Народно събрание на Република България - Начало
Народно събрание
на Република България
Стенограми от пленарни заседания
ТРИСТА СЕДЕМДЕСЕТ И ВТОРО ЗАСЕДАНИЕ
София, четвъртък, 22 май 2008 г.
Открито в 9,05 ч.

22/05/2008
Председателствал: заместник-председателят Любен Корнезов
Секретари: Нина Чилова и Ясен Попвасилев

ПРЕДСЕДАТЕЛ ЛЮБЕН КОРНЕЗОВ (звъни): Уважаеми народни представители, има необходимия кворум, откривам днешното пленарно заседание.
Както ви е известно, предстоят ни редица гласувания по закони и проекти за решения.
Първо, пристъпваме към гласуване на проект за Решение за даване на съгласие за водене на преговори и сключване на Заемно споразумение между Република България и Международната банка за възстановяване и развитие по Проект за социално включване. Вносител е Министерският съвет.
Проектът за решение не е прочетен вчера в пленарната зала, затова ще го прочета сега.
„РЕШЕНИЕ
за даване на съгласие за водене на преговори и сключване на
Заемно споразумение между Република България и
Международната банка за възстановяване и развитие по
Проект за социално включване
Народното събрание на основание чл. 84, т. 9 и чл. 86, ал. 1 от Конституцията на Република България
РЕШИ:
Дава съгласие Министерският съвет да проведе преговори и да сключи Заемно споразумение между Република България и Международната банка за възстановяване и развитие по Проект за социално включване в размер на 40 млн. евро.”
Моля народните представители да гласуват този проект за решение.
Гласували 177 народни представители: за 144, против 32, въздържал се 1.
Решението е прието.
Поставям на гласуване на първо четене Законопроект за ратифициране на Договора за заем между Република България („Заемополучател”) и KfW, Франкфурт на Майн („KfW”) за 4 000 000 евро – Насърчаване на малки и средни предприятия в градски и земеделски райони в България. Вносител е Министерският съвет.
Моля, гласувайте на първо четене този законопроект.
Гласували 168 народни представители: за 136, против 32, въздържали се няма.
Законопроектът е приет на първо четене.
За процедура – заповядайте, господин Иванов.
ЕВГЕНИЙ ИВАНОВ (КБ): Благодаря, господин председател.
Правя процедурно предложение законопроектът да бъде гласуван и на второ четене.
ПРЕДСЕДАТЕЛ ЛЮБЕН КОРНЕЗОВ: Има ли обратно процедурно предложение? Няма.
Моля, уважаеми народни представители, гласувайте процедурното предложение законопроектът да бъде гласуван и на второ четене.
Гласували 162 народни представители: за 127, против 32, въздържали се 3.
Процедурното предложение е прието.
Господин Иванов, заповядайте да докладвате съдържанието на закона.
ДОКЛАДЧИК ЕВГЕНИЙ ИВАНОВ: Благодаря, господин председателю.
„ЗАКОН
за ратифициране на Договора за заем между Република
България („Заемополучател”) и KfW, Франкфурт на Майн
(„KfW”) за 4 000 000 евро – Насърчаване на малки и средни
предприятия в градски и земеделски райони в България
Член единствен. Ратифицира Договора за заем между Република България („Заемополучател”) и KfW, Франкфурт на Майн („KfW”) за 4 000 000 евро – Насърчаване на малки и средни предприятия в градски и земеделски райони в България, подписан на 27 декември 2007 г.
ЗАКЛЮЧИТЕЛНА РАЗПОРЕДБА
Параграф единствен. Законът влиза в сила от деня на обнародването му в “Държавен вестник”.”
ПРЕДСЕДАТЕЛ ЛЮБЕН КОРНЕЗОВ: Имате думата, уважаеми народни представители.
Няма желаещи народни представители да вземат отношение по текста.
Моля, гласувайте законопроекта на второ четене.
Гласували 166 народни представители: за 131, против 34, въздържал се 1.
Законът е приет на второ четене.
Следващото гласуване е гласуване на първо четене на Законопроекта за изменение и допълнение на Търговския закон с вносител Мартин Димитров и група народни представители.
Моля, гласувайте.
Гласували 159 народни представители: за 72, против 15, въздържали се 72.
Законопроектът не се приема.
Заповядайте за процедура, господин Димитров.
МАРТИН ДИМИТРОВ (ОДС): Уважаеми господин председател, дами и господа! Създадохте банка за развитие. Днес гласувахте 4 000 000 евро уж за малкия и среден бизнес, а когато може да бъде взето решение, което да има конкретно влияние върху това да бъдат създавани по-лесно фирми, не получавам вашата подкрепа.
Вчера бяха изказани аргументи от няколко колеги юристи, които казаха: защо да можело да се прави с по-малко капитал ООД, като можело да се прави едноличен търговец и че в тези страни, в които нямало минимален изискуем капитал, хората си правели, нямало ЕТ.
Справката, която направих, показва следните резултати – че във Франция например има Антрю приз ендивидюел, което е точно едноличен търговец и там то е също безкапиталово дружество и си има отделно ООД, което е също безкапиталово дружество. И хората във Франция могат да направят както едното, така и другото без изискване за минимален капитал. Подобно е положението и в Англия, където едноличният търговец се нарича соу трейдър. Отделно си има кооперация и отделно си има ООД, което се прави без минимален изискуем капитал. Подобно е положението и в Ирландия. Така че уважаемите колеги-юристи, които изнесоха тези аргументи вчера, не са прави.
Не достигнаха 5-6 гласа, за да мине законопроектът между първо и второ четене. Обръщам се към вас с молба по време на прегласуването да гласувате „за”, тъй като не виждам разумна причина във Франция, в Англия, в Ирландия, в редица други европейски страни човек да има повече възможности да създава фирми при по-облекчени условия, докато в една икономика, която тепърва се развива, в която трябва да насърчаваме предприемачеството, създаването на фирмите да има излишни пречки.
Аз си давам сметка и ви гарантирам, че ако сега не подкрепите този закон в бъдеще той ще бъде внесен и пак ще бъде гласуван. Защо да чакаме с години тези неща да се случат в България? Колеги, надявам се на вашата разумна подкрепа. Благодаря ви.
ПРЕДСЕДАТЕЛ ЛЮБЕН КОРНЕЗОВ: Поставям втори път на гласуване на първо четене Законопроекта за изменение и допълнение на Търговския закон с вносител Мартин Димитров и група народни представители.
Гласували 165 народни представители: за 98, против 28, въздържали се 39.
Законопроектът е приет на първо гласуване.
Преминаваме към гласуване на второ четене на Законопроекта за изменение и допълнение на Закона за опазване на околната среда.
Уважаеми народни представители, поставям на гласуване наименованието – „Закон за изменение и допълнение на Закона за опазване на околната среда”, което се подкрепя от комисията.
Гласували 147 народни представители: за 143, против няма, въздържали се 4.
Наименованието на закона е прието.
Поставям на гласуване § 1 по вносител, подкрепен от комисията.
Гласували 135 народни представители: за 131, против няма, въздържали се 4.
Параграф 1 е приет.
Уважаеми народни представители, моля за внимание по § 2.
Има предложение от народния представител Евдокия Манева. Нейното предложение по т. 1 се подкрепя по принцип от комисията. Не се подкрепя предложението й по т. 2.
Комисията всъщност дава свое предложение само по ал. 4, докато другите алинеи са по вносител.
Първо ще поставя на гласуване предложението от народния представител Евдокия Манева по т. 2, което не се подкрепя от комисията.
ЕВДОКИЯ МАНЕВА (ДСБ, от място): Искам да направя пояснение.
ПРЕДСЕДАТЕЛ ЛЮБЕН КОРНЕЗОВ: Оттегляте ли предложението по т. 2?
ЕВДОКИЯ МАНЕВА (ДСБ, от място): Не, но искам да направя пояснение.
ПРЕДСЕДАТЕЛ ЛЮБЕН КОРНЕЗОВ: Пояснение не може да правите, дискусията приключи.
ЕВДОКИЯ МАНЕВА (ДСБ, встрани от микрофоните): Двете предложения са свързани и щом по принцип е прието едното предложение, значи са приети и двете предложения и е предложена нова редакция.
ПРЕДСЕДАТЕЛ ЛЮБЕН КОРНЕЗОВ: Дебатите са приключили. (Реплика от народния представител Евдокия Манева.)
Аз знам какво е станало в пленарната зала.
ЕВДОКИЯ МАНЕВА (ДСБ, встрани от микрофоните): Щом по принцип е прието едното предложение, значи е прието и другото и е предложена нова редакция.
ПРЕДСЕДАТЕЛ ЛЮБЕН КОРНЕЗОВ: Няма да ми обяснявате, знам. (Реплика от народния представител Евдокия Манева.)
Подлагам на гласуване т. 2 от предложението на народния представител Евдокия Манева, която не е подкрепена от комисията.
Гласували 121 народни представители, за 31, против 21, въздържали се 69.
Предложението на госпожа Манева в тази му част не се приема.
Подлагам на гласуване предложението на комисията за ал. 4 в чл. 22а на § 2.
Гласували 120 народни представители: за 119, против няма, въздържал се 1.
Параграф 2, чл. 22а, ал. 4 така, както ни се предлага от комисията, е приета.
Поставям на гласуване целия § 2 по вносител с подкрепеното от комисията предложение преди малко за ал. 4.
Гласували 113 народни представители: за 112, против няма, въздържал се 1.
Параграф 2 е приет.
Комисията подкрепя по принцип текста на вносителя за § 3 и предлага своя редакция.
Подлагам на гласуване текста на § 3 в редакция на комисията.
Гласували 113 народни представители: за 106, против няма, въздържали се 7.
Параграф 3 е приет.
Има предложение от народния представител Георги Божинов за създаване на § 3а.
Комисията подкрепя предложението за създаването на нов § 3а, който става § 4.
Подлагам на гласуване текста за § 4.
Гласували 116 народни представители: за 104, против няма, въздържали се 12.
Параграф 4 е приет.
Има предложение от народния представител Евдокия Манева за създаване на нови параграфи 4, 5 и 6.
Комисията подкрепя по принцип предложението за създаване на нов § 4, който става § 5 със съответната редакция, предложена от комисията.
Подлагам на гласуване текста на § 5.
Гласували 104 народни представители: за 91, против няма, въздържали се 13.
Параграф 5 е приет.
Следващият параграф 6 е предложен от комисията.
Подлагам на гласуване текста за § 6, предложен от комисията.
Гласували 112 народни представители: за 111, против няма, въздържал се 1.
Параграф 6 е приет.
Подлагам на гласуване текста за § 7, предложен от комисията.
Гласували 123 народни представители: за 111, против 1, въздържали се 11.
