛАГОВЕСТ БАЛАБАНОВ: От дружествата при нас са изпратени.
    ПРЕДС. ВАЛЕРИ СИМЕОНОВ: Нямате ги приложени тук.
    БЛАГОВЕСТ БАЛАБАНОВ: Няма ги приложени. Много са.
    ПРЕДС. ВАЛЕРИ СИМЕОНОВ: Знам 1044. ние ще ги поискаме. Ще искаме да ги видим. И вие твърдите, че нямате разминаване между данните от разпределение и от снабдяване за съответните производители. Нямате разминаване. Няма го във вашия доклад това. Имате поставена задача. Вие отговаряте на един нюанс от тази задача или на част от поставения въпрос. На основния поставен въпрос за тези 12 месеца няма отговор. Това което сега вие го казвате, в доклада няма нито една думичка или едно изречение в което да казвате, не е установена разлика между данните подадени от електроразпределение и фактурираните данни.
    БЛАГОВЕСТ БАЛАБАНОВ: Няма го.
    ПРЕДС. ВАЛЕРИ СИМЕОНОВ: Това ви е задача. Така ви е поставен въпрос. И би трябва първо на този въпрос да отговорите. И след това да дадете разяснение по отношение на разминаването в датата на въвеждане в експлоатация и първата фактура. Тук няма такъв отговор.
    БЛАГОВЕСТ БАЛАБАНОВ: Мога да ви кажа, че ако правя втори такъв одит ще знам как се правят нещата. Но до тук това сме могли и това сме направили.
    ПРЕДС. ВАЛЕРИ СИМЕОНОВ: И ние тук които ни виждате не сме правили и половин, освен господин Димитров.
    Няма отговор на въпроса. Молбата ни е, ще поискаме пълната разпечатка на всички проверявани 1044 обекта, защото вие имате. Може да се разпечата и да ни бъде изпратена и да се качи и на диск.
    По точка осма.
    БЛАГОВЕСТ БАЛАБАНОВ: Тук искам да ви кажа че ние сме взели само 63 случая повече от шест месеца. Защото това е фрапиращо. Има отлагания с три месеца, с четири месеца. Просто едно съмнение.
    ПРЕДС. ВАЛЕРИ СИМЕОНОВ: Нормално сте постъпили. Казвате, че имате съмнение Мен ме учудва, че в предишните случаи нямате съмнение, но ваше право е. Така сте решили, че имате съмнение и сте пуснали писма до Министерство на регионалното развитие и до прокуратурата. Отговор имате ли? Би трябвало да сте пуснали.
    БЛАГОВЕСТ БАЛАБАНОВ: Не съм получил отговор, но знам, че в Комисията е дошъл такъв, в който казват същото което споменахте преди малко, че не сме посочили конкретни случаи.
    ПРЕДС. ВАЛЕРИ СИМЕОНОВ: Точка десета от програмата на стр.10.
    Проверка за наличие на договори за достъп по Закона за енергетиката и на възобновяемите източници.
    Установено е, че няма сключен договор за достъп с три централи. Достъпа на тези централи до мрежата е преустановен.
    На базата на какво е преустановен този договор за доставка?
    БЛАГОВЕСТ БАЛАБАНОВ: На липсата на договор за достъп.
    ПРЕДС. ВАЛЕРИ СИМЕОНОВ: Има ли акт? Наказателно постановление има ли?
    БЛАГОВЕСТ БАЛАБАНОВ: Дружеството прекъсва електрическата централа. Декларира, че е прекъсната и тя не работи. Тя не е включена в системата. Защото няма сключен договор за достъп. Тоест тя не е присъединена.
    ПРЕДС. ВАЛЕРИ СИМЕОНОВ: Редно е в такива случаи да има акт за установяване на нарушение. Или мисля грешно. Има нарушаване на изисквания. Едно дружество произвежда електроенергия, без да е изпълнило всички изисквания на закона и получава пари за това. Значи въпроса е такъв. Има ли направен акт. Констатирано ли е? И дали съответно са сторнирани издадените фактури.
    БЛАГОВЕСТ БАЛАБАНОВ: Тези централи не са включени и за тях няма издадени фактури.
    ПРЕДС. ВАЛЕРИ СИМЕОНОВ: Как не са включени? Достъпът до тези централи в мрежата е преустановен. Така пишете. Което означава, че след като се констатира това обстоятелство се преустановява. Така сте го написали.
    БЛАГОВЕСТ БАЛАБАНОВ: Дружеството в писмото си отговор до нас пише: Нямаме сключен договор с три броя централи и договора до мрежата им е преустановен. Тоест те не са включени към мрежата. Те не са част от енергийната система. Това искам да кажа. Не е проверено на място.
    ПРЕДС. ВАЛЕРИ СИМЕОНОВ: Достъпът до мрежата е преустановен означава, че е имало достъп до мрежата и в някакъв момент е преустановен. Нас ни интересува колко време е имало достъп до мрежата в нарушение на закона? И установено ли е с някакъв факт това?
    Прескачаме точка 11. Там няма нищо. Точка 12 – 72 часовите проби.
    Тук твърдите, че това не е задължение на вашата институция и на вашия одит, който извършвате и това трябва да се установи от ДНСК. Това го имате като задача в заданието. И за разлика от останалите колеги, които са проверявали в другите дружества, само вие казвате, че това не е наша работа. Питайте ДНСК.
    БЛАГОВЕСТ БАЛАБАНОВ: Протокол от 72 часовите проби е част от разрешението.
    ПРЕДС. ВАЛЕРИ СИМЕОНОВ: Много добре знаем. Но този протокол при изискване се предоставя. Останалите две групи, които са го изискали е са го получили.
    БЛАГОВЕСТ БАЛАБАНОВ: Ние сме го изискали и не сме го получили.
    ПРЕДС. ВАЛЕРИ СИМЕОНОВ: Защо не поискахте пак? Защо не настоявахте? Няма да правим изводи.
    Точка 13. Проверка начина на източници за финансиране на централите. Това е национална или европейска схема за подпомагане. Тези сте ги приложили.
