Временна анкетна комисия за проверка и оценка на състоянието на енергетиката в Република България към 31 януари 2015 г.
Временна анкетна комисия за проверка и оценка на състоянието на енергетиката в Република България към 31 януари 2015 г.
ПРОТОКОЛ №23
Р Е П У Б Л И К А Б Ъ Л Г А Р И Я
ЧЕТИРИДЕСЕТ И ТРЕТО НАРОДНО СЪБРАНИЕ
-----------------------------------------------------------------------------
ВРЕМЕННА АНКЕТНА КОМИСИЯ ЗА ПРОВЕРКА И ОЦЕНКА НА СЪСТОЯНИЕТО НА ЕНЕРГЕТИКАТА
В РЕПУБЛИКА БЪЛГАРИЯ
П Р О Т О К О Л
№ 23
На 23 септември 2015 г. /сряда/ от 16.00 часа в зала “Огледална” на Народното събрание, се проведе заседание на Временната анкетна комисия за проверка и оценка на състоянието на енергетиката в Република България.
Заседанието бе открито в 16.15 часа и ръководено от господин Валери Симеонов – председател на Комисията.
Списъкът на присъствалите народни представители и гости се прилага към протокола.
* * *
/ Начало 16 часа и 15 минути /
ПРЕДС. ВАЛЕРИ СИМЕОНОВ: Добър ден уважаеми колеги и гости.
Откривам заседанието на Временната анкетна комисията за проверка и оценка на състоянието на енергетиката в Република България.
Предлагам заседанието да премине при следния дневeн ред.
1. Изслушване на г-н Венцислав Георгиев – директор на Агенция за Държавна финансова инспекция /АДФИ/ по повод проверките на предприятия произвеждащи ел. енергия от ВЕИ.
Започваме с изслушване на господин Георгиев от АДФИ по повод на проверките, така както бяхме решили при предишното изслушване, периодично да помолим да бъдем информирани, как вървят нещата и има ли някакви обстоятелства, които да допринесат за решаване на тежкия проблем с финансовото положение на НЕК и на енергетиката като цяло.
Това е точката от дневния ред.
Който е съгласен, моля да гласува.
Против? Няма. Въздържали се? Няма.
Приема се.
Какво показват резултатите? Папките сме ги получили. Благодаря. Нас ни интересува обобщената информация.
ВЕНЦИСЛАВ ГЕОРГИЕВ: Искам да припомня. Имахме една извадка от 37 обекта, които са най-представителни за целия сектор. Към днешна дата само в три не сме възложили проверки. В 11 текат в момента. Като включително даже днес две приключиха. Тези които ви даваме са 14 доклада за 15 обекта.
ПРЕДС. ВАЛЕРИ СИМЕОНОВ: Първите колко бяха?
ВЕНЦИЛАВ ГЕОРГИЕВ: Пет доклада за седем обекта. Някои дружества имат по два обекта и затова говорим за 37 обекта. По-добре да ги броим като обекти, за да излезе цифрата 37.
ПРЕДС. ВАЛЕРИ СИМЕОНОВ: Втората група 14 ли бяха.
ВЕНЦИСЛАВ ГЕОРГИЕВ: Седем, а сега ви даваме 15.
ПРЕДС. ВАЛЕРИ СИМЕОНОВ: Първата беше пет за седем обекта.
ВЕНЦИЛАВ ГЕОРГИЕВ: Точно така.
ПРЕДС. ВАЛЕРИ СИМЕОНОВ: Сега колко давате?
ВЕНЦИСЛАВ ГЕОРГИЕВ: Сега даваме 14 доклада за 15 обекта. Като 15 и 7 са 22. Остават 15. Два са приключили днес. Реално само три не сме възложили. Това е за статистиката. Много държа да кажа, че това още като идея беше, че много разчитаме КЕВР тази информация, която е толкова подробна и реална. Те никога не са разполагали с тези цифри, когато са взимали решения да определят цените. Там винаги се работи на осреднени показатели. На база на официални източници, а може и неофициални, сега на база това може да се направи някаква ревизия, ако те желаят да се види колко са били реални. Защото четейки докладите има понякога много големи разминавания. Може би са допустими. Като цяло ние каквото и да констатираме, стигаме до извода, че КЕВР може да каже, дали това е проблем или не е.
За обобщение, се оказа, че всеки доклад си е сам по себе си. Аз съм ги чел текущо през месеците. Опитах се тези два дни.
ПРЕДС. ВАЛЕРИ СИМЕОНОВ: Някаква събирателна информация, ако имате, а не поотделно да ги гледаме пак. Това което сте написали, предполагам, че е някаква обобщена информация.
ВЕНЦИСЛАВ ГЕОРГИЕВ: За всеки доклад аа съм си извадил нещо, което предполагам, че може да попитате. И къде сме установил нещо като разминаване.
ПРЕДС. ВАЛЕРИ СИМЕОНОВ: Разпечатка имате ли? Трябва да се направи един такъв кратък анализ, който да бъде раздаден на членовете на Комисията, а не всеки да търси в папките.
ВЕНЦИСЛАВ ГЕОРГИЕВ: Виждали сме се два пъти и съм останал с впечатление, че има неща, аз никога не мога да предположа какво ви интересува. В някои от дружествата, да кажем в рамките на две години, 15 пъти се сменя собствеността. Появяват се едни фирми, идват други. Само това си заслужава да е отделено. Всяко за вас представлява интерес. Аз направих някаква грешка. Няколко пъти казах имена. После ми се обаждаха да ме заплашват, да ме съдят. Има имена, които в докладите представляват интерес, публични, политици, настоящи, бивши.
ПРЕДС. ВАЛЕРИ СИМЕОНОВ: Естествено, че представляват интерес.
ВЕНЦИСЛАВ ГЕОРГИЕВ: Затова са и докладите. Като го обобщавам за нас не е важно на кой е фирмата, която е разработила проекта и го продава за 5 млн. Аз съм изваждал данни чисто като за инспектори какво сме установили.
ПРЕДС. ВАЛЕРИ СИМЕОНОВ: Ние във всички случаи ще настояваме да имаме някаква обобщена информация. Не може да очаквате от нас да вземем четири чувала информация пълни с големи папки и да вземе всеки от нас да ги гледа. Физически не е възможно това нещо. Задължително трябва да има някаква обобщена информация, която да покаже какво показват вашите проверки по отношение на спазването на закона, по отношение на собствеността. Може би трябва да се упомене.
ВЕНЦИСЛАВ ГЕОРГИЕВ: Това може би е най-добрия вариант, но нека да уточним реперите. Различни са ситуациите в случаите по отношение собствеността, по отношение на финансирането. Казусите са много различни. Те не могат да бъдат обобщени. Ако това е най-добре за нас, да уточним стойност на инвестицията примерно.
ПРЕДС. ВАЛЕРИ СИМЕОНОВ: Това сме го говорили. Стойност на инвестицията и то в основни елементи – компоненти на тази инвестиция, за да може да видим цените към този момент какви са били.
ПЕТЯ ПЕТКОВА: Това са 14-те доклада разпечатани. Говоря само за докладите. Това което ние сме ви изпратили са доказателствата към докладите, които са по-големия обем от папките. Изпратили сме ви го на магнитен носител. Докладът точно с това обобщение започва със собствеността на кой как е сменена, каква е инвестицията.
ПРЕДС. ВАЛЕРИ СИМЕОНОВ: Има някаква синтезирана информация.
ПЕТЯ ПЕТКОВА: Това е доклада.
ПРЕДС. ВАЛЕРИ СИМЕОНОВ: Аз видях четири големи чувала. Не знам, че има доклад. Вие казвате, че имаме съкратен доклад, съкратен анализ, но няма да в го дам.
ПЕТЯ ПЕТКОВА: В самите папки има доклади.
ВЕНЦИСЛАВ ГЕОРГИЕВ: Докладът представлява текстова част, в която всичко това е описано, която е от 15 до 35 страници за всеки обект, като към него в самия доклад всичко това е доказано със самите доказателства и това вече прави обема.
