Народно събрание на Република България - Начало
Народно събрание
на Република България
Парламентарни комисии
Временна анкетна комисия за проверка и оценка на състоянието на енергетиката в Република България към 31 януари 2015 г.
Временна анкетна комисия за проверка и оценка на състоянието на енергетиката в Република България към 31 януари 2015 г.
01/07/2015
    ПРОТОКОЛ №18
    Р Е П У Б Л И К А Б Ъ Л Г А Р И Я
    ЧЕТИРИДЕСЕТ И ТРЕТО НАРОДНО СЪБРАНИЕ
    -----------------------------------------------------------------------------
    ВРЕМЕННА АНКЕТНА КОМИСИЯ ЗА ПРОВЕРКА И ОЦЕНКА НА СЪСТОЯНИЕТО НА ЕНЕРГЕТИКАТА
    В РЕПУБЛИКА БЪЛГАРИЯ






    П Р О Т О К О Л

    № 18


    На 1 юли 2015 г. /сряда/ от 16.00 часа в зала “Изток” на Народното събрание, се проведе заседание на Временната анкетна комисия за проверка и оценка на състоянието на енергетиката в Република България.
    Заседанието бе открито в 16.15 часа и ръководено от господин Валери Симеонов – председател на Комисията.

    Списъкът на присъствалите народни представители и гости се прилага към протокола.

    * * *



    / Начало 16 часа и 15 минути /


    ПРЕДС. ВАЛЕРИ СИМЕОНОВ: Добър ден уважаеми колеги и гости.
    Откривам заседанието на Временната анкетна комисията за проверка и оценка на състоянието на енергетиката в Република България.
    Предлагам заседанието да премине при следния дневния ред.

    1. Изслушване на Министъра на финансите господин Владислав Горанов по повод на неизплатени данъчни осигурителни концесионни и други задължения на топлофикационни дружества “Брикел” ЕАД, ТЕЦ “Бобовдол” ЕАД, ТЕЦ “Марица-изток 3”, Въгледобив “Бобовдол” АД и Мини “Черно море” АД.
    2. Изслушване на изпълнителния директор на Българския енергиен холдинг по повод пропуски и неточности в предоставената информация за обществени поръчки.
    Припомняме, че там още на първо четене открихме една поръчка за 43 млн., която той някак си случайно беше пропуснал. Той пое ангажимента да си прецизира справката.
    3. Разни.
    Имате ли други предложения? Няма.
    Който е съгласен с така предложения дневен ред, моля да гласува.
    Против? Няма. Въздържали се? Няма.
    Приема се.
    ГЕОРГИ НЕДЕВ: За коректност в записа, нито едно от тези дружества не е топлофикационно. “Брикел” е ко-генерационно, заводска централа. Да пишем енергийни дружества.
    ПРЕДС. ВАЛЕРИ СИМЕОНОВ: Няма такава българска дума ко-генерационни.
    По първа точка от дневния ред господин Горанов заповядайте.
    ВЛАДИСЛАВ ГОРАНОВ: Уважаеми господин председател, господа народни представители, подготвил съм справка неизплатени данъчни, осигурителни, концесионни и други задължения на топлофикационните дружества “Брикел” ЕАД, ТЕЦ “Бобовдол” ЕАД, ТЕЦ “Марица-изток 3”, Въгледобив “Бобовдол” АД и Мини “Черно море” АД. Правя следната уговорка. Ако трябва да ви кажа тази информация трябва да наруша закона. Защото в съответствие с ДОПК нямам право да ви я дам, в съответствие с него нямам право и аз да я знам. Това са индивидуализиращи данни за задължения и в този смисъл попадат в защитата на чл.74 от ДОПК. С тази информация може да разполагате. Разказвам го, за да ме разберете и след това ще коментираме, каквото мога да кажа. С тази информация може да се разполага по писмено искане на президента във връзка с правомощията му по чл.98, т.12 от Конституцията. Това е когато амнистира задължения на физически лица. С тази информация може да разполагат органите по приходите, във връзка с правомощията, които имат и по писмено искане на главния прокурор, управителя на НОИ и директора на Териториално поделение и т.н или по писмено искане на съдебни изпълнители във връзка с образувано от тях дело.
    Извън тези случаи може тази информация да бъде публична, когато е дадено съгласие от лицето, въз основа на акт на съда или по инициатива на орган по приходите, когато това е предвидено по закона.
    Какво още са ми написали колегите като подсказка. В съответствие с Конституцията, тези лица са длъжни да се явят пред вас и да ви предоставят информация или сведения, които сте поискали. Аз като министър на финансите в съответствие с ДОПК също нямам право, по закон да имам тази информация.
    Това което мога да ви съобщя и ще ви го съобщя е свързано със задължения свързани с концесия. Тук съм на ръба, но моята преценка е че това мога да ви го кажа.
    Първо, то не е в обхвата на зададения въпрос или успоредно на него, но мога да ви съобщя информация. Направил съм си труда да извадя от правно-информационните системи, които работят на база на Търговския регистър, кои са собствениците от първо ниво на съответните дружества, за които сте задали вашия въпрос.
    “Брикел” ЕАД е сто процента собственост на Бакар лимитид – Великобритания. ТЕЦ “Бобовдол” е сто процента частно участие в капитала със собственик, първо ниво консорциум енергия ЕМ К, който е и едноличен собственик на капитала, видно от наименованието на търговеца ЕАД.
    Въгледобив “Бобовдол” АД е сто процента частен със сто процента собственик на капитала Въгледобивна компания ООД.
    Господин Симеонов тази информация мога да ви я предоставя.
    Мина “Черно море” АД е сто процента частна и сто процента собственост на Макива холдингс лимитед – Кипър. Предполагам, че всички знаем, че Кипър е държава с преференциален данъчен режим и както е по-известно офшорка.
    ТЕЦ “Марица-изток 3” е със смесено участие. Като 27 процента от капитала е собственост на НЕК АД и 73 процента на “Енел” до 2006 г. На така зададения въпрос отговора е буквален. Лесно може да се провери в Търговския регистър собствеността на конкретния търговец, който е имал предвид.
    Две от дружествата са страни по концесионни договори за добив на твърди горива, сключени с министъра на енергетиката и енергийните ресурси. Такова е наименованието, защото говорим за периода 2003 – 200. А именно Мина “Черно море” – Бургас, която има неразплатени задължения по концесионен договор 17.01.2003 г. за добив на твърди горива, кафяви въглища от находище Черноморски въглищен басейн, Община “Поморие” и област Бургас. Като концесионни плащания в размер на 1 млн. 518 235 лв. и 99 ст., дължими за периода от второто полугодие на 2009 г. до 30.06.2015 г. Върху тях има данък добавена стойност в размер на 303 647лв. 19 ст. И лихви натрупани 437 859 лв. 69 ст. към 30 юни 2015 г.
    Въгледобив “Бобовдол” ЕООД в несъстоятелност има концесионни плащания с ДДС, неизплатени в размер на 1 млн. 820 883,19 лв. дължими за периода от второто полугодие на 2009 г. до края на първото полугодие 30 юни 2015 г. Лихвите за забавени концесионни плащания върху цитираната сума до края на първото полугодие 2015 г. са 437 859 лв. 69 ст. ДДС беше включено в сумата 1 млн.821 883,19.
    Въгледобив “Бобовдол” ЕООД в несъстоятелност. Има неразплатени задължения и по концесионен договор от 24 март 2005 г. за добив на твърди горива, въглища от участък Бобовдол, от находище Бобовдолски въглищен басейн, община “Бобовдол” – област Кюстендил. Концесионните плащания с включено ДДС са в размер 2 млн. 329 318 лв. 67 ст. дължими за периода от второ полугодие на 2009 г. до края на първо полугодие 2015 г. и натрупани лихви към края на първо полугодие 2015 г. към 30 юни 527 843 лв. 45 ст.
    Неразплатени задължения по концесионен договор от 24 май 2005 г. за добив на твърди горива, въглища от участък Банево, от находище Бобовдолски въглищен басейн, община “Бобовдол”, област Кюстендил.
    Концесионни плащания с включен данък добавена стойност 206 151 лв. 78 ст., дължими за периода второ полугодие на 2009 г. до 30.06.2015 г. и лихви върху тази сума 49 305 лв.76 ст.
    В допълнение само ви напомням, че ДДС върху концесионните възнаграждения се дължи от началото на 2011 г. с промени в Закона за данъка върху добавената стойност. Като той се внася от Министерство на икономиката и енергетиката, сега енергетиката на база на получените концесионни плащания от концесионерите.
    Това е информацията, с която дойдох пред вас. Разбира се, повече детайли, вероятно за договорите и тяхното изпълнение, може да се получат от Министерство на енергетиката като страна по тях. Но се забелязва, че има проблема вероятно концесионера и доста време не е плащал тези задължения.
    Готов съм за коментари. Сами разбирате, че моята роля в едно такова участие относително е лимитирано, от гледна точка на информацията, която мога да ви предоставя. Иначе като министър на финансите, разбира се съм готов да коментирам всеки въпрос, който касае правителството.