    Имаме много такива случаи на нарушение. Това са 137 случая, които са сключени след влизането със закона. Собственикът е посочил в декларация. В три случая се оказва несъответствие. Описвате ги трите случая. След което в заключението и препоръките вие не давате препоръки за търсене на някаква наказателна отговорност, административна, каквато и да било. И такава не е търсена. Те ползват европейски средства. С чужди пари си правят централата и продават електроенергия в цялото количество на високата цена. Абсолютно законно нарушение.
    РЕНЕТА НИКОЛОВА: Защо са посочени тези три централи. Посочили сме ги, защото сме открили несъответствие в заявлението към сключения от тях договор за изкупуване на електрическа енергия в декларацията, защото тя е неразделна част от фактическия състав на сключване на договора. И ако в тях те са заявил неверни данни, тогава ние няма какво да направим и затова сме препоръчали прокуратурата да изследва този въпрос, дали действително има декларации с невярно съдържание.
    ПРЕДС. ВАЛЕРИ СИМЕОНОВ: Къде го прочетохте това, защото аз не можах да го прочета за прокуратурата? Няма такова нещо. Вие казвате, че вие ще сезирате Министерство на финансите и Министерство на енергетиката. Тази точка не е ли в общата част за целия доклад или е за тази точка. Аз като гледам как е повдигнато стигам до извода, че вие правите общо заключение върху целия доклад, а не върху въпросната точка. И пишете да се уведомят ИВН – България. да се приеме настоящия доклад. Това е вече общ извод към целия доклад, а не е към тази точка. А в тази точка препоръките, вие не давате препоръка, насока да се сезира прокуратурата при явно нарушение, закононарушение.
    С други думи, ако се разгледа целия доклад било от Комисията, било от когото и да било, имате конкретни указания по отделни пунктове, точки от задачите, които са ви поставени и имате конкретни указания, тук трябва да се сезира прокуратурата, а тук не трябва или не казвате нищо.
    В общата си част накрая в заключението, вие това казвате условно, че някъде трябва да се сезира ИВН, някъде трябва да се сезира Министерство на регионалното развитие, а някъде трябва да се сезира прокуратурата. Но за тази конкретна точка вие не поставяте въпроса на вниманието на прокуратурата, а е явно закононарушение.
    РЕНЕТА НИКОЛОВА: Явно това е наш пропуск. Отчитаме го като грешка. Но защо сме посочили, че Министерство на финансите и Министерство на енергетиката трябва да бъдат сезирани. Защото тук става въпрос за законодателни промени. Ние нямаме право на законодателна инициатива. В случая ние сме използвали израза реално двойно субсидиране. Те действително може би получават реално двойно субсидиране, но ние няма как да кажем, че това е нарушение. Затова считаме, че трябва да бъдат сезирани двете министерства.
    ПРЕДС. ВАЛЕРИ СИМЕОНОВ: Според мен има общи текстове, които задължават всеки български гражданин при установяване на закононарушения, а тук имате явно закононарушение. Ние няма как да констатираме. Като виждате, че им е плащано на сто процента. А 80 процента от техните инвестиции са по европейски средства.
    В крайна сметка искам да ви попитам, когато входирахте този доклад, когато приключихте, в деловодството ли го заведохте? Как стана?
    БЛАГОВЕСТ БАЛАБАНОВ: В деловодството.
    ПРЕДС. ВАЛЕРИ СИМЕОНОВ: След това вие присъствахте ли на разглеждането на вашия доклад в Комисията?
    РЕНЕТА НИКОЛОВА: Разбира се.
    ПРЕДС. ВАЛЕРИ СИМЕОНОВ: Имаше ли промяна на ваши констатации или опит за промяна по време на обсъждането и изготвянето на окончателния доклад и приемането му от Комисията?
    БЛАГОВЕСТ БАЛАБАНОВ: Той беше върнат един път с изискване да се приведат трите доклада в ред. Стилистично да го наречем първа, втора точка, защото трите групи работиха съвсем отделно в началото и независими една от друга. Нямаше съгласуване между тях. Имаше изискване да са еднакви. Вие сте ги видели докладите, но не са били променяни, както са внесени, така са излезли.
    ТАСКО ЕРМЕНКОВ: Ако правилно си спомням административния ред в едно учреждение, вие сте го дали този доклад с входящо писмо и в деловодството сте го завели първия доклад. След това той ви е върнат за доработка, преработка, уточняване и т.н. След което отново сте го въвели в новия вид.
    РЕНЕТА НИКОЛОВА: Има допълнителни данни, които поучихме и допълнихме.
    ТАСКО ЕРМЕНКОВ: Става въпрос, че с отделен номер сте го вкарали пак. Тоест и двата доклада трябва да ги има някъде в архива, след като са с двата номера.
    БЛАГОВЕСТ БАЛАБАНОВ: Да.
    ТАСКО ЕРМЕНКОВ: Това беше въпроса, дали може да получим първия, който ви е върнат за доработка.
    Господин Иванов, молбата ми е, да получим и първите доклади, които са били преди да бъдат върнати за доработка. Ще ни бъде интересно да ги погледнем и тях. Нищо, че са разностилни.
    Вторият въпрос, който имам към вас е, ако сте запознати състава на групите за извършване на тези одити, еднакъв ли беше по брой или различен?
    БЛАГОВЕСТ БАЛАБАНОВ: Еднакъв по трима души. един юрист, един инженер и още един.
    ТАСКО ЕРМЕНКОВ: Относително обема на работата, която сте имали да вършите сте имали един и същи брой хора, с един и същи срок поставен за вършена на работа.
    БЛАГОВЕСТ БАЛАБАНОВ: Срокът беше удължаван два пъти.
    ТАСКО ЕРМЕНКОВ: Само за вас или за всички?
    БЛАГОВЕСТ БАЛАБАНОВ: За всички.
    ТАСКО ЕРМЕНКОВ: Аз затова говоря. За един и същи срок, в един и същи състав за различна по обем работа. Тоест това е извод за организация на работа, а не за нещо друго.
    И последния въпрос, който имам към вас е как вие преценявате, чисто човешки ви питам. Може и да не ми отговаряте. Приемете го така. Как вие преценявате действието, препоръки по отделни точки да бъде запозната прокуратурата по конкретни действия с реализацията изпращане на целия доклад за становище към прокуратурата. Ако ми разбрахте въпроса.