ПРЕДС. ВАЛЕРИ СИМЕОНОВ: Които са описани в доклада.
ВЕНЦИСЛАВ ГЕОРГИЕВ: Точно така.
ПЕТЯ ПЕТКОВА: Ако искате да не ги изпращаме повече тях. За нас също е голям проблем.
ПРЕДС. ВАЛЕРИ СИМЕОНОВ: Това което е доклада, синтеза, който сте направили.
ПЕТЯ ПЕТКОВА: Докладите 14 броя, които са диск и на електронен.
ПРЕДС. ВАЛЕРИ СИМЕОНОВ: Само докладите. Ако някой прояви интерес, папките са в другата сграда.
МАРТИН ДИМИТРОВ: Да помолим за един обобщен доклад с най-важните неща.
ВАЛЕНТИН НИКОЛОВ: Те искат реперите.
МАРТИН ДИМИТРОВ: Реперите са собствеността, инвестицията.
ПРЕДС. ВАЛЕРИ СИМЕОНОВ: Най-вече разходите.
МАРТИН ДИМИТРОВ: Това е инвестицията.
ПРЕДС. ВАЛЕРИ СИМЕОНОВ: Това означава цели доклад.
ВЕНЦИСЛАВ ГЕОРГИЕВ: Собствеността в момента е много ясна и мога да кажа фирма регистрирана. Но тя се развива във времето. Първоначално има ООД, в което присъстват някакви хора, които са разработили, взели са разрешенията. И в един момент го продават на друг. След това се явява един, който го изгражда, купува дяловете. Това освен да се опише на справка не може да бъде обобщено. Или всъщност вас ви интересува в момента кой е собственика.
ВАЛЕНТИН НИКОЛОВ: Трудно ще се обобщи. Изпратете ни докладите.
ПРЕДС. ВАЛЕРИ СИМЕОНОВ: Аз разбирам какво искаш, но ние от тях не може да го искаме. Когато представяха предишните фирми, вие ни казахте категорично, че не може да се ангажираме, да ви кажем кое е престъпление, кое не е престъпление, кое е нарушение, кое не е. Те правят чисто финансов анализ на ситуацията от началото досега. И те нямат да поемат тази отговорност да ти насочат вниманието към това или към онова. Трябва да го направим ние.
ВАЛЕНТИН НИКОЛОВ: Те не правят анализ, а дават фактология.
ПРЕДС. ВАЛЕРИ СИМЕОНОВ: Те не могат да преценят, дали примерно за един фотоволтаичен парк е необходимо да си купиш хеликоптер, за да го гледаш отгоре. Те не могат да преценят. Приемат го за разход това нещо. Ние трябва да преценим.
МАРТИН ДИМИТРОВ: По скоро описание на нещата, които изглеждат необичайно.
ВЕНЦИСЛАВ ГЕОРГИЕВ: В тази извадка има някои, които са с 5 мегавата мощност има и със 150. Те дори и по между си не са съпоставими. Като цяло примерно тези, които са с мощност 5 мегавата. Да кажем това е един обект, който произвежда електрическа енергия от слънцето и мощността на 5 мегавата. Да кажем в тази извадка, която сега я изпращаме има три такива обекта, дори четири. И всъщност оказа се, че за да направиш един такъв обект, в единия случай ти струва 7 млн., в другия 22 млн. А мощността е еднаква. Зависи кой на каква цена се е включил. Това пак става в рамките на една година. В 2012 г. примерно става. Изведнъж на този, който е на по-ниска цена му струват 20 млн., а на другия 480 му струват 10 млн.
ПЕТЯ ПЕТКОВА: Говорим за целесъобразност.
ВАЛЕНТИН НИКОЛОВ: Там беше проблема. Една година им е регулаторния период, а те падаха цените направо главоломно с месеци. Направиха споразумение с Европейския съюз.
ПРЕДС. ВАЛЕРИ СИМЕОНОВ: Господин Желев, а и господин Георгиев каза, по-късното въвеждане в експлоатация при по-ниските цени е два пъти по-скъпо, отколкото преди това на скъпите цени. Това каза Желев. По-евтините материали са предизвикали по-скъпа инвестиция, официално го дават. Това е положението. Това е интересното.
ВАЛЕНТИН НИКОЛОВ: Няма как да бъдат по-евтини материалите, а по-скъпа инвестицията. Дайте обект по обект.
ВЕНЦИСЛАВ ГЕОРГИЕВ: Тук съм извадил от един доклад, а това е нещо, което сме установили като несъответствие. Това е ИВН - Каварна. Това е нещо по-сериозно – 16 мегавата. Тук сме установили, че има един период, в който той е работил на цена, по-високата 191, вместо на 173. Той е надскочил тези часове.
ДЕЯН ИВАНОВ: Това го има и при ВЕЦ-овете. Има ВЕЦ-ове, които работят на 90 лв. при диференциална цена и като превъртят часовете взеха по 126 лв. на миксова цена.
ПРЕДС. ВАЛЕРИ СИМЕОНОВ: Как се е получило това 191, вместо 183 ?
ВЕНЦИСЛАВ ГЕОРГИЕВ: Те имат цена до 2250 часа и цена над 2250 часа. Това е по решението на комисията.
МАРТИН ДИМИТРОВ: Това е ЕВН вятър 16 мегавата.
ВЕНЦИСЛАВ ГЕОРГИЕВ: Цената на тези, които работят до 2250 часа, 191 мегавата, над 2250 часа са 173 мегавата. Около 17 лева е разликата. ИВН са собственици. ИВН го е придобил в течение на времето от фирмата, която го е разработила Универсум енерджи.
ПРЕДС. ВАЛЕРИ СИМЕОНОВ: Ако е над 2250, цената е по-ниска. Нормално е.
ВЕНЦИСЛАВ ГЕОРГИЕВ: Нормално е, но те са фактурирали на по-високата.
ПРЕДС. ВАЛЕРИ СИМЕОНОВ: Те са фактурирали вместо 183 на 191.
ВЕНЦИСЛАВ ГЕОРГИЕВ: Малко са случаите, в които може да кажем, че в това нещо има нарушение. Защото това е много ясно. Но като цяло всички други неща, които ги коментираме, трудно може да ги наречем нарушения или не и на какво. КЕВР ние като уведомим, не знам как ще се урежда.
ПРЕДС. ВАЛЕРИ СИМЕОНОВ: Продължили са да издават фактури и да получават пари, защото им е разрешено. Защото НЕК им е признал тези разходи. Това обаче е в нарушение с решението на КЕВР, което е определило часовете.
ВЕНЦИСЛАВ ГЕОРГИЕВ: Де факто чисто юридически е нарушение на договора между двете.
ПРЕДС. ВАЛЕРИ СИМЕОНОВ: Едната страна по договора е НЕК.
ВЕНЦИСЛАВ ГЕОРГИЕВ: До 30 октомври е било така. Той е гледал фактурирането до 30.10.2014 г. по 17 лева отгоре.
ВАЛЕНТИН НИКОЛОВ: Ако е сам собственик да.
ВЕНЦИСЛАВ ГЕОРГИЕВ: Този доклад ще ви го дадем следващата седмица.
ПРЕДС. ВАЛЕРИ СИМЕОНОВ: За какви обеми приблизително? Правили ли сте сметка за какви обеми електроенергия става въпрос с надвишена цена?
ВЕНЦИСЛАВ ГЕОРГИЕВ: Не искаме да излезе като наша констатация. Ние не сме специалисти да преизчисляваме. Написали сме мегавата, написана е цената. Написани са и приходите.
ПРЕДС. ВАЛЕРИ СИМЕОНОВ: Вие имате притеснение, че някои ще ви държат отговорни за това. Това е Агенция държавна финансова инспекция. Докъде са вашите изчисления? Да завършите вашите сметки. Какво е притеснителното? Нали са факти. Имате на година 2250 часа. Той е надвишил за 2012 г. толкова часа умножени по тази цена. Толкова е щетата или толкова е разликата. За 2013 г. е толкова, за 2014 г. е толкова. Не можете да го сметнете ли? Ние ли да го смятаме?