Параграф 7 е приет.
Има предложение от народния представител Георги Божинов за създаване на нов § 6а.
Комисията подкрепя по принцип предложението от народния представител Георги Божинов за създаване на нов § 6а, който става § 8.
Подлагам на гласуване § 8, както е предложен от комисията.
Гласували 121 народни представители: за 110, против 9, въздържали се 2.
Параграф 8 е приет.
Има предложение от народния представител Евдокия Манева за създаване на нов § 7.
Народният представител Евдокия Манева е оттеглила втората част от предложението си – второто и третото изречение на предложения текст на чл. 82, ал. 6.
Комисията не подкрепя останалата част от предложението.
Така ли е, госпожо Манева? (Реплика от народния представител Евдокия Манева.)
Подлагам на гласуване предложението на народния представител Евдокия Манева в частта, която не е оттеглена и не се подкрепя от комисията.
Гласували 119 народни представители: за 30, против 31, въздържали се 58.
Предложението на народния представител Евдокия Манева не се приема.
Заповядайте за процедура за прегласуване, госпожо Манева.
ЕВДОКИЯ МАНЕВА (ДСБ): Благодаря, господин председател.
Колеги, да ви обясня какво означава това предложение. Това означава, че министърът на околната среда няма право на мълчалив отказ, когато се обръщате към него за становище дали вашият проект изисква оценка на въздействие върху околната среда или не, или когато представяте документи, за да се произнесе компетентният орган по това дали вашият проект застрашава околната среда или не. В тези ситуации не може да има мълчалив отказ. По този въпрос и Върховният административен съд се произнесе два пъти по повод делата на фирмата „Дънди”. Това беше прецедентът. Логично е, просто е изключено органът, който се произнася дали има рискове за околната среда или не, да отминава с мълчание една такава процедура. Във всички случаи той трябва да каже да или не и има всички инструменти за това. И тъй като процедурата на мълчалив отказ в момента се използва за откровен рекет върху фирмите, всеки може да попадне в тази ситуация и то на базата на непрекъснато удължаване на срокове и изискване на допълнителни документи, което по закон всъщност удължава срока и за произнасяне по съответния казус, то наистина е абсолютно недопустимо органът, който се произнася по тези въпроси, да прави мълчалив отказ и да създаваме ситуации, в които бизнесът да влиза в едни безкрайни съдебни процедури, за да изиска министърът да се произнесе по въпрос, който е негово задължение.
Ако вие наистина имате воля в тази област, в областта на околната среда да се върши адекватна работа и министерството да си върши работата, трябва да подкрепите този текст. Вчера госпожа Касабова от тази трибуна заяви, че това е изключително разумно предложение, още повече че по този въпрос имаме становище на Върховния административен съд. Затова ви призовавам да подкрепите това предложение. Благодаря.
ПРЕДСЕДАТЕЛ ЛЮБЕН КОРНЕЗОВ: Поставям за втори път на гласуване предложението на народния представител Евдокия Манева.
Гласували 138 народни представители: за 39, против 42, въздържали се 57.
И този път предложението на народния представител Евдокия Манева не се приема.
Уважаеми народни представители, следващият параграф по вносител е § 4. Комисията предлага § 4 да отпадне. Така ли е, господин Божинов?
ГЕОРГИ БОЖИНОВ (КБ, от място): Така е.
ПРЕДСЕДАТЕЛ ЛЮБЕН КОРНЕЗОВ: Гласуваме предложението на комисията за отпадане на § 4 по вносител.
Гласували 128 народни представители: за 113, против 13, въздържали се 2.
Параграф 4 отпада.
ЕВДОКИЯ МАНЕВА (ДСБ, от място): Процедура.
ПРЕДСЕДАТЕЛ ЛЮБЕН КОРНЕЗОВ: Заповядайте за процедура, госпожо Манева.
ЕВДОКИЯ МАНЕВА (ДСБ): Благодаря, господин председател.
Нямам надежда, че ще се промени резултатът, но искам да ви кажа какво гласувате. След като заявихте, че ще намалите регистрационните, разрешителните режими това предложение на вносителя означава, че отпада регистрационният режим за експертите, които извършват оценка на въздействие върху околната среда. В замяна на това в текста, който е предложен в § 4, се предлага към докладите по ОВОС да има доказателствени материали за професионалната квалификация на експертите, които извършват ОВОС, тоест възможностите за контрол от страна на Министерството на околната среда остават. Ако експертите, извършили ОВОС, не отговарят на изискванията на закона такъв доклад не се процедира.
Отхвърляйки това предложение на вносителя ние запазваме един регистрационен режим, който е абсолютно ненужен, не се изисква от никакви международни документи, не се изисква от директивите. Ние просто запазваме още един, който не знаем за какво ни е нужен.
Логиката изисква този текст да бъде подкрепен. Този режим е абсолютно ненужен. Всички възможности за контрол съществуват и рано или късно, аз мисля, че доста рано, защото ще има натиск от бизнеса. Просто е абсолютно безсмислено да се пази това нещо. Рано или късно тези режими трябва значително да ги редуцирате. Един от първите, който трябва да отпадне, е този. Затова ви предлагам да гласувате против отпадане на този параграф.
ПРЕДСЕДАТЕЛ ЛЮБЕН КОРНЕЗОВ: И така, продължаваме нататък.
ГЕОРГИ БОЖИНОВ (КБ, от място): Процедура.
ПРЕДСЕДАТЕЛ ЛЮБЕН КОРНЕЗОВ: Нямате право, господин Божинов.
ГЕОРГИ БОЖИНОВ (КБ, от място): По принцип искам процедура. Не е по този въпрос.
ПРЕДСЕДАТЕЛ ЛЮБЕН КОРНЕЗОВ: Няма процедура по принцип. Сега сме в режим на гласуване. В режим на гласуване е направено процедурно предложение да се гласува за втори път предложението на госпожа Манева. Разберете, няма друга възможност.
ИВАН НИКОЛАЕВ ИВАНОВ (ДСБ, от място): Няма, разбира се.
ПРЕДСЕДАТЕЛ ЛЮБЕН КОРНЕЗОВ: Гласуваме предложението на комисията за отпадане на § 4.
Гласували 119 народни представители: за 81, против 31, въздържали се 7.
Параграф 4 отпада.
Следващите параграфи са 9 и 10, те ни се предлагат от комисията. Моля, гласувайте.
Гласували 102 народни представители: за 98, против няма, въздържали се 4.
Параграфи 9 и 10 са приети.
Уважаеми народни представители, в оредяващата зала, следващият параграф е § 5. Комисията предлага § 5 по вносител да отпадне.
Моля, гласувайте предложението на комисията.
Моля квесторите да поканят народните представители да влязат в пленарната зала. Както по правилник, така е известно, от вчера, че днес започваме с гласувания. Недопустимо е народните представители да дойдат, да се регистрират и след това да са извън залата.
Господин Берон казва, че е недопустимо, но е възможно. Господин Берон, за съжаление то стана традиция,.
ФИЛИП ДИМИТРОВ (ОДС, от място): Има гласували 106 народни представители, това са повече от половината, които са се регистрирали.
ПРЕДСЕДАТЕЛ ЛЮБЕН КОРНЕЗОВ: Знам, знам, господин Димитров. Виждам как се гласува и с какви карти се гласува. (Реплика на народния представител Филип Димитров.)
Общо гласували 113 народните представители: за 102, против 1, въздържали се 10.
Параграф 5 отпада.
Следващият параграф е по предложение на народния представител Евдокия Манева. Комисията по принцип подкрепя госпожа Манева и предлага § 11 по новата номерация...
Гласуваме § 11 така, както ни се предлага от комисията.
Гласували 122 народни представители: за 121, против няма, въздържал се 1.
Параграф 11 е приет.
Господин Божинов, на стр. 9 пише: § 11 – комисията не подкрепя предложението. Това предложение е направено от народния представител Евдокия Манева. Така ли е? Макар че не е отбелязано, че е направено от народния представител Евдокия Манева.
Господин Божинов, заповядайте.
ДОКЛАДЧИК ГЕОРГИ БОЖИНОВ: Госпожа Манева прави предложение за създаване на нови параграфи от 10 до 16. Първият, който тя предлага за § 10, става § 11 и ние вече го гласувахме. По всеки следващ комисията има различно становище, затова ще трябва да гласуваме всяко едно от нейните предложения поотделно.
ПРЕДСЕДАТЕЛ ЛЮБЕН КОРНЕЗОВ: Добре.
Поставям на гласуване предложението на народния представител Евдокия Манева за § 11, което не се подкрепя от комисията.
Гласували 112 народни представители: за 25, против 51, въздържали се 36.
Предложението на народния представител Евдокия Манева не се приема.
Госпожо Манева, имате право на процедура, разбира се.
ЕВДОКИЯ МАНЕВА (ДСБ): Благодаря, господин председател.
Колеги, това предложение е свързано с необходимостта от внасяне на разум в разрешителните режими, които упражнява Министерството на околната среда и водите.
В конкретния случай, за да започне изграждане на един обект, вие трябва да получите едновременно две разрешителни – разрешение по оценка на въздействието върху околната среда и комплексно разрешително. Моето предложение е разрешението по оценка на въздействието върху околната среда на най-ранен етап да се получава, когато вие искате разрешение за строеж, а комплексното разрешително да се получава, когато искате разрешение за въвеждане в експлоатация.
Това е логично, това създава и по-голяма възможност за по-сериозен контрол от страна на контролния орган, тъй като вече имаме налице инсталацията и възможност бизнесът да съкрати подготвителните етапи за строителство. Това е искане и на бизнеса.
Тази съществуваща процедура в момента ще се промени в близките няколко месеца, сигурна съм в това, защото така не може да продължава, още повече това не се изисква от никакви европейски документи. Отново подчертавам тази особеност, защото най-често това е обяснението, когато се въвеждат такива режими. Още повече в случая, подчертавам, че те вървят паралелно и се издават от един и същи орган, което е абсолютно ненужно. Трябва да се създаде разум в тази политика и за по-адекватно въздействие върху контролния орган, и за съответна адекватна реакция от бизнеса.
Затова ви предлагам да подкрепите моето предложение.
ПРЕДСЕДАТЕЛ ЛЮБЕН КОРНЕЗОВ: Поставям втори път на гласуване предложението на народния представител Евдокия Манева за § 11, което не се подкрепя от комисията.
Гласували 111 народни представители: за 39, против 43, въздържали се 29.
И този път предложението на народния представител Евдокия Манева не се приема.
Следващото предложение отново е на народния представител Евдокия Манева за § 12, което не се подкрепя от комисията.
Моля, гласувайте.
Гласували 110 народни представители: за 27, против 57, въздържали се 26.