    БЛАГОВЕСТ БАЛАБАНОВ: Аз ще го приема като наша грешка на групата, че сме се ограничили до рамките на това, което Закона за енергетиката ни вменява и престъплението не е административно нарушение. Затова сме преценили, че не сме достатъчно компетентни да кажем, този случай съставлява престъпление и да го предадем на прокуратурата.
    ТАСКО ЕРМЕНКОВ: Вие не може да установявате престъпление, вие може да изказвате съмнение само и да предлагате за доразследване.
    ПРЕДС. ВАЛЕРИ СИМЕОНОВ: Благодаря.
    МАРТИН ДИМИТРОВ: Колеги, господин Николов зададе въпроса за размера на ефекта от нашето действие, което е легитимен въпрос. Господин Симеонов също го е задавал и е логично да очакваме от нашата работа добри резултати. В тази връзка помните, че бяхме дали на АДФИ един срок от 20 май, в който да ни върнат писмено как да си изградят капацитета.
    Аз директно ви казвам откъде очакваме най-големия ефект. Най-големия ефект очаквам, ако тези предприятия, включително ВЕИ-та, ТЕЦ-ове и т.н. над 5 мегавата бъдат проверени и бъдат индивидуално оценени по отношение на възвръщаемостта, дали се изпълнява закона. Там очаквам най-големия ефект, включително за бюджета, включително за НЕК от нашата работа.
    Затова господин Симеонов ви питам, дали АДФИ са направили очакваното. В смисъл да са изпратили писмо до нас. Ако не са изпратили ви призовавам, пак да ги поканим тук и да бъдем още по-настоятелни в нашето действие. Този път заедно с министъра на финансите.
    Защото най-големия ефект очаквам от следното. До момента как е работила Комисията? Тя е работила на следния принцип. Общи цени за всички. А след проверката на АДФИ може да минем на индивидуални цени, на база на индивидуална възвръщаемост. Нали си давате сметка за огромната разлика между двете неща. И понеже господин Симеонов говорите за счетоводител. Аз съм икономист. Това е икономически въпрос. Когато цените са общи, това е все едно на всички кабелни телевизии да дадем обща цена. А тук говорим за индивидуална възвръщаемост. Нали разбирате огромната разлика и огромния ефект, който може да постигнем. А преди това видях вашата убедителност в досегашния разговор, за което ви поздравявам, да пренесем същия тон в разговора с АДФИ с министъра на финансите и не само вие, но и цялата Комисия да застанем зад вас и зад едно такова решение.
    ПРЕДС. ВАЛЕРИ СИМЕОНОВ: По доклада започваме.
    На стр.6, точка 1 и точка 2, това е искането на производителя за проучване условията за присъединяване и спазване изискванията на чл.51 от Наредба № 6 за присъединяване на производители и потребители към преносната мрежа. Случаят с вашия регион е най-драстичен. Там имаме случаи на масово присъединяване, което е извършено в годините и което изключително много е затруднило преносната мрежа. Там се е тръгнало от едни 90 мегавата и вече е на 300 мегавата, доколкото знам.
    ЛЪЧЕЗАР РАЛЧЕВ: Говорим за перките.
    ПРЕДС. ВАЛЕРИ СИМЕОНОВ: Основно за перките говорим, защото те са натоварили много мощността и това е довело до допълнително изграждане, усилване на преносна мрежа, разширяване и прочее. И в тази връзка, по тази точка едно и две, въпроса ми е такъв. Вие не правите предложение за налагане на административни наказания. Това е донесло до необходимост от сериозни инвестиции на държавата там. От друга страна се нарушава закона. Правите проверка, а нямате препоръка за актове. Някакво обяснение да ми дадете.
    ЛЪЧЕЗАР РАЛЧЕВ: За да направим препоръка за актове трябва да не е изтекла давността от извършване на нарушенията. Давността е изтекла. Дългият период за давност пет години от извършване на нарушенията е определен след 17.07.2012 г. Закон за административните нарушения наказания.
    Основните присъединявания са преди тази дата.
    ПРЕДС. ВАЛЕРИ СИМЕОНОВ: След това имате ли присъединяване, след тази дата?
    ЛЪЧЕЗАР РАЛЧЕВ: След тази дата имаме малко, но няма нарушения. Имаме много малко присъединявания открити.
    ПРЕДС. ВАЛЕРИ СИМЕОНОВ: Отказ за присъединяване. Нещо предприемано ли е в този период? Да оставим актовете. Който направи нещо го присъединява. НЕК и ЕСО започват да строят, да инвестират, за да могат да получават ток.
    ЛЪЧЕЗАР РАЛЧЕВ: Като разглеждахме документите констатирахме, че Енерго про, тогава още ЕОН, се е постарало възможно най-много пречки да постави пред присъединяваните субекти, с отказа на НЕК да издаде становища. По тази линия имаше жалби в Комисията и ние сме се произнесли с решения по тези жалби.
    Когато процедурата е жалвана в Комисията, Комисията е дала своето становище по тези жалби.
    ПРЕДС. ВАЛЕРИ СИМЕОНОВ: По точка три има ли такъв случай? Общо 182 обекта присъединени към мрежата средно напрежение на 38 обекта, няма съгласувателна процедура.
    ЛЪЧЕЗАР РАЛЧЕВ: Няма съгласувателна процедура с НЕК.
    ПРЕДС. ВАЛЕРИ СИМЕОНОВ: Там същата история ли е?
    ЛЪЧЕЗАР РАЛЧЕВ: Историята е, че окончателния договора за присъединяване вече е сключен. Тази процедура понеже е нарушена преди сключването на договора, ние не може да се произнесем. Договорът е сключен към датата на проверката. Съответно е издадено разрешение за ползване. От там се обезсилва договора за присъединяване. Сключени са договори и за изкупуване на електрическата енергия. От там се обезсилват всички договори за присъединяване. Търсихме варианти, ако има как да оспорим.