ВЕНЦИСЛАВ ГЕОРГИЕВ: Ние в класическия смисъл, когато имаме право да потърсим отговорност, ние всичко изчисляваме до стотинка. Ако сме ревизия, ние не само ще го изчислим, но и с лихви даже.
ВАЛЕНТИН НИКОЛОВ: Това е в закона, който е техния обхват, а ние говорим за Закона за енергетиката.
МАРТИН ДИМИТРОВ: Господин Георгиев, вашите доклади би трябвало да отидат в КЕВР. И този въпрос би трябвало КЕВР да седне на заседание и да го разгледа и да решат какво правят. Тоест, какви са им техните възможности. Едната възможност е да решат, че имат надзети.
ПРЕДС. ВАЛЕРИ СИМЕОНОВ: Защо на КЕВР? Защо не на НЕК? Тук вече се размиват нещата. Може да се изпрати на НЕК. НЕК е страна по договора, която не си е свършила работата.
ВАЛЕНТИН НИКОЛОВ: Да го изпратим на НЕК като какво?
ПРЕДС. ВАЛЕРИ СИМЕОНОВ: Бъдете така добри да сторнирате тази сума. Така би звучало едно писмо. КЕВР ще ти върне всички папки и писма пак на нас, който ги е изпратил и ще каже: Ние сме определил цени. НЕК е бил длъжен да спазва тези цени коита сме определили.
ВАЛЕНТИН НИКОЛОВ: КЕВР да го даде на прокуратурата, ако има нарушение. Тя трябва да констатира. Тя има право.
ПРЕДС. ВАЛЕРИ СИМЕОНОВ: Прехвърляне на топката. Това става сега в момента.
ВЕНЦИСЛАВ ГЕОРГИЕВ: КЕВР има правомощия спрямо тези, които са лицензирани. Той е дал лиценз и има доста сериозни правомощия. Може и да му го отнеме. Тези които нямат лиценз, там е пълна свобода. Там дори и КЕВР казва, че те нямат отношение. Но ние продължаваме да гледаме инвестицията, разходите. Описваме ги. на практика те дори и не декларират, че ще направят инвестиции.
ПРЕДС. ВАЛЕРИ СИМЕОНОВ: Това са големи обеми материали. Тук трябва да се възложи на база на тази проверка някой да завърши или да направи ревизия. Аз така го виждам. Да тегли чертата да направи сметка и да каже: Ощетена е държавата с еди колко. Не смеят да го направят и не искат. Казват, че не са на ревизия. Кой ще го направи това нещо?
ВАЛЕНТИН НИКОЛОВ: Който и да упълномощи, все е някакъв орган.
ПРЕДС. ВАЛЕРИ СИМЕОНОВ: Кой ще е този орган?
МАРТИН ДИМИТРОВ: Само КЕВР може да свърши тази работа. Дори може на базата на тези доклад да направим среща с тях и с АДФИ заедно.
ВАЛЕНТИН НИКОЛОВ: Да чуем един цялостен доклад.
ПРЕДС. ВАЛЕРИ СИМЕОНОВ: Кой трябва да завърши и да ги обърне в ревизия с изводи вече? Кой според вас трябва да го направи това?
ВЕНЦИСЛАВ ГЕОРГИЕВ: Нашата идея беше, че все пак това ще послужи на КЕВР. Това са истински данни. Те не биха го направили според мен. КЕВР може да се окаже, че е взел решение и е утвърдил цена, която не почива на реални числа. Самият факт, че за три години сваля три пъти, не показва, че е много реална тази цена, според мен.
ПРЕДС. ВАЛЕРИ СИМЕОНОВ: В момента не коментираме основанията на решенията на ДКЕВР и КЕВР. Кой може да завърши тези доклади, вашите проверки и да ги обърне в някакви актове, от които да следват суми.
МАРТИН ДИМИТРОВ: Само КЕВР.
ВЕНЦИСЛАВ ГЕОРГИЕВ: Чисто ревизорски, ако сме прави, нека да не изключваме, че КЕВР може да каже: Тези не разбират нищо. За нас е така. Ние сме го оставили доклада и твърдим, че е така. А ощетения е този, който неправомерно е платил нещо, което не дължи е НЕК. Въпросът е НЕК на какво основание може да предприеме. Да сторнира всъщност. Който е дал лицензията да му каже, да си коригира цените, защото може да последва нещо на база натова, което е издадено като лиценз. Сигурно там са поели някакви ангажименти да бъдат коректни и да спазват цените и т.н.
ПРЕДС. ВАЛЕРИ СИМЕОНОВ: В лицензията няма такова нещо.
ПЕТЯ ПЕТКОВА: Миналият път господин Георгиев отсъстваше. Бяхме с господин Иванов двамата. Той каза, че са наложили нашите данни по финансовия модел на КЕВР и за едно от дружествата бяха изкарали. Той го спомена тогава за Хелиос, мисля че беше. Ето че те все пак на база на нашите доклади са предприели нещо. Ние нямаме представа от финансовия модел, защото те работят. Господин Иванов го каза, мисля на 15 юли на заседание на Комисията. Стара разлика. Поне аз такъв спомен имам.
Ние към онази дата бяхме изпратили четири доклада в КЕВР, а сега вече са 20 и няколко с осемте малки. Ако е наложено и някъде са изкарали друга разлика, но ние тази информация я нямаме.
ВАЛЕНТИН НИКОЛОВ: Искам да кажа следното нещо. Предлагам да чуем и другите. Тези доклади, според мен трябва да се изпратят на КЕВР. Те са единствени по закон упълномощени и имат достатъчно правомощия и в Закона за енергетиката, който трябва да предприеме мерки. Ние след това може да извикаме КЕВР накрая на нашия период и да кажем: Вие видяхте докладите. Да чуем какво сте обобщили. Да видим какви мерки, какви санкции сте предприели. Не трябва да кажем на НЕК какво е направил, защото НЕК го е направил. Ние трябва да кажем: Вие сте дали едни пари и се коригирайте.
Според мен трябва да уведомим принципала, който е собственик на НЕК. Нищо че НЕК има нов изпълнителен директор. НЕК е единствения субект. Може БЕХ, може и принципала. Трябва да кажем. Контролирали ли сте тези дружества и по какъв начин ги контролирате, така че вижте какви парични потоци излизат от тези дружества. И според мен това е начина. Няма как да възлагаме на пети орган да прави. КЕВР трябва да си поеме отговорността.
ПРЕДС. ВАЛЕРИ СИМЕОНОВ: Предишния път аз лично чух, какво каза КЕВР. Пак в един такъв разговор между другото, господин Иванов каза: “Ние не може да констатираме нарушения.”
След като го няма в доклада констатирано нарушението, какво да правим ние. Те искат черно на бяло да се напише. Това е нарушението на двете суми. Спомняте ли си думите на господин Иванов. Аз си го спомням.
ВАЛЕНТИН НИКОЛОВ: Това е тяхна работа. То е описано в закона.
ПРЕДС. ВАЛЕРИ СИМЕОНОВ: Ние в момента създаваме модела, по който ще разглеждаме и ще работим и ще направим нещо. Същото ще бъде. Ще има други нарушения от друг характер, които обаче те не ги констатират като нарушения. Въпросът е какво ще правим? Към кого ще се обърнем, за да се констатира това нарушение или не. За нас всички тук е явно нарушение, явна кражба. Въпросът е, че всеки бяга от отговорността да го установи, да го напише и да пише, че това е нарушение. Аз го чух Иванов как леко се измъкна предишния път.
ВАЛЕНТИН НИКОЛОВ: Задължаваме КЕВР в срок да ни даде информация.
МАРТИН ДИМИТРОВ: Ние може да се обърнем към тях с искане, макар че са независим орган, да ни отговорят по всички тези доклади, какви действия са предприели и какви санкции са наложили. Да ги питаме в какъв срок могат да предприемат действия и да наложат санкции.