    ПРЕДС. ВАЛЕРИ СИМЕОНОВ: Господин Горанов, разбирам ви, че закона ви забранява да изнесете исканата информация. Но закона не ви забранява да дадете тенденция има ли в това. Има ли неизплатени данъчни осигурителни задължения?
    ВЛАДИСЛАВ ГОРАНОВ: Има неизплатени данъчни осигурителни задължения?
    ПРЕДВС. ВАЛЕРИ СИМЕОНОВ: И те ли са от 2009 г. или са от по-рано.
    ВЛАДИСЛАВ ГОРАНОВ: Има различни по възникване и срочност. От доста време тези търговци имат затруднение вероятно с бизнеса си и натрупват просрочени задължения към различни контрагенти, в това число и държавата. Държавата разбира се, не е контрагент, но в това число и за публични задължения.
    ТАСКО ЕРМЕНКОВ: Господин Горанов, аз ще задам въпроса откъм позитивната му страна. Има ли сред тези предприятия, които сме ви изброили изрядни, ако не на сто процента, то поне на 95 процента?
    ВЛАДИСЛАВ ГОРАНОВ: Как да ви кажа, дали на 95 процента?
    ТАСКО ЕРМЕНКОВ: Не питам кой тенденциозно не си плаща, а питам има ли сред тях някой, който все пак си плаща?
    ВЛАДИСЛАВ ГОРАНОВ: Има постъпвали плащания, но има съществуващи задължения. Вие сте политически орган и това ви е работата. Но въпроса е, че това би било подходящо за един дебат свързан с проблемите в енергетиката, от гледна точка на обстоятелството, дали този, който оперира на този пазар е коректен по веригата и да се търсят съответните изводи. Тоест, смислен въпрос. ако аз бях задал въпрос на ваше място, щеше да бъде доколко и по каква причина не плащането на концесионни възнаграждения е основание за прекратяване на договора. Трябва ли се прекратява или не трябва. И какви са предприетите действия от страна на този, който е предоставил концесията. За съжаление, аз не съм правилния човек. Но аз ако бях на ваше място, бих задал този въпрос.
    Има не изпълнение по концесионния договор, най вече в частта плащания на концесионна такса. От там нататък трябва да се изследва доколко това е в рамките на договора и доколко може да се толерира.
    ТАСКО ЕРМЕНКОВ: Най-вероятно във връзка с онази информация, която по закон не може да ни предадете. Все пак има начин по който бихме могли да възбудим вариант, пак по същата причина, доколко контрагентите са коректни към държавата и дали това не е основание за прекратяване на договорите?
    ВЛАДИСЛАВ ГОРАНОВ: Този отговор може, според мен прекрасно да го коментира моя колега, министъра на енергетиката, който е страна по тези договори.
    МАРТИН ДИМИТРОВ: Господин Горанов, ние имахме изслушване на АДФИ, което е към вашето Министерство. Към Финансовата инспекция има големи обществени очаквания. Има нови правомощия, съгласно Закона за енергетиката, да провери всички енергийни дружества, които са над 1 мегават и произвеждат електроенергия.
    Ангажимента, който АДФИ пое пред нас е да започне с най-големите. Като няколко пъти ни беше намекнато от нейния председател, че не е ясно, дали финансовата инспекция има необходимия капацитет. Ясно е, че годината е трудна. Важно е да бъде укрепен капацитета на АДФИ да прави тези проверки по следните причини. Едно от основанията за плащане на данъци е, че има данъчна администрация, която прави проверки, включително на място. В българската енергетика никой не е правил истински проверки на място.Установихме, това няма да го казвамеу разира се публично, но в Комисията за енергийно и водно регулиране е имало четири човека, които са правил до момента проверки на място. Тоест, АДФИ си представяме органа, който да провери на място, включително направените инвестиции. Тъй като цената която получават е на база направените инвестиции от тези дружества. И до момента няма индивидуална преценка, а има групово признаване от страна на Комисията за енергийно и водно регулиране на направени инвестиции, примерно за ВЕИ сектора, групови цени, така да го кажа.
    Едни сериозни проверки на АДФИ биха дали основание за законодателни промени за индивидуални цени, които биха били много справедливи. Веднага ме разбрахте като човек, който се занимава с финанси.
    Въпросът ми към вас е следния. Наблюдавайте работата на АДФИ. Ако трябва им помогнете, включително с повече ресурси, за да може да изградим такъв силен орган за проверки на място. Вярвам, че ангажирам и колегите с този въпрос, който ви задавам.
    ВЛАДИСЛАВ ГОРАНОВ: Естествено, че го наблюдаваме. Очакванията са много големи, защото преди няколко месеца променихте закона. Ние започнахме да работим. Безспорно такъв тип обследвания на АДФИ досега не са правени. Но според мен, самия процес на изследване не е свързан с конструирането на космически ракети и не е толкова сложен. Той касае изследване на първоначалната инвестиция за изграждането на съответния, не съм сигурен, че е правилна терминологията, но съответния производител на електроенергия от ВЕИ и от там нататък, дали тези 9 процента, които са му гарантирани от енергийния регулатор са 9 или са повече. Тоест, дали инвестицията е в коректния размер или имаме свръх компенсиране.
    Прави впечатление от първите доклади, които излизат, че за някои от производителите подозренията, че инвестициите са много далеч от прогнозните са така. Според мен, за да може да си свършим работата, ние трябва да изпълним целите на закона, трябва да минем през одит на всичките тези производства. Това разбира за да е грамотно, какво има предвид под грамотно, да може да издържи при едни съдебни претенции впоследствие. Защото нито един инвеститор няма с лека ръка да бъде съгласен с изводите, които ще се направят, освен скоростта, която сега ни натиска, заради бързата необходимост от мерки в енергетиката. За съжаление доста време по една или друга причина са трупани дефицити и са търсени различни варианти, всичките неуспешни до тук. Това не е упрек. Това е констатация. Започнали сме от най-големите и се надяваме в кратък срок да имаме резултатите. Дано резултатите да са такива, каквито ги очакваме, което да даде възможност да се намали напрежението върху НЕК и върху потребителите. В случая напрежението е основно върху НЕК, тъй като потребителите не плащат цената с дефицита, който съществува в системата. Тарифен дефицит.
    Странно за мен беше да науча, че ние дори не сме информирали Европа или не сме нотифицирали, че в България има тарифен дефицит. Не знам за вас, дали това е новина, като хора изкушени от енергетиката. За мен беше странна новина, че България не е нотифицирала, че има тарифен дефицит.
    Това което исках да кажа, че работата ще я свършим. Тя няма да стане за един ден. Вероятно бързината с която се иска е, за да може това да бъде отчетено в сметките на Енергийния регулатор в момента. Това няма как да стане с тази скорост, която очакваме. Рискуваме да не свършим работа и да не вземем едно решение, което няма да е правно устойчиво.
    Това което е възможно да се мисли е да се даде възможност на Енергийния регулатор, да определя наистина индивидуални цени на база на този одит, а не осреднено. Нещо което господин Димитров намекна. Защото за различните производители ще излязат различни отклонения от това, което им се полага и е признато като 9 процента рентабилност. Девет процента норма на възвръщаемост.
    Това което чувам неофициално, сигурно и вие сте чували какви ли не истории от живота. Говорим за ВЕИ-та, които са и над 15 процента, но средното е много над девет. Говори се за 14, 15 процента рентабилност. Нещо което надхвърля целите на регулатора и е за сметка на дефицита в системата.
    Първоначално колегите нямаха нужния опит. Набират скорост. Ще минем през абсолютно всички производители и ще покажем каква е истината за инвестициите, които те са реализирали. Това което трябва да се включи в закона, според мен е възможност за индивидуални цени за всеки един производител, които да съдържат в себе си тези девет процента, които принципа ги гарантира и от там нататък да си мине през индивидуална оценка.
    Иначе мога да ви уверя, че има много на брой служители в Агенцията. Дали сме насока да освободят ресурс от други дейности и да го насочат приоритетно към тази инспекционна дейност, свързана с възложеното и от закона. Не съм сигурен дали има смисъл да увеличаваме числеността инцидентно. В един момент като минем през проверка на всичките няма да се прави всеки път. Първоначалната преценка се прави един път и е ясна.
    ВАЛЕНТИН НИКОЛОВ: Имам въпрос господин министър. Ние сме дали добри правомощия на АДФИ, които да правят проверки дори и на място. Не знам дали имат това време да ходят на място. Не е ли по-правилно, всичките над 1 мегавата да дойдат, като запазвайки правомощия там, да си правят на база оценка на риска и прочее, да бъдат на място и да изискват допълнителни документи. Но да изиска всички над 1 мегават, така или иначе те са минали през данъчните отчети и т.н. Тоест тези документи са подадени. Не би трябвало да могат да ни лъжат, да кажем така, с инвестиционните си разходи и с всякакви други лихвени и прочее разходи. Да изискаме всичките документи да бъдат предоставени в АДФИ и по-лесно да се направят тези проверки. Не те да правят избирателно при кого, а всичките да дойдат.