    ПРЕДС. ВАЛЕРИ СИМЕОНОВ: Според мен с договора за заплащане. Договора за изкупуване, чрез него. Другите са в ресора на МРРБ.
    ЛЪЧЕЗАР РАЛЧЕВ: След издаване на удостоверение за ползване, договора за присъединяване се обезсилва. Разрешителното за ползване прекратява неговото действие. Той е изтекъл.
    САВА ЦЕКОВ: Като се сключи договора за изкупуване и е обезсилен договора, който е за присъединяване, ако е изтекъл давностния срок. В случая говорим, че договорите са направени 2011 – 2012 г. а самите процедурни нарушения, когато са правени, те са правени тези години, когато вече давностния срок е бил една година от момента на извършване и шест месеца от установяване на нарушенията. Те са изтекли много отдавна.
    ПРЕДС. ВАЛЕРИ СИМЕОНОВ: Точка шеста. Петнадесет производители не са изградили система за мониторинг и предаване на данни. Препоръката е като че ли под индиго, както и с докладите на останалите колеги. Между другото доклада преправен ли е?
    ЛЪЧЕЗАР РАЛЧЕВ: Не. Но сме коментирали в работни групи общите изводи с които да излезем, защото нарушенията са еднакви. И сме излезли с общо становище.
    ПРЕДС. ВАЛЕРИ СИМЕОНОВ: Защо нито един от вас не поиска примерно налагане на актове, заради това, че не са имали средства за връзка и за мониторинг, предаване на данни. Навсякъде върви една такава блага благословия. Хубаво е да се направи.
    ЛЪЧЕЗАР РАЛЧЕВ: Аз лично съм акто съставител на 359 акта на ИВН.
    ПРЕДС. ВАЛЕРИ СИМЕОНОВ: От кога?
    ЛЪЧЕЗАР РАЛЧЕВ: От одитния доклад. И преди това имам 10 или 11 акта на ЧЕЗ. Когато съм видял, че има условие да бъде наложено наказание, че имаме законово основание.
    ПРЕДС. ВАЛЕРИ СИМЕОНОВ: Тук нямате ли законово основание?
    САВА ЦЕКОВ: Тези 15 обекта са били присъединени към мрежата производители преди 2009 г. Преди изводите. Всички тези производители са присъединени към мрежата преди 2009 г. Това е на стр.8 горе. Самото изискване за тези уреди, които да отчитат в реално време с приемането на ЗЕВИ 2011 г. Две години по-късно.
    ПРЕДС. ВАЛЕРИ СИМЕОНОВ: Добре, а от 2011 г. какво става?
    САВА ЦЕКОВ: От 2011 г. има изискване да бъдат интегрирани тези системи в управлението на мрежата.
    ПРЕДС. ВАЛЕРИ СИМЕОНОВ: Но не са. Защо не са направени? Този одит сте го направили преди два месеца.
    САВА ЦЕКОВ: Това е задължение на производителя.
    ПРЕДС. ВАЛЕРИ СИМЕОНОВ: На кой производител?
    САВА ЦЕКОВ: На производителя на електрическа енергия.
    ПРЕДС. ВАЛЕРИ СИМЕОНОВ: Кое задължение, да си направи акт сам ли?
    САВА ЦЕКОВ: Да си интегрира такива системи.
    ПРЕДС. ВАЛЕРИ СИМЕОНОВ: Задължение, но не е изпълнено това задължение, а закона го изисква. Кой трябва да констатира това нарушение? Полицията ли, кой? НАП ли? Вие трябва да го направите. Защо не е направено това?
    ТАСКО ЕРМЕНКОВ: Ако вие установите нарушението сега. Примерно трябва да е направено 2009 г., не са го направили и вие установявате 2014 г., че това е направено. Не е направено. Ние имаме едно продължаващо нарушаване.
    САВА ЦЕКОВ: Ако е било 2011 г. в Закона за административни нарушения и наказания ясно е описано.
    ТАСКО ЕРМЕНКОВ: Питам 2009 г. само към 2009 г. е присъединено, но не е направена тази система за интегриране.
    САВАЦЕКОВ: 2009 г. не е било изисквано.
    ТАСКО ЕРМЕНКОВ: Вече го има.
    САВА ЦЕКОВ: От 2011 г.
    ТАСКО ЕРМЕНКОВ: Има го, но не е направено.
    САВА ЦЕКОВ: В момента на извършване на нарушения една година е бил давностния срок.
    ТАСКО ЕРМЕНКОВ: В момента продължава да не направено. Вие правите препоръка. Може да поставите и срок, в който трябва да бъде направено. И предупреждение, че ако не бъде направено в този срок ще последват съответните административни мерки. Така ли е? Може би бъркам нещо? Има ли юрист между вас?
    САВА ЦЕКОВ: Аз съм юрист.
    ТАСКО ЕРМЕНКОВ: Така ли е или не е? Прав ли съм или не съм прав. Може би бъркам в моите разсъждения, че когато се установи едно нарушение, което продължава да бъде неизпълнение на законово задължение, вие като Комисия сте длъжни да правите предупреждения, препоръки и да поставяте срок за изпълнение. И ако те не спазят този срок, вече може да предприемете съответните административно наказателни мерки. Прав ли съм или не съм прав?
    САВА ЦЕКОВ: В случая да бъде поканено дружеството и да бъдат предприети действия, които да бъдат за поставянето на тези уреди.
    ТАСКО ЕРМЕНКОВ: Направено ли е това? Изпратили сме го до самото дружество да покани съответния производител. Вие стоите и гледате отстрани, дали ги канят или не. Нямате никакви правомощия. Така да разбирам. Установявате, че едно нарушение е направено. От там нататък то си продължава да си тече. Ние правим препоръки. Те не ги изпълняват и т.н. Така ли е?
    САВА ЦЕКОВ: Не знаем дали ги изпълняват или не.