ПЕТЯ ПЕТКОВА: Всички приключили доклади са със заключения, 23 на брой, включващи онези осем малките, ако си ги спомняте и са изпратени на КЕВР. Има един на министъра на енергетиката, както е процедурата по закон. Текущо ги изпращаме.
ВЕНЦИСЛАВ ГЕОРГИЕВ: Да спомена за тези, които са в извадката, които са в 5 мегавата мощност.
ПРЕДС. ВАЛЕРИ СИМЕОНОВ: Има ли нещо друго, освен това, че са получавали на по-висока цена?
ВЕНЦИСЛАВ ГЕОРГИЕВ: Това е най-сериозното.
ПРЕДС. ВАЛЕРИ СИМЕОНОВ: По инвестициите?
ВЕНЦИСЛАВ ГЕОРГИЕВ: По инвестициите, те се повтарят също. Ние навсякъде го слагаме този извод, да прецени КЕВР основателността на разходи, които сме ги коментирали на предишни срещи за консултации, за управление на проекта и т.н., които ние няма как да ги преценим нито като основание, нито като размер.
МАРТИН ДИМИТРОВ: От утвърдената вятърен парк в Каварна и ИВН от 16 мегавата, в рамките на часовете са взимали примерно 173 лв., а над часовете са взимали 185. НЕК им ги е плащал. И Валери Симеонов постави въпроса, кой ще наложи санкциите? И това разсъждавахме, че КЕВР трябва.
ПРЕДС. ВАЛЕРИ СИМЕОНОВ: С 1,7 са взимали на мегават. Над часовете са взимали. Пускат фактура и им се изплаща. Няма проверки.
МАРТИН ДИМИТРОВ: Въпросът е като го има този доклад, кой констатира нарушения и кой налага санкции.
ТАСКО ЕРМЕНКОВ: По закона за цените трябва да бъде КЕВР, а за административната отговорност трябва да бъде принципала.
ВАЛЕНТИН НИКОЛОВ: Принципала е министъра.
МАРТИН ДИМИТРОВ: Да питаме в какъв срок ще имат действия по тези доклади и да ги извикаме и принципала и КЕВР да питаме какво се иска.
ВЕНЦИСЛАВ ГЕОРГИЕВ: В тази връзка, тези които са над 5, ние все пак разчитаме, че те понеже подлежат на лицензиране има някакъв контрол от страна на КЕВР и там може да се предприеме нещо спрямо тях. Но има такива, които са в извадката, които са с 5 мегавата мощност. КЕВР няма отношение към тях. Подава се заявление и се включват към ЕРП-тата. Пет се оказаха проблемните мегавати. В справката са 5 и над 5. Точно 5 мегавата, ако имаш не подлежиш на лицензиране. В Наредба намерихме, че пише и пет влиза в тези, които не се лицензират.
ТАСКО ЕРМЕНКОВ: Беше до 4,9 и затова те ги правеха винаги 4,9.
ПЕТЯ ПЕТКОВА: Заявено е пет има такива два доклада.
ВЕНЦИСЛАВ ГЕОРГИЕВ: В тази връзка искам да кажа че в тези 14 имаме два, за които сме установили, че реално в акт 16, с който е въведен обета в експлоатация, като се сумира реално мощността е 5 и еди колко си.
ПЕТЯ ПЕТКОВА: Прескача 5.
ВЕНЦИСЛАВ ГЕОРГИЕВ: Трябва да бъдат лицензирани. Това може да се приеме, че е сериозно нарушение. Едното е Елхово. На Риск инженеринг. Другото е Ново еко енерджи.
ПРЕДС. ВАЛЕРИ СИМЕОНОВ: Над 5 са, но не са го лицензирали.
ВАЛЕНТИН НИКОЛОВ: Той не си е подал документи за лицензиране.
ВЕНЦИСЛАВ ГЕОРГИЕВ: Във фотоволтаична централа Елхово с мощност 5. Навсякъде ги дават 5. И по документи се оказва 5,02 например или 5,001. Дори до петия знак мисля, че го дават. И още две има такива, от тези които текат в момента. Защото като възникне пробема казва, че тук като ги сумираме излиза над 5. как да го третираме?
ПРЕДС. ВАЛЕРИ СИМЕОНОВ: От тези 15 обекта колко са с над 5 мегавата, а не са лицензирани?
ВЕНЦИСЛАВ ГЕОРГИЕВ: Със сигурност два, проследил съм ги по документите.
ПЕТЯ ПЕТКОВА: Изпратили сме два, но текат проверки в момента.
ТАСКО ЕРМЕНКОВ: Чисто технологично как сте ги установили? Това ме интересува.
ВЕНЦИСЛАВ ГЕОРГИЕВ: В протокола образец 16 е записано 5,080 на солара. Инспекторът няма да ги сумира.
ПЕТЯ ПЕТКОВА: Има констативен акт, образец за установяване годността на приемане на строежа. Протокол за откриване на строителна проверка. Всички тези неща колегите са ги описали и ги има приложени като доказателства. Това е за доказателство.
ВЕНЦИСЛАВ ГЕОРГИЕВ: На другия обект в доклада на надзорния е 5,001.6. Надскача 5 мегавата. Другият е Ново еко енерджи. Собственикът е сингапурска фирма. Преди това Александър Чалъков е бил собственика на това дружество и го продава на сингапурско дружество. Този който го продава, той е основния доставчик. На практика това се повтаря. Той също го е придобил две български дружества. Сключва договор да го изгради и изкупува и дяловете и по този начин са станали и собственици.
ПРЕДС. ВАЛЕРИ СИМЕОНОВ: Тези цифри за мощността вие ги намирате в специален документ. В разрешението за ползване какво пише? За въвеждане в експлоатация това е най-важно какво пише, а не какво пише в доклада. Докладът е елемент от решението за въвеждане в експлоатация. Там какво пише, това е важното.
ВЕНЦИСЛАВ ГЕОРГИЕВ: В заглавието отгоре пише пет. Вътре в обстоятелствената част пише 5.080.
ПРЕДС. ВАЛЕРИ СИМЕОНОВ: Обстоятелствената част представлява един лист. Разрешение за въвеждане в експлоатация. Какво пише на него? Това е важното.
ТАСКО ЕРМЕНКОВ: Отдолу пише 5,01.
ВЕНЦИСЛАВ ГЕОРГИЕВ: Описани са по модули. Пише 5.08.
ПЕТЯ ПЕТКОВА: Има договори за присъединяване и договори за достъп. Те ползват облекчената процедура. Там отиват на пет.
ТАСКО ЕРМЕНКОВ: В текста си остава пет.
ВЕНЦИСЛАВ ГЕОРГИЕВ: Те щяха да го отбележат, ако пише в договора.
ПРЕДС. ВАЛЕРИ СИМЕОНОВ: В договора за присъединяване пише 5. Какво доказва, че е 5,001.
ДИМИТЪР ЖЕЛЕВ: Ще го докажеш много лесно. Работил пет часа по тази мощност. Фактурирал.
ПРЕДС. ВАЛЕРИ СИМЕОНОВ: Тази мощност никой няма да ти я направи.
ДИМИТЪР ЖЕЛЕВ: Тя ще се отрази.
ПРЕДС. ВАЛЕРИ СИМЕОНОВ: Никога няма да има пълна мощност или ще има в някакъв момент един път в годината. Трябва всичко да гледаш и то моментно, като не го знаеш колко е. Нищо няма да докажеш. Какво ще изчислиш за един месец, когато е имало облаци.
ПЕТЯ ПЕТКОВА: Това не е ли нарушение на лицензионния режим.
ПРЕДС. ВАЛЕРИ СИМЕОНОВ: Нарушение е, ако се докаже, че това което вие казвате е така. Но да го има в един документ, а в другия да го няма трудно се доказва.
ПЕТЯ ПЕТКОВА: Те тръгвайки, за да стигнат до договора, те пак минават през всичките си приложения към договора. Всичките в нея актове са приложения и ИВН ги иска към договора.