Предложението на народния представител Евдокия Манева не се приема.
Преминаваме към § 12, както ни се предлага от комисията.
Уважаеми народни представители, гласуваме създаването на Интернет-страница на Министерството на околната среда и водите - § 13, който става § 12. Макар и да не е отбелязано, но това явно е предложение на народния представител Евдокия Манева, само че комисията предлага нова редакция със същата идея. Затова гласуваме по последната номерация § 12, както ни се предлага от комисията.
Моля, гласувайте.
Гласували 105 народни представители: за 103, против няма, въздържали се 2.
Параграф 12 е приет.
Предполагам, че следващият параграф (на стр. 9 и 10) също е предложение на народния представител Евдокия Манева. Комисията по принцип подкрепя предложението за създаване на нов параграф, който по новата номерация е § 13.
Моля, гласувайте § 13, както се предлага от комисията.
Гласували 94 народни представители: за 94, против и въздържали се няма.
Параграф 13 е приет.
Следващото предложение отново е на народния представител Евдокия Манева за създаване на § 15, което не се подкрепя от комисията.
Моля, гласувайте предложението на народния представител Евдокия Манева за § 15, което не се подкрепя от комисията.
Гласували 96 народни представители: за 21, против 32, въздържали се 43.
Предложението не се приема.
Преминаваме към следващото предложение на народния представител Евдокия Манева за § 16, което също не се подкрепя от комисията.
Моля, гласувайте предложението.
Гласували 108 народни представители: за 30, против 41, въздържали се 37.
Предложението на народния представител Евдокия Манева за създаване на § 16 не се приема.
Има предложение на народния представител Георги Божинов, което се подкрепя по принцип от комисията.
Комисията е направила своя редакция на § 14.
Поставям на гласуване § 14, както е предложен от комисията.
Гласували 98 народни представители: за 98, против и въздържали се няма.
Параграф 14 е приет.
Уважаеми народни представители, следващите параграфи, които предстои да гласуваме са: § 6 по вносител, който става § 15, подкрепен от комисията; § 7 по вносител, който по новата номерация става § 16 и § 17, така както се предлага от комисията.
Моля, гласувайте.
Гласували 100 народни представители: за 97, против няма, въздържали се 3.
Текстовете до § 17 по новата номерация са приети.
Следващият параграф е § 9 по вносител. По новата номерация става § 18 и се подкрепя от комисията.
Моля, гласувайте този параграф.
Гласували 104 народни представители: за 104, против и въздържали се няма.
Параграф 18 по новата номерация е приет.
Да обявя, че госпожа Евдокия Манева е направила предложение по § 8 по вносител, комисията не го подкрепя. В пленарната зала тя го е оттеглила и затова не го поставям на гласуване.
Следващото предложение е на народния представител Евдокия Манева на стр. 11.
Това предложение на госпожа Манева за създаване на нов параграф не се подкрепя от комисията.
Госпожо Манева, оттегляте ли го?
ЕВДОКИЯ МАНЕВА (ДСБ, от място): То е едно и също.
ПРЕДСЕДАТЕЛ ЛЮБЕН КОРНЕЗОВ: Друго е.
Моля, гласувайте предложението на народния представител Евдокия Манева, което не се подкрепя от комисията.
Гласували 104 народни представители: за 24, против 55, въздържали се 25.
Предложението на народния представител Евдокия Манева не се приема.
Уважаеми народни представители, § 10 е по вносител.
Комисията подкрепя текста на вносителя за § 10, който става § 19.
Има предложение на народния представител Георги Божинов, което е подкрепено от комисията.
Моля, гласувайте § 19 по вносител, подкрепен от комисията, и § 20, както се предлага от комисията.
Гласували 106 народни представители: за 106, против и въздържали се няма.
Двата параграфа са приети.
Следващият параграф е § 12 по вносител.
Комисията подкрепя текста на вносителя за § 12, който става § 21.
Моля, гласувайте § 21.
Гласували 108 народни представители: за 108, против и въздържали се няма.
Параграф 21 е приет.
По следващия параграф има предложение на народния представител Георги Божинов.
Комисията подкрепя предложението на народния представител Георги Божинов и на вносителя по § 13, който става § 22, и предлага своя редакция.
Моля, гласувайте § 22, както ни се предлага от комисията.
Гласували 113 народни представители: за 112, против няма, въздържал се 1.
Параграф 22 е приет.
Следващият параграф по вносител е § 14.
Комисията го подкрепя. По новата номерация той става § 23.
Същото положение е с § 15 по вносител, който се подкрепя от комисията и става § 24.
Моля, гласувайте тези два параграфа по новата номерация - § 23 и § 24.
Гласували 103 народни представители: за 103, против и въздържали се няма.
Двата текста са приети.
По § 16 по вносител има предложение на народния представител Георги Божинов, което се подкрепя от комисията.
Комисията предлага § 16 да стане § 25 със съответната редакция.
Моля, гласувайте § 25, както се предлага от комисията.
Гласували 108 народни представители: за 108, против и въздържали се няма.
Параграф 25 е приет.
По § 17 по вносител има предложение на народния представител Евдокия Манева, което комисията не подкрепя.
Моля, гласувайте това предложение.
Гласували 111 народни представители: за 25, против 47, въздържали се 39.
Предложението на народния представител Евдокия Манева не се приема.
Госпожо Манева, заповядайте за процедура.
ЕВДОКИЯ МАНЕВА (ДСБ): Благодаря, господин председател.
Колеги, в момента гласуваме създаването на система за изграждане и поддържане на схема на Общността за присъждане на екомаркировка. Всеки продукт, който иска да получи екомаркировка, минава на оценка в Министерството на околната среда и водите и я получава или не я получава.
В този текст аз предлагам следното: когато един продукт получи екомаркировка, да влезе в публичен регистър на Министерството на околната среда и водите, тоест да знаем кои продукти официално са получили екомаркировка. Защо гласувате „против”? Това е антилогично! Просто не мога да го разбера?
Не искате ли да знаете, когато отивате на пазара и някой е залепил етикет, че това е екологично чист продукт, дали действително той е одобрен от това министерство? Дали същият има присъдена такава екомаркировка?
Искате ли базата данни с продукти, получили екомаркировка, да е публична? Целта на това е обществото да знае, това е мярка за защита интересите на потребителите – да знаят дали тази екомаркировка е поставена съобразно закона.
Надявам се, че ще преосмислите и подкрепите този текст. Имаше и опит на господин Божинов в пленарната зала да подкрепи при обсъждането това предложение.
Господин Божинов, дайте знак на вашите колеги! Мисля, че е логично това да се подкрепи. Благодаря ви.
ГЕОРГИ БОЖИНОВ (КБ, от място): Вчера го казах.
ПРЕДСЕДАТЕЛ ЛЮБЕН КОРНЕЗОВ: Моля, гласувайте предложението на народния представител Евдокия Манева, което не се подкрепя от комисията.
Гласували 111 народни представители: за 39, против 45, въздържали се 27.
И този път предложението на народния представител Евдокия Манева не се приема.
Следващият текст е § 26 по новата номерация.
Моля, гласувайте § 26, както ни се предлага от комисията.
Гласували 97 народни представители: за 92, против 2, въздържали се 3.
Текстът е приет.
Следващият параграф по вносител е § 18.
По него има предложение на народния представител Евдокия Манева, което се подкрепя от комисията.
Има предложение на комисията за редакция на § 18, който става § 27.
Моля, гласувайте § 27, както ни се предлага от комисията.
Гласували 102 народни представители: за 100, против няма, въздържали се 2.
Текстът на § 27 е приет.
Уважаеми народни представители, следващите три параграфа са по вносител.
Параграф 19 става § 28; § 20 става § 29 и § 21 става § 30. Текстовете са по вносител и се подкрепят от комисията.
Моля, гласувайте тези три параграфа.
Гласували 99 народни представители: за 90, против 5, въздържали се 4.
Тези три текста са приети.
Следващият параграф е § 22, който става § 31.
Моля, гласувайте § 31 така, както ни се предлага от комисията.
Гласували 96 народни представители: за 95, против няма, въздържал се 1.
Текстът е приет.
Уважаеми народни представители, преминаваме към § 23, който е по вносител и трябва да стане § 32.
Тук имаше един словесен двубой между Евдокия Манева и Георги Божинов.
Господин Божинов е направил предложение да отпадне добавката. Следователно, най-напред трябва да гласуваме отпадането на § 32.
Госпожа Евдокия Манева е предложила заместващ текст. Тя иска да се увеличат глобите.
Уважаеми народни представители, става въпрос за размера на глобите.
Господин Божинов е направил предложение в пленарната зала в ал. 1 думите „от 10 000 до 100 000”да се заменят с „от 5000 до 100 000”.
ГЕОРГИ БОЖИНОВ (КБ, от място): Има направена машинописна грешка в текста.
ПРЕДСЕДАТЕЛ ЛЮБЕН КОРНЕЗОВ: Оттеглете си предложенията и да гласуваме.
ДОКЛАДЧИК ГЕОРГИ БОЖИНОВ: Станала е една печатна, правописна, техническа грешка при писането на един толкова голям доклад. Пояснявам.
При гласуването в комисията беше прието предложението на бизнеса да се промени диапазонът на глобата и „от 10 000 до 100 000”, да стане от 5000 до 100 000, тъй като е много широк диапазонът на провиненията, за които се налага. Комисията го гласува. Но при отпечатването на доклада тези две думи „от 5 до 100 000” са пропуснати.
В залата стана дебат. Аз предложих да отпадне, да не се подкрепи това предложение на комисията и да си остане старият текст. Госпожа Манева предложи да бъде „от 20 000 до 100 000”.
Моето лично мнение е да отпаднат тези изменения и да си остане „от 10 до 100 000 лв.”, както си е било.
ПРЕДСЕДАТЕЛ ЛЮБЕН КОРНЕЗОВ: Кое трябва да гласуваме?
ДОКЛАДЧИК ГЕОРГИ БОЖИНОВ: Аз предлагам да гласуваме така, както е в доклада.
ПРЕДСЕДАТЕЛ ЛЮБЕН КОРНЕЗОВ: Предложението на комисията. Така ли, господин Божинов?
ДОКЛАДЧИК ГЕОРГИ БОЖИНОВ: То е записано като предложение на комисията.
ПРЕДСЕДАТЕЛ ЛЮБЕН КОРНЕЗОВ: Само че Вие говорите за едни цифри, които ги няма. В това, което се предлага, е „2000 до 5000”. Вие говорите за 100 000 лв.
ДОКЛАДЧИК ГЕОРГИ БОЖИНОВ: Няма никакво съмнение по ал. 2: „За неизпълнение на изискванията по чл. 125а на оператора на инсталация – юридическо лице или едноличен търговец, се налага имуществена санкция от 2 до 5000 лв.” Това е ал. 2.