    ТАСКО ЕРМЕНКОВ: Вие като направите тази препоръка, колко време смятате, че трябва да мине, за да се установи, дали това е свършено или не е свършено. Не е луд този, който изяжда баницата. Луд е този, който създава условие и продължава да ги поддържа, тази баница да бъде изядена. Това искам да кажа. Не съм срещу ВЕИ-тата. Организацията на работа не мога да я разбера каква е била в Комисията при условие, че вие сте били най-вероятно само един регистратор. Така се получава на практика. Вие сте регистратор на заявление за цената, която евентуално в повечето случаи беше удовлетворявана, защото такава е практиката на ВЕИ-тата. Вие сте регистратор на нарушения, без да вземате мерки по това, как да бъдат отстранени, без да се направят препоръки и поставят срокове и проверява резултата. И в крайна сметка резултата е такъв, че ние се намираме в една ситуация, в която продължава да има неизправни дружества, независимо дали са ВЕИ-та или някои други, защото съм убеден, че на други места има неизправност. И накрая няма нищо направено по въпроса, за да може то да бъде преустановено в крайна сметка. Дори да не понесат наказания, но поне да бъдат приведени в законово състояние.
    ВАЛЕНТИН НИКОЛОВ: Само да попитам. Понеже Комисията по принцип не търси вариант да се конфронтира с вас, а иска да помогне по някакъв начин, защото трябва да сме от едната страна на бариерата. Искам да ви питам, понеже сте писали преди 2009 г., обикновено тогава бяха по-мощни да го кажем капацитети инсталирани. Щом е Енерго про, предполага се, че са вятър там. Може да има и слънце, но се предполага, че са вятър. Искам да питам, по спомен, понеже тук нямаме данните, над 5 мегават ли са?
    ЛЪЧЕЗАР РАЛЧЕВ: Над 5 мегавата са към НЕК присъединени. Те не са присъединени към друг. Те са в доклада, който е за НЕК. Цепеха се на малки, за да не влизат в лицензионен режим.
    ПРЕДС. ВАЛЕРИ СИМЕОНОВ: Точка 7 – разрешение за строеж, разрешение за ползване и сравняване на мощностите на стр.8. Има много големи разминавания. Там има разминавания пет пъти по-голяма мощност. Никъде другаде няма това, освен при вас в Енерго про. Това ви е направило впечатление предполагам.
    ЛЪЧЕЗАР РАЛЧЕВ: Това което констатирахме е, че има издаване и разрешителни, без да е записана в тях мощността, която е разрешена.
    ПРЕДС. ВАЛЕРИ СИМЕОНОВ: Това по-нататък. В момента ви говоря за първата група нарушения, които сте констатирали. Това са пет случая на стр.8. На стр.9 са други още шест случая. Обърнете внимание. По разрешение за ползване 78, а присъединено 396. По разрешение за ползване 1250 киловата, а присъединени 3000 киловата. По разрешение за ползване 3000 киловата, а присъединени 9000 киловата.
    ЛЪЧЕЗАР РАЛЧЕВ: Предполагаме, че това е некоректно подадена информация от ЕРП-то. Защото някои централи са присъединявани на етапи. Те са ни дали първото разрешително. От там вече се губи връзката, а нашата проверка е направена по табличните форми, които ни изпратиха. Ние на место не сме правили проверка.
    ПРЕДС. ВАЛЕРИ СИМЕОНОВ: Поискахте ли допълнителни разяснения?
    ЛЪЧЕЗАР РАЛЧЕВ: Поискали сме за тези, които се съмняваме, но не можахме да направим сравнение и да засечем дори с ДНСК документите.
    ПРЕДС. ВАЛЕРИ СИМЕОНОВ: Вие ги цитирате. Тук има пет случая, а на другата страница са шест случая. За тези 11 случая имате разрешение за ползване от ДНСК, в които е упомената мощността. Там нямате съмнение. Трябва да поискате обяснение защо има разминаване в мощността. Поискахте ли такова разяснение? И отговориха ли ви и какво ви отговориха? Даже ако имате отговор, бихме искали да имаме копие от него. Тези случаи които ви казах преди малко три, четири пет пъти разминаване в мощността, която е по разрешена за ползване и мощността, която е присъединена.
    ЛЪЧЕЗАР РАЛЧЕВ: С писмо сме изискали от Дирекция за национален и строителен контрол заверени копия, вярно с оригинала на документите за въвеждане в експлоатация. Изпратени са.
    ПРЕДС. ВАЛЕРИ СИМЕОНОВ: Въпросът трябва да е към Енерго про господин Ралчев, аз така мисля. Те са присъединили големи мощности. Разрешено за ползване сте го имали още в първия момент.
    ЛЪЧЕЗАР РАЛЧЕВ: Разрешенията за ползване ние ги получихме от ДНСК. Ние ги изискахме.
    ПРЕДС. ВАЛЕРИ СИМЕОНОВ: За ДНСК ви говоря. Те са ви подали разрешенията и вие по тях нямате спор. Ясна е мощността. Цитирате разрешението за ползване, кой номер е и от коя дата е. Там няма никакво съмнение. Защо втори път ще го искате от ДНСК? Поискахте ли обяснение от ЕРП-то.
    ЛЪЧЕЗАР РАЛЧЕВ: Не сме поискали от ЕРП-то.
    ПРЕДС. ВАЛЕРИ СИМЕОНОВ: Защо не поискате. То това е което трябва да се поиска. Как така 78 киловата има разрешение за ползване, той продава 396. И вие ще искате от ДНСК. Какво ще искате?
    ВАЛЕНТИН НИКОЛОВ: Вие сте получили табличен вид или сте взели разрешение за ползване?
    ЛЪЧЕЗАР РАЛЧЕВ: В началото в табличен вид. Ние сме работили в началото само в таблична форма.
    ПРЕДС. ВАЛЕРИ СИМЕОНОВ: След като сте констатирали някакви нарушения.
    ЛЪЧЕЗАР РАЛЕВ: След това поискахме да ни изпратят заверени копия, вярно с оригинала.
    ВАЛЕНТИН НИКОЛОВ: Защото те ако са на етапи, там би трябвало да са променени в разрешението за ползване.