ТАСКО ЕРМЕНКОВ: В акт 16 го има и това означава, че когато са отишли в ЕРП-то и са дали документите в акт 16, никой не е чел какво пише в акт 16. Прочели са отгоре заглавието.
ПРЕДС. ВАЛЕРИ СИМЕОНОВ: Акт 16 е стара форма. Има разрешение за въвеждане в експлоатация.
ВЕНЦИСЛАВ ГЕОРГИЕВ: Образец 16 се казва към днешна дата, Наредба 3 за строителство. Така се казва.
ПРЕДС. ВАЛЕРИ СИМЕОНОВ: Разрешение за въвеждане в експлоатация. Тя ти определя крайните параметри на обекта. С тези 0,001 нищо няма да направим. Имате случаи, в които и това беше в докладите на ЕРП-тата, в които е по въведена експлоатация с пет мегавата, а са присъединени 10. Това е по-интересното. Имаше такива драстични случаи. Доклададите на КЕВР от 15 февруари тази година изрично цитират по разрешение за въвеждане в експлоатация.
ВАЛЕНТИН НИКОЛОВ: Това е така, защото бяхме разрешили със Закона, който беше вкарал Трайчо Трайков да бъдат по етапно. Когато отива на етап, те му дават за пет. След това той казва, че на етапно ще го разшири още 5. Затова се получават тези работи. Затова трябва като влезнат те, да се види каква е историята. А така пуснали пет, понеже взели единия акт право на ползване за едната част. Няма как да констатираш и да го обявиш пред медиите.
ПРЕДС. ВАЛЕРИ СИМЕОНОВ: Игнорираш работата на хората, които са били в комисията.
ВЕНЦИСЛАВ ГЕОРГИЕВ: В тази връзка, аз това го споменах, това нито е нарушение. Но прави впечатление как един обект с една мощност, като мога да ви дам числата. Един обект изграден от Агроелит, инвестицията му да го изгради пет мегавата е 22 млн. Всички са фотоволтаици. Същият пет мегавата го изгражда за 13 млн., а соларния блок го изгражда за около 10 млн. Това е в рамките на 2011 – 2012 г. Нямаме такива 2008 – 2007 г. Всеки доклад е сам за себе си.
ТАСКО ЕРМЕНКОВ: Наистина има разлика два пъти в цената, ако е монокристал или е поликристал.
ВАЛЕНТИН НИКОЛОВ: Точно така.
ПРЕДС. ВАЛЕРИ СИМЕОНОВ: Имаше и пад на цените.
ТАСКО ЕРМЕНКОВ: Ако е направен монокристал с въртяща се, това е съвсем друга цена. Така че няма как само по цената, без да знаем какво стои като технология. Трябва да се види инсталацията как е направена.
ПРЕДС. ВАЛЕРИ СИМЕОНОВ: Те нямат описание на инсталацията. Описан ли е прецизно типа на инсталацията? Разрешенията за ползване приложени ли са?
ПЕТЯ ПЕТКОВА: Приложени са. Всики тези документи са приложени.
ВЕНЦИСЛАВ ГЕОРГИЕВ: Някои инспектори са описвали.
ВАЛЕАНТИН НИКОЛОВ: Тези над пет мегавата ли са всичките?
ВЕНЦИСЛАВ ГЕОРГИЕВ: Те са пет и тези двата, които са малко над пет, което може да се окаже, че не е проблем, но ние си го описваме, защото е проблем.
ВАЛЕНТИН НИКОЛОВ: Това е най-големия проблем.
ТАСКО ЕРМЕНКОВ: Проблем е, че е нарушен закона.
ВАЛЕНТИН НИКОЛОВ: Те не вземат лиценз, защото ако вземаха лиценза щяха да им проверят всичките инвестиции.
Проблемът е, че ако беше отишъл КЕВР да му даде лиценз, щеше да му види инвестициите, щеше да види всичко. Това е целия проблем.
ТАСКО ЕРМЕНКОВ: През НЕК трябваше да получи за присъединяване.
ВАЛЕНТИН НИКОЛОВ: Има много нарушения.
ВЕНЦИЛАВ ГЕОРГИЕВ: Само искам да допълня това, което споменах. Сигурно е така с технологиите, но не трябва да забравяме, че КЕВР казва, това е цената за фотоволтаиците от тази дата, чак до догодина. Там взима един осреднен показател и казва, че инвестицията примерно е 4 800 киловата. когато той с 11 млн. изгражда пет мегавата, всъщност излиза, че неговата инвестиция е 2500. Тоест наполовина от това, което КЕВР е приел, че е нормално, за да определи цената. Тоест на него му е двойно по-изгодна тази цена. Това имам предвид.
ТАСКО ЕРМЕНКОВ: Той не е виновен, защото такива бяха правилата.
ВЕНЦИСЛАВ ГЕОРГИЕВ: Ние не ги виним. Това не е нарушение.
ВАЛЕНТИН НИКОЛОВ: Цените падаха.
ТАСКО ЕРМЕНКОВ: Те затова ходиха и в ЕРП-тата. Защото като отиде в НЕК по-трудно се присъединява, по-бавно. Плаща една гаранция.
ПРЕДС. ВАЛЕРИ СИМЕОНОВ: Искате ли да ви кажа колеги, къде е по-голямото нарушение. По-голямото нарушение е, че има тарикати, които на един и същи парцел са направил пет по пет мегавата и са ги присъединили като отделни обекти. Това е голямото нарушение. Държавният орган да го види това нещо. Във всички документи го пише. Аз го виждам, без да съм вътре в нещата. Виждам го как реже на парцел, направил го на десет парчета по пет мегавата.
ТАСКО ЕРМЕНКОВ: В този закон имаше поне едно положително нещо, беше сложил едни квоти колко да бъдат съответните фотоволтаици. Това изчезна някъде, не знам защо.
ПРЕДС. ВАЛЕРИ СИМЕОНОВ: Присъединяването става към ЕРП-то. ЕРП-то е било длъжно да го направи. Там е празното място.
Знаете ли какво правят те? Аз го хванах, като гледам всичките му обекти са на един и същи парцел. На всеки изгражда отделен трафопост с отделно строително разрешение. Това е заради разликата в цените. На него му излиза по-евтино да направи примерно 10 обекта с 10 трафопоста. Да плати допълнително девет трафопоста. Защото да направиш един трафопост е едно, а да направиш десет е друго и пак му излиза по-евтино. Направил си е сметката. Въпросът е този, който е приемал обектите един по един и който ги е заявил. Нали в НЕК ги заявяват? ЕРП-то фактически си затваря очите.
ТАСКО ЕРМЕНКОВ: ЕРП-то, понеже му дават пет обекта, прави пет обекта. Нямаше никакво ограничение. Проблемът, който тогава съществуваше с онзи закон е, че ние не сложихме за ЕРП-тата количеството. Тоест ЕСО трябваше да има пръст върху, цялата тази работа. ЕРП-то да информира ЕСО, че има такива заявени за присъединяване. И ЕСО да каже колко могат да бъдат присъединени и колко не могат.
ПРЕДС. ВАЛЕРИ СИМЕОНОВ: ЕСО нали ги присъединява и вижда, че са на едно и също място. Те може да се присъединят през ЕРП-то, но те са показани като физически обекти, десет обекта на един и същи парцел. ЕСО не го ли вижда? Като плаща фактурите как ги изплаща? Не ги ли вижда?
ВАЛЕНТИН НИКОЛОВ: Какво като ги вижда?
ПРЕДС. ВАЛЕРИ СИМЕОНОВ: Как какво като ги вижда. Става въпрос за един обект, който е с обща мощност 50 мегавата.
ВАЛЕНТИН НИКОЛОВ: Ти казваш, че има отделни трансформатори. Те явно са различни обектите. Нищо, че е един и същи собственика.
ПРЕДС. ВАЛЕРИ СИМЕОНОВ: Разрешения, подробни устройствени планове всичко в едно и също място.
ВАЛЕНТИН НИКОЛОВ: Как по закон ще го направиш това, да ги ограничиш? Ще напишеш в текста да ограничиш.