    ВЛАДИСЛАВ ГОРАНОВ: Не знам това доколко ще помогне и доколко ще ускори процеса на работа.
    ВЛАДИСЛАВ НИКОЛОВ: Ще ускори индивидуалното даване на цените в последствие.
    Преценката на място е нещо неизбежно през което трябва да минем. Защото ние искаме да имаме увереност, че инвестицията е такава, каквато е декларирана. Те и сега декларират пред други държавни органи, не пред АДФИ и мощност и инвестиции и всичко. Ние се съмняваме в това и затова правим тези проверки.
    Според мен закона е достатъчно добър в тази му част. Трябва малко време. То ще си мине и всички тези мощности, които са инсталирани ще бъдат прегледани. В това число, защо не и по-малките. Някои казват, колко ще спестим, седем, осем милиона. Това не е пренебрежима сума. Малките особено по селските райони, аз не знам защо КЕВР въобще им е признал на тях субсидията от програмата за развитие на селските райони.
    ТАСКО ЕРМЕНКОВ: Господин министър, аз само искам да уточня, ние в момента наистина се съсредоточихме. То беше по мое предложение от пет мегавата нагоре да гледат, които са. Иначе щяхме да потънем в много работа. Нямаме толкова време засега. Те са тези, които оказват най-голямо влияние върху цените.
    Аз предполагам, че проверките на Агенцията няма да се ограничат само до възобновяемите източници, а ще бъдат направени по отношение на големите централи, които също произвеждат електроенергия и натоварват обществото. Там също има съмнения. Не казвам дали е така или не, но казвам, че има съмнения, слухове ли са, разкази ли са, че инвестициите в АЕС и в Контур глобул също са надценени в сравнение с това, което би трябвало да бъдат. Казвам това, че го има като слух. Не казвам, че е точно така, но предполагам, че ще бъде проверено. И още нещо, което ми се струва, че ще бъде хубаво.
    Бяхме говорили тук и господин Димитров и господин Николов, да се опитаме да създадем съвместни екипи между КЕВР и Агенцията. Тъй като, като се прави проверката на финансовите параметри, икономическите документално какво се прави е хубаво да се види и технологично как изглеждат нещата едновременно с това. Защото АДФИ не знам дали ще може да направи тази техническа оценка на съответните мощности. Когато тръгнем да правим проверки ще започнем, един път идват едните, а после идват другите. Ние сме се научили да лавираме между отделните институции и техните правомощия.
    И последното, което искам да помоля. Ние говорихме с шефа на Агенцията. Аз съм притеснен. Много му е работата, но все пак едни от нещата, които наистина трябва да бъдат проверени, ключовите, както вие казахте, инвестиционните разходи. Те трябва да бъдат не само като фактури, а трябва да бъдат сравнени с митническите декларации, които са направени. Защото нищо чудно да видим драматични разлики между митническа декларация обявена стойност на внос и фактура за признаване на инвестициите от една страна. И от друга страна, както и господин Николов каза, какви са кредитните отношения, т.е. финансовия ресурс колко им е струвал. Дали е бил безвъзмезден, дали е бил собствен, привлечен безвъзмеден. Привлечен на какъв лихвен процент или собствен финансов ресурс, за да можем наистина да се ориентираме в тези прословути девет процента, които са им дадени специално на ВЕИ-тата, докъде и как стоят нещата.
    Много ви моля, пак във връзка с това нещо. Ако все пак, понеже се борим за едно и също, установите драстични нарушения в данъчното и в осигурителното законодателство от страна на някои от играчите в схемата на енергетиката, да намерим начин по който да ги санкционираме, без да нарушаваме разбира се, закона на тайната и т.н.
    ВЛАДИСЛАВ ГОРАНОВ: Бъдете сигурни, че сме безкомпромисни в това отношение и то не само в сферата на енергетиката, но във всяка една сфера на икономически живот. Но иначе това, което коментирахте преди това за предмета на изследване от страна на АДФИ е точно този, който и ви казвате.
    Мисля, че първите доклади вече са готови. Можете да ги извикате и да ги разгледате. Има интересни неща. Вече излизат. Към днес не мога да ви докладвам точно, но мога да проверя. Господин Симеонов ще ви се обядя на вас и ще ви кажа, готови ли са. Ако са готови може да ги извикате, да ги изследвате. Интересни са първоначалните резултати. Показват, особено за един ветропарк няколко милиона разлика на година, която може да се яви. Ретроспективно за този конкретно ветропарк, за който говорим е около 40 млн. надвзети за годините на неговото функциониране. Това е само за един. Вярно, не е малък ветропарк, но е един от ветропарковете.
    ПРЕДС. ВАЛЕРИ СИМЕОНОВ: Как може да бъде върнато на държавата?
    ВЛАДИСЛАВ ГОРАНОВ: Екс леге, като му се коригират цените със задна дата. Защото той е надкомпенсиран и не му се облага. Той винаги може да оспорва изводите на одита, но не и регулаторната рамка. А тя е формула. Тя предвижда. Той може да оспорва и да е предмет на обследване, дали това, което е направила като извод Агенцията е коректно. За тяхно съжаление изследванията са направени на база на документи предоставени в самия инвеститор. Пропуска в закона или по скоро пропуска на модела до тук е, че никой не се е интересувал, дали има връзка между средно статистически признатите девет и реалната инвестиция. Съвсем нормално е и икономически рационално е, ако печелят повече, да не протестират. Така че проблема си е тук наш.
    ВАЛЕНТИН НИКОЛОВ: Повечето ветропаркове всъщност вкарваха от Германия втора употреба. Защото фотоволтаици, ако вкарват втора употреба им пада КПД-то. Вятърните, ако вкарват втора употреба всъщност им падат инвестиционните разходи в тази връзка. Тоест инвестицията им пада и възвръщаемостта им е доста по-голяма.
    ВЛАДИСЛАВ ГОРАНОВ: На база на това, което сме установили досега се потвърждават съмненията и очакванията, че имаме свръх компенсиране. И това нещо може лесно да бъде регулирано. Това е всъщност и една от относително лесните стратегии за намаляване на дефицита в НЕК от изкупуването.
    Тук говорим за други хипотези от типа на неоснователно обогатяване и т.н.
    МАРТИН ДИМИТРОВ: Господин министър, ние имаме два въпроса. Единият въпрос от тук нататък да бъдат наистина 9 процента е да бъде намалена цената за в бъдеще. Това е единия въпрос, който е лесно решим, според мен, с промяна в закона. КЕВР има определена индивидуална цена.
    ВЛАДИСЛАВ ГОРАНОВ: Аз мисля, че ако извикате КЕВР и им зададете този въпрос ще ви дадат отговор. Вчера имах коментари с Томислав Дончев и с Делян Добрев, не формални и коментара на Делян Добрев беше, че е водил такива разговори, че това е осъществимо. Не съм го изследвал лично. Това бяха неговите коментари.
    МАРТИН ДИМИТРОВ: По тезата за минал период е, че тези 9 процента, които са им дадени не са били 9, а стават 15, което е автоматично основание, разликата да бъде върната. Тоест модела се признава. Никой не го оспорва. Същия модел е. Да бъде спазено. Това е хипотезата.
    ВЛАДИСЛАВ ГОРАНОВ: Доказахте, че сте господари на времето.
    ПРЕДС. ВАЛЕРИ СИМЕОНОВ: Вие нещо да препоръчате, което смятате, че може да бъде полезно в случая за такива надвзети суми. И в някои други посоки, ако имат вашите хора някакво виждане. Някакви проверки, ако сте правили?
    ВЛАДИСЛАВ ГОРАНОВ: За съжаление не сме. Или поне аз не съм информиран. Това което каза Таско Ерменков за проверки в най-големите производители, говорим за американските централи, че трябва да се изследва и да се докаже, също е добра тема и ще минем и през това нещо. Със сигурност, то е видно и от начина по който работи вашата Комисия, ежедневни заседания едва ли не и в оперативен порядък. Оптимизацията в енергетиката от натрупаните проблеми няма да е явление, а ще е процес, където пипнеш има неща за поправяне.
    Прост пример. Разбрах, че дори при последното решение на Комисията за енергийно и водно регулиране, едно ваше законодателно решение е да преустановите даването на квоти за определени производства е било включено вътре. Ние говорим за 25 млн.
    МАРТИН ДИМИТРОВ: Господин министър, има един въпрос, по който вие имате пряко участие. Министерство на енергетиката успя да постигне предоговаряне с двете американски централи.
    ВЛАДИСЛАВ ГОРАНОВ: Не знам откъде ще им дадем 800 млн. Няма директен отговор.
    МАРТИН ДИМИТРОВ: Вашата роля е следната. В момента в който по новия модел на КЕВР се установи, че НЕК вече не е в дефицит. Дано да стане това нещо. Ще се изисква от вас държавна гаранция, за да може да бъде взет кредит.