    ЛЪЧЕЗАР РАЛЧЕВ: Би трябвало да са описани. Примерно от една фирма са повече от една централи. Самата информация, която ни подадоха е невъзможно да се засече, ако не се направи проверка на место. Не сме направили проверка на место, където да изискаме с приемо-предавателен протокол, с опис досиетата, които би трябвало да се съхраняват в ЕРП-тата. Такава проверка не сме правили. Единствено за централите, за които се усъмнихме в 72 часовите проби изискахме пълните досиета и там смятаме, че има данни за документни измами. В смисъл какъв. От независимия строителен надзор, на когото възложител се явява самия инвеститор се издават набор документи по Наредба 3 за строителството. В този набор по документи никъде разпределителното дружество не е записано, че трябва да го подпише.
    В разпределителното дружество се издава вътрешна заповед за 72 часовите проби. И там е определен графика, в който трябва да се извършат тези 72 часови проби. Това което установихме при извършване на 72 часовите проби и при издаване на протокола за измерени количества електрическа енергия са нули, което е абсурдно. Това е описано. Те са нули, което аз смятам, че това не е възможно. Най-малко трансформация, най-малко от загуби. Самите документи не съвпадат.
    ТАСКО ЕРМЕНКОВ: Колеги, един въпрос по-обобщаващ. Вие този доклад, който го написахте, го написахте, получихте входящ номер като сте го предали в деловодството и повече той не ви се е връщал за доработка. Така ли?
    ЛЪЧЕЗАР РАЛЧЕВ: Ние го защитихме пред Комисията.
    ТАСКО ЕРМЕНКОВ: Става въпрос когато сте го написали първия път този доклад. Първия вариант и сте го въвели за доклад, не ви ли беше върнат?
    ЛЪЧЕЗАР РАЛЧЕВ: Имахме един предварителен доклад. Той беше на етапи. Защото имаше определени със заповедите срокове, които в обема в който са възложени задачите нямаше как.
    ТАСКО ЕРМЕНКОВ: Задавам въпроса така. Тук беше вашия председател, който го чу много добре. Имало изготвени доклади, които после са върнати, за да се направи стилистиката еднаква във всичките доклади. Имаше ли го това при вас или вие успяхте да уцелите стилистиката от първия път. В нашия доклад имаше подреждане по точки, защото бяха разхвърляни.
    ТАСКО ЕРЕМНКОВ: Може ли да видим този, който е бил по точките с този, който сега е получен. Да ги получим.
    Молбата ми господин председател е това, което го правим разбирате какво искаме да направим. Направете вие тази ревизия на дейността досега. Защото вие забелязвате, че има въпиющи нарушения. Аз не казвам, че те са хората, които са виновни или другите които бяха. Организацията на работа е била такава и такива са и резултатите.
    Благодаря.
    ПРЕДС. ВАЛЕРИ СИМЕОНОВ: В крайна сметка трябва да ви кажа, че няколко пъти прочетох тази справка по точка 7 и не можах да разбера. Една централа с едни големи разминавания в мощности. След това при положение, че са включени допълнителни мощности. След това има едни други централи, за които няма никакво обяснение защо е разминаването. На три места давате разлика в информацията от ДНСК и въведената мощност, съгласно Енерго про. Обяснение на виждам. За някаква група не са били предоставени документи от ДНСК. Голяма бъркотия.
    САВА ЦЕКОВ7 Господин Симеонов, когато беше назначена тази проверка, идеята беше, ако се открият някакви неточности вече да се влезе допълнително вътре и да се изиска самата документация на абсолютно всичките дружества, за които мислим, че има някакво нарушение по присъединяването. Такава проверка на място не е извършена. Тя е направена само в табличен вид.
    ПРЕДС. ВАЛЕРИ СИМЕОНОВ: Не става въпрос за проверка на място. Оставете я проверката на място. Вие тук се натъквате на някакъв уникален случай. Значи 34 централи имат разрешение за ползване от ДНСК, а не са въведени, не са включени в експлоатация и не подават електроенергия. Може ли да се допусне това? Има такива, които са с мощности по два мегавата, по-големи перки. Нещо невероятно. Аз не мога да си го помисля даже. За какво са ги направили тази хора, като не се присъединени. Тук имате непълни данни от Енерго про. Никакво друго обяснение. Те сто на сто работят и взимат пари за тази работа. Каква проверка на място. пишете им пак. Поискайте им обяснение. Вие сте технически лица, юристи сте. Как може да приемете една такава невероятна информация. Построени, но не присъединени. Първо 46 обекта, а после 35. Каква е разликата между двете таблици, аз не можах да разбера. От доклада ви не можах да разбера, защото има някакви повторения на част от тях. Но само едното да вземем, 46 да са. Да не са 80 и няколко. Тези 46 обекта построени, 39 мегавата малка ветрова електроцентрала, Каварна област Добрич. Построили са я и тя не работи и не продава електроенергия. Вярвате ли я тази работа? И са такива 46 случая. Защо не поискахте информация още веднъж от ЕРП-то? В крайна сметка присъединени ли са, не са ли? Какви са тези малоумници, които инвестират огромни средства. Защото това са пари. Една перка, аз съм чувал, че горе долу е 1 млн. И изведнъж се оказа, че са построени. Въртят се някъде в пространството, не са присъединени, не продават ток, не печелят нищо. Допряхме до финансово интересните факти. За тази точка никакво обяснение не мога да намеря. Дано вие да сте намерили за себе си. Според мен не сте търсили. То е пълно с абсурди в тази точка.
    Вие сте го писали таблично. Ясно, разбираемо, хубаво. Човек от пръв поглед вижда за какво става въпрос. Но 46 плюс още 30 и няколко обекта произведени, направени, въведени в експлоатация и не продават. Няма ги в списъците на ЕРП-то Енерго про. Как става тази работа?
    САВА ЦЕКОВ: Ако се направи проверка на място, в разрешението за ползване пише на кое место се намира. Ако отидем там и проверим и в случая, ако се установи, че даденото предприятие или дружество функционира, тогава може.
    ПРЕДС. ВАЛЕРИ СИМЕОНОВ: Умния пише писма и си свършва работата в кабинета. По-добре да си мързелив, отколкото работлив и глупав. Защо ще ходите Каварна. Какво ще проверите. Ще видите, че са там перките. Хората са ги установили с протоколи, с документи, проекти, въвеждане в експлоатация. Всичко го има. Вие го имате. Безспорно са там. Обаче не произвеждат. Как така няма да произвеждат. Към настоящия момент февруари месец 2015 г. те не произвеждат.