ПРЕДС. ВАЛЕРИ СИМЕОНОВ: Не трябва да пишеш текст, а трябва да се провери. Текстът е 5 мегавата.
ВАЛЕНТИН НИКОЛОВ: Ако го ограничиш да няма един собственик повече обекти, той ще регистрира други фирми.
ПЕТЯ ПЕТКОВА: Други дружества.
ВЕНЦИСЛАВ ГЕОРГИЕВ: Според нас пак е разлика в цените на едно дружество Уинд форс БГ – Сливен ЕООД – 10 мегавата, фотоволтаик. Фотоволтаична централа, тя е въведена на седем етапа. И това, което ние сме установили, така си е останало в доклада. В края на краищата на всеки етап си има цена. Но според нас цената, която е на втория етап не е следвало бъде тази 699 от първия етап, а е трябвало да бъде 485. Те спориха много. Възразяват. Но не можаха да ни убедят. Така си остана в нашия доклад. Те са на седем етапа.
ПРЕДС. ВАЛЕРИ СИМЕОНОВ: Защото към този период е трябвало да е 485, а те са го прикачили към първия етап.
ПЕТЯ ПЕТКОВА: Първият и втория ги пускат заедно.
МАРИТН ДИМИТКРОВ: Датата на акта, тя е вече при новата цена. Как са го направили това?
ВЕНЦИСЛАВ ГЕОРГИЕВ: В решението на КЕВР си пише тази цена голямата. Ние не си променихме в заключението, констатацията, защото те възразяваха, убеждаваха ни, че трябвало да бъде тази. Важно било първия етап. Но те имат пет етап след това. Вторият етап според нас са поизбързали малко.
ПРЕДС. ВАЛЕРИ СИМЕОНОВ: На коя дата е станало това?
ВЕНЦИСЛАВ ГЕОРГИЕВ: Вторият етап е от 14 февруари 2012 година.
ПРЕДС. ВАЛЕРИ СИМЕОНОВ: Тогава е било 485.
ВЕНЦИСЛАВ ГЕОРГИЕВ: Би трябвало да е 485 според нас.
ПРЕДС. ВАЛЕРИ СИМЕОНОВ: Ценовото решение кога е взето? Преди юли 2011 г. ли е първия етап?
ВАЛЕНТИН НИКОЛОВ: Защото им разрешихме 2012 година да вземат по-често.
ВЕНЦИСЛАВ ГЕОРГИЕВ: Първият етап е въведен на 8.06.2011 г. Вторият етап е въведен на 14.02.2012 г. А следващите са вече юни 2012 г.
МАРИТН ДИМИТРОВ: Тук господин Георгиев е напълно прав. Трябвало е да вземат по-ниската цена. Това е казус господин Георгиев. Аз си го представям. Това го поставя на заседание на КЕВР и променя цената.
ВАЛЕНТИН НИКОЛОВ: Аз си спомням, че 2012 г. променихме закона и забранихме поетапността. Тоест всеки един етап трябваше да вземе по-ниската цена.
ПРЕДС. ВАЛЕРИ СИМЕОНОВ: Въвели сте я, не сте я забранили.
ВАЛЕНТИН НИКОЛОВ: Закона позволяваше етапност и то на акт 15. А след това с промени в Закона за енергетиката забранихме, защото видяхме, че всички тръгнаха поетапно.
МАРТИН ДИМИТРОВ: Имаше един период, господин Симеонов, в който колегите от БСП и ДПС три месеца не можем да ги съберем на Комисия.
ВАЛЕНТИН НИКОЛОВ: Нямаше падащ кворум.
МАРТИН ДИМИТРОВ: Това е 2011 – 2012 г.
ВАЛЕНТИН НИКОЛОВ: 2011 г. вкарахме поправката, а 2012 г. март месец я приехме. Няма кворум. И тогава, като разисквахме закона, те казваха: Вие нарушавате инвестиционния климат. Нямахме мнозинство.
МАРТИН ДИМИТРОВ: ГЕРБ махнаха падащия кворум. И трябваше не 50 плюс едно, както е сега, беше две трети, както е в Парламента.
ВАЛЕНТИН НИКОЛОВ: Изказват се и си излязат. И пада кворума.
МАРТИН ДИМИТРОВ: Само ни питаха това ли ще гледате и направо си тръгват.
ВЕНЦИСЛАВ ГЕОРГИЕВ: Разработили са. Взели са разрешение всичко и после го продават на чуждия инвеститор. При този обект сме установили, че са използвани други амортизационни норми в разрез с това, което е определено в решението на КЕВР. Там той казва, че активите трябва да се амортизират 20 години. Тези тук са ги амортизирали за 15 години. Тоест по-голяма норма, по-големи разходи. Но дали това е проблем? Дали КЕВР може да каже нямате право? Дори преди малко се зароди спор. Аз не мога да преценя. Все някой трябва да може да ги контролира. Излиза, че тези решения са пожелателни и дори да не се спазват или да е нещо в разрез с тях, какво от това.
ПРЕДС. ВАЛЕРИ СИМЕОНОВ: Ние приемаме тук законите. Писмо трябва да пишем.
ВАЛЕНТИН НИКОЛОВ: Писмо до КЕВР и до принципала.
ПРЕДС. ВАЛЕРИ СИМЕОНОВ: Да напишем, че не са монтирани и те не са се явили.
ВЕНЦИСЛАВ ГЕОРГИЕВ: Във връзка с последните промени, вие ни задължихте вече в закона. Всичките трябва да си оправят цените и да няма такива, които ползват двойни преференции. И ние тук виждаме някакъв смисъл и това поне е ясно и считаме, че може да го направим и работим в тази посока. И сега събираме информация.
Идеята ни е, да си влезем директно в трите ЕРП-та на проверка. И всички които имат сключени договори с тях, предварително сме събрали данни кои са ги изградили с финансирани и кои не. Ще видим към кои дати са се присъединили и по какви цени. Кога е изграден обекта с финансиране. И вече проследявайки самата нормативна уредба. Тази година ни задължихте вече да си ги оправят. Имаше според това кога си подал заявлението. Но сега вече всичките трябва да влезнат в рамките на закона и да си оправят цените и да не ползват двойни преференции. Ние считаме, че това може да го направим. Наистина сме пуснали писма до ЕРП-тата, до КЕВР и събираме информация. Това е във връзка и със закона, който въведохте с това изискване. И това считаме, че ще е нещо смислено и ще ги проверим всичките.
Въпросът е, че ако излезе, че ако някой е ползвал в продължение на години, ще възникне пак същия въпрос, както и сега тук. Някой примерно е получавал цена, която не му се е следвала в продължение на години и какво следва от това? Не че ние може да го решим този проблем.
ПЕТЯ ПЕТКОВА: За един мегават ли говорите? Защото нашите писма са за точно под един мегават.
ВЕНЦИСЛАВ ГЕОРГИЕВ: Ние ще видим със задна дата кой кога се е присъединил. На каква цена. И примерно ние може да кажем, че две години е ползвал 100 лв. над цената или 200 лв. Но въпроса е дали това може да добие някаква реализация. Дали някой може да потърси по някакъв начин. ?
ВАЛЕНТИН НИКОЛОВ: Може ли да ви възложим, според сега действащи закони или трябва промяна, да ви възложим да влизате в ЕРП-тата и да направите пълна проверка във връзка с разплащания, присъединявания.
ПРЕДС. ВАЛЕРИ СИМЕОНОВ: Вие по европейската програма ли говорите?
ВЕНЦИСЛАВ ГЕОРГИЕВ: Не само за европейската, който е финансирал изграждането на обекта по някакъв начин с безвъзмездно ползване на средства. Защото се оказа, че основно с евро средства, но може да се окаже, че има и бюджетни.
ВАЛЕНТИН НИКОЛОВ: Примерно всички ВЕИ-та фактурират на ЕРП-то. То им плаща и съответно фактурират на НЕК. Оказва се, според мен доколкото разбрах, че между това, което той плаща на всичките субекти присъединени към него и между това, което плаща НЕК, никой не прави проверка дали е така. Тоест той може да фактурира три пъти повече. Как може да стане това? Дали може да ви възложим и вие да влезете в ЕРП-тата и да ги проверите всичките финансови отношения между субектите ВЕИ-тата, ЕРП-то и НЕК? Това ме интересува. Да видим потоците.