    ВЛАДИСЛАВ ГОРАНОВ: Тя се изисква от вас господин Димитров, тъй като по силата на Конституцията Парламента ги дава. Аз съм поел ангажимент и това е моя идея, ако има политическа воля и всички се обединим да разчистим тези авгиеви обори, библейски казано и да подредим системата да не трупа повече дефицит, тогава аз като финансов министър мога да стана и на парламентарна трибуна да ви кажа. Колеги, готов съм да застана зад едно такова предложение и да ви предложа да го гласувате. И така ще имам аргумент. Дотогава аз ще използвам зависимостта на системата в момента от липсата на ликвидност, за да препоръчвам всички мерки в посока на оптимизация. Да, тогава съм готов. Но по-рано, не. Защото според мен, това че ще всички плащаме цената в момента чрез декапитализация на НЕК е лошо. Още по-лошо е да накараме хората от данъци да платят неблагоразумни решения, които да продължават в бъдеще.
    ПРЕДС. ВАЛЕРИ СИМЕОНОВ: Благодарим ви. Ще очакваме информация за проверките на Агенцията.
    Преминаваме към точка втора.
    Добре дошли! Бихте ли се представили. И да кажете имате ли готовност за информацията? Предал ли ви е господин Коен за какво става въпрос?
    АЛБЕНА БЛЯНОВА: Здравейте. Първо да извиним господин Коен. Наложи се да отиде при господин Дончев. Ако успее ще се присъедини.
    Аз съм ръководител отдел “Правен” от Български енергиен холдинг. До мен господин Георги Добрев - ръководител отдел “Корпоративен контрол”.
    С оглед вашето писмо са установени не точности. Ние сме тук, за да отговорим на въпросите, които имате. Понеже нямаме указание. Няма конкретни въпроси.
    ПРЕДС. ВАЛЕРИ СИМЕОНОВ: Бяхме поискали справка от господин Коен, по отношение на всички договори сключени на стойност над 1 млн. лева външни поръчки, каквито и да било. И получихме една справка, в която липсват определени поръчки и договори.
    На първо четене, още с тръгването установихме една поръчка за 43 млн. лева, която не е включена тук. При което господин Коен каза, което е истина. Вие поискахте информацията преди три, четири дни. Нямахме възможност да я подготвим. Ще подготвим допълнителна информация и ще ви я донесем.
    И сега ние чакаме или тази информация или добавка към старата информация. Защото неговото твърдение беше, че не е имал време да се подготви и има пропуски. Това за което става въпрос е договор за доставка на варовик за сероочистваща инсталация на ТЕЦ “Марица-изток 2”, което е от 1 ноември 2012 г. и липсва в справката. Договор за 43 млн. лв.
    ГЕОРГИ ДОБРЕВ: Здравейте и от мен. Тази процедура наистина липсва в справката. Но е предоставена в обяснителните записки. Предполагам, че е техническа грешка. Номера на обяснителната записка е 12 134. Ще коригираме тази справка, която сме ви я представили. Някакви други процедури липсващи. Ние също ще проверим и ще я допълним. И ще ви я предоставим допълнително. Само да ни кажете в какъв срок.
    АЛБЕНА БЕЛЯНОВА: Информирахме дружествата в петък вечерта. Имаха срок до понеделник на обяд. Възможно е да има някакви пропуски, но те наистина са чисто технически. Не е с цел да се скрие нещо. Има обяснение за процедурата в приложението. Допълнена е в таблицата, която ще бъде дадена актуализирана.
    ГЕОРГИ ДОБРЕВ: Във връзка с необходимостта от доставка на варовик, основен консуматив при експлоатацията на сероочистващите инсталации и предвид изтичане на действащите договори, на 16 декември 2012 г. е необходимо стартирането на процедура по Закона за обществените поръчки за доставка на варовик в ТЕЦ “Марица-изток 2”.
    Това е което сме получили от самото дружество.
    ПРЕДС. ВАЛЕРИ СИМЕОНОВ: На това казвате обяснителна записка. Аз за шега го намирам това. Извинявайте.
    Ние искаме да знаем защо тези 43 млн. не са включени нито в таблицата, нито в обяснителната ви записка? От това, което прочетохте не чух цифри в него.
    АЛБЕНА БЕЛЯНОВА: Позволете ми само да кажа, това е обяснителната записка така, както беше поискана в първоначалното искане. Защо е необходимо стартирането на процедурата.
    ТАСКО ЕРМЕНКОВ: Уважаеми колеги, тук става въпрос за следното нещо. Ние искаме да имаме информация за това какви обществени поръчки са правени в системата на държавната енергетика, чийто принципал е БЕХ. От гледна точка на обеми, от гледна точка на процедури, от гледна точка на контрагенти, от гледна точка на повтаряемост, ако трябва. Тоест, искаме да знаем какви поръчки са направени? По кои процедури са правени? Как са направени? Какви са обемите и т.н. И от тази справка се установява, че има пропуснато нещо, което е за 43 млн.
    Сигурно в рамките на БЕХ 43 млн. не е голяма сума. Имайки предвид милиардите, които се трупат постоянно на гърба на НЕК, но въпреки всичко молбата ни е и за да не го повтаряме и да не се мъчим един друг в момента. Кажете един срок, който да не е след две години пет години, а в рамките на следващата седмица, да направите една подробна справка, в която като погледнем да няма тези пропуски. Ако може да ни подготвите и обосновката за всеки един от тези по-големи договори, защо се сключват и т.н. Иначе нашата идея е проста и елементарна. Да знаем за какво става въпрос.
    ПРЕДС. ВАЛЕРИ СИМЕОНОВ: Не е нужна обосновка. Не сме искали за другите. И за това няма да искаме. Дайте всички тези поръчки, които са над 1 млн. Вие ги имате. И нямате никакъв проблем да ги изкарате, според мен и за 24 часа. Бъдете така добри и го приемете не както молба, ще ме извинява господин Таско Ерменков, а като искане на парламентарната комисия.
    Втори въпрос имам към вас. Имате ли някаква информация за закупуването на въглеродни емисии пак в Марица-изток 2, на стойност 90 млн. лв. Защо е направено без обществена поръчка преди около два месеца? Имате ли информация или не? Ако нямате и за това ще искаме да ни информирате. Нямате информация.
    МАРТИН ДИМИТРОВ: Да допълня този въпрос, ако позволите господин Симеонов. Може ли да ни сравните цените на закупуване на въглеродни емисии от ТЕЦ “Марица 2” с цените на които НЕК купува за Мариците 1 и 3, същите въглеродни емисии. Може ли да ни дадете за последните две години сравнителна табличка. За едните каква е цената, за другите, за да добием представа, дали има отклонение в единия и в другия случай. Това го искаме вече за втори път.
    ДИМИТЪР ЖЕЛЕВ: Господин Димитров, извинявам се, но НЕК е закупувал в различен период американските, борсите са били с различни цени в тези моменти. Това е несъпоставимо. Добре е да дадат цените на борсата в този момент, когато е направена покупката.
    ПРЕДС. ВАЛЕРИ СИМЕОНОВ: Още един въпрос. Имате ли и кои и на каква стойност закупуване на емисии на бартер също електроенергия. Това нещо го искаме за 2014 и 2015 г. досега. С цените го искаме.
    МАРТИН ДИМИТРОВ: Министър Петкова обеща 10 процента намаляване на административните разходи на държавната енергетика. Вероятно сте запознати. Тя публично го обяви. И вероятно е поискано от БЕХ и не само, но вероятно основно от БЕХ, някакъв вид план, как това да стане. Ако го имате и когато го имате, ако може и на нас да ни го предоставите, ще ви помоля.
    Доколкото разбрах министър Петкова, идеята е бързо да го има този план, за да може Комисията за енергийно и водно регулиране като взима новото ценово решение, да го вземе предвид за следващия регулаторен период. Така че за нас ще е много ценно, другия път ще ни предоставите информация, да ни дадете плана на БЕХ, как ще стане това намаление с 10 процента на административните разход? Първо, кои са тези административни разходи? Ефекта ни вълнува. Какъв ще бъде ефекта от това нещо?
    ПРЕДС. ВАЛЕРИ СИМЕОНОВ: Ако нямате други въпроси колеги, да ги освободим. Срокът е една седмица. Благодарим ви. Молбата ни е да ги предоставите и на електронен и на хартиен носител.
    Колеги, какво е виждането ви по отношение на работата на Комисията? Удължена е с един месец, за което благодаря. Защото нямах възможността да присъствам. Аз мисля, че трябва да отиваме към приключване.
    ВАЛЕНТИН НИКОЛОВ: Понеже тук в течение на няколко срещи, които имахме с различни субекти в енергетиката и искахме различни неща. Примерно от ДКЕВР, КЕВР няма значение, искахме от 2010 г.
    ПРЕДС. ВАЛЕРИ СИМЕОНОВ: Не сме го получили.
    ВАЛЕНТИН НИКОЛОВ: Много неща поискахме.
    ПРЕДС. ВАЛЕРИ СИМЕОНОВ: Поискахме, но ги няма.
    ВАЛЕНТИН НИКОЛОВ: Тогава по някакъв начин да го поставим този въпрос публично.
    ПРЕДС. ВАЛЕРИ СИМЕОНОВ: Това са готови доклади.