    Ако допуснем, че по документ някой извършва фалшификация, въвел ги е в експлоатация, без да ги е построил. Толкова време мина от 1 юли 2012 г., че досега пет пъти трябваше да ги построи. Защото в крайна сметка идеята е, той да вземе високите цени и да произвежда и да продава. Разсъждавам като от бизнес гледна точка. Обаче той продължава да не ги построява. Как може да има такова нещо. Между другото този уникум го има само при вас, в смисъл в района, в който сте проверявали - ЕРП-то Енерго про. Никъде другаде няма такова чудо. Да се въведе в експлоатация с акт на ДНСК, а да не работят и да не продават.
    По точка 8 – Проверка за количествата на произведена енергия в период на първите 12 месеца.
    Не виждаме тези справки. Ще ги искаме. Вие проверихте ли ги справките за 12-те месеца от Енерго про продажби и Енерго про мрежи. Получихте ли справките от двете дружества? Сравнихте ли ги?
    ЛЪЧЕЗАР РАЛЧЕВ: Получихме. Сравнихме ги.
    ПРЕДС. ВАЛЕРИ СИМЕОНОВ: Има ли разминаване в количествата електроенергия месечно, които са преподавани.
    ЛЪЧЕЗАР РАЛЧЕВ: В конкретни случай става въпрос, че тези централи са продавали енергия преди да им се издаде разрешително. Това е цялата работа.
    ПРЕДС. ВАЛЕРИ СИМЕОНОВ: Задачата която е поставена от комисарите точка 8 – проверка на количествата произведена енергия в периода на първите 12 месеца след присъединяване на централата и с изрично указване и вие сте го направили, описали сте, че сте изпратили писма. Един път до Енерго про продажби и друг път до Енерго про мрежи. С други думи вие трябва да сте получили отговор за първите 12 месеца за всички ВЕИ-та. Получихте ли от едното и от другото дружество. Сравнихте ли данните? Защото при ваши колеги от други дружества имаше огромни разминавания.
    ЛЪЧЕЗАР РАЛЧЕВ: При нас няма.
    ПРЕДС. ВАЛЕРИ СИМЕОНОВ: Нямате никакви разминавания. Проверявали сте ги централа по централа. Каквото са продали на Енерго про продажби, това са фактурирали.
    ЛЪЧЕЗАР РАЛЧЕВ: Каквото са отчели, това са продали.
    ПРЕДС. ВАЛЕРИ СИМЕОНОВ: Ще ги искаме тези и ние да ги проверим. Тези справки тези писма, които са ви дали в табличен вид. Описали са ви всички ВЕИ с информацията за първите 12 месеца. Ние не ви искаме нищо ново господин Иванов. Вие го имате. Да се разпечата и на диск.
    Пет броя производители първоначалния отчет е преди датата за разрешение за ползване. Тези пет случая подадени ли са някъде, на прокуратура или някъде другаде. Макар че то не е само за тези пет случая. Имате и други разминавания. Разрешението за ползване е издавено, а централата е включена доста по-късно, което създава сериозните основания да подозираме, че централите не са били изградени, когато са получили разрешение за ползване.
    ЛЪЧЕЗАР РАЛЧЕВ: В точката е описано, че държавната комисия няма правомощия да установи истинността и верността на издадени разрешения за ползване, да сезира МРРБ и Прокуратурата на България. Изпратили са писма.
    ПРЕДС. ВАЛЕРИ СИМЕОНОВ: Отговорът беше, с такива доклади ние не работим. Дайте ни по-конкретни указания. Такива указания не са дадени. Нали това беше отговора на прокуратурата.
    Проверка за наличие на договори за достъп. За 59 производители на електрическа енергия с мощност над 30 липсват данни за сключени договори. Това е на стр.19, т.10 от работната програма. Това е за наличието на договори за достъп.
    Липсата на договор за достъп е основание да се приеме като опорочена процедурата и да се прекъсне даже и приемането на електроенергия. Поне аз така мисля. Най-малко може да се състави акт. Може даже да се анулират всички издадени фактури до момента и да се изиска връщане на парите. Защото е нарушен закона. А вие препоръчвате странно защо в тази връзка, оператора следва да покани тези производители и да им предложи проект за договор. Това ваше заключение ли е или ви беше наложено от комисарите?
    ЛЪЧЕЗАР РАЛЧЕВ: От комисарите.
    ПРЕДС. ВАЛЕРИ СИМЕОНОВ: Благодаря ви за отговора.
    Точка 12 от програмата. За 72 часовите проби, там сте се постарали по-добре да си свършите работа, защото действително нарушаването на изискването за 72 часови проби също е основание за определени действия и виждам, че сте насочили нещата към прокуратурата. Това е добре. Изпратили сте го този доклад и чакаме някакви отговори.
    СТЕФАН ГАМИЗОВ: Понеже забелязах, че господин Цеков многозначително ме погледна, аз не мога да се въздържа да не го попитам. Понеже предишния път видяхме други ваши колеги за друго ЕРП, няма ли все пак някой да каже, има ли конкретен комисар, който е проявил определен интерес към тази проверка да завърши с определените изводи, които господин Симеонов цитира.
    ЛЪЧЕЗАР РАЛЧЕВ: Не мога да кажа и не мога да твърдя такова нещо.
    ВАЛЕНТИН НИКОЛОВ: Предполагам, че има такъв. То е ясно че има такъв. Не е наша работа в момента. Ааз пак казвам. Да се съсредоточим в малко по-мащабни неща.
    ПРЕДС. ВАЛЕРИ СИМЕОНОВ: Започваме АЕЦ.
    Ще разчитаме на колегиалност и съдействие, защото ние нямаме никакви правомощия спрямо вас да ви поставяме задача. Но мисля че разбирате посоката, в която вървят нещата. Молбата ни е колкото се може по-стегнато да ги получим тези данни, които поискахме. Справките подадени съответно от дружествата, както при Енерго про, така и при ЕВН. Справките от разпределителното дружество и продажбите им, за да може да ги сравним и още някои други неща. Имахме уверението, че до 18-ти ще получим информация от ЧЕЗ. Нямаме информация. Това е молбата ми да имаме съдействие, за да може да изчистим тези авгиеви обори, общо казано, защото по този начин аз смятам, че най-малкото което правим, въвеждаме определена дисциплина у тези хора и определено усещане, че ще им бъде търсена на отговорност, защото такава отговорност трябва да се търси.