ВЕНЦИСЛАВ ГЕОРГИЕВ: Фактурирането на изкупуването от ЕРП-тата.
ПЕТЯ ПЕТКОВА: Ако попаднем в тази хипотеза на ал.1 на чл.80а, без да гледаме долу и да коментираме предприятията, казва така: “Органите на Агенцията за държавна финансова инспекция осъществяват последващ контрол на енергийни предприятия, осъществяващи дейности при регулирани, включително при преференциални на електрическа енергия. Контролът обхваща финансово-стопанската и отчетната им дейност при регулиране, включително и при преференциални цени.”
ВЕНЦИСЛАВ ГЕОРГИЕВ: Идеята е да видим това, което на тях им се фактурира, как го префактурират. Това може да бъде проверено.
ВАЛЕНТИН НИКОЛОВ: Ние установихме в едно от ЕРП-тата. Те са разпределени на две дружества. Едното е разпределително, другото е мрежи. Фактически едните дават едни данни за електромера, а те фактурират по друг начин на НЕК.
ВЕНЦИСЛАВ ГЕОРГИЕВ: Ако трябва и електромери да засичаме.
ВАЛЕНТИН НИКОЛОВ: Няма да засичат, а само документално.
ВЕАНИСЛАВ ГЕОРГИЕВ: Те ще кажат, това не е финансово-стопанска.
ВАЛЕНТИН НИКОЛОВ: Финансово-стопанска е.
ПЕТЯ ПЕТКОВА: Това което спомена господин Георгиев като идея, то донякъде съвпада и се припокрива.
МАРТИН ДИМИТРОВ: Малко по-мащабно да го направим.
ВЕНЦИСЛАВ ГЕОРГИЕВ: Това което е като идея, само за тези на които обекта е изграден с финансиране.
ВАЛЕНТИН НИКОЛОВ: Да го направим за всички. 2014 г. цялостно.
ПЕТЯ ПЕТКОВА: Ако се върнем много години назад ще е по-трудно.
ВАЛЕНТИН НИКОЛОВ: Само за 2014 г. и от там нататък, ако излезе нещо, ние ще търсим.
ПЕТЯ ПЕТКОВА: Интересните работи са във връзка с договорите и с цените преди това.
ВАЛЕНТИН НИКОЛОВ: И разликата във фактуриранот също. Оказва се, че няма кой да следи ЕРП-тата, дали правилно фактурират на НЕК и да си искат парите. Защото НЕК няма как да провери.
ВЕНЦИСЛАВ ГЕОРГИЕВ: По принцип когато има някаква схема.
ВАЛЕНТИН НИКОЛОВ: Може да си направят фирми фантоми ЕРП-тата и да фактурират на свои хора и да вземат от НЕК парите. Фирми фантоми, без никакъв проблем може да си правят.
ВЕНЦИСЛАВ ГЕОРГИЕВ: Ако има документи, за нас няма да е фантом.
МАРТИН ДИМИТРОВ: Като ни дадат тази проверка, ние ще дадем на НЕК и на КЕВР и те ще засекат такива фирми има ли.
ТАСКО ЕРМЕНКОВ: Да направят поне на пет, шест, седем.
МАРТИН ДИМИТРОВ: Господин Георгиев аз ви питам още нещо, ако може във връзка с този въпрос и на колегата. Изслушахме трите ЕРП-та. И това което много ни смути е, че те правят едно сложно трансферно ценообразуване прехвърляйки между 20 и 40 процента от разходите от една фирма към друга от тяхно дъщерно дружество. Това има ли как вие да го проверите?
ВАЛЕНТИН НИКОЛОВ: За аутсорсването.
ВЕНЦИСЛАВ ГЕОРГИЕВ: Ние сме се сблъсквали с това аутсорсване като сме ги проверявали като възложители. Това аутсорсване в самия закон за обществените поръчки е позволено. Те го ползваха, за да не правят процедури и си имаха дъщерни дружества, които ги обслужваха с услуги, с доставки, с всичко на практика. Беше много объркано.
МАРТИН ДИМИТРОВ: Вие сте правили такива проверки.
ПЕТЯ ПЕТКОВА: Правили сме такива проверки по Закона за обществените поръчки.
ВЕНЦИСЛАВ ГЕОРГИЕВ: Само от гледна точка на Закона за обществените поръчки. Ние имаме право всеки, който е възложител да го проверяваме. Това право ни дава Закона за обществените поръчки.
ПЕТЯ ПЕТКОВА: Милиони левове така отиват, без да се възлагат по реда на Закона за обществените поръчки. Аз наблюдавах пряко Енерго про. Там проверката беше точно по ЗОП. Там имаме малко по-големи правомощия по Закона за енергетиката. Съставиха колегите много актове за непроведени процедури. Това е изключение по чл.12 от ЗОП. В закона е регламентирано. Всякакъв вид обслужване за милиони левове отиваха точно по такива предприятия свързани лица
ВЕНЦИСЛАВ ГЕОРГИЕВ: Най-интересното беше, че самия договор най-вече в ЧЕЗ. Това, че ние ще платим всичко, което вие ни фактурирате с някаква добавка. Няма дори начини на конкурираща цена. Колкото ти трябват, толкова ти фактурираме. На практика така излиза. Ако 80 процента от оборота ти е сделка с това лице. Идеята на директивата е може би, някой си има собствено дружество, което работи за него и го обслужва. А всъщност тук го правят, за да избягват закона. Ако е счетоводна къща и обслужва само мен.
Самото аутсорсване е проблем и от гледна точка на фиска, предполагам, защото така се източва печалба. Там може би НАП трябва по-плътно да ги държат.
ВАЛЕНТИН НИКОЛОВ: Те го водят като разход и този разход се признава от КЕВР. Те ще го обложат в Чехия с много по-висок данък. Проблемът им е цената на тока.
ВЕНЦИСЛАВ ГЕОРГИЕВ: Много е важно да се отбележи на ЕРП-то, но зависи пряко цената от разходите. На никой индивидуално не му е определено. Затова постоянно инспекторите ме питат: Като го гледам и какво от това? Нали не му е на него тази цена. Тя е определена за целия сектор. Дали му е инвестицията 22 млн. или е 15 млн., на кое влияе и какво отношение има? Всичко това, ако се изследва и се систематизира по някакъв начин. Това е стабилна база, на която може да се направят реални изводи.
ПЕТЯ ПЕТКОВА: От нас какво се иска до края на тези 37 проверки да изпращаме докладите.
ПРЕДС. ВАЛЕРИ СИМЕОНОВ: И другите може да ги изпращате. Останаха 15. Изпратили сте ни 22. Те не са ли с по-малка мощност?
ВЕНЦИСЛАВ ГЕОРГИЕВ: Да, с по-малък. Онези бяха с по 400 млн. инвестиция. Там имаше по три класьора някои доклади. Тези са много по-малки. Тук инвестициите са по 10 млн. Доказателствената част е доста по-малка и докладите са по-малки. Има такива по 15 страници.
ПРЕДС. ВАЛЕРИ СИМЕОНОВ: После ще решим, дали ги искаме за останалите 15 пълните копия, фактури, инвестиции, всичко или резюме.
ПЕТЯ ПЕТКОВА: Това е доклада. Нямаме резюмета. За нас другото се казва преписка, в която са доказателствата към доклада. Другото подкрепя текстовата част.
ВЕНЦИСЛАВ ГЕОРГИЕВ: За да направим такъв извод, ние сме го подкрепили с някои доказателства.
ПРЕДС. ВАЛЕРИ СИМЕОНОВ: Доставчик и получател не са написани.
ВЕНЦИСЛАВ ГЕОРГИЕВ: Написани са. На вас ви даваме всичко.