    ВАЛЕНТИН НИКОЛОВ: Искахме от разпределителните дружества някакви обяснения в разни връзки, допълнителни данни.
    ПРЕДС. ВАЛЕРИ СИМЕОНОВ: Искахме от ЧЕЗ да ни предоставят информация за разминаването между електромерите и фактурираните количества. Това го поискаха. Но КЕВР казаха, че са го поискали също и те казаха, че са го дадем на КЕВР. И те казаха, че ще го дадат на КЕВР до 18 май или април. От тогава не се разбра коя година 18 май.
    ВАЛЕНТИН НИКОЛОВ: Проблем е, че от тези доклади можехме да направим някакви генерални изводи. Сега може да пишем в докладите, че се съмняваме.
    ТАСКО ЕРМЕНКОВ: От ЕВН и от Енерго про поискахме разбивка на договорите по суми, контрагенти, предмет на дейност и т.н.
    ПРЕДС. ВАЛЕРИ СИМЕОНОВ: Получихме ги. Те са на ЕВН, които бяха 2011 – 2014.
    ТАСКО ЕРМЕНКОВ: Над 1 млн., които бяха.
    ПРЕДС. ВАЛЕРИ СИМЕОНОВ: Въпросът е принципен. Смятате ли, че трябва да отиваме към приключване. Защото доста време вече мина. Лично аз настоявам да приключим, може да е частично. Ако вие смятате, че тази Комисия трябва да продължи и да се превърне в полупостоянна е друг въпрос. Кой знае какви разкрития аз не мисля, че ще направим. Поне в общи линии за мен като човек външен, горе долу ми се изясниха общите тенденции. Ние не може да си поставим задачата, да свършим работата на институциите. Говорил съм с всеки един от вас и всеки това ми казва, че ние не сме институция. В такъв случай ние трябва да дадем общата тенденция каква е, общите констатации,общата тенденция. Посоки за изваждане на енергетиката от състоянието в което се намира. Да направим съответните предложения, включително и законопроекти. И аз мисля, че с това нашата работа се изчерпва.
    Разбирам, че има някакъв дисциплиниращ ефект. Поне така чувам от тук от там. Само че това, че ще има дисциплиниращ ефект, аз не мисля, че трябва да продължаваме да привикваме. Вие кажете но за мен би трябвало да се приключи, още повече че към края на месеца се очакват едни други драматични събития свързани с повишаване цената на тока.
    От тази гледна точка, лично аз настоявам да приключваме и да не искаме повече удължаване. За това ще ми трябват две седмици. Да пристигнат проверките от АДФИ, които ще ни дадат възможност да направим категоричен извод, по отношение на ВЕИ-тата, че има злоупотреби. Да приключим с това. И да отиваме към приключване.
    ВАЛЕНТИН НИКОЛОВ: По принцип аз очаквах с първоначалното натрупване на информация, исканията които бяхме отправили към ДКЕВР, към ЕРП-та, към всички, да получим някаква информация, за да може да изградим някаква основа и на тази база вече да ги извикаме, както аз ви бях казал, електроразпределителните дружества. Вие искахте справка за обществените поръчки. Да кажем са скрили 10 процента, но 90 процента ги имаме. Да извикаме самите дружества и да ги питаме, какво се получава, защо така. И в един момент, аз виждам само дневния ред, който ръководството определя с кого да се срещнем. И никаква липса на данни от това, което сме искали. Ние от тук нататък нито може да направим изводи, нито да формулираме въпроси, нито да формулираме изводи. Ние няколко пъти казахме, че искаме тази справка.
    ПРЕДС. ВАЛЕРИ СИМЕОНОВ: В седмицата го получаваме. Другата седмица получаваме. Те не ги дават едновременно.
    ВАЛЕНТИН НИКОЛОВ: Примерно аз бих искал примерно от 2010 г. ако бяхме получили. Ако знаем, че не се получават, ние всички да кажем на господин Иванов, да ни дадат тези папки, за да може ние да формулираме някакви въпроси, някакви изводи.
    ПРЕДС. ВАЛЕРИ СИМЕОНОВ: Одита от 2010 г. нали така?
    ВАЛЕНТИН НИКОЛОВ: Там е констатирано най-голямото аутсорсване на дейности.
    ПРЕДС. ВАЛЕРИ СИМЕОНОВ: Моля обадете се на Иван Иванов. Аз утре лично ще му се обадя. Трябва да ги има.
    ВАЛЕНТИН НИКОЛОВ: Да получим от ЕРП-тата и да видим тези разлики, за какво става дума.
    ПРЕДС. ВАЛЕРИ СИМЕОНОВ: Само при ЧЕЗ имаме разминаване. И те не искат да го дадат. Иванов го питахме. Нямат.
    ВАЛЕНТИН НИКОЛОВ: Има механизми. Да отидат и да си направят проверка на място.
    ПРЕДС. ВАЛЕРИ СИМЕОНОВ: Това е констатирано. Направена е проверка. Това са одитите от февруари месец на ДКЕВР. Частната фирма отказва да ти даде. Какво да направиш?
    ВАЛЕНТИН НИКОЛОВ: Ще напишат един акт.
    МАРТИН ДИМИТРОВ: Това което се сещам веднага е защо АДФИ да не отиде в ЕРП-тата, по отношение на аутсорсването. Това е другото, което аз не мога да разбера, защо не сме го поискали. И това е много ценно.
    ПРЕДС. ВАЛЕРИ СИМЕОНОВ: Като препоръка ще го дадем.
    МАРТИН ДИМИТРОВ: То е препоръка, но ние сме контролен орган.
    ПРЕДС. ВАЛЕРИ СИМЕОНОВ: Ние не сме американска анкетна комисия, която има права на изпълнителни разпоредби. Ние нямаме такива права.
    МАРТИН ДИМИТРОВ: Като изпратим АДФИ всичко ще получим.
    ПРЕДС. ВАЛЕРИ СИМЕОНОВ: Ще препоръчаме да отиде АДФИ. Те имат пет екипа.
    МАРТИН ДИМИТРОВ: Всяка наша препоръка, да то е препоръка, но тежи много.
    ПРЕДС. ВАЛЕРИ СИМЕОНОВ: Ще напишем в доклада като препоръка.
    ТАСКО ЕРМЕНКОВ: Колеги, като се замислих и за заглавието, както го спомена господин председателя, направихме поредната традиционна за българската енергетика грешка. Говорейки за енергетика, говорим само за електроенергетика. И нищо не направихме по въпроса с газ доставки. Аз не го казвам като критика. Това като самокритика го разберете, защото сега се сетих, че това не сме направили. Но във връзка с това, което досега сме направили имаме тенденции, имаме някои изводи, които може да направим, има и препоръки. Аз предполагам, тук едва ли някой от нас да е чул нещо ново в енергетиката. Само получихме потвърждение на всичко това, което почти го знаехме, че е така.
    Затова предлагам наистина господин председател да се ориентираме към приключване с искането на тези документи. В доклада да обясним на обществото, че сме обърнали особено внимание на електроенергетиката като най-чувствителната част от енергетиката Затова не сме и били толкова настоятелни в другите части на енергетиката. Да разгледаме още един път всички неща, които сме ги получили поне досега, от гледна точка на взаимоотношения НЕК, ЕРП-та, краен потребител. Какво се е случило по тази верига и в същото време, какви са ни притесненията в генерирането на така наречената такса данък към обществото, което е тази такса, която формира не плащането или досега икономисването е формирало големия дефицит в НЕК.
    Молбата ми наистина е, ако трябва заедно ще работим, но да вървим към един доклад, в който наистина ние не може да даваме присъди, но може да направим констатациите, които досега сме ги правили между нас. Да направим едни препоръки по отношение на Агенцията какви идеи виждаме. По отношение на това, в КЕВР какво трябва да се направи. Да предложим в нашата дефиниция, че цените в моделите трябва да бъдат цени на таван. Те трябва да бъдат пределни горни цени. но не е задължително да бъдат тези. Надолу могат да бъдат, нагоре не могат да бъдат. Разни неща, кит са свързани с ценообразуване и спазване на законодателство.
    Молбата е да се уточни, че говорим само за електроенергетиката като най-чувствителна и не сме имали възможността да разгледаме и да навлезем в проблемите с природния газ. Защото топлоенергетиката също е проблем. Там цените ги намалиха. Така че не очакваме някакви драми.
    ВАЛЕНТИН НИКОЛОВ: Ще помоля, не искам да викаме който и да е, но писмено да могат да ни изпратят информация.
    Понеже аз в петък, когато се изслушваха дружествата, не бях когато беше Националната електрическа компания. Ще помоля писмен отговор, на каква цена Националната електрическа компания изкупува електрическата енергия произведена от техните ВЕЦ-ове. Защото в исканията към КЕВР, те са писали, че себестойността им е 74 лв. и стотинки. Те защо искат 74 лв. Това ме интересува. При условие, че нито въглища копаят, а искат 74 лв.