Става дума за т. 1 – дали да бъде досегашният текст. Аз предлагам на пленарната зала да гласува това, което означава, че си остава старото съдържание на този текст. Благодаря ви.
ПРЕДСЕДАТЕЛ ЛЮБЕН КОРНЕЗОВ: Господин Божинов, оттегляте ли си предложението?
ДОКЛАДЧИК ГЕОРГИ БОЖИНОВ: Господин председател, цялата грешка идва от една техническа грешка. Моите сътрудници вече знаят каква е цената на една правописна грешка. Комисията гласува и в нейния протокол е записано...
ПРЕДСЕДАТЕЛ ЛЮБЕН КОРНЕЗОВ: Госпожа Манева е направила предложение в залата „от 20 000 до 100 000 лв.”.
ЕВДОКИЯ МАНЕВА (ДСБ, встрани от микрофоните): Понеже възразих на господин Божинов под формата на редакционна поправка да се внася такова изменение.
Господин Божинов си оттегли предложението, аз също ще оттегля моето, направено в залата.
ДОКЛАДЧИК ГЕОРГИ БОЖИНОВ: И аз оттеглям моето предложение. Госпожа Манева също си оттегля предложението.
Предлагаме ви да гласуваме текста, който ви е раздаден, но имайте съзнанието, че се казва, че този текст е предложен от комисията, а гласуването ни беше различно. Ние се обединяваме и правим предложение да гласуваме този текст.
ПРЕДСЕДАТЕЛ ЛЮБЕН КОРНЕЗОВ: Хайде да го прочетете, за да няма грешка.
ДОКЛАДЧИК ГЕОРГИ БОЖИНОВ: „Комисията подкрепя по принцип текста на вносителя за § 23, който става § 32 и предлага следната редакция:
„§ 32. В чл. 164 се правят следните изменения и допълнения:
1. Досегашният текст става ал. 1.”
Отпадат всички други предложения.
И т. 2 е така, както я предлагаме.
ПРЕДСЕДАТЕЛ ЛЮБЕН КОРНЕЗОВ: Моля, гласувайте това, което докладва председателят на комисията.
Да се отрази в протокола, че народният представител госпожа Евдокия Манева оттегля предложението, направено в пленарно заседание. Разбира се, и господин Божинов също оттегля своето предложение. Гласуваме това, което сега се докладва тук, а то всъщност е предложението за § 32.
Моля, гласувайте.
Гласували 100 народни представители: за 98, против няма, въздържали се 2.
Параграф 32 е приет.
Има предложение на народния представител Георги Божинов.
Комисията подкрепя предложението на господин Божинов и създава нов § 33.
Моля, гласувайте за § 33.
Гласували 95 народни представители: за 95, против и въздържали се няма.
Текстът е приет.
Параграф 24 е по вносител, подкрепен от комисията, като става § 34.
Моля, гласувайте.
Гласували 101 народни представители: за 101, против и въздържали се няма.
Текстът е приет.
След това имаме предложение на народния представител Георги Божинов за създаване на нови параграфи 24а и 25б.
Комисията подкрепя предложението, номерацията е друга – стават § 35 и § 36.
Гласувайте предложението на Георги Божинов, подкрепено от комисията, за § 35 и § 36.
Гласували 102 народни представители: за 102, против и въздържали се няма.
Текстът е приет.
Комисията, уважаеми народни представители, предлага да се създаде „Допълнителна разпоредба” и § 37.
Поставям на гласуване предложението на комисията за създаване на § 37 и наименованието „Допълнителна разпоредба”. Този параграф има две точки и до голяма степен е технически.
Моля, гласувайте.
Гласували 102 народни представители: за 101, против няма, въздържал се 1.
Наименованието „Допълнителна разпоредба” и § 37 са приети.
Преминаваме към „Преходни и заключителни разпоредби”.
Моля, гласувайте наименованието „Преходни и заключителни разпоредби”.
Гласували 103 народни представители: за 103, против и въздържали се няма.
Наименованието на тази глава е прието.
Уважаеми народни представители, следващият параграф е 25 по вносител.
Комисията предлага § 25 да отпадне. Аргументът е, че това, което § 25 по вносител има предвид, е вече в приетия нов § 37.
Нали е така, господин Божинов?
ГЕОРГИ БОЖИНОВ (КБ, от място): Там му е систематичното място.
ПРЕДСЕДАТЕЛ ЛЮБЕН КОРНЕЗОВ: Поставям на гласуване предложението на комисията за отпадане на § 25.
Гласували 107 народни представители: за 106, против няма, въздържал се 1.
Параграф 25 отпада.
Следващият параграф е 26 по вносител. Той се подкрепя по принцип от комисията и става § 38.
Поставям на гласуване § 38, както ни се предлага от комисията.
Моля, гласувайте.
Гласували 95 народни представители: за 95, против и въздържали се няма.
Параграф 38 е приет.
Следващият параграф е 27 по вносител. Той се подкрепя по принцип от комисията. Новата му номерация е § 39.
Поставям на гласуване § 39, както ни се предлага от комисията.
Гласували 103 народни представители: за 102, против няма, въздържал се 1.
Параграф 39 е приет.
Има предложение на народния представител Евдокия Манева за създаване на нов § 28.
Комисията не подкрепя предложението.
Моля, гласувайте предложението на народния представител Евдокия Манева.
Гласували 110 народни представители: за 38, против 31, въздържали се 41.
Предложението не се приема.
Уважаеми народни представители, с това последно гласуване приехме на второ четене Закона за изменение и допълнение на Закона за опазване на околната среда. (Ръкопляскания.)
Да благодарим на председателя на Комисията по околната среда и водите и на всички нейни членове.
Сега, уважаеми народни представители, е 10,47 ч. Както знаете, вчера председателят на Народното събрание - това е отразено в стенографския протокол, обяви, че след почивката ще започнем да разглеждаме Законопроекта за изменение и допълнение на Закона за безмитната търговия. След 11,30 ч. е възможно да направим едно гласуване и след това преминаваме към този законопроект.
Давам почивка до 11,30 ч. (Звъни.)

(След почивката.)
ПРЕДСЕДАТЕЛ ЛЮБЕН КОРНЕЗОВ: Уважаеми народни представители, както беше обявено вчера, а и преди почивката, преминаваме към:
ВТОРО ЧЕТЕНЕ НА ЗАКОНОПРОЕКТА ЗА ИЗМЕНЕНИЕ И ДОПЪЛНЕНИЕ НА ЗАКОНА ЗА БЕЗМИТНАТА ТЪРГОВИЯ.
Водеща е Комисията по бюджет и финанси.
Заповядайте, господин Велчев.
ДОКЛАДЧИК МИЛЕН ВЕЛЧЕВ: Благодаря, господин председател.
Уважаеми дами и господа, първо ще направя процедурно предложение за допускане в залата на господин Кирил Ананиев – заместник-министър на финансите, и госпожа Людмила Елкова – директор на Дирекция „Данъчна политика” в Министерството на финансите.
ПРЕДСЕДАТЕЛ ЛЮБЕН КОРНЕЗОВ: Има ли народен представител, който не е съгласен да бъдат допуснати представителите на Министерството на финансите в залата? Няма.
Моля, поканете заместник-министър Ананиев и госпожа Елкова в залата.
ДОКЛАДЧИК МИЛЕН ВЕЛЧЕВ: „Доклад за второ гласуване относно общ Законопроект за изменение и допълнение на Закона за безмитната търговия”. Внесени са два законопроекта: от Иван Костов, Иван Иванов и Веселин Методиев и законопроект на Министерския съвет.
Наименованието е: „Закон за изменение и допълнение на Закона за безмитната търговия”.
Комисията подкрепя текста на вносителя за наименованието.
ПРЕДСЕДАТЕЛ ЛЮБЕН КОРНЕЗОВ: Предполагам, че няма желаещи народни представители да вземат отношение по наименованието на закона. Има ли желаещи? Няма.
ДОКЛАДЧИК МИЛЕН ВЕЛЧЕВ: Комисията подкрепя текста на вносителя за § 1.
ПРЕДСЕДАТЕЛ ЛЮБЕН КОРНЕЗОВ: Уважаеми народни представители, имате думата. Няма желаещи.
ДОКЛАДЧИК МИЛЕН ВЕЛЧЕВ: По § 2 комисията подкрепя текста на вносителя.
ПРЕДСЕДАТЕЛ ЛЮБЕН КОРНЕЗОВ: Имате думата по § 2. Няма желаещи.
ДОКЛАДЧИК МИЛЕН ВЕЛЧЕВ: По § 3 комисията подкрепя текста на вносителя.
ПРЕДСЕДАТЕЛ ЛЮБЕН КОРНЕЗОВ: Има ли желаещи да се изкажат по § 3? Няма желаещи.
ДОКЛАДЧИК МИЛЕН ВЕЛЧЕВ: По § 4 комисията подкрепя текста на вносителя.
ПРЕДСЕДАТЕЛ ЛЮБЕН КОРНЕЗОВ: Има ли желаещи народни представители да вземат отношение по § 4? Няма.
ДОКЛАДЧИК МИЛЕН ВЕЛЧЕВ: По § 5 комисията също подкрепя текста на вносителя.
ПРЕДСЕДАТЕЛ ЛЮБЕН КОРНЕЗОВ: Уважаеми народни представители, имате думата по § 5. Няма желаещи.
ДОКЛАДЧИК МИЛЕН ВЕЛЧЕВ: По § 6 е постъпило предложение от народния представител Мария Капон – т. „б” да отпадне.
Комисията подкрепя предложението.
Комисията подкрепя текста на вносителя за § 6, т. „а”, но не подкрепя предложението по т. „б” и предлага да отпадне.
ПРЕДСЕДАТЕЛ ЛЮБЕН КОРНЕЗОВ: В такъв случай моля да прочетете § 6 на вносителя.
ДОКЛАДЧИК МИЛЕН ВЕЛЧЕВ:
„§ 6. В чл. 13 се правят следните изменения:
а) 1. Алинея 1 се отменя.
2. В ал. 2 т. 1 се отменя.
б) 1. Текстът на ал. 1 се променя така:
„(1) Ползването на недвижими имоти и съоръжения от лицата в търговските обекти по чл. 2, т. 1 се извършва по силата на този закон и в съответствие с изискванията му и на основание на предоставения лиценз за извършване на безмитна търговия.”
2. Текстът на ал. 2 се променя така:
(2) Броят, видът и местоположението на обектите, в които може да се извършва безмитна търговия, се определят след конкурс със заповед от министъра на финансите съгласувано с министъра на транспорта и министъра на вътрешните работи.”
3. Алинея 3 се отменя.”