ПРЕДС. ВАЛЕРИ СИМЕОНОВ: Другата седмица ще ви кажем.
ВЕНЦИСЛАВ ГЕОРГИЕВ: Това което качваме на сайта, защото по закон длъжни. Ние така си го възприехме, за да сме защитими. Ние ги питаме. И те сами, дори някои от тях ни ги връщат със забелено, там където считат, че е търговска тайна. Така ги качваме на нашия сайт и са в този вид.
ВАЛЕНТИН НИКОЛОВ: Понеже те ще ви дадат всички доклади на КЕВР, както е по закон и на принципала. Може ли да излезем Комисията, тъй като чух, че ще пишете писмо, да излезем и до принципала, НЕК имам предвид и до съответно КЕВР, да ни запознаят с техните изводи на база докладите и предприетите мерки във връзка с тези доклади. Да го направят когато са готови.
Те ще ходят в ЕРП-тата във връзка с тези, които са с прекомерна държавна помощ, във връзка с европейските проекти, да ги помолим с писмо, дали с наше писмо или с писмо на министъра на енергетиката, да възложи финансова, счетоводна проверка на отношенията между ВЕИ-тата, ЕРП-тата и НЕК.
ПЕТЯ ПЕТКОВА: Във връзка с изплащането на преференциални.
ВАЛЕНТИН НИКОЛОВ: Пишем до министъра на енергетиката.
Госпожо министър, молим ви да възложите.
ПЕТЯ ПЕТКОВА: На основание чл.80а, ал.7 от Закона за енергетиката да възложите да извършат последваща проверка.
ПРЕДС. ВАЛЕРИ СИМЕОНОВ: Моля да възложите последваща проверка на финансово-стопанската и отчетната дейност по регулирани, включително при преференциални цени на електрическа енергия.
ТАСКО ЕРМЕНКОВ: Моля да възложите да осъществите контрол на енергийните предприятия и по-точно ВЕИ инсталации, ЕРП-та.
ПРЕДС. ВАЛЕРИ СИМЕОНОВ: Моля да възложите на АДФИ последваща проверка на ЕРП-тата осъществяващи дейности при регулиране на финансово-стопанската и отчетната дейност по регулирани, включително при преференциални цени на електрическа енергия.
ВАЛЕНТИН НИКОЛОВ: Обхващащи отношенията между ВЕИ субекти, присъединени към предприятието, самото предприятие и НЕК.
ТАСКО ЕРМЕНКОВ: Обхващащи паричните потоци от ЕРП-тата към собственици на ВЕИ инсталации и от НЕК към ЕРП-тата.
МАРТИН ДИМИТРОВ: Това е точно една година. Ако има наистина фирми фантоми, които са писали ЕРП-тата, за да се фактурират средства, вие документално няма да ги хванете. Но като имаме вашия доклад и в него пише примерно дадени фирми.
ВАЛЕНТИН НИКОЛОВ: Всички фирми ние може да проверим в регистъра и да видим, дали съществуват.
МАРТИН ДИМТИРОВ: В регистъра на АУЕР трябва да проверите всяка фирма, която е фактурирала, дали в този период е съществувала.
ПЕТЯ ПЕТКОВА: Защото той не може да изкупи ЕРП-то, без да има този сертификат.
ТАСКО ЕРМЕНКОВ: Така са така наречените гаранции.
ВАЛЕНТИН НИКОЛОВ: По този начин ще хванем фирма фантом.
ПЕТЯ ПЕТКОВА: Може ли и аз да задам един въпрос, по отношение Закона за изменение и допълнение на Закона за енергетиката § 23, където има един текст, който не можем да го разберем.
Проверките по чл.80а се завършват в едногодишен срок от влизане в сила на този закон.
Какво имате предвид тук?
ТАСКО ЕРМЕНКОВ: Ние спорихме, че няма да стане. Аз казах, че е много трудно това да се направи. Има се предвид, да не се протакат тези проверки и да могат да се завършат в рамките на една година. Ние тогава поставихме въпроса, че няма как да ги направите.
ПЕТЯ ПЕТКОВА: Да разбираме, че с тази една година на нас ни се отнемат правомощията по чл.80а.
МАРТИН ДИМИТРОВ: Всички над един мегават трябва да ги проверите в рамките на една година.
ПЕТЯ ПЕТКОВА: Пише 80а. Това е целия член. Обхваща всичките наши проверки.
ТАСКО ЕРМЕНКОВ: Трябва да направите за една година проверка на всичките. Това означава.
ПЕТЯ ПЕТКОВА: После какво правим?
ТАСКО ЕРМЕНКОВ: После всяка година.
ВЕНЦИСЛАВ ГЕОРГИЕВ: Сега ако ги проверим всичките и всички са в цените вкарани в рамките законодателни, повече няма какво да се проверява.
ПЕТЯ ПЕТКОВА: Имаме проблем с набирането на информация под един мегават. Искахме справка и сега сме пуснали до ЕРП-тата точно такава, да ни предоставят със сключените договори. Ние по закон трябва периодично да правим план. на база оценка на критериите, ние не може да съберем информацията.
МАРТИН ДИМИТРОВ: Ако направите проверката в ЕРП-тата ще имате тази информация.
ВЕНЦИСЛАВ ГЕОРГИЕВ: Не знам дали говорите за същия доклад, който е бил при вас февруари. Чух февруари 2015 г. Там сте го чели. По време на тази проверка са събрали едни много хубави справки. Това са справки за всички, които са изградени с подпомагане.
ПРЕДС. ВАЛЕРИ СИМЕОНОВ: Има ги тези справки.
ТАСКО ЕРМЕНКОВ: Няма никакъв проблем да ви ги изпратят.
ВЕНЦИСЛАВ ГЕОРГИЕВ: Защо си мълчат тогава? Даже на заседанието обсъждахме, че това е проблем, кои са получили финансиране.
МАРТИН ДИМИТРОВ: Писмото до министъра на енергетиката във връзка с новата проверка по документи, за която се обръщаме с молба до АДФИ и ще го изпратим още тази седмица.
ПРЕДС. ВАЛЕРИ СИМЕОНОВ: Ние ще пуснем писмото. Ще направим и другото писмо. Смисъла е, че ще настояваме и ще проверяваме.
МАРТИН ДИМИТРОВ: Това сме направили и това смятаме да направим.
ПРЕДС. ВАЛЕРИ СИМЕОНОВ: Другата седмица каним от АДФИ, министърката на енергетиката и Иван Иванов и им задаваме тези въпроси.
МАРТИН ДИМИТРОВ: Ще ги питаме по докладите какви действия са предприети и какви действия ще бъде предприети.
ПРЕДС. ВАЛЕРИ СИМЕОНОВ: Молим ги да възложат последващи проверки.
Следващата седмица ги каним, за да изслушаме информация за предприетите мерки и действия по повод предоставените докладите на АДФИ. Те нямат констатирани нарушения. По повод информацията изнесена в докладите на АДФИ.
ТАСКО ЕРМЕНКОВ: Те нямат нарушения, но по повод констатациите.
ПРЕДС. ВАЛЕРИ СИМЕОНОВ: По повод информацията констатирана в докладите на АДФИ от проверките извършени до момента по чл.80а.
Писмото ще го пуснем. И това е поканата за другата седмица. Каним министърката на енергетиката, каним Иван Иванов и господин Георгиев.
ТАСКО ЕРМЕНКОВ: За да не я викаме два пъти министърката, може да продължим с енергетиката. Подготовка за зимния сезон.
ПРЕДС. ВАЛЕРИ СИМЕОНОВ: Закривам заседанието.
/ Закрито в 17 часа и 45 минути /
ПРЕДСЕДАТЕЛ НА ВРЕМЕННАТА КОМИСИЯТА
ЗА ПРОВЕРКА И ОЦЕНКА НА СЪСТОЯНИЕТО НА
ЕНЕРГЕТИКАТА В РЕПУБЛИКА БЪЛГАРИЯ:
/ Валери Симеонов /
Файлът съдържа 50 148
28 стр. Стенограф: С. Михайлова