    Второто нещо, което ме интересува като въпрос. Как така при условие, че Цанков камък беше пуснат 2009 г., а в момента с 2 млн. и половина се иска увеличаване на застрахователната премия за Цанков камък. Как така нарасна премията с 2 млн. и половина само за една година.
    ПРЕДС. ВАЛЕРИ СИМЕОНОВ: Тези въпроси ще ги поставим и ще ги поискаме, както и предишните свързани с одита на КЕВР и от ЧЕЗ. И ще искаме също и от КЕВР и от ЧЕЗ отговор за несъответствието. Още веднъж ще искаме.
    Сега методически. От тук нататък имаме ли възможност да приключим на този етап за този месец, въпроса свързан с ревизията в електроенергетиката? Това е първия въпрос като цяло. Или можем да се съсредоточим върху част от електроенергетиката. Например ВЕИ-тата, където доста информация сме събрали. ЕРП-тата като получим още нещо или не получим. И евентуално Мариците, защото там няма какво да ги викаме, според мен. ТЕЦ 1 и 3, защо не и 2.
    Единият вариант е частично електроенергетика. Вторият вариант е изцяло електроенергетиката. И ако се иска някакво допълнително удължаване за септември, то да бъде за газта и за топлофикациите. Това като варианти.
    ВАЛЕНТИН НИКОЛОВ: Това касае и КЕВР.
    ПРЕДС. ВАЛЕРИ СИМЕОНОВ: Заповядайте.
    МАГДАЛЕНА ТАШЕВА: Господин председател, каква е качествената разлика в това да излезем с доклад в каря на юли и в началото на септември? Никаква. Какво ще промени това? По-добре да направим един пълен доклад. защото аз се съмнявам, че в рамките на този мандат, друга Комисия ще направи толкова дълбока и изчерпателна ревизия. Нека да излезем със становище. Не може да оставим топлофикациите. Не може да оставим газа, който е хит. Той е шлагер в момента.
    Какво пречи през юли да ги изслушаме. Ние имаме разрешение от Парламента. Август когато е политическо мъртвило и всички са във ваканция, ние имаме прекрасната възможност да работим върху доклада. И в първия ден на следващата сесия, да го внесем в деловодството на Народното събрание. Сега ще излезем и ще трябва да се оправдаваме, че не сме свършили цялата работа.
    ПРЕДС. ВАЛЕРИ СИМЕОНОВ: Според вас може ли да свършим в това време всичко това?
    МАГДАЛЕНА ТАШЕВЕА: Да, можем. Имаме Булгаргаз и Булгартрансгаз. Не може да оставим топлофикациите. Топлофикация София е един тумор, общо взето в българската енергетика. Като 137 000 са осъдените домакинства от топлофикация по бързата процедура, без съдебни дела. Това е такъв терор, какъвто няма никъде. Трябва да обяснят защо е така? Какво стана с Вальо топлото и майка му Цеца, Бог да я прости. Делото се влачи и накрая го заметоха под килима и нищо не се разбра. Това е въпрос на стойности. Откраднеш 180 млн. Полежиш 10 години. Те ще ги намалят на шест. Излезеш и 180 млн. са си твои. Какво си платил 6 години в затвора. Така става.
    Там имаше една фиктивна продажба за 20 000 тона мазут, на частна фирма, която уж само да го съхранява. Мазутът си е бил там в резервоарите, а само по фиктивни фактури е бил продаван от Топлофикация София на една частна фирма, на друга, на трета, на пета. Шестата отново го препродава на Топлофикация, но на много по-висока цена. Такива елементарни пладнешки грабежи има в Топлофикация. Не може да излезем и да кажем: Извинете, но на нас не ни стигна времето да разчовъркаме един от най-тежките проблеми в българската енергетика. Защо да бързаме. Нека сега да поработим здраво през юли и през август и през септември да излезем с един по-пълен, по-изчерпателен поглед върху българската енергетика.
    За тази Топлофикация София се правят изключения в закона. Няма такова друго дружество, което да се ползва с такива преференции. Закон да се пише специално за него.
    ПРЕДС. ВАЛЕРИ СИМЕОНОВ: Аз ви предлагам всеки от вас да се изкаже и да си каже мнението. Като моля също за становище по въпроса за частичен доклад, който да излезе през юли. Не смятате ли, че ще бъде добре, защото с това ние ще помогнем евентуални решения, които могат да бъдат взети още в юли месец.
    МАГДАЛЕНА ТАШЕВА: Аз не можах да разбера защо бързаме? Добре, междинен доклад. Само ще ти предупредим какво да правят и какво да крият с този междинен доклад общо взето.
    ПРЕДС. ВАЛЕРИ СИМЕОНОВ: Написано, разпечатано, установено. Каквото са скрили ние не го знаем. Всичко останало е факт. И аз ви казах, че част от нещата съм ги предал на Георгиев от ДАНС. Какво ще направи? По този въпрос, смятате ли, че може да излезем с частичен доклад през м.юли? Защото Комисията продължава доста време вече. Хората очакват някакви резултати. И в крайна сметка има риск от некомпетентни решения, даже и в зала, защото всеки ден виждам такива.
    Нашето задължение е да изнесем такава информация пред Народното събрание, че то да може малко по-компетентно да взима решения.
    От тази гледна точка, аз предлагам поне ВЕИ-тата да изкараме и ЕРП-тата може да изкараме също. ВЕИ-тата и ЕРП –тата мисля, че може да ги приключим до юли месец. Нова информация няма да получим. Поставям този въпрос. Предлагам всеки да се изрази по този въпрос, дали е добре да изнесем частичен доклад.
    Господин Ерменков.
    ТАСКО ЕРМЕНКОВ: Господин председател, аз смятам, че края на юли най-късно трябва да излезем с някакъв доклад. Дали ще го наречем частичен, междинен или част електроенергетика, но ние вече трябва да излезем с някакъв доклад, защото и на мен започна да ми става трудно, да убеждавам колегите да удължаваме срока. Защото те питат: Някакъв доклад няма ли да видим, няма ли да чуем?
    Лично моето мнение е, че ние може спокойно с частта електроенергетика да приключим до края на юли. Да го внесем този доклад. Дано да може като председател да го артикулирате от трибуната на Народното събрание с всичките предложения. И накрая като заключение, да направим извода, че имайки предвид обема, а ще стане ясно от доклада. Говоря за резюмето на доклада. Като се види, той ще бъде изпратен в деловодството. Като заключение на това резюме да кажете, че сме се съсредоточили върху електроенергетиката, поради това, че там в момента бяха най-наболели проблемите. Но считаме, че е необходимо по същия начин да разгледаме проблемите в топлоенергетиката и газоснабдяването. Поради тази причина оставаме на Парламента да реши, дали ще продължим да работим по схемата и за газоснабдаване и за топлофикация. Но задължително края на юли трябва да излезем с доклад, поне според мен, за частта електроенергетика. Иначе няма да разберат какво сме правили. Не само за това. Вие казахте да дадем някакви изводи и заключения и да има и практически действия след това.
    МАРТИН ДИМИТРОВ: Колеги аз напълно разбирам аргументите, края на юли да има доклад. По думите на господин Валери Симеонов ще има два основни компонента и те са ВЕИ-тата и ЕРП-тата. Само че имаме следния проблем, за който не си давате напълно сметка. А именно, че ако това са двата основни компонента в доклада и по-късно излязат основните констатации на АДФИ, този доклад няма да е доклад.
    Ако констатациите на АДФИ покажат интересни неща, големи разминавания, за които намекна министъра на финансите. Ако имаме готови доклади да пишем междинен доклад за големите ВЕИ-та. Ако нямаме готови доклади, моята препоръка е да не бързаме с писането, защото накрая ще се окаже, че нашия доклад ще бъде далеч от направените констатации. Защото проверката на място каквато представа дава. Ние пишем доклад на база на доклади извършени досега, които не са правили сериозни проверки на място. И няма да даде такава добра представа за събитията, както това, което АДФИ прави в момента на място. Тоест, без да имаме тези големи дружества, техните проверки и тези констатации, нашия доклад няма да бъде убедителен е моето мнение.
    Предлагам ви следния начин на работа. Ако в края на юли имаме тези доклади може да преминем към окончателен доклад. Ако ги нямаме, по-добре да ги съберем и тогава да продължим.
    ПРЕДС. ВАЛЕРИ СИМЕОНОВ: Господин Димитров, искам да ви припомня, че в тази зала, там стоеше шефа на АДФИ. Той пое ангажимента до 30 юни да приключи с петте проверки на най-големите. Сега беше министъра на финансите, който каза, че част от тези проверки са приключили. Три да са приключили, другите вероятно също са на приключване.
    Докато ние поискаме тези информации, докато другата седмица се занимаем с тези какво ще ни донесат и т.н., аз съм сигурен, че ще излезе. Пет проверки са. Той пое ангажимента. Записано е в протокола. Може да се провери, че до края на юни ще приключат тези проверки. Аз много добре си го спомням, като го каза това. Днес е 1 юли, другата седмица ще бъде 8 юли. Трябва да приключи. Трите да приключат, тенденцията е ясна. На нас не ни трябва да ни проверят всичките ВЕИ-та, за да се направим нашия извод и препоръки да дадем в тази посока.