    Аз си го спестих това нещо, но първата група, която беше по ИВН, тя най-зле си е свършила работата, според мен. Те даже на последната задача отговарят: Това не е наша работа. 72 часовите проби били на ДНСК работа. Те имат поставено задание изрично от ДКЕВР и не са го изпълнили. И от това не следва нищо. Те не са си свършили работата не само в това отношение.
    Тук също имаме едни заключения, които с тяхната обтекаемост не позволяват и не насочват към никакво търсене на отговорност. И нещо повече. На тези лица, които ги привикваме, тези три групи по трима човека, аз останах с впечатление, че не им е търсена никаква отговорност затова, че не са си изпълнили задачите. И безспорно е така. Не са им налагали наказания. Бележки не са им правени, даже по Кодекса на труда. Аз мисля, че това не е нормална обстановка за работа на такъв отговорен орган като КЕВР. И в това отношение мисля, че се опитваме и на вас да ви помогнем, с оглед създаването на някакъв по нов стил на работа. Не може така.
    Поставена му задачата. Той отишъл, констатирал нещо. Идва и казва, това няма да отговаря. Поставена е задача, но аз смятам, че това не е моя работа. Това е работа на ДНСК. Вие тези хора как ще ги накарате да свършат нещо. Сега вече занапред казват, че знаят. Това не е сериозно.
    ИВАН ИВАНОВ: Господин председателю, ако ми разрешите. Аз изслушах и трите отговора на трите групи, с трите електроразпределителни дружества. Няма да се спирам в подробности. Искам да кажа това, което ще бъде предприето.
    Първото е, че ще бъдат изпратени всички предшестващи доклади, защото историята и на трите доклада е доста дълга. Тя е от началото на май 2014 г., още по времето на Комисията на Боян Боев.
    Първоначалните доклади са били наистина съвсем повърхностни. Единият доклад е 7 страници. Другите два са между 12 и 14 страници. Връщани са няколко пъти, след като са съставени подробни доклади и са били писани по съвсем различен начин. И сега все още такова различие съществува. Това което е всъщност смущаващото и което поема ангажимент, че първо по всички точки по които са изпратени писма до електроразпределителните дружества или до други институции, там където са получени отговори трябва да се изпратят писма с референции към първите и да се настои за отговор. Типичен пример е това, което става с ЧЕЗ. ЧЕЗ след като не можаха да отговорят как така има едни количества енергия, които са отчетени от електромерите и други количества, които са фактурирани бяха заявили, че до 18 май ще получим отговор.
    След като позвънихме по телефона и се оказа, че отговора още не е подготвен ще изпратим официално писмо, в което ще приложим техния ангажимент до 18 май. Но самия факт, че до момента не са отговорили показва, което е разбираемо за нас , че не могат да дадат адекватен отговор, поне за голяма част от случаите.
    На следващо място, което започна вече да се прави, това е така наречената проверка на място. Очевидно само по документи голяма част от нещата остават неизяснени и там където може да се говори за тежки нарушения, те могат да бъдат констатирани на място.
    След среща която проведох с шефа на АДФИ миналата седмица, ние в петък събрахме общ екип от петима експерти, които са от Агенцията за държавна финансова инспекция и двама експерти от нас, като първия екип който трябва да направи проверка първоначално на тези възобновяеми източници, които са с най-голяма мощност. А това са над 30. И те вече трябва да започнат работа, като работата им е на два етапа.
    Първо, това което АДФИ го вършат наистина много професионално, в юридическите лица, които са собственици пълна документа проверка след което проверка на място на всяка една от тези мощности. Те са 37 на брой. След което се слиза надолу от 5 до 30 мегавата. И след това от един до пет мегавата.
    Считам, че буквално до един месец ще имаме вече някакви резултати Извън всичко друго, това ще има силно дисциплиниращ ефект. Първо за двете структури, които трябва да работят. Имам предвид регулатора и АДФИ.
    Второ, най-вече за собствениците на тези централи. От тук насетне на базата на това, което аз ви казах, че ще направят тези екипи, да се изпратят повторно писмо и да се изиска допълнителна информация и действително да не се остави само в констативната част. Защото в момента само са констатирали събраната информация, аз поемам ангажимент да ви информирам и за трите електроразпределителни дружества.
    Безспорно е това, което ние може само за момента да го подозираме, но се надяваме да се докаже, че има много сериозни нарушения в целия процес на издаване на документи за въвеждане в експлоатация, в разминаване сроковете между документите и реалното въвеждане в експлоатация между количествата, които са разрешени и такива, които са влезнали в действие. Но всичко това аз го записах и поемам този ангажимент пред вас.
    Благодаря ви.
    Иначе докладите са били представени. Аз мога веднага да ви кажа, още през февруари месец тази година.
    ПРЕДС. ВАЛЕРИ СИМЕОНОВ: Между другото трябва да признаем, че е добре, че бяха тези три доклада. Ако не бяха те, никога нямаше да разберем за тези крупни нарушения.
    ИВАН ИВАНОВ: Вярно е, че фактологията ни отваря вратата. Има много фактология, която показва всичките тези разминавания, всички тези нарушения.
    ПРЕДС. ВАЛЕРИ СИМЕОНОВ: Закривам заседанието.
    / Зарито в 18.00 часа /



    ПРЕДСЕДАТЕЛ НА ВРЕМЕННАТА КОМИСИЯТА
    ЗА ПРОВЕРКА И ОЦЕНКА НА СЪСТОЯНИЕТО НА
    ЕНЕРГЕТИКАТА В РЕПУБЛИКА БЪЛГАРИЯ:



    / Валери Симеонов /
    Файлът съдържа
    65 117 знака
    36 стр.
    Стенограф: С. Михайлова
    Форма за търсене
    Ключова дума