ПРЕДСЕДАТЕЛ ЛЮБЕН КОРНЕЗОВ: Значи се предлага да остане § 6 само с подточка „а”.
Имате думата.
Заповядайте, господин Димов.
НЕНО ДИМОВ (ДСБ): Господин председател, аз ще се изкажа само веднъж по този законопроект – по всички текстове, затова ще Ви помоля за малко толерантност, ако не се вместя в петте минути.
Ще направя това, защото между законопроекта, който беше внесен от Министерския съвет и го гледахме на първо четене, и това, което се предлага като текстове на второ четене, има коренно противоречие. Законопроектът на Министерския съвет предвиждаше категоричното затваряне на безмитните магазини, като се даваше 3 месечен срок за тези, в които има стоки, и 24 часа срок за бензиностанциите, за да могат да използват и да продадат стоките, които имат.
В това, което гледаме тук, се прави опит да продължи работата на тези магазини.
Аз категорично ще подкрепя текстовете на Министерския съвет, защото не разбирам опозиционната дейност – гласуване против всяко предложение на правителството. Бламирането обаче на правителствения законопроект от Комисията по бюджет и финанси показва силната икономическа обвързаност между управляващите и операторите на безмитните магазини и бензиностанциите. Това не може да не бъде така, имайки предвид, че месечната чиста печалба от една бензиностанция достига 6-7 млн. лв. Лобистите в мнозинството вкарват текст в § 14, ал. 1, цитирам: „Операторите имат право да ползват обектите, за които са имали лиценз за безмитна търговия за продажба на стоки с включени мита, акциз и ДДС”. Тоест те продължават да извършват тази дейност. Със запазването на обектите се запазват и контрабандните канали. Не се съмнявам, че мнозинството има такъв подход.
Недоумение у мен буди, че тук има интегриран законопроект на господата Иван Костов, Веселин Методиев и Иван Иванов, който дава като предложение абсолютно същия текст, само че в § 12, ал. 4. Няма да го цитирам, защото вече го прочетох.
Нещо повече, в законопроекта на тримата народни представители има текст относно онова, което разглеждаме сега - § 6, ал. 2. В него се казва: „Броят, видът и местоположението на обектите, в които може да се извършва безмитна търговия (т.е. това е разрешено), се определят след конкурс със заповед на министъра на финансите...”. Това е законопроект, който на практика иска да остави дейността на безмитните магазини, въпреки че ние като че ли всички имаме консенсус те да бъдат затворени поне като безмитни.
Тази врата аз не приемам и няма да подкрепя.
Всички сме наясно за европейските критики към тази дейност и причините за нея, които споменах, свързани с контрабандните канали. Не може днес да си предлагал такива текстове, а утре да използваш критиките на Европейския съюз срещу правителството, за да атакуваш!
Обръщам се към всички народни представители и особено към моите трима колеги с настоятелното искане да оттеглят текстовете от законопроекта, който са предложили. Това е дълг на последователна и национално отговорна опозиция. Благодаря. (Ръкопляскания от ОДС и ДСБ.)
ПРЕДСЕДАТЕЛ ЛЮБЕН КОРНЕЗОВ: Господин Димов, Вие говорихме по-малко дори от полагащото Ви се време.
Давам думата на народния представител Мария Капон.
МАРИЯ КАПОН (независим): Благодаря Ви, господин председател.
Уважаеми колеги, аз ще използвам всеки един от текстовете в рамките на петте минути, които имам, за да обоснова своите предложения, тъй като те следват логиката и най-вече политическата логика консенсусът, който имахме да закрием не само безмитната търговия, а изцяло търговията отвън такава каквато наистина е в предложението на Министерския съвет.
Аз съм поискала точка “б” от законопроекта на колегите Иван Костов, Иван Иванов и Веселин Методиев да отпадне, което е подкрепено и от страна на комисията, тъй като в чл. 13 от действащия закон става въпрос за безмитната търговия и текстът предвижда възможността по някакъв начин – за мен лично не беше ясно как – след конкурс със заповед на министъра на финансите, съгласувано с министъра на транспорта и министъра на вътрешните работи отново да има такава безмитна търговия. Аз много се надявам, че и в залата ще бъде подкрепено отпадането на този текст и да остане само буква “а” в § 6, ако, разбира се, те не оттеглят своето предложение. Благодаря ви.
ПРЕДСЕДАТЕЛ ЛЮБЕН КОРНЕЗОВ: Имате думата, уважаеми народни представители.
Господин Методиев, заповядайте.
ВЕСЕЛИН МЕТОДИЕВ (ДСБ): Благодаря Ви, господин председателю.
Уважаеми колеги, за яснота на гласуването утре искам да кажа следното. Амбицията беше да бъдат премахнати безмитните магазини и по това се постигна някакво съгласие като че ли още на първо четене. Работната група в Комисията по бюджет и финанси, окрупнявайки двата законопроекта, както и предложения на депутати към окрупнения законопроект, създава известни възможности, да остане търговската мрежа на територията на граничната зона.
Това, което Парламентарната група на ДСБ обсъди онзи ден, беше единодушно да подкрепим изобщо отсъствието на всякакви магазини, на всякаква търговска мрежа на тази територия, което се съдържаше и в началния проект на Министерския съвет.
Така че този въпрос беше разгледан вътре в комисията, аз самият съм задал въпрос на заместник-министър Желев какви са били мотивите, защото той изрази същото мнение и сега на последното заседание на правителството – изобщо да няма магазинна мрежа. Съжалявам, за тези от вас, които са любопитни, могат да видят и в протокола от заседанието на комисията, че не се отговори ясно и категорично на този въпрос, а много бързо председателят на комисията влезе в темата сам и не се чу отговор от страна на правителството. Но господин Желев каза, че това е тяхната воля – да няма магазинна мрежа, което е фактическо признание, че правителството и въобще изпълнителната власт в България не може да упражнява контрол дори в обикновена търговска мрежа на тази територия. От това могат да се направят изводи дали изобщо може да се упражнява контрол на други места, след като там е най-наситено с полицаи и митничари, но това е друга тема.
Във връзка със започващия дебат искам да информирам колегите, че това е крайната мярка, от която България явно има нужда в момента. Всякаква стопанска логика трябва да отстъпи, за да може да се възприеме тази политическа логика на невъзможност държавата да осигури фактически мрежа от търговски субекти на тази територия. Това наистина е много, много голям проблем за българската икономика и в крайна сметка за българските граници. Оказа се, че България не може да затвори своите граници до ден- днешен. Благодаря Ви, господин председател.
ПРЕДСЕДАТЕЛ ЛЮБЕН КОРНЕЗОВ: Първа реплика – госпожа Капон.
МАРИЯ КАПОН (независим): Благодаря Ви, господин председател.
Господин Методиев, аз не можах да разбера оттегляте ли точката, тъй като Вие лично в Комисията по бюджет и финанси гласувахте за това магазинната мрежа да остане. Оттегляте ли тук текста?
ПРЕДСЕДАТЕЛ ЛЮБЕН КОРНЕЗОВ: Госпожо Капон, ние сме на второ четене. Това е текст, не е предложение и не може да се оттегли.
Има ли втора реплика? Няма.
Имате думата за дуплика, господин Методиев.
ВЕСЕЛИН МЕТОДИЕВ (ДСБ): Благодаря Ви, господин председателю.
Уважаема госпожо Капон, аз заявявам, че не само че оттеглям, но няма да подкрепям всички текстове, които не ликвидират мрежата и това е мнение на цялата ни група. Процедурният въпрос обаче който Вие поставяте и за който господин председателят Корнезов реагира, е следният. Комисията по бюджет и финанси, както и доста други комисии в Народното събрание, когато има два законопроекта на първо четене, създава работни групи, които обобщават този законопроект. Така че формално в момента не фигурира мое предложение, което аз да мога да оттегля. Предложението е на работната група, а аз от името на работната група не мога да направя никакво заявление. Затова ви казах, че е въпрос на решение при самото гласуване и подкрепа или неподкрепа на отделни текстове. Мисля, че въпросът е ясен.
ПРЕДСЕДАТЕЛ ЛЮБЕН КОРНЕЗОВ: Има ли други желаещи народни представители да вземат отношение по § 6?
Заповядайте, господин Димитров.
МАРТИН ДИМИТРОВ (ОДС): Уважаеми дами и господа, господин председател! След доста месеци на колебание днес парламентът гледа този законопроект, който е много важен. Въпросът, който трябва да решим, е следният: дали в тази гранична зона, където придвижването на автомобилите и на лицата е затруднено, е редно да има по принцип безмитни магазини? Въпросът е принципен. Отговорът е, че не е редно. Точно в граничната зона, където са опашките, където има струпване на коли и хора, не е необходимо да има безмитни магазини. Можете да ми отговорите, че има някои страни, в които това продължава да бъде практика, но тенденцията е точно на тези места да няма, за да се улеснява и придвижването през границата. Извън самата гранична зона всеки има свободата да прави каквито си иска магазини, каквито си иска бензиностанции.
Така че извън аргументите и съмненията, които имаме за корупционни практики, да го наречем, или е много по-точно да го наречем контрабандни практики, го има и принципния въпрос защо точно там трябва да има магазини.
Позицията на Парламентарната група на ОДС е за закриването на тези магазини в тези места. Благодаря за вашето внимание.
ПРЕДСЕДАТЕЛ ЛЮБЕН КОРНЕЗОВ: Реплики има ли?
Господин Юсеин, заповядайте.
АХМЕД ЮСЕИН (ДПС): Благодаря Ви, господин председател.
Господин Димитров, Вие искате тези сгради, които ги има в момента, както навсякъде в страната ни останаха такива стари сгради, изоставени, да останат в този вид, или сгради, които трябва да се ползват. Мисля, че трябва да се ползват както всички други магазини.
Освен това един гостенин на България, като излиза от страната и са му останали някакви пари, може да си купи нещо. Какво от това? Не, не трябва да има нищо! Там трябва да е пусто, бяло и т.н. Просто не разбирам логиката. Благодаря ви.
ПРЕДСЕДАТЕЛ ЛЮБЕН КОРНЕЗОВ: Втора реплика има ли? Няма.
Господин Димитров, заповядайте за дуплика.
МАРТИН ДИМИТРОВ (ОДС): Господин Юсеин, не трябва да се спекулира с тази тема. Спокойно може да има магазин 500 метра по-рано, в който човек да си похарчи последните центове, както Вие казвате, напускайки България или влизайки в България. Така че дали този магазин е 500 метра по-назад или по-напред не мисля че чак толкова се променя търговското отношение и възможността човек да си купи нещо с последните или не с последните пари на тези места.
Не смятам, че подобен аргумент е толкова силен, както Вие го обяснявате.