    ТАСКО ЕРМЕНКОВ: Господин Димитров, ние като Комисия далеч не можем да направим доклад, в който да опишем всеки обект един по един, какво е направил и как го е направил. На нас ни трябва тенденцията. Ние трябва да напишем във ВЕИ-тата се е забелязала тенденция за това, увеличаване на инвестиционни разходи. Не отговаря на процента на възвръщаемост. Това което сме го установили с ДНСК. За ЕРП-тата по докладите, основните изводи, които са направени. В Мариците договорите са подписани така, че каквото и да се случи всичко отива на гърба на цената, независимо кой я плаща. Тези тенденции и сега може да ги напишем като доклад. И това са изводите, които сме направили. От тук да направим препоръките. Те няма да се променят от това, че ще открием още осем, десет, двадесет, петдесет, сто, всички ВЕИ-та че са го направил това нещо. Тенденцията и препоръките няма да се променят. Те са едни и същи. За това става въпрос.
    МАРТИН ДИМИТРОВ: Колеги, има в статистиката така наречената статистическа значимост. Когато си прегледал три предприятия от общо да речем 500 и на база на три напишеш констатации за останалите 500, има огромна опасност от грешка. Тоест, от три не можеш да изведеш тенденция. Затова когато се правят социологически проучвания не питат пет човека, а има минимален брой хора, които трябва да отговорят на въпроса. Тоест, ако вие искате да определим тенденцията на база три предприятия има огромна опасност да сгрешим. Това се опитвам да ви кажа. Трябват ни проверки на АДФИ, които да ни дават възможност да говорим за статистическа значимост на направените проверки.
    ВАЛЕНТИН НИКОЛОВ: Само едно кратко изложение. Да припомня, нашата Комисия е за установяване състоянието на енергетиката. Ако излезем с доклад, примерно доклада на ДКЕВР. Те показаха, че има тенденция в някои ВЕИ-та. АДФИ извършват три проверки. Те там показаха нещо. ВЕИ-тата са виновни. Това добре.
    ЕРП-тата направили са някакви работи. Не ни дават другите доклади. По принцип и те са виновни. И това добре. Това е състоянието на енергетиката. Тези две неща за мен това е абсурдно.
    Според мен, трябваше да се види откога започва тарифния дефицит? Защо е прикриван от ДКЕВР? Защо има такива модели, които да прикрият тарифния дефицит и да накарат НЕК от 2011 – 2012 г., дори по наше управление, да се прикриват тенденции и по този начин се трупа тарифен дефицит в НЕК. Това е модела. Това е ДКЕВР, който трябва да бъде разобличен по един или по друг начин и да се каже истината, такава каквато е.
    ВЕИ-та. АДФИ правят доколкото разбирам в момента фотоволтаици и вятърни. А ВЕЦ-овете къде са? Всички вкарват втора употреба ВЕЦ-ове, защото ВЕЦ няма изхабяване. Всеки изведнъж скрива ВЕЦ-овете. И биомасата и там е интересно, защото има доста политически интереси.
    ЕРП-тата. Аз пак казвам, ние не се занимавахме с аутсорсването за да видим как се скриват печалбите. Там е интересното в ЕРП-тата.
    ПРЕДС. ВАЛЕРИ СИМЕОНОВ: Две трети отиват в кораба майка.
    ВАЛЕНТИН НИКОЛОВ: Никъде не е констатирано това.
    ПРЕДС. ВАЛЕРИ СИМЕОНОВ: Напротив, констатирано е много ясно.
    ВАЛЕНТИН НИКОЛОВ: 2010 г. е констатирано.
    ПРЕДС. ВАЛЕРИ СИМЕОНОВ: Всяка година е така. Всичките неща ги дадохте. Вие ги гледахте тук. В протокола ги има. При ЧЕЗ е 2:1, съотношението на вашите услуги към услуги по поддръжка. А при Енерго про беше едно външни и две към поддръжка. Обратното отношение. Като погледнеш общо, виждаш колко са общите ти разходи 120 млн.
    ВАЛЕНТИН НИКОЛОВ: Абсолютно съм съгласен за газоразпределението, че трябва да се види. Защо не се дават капацитетите на тръбата, която идва през Румъния, за да могат частни дружества да вкарват и да се получи конкуренция на пазара? Защо има монопол?
    Имам доста въпроси. Това е част от либерализирането на пазара в България, като част от нещата, при които може да се получи едно освобождаване на пазара и да пречи на бизнеса. Но имам предвид, че това е част от енергетиката.
    Състоянието на енергетиката започва с решенията на ДКЕВР и с упражняване контрол от тях. Там е разковничето на абсолютно всичко и на ЕРП-тата и на ВЕИ-тата, и на каквото и да решиш. Всичко е в ДКЕВР. Дали сме невероятните правомощия и независимост.
    ПРЕДС. ВАЛЕРИ СИМЕОНОВ: Колеги, нека да бъдем практични реалисти. Какво може да направи нашия доклад? Да констатира нарушения и да даде препоръки. Ние друго не можем да направим.
    В случая с установяването на разминаване в инвестициите. Това което АДФИ ще го установи. Ще установи, че има надплащане на скъпа енергия на ВЕИ-тата, в случая те са правили проверки с ветропарковете. Три, четири, пет проверки приключват. Какво указание или препоръка може да даде нашата Комисия. Нищо друго освен следното.
    Установили сме, даже може конкретно да кажем, в този и този случай, укриване или прекомерна държавна помощ, което за нас е основание да препоръчаме на АДФИ, да извърши проверки във всички. Това може да кажем. Ние повече от това не може да кажем.
    Същото се отнася по отношение на ВЕЦ-овете, за които се притеснявате.
    Ние на основание на тези пет проверки, в една да открием злоупотреби и надписване на инвестиции, ние сме в пълното си право да поискаме АДФИ да го възложи. Да поискаме от изпълнителната власт, да възложи да ги започва наред.
    Другата препоръка, която може да направим е тази, която направихме на Горанов и да се погрижим за увеличаване на бюджета и на личния състав на тази Агенция. Какво друго може да направим. Например 50, проверки, 20 проверки или във всяка отделна област. Тенденцията ще излезе от проверките. Нашата Комисия нищо не може да добави към това.
    Ние може да кажем, препоръчваме да се продължат проверките или да се направят проверки над 1 мегават. Това може да направим като препоръка. Нищо повече не може да направим. Да чакаме тези резултати АДФИ. Това означава никога да не свършим с нашата Комисия.
    ВЕЦ-овете е същата работа. Само заради ветропарковете, че сме установили едно нарушение, една такава злоупотреба, която е нанесла щети в размер на 40 млн., ние сме в пълното право да препоръчаме на Народното събрание да вземе решение или да не взема решение или изпълнителната власт да направи това. Повече няма какво да кажем.
    По отношение на газа, да съгласен съм да го отложим за септември. Но въпроса на който също исках да получа отговор от вас, господин Димитров, господин Николов, може ли да приключим частично очаквайки информация. Получаваме информация от ЕРП-тата или не получаваме информация. Ясно е, че като не получим информация значи крият. Пак може да дадем препоръки. Това исках да чуя от вас.
    ВАЛЕНТИН НИКОЛОВ: Аз съм съгласен, че трябва в края на юли да излезем с междинен доклад. Но аз твърдя и настоявам, ако може КЕВР, след като получим доклад от 2010 г. да го извикаме на едно последно изслушване и да ни каже и за моделите, които досега са били. Защото тези модели са определели състоянието на енергетиката. Това е истината. ДКЕВР с моделите си е предизвикал това в енергетиката. Той е можел да контролира и ВЕИ-тата. Можел да не им издава лицензи. Може много неща. можело е да направи проверки. Той си е мълчал.
    ПРЕДС. ВАЛЕРИ СИМЕОНОВ: Ще решим колко месеца един или два ще искаме удължаване. До тук имаме четири позиции за удължаване на срока. Ще решим допълнително. По отношение на частичен доклад, смятате ли,у че може да излезем, защото такива са очакванията и на колегите и на обществото.
    МАРТИН ДИМИТРОВ: Да подготвим доклад.
    ГЕОРГИ НЕДЕВ: И аз съм на това мнение. Трябва да излезем с някакъв доклад. Искам да подкрепя господин Николов, относно една сериозна част, отнасяща се до ВЕИ-тата и това са ВЕЦ-овете. Като мощност те са изключително голямо перо. И като суми, които се въртят там. Имаме и доста информация за нарушения, които там са правени по време на въвеждането им. Ще бъде някак си непълен какъвто и да е извод, ако ги оставим и говорим само за ветропаркове и за фотоволтаици. Някак си ще олекнем. Тъй като говорим за електроенергетика, а те са чиста електроенергетика. При тях няма нищо друго освен вода и ток.
    ВАЛЕНТИН НИКОЛОВ: ВЕЦ-овете са по-малко мегавати инсталирана мощност и от фотоволтаиците. Като суми са съизмерими. Те работят 24 часа 365 дни.