Иначе тези обекти, не се притеснявайте, няма да останат празни, те са собственост на държавата и могат да бъдат използвани за целите на граничния контрол, могат да бъдат използвани както от митниците, така и от полицията. Границата е място за контрол, така че тези помещения могат да се използват за други цели, не трябва да имате безпокойство в тази насока. Благодаря.
ПРЕДСЕДАТЕЛ ЛЮБЕН КОРНЕЗОВ: Има ли други желаещи народни представители да вземат отношение по § 6? Няма.
Да преминем към следващия параграф.
ДОКЛАДЧИК МИЛЕН ВЕЛЧЕВ: Господин председател, някой ще каже, че с тези реплики и дуплики между опозицията губим парламентарното време, но аз не съм съгласен. Смятам, че фактът, че дори опозицията най-после успя да обедини мнението си по този щекотлив въпрос е важно.
По § 7 комисията подкрепя текста на вносителя.
ПРЕДСЕДАТЕЛ ЛЮБЕН КОРНЕЗОВ: Има ли желаещи народни представители да вземат отношение по § 7? Няма желаещи.
ДОКЛАДЧИК МИЛЕН ВЕЛЧЕВ: По § 8 комисията подкрепя текста на вносителя.
ПРЕДСЕДАТЕЛ ЛЮБЕН КОРНЕЗОВ: Има ли желаещи народни представители да вземат отношение по § 8? Няма желаещи.
ДОКЛАДЧИК МИЛЕН ВЕЛЧЕВ:
„§ 9. а) Параграф 3 от Преходните и заключителните разпоредби се отменя.
б) В § 3 от Преходните и заключителните разпоредби алинеи 2, 3, 4, 5 и 6 се отменят.”
Постъпило е предложение от госпожа Мария Капон точка „б” да отпадне.
Комисията подкрепя предложението.
Комисията подкрепя текста на вносителя за § 9, т. „а”, не подкрепя предложението по т. „б” и предлага да отпадне.
ПРЕДСЕДАТЕЛ ЛЮБЕН КОРНЕЗОВ: Имате думата, уважаеми народни представители, по § 9. Няма желаещи.
ДОКЛАДЧИК МИЛЕН ВЕЛЧЕВ: По § 10 комисията подкрепя текста на вносителя.
ПРЕДСЕДАТЕЛ ЛЮБЕН КОРНЕЗОВ: Има ли желаещи народни представители да вземат отношение по § 10? Няма желаещи.
ДОКЛАДЧИК МИЛЕН ВЕЛЧЕВ: „§ 11. Параграф 5 от Преходните и заключителните разпоредби се отменя.”
Комисията не подкрепя текста на вносителя за § 11 и предлага да отпадне.
ПРЕДСЕДАТЕЛ ЛЮБЕН КОРНЕЗОВ: По § 11, който комисията предлага да отпадне, има ли желаещи народни представители да вземат отношение? Няма желаещи.
ДОКЛАДЧИК МИЛЕН ВЕЛЧЕВ: По § 12 има предложение от народния представител Мария Капон – да отпадне.
Комисията подкрепя предложението.
Комисията не подкрепя текста на вносителя за § 12 и предлага да отпадне.
ПРЕДСЕДАТЕЛ ЛЮБЕН КОРНЕЗОВ: Госпожо Капон, имате думата.
МАРИЯ КАПОН (независим): Благодаря Ви, господин председател.
Аз искам оттук нататък да започнем да разказваме за сценария, който ни беше развит в Бюджетната комисия. Виждате, че този § 12, който е по закона на Иван Костов, Иван Иванов и Веселин Методиев, дава следния текст – магазините, които в момента са за безмитна търговия, да бъдат оставени като магазини с митна търговия, така се наричат, с включени акцизи и ДДС, и включени мита под формата и реда, като в 15-дневен срок министърът на финансите с неговите органи направи една инвентаризация, както се нарича на нормален език, и съответно биват оставени да функционират.
Връщам се на този текст, защото смятам, че е много важно как се развива оттук нататък дебатът. Този текст е подкрепен от комисията да отпадне така, както съм предложила. Тоест комисията тук дава последователно волята си, че този текст няма място, тоест такива магазини не могат да съществуват.
Казвам го, защото малко по-късно – в § 14 на предложението на Стоян Проданов, пак казвам, под диктуван сценарий от страна на Бюджетната комисия и на председателстващия в момента господин Велчев също се разви следният сценария. Тук този текст за блъф, така, някак си, на журналисти, на опозиция и на общество беше приет да отпадне, след което много кардинално Румен Овчаров като председател на комисията каза, че мнозинството е взело решение в рамките само на месец да приключи с безмитната търговия, в следващия § 13, след което отиваме в § 14 и всички тези хора, извън моя колега Мартин Димитров, който беше на заседание на комисията, и мен самата, гласуват за това отново да има магазини. Тоест кой разбрал – разбрал, кой не разбрал – не разбрал. Тоест колизията между § 12, господин председател и уважаеми колеги, и § 14 по-късно, показва, че някой иска по някакъв начин да промени политическия казус. Казвам го много ясно, защото тук не става въпрос за друг казус, освен за политически казус, който опира до националния ни интерес.
Затова и считам за изключително важно и благодаря още веднъж на моите колеги от Демократи за силна България и лично на господин Нено Димов, защото смятам, че е много важно да разберем, че става въпрос за национален интерес. Национален интерес на България, на страната ни, който е доказан през законопроекта на Министерския съвет. И ако мнозинството се опита в комисия да бламира собствения си министър-председател и националната кауза, аз съм уверена и по погледа на господин Найденов го знам, че той няма да го допусне. И това е важно да можем да го кажем тук.
Затова смятам, че комисията, нека кажа още веднъж, последователно мина през текстовете. Ако имаше възможност, то тогава би трябвало тук моят текст по принцип да не бъде подкрепен. Нали така? А след като се подкрепя, означава, че има тази последователност.
Аз ви благодаря, но заради дебата по-нататък, заради колегите, които са в залата и не са в материята, искам да го обясня, защото това, което ни предстои утре, е гласуване със съвест на ревера, а не със съвест в задния ни джоб. Просто това е много важно и аз съм убедена, че в тази зала има повече почтени хора, отколкото непочтени. Благодаря ви.
ПРЕДСЕДАТЕЛ ЛЮБЕН КОРНЕЗОВ: Има ли желаещи за реплики?
Господин Найденов, госпожа Капон чете по Вашите очи?!
АНГЕЛ НАЙДЕНОВ (КБ, от място): Аз съм съгласен с това, което каза госпожа Капон.
ПРЕДСЕДАТЕЛ ЛЮБЕН КОРНЕЗОВ: Има ли други желаещи народни представители да вземат отношение по § 12?
Заповядайте за изказване, господин Найденов.
АНГЕЛ НАЙДЕНОВ (КБ): Благодаря Ви, господин председател.
Вземам думата за съвсем кратко изказване, не под формата на реплика, защото ще изразя съгласие по отношение на проекта на Министерския съвет. Искам ясно да заявя позицията на Парламентарната група на Коалиция за България. Тя е единодушна в подкрепа на проекта на Министерски съвет. За да няма капчица съмнение ще добавя, че нашето решение е закриването на безмитната търговия, на дейността на безмитните бензиностанции да стане във възможно най-кратки срокове, поради което вероятно ще подкрепим и предложението на комисията за това да стане в едномесечен срок от влизането в сила на закона.
ПРЕДСЕДАТЕЛ ЛЮБЕН КОРНЕЗОВ: Заповядайте за реплика, госпожо Капон. Имате право.
МАРИЯ КАПОН (независим): Господин Найденов, благодаря Ви. Искам обаче ясно да заявим разликата. Вие казахте: ”Ще подкрепя закриването на безмитната търговия.”. Това беше репликата на Вашите колеги в Комисията по бюджет и финанси, но след това те не закриват търговията на тези места с мита, акциз и ДДС.
Дано съм Ви разбрала правилно, въпросът не е на терминология. Знам, че с тази терминология в Комисията по бюджет и финанси се спекулира. Аз не очаквам Вие да спекулирате, защото Вие твърдите, и аз се надявам, това ми е репликата, че подкрепяте и философията на националния интерес, заложен в законопроекта на Министерски съвет.
ПРЕДСЕДАТЕЛ ЛЮБЕН КОРНЕЗОВ: Това беше първа реплика.
За втора реплика, заповядайте, господин Димитров.
МАРТИН ДИМИТРОВ (ОДС): Аз благодаря на господин Найденов за неговата позиция, но някак си два момента, поне на мен лично ми убягват, пък и в тази връзка Ви моля за уточнение.
Не мога да разбера как се случва единодушието във Вашата парламентарна група по въпроса, при положение, че двама Ваши колеги правят предложение в коренно различна посока. Това са лицата Иван Илчев и Стоян Проданов, които между другото не са членове на Комисията по бюджет и финанси, и този закон е една от първите им изяви въобще в работата на Комисията по бюджет и финанси.
ПРЕДСЕДАТЕЛ ЛЮБЕН КОРНЕЗОВ: Това е по другите параграфи. Като дойдат параграфите ...
МАРТИН ДИМИТРОВ: Извинявайте.
Така че единодушието на групата на мен лично ми убягва.
Вторият ми уточняващ въпрос, господин Найденов, е: как ще гласувате по отношение на предложението на комисията тези магазини да продължат да работят като обикновени магазини, тъй като Комисията по бюджет и финанси подкрепи точно такъв текст и въпросът е: как Вашата група ще гласува утре? Ще гласува ли против решението на Комисията по бюджет и финанси в полза на законопроекта, внесен от Министерски съвет? Благодаря ви.
ПРЕДСЕДАТЕЛ ЛЮБЕН КОРНЕЗОВ: Това беше нещо като реплика.
МАРТИН ДИМИТРОВ: Реплика беше.
ПРЕДСЕДАТЕЛ ЛЮБЕН КОРНЕЗОВ: Вие задавате въпрос, господин Найденов да отговори, когато гласуването е тайно.
МАРТИН ДИМИТРОВ: Извинявайте, ако съм притеснил Вас и господин Найденов.
ПРЕДСЕДАТЕЛ ЛЮБЕН КОРНЕЗОВ: Не сте ме притеснили. Репликата е становище против изказването. А Вие всъщност зададохте въпрос.
Разбира се, ако господин Найденов иска, може да Ви отговори.
Заповядайте, господин Найденов.
АНГЕЛ НАЙДЕНОВ (КБ): Господин Димитров, първо, искам да кажа, че заявих позицията на Парламентарната група на Коалиция за България, а не просто изразих личното си мнение. Позицията, която е резултат на обсъждане, в което има и аргументи „за”, и аргументи „против”.
Позицията на парламентарната група е в подкрепа на проекта на правителството. За да няма никакви съмнения, че е възможно парламентарната ни група да бламира министър-председателя или правителството.
Второ, когато говорите за Иван Илчев и за Стоян Проданов, Вие говорите за народните представители, а не за лицата Илчев и Стоян Проданов. Те сигурно имат своите виждания, своите позиции, своите аргументи, но те се съобразяват, и съм убеден, че ще се съобразят с позицията, която е заявила парламентарната ни група.
Трето, част от предложението на правителството е предложението, чета точно текста на § 15: „Обектите по ал. 1 да се използват само за целите на граничния контрол или за дейности, съпътстващи граничния контрол.”
Така че, когато заявяваме позицията „за” закриване на безмитната търговия на дейността на безмитните бензиностанции, като част от общия правителствен проект, очевидно, че подкрепяме и този текст, който е част от правителствения проект.
ПРЕДСЕДАТЕЛ ЛЮБЕН КОРНЕЗОВ: Има ли други народни представители, желаещи да вземат отношение? Обръщам ви внимание, уважаеми народни представители, § 12, а не § 13, 14, 15 или друг. Няма желаещи.
ДОКЛАДЧИК МИЛЕН ВЕЛЧЕВ:
„Преходни и заключителни разпоредби
Има предложение на народния представител Иван Илчев и група народни представители, което е подкрепено от комисията.
Има предложение на народния представител Стоян Проданов и група народни представители, което по принцип е подкрепено от комисията.
Комисията подкрепя по принцип текста на вносителя за § 13, който става § 11 със следната редакция:
„§ 11. (1) Лицата, които към влизането в сила на този закон, извършват дейност като оператори в търговските обекти, разположени на изходящи трасета в зоните на сухопътните гранични контролно-пропускателни пунктове със страни, които не са членки на Европейския съюз, открити за международни превози със страни, които не са членки на Европейския съюз, преустановяват дейността си в срок до един месец от влизането в сила на този закон.
(2) Лицензите за извършване на безмитна търговия в обектите по ал. 1 се прекратяват, считано от датата на преустановяване на дейността.”
ПРЕДСЕДАТЕЛ ЛЮБЕН КОРНЕЗОВ: Имате думата, уважаеми народни представители по § 11, по новата номерация. Няма желаещи.
ДОКЛАДЧИК МИЛЕН ВЕЛЧЕВ: „§ 14. Действието на заповедите, издадени на основание на отменените § 3 и § 4 от Преходните и заключителните разпоредби, се прекратява, считано от деня на влизане в сила на този закон.”
Комисията не подкрепя текста на вносителя за § 14 и предлага да отпадне.
ПРЕДСЕДАТЕЛ ЛЮБЕН КОРНЕЗОВ: Имате думата, уважаеми народни представители, по § 14 по вносител. Няма желаещи.
ДОКЛАДЧИК МИЛЕН ВЕЛЧЕВ: Постъпило е предложение от народния представител Стоян Проданов и група народни представители ,които комисията подкрепя и предлага да се създаде нов § 12 със следното съдържание:
„§ 12. (1) Лицата по § 11 имат правото да ползват обектите, за които са имали лиценз за безмитна търговия за продажба на стоки със сключени мита, акциз и ДДС.
(2) Лицата по отменените § 3 и § 4 от Преходните и заключителните разпоредби на Закона за безмитната търговия имат право да изградят и ползват обекти, в които да извършват продажба на стоки със сключени мита, акциз и ДДС.”
ПРЕДСЕДАТЕЛ ЛЮБЕН КОРНЕЗОВ: Имате думата, уважаеми народни представители по § 12.
Госпожо Капон, заповядайте.
МАРИЯ КАПОН (независим): Благодаря Ви, господин председател.
Смятам, че е коректно да направим, тъй като те са свързани, аз не взех думата по предходния параграф, тъй като смятах, че са свързани параграфите в логиката на закона. Каква е разликата в § 13 от законопроекта, който е внесен от Министерски съвет и на база предложенията на народните представители Иван Илчев и Стоян Проданов? А именно в промяната до кога да действат безмитните бензиностанции, спрямо безмитните магазини.
Това, което даваше законопроектът беше в рамките на три месеца след като ще се прекрати дейността на търговските обекти да има възможност стоката, която е в тях, да бъде максимално продадена, а за бензиностанциите, знаете, че горивото в рамките на един ден приключва на тези бензиностанции, веднага да бъде прекратено.
Отпадането на второто изречение, казвам – първоначалната промяна в това да бъде четири месеца. Впоследствие уеднаквяването на двата стандарта и приемането от страна на комисията за един месец имаше консенсус за това, че след като се намаляват магазините в рамките на един месец, бензиностанциите в рамките на един месец се изравняват като статут.
Обаче § 12, който гледаме в момента, разрешава точно тази точка, която е с така наречения § 12 от законопроекта на Иван Костов, връща възможността всичките тези обекти, които са имали лиценз за безмитна търговия, да продават стоките с включени мита, акциз и ДДС.
Казвам това, защото така, както е направено аз мисля, господин председател, че тук народния представител Стоян Проданов може да оттегли своето предложение.
Ние чухме от страна на господин Найденов волята и решението на парламентарната група за подкрепа на законопроекта на председателя.
Считам обаче, че е важно оттеглянето на частта, която е, за да можем да приключим дебата по тази точка и да минем по следващите параграфи, където трябва ясно да заявим какво ще се случи със самите дълготрайни материални активи, които са на тази територия като временни обекти. Благодаря ви.
ПРЕДСЕДАТЕЛ ЛЮБЕН КОРНЕЗОВ: Има ли други народни представители, които желаят да вземат отношение по разглеждания параграф?
Господин Илчев, заповядайте.
ИВАН ИЛЧЕВ (КБ): Благодаря, господин председател.
Уважаеми колеги, за да разсеем всякакви съмнения, от името на групата оттеглям това предложение.
ПРЕДСЕДАТЕЛ ЛЮБЕН КОРНЕЗОВ: Вие може да го оттегляте, ама аз няма да го допусна.
Тук пише: предложение по § 13 от Стоян Проданов и, разбира се, група народни представители. От юридическа гледна точка господин Проданов го няма. Ако е тук, да заявят. (Реплики от КБ.)
НАДЯ АНТОНОВА (КБ, от място): Не е само той, а и група народни представители.
ПРЕДСЕДАТЕЛ ЛЮБЕН КОРНЕЗОВ: Най-вероятно цялата група е съгласна, не отричам това, но трябва да се протоколира. Поне водачът на групата да е тук.
Сега, разбира се, няма да го гласуваме, но за да бъдем наясно, петте народни представители, които са подписали, да бъдат така добри да заявят на един лист, че си оттеглят предложението. Ако си оттеглят предложението, ще отпадне и предложението на комисията за § 12 и въобще няма да гласуваме това.
Така ли е, господин Велчев?
ДОКЛАДЧИК МИЛЕН ВЕЛЧЕВ: Аз не мога да говоря от името на комисията, след като не съм председател, а заместник-председател. Мисля, че логиката диктува да отпадне предложението на комисията, след като оригиналното предложение е отпаднало, но нека присъстващите юристи да кажат какво изисква процедурата на правилника на Народното събрание.
ПРЕДСЕДАТЕЛ ЛЮБЕН КОРНЕЗОВ: Заявявам, че ако петте народни представители, начело със Стоянов Проданов, до утре преди гласуването на този текст заявят в писмена форма, че оттеглят предложението си, няма да поставя на гласуване § 14, който става § 12.
ДОКЛАДЧИК МИЛЕН ВЕЛЧЕВ: По предложение на народните представители Теодора Дренска и Нина Чилова комисията предлага да не се подкрепи текстът на вносителя за § 15 и той да отпадне.
Господин председател, тук е мястото да заявя, че е прието решение на Парламентарната група на НДСВ да се подкрепи текстът на вносителя - Министерския съвет, за затваряне изцяло на магазините за безмитна търговия и недопускането на възможност те да работят на режим с включени акциз, мито и ДДС.
В изпълнение на това решение на парламентарната група народните представители Теодора Дренска и Нина Чилова, които в момента не присъстват в залата, ме информираха за намерението си да оттеглят предложените три текста, които следват до края на законопроекта.
Предполагам, че за тях важи същото, което казахте за господин Проданов.
ПРЕДСЕДАТЕЛ ЛЮБЕН КОРНЕЗОВ: Да, да направят изявление.
ДОКЛАДЧИК МИЛЕН ВЕЛЧЕВ: Да, да изявят волята си в писмен вид, което се приема, разбира се.
В такъв случай, ако те направят такова волеизявление, може би утре ще се гласува текстът на вносителя за § 15.
ПРЕДСЕДАТЕЛ ЛЮБЕН КОРНЕЗОВ: Да, текстът на Министерския съвет.
ДОКЛАДЧИК МИЛЕН ВЕЛЧЕВ: Същото важи за § 16 и § 17.
Комисията подкрепя текста на вносителя за § 16, тъй като по време на заседанието на комисията двете народни представителки оттеглиха предложението си.
По § 17 те също оттеглят предложението си, ще го заявят в писмен вид и комисията в такъв случай, както по § 15, ще трябва да гласува предложението на вносителя.
ПРЕДСЕДАТЕЛ ЛЮБЕН КОРНЕЗОВ: Уважаеми народни представители, господин Велчев докладва § 15, § 16 и § 17, които са по вносител, има становище на комисията, господин Велчев изрази и становището на своята парламентарна група, което е и негово становище.
Дебатите могат да бъдат по тези три текста.
Госпожа Капон, заповядайте.
МАРИЯ КАПОН (независим): Благодаря Ви, господин председател.
Считам за изключително важно да направим пояснение във връзка с различни слухове, които течаха през последните дни, а именно, че някой се опитва, това се чуваше и в Бюджетната комисия, да закрие едва ли не сегашната търговия на граничните контролни пунктове и след време през някакви чуждестранни фирми отново да бъде разкрита, едва ли не да се сменят едни оператори с други.
АЛЕКСАНДЪР ПАУНОВ (КБ, от място): Така ще стане.
МАРИЯ КАПОН: Точно така, господин Паунов. Това щеше да се случи, ако бяха останали текстовете, които при първия вариант в Бюджетна комисия бяха подкрепени от страна на работната група, когато текстът на госпожа Дренска и на госпожа Чилова беше оставен и не беше ясно записано за какво могат да се използват тези временни постройки, които са там, и дълготрайни материални активи, разбира се.