    ПРЕДС. ВАЛЕРИ СИМЕОНОВ: За ЕРП-тата ще искаме и за ВЕЦ-овете. Госпожа Ташева съгласна ли сте? Чакам от вас мнение за частичен доклад.
    МАГДАЛЕНА ТАШЕВА: Аз мисля, че не е разумно. Частичен доклад не може да отговори на обществените очаквания, защото те искат пълен доклад. Те искат отговор. Идва края на м.юли. През август, което е отпускарския месец, политическо мъртвило и никой няма да очаква от нас, да кажем до какви заключения сме стигнали. Затова по-добре в края на юли да обявим, че в средата на септември в началото на следващата парламентарна сесия, ние ще предоставим доклада. А през август ще го пишем.
    Не можем също така, според мен колегии, да излезем само с препоръки към определени институции, например АДФИ. Ние трябва да излезем със законопроекти. А това вече е по-сложна работа. Ние трябва като законодателна власт да предложим законопроекти, които да прекратят източването на българската енергетика, генерирането на тарифен дефицит, аутсорсване или както искате там го наречете. Може да си изберем евфемизъм, но ние не може да приключим само така, АДФИ да ходи да прави проверки.
    Затова искам да успокоя. И аз усещам и получавам въпроси, хайде какво става? Кога ще излезете с доклад? Но казвам: Вижте каква задача е поставена на Комисията? Тя е колосална. За два месеца, ако може да се установят причините за бедственост, за банкрута на българската енергетика и да се предпише лечение, то тогава всеки би могъл да го направи.
    Така че имаме благоприятната възможност да работим август месец, когато никой няма да очаква от нас нищо. И м.септември действително да излезем с един изчерпателен, пълен доклад, поне в областта на електроенергетиката. Защото сега дори тази област няма да покрием. Междинен доклад за ВЕИ-тата. За ВЕИ-тата всеки ден се пише по медиите. Нашият междинен доклад ще завърши като една малко по-дълга публикация в някой вестник.
    Затова отново ви призовавам. Нека да обмислим и да отложим публикуването на доклада за средата на септември.
    ПРЕДС. ВАЛЕРИ СИМЕОНОВ: Предлагам да приключваме. Предлагам на вашето внимание следното решение.
    Комисията реши да излезе с частичен доклад, обхващащ дейността и проверките извършвани във ВЕИ-тата, ЕРП-тата и ВЕЦ-овете до края на юли.
    Комисията решава да поиска удължаване на срока с два месеца.
    Ще ги включим и държавните предприятия. Там е ясно къде отиват парите. И там отиват по едни поръчки, които не са ясни.
    Приключваме с частичен доклад до края на юли.
    Това е моето предложение. Искаме удължаване на срока с два месеца. Тези два месеца ще бъдат непълни. Отсега го знаем всички. Това са септември и октомври.
    Госпожо Ташева, това че ние ще приключим с частичен доклад или междинен доклад, не означава, че ние няма да продължим да работим по тези основни направления и да предлагаме законопроекти и т.н. В случай, че има нови обстоятелства, в случай че може да се окаже, че има някаква невярна информация, нищо не ни пречи в продължаващото време на Комисията, отново да вземем решение. Това е моето предложение.
    МАРТИН ДИМИТРОВ: Да поискаме удължаване с три месеца.
    ПРЕДС. ВАЛЕРИ СИМЕОНОВ: Променям си предложението и предлагам три месеца.
    Второто предложение е да няма междинен доклад, предложението на госпожа Ташева, по отношение удължаването с два или с три месеца.
    МАГДАЛЕНА ТАШЕВА: Моето предложение е доклада да бъде оповестен в началото на септември.
    ПРЕДС. ВАЛЕРИ СИМЕОНОВ: Има ли други предложения?
    Който е съгласен с първото предложение, моля да гласува.
    МАГДАЛЕНА ТАШЕВА: До края на юли да попълним пропуските, които сме направили или не сме имали възможност да свършим. Това са ВЕЦ-овете и топлофикациите, за да покрием поне електроенергетиката. А нищо не пречи да поискаме докладите и да направим две изслушвания на шефа на Булгаргаз и Булгартрансгаз. И септември месец на първото заседание на Парламента, да внесем доклада.
    Така приключваме. От там нататък за каква работа става дума, след като ние влизаме в предизборна кампания септември и октомври. От ноември, декември нататък може да поднови работата си Комисията.
    ПРЕДС. ВАЛЕРИ СИМЕОНОВ: Който е съгласен с предложението, което аз направих, моля да гласува.
    МАГДАЛЕНА ТАШЕВА: Аз ще приема разбира се, решението на Комисията. Аз смятам, че беше по-разумно м.септември да излезем с пълен доклад. Затова гласувам въздържала се.
    ПРЕДС. ВАЛЕРИ СИМЕОНОВ: Моля, който е съгласен да гласува.
    Против? Няма. Въздържали се? Един въздържал се.
    Приема се.
    По точка разни нещо имаме ли? Няма.
    В такъв случай да ви благодаря колеги.
    Искам да уточним за следващата седмица. Искаме справка за ВЕЦ-овете, от ЕРП-тата. И от ЕРП-тата да ги викаме и още веднъж да им поставим въпроса за това, защо не ни отговарят. Но пак ви казвам, ние нямаме към тях механизъм, по който да ги принудим.
    ВАЛЕНТИН НИКОЛОВ: Чрез КЕВР. Ще ги питаме защо не изисква тази информация.
    ПРЕДС. ВАЛЕРИ СИМЕОНОВ: Обединяваме се около това. Да напишем едно писмо на КЕВР. Ще се предаде утре. И в разговор с Иванов ще поискаме да ни даде от 2010 г. одита, който не ни е предоставен до момента. И ще поискаме от КЕВР писмо, за това което искаха от ЧЕЗ. Другата седмица да го имаме. И от Бех да ги изслушаме.
    ВАЛЕНТИН НИКОЛОВ: Те като изпратят писмено цялата справка, защо да ги слушаме. Трябва да знаем какво да ги попитаме.
    ПРЕДС. ВАЛЕРИ СИМЕОНОВ: Предишния път установихме 43 млн. никъде не са записани. Аз го установих на първо четене, от другаде сравнявах. Като открием още пет, шест такива, не е ли редно да са тук и да ги питаме.
    ВАЛЕНТИН НИКОЛОВ: Ако открием да.
    ПРЕДС. ВАЛЕРИ СИМЕОНОВ: Да ги поканим. Ако няма какво да ги питаме ще ги освободим. Викаме БЕХ, викаме и ЕРП-тата.
    ВАЛЕНТИН НИКОЛОВ: Чрез КЕВР да изискаме информацията.
    ПРЕДС. ВАЛЕРИ СИМЕОНОВ: Значи викаме само БЕХ. Искаме информация.
    Първа точка, обсъждане информацията от БЕХ.
    Втора точка, обсъждане на ВЕЦ-овете.
    АДФИ, ако кажат, че се готови ще ги включим.
    Писмена информация от НЕК на каква цена купуват. Застрахователната премия на Цанков камък.
    ВАЛЕНТИН НИКОЛОВ: Финансовото състояние на НЕК. За ВЕЦ-овете, които са присъединени към тях високо напрежение. Емисиите са БЕХ.
    МАРТИН ДИМИТРОВ: Аз имам един въпрос. Колко е важна нашата идея, която вярвам всички споделяме. АДФИ да провери и аутсорсването на ЕРП-тата. Задавам си въпроса, те дали имат законова възможност въобще за това.
    Ние написахме един мегават. Но какъв е точно текста в закона трябва да проверим. Може би те нямат право да влизат в ЕРП-тата. Това също е много интересно.
    ВАЛЕНТИН НИКОЛОВ: Всички енергийни дружества.
    МАРТИН ДИМИТРОВ: Така ли написахме, енергийни дружества. Какво значи над 1 мегават? ЕРП-тата, те не произвеждат ток. Така че мисля, че нямат законова възможност. Много е интересно да влезе АДФИ и да им провери аутсорсването.
    Така че като един от изводите в доклада, ако сте съгласни колеги ще ви го предложа, да променим закона и трябва да видим юристите да ни подскажат, какво да запишем, за да може да влязат в ЕРП-тата. Защото ако проверят аутсорсването, може да излязат много интересни изводи. А и да ни предложат как да затворим тази врата. Да питаме, дали имат според тях право да влязат. Мисля че нямат. Но ако нямат, нека юристите на АДФИ да кажат как да променим закона така, че да може да влязат.
    ПРЕДС. ВАЛЕРИ СИМЕОНОВ: Благодаря. Закривам заседанието.

    / Закрито в 18.00 часа /

    ПРЕДСЕДАТЕЛ НА ВРЕМЕННАТА КОМИСИЯТА
    ЗА ПРОВЕРКА И ОЦЕНКА НА СЪСТОЯНИЕТО НА
    ЕНЕРГЕТИКАТА В РЕПУБЛИКА БЪЛГАРИЯ:



    / Валери Симеонов /
    Файлът съдържа
    65 237 знака
    36 стр.
    Стенограф: С. Михайлова
    Форма за търсене
    Ключова дума