Трябва да е ясно, че когато в закона е записано, че се използват само за целите на граничния контрол или за дейности, съпътстващи граничния контрол, това не е възможно да се случи. Казвам го, за да сме всички наясно, че тези текстове трябва да останат във вида, в който са предложени от страна на Министерския съвет, за да гарантираме, че няма каквито и да е съмнения, че някой иска да изземе търговията от едни на други. Това е политическо решение. Пак казвам, това е национално отговорно решение в логиката на целия закон при обстоятелствата, в които се намира страната.
Затова умолявам колегите, чухме от господин Велчев, че те имат намерение да оттеглят предложението си, но нека за тези, които не знаят или утре трябва да гласуват, да подкрепят текстовете на вносителя. Благодаря.
ПРЕДСЕДАТЕЛ ЛЮБЕН КОРНЕЗОВ: Реплики има ли? Няма.
Има ли други желаещи народни представители да вземат отношение по тези три параграфа? Няма.
Уважаеми народни представители, с това докладът за второ четене на Закона за изменение и допълнение на Закона за безмитната търговия приключи.
Искам само да съобщя, за да ориентирам, разбира се, народните представители, утре трябва да започнем с гласуване на първо четене на Законопроекта за изменение и допълнение на Закона за защита на лица, застрашени във връзка с наказателното производство, второ четене на Законопроекта за изменение и допълнение на Закона за екстрадицията и Европейската заповед за арест, проект за Решение на Временната анкетна комисия за проучване на обстоятелствата за трагичния инцидент във влака София – Кардам на 28 февруари 2008 г., както и на нормативната уредба, свързана с безопасността на железопътния транспорт; проекти за решения за попълване на състава на парламентарните комисии; проекти за решения за отпускане на пенсии за особени заслуги към държавата и нацията. След това ще преминем към гласуване на Законопроекта за изменение и допълнение на Закона за безмитната търговия. Надявам се, разбира се, да има време за това.
Уважаеми народни представители:
ПРОЕКТ ЗА РЕШЕНИЕ ЗА ДАВАНЕ НА СЪГЛАСИЕ ЗА УВЕЛИЧАВАНЕ НА АКЦИОНЕРНОТО УЧАСТИЕ НА РЕПУБЛИКА БЪЛГАРИЯ В КАПИТАЛА НА ЧЕРНОМОРСКАТА БАНКА ЗА ТЪРГОВИЯ И РАЗВИТИЕ.
Водеща е Комисията по бюджет и финанси.
Имате думата, господин Велчев.
ДОКЛАДЧИК МИЛЕН ВЕЛЧЕВ: Уважаеми господин председател, уважаеми колеги! Докладвам от името на Комисията по бюджет и финанси по проект за Решение за даване на съгласие за увеличаване на акционерното участие на Република България в капитала на Черноморската банка за търговия и развитие.
„Комисията по бюджет и финанси на извънредно заседание, проведено на 21 май 2008 г., разгледа проекта за Решение за даване на съгласие за увеличаване на акционерното участие на Република България в капитала на Черноморската банка за търговия и развитие.
На заседанието присъстваха господин Атанас Кънчев – заместник-министър на финансите, и госпожа Рая Узунова от дирекция „Външни финанси” на Министерството на финансите.
Проектът за Решение беше представен от господин Кънчев.
На основание чл. 86, ал. 1 във връзка с чл. 85, ал. 1, т. 2 и 4 от Конституцията на Република България се изисква съгласието на Народното събрание за увеличаване на акционерното участие на Република България в капитала на Черноморската банка за търговия и развитие.
Черноморската банка за търговия и развитие е учредена на 23 декември 1994 г. България получава статут на страна учредителка, като българското участие в уставния капитал на банката е в размер на 13,5 на сто.
Увеличаването на акционерното участие на Република България в Черноморската банка за търговия и развитие ще има положителен ефект както върху икономическата политика на страната в региона, засилвайки влиянието й върху финансирането и реализацията на значими инфраструктурни проекти в рамките на Черноморското икономическо сътрудничество, така и за самата банка.
Увеличаването на капитала на Черноморската банка за търговия и развитие ще доведе до покачване на кредитния рейтинг на банката, което ще намали разходите й и ще позволи на банката да предлага по-атрактивни условия на своите клиенти.
След приключване на обсъждането се проведе гласуване, което приключи със следните резултати: 14 гласа „за”, без „против” и „въздържали се”.
Въз основа на проведеното обсъждане Комисията по бюджет и финанси предлага на Народното събрание да приеме проекта за Решение за увеличаване на акционерното участие на Република България в капитала на Черноморската банка за търговия и развитие.”
ПРЕДСЕДАТЕЛ ЛЮБЕН КОРНЕЗОВ: Благодаря Ви.
Комисията по икономическата политика има доклад по проекта за Решение.
Заповядайте, господин Кънев.
ДОКЛАДЧИК ПЕТЪР КЪНЕВ:
„ДОКЛАД
по проект за Решение за даване на съгласие за увеличаване на акционерното участие на Република България в капитала на Черноморската банка за търговия и развитие, № 802-03-8, внесен от Министерския съвет на 9 май 2008 г.
На свое редовно заседание, проведено на 14 май 2008 г., Комисията по икономическата политика разгледа проект за Решение за даване на съгласие за увеличаване на акционерното участие на Република България в капитала на Черноморската банка за търговия и развитие.
Проектът за Решение беше представен от Атанас Кънчев – заместник-министър на финансите.
С подписването на споразумението за учредяване на Черноморската банка за търговия и развитие Република България получи статут на страна-учредителка с акционерно участие в уставния капитал на банката в размер на 13,5 на сто.
В края на 2007 г. Бордът на управителите на Черноморската банка за търговия и развитие прие решение за увеличаване капитала на банката с два милиарда специални права на тираж, от който страните-учредителки следва да разпределят помежду си един милиард специални права на тираж. Това ще позволи по-голяма гъвкавост в оперативната дейност на банката и ще създаде повече възможности за финансирането и реализацията на значими инфраструктурни проекти в рамките на Черноморското икономическо сътрудничество. Увеличаването на капитала ще доведе и до покачване на кредитния рейтинг на банката, което ще й позволи да предлага по-атрактивни условия на своите клиенти.
След обсъждането се проведе гласуване, което приключи със следните резултати: „за” – 10 народни представители, „против” – 1 народен представител, без „въздържали се”.
Въз основа на гореизложеното Комисията по икономическата политика предлага на Народното събрание, на основание чл. 86, ал. 1 във връзка с чл. 85, ал. 1, т. 2 и 4 от Конституцията на Република България да даде съгласие за увеличаване на акционерното участие на Република България в капитала на Черноморската банка за търговия и развитие чрез записване на 135 хиляди акции с номинал хиляда специални права на тираж в съответствие с Решение № 88 на Борда на управителите на Черноморската банка за търговия и развитие от 2 декември 2007 г. и да приеме на първо гласуване проекта за Решение за даване на съгласие за увеличаване на акционерното участие на Република България в капитала на Черноморската банка за търговия и развитие, внесен от Министерския съвет.”
ПРЕДСЕДАТЕЛ ЛЮБЕН КОРНЕЗОВ: Благодаря Ви, господин Кънев.
Уважаеми народни представители, виждам, че в пленарната зала е заместник-министърът на финансите. Предполагам, че нямате нищо против да участва и по тази точка – ако желае, може да вземе думата.
Уважаеми народни представители, откривам дискусията по този проект за решение. Ако имаме съгласие с тази т. 7 от седмичната ни програма, да приключим с днешния пленарен ден, за да може комисиите да се подготвят за своите заседания.
Утре ще имаме парламентарен контрол. Ще ви съобщя кои министри ще отговарят на въпроси и питания.
Имате думата, уважаеми народни представители, по този проект за решение. Чухте становищата на Комисията по бюджет и финанси и на Комисията по икономическата политика. Няма желаещи народни представители да вземат отношение по проекта за решение.
Обявявам, уважаеми народни представители, дискусията за приключена. Надявам се утре до 10,30 ч. да остане време, за да можем да гласуваме и този проект за решение. Вече обявих кои решения и законопроекти ще гласуваме, прибавям към тях и проекта за Решение за даване на съгласие за увеличаване на акционерното участие на Република България в капитала на Черноморската банка за търговия и развитие.
Утре, ако има време, ще преминем към следващите два законопроекта, които са в седмичната програма.
Позволете ми да обявя парламентарния контрол. Както ви е известно, по правилник той ще започне в 11,00 ч.:
Първи ще отговаря министърът на вътрешните работи Михаил Миков на седем въпроса от народните представители Мартин Димитров и Иван Сотиров (два въпроса), Атанас Атанасов, Станислав Станилов, Волен Сидеров, Иван Николаев Иванов, Атанас Щерев и на две питания от народните представители Яне Янев и Минчо Христов.
Заместник министър-председателят и министър на образованието и науката Даниел Вълчев ще отговори на въпрос от народния представител проф. Станислав Станилов.
Министърът на икономиката и енергетиката Петър Димитров ще отговаря на въпрос, зададен от народния представител Мартин Димитров и на питане от народния представител Тодор Кумчев.
Министърът на околната среда и водите Джевдет Чакъров ще отговори на три въпроса от народните представители Евдокия Манева (два въпроса) и Мартин Димитров и на четири питания от народните представители Мария Капон, Яне Янев и Евдокия Манева (две питания).
Дано да стигне времето, защото изчисленията са, че до 14,00 ч. ще приключат тези въпроси и питания, но ще съобщя и следващите министри, които трябва да имат готовност да отговарят:
- министърът на правосъдието Миглена Тачева ще отговори на въпроса от народния представител Димитър Абаджиев;
- министърът на транспорта Петър Мутафчиев ще отговори на три въпроса от народните представители Мария Капон, Иван Николаев Иванов (два въпроса) и на питане от народния представител Евгени Чачев;
- министърът на регионалното развитие и благоустройството Асен Гагаузов ще отговори на питане от народния представител Минчо Христов;
- министърът на земеделието и храните Валери Цветанов ще отговори на въпрос от народния представител Иван Сотиров;
- министърът на труда и социалната политика Емилия Масларова ще отговори на питане от народните представители Минчо Христов и Стела Банкова;
- министърът на културата Стефан Данаилов ще отговори на въпрос от народния представител Мария Капон;
- министърът на финансите Пламен Орешарски ще отговори на четири въпроса от народните представители Ваньо Шарков и Иван Колчаков, Атанас Щерев, Елеонора Николова, Димитър Абаджиев и на питане от народния представител Мирослав Мурджов.
Нека да приключим с това за днес и да се подготвим за заседанията на комисиите.
Закривам днешното пленарно заседание. (Звъни.)


(Закрито в 12,40 ч.)

Заместник-председател:
Любен Корнезов


Секретари:
Нина Чилова
Ясен Попвасилев
Форма за търсене
Ключова дума
ЧЕТИРИДЕСЕТО НАРОДНО СЪБРАНИЕ